Als je uitstapt en dan binnen 35 minuten weer instapt, dan geldt dat als overstap en hoef je juist niet nog een keer instaptarief te betalen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:26 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
Met een strippenkaart ben ik maar 3 strippen (E1.46) kwijt bij een route van 10!!! haltes.
Daar komt bij dat je binnen het uur met je strippenkaart nog terug kan rijden zonder bij te stempelen.
Met de ov chip betaal je bij de terugreis gewoon weer "Instaptarief enzo hè" . lekker goedkoop dan.
Idiotenquote:Op woensdag 15 juli 2009 21:15 schreef TNA het volgende:
Vooralsnog heb ik mijn OV-chipkaart nog nooit gebruikt, maar ik besloot zojuist wat tegoed aan te schaffen. In Amsterdam is dat te koop in 96 winkels. Prima. Maar het kan nog handiger, gewoon je rekeningnummer invoeren en het tegoed via internet kopen.
Maar wat blijkt? Je moet het tegoed dat al is afgeschreven van je rekening ophalen bij een winkel. En dat kan godverdomme maar bij 6 fucking C1000-winkels?! Kortom, je hebt 96 plekken in Amsterdam waar je ter plekke kunt pinnen, maar als je het via internet bestelt moet je het ophalen, wat maar bij 6 winkels kan. Wat is dan nog het voordeel van via internet bestellen? Dat blijft een mysterie
Klacht: stupiditeit van tegoed opwaarderen bij de OV-chipkaart
dus is dat goedkoper dan het huidige instaptarief dat 1-1,5 uur geldig is ?quote:Op donderdag 16 juli 2009 00:13 schreef Igen het volgende:
Reactie waarmee ik het vorige topic vol maakte:
[..]
Als je uitstapt en dan binnen 35 minuten weer instapt, dan geldt dat als overstap en hoef je juist niet nog een keer instaptarief te betalen.
Ik denk dat zo'n "heen en heel gauw weer terug retourtje", ondanks dat je maar één keer instaptarief betaalt, met de chipkaart alsnog duurder wordt dan nu met de strippenkaart.quote:Op donderdag 16 juli 2009 01:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
dus is dat goedkoper dan het huidige instaptarief dat 1-1,5 uur geldig is ?
1 strip is ook goedkoper dan 0,75 cent
Ik neem aan dat die vraag retorisch is. Toch zat ook ik gisteren in de bus het voorlichtingsfoldertje over de OV-chip te lezen. Ik ga heel vaak even heen en weer van waar ik woon naar, met de bus een kwartiertje, het noorden van de woonplaats, alwaar ik dan boodschappen doe bij de Lidl. Dat kost twee strippen, en als je zegt 'ik heb al afgestempeld' kun je op de terugweg weer gewoon doorlopen mits binnen het uur.quote:Op donderdag 16 juli 2009 10:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar aan de andere kant: is het niet doodnormaal dat een retourtje iets duurder is dan een enkele reis?
Heb je in je portemenee nog andere kaarten met een chip (bijvoorbeeld een skipas) zitten dat het daarom niet werkt?quote:Op donderdag 16 juli 2009 11:00 schreef HiZ het volgende:
Wat mij irriteert is dat ik mijn chipkaart echt tegen de scanner moet leggen voordat ie gelezen wordt. Andere mensen halen hun tas of portemonnee voor dat ding en zijn klaar. Ik moet 'm dus eruithalen en zit dan de hele rit met dat ding in m'n handen omdat het bij het uitstappen net zo gaat.
Dat was altijd al het geval, met een strippenkaart betaal je ook altijd 1 strip extra bij het totaal aantal zones.quote:Op donderdag 16 juli 2009 13:45 schreef Mr.J het volgende:
Ik baal nog steeds van het feit dat je hier in A'dam iig niet per km betaald, maar er ook nog eens 0,75 instaptarief bijkrijgt.
Ben je van Amstelveen --> Zuid WTC (20 haltes) pak em beet 1,50 kwijt, ben je voor Buitenveldert --> Zuid WTC (3 haltes) in ene 0,90 kwijt.
Jep, maar omdat het nu toch per KM gaat is dat totaal irrelevant geworden, en had men net zo goed alleen een KM prijs kunnen doen.quote:Op donderdag 16 juli 2009 13:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat was altijd al het geval, met een strippenkaart betaal je ook altijd 1 strip extra bij het totaal aantal zones.
Ja een toegangskaart voor het gebouw waar ik werk, maar die werkt zelfs als ie in de metalen cardbox blijft zitten met de ov-kaart erbij. Daarvoor hoef ik alleen het klepje te openen zodat de halve kaart zichtbaar is. Maar die OV kaart moet eruit en TEGEN de lezer worden gehouden. Zelfs een klein beetje ervanaf levert op dat ie niet wordt gelezen.quote:Op donderdag 16 juli 2009 11:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je in je portemenee nog andere kaarten met een chip (bijvoorbeeld een skipas) zitten dat het daarom niet werkt?
Uh, nee?quote:Op donderdag 16 juli 2009 14:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jep, maar omdat het nu toch per KM gaat is dat totaal irrelevant geworden, en had men net zo goed alleen een KM prijs kunnen doen.
Waarom zou je korte ritjes duurder willen maken?quote:Op donderdag 16 juli 2009 16:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Uh, nee?
In beide gevallen is het de bedoeling dat korte ritjes duurder zijn per eenheid dan lange ritjes. Of die eenheden nou zones, kilometers of koeien zijn maakt daarbij geen ruk uit.
Korte ritten worden voornamelijk door ouderen gedaan en die kunnen niets anders dan met de bus.quote:Op donderdag 16 juli 2009 16:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom zou je korte ritjes duurder willen maken?
Ja dat snap ik ook wel dat het is om meer geld binnen te halen, maar vroeger konden ze zich nog verschuilen achter een "instaptarief" omdat je nooit kon weten hoe ver iemand ging reizen, tenminste niet echt nauwkeurig, nu kan men dat tot op de meter nauwkeurig, dus is het niet meer nodig.quote:Op donderdag 16 juli 2009 16:16 schreef wdn het volgende:
[..]
Korte ritten worden voornamelijk door ouderen gedaan en die kunnen niets anders dan met de bus.
Is dus een cash-cow
Heel simpel, ze willen het OV vrijhouden voor noodzakelijke verkeersstromen. Als je voor 30 cent van het Koningsplein naar het Leidseplein kan, dan wordt het nagenoeg onmogelijk om de tram te nemen voor een langere route vanaf dat de haltes daar. Tenzij je veel meer trams gaat inzetten. Het is simpeler mensen die maar één of twee haltes meewillen buiten de deur te houden.quote:Op donderdag 16 juli 2009 16:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom zou je korte ritjes duurder willen maken?
Al was het gratis, dat kutstukje loop je toch even?quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:28 schreef HiZ het volgende:
[..]
Heel simpel, ze willen het OV vrijhouden voor noodzakelijke verkeersstromen. Als je voor 30 cent van het Koningsplein naar het Leidseplein kan, dan wordt het nagenoeg onmogelijk om de tram te nemen voor een langere route vanaf dat de haltes daar. Tenzij je veel meer trams gaat inzetten. Het is simpeler mensen die maar één of twee haltes meewillen buiten de deur te houden.
Ik weiger te geloven dat dat het argument achter de basisstrip was.quote:Op donderdag 16 juli 2009 16:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja dat snap ik ook wel dat het is om meer geld binnen te halen, maar vroeger konden ze zich nog verschuilen achter een "instaptarief" omdat je nooit kon weten hoe ver iemand ging reizen, tenminste niet echt nauwkeurig, nu kan men dat tot op de meter nauwkeurig, dus is het niet meer nodig.
Teveel mensen dus niet.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:48 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Al was het gratis, dat kutstukje loop je toch even?
mijn chipkaart moet er anders ook tegen worden gehouden, helemaal erop, anders leest hij hem niet,quote:Op donderdag 16 juli 2009 15:46 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja een toegangskaart voor het gebouw waar ik werk, maar die werkt zelfs als ie in de metalen cardbox blijft zitten met de ov-kaart erbij. Daarvoor hoef ik alleen het klepje te openen zodat de halve kaart zichtbaar is. Maar die OV kaart moet eruit en TEGEN de lezer worden gehouden. Zelfs een klein beetje ervanaf levert op dat ie niet wordt gelezen.
quote:Geachte heer Q.,
Dank u wel voor uw reactie van 15-07-2009.
Helaas kunnen wij uw vraag niet beantwoorden. Met uw vraag kunt zich het beste richten tot het Openbaar Vervoerbedrijf.
Bij ons in het systeem is uw kaart niet geblokkeerd, dit houdt in dat het vervoerbedrijf uw OV-chipkaart heeft geblokkeerd.
Zij kunnen uw kaart uitlezen en kijken wat het probleem is.
U kunt bij ons alleen terecht voor vragen die specifiek over de OV-chipkaart gaan. U kunt hierbij denken aan zaken als een uitleg over het gebruik van de OV-chipkaart en meldingen van verlies of diefstal van uw persoonlijke OV-chipkaart. Het Openbaar Vervoerbedrijf kan uw vraag wel beantwoorden.
We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Anita Van Den Berg
Klantenservice OV-chipkaart
standaard antwoord van de OV chipkaart klantenservice, wij weten het niet, ga maar naar de vervoerderquote:Op donderdag 16 juli 2009 20:02 schreef Q. het volgende:
Ik had TLS gemaild over mijn Chipkaart-problemen:
[..].
Kastje gevonden. Op zoek naar de muur!
Gewoon naar een andere medewerker gaan.quote:Op donderdag 16 juli 2009 21:43 schreef raptorix het volgende:
Ik had probleem met me prepaid kaart, dus ik ga naar de service balie van GVB op weesperplein, zegt dat wijf: Ja mijnheer wij zijn niet verantwoordelijk voor de poortjes, dus u moet niert bij ons zijn, sjonge jong, ik zal van de week me uitdraai eens posten, kennelijk wordt soms de incheck niet geregistreert, en als je dan uitcheckt bij een checkout-only poortje, rekenen ze dus het maximale tarief!
dan zie zelf ik geen voordeel, je betaald weer, al is het minder ,maar toch, je bent geld kwijt op de terugreis terwijl je dat met de strippenkaart binnen een uur niet kwijt bent.quote:Op donderdag 16 juli 2009 00:13 schreef Igen het volgende:
Reactie waarmee ik het vorige topic vol maakte:
[..]
Als je uitstapt en dan binnen 35 minuten weer instapt, dan geldt dat als overstap en hoef je juist niet nog een keer instaptarief te betalen.
Nogmaals: het is toch volstrekt logisch dat een retourtje meer kost dan een enkele reis?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:39 schreef janimie het volgende:
[..]
dan zie zelf ik geen voordeel, je betaald weer, al is het minder ,maar toch, je bent geld kwijt op de terugreis terwijl je dat met de strippenkaart binnen een uur niet kwijt bent.
Zo blijf je ook het file probleem behouden, men wil dat iedereen meer gebruik gaat maken van het OV maar die wordt alleen maar duurder gemaakt.
met de trein/vliegtuig is dat misschien logisch en uiteindelijk betaal je met een str.kaart ook gewoon dezelfde prijs buiten dat uur. Maar dat het een probleem voor je is dat je binnen 1 uur nix hoeft te stempelen snap ik niet. Dat was juist 1 van de voordelen aan zon strippenkaart en een manier om bijv. het milieuprobleem aan te pakken en meer mensen in het OV ipv in de auto te krijgen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Nogmaals: het is toch volstrekt logisch dat een retourtje meer kost dan een enkele reis?
En voor forensen maakt het niks uit, want die gaan toch niet binnen het uur weer terug naar huis.
Bij de strippenkaart was het vooral een technische beperking - vaak kun je niet met zekerheid zeggen of iemand nou heen of terug rijdt doordat de stempel alleen een zonenummer bevat.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:43 schreef janimie het volgende:
[..]
met de trein/vliegtuig is dat misschien logisch en uiteindelijk betaal je met een str.kaart ook gewoon dezelfde prijs buiten dat uur. Maar dat het een probleem voor je is dat je binnen 1 uur nix hoeft te stempelen snap ik niet. Dat was juist 1 van de voordelen aan zon strippenkaart en een manier om bijv. het milieuprobleem aan te pakken en meer mensen in het OV ipv in de auto te krijgen.
Dat laatste is flauwekul.quote:De invoering van de ov-chip valt voor mij iig vies tegen:
- tis niet alleen duur bij vooral kortere routes -die weer te lang zijn om te lopen-,
- iedereen kan ook nog eens zien waar je zoal naar toe reist , alles wordt opgeslagen.
- daar komt bij dat zon systeem geen rekening houdt met metro storingen, ik heb eens 3 kwartier op het perron moeten staan door 1 of ander mega vertraging , in een buurt waar je alleen de metro tot je beschikking hebt. De ov chip kaart pikt rustig 4 euro in omdat het lijkt alsof je niet hebt uitgecheckt wanneer je op de zelfde halte weer uitcheckt om voor je zelf vervangend vervoer te regelen.
hoezo is het gratis ? en bij jouw gebruik zoals je het beschrijft ben je dus gewoon strafbaar want aan het eind van iedere enkele reis moet je uitchecken en daarna weer inchecken voor een nieuwe (vervolg c.q terug)reisquote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Bij de strippenkaart was het vooral een technische beperking - vaak kun je niet met zekerheid zeggen of iemand nou heen of terug rijdt doordat de stempel alleen een zonenummer bevat.
[..]
Dat laatste is flauwekul.
Sterker nog: op bijvoorbeeld station Duivendrecht zijn geen poortjes voor het overstappen tussen trein en metro, dus als ik daar met de metro heen ga om iemand op te halen betaal ik alleen ¤ 0,75 instaptarief voor het retourtje, omdat ik thuis incheck en ook thuis pas weer uitcheck. En als ik heel snel zou zijn, dan is het zelfs gratis.
precies , als je snel bent, is het gratis! maar na een bepaalde tijd wordt je geld gewoon ingeslikt als je te laat uitcheckt op dezelfde perron, omdat het lijkt alsof je een wereldreis hebt gemaakt zonder in of uit te checken terwijl je in werkelijkheid al die tijd hebt vast gestaan op die 1ne perron, dus nix flauwekul, ik weet wat ik zag toen ik daar weg wilde na 3 kwartier! Had ik binnen een half uur uitgecheckt dan was er nix aan de handquote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:52 schreef Igen het volgende:
Dat laatste is flauwekul.
Sterker nog: op bijvoorbeeld station Duivendrecht zijn geen poortjes voor het overstappen tussen trein en metro, dus als ik daar met de metro heen ga om iemand op te halen betaal ik alleen ¤ 0,75 instaptarief voor het retourtje, omdat ik thuis incheck en ook thuis pas weer uitcheck. En als ik heel snel zou zijn, dan is het zelfs gratis.![]()
Zolang ik het station niet verlaat hoef ik niet tussentijds uit en in te checken.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 17:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
hoezo is het gratis ? en bij jouw gebruik zoals je het beschrijft ben je dus gewoon strafbaar want aan het eind van iedere enkele reis moet je uitchecken en daarna weer inchecken voor een nieuwe (vervolg c.q terug)reis
dus wel, wat jij doet is gewoon zwartrijden.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 18:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Zolang ik het station niet verlaat hoef ik niet tussentijds uit en in te checken.
Als jij het zo goed weet, laat mij dan maar eens zien volgens welke juridische voorwaarden je binnen één reis binnen het metrosysteem niet eerst de ene kant op en dan de andere kant op moet reizen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 19:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
dus wel, wat jij doet is gewoon zwartrijden.
Het is eerlijker prijzen te vergelijken als je je wel aan de regels houdt
lees de folder maar zou ik zeggen of vraag het aan GVB medewerkerquote:Op vrijdag 17 juli 2009 20:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Als jij het zo goed weet, laat mij dan maar eens zien volgens welke juridische voorwaarden je binnen één reis binnen het metrosysteem niet eerst de ene kant op en dan de andere kant op moet reizen.
Immers: onschuldig tot het tegendeel bewezen.
U hebt gezocht op het woord: juridisch.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 20:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
lees de folder maar zou ik zeggen of vraag het aan GVB medewerker
Als je prijzen vergelijkt, moet je de prijzen vergelijken van legale ritten en niet van een legale en illegale rit.
Ik had de mijne vrij vroeg al gekocht, zou het daaraan liggen?quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
mijn chipkaart moet er anders ook tegen worden gehouden, helemaal erop, anders leest hij hem niet,
In de metro dan
zou kunnen, ik had hem ook vroeg.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 22:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik had de mijne vrij vroeg al gekocht, zou het daaraan liggen?
In Amsterdam zie ik dat dus wel, vrouwen die hun tas voor de lezer houden en dat die dan in/uitcheckt. Ik vind het echt hartstikke irritant.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 22:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
zou kunnen, ik had hem ook vroeg.
Maar ik zie in de Rotterdamse metro alleen maar mensen die hem altijd uit de zak/tas halen. Ik heb nog nooit gezien dat iemand een tas er voor houdt ofzo, dus het zal in Rotterdam wellicht anders werken
Mochten de vervoerders zulke verhogingen wel doorvoeren als de chip ingevoerd zou gaan worden?quote:'GVB Amsterdam moet beter communiceren over chipkaart'
Uitgegeven: 22 juli 2009 11:05
Laatst gewijzigd: 22 juli 2009 11:04
AMSTERDAM - Wil de introductie van de OV-chipkaart in augustus niet op een chaos uitlopen dan moet het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB meer aan communicatie gaan doen.
Dat stelt 'OV-ambassadeur' Jeltje van Nieuwenhoven tegenover NU.nl. De oud-politica heeft op verzoek van staatssecretaris Huizinga onderzoek laten uitvoeren naar de acceptatie van betaalmiddel.
Sterk verdeeld
Reizigers blijken sterk verdeeld te zijn over de OV-chipkaart. Slechts 31 procent van de 1550 ondervraagden ziet de kaart wel zitten, terwijl 39 procent er juist niets in ziet. 30 procent staat er neutraal tegenover. Wanneer er nog een strippenkaart gebruikt kan worden zal 62 procent van de klanten dat doen, terwijl slechts een kwart overstapt op de chip.
Als mensen de kaart gebruiken is 45 procent positief, terwijl 17 procent negatief over het systeem blijft. Nadat het elektronisch reisbiljet in de Rotterdamse metro verplicht is geworden blijft 22 procent van de inwoners van de havenstad negatief, terwijl 58 procent het 'accepteert'.
Voorlichting
"De acceptatiegraad is over het algemeen inderdaad niet erg hoog, maar uit het onderzoek blijkt ook dat 40 procent nog niet weet hoe reizen met de kaart precies gaat", stelt van Nieuwenhoven. "Er moet dus heel veel aan voorlichting worden gedaan. Mensen moeten weten dat als er dingen misgaan er een geen-gezeurgarantie geldt."
De straat op
Volgens de onderzoekers beïnvloeden het negatieve imago van het openbaar vervoer en de perikelen rond de OV-chipkaart het uitblijvend enthousiasme voor het systeem. Van Nieuwenhoven herkent dat beeld: "Er is veel negatieve publiciteit geweest en er lijkt weinig aandacht voor de goede kanten van het systeem."
Zij roept het GVB op om vooral actief te communiceren en lering te trekken van de ervaring van Rotterdam. "Je moet mensen goed uitleggen wat er precies gaat veranderen", stelt de OV-Ambassadeur.
"Men moet in Amsterdam niet eigenwijs zijn. Alle medewerkers moeten het kantoor uit en reizigers gaan informeren. Bij het RET is dat ook gebeurd en dat heeft heel erg geholpen. Leer daarvan."
In aanloop naar het verbannen van de strippenkaart in de metro van de hoofdstad is er wel een communicatieplan, maar volgens van Nieuwenhoven moet echt alles op alles worden gezet.
Beeldvorming
Dat ze de oproep doet komt voort uit negatieve beeldvorming rond het miljardenproject. Het laatste jaar was er veel berichtgeving over problemen rond beveiliging, de rapportages en de vraag of er een bankstatus verplicht is. Volgens de onderzoekers heeft dat de geloofwaardigheid van de overheid en de vervoerbedrijven ondermijnd.
Prijsverhoging
Overigens blijft het rommelen rond de OV-chipkaart. Zo bleek het Amsterdamse GVB de invoering van het systeem aan te grijpen om de prijs enkele reis van 1,60 euro te verhogen naar 2,60 euro en een twee-uurskaartje van 2,40 euro naar vijf euro.
Deze kaartjes blijken regelmatig defect, waardoor reizigers problemen krijgen. Wie op een kaart met saldo reist en vergeet uit te checken betaalt een basisbedrag. Bij bus, tram en metro is dat vier euro, maar de NS straft vergeetachtigheid met twintig euro.
Dus je hebt een handtas uit Amsterdam nodigquote:Op vrijdag 17 juli 2009 22:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
In Amsterdam zie ik dat dus wel, vrouwen die hun tas voor de lezer houden en dat die dan in/uitcheckt. Ik vind het echt hartstikke irritant.
quote:Op woensdag 22 juli 2009 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mochten de vervoerders zulke verhogingen wel doorvoeren als de chip ingevoerd zou gaan worden?
En ja communiceren dat hoeft toch niet, bovenaan de organisatie piramide heeft men het volgende gedacht: We geven jullie gewoon zo'n kaart en zoek het daarna maar uit. Zowel de mensen op de vloer als wel het publiek die er gebruik van moeten gaan maken
Zeker geen verademing, elke keer in en uitchecken, allemaal extra handelingen t.o.v mijn oude abonnement, elke keer weer je kaart bij de hand houden, elke maand weer in de rij staan bij een RET servicepunt voor een nieuw abonnement, wat ik vroeger gewoon in de winkel kon doen op elk gewenst tijdstip.quote:Op woensdag 22 juli 2009 17:36 schreef OldJeller het volgende:
En, hoe bevalt de kaart bij de gebruikers onder de FOK! users? Werkelijke verademing t.o.v. de strippenkaart?
Zijn er al loops and holes gevonden?
Zoals ik een keer las dat iemand de bus instapt.. incheckt.. en bij de eerstvolgende halte uitcheckt, maar gewoon blijft zitten en vervolgens bij de werkelijke bestemming (paar haltes verder) uitstapt, en daardoor maar voor één halte betaalt. Werkt dat?
Hoe zit het met de metro en trein?
loops ?quote:Op woensdag 22 juli 2009 17:36 schreef OldJeller het volgende:
En, hoe bevalt de kaart bij de gebruikers onder de FOK! users? Werkelijke verademing t.o.v. de strippenkaart?
Zijn er al loops and holes gevonden?
Zoals ik een keer las dat iemand de bus instapt.. incheckt.. en bij de eerstvolgende halte uitcheckt, maar gewoon blijft zitten en vervolgens bij de werkelijke bestemming (paar haltes verder) uitstapt, en daardoor maar voor één halte betaalt. Werkt dat?
Hoe zit het met de metro en trein?
Zeker 1 handeling meer dan 1 keer je abonnement aan de chauffeur te laten zien.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:09 schreef macca728 het volgende:
\
[..]
Zeker geen verademing, elke keer in en uitchecken, allemaal extra handelingen t.o.v mijn oude abonnement, elke keer weer je kaart bij de hand houden, elke maand weer in de rij staan bij een RET servicepunt voor een nieuw abonnement, wat ik vroeger gewoon in de winkel kon doen op elk gewenst tijdstip.
1 ? Kan je niet tellen misschien ?quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:14 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Zeker 1 handeling meer dan 1 keer je abonnement aan de chauffeur te laten zien.
Wow..wat een extra moeite.
Als ik je eerder posts lees dan denk ik dat je zit te zeuren om het zeuren.
Kan ik al overal alle producten kopen ?quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:14 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Zeker 1 handeling meer dan 1 keer je abonnement aan de chauffeur te laten zien.
Wow..wat een extra moeite.
Als ik je eerder posts lees dan denk ik dat je zit te zeuren om het zeuren.
Het is wat he, je zou er eigenlijk geld voor moeten vragen dat je zoveel moeite moet doen om met het OV te reizen.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
1 ? Kan je niet tellen misschien ?
Ik ga met bus en metro naar mijn werk, 4x in en uitchecken heen, 4x terug = 8
Ook 8x de kaart uit mijn zak halen.
Eerst liet ik mijn abonnement zien, daarna kon ik gewoon verder = 2 handelingen
8-2 = 1 ?????????????
Pas als er bij jou voor de deur zo'n automaat zou staan ben jij tevreden.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kan ik al overal alle producten kopen ?
Kan ik al via internet mijn transacties uitprinten ? Alle 160 per maand ? Makkelijk
Straks kom je ook nog met het argument dat het goedkoper is geworden.
Waarom verander jij altijd je username weer ?quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:19 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Het is wat he, je zou er eigenlijk geld voor moeten vragen dat je zoveel moeite moet doen om met het OV te reizen.
Man, jij zoekt problemen op, om hier te kunnen zeuren.
Zeg wijsneus, over welke username heb je het.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom verander jij altijd je username weer ?
Zeker ook al 2x gereist met de chipkaart ?
Vertel jij even je ervaringen hier
Al meer dan jij denk ik.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja vast, daarom zet het GVB straks 600 man in. Die wegwerpkaarten zijn ook fantastisch he ?quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:22 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Al meer dan jij denk ik.
Maar jij schijnt de enige te zijn met problemen.
Bron?quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja vast, daarom zet het GVB straks 600 man in. Die wegwerpkaarten zijn ook fantastisch he ?
UH is 1 pagina terug teveel moeite ?quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:30 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Bron?
Of is dat teveel gevraagd aan je?
Je bent al tog topics bezig om de OV kaart te bashen.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
UH is 1 pagina terug teveel moeite ?
En je bent ook veel meer geld uit, heb je al bij jezelf uitgerekend hoeveel je nu meer betaald met die ovchip ?quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
1 ? Kan je niet tellen misschien ?
Ik ga met bus en metro naar mijn werk, 4x in en uitchecken heen, 4x terug = 8
Ook 8x de kaart uit mijn zak halen.
Eerst liet ik mijn abonnement zien, daarna kon ik gewoon verder = 2 handelingen
8-2 = 1 ?????????????
Nee ik heb abonnement, dus ik ben net zoveel kwijt.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:46 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
En je bent ook veel meer geld uit, heb je al bij jezelf uitgerekend hoeveel je nu meer betaald met die ovchip ?
Dan ga je lekker met de auto, scooter of fiets of lopend.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee ik heb abonnement, dus ik ben net zoveel kwijt.
Dat de chipkaart duurder is, is een feit
instaptarief is 2 tot 3x zo kort geldig en de meeste ritten, korte ritten en zonegrenzen uitgezonderd, zijn duurder ja. Zie ook wegwerpkaarten die dubbel zo duur kosten nu. Retourtjes in de trein die worden afgeschaft.
En aanschafkosten uiteraard.
Dan weet ik ondanks idd de andere nadelen niet wat jij te klagen hebt en te zoeken hebt hier, ik betaal namelijk wel meer met de ov chip en ik baal gewoon van dat ding.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee ik heb abonnement, dus ik ben net zoveel kwijt.
Dat de chipkaart duurder is, is een feit
instaptarief is 2 tot 3x zo kort geldig en de meeste ritten, korte ritten en zonegrenzen uitgezonderd, zijn duurder ja. Zie ook wegwerpkaarten die dubbel zo duur kosten nu. Retourtjes in de trein die worden afgeschaft.
En aanschafkosten uiteraard.
Haha, nee hoor, wat ik al zei ik heb al een paar keer meegemaakt, dat poortjes niet open gingen, terwijl de afleesapparatuur wel werkte, waardoor ik niet meer legaal door de poortjes kon.quote:Op woensdag 22 juli 2009 19:19 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
Dan weet ik ondanks idd de andere nadelen niet wat jij te klagen hebt en te zoeken hebt hier, ik betaal namelijk wel meer met de ov chip en ik baal gewoon van dat ding.
Jou enige minpunt is dat je vaker je arm uit moet steken
Bij rotterdam CS is het vooral 's ochtends zekers drama, gelukkig hoef ik daar nooit te zijn, maar rennen voor de metro is tevergeefs. Er staat gegarandeerd een file van mensen bij te weinig poortjes . Wat dat betrefd hebben ze het bij kralingse zoom beter geregeld, daar staan 10 poortjes -goed uitziende- klaar om de stroom aan mensen op te vangen. De poortjes in Rdam CS zijn meestal niet alleen buiten dienst maar zien er ook vaak goed gesloopt en gehavend uit .. terecht overigensquote:Op woensdag 22 juli 2009 19:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Er zijn ook regelmatig poortjes dagen buiten dienst, allemaal niet zo erg nu bij een druk metrostation, maar straks landelijk sta je gewoon vast.
LOL maar je kan al ruim voor je uitstapt al uitchecken he, wie controleerd dat nog in een volle busquote:En bij de bus ook, lekker met een volle spitsbus uitchecken bij 2 van die dingen, nou de helft staat nu al een km voor het eindpunt klaar om de bus uit te sprinten. En LET OP HE als het bij de bus misgaat (nu 4% volgens de RET) kan je dus ook niet meer met de metro verder.
Volgens zijn profiel zit ie al langer op Fok!, maar zijn postings hier tonen inderdaad overeenkomsten met anderen...quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
Of vóór je halte...quote:Op woensdag 22 juli 2009 19:50 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
LOL maar je kan al ruim voor je uitstapt al uitchecken he, wie controleerd dat nog in een volle bus![]()
En anders vroeg uitchecken na de voorlaatste halte
http://www.ret.nl/service(...)09/a.-studenten.aspxquote:Op donderdag 23 juli 2009 02:45 schreef Santello het volgende:
Enkele vragen van mijn kant:
Ik ben een student en krijg van de gemeente een OV kaart waardoor ik doordeweeks gratis met het Openbaar Vervoor kan reizen. Hoe werkt dit met een OV-chipkaart? Is mijn OV chipkaart automatisch geupgrade waardoor ik doordeweeks mijn OV chip kaart kan gebruiken zonder op te laden?
Is er een mogelijkheid om je saldo te bekijken?
Hoe laad je je chipkaart op? Zijn er verschillende bedragen, 10-20-30 euro etc.?
super bedankt
Kan je ergens incheckken als je NIET uitcheckt dan?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 02:51 schreef korting het volgende:
Ik heb een vraagje. Bijvoorbeeld, ik wil een stukje mee reizen met mijn vriendin, bijvoorbeeld met de metro van Station Amsterdam Centraal tot Weesperplein. Ik check in bij Amsterdam Centraal en ga uit de metro bij Weesperplein.
Bij Weesperplein nemen we afscheid en ik stap uit de metro. Ik check niet uit!
Ik ga terug met de metro, weer naar Amsterdam Centraal.
Bij Amsterdam Centraal check ik uit. Stel dat dit binnen 30 minuten is, dan betaal ik niks (zie hier).
Stel dat dit meer dan 30 minuten is, wat betaal ik dan? Alleen het basistarief?
Is dit illegaal?
Superquote:Op donderdag 23 juli 2009 20:08 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
http://www.ret.nl/service(...)09/a.-studenten.aspx
nee dat kan nietquote:Op vrijdag 24 juli 2009 04:04 schreef Santello het volgende:
[..]
Kan je ergens incheckken als je NIET uitcheckt dan?
Ja dat is zwartrijdenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 02:51 schreef korting het volgende:
Ik heb een vraagje. Bijvoorbeeld, ik wil een stukje mee reizen met mijn vriendin, bijvoorbeeld met de metro van Station Amsterdam Centraal tot Weesperplein. Ik check in bij Amsterdam Centraal en ga uit de metro bij Weesperplein.
Bij Weesperplein nemen we afscheid en ik stap uit de metro. Ik check niet uit!
Ik ga terug met de metro, weer naar Amsterdam Centraal.
Bij Amsterdam Centraal check ik uit. Stel dat dit binnen 30 minuten is, dan betaal ik niks (zie hier).
Stel dat dit meer dan 30 minuten is, wat betaal ik dan? Alleen het basistarief?
Is dit illegaal?
En hoeveel kost het dan als ik netjes uitcheck bij Weesperplein en dan weer incheck richting centraal en uitcheck bij centraal?quote:
quote:'HEMA-poortjes schrijven geld van OV-chipkaart af'
Uitgegeven: 8 augustus 2009 16:44 // Laatst gewijzigd: 8 augustus 2009 16:53 // © ANP
AMSTERDAM – Volgens verschillende gebruikers van de OV-chipkaart in Amsterdam wordt er geld afgeschreven wanneer zij een HEMA-poortje passeren. Dat meldt AT5.
Myriam Bergervoet is van plan het probleem volgende week aan te kaarten bij de Stadsregio, de verantwoordelijk partij voor het invoeren van de pas. De klachten over de HEMA-poortjes zijn niet de eerste sinds de invoering van de OV-chipkaart in Amsterdam.
Wegwerpkaartjes
Onjuiste afboekingen vinden al langer plaats en ook zouden de kartonnen wegwerpkaartjes snel kapot gaan en soms helemaal niet werken.
Vanaf 27 augustus mag er in Amsterdam alleen nog maar gereisd worden met de OV-chipkaart in de metro. In Rotterdam is de kaart verplicht in de metro sinds 28 januari.
© NU.nl
voor de heenreis betaal je de 'basisstrip' plus de kosten voor het aantal gereden kilometers, voor de terugreis ALS je weer incheckt EN dit binen 30 minuten doet betaal je alleen de kosten voor het aantal gereden kilometers.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:38 schreef korting het volgende:
[..]
En hoeveel kost het dan als ik netjes uitcheck bij Weesperplein en dan weer incheck richting centraal en uitcheck bij centraal?
in feite is mijn beginpunt en eindpunt hetzelfde en stap ik over. Hoeveel kilometer berekend hij dan?
ik zou meteen weer uitchecken en doorlopen richting trein, maar ja gepakt worden in de trein is toch iets genanter dan in de metro/bus/tramquote:Op zondag 9 augustus 2009 11:10 schreef Harlon het volgende:
Wordt vooral leuk met de trein in Amsterdam. Op bijvoorbeeld Amstel moet je door die kutpoortjes heen om bij de trein te komen, maar wat als je nou naar een bestemming gaat waar je nog niet kan uitchecken?
quote:Op zondag 9 augustus 2009 11:15 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ik zou meteen weer uitchecken en doorlopen richting trein, maar ja gepakt worden in de trein is toch iets genanter dan in de metro/bus/tram
dus dan maar eerst navragen bij een ns medewerker
waarschijnlijk compabiliteit probleem ?quote:Op zondag 9 augustus 2009 13:35 schreef Freak187 het volgende:
Ik heb een NS jaarkaart met 2 buszones. Maar steeds als ik in wil inchecken in de bus, geeft ie een fout aan. Weet even niet welke fout. Is de OV chipkaart die standaard op de NS kaart zit, nog niet goed ofzo?
Ik heb gewoon m'n OV-jaarkaart hoorquote:Op zondag 9 augustus 2009 11:15 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ik zou meteen weer uitchecken en doorlopen richting trein, maar ja gepakt worden in de trein is toch iets genanter dan in de metro/bus/tram
dus dan maar eerst navragen bij een ns medewerker
Ik zou zeggen: lees je in in de topicreeks...quote:Op zondag 9 augustus 2009 16:31 schreef Bommenlegger het volgende:
macca728 kan alleen negatieve argumenten aanvoeren voor de ovchipcard?
Ik begrijp het probleem niet zo goed.
Was je voorheen ook zo'n tegenstander van de strippenkaart en de zone's?
quote:
Omdat de poortjes anders zijn kan er niets worden afgeschreven. Maar over storingen waardoor de chip raar kan doen hoor ik ze niet.quote:'Hema int geen geld ov-chipkaart'
Uitgegeven: 9 augustus 2009 13:48 / Laatst gewijzigd: 9 augustus 2009 13:48
AMSTERDAM - Het is uitgesloten dat detectiepoortjes van de Hema geld van de ov-chipkaart afschrijven.
De ov-chipkaart werkt alleen bij kaartlezers in het openbaar vervoer, schrijven Hema en het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf GVB zondag in een gezamenlijke verklaring.
De Amsterdamse omroep AT5 meldde zaterdag dat mensen met een ov-chipkaart klagen dat hun geld wordt afgeschreven als ze een poortje van de Hema passeren.
PvdA-gemeenteraadslid Myriam Bergervoet kondigde aan het 'probleem' aan te kaarten bij de Stadsregio, die verantwoordelijk is voor het invoeren van de pas.
Dat de poortjes van de Hema geld afschrijven is technisch echter niet mogelijk, leggen GVB en Hema uit.
Het poortje van de Hema verandert nooit iets in een chip in de kleding die passeert en zeker niet in een onbekende chip. De poortjes gaan alleen na of de passerende kleding al verkocht is of niet.
© Novum
is toch zo na te gaan of de de HEMA poortjes geld afschrijven van de OV chipkaart via het transactie overzicht ?quote:Op zondag 9 augustus 2009 16:58 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
[..]
Omdat de poortjes anders zijn kan er niets worden afgeschreven. Maar over storingen waardoor de chip raar kan doen hoor ik ze niet.
Ik zou zeggen dat ik er beroepsmatig mee bezig ben,quote:Op zondag 9 augustus 2009 16:56 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: lees je in in de topicreeks...
Weer zeuren om het zeuren?quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
is toch zo na te gaan of de de HEMA poortjes geld afschrijven van de OV chipkaart via het transactie overzicht ?
Heeft dat dan zin?quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
oh ben je er beroepsmatig mee bezig ? vertel ?????
ja als je geen argumenten kan inbrengen is dat beterquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:04 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Heeft dat dan zin?
Al je 16373737563 commentaren op de chipcard zeggen me meer dan genoeg.
En ik ben geen evangelist om jou te bekeren.
Dus laat ik het hierbij.
ik heb sinds kort ook een NS jaarkaart, met 1 extra zone er bij, en dat werkt bij de metro in ieder geval gewoon goed. Dus ik gok dat het aan jouw kaart specifiek ligt.quote:Op zondag 9 augustus 2009 13:35 schreef Freak187 het volgende:
Ik heb een NS jaarkaart met 2 buszones. Maar steeds als ik in wil inchecken in de bus, geeft ie een fout aan. Weet even niet welke fout. Is de OV chipkaart die standaard op de NS kaart zit, nog niet goed ofzo?
Je bent een afslag tevroeg afgeslagen smileyboy.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:06 schreef vanwelleer het volgende:en er is een chip die het allemaal doet, net zo vaak als je wil, zonder kosten...
maar details daarover zijn niet geheel legaal......
wie zoekt zal vinden...
quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja als je geen argumenten kan inbrengen is dat beter
Ik ben overigens geen student, maar wel iemand die vrijwel dagelijks gebruik maakt van de chipkaart.
En for the record ik zeur niet dat er geld wordt afgeschreven als ik door een HEMA poortje gaat, maar andere zeikerds, jouw definitie van potentiele klanten blijkbaar
????????????????????????????quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:10 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ik wist niet dat om de HEMA binnen te komen je ook je ovchipcard moest gebruiken?
Enne......je HOEFT er geen gebruik van te maken als je er zo op TEGEN bent.
Wat zeur je dan?
quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:09 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Je bent een afslag tevroeg afgeslagen smileyboy.
Bnw is een deurtje verder.
Geeft me een goed gevoel dat jij je goed voelt.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:15 schreef vanwelleer het volgende:
[..]
Heeeee, jij ook hier? wat leuk...
wat lief dat je even op me reageert.... heel mijn dag weer goed...
goede post trouwens.... in bnw...
lees je de voorgaande posts is, dan zie je dat er geld wordt afgeschreven volgens chipkaartgebruikers als je door een HEMA poortje gaat, bron NU.nlquote:
Dus jij bent verantwoordelijk voor al die ellende en prijsverhogingen? Nou, fijn leven zul je dan hebben.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:01 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat ik er beroepsmatig mee bezig ben,
En niet een beroepszeurderige student ben zoals jij?
Ik word er wijzer en rijker vanquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:25 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus jij bent verantwoordelijk voor al die ellende en prijsverhogingen? Nou, fijn leven zul je dan hebben.
Jij weet wel meer niet blijkbaar. Maar dat zal dan ook de reden zijn dat je er beroepsmatig mee bezig bent...quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:10 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ik wist niet dat om de HEMA binnen te komen je ook je ovchipcard moest gebruiken?
Wat zeur je dan?
de broer van , die was er ook beroepsmatig mee bezig .....quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij weet wel meer niet blijkbaar. Maar dat zal dan ook de reden zijn dat je er beroepsmatig mee bezig bent...
Ben blij dat jij alles wel weet, dan kan ik me uit deze discussie terugtrekken.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij weet wel meer niet blijkbaar. Maar dat zal dan ook de reden zijn dat je er beroepsmatig mee bezig bent...
Oh ja, die gastquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
de broer van , die was er ook beroepsmatig mee bezig .....
Jij ookquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:34 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ben blij dat jij alles wel weet, dan kan ik me uit deze discussie terugtrekken.
Succes verder,
Laatste opmerking: ja, alleen zul je even moeite moeten doen om erachter te komen dat je het alweer (gôh) mis hebt.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:58 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Laatste vraagje...
Je nickname zegt hoe je bent?
hoe wil je ooit van het OV gebruik maken zonder de chipkaart? het is de bedoeling dat dat ding landelijk werkt en je straks niets anders meer mag gebruiken.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:10 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Wat zeur je dan?
Een student heeft nix te klagen, die rijd GRATISquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:01 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat ik er beroepsmatig mee bezig ben,
En niet een beroepszeurderige student ben zoals jij?
Hmmm, blijkbaar toch wat te veel zon voor sommige mensen?quote:HEMA boos op PvdA-raasdslid
ma 10 aug 2009, 12:57
AMSTERDAM - De HEMA neemt mogelijk juridische stappen tegen het Amsterdamse PvdA-gemeenteraadslid Myriam Bergervoet.
Zij meldde dat de ov-chipkaart reageert op detectiepoortjes van de HEMA, waardoor geld van de kaart wordt afgeschreven, schrijft Het Parool. „Dit is een broodjeaapverhaal. Afhankelijk van mogelijke onrust onder klanten nemen we stappen”, zegt een woordvoerster van het winkelbedrijf.
Dat is niet mogelijk bij mijn weten.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
lees je de voorgaande posts is, dan zie je dat er geld wordt afgeschreven volgens chipkaartgebruikers als je door een HEMA poortje gaat, bron NU.nl
en voor iemand die er beroepsmatig mee bezig is, de OV chipkaart is al verplicht in de metro in Rotterdam en wordt dat in Amsterdam eind deze maand.
En later in heel Nederland
Ik vermoed dat ze poortjes niet sluiten op Amstel, bij de perrons van de Metro's staan namelijk ook incheckers.quote:Op zondag 9 augustus 2009 11:10 schreef Harlon het volgende:
Wordt vooral leuk met de trein in Amsterdam. Op bijvoorbeeld Amstel moet je door die kutpoortjes heen om bij de trein te komen, maar wat als je nou naar een bestemming gaat waar je nog niet kan uitchecken?
waarom bij het uitstappen weer 2x langs de scanner gehaald ?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:09 schreef sunmoonstar het volgende:
Een vraagje: vorige week heb ik mijn OV-chipkaart (gekregen van de IB-groep) voor het eerst opgeladen met 10 euro (via zo'n oplaad-punt op het busstation in Utrecht). Vervolgens ben ik de bus ingestapt, en heb ik m'n kaart langs de scanner gehaald. Omdat ik niet goed zag of ie 'm gepakt had, haalde ik 'm er een tweede keer langs. Toen was ik dus, zo bleek, weer uitgecheckt. (de eerste poging was dus weer gelukt. Vervolgens heb ik m'n kaart bij het uitstappen opnieuw 2 maal langs de scanner gehaald, dit omdat ik anders alleen ingecheckt zou zijn, en niet uitgecheckt.
Nu kan ik op dit moment op de website niet zien wat m'n transacties zijn, maar heb ik nu dus per ongeluk niet betaald, of.. wat kan ik verwachten?
En nog een tweede vraag: op het busstation in Utrecht wordt (nog) niet met poortjes enzo gewerkt, hoe zouden controleurs kunnen zien of ik m'n chipkaart gebruikt heb om in te checken? Gaan die met een soort scan-apperatuur aan de slag ofzo? En moet ik ook in- en uitchecken als ik ook nog een gewone 'analoge' OV-studentenkaart heb?
Bedankt voor de reacties!
Nou, op als einde zat ik nog alleen in de bus, en de chauffeur zat duidelijk op te letten (en zei kort oor mijn halte ook nog door de omroeper dat ik niet moest vergeten om uit te checken). En toen dacht ik dus, van, als ik 'm er nu maar een keer langs haal ben ik weer alleen ingecheckt wat me dan 4 euro kost. Vandaar.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 00:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
waarom bij het uitstappen weer 2x langs de scanner gehaald ?
Je was al uitgecheckt toen je bij het instappen voor de 2de keer scande, je heb nu geluk gehad want als je 1x had gescand bij het uitstappen was je weer ingecheckt en aangezien je dan niet zou hebben uitgecheckt had het je 4 euro gekost plus blokkade van de kaart.
ja dan moet je wel haha, wel slim om het 2x te doen dan !!quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 10:13 schreef sunmoonstar het volgende:
[..]
Nou, op als einde zat ik nog alleen in de bus, en de chauffeur zat duidelijk op te letten (en zei kort oor mijn halte ook nog door de omroeper dat ik niet moest vergeten om uit te checken). En toen dacht ik dus, van, als ik 'm er nu maar een keer langs haal ben ik weer alleen ingecheckt wat me dan 4 euro kost. Vandaar.
Hoeveel tijd mag er eigenlijk zitten tussen het in- en uitchecken? Want als je op dag 1 wel incheckt maar niet uitcheckt, en dan op dag 2 je pas weer langs de scanner haalt, ben j e dan pas uitgecheckt van de rit van dag 1? Of is er een maximale reis-tijd?
30 minuten, anders ben je 4 pleuro kwijtquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 10:13 schreef sunmoonstar het volgende:
[..]
Nou, op als einde zat ik nog alleen in de bus, en de chauffeur zat duidelijk op te letten (en zei kort oor mijn halte ook nog door de omroeper dat ik niet moest vergeten om uit te checken). En toen dacht ik dus, van, als ik 'm er nu maar een keer langs haal ben ik weer alleen ingecheckt wat me dan 4 euro kost. Vandaar.
Hoeveel tijd mag er eigenlijk zitten tussen het in- en uitchecken? Want als je op dag 1 wel incheckt maar niet uitcheckt, en dan op dag 2 je pas weer langs de scanner haalt, ben j e dan pas uitgecheckt van de rit van dag 1? Of is er een maximale reis-tijd?
nee, die krijg je pas als je daadwerkelijk door een controleur gepakt wordtquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:12 schreef Elmostyle het volgende:
Zelf vind ik het wel makkelijk enzo, maar is het niet zo dat ik achteraf boetes kan krijgen?(Voor die enkele keer dat ik eens in de grote stad ben en dat ding nodig heb) ook al heeft de IB-groep mij medegedeeld dat ik geen gebruik meer van dat ding kan maken?
hoe kom je aan 30 min ? lijkt me redelijk onzinnig, er zijn genoeg trein en busreizen die langer dan 30 min durenquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:39 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
30 minuten, anders ben je 4 pleuro kwijt
hoe lang duurt de rit van Rotterdam CS naar Spijkenisse? Dat is denk ik ongeveer het langste traject.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:06 schreef EilandjeOnline het volgende:
In de metro heb je iig de tijd om binnen 30 minuten alsnog uit te checken zonder meteen 4 euro te betalen mocht je dat zijn vergeten
das maar 30-40 minutenquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:51 schreef Tokus het volgende:
[..]
hoe lang duurt de rit van Rotterdam CS naar Spijkenisse? Dat is denk ik ongeveer het langste traject.
Nu heb je het over overstappen. Als je binnen 30 minuten weer incheckt hoef je dat starttarief niet te betalen. Dat heeft niks met die 4 euro te maken. Die ben je alleen (volledig) kwijt als je helemaal niet uitcheckt.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:54 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
das maar 30-40 minuten
Rdam Nesselande naar Spijkenisse is langer, veel langer
In spijkenisse vergeet je echt niet uit te checken, daar heb je wel poorten
maar wat ik probeer uit te leggen is dat het niet uit maakt hoelang een metro rit duurt
Wanneer je uit de metro stapt en vanaf dat tijdstip binnen 30 minuten uitcheckt, dan ben je je geld niet kwijt
Klopt ja, waarschijnlijk ben je je geld pas kwijt (die 4 euro) als het systeem geupdate wordt en alle gegevens verwerkt worden, waarschijnlijk dus na 24-30 uur.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 20:09 schreef Tokus het volgende:
[..]
Nu heb je het over overstappen. Als je binnen 30 minuten weer incheckt hoef je dat starttarief niet te betalen. Dat heeft niks met die 4 euro te maken. Die ben je alleen (volledig) kwijt als je helemaal niet uitcheckt.
ik heb het niet over overstappen, ook ls je niet hoeft over te stappen heb je nog tijd om uit te checken: stel je stapt in de metro op spijkenisse akkers en je rijd helemaal door tot rotterdam ambachtsland, een route van een uur. op ambachtsland vergeten mensen soms uit te checken omdat je paaltjes hebt, geen poortjes.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 20:09 schreef Tokus het volgende:
[..]
Nu heb je het over overstappen. Als je binnen 30 minuten weer incheckt hoef je dat starttarief niet te betalen. Dat heeft niks met die 4 euro te maken. Die ben je alleen (volledig) kwijt als je helemaal niet uitcheckt.
ja logisch. Maar die 30 minuten, hoe moet dat systeem weten dat jij uit de metro komt en dan binnen 30 minuten daar uitcheckt?quote:Op zondag 16 augustus 2009 12:50 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ik heb het niet over overstappen, stel je stapt in de metro op spijkenisse akkers en je rijd helemaal door tot rotterdam ambachtsland, een route van een uur. op ambachtsland vergeten mensen soms uit te checken omdat je paaltjes hebt, geen poortjes.
ook ik vergat het eens en liep binnen 30 minuten terug om alsnog uit te checken, toen zag ik dat ik mn geld niet kwijt was en 2,96 betaald had.
Nee. Fout.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 22:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Klopt ja, waarschijnlijk ben je je geld pas kwijt (die 4 euro) als het systeem geupdate wordt en alle gegevens verwerkt worden, waarschijnlijk dus na 24-30 uur.
je hebt 3 van die dingen in qbuzzquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 23:21 schreef macca728 het volgende:
Gisteren weer leuk in de Q buzz naar Ridderkerk, die sinds 1 maand ook werken met de chipkaart, 1 zuil van de 2 was alweer buiten gebruik.
maar daar heb je nog zat andere poortjes waar je kan incheckenquote:Bij CS bleef het systeem weer hangen, wat betekent dat je het saldo blijft zien van iemand, waarbij het poortje ook gewoon open blijft staan.
op zuidplein stikt het helemaaaal van de beschikbare poortjes, als 1 van de vele het niet doet loop of ren ik gewoon naar de volgende,ik let daar al op afstand al op, je kan aan het rode licht op zon zuil/poort zien of het stuk is of niet, handig als je moet rennen voor de metro.beetje op inspelen dusquote:Bij Zuidplein ook weer een poortje buiten gebruik, er blijven zich blijkbaar problemen voordoen
quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:06 schreef Tokus het volgende:
[..]
ja logisch. Maar die 30 minuten, hoe moet dat systeem weten dat jij uit de metro komt en dan binnen 30 minuten daar uitcheckt?
en dat maakt dat je nog tijd hebt om uit te checken mocht je het vergeten zijn in de metroquote:Op zondag 16 augustus 2009 13:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Er zit een maximale tijdsduur aan een rit.
Waar heb je het over?quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:24 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
[..]
en dat maakt dat je nog tijd hebt om uit te checken mocht je het vergeten zijn in de metro
ik neem aan dat het systeem niet alleen rekening houdt met het aantal gereden kilometers maar ook met de tijdsduur. je checkt laat uit, het systeem rekend of je nog optijd was of niet en je bent je geld daarna kwijt of niet. zo heb ik het iig ervaren
ligt eraan welke metro je neemt, de erasmuslijn of callandlijnquote:Op zondag 16 augustus 2009 13:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar heb je het over?
In de metro is het heel simpel. Je kunt er alleen in als je incheckt, en je kunt er alleen uit als je uitcheckt. En je betaalt voor de afstand tussen de plek waar je incheckt en de plek waar je uitcheckt.
Dus stel, je doet dit:
1. Check-in op Beurs
2. Je neemt de metro naar Spijkenisse - De Akkers
3. Je stapt daar over op de metro naar Zuidplein
4. Je gaat op Zuidplein een half uur op het perron op een bankje zitten
5. Je neemt de metro richting CS, maar je stapt uit op station Beurs
6. Check-uit op Beurs
Dan betaal je voor Beurs -> Beurs, ofwel alleen het opstaptarief. Mits je binnen de maximale reistijd blijft.
en volgens mij reis jij nooit verder dan beurs met de metro, voorbij metrostation capelsebrug heb je alleen in en uitcheckpaaltjes, en geen poortjes, behalve op alexander en nesselande.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar heb je het over?
In de metro is het heel simpel. Je kunt er alleen in als je incheckt, en je kunt er alleen uit als je uitcheckt. En je betaalt voor de afstand tussen de plek waar je incheckt en de plek waar je uitcheckt.
O okee, dat wist ik niet nee.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:52 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
en volgens mij reis jij nooit verder dan beurs met de metro, voorbij metrostation capelsebrug heb je alleen in en uitcheckpaaltjes, en geen poortjes, behalve op alexander en nesselande.
door die poortjes vergeet je echt niet in en uit te checken, maar bij de paaltjes vergeet je dat welleens en ik heb al een paar keer meegemaakt dat je binnen 30 minuten gwoon uit kan checken mocht je dit vergeten zijn, ik was iig geen 4 euro kwijt.
hoe kom je aan die maximale reisduur ? zelf verzonnen ?quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:55 schreef Igen het volgende:
[..]
O okee, dat wist ik niet nee.
Maar dan geldt hetzelfde principe: maximale reisduur is 2 uur. Als je dus na het inchecken 5 minuten wacht op de metro, en dan een ritje van 10 minuten maakt, dan heb je daarna dus nog 1 uur en 45 minuten om uit te checken.
dat kan wat jij zegt, maar dat is dus zwartrijden, je moet altijd uitchecken na en reis, in jouw geval dus uitchecken als je overstapt in de metro naar Zuidplein en daarna weer incheckenquote:Op zondag 16 augustus 2009 13:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar heb je het over?
Dus stel, je doet dit:
1. Check-in op Beurs
2. Je neemt de metro naar Spijkenisse - De Akkers (edit: met de calandlijn)
6. Check-uit op Beurs
Dan betaal je voor Beurs -> Beurs, ofwel alleen het opstaptarief. Mits je binnen de maximale reistijd blijft.
dat is misschien in amsterdam het geval, hier in rdam moet je dat niet proberen , hier ben je gewoon je geld kwijt na een half uur , mocht je ergens op een perron met uitcheckpaaltjes zijn uitgestapt wat volgens het systeem een rit van 15 minuten was geweest.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:55 schreef Igen het volgende:
[..]
O okee, dat wist ik niet nee.
Maar dan geldt hetzelfde principe: maximale reisduur is 2 uur. Als je dus na het inchecken 5 minuten wacht op de metro, en dan een ritje van 10 minuten maakt, dan heb je daarna dus nog 1 uur en 45 minuten om uit te checken.
Calandlijn:quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar heb je het over?
Dus stel, je doet dit:
1. Check-in op Beurs
6. Check-uit op Beurs
Daarom niet overstappen op Tussenwater maar bij De Akkers, want daar stoppen alle metro's op hetzelfde perron.quote:Op zondag 16 augustus 2009 14:12 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
Calandlijn:
1. Check-in op Beurs
3. Je stapt daar over op de metro naar Zuidplein --> dan zal je uit en weer in moeten checken op station tussenwater
6. Check-uit op Beurs
Je hebt dan het basistarief plus het aantal kilometers betaald
en @igen, een doelloze rit, je hebt winkels op zuidplein hoor
Ik heb ook meerdere keren die 'tweede foto' moeten inleveren. Uiteindelijk hebben ze toch de foto die ik als eerste had gegeven gebruikt.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:36 schreef Haunter het volgende:
Wat een amateurs bij de IB-groep. Heb die chipkaart nog steeds niet ontvangen, ik naar het postkantoor om te kijken waarom ik 'm nog niet heb. Blijkt dat ik mijn 2e foto nog niet ingeleverd heb... Terwijl ze langzamerhand mijn hele transformatie van puber naar volwassene hebben kunnen zien aan de pasfoto's die ik ingeleverd heb.
ben je op de terugreis nooit aangesproken door een controleur, die ziet echt wel dat je niet uit en weer ingecheckt hebt voor de terugreis.quote:Op zondag 16 augustus 2009 14:27 schreef Igen het volgende:
En daar maak ik in Amsterdam dankbaar gebruik van: bij station Bijlmer ArenA zijn de poortjes niet actief, dus voor slechts eenmalig het opstaptarief van 75 cent kan ik daarheen retour, zonder dat ze me op zwartrijden kunnen betrappen.
(mits ik binnen 2 uur weer terug ben uiteraard)
1 correctie bij het stationbezoek betaal je 0.01 centquote:Op zondag 16 augustus 2009 13:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. Fout.
Bij het inchecken worden meteen 4 euro afgeboekt. Als je niet uitcheckt ben je die dus kwijt. Als je wel uitcheckt dan worden die 4 euro (min de ritprijs natuurlijk) teruggeboekt op de chipkaart.
Als je niet incheckt, en dan uitcheckt, dan worden alsnog 4 euro afgeboekt.
Er zit een maximale tijdsduur aan een rit. In Amsterdam is dat 2 uur. Stel, je checkt in, wacht/reist langer dan 2 uur, en checkt dan uit. Dan denkt het systeem dat je twee ritten hebt gemaakt, dat je bij de eerste rit niet hebt uitgecheckt en bij de tweede rit niet hebt ingecheckt. Dan ben je dus 4 + 4 = 8 euro kwijt.
Dan heb je nog de regel van het stationbezoek. Als je een metrostation binnen gaat, en binnen een halfuur ofzo bij hetzelfde metrostation weer uitcheckt, dan betaal je niks.
En tenslotte heb je nog de overstapregel: als je uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt dan betaal je niet nog een keer het basistarief/opstaptarief.
overstappen op spijkenisse centrum is een kortere reisduur maar ik zou niet weten wat hoeveel je btaald, beurs -> spijkcity-centrum = 33 minuten en terug is 1 uur en nog wat min.quote:Op zondag 16 augustus 2009 14:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Daarom niet overstappen op Tussenwater maar bij De Akkers, want daar stoppen alle metro's op hetzelfde perron.
Binnen de metro mag je overstappen zo veel je wil, dus ook op een metro die terug gaat.quote:Op zondag 16 augustus 2009 14:37 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ben je op de terugreis nooit aangesproken door een controleur, die ziet echt wel dat je niet uit en weer ingecheckt hebt voor de terugreis.
de ov chipkaart werkt niet meer met zones maar berekent de gehele reis in het aantal gereden kilometers, er hangt een prijskaart aan per gereden kilometer.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:22 schreef Hopey het volgende:
Weten jullie dat hier, ik heb een NS jaartrajectkaart met 2 zones. Vanaf mijn huis naar Amsterdam is het vier zones. Nu is die kaart vanaf dus 2 zones geldig. En moet ik met een strippenkaart dus 2 zones bij stempelen. Als ik gebruik maak van die OV-chip kaart, haalt hij dan een tegoed af van de laatste twee zones? Of rekent hij gewoon de hele reis? Ik kan ook nergens een fatsoenlijk antwoord vinden. Hopen dat jullie het weet. THX!
Volgens de website zou het 96 cent moeten kosten. Maar als je maar kort bij Waterlooplein bent, en dus binnen 35 minuten weer incheckt, dan telt het als overstap, en dus bespaar je het opstaptarief zodat de rit dan maar 46 cent zou mogen kosten.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:38 schreef Thomas B. het volgende:
Kan iemand die verklaren? Ik reis vaak met de metro vanaf station Diemen-Zuid naar de stad, zeg Waterlooplein. Dat kost mij met m'n studentenchipkaart iets van 93 cent. Maar als ik van Waterlooplein naar Diemen-Zuid ga, dan kost dat ineens maar 60 centDie mensen met die roze petjes snappen het iig ook niet...
Wel als je een NS jaarkaart hebt met daarop een OV Chipkaart. Je kan dan namelijk binnen de aangegeven zones ook reizen met die kaart.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:30 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
de ov chipkaart werkt niet meer met zones
Aha! Thanks. Dat klopt wel inderdaad... vaak ga ik alleen even naar de Albert Heijn ofzoquote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens de website zou het 96 cent moeten kosten. Maar als je maar kort bij Waterlooplein bent, en dus binnen 35 minuten weer incheckt, dan telt het als overstap, en dus bespaar je het opstaptarief zodat de rit dan maar 46 cent zou mogen kosten.
het opstaptarief is 0,75 geen 0,50 (0,96-0,46)quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens de website zou het 96 cent moeten kosten. Maar als je maar kort bij Waterlooplein bent, en dus binnen 35 minuten weer incheckt, dan telt het als overstap, en dus bespaar je het opstaptarief zodat de rit dan maar 46 cent zou mogen kosten.
Gereduceerd tarief.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 21:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
het opstaptarief is 0,75 geen 0,50 (0,96-0,46)
volgens de webiste van het GVB is het genoemde traject 1,44, geen 0,96 cent
Zoals ik al zei, ik heb een studentenkaart. Dan is het 40 procent goedkoper.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 21:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
het opstaptarief is 0,75 geen 0,50 (0,96-0,46)
volgens de webiste van het GVB is het genoemde traject 1,44, geen 0,96 cent
sorryquote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:53 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, ik heb een studentenkaart. Dan is het 40 procent goedkoper.
So much for het adverteren dat je maar per afgelegde km betaald. Vieze schoften.quote:
nee, busmaatschappijen hebben niet voor niets al geklaagd dat het zwartrijden sterk is toegenomen door de OV chipkaart.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 00:30 schreef Sjibble het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk in een drukke bus als ik me dus "inklok" en de volgende halte weer "uitklok" terwijl ik pas 15 haltes verderop eruit moet (en dan de pas er NIET langs haal).
Niet veel he..
hoe willen ze dit dan beveiligen?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 06:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee, busmaatschappijen hebben niet voor niets al geklaagd dat het zwartrijden sterk is toegenomen door de OV chipkaart.
Waarschijnlijk met mobiele controleteams, zoals je die eerst in de metro had. Wel ironisch natuurlijk, mede om het zwartrijden in de metro te voorkomen voert men een kaart in waarmee zwartrijden in de bus juist een peuleschil wordt. En er zijn veel meer bussen dan metro's...quote:Op donderdag 20 augustus 2009 07:13 schreef Sjibble het volgende:
[..]
hoe willen ze dit dan beveiligen?
je kan ook gewoon inchecken en bij het volgende poort meteen uitchecken en doorlopen naar de metro, scheelt je weer spierkracht. En 1500 euro boete voor als je gepakt mocht worden bij je sloopacties.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 10:44 schreef JodyBernal het volgende:De poortjes
Als je geen zin hebt om te betalen, dan kun je er met een beetje kracht zo doorheen lopen. Dit zie ik dan ook veelvuldig gebeuren door de jeugd. En terecht, dit is zo makkelijk, dit vraagt gewoon om misbruik. Ik heb het zelf ook een keer geprobeerd: schouders er tegenaan, doorduwen en hoppa, open vliegt het poortje.
Echter kunnen die poortjes hier blijkbaar slecht tegen. En dus zie je op sommige metrostations dan ook dat de helft van de poortjes kapot zijn en permanent openstaan. Dan hoef je helemaal geen moeite meer te doen.
omdat men hier in nederland het wiel het liefst zelf wil uitvindenquote:Waarom heeft men niet gewoon degelijke onverwoestbare stalen poortjes neergezet, zoals bijvoorbeeld in New York?
en smerig, ik durf dat scherm niet aan te raken, iedereen zit eraanmet vieze snotvingertjes en weet ik niet wat allemaal nog meer. die dingen worden ook nog eens bespuugtquote:De oplaadautomaten
Wat moet ik hier verder nog over zeggen? De automaten zijn slechter dan slecht, het is gewoon troep.
krijg kippevel van het woord "inklokken"quote:Op donderdag 20 augustus 2009 00:30 schreef Sjibble het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk in een drukke bus als ik me dus "inklok" incheck en de volgende halte weer "uitklok" uitcheck terwijl ik pas 15 haltes verderop eruit moet (en dan de pas er NIET langs haal).
Niet veel he..
jij wilt niet weten wat de prijs van een rit is ? en of het met een ander vervoermiddel, trein, tram, bus of metro goedkoper is ?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 10:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarschijnlijk met mobiele controleteams, zoals je die eerst in de metro had. Wel ironisch natuurlijk, mede om het zwartrijden in de metro te voorkomen voert men een kaart in waarmee zwartrijden in de bus juist een peuleschil wordt. En er zijn veel meer bussen dan metro's...
Maar goed, de kaart heeft wel andere voordelen. Vervoerders kunnen beter zien hoe abonnementen worden gebruikt, welke overstaps belangrijk zijn etc. En in het gebruik vind ik het ding eigenlijk ook makkelijker dan de strippenkaart omdat je niet meer hoeft na te denken hoe veel zones de rit is.
Hé bedankt, die truuk kende ik nog niet! Maar hoe doe je dat dan bij de uitgang? Gaat het poortje dan nog wel open en wordt dan niet alsnog het volle bedrag uitgeschreven?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 11:09 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
je kan ook gewoon inchecken en bij het volgende poort meteen uitchecken en doorlopen naar de metro, scheelt je weer spierkracht. En 1500 euro boete voor als je gepakt mocht worden bij je sloopacties.![]()
True. Zou me niks verbazen als sommige lolbroeken er ook overheen zeiken na een avondje stappen.quote:en smerig, ik durf dat scherm niet aan te raken, iedereen zit eraanmet vieze snotvingertjes en weet ik niet wat allemaal nog meer. die dingen worden ook nog eens bespuugt
oja, de uitgangquote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:57 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Hé bedankt, die truuk kende ik nog niet! Maar hoe doe je dat dan bij de uitgang? Gaat het poortje dan nog wel open en wordt dan niet alsnog het volle bedrag uitgeschreven?
zo!!!!! echt erg !!!! he!!!!!!quote:Overigens ben ik op de Calandlijn al een paar keer gecontroleerd, 's avonds na negenen.
[..]
True. Zou me niks verbazen als sommige lolbroeken er ook overheen zeiken na een avondje stappen.
Maar het OV is natuurlijk sowieso een smerige aangelegenheid.
Uitcheck paaltjes! Die staan toch vaak bij liften enzo?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:43 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
oja, de uitgangwaar ik -op de Calandlijn- uitstap heb je van die uitcheck paaltjes dus die loop ik gewoon voorbij.
Wat ook heel leuk is dat ze op elk station een enkele automaat hebben waar je met muntgeld kan betalen (net als bij de NS trouwens en daar staan ook altijd grote rijen voor). De aantal keren dat ik rood stond wilde ik daar wel eens gebruik van maken maar elke keer zaten ze vol. Volgens de dame van de RET op het station woren ze slechts 1x per 6 weken geleegd.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 10:44 schreef JodyBernal het volgende:De oplaadautomaten
Wat moet ik hier verder nog over zeggen? De automaten zijn slechter dan slecht, het is gewoon troep. Aan de linkerkant zit een groot touchscreen dat zeer slecht reageert. Soms moet je wel 10x op een knop drukken voordat er iets gebeurt. Dan heb je in het midden de pinautomaat die nogal gevoelig schijnt te zijn voor skimming. Ook erg fijn. Als klap op de vuurpijl heb je helemaal aan de rechterkant een soort bakje waar je je OV-chipkaart tijdens het laden los in moet leggen.
Lijkt me ook nog lastig... iedere keer weer moeten kiezenquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 13:04 schreef Revolution-NL het volgende:
Als ik dit topic doorlees ben ik blij dat ik gewoon 2 auto's en 2 motoren voor de deur heb en dus nooit afhankelijk zal zijn van het OV.
In Amsterdam is het blijkbaar beter geregeld want daar heb je ook meer verkooppunten waar je abonnementen kan kopen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 12:49 schreef Igen het volgende:
In ieder geval in Amsterdam kun je bij elke automaat met muntgeld en ook met briefgeld betalen.
Maar dat doet aan het verhaal van JodyBernal niks af: de touch-screens werken voor geen meter en het bakje waar je de chipkaart moet inleggen is een uitnodiging tot diefstal.
De leugendetector stond gelukkig uit.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 13:04 schreef Revolution-NL het volgende:
Als ik dit topic doorlees ben ik blij dat ik gewoon 2 auto's en 2 motoren voor de deur heb en dus nooit afhankelijk zal zijn van het OV.
Ken je hem?quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:46 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
De leugendetector stond gelukkig uit.
Dan nog een vraagje...waarom een post in een topic waar je niks mee van doen hebt?
Als ie 2 keer piepte met inchecken heb je een gratis rit gehadquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:51 schreef msnk het volgende:
Vandaag voor het eerst dat ding gebruikt. Heb de tijdelijke studenten ov-chipkaart opgehaald omdat ik de mijne nog niet binnen heb.
Heb er dus geen saldo opgegooid, dus geen idee of die dingen inderdaad zo irritant werken, maar vond het in- en uitchecken wel goed werken
[..]
Ken je hem?
Lijkt mij ook relax, twee auto's en twee motors. Moet nu altijd met tram en metro
Dus vaste klanten moeten nu meer handelingen gaan verrichten omdat het vervoersbedrijf dan de dienstverlening beter kan afstemmen...quote:GVB en RET bekeuren abonnees met chipkaart
Uitgegeven: 25 augustus 2009 13:45 /// Laatst gewijzigd: 25 augustus 2009 13:45
AMSTERDAM - Abonnementhouders kunnen na invoering van de OV-chipkaart als zwartrijder bekeurd worden, wanneer zij hun reis niet registreren. Of vervoersbedrijven dat mogen doen is nog maar helemaal de vraag.
© Novum
Volgens de regels moet iedere reiziger bij het instappen inchecken met een OV-chipkaart. Dat geldt ook voor klanten met een abonnement en dus automatisch recht op reizen. Wie dat niet doet, krijgt bij controle een boete van 35 euro.
De vervoerbedrijven van Amsterdam en Rotterdam, het GVB en de RET, gaan die regel ook daadwerkelijk hanteren, zo laten voorlichters weten. In Amsterdam zijn er volgens het vervoersbedrijf nu nog geen bekeuringen aan vaste klanten uitgedeeld, omdat mensen nog moeten wennen.
Dienstverlening
Volgens de beide vervoersbedrijven is het in- en uitchecken noodzakelijk. De RET benadrukt dat er veel voordelen aan het registreren van iedere reisbeweging van iedere klant zitten. "Wij kunnen onze dienstverlening dan beter op onze klant afstemmen", stelt voorlichtster Ingrid Verheij. Door reizigersstromen in kaart te brengen kan de capaciteit beter geregeld worden. Ook moet de kaart sociale veiligheid verhogen.
Trajecten
Daarnaast werken de vervoersbedrijven met abonnementen voor een beperkte afstand. "Niet alle abonnementen zijn op alle trajecten geldig, en er wordt er voor het extra gereisde afgerekend", verklaart Verheij. Zij benadrukt dat het vervoersbedrijf niet automatisch weet wie welke routes aflegt, omdat deze gegevens door Trans Link Systems worden beheerd. Dit bedrijf slaat de informatie zeven jaar op.
Vervoerswet
De RET wijst er ook op dat de wetgever het inchecken voor iedereen verplicht stelt: "Dat staat in de Vervoerswet", betoogt de zegsvrouw. De wet geeft de minister van Verkeer en Waterstaat de ruimte om zelf voorwaarden aan elektronische reisbiljetten te stellen. In 2000 besloot de minister dat iedere reiziger iedere reisbeweging moet registreren.
Toch is het maar helemaal de vraag of dit uiteindelijk rechtsgeldig is. In de afspraken met het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is aangegeven dat de centrale registratie nodig is om betalingen tussen de vervoersbedrijven te kunnen verdelen. Ook in de algemene voorwaarden van het overleg van vervoersbedrijven Mobilis is dat als reden voor de registratie van transacties opgegeven.
Privacy
In het geval van abonnementen is er geen geld te verdelen, omdat er een vast bedrag wordt betaald en soms slechts aan één vervoersbedrijf. Volgens Gerrit-Jan Zwenne, universitair hoofddocent privacyrecht bij eLaw@Leiden van de Universiteit Leiden, is het daarom maar de vraag of de wet voldoende reden is voor een verplichte registratie van abonnementhouders.
In het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens staat dat inbreuken op het recht op privacy alleen zijn geoorloofd als deze noodzakelijk zijn. "En dat is in dit geval nou net niet het geval", stelt hij. "Een minister kan dat niet in een vervoerswet zomaar opheffen."
Zwenne wijst erop dat ook de Wet bescherming persoonsgegevens het onnodig vastleggen van persoonsgegevens verbiedt. Feit is wel dat het CBP wel akkoord met het huidige systeem is. In een reactie wijst de privacywaakhond er dan ook op dat het verplicht inchecken onderdeel van het systeem is.
Niet bij NS
Als de OV-chipkaart bij de Nederlandse Spoorwegen wordt ingevoerd, hebben vaste klanten echter de keus om wel of niet in te checken. "Wij willen de reiziger wel stimuleren om het te doen", zegt een verbaasde voorlichter Ronald Stevens in een reactie. "Maar als iemand dat niet doet en met een geldig product reist krijgt hij natuurlijk geen bekeuring." Klanten die niet inchecken en verder reizen dan ze hebben betaald, worden wel op de bon geslingerd.
© NU.nl/Brenno de Winter
Gelukkig jaag je zo je trouwe klanten niet uit het OV. Wat een fiasco is die kutkaart toch ook.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus vaste klanten moeten nu meer handelingen gaan verrichten omdat het vervoersbedrijf dan de dienstverlening beter kan afstemmen...![]()
lekker dan als het druk is, je denkt in te checken maar niet ziet dat hij 'm niet pakt. De poortjes zijn nog open, dus je loopt zo door. En dan komt er zo'n razzia van die RET-melkertbanen en krijg je ineens een boete, terwijl je gewoon een abonnement hebt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus vaste klanten moeten nu meer handelingen gaan verrichten omdat het vervoersbedrijf dan de dienstverlening beter kan afstemmen...![]()
Maar gelukkig denkt de NS denkt wat dit betreft wél aan hun klanten.
Het lijkt FOK! wel.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:19 schreef HeatWave het volgende:
Sowieso begint het meer en meer gebreken te vertonen, heb het nu al zeker 5 keer gehad dat de lezers helemaal, of nog debieler, halverwege de rit, niet meer werken. Kan je dus niet uitchecken.
Leve de NS inderdaad, waarom zou ik in moeten checken bij een bus of tram met abonnement ?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar gelukkig denkt de NS denkt wat dit betreft wél aan hun klanten.
Ach, het is ook allemaal de grootste onzin, van mensen die dom zijn, voor mensen die dom zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 17:59 schreef macca728 het volgende:
De RET benadrukt dat er veel voordelen aan het registreren van iedere reisbeweging van iedere klant zitten. "Wij kunnen onze dienstverlening dan beter op onze klant afstemmen", stelt voorlichtster Ingrid Verheij
Even kijken of ik het goed begrijp ?
Bij storingen krijg ik dus automatisch mijn geld terug ?
Bij vertragingen van meer dan 30 min krijg ik ook automatisch mijn geld terug ?
Nee ? staat toch geregisteerd allemaal ?
Wat dan, de RET gaat mij korting geven op mijn abonnement omdat ik zoveel reis ?
De RET adviseert mij om geen abonnement te nemen omdat ik te weinig reist ?
Geloof ik ook niet
nooit een storing meegemaakt ?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 19:43 schreef Tokus het volgende:
een vertraging van 30 minuten op een metrolijn lijkt me erg erg weinig voorkomen.
Mijn punt is dat de RET zegt, dat de OV chipkaart gebruikt wordt omd e consument van dienst te zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 19:40 schreef EilandjeOnline het volgende:
de ret & gvb verdienen idd alleen maar aan vertragingen bij meer dan 30 minuten wanneer je al hebt ingecheckt . geef mij maar de oude vertrouwde strippenkaart en abonnement
RET is meer dan metro alleenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 19:43 schreef Tokus het volgende:
een vertraging van 30 minuten op een metrolijn lijkt me erg erg weinig voorkomen.
Bij wie ligt dan de fout?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 19:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
nooit een storing meegemaakt ?
Trouwens de OV chipkaart wordt landelijk ingevoerd en vertragingen komen regelmatig voor.
Die komen nu dus voor rekening voor de OV chipkaarthouder. Ook al omdat er voor de OV chipkaart een maximale reistijd geldt per rit. Als je niet bent uitgecheckt binnen die tijd wordt je kaart geblokkeerd
Klopt, maar in dat geval verwijzen ze je naar de tramlijnen.quote:
FF ter info...de prijs van de rit word berekend over de gereden kilomers, niet over de tijd.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Bij een storing of vertraging ? Niet bij de consument.
in de buurt waar ik woon heb je geen tramlijnen en die ene bus die daar rijd rijd maar eens in het uur, laat die nou net weg zijn bij een megametrostoring.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:16 schreef Tokus het volgende:
[..]
Klopt, maar in dat geval verwijzen ze je naar de tramlijnen.
goed om te ween dat ze daar nu wel wat maatregelen voor getroffen hebben, een half jaar terug was ik 4 pleuro kwijt bij een metrovertraging van 3 kwartier ...in de winter ... zonder overdrijvenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:02 schreef macca728 het volgende:
[..]
Mijn punt is dat de RET zegt, dat de OV chipkaart gebruikt wordt omd e consument van dienst te zijn.
Vandaar mijn opmerking dat bij vertragingen van meer dan 30 min (waarbij je nu recht heb op teruggave reiskosten) de consument automatisch haar geld moet terugkrijgen. Immers dat staat geregistreerd en die registratie wordt gebruikt om de reiziger van dienst te zijn.
1 Bij een vertraging van 30 min of meer heb je recht op geld terug bij de RETquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:22 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
FF ter info...de prijs van de rit word berekend over de gereden kilomers, niet over de tijd.
Dus wat vertraging ermee te malen heeft?
Leg jij dat eens uit.
incheckenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:22 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
FF ter info...de prijs van de rit word berekend over de gereden kilomers, niet over de tijd.
Dus wat vertraging ermee te malen heeft?
Leg jij dat eens uit.
nou die hebben ze dus niet getroffen, vandaar mijn opmerking dat de RET of iedere andere vervoerder dit wel zou moeten doen bij bezitters van een persoonlijke OV chipkaartquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:25 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
goed om te ween dat ze daar nu wel wat maatregelen voor getroffen hebben, een half jaar terug was ik 4 pleuro kwijt bij een metrovertraging van 3 kwartier ...in de winter ... zonder overdrijven
Waar heb ik het over de RET?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
1 Bij een vertraging van 30 min of meer heb je recht op geld terug bij de RET
2 overstaptarief na 35 min + 0,75
3 maximale reistijd OV chipkaart, bij overschrijding OV chipkaart geblokkeerd
Mijn punt is dus dat als dat gebeurt je AUTOMATISCH je geld terug moet krijgen, immers de RET gebruikt registratie TEN GUNSTE VAN de KLANT
zeurt om het zeuren ??? jij rijd zeker niet met het OVquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:30 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Waar heb ik het over de RET?
Ik spreek niet namens de RET,
Maar gezien al je posts, is niks van de ovchipkaart goed,
Ik krijg het idee dat je zeurt om het zeuren,
Vandaar mijn reactie.
nee hij werkt voor de OV chipkaartquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:32 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
zeurt om het zeuren ??? jij rijd zeker niet met het OV
ALS JE EEN KEER LEEST DAN KAN JE ZIEN DAT HET OVER EEN BERICHT GAAT VAN DE RET EN GVBquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:30 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Waar heb ik het over de RET?
Ik spreek niet namens de RET,
Maar gezien al je posts, is niks van de ovchipkaart goed,
Ik krijg het idee dat je zeurt om het zeuren,
Vandaar mijn reactie.
ah een van de vele lompe ict'ers die denkt te weten wat de consument nodig heeft en een bijdrage levert aan de ontwikkeling van zo'n poepkaart waar niemand om heeft gevraagt of wat aan heeftquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee hij werkt voor de OV chipkaart![]()
zei hij zelf
quote:'Helft automaten OV-chipkaart stuk'
Uitgegeven: 26 augustus 2009 08:21 /// Laatst gewijzigd: 26 augustus 2009 08:41
AMSTERDAM - Dagelijks gaat de helft van de verkoopautomaten voor de OV-chipkaart in Amsterdam kapot. Het GVB heeft vijftien monteurs ingezet om de problemen met de 120 automaten, die door de kartonnen wegwerpkaartjes worden veroorzaakt, te verhelpen.
Dat laat een van de monteurs weten in De Telegraaf.
Amsterdam doet donderdag de strippenkaart, in navolging van Rotterdam, in de metro in de ban. Dat kan er alleen nog worden betaald met een OV-chipkaart. Het GVB haalt honderden personeelsleden van kantoor om de overstap op de metrostations te begeleiden.
RET
De kartonnen wegwerpkaartjes die voor zoveel problemen zorgen bij de apparaten, worden ook in Rotterdam gebruikt. De Rotterdamse vervoerder RET kent de problemen ook, maar zegt dat het daar niet zo schokkend vaak gebeurt. Desalniettemin vervangt de RET de kaartautomaten in de eerste helft van volgend jaar. Het GVB heeft zulke plannen niet.
© Novum
Nou degene bij mij in de buurt is nog niet 1 keer stuk geweestquote:Op woensdag 26 augustus 2009 09:48 schreef Q. het volgende:
De helft? Ik heb nog nooit een werkende automaat gezien in Amsterdam.
Je moest toch even veel strippen stempelen voor je fiets als voor jezelf?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:36 schreef Merel1808 het volgende:
Ik kom er net even achter dat je fiets meenemen in de metro ineens dubbel zo duur is geworden!![]()
Je moet nu met je OV-chipkaart ¤1,30 betalen, terwijl het daarvoor 2 strippen op een roze strippenkaart (=¤0,64) was!
waarom geen abonnement er op zetten bij een verkooppunt ?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:37 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nou degene bij mij in de buurt is nog niet 1 keer stuk geweest,.
Maar heb nu ff Automatisch opladen aangezet, tot ik een abo erop kan zetten via Internet.
De RET heeft geen problemen met de automaten, maar gaat ze toch vervangen begin volgend jaar ?quote:
Dat is vanwege de touchscreens die zo slecht werken.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
De RET heeft geen problemen met de automaten, maar gaat ze toch vervangen begin volgend jaar ?
Lijkt me niet dat je goedwerkende automaten gaat vervangen
hoeveel ben jij aan een abonnement kwijt ?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
waarom geen abonnement er op zetten bij een verkooppunt ?
Via internet kan je lang gaan wachten tot dat kan
97 euro, maar die krijg ik terugquote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:07 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
hoeveel ben jij aan een abonnement kwijt ?
En over welke route gaat dit ? Ik wil namelijk binnenkort ook een abonnement aanschaffen, ik heb alleen wel al een persoonskaart. Moet ik nu een aparte kaart aanschaffen of wordt de abonnement gewoon op mn huidige kaart geplaatst ?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
97 euro, maar die krijg ik terug
Ridderkerk-Rotterdam Centrum, 3 ster abonnementquote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:22 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
En over welke route gaat dit ? Ik wil namelijk binnenkort ook een abonnement aanschaffen, ik heb alleen wel al een persoonskaart. Moet ik nu een aparte kaart aanschaffen of wordt de abonnement gewoon op mn huidige kaart geplaatst ?
ja makkelijk voor de poliie, wie was er in de buurt bij het plaats delict, nou kom maar even je sperma afgeven bvquote:[reisgegevens worden ZEVEN jaar bewaard
Handig voor als je ergens van wordt verdacht, kan je vor jezelf ook ff nagaan of het klopt
Ja, maar als ik met de fiets in de metro ga is het omdat het regent en ik een stukje minder wil fietsen, dus vrijwel nooit meer dan 1 zonequote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Je moest toch even veel strippen stempelen voor je fiets als voor jezelf?
quote:'Invoering chipkaart gaat soepel'
Uitgegeven: 27 augustus 2009 10:49 /// Laatst gewijzigd: 27 augustus 2009 11:10
AMSTERDAM - Het openbaarvervoerbedrijf GVB is vooralsnog tevreden over de invoering van de ov-chipkaart in de Amsterdamse metro. Dat zei directeur Gertjan Kroon vlak na de ochtendspits.
''Het algemene beeld is dat het soepel is gegaan. We zijn voorzichtig optimistisch. So far, so good.''
Volgens Kroon stonden er op verscheidene stations wel rijen voor de verkoopautomaten en de toegangspoortjes, maar die waren niet extreem lang.
Op het Centraal Station stonden op sommige momenten groepen van enkele tientallen personen te wachten. Dat was echter niet meer dan de afgelopen dagen het geval was, aldus de GVB-directeur. Op de stations Zuid en Bijlmer was het wel erg druk. Daar stonden vooral rijen voor de informatie- en verkoopbalies.
© ANP
Zeur jij ook over de rente die je kwijtbent aan het pak sinaasappelsap wat je 4 dagen in je koelkast heb staan? Kom op zegquote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:41 schreef mike_another het volgende:
Excuus als er dingen al besproken zijn, maar het is een beetje teveel om allemaal te lezen...
Maar welke van de volgende stellingen is juist/zijn jullie het mee eens?Je rente van je geld foetsie al die tijd dat het "op de kaart" staat, OV vangt die rente in tussentijd?
Als jij, zoals de OV-bedrijven, pak 'em beet een paar honderdduizend pakken sinaasappelsap in je koelkast hebt staan, gaat dat wel lekker aantikken ja.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:57 schreef ach het volgende:
[..]
Zeur jij ook over de rente die je kwijtbent aan het pak sinaasappelsap wat je 4 dagen in je koelkast heb staan? Kom op zeg
bij DSb wel hoor, rente op je betaalrekening hahaquote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:29 schreef Igen het volgende:
Over je betaalrekening krijg je ook geen rente, en over de chipknip ook niet, en over contant geld ook niet, enzovoort enzovoort.
Gewoon niet zeuren dus.
kan je gewoon reizen hoor, krijg je - saldoquote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:51 schreef Anonymousz het volgende:
ik kon vandaag niet met de metro want ik had me ov chipkaart niet opgeladen
Iddquote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:15 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als jij, zoals de OV-bedrijven, pak 'em beet een paar honderdduizend pakken sinaasappelsap in je koelkast hebt staan, gaat dat wel lekker aantikken ja.
Kan ook meer zijn, richting de paar miljoen...
quote:SP trekt aan bel over gevolgen DNB-certificering ov-chipkaart
De ov-chipkaart kan landelijk pas worden ingevoerd als De Nederlandsche Bank de kaart als wettig betaalmiddel heeft toegelaten. De SP trekt nu bij de EC aan de bel over de gevolgen voor andere eurolanden als de certificering een feit is.
quote:OV-chipkaart nadert DNB-limiet (13-02-2009)
Op de OV-chipkaarten die nu in omloop zijn, staat in totaal 3,9 miljoen euro aan saldo. Dat heeft een woordvoerster van Trans Link Systems (TLS), de organisatie die de kaart uitgeeft, gemeld.
Daarmee zit het uitstaande saldo op tweederde van wat mag zolang de chipkaart nog niet officieel de status van elektronisch betaalsysteem heeft, de zogenoemde EGI-status. TLS mag de OV-chipkaart zonder die status exploiteren tot een maximum van 6 miljoen euro aan uitstaand saldo.
TLS heeft op 3 september een aanvraag voor de vergunning ingediend bij De Nederlandsche Bank (DNB), maar de vergunning is nog steeds niet toegekend. De aanvraag loopt normaal gesproken dertien weken. Doordat DNB steeds aanvullende vragen had, is die termijn al verschillende keren verlengd. “We hebben tot nu toe op elke vraag een antwoord kunnen geven.”
De afgelopen twee weken is er een half miljoen euro aan saldo bijgekomen op de chipkaarten. “En wij gaan verder met de uitrol, het is verder aan DNB”, aldus de woordvoerster van TLS. “We hebben ruim op tijd de vergunning aangevraagd en we hebben DNB gemeld dat het uitstaande saldo groeit.” Nadat in de Rotterdamse metro de ov-chipkaart het enige vervoerbewijs werd, liep het saldo snel op. “We weten natuurlijk niet of die groei in hetzelfde tempo doorzet.”
DNB wil niets zeggen over de status van de aanvraag, maar slechts bevestigen dat de 6 miljoen euro “in principe een grens is”. Eerder gaf staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) aan dat Amsterdam de strippenkaart niet mag afschaffen zolang de chipkaart geen EGI-status heeft. (ANP)
Je kan natuurlijk doen of er alleen nadelen aanzitten.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
hoe gaan ze dat doen bij de bus straks ? Op elke bus extra personeel inzetten ? wordt lachen
Nee, De RET en GVB zetten al het personeel in bij de invoering in de metro om maar een goed figuur te slaan.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 18:28 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk doen of er alleen nadelen aanzitten.
Je kan natuurlijk doen of het een grote aanfluiting word in de bus.
Ow nee.....dat doe je al.
Noem eens voordelen voor de consument ?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 18:28 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Gemak? Je hoeft niet meer van te voren met zo'n ingewikkelde zonekaart uit te puzzelen hoeveel zones je moet afstempelen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 18:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
Noem eens voordelen voor de consument ?
Nouquote:Op donderdag 27 augustus 2009 19:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Gemak? Je hoeft niet meer van te voren met zo'n ingewikkelde zonekaart uit te puzzelen hoeveel zones je moet afstempelen.
En je hebt ook geen gedoe meer dat als je halverwege uitstapt, of juist besluit verder te reizen dan je van plan was, dat je dan te veel / te weinig hebt afgestempeld.
Om maar eens een paar dingen te noemen.
In plaats van de zones moet je nu dus gaan bekijken hoeveel een rit kost, en hoeveel je saldo je nog op je OV chip hebt staan. Maar om dat saldo te kunnen bekijken moet je eerst naar het dichtsbijzijnde saldo uitleespunt.(wat je ws ook weer saldo kost). Dat betekend dus 1 keer per week naar het station om saldo uit te lezen en op te laden, daar waar je nu gewoon bij de plaatselijke Appie Heijn een strippenkaart kan kopen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 19:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Gemak? Je hoeft niet meer van te voren met zo'n ingewikkelde zonekaart uit te puzzelen hoeveel zones je moet afstempelen.
En je hebt ook geen gedoe meer dat als je halverwege uitstapt, of juist besluit verder te reizen dan je van plan was, dat je dan te veel / te weinig hebt afgestempeld.
Om maar eens een paar dingen te noemen.
Ja en je kan nergens zien hoeveel een bepaalde rit kost, behalve op internet en zelfs daar is het vaak nog foutquote:Op donderdag 27 augustus 2009 19:56 schreef Hukkie het volgende:
[..]
In plaats van de zones moet je nu dus gaan bekijken hoeveel een rit kost, en hoeveel je saldo je nog op je OV chip hebt staan. Maar om dat saldo te kunnen bekijken moet je eerst naar het dichtsbijzijnde saldo uitleespunt.(wat je ws ook weer saldo kost). Dat betekend dus 1 keer per week naar het station om saldo uit te lezen en op te laden, daar waar je nu gewoon bij de plaatselijke Appie Heijn een strippenkaart kan kopen.
Gemak dient de mens inderdaad.
Het gaat niet om mij persoonlijk, maar om hoe het grote bedrijf ervan profiteert, ik vroeg me gewoon af of zij die rente dan krijgen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:57 schreef ach het volgende:
Zeur jij ook over de rente die je kwijtbent aan het pak sinaasappelsap wat je 4 dagen in je koelkast heb staan? Kom op zeg
Het gaat er niet om dat er ook voordelen zijn, het gaat om de verhouding qua voor- en nadeel. Het lijkt er nogal op dat het sowieso uitsluitend voordelen zou KUNNEN hebben voor abonnementshouders die automatisch opwaarderen geactiveerd hebben. Mits je er geen problemen mee het dat je privacy weg is en je in en uit moet checken en anders een boete krijgt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 18:28 schreef Bommenlegger het volgende:
Ja was het maar zo dat het voordelen had voor abonnementhouders, helaas kan je geen abonnementen laden via internet. In Arnhem/Nijmegen zijn die trouwens al afgeschaft.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:53 schreef mike_another het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat er ook voordelen zijn, het gaat om de verhouding qua voor- en nadeel. Het lijkt er nogal op dat het sowieso uitsluitend voordelen zou KUNNEN hebben voor abonnementshouders die automatisch opwaarderen geactiveerd hebben. Mits je er geen problemen mee het dat je privacy weg is en je in en uit moet checken en anders een boete krijgt.
En dat is exact wat ze willen, de anonieme kaart en de wegwerpkaart zijn er nu alleen maar om een zogenaamd alternatief te hebben, maar die hebben alleen maar nadelen, dat gaat gewoon niet werken. Maar als ze nu meteen alleen maar persoonlijke kaarten hadden gehad hadden ze het er NOOIT doorgekregen zo simpel is het spelletje.
Dat mensen niet willen opladen hebben ze al 15 jaar lang laten zien door stug NIET de chipkaart op de bankpas te gebruiken. Luister daar dan naar... ipv het af te dwingen zoals bv met parkeermeters.
Nergens voor nodig. Je hoeft alleen op te letten dat je niet rood staat, want alleen dan kun je niet inchecken. Maar na een lange rit mag je best rood komen te staan. En dat kost niet eens rente!quote:Op donderdag 27 augustus 2009 19:56 schreef Hukkie het volgende:
[..]
In plaats van de zones moet je nu dus gaan bekijken hoeveel een rit kost, en hoeveel je saldo je nog op je OV chip hebt staan.
Bij de plaatselijke AH kunnen ze ook zo'n chipkaartding ophangen. En dat doen ze op veel plekken ook.quote:Maar om dat saldo te kunnen bekijken moet je eerst naar het dichtsbijzijnde saldo uitleespunt.(wat je ws ook weer saldo kost). Dat betekend dus 1 keer per week naar het station om saldo uit te lezen en op te laden, daar waar je nu gewoon bij de plaatselijke Appie Heijn een strippenkaart kan kopen.
Inderdaad.quote:Gemak dient de mens inderdaad.
Ja volgens anderen schakelen ze de apparaten uit als er controle komt. ik heb het zelf nog nooit meegemaakt trouwens.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:22 schreef voetballeh het volgende:
hoe 'controlieren' ze eigenlijk nu met de ovchip kaart?
bv. in de bus....ik check in....loop verder naar achteren...check uit en ga zitten...
hehe free ride....
controleren ze dan dmv. controleur die de bus opstapt en je chipkaart gaat scannen om te kijken of hij op 'ingechecked' staat?
Want...als dat zo is...dan haal je toch gewoon snel effe je kaartje weer langs het apparaat...sta je weer ingechecked hehe.
of denk ik te simpel nu?
ja kunnen en doenquote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Nergens voor nodig. Je hoeft alleen op te letten dat je niet rood staat, want alleen dan kun je niet inchecken. Maar na een lange rit mag je best rood komen te staan. En dat kost niet eens rente!
Juist bij een strippenkaart moet je altijd van te voren alles zitten uitpluizen, want als je strippen tekort blijkt te komen moet je een duur kaartje bij de chauffeur nemen.
[..]
Bij de plaatselijke AH kunnen ze ook zo'n chipkaartding ophangen. En dat doen ze op veel plekken ook.
[..]
Inderdaad.
Hier in Amsterdam hebben ze wel gewoon zo'n ding bij de sigarenboer?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja kunnen en doen
Er kan zoveel, maar na 4 jaar zie ik geen chipkaartdingen bij AH en de sigarenboer. Sterker nog voor abonnementen moet je naar een servicebalie van de RET waar er een stuk of 7 van zijn, helaas niet in de plaats waar ik woon.
Ja dat heb ik inderdaad ook al eens gezegd, in Amsterdam lijkt het een stuk beter geregeld te zijn, meer verkooppunten, goedkopere anonieme kaart bvquote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Hier in Amsterdam hebben ze wel gewoon zo'n ding bij de sigarenboer?
Maar ja, in Amsterdam lijkt de invoering van de chipkaart op wel meer punten net wat beter geregeld te zijn dan bij de RET. Wie had dat ooit gedacht?
maar kan je ook een abonnement kopen bij de sigarenboer in Amsterdam ?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar ja, in Amsterdam lijkt de invoering van de chipkaart op wel meer punten net wat beter geregeld te zijn dan bij de RET. Wie had dat ooit gedacht?
De site zegt bij de meeste sigarenboeren etc:quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar kan je ook een abonnement kopen bij de sigarenboer in Amsterdam ?
Maar valt een abonnement onder "Reisproducten"? Ik weet het niet.quote:Wat kunt u bij deze automaat?
- Het actuele saldo van uw OV-chipkaart uitlezen;
- Saldo aanschaffen en opladen met uw PIN-pas;
- Reisproducten aanschaffen en opladen met uw PIN-pas;
- Bestellingen uit de webwinkel van de OV-chipkaart ophalen;
- De activering of wijziging van automatisch opladen ophalen.
Gek. Een poosje terug stond wel gewoon erbij tot wanneer het abonnement geldig was.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:50 schreef macca728 het volgende:
Los daarvan, je kan het zoveel beter maken.
Waar kan ik bv zien op de OV chipkaart c.q. internet hoe lang mijn abonnement geldig is ?
Het papiertje erbij gaat verdwijnen
Dat kan dus gewoon helemaal niet
Dit krijg ik voor info op mijn ov chipkaart.nl
Actief/Onbekend ? Hoe kunnen er nu 7 abonnementen actief zijn ? Dat worden straks zeker totaal 60 (5 jaar x 12)
Ster Maandabonnement 2009 Actief -
Ster Maandabonnement 2009 Onbekend -
Ster Maandabonnement 2009 Actief
Abonnementen zijn alleen maar te koop bij servicepunten, ook in Amsterdam, tenzij dat pas veranderd is.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:51 schreef Igen het volgende:
[..]
De site zegt bij de meeste sigarenboeren etc:
[..]
Maar valt een abonnement onder "Reisproducten"? Ik weet het niet.
In ieder geval koop je een abonnement niet elke dag, maar eerder eens per jaar ofzo, dus dan is het ook niet zo erg als dat niet overal kan.
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Gek. Een poosje terug stond wel gewoon erbij tot wanneer het abonnement geldig was.
Maar ja, dat die "mijn chipkaart" site nogal waardeloos is was intussen wel duidelijk, dacht ik zo.
Precies, dan kun je niet inchecken, DUS weet je van te voren niet of je eerder weg moet om in de rij te staan om je kaart op te laden. Met een kinderlijk simpele oplossing zoals een papieren strippenkaart weet je dat WEL als je nog thuis bent. Sowiseo is het raar dat je rood kan staan bij uitchecken dat kan dus OOK met de anonieme kaart, dan gooi je die kaart toch gewoon weg? (als je meer rood staat dan een anonieme kaart kost?) Heb ik ze gevraagd via de ov lijn, "ja als u zo met uw kaart wilt omgaan", terwijl het mij er gewoon om ging hoe ze dachten dit systeem te laten werken, zowel vanuit henzelf als vanuit de reiziger.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:27 schreef Igen het volgende:
Nergens voor nodig. Je hoeft alleen op te letten dat je niet rood staat, want alleen dan kun je niet inchecken. Maar na een lange rit mag je best rood komen te staan. En dat kost niet eens rente!
Zones zijn doodsimpel, ingeburgerd en van te voren exact uit te zoeken via internet of een telefoontje.quote:Juist bij een strippenkaart moet je altijd van te voren alles zitten uitpluizen, want als je strippen tekort blijkt te komen moet je een duur kaartje bij de chauffeur nemen.
Zoals ik al zei, dat was ook de redenatie met chippen met je bankpas, toch wilden de mensen er niet aan. Het is gewoon niet logisch dat je ergens anders gaat/wilt opladen dan op het moment dat je de trein/tram instapt.quote:Bij de plaatselijke AH kunnen ze ook zo'n chipkaartding ophangen. En dat doen ze op veel plekken ook.
Dat kan dus niet, want je kan maximaal ¤ 4,- rood staan en zo'n kaart kost ook minstens 4 euro.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 09:47 schreef mike_another het volgende:
[..]
Precies, dan kun je niet inchecken, DUS weet je van te voren niet of je eerder weg moet om in de rij te staan om je kaart op te laden. Met een kinderlijk simpele oplossing zoals een papieren strippenkaart weet je dat WEL als je nog thuis bent. Sowiseo is het raar dat je rood kan staan bij uitchecken dat kan dus OOK met de anonieme kaart, dan gooi je die kaart toch gewoon weg? (als je meer rood staat dan een anonieme kaart kost?)
En als ik nou eens helemaal geen zin heb om dinge "van te voren exact uit via internet of een telefoontje"?quote:[..]
Zones zijn doodsimpel, ingeburgerd en van te voren exact uit te zoeken via internet of een telefoontje.
De strippenkaart moest je toch ook van te voren kopen?quote:[..]
Zoals ik al zei, dat was ook de redenatie met chippen met je bankpas, toch wilden de mensen er niet aan. Het is gewoon niet logisch dat je ergens anders gaat/wilt opladen dan op het moment dat je de trein/tram instapt.
Ik heb dat nu nooit dat ik halverwege een reis belsuit om toch maar mijn reis te veranderen. Als dit als reden voor de invoering gebruikt moet gaan worden begin ik te vermoeden dat men door de andere slappe voordeel argumenten van de ov-chip kaart heen is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:05 schreef Igen het volgende:
En zoals gezegd: met de chipkaart is het ook geen probleem om de reis halverwege af te breken, of om juist verder te reizen dan gepland.
Met de strippenkaart kon dat juist niet, want in het eerste geval had je pech gehad en te veel betaald, en in het tweede geval kan de chauffeur niet bijstempelen en moet je de basisstrip dus nog een keer betalen.
Aha. Dus je gaat alleen op het minst belangrijke argument van mij in en concludeert op grond dáárvan dat ik maar slappe argumenten heb.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb dat nu nooit dat ik halverwege een reis belsuit om toch maar mijn reis te veranderen. Als dit als reden voor de invoering gebruikt moet gaan worden begin ik te vermoeden dat men door de andere slappe voordeel argumenten van de ov-chip kaart heen is.
Dat Houtworm-virus is toch wel ernstig, elke 'voorstander' begint vroeg of laat (meestal vroeg) met dit soort argumenten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Aha. Dus je gaat alleen op het minst belangrijke argument van mij in en concludeert op grond dáárvan dat ik maar slappe argumenten heb.
Typisch. Je hebt zeker zelf geen fatsoenlijk argument meer.
Dus weet je wat, wat mij betreft is de discussie hiermee voorbij. Bekijk het verder maar met je / jullie eindeloze gezeik.![]()
Ik ben heus geen blind voorstander, ik snap ook wel dat er nadelen aan die kaart zitten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:53 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat Houtworm-virus is toch wel ernstig, elke 'voorstander' begint vroeg of laat (meestal vroeg) met dit soort argumenten.
Apart.
Gezien de tijd die ze hebben gehad om de chipkaart voor te bereiden, gezien het geld wat het heeft gekost, is het niet meer dan een mislukking te noemen. En dat is hartstikke jammer, want het is een leuk en goed idee. En in het buitenland werkt het ook zo. Maar hier in Nederland moet het weer anders, 'beter', omdat ... ja, waarom eigenlijk? Waarom willen de vervoerders die gegevens 7 jaar opslaan? Waarom is het duurder geworden? Waarom kan een internetwinkel uit Verweggistan wel functioneren met de modernste technieken en lukt het de vervoerders niet? En die lijst is nog veel langer. Zonde van de tijd, zonde van het geld en gewoon een tiendubbeldikke onvoldoende. Helaas.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik ben heus geen blind voorstander, ik snap ook wel dat er nadelen aan die kaart zitten.
Die waardeloze website, de slechte touch-screens van de automaten, het 7 jaar lang opslaan van reisgedrag, om eens een paar dingen te noemen.
Maar ik ben niet zo'n autistische conservatieveling die elke verandering per definitie een ramp van ongekende omvang vindt. Die alle drogredenen uit de kast moet trekken om maar niet te hoeven inzien dat er, naast nadelen, óók voordelen zijn.
waar ik woon heb je bij de c1000 en het postkantor anders wel netjes zon chippladerquote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja kunnen en doen
Er kan zoveel, maar na 4 jaar zie ik geen chipkaartdingen bij AH en de sigarenboer.
van elkaars fouten leert menquote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:41 schreef Igen het volgende:
[..]
nou zeikerd, dan zorg je dat je optijd -binnen het termijn van je laatst betaalde abonnement- je abbo ophaaldquote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
Abonnementen zijn alleen maar te koop bij servicepunten, ook in Amsterdam, tenzij dat pas veranderd is.
Ja lijkt me wel een reisproduct. Een maandabonnement koop ik meestal 1x per maand en het is erg lastig, want ik moet dus naar een servicepunt, om daar te komen moet ik dus gebruik maken van het OV = extra kosten
je kan dacht ik maar tot een bepaaldbedrag rood staan en zeker niet mee rood staan dan dat zon kaart kost, de poortjes gaan ook niet open omdat j na een bepaald bedrag in de min gewoon niet toegelaten wordtquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 09:47 schreef mike_another het volgende:
[..]
Precies, dan kun je niet inchecken, DUS weet je van te voren niet of je eerder weg moet om in de rij te staan om je kaart op te laden. Met een kinderlijk simpele oplossing zoals een papieren strippenkaart weet je dat WEL als je nog thuis bent. Sowiseo is het raar dat je rood kan staan bij uitchecken dat kan dus OOK met de anonieme kaart, dan gooi je die kaart toch gewoon weg? (als je meer rood staat dan een anonieme kaart kost?) Heb ik ze gevraagd via de ov lijn, "ja als u zo met uw kaart wilt omgaan", terwijl het mij er gewoon om ging hoe ze dachten dit systeem te laten werken, zowel vanuit henzelf als vanuit de reiziger.
prziez!! anders vooraf ff opzoeken op 9292ov hoeveel je aan strippen nodig hebt, ik reis nooit onvoorbereid naar een onbekend bestemming anders heeft zon strippenkaart natuurlijk geen nutquote:Zones zijn doodsimpel, ingeburgerd en van te voren exact uit te zoeken via internet of een telefoontje.
nu met de ovchip zal je mij ook niet snel zien chippen met de gewone bankpas .quote:Zoals ik al zei, dat was ook de redenatie met chippen met je bankpas, toch wilden de mensen er niet aan. Het is gewoon niet logisch dat je ergens anders gaat/wilt opladen dan op het moment dat je de trein/tram instapt.
Dat heb ik dus ook. Daarom heb ik een anonieme kaartquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:19 schreef Wazeggie het volgende:
Ik heb geen enkel probleem met de chipkaart an sich maar het idee dat het heel makkelijk te traceren is waar ik ben en ben geweest staat me wel erg tegen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |