abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71020634
Reactie waarmee ik het vorige topic vol maakte:
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:26 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

Met een strippenkaart ben ik maar 3 strippen (E1.46) kwijt bij een route van 10!!! haltes.
Daar komt bij dat je binnen het uur met je strippenkaart nog terug kan rijden zonder bij te stempelen.
Met de ov chip betaal je bij de terugreis gewoon weer "Instaptarief enzo hè" . lekker goedkoop dan.
Als je uitstapt en dan binnen 35 minuten weer instapt, dan geldt dat als overstap en hoef je juist niet nog een keer instaptarief te betalen.
  donderdag 16 juli 2009 @ 00:14:02 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_71020638
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:15 schreef TNA het volgende:
Vooralsnog heb ik mijn OV-chipkaart nog nooit gebruikt, maar ik besloot zojuist wat tegoed aan te schaffen. In Amsterdam is dat te koop in 96 winkels. Prima. Maar het kan nog handiger, gewoon je rekeningnummer invoeren en het tegoed via internet kopen.

Maar wat blijkt? Je moet het tegoed dat al is afgeschreven van je rekening ophalen bij een winkel. En dat kan godverdomme maar bij 6 fucking C1000-winkels? ! Kortom, je hebt 96 plekken in Amsterdam waar je ter plekke kunt pinnen, maar als je het via internet bestelt moet je het ophalen, wat maar bij 6 winkels kan. Wat is dan nog het voordeel van via internet bestellen? Dat blijft een mysterie

Klacht: stupiditeit van tegoed opwaarderen bij de OV-chipkaart
Idioten
  donderdag 16 juli 2009 @ 00:42:44 #4
128056 MrManiak
Mijn post is interessanter
pi_71021368
leuke annecdotes over de ov_chipkaart

Hoe lang staat die fout al in de OP ?

OT: Waar kun je op A-dam CS opwaarderen? Kan dat daar?
Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
Mijn (inte)r(e)views!
pi_71022209
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 00:13 schreef Igen het volgende:
[..]

Als je uitstapt en dan binnen 35 minuten weer instapt, dan geldt dat als overstap en hoef je juist niet nog een keer instaptarief te betalen.
dus is dat goedkoper dan het huidige instaptarief dat 1-1,5 uur geldig is ?
1 strip is ook goedkoper dan 0,75 cent
pi_71026783
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 01:32 schreef macca728 het volgende:

[..]

dus is dat goedkoper dan het huidige instaptarief dat 1-1,5 uur geldig is ?
1 strip is ook goedkoper dan 0,75 cent
Ik denk dat zo'n "heen en heel gauw weer terug retourtje", ondanks dat je maar één keer instaptarief betaalt, met de chipkaart alsnog duurder wordt dan nu met de strippenkaart.

Maar aan de andere kant: is het niet doodnormaal dat een retourtje iets duurder is dan een enkele reis?
pi_71026882
Mensen ook problemen gehad met overstappen met 1 uurs kaart? Me vriend heeft dat al paar keer gehad, en ja hij heeft uigecheckt voor het overstappen, vorige keer was toevallig een oud klasgenoot de conducteur, dus hij vertelde dat en liet hem ook duidelijk zien dat hij uitcheckte, toen hij 5 minuten later de andere tram in ging, werkte de kaart niet meer en moest hij weer nieuwe kopen
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Redactie Frontpage donderdag 16 juli 2009 @ 10:51:49 #8
145738 superworm
is erbij
pi_71027021
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar aan de andere kant: is het niet doodnormaal dat een retourtje iets duurder is dan een enkele reis?
Ik neem aan dat die vraag retorisch is. Toch zat ook ik gisteren in de bus het voorlichtingsfoldertje over de OV-chip te lezen. Ik ga heel vaak even heen en weer van waar ik woon naar, met de bus een kwartiertje, het noorden van de woonplaats, alwaar ik dan boodschappen doe bij de Lidl. Dat kost twee strippen, en als je zegt 'ik heb al afgestempeld' kun je op de terugweg weer gewoon doorlopen mits binnen het uur.

Dat wordt nu 35 minuten lees ik hier, en geldt alléén nog voor het instaptarief. Bovendien zal ik nu voor afstand moeten betalen, ongeveer vijf kilometer, in plaats van het basistarief plus 1 strip, want de plaats is 1 zone. Simpel voorbeeld van binnenkort schofterig veel meer gaan betalen.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_71027310
Wat mij irriteert is dat ik mijn chipkaart echt tegen de scanner moet leggen voordat ie gelezen wordt. Andere mensen halen hun tas of portemonnee voor dat ding en zijn klaar. Ik moet 'm dus eruithalen en zit dan de hele rit met dat ding in m'n handen omdat het bij het uitstappen net zo gaat.
pi_71028071
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:00 schreef HiZ het volgende:
Wat mij irriteert is dat ik mijn chipkaart echt tegen de scanner moet leggen voordat ie gelezen wordt. Andere mensen halen hun tas of portemonnee voor dat ding en zijn klaar. Ik moet 'm dus eruithalen en zit dan de hele rit met dat ding in m'n handen omdat het bij het uitstappen net zo gaat.
Heb je in je portemenee nog andere kaarten met een chip (bijvoorbeeld een skipas) zitten dat het daarom niet werkt?
pi_71032108
http://www.at5.nl/artikel(...)erp-ov-onder-de-loep

Nou dat had ik dus al weken lang geconstateerd, benieuwd of ik me geld kan terugeisen.
  donderdag 16 juli 2009 @ 13:45:24 #12
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_71032293
Ik baal nog steeds van het feit dat je hier in A'dam iig niet per km betaald, maar er ook nog eens 0,75 instaptarief bijkrijgt.

Ben je van Amstelveen --> Zuid WTC (20 haltes) pak em beet 1,50 kwijt, ben je voor Buitenveldert --> Zuid WTC (3 haltes) in ene 0,90 kwijt.
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_71032720
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 13:45 schreef Mr.J het volgende:
Ik baal nog steeds van het feit dat je hier in A'dam iig niet per km betaald, maar er ook nog eens 0,75 instaptarief bijkrijgt.

Ben je van Amstelveen --> Zuid WTC (20 haltes) pak em beet 1,50 kwijt, ben je voor Buitenveldert --> Zuid WTC (3 haltes) in ene 0,90 kwijt.
Dat was altijd al het geval, met een strippenkaart betaal je ook altijd 1 strip extra bij het totaal aantal zones.
pi_71034427
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 13:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat was altijd al het geval, met een strippenkaart betaal je ook altijd 1 strip extra bij het totaal aantal zones.
Jep, maar omdat het nu toch per KM gaat is dat totaal irrelevant geworden, en had men net zo goed alleen een KM prijs kunnen doen.
pi_71036478
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Heb je in je portemenee nog andere kaarten met een chip (bijvoorbeeld een skipas) zitten dat het daarom niet werkt?
Ja een toegangskaart voor het gebouw waar ik werk, maar die werkt zelfs als ie in de metalen cardbox blijft zitten met de ov-kaart erbij. Daarvoor hoef ik alleen het klepje te openen zodat de halve kaart zichtbaar is. Maar die OV kaart moet eruit en TEGEN de lezer worden gehouden. Zelfs een klein beetje ervanaf levert op dat ie niet wordt gelezen.
pi_71037206
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 14:48 schreef raptorix het volgende:

[..]

Jep, maar omdat het nu toch per KM gaat is dat totaal irrelevant geworden, en had men net zo goed alleen een KM prijs kunnen doen.
Uh, nee?

In beide gevallen is het de bedoeling dat korte ritjes duurder zijn per eenheid dan lange ritjes. Of die eenheden nou zones, kilometers of koeien zijn maakt daarbij geen ruk uit.
pi_71037382
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 16:07 schreef Igen het volgende:

[..]

Uh, nee?

In beide gevallen is het de bedoeling dat korte ritjes duurder zijn per eenheid dan lange ritjes. Of die eenheden nou zones, kilometers of koeien zijn maakt daarbij geen ruk uit.
Waarom zou je korte ritjes duurder willen maken?
  donderdag 16 juli 2009 @ 16:16:18 #18
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_71037512
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 16:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

Korte ritten worden voornamelijk door ouderen gedaan en die kunnen niets anders dan met de bus.
Is dus een cash-cow
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_71037576
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 16:16 schreef wdn het volgende:

[..]

Korte ritten worden voornamelijk door ouderen gedaan en die kunnen niets anders dan met de bus.
Is dus een cash-cow
Ja dat snap ik ook wel dat het is om meer geld binnen te halen, maar vroeger konden ze zich nog verschuilen achter een "instaptarief" omdat je nooit kon weten hoe ver iemand ging reizen, tenminste niet echt nauwkeurig, nu kan men dat tot op de meter nauwkeurig, dus is het niet meer nodig.
pi_71041709
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 16:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

Heel simpel, ze willen het OV vrijhouden voor noodzakelijke verkeersstromen. Als je voor 30 cent van het Koningsplein naar het Leidseplein kan, dan wordt het nagenoeg onmogelijk om de tram te nemen voor een langere route vanaf dat de haltes daar. Tenzij je veel meer trams gaat inzetten. Het is simpeler mensen die maar één of twee haltes meewillen buiten de deur te houden.
  donderdag 16 juli 2009 @ 18:48:53 #21
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_71042139
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:28 schreef HiZ het volgende:

[..]

Heel simpel, ze willen het OV vrijhouden voor noodzakelijke verkeersstromen. Als je voor 30 cent van het Koningsplein naar het Leidseplein kan, dan wordt het nagenoeg onmogelijk om de tram te nemen voor een langere route vanaf dat de haltes daar. Tenzij je veel meer trams gaat inzetten. Het is simpeler mensen die maar één of twee haltes meewillen buiten de deur te houden.
Al was het gratis, dat kutstukje loop je toch even?
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_71042294
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 16:18 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja dat snap ik ook wel dat het is om meer geld binnen te halen, maar vroeger konden ze zich nog verschuilen achter een "instaptarief" omdat je nooit kon weten hoe ver iemand ging reizen, tenminste niet echt nauwkeurig, nu kan men dat tot op de meter nauwkeurig, dus is het niet meer nodig.
Ik weiger te geloven dat dat het argument achter de basisstrip was.

Maar goed, al was het wel zo. Met de OV-chipkaart kun je meteen weer uitchecken en zo te weinig betalen, dus gaat dezelfde redenering nog steeds op.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2009 18:56:00 ]
pi_71042648
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:48 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Al was het gratis, dat kutstukje loop je toch even?
Teveel mensen dus niet.
pi_71043508
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 15:46 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja een toegangskaart voor het gebouw waar ik werk, maar die werkt zelfs als ie in de metalen cardbox blijft zitten met de ov-kaart erbij. Daarvoor hoef ik alleen het klepje te openen zodat de halve kaart zichtbaar is. Maar die OV kaart moet eruit en TEGEN de lezer worden gehouden. Zelfs een klein beetje ervanaf levert op dat ie niet wordt gelezen.
mijn chipkaart moet er anders ook tegen worden gehouden, helemaal erop, anders leest hij hem niet,
In de metro dan
  donderdag 16 juli 2009 @ 20:02:16 #25
141482 Q.
JurassiQ
pi_71044118
Ik had TLS gemaild over mijn Chipkaart-problemen:
quote:
Geachte heer Q.,

Dank u wel voor uw reactie van 15-07-2009.

Helaas kunnen wij uw vraag niet beantwoorden. Met uw vraag kunt zich het beste richten tot het Openbaar Vervoerbedrijf.
Bij ons in het systeem is uw kaart niet geblokkeerd, dit houdt in dat het vervoerbedrijf uw OV-chipkaart heeft geblokkeerd.
Zij kunnen uw kaart uitlezen en kijken wat het probleem is.

U kunt bij ons alleen terecht voor vragen die specifiek over de OV-chipkaart gaan. U kunt hierbij denken aan zaken als een uitleg over het gebruik van de OV-chipkaart en meldingen van verlies of diefstal van uw persoonlijke OV-chipkaart. Het Openbaar Vervoerbedrijf kan uw vraag wel beantwoorden.

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Anita Van Den Berg
Klantenservice OV-chipkaart
.

Kastje gevonden. Op zoek naar de muur!
For great justice!
pi_71046710
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 20:02 schreef Q. het volgende:
Ik had TLS gemaild over mijn Chipkaart-problemen:
[..]

.

Kastje gevonden. Op zoek naar de muur!
standaard antwoord van de OV chipkaart klantenservice, wij weten het niet, ga maar naar de vervoerder
Dat de OV chipkaart is opgezet door een aantal gezamenlijke vervoerders als gezamenlijke kaart voor het OV vergeten ze maar
pi_71046796
Ik had probleem met me prepaid kaart, dus ik ga naar de service balie van GVB op weesperplein, zegt dat wijf: Ja mijnheer wij zijn niet verantwoordelijk voor de poortjes, dus u moet niert bij ons zijn, sjonge jong, ik zal van de week me uitdraai eens posten, kennelijk wordt soms de incheck niet geregistreert, en als je dan uitcheckt bij een checkout-only poortje, rekenen ze dus het maximale tarief!
pi_71046939
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 21:43 schreef raptorix het volgende:
Ik had probleem met me prepaid kaart, dus ik ga naar de service balie van GVB op weesperplein, zegt dat wijf: Ja mijnheer wij zijn niet verantwoordelijk voor de poortjes, dus u moet niert bij ons zijn, sjonge jong, ik zal van de week me uitdraai eens posten, kennelijk wordt soms de incheck niet geregistreert, en als je dan uitcheckt bij een checkout-only poortje, rekenen ze dus het maximale tarief!
Gewoon naar een andere medewerker gaan.

Sommigen hebben inderdaad een instelling van "weet niet, kan niet, u moet niet zeuren". Maar gelukkig zijn er ook medewerkers die hun werk wel fatsoenlijk doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2009 21:48:29 ]
pi_71062758
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 00:13 schreef Igen het volgende:
[..]

dan zie zelf ik geen voordeel, je betaald weer, al is het minder ,maar toch, je bent geld kwijt op de terugreis terwijl je dat met de strippenkaart binnen een uur niet kwijt bent.

Zo blijf je ook het file probleem behouden, men wil dat iedereen meer gebruik gaat maken van het OV maar die wordt alleen maar duurder gemaakt.
pi_71063683
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 12:39 schreef janimie het volgende:

[..]

dan zie zelf ik geen voordeel, je betaald weer, al is het minder ,maar toch, je bent geld kwijt op de terugreis terwijl je dat met de strippenkaart binnen een uur niet kwijt bent.

Zo blijf je ook het file probleem behouden, men wil dat iedereen meer gebruik gaat maken van het OV maar die wordt alleen maar duurder gemaakt.
Nogmaals: het is toch volstrekt logisch dat een retourtje meer kost dan een enkele reis?

En voor forensen maakt het niks uit, want die gaan toch niet binnen het uur weer terug naar huis.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2009 13:05:30 ]
pi_71065327
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:04 schreef Igen het volgende:

[..]

Nogmaals: het is toch volstrekt logisch dat een retourtje meer kost dan een enkele reis?

En voor forensen maakt het niks uit, want die gaan toch niet binnen het uur weer terug naar huis.
met de trein/vliegtuig is dat misschien logisch en uiteindelijk betaal je met een str.kaart ook gewoon dezelfde prijs buiten dat uur. Maar dat het een probleem voor je is dat je binnen 1 uur nix hoeft te stempelen snap ik niet. Dat was juist 1 van de voordelen aan zon strippenkaart en een manier om bijv. het milieuprobleem aan te pakken en meer mensen in het OV ipv in de auto te krijgen.

De invoering van de ov-chip valt voor mij iig vies tegen:
- tis niet alleen duur bij vooral kortere routes -die weer te lang zijn om te lopen-,
- iedereen kan ook nog eens zien waar je zoal naar toe reist , alles wordt opgeslagen.
- daar komt bij dat zon systeem geen rekening houdt met metro storingen, ik heb eens 3 kwartier op het perron moeten staan door 1 of ander mega vertraging , in een buurt waar je alleen de metro tot je beschikking hebt. De ov chip kaart pikt rustig 4 euro in omdat het lijkt alsof je niet hebt uitgecheckt wanneer je op de zelfde halte weer uitcheckt om voor je zelf vervangend vervoer te regelen.

Waardeloos systeem blijf ik het vinden, als ik een rijbewijs had dan wist ik het wel.
pi_71065689
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:43 schreef janimie het volgende:

[..]

met de trein/vliegtuig is dat misschien logisch en uiteindelijk betaal je met een str.kaart ook gewoon dezelfde prijs buiten dat uur. Maar dat het een probleem voor je is dat je binnen 1 uur nix hoeft te stempelen snap ik niet. Dat was juist 1 van de voordelen aan zon strippenkaart en een manier om bijv. het milieuprobleem aan te pakken en meer mensen in het OV ipv in de auto te krijgen.
Bij de strippenkaart was het vooral een technische beperking - vaak kun je niet met zekerheid zeggen of iemand nou heen of terug rijdt doordat de stempel alleen een zonenummer bevat.
quote:
De invoering van de ov-chip valt voor mij iig vies tegen:
- tis niet alleen duur bij vooral kortere routes -die weer te lang zijn om te lopen-,
- iedereen kan ook nog eens zien waar je zoal naar toe reist , alles wordt opgeslagen.
- daar komt bij dat zon systeem geen rekening houdt met metro storingen, ik heb eens 3 kwartier op het perron moeten staan door 1 of ander mega vertraging , in een buurt waar je alleen de metro tot je beschikking hebt. De ov chip kaart pikt rustig 4 euro in omdat het lijkt alsof je niet hebt uitgecheckt wanneer je op de zelfde halte weer uitcheckt om voor je zelf vervangend vervoer te regelen.
Dat laatste is flauwekul.

Sterker nog: op bijvoorbeeld station Duivendrecht zijn geen poortjes voor het overstappen tussen trein en metro, dus als ik daar met de metro heen ga om iemand op te halen betaal ik alleen ¤ 0,75 instaptarief voor het retourtje, omdat ik thuis incheck en ook thuis pas weer uitcheck. En als ik heel snel zou zijn, dan is het zelfs gratis.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2009 13:53:24 ]
pi_71073272
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Bij de strippenkaart was het vooral een technische beperking - vaak kun je niet met zekerheid zeggen of iemand nou heen of terug rijdt doordat de stempel alleen een zonenummer bevat.
[..]

Sterker nog: op bijvoorbeeld station Duivendrecht zijn geen poortjes voor het overstappen tussen trein en metro, dus als ik daar met de metro heen ga om iemand op te halen betaal ik alleen ¤ 0,75 instaptarief voor het retourtje, omdat ik thuis incheck en ook thuis pas weer uitcheck. En als ik heel snel zou zijn, dan is het zelfs gratis.
hoezo is het gratis ? en bij jouw gebruik zoals je het beschrijft ben je dus gewoon strafbaar want aan het eind van iedere enkele reis moet je uitchecken en daarna weer inchecken voor een nieuwe (vervolg c.q terug)reis
pi_71073436
tvp
pi_71073496
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:52 schreef Igen het volgende:

precies , als je snel bent, is het gratis! maar na een bepaalde tijd wordt je geld gewoon ingeslikt als je te laat uitcheckt op dezelfde perron, omdat het lijkt alsof je een wereldreis hebt gemaakt zonder in of uit te checken terwijl je in werkelijkheid al die tijd hebt vast gestaan op die 1ne perron, dus nix flauwekul, ik weet wat ik zag toen ik daar weg wilde na 3 kwartier! Had ik binnen een half uur uitgecheckt dan was er nix aan de hand
pi_71074316
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 17:36 schreef macca728 het volgende:

[..]

hoezo is het gratis ? en bij jouw gebruik zoals je het beschrijft ben je dus gewoon strafbaar want aan het eind van iedere enkele reis moet je uitchecken en daarna weer inchecken voor een nieuwe (vervolg c.q terug)reis
Zolang ik het station niet verlaat hoef ik niet tussentijds uit en in te checken.
pi_71075732
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 18:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Zolang ik het station niet verlaat hoef ik niet tussentijds uit en in te checken.
dus wel, wat jij doet is gewoon zwartrijden.

Het is eerlijker prijzen te vergelijken als je je wel aan de regels houdt
pi_71076721
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 19:27 schreef macca728 het volgende:

[..]

dus wel, wat jij doet is gewoon zwartrijden.

Het is eerlijker prijzen te vergelijken als je je wel aan de regels houdt
Als jij het zo goed weet, laat mij dan maar eens zien volgens welke juridische voorwaarden je binnen één reis binnen het metrosysteem niet eerst de ene kant op en dan de andere kant op moet reizen.

Immers: onschuldig tot het tegendeel bewezen.
pi_71077809
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 20:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Als jij het zo goed weet, laat mij dan maar eens zien volgens welke juridische voorwaarden je binnen één reis binnen het metrosysteem niet eerst de ene kant op en dan de andere kant op moet reizen.

Immers: onschuldig tot het tegendeel bewezen.
lees de folder maar zou ik zeggen of vraag het aan GVB medewerker

Als je prijzen vergelijkt, moet je de prijzen vergelijken van legale ritten en niet van een legale en illegale rit.
pi_71078535
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 20:43 schreef macca728 het volgende:

[..]

lees de folder maar zou ik zeggen of vraag het aan GVB medewerker

Als je prijzen vergelijkt, moet je de prijzen vergelijken van legale ritten en niet van een legale en illegale rit.
U hebt gezocht op het woord: juridisch.

RESULTAAT

ju·ri·disch bn, bw rechtskundig, rechtsgeleerd

Dus geen foldertje en geen GVB-medewerker.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2009 21:11:48 ]
pi_71080096
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 19:41 schreef macca728 het volgende:

[..]

mijn chipkaart moet er anders ook tegen worden gehouden, helemaal erop, anders leest hij hem niet,
In de metro dan
Ik had de mijne vrij vroeg al gekocht, zou het daaraan liggen?
pi_71080278
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 22:09 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik had de mijne vrij vroeg al gekocht, zou het daaraan liggen?
zou kunnen, ik had hem ook vroeg.

Maar ik zie in de Rotterdamse metro alleen maar mensen die hem altijd uit de zak/tas halen. Ik heb nog nooit gezien dat iemand een tas er voor houdt ofzo, dus het zal in Rotterdam wellicht anders werken
pi_71080383
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 22:16 schreef macca728 het volgende:

[..]

zou kunnen, ik had hem ook vroeg.

Maar ik zie in de Rotterdamse metro alleen maar mensen die hem altijd uit de zak/tas halen. Ik heb nog nooit gezien dat iemand een tas er voor houdt ofzo, dus het zal in Rotterdam wellicht anders werken
In Amsterdam zie ik dat dus wel, vrouwen die hun tas voor de lezer houden en dat die dan in/uitcheckt. Ik vind het echt hartstikke irritant.
pi_71208999
quote:
'GVB Amsterdam moet beter communiceren over chipkaart'
Uitgegeven: 22 juli 2009 11:05
Laatst gewijzigd: 22 juli 2009 11:04

AMSTERDAM - Wil de introductie van de OV-chipkaart in augustus niet op een chaos uitlopen dan moet het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB meer aan communicatie gaan doen.

Dat stelt 'OV-ambassadeur' Jeltje van Nieuwenhoven tegenover NU.nl. De oud-politica heeft op verzoek van staatssecretaris Huizinga onderzoek laten uitvoeren naar de acceptatie van betaalmiddel.

Sterk verdeeld

Reizigers blijken sterk verdeeld te zijn over de OV-chipkaart. Slechts 31 procent van de 1550 ondervraagden ziet de kaart wel zitten, terwijl 39 procent er juist niets in ziet. 30 procent staat er neutraal tegenover. Wanneer er nog een strippenkaart gebruikt kan worden zal 62 procent van de klanten dat doen, terwijl slechts een kwart overstapt op de chip.

Als mensen de kaart gebruiken is 45 procent positief, terwijl 17 procent negatief over het systeem blijft. Nadat het elektronisch reisbiljet in de Rotterdamse metro verplicht is geworden blijft 22 procent van de inwoners van de havenstad negatief, terwijl 58 procent het 'accepteert'.

Voorlichting

"De acceptatiegraad is over het algemeen inderdaad niet erg hoog, maar uit het onderzoek blijkt ook dat 40 procent nog niet weet hoe reizen met de kaart precies gaat", stelt van Nieuwenhoven. "Er moet dus heel veel aan voorlichting worden gedaan. Mensen moeten weten dat als er dingen misgaan er een geen-gezeurgarantie geldt."

De straat op

Volgens de onderzoekers beïnvloeden het negatieve imago van het openbaar vervoer en de perikelen rond de OV-chipkaart het uitblijvend enthousiasme voor het systeem. Van Nieuwenhoven herkent dat beeld: "Er is veel negatieve publiciteit geweest en er lijkt weinig aandacht voor de goede kanten van het systeem."

Zij roept het GVB op om vooral actief te communiceren en lering te trekken van de ervaring van Rotterdam. "Je moet mensen goed uitleggen wat er precies gaat veranderen", stelt de OV-Ambassadeur.

"Men moet in Amsterdam niet eigenwijs zijn. Alle medewerkers moeten het kantoor uit en reizigers gaan informeren. Bij het RET is dat ook gebeurd en dat heeft heel erg geholpen. Leer daarvan."

In aanloop naar het verbannen van de strippenkaart in de metro van de hoofdstad is er wel een communicatieplan, maar volgens van Nieuwenhoven moet echt alles op alles worden gezet.

Beeldvorming

Dat ze de oproep doet komt voort uit negatieve beeldvorming rond het miljardenproject. Het laatste jaar was er veel berichtgeving over problemen rond beveiliging, de rapportages en de vraag of er een bankstatus verplicht is. Volgens de onderzoekers heeft dat de geloofwaardigheid van de overheid en de vervoerbedrijven ondermijnd.

Prijsverhoging

Overigens blijft het rommelen rond de OV-chipkaart. Zo bleek het Amsterdamse GVB de invoering van het systeem aan te grijpen om de prijs enkele reis van 1,60 euro te verhogen naar 2,60 euro en een twee-uurskaartje van 2,40 euro naar vijf euro.

Deze kaartjes blijken regelmatig defect, waardoor reizigers problemen krijgen. Wie op een kaart met saldo reist en vergeet uit te checken betaalt een basisbedrag. Bij bus, tram en metro is dat vier euro, maar de NS straft vergeetachtigheid met twintig euro.
Mochten de vervoerders zulke verhogingen wel doorvoeren als de chip ingevoerd zou gaan worden?

En ja communiceren dat hoeft toch niet, bovenaan de organisatie piramide heeft men het volgende gedacht: We geven jullie gewoon zo'n kaart en zoek het daarna maar uit. Zowel de mensen op de vloer als wel het publiek die er gebruik van moeten gaan maken
  woensdag 22 juli 2009 @ 11:55:57 #45
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_71209505
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 22:20 schreef HiZ het volgende:

[..]

In Amsterdam zie ik dat dus wel, vrouwen die hun tas voor de lezer houden en dat die dan in/uitcheckt. Ik vind het echt hartstikke irritant.
Dus je hebt een handtas uit Amsterdam nodig

tevens tvp
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_71221102
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 11:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mochten de vervoerders zulke verhogingen wel doorvoeren als de chip ingevoerd zou gaan worden?

En ja communiceren dat hoeft toch niet, bovenaan de organisatie piramide heeft men het volgende gedacht: We geven jullie gewoon zo'n kaart en zoek het daarna maar uit. Zowel de mensen op de vloer als wel het publiek die er gebruik van moeten gaan maken

Daarom hebben de mensen ook een hekel aan die kaart.

Vervoerders hebben afgesproken gedurende de invoering geen extra prijsverhogingen te doen.
DAT GEBEURT DUS WEL

Communicatie kan beter ? Ja dat zeiden ze 4 maanden geleden ook al. DAT GEBEURT DUS OOK NIET.
Lekker ook in augustus invoeren, leuk voor de vakantiegangers.

600 man personeel inzetten nadat er al jarenlang is proefgedraaid.
pi_71221177
Het zou de staatssecretaris sieren als ze het GVB ter verantwoording roept en de prijsstijging ongedaan maakt.

Volgens mij moet je je aan afspraken houden, maar in de politiek werkt het niet zo.
Van welke partij was deze staatssecretaris ook alweer ?

Niet op stemmen dus volgend jaar, je wordt toch voorgelogen
pi_71221434
De NS straft het niet kunnen uitchecken met 20 euro ?

Leuk, weer een reden om vooral maar niet de duurdere chipkaart te gebuiken voor de mensen.
Dat wordt lachen als het landelijk ingevord wordt, zeker 6000 man personeel inzetten ?
pi_71221614
En, hoe bevalt de kaart bij de gebruikers onder de FOK! users? Werkelijke verademing t.o.v. de strippenkaart?

Zijn er al loops and holes gevonden?
Zoals ik een keer las dat iemand de bus instapt.. incheckt.. en bij de eerstvolgende halte uitcheckt, maar gewoon blijft zitten en vervolgens bij de werkelijke bestemming (paar haltes verder) uitstapt, en daardoor maar voor één halte betaalt. Werkt dat?
Hoe zit het met de metro en trein?
pi_71222161
Ik moet nog steeds langs de RET om mn chip aan te laten passen. Ik heb n chip in mn NS-trajectkaart en had voorheen ook recht op reizen in een zone vanaf alexander. Alleen werkt dat nu dus niet meer en betaal ik volle pond ipv niets.:@
Nu moet ik langs n servicepunt, maar die zit natuurlijk niet op een van de drukste overstap trein-metro locatie...

Verder vind ik t ding handig.
Ik spreek liever mijzelf tegen, dan dat ik het een ander laat doen.
pi_71222607
\
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 17:36 schreef OldJeller het volgende:
En, hoe bevalt de kaart bij de gebruikers onder de FOK! users? Werkelijke verademing t.o.v. de strippenkaart?

Zoals ik een keer las dat iemand de bus instapt.. incheckt.. en bij de eerstvolgende halte uitcheckt, maar gewoon blijft zitten en vervolgens bij de werkelijke bestemming (paar haltes verder) uitstapt, en daardoor maar voor één halte betaalt. Werkt dat?
Zeker geen verademing, elke keer in en uitchecken, allemaal extra handelingen t.o.v mijn oude abonnement, elke keer weer je kaart bij de hand houden, elke maand weer in de rij staan bij een RET servicepunt voor een nieuw abonnement, wat ik vroeger gewoon in de winkel kon doen op elk gewenst tijdstip.

Straks in de bus wordt het helemaal leuk, 30 man langs 2 poortjes.
Ik heb al 3x voor een poortje gestaan dat niet openging, terwijl de apparatuur wel aangaf dat ik uitgecheckt was.

En mijn transacties kan ik nog steeds niet declareren, ik heb ongeveer 80 ! transacties nu per maand, straks met de bus erbij dus 160 ! en op veel dagen ontbreekt er gewoon een stuk.

Ja dan kan ik elke dag bij een automaat gaan staan in de stad voor mijn laatste 10 transacties, maar naar 4 jaar testen mag die site toch wel eens goed gaan werken
pi_71222728
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 17:36 schreef OldJeller het volgende:

loops ?

Ja hoor, gewoon via de liften gaan bij metrostations en je kan gratis naar binnen en buiten.
Ja dat werkt in de bus zo, in de trein wordt het nog leuker, want als je incheckt kan je heel de dag reizen, als je aan het eind maar uitcheckt bij hetzelfde station.

Ze zien alleen maar dat je ingecheckt ben, dus je heb betaald bij controle.
Als je tenminste op saldo kan reizen in de trein, wat nou net heel de bedoeling was van de chipkaart.

Busmaatschappijen hebben al geklaagd bij de staatssecretaris over het toegenomen zwartrijden in bussen en trams
pi_71222757
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:09 schreef macca728 het volgende:
\
[..]

Zeker geen verademing, elke keer in en uitchecken, allemaal extra handelingen t.o.v mijn oude abonnement, elke keer weer je kaart bij de hand houden, elke maand weer in de rij staan bij een RET servicepunt voor een nieuw abonnement, wat ik vroeger gewoon in de winkel kon doen op elk gewenst tijdstip.
Zeker 1 handeling meer dan 1 keer je abonnement aan de chauffeur te laten zien.
Wow..wat een extra moeite.

Als ik je eerder posts lees dan denk ik dat je zit te zeuren om het zeuren.
pi_71222837
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:14 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

1 ? Kan je niet tellen misschien ?

Ik ga met bus en metro naar mijn werk, 4x in en uitchecken heen, 4x terug = 8
Ook 8x de kaart uit mijn zak halen.

Eerst liet ik mijn abonnement zien, daarna kon ik gewoon verder = 2 handelingen
8-2 = 1 ?????????????
pi_71222859
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:14 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Kan ik al overal alle producten kopen ?
Kan ik al via internet mijn transacties uitprinten ? Alle 160 per maand ? Makkelijk

Straks kom je ook nog met het argument dat het goedkoper is geworden.
pi_71222873
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:17 schreef macca728 het volgende:

[..]

8-2 = 1 ?????????????
Het is wat he, je zou er eigenlijk geld voor moeten vragen dat je zoveel moeite moet doen om met het OV te reizen.
Man, jij zoekt problemen op, om hier te kunnen zeuren.
pi_71222909
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:18 schreef macca728 het volgende:

[..]

Kan ik al overal alle producten kopen ?
Kan ik al via internet mijn transacties uitprinten ? Alle 160 per maand ? Makkelijk

Straks kom je ook nog met het argument dat het goedkoper is geworden.
Pas als er bij jou voor de deur zo'n automaat zou staan ben jij tevreden.
Zo een type ben je.
pi_71222912
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:19 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Het is wat he, je zou er eigenlijk geld voor moeten vragen dat je zoveel moeite moet doen om met het OV te reizen.
Man, jij zoekt problemen op, om hier te kunnen zeuren.
Waarom verander jij altijd je username weer ?
Zeker ook al 2x gereist met de chipkaart ?
Vertel jij even je ervaringen hier
pi_71222945
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

Zeg wijsneus, over welke username heb je het.
Als je geen beter antwoord hebt, kom dan niet aan met deze onzin.
pi_71222969
quote:

[..]

Al meer dan jij denk ik.
Maar jij schijnt de enige te zijn met problemen.
pi_71223149
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:22 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Al meer dan jij denk ik.
Maar jij schijnt de enige te zijn met problemen.
Ja vast, daarom zet het GVB straks 600 man in. Die wegwerpkaarten zijn ook fantastisch he ?
pi_71223188
Volgens mij is die OV chipkaart gewoon een urban legend. Men praat er al jaren over maar ik moet de eerste nog zien.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_71223199
ik vind het duur, het enige voordeel aan de kaart is dat je niet hoeft na te denken over het aantal af te stempelen strippen of in welke zone je zit en hoeveel strippen je in totaal kwijt bent als je over moet stappen en je haalt sneller de metro mits er geen file voor de incheckpoort staat, en dat is ook weer meteen een nadeel aan de ovchip, wanneer je maar een paar poortjes op het perron hebt staan en de metro komt er elk moment aan, maar er staat een hele file verkeer aan mensen voor je dan weet je al dat je de metro gemist hebt Zeker als er een paar mensen voor je staan die die metro net niet nodig hebben. het schiet niet op dan
pi_71223222
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:28 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja vast, daarom zet het GVB straks 600 man in. Die wegwerpkaarten zijn ook fantastisch he ?
Bron?

Of is dat teveel gevraagd aan je?
pi_71223247
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:30 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Bron?

Of is dat teveel gevraagd aan je?
UH is 1 pagina terug teveel moeite ?

Of is dat teveel gevraagd van je ? Je verdiepen in het onderwerp ?
pi_71223309
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:31 schreef macca728 het volgende:

[..]

UH is 1 pagina terug teveel moeite ?
Je bent al tog topics bezig om de OV kaart te bashen.
Als het je zo tegen staat, ga je toch met eigen vervoer.
Desnoods de fiets.
pi_71223636
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:17 schreef macca728 het volgende:

[..]

8-2 = 1 ?????????????
En je bent ook veel meer geld uit, heb je al bij jezelf uitgerekend hoeveel je nu meer betaald met die ovchip ?
pi_71223805
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:46 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

En je bent ook veel meer geld uit, heb je al bij jezelf uitgerekend hoeveel je nu meer betaald met die ovchip ?
Nee ik heb abonnement, dus ik ben net zoveel kwijt.

Dat de chipkaart duurder is, is een feit

instaptarief is 2 tot 3x zo kort geldig en de meeste ritten, korte ritten en zonegrenzen uitgezonderd, zijn duurder ja. Zie ook wegwerpkaarten die dubbel zo duur kosten nu. Retourtjes in de trein die worden afgeschaft.
En aanschafkosten uiteraard.
pi_71223993
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:53 schreef macca728 het volgende:

[..]

instaptarief is 2 tot 3x zo kort geldig en de meeste ritten, korte ritten en zonegrenzen uitgezonderd, zijn duurder ja. Zie ook wegwerpkaarten die dubbel zo duur kosten nu. Retourtjes in de trein die worden afgeschaft.
Dan ga je lekker met de auto, scooter of fiets of lopend.
Alleen de zon gaat voor niks op.
pi_71224600
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:53 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dan weet ik ondanks idd de andere nadelen niet wat jij te klagen hebt en te zoeken hebt hier, ik betaal namelijk wel meer met de ov chip en ik baal gewoon van dat ding.
Jou enige minpunt is dat je vaker je arm uit moet steken
pi_71224797
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 19:19 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

Dan weet ik ondanks idd de andere nadelen niet wat jij te klagen hebt en te zoeken hebt hier, ik betaal namelijk wel meer met de ov chip en ik baal gewoon van dat ding.
Jou enige minpunt is dat je vaker je arm uit moet steken
Haha, nee hoor, wat ik al zei ik heb al een paar keer meegemaakt, dat poortjes niet open gingen, terwijl de afleesapparatuur wel werkte, waardoor ik niet meer legaal door de poortjes kon.

Er zijn ook regelmatig poortjes dagen buiten dienst, allemaal niet zo erg nu bij een druk metrostation, maar straks landelijk sta je gewoon vast.

En bij de bus ook, lekker met een volle spitsbus uitchecken bij 2 van die dingen, nou de helft staat nu al een km voor het eindpunt klaar om de bus uit te sprinten. En LET OP HE als het bij de bus misgaat (nu 4% volgens de RET) kan je dus ook niet meer met de metro verder.

Het kost allemaal zoveel tijd, waardoor je gewoon je aanlsuitingen mist.

Laat staan hoe ik straks 160 transacties moet gaan declareren bij mijn werkgever

En daarbij, ik denk nog weleens aan andere mensen, zoals jij, die duurder uit zijn
pi_71225669
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 19:24 schreef macca728 het volgende:

[..]

Er zijn ook regelmatig poortjes dagen buiten dienst, allemaal niet zo erg nu bij een druk metrostation, maar straks landelijk sta je gewoon vast.
Bij rotterdam CS is het vooral 's ochtends zekers drama, gelukkig hoef ik daar nooit te zijn, maar rennen voor de metro is tevergeefs. Er staat gegarandeerd een file van mensen bij te weinig poortjes . Wat dat betrefd hebben ze het bij kralingse zoom beter geregeld, daar staan 10 poortjes -goed uitziende- klaar om de stroom aan mensen op te vangen. De poortjes in Rdam CS zijn meestal niet alleen buiten dienst maar zien er ook vaak goed gesloopt en gehavend uit .. terecht overigens
quote:
En bij de bus ook, lekker met een volle spitsbus uitchecken bij 2 van die dingen, nou de helft staat nu al een km voor het eindpunt klaar om de bus uit te sprinten. En LET OP HE als het bij de bus misgaat (nu 4% volgens de RET) kan je dus ook niet meer met de metro verder.
LOL maar je kan al ruim voor je uitstapt al uitchecken he, wie controleerd dat nog in een volle bus
En anders vroeg uitchecken na de voorlaatste halte
  donderdag 23 juli 2009 @ 02:34:24 #73
188877 Stupendous76
pi_71238583
quote:

[..]

Volgens zijn profiel zit ie al langer op Fok!, maar zijn postings hier tonen inderdaad overeenkomsten met anderen...
Repent, Pray, Forgive
  donderdag 23 juli 2009 @ 02:36:55 #74
188877 Stupendous76
pi_71238607
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 19:50 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

LOL maar je kan al ruim voor je uitstapt al uitchecken he, wie controleerd dat nog in een volle bus
En anders vroeg uitchecken na de voorlaatste halte
Of vóór je halte...
(Tis wel zwartrijden dan, maar je helpt op die manier wel opstoppingen voorkomen)
Repent, Pray, Forgive
pi_71238660
Enkele vragen van mijn kant:

Ik ben een student en krijg van de gemeente een OV kaart waardoor ik doordeweeks gratis met het Openbaar Vervoor kan reizen. Hoe werkt dit met een OV-chipkaart? Is mijn OV chipkaart automatisch geupgrade waardoor ik doordeweeks mijn OV chip kaart kan gebruiken zonder op te laden?

Is er een mogelijkheid om je saldo te bekijken?

Hoe laad je je chipkaart op? Zijn er verschillende bedragen, 10-20-30 euro etc.?

super bedankt
pi_71258979
GVD

Waarschijnlijk is mijn OV chipkaart naar verkeerde adres gestuurd.... wanneer gaat dat tyfus ding eigenlijk gelden? Groningen hier..
x
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')