quote:
Het grootste deel van de toestellen op die pagina zijn ontwerpen voor toestellen die inmiddels al vliegen, of ontwerpen voor toestellen die vervangen moesten worden, maar inmiddels uit dienst zijn, en vervangen door een meer generiek toestel. Heel veel toestellen zijn vervangen door de F-16/F-15 combinatie. F-102, F-106, F-104, A-7, F-105, A-37 en weet ik wat nog meer, zijn allemaal vervangen door twee types. Zelfs de A-10 is hier en daar vervangen door de F-16. Sommige toestellen zijn gewoon niet vervangen (SR-71). En dan zijn er nog de ongevraagde voorstellen van fabrikanten voor super- en hypersonische toestellen, VTOL/STOVl toestellen, en wat heb je nog meer. Er zit ook een hele berg voorlopers voor de EFA/Eurofighter/Typhoon tussen op die link (inclusief de EAP, wat officieel een Experiment was, maar waarvan heel veel in de Eurofighter terecht is gekomen). Zoals je kunt zien is de Typhoon ooit begonnen als ontwerp met twee staarten (logisch, iedereen had toen twee straarten: de F-14, F-15, F-17, F-18 en de MiG29 en Sukhoi27 ontwerpen ook). Zo vind je ook veel ontwerpen met canards, ook zo'n modegril.
De x-wing die je ziet is van een nieuw bedrijf in de VS. Ik zou er niet te veel aandacht aan besteden, er zijn in het verleden grote namen gesneuveld bij het opstarten van nieuwe fighterbusiness. Een van de beste ontwerpen, de ARES van Burt Rutan, maakte zelfs goede kans om een order van de
USAFUSArmy in de wacht te slepen, maar is uiteindelijk gesneuveld in het geweld van de grote namen die allemaal dreigden op de fles te gaan als ze niet snel orders mochten ontvangen voor hun al bestaande ontwerpen. De ARES had in het gat moeten komen dat ligt onder de (zware) A-10, wat gevallen was toen de lichte A-38 werd vervangen door F-16s. Overigens is de officiële reden dat de USAF ging dwarsliggen toen de Army dreigde haar eigen jets te krijgen.
ARES
![]()
![]()
![]()
Burt is overigens wel vaker genaaid door de Amerikaanse overheid. De Raytheon/Beech Starship, een ontwerp van hem, was het beste en snelste toestel in zijn klasse. Echter, door de FAA werd het toestel niet goed begrepen. Een vliegtuig met "canard"configuratie kan niet stallen, dat is inherent aan het ontwerp. Daar kon de FAA niet mee overweg, om gecertificeerd te kunnen worden moest het een stall test ondergaan. Beech Raytheon heeft toen allerlei rare fratsen met het toestel uit moeten halen om het toch gecertificeerd te krijgen, maar dat kostte het toestel wel zijn topsnelheid. Hierdoor werd het toestel veel trager dan die van de concurrentie, en werd het niet het verkoopsucces dat het had moeten worden.
De gevestigde namen hebben in de VS zoveel invloed, dat het met Stavatti,, als hij al aan het bouwen van een toestel toekomt, waarschijnlijk net zo zal aflopen als met de Starship.
[ Bericht 2% gewijzigd door RonaldV op 02-07-2005 20:05:51 ]
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan
controleren...
-
Privacy Matters