abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72004986

Deel hier je hardloopervaringen, schema's, tips en stel je vragen! Of je nou mét of zonder MP3 speler loopt.

01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17

http://www.runinfo.nl (schema's, voeding, blessures, kledingtips enz.)
http://www.gmap-pedometer.com (afstand meten)
http://www.prorun.nl/
http://www.vondeyck.nl/erik/loopschema.pdf (Start To Run Evy's schema)

Abbadon Start To Run Serie 1 - Les 18 Doel: tja...eerst maar eens die 30 minuten achter elkaar lopen
Augustus_Thijs Start To Run Serie 1 - Les 19
BaggerUser Start To Run Serie 1 - Les 1 Doel: Beginnen met hardlopen en het ook echt doen
BlaatschaaP Start To Run Serie 1 - Les 20 Doel: Marikenloop 5km
blessed19 Start To Run Serie 1 - Les 2 Doel: 5 km
Blik Start To Run Serie 2 - Les 26 Doel: 10 km Fortis Singelloop Utrecht onder het u
borisz Start To Run Serie 1 - Les 14
Brandwacht Start To Run Serie 1 - Les 19 Doel: Conditie verbeteren en uiteindelijk 10 km lopen
Californium Start To Run Serie 1 - Les 3 Doel: Net zo kunnen rennen als eer-ik en frits
Computergirl
Dyna18 Start To Run Serie 1 - Les 8 Doel: Lekker sporten en afvallen.
eer-ik Start To Run Serie 1 - Les 23 Doel: eerst maar eens die 5km.
FJD Start To Run Serie 1 - Les 1 Doel: Rotterdam Marathon 2011
glimworm Start To Run Serie 1 - Les 1 Doel: Rotterdam Ladiesrun 14-06-09, 5km
Houniet
ImHungryLetsGetATaco
jakkop Start To Run Serie 1 - Les 9 Doel: 5 km hardlopen, dan 10.
Jojogirl Doel: De 5k is bereikt dus nu op weg naar de 4EM en de 10k.
jojomen4
Klooney Start To Run Serie 1 - Les 12 Doel: Vooral mijn conditie verbeteren
Ludootje Start To Run Serie 1 - Les 3 Doel: Eerst de 5km, en binnen 6 maanden de 10 km
Marurk Start To Run Serie 2 - Les 1 Doel: Op naar de 10 km.
MissHobje Start To run Serie 1 - Les 1 Doel: Fitter worden en wellicht wat kilo's dumpen.
mjan Start To Run Serie 1 - Les 11
Motorbloempje/Faithy Start To Run Serie 2 - les 9 Doel: Zeven Heuvelen Loop op 17 November
Poezebeest Start To Run Serie 1 - Les 12 Doel: 5 km rennen
Principessa.Farfallus Start To Run Serie 1 - Les 7 Doel: 31 december 5 km in 30 minuten rennen!
Psychonikeo
Sassa Start To Run Serie 1 - Les 22 Doel: Eerst maar eens dat half uurtje rennen!
Skv Start to Run Serie 1 - les 11 Doel: Menzis 7,5 km lopen op 18 oktober in Adam.
Sport_Life - Doel: 10 km in 40 minuten, 21,1km in 1,5 uur.
Together-Alone Start To Run Serie 1 - Les 23 Doel: Nu eerst 5 km non-stop kunnen, daarna 10 km.
vrolijke-frits Start To Run Serie 2 Doel: Volgend jaar de 20 van Alphen.
Woodpecker kan inmiddels 30 minuten achter elkaar lopen maar wil méér!
Ymke Start To Run Serie 1 - Les 7 Doel: Hardlopen zonder te hobbelen
zesje Start To Run Serie 1 - Les 14 Doel: een half uur achter elkaar kunnen hardlopen

Om te kijken hoe je Start To Run (serie 1) les er uit ziet, kun je hier kijken.

De OP is hier te vinden.
pi_72005044
Vanochtend les 23 gelopen. 10-12-12. Deze vond ik wel even lastig. Maar dat komt misschien ook omdat ik normaal gesproken savonds loop en dat ook veel lekkerder vind.
''Going mental on the Wabbu''
pi_72005068
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:11 schreef Coelho het volgende:
Waarom bestel je 'm niet online? Heb de mijne gekocht bij seeyourheartbeat.com, deze NL webwinkel is niet de allergoedkoopste maar hebben een goede voorraad en service (binnen 24 uur in huis!). Volgens mij is online wel stukken goedkoper dan in een "gewone" winkel.
Ik ga 'm ook online bestellen, ik wil het horloge alleen eerst even passen omdat ik hele dunne polsen heb. Het lijkt me heel irritant als 'ie de hele tijd rond gaat draaien.
pi_72005212
Ik zou eik vandaag de 10-20 moeten maar mijn schenen doen nog zo'n verrekte pijn... Baal ervan maar het is gewoon niet verstandig om vandaag weer te gaan. Ik hoop dat het me anders vrijdag gaat lukken, dan is het ook wat koeler.
Life is all about *Ass*...You're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it, or behaving like one!
pi_72005806
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:30 schreef Ceehaa het volgende:

[..]

Ik ga 'm ook online bestellen, ik wil het horloge alleen eerst even passen omdat ik hele dunne polsen heb. Het lijkt me heel irritant als 'ie de hele tijd rond gaat draaien.
ik heb hem bij GPSshop gekocht, die hebben behalve een online shop ook winkels in een aantal plaatsen. Niet de goedkoopste site, bleek later.
Hij draait bij mij niet maar zit net als Martine van de weblog een beetje ruimte aan de boven en onderkant.
De allernieuwste 405 heeft een stoffen bandje, speciaal voor afwijkende polsmaten.
pi_72006684
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:30 schreef Ceehaa het volgende:

[..]

Ik heb mijn toffe Garmin Forerunner 310XT gekocht bij Hardloopcentrum.nl. Die heeft goede concurrerende prijzen, volgens mij Meer info over deze 310XT las ik op deze site. Ben er goed tevreden mee!
pi_72006902
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 09:28 schreef Psychonikeo het volgende:

[..]

Dan denk ik dat het een kwestie is om gewoon met die warmte te lopen en te accepteren dat het dan wat minder is. Wellicht kan je ook je 'hitte'-conditite dan wat opbouwen
Haha, niet aan gedacht maar wel waar
pi_72007178
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:56 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik heb hem bij GPSshop gekocht, die hebben behalve een online shop ook winkels in een aantal plaatsen. Niet de goedkoopste site, bleek later.
Hij draait bij mij niet maar zit net als Martine van de weblog een beetje ruimte aan de boven en onderkant.
De allernieuwste 405 heeft een stoffen bandje, speciaal voor afwijkende polsmaten.
Is die nieuwe de 405CX? Op plaatjes zie ik geen verschil met de oudere 405, maar een stoffen bandje is voor mij wel beter denk ik.
pi_72007246
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:29 schreef Woodpecker het volgende:

[..]

Ik heb mijn toffe Garmin Forerunner 310XT gekocht bij Hardloopcentrum.nl. Die heeft goede concurrerende prijzen, volgens mij Meer info over deze 310XT las ik op deze site. Ben er goed tevreden mee!
De 310 is een mooi stoer ding inderdaad! Alleen wel prijzig en volgens mij nog groter dan de 405. Jammer dat Garmin geen lady-varianten op de markt brengt, zoals Polar dat heeft. En dan hoef ik niet van die suffe bloemetjes, maar gewoon kleiner en mooi wit ofzo.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 12:51:42 #10
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_72007257
Zaterdag les 12 uitgelopen en dat was al ongeveer 5 km in ~33 min .
Daarna afgelopen maandag les 13 (2,3,6,6,6 min) gedaan alleen die heb ik voor het eerst niet helemaal uitgelopen, de laatste 6 minuten overgeslagen.
Mijn kuiten (vooral links) deden op een gegeven moment echt goed pijn en ook mijn schenen hadden er weinig zin meer in. Bovendien had ik bij les 12 de zoveelste blaar opgelopen. Hier had ik een blaren pleister op gedaan alleen die was scheef gaan zitten en tijdens les 13 was de blaar dus helemaal opengegaan en goed pijn gaan doen -,-.
De volgende dag kon ik dankzij mijn kuiten ook niet fatsoenlijk lopen, dus ik wacht maar tot zondag voordat ik les 14 (of 13 nog een keer) ga doen. Hopelijk dat het dan allemaal weer een beetje wil meewerken.
Kwa conditie wil het allemaal wel (net) lukken, alleen veel met zere voeten/benen lopen maakt het er niet veel leuker op. Ook moet ik misschien maar eens een nieuw rondje uitzoeken, want mijn gebruikelijke rondje van 4 km wordt nu toch wat saai (en te kort).

Ik loop op het moment nog op mijn gewone schoenen, zoiets. Wel heb ik er een custom made inlegzool van de podoloog in zitten, dus kwa stand van de voeten/benen etc. moet het wel goed zitten. Misschien mijn binnen sportschoenen eens proberen. Want echt hardloopschoenen zien te vinden gaat echt een ramp worden met mijn specificaties.

[ Bericht 1% gewijzigd door Thormodo op 19-08-2009 13:23:36 ]
pi_72012079
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:51 schreef Thormodo het volgende:

Ik loop op het moment nog op mijn gewone schoenen, zoiets. Wel heb ik er een custom made inlegzool van de podoloog in zitten, dus kwa stand van de voeten/benen etc. moet het wel goed zitten. Misschien mijn binnen sportschoenen eens proberen. Want echt hardloopschoenen zien te vinden gaat echt een ramp worden met mijn specificaties.
Geen idee wat je met je specificaties bedoelt, maar je kunt toch altijd vrijblijvend een winkel binnenlopen? Volgens mij zijn er voor elke stand wel schoenen te verkrijgen.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 16:35:14 #12
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_72013495
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 15:43 schreef Coelho het volgende:

[..]

Geen idee wat je met je specificaties bedoelt, maar je kunt toch altijd vrijblijvend een winkel binnenlopen? Volgens mij zijn er voor elke stand wel schoenen te verkrijgen.
Spul dat fatsoenlijk zit (heb een platte,lange voet) is al lastig te vinden. Dan moet de zool er nog uitkunnen i.v.m. de steunzool die er in moet. En als het even kan hoeven ze niet spuuglelijk te zijn . Specificaties was wat korter ^,^. Bij de meeste hardloopschoenen zit de binnenzool volgens mij tamelijk geïntegreerd in de schoen. De laatste keer dat ik sportschoenen voor binnen nodig had ben ik ook ik weet niet hoelang bezig geweest met wat vinden dat fatsoenlijk zat en toen had ik de steunzolen nog niet eens.
Wilde alleen zeggen dat het me wel een tijdje gaat kosten wil ik goede passende hardloopschoenen gaan vinden, het is geen onmogelijk opgave ofzo .

Maar wat ik eigenlijk daaronder nog had willen zetten. Het enige verschil tussen een hardloopschoen en die van mijn linkje waar ik mijn eigen binnenzool in doe lijkt me dan dat de buitenzool wat beter dempt en misschien dat het wat soepeler materiaal is? Vraag me namelijk af hoeveel hardloopschoenen verschil gaan maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Thormodo op 19-08-2009 16:43:34 ]
pi_72016806
Ondanks dat ik wegens verkoudheid en hoofdpijn al anderhalve week niet meer gelopen heb, toch een tvp .

Overigens denk ik er ook aan om een hartslagmeter aan te schaffen voordat ik met de tweede serie begin. Ik had eerst de Polar FT60 op het oog (inclusief GPS voor ¤ 165, - met ING rentepunten), maar zie nu ook die Garmin 305 (¤ 196,- seeyourheartbeat.com). Deze heeft een geintegreerde GPS als ik het goed begrijp.

Qua prijs liggen ze redelijk bij elkaar in de buurt, iemand die ervaringen heeft met deze twee hartslagmeters?
pi_72019563
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:48 schreef Ceehaa het volgende:

[..]

Is die nieuwe de 405CX? Op plaatjes zie ik geen verschil met de oudere 405, maar een stoffen bandje is voor mij wel beter denk ik.
Ja die is alleen te krijgen in het blauw, maar hoe dat precies met dat bandje zit weet ik niet, google eens zou ik zeggen
pi_72027747
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 16:35 schreef Thormodo het volgende:
Maar wat ik eigenlijk daaronder nog had willen zetten. Het enige verschil tussen een hardloopschoen en die van mijn linkje waar ik mijn eigen binnenzool in doe lijkt me dan dat de buitenzool wat beter dempt en misschien dat het wat soepeler materiaal is? Vraag me namelijk af hoeveel hardloopschoenen verschil gaan maken.
Eerst vertel je dat je steeds meer last van kwaaltjes krijgt, en vervolgens doe je het kopen van echte hardloopschoenen met demping, stugheid in de juiste richting van de zool en compensatie van je overpronatie af als een weg te wuiven verschilletje. Dat rijm ik niet helemaal Loop eens een runnersworld of zo binnen en laat je informeren. Heb even voor je gekeken en ik pak mijn binnenzool er zo uit, dus jouw orthopedische zooltjes kunnen er vast en zeker in. Mocht je gaan passen, neem je zolen mee want die bepalen in combinatie met je schoen de stand van je voet en dus of iets goed of niet goed zit.
pi_72031110
Thormodo dat is echt het enige dat je echt MOET hebben als je gaat hardlopen, goede loopschoenen. Dat maakt echt een wereld van verschil uit qua demping en voor de stand van je voet waardoor je blessures voorkomt. Ga gewoon eens kijken bij een goed gesorteerde winkel waar ze er verstand van hebben.

Ik ben gisteren gaan kijken bij een atletiekvereniging die zich alleen maar met hardlopen bezighoudt. Je kan er 4 keer per week 1,5 uur trainen in iets van 5 nivogroepen. Het lijkt me wel wat om begeleiding te krijgen met name om blessures te voorkomen. Ze doen bijvoorbeeld een warming up van een half uur, iets waar ik de moeite niet voor neem nu. Ook is het wel een stok achter de deur, zeker als het straks herfst en winter gaat worden. En ik kan er al mijn hardloopvragen stellen, en loopmaatjes vinden en me inschrijven voor loopevenmenten op naam van de vereniging (dan heb je een betere startplek dan als losse loper). Volgende week ga ik voor het eerst een keer meetrainen om te kijken of het bevalt.

Oh en nog een nieuwtje, in juni 2010 komt er een nieuw jaarlijks grootschalig fun loopevenement: de Utregse meidenloop als tegenhanger van de Marikenloop.
Ik heb nu al 3 loopevenementen die ik wil gaan doen, de City Pier City 14-3-2010, Palmpasenloop in ons durp 28-03-2010 en de Utregse Meidenloop juni 2010
Life is all about *Ass*...You're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it, or behaving like one!
pi_72034153
Leuk zesje, dat je bij een vereniging gaat kijken. Misschien ook voor anderen: volgende maand start Start to Run (copycats!!) weer, een aantal lessen/loopsessies onder begeleiding van atletiekverenigingen. 6 trainingen, zonder verdere verplichtingen, voor 30 euro. Misschien voor ons niet helemaal noodzakelijk om het lopen op te pakken (dat doen we tenslotte al !), maar voor dingen als techniek, warming up/cooling down, kleding etc. toch nog interessant. www.starttorun.nl
pi_72040137
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:34 schreef zesje het volgende:
Ik zou eik vandaag de 10-20 moeten maar mijn schenen doen nog zo'n verrekte pijn... Baal ervan maar het is gewoon niet verstandig om vandaag weer te gaan. Ik hoop dat het me anders vrijdag gaat lukken, dan is het ook wat koeler.
Icepack erop helpt bij mij meestal prima tegen zere schenen

Ik heb gisterochtend les 16 gelopen van Evy2, 35 minuten. Viel me tegen, het was al best warm Maar toch nog vrij snel gelopen!
Ik denk dat ik morgenochtend die les nog eens doe en dan les 17 (>50 min) op zondag. Om dat even voor werktijd te doen, dat is me net wat te zwaar
pi_72042817
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 11:18 schreef Coelho het volgende:
Leuk zesje, dat je bij een vereniging gaat kijken. Misschien ook voor anderen: volgende maand start Start to Run (copycats!!) weer, een aantal lessen/loopsessies onder begeleiding van atletiekverenigingen. 6 trainingen, zonder verdere verplichtingen, voor 30 euro. Misschien voor ons niet helemaal noodzakelijk om het lopen op te pakken (dat doen we tenslotte al !), maar voor dingen als techniek, warming up/cooling down, kleding etc. toch nog interessant. www.starttorun.nl
het is heel leuk om in loopgroepjes met een ervaren coach te lopen, je leert echt heel veel qua oefeningen een betere loophouding etc. en het is gewoon gezellig
Agis in beweging heeft op een aantal plekken ook loopgroepen en in Amsterdam heb je in heel vele plekken (bijna elk park) loopscholing van Team10
pi_72059400
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 21:11 schreef zesje het volgende:
Zojuist les 23 gelopen: 10-12-12 en dit was het resultaat op mijn polar:

[ afbeelding ]

Ben helemaal niet blij met deze grafiek. Ik wil verdorie tijd op de x-as, hartslag en snelheid op de y-as zien! Ik heb bij de settings ownzone gewijzigd in basic maar ook dat is niet wat ik wil zien. Ook errug irritant is dat ie nu dus zelf bepaald heeft dat mijn hartslag ergens tussen de 140-150 moet zitten en als ik daarboven kom (dus bijna constant) gaat ie als een waanzinnige piepen. Ik loop dus compleet voor schut omdat iedereen denkt dat mijn pacemaker het begeeft Ik weet dat het een duur ding is maar ik ben er vooralsnog niet blij mee
Ik vind het echt heel erg jammer dat het niet mogelijk is om zo'n grafiek met jouw Polar meter te krijgen

Dat piepen kan volgens mij wel uitgezet worden. Het is volgens mij een instelling op je horloge zelf.
pi_72059522
Hoi mensen,

ik wil dus gaan afvallen, want al dat bier heeft mijn buik niet veel goeds gedaan. Nu ga ik met een vriend squashen. Daarnaast wil ik echter ook wat gaan joggen. Is dit te combineren? Of is het te zwaar?

Ik kwam er achter dat ik ook totaal geen conditie meer heb. Daarom de vraag: hebben jullie een goed schema voor een totale jog noob?
pi_72059546
Wordt de OP trouwens nog een beetje actueel gehouden, of staan er ook allemaal oude mensjes in?
pi_72059614
@larry_flynt zoek de MP3 podcasts van Evy op. Dat is een goede opbouw voor beginners om conditie op te bouwen en te gaan lopen.

Voor echt goed afvallen kan ik trouwens lange, laag intensieve sporten aanraden, zoals fitness, fietsen, etc. Squashen is daar wat minder geschikt vor.
pi_72059687
@ Dyna: Fitness werkt voor mij totaal niet. Heb er op gezeten, maar vond er niets aan.
pi_72061671
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 23:41 schreef dyna18 het volgende:
Wordt de OP trouwens nog een beetje actueel gehouden, of staan er ook allemaal oude mensjes in?
Ik volg dit topic al weer een aantal delen en StR 1 inmiddels uitgelopen en sta nog steeds niet in de OP. Dat zegt mij genoeg
pi_72061701
... mijn 21,1 km mag er ook uit
pi_72065728
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 01:16 schreef Coelho het volgende:
Ik volg dit topic al weer een aantal delen en StR 1 inmiddels uitgelopen en sta nog steeds niet in de OP. Dat zegt mij genoeg
Iedereen kan de OP zelf wijzigen in de Wiki. Dit topic heeft niet echt een vaste mod.
pi_72066968
Zojuist les 4 gelopen. Ik heb alleen elke keer zo'n last van mijn onderbenen en dan vooral mijn scheenbenen.. Maar na een paar uur rust is dat ook wel weer afgezakt.
Shine bright like a diamond.
pi_72070122
Ik las net een interessant stukje op de site van Team10 een hardloopvereniging in Amsterdam:
quote:
Nu is (hard)lopen een beweging waar we evolutionair in hoge mate voor zijn gemaakt. Dus zodra we het gaan doen gaat het al heel snel heel lekker. Het is alsof je lichaam weer thuis komt, weer doet waarvoor het gemaakts is en dat voelt heel goed. Maar bij dat hardlopen zijn heel erg veel spieren betrokken die je normaal nooit zo gebruikt, als je ze al gebruikt, en de intensiviteit ervan is ongekend groot.

Dus wat er gebeurt met als die goedbedoelende startende hardlopers is dat ze in hun enthousiasme vergeten dat de spieren die je eigenlijk alleen met hardlopen zo (intensief) gebruikt echt helemaal niets gewend zijn. En dat terwijl je conditie in no time op een flink niveau zit. Al snel wil je een kwartier of langer achter elkaar doordraven. Al snel wil je de sensatie voelen van een sprintje bij 15 tot 20 km per uur. Je lichaam voelt zich er zo lekker bij omdat je longen, je hart, je benen, eigenlijk je hele lichaam schreeuwt om meer, meer, meer! Meer van dat back to basics gevoel.

Zo voelt het ook echt, bijna iedereen die gaat hardlopen ervaart die verrukking van terugkeer naar waar je voor gemaakt bent. Basaal, kinderlijk simpel, je wordt er vrolijk en blij van en je wordt zo ontzettend snel beter. Dat maakt trots en trots geeft een fantastisch gevoel van eigenwaarde.

En dan krijg je te horen: “stop, mag niet, niet goed”. Er zijn nog steeds artsen en zelfs fysiotherapeuten die zeggen dat lopen niet goed voor jou is, dat je het beter niet kan doen. Het is als tegen een auto zeggen dat die niet mag rijden. Tegen een koelkast zeggen dat die niet mag koelen. Tegen een mens zeggen dat die niet mag hardlopen is echt alsof je verklaart dat hij of zij gehandicapt is. En het hoeft bijna nooit.

Het geheim van blessurevrij leren hardlopen zit hem dus in geduld en spieropbouw. Ontspanning en inspanning in de juiste verhouding. Opbouw en vooral rust op het juiste moment. Goede professionele begeleiding is wat daarbij nodig is. Een schemaatje volgen van internet zet hier geen zoden aan de dijk en meelopen met een loopgroep of atletiekvereniging is maar al te vaak de snelste weg naar een overbelastingsblessure.
Heel herkenbaar dat goede gevoel en meer willen maar niet kunnen wegens overbelasting Maar ik weiger toch te geloven dat ze alleen bij Team 10 de wijsheid in pacht hebben.
* zesje gaat volgende week bij de lokale atletiekvereniging beginnen
pi_72070298
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 23:41 schreef larry_flynt het volgende:
Hoi mensen,

ik wil dus gaan afvallen, want al dat bier heeft mijn buik niet veel goeds gedaan. Nu ga ik met een vriend squashen. Daarnaast wil ik echter ook wat gaan joggen. Is dit te combineren? Of is het te zwaar?

Ik kwam er achter dat ik ook totaal geen conditie meer heb. Daarom de vraag: hebben jullie een goed schema voor een totale jog noob?
Ik weet niet of je gewoon een paar kilootjes kwijt wilt of dat je echt overgewicht hebt, maar in het laatste geval is joggen misschien niet de beste keuze. Met overgewicht is dat flink belastend voor je gewrichten.

Ik ga zo na werktijd nogmaals les 16 lopen (35 min), kijken of het sneller gaat dan woensdag!
pi_72071049
Hey mensen ik heb echt ff advies nodig

Ben 3 weken geleden begonnen met hardlopen, na een een jaar letterlijk niks aan sport gedaan te hebben. Paar dagen geleden kreeg ik tijdens het rennen last van irritatie in me linkerknie. Als ik ging lopen voelde ik niks meer en ging dus gewoon weer verder. Maar de dagen erna kreeg ik steeds meer last in me knie en stopte een paar dagen met rennen, maar toen ik het na een paar dagen weer probeerde voelde ik nog steeds dezelfde pijn.

Ik dus googlen, en las op een site dat het het beste is om een maand te stoppen met hardlopen. En op hardloopschema.nl las ik
quote:
Tevens is het raadzaam de regio waar tijdens hardlopen pijn wordt waargenomen 2-3 maal per dag met ijs te behandelen gedurende 10-14 dagen.

Daarnaast zijn stretchoefeningen van de buitenzijde van het bovenbeen een belangrijk middel om de klachten te verminderen.
Ik dus gisteravond die stretchoefeningen proberen en daarna ijs op me knie, en nu heb ik bij het normaal lopen al last ik me knie, en bij het rennen doet het helemaal pijn nu ...

Heeft iemand advies voor me voordat ik me knie helemaal verkloot? Dat verhaal van team10 is zo herkenbaar, wil echt zo snel mogelijk weer beginnen
pi_72071319
Ik weet 't niet. Als stretchen en ijs niet helpt, zou ik een sportfysio proberen, denk ik.
pi_72072716
Heeft iemand voor mijn een linkje naar de bestandjes voor op je mp3? Net al wat gegoogled, maar het spoor loopt elke keer dood

Edit: via PM linkje ontvangen van iemand.

[ Bericht 10% gewijzigd door Puala op 21-08-2009 18:33:17 ]
pi_72076887
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 14:31 schreef Vivoex het volgende:

Ben 3 weken geleden begonnen met hardlopen, na een een jaar letterlijk niks aan sport gedaan te hebben. Paar dagen geleden kreeg ik tijdens het rennen last van irritatie in me linkerknie. Als ik ging lopen voelde ik niks meer en ging dus gewoon weer verder. Maar de dagen erna kreeg ik steeds meer last in me knie en stopte een paar dagen met rennen, maar toen ik het na een paar dagen weer probeerde voelde ik nog steeds dezelfde pijn.

Ik dus googlen, en las op een site dat het het beste is om een maand te stoppen met hardlopen. En op hardloopschema.nl las ik
[..]

Ik dus gisteravond die stretchoefeningen proberen en daarna ijs op me knie, en nu heb ik bij het normaal lopen al last ik me knie, en bij het rennen doet het helemaal pijn nu ...

Heeft iemand advies voor me voordat ik me knie helemaal verkloot? Dat verhaal van team10 is zo herkenbaar, wil echt zo snel mogelijk weer beginnen
Ik heb ook al ruim 1,5 jaar last van mn linkerknie. Begon na het lopen van halve marathons en is nooit echt helemaal over gegaan, tijdens lopen meestal geen last meer van, maar de volgende dag wel vaak. Ben er nog voor naar de sportarts geweest, en die had wat oefeningen, maar dat hielp niet echt. Om nu overbelasting te voorkomen train ik vaak ook in de sportschool op de fiets/crosstrainer e.d. om toch conditie te behouden, maar zonder gelijk mn knie kapot te maken bij het hardlopen. En afstanden langer dan 15km train ik bijna nooit meer.

Hoop nog wel dat ik na mn 50e nog op 2 voeten kan staan, da's wel het risico.
pi_72078967
zo.. even 4.19 km gelopen

Voor het eerst weer een lekker gevoel tijdens het lopen. Heeft me 3 keer lopen gekost. De eerste 3 keer zat ik echt af te zien. Nu was het wel lekker.
Snel dus maar weer een stuk doen en Evy laat ik lekker opbouwen.

Trouwens les 4 vandaag dus gelopen
pi_72081805
quote:
Had je gedacht dat het met 1x stretchen en 1x ijs er op alles op magische wijze over zou gaan?
Je moet in ieder geval een paar keer per dag 10 minuten lang de pijnlijke plek goed koelen, en dat een periode lang. 1x is echt nutteloos. Ik heb zelf zo'n gelkussen in de diepvries liggen speciaal hiervoor.
Strech oefeningen moet je ook een paar keer per dag doen voor een langere periode voordat het echt resultaat gaat opleveren.

Je hebt ook tubes met ibuprofen in gelvorm waarmee je de pijnlijke plek kan insmeren, pijnstillend en ontstekingsremmend.

Verder zou ik de belasting wat terugschroeven tijdelijk (het advies was een maand niet hardlopen tenslotte, misschien is dat gewoon verstandige tip?) en op internet zoeken naar wat oefeningen om de pezen/spieren te versterken zodat ze de belasting beter aan kunnen.

Naar de fysio voor advies kan ook geen kwaad
pi_72088227
zometeen in de stad maar eens goede hardloopschoenen laten aanmeten
pi_72090504
Ik ben gestopt.

Ben twee maanden terug begonnen omdat er in de buurt geen goede, betaalbare sportschool zat die spinning gaf, de sport die ik voorheen deed.

Twee keer raden... Nieuwe sportschool die het wel geeft. Dus ben ik weer driftig aan het fietsen, een keer of 2, 3 per week.

Wellicht spring ik nu wel een keer op de hardloopband!
pi_72094289
Oow ik vind een hardloopband zooo irritant, als je daar afstapt, lijkt de vloer helemaal te bewegen enzo..

Even een vraagje: ik heb net weer hardgelopen en m'n hart ging ineens overslaan toen ik van rennen naar wandelen ging. Echt 3x achter elkaar zo'n harde klop zeg maar.. Hebben jullie dat ook wel eens? Vond het toch wat scary.. Normaal gesproken heb ik die overslagen alleen in rust..
pi_72104653
Hmmm Arual jammer, maar spinnen is ook super afzien en goed voor je conditie Succes

@Honeymooner nooit gehad dat overslaan. Lijkt me eng ja.

Ik baal als een stekker dat ik een week niet heb kunnen lopen wegens pijn in mijn kuit. Het was zulk lekker weer dit weekend en ik zooo graag naar buiten. Heb daarom maar 2x een fietstocht gemaakt van een uur. Maar is niet hetzelfde. Nooit gedacht dat je zo verslaafd kon raken aan hardlopen. Ik ga lekker woensdag naar de hardloopclup
pi_72105094
Ik heb vanmorgen voor het eerst buiten gerend Les 25, dus 15 + 15. Vond het wel redelijk gaan, alleen merk ik dat ik echt snel goede schoenen moet hebben want m'n onderrug/heup/bekken-gebied is erg blessuregevoelig. Heb nu weer een gevoelige knoop oid rechtsonderin..
''Going mental on the Wabbu''
pi_72105154
Goeie schoenen is ook echt een must! Ik heb zaterdag nieuwe schoenen gehaald, die lopen heeeerlijk.
Scheelt zoveel als je daar echt zorg aan besteedt!

Ik heb gister ook meteen les 6 gelopen. Ging weer lekker. Maar merk dat ik mezelf nog niet echt heel erg moet pushen. Ik laat de lesjes nu ook even wat sneller voorbij gaan. Soms een lesje overslaan enzo. (ik heb in het verleden al flink wat lessen gelopen namelijk)
pi_72121148
Ik ben ook weer begonnen.
pi_72121464
Heel goed, met wat voor schema? Of zonder?

Ik heb net ook weer hardgelopen, durfde niet zo goed door die stomme hartkloppingen van de vorige 2 keren, maar het ging gewoon weer goed. Dus ik hou het maar op wat hyperventilatie ofzo.
pi_72124107
Vanavond in het fitnesscentrum heb ik maar geprobeerd of ik 30 minuten aan één stuk kon hardlopen. Heb gekozen voor een slakkengang (8 km p/u) omdat ik mijn hardloopschoenen niet aanhad en de 30 minuten aan één stuk ging perfect. Tijdens het lopen kon ik normaal praten, geen pijntjes en na de 30 minuten had ik nog adem over.

Nu eens nadenken over ga ik verder met het schema en waar stap ik in (heb de eerste 3 lessen gelopen) of blijf ik een half uur lopen en probeer stapsgewijs het tempo te verhogen.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
pi_72126051
Ik heb vandaag mijn 2e les gelopen. Had nog wat last van mijn kuiten van de vorige les, maar het ging prima. Overmorgen de volgende les
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 01:04:25 #47
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72129893
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 08:02 schreef computergirl het volgende:

Ja dat is omdat de oorzaak van de pijn niet is opgelost. Rust heeft dan niet zo veel zin.

De fysio zou juist advies moeten geven voor oefeningen om bepaalde spieren sterker te maken, raar dat deze dat niet gedaan heeft.
Het zou ook kunnen liggen aan dat je op (voor jouw bouw) verkeerde schoenen loopt of omdat je techniek beter kan.
Heb je al eens hier gekeken, is een favoriete site van mij bij hardlooppijntjes.
Ik moest ook bovenbeenspier krachttrainingen doen van de fysio. Die heb ik nu 2 weken om de dag gedaan en ik merkte vorige week dat de pijn in mijn knie 1 dag na het lopen veel minder was (zelfs bijna weg).
quote:

Dit is een beetje vergelijkbaar met mijn situatie. Mijn advies is om sowieso naar de fysio te gaan, maar je kan ook proberen om eerst een tijdje te stoppen totdat je pijnvrij bent en daarna veel minder te gaan lopen dan je voorheen deed. Dus niet meer Evy's schema van 3x p/week doen, maar in plaats daarvan maar 2x of 1x in de week gaan lopen. Daarbij moet je dan krachttrainingen doen om je bovenbenen sterker te maken (i.v.m. de schokabsorptie). Google maar op "hardlopen + knie blessure" ofzo (http://www.atletiek.nl/index.php?page=808) er is genoeg te vinden. Mocht dit niet helpen dan toch maar naar een expert!

Ik ga morgen maar eens les 20 lopen, 4x 8 minuten. Het gaat nu ineens snel omhoog, hoop dat het me lukt!
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_72134192
Hm, heb elke keer als ik ga hardlopen last van mijn tibia (scheenbeen), aan de mediale zijde. Denk dat dat ik maar eens een week rust neem, want dit is niet echt grappig. Denk dat het overbelasting is, want aan mijn schoenen ligt het denk ik niet..
Shine bright like a diamond.
pi_72143996
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 20:35 schreef Honeymooner het volgende:
Heel goed, met wat voor schema? Of zonder?

Ik heb net ook weer hardgelopen, durfde niet zo goed door die stomme hartkloppingen van de vorige 2 keren, maar het ging gewoon weer goed. Dus ik hou het maar op wat hyperventilatie ofzo.
Goed dat het nu weer goed gaat!

Ben nu bij serie 2 les 1 (voor de derde keer al ). Kon eerst gemakkelijk 8 km hardlopen aan een stuk, maar door tijdelijk stoppen (studie, vakantie, drukte, ...) val je dan toch terug naar 30 minuten aan een stuk (waarin ik 6,5 km loop ongeveer). Dus nu weer langzaam proberen op te bouwen. Ik vind 30 minuten al best lang, maar wil toch proberen om naar de 10-15 km te gaan...
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:20:23 #50
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_72151523
Woei, les 20 (deel 1) gelopen. Eerste 2 stukken gingen niet heel erg fijn, maar wel te doen, na de 3e keer 8 minuten lopen voelde ik me erg goed, maar na het laatste stukje 8 minuten ging ik helemaal kapot. Mijn hoofd is echt SUPER rood uit. Nog nooit gehad dit. Het ziet er gewoon een beetje eng uit .

Naja, ben blij dat het gelukt is!
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')