standaard antwoord van de OV chipkaart klantenservice, wij weten het niet, ga maar naar de vervoerderquote:Op donderdag 16 juli 2009 20:02 schreef Q. het volgende:
Ik had TLS gemaild over mijn Chipkaart-problemen:
[..].
Kastje gevonden. Op zoek naar de muur!
Gewoon naar een andere medewerker gaan.quote:Op donderdag 16 juli 2009 21:43 schreef raptorix het volgende:
Ik had probleem met me prepaid kaart, dus ik ga naar de service balie van GVB op weesperplein, zegt dat wijf: Ja mijnheer wij zijn niet verantwoordelijk voor de poortjes, dus u moet niert bij ons zijn, sjonge jong, ik zal van de week me uitdraai eens posten, kennelijk wordt soms de incheck niet geregistreert, en als je dan uitcheckt bij een checkout-only poortje, rekenen ze dus het maximale tarief!
dan zie zelf ik geen voordeel, je betaald weer, al is het minder ,maar toch, je bent geld kwijt op de terugreis terwijl je dat met de strippenkaart binnen een uur niet kwijt bent.quote:Op donderdag 16 juli 2009 00:13 schreef Igen het volgende:
Reactie waarmee ik het vorige topic vol maakte:
[..]
Als je uitstapt en dan binnen 35 minuten weer instapt, dan geldt dat als overstap en hoef je juist niet nog een keer instaptarief te betalen.
Nogmaals: het is toch volstrekt logisch dat een retourtje meer kost dan een enkele reis?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:39 schreef janimie het volgende:
[..]
dan zie zelf ik geen voordeel, je betaald weer, al is het minder ,maar toch, je bent geld kwijt op de terugreis terwijl je dat met de strippenkaart binnen een uur niet kwijt bent.
Zo blijf je ook het file probleem behouden, men wil dat iedereen meer gebruik gaat maken van het OV maar die wordt alleen maar duurder gemaakt.
met de trein/vliegtuig is dat misschien logisch en uiteindelijk betaal je met een str.kaart ook gewoon dezelfde prijs buiten dat uur. Maar dat het een probleem voor je is dat je binnen 1 uur nix hoeft te stempelen snap ik niet. Dat was juist 1 van de voordelen aan zon strippenkaart en een manier om bijv. het milieuprobleem aan te pakken en meer mensen in het OV ipv in de auto te krijgen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Nogmaals: het is toch volstrekt logisch dat een retourtje meer kost dan een enkele reis?
En voor forensen maakt het niks uit, want die gaan toch niet binnen het uur weer terug naar huis.
Bij de strippenkaart was het vooral een technische beperking - vaak kun je niet met zekerheid zeggen of iemand nou heen of terug rijdt doordat de stempel alleen een zonenummer bevat.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:43 schreef janimie het volgende:
[..]
met de trein/vliegtuig is dat misschien logisch en uiteindelijk betaal je met een str.kaart ook gewoon dezelfde prijs buiten dat uur. Maar dat het een probleem voor je is dat je binnen 1 uur nix hoeft te stempelen snap ik niet. Dat was juist 1 van de voordelen aan zon strippenkaart en een manier om bijv. het milieuprobleem aan te pakken en meer mensen in het OV ipv in de auto te krijgen.
Dat laatste is flauwekul.quote:De invoering van de ov-chip valt voor mij iig vies tegen:
- tis niet alleen duur bij vooral kortere routes -die weer te lang zijn om te lopen-,
- iedereen kan ook nog eens zien waar je zoal naar toe reist , alles wordt opgeslagen.
- daar komt bij dat zon systeem geen rekening houdt met metro storingen, ik heb eens 3 kwartier op het perron moeten staan door 1 of ander mega vertraging , in een buurt waar je alleen de metro tot je beschikking hebt. De ov chip kaart pikt rustig 4 euro in omdat het lijkt alsof je niet hebt uitgecheckt wanneer je op de zelfde halte weer uitcheckt om voor je zelf vervangend vervoer te regelen.
hoezo is het gratis ? en bij jouw gebruik zoals je het beschrijft ben je dus gewoon strafbaar want aan het eind van iedere enkele reis moet je uitchecken en daarna weer inchecken voor een nieuwe (vervolg c.q terug)reisquote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Bij de strippenkaart was het vooral een technische beperking - vaak kun je niet met zekerheid zeggen of iemand nou heen of terug rijdt doordat de stempel alleen een zonenummer bevat.
[..]
Dat laatste is flauwekul.
Sterker nog: op bijvoorbeeld station Duivendrecht zijn geen poortjes voor het overstappen tussen trein en metro, dus als ik daar met de metro heen ga om iemand op te halen betaal ik alleen ¤ 0,75 instaptarief voor het retourtje, omdat ik thuis incheck en ook thuis pas weer uitcheck. En als ik heel snel zou zijn, dan is het zelfs gratis.
precies , als je snel bent, is het gratis! maar na een bepaalde tijd wordt je geld gewoon ingeslikt als je te laat uitcheckt op dezelfde perron, omdat het lijkt alsof je een wereldreis hebt gemaakt zonder in of uit te checken terwijl je in werkelijkheid al die tijd hebt vast gestaan op die 1ne perron, dus nix flauwekul, ik weet wat ik zag toen ik daar weg wilde na 3 kwartier! Had ik binnen een half uur uitgecheckt dan was er nix aan de handquote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:52 schreef Igen het volgende:
Dat laatste is flauwekul.
Sterker nog: op bijvoorbeeld station Duivendrecht zijn geen poortjes voor het overstappen tussen trein en metro, dus als ik daar met de metro heen ga om iemand op te halen betaal ik alleen ¤ 0,75 instaptarief voor het retourtje, omdat ik thuis incheck en ook thuis pas weer uitcheck. En als ik heel snel zou zijn, dan is het zelfs gratis.![]()
Zolang ik het station niet verlaat hoef ik niet tussentijds uit en in te checken.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 17:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
hoezo is het gratis ? en bij jouw gebruik zoals je het beschrijft ben je dus gewoon strafbaar want aan het eind van iedere enkele reis moet je uitchecken en daarna weer inchecken voor een nieuwe (vervolg c.q terug)reis
dus wel, wat jij doet is gewoon zwartrijden.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 18:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Zolang ik het station niet verlaat hoef ik niet tussentijds uit en in te checken.
Als jij het zo goed weet, laat mij dan maar eens zien volgens welke juridische voorwaarden je binnen één reis binnen het metrosysteem niet eerst de ene kant op en dan de andere kant op moet reizen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 19:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
dus wel, wat jij doet is gewoon zwartrijden.
Het is eerlijker prijzen te vergelijken als je je wel aan de regels houdt
lees de folder maar zou ik zeggen of vraag het aan GVB medewerkerquote:Op vrijdag 17 juli 2009 20:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Als jij het zo goed weet, laat mij dan maar eens zien volgens welke juridische voorwaarden je binnen één reis binnen het metrosysteem niet eerst de ene kant op en dan de andere kant op moet reizen.
Immers: onschuldig tot het tegendeel bewezen.
U hebt gezocht op het woord: juridisch.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 20:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
lees de folder maar zou ik zeggen of vraag het aan GVB medewerker
Als je prijzen vergelijkt, moet je de prijzen vergelijken van legale ritten en niet van een legale en illegale rit.
Ik had de mijne vrij vroeg al gekocht, zou het daaraan liggen?quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
mijn chipkaart moet er anders ook tegen worden gehouden, helemaal erop, anders leest hij hem niet,
In de metro dan
zou kunnen, ik had hem ook vroeg.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 22:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik had de mijne vrij vroeg al gekocht, zou het daaraan liggen?
In Amsterdam zie ik dat dus wel, vrouwen die hun tas voor de lezer houden en dat die dan in/uitcheckt. Ik vind het echt hartstikke irritant.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 22:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
zou kunnen, ik had hem ook vroeg.
Maar ik zie in de Rotterdamse metro alleen maar mensen die hem altijd uit de zak/tas halen. Ik heb nog nooit gezien dat iemand een tas er voor houdt ofzo, dus het zal in Rotterdam wellicht anders werken
Mochten de vervoerders zulke verhogingen wel doorvoeren als de chip ingevoerd zou gaan worden?quote:'GVB Amsterdam moet beter communiceren over chipkaart'
Uitgegeven: 22 juli 2009 11:05
Laatst gewijzigd: 22 juli 2009 11:04
AMSTERDAM - Wil de introductie van de OV-chipkaart in augustus niet op een chaos uitlopen dan moet het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB meer aan communicatie gaan doen.
Dat stelt 'OV-ambassadeur' Jeltje van Nieuwenhoven tegenover NU.nl. De oud-politica heeft op verzoek van staatssecretaris Huizinga onderzoek laten uitvoeren naar de acceptatie van betaalmiddel.
Sterk verdeeld
Reizigers blijken sterk verdeeld te zijn over de OV-chipkaart. Slechts 31 procent van de 1550 ondervraagden ziet de kaart wel zitten, terwijl 39 procent er juist niets in ziet. 30 procent staat er neutraal tegenover. Wanneer er nog een strippenkaart gebruikt kan worden zal 62 procent van de klanten dat doen, terwijl slechts een kwart overstapt op de chip.
Als mensen de kaart gebruiken is 45 procent positief, terwijl 17 procent negatief over het systeem blijft. Nadat het elektronisch reisbiljet in de Rotterdamse metro verplicht is geworden blijft 22 procent van de inwoners van de havenstad negatief, terwijl 58 procent het 'accepteert'.
Voorlichting
"De acceptatiegraad is over het algemeen inderdaad niet erg hoog, maar uit het onderzoek blijkt ook dat 40 procent nog niet weet hoe reizen met de kaart precies gaat", stelt van Nieuwenhoven. "Er moet dus heel veel aan voorlichting worden gedaan. Mensen moeten weten dat als er dingen misgaan er een geen-gezeurgarantie geldt."
De straat op
Volgens de onderzoekers beïnvloeden het negatieve imago van het openbaar vervoer en de perikelen rond de OV-chipkaart het uitblijvend enthousiasme voor het systeem. Van Nieuwenhoven herkent dat beeld: "Er is veel negatieve publiciteit geweest en er lijkt weinig aandacht voor de goede kanten van het systeem."
Zij roept het GVB op om vooral actief te communiceren en lering te trekken van de ervaring van Rotterdam. "Je moet mensen goed uitleggen wat er precies gaat veranderen", stelt de OV-Ambassadeur.
"Men moet in Amsterdam niet eigenwijs zijn. Alle medewerkers moeten het kantoor uit en reizigers gaan informeren. Bij het RET is dat ook gebeurd en dat heeft heel erg geholpen. Leer daarvan."
In aanloop naar het verbannen van de strippenkaart in de metro van de hoofdstad is er wel een communicatieplan, maar volgens van Nieuwenhoven moet echt alles op alles worden gezet.
Beeldvorming
Dat ze de oproep doet komt voort uit negatieve beeldvorming rond het miljardenproject. Het laatste jaar was er veel berichtgeving over problemen rond beveiliging, de rapportages en de vraag of er een bankstatus verplicht is. Volgens de onderzoekers heeft dat de geloofwaardigheid van de overheid en de vervoerbedrijven ondermijnd.
Prijsverhoging
Overigens blijft het rommelen rond de OV-chipkaart. Zo bleek het Amsterdamse GVB de invoering van het systeem aan te grijpen om de prijs enkele reis van 1,60 euro te verhogen naar 2,60 euro en een twee-uurskaartje van 2,40 euro naar vijf euro.
Deze kaartjes blijken regelmatig defect, waardoor reizigers problemen krijgen. Wie op een kaart met saldo reist en vergeet uit te checken betaalt een basisbedrag. Bij bus, tram en metro is dat vier euro, maar de NS straft vergeetachtigheid met twintig euro.
Dus je hebt een handtas uit Amsterdam nodigquote:Op vrijdag 17 juli 2009 22:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
In Amsterdam zie ik dat dus wel, vrouwen die hun tas voor de lezer houden en dat die dan in/uitcheckt. Ik vind het echt hartstikke irritant.
quote:Op woensdag 22 juli 2009 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mochten de vervoerders zulke verhogingen wel doorvoeren als de chip ingevoerd zou gaan worden?
En ja communiceren dat hoeft toch niet, bovenaan de organisatie piramide heeft men het volgende gedacht: We geven jullie gewoon zo'n kaart en zoek het daarna maar uit. Zowel de mensen op de vloer als wel het publiek die er gebruik van moeten gaan maken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |