abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 25 juni 2005 @ 03:09:45 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28214100
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 20:21 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Nee, die indruk klopt wel. Maar je moet niet vergeten dat Nederland de afgelopen 10-15 jaar heel veel gestoken heeft in het mobieler maken van het leger, en daardoor hebben we van die mooie spullen als de HrMs Rotterdam, Chinooks, Apaches, Herculessen en KDC-10s gekregen.
mjah het eigenlijke aantal ligt veel en veel hoger

iedereen in de krijgsmacht die er geld voor over heeft kan parachutespringen, ik ben ook een parachutist, je moet wat geld betalen, dan krijg je 8 sprongen en een een extra speldje op je uniform
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 25 juni 2005 @ 12:15:30 #52
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28218418
Vandaag een leuk artikel in één van de katernen van de Telegraaf over Windmill 02 in Srebrenica. Windmill 02 was de FAC die "Toots", de eerste vrouwelijk gevehtsvlieger van de KLu naar haar doel praatte. Zij schakelde vervolgens een rijdende tank uit (met een domme bom, daar zijn de VS nooit over uitgepraat geraakt), en een artillerie positie. Haar wingman schakelde nog een gevechtspost uit. Na de inzet van de twee jachtvliegtuigen wordt het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in Sarajevo met mortieren beschoten door de Serviërs, en Dutchbat-commandant Karremans krijgt in zijn hoofdkwartier in Potocari een telefoontje van één van de Nederlanders die in Bratunac worden gegijzeld. Mladic heeft gedreigd hen te doden en grote aantallen moslimvluchtelingen te executeren als de luchtaanvallen doorgaan. Op dat moment worden andere F-16's en Amerikaanse A-10A Thunderbolts teruggeroepen. De FACcer beweert (volgens mij terecht) dat die actie Srebrenica 12 uur extra tijd gaf om te vluchten naar Potocari. Of zoals hij het zegt: Als die actie de Serven niet vertraagd had, dan waren er niet alleen 7000 mannen gesneuveld, maar ook nog 25000 vrouwen en kinderen.

Windmill 02 bestond uit 3 KCT-ers, 2 SAS-ers en een tolk van de RAF. De Britten zijn gedecoreerd door de Britse overheid, in Nederland wilde men alleen deze ene FACer decoreren, die dat vervolgens geweigerd heeft, omdat zijn collega's volgens hem evenveel recht hebben op die decoratie. Gehoopt wordt dat op woensdag, de eerste Nederlandse Veteranendag, alsnog de Bronzen Leeuw naar Erkelens en zijn twee maten gaat. Een commissie buigt zich al weken over het verzoek. De laagste dapperheidsonderscheiding, het Kruis der Verdienste, werd voor het laatst in 1996 aan een sergeant-majoor die voor IFOR in Bosnië diende uitgereikt. De Militaire Willemsorde wordt al sinds 1955 niet meer voor gevechtsacties toegekend.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator zaterdag 25 juni 2005 @ 12:17:21 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28218464
hey dat post ik niet een seconde geleden in dat Srebrenica topic
  Moderator zaterdag 25 juni 2005 @ 12:18:52 #54
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28218498
maar ik heb geen paswoord want ik ben geen lid
  zaterdag 25 juni 2005 @ 12:19:49 #55
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28218529
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 12:17 schreef sp3c het volgende:
hey dat post ik niet een seconde geleden in dat Srebrenica topic
* kijken gaat
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 25 juni 2005 @ 12:22:40 #56
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28218613
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 12:18 schreef sp3c het volgende:
maar ik heb geen paswoord want ik ben geen lid
Waar heb je de tekst weggehaald dan?
- Privacy Matters
  Moderator zaterdag 25 juni 2005 @ 12:26:22 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28218699
  Moderator zaterdag 25 juni 2005 @ 12:27:27 #58
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28218734
verhaal
quote:
WOENSDAG, op de eerste Nederlandse Veteranendag, zullen naast 100.000 oudstrijders die tijdens de Tweede Wereldoorlog en in Nederlands-Indië, Nieuw- Guinea en Korea dienden ook de ’nieuwe’ militairen – bijvoorbeeld blauwhelmen op VN-missie – worden geeerd. Frans Erkelens is zo’n jonge veteraan. Als commando van Dutchbat III was hij in 1995 in Srebrenica gestationeerd. Daar speelde hij een hoofdrol in een van de heftigste gevechten waarbij Nederlandse special forces ooit waren betrokken. In nauwe samenwerking met een vrouwelijke F16-piloot van de Koninklijke Luchtmacht. Een actie waarover Erkelens tot vandaag zweeg.

F16-pilote schoot door Servische leger bedreigde verkenner Frans Erkelens te hulp

REDDENDE ENGEL

Door gezamenlijke actie werd nog grotere slachting in Srebrenica voorkomen

ROOSENDAAL, zaterdag
De beelden en geluiden zijn beklemmend en geven weer hoe levensbedreigend de situatie is voor zowel commando’s op de grond als voor vliegers in hun F16’s daar vlak boven. De ene stem is van Frans Erkelens, die als forward air controller (fac’er) vanaf een bergkam even buiten Srebrenica de oprukkende Bosnische Serviërs observeert en piloten naar hun doelen leidt. De andere is van een vrouw, in de cockpit van haar Nederlandse jachtbommenwerper.
We zitten in de woonkamer van oud-commando Erkelens en kijken, bijna tien jaar na dato, naar een unieke videoband. Voor de nu 37-jarige is het weer even dinsdag 11 juli 1995, de dag dat de enclave, die door Dutchbat III moest worden beschermd, uiteindelijk zal worden overlopen door Bosnisch- Servische troepen.
De vlieger nadert met haar wingman op acht kilometer hoogte Srebrenica, nog buiten het bereik van Servisch luchtafweer, als ze radiocontact krijgt met Windmill-zero two, de codenaam van Frans Erkelens. De groene baret, toen net 27, houdt samen met twee Nederlandse collega’s, twee Britten van de Special Air Service (SAS) en een tolk van de Royal Air Force (RAF) snel oprukkende eenheden van generaal Ratko Mladic in de gaten.
Erkelens maakt de vrouw in haar straaljager wegwijs en begint bij Bratunac. Omdat die stad niet op de kaart van de piloot staat, vraagt zij: „Is Bratunac de plek waar de Nederlandse gijzelaars zitten?” Na bevestiging door de commando is er even radiostilte. Dan zegt Erkelens: „This is Windmill-zero two, ziet u die haarspeldbocht, daar rijdt een tank, ziet u dat ding?” De vlieger bevestigt dat even later, maar dan raakt Windmill-zero two onder zwaar vuur en moet dekking zoeken. „Pak de tweede haarspeldbocht, daar staat nog een tank, die vuurt nu op onze positie. Alles wat u ziet in de richting van het zuiden is ’cleared hot’ voor u.”
Duidelijke taal. De twee Nederlandse piloten weten nu dat op dat stuk weg geen landgenoten of vluchtelingen meer zitten, een gebied dat dus zonder enige terughoudendheid kan worden aangevallen.

Duikvlucht
Op de spectaculaire beelden die vanuit de F16 zijn gemaakt, is te zien dat de vrouwelijke vlieger haar toestel in duikvlucht brengt, de situatie van dichtbij bekijkt en haar eerste bom recht op de Bosnisch- Servische tank dropt. Het voertuig ontploft en andere pantserwagens uit de Servische colonne zoeken snel dekking in de berm. De piloot wil een tweede aanval inzetten boven het nu door rook en brand zwartgeblakerde gebied.
Ze vraagt Windmill-zero two om een volgend doel. Erkelens, onverstoorbaar over de radio: „Het is een probleem voor me om overeind te komen, dan heb ik direct een tankgranaat om m’n oren. Alles ten zuiden van de plek waar je bent geweest, mag je afknallen. Alleen niet de zuidpunt van Srebrenica.”
De vlieger: „Het zuiden, dat is een hoop, hè?” De forward air controller: „Daar zitten allemaal slechte jongens…”
De Serviërs schieten ondertussen met alles wat ze hebben op de Nederlandse straaljager, waarop de vrouw haar F16 zigzaggend naar de weg stuurt. „I’m going in for the second time, a lot of triple-A fire”, klinkt een gespannen stem over de radio. En opnieuw gooit zij een bom af, dit keer wordt Servisch geschut opgeblazen. „We gooien alles op die weg”, zegt ze tegen Frans Erkelens. „Mijn wingman gooit nu zijn bommen, dan moeten we helaas naar huis.” De tweede vlieger werpt zijn beide ongeleide Mk. 82’s op een bunker af, waarna de jagers richting Adriatische Zee en uiteindelijk de basis Villafranca koersen. „Hé, bedankt, hou je haaks!” zijn de afscheidswoorden van de Nederlandse commando.
Als de videoband is afgelopen, zegt Frans Erkelens: „Wij maakten als 108 compagnie commandotroepen deel uit van Dutchbat III en werden met name ingezet voor verkenningspatrouilles. Toen de Bosnische Serviërs steeds verder oprukten richting Srebrenica zijn we in de avond van 10 op 11 juli de enclave uitgegaan.”
Vanwege zijn erecode als commando vertelt Erkelens er niet bij dat er een beroep op hem werd gedaan het levensgevaarlijke forward- air-controllerwerk te doen, omdat de gewone fac-infanteristen van Dutchbat III mentaal niet in staat bleken de klus te klaren. Ze waren simpelweg niet tegen de situatie opgewassen. Een van die militairen gooit zelfs nog bijna roet in het eten door op het moment dat de Nederlandse jets opduiken helemaal panisch van angst en nota bene vanuit een veilige positie de jachtvliegers op te roepen. Ook dat is in het radioverkeer tussen Erkelens en de F16-piloot kraakhelder te horen.

Op komende Veteranendag worden ’nieuwe’ militairen geëerd

„Deze actie vond plaats even ten zuiden van de enclave”, vertelt de oud-commando. „De Britten gingen met ons mee omdat ze over satellietverbinding beschikten naar het hoofdkwartier in Sarajevo, wij hadden de fac-radio. We kozen het hoogste punt aan de zuidkant van de stad, met een overzicht op de zendmast en het gebied waar de mannen van Mladic zaten. Een locatie in de voorste linie, in de bloedhitte vanuit een soort bunker. Wat we zagen leek wel een slechte film over de oorlog in Vietnam. Overal oprukkende militairen, compleet met pantserwagens en tanks. Een enorme overmacht. Wat wij daar hebben meegemaakt… Hoe slecht de dingen misschien ook nog kunnen gaan lopen in het leven, dit vergeet ik nooit meer.”
Twaalf uur lang ligt sergeant Erkelens met zijn team op de loer, terwijl de Bosnische Serviërs, niet op de hoogte van de exacte schuilplaats van de commando’s, tank- en mortiergranaten afvuren. Terwijl de Nederlanders samen met de Britten ondertussen spotten, een ’target list’ opstellen en de coördinaten doorsturen naar Sarajevo. De situatie wordt helemaal grimmig als een eenheid Bosnische moslimstrijders arriveert en dreigt de Nederlanders en Britten dood te schieten als er „niet eindelijk luchtsteun” komt. Erkelens weet hen te kalmeren. „Is dit míjn land? Voer je eigen oorlog, wees blij dat we hier zijn om jullie te helpen!”
Plotseling openen de moslims het vuur op de Serven en zijn de commando’s op hun tot dan toe geheime locatie ontdekt. Servische tanks richten hun 105 mm kanonnen met haarscherpe precisie op de observatiepost en granaten slaan overal in. Tot de komst van twee Nederlandse F16’s uitkomst brengt. Die toestellen hingen al een tijd boven de Adriatische Zee ’in de wacht’. De bemanningen smeekten Sarajevo om toestemming, zodat ze eindelijk in actie konden komen. Detachementscommandant Jouke Eikelboom had er vanaf de basis Villafranca in Noord-Italië tijdens het hele beleg van Srebrenica al op aangedrongen dat zijn F16’s als eerste een luchtaanval zouden mogen ondernemen. „Het waren immers onze maatjes, daar op de grond.”

Na de inzet van de twee jachtvliegtuigen wordt het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in Sarajevo met mortieren beschoten door de Serviërs. Dutchbat-commandant Karremans krijgt in zijn hoofdkwartier in Potocari een telefoontje van één van de Nederlanders die in Bratunac worden gegijzeld. Mladic heeft gedreigd hen te doden en grote aantallen moslimvluchtelingen te executeren als de luchtaanvallen doorgaan. Op dat moment worden andere F16’s en Amerikaanse A10 grondaanvalsvliegtuigen teruggeroepen.
„Maar ondanks dat, hebben wij de Servische aanval twaalf uur kunnen vertragen”, stelt Frans Erkelens. „Duizenden vluchtelingen zijn zo uit handen van Mladic gebleven. Maar daar hoor je niemand over. Dankzij de Nederlandse luchtsteun hebben wij het er levend afgebracht. In de chaos na het bombardement konden we vanuit onze ’last blocking position’ wegkomen.”
Na terugkeer in Nederland heeft Erkelens zijn ’reddende engel’, inmiddels captain op een Boeing 737 van Transavia, ontmoet. Hij heeft zelfs nog een vlucht in een F16 gemaakt.
Over de massale internationale kritiek die op Dutchbat III neerstreek toen bleek dat 7500 moslimmannen uit de enclave Srebrenica door de Serviërs werden vermoord, zegt Erkelens: „Door het juiste te doen, vreest gij niemand. Bijna 25.000 vrouwen, kinderen en oude mannen hebben wij onder soms levensbedreigende omstandigheden, door te vechten, ondanks de druk van criminele bendes en ondanks de sterk verminderde inzetbaarheid van Dutchbat III, naar veiliger gebied kunnen brengen. Dankzij ons kunnen die mensen nu hun verhaal vertellen; over hún oorlog, die niemand ooit mag vergeten, opdat deze zich nooit herhaalt.”
In Nederland vroeg de commandant van het Korps Commandotroepen (KCT) een dapperheidsonderscheiding voor de drie groene baretten aan. Jaren gebeurde er niets, totdat Erkelens een brief kreeg dat het Hare Majesteit had behaagd hem de onderscheiding te verlenen. Op 23 januari 2002 zou hem die door toenmalig minister van Defensie Frank de Grave worden opgespeld. „Het was misschien wel het moeilijkste besluit in mijn leven, maar ik heb bedankt”, vertelt Frans Erkelens. „We deden het met een groep, dus ieder van ons drieën verdiende die onderscheiding. Toen alleen ik bleek uitverkoren, heb ik geweigerd.”

Heldhaftig
Saillant detail: de drie Engelsen van SAS en RAF kregen van de Brits
e koningin de Militairy Cross (MC) uitgereikt voor hun gezamenlijke optreden in Srebrenica met Nederlandse commando’s. In The Sunday Times werd het verhaal paginagroot gebracht, waarbij de heldhaftige rol van Windmill-zero two en Kirk-zero one – respectievelijk Frans Erkelens en de vrouwelijke F16-vlieger – als veel doorslaggevender werd belicht dan het optreden van de drie Engelsen. SAS-sergeant Nick Cameron vertelt dat hij na een lange dag van zware gevechten, zij aan zij met Nederlandse commando’s en tegen de Bosnische Serviërs, de opmars van Mladic urenlang wist te vertragen.
Opnieuw heeft de commandant van het KCT onlangs voor de drie commando’s van Dutchbat een dapperheidsonderscheiding aangevraagd. Gehoopt wordt dat op woensdag, de eerste Nederlandse Veteranendag, alsnog de Bronzen Leeuw naar Erkelens en zijn twee maten gaat. Een commissie buigt zich al weken over het verzoek. De laagste dapperheidsonderscheiding, het Kruis der Verdienste, werd voor het laatst in 1996 aan een sergeant-majoor die voor IFOR in Bosnië diende uitgereikt. De Militaire Willemsorde wordt al sinds 1955 niet meer voor gevechtsacties toegekend.
Frans Erkelens hoopt op de Bronzen Leeuw voor zijn groep van toen, maar zal niet teleurgesteld of verbitterd zijn als de onderscheiding uitblijft. Want de oud-commando staat volop in het dagelijks leven, heeft geen last van trauma’s zoals zo veel andere Dutchbatters, heeft nog altijd een ’groen hart’ en leidt een gelukkig bestaan met vrouw en vier dochters.
„Wij deden ons werk met volle overtuiging en hebben zo vluchtelingen in veiligheid gebracht”, vertelt hij. „Die wetenschap is in feite genoeg. Ik ben vier maanden na Dutchbat III opnieuw naar Bosnië gegaan. Gedetacheerd bij de SAS hebben we door heel voormalig Joegoslavië gevechtsacties gevoerd. Bravo-Five-One was ons call sign.”
„In mei 1999 heb ik het Korps Commando Troepen verlaten. Ik wilde met mijn twaalfeneenhalf jaar ervaring officier worden om als ploegcommandant te kunnen worden uitgezonden, maar dat zat er niet in. Nu leid ik samen met een andere ex-groene baret een bedrijf dat directieleden en managers begeleidt, traint, adviseert. Srebrenica heeft mij nooit nachtmerries bezorgd. Misschien omdat ik weet dat wij daar hebben gedaan wat we moesten en wat we konden.”

Bron: De Telegraaf van 250605
hier ook maar want dat topic stinkt
  Moderator zaterdag 25 juni 2005 @ 12:29:37 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28218784
die fac'er van lmb was het er overigens niet zo mee eens dat hij veilig zat aangezien hij beschoten werd door een tank, daarom wil ik die geluiden horen
  zaterdag 25 juni 2005 @ 12:31:14 #60
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28218823
quote:
Ah Er staan een paar dingen niet in trouwens. Bijvoorbeeld dat "Toots" daar een huzarenstukje heeft afgeleverd. Ze gooide met een standaard, niet ge-MLU-de, F-16 één domme bom op een rijdende tank, en schakelde die uit, ondanks zware Triple-A. Dat nieuws leverde Nederland, en vooral haar, een enorme berg respect op in de rest van de NAVO, en vooral bij de Amerikanen. Ik zat tot het eind van dat jaar in Italië, en men raakte daar maar niet over uitgepraat. IMHO verdient Toots die onderscheiding dan ook net zo hard als de FAC-ers.
- Privacy Matters
  Moderator zaterdag 25 juni 2005 @ 12:36:29 #61
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28218940
ja er zijn daar nog meer dingen gebeurt die in welk ander land ook groots in het nieuws uitgemeten zouden worden maar hier niet ... ik zou graag ook een duidelijk verhaal willen horen over de blocking positions waar naar het schijnt met mortieren is geschoten maar daar hoorje ook nix van.

het is makkelijker voor de media om dat hele 'ze stonden erbij en keken ernaar' verhaal in stand te houden en beelden van feestende dronken militairen uit te zenden
pi_28220449
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 03:09 schreef sp3c het volgende:

[..]

mjah het eigenlijke aantal ligt veel en veel hoger

iedereen in de krijgsmacht die er geld voor over heeft kan parachutespringen, ik ben ook een parachutist, je moet wat geld betalen, dan krijg je 8 sprongen en een een extra speldje op je uniform
moet je daar als militair voor betalen

het is toch juist handig voor de krijgsmacht
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator zaterdag 25 juni 2005 @ 15:26:57 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28223383
niet voor elke functie, dan is het gewoon goedkoop parachutespringen op kosten van de belastingbetaler dus daar mag je wel voor betalen ja
  zaterdag 25 juni 2005 @ 16:34:14 #64
98036 -calimero-
Zonder ei...
pi_28225074
quote:
Ik ben vier maanden na Dutchbat III opnieuw naar Bosnië gegaan. Gedetacheerd bij de SAS hebben we door heel voormalig Joegoslavië gevechtsacties gevoerd. Bravo-Five-One was ons call sign.”
En daar hoor je nooit wat van in het nieuws...
Save a mouse, eat a pussy.
  Moderator zaterdag 25 juni 2005 @ 17:19:13 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28226380
het nieuws, is een lul!
pi_28233557
Goed verhaal trouwens.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_28233708
Had Nederland in de tijd van Screbrenica de Apaches al?
pi_28234180
Eind 96 kregen we 12 AH 64A. Luchtmacht leasde ze tot de D's er waren, welke vanaf mei 98 kwamen. .
  zaterdag 25 juni 2005 @ 23:47:45 #69
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28237923
er ontbrak toch wel e.e.a. op Gilze... http://www.putfile.com/media.php?n=flugshow_z
- Privacy Matters
pi_28238024
  zondag 26 juni 2005 @ 00:18:55 #71
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28238855
Dat mag
- Privacy Matters
pi_28238982
Gemaakt door een Nederlander, en ik moet zeggen ik vind hem geweldig.
  maandag 27 juni 2005 @ 19:26:51 #73
98036 -calimero-
Zonder ei...
pi_28281494
1945 Verses Today

1945
Rifles were made of wood and steel, shot a .30 caliber bullet and killed the enemy in one shot.

Today
Rifles are made of plastic and aluminum, shoot a .22 caliber bullet, and wound the enemy, if you can hit them.

1945
The winning side used a U.S. made .45 Caliber pistol, The losers used a European 9mm.

Today
We use a European 9mm pistol. Nobody uses the .45, and we have been out of ammunition for years.

1945
If you smoked, you had an ashtray on your desk.

Today
If you smoke, you are sent outside and are treated like a leper.

1945
If you said "damn", people knew you were annoyed and avoided you.

Today
If you say "damn" you better be talking about a hydroelectric plant.

1945
NCO's had a typewriter on their desks for doing daily reports.

Today
Everyone has an internet computer, and they wonder why no work is getting done.

1945
We painted pictures of pretty girls on airplanes to remind us of home.

Today
We put the real thing in the cockpit – and don’t even think about painting anything on your aircraft and those rocks better look pretty.

1945
Your girlfriend was at home, praying you would return alive.

Today
She is in the same foxhole, praying your condom worked.

1945
If you got drunk off duty, your buddies would take you back to the barracks to sleep it off.

Today
If you get drunk any time they slap you in rehab and ruin your whole career.

1945
You were taught to aim at your enemy and shoot him.

Today
You spray 500 bullets into the brush, don't hit anything, and retreat because you are out of ammo.

1945
Canteens were made out of steel. You could heat coffee or hot chocolate in them.

Today
Canteens are made of plastic. You can't heat anything in them and they always taste like plastic.

1945
Officers were professional soldiers first. They commanded respect.

Today
Officers are politicians first. They beg not to be given a wedgie.

1945
They collected enemy intelligence and analyzed it.

Today
They collect our pee and analyze it – 5 times a month.

1945
If you don't act right, the commander might put you in the Stockade ‘till you straighten up.

Today
If you don't act right, they start a paper trail that follows you forever.

1945
Medals were awarded to heroes who saved lives at the risk of their own.

Today
Medals are awarded to people who show up for work most of the time – even the guys we kick out.

1945
You slept in a barracks, like a soldier.

Today
You sleep in a dormitory, like a college kid – tear up a brand new building and wonder why the place looks like hell.

1945
You ate in a Mess Hall. It was free and you could have all the food you wanted.

Today
You eat in a dining facility. Every slice of bread or pat of butter costs, and you can only have one.

1945
We defeated powerful countries like Germany and Japan, and once in awhile somebody got a medal.

Today
We can’t even beat Iraq or Yugoslavia, but everyone comes home a Hero with a chest full of fruit salad.

1945
If you wanted to relax, you went to the Rec Center, played pool, smoked and drank beer.

Today
You go to the Community Center and can still play pool, if you pay.

1945
If you wanted a beer and conversation you could go to the NCO or Officers Club.

Today
Today you can go to the "All Ranks Club", the beer will cost you $1.75 plus tax, membership is forced, someone is watching how much you drink, and the MP’s will give you a ticket the second you walk out the door.

1945
You could buy quartermaster gas tax free because it was on a

military reservation.

Today
AAFES charges you the tax but pockets the money themselves

because it is on a military reservation.

1945
The BX/PX had bargains for GI's who didn't make much money.

Today
You can get better merchandise cheaper at Wal-Mart.

1945
We could recognize the enemy by their Nazi helmets.

Today
We are wearing the Nazi helmets.

1945
We called the enemy things like "Krauts" and "Japs" because we didn't like them.

Today
We call the enemy things like "opposing forces" and "aggressors" so we don't offend them.

1945
Victory was declared when the enemy was dead and all his things

were broken, and you could go home.

Today
Victory is declared when the enemy says he is sorry, and you stay to police the area for years to come.

1945
If you killed an enemy soldier, you could bring home his rifle

as a trophy.

Today
If you bring home anything at all as a trophy you get a court

martial.

1945
A commander would put his butt on the line to protect his

people.

Today
A commander will put his people on the line to protect his butt.

1945
After the war, you could buy your own rifle off the government,

cheap.

Today
You can't be trusted with your own rifle, and you'll be jailed

if you ever get one.

1945
Wars were planned and run by real Generals with lots of important victories.

Today
Wars are planned and run by politicians with lots of important

panty raids.

1945
We knew we were fighting for freedom. The country was

committed to winning.

Today
We don't know what we are fighting for. The government is

committed to Socialism.

1945
All you could think of was getting out and becoming a civilian

again.

Today
All you can think of is getting out and becoming a civilian

again.
Save a mouse, eat a pussy.
pi_28284478
Verrekte goeie tekst.
pi_28302256
Moet ik me trouwens zorgen gaan maken als er al 20 minuten lang een Apache boven mijn wijk hangt?
  Moderator dinsdag 28 juni 2005 @ 14:50:13 #76
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28303843
nee dan moet je foto's maken
pi_28305468
Ben je nu te laat mee.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 16:10:40 #78
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_28306418
Heeft iemand nog coole pics van de enorme vloot bij Portsmouth, waar ze de battle of Trafalgar aan het vieren zijn?
"Go Ahead, Make My Day !!"
  dinsdag 28 juni 2005 @ 18:09:20 #79
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_28310146
Is die mega OP trouwens niet heel makkelijk op te slaan op wiki.fok.nl???

Oh, sp3c, gooi even een mailtje mijn kant op, ik wilde je wat vragen maar je mailadres klopt niet
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_28310275
Zou ik kunnen doen ja.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 18:16:01 #81
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_28310324
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 18:13 schreef SHERMAN het volgende:
Zou ik kunnen doen ja.
Kan je hem nog mega-groter maken
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_28310473
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 18:16 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Kan je hem nog mega-groter maken
Zal er vanavond is naar kijken.
  donderdag 30 juni 2005 @ 02:00:39 #83
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_28351245
Hoe wast het op de veteranendag mensen?
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  Moderator vrijdag 1 juli 2005 @ 13:45:22 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28386982
Veteranendag was geweldig HarigeKerel, ik heb heerlijk geslapen tot ze met jachtvliegtuigen over mijn huis heen gingen vliegen

Dapperheidsonderscheidingen
quote:
Dapperheidsonderscheiding uitgereikt aan twee soldaten
29-6-2005 16:02:00

Tijdens de Nederlandse Veteranendag heeft Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje op het Binnenhof het Kruis van Verdienste uitgereikt. De soldaten der eerste klasse J.J. Kloek en E.R. Jongbloed ontvingen de onderscheiding voor ‘moedig of beleidvol gedrag tegenover de vijand’.
De soldaten hebben tijdens hun missie in Irak in mei 2004 met gevaar voor eigen leven voorkomen dat slachtoffers aan Nederlandse zijde zijn gevallen. Op het moment dat de groep van de beide soldaten bij het inrichten van een "vehicle checkpoint" op vijandige partijen stuitte, hebben zij beiden teruggeschoten zodat hun collegae dekking konden zoeken. Tijdens dit incident lagen beide soldaten voortdurend zelf onder vuur en stonden zij in een onbeschermde positie. Door deze dappere actie kon de aanval uiteindelijk worden afgeslagen en waren er geen doden of gewonden te betreuren aan Nederlandse zijde.

De soldaten maakten deel uit van Stabilisation Force Iraq 3 (SFIR 3) en behoren tot 42 Pantserinfanteriebataljon regiment Limburgse Jagers. SFIR 3 heeft een bijdrage geleverd aan de bevordering van de stabiliteit en wederopbouw in de provincie Al Muthanna van maart tot juli 2004. Sinds 1941, het jaar waarin deze onderscheiding werd ingesteld, hebben 2083 mensen het Kruis van Verdienste ontvangen. De laatste keer dat deze onderscheiding werd uitgereikt was in 1963 naar aanleiding van inzet in Nieuw Guinea.

Behalve aan de twee soldaten zijn er herinneringsmedailles uitgereikt aan 282 militairen die onlangs op missie in het buitenland zijn geweest. De medailles werden uitgereikt door ongeveer tachtig veteranen, onder anderen oud-strijders uit Indië en Nieuw-Guinea.
http://www.mindef.nl/nieu(...)aantweesoldaten.html
  vrijdag 1 juli 2005 @ 19:56:39 #86
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_28397000
pi_28418555
wat is dit voor vliegtuig.

net een x-wing fighter

en hier meer van dat soort vliegtuigen

http://www.militaryphotos.net/forums/viewtopic.php?t=52899
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 19:54:49 #88
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28422283
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 18:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
wat is dit voor vliegtuig.

net een x-wing fighter

[afbeelding]

en hier meer van dat soort vliegtuigen

http://www.militaryphotos.net/forums/viewtopic.php?t=52899
Het grootste deel van de toestellen op die pagina zijn ontwerpen voor toestellen die inmiddels al vliegen, of ontwerpen voor toestellen die vervangen moesten worden, maar inmiddels uit dienst zijn, en vervangen door een meer generiek toestel. Heel veel toestellen zijn vervangen door de F-16/F-15 combinatie. F-102, F-106, F-104, A-7, F-105, A-37 en weet ik wat nog meer, zijn allemaal vervangen door twee types. Zelfs de A-10 is hier en daar vervangen door de F-16. Sommige toestellen zijn gewoon niet vervangen (SR-71). En dan zijn er nog de ongevraagde voorstellen van fabrikanten voor super- en hypersonische toestellen, VTOL/STOVl toestellen, en wat heb je nog meer. Er zit ook een hele berg voorlopers voor de EFA/Eurofighter/Typhoon tussen op die link (inclusief de EAP, wat officieel een Experiment was, maar waarvan heel veel in de Eurofighter terecht is gekomen). Zoals je kunt zien is de Typhoon ooit begonnen als ontwerp met twee staarten (logisch, iedereen had toen twee straarten: de F-14, F-15, F-17, F-18 en de MiG29 en Sukhoi27 ontwerpen ook). Zo vind je ook veel ontwerpen met canards, ook zo'n modegril.

De x-wing die je ziet is van een nieuw bedrijf in de VS. Ik zou er niet te veel aandacht aan besteden, er zijn in het verleden grote namen gesneuveld bij het opstarten van nieuwe fighterbusiness. Een van de beste ontwerpen, de ARES van Burt Rutan, maakte zelfs goede kans om een order van de USAFUSArmy in de wacht te slepen, maar is uiteindelijk gesneuveld in het geweld van de grote namen die allemaal dreigden op de fles te gaan als ze niet snel orders mochten ontvangen voor hun al bestaande ontwerpen. De ARES had in het gat moeten komen dat ligt onder de (zware) A-10, wat gevallen was toen de lichte A-38 werd vervangen door F-16s. Overigens is de officiële reden dat de USAF ging dwarsliggen toen de Army dreigde haar eigen jets te krijgen.

ARES

Burt is overigens wel vaker genaaid door de Amerikaanse overheid. De Raytheon/Beech Starship, een ontwerp van hem, was het beste en snelste toestel in zijn klasse. Echter, door de FAA werd het toestel niet goed begrepen. Een vliegtuig met "canard"configuratie kan niet stallen, dat is inherent aan het ontwerp. Daar kon de FAA niet mee overweg, om gecertificeerd te kunnen worden moest het een stall test ondergaan. Beech Raytheon heeft toen allerlei rare fratsen met het toestel uit moeten halen om het toch gecertificeerd te krijgen, maar dat kostte het toestel wel zijn topsnelheid. Hierdoor werd het toestel veel trager dan die van de concurrentie, en werd het niet het verkoopsucces dat het had moeten worden.
De gevestigde namen hebben in de VS zoveel invloed, dat het met Stavatti,, als hij al aan het bouwen van een toestel toekomt, waarschijnlijk net zo zal aflopen als met de Starship.

[ Bericht 2% gewijzigd door RonaldV op 02-07-2005 20:05:51 ]
- Privacy Matters
  dinsdag 5 juli 2005 @ 04:41:30 #89
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_28501531

Staat dit echt ergens voor of is het gewoon zelf bedacht door een verveelde GI?
pi_28631754
Iemand een idee wat er onder de vleugel van deze kist hangt? Het is een luchtdoel raket, denk ik, maar welk type?? (is een IDF F-16)
V10
  vrijdag 8 juli 2005 @ 20:22:07 #91
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28635070
Aangezien het een Israeli is, denk ik een Python4
- Privacy Matters
pi_28636452
tvp
pi_28636711
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:22 schreef RonaldV het volgende:
Aangezien het een Israeli is, denk ik een Python4
ff gechecked, klopt, is idd een Python 4. thnx.

Is beter dan AIM-9 imo, maar de range is wat korter.
V10
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:41:14 #94
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28637437
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:15 schreef M5 het volgende:

[..]

ff gechecked, klopt, is idd een Python 4. thnx.

Is beter dan AIM-9 imo, maar de range is wat korter.
Hangt ervanaf wat je ermee wilt doen. En ook waarmee je hem vergelijkt, want de AIM-9X doet het weer anders dan de 9L, M N en P (die onderling ook weer verschillen). Sidewinders moeten wel god zijn, anders waren er nooit zoveel varianten van gemaakt. Het ding is al in productie sinds Korea.

IMO ontlopen de Magics, Sidewinders en Pythons elkaar niet zo gek veel, en de Russische tegenhanger overigens ook niet. IR raketten zijn gemiddeld allemaal gelijkwaardig aan elkaar. Alleen de Engelse ASRAAM is voor mij nog een grote onbekende. De Britten schijnen er heel tevreden mee te zijn, maar die maken wel vaker vreemde keuzes.
- Privacy Matters
pi_28647446
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:41 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Hangt ervanaf wat je ermee wilt doen. En ook waarmee je hem vergelijkt, want de AIM-9X doet het weer anders dan de 9L, M N en P (die onderling ook weer verschillen). Sidewinders moeten wel god zijn, anders waren er nooit zoveel varianten van gemaakt. Het ding is al in productie sinds Korea.

IMO ontlopen de Magics, Sidewinders en Pythons elkaar niet zo gek veel, en de Russische tegenhanger overigens ook niet. IR raketten zijn gemiddeld allemaal gelijkwaardig aan elkaar. Alleen de Engelse ASRAAM is voor mij nog een grote onbekende. De Britten schijnen er heel tevreden mee te zijn, maar die maken wel vaker vreemde keuzes.
die krijgen ook een nieuwe voor de eurofighter

en sp3c is modderator zie ik
  dinsdag 12 juli 2005 @ 00:42:49 #96
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_28724618
pi_28727282
De flikkers.
  dinsdag 12 juli 2005 @ 19:07:54 #98
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_28745926
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 00:42 schreef HarigeKerel het volgende:
Diss hier de landmacht.
Serieus.... jonge lui van tegenwoordig.. hebben geen respect meer voor het leger..

"Ja wat hebben we aan een leger? Er komt toch geen oorlog meer"
Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
  dinsdag 12 juli 2005 @ 19:08:31 #99
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_28745942
Ik heb een vraag: Waarom is het leger niet geschikt om politietaken uit te voeren?

Is het leger te agressief?
Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
pi_28746790
Zoiets waarschijnlijk ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')