abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71919139
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 22:49 schreef macca728 het volgende:

[..]

Klopt ja, waarschijnlijk ben je je geld pas kwijt (die 4 euro) als het systeem geupdate wordt en alle gegevens verwerkt worden, waarschijnlijk dus na 24-30 uur.
Nee. Fout.

Bij het inchecken worden meteen 4 euro afgeboekt. Als je niet uitcheckt ben je die dus kwijt. Als je wel uitcheckt dan worden die 4 euro (min de ritprijs natuurlijk) teruggeboekt op de chipkaart.

Als je niet incheckt, en dan uitcheckt, dan worden alsnog 4 euro afgeboekt.

Er zit een maximale tijdsduur aan een rit. In Amsterdam is dat 2 uur. Stel, je checkt in, wacht/reist langer dan 2 uur, en checkt dan uit. Dan denkt het systeem dat je twee ritten hebt gemaakt, dat je bij de eerste rit niet hebt uitgecheckt en bij de tweede rit niet hebt ingecheckt. Dan ben je dus 4 + 4 = 8 euro kwijt.

Dan heb je nog de regel van het stationbezoek. Als je een metrostation binnen gaat, en binnen een halfuur ofzo bij hetzelfde metrostation weer uitcheckt, dan betaal je niks.

En tenslotte heb je nog de overstapregel: als je uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt dan betaal je niet nog een keer het basistarief/opstaptarief.
pi_71919382
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:21 schreef macca728 het volgende:
Gisteren weer leuk in de Q buzz naar Ridderkerk, die sinds 1 maand ook werken met de chipkaart, 1 zuil van de 2 was alweer buiten gebruik.
je hebt 3 van die dingen in qbuzz
quote:
Bij CS bleef het systeem weer hangen, wat betekent dat je het saldo blijft zien van iemand, waarbij het poortje ook gewoon open blijft staan.
maar daar heb je nog zat andere poortjes waar je kan inchecken
quote:
Bij Zuidplein ook weer een poortje buiten gebruik, er blijven zich blijkbaar problemen voordoen
op zuidplein stikt het helemaaaal van de beschikbare poortjes, als 1 van de vele het niet doet loop of ren ik gewoon naar de volgende,ik let daar al op afstand al op, je kan aan het rode licht op zon zuil/poort zien of het stuk is of niet, handig als je moet rennen voor de metro.beetje op inspelen dus
pi_71919684
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 13:06 schreef Tokus het volgende:

[..]

ja logisch. Maar die 30 minuten, hoe moet dat systeem weten dat jij uit de metro komt en dan binnen 30 minuten daar uitcheckt?
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 13:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Er zit een maximale tijdsduur aan een rit.
en dat maakt dat je nog tijd hebt om uit te checken mocht je het vergeten zijn in de metro
ik neem aan dat het systeem niet alleen rekening houdt met het aantal gereden kilometers maar ook met de tijdsduur. je checkt laat uit, het systeem berekent of je nog optijd was of niet en je bent je geld daarna kwijt of niet. zo heb ik het iig ervaren
die 30 extra minuten zullen er denk ik bijgerekend zijn voor metrostoringen en andere vertragingen

[ Bericht 6% gewijzigd door EilandjeOnline op 16-08-2009 13:34:12 ]
pi_71919995
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 13:24 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

[..]

en dat maakt dat je nog tijd hebt om uit te checken mocht je het vergeten zijn in de metro
ik neem aan dat het systeem niet alleen rekening houdt met het aantal gereden kilometers maar ook met de tijdsduur. je checkt laat uit, het systeem rekend of je nog optijd was of niet en je bent je geld daarna kwijt of niet. zo heb ik het iig ervaren
Waar heb je het over?

In de metro is het heel simpel. Je kunt er alleen in als je incheckt, en je kunt er alleen uit als je uitcheckt. En je betaalt voor de afstand tussen de plek waar je incheckt en de plek waar je uitcheckt.

Dus stel, je doet dit:
1. Check-in op Beurs
2. Je neemt de metro naar Spijkenisse - De Akkers (edit: met de calandlijn)
3. Je stapt daar over op de metro naar Zuidplein
4. Je gaat op Zuidplein een half uur op het perron op een bankje zitten
5. Je neemt de metro richting CS, maar je stapt uit op station Beurs
6. Check-uit op Beurs

Dan betaal je voor Beurs -> Beurs, ofwel alleen het opstaptarief. Mits je binnen de maximale reistijd blijft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2009 13:53:18 ]
  zondag 16 augustus 2009 @ 13:36:26 #155
109614 Haunter
Frusciantastic
pi_71920082
Wat een amateurs bij de IB-groep. Heb die chipkaart nog steeds niet ontvangen, ik naar het postkantoor om te kijken waarom ik 'm nog niet heb. Blijkt dat ik mijn 2e foto nog niet ingeleverd heb... Terwijl ze langzamerhand mijn hele transformatie van puber naar volwassene hebben kunnen zien aan de pasfoto's die ik ingeleverd heb.

pi_71920435
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 13:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Waar heb je het over?

In de metro is het heel simpel. Je kunt er alleen in als je incheckt, en je kunt er alleen uit als je uitcheckt. En je betaalt voor de afstand tussen de plek waar je incheckt en de plek waar je uitcheckt.

Dus stel, je doet dit:
1. Check-in op Beurs
2. Je neemt de metro naar Spijkenisse - De Akkers
6. Check-uit op Beurs

Dan betaal je voor Beurs -> Beurs, ofwel alleen het opstaptarief. Mits je binnen de maximale reistijd blijft.
ligt eraan welke metro je neemt, de erasmuslijn of callandlijn
met de metro richting erasmus betaal je dan helemaal nix,
je checkt in op beurs,
stapt uit op zuidplein, = rit van 10 minuten
je hoeft geeneens in/uit te checken,
en je pakt de metro terug naar beurs op het volgende perron - die is er meestal vrij snel
checkt uit op beurs,
en dat is een reis van minder dan 30 minuten

[ Bericht 0% gewijzigd door EilandjeOnline op 16-08-2009 13:55:22 ]
pi_71920837
quote:

[..]

Waar heb je het over?

en volgens mij reis jij nooit verder dan beurs met de metro, voorbij metrostation capelsebrug heb je alleen in en uitcheckpaaltjes, en geen poortjes, behalve op alexander en nesselande.
door die poortjes vergeet je echt niet in en uit te checken, maar bij de paaltjes vergeet je dat welleens en ik heb al een paar keer meegemaakt dat je binnen 30 minuten gwoon uit kan checken mocht je dit vergeten zijn, ik was iig geen 4 euro kwijt.
pi_71920923
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 13:52 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

en volgens mij reis jij nooit verder dan beurs met de metro, voorbij metrostation capelsebrug heb je alleen in en uitcheckpaaltjes, en geen poortjes, behalve op alexander en nesselande.
door die poortjes vergeet je echt niet in en uit te checken, maar bij de paaltjes vergeet je dat welleens en ik heb al een paar keer meegemaakt dat je binnen 30 minuten gwoon uit kan checken mocht je dit vergeten zijn, ik was iig geen 4 euro kwijt.
O okee, dat wist ik niet nee.

Maar dan geldt hetzelfde principe: maximale reisduur is 2 uur. Als je dus na het inchecken 5 minuten wacht op de metro, en dan een ritje van 10 minuten maakt, dan heb je daarna dus nog 1 uur en 45 minuten om uit te checken.
pi_71921107
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 13:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar dan geldt hetzelfde principe: maximale reisduur is 2 uur. Als je dus na het inchecken 5 minuten wacht op de metro, en dan een ritje van 10 minuten maakt, dan heb je daarna dus nog 1 uur en 45 minuten om uit te checken.
hoe kom je aan die maximale reisduur ? zelf verzonnen ?
OV chipkaart is landelijk straks en als ik van Ridderkerk naar Maastricht reist duurt het echt langer dan 2 uur

edit, oh ik zie inderdaad bij GVB staan dat de maximale reistijd 2 uur is, lijkt me erg raar

[ Bericht 6% gewijzigd door macca728 op 16-08-2009 14:05:39 ]
pi_71921210
quote:

[..]

Waar heb je het over?

Dus stel, je doet dit:
1. Check-in op Beurs
6. Check-uit op Beurs

dat kan wat jij zegt, maar dat is dus zwartrijden, je moet altijd uitchecken na en reis, in jouw geval dus uitchecken als je overstapt in de metro naar Zuidplein en daarna weer inchecken
pi_71921272
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 13:55 schreef Igen het volgende:

[..]

dat is misschien in amsterdam het geval, hier in rdam moet je dat niet proberen , hier ben je gewoon je geld kwijt na een half uur , mocht je ergens op een perron met uitcheckpaaltjes zijn uitgestapt wat volgens het systeem een rit van 15 minuten was geweest.
Een uurtje shoppen en dan terugkomen om uit te checken is 4 pleuro kwijt.
ik denk dat de max. reistijd hier in rdam = 30 minuten plus de reisduur tussen station A en station B
pi_71921595
quote:

[..]

Waar heb je het over?

Dus stel, je doet dit:
1. Check-in op Beurs
6. Check-uit op Beurs

Calandlijn:
1. Check-in op Beurs
3. Je stapt daar over op de metro naar Zuidplein --> dan zal je uit en weer in moeten checken op station tussenwater anders kan je nieteens overstappen - tis daar iets beter geregeld zal ik maar zeggen.
6. Check-uit op Beurs
Je hebt dan het basistarief plus het aantal kilometers betaald

en dat is @macca geen zwartrijden meer
en @igen, een doelloze rit, je hebt winkels op zuidplein hoor

wel vraag ik me af hoeveel je betaald als je incheckt in beurs en overstapt op spijkenisse centrum waar je wel gewoon door kan lopen zonder in en uit te checken en dan weer uit checkt op beurs, tis een langere route, hoeveel zou je kwijt zijn ? de route is dan beurs - beurs

[ Bericht 1% gewijzigd door EilandjeOnline op 16-08-2009 14:39:40 ]
pi_71922210
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:12 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

Calandlijn:
1. Check-in op Beurs
3. Je stapt daar over op de metro naar Zuidplein --> dan zal je uit en weer in moeten checken op station tussenwater
6. Check-uit op Beurs
Je hebt dan het basistarief plus het aantal kilometers betaald

en @igen, een doelloze rit, je hebt winkels op zuidplein hoor
Daarom niet overstappen op Tussenwater maar bij De Akkers, want daar stoppen alle metro's op hetzelfde perron.

En de rit is zinloos ja, maar het ging om het demonstreren van het principe: als je binnen 2 uur een rondje maakt zonder het metrosysteem te verlaten, dan betaal je bijna niks.

En daar maak ik in Amsterdam dankbaar gebruik van: bij station Bijlmer ArenA zijn de poortjes niet actief, dus voor slechts eenmalig het opstaptarief van 75 cent kan ik daarheen retour, zonder dat ze me op zwartrijden kunnen betrappen.

(mits ik binnen 2 uur weer terug ben uiteraard)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2009 14:27:55 ]
pi_71922271
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 13:36 schreef Haunter het volgende:
Wat een amateurs bij de IB-groep. Heb die chipkaart nog steeds niet ontvangen, ik naar het postkantoor om te kijken waarom ik 'm nog niet heb. Blijkt dat ik mijn 2e foto nog niet ingeleverd heb... Terwijl ze langzamerhand mijn hele transformatie van puber naar volwassene hebben kunnen zien aan de pasfoto's die ik ingeleverd heb.

Ik heb ook meerdere keren die 'tweede foto' moeten inleveren. Uiteindelijk hebben ze toch de foto die ik als eerste had gegeven gebruikt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_71922598
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:27 schreef Igen het volgende:

En daar maak ik in Amsterdam dankbaar gebruik van: bij station Bijlmer ArenA zijn de poortjes niet actief, dus voor slechts eenmalig het opstaptarief van 75 cent kan ik daarheen retour, zonder dat ze me op zwartrijden kunnen betrappen.

(mits ik binnen 2 uur weer terug ben uiteraard)
ben je op de terugreis nooit aangesproken door een controleur, die ziet echt wel dat je niet uit en weer ingecheckt hebt voor de terugreis.

hier in rdam was het dan verplicht een strippenkaart mee te nemen mocht je op een perron komen waar dat check gebeuren niet werkte. in de -arriva- bus kom je ook niet met alleen een ov chip binnen, daar kan je aleen nog stempelen of een abbo tonen
pi_71922642
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 13:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee. Fout.

Bij het inchecken worden meteen 4 euro afgeboekt. Als je niet uitcheckt ben je die dus kwijt. Als je wel uitcheckt dan worden die 4 euro (min de ritprijs natuurlijk) teruggeboekt op de chipkaart.

Als je niet incheckt, en dan uitcheckt, dan worden alsnog 4 euro afgeboekt.

Er zit een maximale tijdsduur aan een rit. In Amsterdam is dat 2 uur. Stel, je checkt in, wacht/reist langer dan 2 uur, en checkt dan uit. Dan denkt het systeem dat je twee ritten hebt gemaakt, dat je bij de eerste rit niet hebt uitgecheckt en bij de tweede rit niet hebt ingecheckt. Dan ben je dus 4 + 4 = 8 euro kwijt.

Dan heb je nog de regel van het stationbezoek. Als je een metrostation binnen gaat, en binnen een halfuur ofzo bij hetzelfde metrostation weer uitcheckt, dan betaal je niks.

En tenslotte heb je nog de overstapregel: als je uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt dan betaal je niet nog een keer het basistarief/opstaptarief.
1 correctie bij het stationbezoek betaal je 0.01 cent
Hoe dat kan ? Dat weet niemand zogezegd. Fout van het systeem

Tenzij je geldig abonnement hebt.

In Rotterdam althans, in Amsterdam kan het natuurlijk wel goed werken
pi_71922718
dubbel
pi_71922833
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:27 schreef Igen het volgende:

[..]

Daarom niet overstappen op Tussenwater maar bij De Akkers, want daar stoppen alle metro's op hetzelfde perron.
overstappen op spijkenisse centrum is een kortere reisduur maar ik zou niet weten wat hoeveel je btaald, beurs -> spijkcity-centrum = 33 minuten en terug is 1 uur en nog wat min.
je checkt in en weer uit op beurs, ik weet echt niet hoeveel ze daar voor rekenen hier in rdam.
misschien betaal je hier wel de volle prijs
pi_71923350
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:37 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

ben je op de terugreis nooit aangesproken door een controleur, die ziet echt wel dat je niet uit en weer ingecheckt hebt voor de terugreis.
Binnen de metro mag je overstappen zo veel je wil, dus ook op een metro die terug gaat.

Edit: Dat ik in de Bijlmer het station verlaat zonder uit en weer in te checken, dát mag uiteraard eigenlijk niet.

En toch doe ik het. Niet dat ik zo'n crimineel ben ofzo. In het Ruhrgebied of in Berlijn vertrouwt men erop dat je braaf een kaartje koopt, dus daar koop ik ook inderdaad braaf een kaartje, net als 97% van de andere reizigers.

Maar als men hier in Nederland dat vertrouwen opgeeft en met toegangspoortjes e.d. het zwartrijden wil voorkomen, nou dan kunnen ze ook krijgen waar ze om vragen: een niet te vertrouwen reiziger die elke kans om te zwartrijden benut.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2009 15:11:00 ]
pi_71989637
waarom zo moeilijk doen ?
https://har2009.org/program/events/36.en.html
Abstract. The MIFARE Classic tag is a contactless smart card that is
used extensively in access control for office buildings, payment
systems for public transport and other security related applications.
The security mechanisms of this chip were reversed engineered in
2008 by independent researchers. Using the knowledge of the
CRYPTO1 cipher, multiple cryptographic attacks were proposed. The
Chaos Computer Club, University of Virginia and the Radboud
University Nijmegen released several scientific papers and seminars
covering this topic. The attacks all differ in speed, requirements, costs
and impact. This lecture gives a broad overview of the vulnerabilities
that exists in MIFARE Classic products and the way they are used by
system integrators. During this presentation the publicly available
documentation, hardware and source-code is combined into an
impressive overview of security vulnerabilities. Furthermore, a real
life demonstration will recover the keys from a genuine MIFARE
Classic tag within seconds using just an inexpensive stock commercial
NFC reader (30 USD). This lecture summarizes the classic mistakes
that were made in 1994, the year that MIFARE was born.

ofwel 30 euro voor een kaartlezer, en een dik uur werk op je pc..... en je hebt een geldig vervoersbewijs...

[ Bericht 1% gewijzigd door vanwelleer op 18-08-2009 23:16:58 ]
i reserve the right to do as i damnwell please.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 15:22:25 #171
111228 Hopey
Di Jillae?!
pi_72011563
Weten jullie dat hier, ik heb een NS jaartrajectkaart met 2 zones. Vanaf mijn huis naar Amsterdam is het vier zones. Nu is die kaart vanaf dus 2 zones geldig. En moet ik met een strippenkaart dus 2 zones bij stempelen. Als ik gebruik maak van die OV-chip kaart, haalt hij dan een tegoed af van de laatste twee zones? Of rekent hij gewoon de hele reis? Ik kan ook nergens een fatsoenlijk antwoord vinden. Hopen dat jullie het weet. THX!
Seen it all done it all, can't remember most of it
pi_72011763
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 15:22 schreef Hopey het volgende:
Weten jullie dat hier, ik heb een NS jaartrajectkaart met 2 zones. Vanaf mijn huis naar Amsterdam is het vier zones. Nu is die kaart vanaf dus 2 zones geldig. En moet ik met een strippenkaart dus 2 zones bij stempelen. Als ik gebruik maak van die OV-chip kaart, haalt hij dan een tegoed af van de laatste twee zones? Of rekent hij gewoon de hele reis? Ik kan ook nergens een fatsoenlijk antwoord vinden. Hopen dat jullie het weet. THX!
de ov chipkaart werkt niet meer met zones maar berekent de gehele reis in het aantal gereden kilometers, er hangt een prijskaart aan per gereden kilometer.
de strippenkaart kan je nog wel gebruiken als je ergens heen moet waar je niet kan in-/uitchecken
je kan gratis een compensatiekaart halen om de extra basisstrippen die je betaald terug te vorderen bij het GVB omdat je de strippenkaart en een ovchipkaart gebruikt

[ Bericht 5% gewijzigd door EilandjeOnline op 19-08-2009 15:35:39 ]
pi_72011878
dubbel
pi_72011969
Kan iemand die verklaren? Ik reis vaak met de metro vanaf station Diemen-Zuid naar de stad, zeg Waterlooplein. Dat kost mij met m'n studentenchipkaart iets van 93 cent. Maar als ik van Waterlooplein naar Diemen-Zuid ga, dan kost dat ineens maar 60 cent Die mensen met die roze petjes snappen het iig ook niet...

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2009 15:38:48 ]
pi_72012784
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 15:38 schreef Thomas B. het volgende:
Kan iemand die verklaren? Ik reis vaak met de metro vanaf station Diemen-Zuid naar de stad, zeg Waterlooplein. Dat kost mij met m'n studentenchipkaart iets van 93 cent. Maar als ik van Waterlooplein naar Diemen-Zuid ga, dan kost dat ineens maar 60 cent Die mensen met die roze petjes snappen het iig ook niet...
Volgens de website zou het 96 cent moeten kosten. Maar als je maar kort bij Waterlooplein bent, en dus binnen 35 minuten weer incheckt, dan telt het als overstap, en dus bespaar je het opstaptarief zodat de rit dan maar 46 cent zou mogen kosten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')