Zie http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601103&sid=aRa0jVzM922w&refer=usquote:Chrysler Idles Plants for a Month; GM Halts Volt Engine Factory
Dec. 17 (Bloomberg) -- Chrysler LLC, awaiting a federal rescue as its cash dwindles, will shut all 30 of its plants for at least a month starting Dec. 19 as unsold cars and trucks pile up at showrooms.
Production won’t resume until Jan. 19 at the earliest, Chrysler said today in a statement. General Motors Corp., also waiting for word on U.S. loans, said a new factory making engines for the Chevrolet Volt electric car is being delayed to conserve cash.
The cutbacks showed how far the automakers are going to save money and prune output as plunging sales threaten their ability to stay in business. Both companies say they may run out of operating funds in just weeks without emergency U.S. aid.
“Vehicle manufacturers are going to closely align their demand with supply,” said Michael Robinet, an analyst at CSM Worldwide Inc. in Northville, Michigan. “You are finding that these inventory correction actions are not only taking place at Chrysler but with all the vehicle manufacturers.”
White House spokeswoman Dana Perino said in an e-mail that “there’s nothing new on the auto front” as officials reviewed plans for a GM and Chrysler bailout. Today had been the earliest that the administration would finish a rescue proposal, a government official said yesterday, speaking on condition of anonymity.
Request for Aid
GM, the biggest U.S. automaker, and No. 3 Chrysler have asked for a combined $14 billion in federal aid in order to survive until March 31. U.S. sales at Detroit-based GM fell 22 percent through November, while Chrysler’s tumbled 28 percent, the most among major automakers.
Chrysler said its two factories in Toledo, Ohio, that make the Jeep Liberty, Dodge Nitro and Jeep Wrangler won’t reopen until Jan. 26. A minivan plant in Windsor, Ontario, and the Dodge Viper operations in Detroit will be shut until Feb. 2, said Shawn Morgan, a spokeswoman for the Auburn Hills, Michigan- based automaker.
GM indefinitely suspended work on the $370 million factory in Flint, Michigan, that will make 4-cylinder engines for the Volt and the Chevrolet Cruze small car in 2010.
Spokeswoman Lynda Messina said the plant is still scheduled to produce the engines in 2010, when the Volt is supposed to debut. The Volt is being designed to run 40 miles (64 kilometers) on battery power before needing a recharge from the onboard gasoline motor.
of bij de toeleverancier, want de leveranties van onderdelen gaan op afroep per week.quote:Op donderdag 18 december 2008 07:38 schreef edwinh het volgende:
is ook logisch ze kunnen de onderdelen beter in zak houden, want de autos die ze nu maken worden niet verkocht.
gaat dat niet vervelenquote:Op dinsdag 16 december 2008 23:34 schreef SeLang het volgende:
Ik zal je nog sterker vertellen: ik heb nog nooit een eigen huis gehad. Altijd gehuurd. Nu ben ik 40, gestopt met werken en financieel onafhankelijk.
quote:Op woensdag 17 december 2008 01:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat heb ik ook. 'Goh, je studeert economie, dus jij bent een man van het grote geld' en dat moet ik altijd ontkennend beantwoorden. Geld interesseert mij niet zo veel. Natuurlijk streef ik er naar wel een beetje lekker te verdienen maar dat is omdat bijvoorbeeld een inkomen van een twee tot drie keer modaal het leven eenvoudiger maakt, je kunt in een net huis wonen, hebt geen moeite om rekeningen te betalen en kunt er hobby's mee financieren (knutselen!). Werken en geld verdienen moet zeker geen doel op zich zijn want dat is zonde van je tijd.
Het is overigens een groot misverstand dat economen op geld belust zouden zijn. De essentie van de economische wetenschap heeft namelijk helemaal niks met geld te maken, maar juist met een zo efficiënt mogelijke allocatie van goederen en tijd. Maatstaven als BBP etc. stuiten mij dan ook altijd een beetje tegen de borst omdat het een beperkte weergave hier van is, namelijk alleen de goederen en tijd die in geld kunnen worden uitgedrukt.
Ik heb al gigantisch veel gereisd in mijn leven, en ik heb de afgelopen 8 jaar in 4 buitenlanden gewoond. Maar reizen daar blijft inderdaad het meeste geld naartoe gaanquote:Op donderdag 18 december 2008 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
gaat dat niet vervelen![]()
Het is natuurlijk mooi maar ik zou dan of mijn geld uitgeven aan reizen of 1 of 2 daagjes per week gaan werken.
las het jaquote:Op donderdag 18 december 2008 16:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb al gigantisch veel gereisd in mijn leven, en ik heb de afgelopen 8 jaar in 4 buitenlanden gewoond. Maar reizen daar blijft inderdaad het meeste geld naartoe gaan
En als het gaat vervelen, werken kan altijd nog.
Alleen ben ik op dit moment een beetje terughoudend om diep in de rimboe te gaan want dan ben ik bang om de bodem te missen
geen aandelenspecialist zijn betekent misschien dat je dan juist out-of-the-box (modewoord) kan denken.quote:Op donderdag 18 december 2008 17:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
las het ja![]()
Tja hoe heb je dat trouwens voor elkaar gekregen om zo`n kapitaal te vergaren, want je bent van huis uit geen aandelenspecialist toch
Het meeste heb ik gewoon met werken verdiend hoor. Een beetje verstandig met geld omgaan, geen huis kopen, flexibel inspelen op kansen, en de juiste dingen doen op de beurs is de icing on the cake. Dat kan jij ook, stoppen op je 39-ste.quote:Op donderdag 18 december 2008 17:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
las het ja![]()
Tja hoe heb je dat trouwens voor elkaar gekregen om zo`n kapitaal te vergaren, want je bent van huis uit geen aandelenspecialist toch
die 2 heb ik alquote:Op donderdag 18 december 2008 18:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het meeste heb ik gewoon met werken verdiend hoor. Een beetje verstandig met geld omgaan, geen huis kopen, flexibel inspelen op kansen, en de juiste dingen doen op de beurs is de icing on the cake. Dat kan jij ook, stoppen op je 39-ste.
quote:117 Teletekst vr 19 dec
***************************************
17,4 miljard voor autoconcerns VS
***************************************
` De Amerikaanse regering steunt de
grote autofabrikanten met 17,4 miljard
dollar.Chrysler en General Motors
zullen daar direct gebruik van maken.
Ford heeft gezegd voorlopig geen geld
nodig te hebben.
President Bush zei dat de steun bedoeld
is om te voorkomen dat de economie in
een nog diepere en langere recessie
terechtkomt.
De autoconcerns krijgen drie maanden om
overlevingsplannen te maken.Als ze voor
31 maart niet kunnen aantonen dat ze
levensvatbaar zijn,moeten ze het geld
teruggeven.
Banenverlies en lagere lonen, dat sowieso.quote:Op vrijdag 19 december 2008 15:20 schreef Zero2Nine het volgende:
Zoals ik het nu zie goede voorwaarden. Maar waarschijnlijk betekenen die overlevingsplannen alsnog veel banenverlies.
Hahahahahahaha.quote:Als ze voor
31 maart niet kunnen aantonen dat ze
levensvatbaar zijn,moeten ze het geld
teruggeven.
Idd. Ik moest ook hard lachen toen ik dat las. Als ze niet levensvatbaar zijn, is het terugbetalen van wat voor bedrag dan ook het laatste wat ze doenquote:
Dan krijgt obama gewoon een lege sok van GM en chryslerquote:Op vrijdag 19 december 2008 15:49 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Idd. Ik moest ook hard lachen toen ik dat las. Als ze niet levensvatbaar zijn, is het terugbetalen van wat voor bedrag dan ook het laatste wat ze doen.
GM zal best ontmanteld worden, maar als dit met een klap gebeurt is de schade dubbel zo groot,quote:Op vrijdag 19 december 2008 21:50 schreef Drugshond het volgende:
Nou dit lijkt me nu echt trappen tegen een dood paard.
Maar wel een nobele kerstgedachte voor 2008
Er zit weer 3mnd lucht in de lekke autoband.
Geloof je het zelfquote:Op vrijdag 19 december 2008 22:25 schreef ouderejongere het volgende:
Nog 3 weken en dan is Barack de baas. Hij zal dit waardeloze steunplan terugdraaien.
Ik denk eerder dat GM en Chrysler kolen in hun sok krijgen.quote:Op vrijdag 19 december 2008 15:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan krijgt obama gewoon een lege sok van GM en chrysler
verwacht ik niet, als er geen toekomst is moet het afgebouwd worden, maar in tijdquote:Op vrijdag 19 december 2008 23:06 schreef SeLang het volgende:
Obama gaat er nog veel meer geld aan verkwisten
Gelijk hebben ze, ze gaan toch wel failliet.quote:Op zaterdag 20 december 2008 @ 19:18 schreef Emu het volgende:
Deze poll op CNN Money vond ik wel grappig.
Are you more likely to buy a car from GM or Chrysler after Friday's bailout?
Yes 21%
No 79%
Total responses to this question: 21812
quote:Canada steunt Amerikaanse autofabrieken
20 december 2008, 21:51 | ANP
MONTREAL (AFN) - Canada trekt 3,3 miljard Amerikaanse dollar (bijna 2,4 miljard euro) uit voor het verstrekken van noodleningen aan de Canadese vestigingen van de Amerikaanse autofabrieken General Motors en Chrysler.
Dat heeft de Canadese premier Stephen Harper zaterdag op een personferentie gezegd. De Amerikaanse overheid stelde vrijdag in totaal 17,4 miljard dollar (12,8 miljard euro) beschikbaar. De autofabrikanten moeten voor 31 maart 2009 plannen indienen om weer levensvatbaar te worden.
Obama en de Democraten staan juist vierkant achter dit steunplan en waarschijnlijk zal hij het nog verder uitbreiden.quote:Op vrijdag 19 december 2008 22:25 schreef ouderejongere het volgende:
Nog 3 weken en dan is Barack de baas. Hij zal dit waardeloze steunplan terugdraaien.
kan niet anders , want anders komen er nog miljoenen werklozen bij die hun hypotheek niet kunnen betalenquote:Op zondag 21 december 2008 13:49 schreef Falco het volgende:
Het zijn wel een stel communisten geworden daar.
Ja en nu koopt de FED die hypotheken omdat de chinezen ze niet meer willen. Dus eigenlijk krijgen nog ongeboren kinderen nu al een hypotheek die ze moeten gaan betalen.quote:Op zondag 21 december 2008 13:56 schreef henkway het volgende:
[..]
kan niet anders , want anders komen er nog miljoenen werklozen bij die hun hypotheek niet kunnen betalen
ja er zijn teveel hypotheken he??quote:Op zondag 21 december 2008 14:03 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ja en nu koopt de FED die hypotheken omdat de chinezen ze niet meer willen. Dus eigenlijk krijgen nog ongeboren kinderen nu al een hypotheek die ze moeten gaan betalen.
En dan mogen ze er nog niet eens in wonen, ze mogen strax 2 hypotheken gaan aflossen
Toch jammer dat Toyota nu 'goede' productiecapaciteit moet sluiten terwijl bij de Amerikaanse fabrikanten 'slechte' capaciteit met enorme subsidies in stand wordt gehouden.quote:Toyota slaat alarm
22 december 2008, 9:04 | ANP
NAGOYA (AFN) - Toyota heeft maandag opnieuw de winstverwachting verlaagd. Topman Katsuaki Watanabe liet weten dat de autofabrikant in ,,een nooit eerder vertoonde noodsituatie'' verkeert.
Het Japanse bedrijf denkt in het huidige boekjaar, dat loopt tot 31 maart, uit te komen op een operationeel verlies van 150 miljard yen, circa 1,19 miljard euro. Vorig jaar bedroeg de operationele winst 2,27 biljoen yen.
De nettowinst zou uiteindelijk 50 miljard yen bedragen, in plaats van de eerder verwachte 550 miljard yen. Een dure yen en een ,,sneller dan verwacht krimpende automarkt'' zijn de reden voor de verlaging.
Drastisch
Het is de tweede keer in nog geen twee maanden dat Toyota de verwachting naar beneden bijstelt. Watanabe liet maandag weten forse productieverlagingen door te voeren en in circa een kwart van alle fabrieken de werktijden drastisch te verkorten. De bonussen van het management worden naar beneden gebracht.
Volgens de topman moet het bedrijf er rekening mee houden dat de moeilijke omstandigheden nog enige tijd aanhouden en mogelijk zelfs verslechteren.
Branchegenoot Honda waarschuwde vorige week eveneens voor een fors lagere winst wegens de sterk dalende verkopen en de dure yen. Honda zei voor het hele boekjaar te rekenen op een nettowinst van 185 miljard eyn (1,48 miljard euro).
Nouja... netto nog een paar centjes... maar operationeel is het toch wel een aardig verlies.quote:Op maandag 22 december 2008 12:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
Toch maakt Toyota nog winst, dat kunnen GM en consorten niet zeggen. Dat de fabrikanten hun winsten zouden zien dalen was duidelijk.
Dat is een flinke jaarlijkse verzekerings premie 81% van het verzekerde bedrag.quote:Markt verwacht bankroet GM
23 december 2008, 13:16 uur | FD.nl
De markt voor kredietderivaten prijst een mogelijk faillissement van de Amerikaanse autofabrikant General Motors in. Ondanks de overheidssteun die GM is toegezegd, is het duurder geworden voor beleggers om zich te verzekeren tegen een bankroet van Amerika’s grootste autoproducent.
General Motors krijgt de komende 24 dagen de beschikking over noodkredieten ter waarde van $ 9,4 mrd. De steunoperatie is bedoeld om GM in ieder geval tot eind maart volgend jaar draaiende te houden. In de tussentijd moet de leiding van het autoconcern orde op zaken stellen.
Kredietbeoordelaar Standard & Poor's noemt de kans zeer waarschijnlijk dat GM in staat van faillissement raakt. Deze instelling heeft de waardering van bepaalde kredieten van de automaker naar beneden bijgesteld.
De premie voor een verzekering op een obligatie van GM (een credit default swap) steeg gisteren met 200 basispunten naar 81%. Bovendien moet er jaarlijks nog eens 5% worden betaald. Dat betekent dat het $8,1 mln kost voor de houder van een obligatielening van $10 mln om zich te verzekeren tegen een faillissement van GM.
Ook aandeelhouders hebben weinig vertrouwen in de reddingsoperatie. De beurskoers zakte gisteren weg met $ 0,97 tot $ 3,52, een verlies van 22%. Het is de grootste val van de koers in ruim een maand tijd.
Mijn god.... BSC liep op het einde ook tegen de 800 grens aan. Dan was het nog een kwestie van dagen.quote:Op woensdag 24 december 2008 09:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is een flinke jaarlijkse verzekerings premie 81% van het verzekerde bedrag.
En als ze dus failliet gaan dan is het belasting geld sowieso weg. Jezus wat een verspilling.quote:Op woensdag 24 december 2008 09:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is een flinke jaarlijkse verzekerings premie 81% van het verzekerde bedrag.
duidelijk gebrek aan zelfkennis en kennis van de eigen markt .quote:Op maandag 22 december 2008 16:04 schreef Freak187 het volgende:
Ik weet niet of het al voorbij gekomen is, maar een econoom had uitgerekend dat de 'grote 3' vooral in de problemen zijn gekomen doordat ze constant hun eigen aandelen hebben gekocht om de shareholder value omhoog te krijgen. Als ze dat niet gedaan hadden, hadden ze nu genoeg kapitaal gehad om een stootje te kunnen hebben.
quote:GM shares jump after GMAC won bank holding status
DETROIT (Reuters) - Shares of General Motors Corp (GM.N) jumped more than 18 percent on Friday after its auto-finance affiliate, GMAC, achieved eligibility for government loans, easing the risk of a failure that threatened to kill credit for GM dealers and buyers.
GMAC, which finances three-quarters of the inventory held by GM dealers, won approval from the Federal Reserve on Wednesday to become a bank holding company, gaining access to government lending programs and staving off bankruptcy.
The news came less than a week after GM and Chrysler LLC were promised $17.4 billion of government loans from the Treasury-run financial bailout fund.
"It's significant in terms of GM's ability to move cars," said Erich Merkle, an analyst at Crowe Horwath.
"Things are still pretty ugly out there (in terms of sales) but in terms of GM possibly filing for bankruptcy, in my mind that's not going to happen. The reason I'm saying this is what they're going with GMAC right now."
GM Chief Executive Rick Wagoner said last week that GMAC's difficulties were "hammering" the carmaker's ability to sell vehicles.
GMAC has struggled as the credit crunch lifted its borrowing costs sharply and the value of many of its assets plummeted. It has lost $7.9 billion over the last five quarters.
The lender's difficulties forced it to severely curtail financing for dealerships and for consumer purchases of new GM cars and trucks in recent months. Cutting back financing compounded the sales slump at GM, the No. 1 U.S. automaker, whose sales fell an eye-popping 41 percent in November.
A majority of GM dealers has depended on GMAC, the largest auto finance company in North America, for financing of their own inventory and consumer purchases even after GM sold a 51 percent stake in GMAC to Cerberus in 2006 for $7.4 billion. GM retains the remaining 49 percent.
GM and Cerberus will have to trim back their stakes to no more than 10 percent and 14.9 percent, respectively, to comply with Fed rules that are meant to prevent companies from using banks to fund their businesses.
Shares of GM were up 18.5 percent, or 60 cents, at $3.85 on the New York Stock Exchange.
pwnedquote:Miljardair Kerkorian uit Ford
29 december 2008, 21:57 | ANP
DETROIT (AFN) - De Amerikaanse miljardair Kirk Kerkorian heeft al zijn aandelen in autoconcern Ford verkocht. Dat liet een woordvoerster van zijn investeringsmaatschappij Tracinda maandag weten. Kerkorian belegde via Tracinda, vernoemd naar zijn dochters Tracy en Linda, in het geplaagde autobedrijf.
De stap van de 91-jarige miljardair komt niet als een verrassing. In oktober liet al hij al blijken dat hij zijn vertrouwen in Ford had verloren. Tracinda verkocht toen een deel van zijn belang van 6,5 procent.
Ford kampt net als andere autobedrijven in de Verenigde Staten met een sterke terugval van de verkoop. Kerkorian besloot in april dit jaar een belang in de autofabrikant te kopen. Toen kostte een aandeel nog 7 dollar. Maandag stond de koers op ruim 2 dollar.
quote:GM lending unit gets $5 billion in government funds
SAN FRANCISCO (MarketWatch) - GMAC Financial Services, the lending unit of General Motors Corp., said late Monday it has received $5 billion in funds from the $700 billion U.S. government bailout program in a move designed to help the struggling automaker sell new cars and trucks. In addition, the Treasury Department said it has agreed to lend up to $1 billion to GM so it can take part in a transaction that will help GMAC raise additional needed capital.
The loan to GM comes in addition to the $17.4 billion in federal assistance for domestic carmakers announced by the government earlier this month. GM and Chrysler appealed to the government for aid in restructuring earlier this year after suffering from plummeting sales that pushed them to the brink of bankruptcy.
The Treasury Department's purchase of $5 billion in preferred stock from GMAC comes after the lending unit last week received approval to become a bank holding company, a necessary step to become eligible for federal bailout money. "The company intends to act quickly to resume automotive lending to a broader spectrum of customers to support the availability of credit to consumers and businesses for the purchase of automobiles," GMAC said in a prepared statement.
Tsja, wie het breed heeft...quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
pwned
Dat is zo'n $600 miljoen verlies
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |