quote:Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.
Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.
Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.
Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
quote:Op maandag 22 december 2008 13:49 schreef henkway het volgende:
ja ik dacht al waar blijft ie nou
http://tips2trades.blogsp(...)-1500-punten-40.htmlquote:'Dow Jones in 2009 naar 1500 punten; 40% werkeloosheid'
22-12-2008, 14:15
De symbolische koningin van de Aarde in 2009 onttroond?
Het houdt niet op met de sombere voorspellingen voor 2009. Waren het een jaar geleden ten aanzien van 2008 nog slechts een paar doemdenkers die zich er aan waagden, inmiddels sluiten steeds meer analysten zich aan bij de verwachting dat 2009 in alle opzichten een ongekend dramatisch jaar wordt.
Ook op de bekende site 321gold neemt redacteur Roger Wiegand bepaald geen blad voor de mond: in november 2009 is de beurs op Wall Street gezakt tot 3000 en mogelijk zelfs maar 1500 punten, en is de Amerikaanse werkloosheid opgelopen tot een onvoorstelbare hoogte van 40%.
Wiegand schrijft dat de ondergang van een aantal van 's werelds grootste banken in 2008 niet meer dan het begin van alle ellende was. De financiële reddingsplannen zijn slechts tijdelijk en bovendien zinloos, want vrijwel niets van het geld is tot nu toe ten goede gekomen aan de broodnodige kredietvergroting voor de economie. Wel zijn de banken zoals vanouds van plan om zichzelf gigantische bonussen cadeau te doen - alleen deze keer betaald met belastinggeld.
Net zoals het Trends Institute verwacht Wiegand een tweede 'Grote Depressie'. De aandelenbeurzen zullen volgens hem in 2009 twee enorme crashes meemaken: de eerste in april/mei, en de tweede in september/oktober.
In het voorjaar zal de beurs instorten als gevolg van een nieuwe golf falende hypotheken en de eerste lading autoleningen die niet kunnen worden terugbetaald. $ 40 miljard aan credit-cardschulden gaat verloren en een groot aantal commerciële hypotheken gaat kapot, waardoor er massaal kantoren, winkelcentra en andere bedrijfsgebouwen gesloten moeten worden.
De écht grote klap zal de 'grote finale' van de ontmaskering van de Credit Default Swaps (CDS) zijn (zie dit artikel voor verdere uitleg). Een aanzienlijk deel van deze naar schatting 500 biljoen tot ruim 1 biljard bevattende fake-markt zal in elkaar storten. De Dow Jones, die de komende maanden als gevolg van de valselijk geruststellende woorden en de beloofde $ 1 biljoen van Barack Obama mogelijk weer gaat stijgen tot boven de 10.000 punten, zal onmiddellijk inzakken tot 7250, 6600 of 5600 punten.
Maar zelfs na deze nieuwe klap zullen veel analysten volgens Wiegand blijven beweren dat de bodem dan toch écht bereikt is, en dat het vanaf dan alleen maar weer beter kan gaan. Niets zal echter minder waar blijken te zijn als in september/oktober de grote, monsterlijke 'supercrash' komt, en de Dow Jones zakt van 5600 naar 3000 en mogelijk zelfs maar 1500 punten.
De economie van de VS is dan goeddeels verwoest. De reëele werkeloosheid in de VS bedraagt nu al 16%; over een jaar zal dit gestegen zijn tot 30 of mogelijk zelfs 40%. Dat is véél hoger dan de 25% werkeloosheid tijdens de Grote Depressie van de jaren '30 van de vorige eeuw. En omdat de FED en het Amerikaanse ministerie van Financiën niets beters weten dan enorme hoeveelheden geld bijdrukken, zal de ontstane forse inflatie mogelijk omslaan in hyperinflatie.
Wiegand vergelijkt het drama wat zich dan zal ontvouwen met de gevolgen van de orkaan Katrina, maar dan voor de hele VS. Amerikanen gaan massaal aan de voedselbonnen, er breekt een hongersnood uit en de misdaad zal zó exploderen, dat delen van bepaalde steden totaal onbewoonbaar worden. Miljoenen huizen zullen leeg komen te staan waardoor hele wijken zullen veranderen in spooksteden.
De instortende Amerikaanse economie zal de hele wereld in haar val meesleuren, al zullen de gevolgen niet overal even ernstig zijn. Triest genoeg zal er geen spoedig herstel zijn. De klap zal zó hard zijn, dat een mogelijk herstel in niet eerder dan 2015 kan worden verwacht.
Die derivaten gaan vast nog wel vuurwerk opleveren in 2009.quote:De écht grote klap zal de 'grote finale' van de ontmaskering van de Credit Default Swaps (CDS) zijn (zie dit artikel voor verdere uitleg). Een aanzienlijk deel van deze naar schatting 500 biljoen tot ruim 1 biljard bevattende fake-markt zal in elkaar storten.
Ik weet dat niet zo zeker meer. Ik verwachtte dit jaar al veel vuurwerk van CDS-en, maar dat viel allemaal erg mee toch? Dwz: als je kijkt wat er allemaal voor een misère werd voorspeld n.a.v. Lehman en AIG.quote:Op maandag 22 december 2008 15:39 schreef pberends het volgende:
[..]
Die derivaten gaan vast nog wel vuurwerk opleveren in 2009.
Zou men tot inkeer komen en aan het eind van 2009 besloten hebben dat veel derivaten gewoon te ondoorzichtig zijn en daarom niet meer verhandeld mogen worden.quote:Op maandag 22 december 2008 15:39 schreef pberends het volgende:
[..]
1 biljard? zo van 1000 triljoen?quote:Op maandag 22 december 2008 15:39 schreef pberends het volgende:
[..]
Onlein zu gucken?quote:Op maandag 22 december 2008 18:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
tv-tip
The Year Britain's Bubble Burst
2130 bbc 1
only in the uk with bbc iplayer.quote:
Daar doe ik nie meer aan.quote:Op maandag 22 december 2008 18:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
But it is available on dutch tv.
hmm er is was volgens mij wel een live stream op de bbc website ook toegankelijk voor buitenlanders.quote:
Omdat ik al jaren geen teevee meer heb. Ik ergerde me er te erg aan. Alles wat ik echt moet zien (en dat is vrij weinig) kijk ik wel online. Helaas werkt alleen de BBC niet erg mee.quote:Op maandag 22 december 2008 21:07 schreef Lassekjus het volgende:
waarom niet gewoon op tv kijken?
Is volgens mij al wel langs geweest hier, het nieuws is namelijk van woensdag, desalniettemin: scary.quote:A new report by the U.S. Army War College talks about the possibility of Pentagon resources and troops being used should the economic crisis lead to civil unrest, such as protests against businesses and government or runs on beleaguered banks. “Widespread civil violence inside the United States would force the defense establishment to reorient priorities in extremis to defend basic domestic order and human security,” said the War College report. The study says economic collapse, terrorism and loss of legal order are among possible domestic shocks that might require military action within the U.S. U.S. Sen. James Inhofe, R-Okla., and U.S. Rep. Brad Sherman, D-Calif., both said U.S. Treasury Secretary Henry Paulson brought up a worst-case scenario as he pushed for the Wall Street bailout in September. Paulson, former Goldman Sachs CEO, said that might even require a declaration of martial law.... Gov. Janet Napolitano’s office declined comment on emergency planning and possible civil unrest. Napolitano is president-elect Barack Obama’s pick for secretary of Homeland Security that oversees airport security, disaster response, border security, customs and anti-terrorism efforts. As governor, Napolitano sent National Guard troops to Palo Verde Nuclear Generating Station in 2003 in response to terrorism threats [SIC].
International Monetary Fund Managing Director Dominique Strauss-Kahn warned Wednesday of economy-related riots and unrest in various global markets if the financial crisis is not addressed and lower-income households are hurt by credit constraints and rising unemployment....
The economy is in recession. Consumer spending is down, foreclosures are up and a host of businesses are laying off workers and struggling with tight credit and the troubled housing and financial markets. The U.S. Federal Reserve Bank and U.S. Treasury Department have pumped more than $8.5 trillion into the economy via equity purchases of bank stocks, liquidity infusions, Wall Street and bank bailouts and taxpayer rebates. U.S. automakers are seeking more than $14 billion in federal loans with fears they could fall into bankruptcy without a bailout. The U.S.... recession also has hit economies in Europe, Japan and China....
Onderschat AIG niet, die krijgt een soft landing... maar landen zal hij.quote:Op maandag 22 december 2008 15:57 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik weet dat niet zo zeker meer. Ik verwachtte dit jaar al veel vuurwerk van CDS-en, maar dat viel allemaal erg mee toch? Dwz: als je kijkt wat er allemaal voor een misère werd voorspeld n.a.v. Lehman en AIG.
Wat een zelfbevleking daar bij de BBC zeg. Programma gaat nergens over. Deze aflevering van panorama is niets meer dan Okee-de-rest-van-BBC-bakte-er-niks-van-in-2008-maar-een-journalist-deed-wel-zijn-werk show.quote:Op maandag 22 december 2008 18:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
tv-tip
The Year Britain's Bubble Burst
2130 bbc 1
je en best reel, het is een sneeuwbal die steeds sneller gaatquote:Op maandag 22 december 2008 22:50 schreef MoltiSanti het volgende:
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=viewArticle&code=20081222&articleId=11473
[..]
Is volgens mij al wel langs geweest hier, het nieuws is namelijk van woensdag, desalniettemin: scary.
Ik zie ze ook regelmatig opdoemen.... vanuit verschillende blogjes en invalshoeken.quote:Op maandag 22 december 2008 22:50 schreef MoltiSanti het volgende:
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=viewArticle&code=20081222&articleId=11473
[..]
Is volgens mij al wel langs geweest hier, het nieuws is namelijk van woensdag, desalniettemin: scary.
uiteenvallen van de US een mogelijkheid?quote:Op maandag 22 december 2008 23:18 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik zie ze ook regelmatig opdoemen.... vanuit verschillende blogjes en invalshoeken.
De werkelijke vraag die ik eigenlijk heb is de volgende.
Als ik kijk naar de huidige impact van renteverlagingen en bailout's dan is de berusting van de realiteit altijd groter gebleken.
Wat als Obama een stevige gok maakt (en die gooit veel geld op de tafel)... en zelfs dat werkt niet meer. Wat kunnen ze dan nog doen ?!... de rol van de FED loopt op zijn einde , het rentewapen is weg.. alleen geldinjecties blijven over.
In het meest negatieve scenario zal men een keer de handdoek in de ring moeten gooien. En wat dan ?!?
De sociale onlusten zullen er zeker komen... zelfs een vergelijking met de Franse Revolutie lijkt me niet vreemd (eat the rich).
Lijkt me niet.... zowat alle staten staan er niet florissant voor. Er zijn wel wat verschillen maar die waren ervoor ook al.quote:Op maandag 22 december 2008 23:31 schreef henkway het volgende:
[..]
uiteenvallen van de US een mogelijkheid?
met Californië als nieuwe grote mogendheid?
Tja ING werkt ook overal tegenwoordigquote:Op maandag 22 december 2008 23:37 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Lijkt me niet.... zowat alle staten staan er niet florissant voor. Er zijn wel wat verschillen maar die waren ervoor ook al.
Sommige banken hebben een landelijke dekkingsgraad.
of je krijgt duitsland achtige situatie, overheid creeert met geleend geld heel veel banen in infrastructuur en defensie wat voorlopig de gemoederen rustig houdt. Daarna focus je alle energie op het buitenlands beleid dmv een externe vijand. Zo kun je het moment van executie nog een hele periode vooruit stellen.quote:Op maandag 22 december 2008 23:18 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik zie ze ook regelmatig opdoemen.... vanuit verschillende blogjes en invalshoeken.
De werkelijke vraag die ik eigenlijk heb is de volgende.
Als ik kijk naar de huidige impact van renteverlagingen en bailout's dan is de berusting van de realiteit altijd groter gebleken.
Wat als Obama een stevige gok maakt (en die gooit veel geld op de tafel)... en zelfs dat werkt niet meer. Wat kunnen ze dan nog doen ?!... de rol van de FED loopt op zijn einde , het rentewapen is weg.. alleen geldinjecties blijven over.
In het meest negatieve scenario zal men een keer de handdoek in de ring moeten gooien. En wat dan ?!?
De sociale onlusten zullen er zeker komen... zelfs een vergelijking met de Franse Revolutie lijkt me niet vreemd (eat the rich).
Sommige lijntjes naar BNW zijn niet zo vreemd.quote:Op dinsdag 23 december 2008 00:04 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
of je krijgt duitsland achtige situatie, overheid creeert met geleend geld heel veel banen in infrastructuur en defensie wat voorlopig de gemoederen rustig houdt. Daarna focus je alle energie op het buitenlands beleid dmv een externe vijand. Zo kun je het moment van executie nog een hele periode vooruit stellen.
Maar zo wordt het wel erg [BNW]-achtig
humpf!quote:
uhm, dat doen ze toch al jaren, of ben ik nu al te cynisch?quote:Op dinsdag 23 december 2008 00:04 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
of je krijgt duitsland achtige situatie, overheid creeert met geleend geld heel veel banen in infrastructuur en defensie wat voorlopig de gemoederen rustig houdt. Daarna focus je alle energie op het buitenlands beleid dmv een externe vijand. Zo kun je het moment van executie nog een hele periode vooruit stellen.
Maar zo wordt het wel erg [BNW]-achtig
infrastructuur hebben ze al die tijd best verwaarloosd.quote:Op dinsdag 23 december 2008 09:40 schreef simmu het volgende:
[..]
uhm, dat doen ze toch al jaren, of ben ik nu al te cynisch?
viel idd tegen het enige nieuwtje was dat RBS en Hbos echt op omvallen stonden en niet zomaar even krediet nodig haddenquote:Op maandag 22 december 2008 23:16 schreef El_jefe07 het volgende:
[..]
Wat een zelfbevleking daar bij de BBC zeg. Programma gaat nergens over. Deze aflevering van panorama is niets meer dan Okee-de-rest-van-BBC-bakte-er-niks-van-in-2008-maar-een-journalist-deed-wel-zijn-werk show.
Interview je eigen journalist zonder dat je nieuw nieuws brengt. Next!
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aQ7HBEgYCzUE&refer=homequote:U.S. Economy: Housing Prices Collapse at Near-Depression Pace
By Bob Willis and Shobhana Chandra
Dec. 23 (Bloomberg) -- Sales of single-family houses in the U.S. dropped in November by the most in two decades and resale prices collapsed at a pace reminiscent of the Great Depression, dashing speculation the market was close to a bottom.
Purchases of both new and existing houses dropped 7.6 percent, the biggest decline since January 1989, to an annual rate of 4.43 million, government and industry figures showed today. A 13 percent drop in the median resale price was the most since records began in 1968 and was likely the largest since the 1930s, the National Association of Realtors said.
“Housing is still in a freefall,” said Nariman Behravesh, chief economist at IHS Global Insight in Lexington, Massachusetts.
The figures were worse than economists had forecast and signal that the battered housing market that led the economy into a recession may be taking another lurch down. Sliding property values mean more Americans will be under water on their mortgages, destroying household wealth and undermining consumers’ purchasing power.
President-elect Barack Obama plans an unprecedented economic stimulus to restore growth, and pledged on Dec. 13 to limit foreclosures. One tenth of U.S. families who own a home are in financial distress, Obama said.
“We need desperately to get this economy moving,” Vice President-elect Joseph Biden, who is leading the incoming administration’s initiative to bolster the middle class, told reporters before a meeting with Obama’s economic advisers today. Transition officials are “getting very close” to an agreement with lawmakers on the size of the stimulus, Biden said.
Below Estimates
The Realtors’ figures showed home resales, including condos, fell 8.6 percent to an annual rate of 4.49 million, below all but one estimate in a Bloomberg News survey of 63 economists. The median resale price dropped to $181,300.
Separately, the Commerce Department reported that new- home sales fell 2.9 percent last month to a 17-year low of 407,000. The median sales price declined 11.5 percent from a year earlier to $220,400.
The Standard & Poor’s Supercomposite Homebuilding Index of stocks fell 2.2 percent to 204.97 as of 12:53 p.m. in New York, the fourth straight day of declines. The index is down a third so far this year. The S&P 500 Stock Index, which fell as much as 22 percent in November, was down 0.5 percent today.
Buyers Scared Off
Last month’s stock market collapse combined with rising unemployment to scare off home buyers, Lawrence Yun, the Realtors’ chief economist, said at a press conference.
“The economy was really starting to feel the smack-in-the- face blow from the financial crisis” during November, said David Resler, chief economist at Nomura Securities International Inc. in New York.
U.S. household wealth already fell in the third quarter by the most on record, Federal Reserve figures showed earlier this month. Net worth for households and non-profit groups decreased by $2.81 trillion, the most since the Fed’s data began in 1952.
The number of previously-owned unsold homes on the market at the end of November represented 11.2 months’ worth at the current sales pace, up from 10.3 months’ at the end of the prior month.
Foreclosures and short sales accounted for 45 percent of last month’s home purchases, Yun said.
Regional Breakdown
Purchases declined in all regions of the country, led by drops of 12 percent in the Northeast and 10.9 percent in the South. Prices also fell throughout the country, led by a decline of 25.5 percent in the West.
Resales account for about 90 percent of the housing market. Sales of existing homes are compiled from contract closings and may reflect contracts signed one or two months earlier. New-home sales, recorded when a contract is signed, are considered by economists to be a more timely barometer.
The housing report showed builders succeeded in trimming inventories even faster than new-home sales dropped. The number of new homes for sale fell a record 7 percent to a seasonally adjusted 374,000, the fewest since February 2004.
The supply of new homes at the current sales rate dropped to 11.5 months’ worth from 11.8 months the prior month.
Resler said today’s figures show the housing market has “not yet seen any of the impact from the drop in mortgage rates.”
The Fed on Dec. 16 cut its benchmark interest rate target to a range of zero to 0.25 percent and reiterated it stands ready to expand purchases of Fannie Mae, Freddie Mac and Federal Home Loan Bank debt under a program aimed at reducing mortgage costs. That program has helped drive mortgage rates lower.
Mortgage Rate
The average rate on a 30-year fixed-rate loan fell to 5.18 percent in the week ended Dec. 12, the lowest in more than five years, according to the Mortgage Bankers Association.
Ara Hovnanian, chief executive officer of Hovnanian Enterprises Inc., New Jersey’s biggest homebuilder, called on the government to provide an economic stimulus for the housing industry.
“If government wants to get to the root of the problem they need to fix housing first,” Hovnanian said in a conference call on Dec. 17. Hovnanian, whose company reported a fiscal fourth quarter loss, didn’t specify what type of government intervention he wants in the housing market.
En we kijgen weer een nieuw rondje bailoutsquote:American Express krijgt kapitaalinjectie
23 december 2008, 19:49 | ANP
NEW YORK (AFN) - Creditcardmaatschappij American Express krijgt een kapitaalinjectie van 3,39 miljard dollar (2,43 miljard euro) van de Amerikaanse overheid. Dat maakte American Express dinsdag bekend.
Het geld is afkomstig uit het Amerikaanse noodfonds van 700 miljard dollar dat eerder dit jaar in het leven werd geroepen ter ondersteuning van de zwaar getroffen financiële sector.
Door de financiële crisis en de verzwakking van de Amerikaanse economie is het aantal wanbetalingen op creditcardschulden snel gestegen. Ook heeft het bedrijf moeite om nieuwe fondsen te vergaren. American Express vormde zich in november om tot normale bank om toegang te krijgen tot het steunfonds dat in principe alleen bedoeld was voor banken.
Dit soort bedrijven kunnen ze beter laten vallen en de "getroffen" consumenten hun schulden kwijtschelden.quote:Op dinsdag 23 december 2008 20:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
En we kijgen weer een nieuw rondje bailouts
Het geld kan niet op.quote:Op dinsdag 23 december 2008 20:30 schreef SeLang het volgende:
En we kijgen weer een nieuw rondje bailouts
quote:Trichet: vertrouwen komt terug in markt, 2009 kan beter worden
23-12-2008 21:34:00
PARIJS (Dow Jones)--Het vertrouwen in de financiele markten is terug aan het komen, en 2009 kan een beter jaar worden, zei Jean-Claude Trichet, voorzitter van de Europese Centrale Bank, dinsdag tijdens een toespraak in Parijs.
Wel moet het gehele financiele systeem nog steeds verbeterd worden om meer transparantie van de financiele markten te bereiken, zei Trichet.
De ECB-voorzitter zei dat hij niets had toe te voegen aan het rentebeleid van de ECB. De ECB verlaagde de rente de afgelopen maanden flink, maar nog niet zo drastisch als andere centrale banken zoals de Amerikaanse Fed.
Ook zei Trichet dat het Verenigd Koninkrijk verwelkomd zal worden in de Europese valutazone, die 15 leden telt, wanneer het land dat zou willen. Al benadrukte Trichet dat hij niets negatiefs over de Britse munt heeft.
quote:Dec. 23 (Bloomberg) -- Cerberus Capital Management LLC, the $27 billion investment firm founded by billionaire Stephen Feinberg, limited investor withdrawals from one of its hedge funds after it lost 16 percent this year through November.
The restrictions, known as gates, were triggered after clients sought to pull more than 16.5 percent of their money from Cerberus Partners LP by the end of the year, according to a Dec. 19 letter sent to clients. Cerberus said investors could get 20 percent of their year-end redemption requests, while the limits on the rest will last as long as a year.
quote:'Britse huizenprijs daalt 10 procent in 2009'
LONDEN (AFN) - De huizenprijzen in Groot-Brittannië zullen in 2009 met 10 procent dalen. Dat voorspelde de Britse vastgoedbranchevereniging Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS) woensdag.
Daarmee zou de gemiddelde huizenprijs in Groot-Brittannië volgend jaar 25 procent lager uitkomen dan de piek die in de loop van 2007 werd bereikt.
Volgens de branchevereniging zal de hypotheekverstrekking aan potentiële huizenkopers zonder inmenging van de Britse regering niet op gang komen. In combinatie met de slechte economische vooruitzichten zullen de huizenprijzen in Groot-Brittannië, die al meer dan een jaar lang onafgebroken dalen, daardoor volgend jaar blijven afnemen.
De Britse vereniging van banken meldde dinsdag dat het aantal goedgekeurde hypotheekaanvragen in november is gedaald tot het laagste niveau dat ooit werd gemeten.
risico's afdekken ,hoe beter afgedekt hoe hoger de ratingquote:Op woensdag 24 december 2008 15:30 schreef MrFl0ppY het volgende:
Heb net wat op wikipedia gelezen over CDS. Bij dit soort dingen vraag ik me altijd waarom ze zijn geïmplementeerd. Welk doel dient het nu uiteindelijk? Al die tools op de markt voegen toch niets toe aan het werkelijke leven.
Amerikanen zijn zó grappig.quote:Amerikaanse winkeliers vragen belastingvrije dagen
woensdag 24 december 2008 | 08:19 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 24 december 2008 | 08:31
WASHINGTON (ANP) - De bond van Amerikaanse detailhandelaren heeft aankomend president Obama dinsdag gevraagd consumenten volgend jaar in totaal een maand lang belastingvrij te laten winkelen. De belastingvrije dagen moeten de bestedingen en het vertrouwen van de Amerikaanse consumenten weer herstellen.
Om de economie te stimuleren, zou de nieuwe Amerikaanse regering volgens de winkeliers in maart, juli en oktober steeds tien dagen lang af moeten zien van de heffing van btw. Dit zou consumenten volgens de berekeningen van de detailhandelaren een voordeel van 20 miljard dollar opleveren, ongeveer 175 dollar per gezin.
De bestedingen van consumenten waren jarenlang de motor achter de groei van de Amerikaanse economie, maar ze zijn in het afgelopen jaar in hoog tempo achteruit gegaan. In het derde kwartaal gaven Amerikaanse consumenten bijna 4 procent minder uit dan een jaar eerder. Dat is de sterkste daling van de bestedingen sinds 1980.
Overconsumptie cq schuldenberg is juist het probleem in de VS. En beide dingen worden erger met zo'n maatregel. Die Amerikanen leren het nooit.quote:Op woensdag 24 december 2008 22:13 schreef henkway het volgende:
[..]
Geld aan consumenten geven is wel effectiever dan geld aan de rijken geven
Awel, ze geven al stukken minder uitquote:Op woensdag 24 december 2008 22:15 schreef pberends het volgende:
Overconsumptie cq schuldenberg is juist het probleem in de VS. En beide dingen worden erger met zo'n maatregel. Die Amerikanen leren het nooit.
Bronquote:
U.S. Retail Store Traffic Declined 24% on Pre-Christmas Weekend
By Allison Abell Schwartz
Dec. 24 (Bloomberg) -- U.S. retail store traffic fell last weekend as shoppers waited for bigger, last-minute discounts during what may be the worst holiday-shopping season in four decades.
Customer visits decreased 24 percent Dec. 19 through Dec. 21, Chicago-based research firm ShopperTrak RCT Corp. said today in a statement.
ne maar overconsumptie is nu nodig om de US economie weer te laten draaien, zodat men de schulden af kan betalen, alhoewel ik betwijfel of ze het ooit zullen leren.quote:Op woensdag 24 december 2008 22:15 schreef pberends het volgende:
[..]
Overconsumptie cq schuldenberg is juist het probleem in de VS. En beide dingen worden erger met zo'n maatregel. Die Amerikanen leren het nooit.
Ze gaan schulden maken om de schulden af te betalen?quote:Op woensdag 24 december 2008 22:49 schreef henkway het volgende:
[..]
ne maar overconsumptie is nu nodig om de US economie weer te laten draaien, zodat men de schulden af kan betalen,
Ja als je die vleesverpakkingen zietquote:Op donderdag 25 december 2008 14:46 schreef Lemmeb het volgende:
Och, Oprah heeft d'r grote besparingsuitzendingen al over de Amerikanen uitgestort. En wat Oprah zegt dat moet gebeuren, dat gaat gebeuren. M.a.w. de inwoners van de VS gaan massaal tot sparen over, het wordt gewoon een soort nieuwe hobby. Daarvoor kun je die Amerikanen toch alleen maar bewonderen: in plaats van massaal te gaan zitten huilen doen ze gewoon wat ze moeten doen.
Ongelofelijk trouwens om te zien dat veel Amerikaanse gezinnen niet eens fatsoenlijk rond kunnen komen van $ 8000 netto/maand. Die hebben dan tips van Oprahs modelspaargezin nodig.
Amerikanen zijn het zo niet gewend om ergens op te besparenquote:Op donderdag 25 december 2008 14:46 schreef Lemmeb het volgende:
Och, Oprah heeft d'r grote besparingsuitzendingen al over de Amerikanen uitgestort. En wat Oprah zegt dat moet gebeuren, dat gaat gebeuren. M.a.w. de inwoners van de VS gaan massaal tot sparen over, het wordt gewoon een soort nieuwe hobby. Daarvoor kun je die Amerikanen toch alleen maar bewonderen: in plaats van massaal te gaan zitten huilen doen ze gewoon wat ze moeten doen.
Ongelofelijk trouwens om te zien dat veel Amerikaanse gezinnen niet eens fatsoenlijk rond kunnen komen van $ 8000 netto/maand. Die hebben dan tips van Oprahs modelspaargezin nodig.
Amerikanen moeten niet consumeren, maar investeren. Maar dat verschil snappen ze al niet sinds ze een torenhoog handelstekort hebben.quote:Op woensdag 24 december 2008 23:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ze gaan schulden maken om de schulden af te betalen?
quote:A Question Worth Considering for the New Year...
What is at the heart of the US financial crisis?
Is it that the US has been precipitously cut off from some foreign source of funding? Has there been an oil embargo, a supply shock imposed such as the one that triggered the financial crisis of the 1970's? Are the problems caused by some external change, some actor outside the system?
I think most will say the answer is 'no.' The problems are internal to the US, to its financial system.
So, how would you fix a system that has broken from an internal flaw in this way? Try more of the same, business as usual, apply fresh debt to a failed system based on a growing pyramid of debt without making any substantial changes?
The US financial system, the housing, equity and Treasury markets, are all Ponzi schemes, with the need for a constantly increasing source of fresh money to keep going. That funding is new debt, new dollars based on nothing produced, just the trust and confidence of the participants.
Would you fix the Madoff Ponzi scheme by giving Bernie more money, public money, to keep his payments flowing to his 'investors?'
I think most of us would say, no, no more money.
But what is the difference between that and what Paulson and Bernanke are doing today? Is there a graceful exit strategy? Have any serious reforms or changes been made or even proposed? Has there even been a frank disclosure and discussion of exactly what happened, and what is continuing to happen, beyond blaming the victims, or cynically hiding behind 'well that's how things are?'
No. The key participants in the Ponzi scheme are continuing to take their gains out, in dividends and bonuses, front running the final collapse and admission that "its all gone; we're bankrupt."
Think about it.
What would you do if it is a Ponzi scheme, teetering on the edge?
http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=40457quote:Rogers & Whitney in een kerst-griezelverhaal
Pieter Kort - 22 december 2008, 14:45
Even griezelen in de donkere dagen voor kerst? Wacht tot het donker wordt, steek wat kaarsjes aan, laat de gordijnen onheilspellend wapperen in een kil briesje en lees de voorspellingen van acht beleggingsgoeroes, die het Amerikaanse blad Fortune optekende.
Onder die goeroes zijn namen als Nouriel Roubini, Jim Rogers en Meredith Whitney, dus als u deze site een beetje hebt gevolgd het afgelopen jaar dan weet u dat Fortune er een kleine nightmare before christmas van heeft gemaakt.
De kop is dan ook niet voor niets "8 Really, really scary predictions".
Een kleine bloemlezing:
Nouriel Roubini (professor economie aan NYU)
# "Het herstel in 2010 en 2011 - als dat al gaat plaatsvinden - zal zó zwak zijn, met een groei van 1% à 1,5%, dat het gaat aanvoelen als een recessie"
Robert Shiller (professor aan Yale)
# "Sommige beleggers zullen geneigd zijn om weer in te stappen omdat ze een reële kans zien dat de markt flink gaat stijgen. Maar dat is heel riskant. De koersen kunnen makkelijk nog eens halveren."
Jim Rogers (belegger, motorrijder en grondstoffengoeroe)
# "Ik zit short in Amerikaanse staatsobligaties. Dat is de laatste bubbel die ik kan zien in de VS. Ik kan me niet bedenken waarom iemand zijn geld voor 30 jaar aan de Amerikaanse overheid zou willen geven tegen minder dan 4% rendement. Ik zou het niet doen. Er komt een reusachtige hoeveelheid obligaties naar de markt en inflatie komt terug."
# "Amerikaanse aandelen zijn erg gedaald, maar ze zijn naar historische maatstaven nog steeds duur. De Amerikaanse markt geeft nu 3% dividendrendement. Om op een koopwaardige 6% uit te komen zonder grote dividendstijgingen moet de Dow Jones naar 4000."
Meredith Whitney (analist van Oppenheimer & Co, waarschuwde als een van de eersten voor de financiële crisis)
# "Ik verwacht dat alle banken die al eerder steun kregen opnieuw op zoek gaan naar nieuw kapitaal. We gaan ook een complete herstructurering van het banksysteem beleven, waarschijnlijk tot eind 2009."
# "De economie zal er slechter aan toe blijken dan iedereen verwacht. Het grootste issue zijn de consumentenbestedingen. In 2008 beïnvloedde de markt de economie; in 2009 gaat de economie de markt beïnvloeden. Het is al begonnen."
http://www.inveztor.nl/pagina/blog/view/9278quote:Beurs kredietderivaten gaat van start
Voor het eerst kunnen kredietderivaten (credit default swaps) op een centrale marktplaats worden verhandeld. Sinds deze week garandeert Euronext-dochter Liffe transacties via haar derivatenplatform Bclear. Tot nog toe konden kredietderivaten alleen verhandeld worden buiten de beurs om. Dat betekende dat het tegenpartijrisico niet was afgedekt. Door de kredietcrisis is duidelijk geworden dat daar grote risico’s aan zijn verbonden.
Centrale afhandeling
Vanuit de Europese en Amerikaanse toezichthouders is daarom aangedrongen op een centrale afhandeling, zoals die op de aandelenbeurs gebruikelijk is. Daarmee neemt een derde partij tegen vergoeding het risico over dat koper of verkoper zijn verplichtingen niet na kan komen. Na Liffe willen nog drie andere beurzen deze dienst aanbieden, de CME Group uit Chicago, Intercontinental Exchange en Deutsche Börse.
'Nog erg rustig'
Volgens een woordvoerder van Liffe hebben beleggers nog geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om kredietderivaten via hun platform te verhandelen. ‘Maar dat hadden we ook niet verwacht, het is erg rustig vanwege de feestdagen. We verwachten dat het in januari pas op gang komt.’ Hij kon ook niet vertellen hoeveel deelnemers er al zijn, wel dat ‘de belangstelling groot is’.
Met een kredietderivaat verzekert de koper zich tegen wanbetaling op een obligatie. De verkoper ervan moet de schade vergoeden wanneer de uitgever van de obligatie niet in staat blijkt om terug te betalen. De markt heeft een geschatte omvang van meer dan $ 50.000 mrd. Het afgelopen jaar moesten verkopers van kredietderivaten tot uitkering overgaan bij ingrepen van de Amerikaanse overheid bij Fannie Mae en Freddie Mac, het faillissement van Lehman Brothers en de ondergang van de IJslandse banken.
Vooral bij Lehman Brothers leidde dat tot veel onrust op de financiële markten. Er bleek voor $ 400 mrd aan derivaten in omloop te zijn, bijna vier keer zo veel als het bedrag aan uitstaande Lehman obligaties. De angst dat de verkopers van deze derivaten zelf in financiële problemen zouden komen zorgde voor scherpe koersdalingen op de beurzen wereldwijd.
quote:Op zaterdag 27 december 2008 16:20 schreef pberends het volgende:
[..]
http://www.inveztor.nl/pagina/blog/view/9278
Gaat de beerput nu echt open?
kan iemand dat uitleggen svp?quote:Tot nog toe konden kredietderivaten alleen verhandeld worden buiten de beurs om. Dat betekende dat het tegenpartijrisico niet was afgedekt.
Bloombergquote:Japan’s Economy May Shrink 12.1% This Quarter, Barclays Says
By Keiko Ujikane and Tatsuo Ito
Dec. 30 (Bloomberg) -- Japan’s economy will probably shrink at an annual 12.1 percent pace this quarter, the sharpest drop since 1974, as exports collapse, Barclays Capital said.
Gross domestic product in the three months ending tomorrow will fall at almost three times the 4.1 percent rate previously predicted, said Kyohei Morita, chief Japan economist at Barclays in Tokyo, after reports last week showed industrial production and exports posted the biggest declines on record in November.
“Given the speed and the length of the contraction, this recession could be the most severe in the postwar era,” Morita said. “We expect negative growth will continue for a fifth straight quarter to the April-June period of 2009.”
Plunging sales of cars and electronics are forcing companies from Toyota Motor Corp. to Panasonic Corp. to idle plants and fire workers. The Nikkei 225 Stock Average tumbled a record 42 percent this year, eclipsing a 39 percent slide in 1990 that helped trigger a decade of economic stagnation and deflation.
A 12.1 percent annualized contraction would be the steepest since the first quarter of 1974, when the oil shock caused the economy to shrink 13.1 percent, according to Barclays.
Panasonic Electric Works Co., a Panasonic subsidiary, said this week that it plans to shut three factories and eliminate 1,000 jobs by the year ending March 2011. Aeon Co., Japan’s largest supermarket operator, will cut spending on stores at home and slow expansion in China.
Production plummeted 8.1 percent in November from October, the most since comparable data were first kept 55 years ago. Companies surveyed said they planned to reduce output a further 8 percent this month and 2.1 percent in January. Exports slid an unprecedented 26.7 percent last month from a year earlier.
.......
Lolquote:Icesavers laten 70 miljoen liggen
Zo'n 17.000 gedupeerde spaarders van de IJslandse bank Icesave hebben zich nog steeds niet gemeld bij De Nederlandsche Bank (DNB).
Onvolledig
Nog eens 9000 mensen vulden hun aanvraag onvolledig in of stuurden hun aanvraag niet per post, maar alleen via e-mail. Zij hebben samen recht op zo'n 70 miljoen euro. Icesave had ruim 144.000 rekeninghouders in Nederland.
Zwart geld
De centrale bank weet niet waarom 12% van hen nog geen actie heeft ondernomen. Mogelijk weten ze niet dat ze het zelf moeten regelen. Ook kan het zijn dat mensen zwart geld op de bank hadden staan en vrezen dat dit ontdekt wordt. DNB gaat de mensen informeren om hen alsnog de kans te geven het geld terug te krijgen.
12 procent... hoe verzinnen ze het?quote:Op dinsdag 30 december 2008 08:25 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Bloomberg
Het is dat de japanse bevolking sterk vergrijst en immigratie daar vrijwel nihil is ander had japan massale werkloosheid gehad.
In een kwartaal, wtf, dat is nog veel erger dan de VSquote:
quote:Op dinsdag 30 december 2008 09:37 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
In een kwartaal, wtf, dat is nog veel erger dan de VS.
Dat betekent toch echt over een jaar termijn bekeken.quote:Japan’s economy will probably shrink at an annual 12.1 percent pace this quarter, the sharpest drop since 1974, as exports collapse, Barclays Capital said.
quote:Consumer confidence at record low on business, job worries
WASHINGTON (MarketWatch) -- Consumer confidence hit a record low in December, according to the monthly Conference Board index reported Tuesday, as worries increased about current business and labor market conditions. The December consumer confidence index fell to 38 from a downwardly revised 44.7 in November. Economists surveyed by MarketWatch had expected a December reading of 45.8.
"The further erosion of the consumer confidence index reflects the rapid and steep deterioration of economic conditions that occurred in the fourth quarter of 2008," said Lynn Franco, director of the Conference Board's Consumer Research Center. "The overall economic outlook remains quite dismal for the first half of 2009, and only a modest recovery is expected in the second half."
Consumers' view of current conditions worsened in December, with those saying business conditions are "bad" rising to 46% from 40.6%, and those saying jobs are "hard to get" rising to 42% from 37.1%.
Dan gaat GM door het putje.... want iedereen is aan het sparen of durft simpelweg geen nieuwe lening aan te gaan.quote:
Dat moment wordt wel zo lang mogelijk uitgesteldquote:Op dinsdag 30 december 2008 16:41 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dan gaat GM door het putje.... want iedereen is aan het sparen of durft simpelweg geen nieuwe lening aan te gaan.
Ik geloof er niks van... propaganda. Dat matched niet met bovenstaande.quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:50 schreef pberends het volgende:
http://money.cnn.com/2008/12/22/autos/trucks_back/index.htm
With gas falling, trucks come back
Pickups and SUVs will outsell cars this month, according to sales trackers at Edmunds.com.
Wat een volk zijn die Amerikanen toch ook. Heerlijk gewoon.
Volgens mij bestaat de USA nu al uit 50 statenquote:Op woensdag 31 december 2008 08:50 schreef simmu het volgende:
voor de liefhebbers van aluminium hoedjes
http://www.fembusiness.nl(...)het-doemscenario.htm
Alaska naar Rusland... zal Palin leuk vinden.quote:Op woensdag 31 december 2008 08:50 schreef simmu het volgende:
voor de liefhebbers van aluminium hoedjes
http://www.fembusiness.nl(...)het-doemscenario.htm
Dat is inderdaad al een tijdje aan de gang. Ik vind het goed dat Oprah op die manier haar publiek nog wat nuttigs bij probeert te brengen. En inderdaad is het bewonderenswaardig hoe snel Amerikanen hun gedrag weten aan te passen. Dat zie ik de gemiddelde Nederlander echt niet doen.quote:Op donderdag 25 december 2008 14:46 schreef Lemmeb het volgende:
Ben vooral benieuwd hoeveel miljoen die meekrijgt.quote:Op woensdag 31 december 2008 12:28 schreef SeLang het volgende:
Het eerste grote Nederlandse slachtoffer in 2009?
Frans van Houten weg als topman NXP
Echt absurd eigenlijk. Begin 2008 stond de euribor veel hoger dan hij nu staat. Wat nou kredietcrisisquote:Euribor-rente sluit op laagste stand van het jaar
De Euribor, de Europese interbancaire rente, is ook op de laatste dag van het jaar gezakt. De 1 maands Euribor, de basis voor variabele hypotheken, is precies gehalveerd sinds de top van 5,2% op 8 oktober.
Verloop rente
De 1 maands Euribor opende begin dit jaar op 4,24%. Ten tijden van het faillissement van Lehman Brothers bereikte de Euribor het hoogste punt van dit jaar. Op 8 oktober stonden de rentes op de absolute hoogste stand. Daarna volgde een onafgebroken daling, ingegeven door de kredietcrisis en de renteverlaging van de centrale banken in de hele wereld.
Inflatie ontststaat echt niet uit het niets. Dan zal er toch flink moeten worden uitgeleend.quote:Op woensdag 31 december 2008 15:15 schreef pberends het volgende:
Niet zo vreemd overigens dat het ECB de rente niet erg meer verlaagd. Met zo'n lage euribor zijn ze waar banger voor inflatie.
quote:Recordaantal faillissementen in België
BRUSSEL - In België zijn dit jaar meer dan 8500 bedrijven over de kop gegaan, een record. Hierdoor kwamen in totaal ruim 20.000 banen op de tocht te staan. Het komende jaar wordt nog erger, omdat pas dan de gevolgen van de economische crisis volledig voelbaar worden.
Dat blijkt uit woensdag gepresenteerd onderzoek. Het vorige recordjaar was 2004, toen 7900 Belgische ondernemingen failliet gingen. In 2007 moesten 7700 bedrijven hun deuren sluiten.
quote:IMF leent 2,5 miljard dollar aan Wit-Rusland
WASHINGTON - Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) leent 2,5 miljard dollar (1,8 miljard euro) aan Wit-Rusland om het land door de financiële crisis heen te helpen. Dat maakte het IMF woensdag bekend.
Volgens IMF-topman Dominique Strauss-Kahn wordt Wit-Rusland hard geraakt door de gevolgen van de wereldwijde financiële crisis. Een terugval van de buitenlandse vraag naar Wit-Russische producten en minder toegang tot internationale financiële stromen hebben de reserves van het land aanzienlijk uitgeput.
In de afgelopen maanden voorzag het IMF al onder meer Estland, Hongarije, Oekraïne en IJsland van miljardenleningen om de gevolgen van de kredietcrisis op te vangen en de economie te hervormen.
quote:US lacked the tools to tackle crisis
The US government has had to battle the financial crisis without all the tools it required to do so effectively, Hank Paulson, the outgoing US Treasury Secretary has told the Financial Times.
In one of his last interviews before leaving office, Mr Paulson said “we’ve done all this without all of the authorities that a major nation like the US needs”.
He said that even after Congress in October approved the $700bn (¤496bn) troubled asset relief program, the US still lacked tools such as an adequate special bankruptcy regime for non-bank financial firms.
“We’re dealing with something that is really historic and we haven’t had a playbook,” he said. “The reason it has been difficult is first of all, these excesses have been building up for many, many years. Secondly, we had a hopelessly outdated global architecture and regulatory authorities . . . in the US.”
However, Mr Paulson was upbeat about the progress that has been made since Tarp was passed and defended his decision to reallocate funds originally slated for asset purchase towards financing capital injections and supporting risky Federal Reserve lending programmes.
“People say banks aren’t lending enough,” he said. “I agree with them – banks aren’t lending enough. But there would be much less lending if the actions were not taken that were taken to increase the confidence in the banks.”
Mr Paulson said any future regulatory overhaul should emphasise “better and more effective” regulation. It also needed to make sure that infrastructures and powers were robust enough to allow large institutions to fail.
“The organisations [financial firms] cannot be too big or too interconnected to fail,” he said.
hij zal het wel verdient hebben he?quote:Op woensdag 31 december 2008 13:25 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ben vooral benieuwd hoeveel miljoen die meekrijgt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Marc_faberquote:The federal government is sending each of us a $600 rebate. If we spend that money at Wal-Mart, the money goes to China. If we spend it on gasoline it goes to the Arabs. If we buy a computer/Software it will go to India. If we purchase fruit and vegetables it will go to Mexico, Honduras and Guatemala. If we purchase a good car it will go to Germany. If we purchase useless crap it will go to Taiwan and none of it will help the American economy. The only way to keep that money here at home is to spend it on prostitutes and beer, since these are the only products still produced in US. I've been doing my part .
quote:Wall Street optimistisch
01-01-2009 | Gepubliceerd 11:45
De beurzen in New York zijn woensdag met winst gesloten. Aan het eind van een van de slechtste jaren uit de geschiedenis van Wall Street overheerste het optimisme.
De toonzettende Dow Jones-index klom 1,2 procent tot 8776,39. punten. Over heel 2008 leed de Dow Jones een verlies van 33,8 procent, dat is het zwaarste verlies sinds de Grote Depressie van 1931.
40 Procent
De S&P 500-index won 12,6 procent tot 903,25 punten. Technologiebeurs Nasdaq ging 26,3 procent vooruit tot 1577,03 punten. Het afgelopen jaar is de breed samengestelde S&P 500 ongeveer 40 procent gedaald.
Op het dieptepunt van 2008 in november stond de S&P zelfs op een verlies van 49 procent. Het is voor het eerst in meer dan tachtig jaar dat de graadmeter in één jaar meer dan 30 procent inlevert.
Positief
Toch kijken de meeste beleggers met een positieve blik naar de toekomst. "Er is algemeen optimisme dat de nieuwe regering met beleidsingrepen zal komen die gaan helpen'', zei een Amerikaanse vermogensbeheerder.
De regering-Obama die in januari aantreedt is van plan om een omvangrijk stimuleringspakket voor de economie te introduceren.
Verder worden de ingrepen van het stelsel van Amerikaanse centrale banken, de Fed, goed ontvangen. Eerder deze maand verlaagde de Fed zijn belangrijkste rentetarief tot bijna 0 procent.
Steun
De handel kreeg maandag steun van het bericht dat de Fed van plan is om voor 500 miljard dollar (ongeveer 355 miljard euro) afgeleide hypotheekproducten van banken te kopen.
De centrale bankiers hopen hiermee de Amerikaanse huizenmarkt, waar volgens velen de oorzaak van de financiële crisis ligt, te ondersteunen.
In de Dow stond staalconcern Alcoa woensdag bovenin met een koerswinst van 5,3 procent. Vliegtuigbouwer Boeing en Caterpillar, een producent van zware machines waren ook bovenin te vinden met plussen van 3,4 en 2,3 procent.
GM
Onderin de Dow stonden de fondsen die het hele jaar slecht presteerden. Het geplaagde autoconcern General Motors verloor 15,7 procent. Dit jaar zag het bedrijf dat deze maand een noodlening kreeg van de huidige Amerikaanse regering meer dan 80 procent van zijn beurswaarde verdampen.
Ook grote banken stonden onderin. Citigroup, dat dit jaar ook gered moest worden door de Amerikaanse overheid, verloor 1,3 procent. Bank of America daarentegen stond 6,3 procent in de plus.
Beleggers in i-podproducent Apple schudden slechte berichten over de gezondheid van Steve Jobs, de topman van het bedrijf van zich af.
Een website meldde dat Jobs, die in 2004 behandeld werd voor een tumor in zijn alvleesklier, opnieuw ernstig ziek is. Uiteindelijk sloot het aandeel 0,9 procent lager.
De euro noteerde 1,3945 dollar tegen 1,3890 dollar bij het slot van de handel in Amsterdam.
quote:Journal of a Plague Year: Faith in Markets Cracks Under Losses
Dec. 31 (Bloomberg) -- It has been a year of record misery: the largest bankruptcy, bank failure and Ponzi scheme in U.S. history; $720 billion in writedowns and losses by financial institutions; $30.1 trillion in market valuation wiped out.
The biggest loss and the hardest thing to recover, though, may be something that can’t be precisely measured -- confidence in the markets and the firms that rely on them.
“The wholesale funding model lost its credibility,” said David Hendler, senior analyst at New York-based CreditSights Inc. “That started the semi-nationalization of funding in the financial markets. It’s a real chink in the armor of capitalism as supposedly the best process for allocating capital. The government is now deciding who gets access to capital.”
For Paul DeRosa, a principal of Mount Lucas Management Corp., a $1 billion hedge fund in Princeton, New Jersey, most unnerving was that the credit crisis revived something that, like the bubonic plague, was supposed to be a relic of the past.
“We had what was for all intents and purposes a systemic bank run for the first time in 70 years,” said DeRosa, whose fund is up 25 percent this year. “This ended our belief that financial panics were a thing of the past. That’s why this is a transcendent event.”
The price tag has been transcendent, too. Global stock markets lost about half of their value in 2008, or $30.1 trillion dollars. In the U.S., $7.2 trillion of shareholder value was wiped off the books, as the Standard & Poor’s 500 Index fell 39 percent through Dec. 30 and the Nasdaq Composite Index dropped 42 percent.
Madoff Swindle
And if market losses weren’t bad enough, as much as $50 billion went up in smoke when New York money manager Bernard L. Madoff confessed to authorities this month to what may be the biggest swindle in history -- an alleged Ponzi scheme that spanned the globe, claiming victims from Alicia Koplowitz, one of Spain’s richest women, to filmmaker Steven Spielberg.
Institutions that seemed as solid as their Manhattan headquarters buildings crumbled. Lehman Brothers Holdings Inc., with assets of $639 billion, filed the largest bankruptcy in U.S. history on Sept. 15. Its creditors may have lost as much $75 billion, the firm’s chief restructuring officer said.
Bear Stearns Cos. was taken over by JPMorgan Chase & Co. in March after a funding crisis triggered by losses from subprime- mortgage investments. Merrill Lynch & Co., facing a crisis of its own, sold itself to Charlotte, North Carolina-based Bank of America Corp. And the last two major investment banks, Goldman Sachs Group Inc. and Morgan Stanley, converted to bank holding companies and got capital injections from the U.S. government.
Bank Failures
In the largest U.S. bank failure, Seattle-based Washington Mutual Inc. collapsed in September with $307 billion in assets.
There were 25 bank failures in 2008, the most in 15 years, according to the Federal Deposit Insurance Corp. The combined assets of lenders that failed in 2008 exceeds the total of those that collapsed in the preceding six years.
New York-based Citigroup Inc., whose shares lost 78 percent of their value this year, needed $20 billion in U.S. bailout funds in November on top of an earlier $25 billion infusion of capital. The government also guaranteed $306 billion of the bank’s troubled assets.
The wave of writedowns and losses that swamped financial institutions around the world reached $720 billion this year. It also eroded employment: 221,360 job cuts in the financial- services industry were announced.
Wall Street bonuses became so rich in recent years that $1 million was referred to as “a buck.” This year, chief executive officers including Lloyd Blankfein of Goldman Sachs and John Mack of Morgan Stanley have said they will get no bonuses at all.
The Amex Securities Brokers/Dealers Index hit a high of 267.69 on June 1, 2007; as of Dec. 30, it stood at 74.26.
AIG, GM
The U.S. government was forced to rescue the world’s largest insurance company, American International Group Inc., with a $152.5 billion package of investments, loans and capital infusions. It had to start purchasing corporate commercial paper to give companies the capital they needed to meet payrolls and conduct routine business.
Overall, the federal government has committed $8.5 trillion in trying to jumpstart a shrinking economy. General Motors Corp. and Chrysler LLC will get $13.4 billion in federal loans to stay afloat until President-elect Barack Obama’s administration can devise a rescue plan of its own.
The paralysis of credit markets sent ripples through many of the businesses that had flooded Wall Street with profits over the past decade. U.S. corporations raised $4.54 trillion issuing securities in 2008, down from $5.14 trillion in 2007. Global merger activity fell to $2.5 trillion in deals announced from a record $4.1 trillion the previous year.
Loss of Faith
Hedge funds lost 18 percent of their value for the year through November, the worst year since record-keeping began in 1990, according to Chicago-based Hedge Fund Research Inc. Morgan Stanley estimated that, by year end, at least 620 hedge funds will have closed.
At bottom, the debacle amounted to a loss of faith, especially for individual investors. They pulled $215.7 billion from stock mutual funds in the first 11 months of the year, according to Investment Company Institute, a Washington-based association. That compares with a $91 billion inflow of funds for the same period of 2007.
As a result of those withdrawals and market losses, the total net assets in all types of mutual funds fell by $2.67 trillion in the first 11 months of 2008, the institute reported.
While the fear may pass, it will leave permanent changes in its wake. Few believe Wall Street will emerge as anything like the freewheeling industry it was over the past few decades.
“I see this as a Darwinian event,” said Mount Lucas Management’s DeRosa. “You find out which specimens of the species are genetically fit. I’m reasonably sure that things in 2009 will get better, but they’ll get materially worse before they start to look up.”
Das niet waar toch, dat geld staat gewoon aan de zijlijn?quote:$30.1 trillion in market valuation wiped out.
Nee natuurlijk niet.quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:11 schreef pberends het volgende:
Maar als er 1 miljard euro in aandelen gestopt wordt en het aandeel wordt 0, dan staat er toch 1 miljard euro aan de zijlijn?
Echter kan de beurswaarde op enig moment dan wel meer dan 1 miljard geweest zijn?
Btw: 'Geld aan de zijlijn' is sowieso gelul !quote:Op donderdag 1 januari 2009 14:54 schreef pberends het volgende:
[..]
Das niet waar toch, dat geld staat gewoon aan de zijlijn?
Maar het origineel aan betaalde euro's is er nog steeds. Die hebben de verkopers in handen.quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet.
Het principe van waardecreatie:
Ik vind op straat een steentje. Ik maak jou wijs dat dit een heel bijzonder steentje is, dat in de toekomst zeker meer waard gaat worden, en verkoop het jou voor 100 euro.
Jij vertelt een soortgelijk verhaal aan Drugshond en die koopt het steentje van jou voor 200 euro.
Drugshond probeert het steentje een paar maanden later te verkopen aan Selang, maar die hoeft het niet. Volgens zijn model zijn steentjes op dit moment overgewaardeerd en moet je stokjes hebben. Maar ik denk, weet je wat, dat steentje kan ik vast ook nog wel voor 400 euro aan ItaloDancer verpatsen, dus koop ik het van Drugshond voor 300 euro.
Ik zet het steentje nu voor 400 euro "in de boeken" Dus mijn kapitaal is bijv 1000 euro en een steentje ter waarde van 400 euro, is 1400 euro.
" Opeens" gelooft niemand meer dat zo'n steentje nog veel waard is. Ik heb 1100 euro voor een nieuwe auto dus verkoop ik het steentje noodgedwongen aan Stockpro voor 100 euro.
Is er nu dan bij die laatste actie 300 euro verdampt? Nee, die 300 euro waren er enkel in onze hoofden. Al die tijd.
quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:15 schreef LXIV het volgende:
Drugshond probeert het steentje een paar maanden later te verkopen aan Selang, maar die hoeft het niet. Volgens zijn model zijn steentjes op dit moment overgewaardeerd en moet je stokjes hebben.
Mijn kroonjuwelen wat doe jequote:Op donderdag 1 januari 2009 15:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet.
Ik vind op straat een steentje. Ik maak jou wijs dat dit een heel bijzonder steentje is, dat in de toekomst zeker meer waard gaat worden, en verkoop het jou voor 100 euro.
Jij vertelt een soortgelijk verhaal aan Drugshond en die koopt het steentje van jou voor 200 euro.
Drugshond probeert het steentje een paar maanden later te verkopen aan Selang, maar die hoeft het niet. Volgens zijn model zijn steentjes op dit moment overgewaardeerd en moet je stokjes hebben. Maar ik denk, weet je wat, dat steentje kan ik vast ook nog wel voor 400 euro aan ItaloDancer verpatsen, dus koop ik het van Drugshond voor 300 euro.
Ik zet het steentje nu voor 400 euro "in de boeken" Dus mijn kapitaal is bijv 1000 euro en een steentje ter waarde van 400 euro, is 1400 euro.
" Opeens" gelooft niemand meer dat zo'n steentje nog veel waard is. Ik heb 1100 euro voor een nieuwe auto dus verkoop ik het steentje noodgedwongen aan Stockpro voor 100 euro.
Is er nu dan bij die laatste actie 300 euro verdampt? Nee, die 300 euro waren er enkel in onze hoofden. Al die tijd.
Wat er verdampt is, is het idee dat het steentje 400 euro waard is. En daar gaat het ook om in je vraag.quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:22 schreef pberends het volgende:
[..]
Maar het origineel aan betaalde euro's is er nog steeds. Die hebben de verkopers in handen.
De marktwaarde is inderdaad gedaald, neemt niet weg dat de betaalde euro's gewoon nog bestaan.quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat er verdampt is, is het idee dat het steentje 400 euro waard is. En daar gaat het ook om in je vraag.
Wanneer we ook nog over geldcreatie gaan praten dan wordt het helemaal een fest.
quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet.
Alleen het probleem is dat de verkoper van 300 euro er een japanse wagen voor gekocht heeft en het geldtekort dus de 200 euro verschil nu bij een andere partij is beland, die slechts 10 euro eigen geld heeft (spaarinleg) en dus technisch failliet is en Aegon heet, alleen niemand weet dat nog, want Aegon is geen bank en niemand kan het geld opvragenquote:Op donderdag 1 januari 2009 15:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat er verdampt is, is het idee dat het steentje 400 euro waard is. En daar gaat het ook om in je vraag.
Wanneer we ook nog over geldcreatie gaan praten dan wordt het helemaal een fest.
komt een correctie misschien volgende week of na 20-01quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:29 schreef MoltiSanti het volgende:
Dow 9,034.69 +258.30 (2.94%)
S&P 500 931.80 +28.55 (3.16%)
Nasdaq 1,632.21 +55.18 (3.50%)
eindejaarsrally zou toch over moeten zijn?
ja long als de klere natuurlijk, ik ben long geborenquote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:33 schreef LXIV het volgende:
Ben je long, short of liq, Henkway?
quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:32 schreef LXIV het volgende:
Dit is de nieuwjaarsrally.
Ik vind ook dat long zitten de enige vorm van beleggen is. Het overige is bijna per definitie speculeren. Gezien jouw long-positie, hoeveel margin heb je nog? Met andere woorden: bij welke koersdaling stort je in?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:39 schreef henkway het volgende:
[..]
ja long als de klere natuurlijk, ik ben long geboren
met geschreven puts ,
aandelen,
en gekochte calls,
zeker op AFA
ik heb margin genoeg maar het moet niet instorten, en dat kan heel snel gaanquote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind ook dat long zitten de enige vorm van beleggen is. Het overige is bijna per definitie speculeren. Gezien jouw long-positie, hoeveel margin heb je nog? Met andere woorden: bij welke koersdaling stort je in?
nee dan ga ik in april terug naar cashquote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:46 schreef LXIV het volgende:
Mijn margin loopt tot ca. AEX 120. Ik geloof er niet in, maar je weet het maar nooit.
ik wel , we hebben de bodem nog niet echt gezien. ook vanwege deflatie en cash tekortquote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:51 schreef LXIV het volgende:
Hoe bedoel je? Of denk je te weten dat de AEX in april inzakt? Ik geloof daar niet in.
quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind ook dat long zitten de enige vorm van beleggen is. Het overige is bijna per definitie speculeren. Hedgen
je kan moeilijk short gaan als de stroom omhoog is, ik was nooit goed tegen de stroom inzwemmen, en mooie aandelen op dit niveau, daar ben je niet mee bekocht hoor.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:58 schreef LXIV het volgende:
Als jij gelooft dat de AEX de bodem nog niet gezien heeft, dan durf je wel door zo erg long te gaan!!!
Ah, thanks.quote:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aUy55wEBqrB8#quote:Nouriel Roubini Says Worst Still Is Ahead of Us: Year in Review
Commentary by Nouriel Roubini
Jan. 1 (Bloomberg) -- The global financial system in 2008 experienced its worst crisis since the Great Depression of the 1930s. Major financial institutions went bust. Others were bought up on the cheap or survived only after major bailouts. Global stock markets fell by more than 50 percent from their 2007 peaks. Interest-rate spreads spiked. A severe liquidity and credit crunch appeared. Many emerging-market economies on the verge of a crisis had to ask for help from the International Monetary Fund.
The global financial system literally went into a cardiac arrest after the Lehman Brothers Holdings Inc. collapse and a meltdown was barely avoided through very aggressive policy responses. So what lies ahead in 2009? Is the worst behind us or ahead of us?
Unfortunately, the worst is ahead of us. The entire global economy will contract in a severe and protracted U-shaped global recession that started a year ago. The U.S. will certainly experience its worst recession in decades, a deep and protracted contraction lasting at least through the end of 2009. Even in 2010 the economic recovery may be so weak -- 1 percent growth or so -- that it will feel terrible even if the recession is technically over.
Recession Spreads
There also will be recessions in the euro zone, the U.K., continental Europe, Canada, Japan and the other advanced economies.
A hard landing for emerging-market economies may also be at hand. Among the so-called BRICs, Russia will be in an outright recession in 2009. Growth in China will slow to 5 percent or less, representing a hard landing for a country that needs expansion of close to 10 percent to move 10 million to 15 million poor rural farmers into the urban industrial sector every year. Brazil will barely grow in 2009. Even India will experience a sharp slowdown.
Most other emerging market economies will suffer a similar hard landing. This severe global recession will morph into a stag-deflation, a deadly combination of economic stagnation/recession and deflation. In the advanced economies, with aggregate demand falling below growing aggregate supply, slack in goods markets will lead to deflationary pressures as companies’ pricing power is restrained.
Likewise, rising unemployment will constrain labor costs and wage growth. These factors, combined with sharply falling commodity prices, will cause inflation in advanced economies to ease toward negative territory, raising concerns about deflation.
Danger of Deflation
Deflation is dangerous as it leads to a liquidity trap: nominal policy rates can’t fall below zero, so monetary policy becomes ineffective and even quantitative easing may not work.
Falling prices mean that the real cost of capital is high and the real value of nominal debts rise. This leads to further declines in consumption and investment, thus setting in motion a vicious circle in which incomes and jobs are squeezed, aggravating the fall in demand and prices.
As traditional monetary policy becomes ineffective, other unorthodox policies will continue to be used: policies to bail out investors, financial institutions, and borrowers; massive provision of liquidity to banks in order to ease the credit crunch; and even more radical actions to reduce long-term interest rates on government bonds and narrow the spread between market rates and government bonds.
Triggering Event
Today’s global crisis was triggered by the collapse of the U.S. housing bubble, but it wasn’t caused only by it. America’s credit excesses were in residential mortgages, commercial mortgages, credit cards, auto loans and student loans.
There were also massive excesses in the securitized products that converted these debts into toxic financial derivatives; in borrowing by local governments; in financing for leveraged buyouts that should never have occurred; in corporate bonds that will suffer massive losses as defaults surge; in the dangerous and unregulated credit default swap market.
Moreover, these pathologies weren’t confined to the U.S. There were housing bubbles in many other countries, fueled by excessive and cheap lending that didn’t reflect underlying risks. There was a commodities bubble and private-equity and hedge-funds bubbles.
Shadow Banks
We now are seeing the demise of the shadow banking system, the complex of non-bank financial institutions that looked like banks as they borrowed short term and in liquid ways, leveraged a lot, and invested in longer term and illiquid ways. As a result, the biggest asset and credit bubble in financial history is going bust, with overall credit losses likely to be more than $2 trillion.
Unless governments rapidly recapitalize financial institutions, the credit crunch will become even more severe as losses mount faster than recapitalization and banks are forced to constrain credit and lending. Equity prices and other risky assets have plunged from their peaks of late 2007, but there are still significant risks for more declines.
An emerging consensus argues that the prices of many risky assets -- including equities -- have fallen so much that we are at the bottom and a rapid recovery will occur. But in the next few months the macroeconomic news, the earnings and profits reports, and the financial sector news from around the world will be worse than expected. This will put more pressure on prices of risky assets, with a chance of a 20 percent fall in global equity prices.
Meltdown Averted
While the odds of a systemic financial meltdown have been reduced by the actions of the Group of Seven and other economies, severe vulnerabilities remain.
The credit crunch will persist and spread beyond mortgages. Deleveraging will continue, as thousands of hedge funds -- many of which will go bust -- and other leveraged players are forced to sell assets into illiquid and distressed markets, thus causing price declines and driving more insolvent financial institutions out of business. Credit losses will mount as the recession deepens. And a few emerging-market economies will certainly enter a full-blown financial crisis.
So 2009 will be a painful year of global recession and further financial stresses, losses and bankruptcies. Currently, the probability of an L-shaped, stag-deflation is now rising to a third, while the probability of a severe U-shaped recession is two-thirds. Only aggressive, coordinated and effective policy actions by advanced and emerging-market countries can ensure that the global economy starts to recover -- however slowly --in 2010, rather than entering a more protracted period of economic stagnation.
(The opinions expressed by Mr. Roubini are his own.)
To contact the writer of this columns: Nouriel Roubini at nroubini@stern.nyu.edu
http://cash.rnews.be/nl/g(...)le-1194482545018.htmquote:Economische situatie zal nog verslechteren (Nouriel Roubini)
Professor aan de New York University Nouriel Roubini, de man die de komst van de kredietcrisis vrij accuraat voorspelde, verklaarde gisteren aan Bloomberg News dat de financiële crisis verder zal verslechteren.
Roubini verwacht dat de wereldwijde economie in een diepe en U-vormige recessie gaat belanden. Die U-vorm betekent dat een economisch herstel lang op zich kan laten wachten.
Hij stelt ook een harde landing voor de groeimarkten in het vooruitzicht. De groei van de Chinese economie zou terugvallen tot 5% of zelfs minder, terwijl ook de Indische economie moeilijke tijden tegemoet gaat.
Kort gezegd Rusland is technisch failliet.quote:Totaal loonachterstand in Rusland in november steeg met bijna twee keer - tot 7 miljard 765 miljoen Rubles., RIA «Nieuws», verwijzend naar de Rosstat gegevens.
«Op 1 december 2008, volgens de organisatie (niet gerelateerd aan de kleine bedrijven), de totale loonachterstand is toegenomen ... in vergelijking met 1 november op 3741 miljard Rubles (tegen 93,0%)», - Rosstat gezegd.
Dit is het tweede verslag van de groei van achterstallig salaris voor de laatste keer. Een maand geleden, Rosstat gemeld dat in oktober, is het recht van de lonen stegen met 33%. Ten aanzien van de totale loonsom in het land in november onder het salaris schuld bedroeg 2%.
Meest actief opgebouwde schulden van salaris regionale overheden. Zij nedoplatili hun byudzhetnika 83 miljoen Rubles. Door haar inzet in november tot zes keer. Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid nedopoluchili 172 miljoen Rubles. (een stijging van 29%), gemeentelijke - 114 miljoen Rubles (een stijging van 66%)
http://www.z24.nl/economi(...)_banen_scheppen.htmlquote:Obama wil 3 miljoen banen scheppen
03-01-2009 | Gepubliceerd 18:03
03-01-2009 | Laatst bijgewerkt 18:13
De aanstaande Amerikaanse president Barack Obama wil op 5 punten de economie stimuleren.
Obama heeft zaterdag een gedetailleerde schets gegeven van zijn economische herstelplan. In zijn wekelijkse radio- en videospeech beschreef Obama vijf doelen, meldt nieuwszender CNN op zijn website.
Hij wil de productie van duurzame energie verdubbelen en publieke gebouwen energiezuiniger maken. Ook wil de nieuwe president wegen, bruggen en scholen die in slechte staat zijn, herbouwen.
Belasting omlaag
Verder wil Obama de zorg automatiseren. Daarnaast moeten klaslokalen, laboratoria en bibliotheken gemoderniseerd worden. Ten slotte moet de belasting voor Amerikaanse werknemers omlaag.
Met het plan, dat Obama het Amerikaanse Herstel- en Herinvesteringsplan noemt, wil de aanstaande president drie miljoen nieuwe banen creëren.
tjaquote:Op woensdag 31 december 2008 18:45 schreef pberends het volgende:
Oh oh, deze quote is echt geweldig:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Marc_faber
heijmans ben ik niet zo zeker van (in ieder geval de bouwactiviteiten)quote:Op zaterdag 3 januari 2009 12:36 schreef henkway het volgende:
[..]
je kan moeilijk short gaan als de stroom omhoog is, ik was nooit goed tegen de stroom inzwemmen, en mooie aandelen op dit niveau, daar ben je niet mee bekocht hoor.
Ik wijs even naar DSM of KPN of AKZO of RD
2008: grootste dalers Midkap
Heijmans -86,8%
AMG -86,6%
Ordina -76,6%
SNS Reaal -74,5%
Wavin -74,4%
Deze bedrijven bestaan over drie jaar ook nog
allemaal interessant hoor, maar ik veronderstel dat dat allemaal op de pof gaat?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:49 schreef pberends het volgende:
[..]
http://www.z24.nl/economi(...)_banen_scheppen.html
Wavin en Heijmans hebben financieringsproblemen, die kunnen best failliet gaan in 2009. Dan zijn de aandelen uiteraard helemaal niets meer waard. En SNS Reaal zou ik ook niet snel instappen, omdat het toch een financial blijft.quote:Op zondag 4 januari 2009 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
heijmans ben ik niet zo zeker van (in ieder geval de bouwactiviteiten)
Duh. Op lange termijn ben ik uiterst negatief over Amerika. Maar ik ben vooral in nieuws geïnteresseerd dat voor rallies kan zorgen.quote:Op zondag 4 januari 2009 16:21 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
allemaal interessant hoor, maar ik veronderstel dat dat allemaal op de pof gaat?
Brown houdt de hand op de knip. Maar er zal toch nog wel wat geld nodig zijn vrees ik..quote:Brown wil geen banken meer steunen
De Britse premier Brown zegt dat er op korte termijn geen nieuwe financiële injecties komen voor de banken. Hij wil dat de banken nu op eigen kracht verder gaan en weer geld gaan uitlenen.
De Britse regering stak in oktober zo'n 38 miljard euro in de Royal Bank of Scotland en andere banken. Bronnen rond de regering meldden dat er nieuwe steun voor banken op komst was, maar Brown spreekt die berichten tegen.
Verder zegt de premier dat het creëren van banen dit jaar prioriteit heeft. De regering wil 100.000 banen scheppen. Er wordt voorspeld in 2010 één op de tien Britten werkloos zal zijn.
Op korte termijn houdt hij de hand op de knip, wat is kort tegenwoordig? 1 dag, 1 week, 1 maand, of minstens 1 jaar.quote:Op zondag 4 januari 2009 17:03 schreef Alcatraz het volgende:
[..]
Brown houdt de hand op de knip. Maar er zal toch nog wel wat geld nodig zijn vrees ik..
Mwah.... ik weet nog toen het echt slecht ging met rusland 10 jr geleden er zelfs militaire piloten waren die hun remvloeistof van hun toestellen opdronken (wel melk toevoegenquote:Op zaterdag 3 januari 2009 16:30 schreef henkway het volgende:
In rusland gaat het ook niet zo goed
http://www.infox.ru/busin(...)Zarplata_dolgi.phtml
http://translate.google.com/translate_t?hl=nl#
[..]
Kort gezegd Rusland is technisch failliet.
Er is wel geld, bij Putin en zijn vrienden, maar niet bij de overheid.
Dus eigenlijk kun je dit ook scharen onder het allesvernietigende graaien
Punt is wel dat de overheid in het communistisch verleden, het personeel ook wel eens een maandje liet wachten vooral ziekenhuizen en scholen
Is Brown soms familie van H.Paulson. ?quote:Op zondag 4 januari 2009 17:25 schreef SeLang het volgende:
De geloofwaardigheid van Brown is al totaal weg, maar als hij over een maand alweer een U-turn maakt en toch weer banken gaat steunen dan gelooft helemaal niemand hem meer.
In elk geval een maatjequote:Op zondag 4 januari 2009 17:27 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Is Brown soms familie van H.Paulson. ?
Op korte termijn zal het vast welquote:Op zondag 4 januari 2009 17:03 schreef Alcatraz het volgende:
[..]
Brown houdt de hand op de knip. Maar er zal toch nog wel wat geld nodig zijn vrees ik..
achteraf he, zoals altijd.quote:Op zondag 4 januari 2009 18:06 schreef Llotyhy het volgende:
Tsja, maar hoe bepaal je dan wie er gelijk heeft?
ik weet wel van verhalen dat men het materieel van de basis verkocht aan westerse opkopers jah, die wagens en jeeps rijden nu nog in Afrikaquote:Op zondag 4 januari 2009 17:26 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Mwah.... ik weet nog toen het echt slecht ging met rusland 10 jr geleden er zelfs militaire piloten waren die hun remvloeistof van hun toestellen opdronken (wel melk toevoegen)
Februari-maart ....quote:Op zondag 4 januari 2009 18:03 schreef simmu het volgende:
we kunnen altijd nog het topic "voorspel hier wanneer de boel dan echt in elkaar stort" starten
nou die Buffet weet ze wel te kiezen hoor en zal een gedeelte gekocht hebbenquote:Op zondag 4 januari 2009 20:15 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.rtl.nl/compone(...)willem.avi_plain.xml
Beursupdate met Willem Middelkoop van afgelopen vrijdag, hij laat de koerswinstverhoudingen zien van Europa, de VS en Japan.
In de VS staan ze precies op het langjarig gemiddelde, 16,2 namelijk.
In Europa staan ze op 10, wat zeker een onderwaardering is.
In die zin kan de Amerikaanse beurs nog best halveren vanaf het huidige punt. Ik vraag met trouwens af waarom iemand als Warren Buffet flink in Amerikaanse aandelen gaat terwijl de Amerikaanse aandelen helemaal niet ondergewaardeerd zijn.
Idd. Heijmans heeft grote, grote problemen los van de credietcrisis. O.a. vele mislukte projecten en heel veel trammelant bij het management.quote:Op zondag 4 januari 2009 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
heijmans ben ik niet zo zeker van (in ieder geval de bouwactiviteiten)
Je kunt dat alleen niet 1:1 vergelijken omdat de samenstelling van de indices verschillend is.quote:Op zondag 4 januari 2009 20:15 schreef pberends het volgende:
In de VS staan ze precies op het langjarig gemiddelde, 16,2 namelijk.
In Europa staan ze op 10, wat zeker een onderwaardering is.
Ik snap niet waarom Buffet instapt als de K/W waardering van absurd naar normaal is gegaan. Dan ben je ook niet echt een value-belegger. Wat ik ook niet snap ik waarom hij niet voor Europese aandelen kiest, die veel lager gewaardeerd staan.quote:Op zondag 4 januari 2009 20:31 schreef henkway het volgende:
[..]
nou die Buffet weet ze wel te kiezen hoor en zal een gedeelte gekocht hebben
Ja hoor... eerst jarenlang bouwfraude plegen, en altijd enorme steun aan de hypotheekrenteaftrek ontlenen, en nu willen ze opeens nog meer overheidssteunquote:VNO-NCW pleit voor fiscale steun aan bouwsector - media
05-01-2009 08:56:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Werkgeversorganisatie VNO-NCW pleit voor fiscale aftrekbaarheid of lager btw-tarief voor onderhoudswerkzaamheden aan bestaande gebouwen. Dat schrijft het Financieele Dagblad maandag, op basis van een gesprek met voorzitter Bernard Wientjes van VNO-NCW.
De organisatie wil een lobby beginnen om de bouwsector te ondersteunen, nu de Nederlandse economie in zwaar weer belandt en nieuwbouwprojecten worden uitgesteld.
Ik was een fall-out product/project van 2003.quote:Op maandag 5 januari 2009 09:05 schreef LXIV het volgende:
De overheid kan beter de bouwsector stimuleren door wat achterstallige infraprojecten uit te voeren. Net zoals er op IT-gebied nog heel veel werk te doen is bij de overheid.
De overheid kennende zal ze echter nu ook projecten gaan annuleren en mensen gaan ontslaan. Net zoals in 2003. Waanzin.
Setlang is nog erger... dat is een complete anarchist.quote:Op maandag 5 januari 2009 09:09 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik was een fall-out product/project van 2003.![]()
Ik heb zwaar gegokt (met mijn tech diploma's)... en nu in een relatief veilige haven (ben inmiddels supervisor). Werk wel in de nacht (50 %) maar dat is
Mwah valt wel mee...quote:Op maandag 5 januari 2009 09:13 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Setlang is nog erger... dat is een complete anarchist.(Die ligt nu nog te maffen denk ik)
Warren Buffet heeft ook andere deals dan jij hebt als je aandelen koopt.quote:Op maandag 5 januari 2009 08:58 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom Buffet instapt als de K/W waardering van absurd naar normaal is gegaan. Dan ben je ook niet echt een value-belegger. Wat ik ook niet snap ik waarom hij niet voor Europese aandelen kiest, die veel lager gewaardeerd staan.
Weer een beroemd 250 jaar oud bedrijf wegquote:Waterford Wedgwood vraagt surseance aan
5 januari 2009, 10:35 | ANP
DUBLIN (AFN) - De Brits-Ierse producent van kristal en porselein Waterford Wedgwood heeft voor bepaalde bedrijfsonderdelen faillissementsbescherming aangevraagd. Wedgwood kan niet langer aan zijn financiële verplichtingen voldoen. Dat maakte het bedrijf maandag bekend.
Wedgwood heeft veel last van afzwakkende verkopen op zijn belangrijkste markten, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. De onderneming boekte in de afgelopen vijf jaar geen winst meer. Daar kwam de financiële crisis bovenop. De handel in het aandeel werd maandag stilgelegd op de beurs in Dublin.
Door de aanvraag voor surseance komen 1900 Britse banen en vijfhonderd arbeidsplaatsen in Ierland op de tocht te staan. Wedgwood gaat nu op zoek naar een koper voor de Britse en Ierse onderdelen. Topman David Scully is optimistisch dat een koper zal worden gevonden. Volgens een woordvoerder lopen vijfduizend banen elders in de wereld geen gevaar.
Fusie
Naast afzwakkende verkopen heeft Wedgwood ook veel last van de zwakke dollar en concurrentie uit het Verre Oosten. Het bedrijf ontstond in 1986 door een fusie van het Ierse Waterford Crystal en het Britse Wedgwood en is ook bekend van de fabrikant van serviesgoed Royal Doulton.
Wedgwood voerde al enige tijd gesprekken over een overname door een Amerikaanse investeringsmaatschappij, maar die liepen op niets uit. Om de kosten te drukken, verplaatste Wedgwood een paar jaar geleden al een groot deel van de productie in Ierland en Groot-Brittannië naar lagelonenlanden. Ook werden veel banen geschrapt.
Wie zat nu nog te wachten op die ouderwetse ontwerpen van dat overprijsde servies goed.quote:Op maandag 5 januari 2009 11:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Weer een beroemd 250 jaar oud bedrijf weg
quote:Op maandag 5 januari 2009 11:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Weer een beroemd 250 jaar oud bedrijf weg
Geen wonder, heb je hoogconjunctuur gehad in 2007, maakten ze nog geen winst. Wat is dit voor raar bedrijfquote:De onderneming boekte in de afgelopen vijf jaar geen winst meer.
Het is inderdaad wel even in je gezicht als je al die failliete Woolworths filiaten ziet, maar aan de andere kant zijn de kortingen die je nu krijgt tijdens de huidige uitverkopen fenominaal (zelfs bookmakers en banken met korting posters..quote:Op maandag 5 januari 2009 12:18 schreef SeLang het volgende:
Net zoiets als Woolworths, daar mis je ook niets aan.
Maar ja, wel een oude gevestigde naam met een lange geschiedenis die weg is.
Oke dan. Alsof die remmen monetair gezien al niet los waren gegaan onder Bushquote:Fiscale remmen los, zegt Fed-bestuurder
ma 05 jan 2009, 00:11
NEW YORK - De Amerikaanse overheid moet alle stoppen uit de pijplijn met fiscale stimuleringsmaatregelen trekken. Die belastingingrepen zouden enkele jaren kunnend duren. De economie loopt anders een ,,aanzienlijk risico'' om volledig te stagneren.
Dat stelt Janet Yellen, president van het Amerikaanse stelsel van federale banken, de Fed.
De vertegenwoordiger van de Federal Reserve Bank van San Francisco constateert dat ,,de huidige neergang waarschijnlijk veel langer duurt en dieper reikt'' dan eerdere recessies. ,,Als er ooit een tijd was voor een actieve fiscale prikkel, dan is het nu.''
Uit Yellen’s opmerking maken analisten steun binnen de Amerikaanse centrale bank op voor nieuwe fiscale ingrepen om de economie te redden.
Ook de Fed-vertegenwoordiger uit Chicago, Charles Evans, omarmde die ingrepen gisteren, nadat Fed-voorzitter Ben Bernanke daarop in oktober al een voorschot nam.
Vorige maand verlaagde de centrale bank de rente sterk tot nagenoeg nul, evenals de rente die elkaar voor eendagsleningen rekenen.
De Fed verplaatst zijn aandacht naar een maximumhoeveelheid en een bepaald type schulden dat de bank aankoopt, met nieuwe leenprogramma's en aankoop van portefeuilles, zo werd gisteren bekend.
,,Met de nominale rente bijna op nul, hebben we de grens bereikt van wat we met traditioneel monetair beleid nog kunnen'', aldus Yellen
Barack Obama werkt aan een pakket met belastingstimuleringen en kortingen voor werknemers.
Ben ik nu gek, maar als men nog minder belastingen gaat heffen krijg de VS een nog groter probleem om hun begroting die men nu al niet rond krijgt rond te gaan krijgen.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Oke dan. Alsof die remmen monetair gezien al niet los waren gegaan onder Bush.
http://www.telegraaf.nl/i(...)ed-bestuurder__.html
Ik ben altijd benieuwd hoe de Fed zowel de aandelenkoersen wil ondersteunen als steeds meer geld ophalen voor staatsobligaties. Ze lijken alleen maar meer geld te printen.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ben ik nu gek, maar als men nog minder belastingen gaat heffen krijg de VS een nog groter probleem om hun begroting die men nu al niet rond krijgt rond te gaan krijgen.
ik heb gehoord dat ze extra persen laten draaienquote:Op maandag 5 januari 2009 17:57 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik ben altijd benieuwd hoe de Fed zowel de aandelenkoersen wil ondersteunen als steeds meer geld ophalen voor staatsobligaties. Ze lijken alleen maar meer geld te printen.
waren printers niet juist van de bouw afhankelijk (om vage redenen die ik ook niet meer weet hoorquote:Op maandag 5 januari 2009 18:25 schreef SeLang het volgende:
Tip: Hewlett Packard kopen.
Printers + inkt
Misschien krijgt de Amerikaanse bevolking van Obama een printer cadeau, kunnen ze zelf geld printenquote:Op maandag 5 januari 2009 18:25 schreef SeLang het volgende:
Tip: Hewlett Packard kopen.
Printers + inkt
Hij heeft niet voor niets 'change' beloofd.quote:Op maandag 5 januari 2009 18:45 schreef pberends het volgende:
[..]
Misschien krijgt de Amerikaanse bevolking van Obama een printer cadeau, kunnen ze zelf geld printen.
bronquote:Te vroeg om in auto-aandelen te stappen
6 januari | 10:27
USA
De meest recente cijfers over de autoverkopen maken duidelijk dat beleggers aandelen in deze sector beter kunnen vermijden. In de Verenigde Staten kelderden de verkopen in december met liefst 36%. In Japan ging het om 22% en in Frankrijk om 16%.
Veel autofabrikanten sluiten tijdelijk fabrieken en sturen werknemers naar huis, omdat de vraag is ingestort. Zo maakte de Japanse autobouwer Toyota Motor vandaag bekend dat de productie in al zijn binnenlandse fabrieken in februari en maart voor elf dagen wordt stilgelegd.
Het blijft afwachten of de autoverkoop in januari weer wat aantrekt. Zo niet, dan zijn mogelijk drastische maatregelen noodzakelijk. Nu al is duidelijk dat kleine toeleveranciers voor de auto-industrie failliet gaan. Dat kan wel eens problemen opleveren, als straks de productielijnen weer draaien. Een tekort aan onderdelen dreigt.
Het is nu nog te vroeg om in auto-aandelen te beleggen, ook al zijn de waarderingen erg laag. Beleggers die al dergelijke stukken bezitten, kunnen die beter ruilen voor andere fondsen. De malaise houdt voorlopig aan en faillissementen van grote fabrikanten zijn niet uitgesloten. Waarschijnlijk blijven maar enkele fabrikanten over.
Onze voorkeur blijft uitgaan naar defensieve sectoren. De voedingsbranche, farmaceuten en meer in het algemeen bedrijven met een stabiele en voorspelbare winstontwikkeling zijn goede opties.
Dat beloofd nog wat te worden voor de komende maandenquote:Op woensdag 7 januari 2009 16:39 schreef Drugshond het volgende:
ADP Says U.S. Companies Cut 693,000 Jobs in December
Dat is een nog flinkere trap omlaag.
Van alle ontslagen dit jaar is ongeveer 1/3 gevallen in de laatste maand.
Wacht maar over een maand of 3-6 in Nederland...quote:Op woensdag 7 januari 2009 16:55 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat beloofd nog wat te worden voor de komende maanden.
Ze zitten er vaak volledig naast dus wat wordt het vrijdagquote:Op woensdag 7 januari 2009 16:39 schreef Drugshond het volgende:
ADP Says U.S. Companies Cut 693,000 Jobs in December
Dat is een nog flinkere trap omlaag.
Van alle ontslagen dit jaar is ongeveer 1/3 gevallen in de laatste maand.
Heb je ook werkelijk geinvesteerd in je top 5 aandelen?quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:37 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
Nystar wel een smakje naar beneden, maar ik heb er in week-termijn alle vertrouwen in.
AMG en Nyrstar zijn 85-90% gedaald vanaf het hoogtepunt in 2007-2008, dus een rebound is niet zo gek.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:40 schreef shilizous_88 het volgende:
[..]
Heb je ook werkelijk geinvesteerd in je top 5 aandelen?
Maar Nystar blijft een Belgisch bedrijf en eerlijk gezegt weet je het dan nooit, maar ik deel je verwachting.
Al is er ook wel de nodige slecht nieuws geweest.
http://www.tijd.be/nieuws(...)cent.8118658-434.art
http://www.tijd.be/nieuws(...)_aan.8124094-434.art
Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen. Als het dan al niet directe ontslagen zullen zijn gaat er hard gekort worden op bonussen en salarissen. En dan heb ik het niet eens over de staalfabrieken en de financials maar de high-tech bedrijven zoals Crucell die behalve hun KW zien verdampen ook lastiger aanspraak kunnen doen op leningen. En dan mogen ze snel komen met een herstelvaccin!quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:24 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Wacht maar over een maand of 3-6 in Nederland...
De stijging wat betreft werklozen zal inderdaad nog wel een poosje groeien. Waar ik zelf erg nieuwschierig naar ben is de periode omstreeks de 1e kwartaal cijfersquote:Op woensdag 7 januari 2009 20:27 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen. Als het dan al niet directe ontslagen zullen zijn gaat er hard gekort worden op bonussen en salarissen. En dan heb ik het niet eens over de staalfabrieken en de financials maar de high-tech bedrijven zoals Crucell die behalve hun KW zien verdampen ook lastiger aanspraak kunnen doen op leningen. En dan mogen ze snel komen met een herstelvaccin!
quote:Intel cuts fourth-quarter sales outlook again
SAN FRANCISCO (MarketWatch) -- Intel Corp. on Wednesday again cut its fourth-quarter sales outlook, underscoring the stunning drop in demand in the personal computer market amid a weakening global economy. Shares of Intel, the world's No. 1 chip maker, fell more than 4% after the tech behemoth said it now projects revenue of about $8.2 billion, down 23% from the year-earlier period. Intel said its new sales target is "lower than the company's previous expectation ... as a result of further weakness in end demand and inventory reductions by its customers in the global PC supply chain." Intel's announcement sent the Philadelphia Semiconductor Index plummeting nearly 5%.
The Santa Clara, Calif.-based company had lowered its outlook in early November to about $9 billion "plus or minus $300 million" from a range of between $10.1 billion and $10.9 billion. Other major chip makers, including Advanced Micro Devices Inc., have also lowered their sales targets as both the consumer and corporate technology markets reeled from the downturn. AMD shares also fell more than 4%, while TI was down 5.7%.
Intel also said it will record a non-cash charge to fourth-quarter earnings of roughly $950 million related to a loss in the value of its stake in Clearwire Corp.
The company is scheduled to report fourth-quarter results on Jan. 15. Analyst Brian Piccioni of BMO Capital Markets noted that the company's unexpected preannouncement came just a week before its scheduled earnings report, adding that some analysts were expecting Intel to report at the low end of its earlier outlook.
"Turns out it wasn't," he said. "It's a question of degrees. Did anybody expect an upside surprise from Intel? No." But he added, "There's a lot of moving parts at this juncture. It's not a surprise that the U.S. consumer is not in a buying mood. It's quite clear that demand is softer across the board."
Analyst Craig Berger of Friedman, Billings, Ramsey & Co. said he sees Intel cutting spending given the grim revenue outlook. Berger had predicted last month that the chip giant could cut its sales targets again, and possibly reduce its workforce. "Intel has never been one to cut deeply in downturns," Berger said. "But they should be offering less opex spending given that revenues are down." Analyst Cody Acree of Stifel, Nicolaus & Co. said in a research note, "The driver of this morning's revision is a continued weakness in computing sell-through, which has become more defined with the completion of the Western holidays. However, we believe a larger contributor to the accelerated order reductions has been efforts to reduce inventory by the manufacturing channel."
Er wordt al een poosje gelogen over de werkeloosheidscijfers in de VS. Zo worden bepaalde ontslagen van overheidsinstellingen niet meegeteld.quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:32 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Ze zitten er vaak volledig naast dus wat wordt het vrijdag
-1,1 miljoen
- 300.000
?
quote:Op woensdag 7 januari 2009 22:00 schreef glashalfvol het volgende:
[..]
Er wordt al een poosje gelogen over de werkeloosheidscijfers in de VS. Zo worden bepaalde ontslagen van overheidsinstellingen niet meegeteld.
Werkelijke werkeloosheid is al boven de 10 %.
Wat is het verschil in rekenmethodes?quote:Op woensdag 7 januari 2009 22:53 schreef pberends het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
The SGS Alternate Unemployment Rate reflects current unemployment reporting methodology adjusted for SGS-estimated "discouraged workers" defined away during the Clinton Administration added to the existing BLS estimates of level U-6 unemployment.
Werkelijk is het al boven de 16%.
http://www.shadowstats.com/alternate_data
http://cash.rnews.be/nl/g(...)le-1194483009294.htmquote:Veiling Duitse staatsobligaties valt tegen
Een veiling van 10-jarige Duitse staatsobligaties kende gisteren minder succes dan verhoopt. De beleggers verwachten een vloed van nieuwe emissies en stellen zich dus kieskeuriger op.
Dat betekent dat de emittenten meer gaan moeten betalen om hun obligaties geplaatst te krijgen. De beleggers boden voor ¤5,20 mrd aan obligaties, zodat ongeveer een derde onverkocht bleef.
David Keeble, hoofd vastrentende beleggingen in Londen bij Calyon, de investment-banking unit van Credit Agricole SA, sprak van een teleurstellende veiling en van een mislukte start van het seizoen.
Rtlzquote:China heeft minder interesse in schulden Amerika
China heeft aangekondigd minder Amerikaanse staatobligaties te gaan kopen. 'Het land van de onberkte mogelijkheden' heeft de komende jaren tekorten van meer dan 1.000 miljard dollar en moet ter financiering geld uit het buitenland halen. Door minder interesse zou het kunnen dat Amerika, veel, meer rente moet gaan betalen op haar staatsschuld. Wat het land verder in de financiële problemen zal brengen.
Obama schat begrotingstekort op 1 biljoen
Short
Superbelegger Jim Rogers speculeert overigens al enige tijd tegen de lange termijn Amerikaanse staatsobligaties. Hij denkt dat hier de laatste bubble van de financiële wereld is ontstaan.
Jim Rogers: Amerika is failliet
Lokale economie China
China heeft nu aangekondigd dat het land haar geld hard nodig heeft om de lokale economie met 600 miljard dollar te stimuleren. Beleidsmakers hebben gehint dat 'het Rijk van het Midden' haar interesse in Amerikaanse staatsobligaties aan het verliezen is.
Daling bevestigen
Tot voor kort bestede China 1/7 deel van de inkomsten uit buitenlandse handel aan de financiering van de Amerikaanse staatsobligaties. Amerika heeft een (buitenlandse) schuld van ongeveer 12.000 miljard dollar. De komende dagen komen officiële statistieken naar buiten die de daling van de interesse zouden moeten bevestigen.
Dit soort nieuws alleen al kan een hele pan nieuwe problemen met zich meebrengen.quote:
quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:21 schreef pberends het volgende:
Idd, de Fed kan toch net zo goed obligaties opkopen? Verschil is alleen wel dat er dan nog meer geld bijgeprint wordt.
quote:Debt monetization
Debt monetization occurs when a nation's central bank (e.g. the Federal Reserve in the United States) buys government bonds. [1] If a government's expenses exceed its tax revenue, if nothing is done the government will draw resources (capital) out of the private market. Since there is a limited amount of capital available in the market, there will be less available to fund business growth if the government takes out a substantial portion. If the debt is monetized, the capital is thereby returned to the private market.
Monetizationquote:Debt monetization can be seen as a flat tax because the ultimate result is that the government acquires additional funds and the currency decreases in value.[citation needed] However, monetization helps the government temporarily to meet its short term commitments at the beginning.[citation needed] Debt monetization has the drawback of increasing the twin deficit. That is, when government financing is increased, along with interest rates and foreign capital, the trade deficit also goes up along with the budget deficit.
Bronquote:Fed Buys $10.2 Billion of Mortgage Bonds to Cut Rates
By Jody Shenn
Jan. 8 (Bloomberg) -- The Federal Reserve bought $10.2 billion of Fannie Mae, Freddie Mac and Ginnie Mae mortgage- backed securities under a program aimed at lowering home-loan rates begun this week.
The biggest portions of the purchase were $3.45 billion of 30-year bonds with 4.5 percent coupons and $3 billion of 30-year debt with 5 percent coupons, according to the New York Fed’s Web site. The central bank has said it plans to buy $500 billion of so-called agency mortgage bonds by June 30 under the program.
....
Ik dacht altijd dat de groei van de Chinese economie kunstmatig gedempt werd. Nu de Amerikaanse economie op zijn gat ligt kunnen ze die demping minderen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:21 schreef Llotyhy het volgende:
Ik denk niet dat de vraag is of de Chinezen gaan stoppen met het opkopen van dollars, de vraag is wanneer. De schuldenpositie van Amerika wordt exponentieel groter, en met de nieuwe bailouts gaat het nog veel harder dan het voor de kredietcrisis toch al ging. De Chinezen zullen echt niet willen stoppen met het opkopen, zoals al gezegd doen ze daarmee zichzelf bijna meer kwaad dan de Amerikanen, maar vroeg of laat kunnen ze het gewoon niet meer. De Chinezen hebben een bizar hoge economische groei nodig om het land draaiende te houden en die groei is momenteel aan het instorten. Ik vermoed dat het moment sneller nadert dan we denken... we zullen zien.
quote:Carnage continues: 524,000 jobs lost in December
Unemployment rate rises to 7.2%, the highest level in 16 years
WASHINGTON (MarketWatch) -- The U.S. economy lost 524,000 jobs in December, closing out the worst year of job losses since World War II, the Labor Department said Friday. Nearly 2.6 million jobs were lost in 2008, with 1.9 million destroyed in just the past four months, according to a survey of workplaces. It's the biggest job loss in any calendar year since 1945, when 2.75 million jobs were lost as the wartime economy was demobilized.
The 1.5 million jobs lost in the fourth quarter were the most in any three-month period since 1945. As a percentage of employment, job losses in 2008 totaled 1.8%, the worst since 1982 and the third-largest since the war.
California's unemployment rate is among the highest in the nation, and the state's budget crisis is likely to prolong the problem unless "green" technology comes to the rescue. The unemployment rate rose to 7.2%, the highest in 16 years. Unemployment increased by 632,000 to 11.1 million, according to the survey of households. That same household survey showed employment falling by 806,000 in December. In 2008, the unemployment rate rose by 2.3 percentage points and unemployment increased by 3.6 million. Another 3.4 million workers were forced into part-time work during the year.
"Both the U.S. economy and job market fell off a cliff in September," said Nariman Behravesh, chief economist for IHS Global Insight, who said the unemployment rate would rise to at least 9% by early 2010. "The speed and the breadth of the deterioration in the U.S. economy since September are staggering," wrote Richard Moody, chief economist for Mission Residential.
The grim report will increase pressure on Congress to quickly pass a major fiscal stimulus package to prop up the economy. President-elect Barack Obama has suggested the government inject as much as $800 billion into the economy over the next two years. The report "underscores the need for us to move forward with a sense of urgency and common purpose" to prevent the dire economic downturn from getting even worse, Obama said.
"It is now beyond rational debate that we need a significant infusion of public funds to work with the private sector so that we can restore economic growth," said Rep. Barney Frank, D-Mass., chairman of the House Financial Services Committee. "America cannot buy its way to prosperity with more and more government spending," said House Republican Leader John Boehner of Ohio, who urged Obama and the Democrats to make tax cuts a central part of any plan. "Even with passage of a large fiscal stimulus package, labor market conditions will continue to deteriorate through 2009," Moody said.
The report was worse than expected, with payrolls in October and November revised lower by a total of 154,000 jobs. November's loss was revised to 584,000, the highest in 24 years. Economists surveyed by MarketWatch expected payrolls to fall by 500,000 and the unemployment rate to rise to 7.1%. "Overall, a terrible report," concluded Ian Shepherdson, chief U.S. economist for High Frequency Economics. "The only possible glimmer of light is that the maximum rate of fall of payrolls is hopefully not far off."
Details of the report
Total hours worked in the economy fell 1.1%, with the average workweek falling to the shortest ever, signaling an annualized decline of 6% in gross domestic product in the fourth quarter, wrote John Silvia, chief economist for Wachovia. Hours worked have declined "at an eye-watering" 7.7% annual pace in the quarter, Shepherdson said. The number of people working part-time because of the slowing economy rose by 715,000 in December to 8.04 million. An alternative measure of unemployment that includes workers too discouraged to look for a job rose to 13.5% from 12.6% in November; it's the highest in the 13 years since those data have been kept.
Job losses were widespread. Only 25% of 274 industries were hiring in December, the lowest in the 18-year of that data. Goods-producing industries cut 251,000 jobs in December, including 149,000 in manufacturing. The factory workweek plunged below 40 hours to a record low 39.9 hours, and average overtime fell to just 3 hours. Of 84 manufacturing industries, just 11% were hiring. Manufacturing employment fell below 13 million for the first time since 1942.
Services-producing industries cut 273,000 jobs in December, including 67,000 in retail trade and 113,000 in business services. Temporary-help jobs fell by 81,000. Health-care industries added 32,000 workers.
Average hourly earnings increased by 5 cents, or 0.3%, to $18.36 an hour. Hourly pay rose 3.7% in 2008, outpacing the 0.6% increase in the consumer price index through November.
Dat schiet opquote:An alternative measure of unemployment that includes workers too discouraged to look for a job rose to 13.5% from 12.6% in November
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 21:00 schreef pberends het volgende:
Phoney economy, nog de mooiste omschrijving van de Amerikaanse economie.
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 21:00 schreef pberends het volgende:
Dat moet nogal een drukkerij zijn inderdaad.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 07:10 schreef kraaksandaal het volgende:
Welk bedrijf maakt eigenlijk al die nieuwe dollars die uit de hoge hoed getovert worden?
De normale papierindustrie is ten dode opgeschreven maar producenten van hoogwaardig papier blijven denk ik wel bestaan.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 07:19 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Dat moet nogal een drukkerij zijn inderdaad.
?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 07:38 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
De normale papierindustrie is ten dode opgeschreven maar producenten van hoogwaardig papier blijven denk ik wel bestaan.
"Take the bluepill, the story ends, you wake up in your bed and you will believe what you want to believe"quote:Op vrijdag 9 januari 2009 21:00 schreef pberends het volgende:
De FED, en dat is gewoon digitaal geld natuurlijk.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 07:10 schreef kraaksandaal het volgende:
Welk bedrijf maakt eigenlijk al die nieuwe dollars die uit de hoge hoed getovert worden?
95% van alle dollars zijn digitaal natuurlijk. Dat drukt de kostenquote:Op zaterdag 10 januari 2009 07:10 schreef kraaksandaal het volgende:
Vandaar de paniek als mensen het gaan ophalen.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 11:41 schreef pberends het volgende:
[..]
95% van alle dollars zijn digitaal natuurlijk. Dat drukt de kosten.
quote:Op zaterdag 10 januari 2009 13:35 schreef SjonLok het volgende:
‘Gelijkenis met Grote Depressie is verontrustend’
De Amerikaanse historicus Robert S. McElvaine over het economische beleid van Hoover, Roosevelt en Obama
BLA bla bla bla bla..
bron: NRC Handelsblad, zaterdag 10 januari 2009
Afgezien van het feit dat de grote depressie het gevolg was een overgewaardeerde markt en een overschatte economie. De huidige crisis toont wel gelijkenissen maar is toch echt het gevolg van een tekort aan vreemd vermogen binnen de markt en misschien in mindere mate de overgewaardeerde markt.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 13:47 schreef more het volgende:
[..]
De vorige grote depressie zijn ze sterker uitgekomen en dat zal nu niet anders zijn.
quote:Op zaterdag 10 januari 2009 13:35 schreef SjonLok het volgende:
‘Gelijkenis met Grote Depressie is verontrustend’
De Amerikaanse historicus Robert S. McElvaine over het economische beleid van Hoover, Roosevelt en Obama
[ afbeelding ]
[quote]
In 1929, het jaar dat de Depressie begon, was de Republikein Herbert Hoover president. In eerste instantie werd hij gezien als de juiste persoon op de juiste plaats, zegt McElvaine. Maar Hoovers rigide opstelling over de zelfredzaamheid van de Amerikanen brak hem snel op. Zo constateerde hij eens over de stijgende werkloosheidscijfers dat „mensen hun lucratieve banen hebben opgegeven om op straat appels te verkopen”.
Hoovers volhardde dat de economie er op zichzelf goed voorstond; het enige probleem was het verdwenen vertrouwen. Ook Bush heeft lang volgehouden dat „de fundamenten van de economie gezond” waren. Presidentskandidaat McCain trouwens ook. McElvaine (verklaard voorstander van Obama): „Het voornaamste gevolg is dan dat het publiek het vertrouwen in de politici verliest.”
het is het gevolg van een teveel aan vreemd vermogen, vermogen dat de banken niet meer terug krijgen helaasquote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:27 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Afgezien van het feit dat de grote depressie het gevolg was een overgewaardeerde markt en een overschatte economie. De huidige crisis toont wel gelijkenissen maar is toch echt het gevolg van een tekort aan vreemd vermogen binnen de markt en misschien in mindere mate de overgewaardeerde markt.
Je kan er op gaan dobbelen dat er binnen een mogelijke ambtsperiode van 8 jaar wel wat te bereiken is. Misschien zijn de idiote plannen van Obama niet eens zo heel gek. In de eerste instantie zou je jezelf uit een crisis willen redden door een exportoverschot te creeren. Ik heb alleen het vermoeden dat Obama het importoverschot eerst wil aanpakken door Amerika zelfvoorzienender te maken (Infrastructuur, duurzame energie, duurzame gebouwen). En dit alles niet met het oog op de huidige crisis maar ter voorkoming van andere crisissen. Naar mijn mening was de kredietcrisis een aangrijpingspunt om de economische bubble te doen klappen. Wie weet wat voor crisis we over 10 jaar kunnen verwachten. IMO zijn er meerdere ruissignalen die momenteel het onderspit delven maar later enorm van invloed kunnen zijn (oliecrisis, vergrijzing, Aziatische boomeconomie, wereldwijde voedseltekorten) Het 'turtleplan' van Obama kan wel eens een uitkomst bieden.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:36 schreef SeLang het volgende:
Er wordt nu gedacht dat Obama de messias is.
En daar lijkt hij ook op, vooral het feit dat hij over 1-2 jaar politiek gekruisigd wordt omdat hij de hoge verwachtingen nooit kan waarmaken (niet zijn schuld).
De Amerikaanse economie is niet "fundamentally sound". Dat zijn die van Europa, China en Japan en anderen wel.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 13:47 schreef more het volgende:
[..]
De vorige grote depressie zijn ze sterker uitgekomen en dat zal nu niet anders zijn.
Het is maar of je hypotheeklasten ook als vreemd vermogen wilt zien ofc. Feit blijft dat bedrijven zonder vreemd vermogen bijna niks beginnen.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:32 schreef henkway het volgende:
[..]
het is het gevolg van een teveel aan vreemd vermogen, vermogen dat de banken niet meer terug krijgen helaas
Helaas voor hun gaat wel de macht van de grote getallen werken dan.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:23 schreef henkway het volgende:
Het kan de US niets schelen als de dollar in elkaar klapt, dan is het schuldenprobleem opgelost, tot verdriet van de chinezen, de japanners en de russen
Als zijn change niet lukt dan gaat ie aan de hoogste boom als linkse rakker.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:36 schreef SeLang het volgende:
Er wordt nu gedacht dat Obama de messias is.
En daar lijkt hij ook op, vooral het feit dat hij over 1-2 jaar politiek gekruisigd wordt omdat hij de hoge verwachtingen nooit kan waarmaken (niet zijn schuld).
quote:Op zaterdag 10 januari 2009 15:55 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Als zijn change niet lukt dan gaat ie aan de hoogste boom als linkse rakker.
Linkquote:Obama Says Stimulus Package Creates 4 Million Jobs
Jan. 10 (Bloomberg) -- President-elect Barack Obama said his two-year plan to boost the U.S. economy will generate up to 4 million jobs, higher than his previous estimates, the biggest portion of them in construction, manufacturing and retail.
The plan would also result in the U.S. gross domestic product increasing by 3.7 percent more by the end of 2010 than it would without the stimulus, according to a study compiled by Obama’s economic advisers. The study gives a forecast based on a package of spending and tax cuts totaling “slightly over” the $775 billion that has been discussed by the transition team with members of Congress.
Is het niet de vraag hoe hij op korte termijn aan het benodigde geld gaat komen nu dat de chinezen niet meer zo zitten te springen om de US geld te lenen ?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 16:00 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
[..]
Link
Als dit lukt dan is hij zeer zeker de Messias. Ik vraag me af of het op de lange termijn zijn vruchten gaat afwerpen.
Dat is geen enkel probleem.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 16:08 schreef mrbox het volgende:
[..]
Is het niet de vraag hoe hij op korte termijn aan het benodigde geld gaat komen nu dat de chinezen niet meer zo zitten te springen om de US geld te lenen ?
wat denk jij dan, dat hyootheekschulden geen schulden zijn??quote:Op zaterdag 10 januari 2009 15:46 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Het is maar of je hypotheeklasten ook als vreemd vermogen wilt zien ofc. Feit blijft dat bedrijven zonder vreemd vermogen bijna niks beginnen.
Inderdaad, ik zeg wel 'ns tegen vrienden dat de schulden per individu in Nederland hoger zijn dan die in Amerika. We komen wat dat betreft er niet goed uit op de OESO lijst; we lenen ons ter pletter. Vervolgens wordt er dan gezegd dat dit hier grotendeels hypotheekschulden zijn, maar dan zegt men "ooh, maar dat telt niet, want dat zijn hypotheken". Hoezo telt dat nietquote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:00 schreef henkway het volgende:
[..]
wat denk jij dan, dat hypotheekschulden geen schulden zijn??
[...]
maar het gevaarlijke is dat door de HRA mensen voor een aflossingsvrije lening hebben gekozen en de overwaarde belegd is in aandelenquote:Op zondag 11 januari 2009 01:58 schreef Demophon het volgende:
[..]
Inderdaad, ik zeg wel 'ns tegen vrienden dat de schulden per individu in Nederland hoger zijn dan die in Amerika. We komen wat dat betreft er niet goed uit op de OESO lijst; we lenen ons ter pletter. Vervolgens wordt er dan gezegd dat dit hier grotendeels hypotheekschulden zijn, maar dan zegt men "ooh, maar dat telt niet, want dat zijn hypotheken". Hoezo telt dat niet![]()
er is natuurlijk wel een verschil tussen een lening nemen voor eten, drinken, auto`s etc. dan tussen een huis een huis gaat zeker 30 jaar mee en heeft iets wat altijd zijn waarde behoud (de grond)quote:Op zondag 11 januari 2009 01:58 schreef Demophon het volgende:
[..]
Inderdaad, ik zeg wel 'ns tegen vrienden dat de schulden per individu in Nederland hoger zijn dan die in Amerika. We komen wat dat betreft er niet goed uit op de OESO lijst; we lenen ons ter pletter. Vervolgens wordt er dan gezegd dat dit hier grotendeels hypotheekschulden zijn, maar dan zegt men "ooh, maar dat telt niet, want dat zijn hypotheken". Hoezo telt dat niet![]()
een gedeelte (zeg 40%) kun je idd als overwaarde als schuld zien maar een huis/grond heeft gewoon een waarde na 30 jaar een auto meestal nietquote:Op maandag 12 januari 2009 13:23 schreef pberends het volgende:
Hypotheken zou je niet echt als schulden kunnen meetellen als we geen zeepbel in de huizenmarkt zouden hebben. Maar dat heeft Nederland helaas wel, en daarmee kun je het gewoon bij de schulden optellen.
Maar wat is dan de reele waarde dat kan niemand hier vertellen. Velen hebben er wel een mening over, maar er is niets zinnigs te zeggen over de reele waarde van een stapel stenen op een lapje grond te zeggen. Net zoals de reele waarde van grondstoffen niet goed te bepalen is. Het is maar wat de gek ervoor geeft.quote:Op maandag 12 januari 2009 13:31 schreef LXIV het volgende:
Er staat een -deels reeele- waarde tegenover die schuld. Maar zoals PBerends terecht opmerkte, het zeepbelgehalte moet je er dan eerst aftrekken. We hebben geen waarde gecreeerd door dezelfde huizen tegen steeds hogere bedragen aan elkaar te verkopen, al gelooft een aanzienlijk deel van de mensen dat nog wel! (vooral de suckers die op de top van de markt zijn ingestapt)
geldt dat niet voor alle schulden? In principe kun je schulden hebben en tegelijkertijd ook het kapitaal om deze eventueel af te lossen. Zoveel zegt schuld op zich dus niet, je zou het moeten vergelijken met spaargeld of bezit en daarin doet Nederland ook goed mee.quote:Op maandag 12 januari 2009 13:31 schreef LXIV het volgende:
Er staat een -deels reeele- waarde tegenover die schuld.
Je kan wel terug in de tijd gaan, bijvoorbeeld 20 jaar geleden, en vanaf de gemiddelde huizenprijs toen gewoon de normale inflatie (of gestegen inkomen) erbij optellen. Het verschil tussen dat cijfer en de huidige prijzen is waarschijnlijk de zeepbel. Maar het blijft idd natte vingerwerk.quote:Op maandag 12 januari 2009 13:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar wat is dan de reele waarde dat kan niemand hier vertellen. Velen hebben er wel een mening over, maar er is niets zinnigs te zeggen over de reele waarde van een stapel stenen op een lapje grond te zeggen. Net zoals de reele waarde van grondstoffen niet goed te bepalen is. Het is maar wat de gek ervoor geeft.
quote:Op maandag 12 januari 2009 13:23 schreef pberends het volgende:
Hypotheken zou je niet echt als schulden kunnen meetellen als we geen zeepbel in de huizenmarkt zouden hebben. Maar dat heeft Nederland helaas wel, en daarmee kun je het gewoon bij de schulden optellen.
Vooral als je meeneemt dat veel huizen pas sinds de afgelopen 15 jaar op 2 salarissen gefinancierd kunnen worden, dat heeft ook een gedeelte te maken met die gestegen prijzen. Die stijging zal niet meer te niet gedaan gaan worden lijkt me.quote:Op maandag 12 januari 2009 13:57 schreef pberends het volgende:
Je kan wel terug in de tijd gaan, bijvoorbeeld 20 jaar geleden, en vanaf de gemiddelde huizenprijs toen gewoon de normale inflatie (of gestegen inkomen) erbij optellen. Het verschil tussen dat cijfer en de huidige prijzen is waarschijnlijk de zeepbel. Maar het blijft idd natte vingerwerk.
Nou ja, export zakt en import ook.. import zakt meer, dus dan daalt het handelstekort.. maar ja-- het blijven minnen?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:41 schreef pberends het volgende:
13-01-2009 14:30:00 VS handelstekort nov $40,44 mrd; verwachting was tekort $51,0 mrd
13-01-2009 14:30:00 VS handelsbalans okt gewijzigd tot tekort $56,69 mrd van tekort $57,19 mrd
13-01-2009 14:30:00 VS nov export -5,8% tot $142,80 mrd; import -12,0% tot $183,25 mrd
Dat het tekort zo enorm gedaald is, is toch echt waanzinnig. Deze recessie is precies wat Amerika nodig heeft.
Hoe werkt die berekeningquote:Duitse economie kromp 1,5 tot 2 procent in vierde kwartaal
Brussel (tijd) - De Duitse economie, de grootste van Europa, is in het vierde kwartaal met 1,5 tot 2 procent gekrompen tegenover het derde kwartaal. Dat blijkt uit eerste ramingen van het Duitse overheidsbureau voor statistiek. Over 2008 groeide het Duitse bbp met 1,3 procent, iets trager dan de 1,4 procent die economen hadden voorspeld.
Als de eerste ramingen kloppen, dan kromp de Duitse economie in het vierde kwartaal mogelijk het meest sinds 1987. Ook in het tweede (-0,4%) en het derde kwartaal (-0,5%) toonde het Duitse bbp al een krimp. Door de escalatie van de financiele crisis in september, met het faillissement van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers, ging de Duitse economie in het laatste kwartaal brutaal onderuit.
Dat de Duitse economie voor het volledige jaar 2008 toch nog een groei neerzette van 1,3 procent, is toe te schrijven aan de sterke prestatie uit het eerste kwartaal (+1,5%). Toen profiteerde de Duitse bouwsector van erg gunstige weersomstandigheden, wat het bbp stuwde. Toch vertraagde de Duitse economie vorig jaar al duidelijk. In 2007 en 2006 werden nog groeicijfers van respectievelijk 2,5 en 3,0 procent neergezet.
2009 wordt een bar jaar voor de Duitse economie, voorspellen economen. Econoom Kenneth Broux van Lloyds TSB ziet de Duitse economie dit jaar 2,1 procent krimpen. 'Het eerste en het tweede kwartaal worden verschrikkelijk. Als we geluk hebben, dan kan er een stabilisatie optreden in het derde of het vierde kwartaal. Maar momenteel hebben we de bodem nog lang niet gezien.'
De Duitse centrale bank, de Bundesbank, ziet het tot nog toe nog wat rooskleuriger in. Voorzitter Axel Weber gaf vorige week wel aan dat de economie dit jaar met meer dan 0,8 procent kan krimpen. Een krimp van 0,8 procent is de officiele voorspelling die dateert van 5 december.
De Duitse regering lanceerde een pakket stimuli ter waarde van 50 miljard euro om de economie voor een langgerekte, diepe recessie te behoeden. De maatregelen komen bovenop een eerder pakket van ruim 30 miljard euro. Duitsland pompt nu 3,4 procent van zijn totale bbp in de economie.
Dan nog vind ik 't vrij onmogelijke berekeningen en prognosesquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:33 schreef pberends het volgende:
Er is een verschil in groei BBP van kwartaal over kwartaal en groei BBP van huidige kwartaal versus zelfde kwartaal vorig jaar.
Dus - en - kan wel - zijn!quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:01 schreef Billary het volgende:
[..]
Nou ja, export zakt en import ook.. import zakt meer, dus dan daalt het handelstekort.. maar ja-- het blijven minnen?![]()
quote:U.S. Retail Sales Slumped for Record Sixth Month in December
Jan. 14 (Bloomberg) -- December sales at U.S. retailers fell more than twice as much as forecast as rising unemployment caused consumers to retrench.
The 2.7 percent decrease, the sixth consecutive drop, extended the longest string of declines on record, the Commerce Department said today in Washington. Purchases excluding automobiles slumped 3.1 percent, the most since records began in 1992.
The loss of 2.6 million jobs and declining home and stock values are squeezing all American households, hurting retailers from Wal-Mart Stores Inc. to Macy's Inc. The figures will serve as a reminder to lawmakers of the urgency to enact President-elect Barack Obama's stimulus proposals to combat the recession.
``Consumers are pulling back,'' Michael Gregory, a senior economist at BMO Capital Markets in Toronto, said before the report. ``The first half is going to be bleak in terms of consumer spending and economic activity.''
quote:Deutsche Bank diep in rode cijfers
FRANKFURT (AFN) - Deutsche Bank, de grootste bank van Duitsland, is vorig jaar door de financiële crisis diep in de rode cijfers terechtgekomen. De bank leed in de laatste drie maanden van 2008 een nettoverlies van ongeveer 4,8 miljard euro.
Over heel 2008 komt het verlies naar verwachting uit op 3,9 miljard euro. Dat maakte het concern woensdag bekend.
De bank wijt het verlies vooral aan de “buitengewone omstandigheden” op de financiële markten, die een zware wissel trokken op de verkoop- en handelsactiviteiten. In 2007 boekte Deutsche Bank nog een recordwinst van 6,5 miljard euro. Het concern komt begin februari met definitieve cijfers over 2008.
Dividend
De resultaten van Deutsche Bank stonden ook onder druk door maatregelen die de bank nam om zijn blootstelling aan risicovolle beleggingen te verkleinen. De risicoportefeuille werd verkleind van 11,9 miljard euro aan het einde van het derde kwartaal tot minder dan 1 miljard euro aan het einde van het vierde kwartaal.
De bank zei ondanks het miljardenverlies wel vast te zullen houden aan een dividendbetaling over 2008. Deutsche Bank is van plan een dividend van 50 eurocent per aandeel te betalen. In 2007 was dit nog 4,50 euro per aandeel.
De beleggers op de beurs in Frankfurt waren onaangenaam verrast door het sombere nieuws van Deutsche Bank. Het aandeel verloor woensdag aan het begin van de middag meer dan 11 procent. Sinds het begin van 2009 is het aandeel al 20 procent in waarde gedaald.
zolang er geen algeheel en eenduidige definitie is kan iedereen vol goede moed blijven ontkennenquote:Op woensdag 14 januari 2009 15:51 schreef glashalfvol het volgende:
Ik denk dat dit jaar de VS officieel in een depressie vallen.
De detail handel zal het nog veel en veel zwaarder krijgen dit jaar.
dank je daar dacht ik net nog aanquote:Op woensdag 14 januari 2009 20:08 schreef Drugshond het volgende:
VIX
Wedden dat we volgende week al boven de 60+ zitten.
quote:Color this Beige Book black and blue
U.S. economy still on the downswing through early January, Fed says
WASHINGTON (MarketWatch) -- Investors looking for some good news in the Federal Reserve's latest report on economic activity around the nation would be well advised not to bother. Upbeat information was in short supply in the report, essentially a summary of anecdotes from the central bank's business contacts, released Wednesday.
The report, known informally as the Beige Book, found that the U.S. economy continued on its downswing in early December through early January. It is hard to gauge the speed of the economy's descent from the report, but the pace did not seem to be slackening.
Areas that had been strong suits for the economy -- the service sector, the energy sector and, until lately, commercial real estate -- offered no respite from the general gloom. Conditions in the labor market were especially poor, with layoffs, hiring freezes, pay freezes and salary reductions commonplace. Both commercial and residential real estate are suffering from tighter credit standards and a drop in lending activity.
Reports from the end-of-year holiday sales season seemed to confirm reports that consumers decided that this was not the year to splurge on friends and relations. Discount stores benefited somewhat from the new environment. Consumers in Boston and New York waited patiently until after Christmas and then surged into the stores, the report said.
There was little sign of life in the manufacturing sector. The service sector remained generally weak, although there were some pockets of activity.
The Fed's Beige Book compilation is typically prepared to give officials of the U.S. central bank a sense of economic conditions as they prepare to meet to discuss monetary policy over Jan. 27-28. Policy makers will likely focus on credit markets, in light of the Fed's recent moves to make available many billions of dollars to prop up the private markets.
However, the Boston Fed said that "credit availability continues to be a major barrier to commercial real estate activity." Most districts reported that lending activity continued to decline or remained weak, and many said credit conditions remained tight or tightened further.
Economists said the report was confirmation of the sharp reduction in the Fed's forecast for changes in U.S. gross domestic product. The report was prepared by the staff of the Federal Reserve Bank of St. Louis.
Dat is welhaast onmogelijk! December is de maand waarin sommige zaken 40% van hun omzet halen!!quote:Op woensdag 14 januari 2009 22:42 schreef ItaloDancer het volgende:
Heb je het over de retail sales? Want die zijn m/m.
yep, maar gecorrigeerd voor seizoensinvloeden neem ik aanquote:Op woensdag 14 januari 2009 22:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is welhaast onmogelijk! December is de maand waarin sommige zaken 40% van hun omzet halen!!
quote:Op woensdag 14 januari 2009 22:51 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
yep, maar gecorrigeerd voor seizoensinvloeden neem ik aan
tov de vorige maand ja. Dus december tov november. Dat is met bijna alle Amerikaanse macrocijfers.quote:Op woensdag 14 januari 2009 22:56 schreef LXIV het volgende:
Dan is het toch gewoon steeds vs de vorige maand? Dat is ook het meest logische lijkt mij.
Het is slechts een nieuwsbrief.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:17 schreef MoltiSanti het volgende:
krijg steeds de banner van www.veeldividend.nl als ik dit topic lees.
wat een dubieuse siteze bieden 18 %
Je moet naar [S&P] toe.. en dan niet de beurs.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:00 schreef Emu het volgende:
Het woord depressie wil ik momenteel nog niet in de mond nemen, maar dat zou ik binnen bijvoorbeeld een 3 tal maanden toch wel kunnen beginnen doen, als je ziet hoe het er nu voor staat.
Maar om toch maar aan te tonen hoe de schrik er in zit bij de mensen.
Depression heeft bij google 89 miljoen vieuws
Recession ongeveer 29 miljoen
dat zegt vrij weinig als je die hits vergelijkt met die op "antidepressants"quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:00 schreef Emu het volgende:
Het woord depressie wil ik momenteel nog niet in de mond nemen, maar dat zou ik binnen bijvoorbeeld een 3 tal maanden toch wel kunnen beginnen doen, als je ziet hoe het er nu voor staat.
Maar om toch maar aan te tonen hoe de schrik er in zit bij de mensen.
Depression heeft bij google 89 miljoen vieuws
Recession ongeveer 29 miljoen
tsja... feitelijk is het, like, (heel) oud nieuwsquote:Op donderdag 15 januari 2009 13:12 schreef ItaloDancer het volgende:
Yep, zie ook: Citigroup collapse ?, sommige experts denken van wel.
paar euro betalen voor je account, dan ben je van de banners afquote:Op woensdag 14 januari 2009 23:17 schreef MoltiSanti het volgende:
krijg steeds de banner van www.veeldividend.nl als ik dit topic lees.
wat een dubieuse siteze bieden 18 %
[ afbeelding ]
quote:Bank of America gets another $10B from feds
The Treasury Department invested another $10 billion in Bank of America Corp. under the $700 billion federal bailout of the nation’s financial system.
The bank received $15 billion in late October. The second round was originally intended for Merrill Lynch & Co. Inc. Because BofA acquired the securities firm Jan. 1, the Charlotte, N.C.-based bank (NYSE:BAC) got the $10 billion. Treasury forwarded the funds through the Troubled Asset Recovery Program Jan 9.
With a total infusion of $25 billion, BofA matches the funding provided to Wells Fargo & Co. (NYSE:WFC) and JPMorgan Chase & Co. (NYSE:JMP). Citigroup Inc. (NYSE:C) leads financial institutions with $45 billion in bailout monies.
As of Tuesday, the government had injected $192 billion into 257 banks.
BofA is one of the largest banks in the Albany, N.Y., area, with 42 branches and $1.3 billion in assets.
quote:Bank of America's CDS widen 30 bps to 210 bps
Thu Jan 15, 2009 9:15am EST
NEW YORK, Jan 15 (Reuters) - The cost of insuring Bank of America's (BAC.N) debt with credit default swaps rose on Thursday, a day after reports that the bank is close to getting billions of dollars more in federal support.
Five-year credit default swaps on Bank of America rose by 30 basis points to 210 basis points, or $210,000 a year to protect $10 million of debt, according to data from Phoenix Partners Group.
A person familiar with Bank of America's talks for additional support said the bank has struggled to digest its Jan 1 buyout of former Wall Street brokerage Merrill Lynch and that Merrill's fourth quarter losses exceeded expectations.
Daar zat ik dus gisteren ook al aan te denken.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:47 schreef SeLang het volgende:
De hele riedel van 3 maanden geleden begint weer opnieuw.
Zoals verwacht.
De verkondigers van goed/contained nieuws krijgen het weer lastig.quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:08 schreef pberends het volgende:
De makelaars zijn verbaasd dat de NL huizenprijzen 2 procent gedaald zijn... wat een jokers.
Je blijft dit net zolang houden totdat ze gewoon radicaal de slechte leningen verkopen of afschrijven naar marktwaarde (met vele faillisementen tot gevolg, maar dat kan imo niet anders). Die $60T in CDS gaan dan gewoon in default. Dit zijn ongereguleerde contracten die alleen worden gegarandeerd door de uitgevende instelling en de kopers wisten dat van tevoren, dus laat die gewoon lekker in default gaan. (velen kun je overigens tegen elkaar wegstrepen, dus per saldo is het bedrag veel kleiner maar waarschijnlijk nog steeds astronomisch).quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:52 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Daar zat ik dus gisteren ook al aan te denken.
Alles is vrede met kerst en nieuwjaar.... maar die glans is er nu weer (snel) eraf.
A new era and a new dawn has arrived.
Berichtgevingen worden weer spooky.
Niet meer dan logisch nu de jaarstukken over 2008 aan de lopende band gepubliceerd worden. Bij kwartaal overzichten kun je nog creatief zijn, maar bij een jaarverslag moet je met de billen bloot.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:47 schreef SeLang het volgende:
De hele riedel van 3 maanden geleden begint weer opnieuw.
Zoals verwacht.
Er zal toch een reden zijn waarom wij nog geen huizencrisis hebben en zij wel, ongeacht of ie hier nog komtquote:Op vrijdag 16 januari 2009 14:50 schreef LXIV het volgende:
"De Nederlandse woningmarkt is wezenlijk anders dan in alle andere landen"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |