Ik ga 'm ook online bestellen, ik wil het horloge alleen eerst even passen omdat ik hele dunne polsen heb. Het lijkt me heel irritant als 'ie de hele tijd rond gaat draaien.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:11 schreef Coelho het volgende:
Waarom bestel je 'm niet online? Heb de mijne gekocht bij seeyourheartbeat.com, deze NL webwinkel is niet de allergoedkoopste maar hebben een goede voorraad en service (binnen 24 uur in huis!). Volgens mij is online wel stukken goedkoper dan in een "gewone" winkel.
ik heb hem bij GPSshop gekocht, die hebben behalve een online shop ook winkels in een aantal plaatsen. Niet de goedkoopste site, bleek later.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:30 schreef Ceehaa het volgende:
[..]
Ik ga 'm ook online bestellen, ik wil het horloge alleen eerst even passen omdat ik hele dunne polsen heb. Het lijkt me heel irritant als 'ie de hele tijd rond gaat draaien.
Ik heb mijn toffe Garmin Forerunner 310XT gekocht bij Hardloopcentrum.nl. Die heeft goede concurrerende prijzen, volgens mijquote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:30 schreef Ceehaa het volgende:
[..]
Ik ga 'm ook online bestellen, ik wil het horloge alleen eerst even passen omdat ik hele dunne polsen heb. Het lijkt me heel irritant als 'ie de hele tijd rond gaat draaien.
Haha, niet aan gedacht maar wel waarquote:Op woensdag 19 augustus 2009 09:28 schreef Psychonikeo het volgende:
[..]
Dan denk ik dat het een kwestie is om gewoon met die warmte te lopen en te accepteren dat het dan wat minder is. Wellicht kan je ook je 'hitte'-conditite dan wat opbouwen
Is die nieuwe de 405CX? Op plaatjes zie ik geen verschil met de oudere 405, maar een stoffen bandje is voor mij wel beter denk ik.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:56 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik heb hem bij GPSshop gekocht, die hebben behalve een online shop ook winkels in een aantal plaatsen. Niet de goedkoopste site, bleek later.
Hij draait bij mij niet maar zit net als Martine van de weblog een beetje ruimte aan de boven en onderkant.
De allernieuwste 405 heeft een stoffen bandje, speciaal voor afwijkende polsmaten.
De 310 is een mooi stoer ding inderdaad! Alleen wel prijzig en volgens mij nog groter dan de 405. Jammer dat Garmin geen lady-varianten op de markt brengt, zoals Polar dat heeft. En dan hoef ik niet van die suffe bloemetjes, maar gewoon kleiner en mooi wit ofzo.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:29 schreef Woodpecker het volgende:
[..]
Ik heb mijn toffe Garmin Forerunner 310XT gekocht bij Hardloopcentrum.nl. Die heeft goede concurrerende prijzen, volgens mijMeer info over deze 310XT las ik op deze site. Ben er goed tevreden mee!
Geen idee wat je met je specificaties bedoelt, maar je kunt toch altijd vrijblijvend een winkel binnenlopen? Volgens mij zijn er voor elke stand wel schoenen te verkrijgen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:51 schreef Thormodo het volgende:
Ik loop op het moment nog op mijn gewone schoenen, zoiets. Wel heb ik er een custom made inlegzool van de podoloog in zitten, dus kwa stand van de voeten/benen etc. moet het wel goed zitten. Misschien mijn binnen sportschoenen eens proberen. Want echt hardloopschoenen zien te vinden gaat echt een ramp worden met mijn specificaties.
Spul dat fatsoenlijk zit (heb een platte,lange voet) is al lastig te vinden. Dan moet de zool er nog uitkunnen i.v.m. de steunzool die er in moet. En als het even kan hoeven ze niet spuuglelijk te zijnquote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:43 schreef Coelho het volgende:
[..]
Geen idee wat je met je specificaties bedoelt, maar je kunt toch altijd vrijblijvend een winkel binnenlopen? Volgens mij zijn er voor elke stand wel schoenen te verkrijgen.
Ja die is alleen te krijgen in het blauw, maar hoe dat precies met dat bandje zit weet ik niet, google eens zou ik zeggenquote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:48 schreef Ceehaa het volgende:
[..]
Is die nieuwe de 405CX? Op plaatjes zie ik geen verschil met de oudere 405, maar een stoffen bandje is voor mij wel beter denk ik.
Eerst vertel je dat je steeds meer last van kwaaltjes krijgt, en vervolgens doe je het kopen van echte hardloopschoenen met demping, stugheid in de juiste richting van de zool en compensatie van je overpronatie af als een weg te wuiven verschilletje. Dat rijm ik niet helemaalquote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:35 schreef Thormodo het volgende:
Maar wat ik eigenlijk daaronder nog had willen zetten. Het enige verschil tussen een hardloopschoen en die van mijn linkje waar ik mijn eigen binnenzool in doe lijkt me dan dat de buitenzool wat beter dempt en misschien dat het wat soepeler materiaal is? Vraag me namelijk af hoeveel hardloopschoenen verschil gaan maken.
Icepack erop helpt bij mij meestal prima tegen zere schenenquote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:34 schreef zesje het volgende:
Ik zou eik vandaag de 10-20 moeten maar mijn schenen doen nog zo'n verrekte pijn... Baal ervan maar het is gewoon niet verstandig om vandaag weer te gaan. Ik hoop dat het me anders vrijdag gaat lukken, dan is het ook wat koeler.
het is heel leuk om in loopgroepjes met een ervaren coach te lopen, je leert echt heel veel qua oefeningen een betere loophouding etc. en het is gewoon gezelligquote:Op donderdag 20 augustus 2009 11:18 schreef Coelho het volgende:
Leuk zesje, dat je bij een vereniging gaat kijken. Misschien ook voor anderen: volgende maand start Start to Run (copycats!!) weer, een aantal lessen/loopsessies onder begeleiding van atletiekverenigingen. 6 trainingen, zonder verdere verplichtingen, voor 30 euro. Misschien voor ons niet helemaal noodzakelijk om het lopen op te pakken (dat doen we tenslotte al !), maar voor dingen als techniek, warming up/cooling down, kleding etc. toch nog interessant. www.starttorun.nl
Ik vind het echt heel erg jammer dat het niet mogelijk is om zo'n grafiek met jouw Polar meter te krijgenquote:Op maandag 17 augustus 2009 21:11 schreef zesje het volgende:
Zojuist les 23 gelopen: 10-12-12 en dit was het resultaat op mijn polar:
[ afbeelding ]
Ben helemaal niet blij met deze grafiek. Ik wil verdorie tijd op de x-as, hartslag en snelheid op de y-as zien! Ik heb bij de settings ownzone gewijzigd in basic maar ook dat is niet wat ik wil zien. Ook errug irritant is dat ie nu dus zelf bepaald heeft dat mijn hartslag ergens tussen de 140-150 moet zitten en als ik daarboven kom (dus bijna constant) gaat ie als een waanzinnige piepen. Ik loop dus compleet voor schut omdat iedereen denkt dat mijn pacemaker het begeeftIk weet dat het een duur ding is maar ik ben er vooralsnog niet blij mee
Ik volg dit topic al weer een aantal delen en StR 1 inmiddels uitgelopen en sta nog steeds niet in de OP. Dat zegt mij genoegquote:Op donderdag 20 augustus 2009 23:41 schreef dyna18 het volgende:
Wordt de OP trouwens nog een beetje actueel gehouden, of staan er ook allemaal oude mensjes in?
Iedereen kan de OP zelf wijzigen in de Wiki. Dit topic heeft niet echt een vaste mod.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 01:16 schreef Coelho het volgende:
Ik volg dit topic al weer een aantal delen en StR 1 inmiddels uitgelopen en sta nog steeds niet in de OP. Dat zegt mij genoeg
Heel herkenbaar dat goede gevoel en meer willen maar niet kunnen wegens overbelastingquote:Nu is (hard)lopen een beweging waar we evolutionair in hoge mate voor zijn gemaakt. Dus zodra we het gaan doen gaat het al heel snel heel lekker. Het is alsof je lichaam weer thuis komt, weer doet waarvoor het gemaakts is en dat voelt heel goed. Maar bij dat hardlopen zijn heel erg veel spieren betrokken die je normaal nooit zo gebruikt, als je ze al gebruikt, en de intensiviteit ervan is ongekend groot.
Dus wat er gebeurt met als die goedbedoelende startende hardlopers is dat ze in hun enthousiasme vergeten dat de spieren die je eigenlijk alleen met hardlopen zo (intensief) gebruikt echt helemaal niets gewend zijn. En dat terwijl je conditie in no time op een flink niveau zit. Al snel wil je een kwartier of langer achter elkaar doordraven. Al snel wil je de sensatie voelen van een sprintje bij 15 tot 20 km per uur. Je lichaam voelt zich er zo lekker bij omdat je longen, je hart, je benen, eigenlijk je hele lichaam schreeuwt om meer, meer, meer! Meer van dat back to basics gevoel.
Zo voelt het ook echt, bijna iedereen die gaat hardlopen ervaart die verrukking van terugkeer naar waar je voor gemaakt bent. Basaal, kinderlijk simpel, je wordt er vrolijk en blij van en je wordt zo ontzettend snel beter. Dat maakt trots en trots geeft een fantastisch gevoel van eigenwaarde.
En dan krijg je te horen: “stop, mag niet, niet goed”. Er zijn nog steeds artsen en zelfs fysiotherapeuten die zeggen dat lopen niet goed voor jou is, dat je het beter niet kan doen. Het is als tegen een auto zeggen dat die niet mag rijden. Tegen een koelkast zeggen dat die niet mag koelen. Tegen een mens zeggen dat die niet mag hardlopen is echt alsof je verklaart dat hij of zij gehandicapt is. En het hoeft bijna nooit.
Het geheim van blessurevrij leren hardlopen zit hem dus in geduld en spieropbouw. Ontspanning en inspanning in de juiste verhouding. Opbouw en vooral rust op het juiste moment. Goede professionele begeleiding is wat daarbij nodig is. Een schemaatje volgen van internet zet hier geen zoden aan de dijk en meelopen met een loopgroep of atletiekvereniging is maar al te vaak de snelste weg naar een overbelastingsblessure.
Ik weet niet of je gewoon een paar kilootjes kwijt wilt of dat je echt overgewicht hebt, maar in het laatste geval is joggen misschien niet de beste keuze. Met overgewicht is dat flink belastend voor je gewrichten.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 23:41 schreef larry_flynt het volgende:
Hoi mensen,
ik wil dus gaan afvallen, want al dat bier heeft mijn buik niet veel goeds gedaan. Nu ga ik met een vriend squashen. Daarnaast wil ik echter ook wat gaan joggen. Is dit te combineren? Of is het te zwaar?
Ik kwam er achter dat ik ook totaal geen conditie meer heb. Daarom de vraag: hebben jullie een goed schema voor een totale jog noob?
Ik dus gisteravond die stretchoefeningen proberen en daarna ijs op me knie, en nu heb ik bij het normaal lopen al last ik me knie, en bij het rennen doet het helemaal pijn nu ...quote:Tevens is het raadzaam de regio waar tijdens hardlopen pijn wordt waargenomen 2-3 maal per dag met ijs te behandelen gedurende 10-14 dagen.
Daarnaast zijn stretchoefeningen van de buitenzijde van het bovenbeen een belangrijk middel om de klachten te verminderen.
Ik heb ook al ruim 1,5 jaar last van mn linkerknie. Begon na het lopen van halve marathons en is nooit echt helemaal over gegaan, tijdens lopen meestal geen last meer van, maar de volgende dag wel vaak. Ben er nog voor naar de sportarts geweest, en die had wat oefeningen, maar dat hielp niet echt. Om nu overbelasting te voorkomen train ik vaak ook in de sportschool op de fiets/crosstrainer e.d. om toch conditie te behouden, maar zonder gelijk mn knie kapot te maken bij het hardlopen. En afstanden langer dan 15km train ik bijna nooit meer.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 14:31 schreef Vivoex het volgende:
Hey mensen ik heb echt ff advies nodig
Ben 3 weken geleden begonnen met hardlopen, na een een jaar letterlijk niks aan sport gedaan te hebben. Paar dagen geleden kreeg ik tijdens het rennen last van irritatie in me linkerknie. Als ik ging lopen voelde ik niks meer en ging dus gewoon weer verder. Maar de dagen erna kreeg ik steeds meer last in me knie en stopte een paar dagen met rennen, maar toen ik het na een paar dagen weer probeerde voelde ik nog steeds dezelfde pijn.
Ik dus googlen, en las op een site dat het het beste is om een maand te stoppen met hardlopen. En op hardloopschema.nl las ik
[..]
Ik dus gisteravond die stretchoefeningen proberen en daarna ijs op me knie, en nu heb ik bij het normaal lopen al last ik me knie, en bij het rennen doet het helemaal pijn nu ...![]()
Heeft iemand advies voor me voordat ik me knie helemaal verkloot? Dat verhaal van team10 is zo herkenbaar, wil echt zo snel mogelijk weer beginnen
Had je gedacht dat het met 1x stretchen en 1x ijs er op alles op magische wijze over zou gaan?quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 14:31 schreef Vivoex het volgende:
Ik dus gisteravond die stretchoefeningen proberen en daarna ijs op me knie, en nu heb ik bij het normaal lopen al last ik me knie, en bij het rennen doet het helemaal pijn nu ...![]()
Ik moest ook bovenbeenspier krachttrainingen doen van de fysio. Die heb ik nu 2 weken om de dag gedaan en ik merkte vorige week dat de pijn in mijn knie 1 dag na het lopen veel minder was (zelfs bijna weg).quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 08:02 schreef computergirl het volgende:
Ja dat is omdat de oorzaak van de pijn niet is opgelost. Rust heeft dan niet zo veel zin.
De fysio zou juist advies moeten geven voor oefeningen om bepaalde spieren sterker te maken, raar dat deze dat niet gedaan heeft.
Het zou ook kunnen liggen aan dat je op (voor jouw bouw) verkeerde schoenen loopt of omdat je techniek beter kan.
Heb je al eens hier gekeken, is een favoriete site van mij bij hardlooppijntjes.
Dit is een beetje vergelijkbaar met mijn situatie. Mijn advies is om sowieso naar de fysio te gaan, maar je kan ook proberen om eerst een tijdje te stoppen totdat je pijnvrij bent en daarna veel minder te gaan lopen dan je voorheen deed. Dus niet meer Evy's schema van 3x p/week doen, maar in plaats daarvan maar 2x of 1x in de week gaan lopen. Daarbij moet je dan krachttrainingen doen om je bovenbenen sterker te maken (i.v.m. de schokabsorptie). Google maar op "hardlopen + knie blessure" ofzo (http://www.atletiek.nl/index.php?page=808) er is genoeg te vinden. Mocht dit niet helpen dan toch maar naar een expert!quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 14:31 schreef Vivoex het volgende:
Hey mensen ik heb echt ff advies nodig
Ben 3 weken geleden begonnen met hardlopen, na een een jaar letterlijk niks aan sport gedaan te hebben. Paar dagen geleden kreeg ik tijdens het rennen last van irritatie in me linkerknie. Als ik ging lopen voelde ik niks meer en ging dus gewoon weer verder. Maar de dagen erna kreeg ik steeds meer last in me knie en stopte een paar dagen met rennen, maar toen ik het na een paar dagen weer probeerde voelde ik nog steeds dezelfde pijn.
Ik dus googlen, en las op een site dat het het beste is om een maand te stoppen met hardlopen. En op hardloopschema.nl las ik
Heeft iemand advies voor me voordat ik me knie helemaal verkloot? Dat verhaal van team10 is zo herkenbaar, wil echt zo snel mogelijk weer beginnen
Goed dat het nu weer goed gaat!quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:35 schreef Honeymooner het volgende:
Heel goed, met wat voor schema? Of zonder?
Ik heb net ook weer hardgelopen, durfde niet zo goed door die stomme hartkloppingen van de vorige 2 keren, maar het ging gewoon weer goed. Dus ik hou het maar op wat hyperventilatie ofzo.
Ik gebruik Trailguru op de iPhone. RunKeeper schijnt ook goed te zijn. Mijn huisgenoot heeft een Nokia en gebruikt Nokia Sportstracker (http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do).quote:Op woensdag 26 augustus 2009 00:19 schreef Zwansen het volgende:
Denk wel dat ik binnenkort een hartslagmeter koop, lijkt me handig, maar ook best leuk om te weten. Weet iemand nog een leuk programma op mijn telefoon waarmee ik mijn afstand via GPS kan bepalen?
Runkeeper werkt perfect, er is ook een gratis versie van.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 00:56 schreef yozd het volgende:
[..]
Ik gebruik Trailguru op de iPhone. RunKeeper schijnt ook goed te zijn. Mijn huisgenoot heeft een Nokia en gebruikt Nokia Sportstracker (http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do).
't Verschilt wat. Soms kan ik het wel negeren, maar ik heb ook weleens heel snel opgegeven.quote:Op zondag 30 augustus 2009 21:03 schreef Coelho het volgende:
Iedereen heeft wel eens betere of slechtere dagen, wat doen jullie dan? Stug doorzetten, naar je lichaam luisteren en meer rust nemen tijdens je rondje of rechtsomkeer en op een andere dag nog eens proberen? Geen idee wat uiteindelijk het beste is.
Nog steeds 10-20 niet gelopen vanwege pijn in mijn onderbenenquote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:34 schreef zesje het volgende:
Ik zou eik vandaag de 10-20 moeten maar mijn schenen doen nog zo'n verrekte pijn... Baal ervan maar het is gewoon niet verstandig om vandaag weer te gaan. Ik hoop dat het me anders vrijdag gaat lukken, dan is het ook wat koeler.
De 2e serie gaat ervan uit dat je zonder problemen 30 minuten kunt lopen en bouwt van daar uit verder uit.quote:Op zondag 30 augustus 2009 21:16 schreef JedaiNait het volgende:
Gaat de 2e serie er gewoon vanuit dat je de eerste serie hebt voltooid? Of toch wel ietsje meer?
Jammer dat het trainen bij de atletiekvereniging tegenviel. Hopelijk vind je snel een trainingsmaatje. Ik ben weer twee weken niet geweestquote:Op maandag 31 augustus 2009 14:14 schreef zesje het volgende:
[..]
Nog steeds 10-20 niet gelopen vanwege pijn in mijn onderbenenVorige week meegetrained bij een atletiekvereniging maar ze gingen me veel te hard: 10-12 km/u
en ook trainingsmethoden die me niet zo liggen als hordenlopen
Kortom niks voor mij
![]()
Plannen nu zijn voorzichtig aan weer beginnen zodra het kan met goede warming up en een trainingsmaatje zoeken.
Ik heb eerlijk gezegd geen ideequote:Op zondag 30 augustus 2009 02:03 schreef Skv het volgende:
Runkeeper werkt perfect, er is ook een gratis versie van.
Wat zijn de voordelen van Trailguru?
Ik heb ALTIJD het idee dat ik de eerste 2 minuten kapot ga. Ik loop dan gewoon door en na een tijdje is er een soort omslagpunt waarna ik me perfect voel en normaal kan doorlopen (edit: maar ik loop nog geen lange afstanden.. ik ga zometeen voor het eerst 15 minuten achter elkaar lopen...).quote:Op zondag 30 augustus 2009 21:03 schreef Coelho het volgende:
Iedereen heeft wel eens betere of slechtere dagen, wat doen jullie dan? Stug doorzetten, naar je lichaam luisteren en meer rust nemen tijdens je rondje of rechtsomkeer en op een andere dag nog eens proberen? Geen idee wat uiteindelijk het beste is.
Zojuist voor het eerst een tijdje een icepack erop gehouden en ik geloof dat het helptquote:Op maandag 31 augustus 2009 14:41 schreef ColdFeet het volgende:
Zesje, doe je regelmatig een icepack op je schenen? Dat helpt bij mij heel goed, dan is de pijn na twee dagen wel weer weg
RunKeeper Free is ad-supported and RunKeeper Pro is ad-free. RunKeeper Pro also has audio cues (hear your stats via your headphones), and we recently added training workouts as well (hear intervals via your headphones).quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:51 schreef yozd het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik zag ooit Trailguru in de Appstore en die heb ik toen gedownload. Het werkte goed en dus heb ik eigenlijk niet verder gezocht. Ik ga die gratis versie van Runkeeper zo downloaden en ook even proberen! (wat is trouwens het verschil met de pro versie, alleen die reclames?)
Heb zojuist Runkeeper Free geprobeerd tijdens het lopen van les 22 (deel 1) en het ziet er allemaal wat gelikter uit dan Trailguru, maar dat is persoonlijk denk ik. Ik ga vanaf nu maar Runkeeper gebruiken. Die audio cues maken me niet veel uit, aangezien ik toch mbv podcasts loop die je gewoon kan aanzetten in combinatie met Runkeeper.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:51 schreef Tourniquet het volgende:
RunKeeper Free is ad-supported and RunKeeper Pro is ad-free. RunKeeper Pro also has audio cues (hear your stats via your headphones), and we recently added training workouts as well (hear intervals via your headphones).
Ja, maar je ideale hartslag hangt ook af van je doel. Wil je vooral conditie opbouwen, moet je met een hogere hartslag lopen, wil je vet verbranden, moet ie echt veel lager zijn dan je max.quote:Op dinsdag 1 september 2009 21:05 schreef Astronomies het volgende:
Ik weet even niet meer wie het ook al weer gevraagd had en of het dit topic was of het vorige. Maar er was iemand die vroeg naar de ideale hartslag voor het hartlopen. Vandaag heb ik een sportkeuring gehad en heb ik ook voor mezelf deze vraag gesteld. Ik kreeg daarop als antwoord dat de maximale hartslag ligt op 220. Van die 220 moet je, je eigen leeftijd afhalen. 220-25=195 en dat is dan je maximale hartslag die je mag halen. Natuurlijk kan het zijn dat je hoger komt maar dat is dan niet verstandig. Hoe lager je hartslag wordt tijdens het trainen hoe beter je conditie, maar dat leek mij nogal logisch. Keep up the good work!
tvp!
Welkom, gefeliciteerd en doei! >>>> Centraal topic voor amateurhardlopers, deel 33quote:Op dinsdag 1 september 2009 22:27 schreef Barney_Stinson het volgende:
Het hardloopschema gooi ik wel aan de kant. Vanavond 5 km gelopen in 31 minuten (redelijk ongetraind).
Da's niet helemaal waar. Relatief gezien verbrand je meer vet als je op lage hartslag traint. Maar als je op hoge hartslag traint, verbrand je uberhaupt meer kcal en kom je uiteindelijk op hetzelfde vet-verlies uit.quote:Op woensdag 2 september 2009 07:27 schreef Honeymooner het volgende:
[..]
Ja, maar je ideale hartslag hangt ook af van je doel. Wil je vooral conditie opbouwen, moet je met een hogere hartslag lopen, wil je vet verbranden, moet ie echt veel lager zijn dan je max.
Daar ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 2 september 2009 10:47 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Da's niet helemaal waar. Relatief gezien verbrand je meer vet als je op lage hartslag traint. Maar als je op hoge hartslag traint, verbrand je uberhaupt meer kcal en kom je uiteindelijk op hetzelfde vet-verlies uit.
En ik ben het daar niet mee eens.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:20 schreef Astronomies het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens.Het is ook vaak waar jij, je het lekkerst bij voelt. Ik vind het wel prettig om een beetje tempo te maken. Zit nu op ongeveer 8 km per uur... daar voel ik me prima bij en als dat er dan ook nog eens voor zorgt dat je meer verbrandt is daar denk ik niet veel mis mee. Het gaat immers om het resultaat
Nee, echt makkelijk vindbaar op het internet staan ze niet meer. Ze zijn nog wel op FTD (nieuwsgroepen) te vinden. Als je daar geen gebruik van maakt kan ik ze wel even uploaden naar rapidshare ofzo als je me even laat weten welke lessen je nodig hebt. Want de vorige lessen die ik daar had geupload 1t/m11 zijn blijkbaar al 10 keer gedownloadquote:Op woensdag 2 september 2009 18:04 schreef caspervc het volgende:
Waar kan ik de lessen voor Evy vinden?? Ik kan nergens meer goede links voor de mp3's vinden voor op de ipod
Zesje, kijk eens hier over scheenbeen klachten: http://www.blessure-aanwi(...)eenbeenirritatie.htmquote:Op maandag 31 augustus 2009 20:44 schreef zesje het volgende:
[..]
Zojuist voor het eerst een tijdje een icepack erop gehouden en ik geloof dat het helpt![]()
![]()
Had het niet eerder gedaan omdat warmte me meer logisch leek. Warmte = doorbloeding = afvoeren afvalstoffen, leek me.
quote:1. Wat is koelen?
Koelen is een verzamelterm voor een aantal eerste hulp adviezen die gelden als er
blessures optreden. Er bestaan nogal wat benamingen voor wat in de praktijk
gewoonlijk 'koelen' wordt genoemd. Benamingen zijn onder andere:
· koudetherapie
· cryotherapie (Kryios is Grieks voor ijs)
· RADIJS. Dat laatste met hoofdletters want het gaat om de volgende afkorting: Rust,
Altijd hoog leggen, Druk en IJS.
· ICE is een andere afkorting die staat voor ijs, compressie en elevatie (hoog leggen).
2. Bij welke blessures is koelen verstandig?
Koelen kan je bij elke verstuiking, kneuzing, of scheuring. Eigenlijk kan je bij elke
blessure koelen. Alleen als er bloed zichtbaar is of sprake is van een botbreuk moet
je koelen achterwege laten. Bij koelen in de buurt van de ogen of de geslachtsdelen
moet extra voorzichtigheid worden betracht.
3. Je noemt hier alleen acute blessures, klopt dat?
Ja, maar koelen kan ook ingezet worden bij, beginnende, overbelastingsblessures.
Ook dan kan koelen de ontstekingsreactie en pijn beperken. Het risico is alleen dat
men daardoor denkt dat het probleem over is en flink doortraint. Bij overbelasting zal
altijd de trainingsomvang terug moeten. Koelen kan dan wel als ondersteuning na
elke lichte training en in de herstelfase gebruikt worden.
4. Wat is het doel van koelen?
Koelen is het beste middel om zwellingen, die als gevolg van vocht- en inwendig
bloedverlies optreden zo snel mogelijk de kop in te drukken. Hoofddoel daarbij is een
snel antwoord te geven op de onvermijdelijke ontstekingsreactie. Door het koelen
"krimpen" de bloedvaten (vasoconstrictie) en wordt voorkomen dat er nog meer
bloed naar plekken stroomt waar het niet thuis hoort.
5. Wat bereik je daarmee?
Door de bovengenoemde reactie van het lichaam in te perken kan er veel hersteltijd
van de blessure gewonnen worden. Een zwelling die niet doorzet hoeft het lichaam
tenslotte ook niet af te bouwen. Bovendien heeft het koelen het plezierige effect dat
de pijn vermindert.
loop je die 45 minuten aan 1 stuk? Dan ben je best al aardig ver. De eerste serie van Evy is namelijk om 30 min aan 1 stuk te (leren) lopen.quote:Op zondag 6 september 2009 13:22 schreef 1517 het volgende:
Ik loop nu zo'n drie keer in de week ongeveer 45m hard, waar kan ik het best beginnen met evy?
Ik begin liever wat lager dan te hoog en waar vind ik deze evy op het net?
Zit er aan te twijfelen om z'n Nike+ unit te kopen, goede keuze of zeggen jullie koop liever een hartslagmeter? Het probleem is dat ik gelimiteerd ben aan een kleine studenten beurs. Misschien heeft een van jullie nog een oud model in het stof liggen?
Hier nog eentje. Ben erg benieuwd hoe het gaat! Een paar maanden terug heb ik al eens geprobeerd om te beginnen maar dat was geen succes en het bleef dan ook bij een dag of drie rennen voordat ik ermee stopte. De redenen hiervoor waren dat ik geen schema gebruikte, ik rende op oude tennisschoenen en om een of andere reden wilde ik er speciaal vroeg voor op gaan staan om 's ochtends te rennen. De eerste twee punten waren voor mij meteen al een overduidelijk merkbaar probleem (dat eerste zeker voor iemand met een matige conditie zoals ik) en dat laatste bleek voor mij persoonlijk ook een probleem omdat ik na de derde keer toch iets liever in mijn bed bleef liggen dan de longen uit mijn lijf te lopen. Kortom, deze keer gooi ik het over een andere boeg:quote:Op maandag 7 september 2009 11:01 schreef StephanL het volgende:
Ik ga vanmiddag beginnen met het schema, les 1. Heb vrijdag schoenen aan laten meten, dus dat komt wel goed.
Idd, dan kan je beter de tweede serie gaan doen. Die eerste serie is denk ik niet erg nuttig als je al zoveel loopt (ik ben nog steeds met die 1e serie bezig...).quote:Op maandag 7 september 2009 11:18 schreef Psychonikeo het volgende:
loop je die 45 minuten aan 1 stuk? Dan ben je best al aardig ver. De eerste serie van Evy is namelijk om 30 min aan 1 stuk te (leren) lopen.
Dat is netjes voor een eerste keer!quote:Op maandag 7 september 2009 20:46 schreef Tourniquet het volgende:
Net les 20 met Evy gedaan. 4x 8 minuten. Veruit het zwaarste tot nu toe. Ben best kapot nu, pffff. Maargoed het was ook qua tijd en afstand het verst tot nu toe (5,61 km in 36:40).
Heb net 50 minuten er op zitten. Ik loop op een tempo tussen joggen en rennen in.quote:Op maandag 7 september 2009 11:18 schreef Psychonikeo het volgende:
[..]
loop je die 45 minuten aan 1 stuk? Dan ben je best al aardig ver. De eerste serie van Evy is namelijk om 30 min aan 1 stuk te (leren) lopen.
Bij die Podrunner mixes staan verschillende BPM mixes. Hoe weet ik welke ik moet hebben?quote:
Is vooral voor in de winter, dat spul, of niet?quote:Op zondag 13 september 2009 08:24 schreef computergirl het volgende:
Ook hier even een tip: vanaf maandag heeft AH weer loopkleding in de aanbieding, shirt met lange mouwen voor 9,99 euro verder een loopbroek en een jasje.
Vorig jaar heb ik zo'n shirt gekocht, prima kwaliteit
Ik loop zomers nooit met lange mouwen tijdens het hardlopen, maar sommigen hebben ook bij 25 gr. een dikke katoenen trui aan...dus erg persoonlijkquote:Op maandag 14 september 2009 01:01 schreef Skv het volgende:
Is vooral voor in de winter, dat spul, of niet?
Zeker niet met katoen eronder! Je kan beter helemaal geen katoen dragen bij hardlopen. Dat neemt heel veel zweet op en daardoor wordtje nat en koudquote:Op maandag 14 september 2009 18:20 schreef Skv het volgende:
Hoort er onder dat shirt nog een katoenen shirt of draag je dit gewoon los op je lichaam?
Denk dat ik als het warm is gewoon loop in een wijd kort broekje met dun katoenen shirt.
Sterkte Zesje.quote:Op dinsdag 15 september 2009 15:49 schreef zesje het volgende:
Zojuist naar de fysio geweest. Conclusie was allerlei overbelastingsklachtjes bij elkaar, enkel, kuit en scheen. Plan van aanpak is oefeningen voor kracht, lenigheid, stabiliteit voet/enkel/onderbeen en bekijken looptechniek (en helaas geen lekkere massages)
Ik heb ook niet die broek en shirt gekocht. Jack was helaas al uitverkocht.quote:Op maandag 14 september 2009 18:20 schreef Skv het volgende:
Ik heb een legging-achtig ding gekocht, een shirt en een jack.
Tijdens het lopen merkte ik direct dat die legging erg relaxed loopt; het shirt vond ik wat warm met deze temperaturen.. (was 18 graden toen ik liep ongeveer). Hoort er onder dat shirt nog een katoenen shirt of draag je dit gewoon los op je lichaam?
Denk dat ik als het warm is gewoon loop in een wijd kort broekje met dun katoenen shirt.
Bij wat kouder weer in legging met hardloopshirt
Bij regen/kou met legging, hardloopshirt en jack. Eens zien of dit goed werkt..
Het ziet er wel degelijk homofiel uit, maar dat kan me bij het hardlopen eigenlijk geen zak schelen..quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:57 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ik heb ook niet die broek en shirt gekocht. Jack was helaas al uitverkocht.
Wel vraag ik mij af of dit wel een lekkere broek is voor heren om in te lopen. Straks zie ik er uit als een nicht in die strakke broek... [ afbeelding ]
Maar voor zo'n laag bedrag maakt het ook niet uit als het een miskoop blijkt te zijn.
Wat vind je trouwens van dat Jack? Wat ik zo kon zien voelde het erg plastic aan, meer als een soort regenjas.
Dat katoen niet ideaal is, ervoer ik deze zondag. Het was 's avonds al flink kouder en het waaide behoorlijk hard. Ik was gewoon in mijn katoenen t-shirt gaan lopen (ik sport meestal gewoon in t-shirts) maar op de terugweg met tegenwind was een nat bezweet t-shirt geen goed idee. Gelukkig had ik ook een sweater bij me die ik aan kon doen.
Je zou http://www.rungps.net/wiki/TrainerUVEN kunnen proberenquote:Op woensdag 16 september 2009 15:00 schreef yozd het volgende:
Heb je voor HTC (touch) telefoons ook software als Sportstracker voor Nokia's en Runkeeper voor iPhones? Dus software die op basis van de GPS meet hoe ver (en waar) je gelopen hebt?
Welke afstanden heb je gelopen op de laatste lessen?quote:Op woensdag 16 september 2009 18:53 schreef Sarabi het volgende:
Les 13 ook weer overleefdging beter dan verwacht.
Morgen les 14 anders kom ik deze week niet uit met 3 lessen.
Maar dan gewoon niks er onder? Kan je zo'n shirt direct op je huid dragen?quote:Op dinsdag 15 september 2009 09:02 schreef computergirl het volgende:
[..]
Zeker niet met katoen eronder! Je kan beter helemaal geen katoen dragen bij hardlopen. Dat neemt heel veel zweet op en daardoor wordtje nat en koud
Ik loop niet erg snelquote:Op woensdag 16 september 2009 18:57 schreef Skv het volgende:
[..]
Welke afstanden heb je gelopen op de laatste lessen?
Dit zijn mijn laatste lessen:
Les 12 - 4,15 km
Les 13 - 5,26 km
Les 14 - 5,29 km
Les 15 - 5,29 km
Bedankt! In een ander topic heb ik o.a. GPS Cycle Computer als tip meegekregen. Ik zal dat Trainer UV ook eens bekijken!quote:Op woensdag 16 september 2009 18:11 schreef neen het volgende:
Je zou http://www.rungps.net/wiki/TrainerUVEN kunnen proberen
Les 12 - 3,5 kmquote:Op woensdag 16 september 2009 18:57 schreef Skv het volgende:
[..]
Welke afstanden heb je gelopen op de laatste lessen?
Dit zijn mijn laatste lessen:
Les 12 - 4,15 km
Les 13 - 5,26 km
Les 14 - 5,29 km
Les 15 - 5,29 km
Herkenbaar.quote:Op donderdag 17 september 2009 18:32 schreef Sarabi het volgende:
Waarom is hardlopen niet leuk om aan te beginnen....ik heb nooit zin maar als ik dan bezig ben of als ik klaar ben is het zo fijn
[..]
(Vrijwel ) Nooit zin om te beginnen en de eerste minuut of 10/15 je geradbraakt voelen. Daarna is het 'heerlijk'. Herkenbaar.quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:06 schreef Marurk het volgende:
[..]
Herkenbaar.
Voordat je het weet ben je al weer een dikke 11 dagen niet geweest.Nu ben ik weer gezakt in conditie....
Je moet het gewoon minstens 2 x in de week blijven doen, anders val je terug... Nu maar proberen weer te gaan lopen vanavond... Heb nooit zin om te beginnen eigenlijk..
Wow, met recht een succes verhaal en wat ren je snel.quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:32 schreef I.R.Baboon het volgende:
Om alle hardlopers hier moed in te spreken een succesverhaal:
2,5 maand geleden ben ik begonnen met Evy. had wel een goede conditie, maar geen hardloopervaring. Begonnen met 3 minuten rennen, 1 lopen. In een week of 3-4 mbv hier en daar een les langzaam door de weken heen gegaan. Nadat ik 1,5 maand geleden hardloopschoenen gekocht had en besloten om 50 dagen geen druppel te drinken begon het beter te gaan, en kon ik al snel week 10 afronden. Daarna zonder mp3tjes verder gegaan en de afstand verlengd, 2 weken geleden een wedstrijd van 7,5 kilometer in 35 minuten gedaan, en vandaag als generale repetitie voor de dam tot dam loop voor het eerst meer dan 15 kilometer gelopen. 15,9 km 3x m'n trainingsrondje, tijd van 1.19.23. Streeftijd voor de DtD van 1.30 moet dus makkelijk lukken, maar het mooie is dat 1.19.23 precies mijn userID op fok is. De cirkel is dus rond.
Maar goed, kort samenvattend: als je ook echt een paar keer per week gaat trainen en je leven een beetje gezond inricht kan Evy heel erg goed helpen om snel goed op gang te komen.
Ik heb gisteren de DtD by Night ook gelopen(1:42:00, ongetrained), maar ik red het echt niet om vandaag nog eens de DtD te lopen...quote:Op zondag 20 september 2009 11:05 schreef AtseBenjamin het volgende:
Gister DtD by Night gelopen en ga zo weer richting Amsterdam om met Ahold nog een keer de DtD te lopen.
Ik heb een hoop gesport in m'n leven, maar ben echt nog nooit zo kapot gegaan als vandaag. Na de finish stortte ik in op een brancard en kon ik nog net aangeven dat ik niet weggevoerd wilde worden, maar daarna heb ik alleen maar op de stoep voor me uit gestaart (wat niet echt ging, aangezien ik alleen maar vlekken zag) en dextrotabletten van mensen uit het publiek gegeten. Uiteindelijk heeft een manager die al een paar minuten binnen was me weten te leiden naar de Gemeentetent, maar ook daar had zag ik er nog erg ongezond uit en had ik totaal geen behoefte in het voorheen zo verlangde biertje.quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:44 schreef yavanna het volgende:
[..]
Wow, met recht een succes verhaal en wat ren je snel.![]()
Have fun morgen met de DtD.
Wat ontzettend GOED (en herkenbaar) yavannaquote:Op zondag 20 september 2009 15:31 schreef yavanna het volgende:
Aan het begin v.h. jaar was ik een conditieloze kettingrookster waarvoor 100 meter rennen ca. 97 meter rennen teveel was.Vandaag ( met een boel extra kilo's, maar al maanden rookvrij ) de 4EM gelopen.
![]()
Punnikenquote:Op zondag 20 september 2009 16:15 schreef I.R.Baboon het volgende:
Hardlopen is dus niet per definitie gezond. Maar goed, inmiddels gaat het wel weer, en het geeft iig aan dat ik absoluut niet sneller gekund had. Eindtijd was 1.20.38, en ik denk dat ik nu een wat relaxtere hobby ga zoeken. Punniken, of zo.
als je te hard/snel gaat, dan is het niet gezond nee. Te hard punniken wordt ook gevaarlijk hoorquote:Op zondag 20 september 2009 16:15 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ik heb een hoop gesport in m'n leven, maar ben echt nog nooit zo kapot gegaan als vandaag. Na de finish stortte ik in op een brancard en kon ik nog net aangeven dat ik niet weggevoerd wilde worden, maar daarna heb ik alleen maar op de stoep voor me uit gestaart (wat niet echt ging, aangezien ik alleen maar vlekken zag) en dextrotabletten van mensen uit het publiek gegeten. Uiteindelijk heeft een manager die al een paar minuten binnen was me weten te leiden naar de Gemeentetent, maar ook daar had zag ik er nog erg ongezond uit en had ik totaal geen behoefte in het voorheen zo verlangde biertje.
Hardlopen is dus niet per definitie gezond. Maar goed, inmiddels gaat het wel weer, en het geeft iig aan dat ik absoluut niet sneller gekund had. Eindtijd was 1.20.38, en ik denk dat ik nu een wat relaxtere hobby ga zoeken. Punniken, of zo.
Even pauze gehouden na een kleine blessure:quote:Op maandag 29 juni 2009 02:23 schreef yozd het volgende:
Hoi,
Ik ben ook maar eens begonnen met hardlopen via het schema van Start to Run 5 km (met die Belgische vrouw die je leuk aanspoort). Ik heb 7 jaar terug voor het laatst echt actief gesport. Speelde toen tafeltennis en trainde minimaal 2x per week en had 1 wedstrijddag. Daarna amper meer wat gedaan (mjah de nodige buikspier oefeningen en sporadisch opdrukken). Ben nu 26 en wil weer wat meer gaan doen. Ben niet te zwaar ofzo, wil gewoon lekker bezig zijn.
Nu mijn vraag; ik heb inmiddels de eerste 3 lessen van week 1 achter de rug, maar het kost me totaal geen moeite, ik zweet wel een beetje, maar ik heb verder niet echt het idee dat ik druk bezig ben. Hoe erg is het om bijvoorbeeld meteen bij week 4 te beginnen? Ik zou die week dan nog een keer kunnen doen als het me teveel moeite kost en daarna pas naar week 5 gaan (week 3 en 4 zijn overigens gelijk in haar schema).
Schema: http://www.uzaloopt.be/wp-content/5tot10kmin10weken.xls
En dan eindelijk... vandaag voor het eerst 30min (ruim 5.5km) achter elkaar gelopen zonder pauzesquote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:20 schreef yozd het volgende:
Ik wilde vandaag les 13 lopen, maar mijn rechter knie en scheen hurt as hell... :,(
Erg netjes!quote:Op maandag 21 september 2009 08:23 schreef AtseBenjamin het volgende:
Zo dit weekend dus 2 x de Dam tot Damloop gelopen.
En ben er zeker niet ontevreden over het weekend.
De zaterdagavond in 1:26:46 en zondagmiddag in 1:30:12
Zeker over de zondag ben ik tevreden had een groter verval verwacht in me tijd.
mm, misschien heb je wel gelijk, maar wie moet er dan nog " fier" op mij zijnquote:Op dinsdag 22 september 2009 17:42 schreef Sarabi het volgende:
En nieuw doel bedenken? Of misschien zijn er online nog wel andere schema's te vinden
En gefeliciteerd met het uitlopen van Evy
Lekker met eigen muziek gaan lopen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 17:39 schreef devlinmr het volgende:Help, ben gisteren aangeland bij de laatste les van deel 2. Zit nu in een zwart gat.... Geen Evy meer.
Wat nu?
Dank.quote:Op maandag 21 september 2009 08:26 schreef zesje het volgende:
[..]
Wat ontzettend GOED (en herkenbaar) yavannaabsoluut megastoer
[..]
Er is nog een schema die tot 15 km gaat. Wellicht is dat wat, werk je toch ergens naar toe, al is het zonder Evy.quote:Op dinsdag 22 september 2009 18:58 schreef devlinmr het volgende:
[..]
mm, misschien heb je wel gelijk, maar wie moet er dan nog " fier" op mij zijn![]()
Ik ga gewoon met mijn eigen muziek 3 x per week lopen. Weet allleen nog niet of dat 3 x een uur of 1x 30 minuten en 2 x een uur wordt.
Ook vrouw, ook veertiger, ook gezonder gaan leven: stoppen met roken, verstandig eten, sportenquote:Op donderdag 24 september 2009 11:40 schreef yavanna het volgende:
Dank.Ook gaan hardlopen na stoppen met roken?
7,5 Km in Amsterdam? Die ga ik ook lopen. Mijn huidige 'record' tot nu toe was 5,29 km in 34 minuten; maar vanavond ging het best goed: 6,3 km in 40 minuten! Had zelfs het gevoel dat ik nog wel een stukje door kon lopen. (Les 18 Evy 1, maar aan het einde heb ik nog wat extra doorgelopen terwijl de les al afgelopen was). Die 7,5 moeten lukken binnen de 55 minuten!quote:Op donderdag 24 september 2009 11:47 schreef yavanna het volgende:
[..]
Er is nog een schema die tot 15 km gaat. Wellicht is dat wat, werk je toch ergens naar toe, al is het zonder Evy.![]()
Ik ga maar eens serieus met Evy2 a.d slag. Loop al tijden maar 2 x per week 30 a 45 minuten en kom zo niet vooruit. Niet handig met een 7.5 km loop over een paar weken en eigenlijk zou ik 'ooit' wel graag een 10 km loop willen doen. Nu dan maar eens elders gaan lopen met een zachtere ondergrond ivm mijn schenen, zodat ik 3 x per week kan gaan. Al zal ik dan mijn avondrondjes waarbij ik altijd mijn hond mee neem, wel gaan missen.
Evy's lessen zijn nog wel te vinden via Google. Via BitComet zijn ze nog te downloaden. Geef als zoekterm bij Google: 'start to run met evy gruyaert torrent' en je vindt zequote:Op woensdag 2 september 2009 18:04 schreef caspervc het volgende:
Waar kan ik de lessen voor Evy vinden?? Ik kan nergens meer goede links voor de mp3's vinden voor op de ipod
Je pakt het allemaal nog wat gezonder aan dan ik, zo te lezen.quote:Op donderdag 24 september 2009 12:17 schreef zesje het volgende:
[..]
Ook vrouw, ook veertiger, ook gezonder gaan leven: stoppen met roken, verstandig eten, sporten![]()
Alleen ben ik ff geblesseerd, onderbeen overbelast, maar bij fysio en hopelijk weer snel aan 't lopen.
Fijn als het dan zo lekker gaat, he. Je hebt nog even de tijd om te trainen, wat dat betreft zal het vast alleen maar beter gaan. Goed hoor, zeker je pas bij les 18 bent.quote:Op donderdag 24 september 2009 23:00 schreef Skv het volgende:
[..]
7,5 Km in Amsterdam? Die ga ik ook lopen. Mijn huidige 'record' tot nu toe was 5,29 km in 34 minuten; maar vanavond ging het best goed: 6,3 km in 40 minuten! Had zelfs het gevoel dat ik nog wel een stukje door kon lopen. (Les 18 Evy 1, maar aan het einde heb ik nog wat extra doorgelopen terwijl de les al afgelopen was). Die 7,5 moeten lukken binnen de 55 minuten!
Zie mijn reactie een stukje hoger, hoe je alle lessen van Evy kan downloaden. Succes!!quote:Op zondag 27 september 2009 08:57 schreef -moppie- het volgende:
goeiemorgen,
Ik wil zo beginnen met de allereerste les om mijn conditie op re bouwen.
Ik zou de lessen van Evy, via running be, graag op mijn i-pod willen maar ik zie dat je alleen de 1e les gratis kan downloaden?
Ik kan de mensen erg aanraden om een hardloopshirt aan te schaffen. Zelf heb ik die van de AH, en dat maakt echt een groot verschil met een katoenen shirt. Ook heb ik 2 paar goede hardloopsokken aangeschaft. Ook een aanrader! De broek ben ik echter niet zo blij mee. Ik ben toch iets te zelf bewust om in zo'n 'legging' te gaan lopen in de stad.quote:Op zondag 27 september 2009 10:40 schreef MirroRobin het volgende:
Zag in de aldi folder dat er vanaf 3 oktober ook daar running spullen in de aanbieding zijn. Net zoals bij de AH onder andere weer shirts, broeken, jacks en hartslagmeters. Wellicht dat er iemand in geïnteresseerd is die de aanbieding bij AH gemist heeft. Zie hier voor details
Ik heb zelf een garmin forerunner 50 aangeschaft, (kostte iets van 90 euro op ebay).quote:Op woensdag 23 september 2009 20:23 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik probeer min 1x pw hard te lopen. Gewoon met mijn mp3 speler. Hopelijk start er hier binnenkort weer een hardloop cursus. Ik heb het idee dat mijn looptechniek zo goed is
voor sinterklaas wil ik de ipod+nike kopen iemand hier ervaring mee?
Dat is gelukt, nu eens kijken of ik morgen ook les 18 overleefquote:Op maandag 28 september 2009 12:49 schreef Sarabi het volgende:
Vanavond maar mezelf er toe aanzetten om les 17 te gaan lopen...
Dat zou ik ook wel willenquote:Op dinsdag 29 september 2009 23:55 schreef ColdFeet het volgende:
Ik heb les 19 gerend in Central Park!
Coolquote:Op dinsdag 29 september 2009 23:55 schreef ColdFeet het volgende:
Leuk, ik ben jaloers! Da's wel een verschil met het lopen tussen de weilanden in een regenachtige, grauwe, grijze omgeving (wat ik zo dus ga doen...).quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:55 schreef ColdFeet het volgende:
Mag ik vragen hoe jij je iPhone meeneemt tijdens het lopen? Ik draag hem in mijn broekzak en het lijkt alsof RunKeeper bij mij veel minder meetpunten doorkrijgt dan bij jou. Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik in de stad en in een park met bomen loop. Toch ben ik benieuwd hoe jij hem meeneemt. Verder trouwens echt leuk om te zien wat voor progressie je gemaakt hebt. Heb deel 17 en 18 van dit topic even doorgelezen en het is echt heel motiverend voor mij om te zien hoe ver jij in korte tijd bent gekomen.quote:Op woensdag 30 september 2009 20:13 schreef yozd het volgende:
Blegh, note to self voor de volgende keer: als er 2 dames voor je hardlopen, hoef je die niet persé in te halen! Pfff, ze begonnen met lopen toen ik aan het stretchen was en toen ik begon met lopen, liepen ze heel erg in de verte. Na 2.2 km had ik ze ingehaald en mezelf volledig opgeblazen. Heb de les (les 5 van StR deel 2) wel uitgelopen, maar ik was kapot halverwege. Op het einde ging het wel weer.
Zo'n haas ik denk ik niks voor mij. Als ik gewoon op de straat fiets (of zelfs in de auto zit), dan wil ik ALTIJD mijn voorganger(s) inhalen. Wat een nare eigenschap. Snel afleren!
Vandaag had ik mijn iPhone toevallig meegenomen in mijn broekzak, maar normaal stop ik hem in een Adidas zakje die met een band om mijn arm zit. Volgens mij kloppen die stats overigens niet helemaal. Als je naar die grafiek onder de routemap kijkt, dan beweegt de km/h enorm. Ik loop niet heel constant, maar zó slecht is het ook weer niet.quote:Op woensdag 30 september 2009 20:47 schreef MirroRobin het volgende:
Mag ik vragen hoe jij je iPhone meeneemt tijdens het lopen? Ik draag hem in mijn broekzak en het lijkt alsof RunKeeper bij mij veel minder meetpunten doorkrijgt dan bij jou. Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik in de stad en in een park met bomen loop. Toch ben ik benieuwd hoe jij hem meeneemt. Verder trouwens echt leuk om te zien wat voor progressie je gemaakt hebt. Heb deel 17 en 18 van dit topic even doorgelezen en het is echt heel motiverend voor mij om te zien hoe ver jij in korte tijd bent gekomen.
Ik ga misschien toch maar even kijken of ik ergens een armband kan scoren dan (heb je een link toevallig?). Het signaal zal waar ik loop denk ik nooit zo perfect zijn als de weilanden waarin jij loopt, maar je ziet inderdaad wel behoorlijk verschil tussen de grafiek van de laatste les die je hebt gelopen en de link uit deze post.quote:Op woensdag 30 september 2009 23:10 schreef yozd het volgende:
[..]
Vandaag had ik mijn iPhone toevallig meegenomen in mijn broekzak, maar normaal stop ik hem in een Adidas zakje die met een band om mijn arm zit. Volgens mij kloppen die stats overigens niet helemaal. Als je naar die grafiek onder de routemap kijkt, dan beweegt de km/h enorm. Ik loop niet heel constant, maar zó slecht is het ook weer niet.
Tijdens deze run is die grafiek wat constanter, maar dat is de uitzondering. De totale km/h klopt natuurlijk wel, aangezien de distance en duration wel juist zijn.
Leuk dat je mijn posts kan waarderen! Ik vond zelf de posts van andere users die het StR programma hadden doorlopen ook altijd heel motiverend om te lezen (nu nog steeds trouwens; ik ben pas in het begin van serie 2 van de StR serie).
WoOoOWw kicken zeg!quote:Op woensdag 30 september 2009 17:14 schreef ColdFeet het volgende:
Maar in Central Park kun je echt superlekker rennen, zeg
Moet je even op de piratenbaai zoeken naar "vlaanderen sportland".quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:42 schreef dyna18 het volgende:
Kan iemand mij de link mailen voor de Evy serie 1 mp3's?
Een vriendin vroeg erom en ik kan hem zo snel niet meer vinden.
Ik heb vanmiddag 2 Aldi's afgegaan om te zien of het wat was. Beiden waren al bijna helemaal leeg, alleen nog wat restjes waren in de schappen. Erg snel uitverkocht dus. Het heeft dus geen zin om nu nog naar de Aldi te gaan voor de hardloopspullen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:21 schreef Tourniquet het volgende:
Loopshirts waren trouwens al uitverkocht bij de Aldi. Nog wel een jas, broek, muts en handschoenen gekocht. Reflectorarmbanden komen pas in de loop van de week.
Hardlopen tegen windkracht 7 in is trouwens niet echt prettig. Had constant het gevoel dat m'n voeten onder m'n benen werden weggeblazen. Erg vermoeiend. Daarbij had ik (vanwege de harde wind) m'n nieuwe jas van de Aldi aan, maar dat was toch veel te warm. Broek was wel relaxed.
Ik probeer zoveel mogelijk voor het eten aan te lopen.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:41 schreef Smart_ass het volgende:
Voor de mensen die 's avonds lopen; hoelang wachten jullie met lopen tot na de maaltijd? Eén uur, twee uur? En passen jullie je eten er ook op aan, of niet?
Meestal iets van anderhalf uur later, iig flink na het inkakmoment na het eten en na een paar bakken koffie.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:41 schreef Smart_ass het volgende:
Voor de mensen die 's avonds lopen; hoelang wachten jullie met lopen tot na de maaltijd? Eén uur, twee uur? En passen jullie je eten er ook op aan, of niet?
anderhalf uur als ik mazzel heb (op tijd thuis) anders max uurtje. Ik eet eigenlijk altijd lichte kost 's avonds maar hou er inderdaad ook rekening mee. Alleen sla of zo, of een gevulde omelet.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:41 schreef Smart_ass het volgende:
Hoe ging les 20? Vier keer 8 minuten geloof ik! Welke afstand loop je in die tijd?quote:Op zondag 4 oktober 2009 15:44 schreef ColdFeet het volgende:
Shit ja, ik moet ook nog iets bedenken voor de zichtbaarheid
Net les 20 gelopen
Oh, ik ben bezig met serie 2. 53 minuten gelopen, 8,5 km. Was ik zelf nog niet helemaal tevreden over; ik merk dat de laatste maand wat minder sporten ervoor zorgt dat ik sneller last krijg van m'n ademhaling. Terwijl vroeger m'n spieren altijd de killer waren, en ik daar nu totaal geen last van heb Raar lijfquote:Op maandag 5 oktober 2009 00:38 schreef Skv het volgende:
[..]
Hoe ging les 20? Vier keer 8 minuten geloof ik! Welke afstand loop je in die tijd?
(beetje late reactie dankzij internetproblemen, maar bij dezequote:Op woensdag 30 september 2009 23:55 schreef MirroRobin het volgende:
Ik ga misschien toch maar even kijken of ik ergens een armband kan scoren dan (heb je een link toevallig?). Het signaal zal waar ik loop denk ik nooit zo perfect zijn als de weilanden waarin jij loopt, maar je ziet inderdaad wel behoorlijk verschil tussen de grafiek van de laatste les die je hebt gelopen en de link uit deze post.
Wat noem je goedkoop?quote:Op maandag 5 oktober 2009 10:35 schreef Smart_ass het volgende:
Kom net terug van de Aldi, al die reflectorarmbanden waren al uitverkocht. Verdorie.
Bij de fietsenmaker zijn ze 3x zo duur, en ik heb ook geen zin om in zo'n gemeentewerkershesje rond te rennen. Weet iemand andere winkels waar je die dingen goedkoop kunt halen?
Ik dacht bij die eerste les ook dat ik dood ging tijdens die laatste 3 minuten, en loop nu (3 maanden later) zonder problemen 20 minuten aan één stuk! Anderen hier zullen kunnen beamen dat je conditie echt beter wordt als je regelmatig blijft lopen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 18:48 schreef Smart_ass het volgende:
Ga ik doen inderdaad. Heb het bij Decathlon gezien, maar dat zit hier niet in de buurt. Ga binnenkort weleens naar Perry oid.
Nou, vandaag dus les 1 gehad. Ik ben duidelijk niets gewend zeg. Mijn god, ik stortte bijna in na die 3 minuten lopen.Ik merk ook wel dat ik niet goed weet hoe ik adem moet halen, want dat gaat ook niet echt goed ofzo. Maar ben toch wel tevreden dat ik het uitgelopen heb, dat ik niet ben gestopt ofzo.
Ging bij jullie les 1 wel gewoon gelijk goed? Ik heb totaal geen conditie, en dat merk ik nu echt wel.
Ik sport totaal niet. Dus daar zal het wel aan liggen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:12 schreef caspervc het volgende:
Zo, vandaag voor het eerst les één gelopen. Eindelijk de Avy serie kunnen vinden.
Het is een leuke gewaarwoording met MP3 speler te lopen waarbij automatisch je muziek aanpast voor het rennen. Het was gelijk een experimentje met tracking via de GPS van mijn mobiel. Nou, dat gaat dus niet heel super
, dus even gemeten hoe ver ik ben gekomen.
Het natekenen van mijn route in Google Earth leverde mij 2350 meter op, wat mij helemaal niet zo slecht leek, in 18 minuten
Problemen als hierboven beschreven met doodgaan heb ik niet ervaren. Wel sport ik al redelijk vaak (fitness) waarbij ik toch ook vaak met 10 / 15 minuten conditietraining begin. Op naar les 2 dus
Handige infoquote:Op maandag 5 oktober 2009 23:18 schreef dyna18 het volgende:
Hier nog een youtube filmpje over de juiste looptechniek
bronquote:There is no evidence that heel-strikers are injured more, no evidence that mid-foot runners are faster and perform better than heel-strikers, and so the ultimate question is:
Why would you want to change your foot landing to begin with? Science has little to offer you in support of this. And so my advice, having read this far (well done!), is to forget about the possibility that you're landing "wrongly", and just let your feet land where, and how they land, and worry about all the other things you can when you run!
If there is one thing you change in your running, don't focus on your footstrike, but rather on WHERE your feet land relative to your body. Because if you are over-reaching and throwing your foot out in front of you, that's a problem, but what happens when the rubber meets the road is less relevant!
Een kleine tip van mij. Wanneer je sneller wilt gaan lopen kan je het best na "Evy'" haar eerste loopperiode wat interval werk gaan doen naast wat duurtraining (bijvoorbeeld om en om).quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 21:19 schreef dyna18 het volgende:
Net terug van les 19 lopen. Hij ging erg lekker. Het is echt lekker weer nu om te lopen. Dus voor iedereen die nu nog twijfelt..... hup die schoenen aan en nu lekker gaan.
Met looptechniek heb ik wel wat aan het filmpje gehad. Ik zette mijn voeten te ver naar voren neer, waardoor ik enorm op mijn hak terecht kom. Door mijn voeten wat minder ver naar voren neer te zetten land ik beter op mijn hele voet, zelfs zonder dat ik daar veel moeite voor hoef te doen.
Verder viel mij op dat als ik mijn hak verder omhoog laat zwaaien (in de achterzwaai) ik vanzelf harder ga lopen. Puur door het hoger zwaaien van mijn voeten.
Ik heb zelf in ear-dopjes die er niet zo makkelijk uitvallen. Bovendien heb ik een koptelefoon die met een lus om mijn nek hang waaraan mijn iPod-Shuffle hangt (geklemd aan mijn shirt).quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:28 schreef bensrenaccount het volgende:
Hallo,
Ik loop de laatste tijd ook lekker op mijn "Mp3 speler".
Weet er iemand fijne oordoppen om mee te hardlopen die er geen last bij hebben.
Thanks.quote:
Zoals hierboven ook al gezegd is zou ik in-ear oordopjes doen. Ikzelf heb ze van Sennheiser, waren ¤20 ofzo. En er worden verschillende maten bijgeleverd, dus er zit altijd wel een maat bij die goed in je oor blijft zitten.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:28 schreef bensrenaccount het volgende:
Hallo,
Nu heb ik een vraagje. De oordopjes die ik van Appel erbij gekregen heb, die begeven het tijdens het hardlopen. Ik denk dat het door het zweet komt. Weet er iemand fijne oordoppen om mee te hardlopen die er geen last bij hebben. Het hoeft geen headset te zijn, want bellen is toch lastig tijdens het hardlopen
Pffff, vandaag les 8 van Start to Run deel 2 gelopen en nu klopt er bij mij ook niks van de GPS meting denk ik. Heb door het bos gelopen (normaal loop ik op asfalt door de weilanden) en ik heb maar 6.5 km afgelegd in 45 minuten!!quote:Op woensdag 30 september 2009 20:47 schreef MirroRobin het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoe jij je iPhone meeneemt tijdens het lopen? Ik draag hem in mijn broekzak en het lijkt alsof RunKeeper bij mij veel minder meetpunten doorkrijgt dan bij jou. Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik in de stad en in een park met bomen loop.
Als je 30min aan een stuk kan lopen in een training, dan lukt 7Km jeook wel.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 13:58 schreef Dendrietje het volgende:
Hallo allemaal! Ik ben nieuw in dit topic, gisteren net serie 1 van Evy uitgelopen. Zondag doe ik mee aan de 4 Mijl, ik had me opgegeven maar ben veeel te laat begonnen met trainenDus ik zie wel hoe het gaat.
Hoe lang gaan hardloopschoenen overigens mee? Ik heb deze nu een aantal jaar, maar pas de laatste 2 jaar redelijk regelmatig gelopen..
Ik ren 7 km in 30 min.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:39 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Als je 30min aan een stuk kan lopen in een training, dan lukt 7Km jeook wel.
Succes.
Ik zwaai wel even als ik je zie lopenquote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:17 schreef caspervc het volgende:
Zo, vandaag les 2 van Evy gedaan.
[..] lekker door het Beatrixpark in utrecht gelopen. Heerlijk, toch wat groen in de buurt. Luchtkwaliteit zal wel dramatisch zijn door de Waterlinie(snel)weg, maar in ieder geval is er wat rust en natuur om je heen. In de 20 minuten vandaag toch maar mooi 2,85 km ver gekomen, wat ik eigenlijk helemaal niet zo slecht vind, voor les 2
Misschien is er in het weekend tijd voor les 3, anders volgende week!
7 km in 30 minuten is/vind ik gewoon snel.quote:
Ik ben ook maar klein, korte pootjes zetten niet zulke grote stappenquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 16:19 schreef yavanna het volgende:
[..]
7 km in 30 minuten is/vind ik gewoon snel.5 km in 30 minuten is/vind ik een normaal iets voor amateurs/beginners.
Voor een amateurdame van gemiddelde lengte en postuur is 10 km/u primaquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 16:19 schreef yavanna het volgende:
[..]
7 km in 30 minuten is/vind ik gewoon snel.5 km in 30 minuten is/vind ik een normaal iets voor amateurs/beginners.
Dat zal gerust zo zijn. Ik word in elk geval nogal eens ingehaald door mannen, al zal dat niet alleen door de lengte van de benen komen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 20:22 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Voor een amateurdame van gemiddelde lengte en postuur is 10 km/u primaVoor een lange vent is het misschien wat langzaam.
Dat is mijn snelheid, althans bijna. 5 km in 31,5 minuten de laatste keerquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 16:19 schreef yavanna het volgende:
5 km in 30 minuten is/vind ik een normaal iets voor amateurs/beginners.
Heb gisteren hetzelfde gedaan: les 20 gelopen plus wat extra's.quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:52 schreef dyna18 het volgende:
Vandaag Evy 20 gelopen. Dat is op zich al een zware les (4 x 8 min) die een flink stuk meer van je vraagt dan de voorgaande lessen. Nu heb ik mij echter ook nog op de route verkeken waardoor ik een flink stuk langer heb gelopen. Om precies te zijn 6 x 8 min. Maar dat wist ik wel vol te houden, dus daar ben ik wel trots op. Ook als je naar mijn hartslag kijkt bleef de inspanning op een mooi constant niveau. Uiteindelijk heb ik zo een vol uur lang en 7,3 km in afstand gelopen. Verder en langer dan mij ooit gelukt is.
[ afbeelding ]
Ja, ik merk ook dat die rustdagen heel belangrijk zijn!quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:33 schreef Skv het volgende:
[..]
Heb gisteren hetzelfde gedaan: les 20 gelopen plus wat extra's.
In totaal kwam ik op 7,77 km in 43 minuten. Best vermoeiend!
Vanochtend nog even 3,5 km gedaan omdat ik weer naar huis moest, maar dat was een slecht plan. Mijn lichaam en spieren waren nog te vermoeid van gisterenavond. Na 3,5 km was ik helemaal op. Morgen maar weer even rust houden en overmorgen les 21!
Ik ben net terug van Evy 21. Ik twijfelde eerder nog even of ik deze les wel zou lopen of dat ik les 20 nog een keer over zal gaan doen. Doordat ik zoveel van mijn lichaam gevraagd had de vorige keer lopen (1,5x zo lang gelopen als nodig) voelde ik de afgelopen dagen duidelijk nog dat mijn lichaam rust nodig had.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:33 schreef Skv het volgende:
Ik heb gisteren hetzelfde gedaan: les 20 gelopen plus wat extra's.
In totaal kwam ik op 7,77 km in 43 minuten. Best vermoeiend!
Vanochtend nog even 3,5 km gedaan omdat ik weer naar huis moest, maar dat was een slecht plan. Mijn lichaam en spieren waren nog te vermoeid van gisterenavond. Na 3,5 km was ik helemaal op. Morgen maar weer even rust houden en overmorgen les 21!
Niet dat ik er verstand van heb maar, focus je niet teveel op de meter? Zelf loop ik ook met zo'n ding maar de zones die die aangeeft raken kant nog wal bij mij. Moet ooit eens door een arts mijn max hartslag laten meten maar nu loop ik de 10 km met een gemiddelde hartslag van 175 tot 185 terwijl de 70% volgens de standaard 220-leeftijd berekening rond de 125 zou moeten liggen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 16:55 schreef Krullehoofd het volgende:
Sinds vorige week weer begonnen met hardlopen na een pauze van enkele jaren, 4 jaar ongeveer denk ik. Hier heb ik wel spijt van, want mijn conditie is nu niet echt om over naar huis te schrijven. Mijn doel is in eerste instantie om 45 minuten aan 1 stuk door hard te lopen.
Ik loop met een hartslagmeter om mijn hartslag in een bepaalde zone te houden, maar dat valt niet mee. Regelmatig loop ik dus uit mijn zone en moet dan dus gaan wandelen om weer terug in de zone te komen. Hier zie ik een overeenkomst met de mp3's van Evy, die ik ook gedownload heb na het het doorlezen van dit topic. Voor iemand die dus geen zin heeft om continue op zijn/haar horloge te kijken zijn deze mp3's ideaal. Ik denk alleen niet dat ik de mp3's ga gebruiken, want anders hoor ik de piepjes van mijn hartslagmeter niet.
Voorlopig laat ik mij dus leiden door mijn hartslag om de basisconditie weer op peil te brengen. Hierbij probeer ik minimaal 3x per week 45 minuten inclusief warming up en cooling down te lopen en als zone 75%-80% van mijn anaerobe drempel aan te houden. Voor mij is dat 128-137 hartslagen per minuut. Uiteraard zullen deze waardes niet helemaal correct zijn, maar voor nu maakt dat niet zo uit omdat ik weer opnieuw moet beginnen. Een bijkomend voordeel is dat hiermee de kans op blessures en overtraining veel kleiner is. Wanneer ik dus uit de zone loop ga ik wandelen om weer terug in de zone te komen.Wanneer ik aan de onderkant van de zone kom tijdens het wandelen ga ik weer in een rustig tempo hardlopen en probeer ik om in de zone te blijven. Uiteindelijk moet je op deze manier na verloop van tijd en training dus 45 minuten aan 1 stuk door kunnen hardlopen. Doordat je basisconditie ook beter wordt zul je die 45 minuten dus ook steeds sneller gaan lopen.
Ik ga de komende 6 weken op deze manier lopen. Een fysiotherapeut heeft mij ooit eens gezegd dat je lichaam 6 weken nodig heeft voordat je resultaat gaat zien of merken. Vandaar dus deze periode.
De 220-leeftijd is ook verzonnen om een algemeen iets te kunnen roepen. Het is zeker geen individueel gebaseerde projectie van iemands MHS. Zoals ik in mijn eerste post zei, de waardes zullen niet helemaal kloppen, vooral omdat ik nu net ben begonnen. Aan de andere kant heb ik al wel een daling van mijn rusthartslag geconstateerd en dat na anderhalve week op deze manier trainen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 09:54 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Niet dat ik er verstand van heb maar, focus je niet teveel op de meter? Zelf loop ik ook met zo'n ding maar de zones die die aangeeft raken kant nog wal bij mij. Moet ooit eens door een arts mijn max hartslag laten meten maar nu loop ik de 10 km met een gemiddelde hartslag van 175 tot 185 terwijl de 70% volgens de standaard 220-leeftijd berekening rond de 125 zou moeten liggen.
Het was ongeveer 3 minuten hardlopen (heel rustig tempo) en 30-60 seconden wandelen om de hartslag weer naar beneden te krijgen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 11:57 schreef caspervc het volgende:
Krullehoofd, ik vind het wel netjes dat je in je hardslagzone blijft. Was het hoofdzakelijk hardlopen wat je deed, of stukjes rennen en dan wandelen?
Ach, ik blijf gewoon lopen zoals ik het lekker vind. Wat betreft mijn conditie, die is prima vind ik (10 km in 70minuten) Hartslag is dan misschien aan de hoge kant maar zoals mijn huisarts al zei, "zolang je nergens last van hebt moet je gewoon doorgaan".quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:16 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
De 220-leeftijd is ook verzonnen om een algemeen iets te kunnen roepen. Het is zeker geen individueel gebaseerde projectie van iemands MHS. Zoals ik in mijn eerste post zei, de waardes zullen niet helemaal kloppen, vooral omdat ik nu net ben begonnen. Aan de andere kant heb ik al wel een daling van mijn rusthartslag geconstateerd en dat na anderhalve week op deze manier trainen.
Als ik even jouw MHS terugreken kom ik uit op 178. Maar als jij max 185 ziet op je meter, dan is 185 jouw MHS en niet 220-leeftijd. Tenzij je natuurlijk door een buurt heenloopt vol met gigantische schotels en antennes die allerlei straling veroorzaken, want dan moet je wel aan je meter gaan twijfelen.
Je hoeft niet perse naar een dokter, je kunt het ook zelf meten wanneer je een goede conditie hebt. Het beste is dit om te doen op een loopband omdat je dan beter de snelheid kunt controleren. Start met een goede warming up van 15 minuten. Daarna doe je 4 runs van 3 minuten. Iedere 3 minuten begin je op een vlot tempo en na iedere halve minuut verhoog je de snelheid. Tijdens de 3 minuten runs zul je op of rond je MHS lopen. Tussen de sessies geef jezelf een minuutje rust door rustig te lopen. Je zult zien dat een tweede run hogere waardes geeft dan de eerste run.
In ieder geval vlotter dan mijn 3,8 km in 45 minutenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:48 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ach, ik blijf gewoon lopen zoals ik het lekker vind. Wat betreft mijn conditie, die is prima vind ik (10 km in 70minuten) Hartslag is dan misschien aan de hoge kant maar zoals mijn huisarts al zei, "zolang je nergens last van hebt moet je gewoon doorgaan".
Moet eerlijk zeggen dat ik die max hartslag enzo een beetje onzinnig vind.
quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:35 schreef Skv het volgende:
Wat zegt die max hartslag nou eigenlijk?
Als ik met mijn hartslagmeter om rondloop zit 'ie maximaal op 180 (als ik echt een lang stuk volledig hard door heb getrokken). Normaliter op 165, of iets rond die waarde tijdens het lopen.
Maar zoals ik al zei klopt er in mijn geval geen zak van al die berekeningen. Mijn Max zou op 185 liggen en tijdens het lopen ligt mijn hartslag rond de 180 met uitschieters (heuvels/trappen enzo) naar 200. Dit zou betekenen dat ik op het zwaarste niveau zou trainen en snel vermoeide spieren zou moeten krijgen eenwelk niet het geval is.quote:Hartslagzones
Hartslagzones
Er zijn 4 zones vast te stellen, te berekenen als percentage van de maximale hartslag. Met een hartslagmeter kunt u veilig en effectief trainen in de juiste zone, afhankelijk van uw doel en uw conditie.
Bijvoorbeeld voor iemand die aan het revalideren is, of begint met sporten, is bewegen op een inspanningsniveau van 50-60% van de maximale hartslag heel goed, terwijl voor een atleet die de marathon wil lopen, het weer beter is om de meeste training te doen op 60-80% van de maximale hartslag.
Afhankelijk van uw doel maakt u een keuze uit één van de volgende hartslagzones:
1. Lichte intensiteit (50-60% van de maximale hartslag)
Dit is het inspanningsniveau voor hersteltraining na een zware wijdstrijd, of de training om uw vetverbranding te bevorderen. Deze training is uitermate geschikt voor mensen die beginnen met sporten en dit verantwoord willen opbouwen.
2. Lichte tot gemiddelde intensiteit (60-70% van de maximale hartslag) - verbeteren gezondheid
Voor het verbeteren van fitheid is dit het ideale niveau en het wordt ook aanbevolen voor diegenen die hun gewicht op peil willen brengen of houden. De intensiteit is zwaar genoeg om het lichaam te ontwikkelen, maar het voelt nog steeds draaglijk. Voorbeelden van activiteiten zijn stevig wandelen, joggen, aerobics en fietsen.
3. Gemiddelde intensiteit (70-85% van de maximale hartslag) - conditieverbetering
Bewegen op dit niveau ontwikkelt het hart, het ademhalingssysteem, de longfunctie en het algemene uithoudingsvermogen. Het aërobe vermogen - de capaciteit van het lichaam om zuurstof naar de spieren te brengen en afvalstoffen af te voeren - verbetert. Het kan bijvoorbeeld joggen, hardlopen, fietsen, zwemmen of aerobics zijn.
4. Zware intensiteit (85-100% van de maximale hartslag) - prestatiegerichte training
Op dit niveau wordt sporten snel anaëroob, dat wil zeggen dat het bloed dat door het hart gepompt wordt, niet langer voldoende zuurstof naar de spieren kan brengen. Dit veroorzaakt de vorming van melkzuur in de spieren. Training op deze intensiteit veroorzaakt vermoeide spieren, zware ademhaling en uitputting. Aanbevolen is dit niveau alleen voor getrainde sporters, gedurende korte periodes, 1 of 2 keer per week, als aanvulling op training op een lagere intensiteit. Deze training zorgt ervoor dat de atleet langer en beter kan functioneren op een hoog inspanningsniveau zonder last te krijgen van de nare effecten van te weinig zuurstof.
Het zwaarste niveau (boven 90% van de maximale hartslag) is alleen interessant voor mensen met een hele goede conditie. Training op deze intensiteit is bij uitstek anaëroob. Korte sprints op een extreem hoge intensiteit verbetert de celstofwisseling. Alleen topsporters trainen af en toe op dit niveau.
Daarom moet je in jouw geval ook niet uitgaan van de berekening, maar wat jij op je meter ziet. Iedereen is anders. In mijn geval heb ik tijdens een voluit run max 188 gezien. Voorlopig ga ik dus hiervan uit. Over zes weken herhaal ik dit nogmaals en als het dan anders is pas ik de zones weer aan.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:05 schreef devlinmr het volgende:
[..]
De theorie zegt dat je verschillende zones hebt waarbij je verschillende dingen traint.
[..]
Maar zoals ik al zei klopt er in mijn geval geen zak van al die berekeningen. Mijn Max zou op 185 liggen en tijdens het lopen ligt mijn hartslag rond de 180 met uitschieters (heuvels/trappen enzo) naar 200. Dit zou betekenen dat ik op het zwaarste niveau zou trainen en snel vermoeide spieren zou moeten krijgen eenwelk niet het geval is.
Ik zou het niet weten. Ik gok de volledige software?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:36 schreef Krullehoofd het volgende:
Een andere vraag, ik heb een polar rs800. Hierbij zit de Polar Pro Trainer 5 software, is dit de volledige versie of een trial ? Ik ben namelijk die cdrom kwijt die in het doosje zat en kan niet meer herinneren of dit de volledige versie of een trial is. De infrarood adapter heb ik gelukkig nog wel. Alvast bedankt.
Echt heel goed van je.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:53 schreef Tourniquet het volgende:
Ik heb alle Evy serie 1 lessen nu gedaan en heb nu voor het eerst 30 minuten aan één stuk gelopen!Was wel lekker dat ik nu een keer met eigen muziek kon lopen.
Het was ook erg lekker weer vond ik. Heb wel een lange mouwen thermoshirt aangedaan onder m'n korte mouwen loopshirt, en een lange tight, want de temperatuur is inmiddels onder de 10 graden gezakt. Ben er best trots op, op 3 juli ben ik begonnen met de eerste les, met praktisch nul conditie en nu dus 5 kilometer gelopen in iets minder dan een half uur.
Runkeeper stats:
[ afbeelding ]
Nu nog 2 lessen van 35 en 30 minuten volgens het schema op papier en dan ga ik gelijk maar door met Evy serie 2. Op naar de 10 km!
Dat ziet er ongeveer hetzelfde uit als de software. Ik heb nu de trial gedownload van de polar website en deze geinstalleerd. Helaas is deze maar 30 dagen functioneel. Ik heb inmiddels wel gevonden dat de software 77 dollar kost op de amerikaanse polar site.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:02 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ik zou het niet weten. Ik gok de volledige software?
Als het goed is kun je de gegevens van de rs800 ook uploaden naar hun trainingsite https://www.polarpersonaltrainer.com/. Daar haal ik ook altijd mijn grafiekjes vandaan.
Ik moet zeggen dat het tragere tempo goed bevalt. Tot op heden geen last van de beginnerskwaaltjes en dat is wel eens anders geweest.quote:Ik ben trouwens ook een trage loper. Ik loop ongeveer 7,5km/h. Maar dat voelt lekker voor mij. Dus so what, het is geen wedstrijd, maar een rondje joggen in het park.
Hmja, lekker lopen is zeker belangrijk, echter, ik vind het bijhouden van de gelopen afstand ook een indicator over hoe ik presteer. Als ik goed heb gelopen voor mijn gevoel, en ik zie dat in de gelopen afstand terug, dan voel ik me beter.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:06 schreef Smart_ass het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zo gefixeerd is op de afstand die ze afleggen. Het gaat er toch om dat je lekker loopt, niet zozeer om hoeveel kilometer je nu uiteindelijk afgelegd hebt?
Tja, dat ligt eraan wat je doelstelling is. Voor iedereen verschillend. Ik denk dat jij met je vraag ook meer het tempo bedoelt in plaats van afstand. Als in ik heb 10 kilometer gelopen in 60 minuten.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:06 schreef Smart_ass het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zo gefixeerd is op de afstand die ze afleggen. Het gaat er toch om dat je lekker loopt, niet zozeer om hoeveel kilometer je nu uiteindelijk afgelegd hebt?
Daar heb je gelijk in, maar doelstellingen stellen laat me net even wat harder lopen en net even wat verder gaan.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:06 schreef Smart_ass het volgende:
Welkom, Smart_assquote:Op donderdag 15 oktober 2009 22:20 schreef Smart_ass het volgende:
Mmm ja, oke. Nou ik vind het sowieso een prestatie als ik straks alle lessen van Evy uitgelopen heb, misschien dat ik er daarna ook eens op ga letten.
Maar mijn snelheid ben ik opzich wel benieuwd naar. Want ik loop nou niet bepaald snel ofzo, eigenlijk best langzaam vind ik zelf. Maargoed, dan houd ik het in ieder geval wel vol.
vind je het gek, bijna 12km/h op 5km?? de dag voor de wedstrijd !quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 22:42 schreef Skv het volgende:
..en nu heb ik pijn in mijn benen. Handig.
Dat hangt toch volledig af van zijn normale tempo?quote:Op zondag 18 oktober 2009 01:37 schreef Sport_Life het volgende:
vind je het gek, bijna 12km/h op 5km?? de dag voor de wedstrijd !Als interval training is 12km/h al zowat de top bij training hm.
Congrats. Wel typisch dat je je loopje van gisteren te veel van het goede vond, terwijl je gemiddelde snelheid vandaag net zo hoog lag en je nagenoeg 2x zo ver gelopen hebt.quote:
Klopt, ik had vandaag beter kunnen lopen als ik meer energie had en geen last zou hebben van mijn benen. Toch doet zo'n wedstrijdsfeer je wel goed.. Je gaat harder lopen en zet veel meer door. Heb mijn laatste finishronde in het stadion zelfs 15-16 km/h gemiddeld gelopen..quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:08 schreef Coelho het volgende:
[..]
Congrats. Wel typisch dat je je loopje van gisteren te veel van het goede vond, terwijl je gemiddelde snelheid vandaag net zo hoog lag en je nagenoeg 2x zo ver gelopen hebt.
LoL, je woont hartstikke dicht bij mij.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:32 schreef caspervc het volgende:
Van het weekend les 7 gelopen, vandaag les 8 van Evy. Toch wel pittig, voor het eerst meer lopen dan wandelen. Ik heb het goed volgehouden, maar merkte wel een lichte pijn op mijn schenen aan het einde. Ben het gewoon nog niet gewend denk ik. Ik ga les 8 ook nog wel een keer herhalen denk ik. Conditioneel zit het wel goed, dat ging gemakkelijk, ik had nog veel over op het einde.
Hier mijn rondje van vandaag :
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=317921
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |