Downloadquote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 23 zijn:
* Veteranendag krijgt primeur in Den Haag
* Andere Overheid krijgt gestalte
* NRF op de logistieke toer in Noorwegen
* Mariniers op zoek naar nieuwe radio
* Wielrenner Alberts pakt de 'bergprijs's
Briljant trouwens hoeveel mensen wel een mening hebben, maar geen flauw idee waar het over gaat.quote:Op woensdag 22 juni 2005 12:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
op de frontpage stond gisteren het nieuws dat een eurofighter 2 f15 had neergeschoten tijden een onverwachte oefening
hier dus
Eurofighter 'wint' van Amerikaanse F15's
Dat is de Hr.Ms. Tromp.quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:20 schreef HarigeKerel het volgende:
[[url=http://img51.echo.cx/img51/9620/img05242vs.jpg]afbeelding][/URL]
[[url=http://img51.echo.cx/img51/4858/img05256at.jpg]afbeelding][/URL]
Net gemaakt op de Jan Schaefertbrug (ofzo) in Adam
Weet iemand wel en wat voor een bootje dit is? waarom zou die in Adam liggen?
Ohja mocht 1 van die agenten die op die brug stonden dit lezen: fok jullie!![]()
Nog zoiets ja.quote:Op woensdag 22 juni 2005 22:25 schreef RonaldV het volgende:
Amerikaans spionagevliegtuig neergestort
Namen worden ook wel eens opnieuw gebruikt, "De Zeven Provinciën" was de naam van het schip van Michiel Adriaanszoon De Ruyter. honderden jaren terug, en wordt nog steeds gebruikt.quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:05 schreef Xenwolfie het volgende:
Huh de Tromp? Ik dacht dat dat ding in de 2de wereld oorlog naar de zeebodem werd gedegradeerd, dat zal dan wel een andere boot geweest zijn.
Tradities, waarvan een aantal ook nog eens bij Koninklijk Besluit zijn vastgelegd.quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:09 schreef ToXiCitY het volgende:
[..]
Namen worden ook wel eens opnieuw gebruikt, "De Zeven Provinciën" was de naam van het schip van Michiel Adriaanszoon De Ruyter. honderden jaren terug, en wordt nog steeds gebruikt.
Er moet bijvoorbeeld ten alle tijde een marineschip zijn die de naam "Van Speijk" draagt, geen idee waarom maar ze houden zich er wel aan. Toen het oude Leander fregat Van Speijk verkocht werd werd een uit dienst gestelde mijnenveger tijdelijk "Van Speijk" genoemd om het gat op te vullen.
ik dacht dat die niet meer vlogen eerlijkgezegdquote:Op woensdag 22 juni 2005 22:25 schreef RonaldV het volgende:
Amerikaans spionagevliegtuig neergestort
Ik neem aan dat je de XB-70 bedoelt? Die vloog eind jaren 60 en was zeer controversieel. Het ding kostte een godsvermogen, en dat in een tijd dat Vietnam een steeds groter deel van het Amerikaanse defensiebudget opvrat. Toen er uiteindelijk één crashte (de schuld van een chase-plane die er tegen aan klapte) was dat het excuus om er mee te stoppen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 19:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik dacht dat die niet meer vlogen eerlijkgezegd
even iets anders op die fighter site staat iets dat de vs begin jaren 70 een bommenwerper prototype hadden die mach 3 haalde waarom is dat geschrapt.
Ik weet dat er iets vliegt. Ik heb het in electronische vorm over de Noordzee zien blèren toen ik nog bij de luchtmacht werkte, en de SR-71 was er toen al niet meer. Mijn collega's van destijds hebben het bij andere gelegenheden ook gezien, en een paar weken geleden las ik nog iemand hier die iets gezien heeft bij Noorwegen. Of dat Aurora is/was? Ik heb geen idee. Ik weet wel dat het geen SR-71 geweest kan zijn.quote:en wie gelooft er in de aurora.
You lost me... wattequote:en fransen met een amerikaans vliegtuighad dat nooit verwacht
nu de fransen zijn toch wel het toonbeeld van een te trots volk het leger maakt daar alles in eigenland van de blikopeners tot kut tanks maar ze vliegen wel een amerikaans vrachtvliegtuigquote:
De Fransen vliegen met C-135FR (de franse uitvoering van de KC-135R), met de C-130H Hercules, de E-3F Sentry en met de E-2C. Alle vier zijn aangeschaft omdat het ontwikkelen van eigen toestellen te duur zou gaan worden voor de relatief kleine series die gebruikt zouden gaan worden.quote:Op donderdag 23 juni 2005 20:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nu de fransen zijn toch wel het toonbeeld van een te trots volk het leger maakt daar alles in eigenland van de blikopeners tot kut tanks maar ze vliegen wel een amerikaans vrachtvliegtuig![]()
Het gaat beginnen.quote:OVER VIRGINIA -- Lt. Col. James Hecker flies over Fort Monroe before delivering the first operational F/A-22 Raptor to its permanent home at Langley Air Force Base, Va., on May 12. This is the first of 26 Raptors to be delivered to the 27th Fighter Squadron. The Raptor program is managed by the F/A-22 System Program Office at Wright-Patterson AFB, Ohio. Colonel Hecker is the squadron's commander. (U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Ben Bloker)
De opkomst van ICBM'S was toch ook een van de redenen?quote:Op donderdag 23 juni 2005 19:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je de XB-70 bedoelt? Die vloog eind jaren 60 en was zeer controversieel. Het ding kostte een godsvermogen, en dat in een tijd dat Vietnam een steeds groter deel van het Amerikaanse defensiebudget opvrat. Toen er uiteindelijk één crashte (de schuld van een chase-plane die er tegen aan klapte) was dat het excuus om er mee te stoppen.
Als ik me niet vergis werden de laatste ICBMs ontwikkeld om de buitenspporige kosten van de Valkyrie op te vangen. Een beetje het verhaal van de B-1, al redde die het uiteindelijk wel.quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:25 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
De opkomst van ICBM'S was toch ook een van de redenen?
ik dacht dat er toch redelijk wat opties staan op die nieuwe airbus a380 als transport toestelquote:Op donderdag 23 juni 2005 23:29 schreef sp3c het volgende:
[quote]
NAVO: Nederland moet defensie-uitgaven verhogen
AMSTERDAM - NAVO-topman De Hoop Scheffer vindt dat Nederland zijn defensie-uitgaven moet verhogen, ook al heeft Nederland een efficiënt en actief leger. Het budget zou idealiter 2 procent van het nationaal inkomen moeten zijn. In 2004 was dat 1,7 procent. Secretaris-generaal De Hoop Scheffer heeft dat donderdag gezegd tegen het ANP.
Minister Kamp (Defensie) had onlangs gezegd niet zo te letten op dit " kale cijfer". Volgens hem is het Nederlandse leger niet zo goed vergelijkbaar met andere, omdat het efficiënter is en veel meedoet met vredesoperaties.
"Kamp heeft gelijk dat Nederland een zeer actieve NAVO-bondgenoot is, of dat nu in Afghanistan is of in Irak", erkent De Hoop Scheffer. " En ik vind dat Kamp op een prima lijn zit met het uitzendklaar maken van de Nederlandse krijgsmacht. Maar het streefcijfer geldt evenzeer voor Nederland als voor andere landen. Ik kan geen uitzondering maken".
Nederland is bepaald niet het enige land dat het doel niet haalt. Van de 26 NAVO-landen zaten in 2004 acht landen boven het streefcijfer van 2 procent, achttien eronder. "Als je naar de tabelletjes kijkt, zien ze er niet briljant uit", oordeelde De Hoop Scheffer. "De Amerikanen, Britten of Fransen hoef ik er niet op aan te spreken. Enkele anderen wel en ik vind het mijn taak om dat te doen."
De Hoop Scheffer begrijpt dat NAVO-ministers van Defensie het momenteel niet makkelijk hebben om meer geld te krijgen. "Maar als de landen onze doelen serieus nemen, moeten ze voldoende investeren. De hervorming van de legers naar snellere reactiemachten kost geld. Het levert aan het einde misschien geld op, maar het kost geld. Dat is zo."
De NAVO-ministers van Defensie constateerden twee weken geleden in Brussel nog enkele tekorten in hun gezamenlijke capaciteit. De gebreken doen zich vooral voor bij ondersteunende technici en doktoren. Ook het tekort aan transport- en tankvliegtuigen is nog niet helemaal verholpen. Dat kan de inzet hinderen van de nieuwe NATO Response Force (NRF). Dit boegbeeld van de nieuwe, snel inzetbare NAVO moet in 2006 volledig inzetbaar zijn. Het telt dan ongeveer 23.000 militairen uit diverse landen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22079471/NAVO:_hogere_defensie_uitgaven_Nederland.html
[/quote
dat moet toch pijn doen voor Balkenende, jaap de hoop komt nota bene van het CDA vandaan
opwaarderen dat budget]
De B-52 zou opgevolgd worden door de B-1B en FB-111 (als "tijdelijke" oplossing) en uiteindelijk de B-2A. Van de laatste 2 zijn veel minder toestellen gebouwd dan de bedoelling was, ik geloof dat er van de B-1A eigenlijk al 244 (werd 100 B-1Bs) gebouwd hadden moeten worden, en van de B-2A 132 stuks(werd 20).quote:Op vrijdag 24 juni 2005 09:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
nee ik doelde op een opvolger van de b52 hij zag er helemaal anders uit dan de de blackbird
De A-380 is een civiele airliner. Ik denk dat je de A-400M bedoelt?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 09:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik dacht dat er toch redelijk wat opties staan op die nieuwe airbus a380 als transport toestel![]()
dus edat transport gat zal gedicht worden
heeft belgie 14 herculussenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 10:38 schreef sp3c het volgende:
die toestellen vervangen over het algemeen de c130, ze komen niet bovenop de c130 ... sterker nog het wordt alleen maar minder afaik Belgie bestelt 7 airbussen om 14 herculessen te vervengen bv ... dacht ik
en Nederland heeft natuurlijk nog steeds veel te weinig transportvliegtuigen
Waarom hebben ze die zo hard nodig dan?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 11:50 schreef sp3c het volgende:
nee ze hebben geen geld omdat ze slechts 1,3% van hun bnp uitgeven aan defensie
vergeet niet dat Belgie een brigade vol parachutisten nodig heeft, daar heb je herculessen oid. voor nodig
edit: overigens hebben ze er 12 waarvan er 1 is verongelukt, mijn fout
Ze zijn van plan Congo weer terug te nemenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 16:26 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Waarom hebben ze die zo hard nodig dan?
om parachutisten uit te duwen en te bevoorradenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 16:26 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Waarom hebben ze die zo hard nodig dan?
dat laatste vind ik overigens een uitstekende ontwikkeling (net als de admiraliteit benelux op zee) met 108 Nederlandse 72 Belgische F16's heb je toch een vrij formidabele luchtfloot op nog geen 30 miljoen inwonersquote:Op vrijdag 24 juni 2005 17:24 schreef RonaldV het volgende:
Ze zijn ooit aangeschaft toen België nog aktief was in midden Afrika. Een aantal zijn "ter herinnering" toen voorzien van kogelgaten. Daarna zijn ze gewoon in dienst gelbleven, en zoals bekend is er één gecrasht. België is altijd betrokken gebleven bij Afrika, en is als één van de weinige westeuropese landen daar goed bekend, onder andere door voedseldroppings en acties in Rwanda en Congo. De laatste 10-15 jaar maken de belgische Herculessen deel uit van de transportpool van de Benelux. Nederland leent Hercules capaciteit, de Belgen lenen onze KDC-10 capaciteit.
Dat snap ik.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 17:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
om parachutisten uit te duwen en te bevoorraden
De baas van Eindhoven heeft al eens laten doorschemeren dat zijn ideale luchtvloot is uitgerust met 4 Herculessen en 4 KDC-10s. En daarnaast de "kleine" transporttoestellen natuurlijk. Personlijk zou ik ervoor kiezen om de F60U naar de antillen te verhuizen, ter ondersteuning van de Mariniers daar, de F50 te behouden voor regionale VIP vluchten, en twee (dus één extra) G-IVs. En natuurlijk behoort de PH-KBX eigenlijk bij de KLu in plaats van Martinair.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 17:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat laatste vind ik overigens een uitstekende ontwikkeling (net als de admiraliteit benelux op zee) met 108 Nederlandse 72 Belgische F16's heb je toch een vrij formidabele luchtfloot op nog geen 30 miljoen inwoners
maar eigenlijk moet er nog een kdc10 bij (en die derde dc10 ombouwen tot tankstation)
Om dezelfde reden dat wij Luchtmobiel nodig hebben.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 18:05 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Maar waarom heeft Belgie een brigade para's nodig?
Brigade is 3000 man ofzo toch.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 18:30 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Om dezelfde reden dat wij Luchtmobiel nodig hebben.
Uit mijn hoofd (maar da's ook nog uit mijn opleiding in de koude oorlogquote:
De andere eenheden staan hier. Je kunt er van uitgaan dat NL ongeveer gelijk handelt.quote:An American battalion has between 300 to 1000 Soldiers or Marines, and consists of several companies. It is commanded by a lieutenant colonel, with majors serving as the executive officer and the Operations Officer (S-3).
quote:Op vrijdag 24 juni 2005 19:12 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Uit mijn hoofd (maar da's ook nog uit mijn opleiding in de koude oorlog) is een brigade 4 bataljons, waarvan er één een LOGbat is. En elk bataljon is zo'n 1000 man ja.
Is van Nederland. Bij ons zou dan dus 1 / 11 Landmacht militairen para zijn. Ligt het aan mij of is dat best wel heel erg veel.quote:De KL als werkgever
Bij de Koninklijke Landmacht werken ongeveer 33.000 mannen en vrouwen. Daarmee is de landmacht vergeleken met de marine, de luchtmacht en de marechaussee veruit het grootste krijgsmachtdeel.
quote:Op vrijdag 24 juni 2005 19:19 schreef RonaldV het volgende:
ah, gevonden op http://www.answers.com/battalion
[..]
De andere eenheden staan hier. Je kunt er van uitgaan dat NL ongeveer gelijk handelt.
Handige link.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 19:19 schreef RonaldV het volgende:
ah, gevonden op http://www.answers.com/battalion
[..]
De andere eenheden staan hier. Je kunt er van uitgaan dat NL ongeveer gelijk handelt.
Nee, die indruk klopt wel. Maar je moet niet vergeten dat Nederland de afgelopen 10-15 jaar heel veel gestoken heeft in het mobieler maken van het leger, en daardoor hebben we van die mooie spullen als de HrMs Rotterdam, Chinooks, Apaches, Herculessen en KDC-10s gekregen.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 20:10 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
[..]
Is van Nederland. Bij ons zou dan dus 1 / 11 Landmacht militairen para zijn. Ligt het aan mij of is dat best wel heel erg veel.
Die een hoop bureaucraten liever zien verdwijnen.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 20:21 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, die indruk klopt wel. Maar je moet niet vergeten dat Nederland de afgelopen 10-15 jaar heel veel gestoken heeft in het mobieler maken van het leger, en daardoor hebben we van die mooie spullen als de HrMs Rotterdam, Chinooks, Apaches, Herculessen en KDC-10s gekregen.
Ja hoor, dat kon al met de F.27. Ik geloof alleen niet dat de F50 ervoor gebruikt wordt. Maar de F60U doet het regelmatig.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 20:52 schreef the_Napster het volgende:
Kunnen de Fokkers eigenlijk ook para's droppen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |