abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72004986

Deel hier je hardloopervaringen, schema's, tips en stel je vragen! Of je nou mét of zonder MP3 speler loopt.

01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17

http://www.runinfo.nl (schema's, voeding, blessures, kledingtips enz.)
http://www.gmap-pedometer.com (afstand meten)
http://www.prorun.nl/
http://www.vondeyck.nl/erik/loopschema.pdf (Start To Run Evy's schema)

Abbadon Start To Run Serie 1 - Les 18 Doel: tja...eerst maar eens die 30 minuten achter elkaar lopen
Augustus_Thijs Start To Run Serie 1 - Les 19
BaggerUser Start To Run Serie 1 - Les 1 Doel: Beginnen met hardlopen en het ook echt doen
BlaatschaaP Start To Run Serie 1 - Les 20 Doel: Marikenloop 5km
blessed19 Start To Run Serie 1 - Les 2 Doel: 5 km
Blik Start To Run Serie 2 - Les 26 Doel: 10 km Fortis Singelloop Utrecht onder het u
borisz Start To Run Serie 1 - Les 14
Brandwacht Start To Run Serie 1 - Les 19 Doel: Conditie verbeteren en uiteindelijk 10 km lopen
Californium Start To Run Serie 1 - Les 3 Doel: Net zo kunnen rennen als eer-ik en frits
Computergirl
Dyna18 Start To Run Serie 1 - Les 8 Doel: Lekker sporten en afvallen.
eer-ik Start To Run Serie 1 - Les 23 Doel: eerst maar eens die 5km.
FJD Start To Run Serie 1 - Les 1 Doel: Rotterdam Marathon 2011
glimworm Start To Run Serie 1 - Les 1 Doel: Rotterdam Ladiesrun 14-06-09, 5km
Houniet
ImHungryLetsGetATaco
jakkop Start To Run Serie 1 - Les 9 Doel: 5 km hardlopen, dan 10.
Jojogirl Doel: De 5k is bereikt dus nu op weg naar de 4EM en de 10k.
jojomen4
Klooney Start To Run Serie 1 - Les 12 Doel: Vooral mijn conditie verbeteren
Ludootje Start To Run Serie 1 - Les 3 Doel: Eerst de 5km, en binnen 6 maanden de 10 km
Marurk Start To Run Serie 2 - Les 1 Doel: Op naar de 10 km.
MissHobje Start To run Serie 1 - Les 1 Doel: Fitter worden en wellicht wat kilo's dumpen.
mjan Start To Run Serie 1 - Les 11
Motorbloempje/Faithy Start To Run Serie 2 - les 9 Doel: Zeven Heuvelen Loop op 17 November
Poezebeest Start To Run Serie 1 - Les 12 Doel: 5 km rennen
Principessa.Farfallus Start To Run Serie 1 - Les 7 Doel: 31 december 5 km in 30 minuten rennen!
Psychonikeo
Sassa Start To Run Serie 1 - Les 22 Doel: Eerst maar eens dat half uurtje rennen!
Skv Start to Run Serie 1 - les 11 Doel: Menzis 7,5 km lopen op 18 oktober in Adam.
Sport_Life - Doel: 10 km in 40 minuten, 21,1km in 1,5 uur.
Together-Alone Start To Run Serie 1 - Les 23 Doel: Nu eerst 5 km non-stop kunnen, daarna 10 km.
vrolijke-frits Start To Run Serie 2 Doel: Volgend jaar de 20 van Alphen.
Woodpecker kan inmiddels 30 minuten achter elkaar lopen maar wil méér!
Ymke Start To Run Serie 1 - Les 7 Doel: Hardlopen zonder te hobbelen
zesje Start To Run Serie 1 - Les 14 Doel: een half uur achter elkaar kunnen hardlopen

Om te kijken hoe je Start To Run (serie 1) les er uit ziet, kun je hier kijken.

De OP is hier te vinden.
pi_72005044
Vanochtend les 23 gelopen. 10-12-12. Deze vond ik wel even lastig. Maar dat komt misschien ook omdat ik normaal gesproken savonds loop en dat ook veel lekkerder vind.
''Going mental on the Wabbu''
pi_72005068
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:11 schreef Coelho het volgende:
Waarom bestel je 'm niet online? Heb de mijne gekocht bij seeyourheartbeat.com, deze NL webwinkel is niet de allergoedkoopste maar hebben een goede voorraad en service (binnen 24 uur in huis!). Volgens mij is online wel stukken goedkoper dan in een "gewone" winkel.
Ik ga 'm ook online bestellen, ik wil het horloge alleen eerst even passen omdat ik hele dunne polsen heb. Het lijkt me heel irritant als 'ie de hele tijd rond gaat draaien.
pi_72005212
Ik zou eik vandaag de 10-20 moeten maar mijn schenen doen nog zo'n verrekte pijn... Baal ervan maar het is gewoon niet verstandig om vandaag weer te gaan. Ik hoop dat het me anders vrijdag gaat lukken, dan is het ook wat koeler.
Life is all about *Ass*...You're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it, or behaving like one!
pi_72005806
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:30 schreef Ceehaa het volgende:

[..]

Ik ga 'm ook online bestellen, ik wil het horloge alleen eerst even passen omdat ik hele dunne polsen heb. Het lijkt me heel irritant als 'ie de hele tijd rond gaat draaien.
ik heb hem bij GPSshop gekocht, die hebben behalve een online shop ook winkels in een aantal plaatsen. Niet de goedkoopste site, bleek later.
Hij draait bij mij niet maar zit net als Martine van de weblog een beetje ruimte aan de boven en onderkant.
De allernieuwste 405 heeft een stoffen bandje, speciaal voor afwijkende polsmaten.
pi_72006684
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:30 schreef Ceehaa het volgende:

[..]

Ik heb mijn toffe Garmin Forerunner 310XT gekocht bij Hardloopcentrum.nl. Die heeft goede concurrerende prijzen, volgens mij Meer info over deze 310XT las ik op deze site. Ben er goed tevreden mee!
pi_72006902
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 09:28 schreef Psychonikeo het volgende:

[..]

Dan denk ik dat het een kwestie is om gewoon met die warmte te lopen en te accepteren dat het dan wat minder is. Wellicht kan je ook je 'hitte'-conditite dan wat opbouwen
Haha, niet aan gedacht maar wel waar
pi_72007178
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:56 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik heb hem bij GPSshop gekocht, die hebben behalve een online shop ook winkels in een aantal plaatsen. Niet de goedkoopste site, bleek later.
Hij draait bij mij niet maar zit net als Martine van de weblog een beetje ruimte aan de boven en onderkant.
De allernieuwste 405 heeft een stoffen bandje, speciaal voor afwijkende polsmaten.
Is die nieuwe de 405CX? Op plaatjes zie ik geen verschil met de oudere 405, maar een stoffen bandje is voor mij wel beter denk ik.
pi_72007246
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:29 schreef Woodpecker het volgende:

[..]

Ik heb mijn toffe Garmin Forerunner 310XT gekocht bij Hardloopcentrum.nl. Die heeft goede concurrerende prijzen, volgens mij Meer info over deze 310XT las ik op deze site. Ben er goed tevreden mee!
De 310 is een mooi stoer ding inderdaad! Alleen wel prijzig en volgens mij nog groter dan de 405. Jammer dat Garmin geen lady-varianten op de markt brengt, zoals Polar dat heeft. En dan hoef ik niet van die suffe bloemetjes, maar gewoon kleiner en mooi wit ofzo.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 12:51:42 #10
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_72007257
Zaterdag les 12 uitgelopen en dat was al ongeveer 5 km in ~33 min .
Daarna afgelopen maandag les 13 (2,3,6,6,6 min) gedaan alleen die heb ik voor het eerst niet helemaal uitgelopen, de laatste 6 minuten overgeslagen.
Mijn kuiten (vooral links) deden op een gegeven moment echt goed pijn en ook mijn schenen hadden er weinig zin meer in. Bovendien had ik bij les 12 de zoveelste blaar opgelopen. Hier had ik een blaren pleister op gedaan alleen die was scheef gaan zitten en tijdens les 13 was de blaar dus helemaal opengegaan en goed pijn gaan doen -,-.
De volgende dag kon ik dankzij mijn kuiten ook niet fatsoenlijk lopen, dus ik wacht maar tot zondag voordat ik les 14 (of 13 nog een keer) ga doen. Hopelijk dat het dan allemaal weer een beetje wil meewerken.
Kwa conditie wil het allemaal wel (net) lukken, alleen veel met zere voeten/benen lopen maakt het er niet veel leuker op. Ook moet ik misschien maar eens een nieuw rondje uitzoeken, want mijn gebruikelijke rondje van 4 km wordt nu toch wat saai (en te kort).

Ik loop op het moment nog op mijn gewone schoenen, zoiets. Wel heb ik er een custom made inlegzool van de podoloog in zitten, dus kwa stand van de voeten/benen etc. moet het wel goed zitten. Misschien mijn binnen sportschoenen eens proberen. Want echt hardloopschoenen zien te vinden gaat echt een ramp worden met mijn specificaties.

[ Bericht 1% gewijzigd door Thormodo op 19-08-2009 13:23:36 ]
pi_72012079
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:51 schreef Thormodo het volgende:

Ik loop op het moment nog op mijn gewone schoenen, zoiets. Wel heb ik er een custom made inlegzool van de podoloog in zitten, dus kwa stand van de voeten/benen etc. moet het wel goed zitten. Misschien mijn binnen sportschoenen eens proberen. Want echt hardloopschoenen zien te vinden gaat echt een ramp worden met mijn specificaties.
Geen idee wat je met je specificaties bedoelt, maar je kunt toch altijd vrijblijvend een winkel binnenlopen? Volgens mij zijn er voor elke stand wel schoenen te verkrijgen.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 16:35:14 #12
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_72013495
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 15:43 schreef Coelho het volgende:

[..]

Geen idee wat je met je specificaties bedoelt, maar je kunt toch altijd vrijblijvend een winkel binnenlopen? Volgens mij zijn er voor elke stand wel schoenen te verkrijgen.
Spul dat fatsoenlijk zit (heb een platte,lange voet) is al lastig te vinden. Dan moet de zool er nog uitkunnen i.v.m. de steunzool die er in moet. En als het even kan hoeven ze niet spuuglelijk te zijn . Specificaties was wat korter ^,^. Bij de meeste hardloopschoenen zit de binnenzool volgens mij tamelijk geïntegreerd in de schoen. De laatste keer dat ik sportschoenen voor binnen nodig had ben ik ook ik weet niet hoelang bezig geweest met wat vinden dat fatsoenlijk zat en toen had ik de steunzolen nog niet eens.
Wilde alleen zeggen dat het me wel een tijdje gaat kosten wil ik goede passende hardloopschoenen gaan vinden, het is geen onmogelijk opgave ofzo .

Maar wat ik eigenlijk daaronder nog had willen zetten. Het enige verschil tussen een hardloopschoen en die van mijn linkje waar ik mijn eigen binnenzool in doe lijkt me dan dat de buitenzool wat beter dempt en misschien dat het wat soepeler materiaal is? Vraag me namelijk af hoeveel hardloopschoenen verschil gaan maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Thormodo op 19-08-2009 16:43:34 ]
pi_72016806
Ondanks dat ik wegens verkoudheid en hoofdpijn al anderhalve week niet meer gelopen heb, toch een tvp .

Overigens denk ik er ook aan om een hartslagmeter aan te schaffen voordat ik met de tweede serie begin. Ik had eerst de Polar FT60 op het oog (inclusief GPS voor ¤ 165, - met ING rentepunten), maar zie nu ook die Garmin 305 (¤ 196,- seeyourheartbeat.com). Deze heeft een geintegreerde GPS als ik het goed begrijp.

Qua prijs liggen ze redelijk bij elkaar in de buurt, iemand die ervaringen heeft met deze twee hartslagmeters?
pi_72019563
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:48 schreef Ceehaa het volgende:

[..]

Is die nieuwe de 405CX? Op plaatjes zie ik geen verschil met de oudere 405, maar een stoffen bandje is voor mij wel beter denk ik.
Ja die is alleen te krijgen in het blauw, maar hoe dat precies met dat bandje zit weet ik niet, google eens zou ik zeggen
pi_72027747
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 16:35 schreef Thormodo het volgende:
Maar wat ik eigenlijk daaronder nog had willen zetten. Het enige verschil tussen een hardloopschoen en die van mijn linkje waar ik mijn eigen binnenzool in doe lijkt me dan dat de buitenzool wat beter dempt en misschien dat het wat soepeler materiaal is? Vraag me namelijk af hoeveel hardloopschoenen verschil gaan maken.
Eerst vertel je dat je steeds meer last van kwaaltjes krijgt, en vervolgens doe je het kopen van echte hardloopschoenen met demping, stugheid in de juiste richting van de zool en compensatie van je overpronatie af als een weg te wuiven verschilletje. Dat rijm ik niet helemaal Loop eens een runnersworld of zo binnen en laat je informeren. Heb even voor je gekeken en ik pak mijn binnenzool er zo uit, dus jouw orthopedische zooltjes kunnen er vast en zeker in. Mocht je gaan passen, neem je zolen mee want die bepalen in combinatie met je schoen de stand van je voet en dus of iets goed of niet goed zit.
pi_72031110
Thormodo dat is echt het enige dat je echt MOET hebben als je gaat hardlopen, goede loopschoenen. Dat maakt echt een wereld van verschil uit qua demping en voor de stand van je voet waardoor je blessures voorkomt. Ga gewoon eens kijken bij een goed gesorteerde winkel waar ze er verstand van hebben.

Ik ben gisteren gaan kijken bij een atletiekvereniging die zich alleen maar met hardlopen bezighoudt. Je kan er 4 keer per week 1,5 uur trainen in iets van 5 nivogroepen. Het lijkt me wel wat om begeleiding te krijgen met name om blessures te voorkomen. Ze doen bijvoorbeeld een warming up van een half uur, iets waar ik de moeite niet voor neem nu. Ook is het wel een stok achter de deur, zeker als het straks herfst en winter gaat worden. En ik kan er al mijn hardloopvragen stellen, en loopmaatjes vinden en me inschrijven voor loopevenmenten op naam van de vereniging (dan heb je een betere startplek dan als losse loper). Volgende week ga ik voor het eerst een keer meetrainen om te kijken of het bevalt.

Oh en nog een nieuwtje, in juni 2010 komt er een nieuw jaarlijks grootschalig fun loopevenement: de Utregse meidenloop als tegenhanger van de Marikenloop.
Ik heb nu al 3 loopevenementen die ik wil gaan doen, de City Pier City 14-3-2010, Palmpasenloop in ons durp 28-03-2010 en de Utregse Meidenloop juni 2010
Life is all about *Ass*...You're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it, or behaving like one!
pi_72034153
Leuk zesje, dat je bij een vereniging gaat kijken. Misschien ook voor anderen: volgende maand start Start to Run (copycats!!) weer, een aantal lessen/loopsessies onder begeleiding van atletiekverenigingen. 6 trainingen, zonder verdere verplichtingen, voor 30 euro. Misschien voor ons niet helemaal noodzakelijk om het lopen op te pakken (dat doen we tenslotte al !), maar voor dingen als techniek, warming up/cooling down, kleding etc. toch nog interessant. www.starttorun.nl
pi_72040137
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:34 schreef zesje het volgende:
Ik zou eik vandaag de 10-20 moeten maar mijn schenen doen nog zo'n verrekte pijn... Baal ervan maar het is gewoon niet verstandig om vandaag weer te gaan. Ik hoop dat het me anders vrijdag gaat lukken, dan is het ook wat koeler.
Icepack erop helpt bij mij meestal prima tegen zere schenen

Ik heb gisterochtend les 16 gelopen van Evy2, 35 minuten. Viel me tegen, het was al best warm Maar toch nog vrij snel gelopen!
Ik denk dat ik morgenochtend die les nog eens doe en dan les 17 (>50 min) op zondag. Om dat even voor werktijd te doen, dat is me net wat te zwaar
pi_72042817
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 11:18 schreef Coelho het volgende:
Leuk zesje, dat je bij een vereniging gaat kijken. Misschien ook voor anderen: volgende maand start Start to Run (copycats!!) weer, een aantal lessen/loopsessies onder begeleiding van atletiekverenigingen. 6 trainingen, zonder verdere verplichtingen, voor 30 euro. Misschien voor ons niet helemaal noodzakelijk om het lopen op te pakken (dat doen we tenslotte al !), maar voor dingen als techniek, warming up/cooling down, kleding etc. toch nog interessant. www.starttorun.nl
het is heel leuk om in loopgroepjes met een ervaren coach te lopen, je leert echt heel veel qua oefeningen een betere loophouding etc. en het is gewoon gezellig
Agis in beweging heeft op een aantal plekken ook loopgroepen en in Amsterdam heb je in heel vele plekken (bijna elk park) loopscholing van Team10
pi_72059400
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 21:11 schreef zesje het volgende:
Zojuist les 23 gelopen: 10-12-12 en dit was het resultaat op mijn polar:

[ afbeelding ]

Ben helemaal niet blij met deze grafiek. Ik wil verdorie tijd op de x-as, hartslag en snelheid op de y-as zien! Ik heb bij de settings ownzone gewijzigd in basic maar ook dat is niet wat ik wil zien. Ook errug irritant is dat ie nu dus zelf bepaald heeft dat mijn hartslag ergens tussen de 140-150 moet zitten en als ik daarboven kom (dus bijna constant) gaat ie als een waanzinnige piepen. Ik loop dus compleet voor schut omdat iedereen denkt dat mijn pacemaker het begeeft Ik weet dat het een duur ding is maar ik ben er vooralsnog niet blij mee
Ik vind het echt heel erg jammer dat het niet mogelijk is om zo'n grafiek met jouw Polar meter te krijgen

Dat piepen kan volgens mij wel uitgezet worden. Het is volgens mij een instelling op je horloge zelf.
pi_72059522
Hoi mensen,

ik wil dus gaan afvallen, want al dat bier heeft mijn buik niet veel goeds gedaan. Nu ga ik met een vriend squashen. Daarnaast wil ik echter ook wat gaan joggen. Is dit te combineren? Of is het te zwaar?

Ik kwam er achter dat ik ook totaal geen conditie meer heb. Daarom de vraag: hebben jullie een goed schema voor een totale jog noob?
pi_72059546
Wordt de OP trouwens nog een beetje actueel gehouden, of staan er ook allemaal oude mensjes in?
pi_72059614
@larry_flynt zoek de MP3 podcasts van Evy op. Dat is een goede opbouw voor beginners om conditie op te bouwen en te gaan lopen.

Voor echt goed afvallen kan ik trouwens lange, laag intensieve sporten aanraden, zoals fitness, fietsen, etc. Squashen is daar wat minder geschikt vor.
pi_72059687
@ Dyna: Fitness werkt voor mij totaal niet. Heb er op gezeten, maar vond er niets aan.
pi_72061671
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 23:41 schreef dyna18 het volgende:
Wordt de OP trouwens nog een beetje actueel gehouden, of staan er ook allemaal oude mensjes in?
Ik volg dit topic al weer een aantal delen en StR 1 inmiddels uitgelopen en sta nog steeds niet in de OP. Dat zegt mij genoeg
pi_72061701
... mijn 21,1 km mag er ook uit
pi_72065728
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 01:16 schreef Coelho het volgende:
Ik volg dit topic al weer een aantal delen en StR 1 inmiddels uitgelopen en sta nog steeds niet in de OP. Dat zegt mij genoeg
Iedereen kan de OP zelf wijzigen in de Wiki. Dit topic heeft niet echt een vaste mod.
pi_72066968
Zojuist les 4 gelopen. Ik heb alleen elke keer zo'n last van mijn onderbenen en dan vooral mijn scheenbenen.. Maar na een paar uur rust is dat ook wel weer afgezakt.
Shine bright like a diamond.
pi_72070122
Ik las net een interessant stukje op de site van Team10 een hardloopvereniging in Amsterdam:
quote:
Nu is (hard)lopen een beweging waar we evolutionair in hoge mate voor zijn gemaakt. Dus zodra we het gaan doen gaat het al heel snel heel lekker. Het is alsof je lichaam weer thuis komt, weer doet waarvoor het gemaakts is en dat voelt heel goed. Maar bij dat hardlopen zijn heel erg veel spieren betrokken die je normaal nooit zo gebruikt, als je ze al gebruikt, en de intensiviteit ervan is ongekend groot.

Dus wat er gebeurt met als die goedbedoelende startende hardlopers is dat ze in hun enthousiasme vergeten dat de spieren die je eigenlijk alleen met hardlopen zo (intensief) gebruikt echt helemaal niets gewend zijn. En dat terwijl je conditie in no time op een flink niveau zit. Al snel wil je een kwartier of langer achter elkaar doordraven. Al snel wil je de sensatie voelen van een sprintje bij 15 tot 20 km per uur. Je lichaam voelt zich er zo lekker bij omdat je longen, je hart, je benen, eigenlijk je hele lichaam schreeuwt om meer, meer, meer! Meer van dat back to basics gevoel.

Zo voelt het ook echt, bijna iedereen die gaat hardlopen ervaart die verrukking van terugkeer naar waar je voor gemaakt bent. Basaal, kinderlijk simpel, je wordt er vrolijk en blij van en je wordt zo ontzettend snel beter. Dat maakt trots en trots geeft een fantastisch gevoel van eigenwaarde.

En dan krijg je te horen: “stop, mag niet, niet goed”. Er zijn nog steeds artsen en zelfs fysiotherapeuten die zeggen dat lopen niet goed voor jou is, dat je het beter niet kan doen. Het is als tegen een auto zeggen dat die niet mag rijden. Tegen een koelkast zeggen dat die niet mag koelen. Tegen een mens zeggen dat die niet mag hardlopen is echt alsof je verklaart dat hij of zij gehandicapt is. En het hoeft bijna nooit.

Het geheim van blessurevrij leren hardlopen zit hem dus in geduld en spieropbouw. Ontspanning en inspanning in de juiste verhouding. Opbouw en vooral rust op het juiste moment. Goede professionele begeleiding is wat daarbij nodig is. Een schemaatje volgen van internet zet hier geen zoden aan de dijk en meelopen met een loopgroep of atletiekvereniging is maar al te vaak de snelste weg naar een overbelastingsblessure.
Heel herkenbaar dat goede gevoel en meer willen maar niet kunnen wegens overbelasting Maar ik weiger toch te geloven dat ze alleen bij Team 10 de wijsheid in pacht hebben.
* zesje gaat volgende week bij de lokale atletiekvereniging beginnen
pi_72070298
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 23:41 schreef larry_flynt het volgende:
Hoi mensen,

ik wil dus gaan afvallen, want al dat bier heeft mijn buik niet veel goeds gedaan. Nu ga ik met een vriend squashen. Daarnaast wil ik echter ook wat gaan joggen. Is dit te combineren? Of is het te zwaar?

Ik kwam er achter dat ik ook totaal geen conditie meer heb. Daarom de vraag: hebben jullie een goed schema voor een totale jog noob?
Ik weet niet of je gewoon een paar kilootjes kwijt wilt of dat je echt overgewicht hebt, maar in het laatste geval is joggen misschien niet de beste keuze. Met overgewicht is dat flink belastend voor je gewrichten.

Ik ga zo na werktijd nogmaals les 16 lopen (35 min), kijken of het sneller gaat dan woensdag!
pi_72071049
Hey mensen ik heb echt ff advies nodig

Ben 3 weken geleden begonnen met hardlopen, na een een jaar letterlijk niks aan sport gedaan te hebben. Paar dagen geleden kreeg ik tijdens het rennen last van irritatie in me linkerknie. Als ik ging lopen voelde ik niks meer en ging dus gewoon weer verder. Maar de dagen erna kreeg ik steeds meer last in me knie en stopte een paar dagen met rennen, maar toen ik het na een paar dagen weer probeerde voelde ik nog steeds dezelfde pijn.

Ik dus googlen, en las op een site dat het het beste is om een maand te stoppen met hardlopen. En op hardloopschema.nl las ik
quote:
Tevens is het raadzaam de regio waar tijdens hardlopen pijn wordt waargenomen 2-3 maal per dag met ijs te behandelen gedurende 10-14 dagen.

Daarnaast zijn stretchoefeningen van de buitenzijde van het bovenbeen een belangrijk middel om de klachten te verminderen.
Ik dus gisteravond die stretchoefeningen proberen en daarna ijs op me knie, en nu heb ik bij het normaal lopen al last ik me knie, en bij het rennen doet het helemaal pijn nu ...

Heeft iemand advies voor me voordat ik me knie helemaal verkloot? Dat verhaal van team10 is zo herkenbaar, wil echt zo snel mogelijk weer beginnen
pi_72071319
Ik weet 't niet. Als stretchen en ijs niet helpt, zou ik een sportfysio proberen, denk ik.
pi_72072716
Heeft iemand voor mijn een linkje naar de bestandjes voor op je mp3? Net al wat gegoogled, maar het spoor loopt elke keer dood

Edit: via PM linkje ontvangen van iemand.

[ Bericht 10% gewijzigd door Puala op 21-08-2009 18:33:17 ]
pi_72076887
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 14:31 schreef Vivoex het volgende:

Ben 3 weken geleden begonnen met hardlopen, na een een jaar letterlijk niks aan sport gedaan te hebben. Paar dagen geleden kreeg ik tijdens het rennen last van irritatie in me linkerknie. Als ik ging lopen voelde ik niks meer en ging dus gewoon weer verder. Maar de dagen erna kreeg ik steeds meer last in me knie en stopte een paar dagen met rennen, maar toen ik het na een paar dagen weer probeerde voelde ik nog steeds dezelfde pijn.

Ik dus googlen, en las op een site dat het het beste is om een maand te stoppen met hardlopen. En op hardloopschema.nl las ik
[..]

Ik dus gisteravond die stretchoefeningen proberen en daarna ijs op me knie, en nu heb ik bij het normaal lopen al last ik me knie, en bij het rennen doet het helemaal pijn nu ...

Heeft iemand advies voor me voordat ik me knie helemaal verkloot? Dat verhaal van team10 is zo herkenbaar, wil echt zo snel mogelijk weer beginnen
Ik heb ook al ruim 1,5 jaar last van mn linkerknie. Begon na het lopen van halve marathons en is nooit echt helemaal over gegaan, tijdens lopen meestal geen last meer van, maar de volgende dag wel vaak. Ben er nog voor naar de sportarts geweest, en die had wat oefeningen, maar dat hielp niet echt. Om nu overbelasting te voorkomen train ik vaak ook in de sportschool op de fiets/crosstrainer e.d. om toch conditie te behouden, maar zonder gelijk mn knie kapot te maken bij het hardlopen. En afstanden langer dan 15km train ik bijna nooit meer.

Hoop nog wel dat ik na mn 50e nog op 2 voeten kan staan, da's wel het risico.
pi_72078967
zo.. even 4.19 km gelopen

Voor het eerst weer een lekker gevoel tijdens het lopen. Heeft me 3 keer lopen gekost. De eerste 3 keer zat ik echt af te zien. Nu was het wel lekker.
Snel dus maar weer een stuk doen en Evy laat ik lekker opbouwen.

Trouwens les 4 vandaag dus gelopen
pi_72081805
quote:
Had je gedacht dat het met 1x stretchen en 1x ijs er op alles op magische wijze over zou gaan?
Je moet in ieder geval een paar keer per dag 10 minuten lang de pijnlijke plek goed koelen, en dat een periode lang. 1x is echt nutteloos. Ik heb zelf zo'n gelkussen in de diepvries liggen speciaal hiervoor.
Strech oefeningen moet je ook een paar keer per dag doen voor een langere periode voordat het echt resultaat gaat opleveren.

Je hebt ook tubes met ibuprofen in gelvorm waarmee je de pijnlijke plek kan insmeren, pijnstillend en ontstekingsremmend.

Verder zou ik de belasting wat terugschroeven tijdelijk (het advies was een maand niet hardlopen tenslotte, misschien is dat gewoon verstandige tip?) en op internet zoeken naar wat oefeningen om de pezen/spieren te versterken zodat ze de belasting beter aan kunnen.

Naar de fysio voor advies kan ook geen kwaad
pi_72088227
zometeen in de stad maar eens goede hardloopschoenen laten aanmeten
pi_72090504
Ik ben gestopt.

Ben twee maanden terug begonnen omdat er in de buurt geen goede, betaalbare sportschool zat die spinning gaf, de sport die ik voorheen deed.

Twee keer raden... Nieuwe sportschool die het wel geeft. Dus ben ik weer driftig aan het fietsen, een keer of 2, 3 per week.

Wellicht spring ik nu wel een keer op de hardloopband!
pi_72094289
Oow ik vind een hardloopband zooo irritant, als je daar afstapt, lijkt de vloer helemaal te bewegen enzo..

Even een vraagje: ik heb net weer hardgelopen en m'n hart ging ineens overslaan toen ik van rennen naar wandelen ging. Echt 3x achter elkaar zo'n harde klop zeg maar.. Hebben jullie dat ook wel eens? Vond het toch wat scary.. Normaal gesproken heb ik die overslagen alleen in rust..
pi_72104653
Hmmm Arual jammer, maar spinnen is ook super afzien en goed voor je conditie Succes

@Honeymooner nooit gehad dat overslaan. Lijkt me eng ja.

Ik baal als een stekker dat ik een week niet heb kunnen lopen wegens pijn in mijn kuit. Het was zulk lekker weer dit weekend en ik zooo graag naar buiten. Heb daarom maar 2x een fietstocht gemaakt van een uur. Maar is niet hetzelfde. Nooit gedacht dat je zo verslaafd kon raken aan hardlopen. Ik ga lekker woensdag naar de hardloopclup
pi_72105094
Ik heb vanmorgen voor het eerst buiten gerend Les 25, dus 15 + 15. Vond het wel redelijk gaan, alleen merk ik dat ik echt snel goede schoenen moet hebben want m'n onderrug/heup/bekken-gebied is erg blessuregevoelig. Heb nu weer een gevoelige knoop oid rechtsonderin..
pi_72105154
Goeie schoenen is ook echt een must! Ik heb zaterdag nieuwe schoenen gehaald, die lopen heeeerlijk.
Scheelt zoveel als je daar echt zorg aan besteedt!

Ik heb gister ook meteen les 6 gelopen. Ging weer lekker. Maar merk dat ik mezelf nog niet echt heel erg moet pushen. Ik laat de lesjes nu ook even wat sneller voorbij gaan. Soms een lesje overslaan enzo. (ik heb in het verleden al flink wat lessen gelopen namelijk)
pi_72121148
Ik ben ook weer begonnen.
pi_72121464
Heel goed, met wat voor schema? Of zonder?

Ik heb net ook weer hardgelopen, durfde niet zo goed door die stomme hartkloppingen van de vorige 2 keren, maar het ging gewoon weer goed. Dus ik hou het maar op wat hyperventilatie ofzo.
pi_72124107
Vanavond in het fitnesscentrum heb ik maar geprobeerd of ik 30 minuten aan één stuk kon hardlopen. Heb gekozen voor een slakkengang (8 km p/u) omdat ik mijn hardloopschoenen niet aanhad en de 30 minuten aan één stuk ging perfect. Tijdens het lopen kon ik normaal praten, geen pijntjes en na de 30 minuten had ik nog adem over.

Nu eens nadenken over ga ik verder met het schema en waar stap ik in (heb de eerste 3 lessen gelopen) of blijf ik een half uur lopen en probeer stapsgewijs het tempo te verhogen.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
pi_72126051
Ik heb vandaag mijn 2e les gelopen. Had nog wat last van mijn kuiten van de vorige les, maar het ging prima. Overmorgen de volgende les
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 01:04:25 #47
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72129893
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 08:02 schreef computergirl het volgende:

Ja dat is omdat de oorzaak van de pijn niet is opgelost. Rust heeft dan niet zo veel zin.

De fysio zou juist advies moeten geven voor oefeningen om bepaalde spieren sterker te maken, raar dat deze dat niet gedaan heeft.
Het zou ook kunnen liggen aan dat je op (voor jouw bouw) verkeerde schoenen loopt of omdat je techniek beter kan.
Heb je al eens hier gekeken, is een favoriete site van mij bij hardlooppijntjes.
Ik moest ook bovenbeenspier krachttrainingen doen van de fysio. Die heb ik nu 2 weken om de dag gedaan en ik merkte vorige week dat de pijn in mijn knie 1 dag na het lopen veel minder was (zelfs bijna weg).
quote:

Dit is een beetje vergelijkbaar met mijn situatie. Mijn advies is om sowieso naar de fysio te gaan, maar je kan ook proberen om eerst een tijdje te stoppen totdat je pijnvrij bent en daarna veel minder te gaan lopen dan je voorheen deed. Dus niet meer Evy's schema van 3x p/week doen, maar in plaats daarvan maar 2x of 1x in de week gaan lopen. Daarbij moet je dan krachttrainingen doen om je bovenbenen sterker te maken (i.v.m. de schokabsorptie). Google maar op "hardlopen + knie blessure" ofzo (http://www.atletiek.nl/index.php?page=808) er is genoeg te vinden. Mocht dit niet helpen dan toch maar naar een expert!

Ik ga morgen maar eens les 20 lopen, 4x 8 minuten. Het gaat nu ineens snel omhoog, hoop dat het me lukt!
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_72134192
Hm, heb elke keer als ik ga hardlopen last van mijn tibia (scheenbeen), aan de mediale zijde. Denk dat dat ik maar eens een week rust neem, want dit is niet echt grappig. Denk dat het overbelasting is, want aan mijn schoenen ligt het denk ik niet..
Shine bright like a diamond.
pi_72143996
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 20:35 schreef Honeymooner het volgende:
Heel goed, met wat voor schema? Of zonder?

Ik heb net ook weer hardgelopen, durfde niet zo goed door die stomme hartkloppingen van de vorige 2 keren, maar het ging gewoon weer goed. Dus ik hou het maar op wat hyperventilatie ofzo.
Goed dat het nu weer goed gaat!

Ben nu bij serie 2 les 1 (voor de derde keer al ). Kon eerst gemakkelijk 8 km hardlopen aan een stuk, maar door tijdelijk stoppen (studie, vakantie, drukte, ...) val je dan toch terug naar 30 minuten aan een stuk (waarin ik 6,5 km loop ongeveer). Dus nu weer langzaam proberen op te bouwen. Ik vind 30 minuten al best lang, maar wil toch proberen om naar de 10-15 km te gaan...
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:20:23 #50
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72151523
Woei, les 20 (deel 1) gelopen. Eerste 2 stukken gingen niet heel erg fijn, maar wel te doen, na de 3e keer 8 minuten lopen voelde ik me erg goed, maar na het laatste stukje 8 minuten ging ik helemaal kapot. Mijn hoofd is echt SUPER rood uit. Nog nooit gehad dit. Het ziet er gewoon een beetje eng uit .

Naja, ben blij dat het gelukt is!
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_72152571
Komende week heb ik een sportkeuring omdat ik een start wil gaan maken met Atletiek. Heeft iemand daar ervaring mee? Nog dingen waar ik op moet letten??
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:00:30 #52
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_72154873
tvp
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 00:19:16 #53
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_72159531
Ik ben ook sinds een aantal maanden serieus aan het hardlopen. Begon echt op het allerlaagste niveau, 3 minuten hardlopen was al zwaar. Op dit moment heb ik deze week al 2 keer 30 minuten gelopen. Volgende week naar de 35 en dan ga ik met een trainingsschema beginnen dat me klaarstoomt voor 8k.

Denk wel dat ik binnenkort een hartslagmeter koop, lijkt me handig, maar ook best leuk om te weten. Weet iemand nog een leuk programma op mijn telefoon waarmee ik mijn afstand via GPS kan bepalen?
  woensdag 26 augustus 2009 @ 00:56:30 #54
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72160290
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 00:19 schreef Zwansen het volgende:

Denk wel dat ik binnenkort een hartslagmeter koop, lijkt me handig, maar ook best leuk om te weten. Weet iemand nog een leuk programma op mijn telefoon waarmee ik mijn afstand via GPS kan bepalen?
Ik gebruik Trailguru op de iPhone. RunKeeper schijnt ook goed te zijn. Mijn huisgenoot heeft een Nokia en gebruikt Nokia Sportstracker (http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do).
pi_72272766
Vandaag -voor de derde keer- les 11 gelopen van serie 1. Steeds na les 11 kwam er óf een vakantie of een Universiteitsintroductie tussendoor, waardoor ik steeds een dag of 10 niet heb gelopen.
Vandaag raakte ik echter de weg kwijt, waardoor ik 5,66 km heb gelopen in 41 minuten..
Ging opzich nog best goed, behalve dat aan het einde mijn kuitspieren wat pijn deden en ik voor mijn gevoel te hard bezig ben geweest, zo na een periode van niet lopen.

Overmorgen verder met les 12.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_72272785
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 00:56 schreef yozd het volgende:

[..]

Ik gebruik Trailguru op de iPhone. RunKeeper schijnt ook goed te zijn. Mijn huisgenoot heeft een Nokia en gebruikt Nokia Sportstracker (http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do).
Runkeeper werkt perfect, er is ook een gratis versie van.
Wat zijn de voordelen van Trailguru?
pi_72274221
Heb gister ook weer gelopen, zit nu op 3-3-6-6-3 en vind het eigenlijk nog steeds niet echt zwaar. Altijd het idee na een training dat ik nog veel verder had gekund. Misschien loop ik gewoon te langzaam ofzo?
  zondag 30 augustus 2009 @ 19:59:18 #58
268086 Quishendrikson
heeft een hekel aan nudisten
pi_72290181
Ik heb de vorige keer 9-9-9 gelopen (staat niet op Evy's lijst, maar toch) en nu wil ik toch binnenkort gaan voor de 5m in 30 minuten. Maar ik vind die pauzes altijd heel erg plezierig, is het ineens een stuk zwaarder als je een keer de pauze overslaat? want ik wil natuurlijk wel binnenkort stoppen met het nemen van pauzes tussendoor
is boswachter in Sexbierum, kijkt veel sbs6, leest de telegraaf en kampeert veel.
  zondag 30 augustus 2009 @ 21:03:49 #59
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_72292187
Vandaag had ik een ronde van 7km gepland, na 500 meter al het gevoel dat het niks ging worden en dat ik het liefst om wilde draaien. Toch maar doorgegaan maar na 5km toch even de rust genomen en 2min gewandeld. Dat was genoeg om er doorheen te komen en de laatste 2km lekker naar huis kunnen lopen.

Iedereen heeft wel eens betere of slechtere dagen, wat doen jullie dan? Stug doorzetten, naar je lichaam luisteren en meer rust nemen tijdens je rondje of rechtsomkeer en op een andere dag nog eens proberen? Geen idee wat uiteindelijk het beste is.
pi_72292620
Drie dagen geleden ben ik na 20 minuten een stukje gaan wandelen omdat ik erg last van mijn buik kreeg. Vandaag ben ik na een paar honderd meter terug naar huis gegaan omdat mijn kuiten erg zeer deden...

Hangt er vanaf dus. Als het een probleem met conditie is zou ik zeggen: doorzetten (dan maar wat langzamer), maar als het een ander probleem is moet je soms gewoon wat rustiger aan doen...

Ik heb trouwens een hartslagmeter besteld! Ben nu klaar met de eerste serie van Evy en loop nu 2/3 keer per week een mooi rondje van 6km. Dit wil ik nu nog een week of 2/3 volhouden. Kijken of ik gewend kan raken aan de afstand en kijken of ik mijn snelheid wat kan opvoeren. Daarna wil ik gaan beginnen aan de 2e serie van Evy.

Gaat de 2e serie er gewoon vanuit dat je de eerste serie hebt voltooid? Of toch wel ietsje meer?
pi_72296211
Ik heb eergister supergoede hardloopschoenen gekocht! Ik ga komende week opnieuw de 3 lessen doen die ik deze week moest doen, want ik heb er maar 1,5 gedaan deze week. Heb woensdag m'n allereerste paardrijles ooit gehad en kon de rest van de week bijna niet lopen van de spierpijn.
Deze schoenen heb ik gekocht:

Op de loopbaan van de winkel liepen ze super, dus ik ben benieuwd.
pi_72296656
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 21:03 schreef Coelho het volgende:
Iedereen heeft wel eens betere of slechtere dagen, wat doen jullie dan? Stug doorzetten, naar je lichaam luisteren en meer rust nemen tijdens je rondje of rechtsomkeer en op een andere dag nog eens proberen? Geen idee wat uiteindelijk het beste is.
't Verschilt wat. Soms kan ik het wel negeren, maar ik heb ook weleens heel snel opgegeven.
Ik kijk vooral vantevoren naar hoe ik me voel. Als ik last van mijn darmen heb, kan ik bijv. echt max een half uur rennen. En als ik al supermoe en lam ben, blijf ik gewoon thuis

Vandaag even afgeweken van Evy en 1:17 gerend Gewoon zin in. Wel een beetje te lang, stiekem. Het laaysye stukje ging maar matig.
pi_72308789
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:34 schreef zesje het volgende:
Nog steeds 10-20 niet gelopen vanwege pijn in mijn onderbenen Vorige week meegetrained bij een atletiekvereniging maar ze gingen me veel te hard: 10-12 km/u en ook trainingsmethoden die me niet zo liggen als hordenlopen Kortom niks voor mij

Plannen nu zijn voorzichtig aan weer beginnen zodra het kan met goede warming up en een trainingsmaatje zoeken.
pi_72309546
Zesje, doe je regelmatig een icepack op je schenen? Dat helpt bij mij heel goed, dan is de pijn na twee dagen wel weer weg
pi_72309615
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 21:16 schreef JedaiNait het volgende:

Gaat de 2e serie er gewoon vanuit dat je de eerste serie hebt voltooid? Of toch wel ietsje meer?
De 2e serie gaat ervan uit dat je zonder problemen 30 minuten kunt lopen en bouwt van daar uit verder uit.

Het schema is 3 x per weerk lopen 1x 30 of 35 minuten, dag rust, langere looptijd (loopt op tot 70 minuten), dag rust, interval training met WU en CD, 2 dagen rust
pi_72311005
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 14:14 schreef zesje het volgende:

[..]

Nog steeds 10-20 niet gelopen vanwege pijn in mijn onderbenen Vorige week meegetrained bij een atletiekvereniging maar ze gingen me veel te hard: 10-12 km/u en ook trainingsmethoden die me niet zo liggen als hordenlopen Kortom niks voor mij

Plannen nu zijn voorzichtig aan weer beginnen zodra het kan met goede warming up en een trainingsmaatje zoeken.
Jammer dat het trainen bij de atletiekvereniging tegenviel. Hopelijk vind je snel een trainingsmaatje. Ik ben weer twee weken niet geweest . Ik voel me zo futloos de laatste tijd, totaal geen energie. Misschien dat ik dan juist moet gaan rennen natuurlijk... Morgen een poging.
  maandag 31 augustus 2009 @ 17:51:08 #67
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72315090
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 02:03 schreef Skv het volgende:

Runkeeper werkt perfect, er is ook een gratis versie van.
Wat zijn de voordelen van Trailguru?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee . Ik zag ooit Trailguru in de Appstore en die heb ik toen gedownload. Het werkte goed en dus heb ik eigenlijk niet verder gezocht. Ik ga die gratis versie van Runkeeper zo downloaden en ook even proberen! (wat is trouwens het verschil met de pro versie, alleen die reclames?)
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 21:03 schreef Coelho het volgende:

Ik heb ALTIJD het idee dat ik de eerste 2 minuten kapot ga. Ik loop dan gewoon door en na een tijdje is er een soort omslagpunt waarna ik me perfect voel en normaal kan doorlopen (edit: maar ik loop nog geen lange afstanden.. ik ga zometeen voor het eerst 15 minuten achter elkaar lopen...).

[ Bericht 3% gewijzigd door yozd op 31-08-2009 18:19:35 ]
pi_72320550
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 14:41 schreef ColdFeet het volgende:
Zesje, doe je regelmatig een icepack op je schenen? Dat helpt bij mij heel goed, dan is de pijn na twee dagen wel weer weg
Zojuist voor het eerst een tijdje een icepack erop gehouden en ik geloof dat het helpt
Had het niet eerder gedaan omdat warmte me meer logisch leek. Warmte = doorbloeding = afvoeren afvalstoffen, leek me.
pi_72323347
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:51 schreef yozd het volgende:

[..]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee . Ik zag ooit Trailguru in de Appstore en die heb ik toen gedownload. Het werkte goed en dus heb ik eigenlijk niet verder gezocht. Ik ga die gratis versie van Runkeeper zo downloaden en ook even proberen! (wat is trouwens het verschil met de pro versie, alleen die reclames?)
RunKeeper Free is ad-supported and RunKeeper Pro is ad-free. RunKeeper Pro also has audio cues (hear your stats via your headphones), and we recently added training workouts as well (hear intervals via your headphones).

Heb trouwens al 2 weken niet gelopen vanwege een korte vakantie en ben daarna ziek geworden. Ik hoop dat ik deze week weer ver kan met m'n schema, of is het aan te raden de laatst gelopen week een keertje over te doen?
  maandag 31 augustus 2009 @ 22:02:07 #70
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72323881
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 21:51 schreef Tourniquet het volgende:

RunKeeper Free is ad-supported and RunKeeper Pro is ad-free. RunKeeper Pro also has audio cues (hear your stats via your headphones), and we recently added training workouts as well (hear intervals via your headphones).
Heb zojuist Runkeeper Free geprobeerd tijdens het lopen van les 22 (deel 1) en het ziet er allemaal wat gelikter uit dan Trailguru, maar dat is persoonlijk denk ik. Ik ga vanaf nu maar Runkeeper gebruiken. Die audio cues maken me niet veel uit, aangezien ik toch mbv podcasts loop die je gewoon kan aanzetten in combinatie met Runkeeper.
pi_72353432
Ik weet even niet meer wie het ook al weer gevraagd had en of het dit topic was of het vorige. Maar er was iemand die vroeg naar de ideale hartslag voor het hartlopen. Vandaag heb ik een sportkeuring gehad en heb ik ook voor mezelf deze vraag gesteld. Ik kreeg daarop als antwoord dat de maximale hartslag ligt op 220. Van die 220 moet je, je eigen leeftijd afhalen. 220-25=195 en dat is dan je maximale hartslag die je mag halen. Natuurlijk kan het zijn dat je hoger komt maar dat is dan niet verstandig. Hoe lager je hartslag wordt tijdens het trainen hoe beter je conditie, maar dat leek mij nogal logisch. Keep up the good work!

tvp!
pi_72356312
Het hardloopschema gooi ik wel aan de kant. Vanavond 5 km gelopen in 31 minuten (redelijk ongetraind).
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
pi_72362232
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 21:05 schreef Astronomies het volgende:
Ik weet even niet meer wie het ook al weer gevraagd had en of het dit topic was of het vorige. Maar er was iemand die vroeg naar de ideale hartslag voor het hartlopen. Vandaag heb ik een sportkeuring gehad en heb ik ook voor mezelf deze vraag gesteld. Ik kreeg daarop als antwoord dat de maximale hartslag ligt op 220. Van die 220 moet je, je eigen leeftijd afhalen. 220-25=195 en dat is dan je maximale hartslag die je mag halen. Natuurlijk kan het zijn dat je hoger komt maar dat is dan niet verstandig. Hoe lager je hartslag wordt tijdens het trainen hoe beter je conditie, maar dat leek mij nogal logisch. Keep up the good work!

tvp!
Ja, maar je ideale hartslag hangt ook af van je doel. Wil je vooral conditie opbouwen, moet je met een hogere hartslag lopen, wil je vet verbranden, moet ie echt veel lager zijn dan je max.
pi_72362608
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 22:27 schreef Barney_Stinson het volgende:
Het hardloopschema gooi ik wel aan de kant. Vanavond 5 km gelopen in 31 minuten (redelijk ongetraind).
Welkom, gefeliciteerd en doei! >>>> Centraal topic voor amateurhardlopers, deel 33

[ Bericht 14% gewijzigd door zesje op 02-09-2009 10:56:29 ]
pi_72364875
quote:
Op woensdag 2 september 2009 07:27 schreef Honeymooner het volgende:

[..]

Ja, maar je ideale hartslag hangt ook af van je doel. Wil je vooral conditie opbouwen, moet je met een hogere hartslag lopen, wil je vet verbranden, moet ie echt veel lager zijn dan je max.
Da's niet helemaal waar. Relatief gezien verbrand je meer vet als je op lage hartslag traint. Maar als je op hoge hartslag traint, verbrand je uberhaupt meer kcal en kom je uiteindelijk op hetzelfde vet-verlies uit.
pi_72367125
quote:
Op woensdag 2 september 2009 10:47 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Da's niet helemaal waar. Relatief gezien verbrand je meer vet als je op lage hartslag traint. Maar als je op hoge hartslag traint, verbrand je uberhaupt meer kcal en kom je uiteindelijk op hetzelfde vet-verlies uit.
Daar ben ik het mee eens. Het is ook vaak waar jij, je het lekkerst bij voelt. Ik vind het wel prettig om een beetje tempo te maken. Zit nu op ongeveer 8 km per uur... daar voel ik me prima bij en als dat er dan ook nog eens voor zorgt dat je meer verbrandt is daar denk ik niet veel mis mee. Het gaat immers om het resultaat
pi_72372268
Zometeen StR serie 2 les 3
  woensdag 2 september 2009 @ 18:04:29 #78
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_72373751
Waar kan ik de lessen voor Evy vinden?? Ik kan nergens meer goede links voor de mp3's vinden voor op de ipod

[ Bericht 4% gewijzigd door caspervc op 02-09-2009 19:40:25 ]
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_72381207
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:20 schreef Astronomies het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens. Het is ook vaak waar jij, je het lekkerst bij voelt. Ik vind het wel prettig om een beetje tempo te maken. Zit nu op ongeveer 8 km per uur... daar voel ik me prima bij en als dat er dan ook nog eens voor zorgt dat je meer verbrandt is daar denk ik niet veel mis mee. Het gaat immers om het resultaat
En ik ben het daar niet mee eens. Op een gegeven moment ga je bij zo'n hoge hartslag spieren verbranden en nauwelijks vet. Er is wel zo'n tabel, kan em alleen niet kopiëren. Er treedt gigantische verzuring op als je steeds op een hoge hartslag traint en de vetverbranding is in verhouding met de koolhydraatverbranding echt niks..
Het is 100x effectiever om op die lagere hartslag te trainen als het je puur om vet verbranden gaat.
pi_72404516
Vandaag les 8 van de evy lopen en dan morgen les 9 omdat ik de rest van de week geen tijd meer heb.
Niet ideaal maar geen zin om het per week niet goed te laten lopen.
  donderdag 3 september 2009 @ 19:59:04 #81
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_72409080
quote:
Op woensdag 2 september 2009 18:04 schreef caspervc het volgende:
Waar kan ik de lessen voor Evy vinden?? Ik kan nergens meer goede links voor de mp3's vinden voor op de ipod
Nee, echt makkelijk vindbaar op het internet staan ze niet meer. Ze zijn nog wel op FTD (nieuwsgroepen) te vinden. Als je daar geen gebruik van maakt kan ik ze wel even uploaden naar rapidshare ofzo als je me even laat weten welke lessen je nodig hebt. Want de vorige lessen die ik daar had geupload 1t/m11 zijn blijkbaar al 10 keer gedownload .

Overigens ben ik zelf niet echt meer (fanatiek) aan het lopen. Laatste les die ik gedaan heb was les 14 voor de tweede keer afgelopen zondag. Die woensdag daarvoor les 13 ook voor een tweede keer gelopen. Deze twee lessen op mijn indoor sportschoenen gelopen. Dat liep al wel een stuk beter, maar was ook nog verre van ideaal, aangezien ik beide niet helemaal heb afgemaakt door blaren >,< .
Maar ik moet inderdaad gewoon echte hardloopschoenen gaan kopen, wil ik hier (serieus) verder mee gaan. In Enschede schijnt wel een runnersworld te zitten, dus daar moet ik maar eens heen gaan als ik zin heb. Tot dan helaas niet meer lopen, want het wordt toch wel verslavend na een aantal lessen .

[ Bericht 3% gewijzigd door Thormodo op 03-09-2009 20:04:24 ]
  donderdag 3 september 2009 @ 21:44:42 #82
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72413996
Pfff bijna weggewaaid, maar toch les 23 uitgelopen!
pi_72415498
Ik heb vandaag les 18 van serie 2 gelopen. Mehhh, ik vind die lessen met versnellingen toch wel zo beroerd Ik loop liever 50 minuten constant dan 25 met tempowisselingen.
pi_72424919
Mijn mp3speler was leeg dus toen het schema opgezocht, maar toch nog 2 minuten te veel gelopen bij les 9
Ach beter teveel dan te weinig
Nu lekker tot maandag rust, afgelopen dagen erg veel gesport
pi_72425507
Ik heb zondag alweer voor het laatst gelopen, heb 0 tijd nu de studie weer is begonnen.. Hopelijk dit weekend weer.
pi_72468091
Opnieuw de 5 km met gemak gelopen!! Op naar de 8km!!
pi_72468230
vandaag tijdens een 'wedstrijd' 5 km gedaan in 37 minuten. Toch bijna 2 minuten sneller als vorig jaar, maar mijn grootste prestatie was dat ik niet heb gewandeld.

Tempo lag niet hoog, maar ik ben er nog niet zeker van of het beter is om die snelheid langzaam op te bouwen of toch in kortere stukjes te lopen en zo de snelheid op te voeren.
pi_72479159
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 20:44 schreef zesje het volgende:

[..]

Zojuist voor het eerst een tijdje een icepack erop gehouden en ik geloof dat het helpt
Had het niet eerder gedaan omdat warmte me meer logisch leek. Warmte = doorbloeding = afvoeren afvalstoffen, leek me.
Zesje, kijk eens hier over scheenbeen klachten: http://www.blessure-aanwi(...)eenbeenirritatie.htm
Jammer dat de atletiekclub geen succes was, maar nav jouw verhaal lijkt het me een echte 'atletiek'club (da's meer dan hardlopen) en niet een hardloopgroep binnen een atletiekvereniging. Ik ken een aantal atletiekver. die specifieke hardloopgroepen hebben, ook voor beginners. Run2Day ook.
Lopen samen met anderen geeft motivatie en is leuk!
quote:
1. Wat is koelen?
Koelen is een verzamelterm voor een aantal eerste hulp adviezen die gelden als er
blessures optreden. Er bestaan nogal wat benamingen voor wat in de praktijk
gewoonlijk 'koelen' wordt genoemd. Benamingen zijn onder andere:
· koudetherapie
· cryotherapie (Kryios is Grieks voor ijs)
· RADIJS. Dat laatste met hoofdletters want het gaat om de volgende afkorting: Rust,
Altijd hoog leggen, Druk en IJS.
· ICE is een andere afkorting die staat voor ijs, compressie en elevatie (hoog leggen).

2. Bij welke blessures is koelen verstandig?
Koelen kan je bij elke verstuiking, kneuzing, of scheuring. Eigenlijk kan je bij elke
blessure koelen. Alleen als er bloed zichtbaar is of sprake is van een botbreuk moet
je koelen achterwege laten. Bij koelen in de buurt van de ogen of de geslachtsdelen
moet extra voorzichtigheid worden betracht.

3. Je noemt hier alleen acute blessures, klopt dat?
Ja, maar koelen kan ook ingezet worden bij, beginnende, overbelastingsblessures.
Ook dan kan koelen de ontstekingsreactie en pijn beperken. Het risico is alleen dat
men daardoor denkt dat het probleem over is en flink doortraint. Bij overbelasting zal
altijd de trainingsomvang terug moeten. Koelen kan dan wel als ondersteuning na
elke lichte training en in de herstelfase gebruikt worden.

4. Wat is het doel van koelen?
Koelen is het beste middel om zwellingen, die als gevolg van vocht- en inwendig
bloedverlies optreden zo snel mogelijk de kop in te drukken. Hoofddoel daarbij is een
snel antwoord te geven op de onvermijdelijke ontstekingsreactie. Door het koelen
"krimpen" de bloedvaten (vasoconstrictie) en wordt voorkomen dat er nog meer
bloed naar plekken stroomt waar het niet thuis hoort.

5. Wat bereik je daarmee?
Door de bovengenoemde reactie van het lichaam in te perken kan er veel hersteltijd
van de blessure gewonnen worden. Een zwelling die niet doorzet hoeft het lichaam
tenslotte ook niet af te bouwen. Bovendien heeft het koelen het plezierige effect dat
de pijn vermindert.
pi_72484013
Ik loop nu zo'n drie keer in de week ongeveer 45m hard, waar kan ik het best beginnen met evy?
Ik begin liever wat lager dan te hoog en waar vind ik deze evy op het net?

Zit er aan te twijfelen om z'n Nike+ unit te kopen, goede keuze of zeggen jullie koop liever een hartslagmeter? Het probleem is dat ik gelimiteerd ben aan een kleine studenten beurs. Misschien heeft een van jullie nog een oud model in het stof liggen?
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_72513359
Ik ga vanmiddag beginnen met het schema, les 1. Heb vrijdag schoenen aan laten meten, dus dat komt wel goed.
pi_72513755
quote:
Op zondag 6 september 2009 13:22 schreef 1517 het volgende:
Ik loop nu zo'n drie keer in de week ongeveer 45m hard, waar kan ik het best beginnen met evy?
Ik begin liever wat lager dan te hoog en waar vind ik deze evy op het net?

Zit er aan te twijfelen om z'n Nike+ unit te kopen, goede keuze of zeggen jullie koop liever een hartslagmeter? Het probleem is dat ik gelimiteerd ben aan een kleine studenten beurs. Misschien heeft een van jullie nog een oud model in het stof liggen?
loop je die 45 minuten aan 1 stuk? Dan ben je best al aardig ver. De eerste serie van Evy is namelijk om 30 min aan 1 stuk te (leren) lopen.
pi_72517062
quote:
Op maandag 7 september 2009 11:01 schreef StephanL het volgende:
Ik ga vanmiddag beginnen met het schema, les 1. Heb vrijdag schoenen aan laten meten, dus dat komt wel goed.
Hier nog eentje. Ben erg benieuwd hoe het gaat! Een paar maanden terug heb ik al eens geprobeerd om te beginnen maar dat was geen succes en het bleef dan ook bij een dag of drie rennen voordat ik ermee stopte. De redenen hiervoor waren dat ik geen schema gebruikte, ik rende op oude tennisschoenen en om een of andere reden wilde ik er speciaal vroeg voor op gaan staan om 's ochtends te rennen. De eerste twee punten waren voor mij meteen al een overduidelijk merkbaar probleem (dat eerste zeker voor iemand met een matige conditie zoals ik) en dat laatste bleek voor mij persoonlijk ook een probleem omdat ik na de derde keer toch iets liever in mijn bed bleef liggen dan de longen uit mijn lijf te lopen. Kortom, deze keer gooi ik het over een andere boeg:
- Ik gebruik het schema van Evy in de iPhone app Runkeeper en speel m'n eigen muziek/podcasts (de stem en muziek van Evy irriteren mij mateloos)
- Ik heb speciale running schoenen gekocht (schoenen van ~150 euro kon ik me (nog) niet veroorloven, is helaas bij Nike's van 60 euro gebleven)
- Heb het gekke idee van 's ochtends te moeten rennen uit mijn hoofd gezet en ren in principe in de middag (voordeel van student zijn) behalve als dat niet uitkomt. Geen idee hoe ik daar ooit bij kwam

Een van de mooie dingen aan hardlopen is natuurlijk dat je vooruitgang heel transparant is aangezien je het kan meten in tijd en afstand, zeker met zo'n mooi programmaatje als Runkeeper. Mijn doel is vooralsnog om, mits ik blessure-loos blijf en er geen onvoorziene dingen tussen komen, over 12 weken uiterlijk de eerste serie lessen van Evy af te hebben gerond en dus in een half uurtje 5 kilometer te kunnen lopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door MirroRobin op 08-09-2009 14:02:46 ]
  maandag 7 september 2009 @ 15:14:50 #93
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72519706
quote:
Op maandag 7 september 2009 11:18 schreef Psychonikeo het volgende:

loop je die 45 minuten aan 1 stuk? Dan ben je best al aardig ver. De eerste serie van Evy is namelijk om 30 min aan 1 stuk te (leren) lopen.
Idd, dan kan je beter de tweede serie gaan doen. Die eerste serie is denk ik niet erg nuttig als je al zoveel loopt (ik ben nog steeds met die 1e serie bezig...).

-edit-

Dat schema van de tweede serie (van 5 naar 10km) is niet helemaal precies trouwens. Er zitten namelijk bij sommige lessen wat warming-ups en versnellingsstukken in die daar niet duidelijk op staan. Hier is dat wel het geval.

Oja, misschien leuk voor de Evy renners hier. Ik was gisteren wat aan het Google'n naar loopschema's en toen vond ik een blog van een of andere Belgische vrouw die allebei de loopschema's van Start to Run heeft gelopen. Ze beschrijft na het lopen van elke les hoe het haar bevallen is. Wel grappig dat je daar soms dingen in herkent .

[ Bericht 18% gewijzigd door yozd op 07-09-2009 15:24:05 ]
pi_72529004
Morgen weer
Altijd fijn dat je er zo'n energie van krijgt
pi_72531035
Net les 20 met Evy gedaan. 4x 8 minuten. Veruit het zwaarste tot nu toe. Ben best kapot nu, pffff. Maargoed het was ook qua tijd en afstand het verst tot nu toe (5,61 km in 36:40).
pi_72532586
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:46 schreef Tourniquet het volgende:
Net les 20 met Evy gedaan. 4x 8 minuten. Veruit het zwaarste tot nu toe. Ben best kapot nu, pffff. Maargoed het was ook qua tijd en afstand het verst tot nu toe (5,61 km in 36:40).
Dat is netjes voor een eerste keer!
pi_72542981
Net les 10 gelopen, wel fijn dat weekje herhaling
pi_72570110
quote:
Op maandag 7 september 2009 11:18 schreef Psychonikeo het volgende:

[..]

Heb net 50 minuten er op zitten. Ik loop op een tempo tussen joggen en rennen in.
Loop al een maandje of drie maar de afgelopen weken wat fanatieker.
Probeer nu ergens een tweedehands hartslagmeter te scoren liefst met footpod (iemand?) .
Ik kijk steeds over de download mogelijkheid heen van evy zou iemand mij de link willen geven
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_72574213
Ook ik kan de hardlooplessen van Evy niet vinden. Zo kwam ik op Podrunner, de site van Steve Boyett waar je gratis podcasts kan downloaden voor op je mp3-speler. Hij heeft schema's voor verschillende afstanden verdeeld over een aantal weken.

Zelf gebruik ik de interval trainingen voor 8K en ik moet zeggen dat gaat lekker! Kijk eens op z'n site zou ik zeggen...

http://www.djsteveboy.com/
  woensdag 9 september 2009 @ 21:16:39 #100
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72596439
[X] Les 25 (deel 1)
[ ] Les 26
[ ] Les 27
[ ] Klaar voor de 30min non-stop

Net les 25 gelopen. Woei, nog 2 trainingslessen en dan vindt Evy dat ik klaar ben voor het half uurtje rennen. Ik hoop dat ik er tegen die tijd ook zo over denk...
pi_72619747
Ik weet niet waarom maar vandaag ging het heel lekker, misschien is dit wel net de juiste temperatuur voor mij
pi_72621799
Net terug van StR serie 2 les 5: 38 minuten non-stop en daarbij 8,32 km afgelegd (gem. snelheid 4 minuten en 34 seconden per km). Nike+ link hier.

Ging dus best goed kan je zeggen, maar wat heb ik toch een tyfushekel aan al die lompe auto's/brommers/scooters/bussen met hun kankerveroorzakende uitlaatgassen Vraag me af of hardlopen nog wel zo gezond is als je in de stad woont? Doe het voornamelijk om mijn gezondheid (en ook wel omdat ik het leuk vind natuurlijk, anders was ik allang gestopt), maar als het zo druk blijft zoals vandaag, dan gaat me de zin toch wel een beetje over. Dit kan niet gezond zijn! En een andere optie is er niet omdat ik nogal in de stad woon. Iemand die hier verstand van heeft? Weegt het zogenaamd gezond doen (hardlopen) wel op tegen inademing van die rotzooi?
pi_72625444
Woon je erg ver van de stadgrens of een park? Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld eerst een stukje te fietsen naar een rustigere plek om te lopen?
pi_72635293
Les 12
Volgende week weer verder
  zaterdag 12 september 2009 @ 09:57:00 #105
87845 SynchroSteve
Synchronous Insane
pi_72667165
Nog een week tot de Damloop!
  zaterdag 12 september 2009 @ 14:32:55 #106
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_72672786
Om alle hardlopers hier moed in te spreken een succesverhaal:

2,5 maand geleden ben ik begonnen met Evy. had wel een goede conditie, maar geen hardloopervaring. Begonnen met 3 minuten rennen, 1 lopen. In een week of 3-4 mbv hier en daar een les langzaam door de weken heen gegaan. Nadat ik 1,5 maand geleden hardloopschoenen gekocht had en besloten om 50 dagen geen druppel te drinken begon het beter te gaan, en kon ik al snel week 10 afronden. Daarna zonder mp3tjes verder gegaan en de afstand verlengd, 2 weken geleden een wedstrijd van 7,5 kilometer in 35 minuten gedaan, en vandaag als generale repetitie voor de dam tot dam loop voor het eerst meer dan 15 kilometer gelopen. 15,9 km 3x m'n trainingsrondje, tijd van 1.19.23. Streeftijd voor de DtD van 1.30 moet dus makkelijk lukken, maar het mooie is dat 1.19.23 precies mijn userID op fok is. De cirkel is dus rond.

Maar goed, kort samenvattend: als je ook echt een paar keer per week gaat trainen en je leven een beetje gezond inricht kan Evy heel erg goed helpen om snel goed op gang te komen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_72691804
Ook hier even een tip: vanaf maandag heeft AH weer loopkleding in de aanbieding, shirt met lange mouwen voor 9,99 euro verder een loopbroek en een jasje.
Vorig jaar heb ik zo'n shirt gekocht, prima kwaliteit
pi_72703283
dank je voor de tip... ga toch eens even kijken in de winkel maandag.

http://www.ah.nl/bonus/aanbiedingen.jsp?show=Diversen
  maandag 14 september 2009 @ 00:47:59 #109
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72719731
quote:
Bij die Podrunner mixes staan verschillende BPM mixes. Hoe weet ik welke ik moet hebben?
pi_72719996
quote:
Op zondag 13 september 2009 08:24 schreef computergirl het volgende:
Ook hier even een tip: vanaf maandag heeft AH weer loopkleding in de aanbieding, shirt met lange mouwen voor 9,99 euro verder een loopbroek en een jasje.
Vorig jaar heb ik zo'n shirt gekocht, prima kwaliteit
Is vooral voor in de winter, dat spul, of niet?
Bedankt voor de tip iig, ga morgen even kijken!
pi_72722257
quote:
Op maandag 14 september 2009 01:01 schreef Skv het volgende:

Is vooral voor in de winter, dat spul, of niet?
Ik loop zomers nooit met lange mouwen tijdens het hardlopen, maar sommigen hebben ook bij 25 gr. een dikke katoenen trui aan...dus erg persoonlijk
pi_72736062
Ik heb een legging-achtig ding gekocht, een shirt en een jack.
Tijdens het lopen merkte ik direct dat die legging erg relaxed loopt; het shirt vond ik wat warm met deze temperaturen.. (was 18 graden toen ik liep ongeveer). Hoort er onder dat shirt nog een katoenen shirt of draag je dit gewoon los op je lichaam?

Denk dat ik als het warm is gewoon loop in een wijd kort broekje met dun katoenen shirt.
Bij wat kouder weer in legging met hardloopshirt
Bij regen/kou met legging, hardloopshirt en jack. Eens zien of dit goed werkt..
pi_72757134
quote:
Op maandag 14 september 2009 18:20 schreef Skv het volgende:
Hoort er onder dat shirt nog een katoenen shirt of draag je dit gewoon los op je lichaam?

Denk dat ik als het warm is gewoon loop in een wijd kort broekje met dun katoenen shirt.
Zeker niet met katoen eronder! Je kan beter helemaal geen katoen dragen bij hardlopen. Dat neemt heel veel zweet op en daardoor wordtje nat en koud

[ Bericht 4% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 16-09-2009 08:37:25 ]
pi_72768477
Zojuist naar de fysio geweest. Conclusie was allerlei overbelastingsklachtjes bij elkaar, enkel, kuit en scheen. Plan van aanpak is oefeningen voor kracht, lenigheid, stabiliteit voet/enkel/onderbeen en bekijken looptechniek (en helaas geen lekkere massages )
pi_72774948
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:49 schreef zesje het volgende:
Zojuist naar de fysio geweest. Conclusie was allerlei overbelastingsklachtjes bij elkaar, enkel, kuit en scheen. Plan van aanpak is oefeningen voor kracht, lenigheid, stabiliteit voet/enkel/onderbeen en bekijken looptechniek (en helaas geen lekkere massages )
Sterkte Zesje.

PS. heb je mijn PM nog ontvangen?
pi_72775081
quote:
Op maandag 14 september 2009 18:20 schreef Skv het volgende:
Ik heb een legging-achtig ding gekocht, een shirt en een jack.
Tijdens het lopen merkte ik direct dat die legging erg relaxed loopt; het shirt vond ik wat warm met deze temperaturen.. (was 18 graden toen ik liep ongeveer). Hoort er onder dat shirt nog een katoenen shirt of draag je dit gewoon los op je lichaam?

Bij wat kouder weer in legging met hardloopshirt
Bij regen/kou met legging, hardloopshirt en jack. Eens zien of dit goed werkt..
Ik heb ook niet die broek en shirt gekocht. Jack was helaas al uitverkocht.
Wel vraag ik mij af of dit wel een lekkere broek is voor heren om in te lopen. Straks zie ik er uit als een nicht in die strakke broek...
Maar voor zo'n laag bedrag maakt het ook niet uit als het een miskoop blijkt te zijn.

Wat vind je trouwens van dat Jack? Wat ik zo kon zien voelde het erg plastic aan, meer als een soort regenjas.

Dat katoen niet ideaal is, ervoer ik deze zondag. Het was 's avonds al flink kouder en het waaide behoorlijk hard. Ik was gewoon in mijn katoenen t-shirt gaan lopen (ik sport meestal gewoon in t-shirts) maar op de terugweg met tegenwind was een nat bezweet t-shirt geen goed idee. Gelukkig had ik ook een sweater bij me die ik aan kon doen.
  woensdag 16 september 2009 @ 15:00:43 #117
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72803640
Heb je voor HTC (touch) telefoons ook software als Sportstracker voor Nokia's en Runkeeper voor iPhones? Dus software die op basis van de GPS meet hoe ver (en waar) je gelopen hebt?
pi_72811617
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 18:57 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik heb ook niet die broek en shirt gekocht. Jack was helaas al uitverkocht.
Wel vraag ik mij af of dit wel een lekkere broek is voor heren om in te lopen. Straks zie ik er uit als een nicht in die strakke broek... [ afbeelding ]
Maar voor zo'n laag bedrag maakt het ook niet uit als het een miskoop blijkt te zijn.

Wat vind je trouwens van dat Jack? Wat ik zo kon zien voelde het erg plastic aan, meer als een soort regenjas.

Dat katoen niet ideaal is, ervoer ik deze zondag. Het was 's avonds al flink kouder en het waaide behoorlijk hard. Ik was gewoon in mijn katoenen t-shirt gaan lopen (ik sport meestal gewoon in t-shirts) maar op de terugweg met tegenwind was een nat bezweet t-shirt geen goed idee. Gelukkig had ik ook een sweater bij me die ik aan kon doen.
Het ziet er wel degelijk homofiel uit, maar dat kan me bij het hardlopen eigenlijk geen zak schelen..
  woensdag 16 september 2009 @ 18:11:21 #119
236335 neen
schone schijn
pi_72811854
quote:
Op woensdag 16 september 2009 15:00 schreef yozd het volgende:
Heb je voor HTC (touch) telefoons ook software als Sportstracker voor Nokia's en Runkeeper voor iPhones? Dus software die op basis van de GPS meet hoe ver (en waar) je gelopen hebt?
Je zou http://www.rungps.net/wiki/TrainerUVEN kunnen proberen
het lijkt niet wat het is
pi_72813601
Les 13 ook weer overleefd ging beter dan verwacht.
Morgen les 14 anders kom ik deze week niet uit met 3 lessen.
pi_72813766
quote:
Op woensdag 16 september 2009 18:53 schreef Sarabi het volgende:
Les 13 ook weer overleefd ging beter dan verwacht.
Morgen les 14 anders kom ik deze week niet uit met 3 lessen.
Welke afstanden heb je gelopen op de laatste lessen?

Dit zijn mijn laatste lessen:

Les 12 - 4,15 km
Les 13 - 5,26 km
Les 14 - 5,29 km
Les 15 - 5,29 km
pi_72813832
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 09:02 schreef computergirl het volgende:

[..]

Zeker niet met katoen eronder! Je kan beter helemaal geen katoen dragen bij hardlopen. Dat neemt heel veel zweet op en daardoor wordtje nat en koud
Maar dan gewoon niks er onder? Kan je zo'n shirt direct op je huid dragen?
pi_72813854
quote:
Op woensdag 16 september 2009 18:57 schreef Skv het volgende:

[..]

Les 12 - 4,15 km
Les 13 - 5,26 km
Les 14 - 5,29 km
Les 15 - 5,29 km
Ik loop niet erg snel
Afgelopen les eigenlijk geen idee meer maar les 13 heb ik nu 3,60km gelopen
Wil eerst de tijden zien uit te lopen en daarna snelheid opbouwen
  woensdag 16 september 2009 @ 19:36:20 #124
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72815326
quote:
Op woensdag 16 september 2009 18:11 schreef neen het volgende:

Je zou http://www.rungps.net/wiki/TrainerUVEN kunnen proberen
Bedankt! In een ander topic heb ik o.a. GPS Cycle Computer als tip meegekregen. Ik zal dat Trainer UV ook eens bekijken!

Vandaag overigens de laatste les van Start to Run deel 1 gelopen. Ik was een beetje moe en dat voelde ik meteen al de eerste meters, maar ik heb het toch uitgelopen . Hier de stats van mijn laatste lessen (vanaf les 17 ben ik gaan "tracken").

Nu kijken of ik die 30 minuten ga redden en na een tijdje misschien aan deel 2 beginnen!
pi_72825082
Succes yozd.
Zelf heb ik vandaag net les 15 gelopen.
Hiervoor had ik een maand stil gestaan, en de 2 lessen daarop om weer op te starten vielen mij erg zwaar. Gelukkig na 3 lessen (die van vandaag dus) viel het me al een stuk beter.
pi_72825376
quote:
Op woensdag 16 september 2009 18:57 schreef Skv het volgende:

[..]

Les 12 - 4,15 km
Les 13 - 5,26 km
Les 14 - 5,29 km
Les 15 - 5,29 km
Les 12 - 3,5 km
Les 13 - 4,1 km
Les 14 - 4,4 km
Les 15 - 4,5 km

Ik loop lekker mijn eigen tempo waarbij ik vooral probeer mijn hartslag niet teveel te laten oplopen.

pi_72847651
Waarom is hardlopen niet leuk om aan te beginnen....ik heb nooit zin maar als ik dan bezig ben of als ik klaar ben is het zo fijn

Les 14 ging ook goed
pi_72849747
Ik was vandaag brak, toch maar gaan lopen. 5 km gedaan in 34 minuten; ging niet heel bijzonder goed..
pi_72912328
quote:
Op donderdag 17 september 2009 18:32 schreef Sarabi het volgende:
Waarom is hardlopen niet leuk om aan te beginnen....ik heb nooit zin maar als ik dan bezig ben of als ik klaar ben is het zo fijn

[..]
Herkenbaar.
Voordat je het weet ben je al weer een dikke 11 dagen niet geweest. Nu ben ik weer gezakt in conditie.... Je moet het gewoon minstens 2 x in de week blijven doen, anders val je terug... Nu maar proberen weer te gaan lopen vanavond... Heb nooit zin om te beginnen eigenlijk..
  zaterdag 19 september 2009 @ 20:41:44 #130
19242 yavanna
Results may vary.
pi_72915553
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 19:06 schreef Marurk het volgende:

[..]

Herkenbaar.
Voordat je het weet ben je al weer een dikke 11 dagen niet geweest. Nu ben ik weer gezakt in conditie.... Je moet het gewoon minstens 2 x in de week blijven doen, anders val je terug... Nu maar proberen weer te gaan lopen vanavond... Heb nooit zin om te beginnen eigenlijk..
(Vrijwel ) Nooit zin om te beginnen en de eerste minuut of 10/15 je geradbraakt voelen. Daarna is het 'heerlijk'. Herkenbaar.

Morgen voor mij de 4EM, de loop wat mijn doel was toen ik begon met Evy. Uitlopen zal wel lukken, liefst zonder de bezemwagen achter mij te hebben. ( Ik loop met mijn jonge, zeer sportieve, zoon, wat het tempo vast doet toenemen.
~Cheer up, the worst is yet to come.~
  zaterdag 19 september 2009 @ 20:44:47 #131
19242 yavanna
Results may vary.
pi_72915619
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 14:32 schreef I.R.Baboon het volgende:
Om alle hardlopers hier moed in te spreken een succesverhaal:

2,5 maand geleden ben ik begonnen met Evy. had wel een goede conditie, maar geen hardloopervaring. Begonnen met 3 minuten rennen, 1 lopen. In een week of 3-4 mbv hier en daar een les langzaam door de weken heen gegaan. Nadat ik 1,5 maand geleden hardloopschoenen gekocht had en besloten om 50 dagen geen druppel te drinken begon het beter te gaan, en kon ik al snel week 10 afronden. Daarna zonder mp3tjes verder gegaan en de afstand verlengd, 2 weken geleden een wedstrijd van 7,5 kilometer in 35 minuten gedaan, en vandaag als generale repetitie voor de dam tot dam loop voor het eerst meer dan 15 kilometer gelopen. 15,9 km 3x m'n trainingsrondje, tijd van 1.19.23. Streeftijd voor de DtD van 1.30 moet dus makkelijk lukken, maar het mooie is dat 1.19.23 precies mijn userID op fok is. De cirkel is dus rond.

Maar goed, kort samenvattend: als je ook echt een paar keer per week gaat trainen en je leven een beetje gezond inricht kan Evy heel erg goed helpen om snel goed op gang te komen.
Wow, met recht een succes verhaal en wat ren je snel.

Have fun morgen met de DtD.
pi_72926551
Gister DtD by Night gelopen en ga zo weer richting Amsterdam om met Ahold nog een keer de DtD te lopen.
pi_72932551
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:05 schreef AtseBenjamin het volgende:
Gister DtD by Night gelopen en ga zo weer richting Amsterdam om met Ahold nog een keer de DtD te lopen.
Ik heb gisteren de DtD by Night ook gelopen(1:42:00, ongetrained), maar ik red het echt niet om vandaag nog eens de DtD te lopen...

Succes vandaag
  zondag 20 september 2009 @ 15:31:27 #134
19242 yavanna
Results may vary.
pi_72934869
Aan het begin v.h. jaar was ik een conditieloze kettingrookster waarvoor 100 meter rennen ca. 97 meter rennen teveel was. Vandaag ( met een boel extra kilo's, maar al maanden rookvrij ) de 4EM gelopen.

Minpuntje was dat al na een paar minuten nare buikkrampen links en rechts kwamen opzetten en die vervolgens de hele weg aan hielden, dat naast de misselijkheid. Les voor de volgende keer -> geen ijskoud water drinken toch wat te kort van te voren. Qua conditie enz had ik nog wel langer kunnen hardlopen, dus dat is wel een dik pluspuntje.

Toch wel fier op mijzelf.

@Alle 10 EM lopers, well done.
pi_72936403
Is er een overzicht voor wanneer er weer marathons zijn? Nu is de DtD geweest. What's next?
  zondag 20 september 2009 @ 16:15:23 #136
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_72936597
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 20:44 schreef yavanna het volgende:

[..]

Wow, met recht een succes verhaal en wat ren je snel.

Have fun morgen met de DtD.
Ik heb een hoop gesport in m'n leven, maar ben echt nog nooit zo kapot gegaan als vandaag. Na de finish stortte ik in op een brancard en kon ik nog net aangeven dat ik niet weggevoerd wilde worden, maar daarna heb ik alleen maar op de stoep voor me uit gestaart (wat niet echt ging, aangezien ik alleen maar vlekken zag) en dextrotabletten van mensen uit het publiek gegeten. Uiteindelijk heeft een manager die al een paar minuten binnen was me weten te leiden naar de Gemeentetent, maar ook daar had zag ik er nog erg ongezond uit en had ik totaal geen behoefte in het voorheen zo verlangde biertje.

Hardlopen is dus niet per definitie gezond. Maar goed, inmiddels gaat het wel weer, en het geeft iig aan dat ik absoluut niet sneller gekund had. Eindtijd was 1.20.38, en ik denk dat ik nu een wat relaxtere hobby ga zoeken. Punniken, of zo.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_72944439
Teeveepeetje om mee te lezen
pi_72944830
quote:
Op zondag 20 september 2009 20:04 schreef Daph_ het volgende:
Teeveepeetje om mee te lezen
jij ging toch de Dam tot Dam lopen? Hoe ging dat?
pi_72945047
Niet gelopen ivm Pfeiffer. Als ik gisteren gelopen had, had ik 2 weken nodig gehad om bij te komen denk ik. Hoe jammer ik het ook vind, het is beter dat ik nu niet gelopen heb. Volgend jaar beter
pi_72957797
Zo dit weekend dus 2 x de Dam tot Damloop gelopen.

En ben er zeker niet ontevreden over het weekend.

De zaterdagavond in 1:26:46 en zondagmiddag in 1:30:12

Zeker over de zondag ben ik tevreden had een groter verval verwacht in me tijd.
pi_72957824
quote:
Op zondag 20 september 2009 15:31 schreef yavanna het volgende:
Aan het begin v.h. jaar was ik een conditieloze kettingrookster waarvoor 100 meter rennen ca. 97 meter rennen teveel was. Vandaag ( met een boel extra kilo's, maar al maanden rookvrij ) de 4EM gelopen.
Wat ontzettend GOED (en herkenbaar) yavanna absoluut megastoer
quote:
Op zondag 20 september 2009 16:15 schreef I.R.Baboon het volgende:
Hardlopen is dus niet per definitie gezond. Maar goed, inmiddels gaat het wel weer, en het geeft iig aan dat ik absoluut niet sneller gekund had. Eindtijd was 1.20.38, en ik denk dat ik nu een wat relaxtere hobby ga zoeken. Punniken, of zo.
Punniken best eng als je zo naar wordt maar wel top gedaan
pi_72957860
quote:
Op zondag 20 september 2009 16:15 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ik heb een hoop gesport in m'n leven, maar ben echt nog nooit zo kapot gegaan als vandaag. Na de finish stortte ik in op een brancard en kon ik nog net aangeven dat ik niet weggevoerd wilde worden, maar daarna heb ik alleen maar op de stoep voor me uit gestaart (wat niet echt ging, aangezien ik alleen maar vlekken zag) en dextrotabletten van mensen uit het publiek gegeten. Uiteindelijk heeft een manager die al een paar minuten binnen was me weten te leiden naar de Gemeentetent, maar ook daar had zag ik er nog erg ongezond uit en had ik totaal geen behoefte in het voorheen zo verlangde biertje.

als je te hard/snel gaat, dan is het niet gezond nee. Te hard punniken wordt ook gevaarlijk hoor
pi_72964497
Helaas ben ik al een aantal dagen verkouden. Omdat ik al dat stilzitten maar niets vind ben ik vanmiddag toch wezen hardlopen. Wel een extra t-shirt over mijn loopshirt aangetrokken om het niet te koud te hebben (vanwege mijn verkoudheid). Blij dat ik ben wezen sporten, geeft mij toch een goed gevoel met weer extra energie. Wel had ik het een stuk zwaarder (lichaam vermoeid?) en ook problemen met de ademhaling, aangezien ik normaal altijd door mijn neus ademhaal, maar dat nu niet mogelijk was. Met open mond lopen is toch anders, krijg je dorst van en ik ademde ook niet goed, waardoor ik tegen een miltsteek opliep. Maar toch blij dat ik actief ben wezen doen.

Anyway, nog even een vraag over de kleren. Ik heb dus zo'n loopshirt met lange mouwen van de AH gekocht (hiervoor liep ik altijd in normale katoenen t-shirts). Wat nou als ik een extra laag wil toevoegen voor de warmte. Draag ik dat dan over of onder het loopshirt?
  maandag 21 september 2009 @ 20:41:10 #144
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72979748
Ben eind juni begonnen met lopen van de Start to Run lessen:
(kon daarvoor amper 2 minuten hardlopen)
quote:
Op maandag 29 juni 2009 02:23 schreef yozd het volgende:
Hoi,

Ik ben ook maar eens begonnen met hardlopen via het schema van Start to Run 5 km (met die Belgische vrouw die je leuk aanspoort). Ik heb 7 jaar terug voor het laatst echt actief gesport. Speelde toen tafeltennis en trainde minimaal 2x per week en had 1 wedstrijddag. Daarna amper meer wat gedaan (mjah de nodige buikspier oefeningen en sporadisch opdrukken). Ben nu 26 en wil weer wat meer gaan doen. Ben niet te zwaar ofzo, wil gewoon lekker bezig zijn.

Nu mijn vraag; ik heb inmiddels de eerste 3 lessen van week 1 achter de rug, maar het kost me totaal geen moeite, ik zweet wel een beetje, maar ik heb verder niet echt het idee dat ik druk bezig ben. Hoe erg is het om bijvoorbeeld meteen bij week 4 te beginnen? Ik zou die week dan nog een keer kunnen doen als het me teveel moeite kost en daarna pas naar week 5 gaan (week 3 en 4 zijn overigens gelijk in haar schema).

Schema: http://www.uzaloopt.be/wp-content/5tot10kmin10weken.xls
Even pauze gehouden na een kleine blessure:
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:20 schreef yozd het volgende:
Ik wilde vandaag les 13 lopen, maar mijn rechter knie en scheen hurt as hell... :,(
En dan eindelijk... vandaag voor het eerst 30min (ruim 5.5km) achter elkaar gelopen zonder pauzes .

* yozd is trots op zichzelf (o nee, fier!).

Overigens heb ik nog steeds na elke run een beetje een naar gevoel aan mijn knietjes (2 dagen na het lopen ofzo). Niet als ik (trap)loop, niet als ik stilzit, maar af en toe voel ik een klein pijnscheutje als ik in bed lig ofzo. Echt 1 miliseconde en daarna niks meer. Het is niet heel vervelend, maar ook niet helemaal "je-van-het". Maar goed, wel fijn dat ik dit gered heb!

-edit-

Oja, ik wil me nu een beetje gaan verdiepen in die hartslag materie. Heb zo'n goedkoop hartslagmetertje gehaald bij de AH (was afgelopen week in de aanbieding). Vandaag voor het eerst met die band om gelopen en mijn hartslag was elke keer zo rond de 152-155 met een uitschieter naar 161. Is dat een beetje normaal? Ik ben 26 en weeg niet bijzonder zwaar (eerder beneden gemiddeld).
pi_72988912
quote:
Op maandag 21 september 2009 08:23 schreef AtseBenjamin het volgende:
Zo dit weekend dus 2 x de Dam tot Damloop gelopen.

En ben er zeker niet ontevreden over het weekend.

De zaterdagavond in 1:26:46 en zondagmiddag in 1:30:12

Zeker over de zondag ben ik tevreden had een groter verval verwacht in me tijd.
Erg netjes!

Heb hem ook 2 keer gelopen, zaterdag 1:26:15 (een pr) en zondag 1:36:36.

Tevreden met beide dagen al had zaterdag mogelijk nog wel wat sneller gekund.
pi_73006778
Met vertraging vandaag les 15 gelopen, de laatste minuutjes waren wel een beetje zwaar.
Eens kijken of ik deze week 4 lessen kan lopen zodat ik weer gelijk loop.
pi_73009889
Help, ben gisteren aangeland bij de laatste les van deel 2. Zit nu in een zwart gat.... Geen Evy meer.

Wat nu?
pi_73009994
En nieuw doel bedenken? Of misschien zijn er online nog wel andere schema's te vinden
En gefeliciteerd met het uitlopen van Evy
pi_73012970
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 17:42 schreef Sarabi het volgende:
En nieuw doel bedenken? Of misschien zijn er online nog wel andere schema's te vinden
En gefeliciteerd met het uitlopen van Evy
mm, misschien heb je wel gelijk, maar wie moet er dan nog " fier" op mij zijn

Ik ga gewoon met mijn eigen muziek 3 x per week lopen. Weet allleen nog niet of dat 3 x een uur of 1x 30 minuten en 2 x een uur wordt.
  dinsdag 22 september 2009 @ 23:57:52 #150
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_73025918
Net terug van vakantie. Op Sicilie toch nog 3x mijn hardloopschoenen aangetrokken. Daar waar in mijn omgeving een verkeersdrempel voor het grootste hoogteverschil zorgt, had ik ineens te maken met echte heuvels/bergen... Eerste keer helemaal dood gegaan, de slotklim van ruim 100 hoogtemeters in 1,5 km parcours was te veel van het goede. Of zou het aan de temperatuur van 30 graden gelegen hebben? Een week later ging het wel en liep ik het traject van 5.2km zelfs binnen het half uur. Een paar dagen voor vertrek nog een lekkere slooptraining gedaan: 20 minuten bergop tegen 8% gemiddeld, en daarna omdraaien en terug lopen. Uiteindelijk iets meer van 200 hoogtemeters gehaald en de afdaling in 13 minuten gedaan.

Nu ga ik starten met StR deel 2, heb alleen nog geen idee hoe ik na 20.00 u ga lopen nu het donker is/wordt. Ben gewend tussen de weilanden te lopen, maar dat is donker en erg stil. Ook moet ik nog ergens warmere loopkleding zien te scoren, de AH aanbieding lijkt alweer voorbij te zijn.
pi_73033487
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 17:39 schreef devlinmr het volgende:
Help, ben gisteren aangeland bij de laatste les van deel 2. Zit nu in een zwart gat.... Geen Evy meer.

Wat nu?
Lekker met eigen muziek gaan lopen.
Evy is zover ik kan zien voornamelijk bedoeld om op te bouwen. Als je dat eenmaal gehad hebt kun je zelf lekker door sporten.
pi_73048903
Ik probeer min 1x pw hard te lopen. Gewoon met mijn mp3 speler. Hopelijk start er hier binnenkort weer een hardloop cursus. Ik heb het idee dat mijn looptechniek zo goed is
voor sinterklaas wil ik de ipod+nike kopen iemand hier ervaring mee?
  donderdag 24 september 2009 @ 11:40:20 #153
19242 yavanna
Results may vary.
pi_73064540
quote:
Op maandag 21 september 2009 08:26 schreef zesje het volgende:

[..]

Wat ontzettend GOED (en herkenbaar) yavanna absoluut megastoer
[..]

Dank. Ook gaan hardlopen na stoppen met roken?
  donderdag 24 september 2009 @ 11:47:13 #154
19242 yavanna
Results may vary.
pi_73064785
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 18:58 schreef devlinmr het volgende:

[..]

mm, misschien heb je wel gelijk, maar wie moet er dan nog " fier" op mij zijn

Ik ga gewoon met mijn eigen muziek 3 x per week lopen. Weet allleen nog niet of dat 3 x een uur of 1x 30 minuten en 2 x een uur wordt.
Er is nog een schema die tot 15 km gaat. Wellicht is dat wat, werk je toch ergens naar toe, al is het zonder Evy.

Ik ga maar eens serieus met Evy2 a.d slag. Loop al tijden maar 2 x per week 30 a 45 minuten en kom zo niet vooruit. Niet handig met een 7.5 km loop over een paar weken en eigenlijk zou ik 'ooit' wel graag een 10 km loop willen doen. Nu dan maar eens elders gaan lopen met een zachtere ondergrond ivm mijn schenen, zodat ik 3 x per week kan gaan. Al zal ik dan mijn avondrondjes waarbij ik altijd mijn hond mee neem, wel gaan missen.
pi_73065749
quote:
Op donderdag 24 september 2009 11:40 schreef yavanna het volgende:
Dank. Ook gaan hardlopen na stoppen met roken?
Ook vrouw, ook veertiger, ook gezonder gaan leven: stoppen met roken, verstandig eten, sporten
Alleen ben ik ff geblesseerd, onderbeen overbelast, maar bij fysio en hopelijk weer snel aan 't lopen.
pi_73086973
quote:
Op donderdag 24 september 2009 11:47 schreef yavanna het volgende:

[..]

Er is nog een schema die tot 15 km gaat. Wellicht is dat wat, werk je toch ergens naar toe, al is het zonder Evy.

Ik ga maar eens serieus met Evy2 a.d slag. Loop al tijden maar 2 x per week 30 a 45 minuten en kom zo niet vooruit. Niet handig met een 7.5 km loop over een paar weken en eigenlijk zou ik 'ooit' wel graag een 10 km loop willen doen. Nu dan maar eens elders gaan lopen met een zachtere ondergrond ivm mijn schenen, zodat ik 3 x per week kan gaan. Al zal ik dan mijn avondrondjes waarbij ik altijd mijn hond mee neem, wel gaan missen.
7,5 Km in Amsterdam? Die ga ik ook lopen. Mijn huidige 'record' tot nu toe was 5,29 km in 34 minuten; maar vanavond ging het best goed: 6,3 km in 40 minuten! Had zelfs het gevoel dat ik nog wel een stukje door kon lopen. (Les 18 Evy 1, maar aan het einde heb ik nog wat extra doorgelopen terwijl de les al afgelopen was). Die 7,5 moeten lukken binnen de 55 minuten!
  vrijdag 25 september 2009 @ 20:17:32 #157
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_73109406
Doen jullie bij elke les die uitgebreide warming up van de 3e Start to Run deel 2 les? Ik vind het een beetje te uitgebreid... Meestal wandel ik 2 minuutjes, daarna jogg ik 1 á 2 minuten en vervolgens doe ik wat rekoefeningen op een vaste plek waarna ik begin te lopen.

(Dit deed ik eigenlijk altijd al, ook bij de 1e serie waarbij de warming up niet echt ter sprake kwam)

Doen jullie het wel elke keer op Evy's manier?
pi_73133843
quote:
Op woensdag 2 september 2009 18:04 schreef caspervc het volgende:
Evy's lessen zijn nog wel te vinden via Google. Via BitComet zijn ze nog te downloaden. Geef als zoekterm bij Google: 'start to run met evy gruyaert torrent' en je vindt ze Succes!
  zondag 27 september 2009 @ 00:43:49 #159
19242 yavanna
Results may vary.
pi_73139248
quote:
Op donderdag 24 september 2009 12:17 schreef zesje het volgende:

[..]

Ook vrouw, ook veertiger, ook gezonder gaan leven: stoppen met roken, verstandig eten, sporten
Alleen ben ik ff geblesseerd, onderbeen overbelast, maar bij fysio en hopelijk weer snel aan 't lopen.
Je pakt het allemaal nog wat gezonder aan dan ik, zo te lezen. Wat zul je balen van de blessure van je onderbeen. Wel zicht op een enigzins spoedige genezing/weer a.d slag ( loop ) kunnen?

Vanmiddag op de fiets bedacht ik mij toevallig dat ik echt geen zin had om 'dadelijk' in de 40 te zijn, nu ben ik nog een net geworden 35'tiger nl.
  zondag 27 september 2009 @ 00:50:48 #160
19242 yavanna
Results may vary.
pi_73139406
quote:
Op donderdag 24 september 2009 23:00 schreef Skv het volgende:

[..]

7,5 Km in Amsterdam? Die ga ik ook lopen. Mijn huidige 'record' tot nu toe was 5,29 km in 34 minuten; maar vanavond ging het best goed: 6,3 km in 40 minuten! Had zelfs het gevoel dat ik nog wel een stukje door kon lopen. (Les 18 Evy 1, maar aan het einde heb ik nog wat extra doorgelopen terwijl de les al afgelopen was). Die 7,5 moeten lukken binnen de 55 minuten!
Fijn als het dan zo lekker gaat, he. Je hebt nog even de tijd om te trainen, wat dat betreft zal het vast alleen maar beter gaan. Goed hoor, zeker je pas bij les 18 bent.

Ik heb vanavond eindelijk eens echt(!) fijn gelopen met ook het 'ik kan wel doorgaan' gevoel en 7.26 km gelopen in 45.33, hond laten zwemmen en laatste stukje rustig naar huis gelopen zodat het totaal op 7.65 km kwam in 47.50.
pi_73141463
goeiemorgen,

Ik wil zo beginnen met de allereerste les om mijn conditie op re bouwen.
Ik zou de lessen van Evy, via running be, graag op mijn i-pod willen maar ik zie dat je alleen de 1e les gratis kan downloaden?
pi_73142427
Zag in de aldi folder dat er vanaf 3 oktober ook daar running spullen in de aanbieding zijn. Net zoals bij de AH onder andere weer shirts, broeken, jacks en hartslagmeters. Wellicht dat er iemand in geïnteresseerd is die de aanbieding bij AH gemist heeft. Zie hier voor details
pi_73142478
quote:
Op zondag 27 september 2009 08:57 schreef -moppie- het volgende:
goeiemorgen,

Ik wil zo beginnen met de allereerste les om mijn conditie op re bouwen.
Ik zou de lessen van Evy, via running be, graag op mijn i-pod willen maar ik zie dat je alleen de 1e les gratis kan downloaden?
Zie mijn reactie een stukje hoger, hoe je alle lessen van Evy kan downloaden. Succes!!
pi_73142652
quote:
Op zondag 27 september 2009 10:40 schreef MirroRobin het volgende:
Zag in de aldi folder dat er vanaf 3 oktober ook daar running spullen in de aanbieding zijn. Net zoals bij de AH onder andere weer shirts, broeken, jacks en hartslagmeters. Wellicht dat er iemand in geïnteresseerd is die de aanbieding bij AH gemist heeft. Zie hier voor details
Ik kan de mensen erg aanraden om een hardloopshirt aan te schaffen. Zelf heb ik die van de AH, en dat maakt echt een groot verschil met een katoenen shirt. Ook heb ik 2 paar goede hardloopsokken aangeschaft. Ook een aanrader! De broek ben ik echter niet zo blij mee. Ik ben toch iets te zelf bewust om in zo'n 'legging' te gaan lopen in de stad.

[ Bericht 3% gewijzigd door dyna18 op 27-09-2009 11:52:47 ]
pi_73144121
Net terug van Evy 17 lopen. Ik had een nieuwe route uitgestippeld die mij buiten de stad zou brengen naar een plas. Ik zou echter stevig moeten doorlopen om tot daar te komen. Ik ben echter in het begin veel te snel gaan lopen met een te hoge hartslag. Halverwege de training was ik daardoor al helemaal op aangezien al mijn energie al verbruikt was. Uiteindelijk viel deze training mij dus erg zwaar (top hartslag 187 met een gemiddelde van 160).
Hierdoor heb ik een goede les voor mijzelf geleerd over rustig opbouwen en niet te hard van stapel lopen in het begin. Is goed om te weten mocht ik ooit nog eens een wedstrijd gaan lopen dat ik moet oppassen om vooral rustig te beginnen.

Ik ga zo kijken bij de Utrecht singelloop, die begint over 20min. Meedoen was mij nog net iets te veel, zo ver ben ik nog niet.
pi_73175754
Gisteren les 1 gedaan, of nou ja, ongeveer.
Heb ik ieder geval minstens een half uur afwisselend gerend en gewandeld.
Voel nu wel echt al mijn spieren..
pi_73177311
Vanavond maar mezelf er toe aanzetten om les 17 te gaan lopen...
pi_73227802
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:23 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik probeer min 1x pw hard te lopen. Gewoon met mijn mp3 speler. Hopelijk start er hier binnenkort weer een hardloop cursus. Ik heb het idee dat mijn looptechniek zo goed is
voor sinterklaas wil ik de ipod+nike kopen iemand hier ervaring mee?
Ik heb zelf een garmin forerunner 50 aangeschaft, (kostte iets van 90 euro op ebay).
Ben er echt heel blij mee, je kan de tijd, cadans, afstand en hartslag heel nauwkeurig meten. Hij slaat alles meteen automatisch op via de garmin ANT stick die bijgeleverd is. Ik heb voor de garmin gekozen omdat hij nauwkeuriger is en je ook de hartslag kan meten.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_73228039
quote:
Op maandag 28 september 2009 12:49 schreef Sarabi het volgende:
Vanavond maar mezelf er toe aanzetten om les 17 te gaan lopen...
Dat is gelukt, nu eens kijken of ik morgen ook les 18 overleef
pi_73229529
Ik heb les 19 gerend in Central Park!
pi_73237744
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:55 schreef ColdFeet het volgende:
Dat zou ik ook wel willen
pi_73237781
quote:
Cool
Ik kijk wel tegen komende lessen op
  woensdag 30 september 2009 @ 16:46:18 #173
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_73247206
quote:
Leuk, ik ben jaloers! Da's wel een verschil met het lopen tussen de weilanden in een regenachtige, grauwe, grijze omgeving (wat ik zo dus ga doen...).
pi_73248124
Normaal loop ik ook heel saai in de stad of richting dorpen om de stad... Maar in Central Park kun je echt superlekker rennen, zeg
Ik heb een keer les 19 gedaan (35 minuten), twee rondjes om het Jackie O Reservoir:

Superleuk, is ook echt bedoeld voor joggers, dus op zaterdag loopt half New York daar Rondje van ruim 2,5 km met pracht-uitzichten.

En een paar dagen later heb ik, om mijn hoofd wat te klaren na een zeer alcoholisch dineetje, 's ochtends vroeg drie rondjes gerend. Heerlijk! (zijn jullie al bekend met het kater-verdrijvende effect van hardlopen?)

En nu ga ik morgen weer gewoon hier in de stad rennen Bo-ring
pi_73248416
Even voor de duidelijkheid, waarom ga je in de stad rennen als Central Park ook een optie is?
pi_73250524
Oh, ik was op vakantie en nu ben ik weer thuis. Nee, als ik in NY woonde, zou ik het wel weten!
  woensdag 30 september 2009 @ 20:13:04 #177
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_73253888
Blegh, note to self voor de volgende keer: als er 2 dames voor je hardlopen, hoef je die niet persé in te halen! Pfff, ze begonnen met lopen toen ik aan het stretchen was en toen ik begon met lopen, liepen ze heel erg in de verte. Na 2.2 km had ik ze ingehaald en mezelf volledig opgeblazen. Heb de les (les 5 van StR deel 2) wel uitgelopen, maar ik was kapot halverwege. Op het einde ging het wel weer.

Zo'n haas ik denk ik niks voor mij. Als ik gewoon op de straat fiets (of zelfs in de auto zit), dan wil ik ALTIJD mijn voorganger(s) inhalen. Wat een nare eigenschap. Snel afleren!
pi_73255239
quote:
Op woensdag 30 september 2009 20:13 schreef yozd het volgende:
Blegh, note to self voor de volgende keer: als er 2 dames voor je hardlopen, hoef je die niet persé in te halen! Pfff, ze begonnen met lopen toen ik aan het stretchen was en toen ik begon met lopen, liepen ze heel erg in de verte. Na 2.2 km had ik ze ingehaald en mezelf volledig opgeblazen. Heb de les (les 5 van StR deel 2) wel uitgelopen, maar ik was kapot halverwege. Op het einde ging het wel weer.

Zo'n haas ik denk ik niks voor mij. Als ik gewoon op de straat fiets (of zelfs in de auto zit), dan wil ik ALTIJD mijn voorganger(s) inhalen. Wat een nare eigenschap. Snel afleren!
Mag ik vragen hoe jij je iPhone meeneemt tijdens het lopen? Ik draag hem in mijn broekzak en het lijkt alsof RunKeeper bij mij veel minder meetpunten doorkrijgt dan bij jou. Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik in de stad en in een park met bomen loop. Toch ben ik benieuwd hoe jij hem meeneemt. Verder trouwens echt leuk om te zien wat voor progressie je gemaakt hebt. Heb deel 17 en 18 van dit topic even doorgelezen en het is echt heel motiverend voor mij om te zien hoe ver jij in korte tijd bent gekomen.
  woensdag 30 september 2009 @ 23:10:17 #179
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_73260497
quote:
Op woensdag 30 september 2009 20:47 schreef MirroRobin het volgende:

Mag ik vragen hoe jij je iPhone meeneemt tijdens het lopen? Ik draag hem in mijn broekzak en het lijkt alsof RunKeeper bij mij veel minder meetpunten doorkrijgt dan bij jou. Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik in de stad en in een park met bomen loop. Toch ben ik benieuwd hoe jij hem meeneemt. Verder trouwens echt leuk om te zien wat voor progressie je gemaakt hebt. Heb deel 17 en 18 van dit topic even doorgelezen en het is echt heel motiverend voor mij om te zien hoe ver jij in korte tijd bent gekomen.
Vandaag had ik mijn iPhone toevallig meegenomen in mijn broekzak, maar normaal stop ik hem in een Adidas zakje die met een band om mijn arm zit. Volgens mij kloppen die stats overigens niet helemaal. Als je naar die grafiek onder de routemap kijkt, dan beweegt de km/h enorm. Ik loop niet heel constant, maar zó slecht is het ook weer niet.

Tijdens deze run is die grafiek wat constanter, maar dat is de uitzondering. De totale km/h klopt natuurlijk wel, aangezien de distance en duration wel juist zijn.

Leuk dat je mijn posts kan waarderen! Ik vond zelf de posts van andere users die het StR programma hadden doorlopen ook altijd heel motiverend om te lezen (nu nog steeds trouwens; ik ben pas in het begin van serie 2 van de StR serie).
pi_73262067
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:10 schreef yozd het volgende:

[..]

Vandaag had ik mijn iPhone toevallig meegenomen in mijn broekzak, maar normaal stop ik hem in een Adidas zakje die met een band om mijn arm zit. Volgens mij kloppen die stats overigens niet helemaal. Als je naar die grafiek onder de routemap kijkt, dan beweegt de km/h enorm. Ik loop niet heel constant, maar zó slecht is het ook weer niet.

Tijdens deze run is die grafiek wat constanter, maar dat is de uitzondering. De totale km/h klopt natuurlijk wel, aangezien de distance en duration wel juist zijn.

Leuk dat je mijn posts kan waarderen! Ik vond zelf de posts van andere users die het StR programma hadden doorlopen ook altijd heel motiverend om te lezen (nu nog steeds trouwens; ik ben pas in het begin van serie 2 van de StR serie).
Ik ga misschien toch maar even kijken of ik ergens een armband kan scoren dan (heb je een link toevallig?). Het signaal zal waar ik loop denk ik nooit zo perfect zijn als de weilanden waarin jij loopt, maar je ziet inderdaad wel behoorlijk verschil tussen de grafiek van de laatste les die je hebt gelopen en de link uit deze post.
pi_73265290
Ik heb ook zo'n iPhone armband voor een paar dollar besteld bij Dealextreme (deze)
Bevalt goed!
pi_73281860
Ik heb deze van DealExtreme: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15254
Werkt prima!
pi_73281918

Mijn doel, de 7,5 kilometer in Amsterdam lopen binnen de 55 minuten, is gelukt!!

Langste afstand die ik tot nu toe had gelopen was 6 km, normaal loop ik tussen de 5 en 6, de laatste lessen.

Daarnet ging het wel aardig en ik dacht na de les: laat ik nog even wat doorlopen om te kijken of die 7,5 km binnen 55 minuten lukt..

Heb het ruim gehaald: 44 minuten over 7,61 kilometer! Gemiddelde snelheid is dan 10,32 km per uur.

*blij
pi_73285470
Feli skv

Ik heb trouwens de Beginnersgids van Runner's World binnen.

Vond het wel handig om deze te bestellen voor de beginnerstips en dergelijke.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 23:25:45 #185
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_73292670
Al dagen enorme steken in m'n buik bij alles waarbij ik druk op m'n buik zet, hoesten, m'n kinderen optillen maar ook hardlopen. Bah! Volgens de huisarts is het wellicht een buikwandbreukje. Morgenvroeg door de scan en over een week de uitslag. Hopelijk snel duidelijkheid, heb zin om te lopen maar het wil niet....
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 12:41:42 #186
19242 yavanna
Results may vary.
pi_73302400
Vanochtend een lekker loopje gehad de polder in. Na 20 minuten had ik mijn 'doel' bereikt en ben ik een tijdje gaan lopen zodat mijn hond flink uit haar dak kon gaan in de sloten enz. Vervolgens nog een 15 minuten naar huis gerent in de regen. Die regen was koud, maar prettig verkoelend.

@Skv, Netjes gedaan en mooi tempo.

@Coelho, sterkte. Jammer dat je niet kunt lopen, ik hoop dat de uitslag mee zal vallen.
pi_73309042
quote:
Op woensdag 30 september 2009 17:14 schreef ColdFeet het volgende:
Maar in Central Park kun je echt superlekker rennen, zeg
WoOoOWw kicken zeg!
pi_73313421
Heb je ook zo'n locatie eigenlijk in Utrecht?
Ik loop maar wat door mijn eigen wijk heen, maar echt leuk is het daar niet.
pi_73330539
Zo, net Evy 18 gelopen.
Ik zat al de hele week te zoeken naar een goed moment om te gaan lopen. Maar elke keer als ik van mijn werk kwam was het deze week regen.
Ook vandaag was het niet echt fijn weer. Koud en harde wind, maar toch gegaan. Een mooi moment om de lange broek en windjack van de AH te testen. Dat is goed bevallen, vooral zo'n windjack is handig als je tegen de wind in moet lopen. Anders koel je toch te snel en verkeerd af.

Volgende week gaat er weer een stapje bij in het schema van Evy, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat. Niet vergeten zelf de warmingup te doen, want die zit er bij Evy niet meer bij.

pi_73330596
Kan iemand mij de link mailen voor de Evy serie 1 mp3's?
Een vriendin vroeg erom en ik kan hem zo snel niet meer vinden.
pi_73331414
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 12:42 schreef dyna18 het volgende:
Kan iemand mij de link mailen voor de Evy serie 1 mp3's?
Een vriendin vroeg erom en ik kan hem zo snel niet meer vinden.
Moet je even op de piratenbaai zoeken naar "vlaanderen sportland".
pi_73331545
Loopshirts waren trouwens al uitverkocht bij de Aldi. Nog wel een jas, broek, muts en handschoenen gekocht. Reflectorarmbanden komen pas in de loop van de week.

Hardlopen tegen windkracht 7 in is trouwens niet echt prettig. Had constant het gevoel dat m'n voeten onder m'n benen werden weggeblazen. Erg vermoeiend. Daarbij had ik (vanwege de harde wind) m'n nieuwe jas van de Aldi aan, maar dat was toch veel te warm. Broek was wel relaxed.

[ Bericht 47% gewijzigd door Tourniquet op 03-10-2009 18:39:43 ]
pi_73341980
Nou, gisteren sportkleding en hardloopschoenen gekocht. Ook gelijk maar even gepeild hoe het met mijn conditie gesteld is, maar dat is niet zo best. Ik had al een hardloopschema op papier uitgeprint, maar ben nu bezig met het downloaden van die Evy mp3's, en ga daar maandag mee beginnen.
Ben benieuwd hoe het me af zal gaan maandag, heb er zin in.
pi_73342345
Heeft iemand misschien een linkje met goede warming up en cooling down oefeningen? Evy heeft het daar niet echt over geloof ik.
pi_73347738
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 13:21 schreef Tourniquet het volgende:
Loopshirts waren trouwens al uitverkocht bij de Aldi. Nog wel een jas, broek, muts en handschoenen gekocht. Reflectorarmbanden komen pas in de loop van de week.

Hardlopen tegen windkracht 7 in is trouwens niet echt prettig. Had constant het gevoel dat m'n voeten onder m'n benen werden weggeblazen. Erg vermoeiend. Daarbij had ik (vanwege de harde wind) m'n nieuwe jas van de Aldi aan, maar dat was toch veel te warm. Broek was wel relaxed.
Ik heb vanmiddag 2 Aldi's afgegaan om te zien of het wat was. Beiden waren al bijna helemaal leeg, alleen nog wat restjes waren in de schappen. Erg snel uitverkocht dus. Het heeft dus geen zin om nu nog naar de Aldi te gaan voor de hardloopspullen.

Ik heb een paar handschoenen en een hardloopmuts voor 1,99 meegenomen. Voor dat bedrag kun je je er ook geen buil aan vallen. Verder de reflectorarmbanden meegenomen. Die lagen bij mij al gewoon in de schappen.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 23:58:21 #196
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_73348233
Ongeveer 4 weken geleden tijdens het hardlopen door mijn enkel gegaan. Heb het gevoel dat ik nu weer pijnloos kan rennen. Over een paar dagen toch maar weer ff proberen, hebben jullie ervaring met hardlopen nadat je iets met je enkel had?

Ik ben bang om te snel weer te beginnen, dus wil absoluut niet forceren.
pi_73349204
Probeer wat training en oefening te doen waarmee je je enkelbanden en spieren weer aansterkt. En verder niet te zwaar te belasten.
pi_73354332
Voor de mensen die 's avonds lopen; hoelang wachten jullie met lopen tot na de maaltijd? Eén uur, twee uur? En passen jullie je eten er ook op aan, of niet?
pi_73355419
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 12:41 schreef Smart_ass het volgende:
Voor de mensen die 's avonds lopen; hoelang wachten jullie met lopen tot na de maaltijd? Eén uur, twee uur? En passen jullie je eten er ook op aan, of niet?
Ik probeer zoveel mogelijk voor het eten aan te lopen.
Als dat echt niet kan, eet ik slechts een beetje en bewaar de rest voor na het hardlopen.
pi_73355881
Oja dat zou ook kunnen. Anders eet ik wel gewoon iets lichts ofzo.

Ga morgen hier bij de Aldi kijken of ze nog van die reflectorbanden hebben. M'n moeder had zo'n heel fluoriserend hesje meegenomen. Ik loop niet voor niets 's avonds.
pi_73359480
Shit ja, ik moet ook nog iets bedenken voor de zichtbaarheid

Net les 20 gelopen
pi_73359738
Bij Decathlon hebben ze bandjes voor om je arm of been, worden per twee verkocht voor 3,50 volgens mij. Hebben ze vast ook bij andere sportzaken

CF zag dat je 8,5 km hebt gelopen, netjes
  zondag 4 oktober 2009 @ 21:19:45 #203
67670 Skv
Cynist.
pi_73371209
quote:
Meestal iets van anderhalf uur later, iig flink na het inkakmoment na het eten en na een paar bakken koffie.
pi_73372632
quote:
anderhalf uur als ik mazzel heb (op tijd thuis) anders max uurtje. Ik eet eigenlijk altijd lichte kost 's avonds maar hou er inderdaad ook rekening mee. Alleen sla of zo, of een gevulde omelet.
  maandag 5 oktober 2009 @ 00:37:09 #205
67670 Skv
Cynist.
pi_73381107
Ik ben bij les 20, maar zojuist even geen zin om met een les te lopen. Mijn vaste rondje gedaan plus wat extra's.
De eerste 23 minuten aan één stuk door gelopen (3,7 kilometer). Toen een minuutje rustig aan, daarna doorgelopen tot de 41 minuten. 6,6 km afgelegd. Gaat best prima vind ik!
Overmorgen weer gewoon door met de lessen.
  maandag 5 oktober 2009 @ 00:38:35 #206
67670 Skv
Cynist.
pi_73381135
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 15:44 schreef ColdFeet het volgende:
Shit ja, ik moet ook nog iets bedenken voor de zichtbaarheid

Net les 20 gelopen
Hoe ging les 20? Vier keer 8 minuten geloof ik! Welke afstand loop je in die tijd?
pi_73385200
Kom net terug van de Aldi, al die reflectorarmbanden waren al uitverkocht. Verdorie.

Bij de fietsenmaker zijn ze 3x zo duur, en ik heb ook geen zin om in zo'n gemeentewerkershesje rond te rennen. Weet iemand andere winkels waar je die dingen goedkoop kunt halen?
pi_73387261
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 00:38 schreef Skv het volgende:

[..]

Hoe ging les 20? Vier keer 8 minuten geloof ik! Welke afstand loop je in die tijd?
Oh, ik ben bezig met serie 2. 53 minuten gelopen, 8,5 km. Was ik zelf nog niet helemaal tevreden over; ik merk dat de laatste maand wat minder sporten ervoor zorgt dat ik sneller last krijg van m'n ademhaling. Terwijl vroeger m'n spieren altijd de killer waren, en ik daar nu totaal geen last van heb Raar lijf
  maandag 5 oktober 2009 @ 14:45:54 #209
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_73391315
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:55 schreef MirroRobin het volgende:

Ik ga misschien toch maar even kijken of ik ergens een armband kan scoren dan (heb je een link toevallig?). Het signaal zal waar ik loop denk ik nooit zo perfect zijn als de weilanden waarin jij loopt, maar je ziet inderdaad wel behoorlijk verschil tussen de grafiek van de laatste les die je hebt gelopen en de link uit deze post.
(beetje late reactie dankzij internetproblemen, maar bij deze )

Sorry, ik heb geen link helaas. Ik heb die armband gratis van een vriend gekregen die bij Adidas werkt, maar ik denk dat ze zoiets wel in elke sportwinkel verkopen. Oja, nog even over het GPS signaal van de iPhone: volgens mij maakt het niet heel veel uit (alleen voor de batterij), maar op de site van Runkeeper staat dat het het beste is om de WiFi en 3G uit te schakelen als je gaat lopen. Heb zelf het verschil niet getest met andere instellingen, maar ik heb die functies in ieder geval uit staan.

Nog even een vraagje aan de lopers die op verschillende ondergronden lopen:
gisteren heb ik voor het eerst door het bos gelopen (start to run deel 2, les 6). Voor mijn gevoel liep ik wel lekker, maar toen ik klaar was, bleek dat ik een gemiddelde snelheid had van 9.2 km/u . Dit terwijl ik de afgelopen runs juist net boven de 11 km/u was gekomen (en sinds ik loop altijd al ruim 10 km/u loop). Maakt het lopen door een bos echt zo veel uit met het lopen op asfalt? Volgens mij is het lopen door een bos overigens wel veel lekkerder voor mijn knieën...

Nu ik toch lekker bezig ben, nog een vraag: klopt het dat Evy een beetje loopt te steggelen met de tijd? Toen ik les 5 liep (van deel 2) zei ze dat we vandaag 38 minuten zouden lopen, maar de podcast stopte op 37 minuten (en niet abrupt, ze sloot echt af). Toen dacht ik nog dat er 1 minuut uitgelopen moest worden ofzo, zodat je op 38 minuten kwam. Maar ik was net ff wat andere podcasts aan het checken en bij les 8 zegt ze dat we 44 minuten gaan lopen, terwijl ze de les afsluit na 41 minuten! HUH?
pi_73395569
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 10:35 schreef Smart_ass het volgende:
Kom net terug van de Aldi, al die reflectorarmbanden waren al uitverkocht. Verdorie.

Bij de fietsenmaker zijn ze 3x zo duur, en ik heb ook geen zin om in zo'n gemeentewerkershesje rond te rennen. Weet iemand andere winkels waar je die dingen goedkoop kunt halen?
Wat noem je goedkoop?

Decathlon verkoopt ze per twee voor 3,50 (kan ook 2,50 geweest zijn). Anders even kijken bij een Aktiesport/Perry/andere algemene sportwinkel of bij een hardloopwinkel
pi_73399183
Ga ik doen inderdaad. Heb het bij Decathlon gezien, maar dat zit hier niet in de buurt. Ga binnenkort weleens naar Perry oid.

Nou, vandaag dus les 1 gehad. Ik ben duidelijk niets gewend zeg. Mijn god, ik stortte bijna in na die 3 minuten lopen. Ik merk ook wel dat ik niet goed weet hoe ik adem moet halen, want dat gaat ook niet echt goed ofzo. Maar ben toch wel tevreden dat ik het uitgelopen heb, dat ik niet ben gestopt ofzo.

Ging bij jullie les 1 wel gewoon gelijk goed? Ik heb totaal geen conditie, en dat merk ik nu echt wel.
pi_73399549
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 18:48 schreef Smart_ass het volgende:
Ga ik doen inderdaad. Heb het bij Decathlon gezien, maar dat zit hier niet in de buurt. Ga binnenkort weleens naar Perry oid.

Nou, vandaag dus les 1 gehad. Ik ben duidelijk niets gewend zeg. Mijn god, ik stortte bijna in na die 3 minuten lopen. Ik merk ook wel dat ik niet goed weet hoe ik adem moet halen, want dat gaat ook niet echt goed ofzo. Maar ben toch wel tevreden dat ik het uitgelopen heb, dat ik niet ben gestopt ofzo.

Ging bij jullie les 1 wel gewoon gelijk goed? Ik heb totaal geen conditie, en dat merk ik nu echt wel.
Ik dacht bij die eerste les ook dat ik dood ging tijdens die laatste 3 minuten, en loop nu (3 maanden later) zonder problemen 20 minuten aan één stuk! Anderen hier zullen kunnen beamen dat je conditie echt beter wordt als je regelmatig blijft lopen.
Wat betreft ademhaling helpt het om stappen te tellen en daar je ademhaling op aan te passen. Bijvoorbeeld inademen gedurende 4 stappen en uitademen gedurende 4 stappen.
  maandag 5 oktober 2009 @ 19:12:29 #213
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_73400043
Zo, vandaag voor het eerst les één gelopen. Eindelijk de Avy serie kunnen vinden.

Het is een leuke gewaarwoording met MP3 speler te lopen waarbij automatisch je muziek aanpast voor het rennen . Het was gelijk een experimentje met tracking via de GPS van mijn mobiel. Nou, dat gaat dus niet heel super , dus even gemeten hoe ver ik ben gekomen.
Het natekenen van mijn route in Google Earth leverde mij 2350 meter op, wat mij helemaal niet zo slecht leek, in 18 minuten

Problemen als hierboven beschreven met doodgaan heb ik niet ervaren. Wel sport ik al redelijk vaak (fitness) waarbij ik toch ook vaak met 10 / 15 minuten conditietraining begin. Op naar les 2 dus
pi_73400202
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 19:12 schreef caspervc het volgende:
Zo, vandaag voor het eerst les één gelopen. Eindelijk de Avy serie kunnen vinden.

Het is een leuke gewaarwoording met MP3 speler te lopen waarbij automatisch je muziek aanpast voor het rennen . Het was gelijk een experimentje met tracking via de GPS van mijn mobiel. Nou, dat gaat dus niet heel super , dus even gemeten hoe ver ik ben gekomen.
Het natekenen van mijn route in Google Earth leverde mij 2350 meter op, wat mij helemaal niet zo slecht leek, in 18 minuten

Problemen als hierboven beschreven met doodgaan heb ik niet ervaren. Wel sport ik al redelijk vaak (fitness) waarbij ik toch ook vaak met 10 / 15 minuten conditietraining begin. Op naar les 2 dus
Ik sport totaal niet. Dus daar zal het wel aan liggen.

Verder fijn dat het zo goed ging. Ik heb eigenlijk helemaal niet bijgehouden hoever ik ben gekomen.
pi_73411080
Succes mensen die net begonnen zijn!
Ze heet trouwens Evy

Hier nog een youtube filmpje over de juiste looptechniek
pi_73411192
Ik mag morgen weer maar ik zie er wel tegen op
Ik ga maar lekker vroeg dan kan ik wakker worden tijdens het lopen (dan loop ik ook het beste)
pi_73419279
Geen reden voor mijn zorgen van maandag, les 19 ging lekker
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 14:34:35 #218
52187 Woodpecker
One happy bunny
pi_73424451
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 23:18 schreef dyna18 het volgende:
Hier nog een youtube filmpje over de juiste looptechniek
Handige info Blijk ik al die tijd een heelrunner te zijn, vandaar dat ik niet zo snel ga

[ Bericht 6% gewijzigd door Woodpecker op 06-10-2009 14:44:06 ]
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 17:10:04 #219
52187 Woodpecker
One happy bunny
pi_73429457
...maar aan de andere kant, wat maakt het eigenlijk uit.
quote:
There is no evidence that heel-strikers are injured more, no evidence that mid-foot runners are faster and perform better than heel-strikers, and so the ultimate question is:

Why would you want to change your foot landing to begin with? Science has little to offer you in support of this. And so my advice, having read this far (well done!), is to forget about the possibility that you're landing "wrongly", and just let your feet land where, and how they land, and worry about all the other things you can when you run!

If there is one thing you change in your running, don't focus on your footstrike, but rather on WHERE your feet land relative to your body. Because if you are over-reaching and throwing your foot out in front of you, that's a problem, but what happens when the rubber meets the road is less relevant!
bron

Heb net een stukkie gelopen met een andere techniek, en ik voel mijn pezen protesteren
pi_73432307
Hmmm als het zo droog wordt ga ik ook eens proberen te letten op hoe ik loop.
pi_73433183
Ik loop op mijn voorvoet en iets anders proberen wil niet echt lukken
pi_73437851
Net terug van les 19 lopen. Hij ging erg lekker. Het is echt lekker weer nu om te lopen. Dus voor iedereen die nu nog twijfelt..... hup die schoenen aan en nu lekker gaan.

Met looptechniek heb ik wel wat aan het filmpje gehad. Ik zette mijn voeten te ver naar voren neer, waardoor ik enorm op mijn hak terecht kom. Door mijn voeten wat minder ver naar voren neer te zetten land ik beter op mijn hele voet, zelfs zonder dat ik daar veel moeite voor hoef te doen.
Verder viel mij op dat als ik mijn hak verder omhoog laat zwaaien (in de achterzwaai) ik vanzelf harder ga lopen. Puur door het hoger zwaaien van mijn voeten.

Nu ben ik nog rustig aan het opbouwen en hou liever een rustig tempo aan, dus voorlopig hou ik mijn voet bewust wat lager, maar het is goed om later bij werken aan tempo te weten om zo mijn tempo makkelijk op te schroeven.

Verder was ik maar wat blij dat ik die LED bandjes van de Aldi nu had. Dat geeft toch een stuk meer zekerheid over lopen in het donker. Ik kan iedereen ook absoluut LEDjes aanraden (boven alleen een reflecterend hesje of bandje).
pi_73455076
Hallo,

Ik loop de laatste tijd ook lekker op mijn "Mp3 speler".

Zelf voetbal ik en vind ik het fijn en ontspannend om daarnaast te hardlopen.

Per dag kies ik eigenlijk een training van "evy" (minimaal 30 minuten hardlopen) en doe ik er wat intervaltraining naast.

Nu heb ik een vraagje. De oordopjes die ik van Appel erbij gekregen heb, die begeven het tijdens het hardlopen. Ik denk dat het door het zweet komt. Weet er iemand fijne oordoppen om mee te hardlopen die er geen last bij hebben. Het hoeft geen headset te zijn, want bellen is toch lastig tijdens het hardlopen

Ik loop hard met mijn Iphone, dus bleutooth is ook welkom!!

Ik hoop dat mensen mij advies kunnen geven..!

Groeten,

Benjamin
pi_73455329
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 21:19 schreef dyna18 het volgende:
Net terug van les 19 lopen. Hij ging erg lekker. Het is echt lekker weer nu om te lopen. Dus voor iedereen die nu nog twijfelt..... hup die schoenen aan en nu lekker gaan.

Met looptechniek heb ik wel wat aan het filmpje gehad. Ik zette mijn voeten te ver naar voren neer, waardoor ik enorm op mijn hak terecht kom. Door mijn voeten wat minder ver naar voren neer te zetten land ik beter op mijn hele voet, zelfs zonder dat ik daar veel moeite voor hoef te doen.
Verder viel mij op dat als ik mijn hak verder omhoog laat zwaaien (in de achterzwaai) ik vanzelf harder ga lopen. Puur door het hoger zwaaien van mijn voeten.

Een kleine tip van mij. Wanneer je sneller wilt gaan lopen kan je het best na "Evy'" haar eerste loopperiode wat interval werk gaan doen naast wat duurtraining (bijvoorbeeld om en om).

En met interval bedoel ik dan bijvoorbeeld 10x400 meter vrij vol uit, 3x 1500 meter of 5x1000 meter.

Bijv: je loopt normaal 5km in 25 minuten. Probeer dan bijv 1 km in tussen de 4 en 4,5, te lopen.

Op deze manier word je lopen sneller en efficienter. Vergeet dan niet de training erna gewoon door te gaan met je duurschema. En let tijdens dat loopschema niet teveel op je snelheid. Dit komt dan vanzelf wel.

Let op. Je moet voor dit interval werk wel een redelijke duuruithoudingsvermogen opgebouwd hebben. Anders is het vrij nutteloos.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 14:05:42 #225
52187 Woodpecker
One happy bunny
pi_73456331
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:28 schreef bensrenaccount het volgende:
Hallo,

Ik loop de laatste tijd ook lekker op mijn "Mp3 speler".

Weet er iemand fijne oordoppen om mee te hardlopen die er geen last bij hebben.
Ik heb zelf in ear-dopjes die er niet zo makkelijk uitvallen. Bovendien heb ik een koptelefoon die met een lus om mijn nek hang waaraan mijn iPod-Shuffle hangt (geklemd aan mijn shirt).

Zelf heb ik een Creative, maar die worden niet meer op deze manier geleverd volgens mij. Ik heb we eentje van Sennheiser gevonden, de CXL 400.

Mijn huidige dopjes gaan al een jaar of vijf mee, en zijn inmiddels aan vervanging toe, maar ze doorstaan de zweettest nog iedere keer
pi_73465847
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:35 schreef bensrenaccount het volgende:

[..]

Een kleine tip van mij.
Thanks.
Ik zit nu nog midden in de opbouwfase. Eerst maar eens 30min aan een stuk kunnen lopen. Maar goed om te weten voor laten.
pi_73466543
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:28 schreef bensrenaccount het volgende:
Hallo,

Nu heb ik een vraagje. De oordopjes die ik van Appel erbij gekregen heb, die begeven het tijdens het hardlopen. Ik denk dat het door het zweet komt. Weet er iemand fijne oordoppen om mee te hardlopen die er geen last bij hebben. Het hoeft geen headset te zijn, want bellen is toch lastig tijdens het hardlopen

Zoals hierboven ook al gezegd is zou ik in-ear oordopjes doen. Ikzelf heb ze van Sennheiser, waren ¤20 ofzo. En er worden verschillende maten bijgeleverd, dus er zit altijd wel een maat bij die goed in je oor blijft zitten.
pi_73466671
Ik heb overigens zelf vandaag les 2 gelopen. Ik vond het beter gaan dan bij les 1, maar ik blijf 3 minuten toch best lang vinden. Toevallig kwam er terwijl ik voor de tweede keer 3 minuten liep een wielrenner voorbij, die vroeg hoe het ging en voor hoeveel km ik bezig was. En hij zei dat ie het knap vond dat ik zo in mijn eentje drie keer in de week liep, haha.
Fijne afleiding, want toen ik mijn oordopjes weer in deed hoefde ik nog maar 20 seconden te lopen en waren de 3 minuten voorbij. Wanneer ik gewoon alleen loop ben ik echt heel erg gefocust op de tijd merk ik. Wanneer Evy dan zegt "Goed zo, je bent al op de helft!" dan denk ik shit, op de helft pas.

Verder vind ik dat het wel goed gaat. Ik heb het in ieder geval uitgelopen, daar gaat het uiteindelijk om.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 20:24:29 #229
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_73467888
quote:
Op woensdag 30 september 2009 20:47 schreef MirroRobin het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe jij je iPhone meeneemt tijdens het lopen? Ik draag hem in mijn broekzak en het lijkt alsof RunKeeper bij mij veel minder meetpunten doorkrijgt dan bij jou. Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik in de stad en in een park met bomen loop.
Pffff, vandaag les 8 van Start to Run deel 2 gelopen en nu klopt er bij mij ook niks van de GPS meting denk ik. Heb door het bos gelopen (normaal loop ik op asfalt door de weilanden) en ik heb maar 6.5 km afgelegd in 45 minuten!! Dat is net geen 8.5 km/u terwijl ik normaal tussen de 10 en 11 km/u loop...

De route op het kaartje klopt ook van geen kant. Ik heb in het begin 5 keer precies hetzelfde rondje gelopen, maar op het kaartje staat het steeds iets anders aangegeven. Ook ben ik steeds rechtsaf gegaan bij de rotonde (Horalaan in) en ben daar ergens het bos ingedoken. Op het kaartje wordt die afslag veel eerder gedaan .

Nouja, het zal wel! Ik ben in ieder geval blij dat ik de 45 min vol heb kunnen maken. Toch weer een grensje verlegd!
pi_73485468
Hallo allemaal! Ik ben nieuw in dit topic, gisteren net serie 1 van Evy uitgelopen. Zondag doe ik mee aan de 4 Mijl, ik had me opgegeven maar ben veeel te laat begonnen met trainen Dus ik zie wel hoe het gaat.

Hoe lang gaan hardloopschoenen overigens mee? Ik heb deze nu een aantal jaar, maar pas de laatste 2 jaar redelijk regelmatig gelopen..
  donderdag 8 oktober 2009 @ 19:17:11 #231
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_73496244
Zo, vandaag les 2 van Evy gedaan.

T ging erg lekker. GPS via de foon werkte toch niet lekker (niet accuraat, weet niet of het aan de GPS ontvanger in mijn foon of aan de tracking software ligt) dus gewoon gezellig met Evy de 22 minuten gelopen, alleen de laatste 2 wandelminuten niet, want ik was al thuis

Maar wel lekker door het Beatrixpark in utrecht gelopen. Heerlijk, toch wat groen in de buurt. Luchtkwaliteit zal wel dramatisch zijn door de Waterlinie(snel)weg, maar in ieder geval is er wat rust en natuur om je heen. In de 20 minuten vandaag toch maar mooi 2,85 km ver gekomen, wat ik eigenlijk helemaal niet zo slecht vind, voor les 2

Misschien is er in het weekend tijd voor les 3, anders volgende week!
pi_73508405
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 13:58 schreef Dendrietje het volgende:
Hallo allemaal! Ik ben nieuw in dit topic, gisteren net serie 1 van Evy uitgelopen. Zondag doe ik mee aan de 4 Mijl, ik had me opgegeven maar ben veeel te laat begonnen met trainen Dus ik zie wel hoe het gaat.

Hoe lang gaan hardloopschoenen overigens mee? Ik heb deze nu een aantal jaar, maar pas de laatste 2 jaar redelijk regelmatig gelopen..
Als je 30min aan een stuk kan lopen in een training, dan lukt 7Km jeook wel.
Succes.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:40:39 #233
175950 Marurk
Baggeraar
pi_73508429
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 00:39 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Als je 30min aan een stuk kan lopen in een training, dan lukt 7Km jeook wel.
Succes.
Ik ren 7 km in 30 min.
pi_73508434
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 19:17 schreef caspervc het volgende:
Zo, vandaag les 2 van Evy gedaan.
[..] lekker door het Beatrixpark in utrecht gelopen. Heerlijk, toch wat groen in de buurt. Luchtkwaliteit zal wel dramatisch zijn door de Waterlinie(snel)weg, maar in ieder geval is er wat rust en natuur om je heen. In de 20 minuten vandaag toch maar mooi 2,85 km ver gekomen, wat ik eigenlijk helemaal niet zo slecht vind, voor les 2

Misschien is er in het weekend tijd voor les 3, anders volgende week!
Ik zwaai wel even als ik je zie lopen
Ik loop ook vaak door het Beatrixpark.
Hoewel ik ook vaak afwissel met langs de singel of richting nieuwegein. Wanneer je wat langere afstanden loopt heb je na 3 keer dit park rond het wel gezien. Is toch net te klein.
pi_73509347
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 00:40 schreef Marurk het volgende:

[..]

Ik ren 7 km in 30 min.
Ik ren heel langzaam
pi_73512278
Net les 20 gelopen
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:19:58 #237
19242 yavanna
Results may vary.
pi_73523568
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 01:44 schreef Dendrietje het volgende:

[..]

Ik ren heel langzaam
7 km in 30 minuten is/vind ik gewoon snel. 5 km in 30 minuten is/vind ik een normaal iets voor amateurs/beginners.
pi_73529109
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:19 schreef yavanna het volgende:

[..]

7 km in 30 minuten is/vind ik gewoon snel. 5 km in 30 minuten is/vind ik een normaal iets voor amateurs/beginners.
Ik ben ook maar klein, korte pootjes zetten niet zulke grote stappen
pi_73530501
quote:

[..]

Voor een amateurdame van gemiddelde lengte en postuur is 10 km/u prima Voor een lange vent is het misschien wat langzaam.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:17:26 #240
19242 yavanna
Results may vary.
pi_73546715
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 20:22 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Voor een amateurdame van gemiddelde lengte en postuur is 10 km/u prima Voor een lange vent is het misschien wat langzaam.
Dat zal gerust zo zijn. Ik word in elk geval nogal eens ingehaald door mannen, al zal dat niet alleen door de lengte van de benen komen.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:29:06 #241
52187 Woodpecker
One happy bunny
pi_73547032
quote:
5 km in 30 minuten is/vind ik een normaal iets voor amateurs/beginners.
Dat is mijn snelheid, althans bijna. 5 km in 31,5 minuten de laatste keer
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 19:14:50 #242
52187 Woodpecker
One happy bunny
pi_73554815
Woehoe! Voor het eerst 10 kilometer achter elkaar gerend, in een verbluffende tijd van 1 uur en 17 minuten

Zie mij rondje (De eerste kilometer was inlopen en daarna tijdje gerekt en gestrekt)
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:27:25 #243
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_73557299
Netjes Woodpecker! Dat is erg netjes, 10 km achter elkaar! Gefeliciteerd

Ik heb vandaag de derde les van Evy gelopen. Ging best goed, al zijn die stukken met 3 minuten achter elkaar wel vermoeiend Vandaag heb ik in de 22 minuten die de les telde 3,5 km afgelegd! Hier ben ik echt trots op, ik moest vet veel wandelen van Evy!
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 22:58:47 #244
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_73561328
Ik heb even een vraagje voor de Evy deel 2 hardlopers. Elke week bestaat uit 3 trainingen; 1x 30 (of 35) minuten hardlopen, 1x een wat langere loop (elke week een stukje langer) en 1x een training waarin versnellingen zitten. Omdat ik maar 2x p/week wil lopen, sla ik altijd die 1x30 over, maar dat terzijde... Mijn vraag gaat over die training met versnellingen. Op het einde van die training moet je 10 minuten uitlopen. Hoe doen jullie dit? Ik jogg meestal in hetzelfde tempo als altijd...

Ik word echt niet goed van een tempo tussen wandelen en joggen in .
pi_73577166
Vandaag Evy 20 gelopen. Dat is op zich al een zware les (4 x 8 min) die een flink stuk meer van je vraagt dan de voorgaande lessen. Nu heb ik mij echter ook nog op de route verkeken waardoor ik een flink stuk langer heb gelopen. Om precies te zijn 6 x 8 min. Maar dat wist ik wel vol te houden, dus daar ben ik wel trots op. Ook als je naar mijn hartslag kijkt bleef de inspanning op een mooi constant niveau. Uiteindelijk heb ik zo een vol uur lang en 7,3 km in afstand gelopen. Verder en langer dan mij ooit gelukt is.

zondag 11 oktober 2009 @ 22:05:22 #246
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_73592455
Netjes dyna18! Een uur achter elkaar lopen heb ik nog niet gedaan.

Vandaag les 9 van Start to Run deel 2 gelopen. 6.14 km in 33 minuten. Pfff, die versnellingen erin zijn echt killing. Ben blij als ik weer een lesje in 1 tempo mag lopen .
pi_73611754
Ben van het weekend tegen een groot probleem aangelopen veroorzaakt door het lopen.
Even kort, ik ben 6 maanden geleden begonnen met Evy 0-5 en heb nu evy 5-10 afgerond en loop dus met enig gemak 70 minuten.
Van het weekend gebeurde echter het volgende. Met de winter in aantocht moest ik nieuwe spijkerbroeken kopen, ben 4 winkels in geweest (MEXX, Esprit, en 2 lokale kledingzaken) en wat denk je...
Geen enkele broek paste. Mijn bovenbenen zijn nu zo gegroeid dat de huidige mode (strak) gewoon niet hoger komt dan halverwege mijn bovenbenen. grotere maten hebben geen zin daar mijn taille gewoon 33 is.
U bent dus gewaarschuwd
pi_73620100
Nou dat wordt dus sweatpants dragen

maandag 12 oktober 2009 @ 19:26:59 #249
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_73620518
Ik heb vandaag les 4 van Evy gelopen!

En weer ging het goed, les is eigenlijk hetzelfde als les 3. Weer ongeveer 3,5 km gelopen, met het tempo zit het dus wel snor. Beetje last van stijve kuiten, maar niet heel bijzonder. Op naar les 5! (Ik zit met smart te wachten op het moment dat ik niet meer evenveel hoef te wandelen als te rennen)
pi_73642012
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:52 schreef dyna18 het volgende:
Vandaag Evy 20 gelopen. Dat is op zich al een zware les (4 x 8 min) die een flink stuk meer van je vraagt dan de voorgaande lessen. Nu heb ik mij echter ook nog op de route verkeken waardoor ik een flink stuk langer heb gelopen. Om precies te zijn 6 x 8 min. Maar dat wist ik wel vol te houden, dus daar ben ik wel trots op. Ook als je naar mijn hartslag kijkt bleef de inspanning op een mooi constant niveau. Uiteindelijk heb ik zo een vol uur lang en 7,3 km in afstand gelopen. Verder en langer dan mij ooit gelukt is.

[ afbeelding ]
Heb gisteren hetzelfde gedaan: les 20 gelopen plus wat extra's.
In totaal kwam ik op 7,77 km in 43 minuten. Best vermoeiend!
Vanochtend nog even 3,5 km gedaan omdat ik weer naar huis moest, maar dat was een slecht plan. Mijn lichaam en spieren waren nog te vermoeid van gisterenavond. Na 3,5 km was ik helemaal op. Morgen maar weer even rust houden en overmorgen les 21!
pi_73649019
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:33 schreef Skv het volgende:

[..]

Heb gisteren hetzelfde gedaan: les 20 gelopen plus wat extra's.
Vanochtend nog even 3,5 km gedaan omdat ik weer naar huis moest, maar dat was een slecht plan. Mijn lichaam en spieren waren nog te vermoeid van gisterenavond. Na 3,5 km was ik helemaal op. Morgen maar weer even rust houden en overmorgen les 21!
Ja, ik merk ook dat die rustdagen heel belangrijk zijn!

Heb net les 22 achter de kiezen (2x 15 min). Het ging alleraardigst! Echt fijn weer nu om in te lopen!
Alleen speelt Evy wel steeds dezelfde muziek
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
_o_
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:55:53 #252
97868 Krullehoofd
Knap, intelligent en eerlijk.
pi_73652217
Sinds vorige week weer begonnen met hardlopen na een pauze van enkele jaren, 4 jaar ongeveer denk ik. Hier heb ik wel spijt van, want mijn conditie is nu niet echt om over naar huis te schrijven. Mijn doel is in eerste instantie om 45 minuten aan 1 stuk door hard te lopen.

Ik loop met een hartslagmeter om mijn hartslag in een bepaalde zone te houden, maar dat valt niet mee. Regelmatig loop ik dus uit mijn zone en moet dan dus gaan wandelen om weer terug in de zone te komen. Hier zie ik een overeenkomst met de mp3's van Evy, die ik ook gedownload heb na het het doorlezen van dit topic. Voor iemand die dus geen zin heeft om continue op zijn/haar horloge te kijken zijn deze mp3's ideaal. Ik denk alleen niet dat ik de mp3's ga gebruiken, want anders hoor ik de piepjes van mijn hartslagmeter niet.

Voorlopig laat ik mij dus leiden door mijn hartslag om de basisconditie weer op peil te brengen. Hierbij probeer ik minimaal 3x per week 45 minuten inclusief warming up en cooling down te lopen en als zone 75%-80% van mijn anaerobe drempel aan te houden. Voor mij is dat 128-137 hartslagen per minuut. Uiteraard zullen deze waardes niet helemaal correct zijn, maar voor nu maakt dat niet zo uit omdat ik weer opnieuw moet beginnen. Een bijkomend voordeel is dat hiermee de kans op blessures en overtraining veel kleiner is. Wanneer ik dus uit de zone loop ga ik wandelen om weer terug in de zone te komen.Wanneer ik aan de onderkant van de zone kom tijdens het wandelen ga ik weer in een rustig tempo hardlopen en probeer ik om in de zone te blijven. Uiteindelijk moet je op deze manier na verloop van tijd en training dus 45 minuten aan 1 stuk door kunnen hardlopen. Doordat je basisconditie ook beter wordt zul je die 45 minuten dus ook steeds sneller gaan lopen.

Ik ga de komende 6 weken op deze manier lopen. Een fysiotherapeut heeft mij ooit eens gezegd dat je lichaam 6 weken nodig heeft voordat je resultaat gaat zien of merken. Vandaar dus deze periode.
Een frigide vrouw beminnen is als een lekke fietsband oppompen....
pi_73657813
Ik heb alle Evy serie 1 lessen nu gedaan en heb nu voor het eerst 30 minuten aan één stuk gelopen! Was wel lekker dat ik nu een keer met eigen muziek kon lopen. Het was ook erg lekker weer vond ik. Heb wel een lange mouwen thermoshirt aangedaan onder m'n korte mouwen loopshirt, en een lange tight, want de temperatuur is inmiddels onder de 10 graden gezakt. Ben er best trots op, op 3 juli ben ik begonnen met de eerste les, met praktisch nul conditie en nu dus 5 kilometer gelopen in iets minder dan een half uur.

Runkeeper stats:

Nu nog 2 lessen van 35 en 30 minuten volgens het schema op papier en dan ga ik gelijk maar door met Evy serie 2. Op naar de 10 km!
pi_73659897
Feli Tourniquet.... heel goed gedaan.
leuke app is die runkeeper trouwens.
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:33 schreef Skv het volgende:

Ik heb gisteren hetzelfde gedaan: les 20 gelopen plus wat extra's.
Ik ben net terug van Evy 21. Ik twijfelde eerder nog even of ik deze les wel zou lopen of dat ik les 20 nog een keer over zal gaan doen. Doordat ik zoveel van mijn lichaam gevraagd had de vorige keer lopen (1,5x zo lang gelopen als nodig) voelde ik de afgelopen dagen duidelijk nog dat mijn lichaam rust nodig had.

Vanmiddag voelde mijn lichaam echter al een stuk beter aan, dus toch maar lekker rustig les 21 gelopen. Die was best wel pittig met 10min, 10min en 12min. Hij ging echter zeer lekker (net als de 6x8 min van les 20). Al voel ik mijn benen nu wel, dus ik heb nu duidelijk wat langer rust nodig.

Qua route liep ik langs de singels in Utrecht. Erg populair, want de hele binnenstad van Utrecht liep daar vanavond zo'n beetje.

Het is wel duidelijk dat de lessen van Evy nu snel omhoog gaan. Ik kan het gewoon al bijna proeven om de 30min vol te lopen. De lessen komen nu wel heel dichtbij mijn doel. Echt niet te geloven dat ik in het begin nog geen 3min kon hardlopen en nu gewoon 60 min lekker loop (met breaks).

Edit: ow en bijna vergeten. Ik heb nu in totaal 100km en 90m gelopen . Dat had ik ook nooit gedacht toen ik begon.
pi_73672983
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 16:55 schreef Krullehoofd het volgende:
Sinds vorige week weer begonnen met hardlopen na een pauze van enkele jaren, 4 jaar ongeveer denk ik. Hier heb ik wel spijt van, want mijn conditie is nu niet echt om over naar huis te schrijven. Mijn doel is in eerste instantie om 45 minuten aan 1 stuk door hard te lopen.

Ik loop met een hartslagmeter om mijn hartslag in een bepaalde zone te houden, maar dat valt niet mee. Regelmatig loop ik dus uit mijn zone en moet dan dus gaan wandelen om weer terug in de zone te komen. Hier zie ik een overeenkomst met de mp3's van Evy, die ik ook gedownload heb na het het doorlezen van dit topic. Voor iemand die dus geen zin heeft om continue op zijn/haar horloge te kijken zijn deze mp3's ideaal. Ik denk alleen niet dat ik de mp3's ga gebruiken, want anders hoor ik de piepjes van mijn hartslagmeter niet.

Voorlopig laat ik mij dus leiden door mijn hartslag om de basisconditie weer op peil te brengen. Hierbij probeer ik minimaal 3x per week 45 minuten inclusief warming up en cooling down te lopen en als zone 75%-80% van mijn anaerobe drempel aan te houden. Voor mij is dat 128-137 hartslagen per minuut. Uiteraard zullen deze waardes niet helemaal correct zijn, maar voor nu maakt dat niet zo uit omdat ik weer opnieuw moet beginnen. Een bijkomend voordeel is dat hiermee de kans op blessures en overtraining veel kleiner is. Wanneer ik dus uit de zone loop ga ik wandelen om weer terug in de zone te komen.Wanneer ik aan de onderkant van de zone kom tijdens het wandelen ga ik weer in een rustig tempo hardlopen en probeer ik om in de zone te blijven. Uiteindelijk moet je op deze manier na verloop van tijd en training dus 45 minuten aan 1 stuk door kunnen hardlopen. Doordat je basisconditie ook beter wordt zul je die 45 minuten dus ook steeds sneller gaan lopen.

Ik ga de komende 6 weken op deze manier lopen. Een fysiotherapeut heeft mij ooit eens gezegd dat je lichaam 6 weken nodig heeft voordat je resultaat gaat zien of merken. Vandaar dus deze periode.
Niet dat ik er verstand van heb maar, focus je niet teveel op de meter? Zelf loop ik ook met zo'n ding maar de zones die die aangeeft raken kant nog wal bij mij. Moet ooit eens door een arts mijn max hartslag laten meten maar nu loop ik de 10 km met een gemiddelde hartslag van 175 tot 185 terwijl de 70% volgens de standaard 220-leeftijd berekening rond de 125 zou moeten liggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door devlinmr op 14-10-2009 10:02:19 ]
  woensdag 14 oktober 2009 @ 10:57:24 #256
97868 Krullehoofd
pi_73674537
Afgelopen maandagavond 3,8 km gelopen in 45 minuten... niet echt snel dus wel netjes in 75%-80% zone gebleven. Mensen zullen wel gedacht hebben toen ik zo langzaam voorbij kwam hardlopen, tsss stakker

Vanavond tweede training deze week, ben benieuwd. Ik heb in ieder geval geen last van pijntjes, stijve spieren of moeheid
  woensdag 14 oktober 2009 @ 11:57:27 #257
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_73676639
Krullehoofd, ik vind het wel netjes dat je in je hardslagzone blijft. Was het hoofdzakelijk hardlopen wat je deed, of stukjes rennen en dan wandelen?
  woensdag 14 oktober 2009 @ 13:16:44 #258
97868 Krullehoofd
pi_73679064
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 09:54 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Niet dat ik er verstand van heb maar, focus je niet teveel op de meter? Zelf loop ik ook met zo'n ding maar de zones die die aangeeft raken kant nog wal bij mij. Moet ooit eens door een arts mijn max hartslag laten meten maar nu loop ik de 10 km met een gemiddelde hartslag van 175 tot 185 terwijl de 70% volgens de standaard 220-leeftijd berekening rond de 125 zou moeten liggen.
De 220-leeftijd is ook verzonnen om een algemeen iets te kunnen roepen. Het is zeker geen individueel gebaseerde projectie van iemands MHS. Zoals ik in mijn eerste post zei, de waardes zullen niet helemaal kloppen, vooral omdat ik nu net ben begonnen. Aan de andere kant heb ik al wel een daling van mijn rusthartslag geconstateerd en dat na anderhalve week op deze manier trainen.

Als ik even jouw MHS terugreken kom ik uit op 178. Maar als jij max 185 ziet op je meter, dan is 185 jouw MHS en niet 220-leeftijd. Tenzij je natuurlijk door een buurt heenloopt vol met gigantische schotels en antennes die allerlei straling veroorzaken, want dan moet je wel aan je meter gaan twijfelen.

Je hoeft niet perse naar een dokter, je kunt het ook zelf meten wanneer je een goede conditie hebt. Het beste is dit om te doen op een loopband omdat je dan beter de snelheid kunt controleren. Start met een goede warming up van 15 minuten. Daarna doe je 4 runs van 3 minuten. Iedere 3 minuten begin je op een vlot tempo en na iedere halve minuut verhoog je de snelheid. Tijdens de 3 minuten runs zul je op of rond je MHS lopen. Tussen de sessies geef jezelf een minuutje rust door rustig te lopen. Je zult zien dat een tweede run hogere waardes geeft dan de eerste run.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 13:36:00 #259
97868 Krullehoofd
pi_73679682
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 11:57 schreef caspervc het volgende:
Krullehoofd, ik vind het wel netjes dat je in je hardslagzone blijft. Was het hoofdzakelijk hardlopen wat je deed, of stukjes rennen en dan wandelen?
Het was ongeveer 3 minuten hardlopen (heel rustig tempo) en 30-60 seconden wandelen om de hartslag weer naar beneden te krijgen.

Bedankt, ik kan wel zeggen dat het redelijk frustrerend is dat langzame tempo. Ik wil graag sneller, maar dan weet ik dat mezelf opblaas en de 45 minuten niet vol maak. Ik zal regelmatig mijn vorderingen hier posten.

Een andere vraag, ik heb een polar rs800. Hierbij zit de Polar Pro Trainer 5 software, is dit de volledige versie of een trial ? Ik ben namelijk die cdrom kwijt die in het doosje zat en kan niet meer herinneren of dit de volledige versie of een trial is. De infrarood adapter heb ik gelukkig nog wel. Alvast bedankt.
pi_73680023
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:16 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

De 220-leeftijd is ook verzonnen om een algemeen iets te kunnen roepen. Het is zeker geen individueel gebaseerde projectie van iemands MHS. Zoals ik in mijn eerste post zei, de waardes zullen niet helemaal kloppen, vooral omdat ik nu net ben begonnen. Aan de andere kant heb ik al wel een daling van mijn rusthartslag geconstateerd en dat na anderhalve week op deze manier trainen.

Als ik even jouw MHS terugreken kom ik uit op 178. Maar als jij max 185 ziet op je meter, dan is 185 jouw MHS en niet 220-leeftijd. Tenzij je natuurlijk door een buurt heenloopt vol met gigantische schotels en antennes die allerlei straling veroorzaken, want dan moet je wel aan je meter gaan twijfelen.

Je hoeft niet perse naar een dokter, je kunt het ook zelf meten wanneer je een goede conditie hebt. Het beste is dit om te doen op een loopband omdat je dan beter de snelheid kunt controleren. Start met een goede warming up van 15 minuten. Daarna doe je 4 runs van 3 minuten. Iedere 3 minuten begin je op een vlot tempo en na iedere halve minuut verhoog je de snelheid. Tijdens de 3 minuten runs zul je op of rond je MHS lopen. Tussen de sessies geef jezelf een minuutje rust door rustig te lopen. Je zult zien dat een tweede run hogere waardes geeft dan de eerste run.
Ach, ik blijf gewoon lopen zoals ik het lekker vind. Wat betreft mijn conditie, die is prima vind ik (10 km in 70minuten) Hartslag is dan misschien aan de hoge kant maar zoals mijn huisarts al zei, "zolang je nergens last van hebt moet je gewoon doorgaan".
Moet eerlijk zeggen dat ik die max hartslag enzo een beetje onzinnig vind.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 14:02:37 #261
97868 Krullehoofd
pi_73680403
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:48 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ach, ik blijf gewoon lopen zoals ik het lekker vind. Wat betreft mijn conditie, die is prima vind ik (10 km in 70minuten) Hartslag is dan misschien aan de hoge kant maar zoals mijn huisarts al zei, "zolang je nergens last van hebt moet je gewoon doorgaan".
Moet eerlijk zeggen dat ik die max hartslag enzo een beetje onzinnig vind.
In ieder geval vlotter dan mijn 3,8 km in 45 minuten
pi_73681418
Wat zegt die max hartslag nou eigenlijk?
Als ik met mijn hartslagmeter om rondloop zit 'ie maximaal op 180 (als ik echt een lang stuk volledig hard door heb getrokken). Normaliter op 165, of iets rond die waarde tijdens het lopen.
pi_73682281
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 14:35 schreef Skv het volgende:
Wat zegt die max hartslag nou eigenlijk?
Als ik met mijn hartslagmeter om rondloop zit 'ie maximaal op 180 (als ik echt een lang stuk volledig hard door heb getrokken). Normaliter op 165, of iets rond die waarde tijdens het lopen.

De theorie zegt dat je verschillende zones hebt waarbij je verschillende dingen traint.
quote:
Hartslagzones

Hartslagzones

Er zijn 4 zones vast te stellen, te berekenen als percentage van de maximale hartslag. Met een hartslagmeter kunt u veilig en effectief trainen in de juiste zone, afhankelijk van uw doel en uw conditie.

Bijvoorbeeld voor iemand die aan het revalideren is, of begint met sporten, is bewegen op een inspanningsniveau van 50-60% van de maximale hartslag heel goed, terwijl voor een atleet die de marathon wil lopen, het weer beter is om de meeste training te doen op 60-80% van de maximale hartslag.

Afhankelijk van uw doel maakt u een keuze uit één van de volgende hartslagzones:

1. Lichte intensiteit (50-60% van de maximale hartslag)

Dit is het inspanningsniveau voor hersteltraining na een zware wijdstrijd, of de training om uw vetverbranding te bevorderen. Deze training is uitermate geschikt voor mensen die beginnen met sporten en dit verantwoord willen opbouwen.

2. Lichte tot gemiddelde intensiteit (60-70% van de maximale hartslag) - verbeteren gezondheid

Voor het verbeteren van fitheid is dit het ideale niveau en het wordt ook aanbevolen voor diegenen die hun gewicht op peil willen brengen of houden. De intensiteit is zwaar genoeg om het lichaam te ontwikkelen, maar het voelt nog steeds draaglijk. Voorbeelden van activiteiten zijn stevig wandelen, joggen, aerobics en fietsen.

3. Gemiddelde intensiteit (70-85% van de maximale hartslag) - conditieverbetering

Bewegen op dit niveau ontwikkelt het hart, het ademhalingssysteem, de longfunctie en het algemene uithoudingsvermogen. Het aërobe vermogen - de capaciteit van het lichaam om zuurstof naar de spieren te brengen en afvalstoffen af te voeren - verbetert. Het kan bijvoorbeeld joggen, hardlopen, fietsen, zwemmen of aerobics zijn.

4. Zware intensiteit (85-100% van de maximale hartslag) - prestatiegerichte training

Op dit niveau wordt sporten snel anaëroob, dat wil zeggen dat het bloed dat door het hart gepompt wordt, niet langer voldoende zuurstof naar de spieren kan brengen. Dit veroorzaakt de vorming van melkzuur in de spieren. Training op deze intensiteit veroorzaakt vermoeide spieren, zware ademhaling en uitputting. Aanbevolen is dit niveau alleen voor getrainde sporters, gedurende korte periodes, 1 of 2 keer per week, als aanvulling op training op een lagere intensiteit. Deze training zorgt ervoor dat de atleet langer en beter kan functioneren op een hoog inspanningsniveau zonder last te krijgen van de nare effecten van te weinig zuurstof.

Het zwaarste niveau (boven 90% van de maximale hartslag) is alleen interessant voor mensen met een hele goede conditie. Training op deze intensiteit is bij uitstek anaëroob. Korte sprints op een extreem hoge intensiteit verbetert de celstofwisseling. Alleen topsporters trainen af en toe op dit niveau.
Maar zoals ik al zei klopt er in mijn geval geen zak van al die berekeningen. Mijn Max zou op 185 liggen en tijdens het lopen ligt mijn hartslag rond de 180 met uitschieters (heuvels/trappen enzo) naar 200. Dit zou betekenen dat ik op het zwaarste niveau zou trainen en snel vermoeide spieren zou moeten krijgen eenwelk niet het geval is.

[ Bericht 4% gewijzigd door devlinmr op 14-10-2009 15:11:14 ]
  woensdag 14 oktober 2009 @ 15:51:24 #264
97868 Krullehoofd
pi_73683880
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:05 schreef devlinmr het volgende:

[..]

De theorie zegt dat je verschillende zones hebt waarbij je verschillende dingen traint.
[..]

Maar zoals ik al zei klopt er in mijn geval geen zak van al die berekeningen. Mijn Max zou op 185 liggen en tijdens het lopen ligt mijn hartslag rond de 180 met uitschieters (heuvels/trappen enzo) naar 200. Dit zou betekenen dat ik op het zwaarste niveau zou trainen en snel vermoeide spieren zou moeten krijgen eenwelk niet het geval is.

Daarom moet je in jouw geval ook niet uitgaan van de berekening, maar wat jij op je meter ziet. Iedereen is anders. In mijn geval heb ik tijdens een voluit run max 188 gezien. Voorlopig ga ik dus hiervan uit. Over zes weken herhaal ik dit nogmaals en als het dan anders is pas ik de zones weer aan.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 19:14:27 #265
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_73690143
Les 5 vind ik wel een rotles zeg! Beginnen met 2 minuten, en daarna 3x3 minuten. Moet er wel aan wennen, maar ging redelijk goed. Wel een pijntje in mijn knie, maar dat komt ws door de fitness van gisteren. Wel weer 3,5 km
pi_73690176
Mijn hardslag is in rust al extreem snel laat staan met hardlopen.
pi_73691732
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:36 schreef Krullehoofd het volgende:
Een andere vraag, ik heb een polar rs800. Hierbij zit de Polar Pro Trainer 5 software, is dit de volledige versie of een trial ? Ik ben namelijk die cdrom kwijt die in het doosje zat en kan niet meer herinneren of dit de volledige versie of een trial is. De infrarood adapter heb ik gelukkig nog wel. Alvast bedankt.
Ik zou het niet weten. Ik gok de volledige software?
Als het goed is kun je de gegevens van de rs800 ook uploaden naar hun trainingsite https://www.polarpersonaltrainer.com/. Daar haal ik ook altijd mijn grafiekjes vandaan.

Verder trouwens niet de druk maken over hoe hard je gaat en wat andere wel of niet van je denken. Ten eerste zijn ze waarschijnlijk te druk met hunzelf bezig om uberhaupt over iemand anders na te denken en anders maakt het toch geen bal uit? je loopt voor jezelf, hoe het het beste voelt voor jezelf.

Ik ben trouwens ook een trage loper. Ik loop ongeveer 7,5km/h. Maar dat voelt lekker voor mij. Dus so what, het is geen wedstrijd, maar een rondje joggen in het park.
pi_73701057
Vandaag les 5 gelopen, ging goed. Kan het beter volhouden nu en met m'n ademhaling gaat het geloof ik ook beter. Vond het overigens ook echt heerlijk weer om te lopen.
pi_73701140
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 19:53 schreef Tourniquet het volgende:
Ik heb alle Evy serie 1 lessen nu gedaan en heb nu voor het eerst 30 minuten aan één stuk gelopen! Was wel lekker dat ik nu een keer met eigen muziek kon lopen. Het was ook erg lekker weer vond ik. Heb wel een lange mouwen thermoshirt aangedaan onder m'n korte mouwen loopshirt, en een lange tight, want de temperatuur is inmiddels onder de 10 graden gezakt. Ben er best trots op, op 3 juli ben ik begonnen met de eerste les, met praktisch nul conditie en nu dus 5 kilometer gelopen in iets minder dan een half uur.

Runkeeper stats:
[ afbeelding ]

Nu nog 2 lessen van 35 en 30 minuten volgens het schema op papier en dan ga ik gelijk maar door met Evy serie 2. Op naar de 10 km!
Echt heel goed van je. Hopelijk lukt mij dat ook over een aantal weken.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 11:07:10 #270
97868 Krullehoofd
pi_73707129
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:02 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten. Ik gok de volledige software?
Als het goed is kun je de gegevens van de rs800 ook uploaden naar hun trainingsite https://www.polarpersonaltrainer.com/. Daar haal ik ook altijd mijn grafiekjes vandaan.
Dat ziet er ongeveer hetzelfde uit als de software. Ik heb nu de trial gedownload van de polar website en deze geinstalleerd. Helaas is deze maar 30 dagen functioneel. Ik heb inmiddels wel gevonden dat de software 77 dollar kost op de amerikaanse polar site.
quote:
Ik ben trouwens ook een trage loper. Ik loop ongeveer 7,5km/h. Maar dat voelt lekker voor mij. Dus so what, het is geen wedstrijd, maar een rondje joggen in het park.
Ik moet zeggen dat het tragere tempo goed bevalt. Tot op heden geen last van de beginnerskwaaltjes en dat is wel eens anders geweest.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 11:24:13 #271
97868 Krullehoofd
pi_73707672
Gisteravond de tweede training van deze week gedaan. Voor de training geen last van moeheid, stijve spieren of pijntjes. Rustige warming up gedaan van ongeveer 10 minuten, daarna begonnen met in een rustig tempo hardlopen in de 128-137 hartslag zone. Tot mijn grote verbazing kon ik tijdens het hardlopen de hartslag netjes in de zone houden. Ik heb dit keer niet hoeven wandelen om de hartslag naar beneden te krijgen. Uiteindelijk heb ik dus 45 minuten aan 1 stuk door kunnen lopen.

Helaas besloot na 20 minuten bezig te zijn de batterij van mijn GPS sensor het voor gezien te houden. Qua afstand heb ik dus geen goede gegevens. Gelukkig is er nog http://www.afstandmeten.nl. Ik kom uit op 4,0 km in 45 minuten dit keer. Ook na de training geen last van pijntjes, of andere dingen. Misschien volgende keer een thermo onderbroek

Al met al wel tevreden hoe het tot nu toe gaat.
pi_73715293
Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zo gefixeerd is op de afstand die ze afleggen. Het gaat er toch om dat je lekker loopt, niet zozeer om hoeveel kilometer je nu uiteindelijk afgelegd hebt?
pi_73716734
tvp, wil nu maar weer eens gaan testen of het gaat met mn rug
Ik ben van pindavlees
  donderdag 15 oktober 2009 @ 15:48:20 #274
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_73716848
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 15:06 schreef Smart_ass het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zo gefixeerd is op de afstand die ze afleggen. Het gaat er toch om dat je lekker loopt, niet zozeer om hoeveel kilometer je nu uiteindelijk afgelegd hebt?
Hmja, lekker lopen is zeker belangrijk, echter, ik vind het bijhouden van de gelopen afstand ook een indicator over hoe ik presteer. Als ik goed heb gelopen voor mijn gevoel, en ik zie dat in de gelopen afstand terug, dan voel ik me beter.
Vond ik het zwaar (zoals gisteren) dan vergelijk ik dat met de vorige les. Blijkt het dat ik dezelfde afstand wel heb gelopen, dan is dat voor mij een bevestiging dat het niet altijd minder hoeft te zijn als je je zelf ook minder goed voelt.
Progressie is toch waar we het voor doen?
  donderdag 15 oktober 2009 @ 16:49:45 #275
97868 Krullehoofd
pi_73719084
quote:
Tja, dat ligt eraan wat je doelstelling is. Voor iedereen verschillend. Ik denk dat jij met je vraag ook meer het tempo bedoelt in plaats van afstand. Als in ik heb 10 kilometer gelopen in 60 minuten.
pi_73724782
quote:
Daar heb je gelijk in, maar doelstellingen stellen laat me net even wat harder lopen en net even wat verder gaan.
_o_
pi_73725281
Ik vond het ook altijd fijn om te weten hoeveel ik gelopen had, zeker omdat ik aan het trainen was voor de Dam tot Damloop en ik wel een idee van de afstand wilde hebben Snelheid was nooit echt hoog, ik geloof dat ik gemiddeld 10 - 10,5 km/u liep
pi_73731567
Mmm ja, oke. Nou ik vind het sowieso een prestatie als ik straks alle lessen van Evy uitgelopen heb, misschien dat ik er daarna ook eens op ga letten.

Maar mijn snelheid ben ik opzich wel benieuwd naar. Want ik loop nou niet bepaald snel ofzo, eigenlijk best langzaam vind ik zelf. Maargoed, dan houd ik het in ieder geval wel vol.
pi_73764201
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:20 schreef Smart_ass het volgende:
Mmm ja, oke. Nou ik vind het sowieso een prestatie als ik straks alle lessen van Evy uitgelopen heb, misschien dat ik er daarna ook eens op ga letten.

Maar mijn snelheid ben ik opzich wel benieuwd naar. Want ik loop nou niet bepaald snel ofzo, eigenlijk best langzaam vind ik zelf. Maargoed, dan houd ik het in ieder geval wel vol.
Welkom, Smart_ass Volhouden nu he!
Ikzie je in KLB
pi_73771625
Vanavond maar weer eens alcoholvrij gebleven (net zoals bijna de hele afgelopen week). Nu slapen, morgen rusten en zondag lopen in Amsterdam!
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 12:31:40 #281
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_73775569
Gisteren Evy les 6 gelopen, 24 minuten, ging goed, erg gemakkelijk. Op naar les 7
pi_73783703
Zojuist even een rondje gelopen om te kijken op welke snelheid ik het morgen moet gaan doen.
Dit is dus zeker te snel; was aan het einde goed naar de klote!

pi_73791213
..en nu heb ik pijn in mijn benen. Handig.
pi_73795415
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 22:42 schreef Skv het volgende:
..en nu heb ik pijn in mijn benen. Handig.
vind je het gek, bijna 12km/h op 5km?? de dag voor de wedstrijd ! Als interval training is 12km/h al zowat de top bij training hm.

Maargoed ik begrijp je wel hoor , ben zelf ook zo .
Morgen maar weer eens een langere afstand trainen, van 10km
  zondag 18 oktober 2009 @ 07:20:15 #285
67670 Skv
Cynist.
pi_73798278
Met name pijn aan de achterkant van mijn linkerkuit en bovenop mijn rechtervoet. Nu op weg!

[ Bericht 4% gewijzigd door Skv op 18-10-2009 07:33:52 ]
  zondag 18 oktober 2009 @ 11:22:56 #286
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_73800006
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 01:37 schreef Sport_Life het volgende:

vind je het gek, bijna 12km/h op 5km?? de dag voor de wedstrijd ! Als interval training is 12km/h al zowat de top bij training hm.

Dat hangt toch volledig af van zijn normale tempo?
pi_73800899
Ik ben Evy even een beetje zat. Vooral de muziek Vandaag 10 km rennen zonder haar. Ik moet alleen weer eens die intervallessen gaan oppakken, maar de andere twee lessen doe ik voortaan zonder Evy's geneuzel, denk ik
  zondag 18 oktober 2009 @ 14:46:09 #288
67670 Skv
Cynist.
pi_73805522
De 7,5 uitgelopen.. Nu tot 18 uur wachten op het resultaat!
Had wel merkbaar last van het feit dat ik gisteren mezelf stuk liep; dat doe ik niet weer..
Huisgenoot loopt nu de halve marathon.
pi_73821550
Ik ben net terug van een weekend Duitsland. Veel te ongezond gegeten daar (braadworst, hamburgers, slagroom, etc) dus toen ik thuis kwam meteen maar Evy 22 gelopen om wat kcal en vet te verbranden. 2x 15min (+een beetje). Dat ging erg lekker. Die 30 min lopen zijn nu wel heel dichtbij.
  zondag 18 oktober 2009 @ 22:15:31 #290
175950 Marurk
Baggeraar
pi_73824753
Ik ben nu al bijna 4 weken niet meer geweest.
  zondag 18 oktober 2009 @ 22:55:27 #291
67670 Skv
Cynist.
pi_73827034
WHOEHOE!!

Ben vooral blij met de relatieve finishpositie en de gemiddelde snelheid.. Nét onder mijn wel erg strak gestelde 40 minuten..

[ Bericht 23% gewijzigd door Skv op 18-10-2009 23:08:21 ]
  zondag 18 oktober 2009 @ 23:08:28 #292
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_73827557
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 22:55 schreef Skv het volgende:
WHOEHOE!!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Congrats. Wel typisch dat je je loopje van gisteren te veel van het goede vond, terwijl je gemiddelde snelheid vandaag net zo hoog lag en je nagenoeg 2x zo ver gelopen hebt.
  zondag 18 oktober 2009 @ 23:08:51 #293
67670 Skv
Cynist.
pi_73827574
Twee dagen rust en dan Evy 1 Les 21!
  zondag 18 oktober 2009 @ 23:09:48 #294
67670 Skv
Cynist.
pi_73827621
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 23:08 schreef Coelho het volgende:

[..]

Congrats. Wel typisch dat je je loopje van gisteren te veel van het goede vond, terwijl je gemiddelde snelheid vandaag net zo hoog lag en je nagenoeg 2x zo ver gelopen hebt.
Klopt, ik had vandaag beter kunnen lopen als ik meer energie had en geen last zou hebben van mijn benen. Toch doet zo'n wedstrijdsfeer je wel goed.. Je gaat harder lopen en zet veel meer door. Heb mijn laatste finishronde in het stadion zelfs 15-16 km/h gemiddeld gelopen..
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:41:35 #295
97868 Krullehoofd
pi_73837528
Gefeliciteerd Skv, goede prestatie !
pi_73844203
Netjes! Ik had met de Batavierenrace een vergelijkbare tijd, maar toen lag ik ergens achterin het deelnemersveld.
Maar blijft een goede prestatie natuurlijk !

Morgen les 25 ! Heb gisteren gerend met eigen muziek, dat is toch fijner
_o_
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:32:40 #297
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_73894721
Van het weekend les 7 gelopen, vandaag les 8 van Evy. Toch wel pittig, voor het eerst meer lopen dan wandelen. Ik heb het goed volgehouden, maar merkte wel een lichte pijn op mijn schenen aan het einde. Ben het gewoon nog niet gewend denk ik. Ik ga les 8 ook nog wel een keer herhalen denk ik. Conditioneel zit het wel goed, dat ging gemakkelijk, ik had nog veel over op het einde.

Hier mijn rondje van vandaag :
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=317921
pi_73900708
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:32 schreef caspervc het volgende:
Van het weekend les 7 gelopen, vandaag les 8 van Evy. Toch wel pittig, voor het eerst meer lopen dan wandelen. Ik heb het goed volgehouden, maar merkte wel een lichte pijn op mijn schenen aan het einde. Ben het gewoon nog niet gewend denk ik. Ik ga les 8 ook nog wel een keer herhalen denk ik. Conditioneel zit het wel goed, dat ging gemakkelijk, ik had nog veel over op het einde.

Hier mijn rondje van vandaag :
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=317921
LoL, je woont hartstikke dicht bij mij.
Hier mijn rondje van Evy 17.... Ongeveer de helft dezelfde route gelopen.
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=307435

Je loopt wel een stuk sneller dan mij.

[ Bericht 1% gewijzigd door dyna18 op 21-10-2009 00:25:28 ]
pi_73901421
Vandaag ben ik pas om 21:30 van mijn werk gekomen. Toch meteen mijn hardloopschoenen aangetrokken toen ik thuis kwam om Evy 23 te lopen. Op een een of andere manier viel deze les mij echter zeer zwaar. Meteen in de eerste loopsessie voelde ik mij al niet goed. Ik voelde (en voel nog steeds trouwens) mijn enkels erg onder druk staan en erg trekken. Ook mijn maag speelde wat op en het hardlopen ging erg zwaar. Na de 1 min rust ging het iets beter, maar het bleef een loodzware training. Die ga ik de komende dagen zeker nog in mijn benen voelen.

Toch wel weer mooi meer dan 5km gelopen. Zit nu al over de 110km getrained.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 13:17:00 #300
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_73911371
Wat leuk dyna, dat je zo dichtbij woont, ik ging daar vaak winkelen, maar nu het Hart van Hoograven af is, is dat toch wel een stuk dichterbij. Wel kom ik nog 2x per week voor lekker brood naar de Plus ;-)

Netjes dat je weer 5km hebt gelopen, dat rondje van jou kan ik ook wel een keer doen Al vind ik het wel jammer dat je heen en weer langs de singel liep, ik probeer altijd heen en terug over dezelfde route te vermijden, anders is dat zo.. tja, geeft het je gevoel van heen en weer lopen.

Wel is het gaaf dat jij de helling van de brug over de A12 mee pakt, mooie hoogte oefening. Als je vanaf daar helemaal tot aan het spoor bij het Houtensepad gaat, heb je toch een aardig mooi rondje, van ca 5 km waarvan je het meeste wel in het groen kan lopen. Ga ik ook eens proberen!
pi_73914946
Ik wilde net les 21 gaan doen, maar mijn rechterknie en linkerenkel vonden het na 100 meter wel genoeg geweest. UIt het verleden heb ik geleerd niet stug door te zetten, nog maar even een paar dagen extra rust dus..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')