http://www.ret.nl/service(...)09/a.-studenten.aspxquote:Op donderdag 23 juli 2009 02:45 schreef Santello het volgende:
Enkele vragen van mijn kant:
Ik ben een student en krijg van de gemeente een OV kaart waardoor ik doordeweeks gratis met het Openbaar Vervoor kan reizen. Hoe werkt dit met een OV-chipkaart? Is mijn OV chipkaart automatisch geupgrade waardoor ik doordeweeks mijn OV chip kaart kan gebruiken zonder op te laden?
Is er een mogelijkheid om je saldo te bekijken?
Hoe laad je je chipkaart op? Zijn er verschillende bedragen, 10-20-30 euro etc.?
super bedankt
Kan je ergens incheckken als je NIET uitcheckt dan?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 02:51 schreef korting het volgende:
Ik heb een vraagje. Bijvoorbeeld, ik wil een stukje mee reizen met mijn vriendin, bijvoorbeeld met de metro van Station Amsterdam Centraal tot Weesperplein. Ik check in bij Amsterdam Centraal en ga uit de metro bij Weesperplein.
Bij Weesperplein nemen we afscheid en ik stap uit de metro. Ik check niet uit!
Ik ga terug met de metro, weer naar Amsterdam Centraal.
Bij Amsterdam Centraal check ik uit. Stel dat dit binnen 30 minuten is, dan betaal ik niks (zie hier).
Stel dat dit meer dan 30 minuten is, wat betaal ik dan? Alleen het basistarief?
Is dit illegaal?
Superquote:Op donderdag 23 juli 2009 20:08 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
http://www.ret.nl/service(...)09/a.-studenten.aspx
nee dat kan nietquote:Op vrijdag 24 juli 2009 04:04 schreef Santello het volgende:
[..]
Kan je ergens incheckken als je NIET uitcheckt dan?
Ja dat is zwartrijdenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 02:51 schreef korting het volgende:
Ik heb een vraagje. Bijvoorbeeld, ik wil een stukje mee reizen met mijn vriendin, bijvoorbeeld met de metro van Station Amsterdam Centraal tot Weesperplein. Ik check in bij Amsterdam Centraal en ga uit de metro bij Weesperplein.
Bij Weesperplein nemen we afscheid en ik stap uit de metro. Ik check niet uit!
Ik ga terug met de metro, weer naar Amsterdam Centraal.
Bij Amsterdam Centraal check ik uit. Stel dat dit binnen 30 minuten is, dan betaal ik niks (zie hier).
Stel dat dit meer dan 30 minuten is, wat betaal ik dan? Alleen het basistarief?
Is dit illegaal?
En hoeveel kost het dan als ik netjes uitcheck bij Weesperplein en dan weer incheck richting centraal en uitcheck bij centraal?quote:
quote:'HEMA-poortjes schrijven geld van OV-chipkaart af'
Uitgegeven: 8 augustus 2009 16:44 // Laatst gewijzigd: 8 augustus 2009 16:53 // © ANP
AMSTERDAM – Volgens verschillende gebruikers van de OV-chipkaart in Amsterdam wordt er geld afgeschreven wanneer zij een HEMA-poortje passeren. Dat meldt AT5.
Myriam Bergervoet is van plan het probleem volgende week aan te kaarten bij de Stadsregio, de verantwoordelijk partij voor het invoeren van de pas. De klachten over de HEMA-poortjes zijn niet de eerste sinds de invoering van de OV-chipkaart in Amsterdam.
Wegwerpkaartjes
Onjuiste afboekingen vinden al langer plaats en ook zouden de kartonnen wegwerpkaartjes snel kapot gaan en soms helemaal niet werken.
Vanaf 27 augustus mag er in Amsterdam alleen nog maar gereisd worden met de OV-chipkaart in de metro. In Rotterdam is de kaart verplicht in de metro sinds 28 januari.
© NU.nl
voor de heenreis betaal je de 'basisstrip' plus de kosten voor het aantal gereden kilometers, voor de terugreis ALS je weer incheckt EN dit binen 30 minuten doet betaal je alleen de kosten voor het aantal gereden kilometers.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:38 schreef korting het volgende:
[..]
En hoeveel kost het dan als ik netjes uitcheck bij Weesperplein en dan weer incheck richting centraal en uitcheck bij centraal?
in feite is mijn beginpunt en eindpunt hetzelfde en stap ik over. Hoeveel kilometer berekend hij dan?
ik zou meteen weer uitchecken en doorlopen richting trein, maar ja gepakt worden in de trein is toch iets genanter dan in de metro/bus/tramquote:Op zondag 9 augustus 2009 11:10 schreef Harlon het volgende:
Wordt vooral leuk met de trein in Amsterdam. Op bijvoorbeeld Amstel moet je door die kutpoortjes heen om bij de trein te komen, maar wat als je nou naar een bestemming gaat waar je nog niet kan uitchecken?
quote:Op zondag 9 augustus 2009 11:15 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ik zou meteen weer uitchecken en doorlopen richting trein, maar ja gepakt worden in de trein is toch iets genanter dan in de metro/bus/tram
dus dan maar eerst navragen bij een ns medewerker
waarschijnlijk compabiliteit probleem ?quote:Op zondag 9 augustus 2009 13:35 schreef Freak187 het volgende:
Ik heb een NS jaarkaart met 2 buszones. Maar steeds als ik in wil inchecken in de bus, geeft ie een fout aan. Weet even niet welke fout. Is de OV chipkaart die standaard op de NS kaart zit, nog niet goed ofzo?
Ik heb gewoon m'n OV-jaarkaart hoorquote:Op zondag 9 augustus 2009 11:15 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ik zou meteen weer uitchecken en doorlopen richting trein, maar ja gepakt worden in de trein is toch iets genanter dan in de metro/bus/tram
dus dan maar eerst navragen bij een ns medewerker
Ik zou zeggen: lees je in in de topicreeks...quote:Op zondag 9 augustus 2009 16:31 schreef Bommenlegger het volgende:
macca728 kan alleen negatieve argumenten aanvoeren voor de ovchipcard?
Ik begrijp het probleem niet zo goed.
Was je voorheen ook zo'n tegenstander van de strippenkaart en de zone's?
quote:
Omdat de poortjes anders zijn kan er niets worden afgeschreven. Maar over storingen waardoor de chip raar kan doen hoor ik ze niet.quote:'Hema int geen geld ov-chipkaart'
Uitgegeven: 9 augustus 2009 13:48 / Laatst gewijzigd: 9 augustus 2009 13:48
AMSTERDAM - Het is uitgesloten dat detectiepoortjes van de Hema geld van de ov-chipkaart afschrijven.
De ov-chipkaart werkt alleen bij kaartlezers in het openbaar vervoer, schrijven Hema en het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf GVB zondag in een gezamenlijke verklaring.
De Amsterdamse omroep AT5 meldde zaterdag dat mensen met een ov-chipkaart klagen dat hun geld wordt afgeschreven als ze een poortje van de Hema passeren.
PvdA-gemeenteraadslid Myriam Bergervoet kondigde aan het 'probleem' aan te kaarten bij de Stadsregio, die verantwoordelijk is voor het invoeren van de pas.
Dat de poortjes van de Hema geld afschrijven is technisch echter niet mogelijk, leggen GVB en Hema uit.
Het poortje van de Hema verandert nooit iets in een chip in de kleding die passeert en zeker niet in een onbekende chip. De poortjes gaan alleen na of de passerende kleding al verkocht is of niet.
© Novum
is toch zo na te gaan of de de HEMA poortjes geld afschrijven van de OV chipkaart via het transactie overzicht ?quote:Op zondag 9 augustus 2009 16:58 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
[..]
Omdat de poortjes anders zijn kan er niets worden afgeschreven. Maar over storingen waardoor de chip raar kan doen hoor ik ze niet.
Ik zou zeggen dat ik er beroepsmatig mee bezig ben,quote:Op zondag 9 augustus 2009 16:56 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: lees je in in de topicreeks...
Weer zeuren om het zeuren?quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
is toch zo na te gaan of de de HEMA poortjes geld afschrijven van de OV chipkaart via het transactie overzicht ?
Heeft dat dan zin?quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
oh ben je er beroepsmatig mee bezig ? vertel ?????
ja als je geen argumenten kan inbrengen is dat beterquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:04 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Heeft dat dan zin?
Al je 16373737563 commentaren op de chipcard zeggen me meer dan genoeg.
En ik ben geen evangelist om jou te bekeren.
Dus laat ik het hierbij.
ik heb sinds kort ook een NS jaarkaart, met 1 extra zone er bij, en dat werkt bij de metro in ieder geval gewoon goed. Dus ik gok dat het aan jouw kaart specifiek ligt.quote:Op zondag 9 augustus 2009 13:35 schreef Freak187 het volgende:
Ik heb een NS jaarkaart met 2 buszones. Maar steeds als ik in wil inchecken in de bus, geeft ie een fout aan. Weet even niet welke fout. Is de OV chipkaart die standaard op de NS kaart zit, nog niet goed ofzo?
Je bent een afslag tevroeg afgeslagen smileyboy.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:06 schreef vanwelleer het volgende:en er is een chip die het allemaal doet, net zo vaak als je wil, zonder kosten...
maar details daarover zijn niet geheel legaal......
wie zoekt zal vinden...
quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja als je geen argumenten kan inbrengen is dat beter
Ik ben overigens geen student, maar wel iemand die vrijwel dagelijks gebruik maakt van de chipkaart.
En for the record ik zeur niet dat er geld wordt afgeschreven als ik door een HEMA poortje gaat, maar andere zeikerds, jouw definitie van potentiele klanten blijkbaar
????????????????????????????quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:10 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ik wist niet dat om de HEMA binnen te komen je ook je ovchipcard moest gebruiken?
Enne......je HOEFT er geen gebruik van te maken als je er zo op TEGEN bent.
Wat zeur je dan?
quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:09 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Je bent een afslag tevroeg afgeslagen smileyboy.
Bnw is een deurtje verder.
Geeft me een goed gevoel dat jij je goed voelt.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:15 schreef vanwelleer het volgende:
[..]
Heeeee, jij ook hier? wat leuk...
wat lief dat je even op me reageert.... heel mijn dag weer goed...
goede post trouwens.... in bnw...
lees je de voorgaande posts is, dan zie je dat er geld wordt afgeschreven volgens chipkaartgebruikers als je door een HEMA poortje gaat, bron NU.nlquote:
Dus jij bent verantwoordelijk voor al die ellende en prijsverhogingen? Nou, fijn leven zul je dan hebben.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:01 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat ik er beroepsmatig mee bezig ben,
En niet een beroepszeurderige student ben zoals jij?
Ik word er wijzer en rijker vanquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:25 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus jij bent verantwoordelijk voor al die ellende en prijsverhogingen? Nou, fijn leven zul je dan hebben.
Jij weet wel meer niet blijkbaar. Maar dat zal dan ook de reden zijn dat je er beroepsmatig mee bezig bent...quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:10 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ik wist niet dat om de HEMA binnen te komen je ook je ovchipcard moest gebruiken?
Wat zeur je dan?
de broer van , die was er ook beroepsmatig mee bezig .....quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij weet wel meer niet blijkbaar. Maar dat zal dan ook de reden zijn dat je er beroepsmatig mee bezig bent...
Ben blij dat jij alles wel weet, dan kan ik me uit deze discussie terugtrekken.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij weet wel meer niet blijkbaar. Maar dat zal dan ook de reden zijn dat je er beroepsmatig mee bezig bent...
Oh ja, die gastquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
de broer van , die was er ook beroepsmatig mee bezig .....
Jij ookquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:34 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ben blij dat jij alles wel weet, dan kan ik me uit deze discussie terugtrekken.
Succes verder,
Laatste opmerking: ja, alleen zul je even moeite moeten doen om erachter te komen dat je het alweer (gôh) mis hebt.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:58 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Laatste vraagje...
Je nickname zegt hoe je bent?
hoe wil je ooit van het OV gebruik maken zonder de chipkaart? het is de bedoeling dat dat ding landelijk werkt en je straks niets anders meer mag gebruiken.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:10 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Wat zeur je dan?
Een student heeft nix te klagen, die rijd GRATISquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:01 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat ik er beroepsmatig mee bezig ben,
En niet een beroepszeurderige student ben zoals jij?
Hmmm, blijkbaar toch wat te veel zon voor sommige mensen?quote:HEMA boos op PvdA-raasdslid
ma 10 aug 2009, 12:57
AMSTERDAM - De HEMA neemt mogelijk juridische stappen tegen het Amsterdamse PvdA-gemeenteraadslid Myriam Bergervoet.
Zij meldde dat de ov-chipkaart reageert op detectiepoortjes van de HEMA, waardoor geld van de kaart wordt afgeschreven, schrijft Het Parool. „Dit is een broodjeaapverhaal. Afhankelijk van mogelijke onrust onder klanten nemen we stappen”, zegt een woordvoerster van het winkelbedrijf.
Dat is niet mogelijk bij mijn weten.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
lees je de voorgaande posts is, dan zie je dat er geld wordt afgeschreven volgens chipkaartgebruikers als je door een HEMA poortje gaat, bron NU.nl
en voor iemand die er beroepsmatig mee bezig is, de OV chipkaart is al verplicht in de metro in Rotterdam en wordt dat in Amsterdam eind deze maand.
En later in heel Nederland
Ik vermoed dat ze poortjes niet sluiten op Amstel, bij de perrons van de Metro's staan namelijk ook incheckers.quote:Op zondag 9 augustus 2009 11:10 schreef Harlon het volgende:
Wordt vooral leuk met de trein in Amsterdam. Op bijvoorbeeld Amstel moet je door die kutpoortjes heen om bij de trein te komen, maar wat als je nou naar een bestemming gaat waar je nog niet kan uitchecken?
waarom bij het uitstappen weer 2x langs de scanner gehaald ?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:09 schreef sunmoonstar het volgende:
Een vraagje: vorige week heb ik mijn OV-chipkaart (gekregen van de IB-groep) voor het eerst opgeladen met 10 euro (via zo'n oplaad-punt op het busstation in Utrecht). Vervolgens ben ik de bus ingestapt, en heb ik m'n kaart langs de scanner gehaald. Omdat ik niet goed zag of ie 'm gepakt had, haalde ik 'm er een tweede keer langs. Toen was ik dus, zo bleek, weer uitgecheckt. (de eerste poging was dus weer gelukt. Vervolgens heb ik m'n kaart bij het uitstappen opnieuw 2 maal langs de scanner gehaald, dit omdat ik anders alleen ingecheckt zou zijn, en niet uitgecheckt.
Nu kan ik op dit moment op de website niet zien wat m'n transacties zijn, maar heb ik nu dus per ongeluk niet betaald, of.. wat kan ik verwachten?
En nog een tweede vraag: op het busstation in Utrecht wordt (nog) niet met poortjes enzo gewerkt, hoe zouden controleurs kunnen zien of ik m'n chipkaart gebruikt heb om in te checken? Gaan die met een soort scan-apperatuur aan de slag ofzo? En moet ik ook in- en uitchecken als ik ook nog een gewone 'analoge' OV-studentenkaart heb?
Bedankt voor de reacties!
Nou, op als einde zat ik nog alleen in de bus, en de chauffeur zat duidelijk op te letten (en zei kort oor mijn halte ook nog door de omroeper dat ik niet moest vergeten om uit te checken). En toen dacht ik dus, van, als ik 'm er nu maar een keer langs haal ben ik weer alleen ingecheckt wat me dan 4 euro kost. Vandaar.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 00:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
waarom bij het uitstappen weer 2x langs de scanner gehaald ?
Je was al uitgecheckt toen je bij het instappen voor de 2de keer scande, je heb nu geluk gehad want als je 1x had gescand bij het uitstappen was je weer ingecheckt en aangezien je dan niet zou hebben uitgecheckt had het je 4 euro gekost plus blokkade van de kaart.
ja dan moet je wel haha, wel slim om het 2x te doen dan !!quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 10:13 schreef sunmoonstar het volgende:
[..]
Nou, op als einde zat ik nog alleen in de bus, en de chauffeur zat duidelijk op te letten (en zei kort oor mijn halte ook nog door de omroeper dat ik niet moest vergeten om uit te checken). En toen dacht ik dus, van, als ik 'm er nu maar een keer langs haal ben ik weer alleen ingecheckt wat me dan 4 euro kost. Vandaar.
Hoeveel tijd mag er eigenlijk zitten tussen het in- en uitchecken? Want als je op dag 1 wel incheckt maar niet uitcheckt, en dan op dag 2 je pas weer langs de scanner haalt, ben j e dan pas uitgecheckt van de rit van dag 1? Of is er een maximale reis-tijd?
30 minuten, anders ben je 4 pleuro kwijtquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 10:13 schreef sunmoonstar het volgende:
[..]
Nou, op als einde zat ik nog alleen in de bus, en de chauffeur zat duidelijk op te letten (en zei kort oor mijn halte ook nog door de omroeper dat ik niet moest vergeten om uit te checken). En toen dacht ik dus, van, als ik 'm er nu maar een keer langs haal ben ik weer alleen ingecheckt wat me dan 4 euro kost. Vandaar.
Hoeveel tijd mag er eigenlijk zitten tussen het in- en uitchecken? Want als je op dag 1 wel incheckt maar niet uitcheckt, en dan op dag 2 je pas weer langs de scanner haalt, ben j e dan pas uitgecheckt van de rit van dag 1? Of is er een maximale reis-tijd?
nee, die krijg je pas als je daadwerkelijk door een controleur gepakt wordtquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:12 schreef Elmostyle het volgende:
Zelf vind ik het wel makkelijk enzo, maar is het niet zo dat ik achteraf boetes kan krijgen?(Voor die enkele keer dat ik eens in de grote stad ben en dat ding nodig heb) ook al heeft de IB-groep mij medegedeeld dat ik geen gebruik meer van dat ding kan maken?
hoe kom je aan 30 min ? lijkt me redelijk onzinnig, er zijn genoeg trein en busreizen die langer dan 30 min durenquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:39 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
30 minuten, anders ben je 4 pleuro kwijt
hoe lang duurt de rit van Rotterdam CS naar Spijkenisse? Dat is denk ik ongeveer het langste traject.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:06 schreef EilandjeOnline het volgende:
In de metro heb je iig de tijd om binnen 30 minuten alsnog uit te checken zonder meteen 4 euro te betalen mocht je dat zijn vergeten
das maar 30-40 minutenquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:51 schreef Tokus het volgende:
[..]
hoe lang duurt de rit van Rotterdam CS naar Spijkenisse? Dat is denk ik ongeveer het langste traject.
Nu heb je het over overstappen. Als je binnen 30 minuten weer incheckt hoef je dat starttarief niet te betalen. Dat heeft niks met die 4 euro te maken. Die ben je alleen (volledig) kwijt als je helemaal niet uitcheckt.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:54 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
das maar 30-40 minuten
Rdam Nesselande naar Spijkenisse is langer, veel langer
In spijkenisse vergeet je echt niet uit te checken, daar heb je wel poorten
maar wat ik probeer uit te leggen is dat het niet uit maakt hoelang een metro rit duurt
Wanneer je uit de metro stapt en vanaf dat tijdstip binnen 30 minuten uitcheckt, dan ben je je geld niet kwijt
Klopt ja, waarschijnlijk ben je je geld pas kwijt (die 4 euro) als het systeem geupdate wordt en alle gegevens verwerkt worden, waarschijnlijk dus na 24-30 uur.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 20:09 schreef Tokus het volgende:
[..]
Nu heb je het over overstappen. Als je binnen 30 minuten weer incheckt hoef je dat starttarief niet te betalen. Dat heeft niks met die 4 euro te maken. Die ben je alleen (volledig) kwijt als je helemaal niet uitcheckt.
ik heb het niet over overstappen, ook ls je niet hoeft over te stappen heb je nog tijd om uit te checken: stel je stapt in de metro op spijkenisse akkers en je rijd helemaal door tot rotterdam ambachtsland, een route van een uur. op ambachtsland vergeten mensen soms uit te checken omdat je paaltjes hebt, geen poortjes.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 20:09 schreef Tokus het volgende:
[..]
Nu heb je het over overstappen. Als je binnen 30 minuten weer incheckt hoef je dat starttarief niet te betalen. Dat heeft niks met die 4 euro te maken. Die ben je alleen (volledig) kwijt als je helemaal niet uitcheckt.
ja logisch. Maar die 30 minuten, hoe moet dat systeem weten dat jij uit de metro komt en dan binnen 30 minuten daar uitcheckt?quote:Op zondag 16 augustus 2009 12:50 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ik heb het niet over overstappen, stel je stapt in de metro op spijkenisse akkers en je rijd helemaal door tot rotterdam ambachtsland, een route van een uur. op ambachtsland vergeten mensen soms uit te checken omdat je paaltjes hebt, geen poortjes.
ook ik vergat het eens en liep binnen 30 minuten terug om alsnog uit te checken, toen zag ik dat ik mn geld niet kwijt was en 2,96 betaald had.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |