abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166444056


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( :r )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Speelt wel eens met echte treintjes *O*


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

pi_166444131
god weer die diesel sjait
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 6 november 2016 @ 00:36:32 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_166444192
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 00:26 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Nóg een nieuwe sprinter? :o :')
Die FLIRTs hadden er nooit moeten komen hè :s)
pi_166444231
Over FLIRTs gesproken, welke kenner spot iets opvallends?

  Redactie Frontpage / Sport zondag 6 november 2016 @ 00:43:01 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_166444305
quote:
6s.gif Op zondag 6 november 2016 00:38 schreef GlenSpey het volgende:
Over FLIRTs gesproken, welke kenner spot iets opvallends?

[ afbeelding ]
de OBIS-knop?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_166444442
het koffievlak helt af.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 6 november 2016 @ 00:53:28 #7
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_166444480
Hij staat uit :o
  zondag 6 november 2016 @ 00:53:34 #8
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_166444483
Wat helling in het blad is toch makkelijker sudoku's schrijven? :)
doei
  zondag 6 november 2016 @ 00:53:41 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_166444484
De wijzerplaat die tot 200 loopt en de lampjes bij iedere 10 km/u? Ofwel, ATB-NG?
  zondag 6 november 2016 @ 00:54:02 #10
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_166444488
quote:
14s.gif Op zondag 6 november 2016 00:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de OBIS-knop?
Zit er altijd al in bij de NS en RNET.
pi_166444525
Het is nog niet gevonden...
tis ook wel een heel flauwe hoor
  zondag 6 november 2016 @ 01:04:50 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_166444641
Een Alstom-logootje op de wijzerplaat?
  zondag 6 november 2016 @ 01:06:47 #13
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_166444664
Waar is die foto eigenlijk gemaakt? Kopsporen en een damwand?
doei
  Redactie Frontpage / Sport zondag 6 november 2016 @ 01:11:18 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_166444734
Dat je met 40 door het juk mag rossen terwijl de trein stilstaat en uit is?
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 6 november 2016 @ 01:15:18 #15
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_166444794
40 is de 'neutraalstand' van ATB toch?
doei
  Redactie Frontpage / Sport zondag 6 november 2016 @ 01:19:15 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_166444853
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 01:15 schreef Prins_Pils het volgende:
40 is de 'neutraalstand' van ATB toch?
ja, maar waarom zou dat lampje moeten branden als de stuurstroom aan die zijde niet ingeschakeld is en de trein uit lijkt te staan?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport zondag 6 november 2016 @ 02:25:39 #17
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_166445870
quote:
6s.gif Op zondag 6 november 2016 00:38 schreef GlenSpey het volgende:
Over FLIRTs gesproken, welke kenner spot iets opvallends?

[ afbeelding ]
Een digitale snelheidsaanduiding waarvan de helderheid in te stellen is?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zondag 6 november 2016 @ 02:26:43 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_166445889
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 01:06 schreef Prins_Pils het volgende:
Waar is die foto eigenlijk gemaakt? Kopsporen en een damwand?
Nijmegen REP denk ik
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_166447568
quote:
14s.gif Op zondag 6 november 2016 01:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ja, maar waarom zou dat lampje moeten branden als de stuurstroom aan die zijde niet ingeschakeld is en de trein uit lijkt te staan?
Dat heb ik bij ATB vaker gezien.
Bier.
pi_166447866
quote:
6s.gif Op zondag 6 november 2016 00:56 schreef GlenSpey het volgende:
Het is nog niet gevonden...
tis ook wel een heel flauwe hoor
NOG flauwer? :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 6 november 2016 @ 08:12:17 #21
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_166447923
Vandaag een pretrondje, TGV Marne-la-Vallée naar Toerkonje, daar de AnsaldoBreda tram en de metro verkennen, morgen weer terug 8-)
pi_166447934
Goed begin van de dag in Lelystad. Eèn van de twee (!) intercity's die vanuit Lelystad reden is op het rangeerterrein kapot gegaan waardoor er behoorlijk wat treinen uitvallen op deze vroege morgen. Gelukkig voor mij reed er door werkzaamheden een extra sprinter anders had er een railcateraar gemist in de trein naar Utrecht vanuit Zwolle.
Bedankt DOEI!
pi_166448200
quote:
6s.gif Op zondag 6 november 2016 00:38 schreef GlenSpey het volgende:
Over FLIRTs gesproken, welke kenner spot iets opvallends?

[ afbeelding ]
Je bedoelt de AFB?
Nieuw bij NSR, al jaren bij onze buren :P
Ik maak er altijd weer dankbaar gebruik van bij de Traxx, het rijdt heerlijk *O*
Echt iets voor de luie machinist, alleen niet vergeten te stoppen :P

[ Bericht 8% gewijzigd door MTL op 06-11-2016 09:40:49 ]
  zondag 6 november 2016 @ 09:17:57 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_166448260
AFB ???
pi_166448357
Automatische Fahr- und Bremssteuerung.
In Nederland is enkel de basisversie toegestaan: Je stelt een doelsnelheid (Vsoll) in, en zodra je tractie geeft zal de trein tot die snelheid accelereren en daarna de snelheid aanhouden. De trein/loc remt dus ook automatisch bij als-ie heuvel af gaat.
In Duitsland hebben ze nog twee versies, als ik het goed begrepen heb. Een versie waarbij enkel de acceleratie geregeld wordt (dus je moet zelf bijremmen) en een uitgebreide versie waarbij ook de doelsnelheid automatisch wordt ingesteld (bij LZB/ERTMS lijnen), met inachtneming van de Vmax, dus Vsoll=Vmax van het materieel en de plaatselijke snelheid op het traject. Hierbij zal de trein ook volledig automatisch optrekken en afremmen bij wissels, of stoppen voor rode seinen. Ook automatisch stoppen bij stations op de juiste positie (afhankelijk van treinlengte) behoort tot de mogelijkheden. Je stelt zelf wel nog de maximale hoeveelheid tractie in die gegeven mag worden door de computer (bij alle versies overigens), zodat het optrekken en remmen ook comfortabel verloopt.
Maar die uitgebreide versie is dus niet toegestaan in Nederland.

[ Bericht 3% gewijzigd door MTL op 06-11-2016 09:44:04 ]
  zondag 6 november 2016 @ 10:02:01 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_166448638
Lijkt een beetje op cruisecontrol zoals ik in de vrachtwagen heb. Ik stel de snelheid in (bijv. 85), en hij trekt door tot 85 (werkt pas boven de 30 km/h), en heuvel af remt het ook af (mag max. 5 km/h sneller, kan ik beperken tot max. 2 km/h sneller).
pi_166448692
Klopt, AFB is heerlijk in trainsimulator
pi_166448905
quote:
6s.gif Op zondag 6 november 2016 00:38 schreef GlenSpey het volgende:
Over FLIRTs gesproken, welke kenner spot iets opvallends?

[ afbeelding ]
de manometer kleurtjes voor hoofdreservoir en treinleiding zijn omgedraaid?
pi_166449060
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 10:24 schreef Salatrel het volgende:

[..]

de manometer kleurtjes voor hoofdreservoir en treinleiding zijn omgedraaid?
:Y ^O^ :')
pi_166449151
quote:
1s.gif Op zondag 6 november 2016 09:30 schreef MTL het volgende:
Automatische Fahr- und Bremssteuerung.
In Nederland is enkel de basisversie toegestaan: Je stelt een doelsnelheid (Vsoll) in, en zodra je tractie geeft zal de trein tot die snelheid accelereren en daarna de snelheid aanhouden. De trein/loc remt dus ook automatisch bij als-ie heuvel af gaat.
In Duitsland hebben ze nog twee versies, als ik het goed begrepen heb. Een versie waarbij enkel de acceleratie geregeld wordt (dus je moet zelf bijremmen) en een uitgebreide versie waarbij ook de doelsnelheid automatisch wordt ingesteld (bij LZB/ERTMS lijnen), met inachtneming van de Vmax, dus Vsoll=Vmax van het materieel en de plaatselijke snelheid op het traject. Hierbij zal de trein ook volledig automatisch optrekken en afremmen bij wissels, of stoppen voor rode seinen. Ook automatisch stoppen bij stations op de juiste positie (afhankelijk van treinlengte) behoort tot de mogelijkheden. Je stelt zelf wel nog de maximale hoeveelheid tractie in die gegeven mag worden door de computer (bij alle versies overigens), zodat het optrekken en remmen ook comfortabel verloopt.
Maar die uitgebreide versie is dus niet toegestaan in Nederland.
Nog even en we zijn helemaal niet meer nodig :')
Klopt het dat als je dat AFB systeem niet instelt je maximum snelheid 1 km/u is?
pi_166449186
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 10:24 schreef Salatrel het volgende:

[..]

de manometer kleurtjes voor hoofdreservoir en treinleiding zijn omgedraaid?
Oh jee, afgekeurd! Uit dienst halen! :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_166449220
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 10:41 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Nog even en we zijn helemaal niet meer nodig :')
Klopt het dat als je dat AFB systeem niet instelt je maximum snelheid 1 km/u is?
Geen idee, ik ken de Flirt niet :P
Bij de Traxx is het gewoon 0. Een van die stomme dingen (na een reset staat ie weer op 0). Wel de AFB aanzetten, maar vergeten te controleren welke doelsnelheid is ingesteld ;(
Ook zo'n leuke: met AFB ingeschakeld achteruit proberen te rijden (hint: dat lukt je niet, zo heeft een collega aan den lijven ondervonden :')).
Maar met de Traxx is vanuit de Traxx zelf de AFB niet verplicht (sterker nog, standaard staat het niet aan).
Eerst (met 1 loc) mochten we nog zonder AFB rijden, maar inmiddels (nu we met twee locs rijden) is het verplicht (e.e.a. heeft te maken met de maximale hoeveelheid tractie die gegeven mag worden en de infrastructuur. Die wordt door de AFB beperkt. Schijnbaar zijn twee Traxx locs iets te krachtig voor zes rijtuigjes :P).

[ Bericht 25% gewijzigd door MTL op 06-11-2016 10:52:22 ]
pi_166449490
tweemaal traxx sleurt 6 volledig geremde rijtuigen ook met speels gemak vooruit :+
pi_166452865
Gaat het alleen om dat of heeft het te maken met het niet afvallen van snelschakelaars in onderstations?
Bier.
pi_166453316
Tweemaal Traxx beperkt zichzelf tot 4000 Ampère onder 1,5 kV en als de lijnspanning dropt, zullen de locs automatisch afschakelen om de lijnspanning niet onder de kritieke waarde te laten zakken.
Altijd weer leuk echter als je net in dezelfde bovenleidingsgroep aan het optrekken bent als 3x ICM. Die hebben dat soort beperkingen niet, waardoor die vervolgens inderdaad de snelschakelaar van het onderstation er uit laten knallen als de machinist daarvan vol uitstuurt.

Onder 25 kV is echter de beperking niet aanwezig (overigens in het begin bij 1,5 kV ook niet, dan zit je nog niet aan de 4000A).
Daar zal dus de AFB de optreksnelheid beperken tot 0,5 m/s2.
  zondag 6 november 2016 @ 15:05:08 #36
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_166453412
Die trams van AnsaldoBreda zijn totaal ruk...

Mag ik dat zeggen?
  zondag 6 november 2016 @ 15:05:58 #37
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_166453430
Ja,dat mag ik zeggen...
pi_166453456
quote:
14s.gif Op zondag 6 november 2016 10:35 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

:Y ^O^ :')
dat krijg je ervan als je je o zo geweldige treinen van een betrouwbare Zwitserse fabrikant door een stel polen in elkaar laat schroeven :')
  zondag 6 november 2016 @ 15:07:50 #39
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_166453475
Onder 25 kV ga je die 4000A dan ook niet halen (I = P/U).

Her maximum is iets van 800A meen ik me te herinneren?
pi_166454184
Onder 25 kV is het uiteraard geen 4000A. Ik heb geen idee wat de daadwerkelijke limiet is voor 25 kV, daar ben ik nooit tegenaan gelopen.
De ampèremeter loopt inderdaad tot 800A, maar dat heb ik nooit gehaald.
  zondag 6 november 2016 @ 16:04:25 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_166454776
Het maximale ampèrage (I) hangt af van het maximaal gevraagd vermogen (P) en de spanning op de bovenleiding (U).

Een Traxx kan maximaal 5,6 kW aan vermogen leveren, als je dat invult in de formule [i]I = P / U[/ip] volgt daaruit: I = 5600000 / 25000 = 224 A. Dat is het maximale ampèrage wat een Traxx trekt onder 25 kV.

Een Eurostar e320 heeft een vermogen van 16 MW, het maximale ampèrage is dus: 16000000 / 25000 = 640 A.
  zondag 6 november 2016 @ 16:13:42 #42
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_166455006
quote:
1s.gif Op zondag 6 november 2016 15:05 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Die trams van AnsaldoBreda zijn totaal ruk...

Mag ik dat zeggen?
Deze gedrochten? :P
doei
pi_166455862
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 16:04 schreef James1988 het volgende:
Het maximale ampèrage (I) hangt af van het maximaal gevraagd vermogen (P) en de spanning op de bovenleiding (U).

Een Traxx kan maximaal 5,6 kW aan vermogen leveren, als je dat invult in de formule [i]I = P / U[/ip] volgt daaruit: I = 5600000 / 25000 = 224 A. Dat is het maximale ampèrage wat een Traxx trekt onder 25 kV.

Een Eurostar e320 heeft een vermogen van 16 MW, het maximale ampèrage is dus: 16000000 / 25000 = 640 A.
Ik geloof je zo. Natuurkunde had ik ingewisseld voor biologie, dus ik weet niets van dat soort dingen :P
Maar het komt mij wel bekend voor, ook vanuit de Traxx. Ik zal de volgende keer er eens op letten hoe het is onder 25-27 kV.
  zondag 6 november 2016 @ 16:59:14 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_166456079
quote:
1s.gif Op zondag 6 november 2016 16:50 schreef MTL het volgende:

[..]

Ik geloof je zo. Natuurkunde had ik ingewisseld voor biologie, dus ik weet niets van dat soort dingen :P
Heb je daar ook tijdens je opleiding helemaal niks over gehoord dan? :o

Bij NMBS hoef je niet eens op een sollicitatiegesprek te gaan als je weinig op hebt met natuurkunde. Ze hebben zelfs een syllabus gemaakt over dit soort dingen.
quote:
Maar het komt mij wel bekend voor, ook vanuit de Traxx. Ik zal de volgende keer er eens op letten hoe het is onder 25-27 kV.
Tof :Y
pi_166456623
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 16:59 schreef James1988 het volgende:

[..]

Heb je daar ook tijdens je opleiding helemaal niks over gehoord dan? :o

Bij NMBS hoef je niet eens op een sollicitatiegesprek te gaan als je weinig op hebt met natuurkunde. Ze hebben zelfs een syllabus gemaakt over dit soort dingen.

[..]

Tof :Y
En terecht dat je dat soort basiskennis moet weten
pi_166456651
quote:
1s.gif Op zondag 6 november 2016 17:19 schreef b2py het volgende:

[..]

En terecht dat je dat soort basiskennis moet weten
Waar gaat dit soort kennis je bij helpen dan als machinist?
pi_166456861
Hoofdpijn krijgen :+
  zondag 6 november 2016 @ 17:40:38 #48
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_166457177
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 16:13 schreef Prins_Pils het volgende:

[..]

Deze gedrochten? :P
[ afbeelding ]
Ja :'(
  zondag 6 november 2016 @ 17:41:35 #49
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_166457209
James, weet jij toevallig eeen stoelindeling te vinden van de ouigo? Ik heb al proberen te zoeken...
pi_166457284
quote:
7s.gif Op zondag 6 november 2016 17:20 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Waar gaat dit soort kennis je bij helpen dan als machinist?
Beetje basiskennis over waar je mee om gaat lijkt me wel essentieel, en tsja, het vakmanschap is er al niet meer bij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')