Weer zeuren om het zeuren?quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
is toch zo na te gaan of de de HEMA poortjes geld afschrijven van de OV chipkaart via het transactie overzicht ?
Heeft dat dan zin?quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
oh ben je er beroepsmatig mee bezig ? vertel ?????
ja als je geen argumenten kan inbrengen is dat beterquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:04 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Heeft dat dan zin?
Al je 16373737563 commentaren op de chipcard zeggen me meer dan genoeg.
En ik ben geen evangelist om jou te bekeren.
Dus laat ik het hierbij.
ik heb sinds kort ook een NS jaarkaart, met 1 extra zone er bij, en dat werkt bij de metro in ieder geval gewoon goed. Dus ik gok dat het aan jouw kaart specifiek ligt.quote:Op zondag 9 augustus 2009 13:35 schreef Freak187 het volgende:
Ik heb een NS jaarkaart met 2 buszones. Maar steeds als ik in wil inchecken in de bus, geeft ie een fout aan. Weet even niet welke fout. Is de OV chipkaart die standaard op de NS kaart zit, nog niet goed ofzo?
Je bent een afslag tevroeg afgeslagen smileyboy.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:06 schreef vanwelleer het volgende:en er is een chip die het allemaal doet, net zo vaak als je wil, zonder kosten...
maar details daarover zijn niet geheel legaal......
wie zoekt zal vinden...
quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja als je geen argumenten kan inbrengen is dat beter
Ik ben overigens geen student, maar wel iemand die vrijwel dagelijks gebruik maakt van de chipkaart.
En for the record ik zeur niet dat er geld wordt afgeschreven als ik door een HEMA poortje gaat, maar andere zeikerds, jouw definitie van potentiele klanten blijkbaar
????????????????????????????quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:10 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ik wist niet dat om de HEMA binnen te komen je ook je ovchipcard moest gebruiken?
Enne......je HOEFT er geen gebruik van te maken als je er zo op TEGEN bent.
Wat zeur je dan?
quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:09 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Je bent een afslag tevroeg afgeslagen smileyboy.
Bnw is een deurtje verder.
Geeft me een goed gevoel dat jij je goed voelt.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:15 schreef vanwelleer het volgende:
[..]
Heeeee, jij ook hier? wat leuk...
wat lief dat je even op me reageert.... heel mijn dag weer goed...
goede post trouwens.... in bnw...
lees je de voorgaande posts is, dan zie je dat er geld wordt afgeschreven volgens chipkaartgebruikers als je door een HEMA poortje gaat, bron NU.nlquote:
Dus jij bent verantwoordelijk voor al die ellende en prijsverhogingen? Nou, fijn leven zul je dan hebben.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:01 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat ik er beroepsmatig mee bezig ben,
En niet een beroepszeurderige student ben zoals jij?
Ik word er wijzer en rijker vanquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:25 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus jij bent verantwoordelijk voor al die ellende en prijsverhogingen? Nou, fijn leven zul je dan hebben.
Jij weet wel meer niet blijkbaar. Maar dat zal dan ook de reden zijn dat je er beroepsmatig mee bezig bent...quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:10 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ik wist niet dat om de HEMA binnen te komen je ook je ovchipcard moest gebruiken?
Wat zeur je dan?
de broer van , die was er ook beroepsmatig mee bezig .....quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij weet wel meer niet blijkbaar. Maar dat zal dan ook de reden zijn dat je er beroepsmatig mee bezig bent...
Ben blij dat jij alles wel weet, dan kan ik me uit deze discussie terugtrekken.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij weet wel meer niet blijkbaar. Maar dat zal dan ook de reden zijn dat je er beroepsmatig mee bezig bent...
Oh ja, die gastquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
de broer van , die was er ook beroepsmatig mee bezig .....
Jij ookquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:34 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ben blij dat jij alles wel weet, dan kan ik me uit deze discussie terugtrekken.
Succes verder,
Laatste opmerking: ja, alleen zul je even moeite moeten doen om erachter te komen dat je het alweer (gôh) mis hebt.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:58 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Laatste vraagje...
Je nickname zegt hoe je bent?
hoe wil je ooit van het OV gebruik maken zonder de chipkaart? het is de bedoeling dat dat ding landelijk werkt en je straks niets anders meer mag gebruiken.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:10 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Wat zeur je dan?
Een student heeft nix te klagen, die rijd GRATISquote:Op zondag 9 augustus 2009 17:01 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat ik er beroepsmatig mee bezig ben,
En niet een beroepszeurderige student ben zoals jij?
Hmmm, blijkbaar toch wat te veel zon voor sommige mensen?quote:HEMA boos op PvdA-raasdslid
ma 10 aug 2009, 12:57
AMSTERDAM - De HEMA neemt mogelijk juridische stappen tegen het Amsterdamse PvdA-gemeenteraadslid Myriam Bergervoet.
Zij meldde dat de ov-chipkaart reageert op detectiepoortjes van de HEMA, waardoor geld van de kaart wordt afgeschreven, schrijft Het Parool. „Dit is een broodjeaapverhaal. Afhankelijk van mogelijke onrust onder klanten nemen we stappen”, zegt een woordvoerster van het winkelbedrijf.
Dat is niet mogelijk bij mijn weten.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
lees je de voorgaande posts is, dan zie je dat er geld wordt afgeschreven volgens chipkaartgebruikers als je door een HEMA poortje gaat, bron NU.nl
en voor iemand die er beroepsmatig mee bezig is, de OV chipkaart is al verplicht in de metro in Rotterdam en wordt dat in Amsterdam eind deze maand.
En later in heel Nederland
Ik vermoed dat ze poortjes niet sluiten op Amstel, bij de perrons van de Metro's staan namelijk ook incheckers.quote:Op zondag 9 augustus 2009 11:10 schreef Harlon het volgende:
Wordt vooral leuk met de trein in Amsterdam. Op bijvoorbeeld Amstel moet je door die kutpoortjes heen om bij de trein te komen, maar wat als je nou naar een bestemming gaat waar je nog niet kan uitchecken?
waarom bij het uitstappen weer 2x langs de scanner gehaald ?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:09 schreef sunmoonstar het volgende:
Een vraagje: vorige week heb ik mijn OV-chipkaart (gekregen van de IB-groep) voor het eerst opgeladen met 10 euro (via zo'n oplaad-punt op het busstation in Utrecht). Vervolgens ben ik de bus ingestapt, en heb ik m'n kaart langs de scanner gehaald. Omdat ik niet goed zag of ie 'm gepakt had, haalde ik 'm er een tweede keer langs. Toen was ik dus, zo bleek, weer uitgecheckt. (de eerste poging was dus weer gelukt. Vervolgens heb ik m'n kaart bij het uitstappen opnieuw 2 maal langs de scanner gehaald, dit omdat ik anders alleen ingecheckt zou zijn, en niet uitgecheckt.
Nu kan ik op dit moment op de website niet zien wat m'n transacties zijn, maar heb ik nu dus per ongeluk niet betaald, of.. wat kan ik verwachten?
En nog een tweede vraag: op het busstation in Utrecht wordt (nog) niet met poortjes enzo gewerkt, hoe zouden controleurs kunnen zien of ik m'n chipkaart gebruikt heb om in te checken? Gaan die met een soort scan-apperatuur aan de slag ofzo? En moet ik ook in- en uitchecken als ik ook nog een gewone 'analoge' OV-studentenkaart heb?
Bedankt voor de reacties!
Nou, op als einde zat ik nog alleen in de bus, en de chauffeur zat duidelijk op te letten (en zei kort oor mijn halte ook nog door de omroeper dat ik niet moest vergeten om uit te checken). En toen dacht ik dus, van, als ik 'm er nu maar een keer langs haal ben ik weer alleen ingecheckt wat me dan 4 euro kost. Vandaar.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 00:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
waarom bij het uitstappen weer 2x langs de scanner gehaald ?
Je was al uitgecheckt toen je bij het instappen voor de 2de keer scande, je heb nu geluk gehad want als je 1x had gescand bij het uitstappen was je weer ingecheckt en aangezien je dan niet zou hebben uitgecheckt had het je 4 euro gekost plus blokkade van de kaart.
ja dan moet je wel haha, wel slim om het 2x te doen dan !!quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 10:13 schreef sunmoonstar het volgende:
[..]
Nou, op als einde zat ik nog alleen in de bus, en de chauffeur zat duidelijk op te letten (en zei kort oor mijn halte ook nog door de omroeper dat ik niet moest vergeten om uit te checken). En toen dacht ik dus, van, als ik 'm er nu maar een keer langs haal ben ik weer alleen ingecheckt wat me dan 4 euro kost. Vandaar.
Hoeveel tijd mag er eigenlijk zitten tussen het in- en uitchecken? Want als je op dag 1 wel incheckt maar niet uitcheckt, en dan op dag 2 je pas weer langs de scanner haalt, ben j e dan pas uitgecheckt van de rit van dag 1? Of is er een maximale reis-tijd?
30 minuten, anders ben je 4 pleuro kwijtquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 10:13 schreef sunmoonstar het volgende:
[..]
Nou, op als einde zat ik nog alleen in de bus, en de chauffeur zat duidelijk op te letten (en zei kort oor mijn halte ook nog door de omroeper dat ik niet moest vergeten om uit te checken). En toen dacht ik dus, van, als ik 'm er nu maar een keer langs haal ben ik weer alleen ingecheckt wat me dan 4 euro kost. Vandaar.
Hoeveel tijd mag er eigenlijk zitten tussen het in- en uitchecken? Want als je op dag 1 wel incheckt maar niet uitcheckt, en dan op dag 2 je pas weer langs de scanner haalt, ben j e dan pas uitgecheckt van de rit van dag 1? Of is er een maximale reis-tijd?
nee, die krijg je pas als je daadwerkelijk door een controleur gepakt wordtquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:12 schreef Elmostyle het volgende:
Zelf vind ik het wel makkelijk enzo, maar is het niet zo dat ik achteraf boetes kan krijgen?(Voor die enkele keer dat ik eens in de grote stad ben en dat ding nodig heb) ook al heeft de IB-groep mij medegedeeld dat ik geen gebruik meer van dat ding kan maken?
hoe kom je aan 30 min ? lijkt me redelijk onzinnig, er zijn genoeg trein en busreizen die langer dan 30 min durenquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:39 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
30 minuten, anders ben je 4 pleuro kwijt
hoe lang duurt de rit van Rotterdam CS naar Spijkenisse? Dat is denk ik ongeveer het langste traject.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:06 schreef EilandjeOnline het volgende:
In de metro heb je iig de tijd om binnen 30 minuten alsnog uit te checken zonder meteen 4 euro te betalen mocht je dat zijn vergeten
das maar 30-40 minutenquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:51 schreef Tokus het volgende:
[..]
hoe lang duurt de rit van Rotterdam CS naar Spijkenisse? Dat is denk ik ongeveer het langste traject.
Nu heb je het over overstappen. Als je binnen 30 minuten weer incheckt hoef je dat starttarief niet te betalen. Dat heeft niks met die 4 euro te maken. Die ben je alleen (volledig) kwijt als je helemaal niet uitcheckt.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:54 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
das maar 30-40 minuten
Rdam Nesselande naar Spijkenisse is langer, veel langer
In spijkenisse vergeet je echt niet uit te checken, daar heb je wel poorten
maar wat ik probeer uit te leggen is dat het niet uit maakt hoelang een metro rit duurt
Wanneer je uit de metro stapt en vanaf dat tijdstip binnen 30 minuten uitcheckt, dan ben je je geld niet kwijt
Klopt ja, waarschijnlijk ben je je geld pas kwijt (die 4 euro) als het systeem geupdate wordt en alle gegevens verwerkt worden, waarschijnlijk dus na 24-30 uur.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 20:09 schreef Tokus het volgende:
[..]
Nu heb je het over overstappen. Als je binnen 30 minuten weer incheckt hoef je dat starttarief niet te betalen. Dat heeft niks met die 4 euro te maken. Die ben je alleen (volledig) kwijt als je helemaal niet uitcheckt.
ik heb het niet over overstappen, ook ls je niet hoeft over te stappen heb je nog tijd om uit te checken: stel je stapt in de metro op spijkenisse akkers en je rijd helemaal door tot rotterdam ambachtsland, een route van een uur. op ambachtsland vergeten mensen soms uit te checken omdat je paaltjes hebt, geen poortjes.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 20:09 schreef Tokus het volgende:
[..]
Nu heb je het over overstappen. Als je binnen 30 minuten weer incheckt hoef je dat starttarief niet te betalen. Dat heeft niks met die 4 euro te maken. Die ben je alleen (volledig) kwijt als je helemaal niet uitcheckt.
ja logisch. Maar die 30 minuten, hoe moet dat systeem weten dat jij uit de metro komt en dan binnen 30 minuten daar uitcheckt?quote:Op zondag 16 augustus 2009 12:50 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ik heb het niet over overstappen, stel je stapt in de metro op spijkenisse akkers en je rijd helemaal door tot rotterdam ambachtsland, een route van een uur. op ambachtsland vergeten mensen soms uit te checken omdat je paaltjes hebt, geen poortjes.
ook ik vergat het eens en liep binnen 30 minuten terug om alsnog uit te checken, toen zag ik dat ik mn geld niet kwijt was en 2,96 betaald had.
Nee. Fout.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 22:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Klopt ja, waarschijnlijk ben je je geld pas kwijt (die 4 euro) als het systeem geupdate wordt en alle gegevens verwerkt worden, waarschijnlijk dus na 24-30 uur.
je hebt 3 van die dingen in qbuzzquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 23:21 schreef macca728 het volgende:
Gisteren weer leuk in de Q buzz naar Ridderkerk, die sinds 1 maand ook werken met de chipkaart, 1 zuil van de 2 was alweer buiten gebruik.
maar daar heb je nog zat andere poortjes waar je kan incheckenquote:Bij CS bleef het systeem weer hangen, wat betekent dat je het saldo blijft zien van iemand, waarbij het poortje ook gewoon open blijft staan.
op zuidplein stikt het helemaaaal van de beschikbare poortjes, als 1 van de vele het niet doet loop of ren ik gewoon naar de volgende,ik let daar al op afstand al op, je kan aan het rode licht op zon zuil/poort zien of het stuk is of niet, handig als je moet rennen voor de metro.beetje op inspelen dusquote:Bij Zuidplein ook weer een poortje buiten gebruik, er blijven zich blijkbaar problemen voordoen
quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:06 schreef Tokus het volgende:
[..]
ja logisch. Maar die 30 minuten, hoe moet dat systeem weten dat jij uit de metro komt en dan binnen 30 minuten daar uitcheckt?
en dat maakt dat je nog tijd hebt om uit te checken mocht je het vergeten zijn in de metroquote:Op zondag 16 augustus 2009 13:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Er zit een maximale tijdsduur aan een rit.
Waar heb je het over?quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:24 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
[..]
en dat maakt dat je nog tijd hebt om uit te checken mocht je het vergeten zijn in de metro
ik neem aan dat het systeem niet alleen rekening houdt met het aantal gereden kilometers maar ook met de tijdsduur. je checkt laat uit, het systeem rekend of je nog optijd was of niet en je bent je geld daarna kwijt of niet. zo heb ik het iig ervaren
ligt eraan welke metro je neemt, de erasmuslijn of callandlijnquote:Op zondag 16 augustus 2009 13:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar heb je het over?
In de metro is het heel simpel. Je kunt er alleen in als je incheckt, en je kunt er alleen uit als je uitcheckt. En je betaalt voor de afstand tussen de plek waar je incheckt en de plek waar je uitcheckt.
Dus stel, je doet dit:
1. Check-in op Beurs
2. Je neemt de metro naar Spijkenisse - De Akkers
3. Je stapt daar over op de metro naar Zuidplein
4. Je gaat op Zuidplein een half uur op het perron op een bankje zitten
5. Je neemt de metro richting CS, maar je stapt uit op station Beurs
6. Check-uit op Beurs
Dan betaal je voor Beurs -> Beurs, ofwel alleen het opstaptarief. Mits je binnen de maximale reistijd blijft.
en volgens mij reis jij nooit verder dan beurs met de metro, voorbij metrostation capelsebrug heb je alleen in en uitcheckpaaltjes, en geen poortjes, behalve op alexander en nesselande.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar heb je het over?
In de metro is het heel simpel. Je kunt er alleen in als je incheckt, en je kunt er alleen uit als je uitcheckt. En je betaalt voor de afstand tussen de plek waar je incheckt en de plek waar je uitcheckt.
O okee, dat wist ik niet nee.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:52 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
en volgens mij reis jij nooit verder dan beurs met de metro, voorbij metrostation capelsebrug heb je alleen in en uitcheckpaaltjes, en geen poortjes, behalve op alexander en nesselande.
door die poortjes vergeet je echt niet in en uit te checken, maar bij de paaltjes vergeet je dat welleens en ik heb al een paar keer meegemaakt dat je binnen 30 minuten gwoon uit kan checken mocht je dit vergeten zijn, ik was iig geen 4 euro kwijt.
hoe kom je aan die maximale reisduur ? zelf verzonnen ?quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:55 schreef Igen het volgende:
[..]
O okee, dat wist ik niet nee.
Maar dan geldt hetzelfde principe: maximale reisduur is 2 uur. Als je dus na het inchecken 5 minuten wacht op de metro, en dan een ritje van 10 minuten maakt, dan heb je daarna dus nog 1 uur en 45 minuten om uit te checken.
dat kan wat jij zegt, maar dat is dus zwartrijden, je moet altijd uitchecken na en reis, in jouw geval dus uitchecken als je overstapt in de metro naar Zuidplein en daarna weer incheckenquote:Op zondag 16 augustus 2009 13:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar heb je het over?
Dus stel, je doet dit:
1. Check-in op Beurs
2. Je neemt de metro naar Spijkenisse - De Akkers (edit: met de calandlijn)
6. Check-uit op Beurs
Dan betaal je voor Beurs -> Beurs, ofwel alleen het opstaptarief. Mits je binnen de maximale reistijd blijft.
dat is misschien in amsterdam het geval, hier in rdam moet je dat niet proberen , hier ben je gewoon je geld kwijt na een half uur , mocht je ergens op een perron met uitcheckpaaltjes zijn uitgestapt wat volgens het systeem een rit van 15 minuten was geweest.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:55 schreef Igen het volgende:
[..]
O okee, dat wist ik niet nee.
Maar dan geldt hetzelfde principe: maximale reisduur is 2 uur. Als je dus na het inchecken 5 minuten wacht op de metro, en dan een ritje van 10 minuten maakt, dan heb je daarna dus nog 1 uur en 45 minuten om uit te checken.
Calandlijn:quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar heb je het over?
Dus stel, je doet dit:
1. Check-in op Beurs
6. Check-uit op Beurs
Daarom niet overstappen op Tussenwater maar bij De Akkers, want daar stoppen alle metro's op hetzelfde perron.quote:Op zondag 16 augustus 2009 14:12 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
Calandlijn:
1. Check-in op Beurs
3. Je stapt daar over op de metro naar Zuidplein --> dan zal je uit en weer in moeten checken op station tussenwater
6. Check-uit op Beurs
Je hebt dan het basistarief plus het aantal kilometers betaald
en @igen, een doelloze rit, je hebt winkels op zuidplein hoor
Ik heb ook meerdere keren die 'tweede foto' moeten inleveren. Uiteindelijk hebben ze toch de foto die ik als eerste had gegeven gebruikt.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:36 schreef Haunter het volgende:
Wat een amateurs bij de IB-groep. Heb die chipkaart nog steeds niet ontvangen, ik naar het postkantoor om te kijken waarom ik 'm nog niet heb. Blijkt dat ik mijn 2e foto nog niet ingeleverd heb... Terwijl ze langzamerhand mijn hele transformatie van puber naar volwassene hebben kunnen zien aan de pasfoto's die ik ingeleverd heb.
ben je op de terugreis nooit aangesproken door een controleur, die ziet echt wel dat je niet uit en weer ingecheckt hebt voor de terugreis.quote:Op zondag 16 augustus 2009 14:27 schreef Igen het volgende:
En daar maak ik in Amsterdam dankbaar gebruik van: bij station Bijlmer ArenA zijn de poortjes niet actief, dus voor slechts eenmalig het opstaptarief van 75 cent kan ik daarheen retour, zonder dat ze me op zwartrijden kunnen betrappen.
(mits ik binnen 2 uur weer terug ben uiteraard)
1 correctie bij het stationbezoek betaal je 0.01 centquote:Op zondag 16 augustus 2009 13:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. Fout.
Bij het inchecken worden meteen 4 euro afgeboekt. Als je niet uitcheckt ben je die dus kwijt. Als je wel uitcheckt dan worden die 4 euro (min de ritprijs natuurlijk) teruggeboekt op de chipkaart.
Als je niet incheckt, en dan uitcheckt, dan worden alsnog 4 euro afgeboekt.
Er zit een maximale tijdsduur aan een rit. In Amsterdam is dat 2 uur. Stel, je checkt in, wacht/reist langer dan 2 uur, en checkt dan uit. Dan denkt het systeem dat je twee ritten hebt gemaakt, dat je bij de eerste rit niet hebt uitgecheckt en bij de tweede rit niet hebt ingecheckt. Dan ben je dus 4 + 4 = 8 euro kwijt.
Dan heb je nog de regel van het stationbezoek. Als je een metrostation binnen gaat, en binnen een halfuur ofzo bij hetzelfde metrostation weer uitcheckt, dan betaal je niks.
En tenslotte heb je nog de overstapregel: als je uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt dan betaal je niet nog een keer het basistarief/opstaptarief.
overstappen op spijkenisse centrum is een kortere reisduur maar ik zou niet weten wat hoeveel je btaald, beurs -> spijkcity-centrum = 33 minuten en terug is 1 uur en nog wat min.quote:Op zondag 16 augustus 2009 14:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Daarom niet overstappen op Tussenwater maar bij De Akkers, want daar stoppen alle metro's op hetzelfde perron.
Binnen de metro mag je overstappen zo veel je wil, dus ook op een metro die terug gaat.quote:Op zondag 16 augustus 2009 14:37 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
ben je op de terugreis nooit aangesproken door een controleur, die ziet echt wel dat je niet uit en weer ingecheckt hebt voor de terugreis.
de ov chipkaart werkt niet meer met zones maar berekent de gehele reis in het aantal gereden kilometers, er hangt een prijskaart aan per gereden kilometer.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:22 schreef Hopey het volgende:
Weten jullie dat hier, ik heb een NS jaartrajectkaart met 2 zones. Vanaf mijn huis naar Amsterdam is het vier zones. Nu is die kaart vanaf dus 2 zones geldig. En moet ik met een strippenkaart dus 2 zones bij stempelen. Als ik gebruik maak van die OV-chip kaart, haalt hij dan een tegoed af van de laatste twee zones? Of rekent hij gewoon de hele reis? Ik kan ook nergens een fatsoenlijk antwoord vinden. Hopen dat jullie het weet. THX!
Volgens de website zou het 96 cent moeten kosten. Maar als je maar kort bij Waterlooplein bent, en dus binnen 35 minuten weer incheckt, dan telt het als overstap, en dus bespaar je het opstaptarief zodat de rit dan maar 46 cent zou mogen kosten.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:38 schreef Thomas B. het volgende:
Kan iemand die verklaren? Ik reis vaak met de metro vanaf station Diemen-Zuid naar de stad, zeg Waterlooplein. Dat kost mij met m'n studentenchipkaart iets van 93 cent. Maar als ik van Waterlooplein naar Diemen-Zuid ga, dan kost dat ineens maar 60 centDie mensen met die roze petjes snappen het iig ook niet...
Wel als je een NS jaarkaart hebt met daarop een OV Chipkaart. Je kan dan namelijk binnen de aangegeven zones ook reizen met die kaart.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:30 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
de ov chipkaart werkt niet meer met zones
Aha! Thanks. Dat klopt wel inderdaad... vaak ga ik alleen even naar de Albert Heijn ofzoquote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens de website zou het 96 cent moeten kosten. Maar als je maar kort bij Waterlooplein bent, en dus binnen 35 minuten weer incheckt, dan telt het als overstap, en dus bespaar je het opstaptarief zodat de rit dan maar 46 cent zou mogen kosten.
het opstaptarief is 0,75 geen 0,50 (0,96-0,46)quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens de website zou het 96 cent moeten kosten. Maar als je maar kort bij Waterlooplein bent, en dus binnen 35 minuten weer incheckt, dan telt het als overstap, en dus bespaar je het opstaptarief zodat de rit dan maar 46 cent zou mogen kosten.
Gereduceerd tarief.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 21:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
het opstaptarief is 0,75 geen 0,50 (0,96-0,46)
volgens de webiste van het GVB is het genoemde traject 1,44, geen 0,96 cent
Zoals ik al zei, ik heb een studentenkaart. Dan is het 40 procent goedkoper.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 21:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
het opstaptarief is 0,75 geen 0,50 (0,96-0,46)
volgens de webiste van het GVB is het genoemde traject 1,44, geen 0,96 cent
sorryquote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:53 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, ik heb een studentenkaart. Dan is het 40 procent goedkoper.
So much for het adverteren dat je maar per afgelegde km betaald. Vieze schoften.quote:
nee, busmaatschappijen hebben niet voor niets al geklaagd dat het zwartrijden sterk is toegenomen door de OV chipkaart.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 00:30 schreef Sjibble het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk in een drukke bus als ik me dus "inklok" en de volgende halte weer "uitklok" terwijl ik pas 15 haltes verderop eruit moet (en dan de pas er NIET langs haal).
Niet veel he..
hoe willen ze dit dan beveiligen?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 06:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee, busmaatschappijen hebben niet voor niets al geklaagd dat het zwartrijden sterk is toegenomen door de OV chipkaart.
Waarschijnlijk met mobiele controleteams, zoals je die eerst in de metro had. Wel ironisch natuurlijk, mede om het zwartrijden in de metro te voorkomen voert men een kaart in waarmee zwartrijden in de bus juist een peuleschil wordt. En er zijn veel meer bussen dan metro's...quote:Op donderdag 20 augustus 2009 07:13 schreef Sjibble het volgende:
[..]
hoe willen ze dit dan beveiligen?
je kan ook gewoon inchecken en bij het volgende poort meteen uitchecken en doorlopen naar de metro, scheelt je weer spierkracht. En 1500 euro boete voor als je gepakt mocht worden bij je sloopacties.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 10:44 schreef JodyBernal het volgende:De poortjes
Als je geen zin hebt om te betalen, dan kun je er met een beetje kracht zo doorheen lopen. Dit zie ik dan ook veelvuldig gebeuren door de jeugd. En terecht, dit is zo makkelijk, dit vraagt gewoon om misbruik. Ik heb het zelf ook een keer geprobeerd: schouders er tegenaan, doorduwen en hoppa, open vliegt het poortje.
Echter kunnen die poortjes hier blijkbaar slecht tegen. En dus zie je op sommige metrostations dan ook dat de helft van de poortjes kapot zijn en permanent openstaan. Dan hoef je helemaal geen moeite meer te doen.
omdat men hier in nederland het wiel het liefst zelf wil uitvindenquote:Waarom heeft men niet gewoon degelijke onverwoestbare stalen poortjes neergezet, zoals bijvoorbeeld in New York?
en smerig, ik durf dat scherm niet aan te raken, iedereen zit eraanmet vieze snotvingertjes en weet ik niet wat allemaal nog meer. die dingen worden ook nog eens bespuugtquote:De oplaadautomaten
Wat moet ik hier verder nog over zeggen? De automaten zijn slechter dan slecht, het is gewoon troep.
krijg kippevel van het woord "inklokken"quote:Op donderdag 20 augustus 2009 00:30 schreef Sjibble het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk in een drukke bus als ik me dus "inklok" incheck en de volgende halte weer "uitklok" uitcheck terwijl ik pas 15 haltes verderop eruit moet (en dan de pas er NIET langs haal).
Niet veel he..
jij wilt niet weten wat de prijs van een rit is ? en of het met een ander vervoermiddel, trein, tram, bus of metro goedkoper is ?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 10:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarschijnlijk met mobiele controleteams, zoals je die eerst in de metro had. Wel ironisch natuurlijk, mede om het zwartrijden in de metro te voorkomen voert men een kaart in waarmee zwartrijden in de bus juist een peuleschil wordt. En er zijn veel meer bussen dan metro's...
Maar goed, de kaart heeft wel andere voordelen. Vervoerders kunnen beter zien hoe abonnementen worden gebruikt, welke overstaps belangrijk zijn etc. En in het gebruik vind ik het ding eigenlijk ook makkelijker dan de strippenkaart omdat je niet meer hoeft na te denken hoe veel zones de rit is.
Hé bedankt, die truuk kende ik nog niet! Maar hoe doe je dat dan bij de uitgang? Gaat het poortje dan nog wel open en wordt dan niet alsnog het volle bedrag uitgeschreven?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 11:09 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
je kan ook gewoon inchecken en bij het volgende poort meteen uitchecken en doorlopen naar de metro, scheelt je weer spierkracht. En 1500 euro boete voor als je gepakt mocht worden bij je sloopacties.![]()
True. Zou me niks verbazen als sommige lolbroeken er ook overheen zeiken na een avondje stappen.quote:en smerig, ik durf dat scherm niet aan te raken, iedereen zit eraanmet vieze snotvingertjes en weet ik niet wat allemaal nog meer. die dingen worden ook nog eens bespuugt
oja, de uitgangquote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:57 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Hé bedankt, die truuk kende ik nog niet! Maar hoe doe je dat dan bij de uitgang? Gaat het poortje dan nog wel open en wordt dan niet alsnog het volle bedrag uitgeschreven?
zo!!!!! echt erg !!!! he!!!!!!quote:Overigens ben ik op de Calandlijn al een paar keer gecontroleerd, 's avonds na negenen.
[..]
True. Zou me niks verbazen als sommige lolbroeken er ook overheen zeiken na een avondje stappen.
Maar het OV is natuurlijk sowieso een smerige aangelegenheid.
Uitcheck paaltjes! Die staan toch vaak bij liften enzo?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:43 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
oja, de uitgangwaar ik -op de Calandlijn- uitstap heb je van die uitcheck paaltjes dus die loop ik gewoon voorbij.
Wat ook heel leuk is dat ze op elk station een enkele automaat hebben waar je met muntgeld kan betalen (net als bij de NS trouwens en daar staan ook altijd grote rijen voor). De aantal keren dat ik rood stond wilde ik daar wel eens gebruik van maken maar elke keer zaten ze vol. Volgens de dame van de RET op het station woren ze slechts 1x per 6 weken geleegd.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 10:44 schreef JodyBernal het volgende:De oplaadautomaten
Wat moet ik hier verder nog over zeggen? De automaten zijn slechter dan slecht, het is gewoon troep. Aan de linkerkant zit een groot touchscreen dat zeer slecht reageert. Soms moet je wel 10x op een knop drukken voordat er iets gebeurt. Dan heb je in het midden de pinautomaat die nogal gevoelig schijnt te zijn voor skimming. Ook erg fijn. Als klap op de vuurpijl heb je helemaal aan de rechterkant een soort bakje waar je je OV-chipkaart tijdens het laden los in moet leggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |