Downloadquote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 23 zijn:
* Veteranendag krijgt primeur in Den Haag
* Andere Overheid krijgt gestalte
* NRF op de logistieke toer in Noorwegen
* Mariniers op zoek naar nieuwe radio
* Wielrenner Alberts pakt de 'bergprijs's
Briljant trouwens hoeveel mensen wel een mening hebben, maar geen flauw idee waar het over gaat.quote:Op woensdag 22 juni 2005 12:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
op de frontpage stond gisteren het nieuws dat een eurofighter 2 f15 had neergeschoten tijden een onverwachte oefening
hier dus
Eurofighter 'wint' van Amerikaanse F15's
Dat is de Hr.Ms. Tromp.quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:20 schreef HarigeKerel het volgende:
[[url=http://img51.echo.cx/img51/9620/img05242vs.jpg]afbeelding][/URL]
[[url=http://img51.echo.cx/img51/4858/img05256at.jpg]afbeelding][/URL]
Net gemaakt op de Jan Schaefertbrug (ofzo) in Adam
Weet iemand wel en wat voor een bootje dit is? waarom zou die in Adam liggen?
Ohja mocht 1 van die agenten die op die brug stonden dit lezen: fok jullie!![]()
Nog zoiets ja.quote:Op woensdag 22 juni 2005 22:25 schreef RonaldV het volgende:
Amerikaans spionagevliegtuig neergestort
Namen worden ook wel eens opnieuw gebruikt, "De Zeven Provinciën" was de naam van het schip van Michiel Adriaanszoon De Ruyter. honderden jaren terug, en wordt nog steeds gebruikt.quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:05 schreef Xenwolfie het volgende:
Huh de Tromp? Ik dacht dat dat ding in de 2de wereld oorlog naar de zeebodem werd gedegradeerd, dat zal dan wel een andere boot geweest zijn.
Tradities, waarvan een aantal ook nog eens bij Koninklijk Besluit zijn vastgelegd.quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:09 schreef ToXiCitY het volgende:
[..]
Namen worden ook wel eens opnieuw gebruikt, "De Zeven Provinciën" was de naam van het schip van Michiel Adriaanszoon De Ruyter. honderden jaren terug, en wordt nog steeds gebruikt.
Er moet bijvoorbeeld ten alle tijde een marineschip zijn die de naam "Van Speijk" draagt, geen idee waarom maar ze houden zich er wel aan. Toen het oude Leander fregat Van Speijk verkocht werd werd een uit dienst gestelde mijnenveger tijdelijk "Van Speijk" genoemd om het gat op te vullen.
ik dacht dat die niet meer vlogen eerlijkgezegdquote:Op woensdag 22 juni 2005 22:25 schreef RonaldV het volgende:
Amerikaans spionagevliegtuig neergestort
Ik neem aan dat je de XB-70 bedoelt? Die vloog eind jaren 60 en was zeer controversieel. Het ding kostte een godsvermogen, en dat in een tijd dat Vietnam een steeds groter deel van het Amerikaanse defensiebudget opvrat. Toen er uiteindelijk één crashte (de schuld van een chase-plane die er tegen aan klapte) was dat het excuus om er mee te stoppen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 19:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik dacht dat die niet meer vlogen eerlijkgezegd
even iets anders op die fighter site staat iets dat de vs begin jaren 70 een bommenwerper prototype hadden die mach 3 haalde waarom is dat geschrapt.
Ik weet dat er iets vliegt. Ik heb het in electronische vorm over de Noordzee zien blèren toen ik nog bij de luchtmacht werkte, en de SR-71 was er toen al niet meer. Mijn collega's van destijds hebben het bij andere gelegenheden ook gezien, en een paar weken geleden las ik nog iemand hier die iets gezien heeft bij Noorwegen. Of dat Aurora is/was? Ik heb geen idee. Ik weet wel dat het geen SR-71 geweest kan zijn.quote:en wie gelooft er in de aurora.
You lost me... wattequote:en fransen met een amerikaans vliegtuighad dat nooit verwacht
nu de fransen zijn toch wel het toonbeeld van een te trots volk het leger maakt daar alles in eigenland van de blikopeners tot kut tanks maar ze vliegen wel een amerikaans vrachtvliegtuigquote:
De Fransen vliegen met C-135FR (de franse uitvoering van de KC-135R), met de C-130H Hercules, de E-3F Sentry en met de E-2C. Alle vier zijn aangeschaft omdat het ontwikkelen van eigen toestellen te duur zou gaan worden voor de relatief kleine series die gebruikt zouden gaan worden.quote:Op donderdag 23 juni 2005 20:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nu de fransen zijn toch wel het toonbeeld van een te trots volk het leger maakt daar alles in eigenland van de blikopeners tot kut tanks maar ze vliegen wel een amerikaans vrachtvliegtuig![]()
Het gaat beginnen.quote:OVER VIRGINIA -- Lt. Col. James Hecker flies over Fort Monroe before delivering the first operational F/A-22 Raptor to its permanent home at Langley Air Force Base, Va., on May 12. This is the first of 26 Raptors to be delivered to the 27th Fighter Squadron. The Raptor program is managed by the F/A-22 System Program Office at Wright-Patterson AFB, Ohio. Colonel Hecker is the squadron's commander. (U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Ben Bloker)
De opkomst van ICBM'S was toch ook een van de redenen?quote:Op donderdag 23 juni 2005 19:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je de XB-70 bedoelt? Die vloog eind jaren 60 en was zeer controversieel. Het ding kostte een godsvermogen, en dat in een tijd dat Vietnam een steeds groter deel van het Amerikaanse defensiebudget opvrat. Toen er uiteindelijk één crashte (de schuld van een chase-plane die er tegen aan klapte) was dat het excuus om er mee te stoppen.
Als ik me niet vergis werden de laatste ICBMs ontwikkeld om de buitenspporige kosten van de Valkyrie op te vangen. Een beetje het verhaal van de B-1, al redde die het uiteindelijk wel.quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:25 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
De opkomst van ICBM'S was toch ook een van de redenen?
ik dacht dat er toch redelijk wat opties staan op die nieuwe airbus a380 als transport toestelquote:Op donderdag 23 juni 2005 23:29 schreef sp3c het volgende:
[quote]
NAVO: Nederland moet defensie-uitgaven verhogen
AMSTERDAM - NAVO-topman De Hoop Scheffer vindt dat Nederland zijn defensie-uitgaven moet verhogen, ook al heeft Nederland een efficiënt en actief leger. Het budget zou idealiter 2 procent van het nationaal inkomen moeten zijn. In 2004 was dat 1,7 procent. Secretaris-generaal De Hoop Scheffer heeft dat donderdag gezegd tegen het ANP.
Minister Kamp (Defensie) had onlangs gezegd niet zo te letten op dit " kale cijfer". Volgens hem is het Nederlandse leger niet zo goed vergelijkbaar met andere, omdat het efficiënter is en veel meedoet met vredesoperaties.
"Kamp heeft gelijk dat Nederland een zeer actieve NAVO-bondgenoot is, of dat nu in Afghanistan is of in Irak", erkent De Hoop Scheffer. " En ik vind dat Kamp op een prima lijn zit met het uitzendklaar maken van de Nederlandse krijgsmacht. Maar het streefcijfer geldt evenzeer voor Nederland als voor andere landen. Ik kan geen uitzondering maken".
Nederland is bepaald niet het enige land dat het doel niet haalt. Van de 26 NAVO-landen zaten in 2004 acht landen boven het streefcijfer van 2 procent, achttien eronder. "Als je naar de tabelletjes kijkt, zien ze er niet briljant uit", oordeelde De Hoop Scheffer. "De Amerikanen, Britten of Fransen hoef ik er niet op aan te spreken. Enkele anderen wel en ik vind het mijn taak om dat te doen."
De Hoop Scheffer begrijpt dat NAVO-ministers van Defensie het momenteel niet makkelijk hebben om meer geld te krijgen. "Maar als de landen onze doelen serieus nemen, moeten ze voldoende investeren. De hervorming van de legers naar snellere reactiemachten kost geld. Het levert aan het einde misschien geld op, maar het kost geld. Dat is zo."
De NAVO-ministers van Defensie constateerden twee weken geleden in Brussel nog enkele tekorten in hun gezamenlijke capaciteit. De gebreken doen zich vooral voor bij ondersteunende technici en doktoren. Ook het tekort aan transport- en tankvliegtuigen is nog niet helemaal verholpen. Dat kan de inzet hinderen van de nieuwe NATO Response Force (NRF). Dit boegbeeld van de nieuwe, snel inzetbare NAVO moet in 2006 volledig inzetbaar zijn. Het telt dan ongeveer 23.000 militairen uit diverse landen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22079471/NAVO:_hogere_defensie_uitgaven_Nederland.html
[/quote
dat moet toch pijn doen voor Balkenende, jaap de hoop komt nota bene van het CDA vandaan
opwaarderen dat budget]
De B-52 zou opgevolgd worden door de B-1B en FB-111 (als "tijdelijke" oplossing) en uiteindelijk de B-2A. Van de laatste 2 zijn veel minder toestellen gebouwd dan de bedoelling was, ik geloof dat er van de B-1A eigenlijk al 244 (werd 100 B-1Bs) gebouwd hadden moeten worden, en van de B-2A 132 stuks(werd 20).quote:Op vrijdag 24 juni 2005 09:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
nee ik doelde op een opvolger van de b52 hij zag er helemaal anders uit dan de de blackbird
De A-380 is een civiele airliner. Ik denk dat je de A-400M bedoelt?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 09:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik dacht dat er toch redelijk wat opties staan op die nieuwe airbus a380 als transport toestel![]()
dus edat transport gat zal gedicht worden
heeft belgie 14 herculussenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 10:38 schreef sp3c het volgende:
die toestellen vervangen over het algemeen de c130, ze komen niet bovenop de c130 ... sterker nog het wordt alleen maar minder afaik Belgie bestelt 7 airbussen om 14 herculessen te vervengen bv ... dacht ik
en Nederland heeft natuurlijk nog steeds veel te weinig transportvliegtuigen
Waarom hebben ze die zo hard nodig dan?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 11:50 schreef sp3c het volgende:
nee ze hebben geen geld omdat ze slechts 1,3% van hun bnp uitgeven aan defensie
vergeet niet dat Belgie een brigade vol parachutisten nodig heeft, daar heb je herculessen oid. voor nodig
edit: overigens hebben ze er 12 waarvan er 1 is verongelukt, mijn fout
Ze zijn van plan Congo weer terug te nemenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 16:26 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Waarom hebben ze die zo hard nodig dan?
om parachutisten uit te duwen en te bevoorradenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 16:26 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Waarom hebben ze die zo hard nodig dan?
dat laatste vind ik overigens een uitstekende ontwikkeling (net als de admiraliteit benelux op zee) met 108 Nederlandse 72 Belgische F16's heb je toch een vrij formidabele luchtfloot op nog geen 30 miljoen inwonersquote:Op vrijdag 24 juni 2005 17:24 schreef RonaldV het volgende:
Ze zijn ooit aangeschaft toen België nog aktief was in midden Afrika. Een aantal zijn "ter herinnering" toen voorzien van kogelgaten. Daarna zijn ze gewoon in dienst gelbleven, en zoals bekend is er één gecrasht. België is altijd betrokken gebleven bij Afrika, en is als één van de weinige westeuropese landen daar goed bekend, onder andere door voedseldroppings en acties in Rwanda en Congo. De laatste 10-15 jaar maken de belgische Herculessen deel uit van de transportpool van de Benelux. Nederland leent Hercules capaciteit, de Belgen lenen onze KDC-10 capaciteit.
Dat snap ik.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 17:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
om parachutisten uit te duwen en te bevoorraden
De baas van Eindhoven heeft al eens laten doorschemeren dat zijn ideale luchtvloot is uitgerust met 4 Herculessen en 4 KDC-10s. En daarnaast de "kleine" transporttoestellen natuurlijk. Personlijk zou ik ervoor kiezen om de F60U naar de antillen te verhuizen, ter ondersteuning van de Mariniers daar, de F50 te behouden voor regionale VIP vluchten, en twee (dus één extra) G-IVs. En natuurlijk behoort de PH-KBX eigenlijk bij de KLu in plaats van Martinair.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 17:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat laatste vind ik overigens een uitstekende ontwikkeling (net als de admiraliteit benelux op zee) met 108 Nederlandse 72 Belgische F16's heb je toch een vrij formidabele luchtfloot op nog geen 30 miljoen inwoners
maar eigenlijk moet er nog een kdc10 bij (en die derde dc10 ombouwen tot tankstation)
Om dezelfde reden dat wij Luchtmobiel nodig hebben.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 18:05 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Maar waarom heeft Belgie een brigade para's nodig?
Brigade is 3000 man ofzo toch.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 18:30 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Om dezelfde reden dat wij Luchtmobiel nodig hebben.
Uit mijn hoofd (maar da's ook nog uit mijn opleiding in de koude oorlogquote:
De andere eenheden staan hier. Je kunt er van uitgaan dat NL ongeveer gelijk handelt.quote:An American battalion has between 300 to 1000 Soldiers or Marines, and consists of several companies. It is commanded by a lieutenant colonel, with majors serving as the executive officer and the Operations Officer (S-3).
quote:Op vrijdag 24 juni 2005 19:12 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Uit mijn hoofd (maar da's ook nog uit mijn opleiding in de koude oorlog) is een brigade 4 bataljons, waarvan er één een LOGbat is. En elk bataljon is zo'n 1000 man ja.
Is van Nederland. Bij ons zou dan dus 1 / 11 Landmacht militairen para zijn. Ligt het aan mij of is dat best wel heel erg veel.quote:De KL als werkgever
Bij de Koninklijke Landmacht werken ongeveer 33.000 mannen en vrouwen. Daarmee is de landmacht vergeleken met de marine, de luchtmacht en de marechaussee veruit het grootste krijgsmachtdeel.
quote:Op vrijdag 24 juni 2005 19:19 schreef RonaldV het volgende:
ah, gevonden op http://www.answers.com/battalion
[..]
De andere eenheden staan hier. Je kunt er van uitgaan dat NL ongeveer gelijk handelt.
Handige link.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 19:19 schreef RonaldV het volgende:
ah, gevonden op http://www.answers.com/battalion
[..]
De andere eenheden staan hier. Je kunt er van uitgaan dat NL ongeveer gelijk handelt.
Nee, die indruk klopt wel. Maar je moet niet vergeten dat Nederland de afgelopen 10-15 jaar heel veel gestoken heeft in het mobieler maken van het leger, en daardoor hebben we van die mooie spullen als de HrMs Rotterdam, Chinooks, Apaches, Herculessen en KDC-10s gekregen.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 20:10 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
[..]
Is van Nederland. Bij ons zou dan dus 1 / 11 Landmacht militairen para zijn. Ligt het aan mij of is dat best wel heel erg veel.
Die een hoop bureaucraten liever zien verdwijnen.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 20:21 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, die indruk klopt wel. Maar je moet niet vergeten dat Nederland de afgelopen 10-15 jaar heel veel gestoken heeft in het mobieler maken van het leger, en daardoor hebben we van die mooie spullen als de HrMs Rotterdam, Chinooks, Apaches, Herculessen en KDC-10s gekregen.
Ja hoor, dat kon al met de F.27. Ik geloof alleen niet dat de F50 ervoor gebruikt wordt. Maar de F60U doet het regelmatig.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 20:52 schreef the_Napster het volgende:
Kunnen de Fokkers eigenlijk ook para's droppen?
mjah het eigenlijke aantal ligt veel en veel hogerquote:Op vrijdag 24 juni 2005 20:21 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, die indruk klopt wel. Maar je moet niet vergeten dat Nederland de afgelopen 10-15 jaar heel veel gestoken heeft in het mobieler maken van het leger, en daardoor hebben we van die mooie spullen als de HrMs Rotterdam, Chinooks, Apaches, Herculessen en KDC-10s gekregen.
* kijken gaatquote:Op zaterdag 25 juni 2005 12:17 schreef sp3c het volgende:
hey dat post ik niet een seconde geleden in dat Srebrenica topic
Waar heb je de tekst weggehaald dan?quote:Op zaterdag 25 juni 2005 12:18 schreef sp3c het volgende:
maar ik heb geen paswoord want ik ben geen lid
hier ook maar want dat topic stinktquote:WOENSDAG, op de eerste Nederlandse Veteranendag, zullen naast 100.000 oudstrijders die tijdens de Tweede Wereldoorlog en in Nederlands-Indië, Nieuw- Guinea en Korea dienden ook de ’nieuwe’ militairen – bijvoorbeeld blauwhelmen op VN-missie – worden geeerd. Frans Erkelens is zo’n jonge veteraan. Als commando van Dutchbat III was hij in 1995 in Srebrenica gestationeerd. Daar speelde hij een hoofdrol in een van de heftigste gevechten waarbij Nederlandse special forces ooit waren betrokken. In nauwe samenwerking met een vrouwelijke F16-piloot van de Koninklijke Luchtmacht. Een actie waarover Erkelens tot vandaag zweeg.
F16-pilote schoot door Servische leger bedreigde verkenner Frans Erkelens te hulp
REDDENDE ENGEL
Door gezamenlijke actie werd nog grotere slachting in Srebrenica voorkomen
ROOSENDAAL, zaterdag
De beelden en geluiden zijn beklemmend en geven weer hoe levensbedreigend de situatie is voor zowel commando’s op de grond als voor vliegers in hun F16’s daar vlak boven. De ene stem is van Frans Erkelens, die als forward air controller (fac’er) vanaf een bergkam even buiten Srebrenica de oprukkende Bosnische Serviërs observeert en piloten naar hun doelen leidt. De andere is van een vrouw, in de cockpit van haar Nederlandse jachtbommenwerper.
We zitten in de woonkamer van oud-commando Erkelens en kijken, bijna tien jaar na dato, naar een unieke videoband. Voor de nu 37-jarige is het weer even dinsdag 11 juli 1995, de dag dat de enclave, die door Dutchbat III moest worden beschermd, uiteindelijk zal worden overlopen door Bosnisch- Servische troepen.
De vlieger nadert met haar wingman op acht kilometer hoogte Srebrenica, nog buiten het bereik van Servisch luchtafweer, als ze radiocontact krijgt met Windmill-zero two, de codenaam van Frans Erkelens. De groene baret, toen net 27, houdt samen met twee Nederlandse collega’s, twee Britten van de Special Air Service (SAS) en een tolk van de Royal Air Force (RAF) snel oprukkende eenheden van generaal Ratko Mladic in de gaten.
Erkelens maakt de vrouw in haar straaljager wegwijs en begint bij Bratunac. Omdat die stad niet op de kaart van de piloot staat, vraagt zij: „Is Bratunac de plek waar de Nederlandse gijzelaars zitten?” Na bevestiging door de commando is er even radiostilte. Dan zegt Erkelens: „This is Windmill-zero two, ziet u die haarspeldbocht, daar rijdt een tank, ziet u dat ding?” De vlieger bevestigt dat even later, maar dan raakt Windmill-zero two onder zwaar vuur en moet dekking zoeken. „Pak de tweede haarspeldbocht, daar staat nog een tank, die vuurt nu op onze positie. Alles wat u ziet in de richting van het zuiden is ’cleared hot’ voor u.”
Duidelijke taal. De twee Nederlandse piloten weten nu dat op dat stuk weg geen landgenoten of vluchtelingen meer zitten, een gebied dat dus zonder enige terughoudendheid kan worden aangevallen.
Duikvlucht
Op de spectaculaire beelden die vanuit de F16 zijn gemaakt, is te zien dat de vrouwelijke vlieger haar toestel in duikvlucht brengt, de situatie van dichtbij bekijkt en haar eerste bom recht op de Bosnisch- Servische tank dropt. Het voertuig ontploft en andere pantserwagens uit de Servische colonne zoeken snel dekking in de berm. De piloot wil een tweede aanval inzetten boven het nu door rook en brand zwartgeblakerde gebied.
Ze vraagt Windmill-zero two om een volgend doel. Erkelens, onverstoorbaar over de radio: „Het is een probleem voor me om overeind te komen, dan heb ik direct een tankgranaat om m’n oren. Alles ten zuiden van de plek waar je bent geweest, mag je afknallen. Alleen niet de zuidpunt van Srebrenica.”
De vlieger: „Het zuiden, dat is een hoop, hè?” De forward air controller: „Daar zitten allemaal slechte jongens…”
De Serviërs schieten ondertussen met alles wat ze hebben op de Nederlandse straaljager, waarop de vrouw haar F16 zigzaggend naar de weg stuurt. „I’m going in for the second time, a lot of triple-A fire”, klinkt een gespannen stem over de radio. En opnieuw gooit zij een bom af, dit keer wordt Servisch geschut opgeblazen. „We gooien alles op die weg”, zegt ze tegen Frans Erkelens. „Mijn wingman gooit nu zijn bommen, dan moeten we helaas naar huis.” De tweede vlieger werpt zijn beide ongeleide Mk. 82’s op een bunker af, waarna de jagers richting Adriatische Zee en uiteindelijk de basis Villafranca koersen. „Hé, bedankt, hou je haaks!” zijn de afscheidswoorden van de Nederlandse commando.
Als de videoband is afgelopen, zegt Frans Erkelens: „Wij maakten als 108 compagnie commandotroepen deel uit van Dutchbat III en werden met name ingezet voor verkenningspatrouilles. Toen de Bosnische Serviërs steeds verder oprukten richting Srebrenica zijn we in de avond van 10 op 11 juli de enclave uitgegaan.”
Vanwege zijn erecode als commando vertelt Erkelens er niet bij dat er een beroep op hem werd gedaan het levensgevaarlijke forward- air-controllerwerk te doen, omdat de gewone fac-infanteristen van Dutchbat III mentaal niet in staat bleken de klus te klaren. Ze waren simpelweg niet tegen de situatie opgewassen. Een van die militairen gooit zelfs nog bijna roet in het eten door op het moment dat de Nederlandse jets opduiken helemaal panisch van angst en nota bene vanuit een veilige positie de jachtvliegers op te roepen. Ook dat is in het radioverkeer tussen Erkelens en de F16-piloot kraakhelder te horen.
Op komende Veteranendag worden ’nieuwe’ militairen geëerd
„Deze actie vond plaats even ten zuiden van de enclave”, vertelt de oud-commando. „De Britten gingen met ons mee omdat ze over satellietverbinding beschikten naar het hoofdkwartier in Sarajevo, wij hadden de fac-radio. We kozen het hoogste punt aan de zuidkant van de stad, met een overzicht op de zendmast en het gebied waar de mannen van Mladic zaten. Een locatie in de voorste linie, in de bloedhitte vanuit een soort bunker. Wat we zagen leek wel een slechte film over de oorlog in Vietnam. Overal oprukkende militairen, compleet met pantserwagens en tanks. Een enorme overmacht. Wat wij daar hebben meegemaakt… Hoe slecht de dingen misschien ook nog kunnen gaan lopen in het leven, dit vergeet ik nooit meer.”
Twaalf uur lang ligt sergeant Erkelens met zijn team op de loer, terwijl de Bosnische Serviërs, niet op de hoogte van de exacte schuilplaats van de commando’s, tank- en mortiergranaten afvuren. Terwijl de Nederlanders samen met de Britten ondertussen spotten, een ’target list’ opstellen en de coördinaten doorsturen naar Sarajevo. De situatie wordt helemaal grimmig als een eenheid Bosnische moslimstrijders arriveert en dreigt de Nederlanders en Britten dood te schieten als er „niet eindelijk luchtsteun” komt. Erkelens weet hen te kalmeren. „Is dit míjn land? Voer je eigen oorlog, wees blij dat we hier zijn om jullie te helpen!”
Plotseling openen de moslims het vuur op de Serven en zijn de commando’s op hun tot dan toe geheime locatie ontdekt. Servische tanks richten hun 105 mm kanonnen met haarscherpe precisie op de observatiepost en granaten slaan overal in. Tot de komst van twee Nederlandse F16’s uitkomst brengt. Die toestellen hingen al een tijd boven de Adriatische Zee ’in de wacht’. De bemanningen smeekten Sarajevo om toestemming, zodat ze eindelijk in actie konden komen. Detachementscommandant Jouke Eikelboom had er vanaf de basis Villafranca in Noord-Italië tijdens het hele beleg van Srebrenica al op aangedrongen dat zijn F16’s als eerste een luchtaanval zouden mogen ondernemen. „Het waren immers onze maatjes, daar op de grond.”
Na de inzet van de twee jachtvliegtuigen wordt het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in Sarajevo met mortieren beschoten door de Serviërs. Dutchbat-commandant Karremans krijgt in zijn hoofdkwartier in Potocari een telefoontje van één van de Nederlanders die in Bratunac worden gegijzeld. Mladic heeft gedreigd hen te doden en grote aantallen moslimvluchtelingen te executeren als de luchtaanvallen doorgaan. Op dat moment worden andere F16’s en Amerikaanse A10 grondaanvalsvliegtuigen teruggeroepen.
„Maar ondanks dat, hebben wij de Servische aanval twaalf uur kunnen vertragen”, stelt Frans Erkelens. „Duizenden vluchtelingen zijn zo uit handen van Mladic gebleven. Maar daar hoor je niemand over. Dankzij de Nederlandse luchtsteun hebben wij het er levend afgebracht. In de chaos na het bombardement konden we vanuit onze ’last blocking position’ wegkomen.”
Na terugkeer in Nederland heeft Erkelens zijn ’reddende engel’, inmiddels captain op een Boeing 737 van Transavia, ontmoet. Hij heeft zelfs nog een vlucht in een F16 gemaakt.
Over de massale internationale kritiek die op Dutchbat III neerstreek toen bleek dat 7500 moslimmannen uit de enclave Srebrenica door de Serviërs werden vermoord, zegt Erkelens: „Door het juiste te doen, vreest gij niemand. Bijna 25.000 vrouwen, kinderen en oude mannen hebben wij onder soms levensbedreigende omstandigheden, door te vechten, ondanks de druk van criminele bendes en ondanks de sterk verminderde inzetbaarheid van Dutchbat III, naar veiliger gebied kunnen brengen. Dankzij ons kunnen die mensen nu hun verhaal vertellen; over hún oorlog, die niemand ooit mag vergeten, opdat deze zich nooit herhaalt.”
In Nederland vroeg de commandant van het Korps Commandotroepen (KCT) een dapperheidsonderscheiding voor de drie groene baretten aan. Jaren gebeurde er niets, totdat Erkelens een brief kreeg dat het Hare Majesteit had behaagd hem de onderscheiding te verlenen. Op 23 januari 2002 zou hem die door toenmalig minister van Defensie Frank de Grave worden opgespeld. „Het was misschien wel het moeilijkste besluit in mijn leven, maar ik heb bedankt”, vertelt Frans Erkelens. „We deden het met een groep, dus ieder van ons drieën verdiende die onderscheiding. Toen alleen ik bleek uitverkoren, heb ik geweigerd.”
Heldhaftig
Saillant detail: de drie Engelsen van SAS en RAF kregen van de Brits
e koningin de Militairy Cross (MC) uitgereikt voor hun gezamenlijke optreden in Srebrenica met Nederlandse commando’s. In The Sunday Times werd het verhaal paginagroot gebracht, waarbij de heldhaftige rol van Windmill-zero two en Kirk-zero one – respectievelijk Frans Erkelens en de vrouwelijke F16-vlieger – als veel doorslaggevender werd belicht dan het optreden van de drie Engelsen. SAS-sergeant Nick Cameron vertelt dat hij na een lange dag van zware gevechten, zij aan zij met Nederlandse commando’s en tegen de Bosnische Serviërs, de opmars van Mladic urenlang wist te vertragen.
Opnieuw heeft de commandant van het KCT onlangs voor de drie commando’s van Dutchbat een dapperheidsonderscheiding aangevraagd. Gehoopt wordt dat op woensdag, de eerste Nederlandse Veteranendag, alsnog de Bronzen Leeuw naar Erkelens en zijn twee maten gaat. Een commissie buigt zich al weken over het verzoek. De laagste dapperheidsonderscheiding, het Kruis der Verdienste, werd voor het laatst in 1996 aan een sergeant-majoor die voor IFOR in Bosnië diende uitgereikt. De Militaire Willemsorde wordt al sinds 1955 niet meer voor gevechtsacties toegekend.
Frans Erkelens hoopt op de Bronzen Leeuw voor zijn groep van toen, maar zal niet teleurgesteld of verbitterd zijn als de onderscheiding uitblijft. Want de oud-commando staat volop in het dagelijks leven, heeft geen last van trauma’s zoals zo veel andere Dutchbatters, heeft nog altijd een ’groen hart’ en leidt een gelukkig bestaan met vrouw en vier dochters.
„Wij deden ons werk met volle overtuiging en hebben zo vluchtelingen in veiligheid gebracht”, vertelt hij. „Die wetenschap is in feite genoeg. Ik ben vier maanden na Dutchbat III opnieuw naar Bosnië gegaan. Gedetacheerd bij de SAS hebben we door heel voormalig Joegoslavië gevechtsacties gevoerd. Bravo-Five-One was ons call sign.”
„In mei 1999 heb ik het Korps Commando Troepen verlaten. Ik wilde met mijn twaalfeneenhalf jaar ervaring officier worden om als ploegcommandant te kunnen worden uitgezonden, maar dat zat er niet in. Nu leid ik samen met een andere ex-groene baret een bedrijf dat directieleden en managers begeleidt, traint, adviseert. Srebrenica heeft mij nooit nachtmerries bezorgd. Misschien omdat ik weet dat wij daar hebben gedaan wat we moesten en wat we konden.”
Bron: De Telegraaf van 250605
Ahquote:
moet je daar als militair voor betalenquote:Op zaterdag 25 juni 2005 03:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
mjah het eigenlijke aantal ligt veel en veel hoger
iedereen in de krijgsmacht die er geld voor over heeft kan parachutespringen, ik ben ook een parachutist, je moet wat geld betalen, dan krijg je 8 sprongen en een een extra speldje op je uniform
En daar hoor je nooit wat van in het nieuws...quote:Ik ben vier maanden na Dutchbat III opnieuw naar Bosnië gegaan. Gedetacheerd bij de SAS hebben we door heel voormalig Joegoslavië gevechtsacties gevoerd. Bravo-Five-One was ons call sign.”
Kan je hem nog mega-groter makenquote:
Zal er vanavond is naar kijken.quote:
quote:Dapperheidsonderscheiding uitgereikt aan twee soldaten
29-6-2005 16:02:00
Tijdens de Nederlandse Veteranendag heeft Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje op het Binnenhof het Kruis van Verdienste uitgereikt. De soldaten der eerste klasse J.J. Kloek en E.R. Jongbloed ontvingen de onderscheiding voor ‘moedig of beleidvol gedrag tegenover de vijand’.
De soldaten hebben tijdens hun missie in Irak in mei 2004 met gevaar voor eigen leven voorkomen dat slachtoffers aan Nederlandse zijde zijn gevallen. Op het moment dat de groep van de beide soldaten bij het inrichten van een "vehicle checkpoint" op vijandige partijen stuitte, hebben zij beiden teruggeschoten zodat hun collegae dekking konden zoeken. Tijdens dit incident lagen beide soldaten voortdurend zelf onder vuur en stonden zij in een onbeschermde positie. Door deze dappere actie kon de aanval uiteindelijk worden afgeslagen en waren er geen doden of gewonden te betreuren aan Nederlandse zijde.
De soldaten maakten deel uit van Stabilisation Force Iraq 3 (SFIR 3) en behoren tot 42 Pantserinfanteriebataljon regiment Limburgse Jagers. SFIR 3 heeft een bijdrage geleverd aan de bevordering van de stabiliteit en wederopbouw in de provincie Al Muthanna van maart tot juli 2004. Sinds 1941, het jaar waarin deze onderscheiding werd ingesteld, hebben 2083 mensen het Kruis van Verdienste ontvangen. De laatste keer dat deze onderscheiding werd uitgereikt was in 1963 naar aanleiding van inzet in Nieuw Guinea.
Behalve aan de twee soldaten zijn er herinneringsmedailles uitgereikt aan 282 militairen die onlangs op missie in het buitenland zijn geweest. De medailles werden uitgereikt door ongeveer tachtig veteranen, onder anderen oud-strijders uit Indië en Nieuw-Guinea.
http://www.mindef.nl/nieu(...)aantweesoldaten.html
Het grootste deel van de toestellen op die pagina zijn ontwerpen voor toestellen die inmiddels al vliegen, of ontwerpen voor toestellen die vervangen moesten worden, maar inmiddels uit dienst zijn, en vervangen door een meer generiek toestel. Heel veel toestellen zijn vervangen door de F-16/F-15 combinatie. F-102, F-106, F-104, A-7, F-105, A-37 en weet ik wat nog meer, zijn allemaal vervangen door twee types. Zelfs de A-10 is hier en daar vervangen door de F-16. Sommige toestellen zijn gewoon niet vervangen (SR-71). En dan zijn er nog de ongevraagde voorstellen van fabrikanten voor super- en hypersonische toestellen, VTOL/STOVl toestellen, en wat heb je nog meer. Er zit ook een hele berg voorlopers voor de EFA/Eurofighter/Typhoon tussen op die link (inclusief de EAP, wat officieel een Experiment was, maar waarvan heel veel in de Eurofighter terecht is gekomen). Zoals je kunt zien is de Typhoon ooit begonnen als ontwerp met twee staarten (logisch, iedereen had toen twee straarten: de F-14, F-15, F-17, F-18 en de MiG29 en Sukhoi27 ontwerpen ook). Zo vind je ook veel ontwerpen met canards, ook zo'n modegril.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
wat is dit voor vliegtuig.
net een x-wing fighter
[afbeelding]
en hier meer van dat soort vliegtuigen
http://www.militaryphotos.net/forums/viewtopic.php?t=52899
ff gechecked, klopt, is idd een Python 4. thnx.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 20:22 schreef RonaldV het volgende:
Aangezien het een Israeli is, denk ik een Python4
Hangt ervanaf wat je ermee wilt doen. En ook waarmee je hem vergelijkt, want de AIM-9X doet het weer anders dan de 9L, M N en P (die onderling ook weer verschillen). Sidewinders moeten wel god zijn, anders waren er nooit zoveel varianten van gemaakt. Het ding is al in productie sinds Korea.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 21:15 schreef M5 het volgende:
[..]
ff gechecked, klopt, is idd een Python 4. thnx.
Is beter dan AIM-9 imo, maar de range is wat korter.
die krijgen ook een nieuwe voor de eurofighterquote:Op vrijdag 8 juli 2005 21:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hangt ervanaf wat je ermee wilt doen. En ook waarmee je hem vergelijkt, want de AIM-9X doet het weer anders dan de 9L, M N en P (die onderling ook weer verschillen). Sidewinders moeten wel god zijn, anders waren er nooit zoveel varianten van gemaakt. Het ding is al in productie sinds Korea.
IMO ontlopen de Magics, Sidewinders en Pythons elkaar niet zo gek veel, en de Russische tegenhanger overigens ook niet. IR raketten zijn gemiddeld allemaal gelijkwaardig aan elkaar. Alleen de Engelse ASRAAM is voor mij nog een grote onbekende. De Britten schijnen er heel tevreden mee te zijn, maar die maken wel vaker vreemde keuzes.
Serieus.... jonge lui van tegenwoordig.. hebben geen respect meer voor het leger..quote:
Verder geen redenen?quote:Op dinsdag 12 juli 2005 19:40 schreef SHERMAN het volgende:
Zoiets waarschijnlijk ja.
Het leger is juist heel erg beheerst, maar ze accepteren geen tegenspraak van het publiek. Als een militair zegt dat je moet oprotten, dan kun je maar beter gaan, omdat zijn consignes zeggen dat je geweld mag gebruiken. Politie moet ten allen tijde vriendjes blijven met het publiek, en mag alleen ter zelfbescherming het vuurwapen gebruiken.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 19:08 schreef Wuder het volgende:
Ik heb een vraag: Waarom is het leger niet geschikt om politietaken uit te voeren?
Is het leger te agressief?
HAHAHHAAquote:Op donderdag 14 juli 2005 13:11 schreef RonaldV het volgende:
"Amarillo revisited" the Dutchie way.
En natuurlijk de hi-res versie van dit in Afghanistan gemaakte filmpje.
T-72 is toch redelijk betrouwbaar?quote:Op zaterdag 16 juli 2005 16:05 schreef CeeJee het volgende:
Er is een demo uit van T72: Balkans on Fire, een uit het Oosten afkomstige tanksimulator. Je kan nu als Serviër de Kroaten en zo te zien ook de VN aan puin gaan schieten. Zie de Leopard 1 op dit plaatje dat de installatie vergezelt
[afbeelding]
Het spel zelf kan ik weinig over zeggen, het liep na een paar minuten vast. Net zoals een echte T72 dus.
http://www.gamershell.com/news/23258.html
Kan wel. Wel opvallend is dat om het kanon van de T72 te laden het eerst omhoog moet worden gericht. De autoloader brengt het kanon dan wel weer terug in de originele positie, maar het kan nooit het richten helpen.quote:
Gelukkig hoef je niet te vertrouwen op de papzak die de kanon moet zijn blote handen moet ladenquote:Op zaterdag 16 juli 2005 19:56 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Kan wel. Wel opvallend is dat om het kanon van de T72 te laden het eerst omhoog moet worden gericht. De autoloader brengt het kanon dan wel weer terug in de originele positie, maar het kan nooit het richten helpen.
mijn fout, zo is het mij uitgelegd ... maar ik heb daar dan ook weinig mee te maken (en het heerschap dat de uitleg gaf ook nietquote:Op zaterdag 16 juli 2005 13:29 schreef RonaldV het volgende:
De Telegaaf legt vandaag in het eerste katern uit hoe de Nederlandse Luchtmacht het Nederlandse luchtruim beschermt. Ik kom uit de business, en het verhaal is voor de gewone leek te begrijpen, en ook nog eens niet onjuist!
Overigens, Sp3c: Jouw reactie in F-16's onderschepten vijf vliegtuigen dit jaar van gisteren is niet juist. Ik heb het twaalf jaar gedaan, en het heeft niet met vliegveiligheid, maar met nationale veiligheid te maken.
quote:Op dinsdag 19 juli 2005 10:57 schreef sp3c het volgende:
http://www.2vandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=29664
F16's in 2 vandaag vandaag
Soesterberg....quote:We volgen de oefening, met name de Nederlandse commandant die over een aantal maanden echt naar Afghanistan gaat, in de bunker van de gevechtsleiding in Soesterberg en op de luchtmachtbasis in Volkel.
Dan start ik een landmacht.. heb wel wat Chinese connecties die voor een paar euro's oude Type 59's.. Ok ze zijn oud, maar ik plak gewoon mijn zelfgemaakte gedroogde papier armour erop en ik rij over alle auto's heen!quote:Op donderdag 21 juli 2005 00:38 schreef sp3c het volgende:
goed idee, dan start ik een luchtmacht ... heb nog wel een euro liggen ergens voor een handvol migs
Nee hoor, het zijn bakken van bijna 25 jaar oud. En Letland is een goeie besteming, net zoals Turkije en Griekenland dat vroeger waren voor onze oude straaljagers (NF-5 en F-104). We geven ze tenminste niet weg, zoals destijds gebeurde. Ik kan me herinneren dat we NF-5s aan Griekenland gaven, in de hoop dat zij dan iets duurs (ik geloof fregatten) van ons zouden kopen. De grieken zeiden beleefd "Dank je wel Nederland", en kochten vervolgens in Frankrijk.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 16:58 schreef Wuder het volgende:
Oh mijn god.. ze doen die mijnenvegers weg aan Letland... RonaldV zal zich wel omdraaien in zijn bed
Het ging om iets heel duurs. Het kunnen ook duikboten zijn geweest, al ging die order naar Duitsland, de enige andere serieuze leverancier van conventionele duikboten in de wereld.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 00:11 schreef sp3c het volgende:
toch zit de griekse marine stampvol met ex hr.ms. schepen ")
maar goed, ik ben ook blij dat er dit keer voor betaald wordt, vorig jaar zijn er geloof ik een aantal cadeau gedaan aan een dergelijk land (kan ook dezelfde deal zijn want er werden mensen heel erg boos toen het bekend werd)
Het COAC Combined Air Operations Center voor de oefening Clean Hunter is gevestig op Soesterberg en niet op Nieuw Milligen...quote:Op dinsdag 19 juli 2005 11:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
[..]
Soesterberg....![]()
NIEUW MILLIGEN, prutsers!![]()
Mijn post was van voor de uitzending. Uit de post ervoor bleek niet dat het om het CAOC ging, maar om het CRC (die hebben namelijk "de bunker van de gevechtsleiding"). En die is gevestigd op Milligen.quote:Op zondag 24 juli 2005 15:49 schreef M5 het volgende:
[..]
Het COAC Combined Air Operations Center voor de oefening Clean Hunter is gevestig op Soesterberg en niet op Nieuw Milligen...
Maar ik bedoelde meer, als je gewoon 4 hypotheken had genomen, kon je die schepen ook wel kopenquote:Op vrijdag 22 juli 2005 21:15 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee hoor, het zijn bakken van bijna 25 jaar oud. En Letland is een goeie besteming, net zoals Turkije en Griekenland dat vroeger waren voor onze oude straaljagers (NF-5 en F-104). We geven ze tenminste niet weg, zoals destijds gebeurde. Ik kan me herinneren dat we NF-5s aan Griekenland gaven, in de hoop dat zij dan iets duurs (ik geloof fregatten) van ons zouden kopen. De grieken zeiden beleefd "Dank je wel Nederland", en kochten vervolgens in Frankrijk.
Like so:quote:
Leuk... al die miljarden verspildquote:Pentagon May Scrap Jet Plans
By Mark Mazzetti Times Staff Writer
Wed Jul 27, 7:55 AM ET
WASHINGTON — Facing severe budget pressures, the Pentagon is developing plans to slash the Air Force's two prized fighter jet programs, according to Defense Department officials and outside experts.
Military planners are debating options to scale back the Air Force's F-35 Joint Strike Fighter and the stealth F/A-22 fighter, as some defense officials question spending billions on weapons that have little use against terrorist networks and other unconventional threats.
Such a move would be an enormous blow to the Air Force, which has spent years developing the two weapons to replace its aging fleet of fighter jets. The budget cuts could encounter fierce resistance from lawmakers, including some from California, whose districts would be hit hard by the economic repercussions.
Yet as the Pentagon conducts a top-to-bottom assessment of its entire arsenal, defense officials are mindful that the military buildup that followed Sept. 11 is coming to an end. The war in Iraq, which now costs the Defense Department more than $4 billion per month, is contributing to the budget squeeze that jeopardizes some of the Pentagon's most desired — and expensive — weapons.
The Joint Strike Fighter program is projected to cost $245 billion, a price tag shared by the Air Force, Navy, Marine Corps and nine U.S. allies, including Britain, Canada, Australia, Denmark and Turkey. It is the Pentagon's most expensive weapons program, and the Air Force has by far the largest part of the budget; it hopes to purchase 1,763 of the planes to replace the F-16 fighter.
The Air Force also plans to acquire 179 F/A-22s, each costing about $345 million.
A Pentagon decision to scale back the programs would be the strongest signal yet of a significant change in strategic priorities. With Defense Secretary Donald H. Rumsfeld trying to transform the military to deal with unconventional threats, many say that weapons built for dogfights and eluding enemy radar are increasingly irrelevant.
"What does Al Qaeda's air force look like?" said one defense official working on the Pentagon's assessment, known as the Quadrennial Defense Review.
The Pentagon's overall budget is expected to grow by 8% between now and the end of fiscal year 2011. Yet with the military planning to field about a dozen big-ticket planes, ships and submarines during that period, the Pentagon estimates that its budget for new weapons will balloon by 34%.
Some of these weapons, such as the Army's Future Combat System — a fleet of combat vehicles linked to a computer network — and the Navy's DDX destroyer, are being eyed for cutbacks to prevent a budget crisis later.
Because U.S. troops are heavily engaged in the Middle East and Central Asia, officials say there is little room to cut personnel costs from the Pentagon budget. Weapons, they say, are the only target for cost reductions.
Although Pentagon officials contend that no final decision has been made about the fate of the two Lockheed Martin-designed jets, some inside the Defense Department say that the deepest cuts could come in the Joint Strike Fighter program. According to one source, the Pentagon could cut the Air Force's allotment of the planes by half.
Officials involved in the review process say that the option of canceling one or both of the programs is on the table, although it is extremely unlikely — in part because such a move would cause a furor among members of Congress. The fact that close allies are involved in developing the JSF is another factor that should keep the program alive, the officials say.
Although Lockheed is the prime contractor for both jets, about 40% of the JSF is assembled at Northrop Grumman Corp.'s plant in Palmdale. Most of the F/A-22 is built at Lockheed's plant in Marietta, Ga.
Pentagon spokesman Lawrence DiRita said it was too early in the review process to know what specific programs might be cut or expanded, and that planners were still identifying which types of missions the military ought to be preparing for.
"It's definitely premature to say we're looking at cuts," said DiRita, who stressed that there were months remaining in the review — due before Congress by early February — and that no proposals had been presented to Rumsfeld.
He did say that Pentagon officials hoped to make some decisions about weapons programs by September or October, as the Defense Department prepared its fiscal year 2007 budget.
The Joint Strike Fighter and the F/A-22 have been plagued by cost overruns and production delays. In April, the Government Accountability Office called the JSF's original business case, laid out by the Pentagon in 1996, "unexecutable."
"When you have difficult budget choices to make, several of the Pentagon's expensive modernization programs become likely targets," said Andrew Krepinevich of the Center for Strategic and Budgetary Assessments in Washington.
"The JSF sits at the top of that list."
Air Force officials are vigorously lobbying to preserve their coveted weapons, and supporters of the two programs point out that the emergence of China as a potential long-term threat is the best case for a large investment in fighter jet technology.
Last week, a Pentagon report warned that China's military buildup threatened the balance of power in Asia, and that within a decade China's military could pose a threat to modern militaries on the continent.
Air Force officials, who consider protecting the F/A-22 their top priority during the review process, argue that the jet's stealth technology makes it essential for eluding the advanced radar systems the Chinese are developing.
The Pentagon has scaled back the number of F/A-22 jets it intends to buy from 381 aircraft to 179. But Pentagon officials say that deeper cuts in the number of planes purchased are possible.
Rumsfeld has repeatedly criticized the length of time it can take for a weapon to move from the drawing board to operational testing to deployment in the field.
"There's no question that the longer it takes to field a program, the more expensive it becomes," DiRita said.
The Pentagon has billed the 2005 Quadrennial Defense Review as a crucial step in the long-term effort to transform the military into a lighter, more agile fighting force.
As defense officials try to predict the types of threats U.S. forces will confront, they face hard choices about spending billions on weapons that in most cases were first envisioned during the Cold War.
Many defense experts point out that the success of Iraqi insurgents against U.S. troops is evidence that few enemies will choose to fight the U.S. military on the conventional battlefield.
Instead of buying expensive technology, they point out, the future of warfare requires that the Pentagon invest in counterinsurgency warfare and bulk up spending on armored vehicles, language training and civil affairs programs.
"The big cuts in fighters being considered are just one instance of a far broader rethinking in the Pentagon spending priorities," said Loren Thompson of the Lexington Institute, a defense think tank in Arlington, Va. "Much of the impetus for these cuts originated in the Iraqi insurgency and in the need to wage a protracted war against terror."
*
(BEGIN TEXT OF INFOBOX)
Vulnerable birds
A look at the two fighter jets that may have their budgets cut in a cost-cutting plan by the Defense Department; both jets are in production and not yet in use:
--
F-35 Joint Strike Fighter
Users: Air Force, Navy and Marines, and some foreign militaries
Schedule: Test flights are to begin in 2006.
Program cost: $245 billion
Contractors: Lockheed Martin Corp., main prime contractor. Northrop Grumman Corp. and BAE Systems, principal partners.
Manufacturing locations: Center fuselage by Northrop Grumman in Palmdale and El Segundo. Final assembly by Lockheed Martin in Fort Worth.
--
F/A-22 Raptor
Users: Air Force
Schedule: To be operational by the end of the year.
Program cost: $64 billion
Contractors: Boeing Co. and Lockheed Martin Corp.
Manufacturing locations: Wings and aft fuselage by Boeing in Seattle. Final assembly by Lockheed Martin in Marietta, Ga.
--
Sources: U.S. Air Force, Airforce-Technology.com, Boeing
Graphics reporting by John Jackson
vorige oorlog ja. omdat niemand weet wat de volgende wordt. of in iedergeval niet met zekerheid kan zeggen.quote:Op woensdag 27 juli 2005 20:18 schreef RonaldV het volgende:
Het probleem met politici is dat ze altijd de vorige oorlog aan het vechten zijn. Ze zijn blijkbaar vergeten dat nog geen twee jaar voor 9-11 er een luchtoorlog werd gevochten tegen de Joegoslavische luchtmacht. En 5 jaar daarvoor tegen de Bosnische Serviers. en 5 jaar daarvoor tegen de Irakezen. Na elk van deze oorlogen werd de focus verlegt nar de nieuwste speeltjes die toen gebruikt werden. Anti-ballistische zooi en precisiewapens na de Golf-oorlog, netwerk oorlog na de luchtoorlog in Servië. En niemand die er iets van leert.
ik weet niet of ik moet lachen of moet huilen om die quotequote:maar de Italianen wilden hem al niet, en de Duitsers en Fransen kopen natuurlijk geen Italiaanse zooi als ze het zelf veel duurder kunnen.
Een bak bier doet wonderenquote:Op woensdag 27 juli 2005 22:53 schreef sp3c het volgende:
erm 0 kut
verkeerde knop geduwd en je post geedit ipv gequote
sorry about that, ik ben nog niet zo gewend aan mijn nieuwe krachten, weet niet of ik het goed kan maken
Men is van plan om er een aantal bij te kopen, dus kan deze mooi meegenomen worden.quote:Op donderdag 28 juli 2005 08:44 schreef RonaldV het volgende:
Nederlandse Chinook gecrashed in Afghanistan. Zal wel niet vervangen worden... Nou ja, nu hebben we nog een 'normaal' squadron van 12 stuks over. Die 13 was natuurlijk vragen om moeilijkheden.
Volgens mij hebben ze allemaal al een nick. Benieuwd of ie te repareren is, maar ik denk het niet als ik de berichten lees.quote:Op donderdag 28 juli 2005 11:27 schreef RonaldV het volgende:
Als ie reparabel is heb ik alvast een leuke nick voor hem: "the Rock"
(een aantal ex-Canada Chinooks heeft bijnamen als "Red October", "Lady Liberty" en "Blizzard")
Spanning en sensatie in de thuiszorgquote:Op donderdag 28 juli 2005 22:08 schreef Wuder het volgende:
Trouwens, door mijn bijbaan (thuiszorg) hoor ik wel veel interessante verhalen..
Laats van een man die op de Karel Doorman heeft gediend als remkabels technici..
En van hoe hij ook een keer (met een ander schip) naast zo'n Nimitz had gelegen en hoe gigantisch zo'n schip was...
En hoeveel bier hij dronk
USN vertrouwt op NL beschermingquote:Op donderdag 28 juli 2005 22:57 schreef ToXiCitY het volgende:
[..]
Spanning en sensatie in de thuiszorg.
[afbeelding]
Toen de USN op zoek ging naar een middengewicht fighter ter vervanging van de F-8 en A-7werd de F-16 al bijna gelijk afgekeurd, omdat de wielbasis te klein zou zijn. Ik begrip nog steeds niet goed waarom, want de A-7 en F-8 hebben ongeveer dezelfde footprint, en de S-3 ook. Maar de F-17 had wel potentieel, mits hij wat aangepast zou worden (waarbij het landingsgestel een grotere footprint moest krijgen, darom heeft de F-18 van die vreemde naar achter stekende wielen).quote:Op donderdag 28 juli 2005 23:28 schreef sp3c het volgende:
dat ding kan de hele Nederlandse luchtmacht meebrengen (als F16's erop zouden kunnen landen, dat weet ik eigenlijk niet ... was wel de bedoeling ooit geloof ik)
Je kan vanaf zo`n Nederlands schip niet eens op het dek van die carrier kijken, je staart tegen een flatgebouw aanquote:
Gaat die carrier zo hard?quote:Op donderdag 28 juli 2005 23:39 schreef ToXiCitY het volgende:
[..]
Je kan vanaf zo`n Nederlands schip niet eens op het dek van die carrier kijken, je staart tegen een flatgebouw aan.
Ik werk op het betreffende fregat, we waren een gehele dag plane guard van die carrier. Hij varen en wij volgen op 1000yds, hij moest zich inhouden omdat wij hem niet bij konden houden
.
Hij ging nog niet eens op maximale snelheid, maar station speed 32 was al teveel voor onsquote:Op vrijdag 29 juli 2005 17:40 schreef Wuder het volgende:
[..]
Gaat die carrier zo hard?
En volgens mij staar je gewoon tegen een een stalen muur aan of niet?
Wel grappig die zwaaiende mannetjesquote:Op vrijdag 29 juli 2005 18:48 schreef ToXiCitY het volgende:
[..]
Hij ging nog niet eens op maximale snelheid, maar station speed 32 was al teveel voor ons. Toen ging ie maar 25 knopen doen om ons de gelegenheid te geven om bij te kunnen blijven.
En het is niet eens helemaal een stalen muur, je kan niet op het vliegdek kijken want die is te hoog, maar er zitten nog andere openingen in de romp. Veelal open dekken voor bevoorrading op zee, kleine bootjes, en hangars die aan beide kanten openstonden waardoor je dwars door de carrier heen kon kijken.
Dit zie je dan vanaf een Nederlands schip.
Een M-fregat, maximale snelheid 30 knopen.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 21:34 schreef Wuder het volgende:
Wat voor Nederlands schip hebben we het hier over?
Ik vind het nog steeds moeilijk te bevatten dat zo'n groot blok staal zo hard kan
Niet zo vreemd als je bedenkt dat het ding nuclear aangedreven is en de nederlandse scheepjes maar 2 gasturbines hebben.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 21:34 schreef Wuder het volgende:
Wat voor Nederlands schip hebben we het hier over?
Ik vind het nog steeds moeilijk te bevatten dat zo'n groot blok staal zo hard kan
40 knopen is echt ziekelijk..quote:Op vrijdag 29 juli 2005 21:45 schreef ToXiCitY het volgende:
[..]
Een M-fregat, maximale snelheid 30 knopen.
Van een Nimitz is de maximale snelheid geheim, maar uit verhalen van de goeie oude tijd (de tijd van onze S-fregatten die 35 knopen halen) valt op te maken dat ze geen moeite hebben met 40 knopen.
Nog wat nummertjes om duidelijk te maken hoe groot zo`n vliegdekschip is: bij helder weer ligt het zicht ongeveer op 12 nautische mijl (1 NM = 1,852 km), dat is de horizongrens. Grotere bakken zoals de megacontainerschepen zijn soms op 14 nautische mijl al te zien. Bij matig zicht in Schotse wateren was de Enterprise op 18 mijl al te zien. Dat is ruim 33 kilometer voor de snelle rekenaars onder ons
.
gewoon zoeken op de gebruikelijke illegale torrent sitesquote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:39 schreef HarigeKerel het volgende:
Over There kan ik niet vinden by the way
* RonaldV rechtsklikt en saves ass...quote:Op maandag 1 augustus 2005 02:28 schreef HarigeKerel het volgende:
[afbeelding]
En daarom zit spc3 nou bij de Bommen KLM
Luchtmacht moet gewoon dit plaatje ophangen en dan stroomt de aanmeldingen binnenquote:Op maandag 1 augustus 2005 02:28 schreef HarigeKerel het volgende:
[afbeelding]
En daarom zit spc3 nou bij de Bommen KLM
Google heb ik al geprobeerd. Kan maar 2 fatsoenlijke foto's vinden en 1 tekening. Het gaat me vooral om de beschildering/camouflage.quote:Op maandag 1 augustus 2005 19:08 schreef RonaldV het volgende:
probeer google. en misschien heeft Scramble wel wat voor je
Daar zijn een aantal Iraakse Mig-21's op bezoek in voormalig Joegoslavie. Opvallend trouwens dat de toestellen ongemarkeerd zijn. Het enige wat ik ervan kan maken is dat de toestellen van eigenaar zijn gewisseld.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 23:27 schreef sp3c het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nee, de Amerikanen kijken altijd even om de hoek of over een muurtje om te weten of de vijand er nog is.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 21:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
duitsers konden goed mikken zo te zien redelijk wat headshots
Volgens mij zijn het Japanners die deze wonen veroorzaakt hebben, maar dat weet ik niet zeker.. Je ziet namelijk toch vooral plaatjes van de oorlog in de Stille Oceaan..quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 21:55 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, de Amerikanen kijken altijd even om de hoek of over een muurtje om te weten of de vijand er nog is.
(helm op een geweerloop kunnen ze niet zelf bedenken zonder orders)
was dat waar ze in een MOUT in de US met "simunition" op elkaar schoten (verfpatronen)? In dat geval heb ik het wel gezien. wel leuk stukkie.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 19:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
iemand gisteren op NGC ook the truth about killing gezien.
was echt interessant het begon ermee waarom in wo2 maar 2% van de VS soldaten een geweer hadden afgevuurd met daarna de uitleg hoe ze dat hebben kunnen opkrikken naar 95% in de falklands.
het zal nog wel een keer herhaald worden
Ja, aflevering 1 en 2 bekeken! Wel een goede serie vind ik.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:23 schreef Wuder het volgende:
Trouwens, iemand al "Over There" van internet gehaald? Een tv-serie ala Tour of Duty, maar dan in Irak
jep bestaat uit 2 delen 2de deel gingen hij inderdaad moutenquote:Op donderdag 11 augustus 2005 11:40 schreef M5 het volgende:
[..]
was dat waar ze in een MOUT in de US met "simunition" op elkaar schoten (verfpatronen)? In dat geval heb ik het wel gezien. wel leuk stukkie.
Aflevering 3 was ook weer primaquote:Op donderdag 11 augustus 2005 13:38 schreef Vaatdoek het volgende:
[..]
Ja, aflevering 1 en 2 bekeken! Wel een goede serie vind ik.
Tevens tvp
De eerste heb ik groter, maar dan van de voorplaat van de Telegraaf. De laatste is van dezelfde ontmoeting, en die had ik nog niet. Dusseh: Thanks!quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 23:21 schreef Wuder het volgende:
En omdat ik nu zo'n overschot aan hormonen heb, een hele stapel defensie chicks:
Nederlanders:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb er nog wel een paar voor je:quote:
Werd de Mig-29 helemaal verkracht ofzo? Ik zie volgens mij alleen maar de F16 steeds winnen en aan het eind de Mig ook neerstorten...?quote:
Wat denk je zelf? Dat Amerikanen gaan laten zien hoe hun F-16s aan alle kanten een oor worden aagenaaid?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:15 schreef Wuder het volgende:
[..]
Werd de Mig-29 helemaal verkracht ofzo? Ik zie volgens mij alleen maar de F16 steeds winnen en aan het eind de Mig ook neerstorten...?
Een anti-Mig film?
De radar op de toestellen hebben blindspots en als je precies op die blindspots komt invliegen, win je nog met een Spitfirequote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wat denk je zelf? Dat Amerikanen gaan laten zien hoe hun F-16s aan alle kanten een oor worden aagenaaid?![]()
Overigens: De F-16 is wel degelijk het betere toestel van de twee. Alleen zijn er dingen aan de MiG die net ietsje beter zijn. Zo veel beter dat de Amerikanen zich zorgen maken om die kist als tegenstander te krijgen, want er zal maar eens een goeie piloot in zitten.
In het verleden wonnen de inferieure F-86 (Korea) en MiG-21 (Vietnam) het van de superieure MiG-15 resp F-4 Phantom-II. Een beter toestel is dus geen garantie om te winnen.
Ik heb op een vliegshow (ik geloof een paar jaar geleden op Gilze) wel eens een F-16 en een Spit rondjes zien draaien met elkaar. De F-16 had moeite om de Spit bij te houden!quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:35 schreef Wuder het volgende:
[..]
De radar op de toestellen hebben blindspots en als je precies op die blindspots komt invliegen, win je nog met een Spitfire
F-16s zijn niet gebouwd om zo langzaam te vliegenquote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:37 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik heb op een vliegshow (ik geloof een paar jaar geleden op Gilze) wel eens een F-16 en een Spit rondjes zien draaien met elkaar. De F-16 had moeite om de Spit bij te houden!
Spits anders ook niet. Het was niet voor niets het modernste toestel van zijn tijd. Hoe wendbaar een F-16 ook is, er zijn minstens twee toestellen die met een fatsoenlijke snelheid van hem winnen als het op draaien aankomt: de Spitfire (al is dat geen fatsoenlijk gevechtsvliegtuig meer te noemen), en de Thunderbolt-II. Toen ik die voor het eerst een bocht zag draaien (vliegdemo op Volkel) dacht ik dat hij aan het neerstorten was!quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:39 schreef Wuder het volgende:
[..]
F-16s zijn niet gebouwd om zo langzaam te vliegen
beetje late reactie, maar ok.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:46 schreef RonaldV het volgende:
Alweer een poosje terug:
Typisch gevalletje van "pilot-error": De piloot denkt dat hij op zijn thuisbasis zit, en leest de daarbij behorende altimeter instellingen. Deze vliegbasis ligt alleen wel 300meter hoger dan thuis. En als je dan een loop trekt...
PPS-bestandje
De nieuwe mascotte?quote:Op maandag 22 augustus 2005 17:44 schreef HarigeKerel het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De Noren hebben een nieuwe kolonel![]()
quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 23:21 schreef Wuder het volgende:
En omdat ik nu zo'n overschot aan hormonen heb, een hele stapel defensie chicks:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nederlanders:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoeveel mensen (buiten de luchtvaart) ken jij die een Split-S kunnen herkennen van een loop? Het gros ziet het verschil niet een tussen barrelroll en een loop.quote:Op maandag 22 augustus 2005 20:22 schreef M5 het volgende:
[..]
beetje late reactie, maar ok.
Het ging om een split-S, geen loop, en direct na take-off.
m'n punt is dat als het om een loop ging hij het wel gehaald zo hebben, bij een split is kun je het vergeten als je te vroeg begint.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 15:40 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hoeveel mensen (buiten de luchtvaart) ken jij die een Split-S kunnen herkennen van een loop? Het gros ziet het verschil niet een tussen barrelroll en een loop.
Dat was hem ja! Lag op het puntje mijn tong maar kon er steeds niet op komen.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:40 schreef RonaldV het volgende:
Semper Fi, kort voor Semper Fidelis
Altijd trouw (aan het korps)
Wat het verhaal er achter is weet ik eigenlijk nietquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:46 schreef Wuder het volgende:
De nieuwe mascotte?
Of de "beroemde" commando Pinguin uit WW2, die eigenhandig de 500 Duitsers kon mollen?![]()
Misschien interessant om te weten:quote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:40 schreef RonaldV het volgende:
Semper Fi, kort voor Semper Fidelis
Altijd trouw (aan het korps)
Was bij mij al bekend.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 20:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
las gisteren op rtl teletekst dat Kamp meer chinooks en herculessen wil gaan aanschaffen omdat hij langere missies wil gaan uitvoeren dan van een jaar
Ik snap wel dat het vanwege standaardisatie beter is om alle kisten hetzelfde te hebben, maar er moet zo enorm veel aan die toestellen verbouwd worden. Er zit al een hemelsbreed verschil tussen de C-130H zoals de Belgen die hebben, en de laatste generatie C-130H die wij gebruiken. De Belgen hebben H modellen uit één van de eerste productieruns, wij (letterlijk) de laatste toestellen. En de deal met de RAF om Snoopy (de enige Hercules W.2 ter wereld) te kopen en op H-standaard te brengen zou dan te duur zijn.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 21:03 schreef M5 het volgende:
[..]
Was bij mij al bekend.
Tegenover de herculessen staat wel dat de Fokker 60's weg gaan. (plus dat het om tweedehands c-130's gaat die naar Klu C-130H standaard gebracht worden.)
4 C-130J's lijkt mij ook de beste oplossing, maar dat gaat denk ik een dure grap worden, huidige C-130H-30's gaan al weer even mee en zijn ten opzichte van de C-130J al verouderd. Die heeft veel nieuwe avionica.. en dat is nou juist een van de duurste zaken in een vliegtuig.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 22:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik snap wel dat het vanwege standaardisatie beter is om alle kisten hetzelfde te hebben, maar er moet zo enorm veel aan die toestellen verbouwd worden. Er zit al een hemelsbreed verschil tussen de C-130H zoals de Belgen die hebben, en de laatste generatie C-130H die wij gebruiken. De Belgen hebben H modellen uit één van de eerste productieruns, wij (letterlijk) de laatste toestellen. En de deal met de RAF om Snoopy (de enige Hercules W.2 ter wereld) te kopen en op H-standaard te brengen zou dan te duur zijn.Het is wel een toestel met enorm weinig uren, en dus een kosteneffectieve oplossing, zou ik dan denken. Ik vraag me af of het niet goedkoper is om de huidige twee toestellen om te ruilen bij Lockheed, en er 4 nieuwe J-modellen voor terug te halen. Lockheed raakt die H-modellen makkelijk kwijt (er is een behoorlijke vraag naar goed onderhouden H-modellen), en de J-serie loopt als ik de berichten moet geloven nog net niet op zijn laatste benen, tenzij het Congress iets onderneemt. Lockheed zou ons dankbaar zijn voor het openhouden van de productielijn, denk ik.
En ik heb het al eens eerder gezegd: die F60s moeten naar de NL Antillen, ter ondersteuning van missies in de West (inclusief trainingen van het NL leger in Suriname). Afstoten is absoluut zonde.
De C-130H zoals wij die hebben is een hybride van de oorspronkelijke C-130H en de C-130J. Alleen het mechanische systeem is min of meer hetzelfde als van de oorspronkelijke H, als ik het goed begrepen heb. Het mechanische systeem van de C-130E, waar de C-130K van de RAF op gebaseerd is, is vrijwel gelijk aan dat van de H modellen. Dat betekent dat een verbouwing zal gaan om motoren en avionics. Beiden worden tijdens een normale grote beurt ook uit de kist gehaald, dus ombouwen van Snoopy zou volgens mij niet al te veel problemen mogen geven. En dan heb je een H-model (weliswaar met korte romp) met nog minder uren dan de H modellen waar we zelf mee vliegen.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 22:40 schreef M5 het volgende:
[..]
4 C-130J's lijkt mij ook de beste oplossing, maar dat gaat denk ik een dure grap worden, huidige C-130H-30's gaan al weer even mee en zijn ten opzichte van de C-130J al verouderd. Die heeft veel nieuwe avionica.. en dat is nou juist een van de duurste zaken in een vliegtuig.
Je aantallen kloppen niet.quote:De C-130J productie loopt nog wel, in oktober 2004 hadden ze er van de 180 in order 115 afgeleverd. Ik weet niet hoeveel kisten ze in de maand produceren, maar erg veel zal het niet zijn. Ben benieuwd hoelang ze die kisten nog bouwen.
De aantallen komen van Lockheed zelf, en is incl. buitenlandse orders.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:08 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De C-130H zoals wij die hebben is een hybride van de oorspronkelijke C-130H en de C-130J. Alleen het mechanische systeem is min of meer hetzelfde als van de oorspronkelijke H, als ik het goed begrepen heb. Het mechanische systeem van de C-130E, waar de C-130K van de RAF op gebaseerd is, is vrijwel gelijk aan dat van de H modellen. Dat betekent dat een verbouwing zal gaan om motoren en avionics. Beiden worden tijdens een normale grote beurt ook uit de kist gehaald, dus ombouwen van Snoopy zou volgens mij niet al te veel problemen mogen geven. En dan heb je een H-model (weliswaar met korte romp) met nog minder uren dan de H modellen waar we zelf mee vliegen.
[..]
Je aantallen kloppen niet.
De order voor 150 toestellen voor de Luchtmacht staat op de lijst om drastisch ingekort te worden naar 36 toestellen. De productielijn moet volgend jaar beginnen met sluiten, om in 2008 definitief af te sluiten.
De order voor 51 KC-130J toestellen voor het USMC wordt ingekort van 51 naar net 33 toestellen.
e.e.a. mits het Congress en de Senaat deze bezuinigingen goedkeuren. (bron)
Overigens heeft de regering Bush nog meer onzalige plannen die je in die bron kunt terugvinden. Wie zei ook al weer dat de Democraten slecht zijn voor defensie?
De bezuinigingen zin er inderdaad nog niet door, maar de plannen zijn wel degelijk publiek gemaakt. De hele luchtvaart-industrie georienteerde pers schrijft er al een half jaar over. Defensie heeft de plannen zelf naar buiten laten lekken. (bron)quote:Op donderdag 1 september 2005 08:59 schreef M5 het volgende:
[..]
De aantallen komen van Lockheed zelf, en is incl. buitenlandse orders.
Die geplande bezuinigingen zijn er nog niet door en niet officeel gepubliceerd. Beetje speculatief imo.
NoTAR (No TAil Rotor). Het systeem is oorspronkelijk ontwikkeld voor de concurrent van de Comanche. Het systeem maakt veel minder lawaai, en dus zal een dergelijke heli minder snel worden opgemerkt. Maar het heeft nog een voordeel: het gaat veel minder makkelijk kapot dan de klassieke hekrotor. Het doet in feite hetzelfde als een hekrotor, maar dan met geblazen lucht, die vanaf de motoren dooe de dike staarttbuis naar achter en opzij wordt geblazen. De USAr koos uiteindelijk voor de fenestron (ingebouwde hekrotor) van de Comanche, omdat dit systeem zich al bewezen had in o.a.Engelse en Franse helicopters, terwijl de NoTAR als een technologisch risico werd gezien.quote:Op donderdag 1 september 2005 13:09 schreef sp3c het volgende:
over helikopters gesproken, ik zag gister volgens mij een bolkow van de politie over mijn huis vliegen (toen dacht ik ... flauw, hun wel!) toen ging ik weer verder met het minden van my own business en toen zag ik later deze
[afbeelding]
eerst dacht ik ... wtf is dat nu weer???
snel een foto gemaakt met mijn telefoon en op naar het internet, blijkt het een md902 te zijn (die vlogen toch nog niet?) dus mijn nieuwsgierigheid bevredigd ging ik weer verder met mijn eigen business maar er knaagde iets, ik bekijk de foto's nog is in mijn telefoon maar die zijn vet onduidelijk (kuttelefooncamera) dus weer terug naar het internet en toen zag ik het
waar de fok! is de staartrotor van dat ding!!!!
ik zal je zeggen waar hij is ... hij is er niet!!!!
hoe kan dat??
Er ligt volgens mij inderdaad nog een requirement voor de vervanging van Alouette, Bolkow en zelfs de SAR door één type. Alleen is dat wel een slapende requirement, want het is al weer een jaar of drie stil daar omheen.quote:Op donderdag 1 september 2005 13:42 schreef sp3c het volgende:
hij maakte 'wat' minder lawaai dan de bolkow idd
wel aardig idee iig, nu Kamp toch bezig is met zijn helikopters ... ik meen me te herinneren dat er ook een militaire versie is want die bolkow moet toch is vervangen worden
edit:
zoiets dus
[afbeelding]
NOTAR komt van Huges en de ontwikkeling begon al in 1975. Eerste heli met NOTAR was een OH-6A in 1981. Toen had men nog nooit van de comanche gehoord. Het heeft dus niets met de concurent van de RAH-66 te maken.quote:Op donderdag 1 september 2005 13:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
NoTAR (No TAil Rotor). Het systeem is oorspronkelijk ontwikkeld voor de concurrent van de Comanche. Het systeem maakt veel minder lawaai, en dus zal een dergelijke heli minder snel worden opgemerkt. Maar het heeft nog een voordeel: het gaat veel minder makkelijk kapot dan de klassieke hekrotor. Het doet in feite hetzelfde als een hekrotor, maar dan met geblazen lucht, die vanaf de motoren dooe de dike staarttbuis naar achter en opzij wordt geblazen. De USAr koos uiteindelijk voor de fenestron (ingebouwde hekrotor) van de Comanche, omdat dit systeem zich al bewezen had in o.a.Engelse en Franse helicopters, terwijl de NoTAR als een technologisch risico werd gezien.
Overigens vliegt de MD900 al even, maar waar jij waarschijnlijk op doelt zijn de helis van de Dienst Luchtvaart van de Politie. Die staan om een andere reden aan de grond: BiZa heeft er zo veel zooi op, aan en in laten pakken dat je er alleen nog maar mee boven het platform van Schiphol kan hoveren voor je weer moet tanken (ok, pietsie overdreven)
De Kustwacht uitvoering en ook die van de Belgische Gendarmerie zijn veel "kaler" uitgerust, en kunnen dus wel probleemloos vliegen.
NH-90 is beetje zwaar om opvolger van bolkow, alouette en ab412 te worden. SAR zal wel gaan, maar voor de taken van de bolkow is de NH-90 niet geschikt. Dan moet je bij Eurocopter de EC-635 halen zoals je al poste.quote:Op donderdag 1 september 2005 13:52 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Er ligt volgens mij inderdaad nog een requirement voor de vervanging van Alouette, Bolkow en zelfs de SAR door één type. Alleen is dat wel een slapende requirement, want het is al weer een jaar of drie stil daar omheen.
Overigens zouden ze dan beter kunnen kiezen voor Eurocopter:
[afbeelding]
Of misschien wachten ze op de NH-90?
De NOTAR is ingegeven door een militaire vraag naar stillere toestellen. De Hughes 500 (OH-6A) die jij noemt was een proof of concept. Maar het Light Helicopter eXperimental (LHX) programma (1983-1991) kwam daar niet zo gek lang achteraan, en was het enige Hughes/McDDHelicopter project dat er gebruik van wilde maken (ism met Bell Helicopter)quote:Op donderdag 1 september 2005 14:35 schreef M5 het volgende:
[..]
NOTAR komt van Huges en de ontwikkeling begon al in 1975. Eerste heli met NOTAR was een OH-6A in 1981. Toen had men nog nooit van de comanche gehoord. Het heeft dus niets met de concurent van de RAH-66 te maken.
Dat zei ik ja. Er is te veel zooi aan en ingehangenquote:Het probleem van de MD900 voor KLPD is dat ze zo zwaar zijn dat ze moeite hebben met hoveren (of gewoon te weinig vermogen voor dat gewicht).
wat ik er van weet is dat de klpd helikopters voor een bepaald gewicht stonden gecertificeerd maar dat er toen zoveel spulletjes in en aan zijn gehangen dat dat gewicht is overschreden waardoor ze gewoonweg niet mogen vliegenquote:Op donderdag 1 september 2005 14:35 schreef M5 het volgende:
[..]
Het probleem van de MD900 voor KLPD is dat ze zo zwaar zijn dat ze moeite hebben met hoveren (of gewoon te weinig vermogen voor dat gewicht).
ik ben denk ik ergens mee in de war. 't gaat blijkbaar niet om het totaal gewicht maar om de positie van het zwaartepunt in langsrichting en dwarsrichting die buiten de certificering valt. Oplossingen zijn er wel, maar komen op tijd voor het einde van een aanbieding/contract.quote:Op donderdag 1 september 2005 15:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat ik er van weet is dat de klpd helikopters voor een bepaald gewicht stonden gecertificeerd maar dat er toen zoveel spulletjes in en aan zijn gehangen dat dat gewicht is overschreden waardoor ze gewoonweg niet mogen vliegen
pistolen zijn voor mietjesquote:Op zondag 4 september 2005 16:02 schreef M5 het volgende:
volgens de nos is de politie opzoek naar een nieuw dienstwapen omdat de Walther P5 te duur is. Dit omdat het wapen alleen voor politie gemaakt wordt. 't nieuwe wapen moet een groter magazijn hebben, geschikt voor links en rechshandigen en voor grote en kleine handen.
Mijn idee: een SIG P226 of een H&K P8 (is een USP variant).
hmm. goedkope oplossing, maar geen goede keuze imo.quote:Op zondag 4 september 2005 16:04 schreef sp3c het volgende:
ik geloof dat ze voor glock17 gaan omdat het leger die ook gebruikt (dan kunnen ze gelijk aan de slag)
quote:Op zondag 4 september 2005 16:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
pistolen zijn voor mietjes![]()
ik stel een g36 of iets dergelijks voor
mwah, goed zat voor de politie, belangrijkste wapen van oom agent is nog altijd zijn mondquote:Op zondag 4 september 2005 16:10 schreef M5 het volgende:
[..]
hmm. goedkope oplossing, maar geen goede keuze imo.
Verder is het onnodig met een P228 een 'boef' neer te halen. Een Glock heeft meer dan genoeg stopping power voor de gemiddelde crimineel...quote:Op zondag 4 september 2005 23:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwah, goed zat voor de politie, belangrijkste wapen van oom agent is nog altijd zijn mond
de glock heeft een hoge vuursnelheid, gaat niet zo bar snel kapot en hij is nog vrij accuraat van dicht bij ook, zolang het ding aan de eisen voldoet zie ik geen reden om voor een duurdere optie te kiezen
Hoge vuursnelheid? Dat is afhankelijk van de schutter, pistool is semi-auto.quote:Op zondag 4 september 2005 23:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwah, goed zat voor de politie, belangrijkste wapen van oom agent is nog altijd zijn mond
de glock heeft een hoge vuursnelheid, gaat niet zo bar snel kapot en hij is nog vrij accuraat van dicht bij ook, zolang het ding aan de eisen voldoet zie ik geen reden om voor een duurdere optie te kiezen
niet helemaal maar ik ben niet technisch genoeg om het uit te leggen, misschien weet iemand anders hetquote:Op maandag 5 september 2005 09:29 schreef M5 het volgende:
[..]
Hoge vuursnelheid? Dat is afhankelijk van de schutter, pistool is semi-auto.
Bedoel je niet mondingssnelheid? En de Glock is inderdaad een snel wapen. Heeft iets met het gemak van herladen en de trekker weer overhalen te maken.quote:Op maandag 5 september 2005 09:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet helemaal maar ik ben niet technisch genoeg om het uit te leggen, misschien weet iemand anders het
Modingssnelheid is niet veel anders dan bij andere pistolen. net als de stopping power.quote:Op maandag 5 september 2005 09:50 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Bedoel je niet mondingssnelheid? En de Glock is inderdaad een snel wapen. Heeft iets met het gemak van herladen en de trekker weer overhalen te maken.
dat hoorde ik al op de opendagen in gilze, zwarte PC-7's. lijkt me wel gaaf. ben benieuwd of het mat zwart of glanzend zwart wordt. Mat zwart is mooier imo. zie bijv. de eerste PC-21.quote:Op maandag 5 september 2005 09:44 schreef RonaldV het volgende:
Ik hoorde net op de radio dat de luchtmacht in navolging van de RAF haar trainingstoestellen zwart gaat schilderen, om de zichtbaarheid te vergroten. Het eerste toestel gaat volgende week de spuitshop in.
Ik bedoelde de tijd die je nodig hebt om een nieuwe kogel in de kamer te krijgen en weer klaar te zijn om af te vuren. Als je dan ook nog een soepele trekkergroep hebt kun je dat in een vrij hoog tempo uitvoeren.quote:Op maandag 5 september 2005 10:32 schreef M5 het volgende:
[..]
Modingssnelheid is niet veel anders dan bij andere pistolen. net als de stopping power.
Het makkelijk herladen kan bij elk pistool, na het laatste schot uit het magazijn blijft de slede in achterste positie stil staan. magzijn verwisselen, slide stop eraf en verder gaan.
Een Glock is niet bepaald het voorbeeld van een soepele trekker groep.quote:Op maandag 5 september 2005 10:39 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik bedoelde de tijd die je nodig hebt om een nieuwe kogel in de kamer te krijgen en weer klaar te zijn om af te vuren. Als je dan ook nog een soepele trekkergroep hebt kun je dat in een vrij hoog tempo uitvoeren.
Ik heb eens wat artikelen gezien over agenten die met hun wapen in zeer korte tijd een salvo afvuurden, puur op adrenaline. Toen de gebeurtenissen werden nagerekend zaten ze zeer dicht op de theoretische maximale vuursnelheid voor dat wapen. Hoe korter de mechanische acties zijn, hoe sneller je kunt afvuren.
Ik begreep van collega's van mij die destijds in het selectie-team zaten juist dat de Glock niet het beste, maar wel één van de betere wapens was. Ik heb het nooit gebruikt, dus ik zou het niet weten.quote:Op maandag 5 september 2005 10:45 schreef M5 het volgende:
[..]
Een Glock is niet bepaald het voorbeeld van een soepele trekker groep.
Vuursnelheid is niet belangrijk bij de keuze naar je wapen. Je kunt beter een wapen hebben dat nauwkeurig schiet bij een hoge vuursnelheid (voor het geval je snel achter elkaar schiet bij veel adrenaline bijv.) en dat is bij de Glock ook niet bijzonder goed.
Daarom liever een P226 (waarom denk je dat de BBE met dat wapen rond loopt en niet met een Glock?) imo.
ik zeg ook niet dat de Glock slecht is, maar 't zou nooit mijn keuze zijn.quote:Op maandag 5 september 2005 10:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik begreep van collega's van mij die destijds in het selectie-team zaten juist dat de Glock niet het beste, maar wel één van de betere wapens was. Ik heb het nooit gebruikt, dus ik zou het niet weten.
zichtbaarheid snachts? wie maakt zich daar druk over? zolang de verlichting werkt ben je te zien, anders niet. maakt niet veel uit welke kleur je kist dan heeft.quote:Op maandag 5 september 2005 16:24 schreef -calimero- het volgende:
wow, ziet er wel vet uit! maar bevordert dit echt de zichtbaarheid? 's nachts zeker niet...
ging om de zichtbaarheid overdag. link.quote:Op maandag 5 september 2005 17:04 schreef sp3c het volgende:
mjah dat is uiteindelijk de reden dat de kleur veranderd moest worden dacht ik, dus iemand maakt zich er kennelijk wel erg druk over
ik vind hem wel cool iig, net als de grijze tankers (die mld toestellen hadden gewoon blauw moeten blijven overigens maar volgens mij zijn/worden die allemaal grijs)
ik dacht dat je de Orions bedoelde, die waren grijs. De SH-14D Lynxjes blijven volgens mij gewoon blauw.quote:
NH-90's worden idd grijs.quote:Op maandag 5 september 2005 17:39 schreef sp3c het volgende:
afaik krijgen die bij hun volgende grote beurt een grijze laag, maar nu weet ik het ook niet meer het is iig een tijd gelezen dat ik het hoorde
kan ook dat de marheli vanaf NH90 grijs wordt en dat ze de lynxen zo laten, ik weet het niet meer
Ze had dei bajo wel beter mogen schoonmaken.quote:Op maandag 5 september 2005 19:57 schreef Wuder het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
T is de marine, das dus roest! Dat bajonet wordt nooit gebruikt!quote:Op maandag 5 september 2005 19:58 schreef Wuder het volgende:
Maar misschien is het opgedroogd bloed? Dat is wel stoer natuurlijk
Heb je alleen aflevering 4 gekeken of ook daarvoor? Aflevering 3 was wel aardig, maar 4 vond ik inderdaad ook een beetje raar met die mortieren spotter, het is alsof de "insurgent" ipv gewoon mikken op een vast punt en wachten totdat er een auto langsrijdt, probeert met mortieren een bewegend doelwit op een steeds veranderende positie te raken..quote:Op maandag 5 september 2005 22:44 schreef sp3c het volgende:
nou nou we moeten onze vrouwelijke collegae met respect behandelen want het zijn net zozeer mensen die op hun ... erm ... kwaliteiten ...euh ... ronde ... erm ... what was I going to say?
anyways, ik zag een aflevering van die serie 'Over There' (jaja gedownload, arr arr, mighty pirate arr) en ik vond het wel aardig maar het is geen tour of duty.
het is aflevering 4 dat een of andere generaal onwijs begint te zeuren tegen een sergeant over toiletten en dat zijn brug beschoten wordt en de gang moet het op laten houden.
ten eerste vond ik het camerawerk echt kut, volgens mij willen ze moderne matrix/swordfish/weetihet effecten krijgen maar het werkt voor geen meter.
bv op gegeven moment komt er een humvee aangereden en wordt het beeld versneld zodat je ziet dat hij een flink eind gereden is ofzo, bij mij kwam het eerder over alsof het ding warp 9 aangezet had ofzo
Dan is er dat gezeur over die soldaten thuis ... wtf kan mij dat nu schelen, dat is toch mijn fucking probleem niet, ik kijk Tour of Duty in Irak en niet de fok!king Gilmore GI's oid. En dan dat ventje wat terug wil naar zijn unit, ik neem aan dat hij terug wil omdat 1 van die gasten zijn been gejat heeft want zelf heeft hij er 1 te weinig!!!
dat gezeur over niggers is wel erg 1962
daar komt nog bij dat ze waarschijnlijk geen militair adviseur hebben ofzo want dat met die mortieren slaat ook nergens op ... ipv dat ze die mortieren uit gaan schakelen gaan ze achter de FOO aan die hebben ze op gegeven moment doodgeschoten en de vijandelijke mortieren weten niet meer waar ze het moeten zoeken.
Dat klinkt op zich nog wel logisch ware het niet dat het konvooi over een vast doel heen moeten (de brug) die is toch niet van positie veranderd ofzo sinds de foo werd omgelegd? laat ze daar een spervuur op afgeven totdat ze een nieuwe knakker op de plaats hebben want de mortieren wordt toch nix tegen gedaan.
verder wel aardig, ik ben die andere afleveringen ook maar aan het downloaden (5 tot nu toe?) want als je je blik op oneindig zet en er een biertje bij pakt is het best vermakelijk
Woopie!quote:Solana says lifting of China arms embargo on long-term agenda
Tue Sep 6, 2:19 AM ET
Europe's foreign policy chief Javier Solana said that Brussel's long-term arms embargo on China will remain in place, but in time would be lifted.
"Both sides are looking for the right time -- this an agreement which is part of yesterday and not part of tomorrow," he said at press briefing in Shanghai after attending the EU-China summit in Beijing.
"We want to resolve it. We think that it's part of history, but we have to find the manner and the moment when this can be done," Solana said, refusing to lay out any timetable.
European leaders, in an initiative led by France and Germany, agreed last December to draft an accord on scrapping the embargo imposed after the 1989 Tiananmen Square massacre of pro-democracy students in Beijing.
But the move lost steam amid fierce opposition from the United States and China's controversial move to pass a law that could open the way for a military takeover of Taiwan.
"This embargo is not a military decision, it's a political decision," Solana said, adding that this required the agreement of all 25 EU member states.
He denied that China's anti-secession law had influenced the EU, although observers believe that the passage of the law sent the wrong message around the world by raising cross-strait tensions.
The law passed in March by China's rubber stamp Congress paves the way for China to take Taiwan by force should the island ever formally declare independence.
"The EU does not make any decision according to the demands of others," Solana insisted when pushed on whether the US opposition had influenced the EU.
"The embargo's removal would not impact the current trade of weapons at all," he added.
Washington feels that lifting the embargo would send the Chinese the wrong message on human rights, which it has been asked to improve, and also alter the military balance in Asia, particularly in the Taiwan Strait.
ik heb nu alle afleveringen gezien en het blijft vermakelijk maar de nadelen komen ook steeds terug (klotecamer, gezeur over niggers, gezeur over die gasten thuis, vreemde kijk op oorlogvoeren)quote:Op maandag 5 september 2005 23:27 schreef Wuder het volgende:
[..]
Heb je alleen aflevering 4 gekeken of ook daarvoor? Aflevering 3 was wel aardig, maar 4 vond ik inderdaad ook een beetje raar met die mortieren spotter, het is alsof de "insurgent" ipv gewoon mikken op een vast punt en wachten totdat er een auto langsrijdt, probeert met mortieren een bewegend doelwit op een steeds veranderende positie te raken..![]()
Verder is het idd een aardige serie, alleen dat gezeik om de familie thuis.. Het verhaal van de soldaat met 1 been is nog wel aardig om te zien, maar die van de vrouw die vreemd gaat enzo.. s![]()
Verder lekkere camerawerk vind ik.. een beetje afgekeken van Man on Fire![]()
Het gezeur over niggers speelt nog steeds heel erg in de VS. Officieel is er geen onderscheid meer, maar er liggen diepe kloven tussen de blanken, de hispanics en de zwarten. Toen ik bij de USAF werkte merkte ik dat dagelijks. Op het werk was het nog redelijk één geheel (alhoewel kleurlingen daar nogal eens apart van de blanken gingen zitten) maar daarbuiten was er vrijwel geen integratie. Bij de landmacht schijnt het nog veel erger te zijn. Ook later op cursus in Ohio zag ik zulke dingen op de Universiteit.quote:Op woensdag 7 september 2005 10:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik heb nu alle afleveringen gezien en het blijft vermakelijk maar de nadelen komen ook steeds terug (klotecamer, gezeur over niggers, gezeur over die gasten thuis, vreemde kijk op oorlogvoeren)
Tour of duty in de woestijn is het iig niet, ben benieuwd of er een Nederlandse zender is met genoeg ballen om het volgend seizoen uit te zenden
quote:Op woensdag 7 september 2005 11:01 schreef sp3c het volgende:
(...)
'nee dank u, ik houd best van autosport maar drivebye shootings doe ik alleen vanuit gepantserde voertuigen' (...)
spe3c, ik heb altijd gedacht dat jij een man was van vol arisch bloed met blauwe ogen en lang blond haar.quote:Op woensdag 7 september 2005 11:01 schreef sp3c het volgende:
dat is dan wel weer zo, toen ik er was had ik problemen met niemand, ik ging naar de ijsbaan om een potje te hockey'en was ik bang dat ik allemaal van die KKK figuren tegen zou komen (tis toch niet echt een sport voor donkere jongens) maar toen ik binnen liep was iedereen vriendelijk.
Ze vroegen of ik goed was, dus ik zeg 'goed? nee ik ben Dutch' dat was niet erg, ik werd (free of charge) in een pak gehezen en het ijs op geduwd en ik had het naar mijn zin ... kwam ik terug bij dat gastgezin komen ze me 1 voor 1 uitschelden dat ik een whiteman's game zit te spelen en me bij mijn eigen soort moet houden.
Dus, vriendelijk als ik ben zeg ik 'nee dank u, ik houd best van autosport maar drivebye shootings doe ik alleen vanuit gepantserde voertuigen' ... beginnen die figuren me in elkaar te slaan, ik terugslaan, buren politie gebeld, ik naar een nieuw gastgezin want ik was daar voor school en op school gingen die figuren ook bijdehand lopen doen, dus ik weer een blik flauwe grappen open getrokken en voor ik het weet ben ik wederom het stralende middelpunt van een vechtpartij.
Maar tot mijn grote verbazing ben ik niet alleen, ik wordt geholpen door een stel blanke heren die ik een half uur op de ijsbaan gezien heb!
ik heb dat verder niet afgemaakt en was blij toen ik weer in Nederland was waar iedereen zijn eigen business mind maar de bleke hockeyers spreek ik nog wel is
maar in die serie hoef ik het niet terug te zien
Drenthe? Niks dan struikrovers ende boeventuig daar!quote:Op woensdag 7 september 2005 15:01 schreef sp3c het volgende:
ik heb daar nooit een geheim van gemaakt volgens mij hoor
ma komt uit Suriname, pa komt uit drenthe
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |