quote:Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.
Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.
Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.
Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
quote:Op maandag 22 december 2008 13:49 schreef henkway het volgende:
ja ik dacht al waar blijft ie nou
http://tips2trades.blogsp(...)-1500-punten-40.htmlquote:'Dow Jones in 2009 naar 1500 punten; 40% werkeloosheid'
22-12-2008, 14:15
De symbolische koningin van de Aarde in 2009 onttroond?
Het houdt niet op met de sombere voorspellingen voor 2009. Waren het een jaar geleden ten aanzien van 2008 nog slechts een paar doemdenkers die zich er aan waagden, inmiddels sluiten steeds meer analysten zich aan bij de verwachting dat 2009 in alle opzichten een ongekend dramatisch jaar wordt.
Ook op de bekende site 321gold neemt redacteur Roger Wiegand bepaald geen blad voor de mond: in november 2009 is de beurs op Wall Street gezakt tot 3000 en mogelijk zelfs maar 1500 punten, en is de Amerikaanse werkloosheid opgelopen tot een onvoorstelbare hoogte van 40%.
Wiegand schrijft dat de ondergang van een aantal van 's werelds grootste banken in 2008 niet meer dan het begin van alle ellende was. De financiële reddingsplannen zijn slechts tijdelijk en bovendien zinloos, want vrijwel niets van het geld is tot nu toe ten goede gekomen aan de broodnodige kredietvergroting voor de economie. Wel zijn de banken zoals vanouds van plan om zichzelf gigantische bonussen cadeau te doen - alleen deze keer betaald met belastinggeld.
Net zoals het Trends Institute verwacht Wiegand een tweede 'Grote Depressie'. De aandelenbeurzen zullen volgens hem in 2009 twee enorme crashes meemaken: de eerste in april/mei, en de tweede in september/oktober.
In het voorjaar zal de beurs instorten als gevolg van een nieuwe golf falende hypotheken en de eerste lading autoleningen die niet kunnen worden terugbetaald. $ 40 miljard aan credit-cardschulden gaat verloren en een groot aantal commerciële hypotheken gaat kapot, waardoor er massaal kantoren, winkelcentra en andere bedrijfsgebouwen gesloten moeten worden.
De écht grote klap zal de 'grote finale' van de ontmaskering van de Credit Default Swaps (CDS) zijn (zie dit artikel voor verdere uitleg). Een aanzienlijk deel van deze naar schatting 500 biljoen tot ruim 1 biljard bevattende fake-markt zal in elkaar storten. De Dow Jones, die de komende maanden als gevolg van de valselijk geruststellende woorden en de beloofde $ 1 biljoen van Barack Obama mogelijk weer gaat stijgen tot boven de 10.000 punten, zal onmiddellijk inzakken tot 7250, 6600 of 5600 punten.
Maar zelfs na deze nieuwe klap zullen veel analysten volgens Wiegand blijven beweren dat de bodem dan toch écht bereikt is, en dat het vanaf dan alleen maar weer beter kan gaan. Niets zal echter minder waar blijken te zijn als in september/oktober de grote, monsterlijke 'supercrash' komt, en de Dow Jones zakt van 5600 naar 3000 en mogelijk zelfs maar 1500 punten.
De economie van de VS is dan goeddeels verwoest. De reëele werkeloosheid in de VS bedraagt nu al 16%; over een jaar zal dit gestegen zijn tot 30 of mogelijk zelfs 40%. Dat is véél hoger dan de 25% werkeloosheid tijdens de Grote Depressie van de jaren '30 van de vorige eeuw. En omdat de FED en het Amerikaanse ministerie van Financiën niets beters weten dan enorme hoeveelheden geld bijdrukken, zal de ontstane forse inflatie mogelijk omslaan in hyperinflatie.
Wiegand vergelijkt het drama wat zich dan zal ontvouwen met de gevolgen van de orkaan Katrina, maar dan voor de hele VS. Amerikanen gaan massaal aan de voedselbonnen, er breekt een hongersnood uit en de misdaad zal zó exploderen, dat delen van bepaalde steden totaal onbewoonbaar worden. Miljoenen huizen zullen leeg komen te staan waardoor hele wijken zullen veranderen in spooksteden.
De instortende Amerikaanse economie zal de hele wereld in haar val meesleuren, al zullen de gevolgen niet overal even ernstig zijn. Triest genoeg zal er geen spoedig herstel zijn. De klap zal zó hard zijn, dat een mogelijk herstel in niet eerder dan 2015 kan worden verwacht.
Die derivaten gaan vast nog wel vuurwerk opleveren in 2009.quote:De écht grote klap zal de 'grote finale' van de ontmaskering van de Credit Default Swaps (CDS) zijn (zie dit artikel voor verdere uitleg). Een aanzienlijk deel van deze naar schatting 500 biljoen tot ruim 1 biljard bevattende fake-markt zal in elkaar storten.
Ik weet dat niet zo zeker meer. Ik verwachtte dit jaar al veel vuurwerk van CDS-en, maar dat viel allemaal erg mee toch? Dwz: als je kijkt wat er allemaal voor een misère werd voorspeld n.a.v. Lehman en AIG.quote:Op maandag 22 december 2008 15:39 schreef pberends het volgende:
[..]
Die derivaten gaan vast nog wel vuurwerk opleveren in 2009.
Zou men tot inkeer komen en aan het eind van 2009 besloten hebben dat veel derivaten gewoon te ondoorzichtig zijn en daarom niet meer verhandeld mogen worden.quote:Op maandag 22 december 2008 15:39 schreef pberends het volgende:
[..]
1 biljard? zo van 1000 triljoen?quote:Op maandag 22 december 2008 15:39 schreef pberends het volgende:
[..]
Onlein zu gucken?quote:Op maandag 22 december 2008 18:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
tv-tip
The Year Britain's Bubble Burst
2130 bbc 1
only in the uk with bbc iplayer.quote:
Daar doe ik nie meer aan.quote:Op maandag 22 december 2008 18:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
But it is available on dutch tv.
hmm er is was volgens mij wel een live stream op de bbc website ook toegankelijk voor buitenlanders.quote:
Omdat ik al jaren geen teevee meer heb. Ik ergerde me er te erg aan. Alles wat ik echt moet zien (en dat is vrij weinig) kijk ik wel online. Helaas werkt alleen de BBC niet erg mee.quote:Op maandag 22 december 2008 21:07 schreef Lassekjus het volgende:
waarom niet gewoon op tv kijken?
Is volgens mij al wel langs geweest hier, het nieuws is namelijk van woensdag, desalniettemin: scary.quote:A new report by the U.S. Army War College talks about the possibility of Pentagon resources and troops being used should the economic crisis lead to civil unrest, such as protests against businesses and government or runs on beleaguered banks. “Widespread civil violence inside the United States would force the defense establishment to reorient priorities in extremis to defend basic domestic order and human security,” said the War College report. The study says economic collapse, terrorism and loss of legal order are among possible domestic shocks that might require military action within the U.S. U.S. Sen. James Inhofe, R-Okla., and U.S. Rep. Brad Sherman, D-Calif., both said U.S. Treasury Secretary Henry Paulson brought up a worst-case scenario as he pushed for the Wall Street bailout in September. Paulson, former Goldman Sachs CEO, said that might even require a declaration of martial law.... Gov. Janet Napolitano’s office declined comment on emergency planning and possible civil unrest. Napolitano is president-elect Barack Obama’s pick for secretary of Homeland Security that oversees airport security, disaster response, border security, customs and anti-terrorism efforts. As governor, Napolitano sent National Guard troops to Palo Verde Nuclear Generating Station in 2003 in response to terrorism threats [SIC].
International Monetary Fund Managing Director Dominique Strauss-Kahn warned Wednesday of economy-related riots and unrest in various global markets if the financial crisis is not addressed and lower-income households are hurt by credit constraints and rising unemployment....
The economy is in recession. Consumer spending is down, foreclosures are up and a host of businesses are laying off workers and struggling with tight credit and the troubled housing and financial markets. The U.S. Federal Reserve Bank and U.S. Treasury Department have pumped more than $8.5 trillion into the economy via equity purchases of bank stocks, liquidity infusions, Wall Street and bank bailouts and taxpayer rebates. U.S. automakers are seeking more than $14 billion in federal loans with fears they could fall into bankruptcy without a bailout. The U.S.... recession also has hit economies in Europe, Japan and China....
Onderschat AIG niet, die krijgt een soft landing... maar landen zal hij.quote:Op maandag 22 december 2008 15:57 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik weet dat niet zo zeker meer. Ik verwachtte dit jaar al veel vuurwerk van CDS-en, maar dat viel allemaal erg mee toch? Dwz: als je kijkt wat er allemaal voor een misère werd voorspeld n.a.v. Lehman en AIG.
Wat een zelfbevleking daar bij de BBC zeg. Programma gaat nergens over. Deze aflevering van panorama is niets meer dan Okee-de-rest-van-BBC-bakte-er-niks-van-in-2008-maar-een-journalist-deed-wel-zijn-werk show.quote:Op maandag 22 december 2008 18:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
tv-tip
The Year Britain's Bubble Burst
2130 bbc 1
je en best reel, het is een sneeuwbal die steeds sneller gaatquote:Op maandag 22 december 2008 22:50 schreef MoltiSanti het volgende:
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=viewArticle&code=20081222&articleId=11473
[..]
Is volgens mij al wel langs geweest hier, het nieuws is namelijk van woensdag, desalniettemin: scary.
Ik zie ze ook regelmatig opdoemen.... vanuit verschillende blogjes en invalshoeken.quote:Op maandag 22 december 2008 22:50 schreef MoltiSanti het volgende:
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=viewArticle&code=20081222&articleId=11473
[..]
Is volgens mij al wel langs geweest hier, het nieuws is namelijk van woensdag, desalniettemin: scary.
uiteenvallen van de US een mogelijkheid?quote:Op maandag 22 december 2008 23:18 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik zie ze ook regelmatig opdoemen.... vanuit verschillende blogjes en invalshoeken.
De werkelijke vraag die ik eigenlijk heb is de volgende.
Als ik kijk naar de huidige impact van renteverlagingen en bailout's dan is de berusting van de realiteit altijd groter gebleken.
Wat als Obama een stevige gok maakt (en die gooit veel geld op de tafel)... en zelfs dat werkt niet meer. Wat kunnen ze dan nog doen ?!... de rol van de FED loopt op zijn einde , het rentewapen is weg.. alleen geldinjecties blijven over.
In het meest negatieve scenario zal men een keer de handdoek in de ring moeten gooien. En wat dan ?!?
De sociale onlusten zullen er zeker komen... zelfs een vergelijking met de Franse Revolutie lijkt me niet vreemd (eat the rich).
Lijkt me niet.... zowat alle staten staan er niet florissant voor. Er zijn wel wat verschillen maar die waren ervoor ook al.quote:Op maandag 22 december 2008 23:31 schreef henkway het volgende:
[..]
uiteenvallen van de US een mogelijkheid?
met Californië als nieuwe grote mogendheid?
Tja ING werkt ook overal tegenwoordigquote:Op maandag 22 december 2008 23:37 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Lijkt me niet.... zowat alle staten staan er niet florissant voor. Er zijn wel wat verschillen maar die waren ervoor ook al.
Sommige banken hebben een landelijke dekkingsgraad.
of je krijgt duitsland achtige situatie, overheid creeert met geleend geld heel veel banen in infrastructuur en defensie wat voorlopig de gemoederen rustig houdt. Daarna focus je alle energie op het buitenlands beleid dmv een externe vijand. Zo kun je het moment van executie nog een hele periode vooruit stellen.quote:Op maandag 22 december 2008 23:18 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik zie ze ook regelmatig opdoemen.... vanuit verschillende blogjes en invalshoeken.
De werkelijke vraag die ik eigenlijk heb is de volgende.
Als ik kijk naar de huidige impact van renteverlagingen en bailout's dan is de berusting van de realiteit altijd groter gebleken.
Wat als Obama een stevige gok maakt (en die gooit veel geld op de tafel)... en zelfs dat werkt niet meer. Wat kunnen ze dan nog doen ?!... de rol van de FED loopt op zijn einde , het rentewapen is weg.. alleen geldinjecties blijven over.
In het meest negatieve scenario zal men een keer de handdoek in de ring moeten gooien. En wat dan ?!?
De sociale onlusten zullen er zeker komen... zelfs een vergelijking met de Franse Revolutie lijkt me niet vreemd (eat the rich).
Sommige lijntjes naar BNW zijn niet zo vreemd.quote:Op dinsdag 23 december 2008 00:04 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
of je krijgt duitsland achtige situatie, overheid creeert met geleend geld heel veel banen in infrastructuur en defensie wat voorlopig de gemoederen rustig houdt. Daarna focus je alle energie op het buitenlands beleid dmv een externe vijand. Zo kun je het moment van executie nog een hele periode vooruit stellen.
Maar zo wordt het wel erg [BNW]-achtig
humpf!quote:
uhm, dat doen ze toch al jaren, of ben ik nu al te cynisch?quote:Op dinsdag 23 december 2008 00:04 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
of je krijgt duitsland achtige situatie, overheid creeert met geleend geld heel veel banen in infrastructuur en defensie wat voorlopig de gemoederen rustig houdt. Daarna focus je alle energie op het buitenlands beleid dmv een externe vijand. Zo kun je het moment van executie nog een hele periode vooruit stellen.
Maar zo wordt het wel erg [BNW]-achtig
infrastructuur hebben ze al die tijd best verwaarloosd.quote:Op dinsdag 23 december 2008 09:40 schreef simmu het volgende:
[..]
uhm, dat doen ze toch al jaren, of ben ik nu al te cynisch?
viel idd tegen het enige nieuwtje was dat RBS en Hbos echt op omvallen stonden en niet zomaar even krediet nodig haddenquote:Op maandag 22 december 2008 23:16 schreef El_jefe07 het volgende:
[..]
Wat een zelfbevleking daar bij de BBC zeg. Programma gaat nergens over. Deze aflevering van panorama is niets meer dan Okee-de-rest-van-BBC-bakte-er-niks-van-in-2008-maar-een-journalist-deed-wel-zijn-werk show.
Interview je eigen journalist zonder dat je nieuw nieuws brengt. Next!
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aQ7HBEgYCzUE&refer=homequote:U.S. Economy: Housing Prices Collapse at Near-Depression Pace
By Bob Willis and Shobhana Chandra
Dec. 23 (Bloomberg) -- Sales of single-family houses in the U.S. dropped in November by the most in two decades and resale prices collapsed at a pace reminiscent of the Great Depression, dashing speculation the market was close to a bottom.
Purchases of both new and existing houses dropped 7.6 percent, the biggest decline since January 1989, to an annual rate of 4.43 million, government and industry figures showed today. A 13 percent drop in the median resale price was the most since records began in 1968 and was likely the largest since the 1930s, the National Association of Realtors said.
“Housing is still in a freefall,” said Nariman Behravesh, chief economist at IHS Global Insight in Lexington, Massachusetts.
The figures were worse than economists had forecast and signal that the battered housing market that led the economy into a recession may be taking another lurch down. Sliding property values mean more Americans will be under water on their mortgages, destroying household wealth and undermining consumers’ purchasing power.
President-elect Barack Obama plans an unprecedented economic stimulus to restore growth, and pledged on Dec. 13 to limit foreclosures. One tenth of U.S. families who own a home are in financial distress, Obama said.
“We need desperately to get this economy moving,” Vice President-elect Joseph Biden, who is leading the incoming administration’s initiative to bolster the middle class, told reporters before a meeting with Obama’s economic advisers today. Transition officials are “getting very close” to an agreement with lawmakers on the size of the stimulus, Biden said.
Below Estimates
The Realtors’ figures showed home resales, including condos, fell 8.6 percent to an annual rate of 4.49 million, below all but one estimate in a Bloomberg News survey of 63 economists. The median resale price dropped to $181,300.
Separately, the Commerce Department reported that new- home sales fell 2.9 percent last month to a 17-year low of 407,000. The median sales price declined 11.5 percent from a year earlier to $220,400.
The Standard & Poor’s Supercomposite Homebuilding Index of stocks fell 2.2 percent to 204.97 as of 12:53 p.m. in New York, the fourth straight day of declines. The index is down a third so far this year. The S&P 500 Stock Index, which fell as much as 22 percent in November, was down 0.5 percent today.
Buyers Scared Off
Last month’s stock market collapse combined with rising unemployment to scare off home buyers, Lawrence Yun, the Realtors’ chief economist, said at a press conference.
“The economy was really starting to feel the smack-in-the- face blow from the financial crisis” during November, said David Resler, chief economist at Nomura Securities International Inc. in New York.
U.S. household wealth already fell in the third quarter by the most on record, Federal Reserve figures showed earlier this month. Net worth for households and non-profit groups decreased by $2.81 trillion, the most since the Fed’s data began in 1952.
The number of previously-owned unsold homes on the market at the end of November represented 11.2 months’ worth at the current sales pace, up from 10.3 months’ at the end of the prior month.
Foreclosures and short sales accounted for 45 percent of last month’s home purchases, Yun said.
Regional Breakdown
Purchases declined in all regions of the country, led by drops of 12 percent in the Northeast and 10.9 percent in the South. Prices also fell throughout the country, led by a decline of 25.5 percent in the West.
Resales account for about 90 percent of the housing market. Sales of existing homes are compiled from contract closings and may reflect contracts signed one or two months earlier. New-home sales, recorded when a contract is signed, are considered by economists to be a more timely barometer.
The housing report showed builders succeeded in trimming inventories even faster than new-home sales dropped. The number of new homes for sale fell a record 7 percent to a seasonally adjusted 374,000, the fewest since February 2004.
The supply of new homes at the current sales rate dropped to 11.5 months’ worth from 11.8 months the prior month.
Resler said today’s figures show the housing market has “not yet seen any of the impact from the drop in mortgage rates.”
The Fed on Dec. 16 cut its benchmark interest rate target to a range of zero to 0.25 percent and reiterated it stands ready to expand purchases of Fannie Mae, Freddie Mac and Federal Home Loan Bank debt under a program aimed at reducing mortgage costs. That program has helped drive mortgage rates lower.
Mortgage Rate
The average rate on a 30-year fixed-rate loan fell to 5.18 percent in the week ended Dec. 12, the lowest in more than five years, according to the Mortgage Bankers Association.
Ara Hovnanian, chief executive officer of Hovnanian Enterprises Inc., New Jersey’s biggest homebuilder, called on the government to provide an economic stimulus for the housing industry.
“If government wants to get to the root of the problem they need to fix housing first,” Hovnanian said in a conference call on Dec. 17. Hovnanian, whose company reported a fiscal fourth quarter loss, didn’t specify what type of government intervention he wants in the housing market.
En we kijgen weer een nieuw rondje bailoutsquote:American Express krijgt kapitaalinjectie
23 december 2008, 19:49 | ANP
NEW YORK (AFN) - Creditcardmaatschappij American Express krijgt een kapitaalinjectie van 3,39 miljard dollar (2,43 miljard euro) van de Amerikaanse overheid. Dat maakte American Express dinsdag bekend.
Het geld is afkomstig uit het Amerikaanse noodfonds van 700 miljard dollar dat eerder dit jaar in het leven werd geroepen ter ondersteuning van de zwaar getroffen financiële sector.
Door de financiële crisis en de verzwakking van de Amerikaanse economie is het aantal wanbetalingen op creditcardschulden snel gestegen. Ook heeft het bedrijf moeite om nieuwe fondsen te vergaren. American Express vormde zich in november om tot normale bank om toegang te krijgen tot het steunfonds dat in principe alleen bedoeld was voor banken.
Dit soort bedrijven kunnen ze beter laten vallen en de "getroffen" consumenten hun schulden kwijtschelden.quote:Op dinsdag 23 december 2008 20:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
En we kijgen weer een nieuw rondje bailouts
Het geld kan niet op.quote:Op dinsdag 23 december 2008 20:30 schreef SeLang het volgende:
En we kijgen weer een nieuw rondje bailouts
quote:Trichet: vertrouwen komt terug in markt, 2009 kan beter worden
23-12-2008 21:34:00
PARIJS (Dow Jones)--Het vertrouwen in de financiele markten is terug aan het komen, en 2009 kan een beter jaar worden, zei Jean-Claude Trichet, voorzitter van de Europese Centrale Bank, dinsdag tijdens een toespraak in Parijs.
Wel moet het gehele financiele systeem nog steeds verbeterd worden om meer transparantie van de financiele markten te bereiken, zei Trichet.
De ECB-voorzitter zei dat hij niets had toe te voegen aan het rentebeleid van de ECB. De ECB verlaagde de rente de afgelopen maanden flink, maar nog niet zo drastisch als andere centrale banken zoals de Amerikaanse Fed.
Ook zei Trichet dat het Verenigd Koninkrijk verwelkomd zal worden in de Europese valutazone, die 15 leden telt, wanneer het land dat zou willen. Al benadrukte Trichet dat hij niets negatiefs over de Britse munt heeft.
quote:Dec. 23 (Bloomberg) -- Cerberus Capital Management LLC, the $27 billion investment firm founded by billionaire Stephen Feinberg, limited investor withdrawals from one of its hedge funds after it lost 16 percent this year through November.
The restrictions, known as gates, were triggered after clients sought to pull more than 16.5 percent of their money from Cerberus Partners LP by the end of the year, according to a Dec. 19 letter sent to clients. Cerberus said investors could get 20 percent of their year-end redemption requests, while the limits on the rest will last as long as a year.
quote:'Britse huizenprijs daalt 10 procent in 2009'
LONDEN (AFN) - De huizenprijzen in Groot-Brittannië zullen in 2009 met 10 procent dalen. Dat voorspelde de Britse vastgoedbranchevereniging Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS) woensdag.
Daarmee zou de gemiddelde huizenprijs in Groot-Brittannië volgend jaar 25 procent lager uitkomen dan de piek die in de loop van 2007 werd bereikt.
Volgens de branchevereniging zal de hypotheekverstrekking aan potentiële huizenkopers zonder inmenging van de Britse regering niet op gang komen. In combinatie met de slechte economische vooruitzichten zullen de huizenprijzen in Groot-Brittannië, die al meer dan een jaar lang onafgebroken dalen, daardoor volgend jaar blijven afnemen.
De Britse vereniging van banken meldde dinsdag dat het aantal goedgekeurde hypotheekaanvragen in november is gedaald tot het laagste niveau dat ooit werd gemeten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |