GlenSpey | zondag 6 november 2016 @ 00:30 |
ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! | |
Dr_Flash | zondag 6 november 2016 @ 00:33 |
god weer die diesel sjait | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 00:36 |
Die FLIRTs hadden er nooit moeten komen hè | |
GlenSpey | zondag 6 november 2016 @ 00:38 |
Over FLIRTs gesproken, welke kenner spot iets opvallends? | |
Peterselieman | zondag 6 november 2016 @ 00:43 |
de OBIS-knop? | |
Dr_Flash | zondag 6 november 2016 @ 00:51 |
het koffievlak helt af. | |
Claude_Viole | zondag 6 november 2016 @ 00:53 |
Hij staat uit | |
Prins_Pils | zondag 6 november 2016 @ 00:53 |
Wat helling in het blad is toch makkelijker sudoku's schrijven? | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 00:53 |
De wijzerplaat die tot 200 loopt en de lampjes bij iedere 10 km/u? Ofwel, ATB-NG? | |
Claude_Viole | zondag 6 november 2016 @ 00:54 |
Zit er altijd al in bij de NS en RNET. | |
GlenSpey | zondag 6 november 2016 @ 00:56 |
Het is nog niet gevonden... tis ook wel een heel flauwe hoor | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 01:04 |
Een Alstom-logootje op de wijzerplaat? | |
Prins_Pils | zondag 6 november 2016 @ 01:06 |
Waar is die foto eigenlijk gemaakt? Kopsporen en een damwand? | |
Peterselieman | zondag 6 november 2016 @ 01:11 |
Dat je met 40 door het juk mag rossen terwijl de trein stilstaat en uit is? | |
Prins_Pils | zondag 6 november 2016 @ 01:15 |
40 is de 'neutraalstand' van ATB toch? | |
Peterselieman | zondag 6 november 2016 @ 01:19 |
ja, maar waarom zou dat lampje moeten branden als de stuurstroom aan die zijde niet ingeschakeld is en de trein uit lijkt te staan? | |
dennistd | zondag 6 november 2016 @ 02:25 |
Een digitale snelheidsaanduiding waarvan de helderheid in te stellen is? | |
dennistd | zondag 6 november 2016 @ 02:26 |
Nijmegen REP denk ik | |
DeaDLocK2K | zondag 6 november 2016 @ 05:19 |
Dat heb ik bij ATB vaker gezien. | |
Dr_Flash | zondag 6 november 2016 @ 07:58 |
NOG flauwer? | |
Darkwing_Duck | zondag 6 november 2016 @ 08:12 |
Vandaag een pretrondje, TGV Marne-la-Vallée naar Toerkonje, daar de AnsaldoBreda tram en de metro verkennen, morgen weer terug | |
desbarts | zondag 6 november 2016 @ 08:14 |
Goed begin van de dag in Lelystad. Eèn van de twee (!) intercity's die vanuit Lelystad reden is op het rangeerterrein kapot gegaan waardoor er behoorlijk wat treinen uitvallen op deze vroege morgen. Gelukkig voor mij reed er door werkzaamheden een extra sprinter anders had er een railcateraar gemist in de trein naar Utrecht vanuit Zwolle. | |
MTL | zondag 6 november 2016 @ 09:08 |
Je bedoelt de AFB? Nieuw bij NSR, al jaren bij onze buren Ik maak er altijd weer dankbaar gebruik van bij de Traxx, het rijdt heerlijk Echt iets voor de luie machinist, alleen niet vergeten te stoppen [ Bericht 8% gewijzigd door MTL op 06-11-2016 09:40:49 ] | |
greavy | zondag 6 november 2016 @ 09:17 |
AFB ??? | |
MTL | zondag 6 november 2016 @ 09:30 |
Automatische Fahr- und Bremssteuerung. In Nederland is enkel de basisversie toegestaan: Je stelt een doelsnelheid (Vsoll) in, en zodra je tractie geeft zal de trein tot die snelheid accelereren en daarna de snelheid aanhouden. De trein/loc remt dus ook automatisch bij als-ie heuvel af gaat. In Duitsland hebben ze nog twee versies, als ik het goed begrepen heb. Een versie waarbij enkel de acceleratie geregeld wordt (dus je moet zelf bijremmen) en een uitgebreide versie waarbij ook de doelsnelheid automatisch wordt ingesteld (bij LZB/ERTMS lijnen), met inachtneming van de Vmax, dus Vsoll=Vmax van het materieel en de plaatselijke snelheid op het traject. Hierbij zal de trein ook volledig automatisch optrekken en afremmen bij wissels, of stoppen voor rode seinen. Ook automatisch stoppen bij stations op de juiste positie (afhankelijk van treinlengte) behoort tot de mogelijkheden. Je stelt zelf wel nog de maximale hoeveelheid tractie in die gegeven mag worden door de computer (bij alle versies overigens), zodat het optrekken en remmen ook comfortabel verloopt. Maar die uitgebreide versie is dus niet toegestaan in Nederland. [ Bericht 3% gewijzigd door MTL op 06-11-2016 09:44:04 ] | |
greavy | zondag 6 november 2016 @ 10:02 |
Lijkt een beetje op cruisecontrol zoals ik in de vrachtwagen heb. Ik stel de snelheid in (bijv. 85), en hij trekt door tot 85 (werkt pas boven de 30 km/h), en heuvel af remt het ook af (mag max. 5 km/h sneller, kan ik beperken tot max. 2 km/h sneller). | |
b2py | zondag 6 november 2016 @ 10:07 |
Klopt, AFB is heerlijk in trainsimulator | |
Salatrel | zondag 6 november 2016 @ 10:24 |
de manometer kleurtjes voor hoofdreservoir en treinleiding zijn omgedraaid? | |
GlenSpey | zondag 6 november 2016 @ 10:35 |
| |
GlenSpey | zondag 6 november 2016 @ 10:41 |
Nog even en we zijn helemaal niet meer nodig Klopt het dat als je dat AFB systeem niet instelt je maximum snelheid 1 km/u is? | |
Dr_Flash | zondag 6 november 2016 @ 10:44 |
Oh jee, afgekeurd! Uit dienst halen! | |
MTL | zondag 6 november 2016 @ 10:46 |
Geen idee, ik ken de Flirt niet Bij de Traxx is het gewoon 0. Een van die stomme dingen (na een reset staat ie weer op 0). Wel de AFB aanzetten, maar vergeten te controleren welke doelsnelheid is ingesteld Ook zo'n leuke: met AFB ingeschakeld achteruit proberen te rijden (hint: dat lukt je niet, zo heeft een collega aan den lijven ondervonden ). Maar met de Traxx is vanuit de Traxx zelf de AFB niet verplicht (sterker nog, standaard staat het niet aan). Eerst (met 1 loc) mochten we nog zonder AFB rijden, maar inmiddels (nu we met twee locs rijden) is het verplicht (e.e.a. heeft te maken met de maximale hoeveelheid tractie die gegeven mag worden en de infrastructuur. Die wordt door de AFB beperkt. Schijnbaar zijn twee Traxx locs iets te krachtig voor zes rijtuigjes ). [ Bericht 25% gewijzigd door MTL op 06-11-2016 10:52:22 ] | |
Maegrim | zondag 6 november 2016 @ 11:08 |
tweemaal traxx sleurt 6 volledig geremde rijtuigen ook met speels gemak vooruit | |
DeaDLocK2K | zondag 6 november 2016 @ 14:38 |
Gaat het alleen om dat of heeft het te maken met het niet afvallen van snelschakelaars in onderstations? | |
MTL | zondag 6 november 2016 @ 15:00 |
Tweemaal Traxx beperkt zichzelf tot 4000 Ampère onder 1,5 kV en als de lijnspanning dropt, zullen de locs automatisch afschakelen om de lijnspanning niet onder de kritieke waarde te laten zakken. Altijd weer leuk echter als je net in dezelfde bovenleidingsgroep aan het optrekken bent als 3x ICM. Die hebben dat soort beperkingen niet, waardoor die vervolgens inderdaad de snelschakelaar van het onderstation er uit laten knallen als de machinist daarvan vol uitstuurt. Onder 25 kV is echter de beperking niet aanwezig (overigens in het begin bij 1,5 kV ook niet, dan zit je nog niet aan de 4000A). Daar zal dus de AFB de optreksnelheid beperken tot 0,5 m/s2. | |
Darkwing_Duck | zondag 6 november 2016 @ 15:05 |
Die trams van AnsaldoBreda zijn totaal ruk... Mag ik dat zeggen? | |
Darkwing_Duck | zondag 6 november 2016 @ 15:05 |
Ja,dat mag ik zeggen... | |
Salatrel | zondag 6 november 2016 @ 15:07 |
dat krijg je ervan als je je o zo geweldige treinen van een betrouwbare Zwitserse fabrikant door een stel polen in elkaar laat schroeven | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 15:07 |
Onder 25 kV ga je die 4000A dan ook niet halen (I = P/U). Her maximum is iets van 800A meen ik me te herinneren? | |
MTL | zondag 6 november 2016 @ 15:39 |
Onder 25 kV is het uiteraard geen 4000A. Ik heb geen idee wat de daadwerkelijke limiet is voor 25 kV, daar ben ik nooit tegenaan gelopen. De ampèremeter loopt inderdaad tot 800A, maar dat heb ik nooit gehaald. | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 16:04 |
Het maximale ampèrage (I) hangt af van het maximaal gevraagd vermogen (P) en de spanning op de bovenleiding (U). Een Traxx kan maximaal 5,6 kW aan vermogen leveren, als je dat invult in de formule [i]I = P / U[/ip] volgt daaruit: I = 5600000 / 25000 = 224 A. Dat is het maximale ampèrage wat een Traxx trekt onder 25 kV. Een Eurostar e320 heeft een vermogen van 16 MW, het maximale ampèrage is dus: 16000000 / 25000 = 640 A. | |
Prins_Pils | zondag 6 november 2016 @ 16:13 |
Deze gedrochten? | |
MTL | zondag 6 november 2016 @ 16:50 |
Ik geloof je zo. Natuurkunde had ik ingewisseld voor biologie, dus ik weet niets van dat soort dingen Maar het komt mij wel bekend voor, ook vanuit de Traxx. Ik zal de volgende keer er eens op letten hoe het is onder 25-27 kV. | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 16:59 |
Heb je daar ook tijdens je opleiding helemaal niks over gehoord dan? Bij NMBS hoef je niet eens op een sollicitatiegesprek te gaan als je weinig op hebt met natuurkunde. Ze hebben zelfs een syllabus gemaakt over dit soort dingen. Tof | |
b2py | zondag 6 november 2016 @ 17:19 |
En terecht dat je dat soort basiskennis moet weten | |
GlenSpey | zondag 6 november 2016 @ 17:20 |
Waar gaat dit soort kennis je bij helpen dan als machinist? | |
Maegrim | zondag 6 november 2016 @ 17:27 |
Hoofdpijn krijgen | |
Darkwing_Duck | zondag 6 november 2016 @ 17:40 |
Ja | |
Darkwing_Duck | zondag 6 november 2016 @ 17:41 |
James, weet jij toevallig eeen stoelindeling te vinden van de ouigo? Ik heb al proberen te zoeken... | |
b2py | zondag 6 november 2016 @ 17:45 |
Beetje basiskennis over waar je mee om gaat lijkt me wel essentieel, en tsja, het vakmanschap is er al niet meer bij | |
Peterselieman | zondag 6 november 2016 @ 17:46 |
Italiaans vakwerk | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 17:46 |
Helaas. Ik kan ook niks vinden | |
Wertha | zondag 6 november 2016 @ 17:50 |
Jezus wat een blokkendoos! | |
derLudolf | zondag 6 november 2016 @ 17:52 |
Alleen de laatste opdracht 'fout' omdat ik met 9,81 reken ipv 10 | |
Prins_Pils | zondag 6 november 2016 @ 17:55 |
Ik zie wel dat ze een nieuwe kop hebben inmiddels maar het zijn nog steeds lompe krengen | |
Salatrel | zondag 6 november 2016 @ 17:56 |
ach bij de mat module voor ik weet niet meer welk mat het was kreeg ik een vraag dus ik zeg zo ja dan moet je gewoon nedtrain bellen..... ja met dat antwoord kan ik niet akkoord gaan zei die toen zei ik van nou dan weet ik het ook niet en moet ik in de matgids kijken... nou doe maar zegt ie...
| |
Salatrel | zondag 6 november 2016 @ 17:56 |
gek genoeg geen vraag meer gekregen die dag | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 17:57 |
Prins_Pils | zondag 6 november 2016 @ 17:58 |
MTL | zondag 6 november 2016 @ 18:16 |
Ach, beetje basisnatuurkunde gaat nog wel lukken hoor, maak je maar geen zorgen We zitten hier gelukkig niet op een al te serieuze site, dus mij moeten jullie ook niet al te serieus nemen in veel gevallen Echter zijn dat van die dingen waar je tijdens de rit niet op gaat lopen letten en gaat berekenen van 'bij zoveel Ampère verbruik ik dus zoveel KW'. Als het afwijkt van het geheel, dan valt het op en is het vroeg genoeg om te rekenen. Die hele energieconsumptie is weinig interessant voor de machinist. We hebben wel van die hippe energiemeters in bepaalde treintypes, dus als je energiezuinig rijdt, kan je dat zien | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 18:17 |
Ik zie trouwens iets opvallends voor mijn raam: ICR-rijtuigen met een NMBS-logo erop. | |
MTL | zondag 6 november 2016 @ 18:18 |
Er rijdt een benelux-stam in de icd rond. Ik had 'm vrijdag ook mee voor een paar ritten, maar ik geloof niet dat daar die stickers ook op zaten. Wellicht is er nu een tweede stam ingestroomd. | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 18:20 |
Nee, de Benelux Vanwege werkzaamheden rijdt die vandaag Breda - Roosendaal - Antwerpen - Brussel v.v. | |
MTL | zondag 6 november 2016 @ 18:21 |
Oh, ook goed Ik ben dit weekend heerlijk vrij, dus geen idee hoe het allemaal loopt Edit: ha, kan Breda ook niet meer zeuren om hun Internationale trein | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 18:26 |
GlenSpey | zondag 6 november 2016 @ 18:41 |
Die kennis is echt niet nodig, werken aan de techniek kan/mag je vaak toch niet als machinist (werken aan iets waar meer dan 110 volt gelijkspanning opstaat mag bijvoorbeeld al niet in je eentje). Is er iets mis dan volg je de materieelgids of bel je het MBN die je stap voor stap vertellen wat je moet doen. Als dat niet lukt gaat het materieel gewoon buiten dienst en is de storingsmonteur aan zet. Tis voor de verrijking wel leuk maar op de trein zelf word je er niet mee geholpen. [ Bericht 4% gewijzigd door GlenSpey op 06-11-2016 18:46:12 ] | |
dennistd | zondag 6 november 2016 @ 18:50 |
Tja, voor mijn busrijbewijs (en code 95) moest ik ook alle onderdelen van de bus kennen, nu is het gewoon bellen: 'Hij doet het niet meer, stuur maar een monteur deze kant op'... Uiteraard is het handig om te kunnen vertellen wat ie allemaal niet meer doet en wat nog (of juist) wel, maar het is nou niet zo dat ik doordat ik weet hoe de retarder of het koelsysteem werkt ik een storing zelf kan oplossen. | |
greavy | zondag 6 november 2016 @ 20:33 |
Je krijgt bij de vrachtwagen ook techniek en dergelijke. Maar als je met panne staat en je gaat zelf lopen knoeien, heb je ruzie met de dealer en is de baas kwaad. Wij mogen niet zelf lopen sleutelen. Ja, een kapot lampje, een losse bout, een doorgefikte zekering mag nog net, maar je moet het niet te ingewikkeld willen maken. | |
derLudolf | zondag 6 november 2016 @ 20:38 |
Zorgen dat je eigen rijder wordt | |
greavy | zondag 6 november 2016 @ 20:40 |
Neuh. Kost teveel moeite. Nu wordt er op kantoor voor mij nagedacht. Zij beslissen wat ik voor rit moet doen. En daar weten ze het altijd beter, dus dan krijg je soms even een extra pauze waarin je kan slapen Je moet niet altijd teveel voor kantoor denken, want dan krijg je toch alleen maar te horen "dit geeft de opdrachtgever door, dus als de gegevens niet kloppen horen we je wel, gaan we nu niet achteraan" Gelukkig is er een bed achter mijn stoel. Heb ik een waterkoker bij me, thee en cup a soup. En een magnetron, en drinken en eten. Oja, en een standkachel. Ik klaag niet dan hoor. De uurtjes lopen gewoon door. | |
derLudolf | zondag 6 november 2016 @ 20:43 |
Das ook weer zo, geeft ook wel wat gemak Op wat voor auto rijd je dan en waarmee? | |
greavy | zondag 6 november 2016 @ 20:47 |
Ik rijdt een Volvo FH4 trekker, en rij zeecontainers van- en naar de Rotterdamse en Antwerpse havens. Tegenwoordig heel veel tankcontainers, want ik heb ADR-Tank en een ADR-tank gekeurde trekker én een compressor om een tank leeg te blazen. Gelukkig heb ik ook een laptop altijd bij me, en een MiFi met een Duitse en Belgische simkaart, om ook in die 2 landen tegen goede tarieven veel te internetten op 4G, indien geen WiFi beschikbaar. Veelal buitenland, de betere ritten zeg ik dan altijd. Klikje voor mn truck | |
Duvel | zondag 6 november 2016 @ 20:54 |
Onder ETCS werkt dit toch wel zo uitgebreid? | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 21:01 |
Als de laptop die ik voor m'n werk heb stuk gaat (qua hardware dan) moet ik er ook niet zelf aan gaan knutselen: "bel Dell maar". Als er iets aan de hand is heb ik vaak nog wel een idee wat dat zou kunnen zijn. Wat kennis van hoe je gereedschap werkt is wel handig. | |
Dr_Flash | zondag 6 november 2016 @ 21:16 |
Maar de diagnose "het ligt aan de hardware en het is absoluut onmogelijk dat ik een Champion's League gasgladiool ben met een IQ van ver onder het vriespunt." dat laten ze ongezien wel aan jou over? | |
MTL | zondag 6 november 2016 @ 21:18 |
In Nederland is het niet toegestaan, dus zolang je Nederland als optie kiest (en dat gebeurd automatisch bij de keuze voor de bovenleidingsspanning), zul je het nooit kunnen selecteren. De baan moet er overigens ook aangepast voor zijn (tenminste voor de meest geavanceerde opties, de opties voor de automatische aanpassing van de snelheid werkt in principe altijd). | |
Duvel | zondag 6 november 2016 @ 21:23 |
Loopt je AFB snelheid automatisch terug met de toegestane snelheid? Zodat je dus aan het eind van je MA (movement authority) stilstaat? Wel apart: het systeem kan van alles maar we gebruiken het niet. | |
MTL | zondag 6 november 2016 @ 21:26 |
Correct. Er wordt volgend jaar geloof ik een eerste proef mee gedaan door DB Cargo op de Betuweroute, samen met Prorail en ILT. Edit: overigens wordt het in Duitsland voor zover ik weet (maar ik kan er uiteraard compleet naast zitten) enkel gebruikt bij treinstellen. Daar heb je dus geen wisselende remgegevens die ingesteld moeten worden. Zo'n functie valt of staat met het correct invoeren van de Start Of Mission en het daarna correct invoeren van de gegevens in de AFB. Er hoeft maar een cijfertje verkeerd te staan, en je knalt gewoon door rood. | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 21:28 |
Yep | |
dennistd | zondag 6 november 2016 @ 23:00 |
Ik heb voor het Nieuwjaarsrondje alle treinen en zitplaatsen even op een rijtje gezet: Ook als PDF | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 23:11 |
Grote kans dat de reis in ICE104 in het barrijtuig wordt doorgebracht | |
Dr_Flash | zondag 6 november 2016 @ 23:24 |
Ik heb nog niks aan het boekje gedaan | |
ReisT | zondag 6 november 2016 @ 23:53 |
Mooi dat je nu alvast twee pagina's cadeau hebt gekregen. Nu nog bedenken ik welk stel we gaan zitten in ICE 105 | |
James1988 | zondag 6 november 2016 @ 23:59 |
Het stel dat het dichtste bij de trappen in Duisburg is? | |
dennistd | maandag 7 november 2016 @ 00:24 |
Even kijken wat de perronsporen worden, want bij een cross-platform kunnen we beter ergens rond de Bistro van het achterste stel gaan zitten. | |
dennistd | maandag 7 november 2016 @ 02:07 |
In het kader van nu kan het nog: 23/24 november ga ik naar Kopenhagen, met de ICE-TD op de boot. Vanaf de nieuwe dienstregeling rijdt er nog slechts één slag met ICE-TD en op een nogal ongunstig tijdstip... Overigens knoop ik daar direct vier nachten Augsburg aan vast, om het leuk te houden voor de kilometers En omdat ik nog een Lidl-ticket heb dat op moet voor 18 december Ik heb dus Bentheim-Kopenhagen en Kopenhagen-Rendsburg geboekt (totaal 68 euro), en Rendsburg-Augsburg en Augsburg-Bentheim/Gronau doe ik met het Lidl-ticket (van 50 euro) [ Bericht 5% gewijzigd door dennistd op 07-11-2016 03:42:40 ] | |
DeaDLocK2K | maandag 7 november 2016 @ 07:31 |
IC3 is echt veel comfortabeler dan ICE-TD. | |
b2py | maandag 7 november 2016 @ 07:40 |
Het zal vast gaan om op het bootje te zitten | |
James1988 | maandag 7 november 2016 @ 08:02 |
Die ICE-TD's gaan toch naar de scheermesjesfabriek? Of heb ik dat gedroomd? | |
ReisT | maandag 7 november 2016 @ 09:38 |
Ze staan te koop: https://www.db-gebrauchtz(...)wdetails&bid=6790316 | |
derLudolf | maandag 7 november 2016 @ 09:50 |
Deze had ik nog nooit gehoord "Dames en heren dit is een testbericht voor de omroepinstallatie. U hoort nu een test signaal *ruis*" Nu al drie keer kort achter elkaar op station Zwolle. Vermoedelijk komt het signaal niet goed door | |
b2py | maandag 7 november 2016 @ 10:46 |
Hebb0n, wat mag het kosten? | |
derLudolf | maandag 7 november 2016 @ 11:06 |
Mooi spul voor een EC Leeuwarden Groningen Hamburg ofzo Als ze in 2018 culturele hoofdstad van Europa zijn Moet er alleen nog even een brugje worden gebouwd | |
Darkwing_Duck | maandag 7 november 2016 @ 11:20 |
De extra ouigo treinstellen die er zijn toegevoegd zijn van binnen niet meer omgebouwd. Aan de buitenkant volledig, aan de binnenkant alleen een sticker | |
Darkwing_Duck | maandag 7 november 2016 @ 11:21 |
En de stop en go penalty slaat ook als kut op dirk... En de bagage controle ook | |
derLudolf | maandag 7 november 2016 @ 11:54 |
Eerste klas zit er ook nog gewoon in? Maar prima toch, heb je waarschijnlijk meer comfort, of zullen ze bij een verbouwing de stoelen niet zo verplaatsen dat er misschien net een rijtje extra bij in kan? | |
derLudolf | maandag 7 november 2016 @ 11:56 |
Wat is een stop en Go penalty? Als de trein vertraagd is moet ie voor straf 5 minuten extra wachten ofzo? | |
Peterselieman | maandag 7 november 2016 @ 11:59 |
Was het niet iets van 20 minuten voor vertrek aanwezig zijn? En ook bij het uitstappen zullen er wel voorwaarden gesteld zijn lijkt me | |
derLudolf | maandag 7 november 2016 @ 12:17 |
Dan is stop and Go penalty toch een gekke naam? Zeg dan Check in tijd ofzo. | |
Dr_Flash | maandag 7 november 2016 @ 12:21 |
Zal wel een term zijn die ene Dr_Flash ooit bedacht heeft | |
dennistd | maandag 7 november 2016 @ 12:23 |
De IC3 zal ik wel hebben op de terugweg denk ik, in Fredericia moet ik namelijk overstappen op een IC naar Hamburg. | |
Peterselieman | maandag 7 november 2016 @ 12:25 |
Het is trouwens 30 minuten van te voren dat je ingecheckt moet zijn zie ik nu. | |
Darkwing_Duck | maandag 7 november 2016 @ 13:47 |
Ja maar al die randvoorwaarden worden dus niet gehandhaafd... T komt er dus op neer dat ik last minute gewoon een rit TGV Tourcoing Marne-la-Vallée heb geboekt voor een 10tje terwijl alle andere ritten minimaal 48 euro kosten | |
dennistd | maandag 7 november 2016 @ 14:03 |
NS rekent geen abonnementskosten (nou ja, eigenlijk wel, ¤0,01 per jaar) meer voor de OV-fiets: http://nieuws.ns.nl/geen-abonnementskosten-meer-voor-ov-fiets/ Nu alleen nog veranderen dat je niet per fiets per 24 uur betaald, maar gewoon per 24 uur en dat je dan op zoveel plekken als je wil een fiets mag pakken. En voor stations zonder OV-fiets gratis meenemen in de trein. | |
b2py | maandag 7 november 2016 @ 14:49 |
Het enige dat je nu gaat krijgen is dat iedere pauper zo'n ding kan krijgen en dus ze altijd op zullen zijn | |
DeaDLocK2K | maandag 7 november 2016 @ 15:25 |
IC3 gaat ook op de boot. | |
Darkwing_Duck | maandag 7 november 2016 @ 15:59 |
Waarom moet ik dan überhaupt nog een abbonement laden op mn kaart... Tenslotte kan ik met mijn navigo ook gewoon een fiets uit de muur trekken in parijs... | |
Claude_Viole | maandag 7 november 2016 @ 15:59 |
Die ruis klopt gewoon hoor: | |
derLudolf | maandag 7 november 2016 @ 16:00 |
Toch hebben ze het vijf keer getest in korte tijd | |
b2py | maandag 7 november 2016 @ 16:48 |
Dat is een speciaal testsignaal voor het afstemmen van diverse audio systemen.. | |
b2py | maandag 7 november 2016 @ 17:08 |
Hebben jullie trouwens al gehoord dat het koud wordt? http://m.metronieuws.nl/n(...)-door-vorst-en-ijzel | |
derLudolf | maandag 7 november 2016 @ 17:09 |
Natte sneeuw in t noorden las ik zojuist. | |
DeaDLocK2K | maandag 7 november 2016 @ 17:37 |
Abonnementskosten OV-fiets worden afgeschaft volgend jaar. | |
Peter | maandag 7 november 2016 @ 18:12 |
Krijg je nog automagisch een nieuwe OV-chipkaart als je die van NS hebt gehad, je nog een abo hebt en de kaart gaat verlopen? | |
Prins_Pils | maandag 7 november 2016 @ 18:13 |
Dat schijnt wel zo te zijn maar bij mij is het helemaal mis gegaan | |
Peterselieman | maandag 7 november 2016 @ 18:34 |
Ja | |
Peter | maandag 7 november 2016 @ 18:53 |
Aan de balie raadde de NS me aan om enkele maanden (!) van tevoren TLS te bellen.. | |
Peterselieman | maandag 7 november 2016 @ 19:04 |
Weird. Ik kreeg enkele maanden van te voren een brief van de NS met de vraag om een nieuwe pasfoto te uploaden. Dat gedaan en daarna hebben ze een nieuwe kaart opgestuurd. Overigens reis ik nooit met de NS, maar heb nog wel mijn VDU die ik vrijwel alleen bij Arriva gebruik | |
Kansenjongere | maandag 7 november 2016 @ 20:17 |
Dat is wel het idee, maar het gaat niet altijd goed. In dat geval moet je NS er even aan helpen herinneren dat zij je de kosten van een nieuwe kaart vergoeden, want dat "vergeten" ze zelf regelmatig te vermelden als ze je doorverwijzen naar hun dochterbedrijf TLS. | |
Peter | maandag 7 november 2016 @ 20:28 |
BBC1 nu: Panorama
| |
Peter | maandag 7 november 2016 @ 20:29 |
Klinkt goed.. ik wacht nog ff af . | |
James1988 | maandag 7 november 2016 @ 20:33 |
Onder meer omdat er decennialang te weinig is geïnvesteerd, de overheid na de privatisering een grotere vinger in de pap heeft gekregen dan ze ooit gehad heeft, en er -zeker in de begintijd- met dermate korte franchises zijn gewerkt dat er ook geen enkele incentive was om te investeren. Hoe het ook kan zie je bijvoorbeeld bij Chiltern Railways: zij hebben een franchise voor 20 jaar en hebben al forse investeringen gedaan om de boel op hun grondgebied te verbeteren. | |
dennistd | maandag 7 november 2016 @ 22:48 |
Aardig klusje, dat vervangen van de Vechtbrug bij Weesp: | |
bork | dinsdag 8 november 2016 @ 00:02 |
nice | |
dennistd | dinsdag 8 november 2016 @ 00:07 |
Maarten van Rossem over de oude Utrecht CS'en: https://www.rtvutrecht.nl/embedded/RTV1520031/ | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 01:21 |
Het wordt frisjes Boze tongen zullen terugdenken aan 29 januari 2015 | |
dennistd | dinsdag 8 november 2016 @ 01:58 |
Ik dacht meer aan 25 november 2005 | |
Darkwing_Duck | dinsdag 8 november 2016 @ 05:12 |
Dus theoretisch kan ik een nieuwe ov chipkaart krijgen voor 1 ct. Als ik maar in het laatste jaar van de geldigheid ov fiets neem? Klopt die gedachte? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 november 2016 @ 07:12 |
Kijk, solide wetenschappelijk onderzoek. Het gaat dus bij iedereen mis. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 november 2016 @ 07:13 |
Achterhaald gezever want er stond vorige week in een avondspits ruim 800km en in 2005 hadden we nog een groeiende economie. | |
b2py | dinsdag 8 november 2016 @ 07:23 |
Citroen gezien? | |
b2py | dinsdag 8 november 2016 @ 07:48 |
De economie groeit nu niet dan? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 8 november 2016 @ 08:36 |
Dat hebben ze bij de verbouwde stellen in de 1e klas wel gedaan, 3 om 1 | |
Peterselieman | dinsdag 8 november 2016 @ 09:46 |
ik vermoed niet dat het opgaat voor het abo van de ov-fiets | |
Darkwing_Duck | dinsdag 8 november 2016 @ 10:02 |
Waarom niet, ik bendoel, abo is abbo, je betaalt ervoor... | |
derLudolf | dinsdag 8 november 2016 @ 10:33 |
Wat kut lijkt me dat, 2 om 2 is toch veel prettiger? | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 10:48 |
Dat zegt ie toch helemaal niet joh zuursnuit | |
derLudolf | dinsdag 8 november 2016 @ 11:01 |
Ik kan me daar niets van herinneren, maar blijkbaar was het in het Noorden toen gewoon normaal weer | |
Peterselieman | dinsdag 8 november 2016 @ 11:05 |
Dat weet ik wel zeker. Die dag gereisd en geen vlokje sneeuw gezien. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 8 november 2016 @ 11:55 |
ja, dat was ook mijn angst een beetje met die ouigo, dat je in je eentje boekt en dan daar tussen 2 vreemden zit, zonder armleuningen... | |
derLudolf | dinsdag 8 november 2016 @ 12:42 |
In maart 2005 (of 2006) heeft het ook flink gesneeuwd, dat kan ik me wel herinneren. Toen ben ik door 30cm sneeuw naar school (6,5km) geweest. Dat hoefde niet maar is was wel leuk Gratis broodjes knakworst in de kantine toen voor de barre strijders | |
Prins_Pils | dinsdag 8 november 2016 @ 13:45 |
Kap daar eens mee joh. Dat zeg ik helemaal niet. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 november 2016 @ 14:20 |
Niet met 6% per jaar. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 november 2016 @ 14:22 |
Als je het niet zo bedoelt, waarom schrijf je het dan niet op een manier die dat niet impliceert? Zo van; "Ja dat hoort wel zo te zijn."? | |
b2py | dinsdag 8 november 2016 @ 14:23 |
Die groei hebben we overigens afgelopen 20 jaar ook niet gehaald. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Economie_van_Nederland | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 14:27 |
Niet iemand anders de schuld geven van hoe jij iets interpreteert | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 november 2016 @ 14:31 |
Oh nou in dat geval was ik niet degene die zuur was maar heb je dat gewoon verkeerd geïnterpreteerd. Ffs, facepalm jezelf even als je met dit soort kutlogica gaat beginnen. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 november 2016 @ 15:08 |
Ik ben het wel met mijn plaatsgenoten eens.. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 november 2016 @ 15:24 |
Bak een taart en vier het. | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 15:26 |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 november 2016 @ 15:28 |
Goed treintjes maar weer.. Heeft iemand nog iets meegekregen over de IJzeren Rijn? Of de HSL Groningen-Bremen? | |
bork | dinsdag 8 november 2016 @ 15:36 |
Mit dem Zug von Almaty nach Urumchi (Zugreiseblog) | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 15:49 |
This site can’t be reached www.zugreiseblog.de refused to connect. | |
Peterselieman | dinsdag 8 november 2016 @ 15:50 |
Toeval of niet? In twee dagen tijd twee spoortaafbreuken en een gebroken lijmlas ... Gisteren de lijmlas tussen Geldermalsen en Houten Vandaag spoorstaafbreuk tussen Purmerend en Hoorn Vandaag spoorstaafbreuk tussen Oss en Den Bosch | |
derLudolf | dinsdag 8 november 2016 @ 15:56 |
Ja ICE TD staat toch te koop | |
Prins_Pils | dinsdag 8 november 2016 @ 16:04 |
Deadlock ga alsjeblieft ergens anders lopen kankeren ja? Gatverdamme. In ander nieuws: het treinongeluk in Bad Aibling, waarbij op 9 februari 12 doden vielen, werd veroorzaakt door een treindienstleider die een spelletje zat te spelen. Het blijkt ook dat een bepaalde beveiliging niet aanwezig was, een melder die ervoor zorgt dat een treindienstleider niet een enkelspoor kán vrijgeven voor twee verschillende treinen. Die melder is wel standaard voor enkelsporige baanvakken. Aanstaande donderdag begint de rechtszaak tegen de treindienstleider. Bron (Duits) | |
b2py | dinsdag 8 november 2016 @ 16:13 |
Ik zag het topic over IJzeren Rijn wel iets oplichten op Somda maar die negeer ik. Vertel? Er zijn ook antwoorden op ERTMS vragen van de stas trouwens | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 16:30 |
Briefj0n van Prorail in de bus: Het weekend van 19 en 20 november gaan ze het middenperron in Devsko ophogen. Zal wel iets met veel herrie worden. | |
Prins_Pils | dinsdag 8 november 2016 @ 16:36 |
Heuj dat wordt door het raam de kiosk uit | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 november 2016 @ 16:37 |
Bad Deventerheim. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 8 november 2016 @ 16:39 |
| |
Prins_Pils | dinsdag 8 november 2016 @ 16:39 |
Heb je al gestemd? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 november 2016 @ 16:44 |
Er is me dit weekend wel een half miljoen keer gevraagd of ik me wel geregistreerd heb. Grootste gedeelte van de mensen hier zijn import en hebben al vroeg gestemd. En ik geloof dat het ook geen battleground (92% gaat naar Clinton in de peilingen) is, dus je krijgt heel weinig van de campagne mee in het dagelijks leven behalve klagende Amerikanen die vinden dat Trump aan het Washington Monument gespietst moet worden (letterlijk citaat in een café gisteren)..... | |
bork | dinsdag 8 november 2016 @ 17:04 |
nu wel | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 17:10 |
Ze gaan het aanpassen aan "de nieuwe norm" Het zal mij benieuwen | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 17:11 |
Wat op zich helemaal geen gek idee is natuurlijk | |
Prins_Pils | dinsdag 8 november 2016 @ 17:14 |
Het perron is inderdaad vrij laag (en het middendeel hoger) maar ik hoop niet dat ze hier ook met die idiote hekjes komen aanzetten om langs een duimbreedte hoogteverschil te zetten, zoals in Amersfoort en Baarrun. | |
Frozen-assassin | dinsdag 8 november 2016 @ 17:22 |
Spoor stuk tussen Hoorn en Overwhere, prognose 15.00, verschoven naar 17.30, verschoven naar 19.30. In planner geen omreisadvies; enkel trein rijdt niet en verder zoekt u het maar uit tabee hee | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 17:28 |
Zijn wel lekkere richeltjes om van op je smoel te gaan | |
James1988 | dinsdag 8 november 2016 @ 17:30 |
De wattes? | |
derLudolf | dinsdag 8 november 2016 @ 18:33 |
Gaan je buren vast leuk vinden | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 18:44 |
Mijn buren? | |
Prins_Pils | dinsdag 8 november 2016 @ 18:46 |
Ja van die vragenlijst bedoelt hij denk ik | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 18:55 |
Oh die. Nou ja idd die gaan helemaal flippen natuurlijk Was dat allang weer vergeten joh | |
derLudolf | dinsdag 8 november 2016 @ 19:06 |
Ja die ja | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 november 2016 @ 19:25 |
Misschien kan Driek nog wel iemand gebruiken om dit soort sabotageacties van NS in de gaten te houden. Solliciteren man! | |
Peterselieman | dinsdag 8 november 2016 @ 19:36 |
Neuh. Het is gewoon toeval. Bij sabotage moet je meer aan die stakende Belgen denken | |
Peterselieman | dinsdag 8 november 2016 @ 19:40 |
Er komt waslijn op het traject Mol - Neerpelt - Weert http://www.infrasite.nl/n(...)ieuwsberichten=20505 | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 november 2016 @ 19:42 |
Als daar al een waslijn komt... Dan komt die HSL Groningen-Bremen er vast ook wel. | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 19:49 |
Ja, elke bak van die ICE afzonderlijk op een pontje de Eems over | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 november 2016 @ 19:57 |
Dat lijkt me wel lachen.. Met 200 kilometer per uur naar de Eems.. En dan met de pont over. Sluit helemaal aan op het nut van de lijn. | |
b2py | dinsdag 8 november 2016 @ 19:58 |
Dat wordt wederom een gevalletje Maastricht - Lanaken? | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 november 2016 @ 19:58 |
Die Schwimmstrecke.. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 november 2016 @ 19:59 |
Nou wacht maar.. straks nog een Boog bij Roermond en je bent al in Venlo. Daarna rij je zo de grens over. | |
James1988 | dinsdag 8 november 2016 @ 20:00 |
Dan kun je nog beter een schans bouwen | |
b2py | dinsdag 8 november 2016 @ 20:00 |
Ik heb nu een soort linerider in mijn hoofd | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 november 2016 @ 20:05 |
Bad Nieuwe Nieuwschans? | |
Dr_Flash | dinsdag 8 november 2016 @ 20:25 |
Wel een nieuwe dan | |
James1988 | dinsdag 8 november 2016 @ 20:30 |
Peterselieman | dinsdag 8 november 2016 @ 22:59 |
De in Argentinië stilstaande wadlopers worden deels opgelapt en gaan rijden tussen Posadas (Argentinië) en Encarnación (Paraguay). http://www.zaratealerta.c(...)de-la-linea-urquiza/ | |
Darkwing_Duck | woensdag 9 november 2016 @ 04:04 |
nooit geweten dat die dingen multicourant waren | |
b2py | woensdag 9 november 2016 @ 09:42 |
Make Rail Great Again! | |
derLudolf | woensdag 9 november 2016 @ 09:57 |
Orange is the new black | |
Peterselieman | woensdag 9 november 2016 @ 10:43 |
In Engeland verloopt de elektrificatie van de Great Wester Main Line niet helemaal soepel. Om (tijdelijk) wat kosten te besparen komt er op vier trajecten iets later waslijn te hangenhttp://www.railjournal.co(...)ication-project.html | |
James1988 | woensdag 9 november 2016 @ 11:17 |
"iets later" Net als dat elektrificatie van de Midland Main Line iets later komt zeker? | |
Mr_Klaasje | woensdag 9 november 2016 @ 12:01 |
Kortom.. Straks rijdt driekwart van de treinen alsnog op diesel ter hoogte van Reading? | |
Mr_Klaasje | woensdag 9 november 2016 @ 12:02 |
Waarom is het trouwens überhaupt zo duur? 2,8 miljard? | |
b2py | woensdag 9 november 2016 @ 13:05 |
Er gaat daar nog meer mis overigens http://www.railjournal.co(...)ned.html?channel=522 | |
ReisT | woensdag 9 november 2016 @ 13:12 |
Dat valt misschien wel mee, omdat de elektrificatie later klaar is komen er meer bi-mode treinstellen gebouwd dan aanvankelijk de bedoeling was. Onder andere omdat alle bestaande tunnels en viaducten te laag zijn. Het is niet simpelweg een draadje erboven hangen, daar moet eerst ruimte voor gemaakt worden. | |
Dr_Flash | woensdag 9 november 2016 @ 13:42 |
Er staat nergens hoeveel later. Kan wel Sint Juttemis worden dus. | |
b2py | woensdag 9 november 2016 @ 14:04 |
Je kan ook stroomloos maken nabij bruggen | |
Dr_Flash | woensdag 9 november 2016 @ 15:20 |
ja, maar een tunnel is daar al snel te lang voor. | |
dennistd | woensdag 9 november 2016 @ 15:25 |
Vijf doden bij het omslaan van een tram bij Londen: http://www.bbc.com/news/live/uk-england-london-37811029 | |
Darkwing_Duck | woensdag 9 november 2016 @ 15:38 |
Hoe doe je dat dan? | |
dennistd | woensdag 9 november 2016 @ 16:01 |
Te hard door de bocht lijkt me... | |
b2py | woensdag 9 november 2016 @ 16:14 |
Auto tegenaan rijden, zie Zaandam | |
ReisT | woensdag 9 november 2016 @ 17:01 |
¿Zaandam? Leg uit. Hier was in elk geval geen auto om tegengaan te rijden. | |
Dr_Flash | woensdag 9 november 2016 @ 17:12 |
Rijden er trams in Zaandam? | |
James1988 | woensdag 9 november 2016 @ 17:46 |
Nou, zo dus:
| |
dennistd | woensdag 9 november 2016 @ 18:00 |
Zaandam is een DDM gekanteld in de jaren ‘90. Het spoor naar Enkhuizen heeft een overweg, daar is een voertuig geramd waardoor de trein kantelde en tegen de flyover knalde. | |
b2py | woensdag 9 november 2016 @ 19:09 |
Trein op overweg, auto rijdt tegen trein, trein in de sloot http://m.dichtbij.nl/zaan(...)delijk-treinongeval- | |
greavy | woensdag 9 november 2016 @ 19:52 |
De al enige tijd geplaagde HKX, Hamburg-Köln Express, was al gestopt met accepteren van de DB-tickets, nadat ze die juist gingen accepteren omdat de treinen veel te veel verlies leden. Nu is bekend geworden dat HKX per 11 december 2016 er mee stopt om op maandagen te rijden, maar van 14 januari tot en met 25 maart gaan ze ook niet op zaterdag rijden. Er werd echter al enige tijd niet meer op dinsdag, woensdag en donderdag gereden. Zie de site voor de dienstregeling | |
b2py | woensdag 9 november 2016 @ 19:58 |
Doek het dan gewoon op.. | |
James1988 | woensdag 9 november 2016 @ 20:09 |
Deutsche Bahn biedt tientallen reismogelijkheden per dag, waarom zou je HKX überhaupt gebruiken als die twee keer per week rijdt? | |
b2py | woensdag 9 november 2016 @ 20:13 |
Nou nou, tientallen Het is geen NS he | |
DeaDLocK2K | woensdag 9 november 2016 @ 20:15 |
Hamburg-Keulen is toch minimaal 16 ICE's en iets van 12 IC's ofzo? Of heb ik dat superverkeerd onthouden | |
James1988 | woensdag 9 november 2016 @ 20:21 |
Pak de reisplanner er maar bij. Ik zie tussen 5:00 en 20:00 twee verbindingen per uur (1x rechtstreeks, 1x met overstap), en soms drie. Tussen 20:00 en 5:00 zie ik ook nog wat treinen. Dus ja, tientallen. En dan heb ik nog niet eens gekeken naar het Nahverkehr. | |
b2py | woensdag 9 november 2016 @ 20:33 |
Oh dat had ik niet verwacht | |
b2py | woensdag 9 november 2016 @ 20:35 |
40 verbindingen om precies te zien aldus Hafas edit: Wel eens per 2 uur met overstap op Bremen voor een snellere verbinding terwijl de overstap in Bremen ook uit Hamburg komt. Edit: 19 als je alleen direct wilt, waarvan het gros een IC is | |
James1988 | woensdag 9 november 2016 @ 20:44 |
DB biedt dus veertig verbindingen per dag, en HKX twee per week. Stop er dan gewoon mee. Als je de concurrentie wil aangaan met de zittende vervoerder moet je het goed doen. MTR heeft dat begrepen toen ze MTR Express opstartten. | |
greavy | woensdag 9 november 2016 @ 22:43 |
HKX had het in het begin wel erg rooskleurig uitgedacht: 2 of 3 ritten per richting per dag geloof ik. Treinen zaten niet vol genoeg. Toen is er geschrapt. Uiteindelijk hebben ze in februari 2015 met DB een deal kunnen sluiten om ook de DB-tickets (en zelfs het QDL!) geaccepteerd te krijgen in de trein, om te hopen op hogere vullingsgraden. Maar als de trein vol zat met "HKX-ticketreizigers" mochten de "DB-ticketreizigers" niet meer mee. Vanaf 31-8-2016 is het hele DB-ticketstelsel weer geblokkeerd. Enkel nog HKX-tickets. En inmiddels is er weer rigoureus geschrapt in de dienstregeling. Er is sinds de oprichting geen verbetering geweest, het is steeds minder geworden. Zo is er een periode geweest dat er op bepaalde dagen maar één trein per richting reed, en nog buiten de spitsen ook. Dit zal wel het begin van het einde zijn, vrees ik. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 09-11-2016 22:53:20 ] | |
dennistd | woensdag 9 november 2016 @ 22:45 |
Zijn die Oostenrijkse rijtuigen eigenlijk ooit gebruikt door HKX? | |
greavy | woensdag 9 november 2016 @ 22:51 |
Nee, ze rijden momenteel hiermee (2 stammen): | |
Dr_Flash | woensdag 9 november 2016 @ 23:25 |
Wat vinden jullie hiervan? | |
James1988 | donderdag 10 november 2016 @ 00:00 |
Tsja, eigen schuld. Als je op het spoor de concurrentie wil aangaan moet je iets bieden dat minstens net zo goed is als wat er al rijdt. Met een handvol treinen per week kom je er simpelweg niet als de concurrent 40 verbindingen per dag biedt. Toen MTR Express begon zijn ze een kijkje gaan nemen in Hamm, om te zien of tweedehands DB-rijtuigen . Die zouden wel opgelapt kunnen worden, maar MTR vond het "niet goed genoeg". Daarom hebben ze uiteindelijk maar gloednieuwe treinen aangeschaft bij Stadler. | |
Kansenjongere | donderdag 10 november 2016 @ 00:17 |
Ik vind het een hoog LuckyTV-gehalte hebben. #WerkenBijDeNS | |
Peterselieman | donderdag 10 november 2016 @ 00:31 |
Creatief met kurk | |
derLudolf | donderdag 10 november 2016 @ 01:25 |
Ik ben best verbaasd dat er zoveel mogelijk is in Powerpoint. Eerlijk gezegd zie ik de meerwaarde er niet van in om zo'n politieagent of een trein helemaal met powerpoint vormen te maken. Een vectorbestand werkt wat dat betreft makkelijker. Geen idee PP daar mee overweg kan. Aangezien het een Office programma is, is het vrij aannemelijk dat de hele boel door elkaar gaat als je iets wilt aanpassen | |
Prins_Pils | donderdag 10 november 2016 @ 01:55 |
Ik had eigenlijk verwacht een filmpje te zien van deze grappenmakers.. ..maar dit wordt wel heel erg gebracht alsof het echt is.. zou het? Wel knap gedaan hoor. Edit: die gastjes lijken wel een beetje op elkaar.. [ Bericht 23% gewijzigd door Prins_Pils op 10-11-2016 02:00:27 ] | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 november 2016 @ 03:49 |
Hoe maak ik een presentatie les 1. Gewoon prima en meer mensen zouden zich hier aan moeten houden want het voorkomt death by PowerPoint. | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 november 2016 @ 03:51 |
Hetzelfde geldt trouwens voor prezi en keynote. Nou nog het maximale aantal slides naar een stuk of tien. | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 november 2016 @ 03:54 |
Geloof me, 99 van de honderd keer is dat hetzelfde kennisgebrek als dat waarom jij zegt dat je niet wist dat het zo uitgebreid kan. | |
James1988 | donderdag 10 november 2016 @ 08:16 |
Bij de vorige klant waar ik zat waren ze helemaal verzot op Powerpoint. Alles moest in een powerpoint: functionele en technische documentatie, projectplanning, budgetten, noem het maar op. | |
Dr_Flash | donderdag 10 november 2016 @ 08:22 |
Dat is wel waar ja Maar "death by PowerPoint"? Vertel eens? | |
James1988 | donderdag 10 november 2016 @ 08:30 |
Dan denk ik aan een presentatie moeten bijwonen waar geen goede structuur in zit, waar volzinnen op de slides zijn geplempt, amper aandacht is besteed aan een consistente opmaak en de presentator uiteindelijk niks anders doet dan de slide oplezen terwijl het publiek vooral naar de slide kijkt... of in slaap valt. | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 november 2016 @ 08:45 |
Zoals je misschien wel weet geef ik dus heel af en toe weleens een presentatie voor een redelijke groep mensen dus ik heb ooit eens een keer een poging gedaan om er zoveel mogelijk best practice over te leren. Vooral omdat ik in het begin echt doodzenuwachtig was. Daarnaast heb ik geen academische achtergrond maar letterlijk 5 jaar MAVO en een jaar MBO en dan leer je dat ook niet echt. Dat presenteren zo belangrijk is op HBO en hoger is denk ik grotendeels zeer goed. Maargoed, wat blijkt er volgens mij uit... Er is vrij veel onderzoek naar gedaan en de resultaten ontlopen elkaar nooit veel; Korte bondige presentaties met heldere bulletpoints zijn extreem belangrijk. Dát blijft hangen. Heb je meer te vertellen over een slide dan de 5 bullets die er op de slide staan? Heel goed! Zet het vooral niet op de slide maar leg het uit. Dat is trouwens een dubbelzijdig mes want het zorgt er ook voor dat een presentatie niet te kopiëren is maar dat je overal en nergens uitgenodigd wordt om hem nog een keer te komen geven. De belangrijkste punten samengevat van ieder onderzoek wat er ooit over is gepubliceerd: - Laat een presentatie nooit langer duren dan 45 minuten - In die 45 minuten heb je maximaal 10-12 slides nodig - In die 10 slides heb je slechts zeer beperkt bullet points nodig, 2-5 per slide - Gebruik tussen de slides videos of demos. Is de zaal groot en het event groot genoeg dan schakel je op één van de schermen over naar een live beeld van jou op het scherm - Overgangen en animaties zijn helemaal niet zo belangrijk voor de ontvanger, wel voor de 3e partij (de consument zoals wij die de jaarcijfers van NS bekijken) - Gebruik een uniform design voor je slide deck - Ga NOOIT met je rug naar het publiek staan behalve als je een keer iets eenmalig moet aanwijzen met een laserpointer - Bewaar vragen nooit tot het einde tenzij je middenin een demo zit - Doe alleen een demo als het niet erg is dat het stuk gaat, anders filmpje laten zien en net doen alsof je een demo doet - Gebruik humor en hou rekening met je publiek, dus geen Anne Frank-grappen als je presenteert voor de Wiesenthalstichting. - Spreek duidelijk. Praat niet duidelijk maar SPREEK duidelijk. Niet te snel. Dit is ook de reden waarom bepaalde mensen BN'er zijn geworden, omdat ze duidelijk te verstaan zijn. - Een accent is niet erg, zolang je maar je best doet en niet monotoon spreekt Als je niet interessant praat dan krijg je dus dat mensen in elkaar storten en letterlijk in slaap vallen. Dát is dus Death By Powerpoint. Niemand heeft ook maar het flauwste idee waar je het over hebt als ze alleen maar bezig zijn met wat voor marteling ze nu weer moeten ondergaan. Dat is zeg maar mijn zelfhulpboek voor wat betreft presenteren, de grootste groep was 1500 nerds in Orlando over een onderwerp waar ik stiekem niet zoveel vanaf wist op dat moment maar de oorspronkelijke presentator had een been gebroken. Ik weet dat het makkelijk gezegd is, maar in de praktijk is dit echt best wel moeilijk. Daarom zijn er ook maar weinig mensen per vakgebied naar wie het ontzettend prettig is om te luisteren, dat zijn natuurtalenten. | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 november 2016 @ 08:46 |
Ja, dit is een beter antwoord in het algemeen, ik gaf hierboven specifiek mijn persoonlijke voorkeur aan. | |
Dr_Flash | donderdag 10 november 2016 @ 08:48 |
Ja, of een "presentatie" waar niets anders uit blijkt dan "kijk eens hoe goed ik alle hippe effectjes en geluidjes weet te vinden!" | |
Kansenjongere | donderdag 10 november 2016 @ 08:52 |
Zolang je maar netjes afsluit met een slide met maakt de rest van de presentatie toch weinig uit? | |
Dr_Flash | donderdag 10 november 2016 @ 08:52 |
Oh wauw, goed verhaal wel | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 november 2016 @ 08:54 |
Ik moet nog even kwijt trouwens dat ik het echt heel leuk vind dat je het filmpje (wat ik al gezien had maar expres niet gepost had) niet afkraakte maar oprecht vroeg wat men er van vindt. Ik vind het namelijk totaal niets met treinen/PTA te maken hebben, op dezelfde manier als dat pinnen een hulpmiddel is om een treinkaartje te kunnen kopen zeg maar, en ik had persoonlijk verwacht dat je het de grond in zou willen boren maar ik was dus bij voorbaat volledig verkeerd. Thank for proving me wrong (y) | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 november 2016 @ 08:58 |
Ik sluit ál mijn presentaties af met een Duitse locomotief met een truc in de nummering. Over 3 weken ga ik mijn lievelings DB-loc gebruiken want het wordt mijn 103e presentatie dus komt er een 103 aan het eind. En de mensen die me kennen die weten waarom en vinden dat leuk. Zo kan je wel meer 'leuke grapjes' (dat is natuurlijk relatief en afhaneklijk van het publiek) uithalen. En kak ik moet naar bed. | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 november 2016 @ 09:03 |
Ik vergat trouwens een van de belangrijkste dingen: Stel vragen aan je publiek en daag je publiek uit om vragen te stellen en beloon het beantwoorden en stellen met suffe dingen zoals lollies, het liefst met lokale dingen (dus als je in het buitenland bent een stroopwafel). Dat werkt voor kennisdeling heel goed, voor samenvattingen voor de baas kan je dat totaal achterwege laten. | |
Dr_Flash | donderdag 10 november 2016 @ 09:42 |
Het wordt nog weleens wat met mij | |
b2py | donderdag 10 november 2016 @ 09:44 |
Goede post Deadlock | |
Frozen-assassin | donderdag 10 november 2016 @ 12:40 |
Uitrol ERTMS weer enigszins vertraagd, niet dat het heel verrassend is...
| |
Dr_Flash | donderdag 10 november 2016 @ 12:42 |
Ha ha nu met planningen voor over 22 jaar komen | |
b2py | donderdag 10 november 2016 @ 13:14 |
Prima planning toch? Weer lekker veel hinder creëeren | |
De_Hertog | donderdag 10 november 2016 @ 13:24 |
Mooie post, die ik ga opslaan. Dank! Wat bedoel je hier precies mee? Je zei eerder dat filmpje van de NS gewoon prima te vinden, maar ik zou zelf zeggen dat er veel te veel afbeeldingen, animatie en 'gedoe' in zit. Misschien de eerste keer leuk om te zien maar als je hierin bedrijfspresentaties gaat geven gaat het na een tijdje wel vervelen. Daarnaast, leidt het niet enorm af? | |
James1988 | donderdag 10 november 2016 @ 13:38 |
Nee, http://m.ns.nl is de nek omgedraaid | |
dennistd | donderdag 10 november 2016 @ 13:41 |
Die gebruikte ik altijd nog, die kwam tenminste niet met onzinnige aanvullingen op stations of tijden waar ik niet op zat te wachten... | |
derLudolf | donderdag 10 november 2016 @ 13:44 |
Waarom lukt eerder 'echt niet' dan? Niet genoeg personeel om dit te doen, niet genoeg geld, techniek nog niet rijp? Huidige materiaal als VIRM/DDZ/ICMm zijn niet geschikt voor ERTMS? | |
Dr_Flash | donderdag 10 november 2016 @ 13:48 |
Doet het bij mij gewoon hoor | |
MTL | donderdag 10 november 2016 @ 13:48 |
Mwa, vanuit NS wordt er juist nu al een project opgestart voor testen en ombouw van materieel voor ETCS. Hoewel er wel een aantal jaar overheen gaat waarschijnlijk, gok ik zomaar dat het meeste NS materieel al voor de uitrol omgebouwd zal zijn. Maar als ik het zo lees is de herziene planning simpelweg een keuze van een aantal trajecten die al voorzien waren (Kijfhoek - Roosendaal grens had al in 2018 omgebouwd moeten worden geloof ik) en trajecten waarvan de beveiliging aan het einde van de levensduur is, dus sowieso al vernieuwd moet worden. Dat is natuurlijk goedkoper dan voortijdige vervanging door ERTMS | |
MTL | donderdag 10 november 2016 @ 13:49 |
Je wordt nu naar de normale NS site geleid Ik gebruikte ook graag de oude mobiele site: lekker snel, makkelijk afkortingen gebruiken, en overzichtelijk. | |
Dr_Flash | donderdag 10 november 2016 @ 13:50 |
kan nog steeds toch? Ik gebruik altijd verkortingen in die app. | |
derLudolf | donderdag 10 november 2016 @ 13:51 |
Je wordt doorgelinkt naar de desktop site http://www.ns.nl/reisinformatie | |
MTL | donderdag 10 november 2016 @ 13:52 |
Ja, maar je moet vervolgens weer uit de lijst kiezen. Zitten een aantal extra handelingen bij en je moet nu ook scrollen | |
Dr_Flash | donderdag 10 november 2016 @ 13:54 |
Oh, een verslechtering voor luie biggen. OP DE BARRICADES! | |
MTL | donderdag 10 november 2016 @ 13:57 |
Nee, dat heet productiviteitsverlaging Ik kan nu, in dezelfde tijdspanne, minder reizigers helpen met een reisadvies | |
Claude_Viole | donderdag 10 november 2016 @ 13:58 |
lang leve de NS API | |
derLudolf | donderdag 10 november 2016 @ 13:59 |
Dat is een van de kerntaken van het management toch? | |
Dr_Flash | donderdag 10 november 2016 @ 14:03 |
Nou ja, er mag op z'n minst gevraagd worden welk probleem hiermee opgelost zou worden | |
James1988 | donderdag 10 november 2016 @ 14:35 |
Misschien kunnen ze nu een paar oude webservers uitzetten. | |
Dr_Flash | donderdag 10 november 2016 @ 14:39 |
Natuurlijk is er ook weer nul communicatie over, zoals met alles waar de reiziger mee gepest moet worden.. | |
WebHawk | donderdag 10 november 2016 @ 16:35 |
Dit. Ik ben al begonnen de mobiele site na te maken. Heeft Iemand toevallig nog een screenshot van de pagina met reisadvies? | |
Claude_Viole | donderdag 10 november 2016 @ 16:42 |
Deze kwam ik tegen op Twitter. Volgens mij nog wel actueel
| |
WebHawk | donderdag 10 november 2016 @ 16:53 |
Thx, daar kan ik wel wat mee En deze vond ik zelf voor AV (en wát een voorbeeld) | |
Dr_Flash | donderdag 10 november 2016 @ 17:07 |
Ik heb er misschien nog wel eentje met zeven keer "Dit reisadvies vervalt" onder elkaar | |
dennistd | donderdag 10 november 2016 @ 19:28 |
Volgens mij nog niet voorbijgekomen hier: Geen toiletten in trein Dordrecht-Geldermalsen in concessie 2018-2028 [ Bericht 0% gewijzigd door dennistd op 10-11-2016 20:19:30 ] | |
Peterselieman | donderdag 10 november 2016 @ 20:06 |
Die laatste alinea ook
| |
James1988 | donderdag 10 november 2016 @ 20:07 |
2018 - 2022? Dat is best een kortlopende concessie dan. | |
dennistd | donderdag 10 november 2016 @ 20:19 |
Ehm, waar ik 2022 zei bedoelde ik 2028. Stop de tijd, ik zet twee jokers in. | |
Adrie072 | donderdag 10 november 2016 @ 20:46 |
En wie rijdt dat? | |
Peterselieman | donderdag 10 november 2016 @ 20:47 |
Er moet nog op ingeschreven worden. Dat kan prima omdat het te gebruiken treinmaterieel al aanwezig is. | |
James1988 | donderdag 10 november 2016 @ 20:54 |
Hopelijk een nieuwkomer. National Express lijkt me wel leuk. | |
MPG | donderdag 10 november 2016 @ 20:55 |
Iedereen heeft het recht om te zeiken | |
Prins_Pils | donderdag 10 november 2016 @ 20:56 |
Jaaaa Engels fap fap fap | |
Peterselieman | donderdag 10 november 2016 @ 20:58 |
Daar heb je plaszakken voor. Verkrijgbaar bij iedere drogist | |
James1988 | donderdag 10 november 2016 @ 20:58 |
First Great MerwedeLingelijn lijkt me ook wel wat. | |
MTL | donderdag 10 november 2016 @ 21:18 |
Virgin Trains Merwedelingelijn Ltd? | |
Peterselieman | donderdag 10 november 2016 @ 21:23 |
BES MLL BV | |
James1988 | donderdag 10 november 2016 @ 21:26 |
Ik zou het doen | |
Dr_Flash | donderdag 10 november 2016 @ 21:43 |
Klinkt als "Bushmill's " | |
WebHawk | vrijdag 11 november 2016 @ 00:03 |
Gewoon zomaar even een voortgangetje | |
Dr_Flash | vrijdag 11 november 2016 @ 00:08 |
En nou alles wat aan NS doet denken eraf trappen | |
James1988 | vrijdag 11 november 2016 @ 00:08 |
Misschien ook een ander vrouwtje in de header? | |
WebHawk | vrijdag 11 november 2016 @ 00:09 |
Was ik al van plan ja. Iets wat een foute sneer is maar je niet meteen doorhebt. Een mooie V250 ofzo. jaja contradictie enzo | |
James1988 | vrijdag 11 november 2016 @ 00:10 |
Als je de bugs ook overneemt is een V250 zeker wel op z'n plek. | |
WebHawk | vrijdag 11 november 2016 @ 00:12 |
Suggesties voor een headerfoto? (Gaarne rechtenvrij of eigen werk incluis bronvermelding) | |
James1988 | vrijdag 11 november 2016 @ 00:14 |
Pluk maar wat van m'n Flickr als je wilt. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 november 2016 @ 00:15 |
Als er toch een lekker wijf in moet, dan doe ook maar een ECHT lekker wijf en niet zo'n 3 x 3 pixel kutplaatje | |
WebHawk | vrijdag 11 november 2016 @ 00:40 |
Nieuwe headert. | |
Claude_Viole | vrijdag 11 november 2016 @ 01:03 |
Gebruik je nou de NS API voor de vertrektijden, of de datastroom van het NDOV-loket? Die loopt gelijk met de informatieborden . | |
WebHawk | vrijdag 11 november 2016 @ 02:20 |
Op dit moment de NS API. Volgens mij kan ik daarmee de basisversie gewoon namaken. Voor uitbreidingen kijk ik daarna verder. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 november 2016 @ 06:43 |
De ratp heeft nog wel steeds zo een wap site (wml) http://wap.ratp.fr/siv/ | |
b2py | vrijdag 11 november 2016 @ 06:57 |
Zitten die er nu wel in dan? | |
ReisT | vrijdag 11 november 2016 @ 07:44 |
Nee, omdat de provincie dat dus niet nodig vond en vindt. | |
b2py | vrijdag 11 november 2016 @ 07:49 |
Omdat er later stond dat ze de huidige treinen blijven gebruiken, de ophef over ontbreken toiletten heb ik daar gemist #regio | |
Dr_Flash | vrijdag 11 november 2016 @ 08:12 |
Eigenlijk geen enkel nieuws dus | |
JDude | vrijdag 11 november 2016 @ 08:14 |
Gezeik om niets. [ Bericht 8% gewijzigd door JDude op 11-11-2016 08:20:04 ] |