quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:15 schreef LXIV het volgende:
Drugshond probeert het steentje een paar maanden later te verkopen aan Selang, maar die hoeft het niet. Volgens zijn model zijn steentjes op dit moment overgewaardeerd en moet je stokjes hebben.
Mijn kroonjuwelen wat doe jequote:Op donderdag 1 januari 2009 15:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet.
Het principe van waardecreatie:
Ik vind op straat een steentje. Ik maak jou wijs dat dit een heel bijzonder steentje is, dat in de toekomst zeker meer waard gaat worden, en verkoop het jou voor 100 euro.
Jij vertelt een soortgelijk verhaal aan Drugshond en die koopt het steentje van jou voor 200 euro.
Drugshond probeert het steentje een paar maanden later te verkopen aan Selang, maar die hoeft het niet. Volgens zijn model zijn steentjes op dit moment overgewaardeerd en moet je stokjes hebben. Maar ik denk, weet je wat, dat steentje kan ik vast ook nog wel voor 400 euro aan ItaloDancer verpatsen, dus koop ik het van Drugshond voor 300 euro.
Ik zet het steentje nu voor 400 euro "in de boeken" Dus mijn kapitaal is bijv 1000 euro en een steentje ter waarde van 400 euro, is 1400 euro.
" Opeens" gelooft niemand meer dat zo'n steentje nog veel waard is. Ik heb 1100 euro voor een nieuwe auto dus verkoop ik het steentje noodgedwongen aan Stockpro voor 100 euro.
Is er nu dan bij die laatste actie 300 euro verdampt? Nee, die 300 euro waren er enkel in onze hoofden. Al die tijd.
Wat er verdampt is, is het idee dat het steentje 400 euro waard is. En daar gaat het ook om in je vraag.quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:22 schreef pberends het volgende:
[..]
Maar het origineel aan betaalde euro's is er nog steeds. Die hebben de verkopers in handen.
De marktwaarde is inderdaad gedaald, neemt niet weg dat de betaalde euro's gewoon nog bestaan.quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat er verdampt is, is het idee dat het steentje 400 euro waard is. En daar gaat het ook om in je vraag.
Wanneer we ook nog over geldcreatie gaan praten dan wordt het helemaal een fest.
quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet.
Het principe van waardecreatie:
Ik vind op straat een steentje. Ik maak jou wijs dat dit een heel bijzonder steentje is, dat in de toekomst zeker meer waard gaat worden, en verkoop het jou voor 100 euro.
Jij vertelt een soortgelijk verhaal aan Drugshond en die koopt het steentje van jou voor 200 euro.
Drugshond probeert het steentje een paar maanden later te verkopen aan Selang, maar die hoeft het niet. Volgens zijn model zijn steentjes op dit moment overgewaardeerd en moet je stokjes hebben. Maar ik denk, weet je wat, dat steentje kan ik vast ook nog wel voor 400 euro aan ItaloDancer verpatsen, dus koop ik het van Drugshond voor 300 euro.
Ik zet het steentje nu voor 400 euro "in de boeken" Dus mijn kapitaal is bijv 1000 euro en een steentje ter waarde van 400 euro, is 1400 euro.
" Opeens" gelooft niemand meer dat zo'n steentje nog veel waard is. Ik heb 1100 euro voor een nieuwe auto dus verkoop ik het steentje noodgedwongen aan Stockpro voor 100 euro.
Is er nu dan bij die laatste actie 300 euro verdampt? Nee, die 300 euro waren er enkel in onze hoofden. Al die tijd.
Alleen het probleem is dat de verkoper van 300 euro er een japanse wagen voor gekocht heeft en het geldtekort dus de 200 euro verschil nu bij een andere partij is beland, die slechts 10 euro eigen geld heeft (spaarinleg) en dus technisch failliet is en Aegon heet, alleen niemand weet dat nog, want Aegon is geen bank en niemand kan het geld opvragenquote:Op donderdag 1 januari 2009 15:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat er verdampt is, is het idee dat het steentje 400 euro waard is. En daar gaat het ook om in je vraag.
Wanneer we ook nog over geldcreatie gaan praten dan wordt het helemaal een fest.
komt een correctie misschien volgende week of na 20-01quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:29 schreef MoltiSanti het volgende:
Dow 9,034.69 +258.30 (2.94%)
S&P 500 931.80 +28.55 (3.16%)
Nasdaq 1,632.21 +55.18 (3.50%)
eindejaarsrally zou toch over moeten zijn?
ja long als de klere natuurlijk, ik ben long geborenquote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:33 schreef LXIV het volgende:
Ben je long, short of liq, Henkway?
quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:32 schreef LXIV het volgende:
Dit is de nieuwjaarsrally.
Ik vind ook dat long zitten de enige vorm van beleggen is. Het overige is bijna per definitie speculeren. Gezien jouw long-positie, hoeveel margin heb je nog? Met andere woorden: bij welke koersdaling stort je in?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:39 schreef henkway het volgende:
[..]
ja long als de klere natuurlijk, ik ben long geboren
met geschreven puts ,
aandelen,
en gekochte calls,
zeker op AFA
ik heb margin genoeg maar het moet niet instorten, en dat kan heel snel gaanquote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind ook dat long zitten de enige vorm van beleggen is. Het overige is bijna per definitie speculeren. Gezien jouw long-positie, hoeveel margin heb je nog? Met andere woorden: bij welke koersdaling stort je in?
nee dan ga ik in april terug naar cashquote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:46 schreef LXIV het volgende:
Mijn margin loopt tot ca. AEX 120. Ik geloof er niet in, maar je weet het maar nooit.
ik wel , we hebben de bodem nog niet echt gezien. ook vanwege deflatie en cash tekortquote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:51 schreef LXIV het volgende:
Hoe bedoel je? Of denk je te weten dat de AEX in april inzakt? Ik geloof daar niet in.
quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind ook dat long zitten de enige vorm van beleggen is. Het overige is bijna per definitie speculeren. Hedgen
je kan moeilijk short gaan als de stroom omhoog is, ik was nooit goed tegen de stroom inzwemmen, en mooie aandelen op dit niveau, daar ben je niet mee bekocht hoor.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:58 schreef LXIV het volgende:
Als jij gelooft dat de AEX de bodem nog niet gezien heeft, dan durf je wel door zo erg long te gaan!!!
Ah, thanks.quote:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aUy55wEBqrB8#quote:Nouriel Roubini Says Worst Still Is Ahead of Us: Year in Review
Commentary by Nouriel Roubini
Jan. 1 (Bloomberg) -- The global financial system in 2008 experienced its worst crisis since the Great Depression of the 1930s. Major financial institutions went bust. Others were bought up on the cheap or survived only after major bailouts. Global stock markets fell by more than 50 percent from their 2007 peaks. Interest-rate spreads spiked. A severe liquidity and credit crunch appeared. Many emerging-market economies on the verge of a crisis had to ask for help from the International Monetary Fund.
The global financial system literally went into a cardiac arrest after the Lehman Brothers Holdings Inc. collapse and a meltdown was barely avoided through very aggressive policy responses. So what lies ahead in 2009? Is the worst behind us or ahead of us?
Unfortunately, the worst is ahead of us. The entire global economy will contract in a severe and protracted U-shaped global recession that started a year ago. The U.S. will certainly experience its worst recession in decades, a deep and protracted contraction lasting at least through the end of 2009. Even in 2010 the economic recovery may be so weak -- 1 percent growth or so -- that it will feel terrible even if the recession is technically over.
Recession Spreads
There also will be recessions in the euro zone, the U.K., continental Europe, Canada, Japan and the other advanced economies.
A hard landing for emerging-market economies may also be at hand. Among the so-called BRICs, Russia will be in an outright recession in 2009. Growth in China will slow to 5 percent or less, representing a hard landing for a country that needs expansion of close to 10 percent to move 10 million to 15 million poor rural farmers into the urban industrial sector every year. Brazil will barely grow in 2009. Even India will experience a sharp slowdown.
Most other emerging market economies will suffer a similar hard landing. This severe global recession will morph into a stag-deflation, a deadly combination of economic stagnation/recession and deflation. In the advanced economies, with aggregate demand falling below growing aggregate supply, slack in goods markets will lead to deflationary pressures as companies’ pricing power is restrained.
Likewise, rising unemployment will constrain labor costs and wage growth. These factors, combined with sharply falling commodity prices, will cause inflation in advanced economies to ease toward negative territory, raising concerns about deflation.
Danger of Deflation
Deflation is dangerous as it leads to a liquidity trap: nominal policy rates can’t fall below zero, so monetary policy becomes ineffective and even quantitative easing may not work.
Falling prices mean that the real cost of capital is high and the real value of nominal debts rise. This leads to further declines in consumption and investment, thus setting in motion a vicious circle in which incomes and jobs are squeezed, aggravating the fall in demand and prices.
As traditional monetary policy becomes ineffective, other unorthodox policies will continue to be used: policies to bail out investors, financial institutions, and borrowers; massive provision of liquidity to banks in order to ease the credit crunch; and even more radical actions to reduce long-term interest rates on government bonds and narrow the spread between market rates and government bonds.
Triggering Event
Today’s global crisis was triggered by the collapse of the U.S. housing bubble, but it wasn’t caused only by it. America’s credit excesses were in residential mortgages, commercial mortgages, credit cards, auto loans and student loans.
There were also massive excesses in the securitized products that converted these debts into toxic financial derivatives; in borrowing by local governments; in financing for leveraged buyouts that should never have occurred; in corporate bonds that will suffer massive losses as defaults surge; in the dangerous and unregulated credit default swap market.
Moreover, these pathologies weren’t confined to the U.S. There were housing bubbles in many other countries, fueled by excessive and cheap lending that didn’t reflect underlying risks. There was a commodities bubble and private-equity and hedge-funds bubbles.
Shadow Banks
We now are seeing the demise of the shadow banking system, the complex of non-bank financial institutions that looked like banks as they borrowed short term and in liquid ways, leveraged a lot, and invested in longer term and illiquid ways. As a result, the biggest asset and credit bubble in financial history is going bust, with overall credit losses likely to be more than $2 trillion.
Unless governments rapidly recapitalize financial institutions, the credit crunch will become even more severe as losses mount faster than recapitalization and banks are forced to constrain credit and lending. Equity prices and other risky assets have plunged from their peaks of late 2007, but there are still significant risks for more declines.
An emerging consensus argues that the prices of many risky assets -- including equities -- have fallen so much that we are at the bottom and a rapid recovery will occur. But in the next few months the macroeconomic news, the earnings and profits reports, and the financial sector news from around the world will be worse than expected. This will put more pressure on prices of risky assets, with a chance of a 20 percent fall in global equity prices.
Meltdown Averted
While the odds of a systemic financial meltdown have been reduced by the actions of the Group of Seven and other economies, severe vulnerabilities remain.
The credit crunch will persist and spread beyond mortgages. Deleveraging will continue, as thousands of hedge funds -- many of which will go bust -- and other leveraged players are forced to sell assets into illiquid and distressed markets, thus causing price declines and driving more insolvent financial institutions out of business. Credit losses will mount as the recession deepens. And a few emerging-market economies will certainly enter a full-blown financial crisis.
So 2009 will be a painful year of global recession and further financial stresses, losses and bankruptcies. Currently, the probability of an L-shaped, stag-deflation is now rising to a third, while the probability of a severe U-shaped recession is two-thirds. Only aggressive, coordinated and effective policy actions by advanced and emerging-market countries can ensure that the global economy starts to recover -- however slowly --in 2010, rather than entering a more protracted period of economic stagnation.
(The opinions expressed by Mr. Roubini are his own.)
To contact the writer of this columns: Nouriel Roubini at nroubini@stern.nyu.edu
http://cash.rnews.be/nl/g(...)le-1194482545018.htmquote:Economische situatie zal nog verslechteren (Nouriel Roubini)
Professor aan de New York University Nouriel Roubini, de man die de komst van de kredietcrisis vrij accuraat voorspelde, verklaarde gisteren aan Bloomberg News dat de financiële crisis verder zal verslechteren.
Roubini verwacht dat de wereldwijde economie in een diepe en U-vormige recessie gaat belanden. Die U-vorm betekent dat een economisch herstel lang op zich kan laten wachten.
Hij stelt ook een harde landing voor de groeimarkten in het vooruitzicht. De groei van de Chinese economie zou terugvallen tot 5% of zelfs minder, terwijl ook de Indische economie moeilijke tijden tegemoet gaat.
Kort gezegd Rusland is technisch failliet.quote:Totaal loonachterstand in Rusland in november steeg met bijna twee keer - tot 7 miljard 765 miljoen Rubles., RIA «Nieuws», verwijzend naar de Rosstat gegevens.
«Op 1 december 2008, volgens de organisatie (niet gerelateerd aan de kleine bedrijven), de totale loonachterstand is toegenomen ... in vergelijking met 1 november op 3741 miljard Rubles (tegen 93,0%)», - Rosstat gezegd.
Dit is het tweede verslag van de groei van achterstallig salaris voor de laatste keer. Een maand geleden, Rosstat gemeld dat in oktober, is het recht van de lonen stegen met 33%. Ten aanzien van de totale loonsom in het land in november onder het salaris schuld bedroeg 2%.
Meest actief opgebouwde schulden van salaris regionale overheden. Zij nedoplatili hun byudzhetnika 83 miljoen Rubles. Door haar inzet in november tot zes keer. Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid nedopoluchili 172 miljoen Rubles. (een stijging van 29%), gemeentelijke - 114 miljoen Rubles (een stijging van 66%)
http://www.z24.nl/economi(...)_banen_scheppen.htmlquote:Obama wil 3 miljoen banen scheppen
03-01-2009 | Gepubliceerd 18:03
03-01-2009 | Laatst bijgewerkt 18:13
De aanstaande Amerikaanse president Barack Obama wil op 5 punten de economie stimuleren.
Obama heeft zaterdag een gedetailleerde schets gegeven van zijn economische herstelplan. In zijn wekelijkse radio- en videospeech beschreef Obama vijf doelen, meldt nieuwszender CNN op zijn website.
Hij wil de productie van duurzame energie verdubbelen en publieke gebouwen energiezuiniger maken. Ook wil de nieuwe president wegen, bruggen en scholen die in slechte staat zijn, herbouwen.
Belasting omlaag
Verder wil Obama de zorg automatiseren. Daarnaast moeten klaslokalen, laboratoria en bibliotheken gemoderniseerd worden. Ten slotte moet de belasting voor Amerikaanse werknemers omlaag.
Met het plan, dat Obama het Amerikaanse Herstel- en Herinvesteringsplan noemt, wil de aanstaande president drie miljoen nieuwe banen creëren.
tjaquote:Op woensdag 31 december 2008 18:45 schreef pberends het volgende:
Oh oh, deze quote is echt geweldig:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Marc_faber
heijmans ben ik niet zo zeker van (in ieder geval de bouwactiviteiten)quote:Op zaterdag 3 januari 2009 12:36 schreef henkway het volgende:
[..]
je kan moeilijk short gaan als de stroom omhoog is, ik was nooit goed tegen de stroom inzwemmen, en mooie aandelen op dit niveau, daar ben je niet mee bekocht hoor.
Ik wijs even naar DSM of KPN of AKZO of RD
2008: grootste dalers Midkap
Heijmans -86,8%
AMG -86,6%
Ordina -76,6%
SNS Reaal -74,5%
Wavin -74,4%
Deze bedrijven bestaan over drie jaar ook nog
allemaal interessant hoor, maar ik veronderstel dat dat allemaal op de pof gaat?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:49 schreef pberends het volgende:
[..]
http://www.z24.nl/economi(...)_banen_scheppen.html
Wavin en Heijmans hebben financieringsproblemen, die kunnen best failliet gaan in 2009. Dan zijn de aandelen uiteraard helemaal niets meer waard. En SNS Reaal zou ik ook niet snel instappen, omdat het toch een financial blijft.quote:Op zondag 4 januari 2009 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
heijmans ben ik niet zo zeker van (in ieder geval de bouwactiviteiten)
Duh. Op lange termijn ben ik uiterst negatief over Amerika. Maar ik ben vooral in nieuws geïnteresseerd dat voor rallies kan zorgen.quote:Op zondag 4 januari 2009 16:21 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
allemaal interessant hoor, maar ik veronderstel dat dat allemaal op de pof gaat?
Brown houdt de hand op de knip. Maar er zal toch nog wel wat geld nodig zijn vrees ik..quote:Brown wil geen banken meer steunen
De Britse premier Brown zegt dat er op korte termijn geen nieuwe financiële injecties komen voor de banken. Hij wil dat de banken nu op eigen kracht verder gaan en weer geld gaan uitlenen.
De Britse regering stak in oktober zo'n 38 miljard euro in de Royal Bank of Scotland en andere banken. Bronnen rond de regering meldden dat er nieuwe steun voor banken op komst was, maar Brown spreekt die berichten tegen.
Verder zegt de premier dat het creëren van banen dit jaar prioriteit heeft. De regering wil 100.000 banen scheppen. Er wordt voorspeld in 2010 één op de tien Britten werkloos zal zijn.
Op korte termijn houdt hij de hand op de knip, wat is kort tegenwoordig? 1 dag, 1 week, 1 maand, of minstens 1 jaar.quote:Op zondag 4 januari 2009 17:03 schreef Alcatraz het volgende:
[..]
Brown houdt de hand op de knip. Maar er zal toch nog wel wat geld nodig zijn vrees ik..
Mwah.... ik weet nog toen het echt slecht ging met rusland 10 jr geleden er zelfs militaire piloten waren die hun remvloeistof van hun toestellen opdronken (wel melk toevoegenquote:Op zaterdag 3 januari 2009 16:30 schreef henkway het volgende:
In rusland gaat het ook niet zo goed
http://www.infox.ru/busin(...)Zarplata_dolgi.phtml
http://translate.google.com/translate_t?hl=nl#
[..]
Kort gezegd Rusland is technisch failliet.
Er is wel geld, bij Putin en zijn vrienden, maar niet bij de overheid.
Dus eigenlijk kun je dit ook scharen onder het allesvernietigende graaien
Punt is wel dat de overheid in het communistisch verleden, het personeel ook wel eens een maandje liet wachten vooral ziekenhuizen en scholen
Is Brown soms familie van H.Paulson. ?quote:Op zondag 4 januari 2009 17:25 schreef SeLang het volgende:
De geloofwaardigheid van Brown is al totaal weg, maar als hij over een maand alweer een U-turn maakt en toch weer banken gaat steunen dan gelooft helemaal niemand hem meer.
In elk geval een maatjequote:Op zondag 4 januari 2009 17:27 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Is Brown soms familie van H.Paulson. ?
Op korte termijn zal het vast welquote:Op zondag 4 januari 2009 17:03 schreef Alcatraz het volgende:
[..]
Brown houdt de hand op de knip. Maar er zal toch nog wel wat geld nodig zijn vrees ik..
achteraf he, zoals altijd.quote:Op zondag 4 januari 2009 18:06 schreef Llotyhy het volgende:
Tsja, maar hoe bepaal je dan wie er gelijk heeft?
ik weet wel van verhalen dat men het materieel van de basis verkocht aan westerse opkopers jah, die wagens en jeeps rijden nu nog in Afrikaquote:Op zondag 4 januari 2009 17:26 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Mwah.... ik weet nog toen het echt slecht ging met rusland 10 jr geleden er zelfs militaire piloten waren die hun remvloeistof van hun toestellen opdronken (wel melk toevoegen)
Februari-maart ....quote:Op zondag 4 januari 2009 18:03 schreef simmu het volgende:
we kunnen altijd nog het topic "voorspel hier wanneer de boel dan echt in elkaar stort" starten
nou die Buffet weet ze wel te kiezen hoor en zal een gedeelte gekocht hebbenquote:Op zondag 4 januari 2009 20:15 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.rtl.nl/compone(...)willem.avi_plain.xml
Beursupdate met Willem Middelkoop van afgelopen vrijdag, hij laat de koerswinstverhoudingen zien van Europa, de VS en Japan.
In de VS staan ze precies op het langjarig gemiddelde, 16,2 namelijk.
In Europa staan ze op 10, wat zeker een onderwaardering is.
In die zin kan de Amerikaanse beurs nog best halveren vanaf het huidige punt. Ik vraag met trouwens af waarom iemand als Warren Buffet flink in Amerikaanse aandelen gaat terwijl de Amerikaanse aandelen helemaal niet ondergewaardeerd zijn.
Idd. Heijmans heeft grote, grote problemen los van de credietcrisis. O.a. vele mislukte projecten en heel veel trammelant bij het management.quote:Op zondag 4 januari 2009 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
heijmans ben ik niet zo zeker van (in ieder geval de bouwactiviteiten)
Je kunt dat alleen niet 1:1 vergelijken omdat de samenstelling van de indices verschillend is.quote:Op zondag 4 januari 2009 20:15 schreef pberends het volgende:
In de VS staan ze precies op het langjarig gemiddelde, 16,2 namelijk.
In Europa staan ze op 10, wat zeker een onderwaardering is.
Ik snap niet waarom Buffet instapt als de K/W waardering van absurd naar normaal is gegaan. Dan ben je ook niet echt een value-belegger. Wat ik ook niet snap ik waarom hij niet voor Europese aandelen kiest, die veel lager gewaardeerd staan.quote:Op zondag 4 januari 2009 20:31 schreef henkway het volgende:
[..]
nou die Buffet weet ze wel te kiezen hoor en zal een gedeelte gekocht hebben
Ja hoor... eerst jarenlang bouwfraude plegen, en altijd enorme steun aan de hypotheekrenteaftrek ontlenen, en nu willen ze opeens nog meer overheidssteunquote:VNO-NCW pleit voor fiscale steun aan bouwsector - media
05-01-2009 08:56:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Werkgeversorganisatie VNO-NCW pleit voor fiscale aftrekbaarheid of lager btw-tarief voor onderhoudswerkzaamheden aan bestaande gebouwen. Dat schrijft het Financieele Dagblad maandag, op basis van een gesprek met voorzitter Bernard Wientjes van VNO-NCW.
De organisatie wil een lobby beginnen om de bouwsector te ondersteunen, nu de Nederlandse economie in zwaar weer belandt en nieuwbouwprojecten worden uitgesteld.
Ik was een fall-out product/project van 2003.quote:Op maandag 5 januari 2009 09:05 schreef LXIV het volgende:
De overheid kan beter de bouwsector stimuleren door wat achterstallige infraprojecten uit te voeren. Net zoals er op IT-gebied nog heel veel werk te doen is bij de overheid.
De overheid kennende zal ze echter nu ook projecten gaan annuleren en mensen gaan ontslaan. Net zoals in 2003. Waanzin.
Setlang is nog erger... dat is een complete anarchist.quote:Op maandag 5 januari 2009 09:09 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik was een fall-out product/project van 2003.![]()
Ik heb zwaar gegokt (met mijn tech diploma's)... en nu in een relatief veilige haven (ben inmiddels supervisor). Werk wel in de nacht (50 %) maar dat is
Mwah valt wel mee...quote:Op maandag 5 januari 2009 09:13 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Setlang is nog erger... dat is een complete anarchist.(Die ligt nu nog te maffen denk ik)
Warren Buffet heeft ook andere deals dan jij hebt als je aandelen koopt.quote:Op maandag 5 januari 2009 08:58 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom Buffet instapt als de K/W waardering van absurd naar normaal is gegaan. Dan ben je ook niet echt een value-belegger. Wat ik ook niet snap ik waarom hij niet voor Europese aandelen kiest, die veel lager gewaardeerd staan.
Weer een beroemd 250 jaar oud bedrijf wegquote:Waterford Wedgwood vraagt surseance aan
5 januari 2009, 10:35 | ANP
DUBLIN (AFN) - De Brits-Ierse producent van kristal en porselein Waterford Wedgwood heeft voor bepaalde bedrijfsonderdelen faillissementsbescherming aangevraagd. Wedgwood kan niet langer aan zijn financiële verplichtingen voldoen. Dat maakte het bedrijf maandag bekend.
Wedgwood heeft veel last van afzwakkende verkopen op zijn belangrijkste markten, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. De onderneming boekte in de afgelopen vijf jaar geen winst meer. Daar kwam de financiële crisis bovenop. De handel in het aandeel werd maandag stilgelegd op de beurs in Dublin.
Door de aanvraag voor surseance komen 1900 Britse banen en vijfhonderd arbeidsplaatsen in Ierland op de tocht te staan. Wedgwood gaat nu op zoek naar een koper voor de Britse en Ierse onderdelen. Topman David Scully is optimistisch dat een koper zal worden gevonden. Volgens een woordvoerder lopen vijfduizend banen elders in de wereld geen gevaar.
Fusie
Naast afzwakkende verkopen heeft Wedgwood ook veel last van de zwakke dollar en concurrentie uit het Verre Oosten. Het bedrijf ontstond in 1986 door een fusie van het Ierse Waterford Crystal en het Britse Wedgwood en is ook bekend van de fabrikant van serviesgoed Royal Doulton.
Wedgwood voerde al enige tijd gesprekken over een overname door een Amerikaanse investeringsmaatschappij, maar die liepen op niets uit. Om de kosten te drukken, verplaatste Wedgwood een paar jaar geleden al een groot deel van de productie in Ierland en Groot-Brittannië naar lagelonenlanden. Ook werden veel banen geschrapt.
Wie zat nu nog te wachten op die ouderwetse ontwerpen van dat overprijsde servies goed.quote:Op maandag 5 januari 2009 11:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Weer een beroemd 250 jaar oud bedrijf weg
quote:Op maandag 5 januari 2009 11:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Weer een beroemd 250 jaar oud bedrijf weg
Geen wonder, heb je hoogconjunctuur gehad in 2007, maakten ze nog geen winst. Wat is dit voor raar bedrijfquote:De onderneming boekte in de afgelopen vijf jaar geen winst meer.
Het is inderdaad wel even in je gezicht als je al die failliete Woolworths filiaten ziet, maar aan de andere kant zijn de kortingen die je nu krijgt tijdens de huidige uitverkopen fenominaal (zelfs bookmakers en banken met korting posters..quote:Op maandag 5 januari 2009 12:18 schreef SeLang het volgende:
Net zoiets als Woolworths, daar mis je ook niets aan.
Maar ja, wel een oude gevestigde naam met een lange geschiedenis die weg is.
Oke dan. Alsof die remmen monetair gezien al niet los waren gegaan onder Bushquote:Fiscale remmen los, zegt Fed-bestuurder
ma 05 jan 2009, 00:11
NEW YORK - De Amerikaanse overheid moet alle stoppen uit de pijplijn met fiscale stimuleringsmaatregelen trekken. Die belastingingrepen zouden enkele jaren kunnend duren. De economie loopt anders een ,,aanzienlijk risico'' om volledig te stagneren.
Dat stelt Janet Yellen, president van het Amerikaanse stelsel van federale banken, de Fed.
De vertegenwoordiger van de Federal Reserve Bank van San Francisco constateert dat ,,de huidige neergang waarschijnlijk veel langer duurt en dieper reikt'' dan eerdere recessies. ,,Als er ooit een tijd was voor een actieve fiscale prikkel, dan is het nu.''
Uit Yellen’s opmerking maken analisten steun binnen de Amerikaanse centrale bank op voor nieuwe fiscale ingrepen om de economie te redden.
Ook de Fed-vertegenwoordiger uit Chicago, Charles Evans, omarmde die ingrepen gisteren, nadat Fed-voorzitter Ben Bernanke daarop in oktober al een voorschot nam.
Vorige maand verlaagde de centrale bank de rente sterk tot nagenoeg nul, evenals de rente die elkaar voor eendagsleningen rekenen.
De Fed verplaatst zijn aandacht naar een maximumhoeveelheid en een bepaald type schulden dat de bank aankoopt, met nieuwe leenprogramma's en aankoop van portefeuilles, zo werd gisteren bekend.
,,Met de nominale rente bijna op nul, hebben we de grens bereikt van wat we met traditioneel monetair beleid nog kunnen'', aldus Yellen
Barack Obama werkt aan een pakket met belastingstimuleringen en kortingen voor werknemers.
Ben ik nu gek, maar als men nog minder belastingen gaat heffen krijg de VS een nog groter probleem om hun begroting die men nu al niet rond krijgt rond te gaan krijgen.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Oke dan. Alsof die remmen monetair gezien al niet los waren gegaan onder Bush.
http://www.telegraaf.nl/i(...)ed-bestuurder__.html
Ik ben altijd benieuwd hoe de Fed zowel de aandelenkoersen wil ondersteunen als steeds meer geld ophalen voor staatsobligaties. Ze lijken alleen maar meer geld te printen.quote:Op maandag 5 januari 2009 17:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ben ik nu gek, maar als men nog minder belastingen gaat heffen krijg de VS een nog groter probleem om hun begroting die men nu al niet rond krijgt rond te gaan krijgen.
ik heb gehoord dat ze extra persen laten draaienquote:Op maandag 5 januari 2009 17:57 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik ben altijd benieuwd hoe de Fed zowel de aandelenkoersen wil ondersteunen als steeds meer geld ophalen voor staatsobligaties. Ze lijken alleen maar meer geld te printen.
waren printers niet juist van de bouw afhankelijk (om vage redenen die ik ook niet meer weet hoorquote:Op maandag 5 januari 2009 18:25 schreef SeLang het volgende:
Tip: Hewlett Packard kopen.
Printers + inkt
Misschien krijgt de Amerikaanse bevolking van Obama een printer cadeau, kunnen ze zelf geld printenquote:Op maandag 5 januari 2009 18:25 schreef SeLang het volgende:
Tip: Hewlett Packard kopen.
Printers + inkt
Hij heeft niet voor niets 'change' beloofd.quote:Op maandag 5 januari 2009 18:45 schreef pberends het volgende:
[..]
Misschien krijgt de Amerikaanse bevolking van Obama een printer cadeau, kunnen ze zelf geld printen.
bronquote:Te vroeg om in auto-aandelen te stappen
6 januari | 10:27
USA
De meest recente cijfers over de autoverkopen maken duidelijk dat beleggers aandelen in deze sector beter kunnen vermijden. In de Verenigde Staten kelderden de verkopen in december met liefst 36%. In Japan ging het om 22% en in Frankrijk om 16%.
Veel autofabrikanten sluiten tijdelijk fabrieken en sturen werknemers naar huis, omdat de vraag is ingestort. Zo maakte de Japanse autobouwer Toyota Motor vandaag bekend dat de productie in al zijn binnenlandse fabrieken in februari en maart voor elf dagen wordt stilgelegd.
Het blijft afwachten of de autoverkoop in januari weer wat aantrekt. Zo niet, dan zijn mogelijk drastische maatregelen noodzakelijk. Nu al is duidelijk dat kleine toeleveranciers voor de auto-industrie failliet gaan. Dat kan wel eens problemen opleveren, als straks de productielijnen weer draaien. Een tekort aan onderdelen dreigt.
Het is nu nog te vroeg om in auto-aandelen te beleggen, ook al zijn de waarderingen erg laag. Beleggers die al dergelijke stukken bezitten, kunnen die beter ruilen voor andere fondsen. De malaise houdt voorlopig aan en faillissementen van grote fabrikanten zijn niet uitgesloten. Waarschijnlijk blijven maar enkele fabrikanten over.
Onze voorkeur blijft uitgaan naar defensieve sectoren. De voedingsbranche, farmaceuten en meer in het algemeen bedrijven met een stabiele en voorspelbare winstontwikkeling zijn goede opties.
Dat beloofd nog wat te worden voor de komende maandenquote:Op woensdag 7 januari 2009 16:39 schreef Drugshond het volgende:
ADP Says U.S. Companies Cut 693,000 Jobs in December
Dat is een nog flinkere trap omlaag.
Van alle ontslagen dit jaar is ongeveer 1/3 gevallen in de laatste maand.
Wacht maar over een maand of 3-6 in Nederland...quote:Op woensdag 7 januari 2009 16:55 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat beloofd nog wat te worden voor de komende maanden.
Ze zitten er vaak volledig naast dus wat wordt het vrijdagquote:Op woensdag 7 januari 2009 16:39 schreef Drugshond het volgende:
ADP Says U.S. Companies Cut 693,000 Jobs in December
Dat is een nog flinkere trap omlaag.
Van alle ontslagen dit jaar is ongeveer 1/3 gevallen in de laatste maand.
Heb je ook werkelijk geinvesteerd in je top 5 aandelen?quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:37 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
Nystar wel een smakje naar beneden, maar ik heb er in week-termijn alle vertrouwen in.
AMG en Nyrstar zijn 85-90% gedaald vanaf het hoogtepunt in 2007-2008, dus een rebound is niet zo gek.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:40 schreef shilizous_88 het volgende:
[..]
Heb je ook werkelijk geinvesteerd in je top 5 aandelen?
Maar Nystar blijft een Belgisch bedrijf en eerlijk gezegt weet je het dan nooit, maar ik deel je verwachting.
Al is er ook wel de nodige slecht nieuws geweest.
http://www.tijd.be/nieuws(...)cent.8118658-434.art
http://www.tijd.be/nieuws(...)_aan.8124094-434.art
Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen. Als het dan al niet directe ontslagen zullen zijn gaat er hard gekort worden op bonussen en salarissen. En dan heb ik het niet eens over de staalfabrieken en de financials maar de high-tech bedrijven zoals Crucell die behalve hun KW zien verdampen ook lastiger aanspraak kunnen doen op leningen. En dan mogen ze snel komen met een herstelvaccin!quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:24 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Wacht maar over een maand of 3-6 in Nederland...
De stijging wat betreft werklozen zal inderdaad nog wel een poosje groeien. Waar ik zelf erg nieuwschierig naar ben is de periode omstreeks de 1e kwartaal cijfersquote:Op woensdag 7 januari 2009 20:27 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen. Als het dan al niet directe ontslagen zullen zijn gaat er hard gekort worden op bonussen en salarissen. En dan heb ik het niet eens over de staalfabrieken en de financials maar de high-tech bedrijven zoals Crucell die behalve hun KW zien verdampen ook lastiger aanspraak kunnen doen op leningen. En dan mogen ze snel komen met een herstelvaccin!
quote:Intel cuts fourth-quarter sales outlook again
SAN FRANCISCO (MarketWatch) -- Intel Corp. on Wednesday again cut its fourth-quarter sales outlook, underscoring the stunning drop in demand in the personal computer market amid a weakening global economy. Shares of Intel, the world's No. 1 chip maker, fell more than 4% after the tech behemoth said it now projects revenue of about $8.2 billion, down 23% from the year-earlier period. Intel said its new sales target is "lower than the company's previous expectation ... as a result of further weakness in end demand and inventory reductions by its customers in the global PC supply chain." Intel's announcement sent the Philadelphia Semiconductor Index plummeting nearly 5%.
The Santa Clara, Calif.-based company had lowered its outlook in early November to about $9 billion "plus or minus $300 million" from a range of between $10.1 billion and $10.9 billion. Other major chip makers, including Advanced Micro Devices Inc., have also lowered their sales targets as both the consumer and corporate technology markets reeled from the downturn. AMD shares also fell more than 4%, while TI was down 5.7%.
Intel also said it will record a non-cash charge to fourth-quarter earnings of roughly $950 million related to a loss in the value of its stake in Clearwire Corp.
The company is scheduled to report fourth-quarter results on Jan. 15. Analyst Brian Piccioni of BMO Capital Markets noted that the company's unexpected preannouncement came just a week before its scheduled earnings report, adding that some analysts were expecting Intel to report at the low end of its earlier outlook.
"Turns out it wasn't," he said. "It's a question of degrees. Did anybody expect an upside surprise from Intel? No." But he added, "There's a lot of moving parts at this juncture. It's not a surprise that the U.S. consumer is not in a buying mood. It's quite clear that demand is softer across the board."
Analyst Craig Berger of Friedman, Billings, Ramsey & Co. said he sees Intel cutting spending given the grim revenue outlook. Berger had predicted last month that the chip giant could cut its sales targets again, and possibly reduce its workforce. "Intel has never been one to cut deeply in downturns," Berger said. "But they should be offering less opex spending given that revenues are down." Analyst Cody Acree of Stifel, Nicolaus & Co. said in a research note, "The driver of this morning's revision is a continued weakness in computing sell-through, which has become more defined with the completion of the Western holidays. However, we believe a larger contributor to the accelerated order reductions has been efforts to reduce inventory by the manufacturing channel."
Er wordt al een poosje gelogen over de werkeloosheidscijfers in de VS. Zo worden bepaalde ontslagen van overheidsinstellingen niet meegeteld.quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:32 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Ze zitten er vaak volledig naast dus wat wordt het vrijdag
-1,1 miljoen
- 300.000
?
quote:Op woensdag 7 januari 2009 22:00 schreef glashalfvol het volgende:
[..]
Er wordt al een poosje gelogen over de werkeloosheidscijfers in de VS. Zo worden bepaalde ontslagen van overheidsinstellingen niet meegeteld.
Werkelijke werkeloosheid is al boven de 10 %.
Wat is het verschil in rekenmethodes?quote:Op woensdag 7 januari 2009 22:53 schreef pberends het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
The SGS Alternate Unemployment Rate reflects current unemployment reporting methodology adjusted for SGS-estimated "discouraged workers" defined away during the Clinton Administration added to the existing BLS estimates of level U-6 unemployment.
Werkelijk is het al boven de 16%.
http://www.shadowstats.com/alternate_data
http://cash.rnews.be/nl/g(...)le-1194483009294.htmquote:Veiling Duitse staatsobligaties valt tegen
Een veiling van 10-jarige Duitse staatsobligaties kende gisteren minder succes dan verhoopt. De beleggers verwachten een vloed van nieuwe emissies en stellen zich dus kieskeuriger op.
Dat betekent dat de emittenten meer gaan moeten betalen om hun obligaties geplaatst te krijgen. De beleggers boden voor ¤5,20 mrd aan obligaties, zodat ongeveer een derde onverkocht bleef.
David Keeble, hoofd vastrentende beleggingen in Londen bij Calyon, de investment-banking unit van Credit Agricole SA, sprak van een teleurstellende veiling en van een mislukte start van het seizoen.
Rtlzquote:China heeft minder interesse in schulden Amerika
China heeft aangekondigd minder Amerikaanse staatobligaties te gaan kopen. 'Het land van de onberkte mogelijkheden' heeft de komende jaren tekorten van meer dan 1.000 miljard dollar en moet ter financiering geld uit het buitenland halen. Door minder interesse zou het kunnen dat Amerika, veel, meer rente moet gaan betalen op haar staatsschuld. Wat het land verder in de financiële problemen zal brengen.
Obama schat begrotingstekort op 1 biljoen
Short
Superbelegger Jim Rogers speculeert overigens al enige tijd tegen de lange termijn Amerikaanse staatsobligaties. Hij denkt dat hier de laatste bubble van de financiële wereld is ontstaan.
Jim Rogers: Amerika is failliet
Lokale economie China
China heeft nu aangekondigd dat het land haar geld hard nodig heeft om de lokale economie met 600 miljard dollar te stimuleren. Beleidsmakers hebben gehint dat 'het Rijk van het Midden' haar interesse in Amerikaanse staatsobligaties aan het verliezen is.
Daling bevestigen
Tot voor kort bestede China 1/7 deel van de inkomsten uit buitenlandse handel aan de financiering van de Amerikaanse staatsobligaties. Amerika heeft een (buitenlandse) schuld van ongeveer 12.000 miljard dollar. De komende dagen komen officiële statistieken naar buiten die de daling van de interesse zouden moeten bevestigen.
Dit soort nieuws alleen al kan een hele pan nieuwe problemen met zich meebrengen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |