was dat waar ze in een MOUT in de US met "simunition" op elkaar schoten (verfpatronen)? In dat geval heb ik het wel gezien. wel leuk stukkie.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 19:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
iemand gisteren op NGC ook the truth about killing gezien.
was echt interessant het begon ermee waarom in wo2 maar 2% van de VS soldaten een geweer hadden afgevuurd met daarna de uitleg hoe ze dat hebben kunnen opkrikken naar 95% in de falklands.
het zal nog wel een keer herhaald worden
Ja, aflevering 1 en 2 bekeken! Wel een goede serie vind ik.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:23 schreef Wuder het volgende:
Trouwens, iemand al "Over There" van internet gehaald? Een tv-serie ala Tour of Duty, maar dan in Irak
jep bestaat uit 2 delen 2de deel gingen hij inderdaad moutenquote:Op donderdag 11 augustus 2005 11:40 schreef M5 het volgende:
[..]
was dat waar ze in een MOUT in de US met "simunition" op elkaar schoten (verfpatronen)? In dat geval heb ik het wel gezien. wel leuk stukkie.
Aflevering 3 was ook weer primaquote:Op donderdag 11 augustus 2005 13:38 schreef Vaatdoek het volgende:
[..]
Ja, aflevering 1 en 2 bekeken! Wel een goede serie vind ik.
Tevens tvp
De eerste heb ik groter, maar dan van de voorplaat van de Telegraaf. De laatste is van dezelfde ontmoeting, en die had ik nog niet. Dusseh: Thanks!quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 23:21 schreef Wuder het volgende:
En omdat ik nu zo'n overschot aan hormonen heb, een hele stapel defensie chicks:
Nederlanders:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb er nog wel een paar voor je:quote:
Werd de Mig-29 helemaal verkracht ofzo? Ik zie volgens mij alleen maar de F16 steeds winnen en aan het eind de Mig ook neerstorten...?quote:
Wat denk je zelf? Dat Amerikanen gaan laten zien hoe hun F-16s aan alle kanten een oor worden aagenaaid?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:15 schreef Wuder het volgende:
[..]
Werd de Mig-29 helemaal verkracht ofzo? Ik zie volgens mij alleen maar de F16 steeds winnen en aan het eind de Mig ook neerstorten...?
Een anti-Mig film?
De radar op de toestellen hebben blindspots en als je precies op die blindspots komt invliegen, win je nog met een Spitfirequote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wat denk je zelf? Dat Amerikanen gaan laten zien hoe hun F-16s aan alle kanten een oor worden aagenaaid?![]()
Overigens: De F-16 is wel degelijk het betere toestel van de twee. Alleen zijn er dingen aan de MiG die net ietsje beter zijn. Zo veel beter dat de Amerikanen zich zorgen maken om die kist als tegenstander te krijgen, want er zal maar eens een goeie piloot in zitten.
In het verleden wonnen de inferieure F-86 (Korea) en MiG-21 (Vietnam) het van de superieure MiG-15 resp F-4 Phantom-II. Een beter toestel is dus geen garantie om te winnen.
Ik heb op een vliegshow (ik geloof een paar jaar geleden op Gilze) wel eens een F-16 en een Spit rondjes zien draaien met elkaar. De F-16 had moeite om de Spit bij te houden!quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:35 schreef Wuder het volgende:
[..]
De radar op de toestellen hebben blindspots en als je precies op die blindspots komt invliegen, win je nog met een Spitfire
F-16s zijn niet gebouwd om zo langzaam te vliegenquote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:37 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik heb op een vliegshow (ik geloof een paar jaar geleden op Gilze) wel eens een F-16 en een Spit rondjes zien draaien met elkaar. De F-16 had moeite om de Spit bij te houden!
Spits anders ook niet. Het was niet voor niets het modernste toestel van zijn tijd. Hoe wendbaar een F-16 ook is, er zijn minstens twee toestellen die met een fatsoenlijke snelheid van hem winnen als het op draaien aankomt: de Spitfire (al is dat geen fatsoenlijk gevechtsvliegtuig meer te noemen), en de Thunderbolt-II. Toen ik die voor het eerst een bocht zag draaien (vliegdemo op Volkel) dacht ik dat hij aan het neerstorten was!quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:39 schreef Wuder het volgende:
[..]
F-16s zijn niet gebouwd om zo langzaam te vliegen
beetje late reactie, maar ok.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:46 schreef RonaldV het volgende:
Alweer een poosje terug:
Typisch gevalletje van "pilot-error": De piloot denkt dat hij op zijn thuisbasis zit, en leest de daarbij behorende altimeter instellingen. Deze vliegbasis ligt alleen wel 300meter hoger dan thuis. En als je dan een loop trekt...
PPS-bestandje
De nieuwe mascotte?quote:Op maandag 22 augustus 2005 17:44 schreef HarigeKerel het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De Noren hebben een nieuwe kolonel![]()
quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 23:21 schreef Wuder het volgende:
En omdat ik nu zo'n overschot aan hormonen heb, een hele stapel defensie chicks:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nederlanders:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoeveel mensen (buiten de luchtvaart) ken jij die een Split-S kunnen herkennen van een loop? Het gros ziet het verschil niet een tussen barrelroll en een loop.quote:Op maandag 22 augustus 2005 20:22 schreef M5 het volgende:
[..]
beetje late reactie, maar ok.
Het ging om een split-S, geen loop, en direct na take-off.
m'n punt is dat als het om een loop ging hij het wel gehaald zo hebben, bij een split is kun je het vergeten als je te vroeg begint.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 15:40 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hoeveel mensen (buiten de luchtvaart) ken jij die een Split-S kunnen herkennen van een loop? Het gros ziet het verschil niet een tussen barrelroll en een loop.
Dat was hem ja! Lag op het puntje mijn tong maar kon er steeds niet op komen.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:40 schreef RonaldV het volgende:
Semper Fi, kort voor Semper Fidelis
Altijd trouw (aan het korps)
Wat het verhaal er achter is weet ik eigenlijk nietquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:46 schreef Wuder het volgende:
De nieuwe mascotte?
Of de "beroemde" commando Pinguin uit WW2, die eigenhandig de 500 Duitsers kon mollen?![]()
Misschien interessant om te weten:quote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:40 schreef RonaldV het volgende:
Semper Fi, kort voor Semper Fidelis
Altijd trouw (aan het korps)
Was bij mij al bekend.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 20:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
las gisteren op rtl teletekst dat Kamp meer chinooks en herculessen wil gaan aanschaffen omdat hij langere missies wil gaan uitvoeren dan van een jaar
Ik snap wel dat het vanwege standaardisatie beter is om alle kisten hetzelfde te hebben, maar er moet zo enorm veel aan die toestellen verbouwd worden. Er zit al een hemelsbreed verschil tussen de C-130H zoals de Belgen die hebben, en de laatste generatie C-130H die wij gebruiken. De Belgen hebben H modellen uit één van de eerste productieruns, wij (letterlijk) de laatste toestellen. En de deal met de RAF om Snoopy (de enige Hercules W.2 ter wereld) te kopen en op H-standaard te brengen zou dan te duur zijn.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 21:03 schreef M5 het volgende:
[..]
Was bij mij al bekend.
Tegenover de herculessen staat wel dat de Fokker 60's weg gaan. (plus dat het om tweedehands c-130's gaat die naar Klu C-130H standaard gebracht worden.)
4 C-130J's lijkt mij ook de beste oplossing, maar dat gaat denk ik een dure grap worden, huidige C-130H-30's gaan al weer even mee en zijn ten opzichte van de C-130J al verouderd. Die heeft veel nieuwe avionica.. en dat is nou juist een van de duurste zaken in een vliegtuig.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 22:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik snap wel dat het vanwege standaardisatie beter is om alle kisten hetzelfde te hebben, maar er moet zo enorm veel aan die toestellen verbouwd worden. Er zit al een hemelsbreed verschil tussen de C-130H zoals de Belgen die hebben, en de laatste generatie C-130H die wij gebruiken. De Belgen hebben H modellen uit één van de eerste productieruns, wij (letterlijk) de laatste toestellen. En de deal met de RAF om Snoopy (de enige Hercules W.2 ter wereld) te kopen en op H-standaard te brengen zou dan te duur zijn.Het is wel een toestel met enorm weinig uren, en dus een kosteneffectieve oplossing, zou ik dan denken. Ik vraag me af of het niet goedkoper is om de huidige twee toestellen om te ruilen bij Lockheed, en er 4 nieuwe J-modellen voor terug te halen. Lockheed raakt die H-modellen makkelijk kwijt (er is een behoorlijke vraag naar goed onderhouden H-modellen), en de J-serie loopt als ik de berichten moet geloven nog net niet op zijn laatste benen, tenzij het Congress iets onderneemt. Lockheed zou ons dankbaar zijn voor het openhouden van de productielijn, denk ik.
En ik heb het al eens eerder gezegd: die F60s moeten naar de NL Antillen, ter ondersteuning van missies in de West (inclusief trainingen van het NL leger in Suriname). Afstoten is absoluut zonde.
De C-130H zoals wij die hebben is een hybride van de oorspronkelijke C-130H en de C-130J. Alleen het mechanische systeem is min of meer hetzelfde als van de oorspronkelijke H, als ik het goed begrepen heb. Het mechanische systeem van de C-130E, waar de C-130K van de RAF op gebaseerd is, is vrijwel gelijk aan dat van de H modellen. Dat betekent dat een verbouwing zal gaan om motoren en avionics. Beiden worden tijdens een normale grote beurt ook uit de kist gehaald, dus ombouwen van Snoopy zou volgens mij niet al te veel problemen mogen geven. En dan heb je een H-model (weliswaar met korte romp) met nog minder uren dan de H modellen waar we zelf mee vliegen.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 22:40 schreef M5 het volgende:
[..]
4 C-130J's lijkt mij ook de beste oplossing, maar dat gaat denk ik een dure grap worden, huidige C-130H-30's gaan al weer even mee en zijn ten opzichte van de C-130J al verouderd. Die heeft veel nieuwe avionica.. en dat is nou juist een van de duurste zaken in een vliegtuig.
Je aantallen kloppen niet.quote:De C-130J productie loopt nog wel, in oktober 2004 hadden ze er van de 180 in order 115 afgeleverd. Ik weet niet hoeveel kisten ze in de maand produceren, maar erg veel zal het niet zijn. Ben benieuwd hoelang ze die kisten nog bouwen.
De aantallen komen van Lockheed zelf, en is incl. buitenlandse orders.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:08 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De C-130H zoals wij die hebben is een hybride van de oorspronkelijke C-130H en de C-130J. Alleen het mechanische systeem is min of meer hetzelfde als van de oorspronkelijke H, als ik het goed begrepen heb. Het mechanische systeem van de C-130E, waar de C-130K van de RAF op gebaseerd is, is vrijwel gelijk aan dat van de H modellen. Dat betekent dat een verbouwing zal gaan om motoren en avionics. Beiden worden tijdens een normale grote beurt ook uit de kist gehaald, dus ombouwen van Snoopy zou volgens mij niet al te veel problemen mogen geven. En dan heb je een H-model (weliswaar met korte romp) met nog minder uren dan de H modellen waar we zelf mee vliegen.
[..]
Je aantallen kloppen niet.
De order voor 150 toestellen voor de Luchtmacht staat op de lijst om drastisch ingekort te worden naar 36 toestellen. De productielijn moet volgend jaar beginnen met sluiten, om in 2008 definitief af te sluiten.
De order voor 51 KC-130J toestellen voor het USMC wordt ingekort van 51 naar net 33 toestellen.
e.e.a. mits het Congress en de Senaat deze bezuinigingen goedkeuren. (bron)
Overigens heeft de regering Bush nog meer onzalige plannen die je in die bron kunt terugvinden. Wie zei ook al weer dat de Democraten slecht zijn voor defensie?
De bezuinigingen zin er inderdaad nog niet door, maar de plannen zijn wel degelijk publiek gemaakt. De hele luchtvaart-industrie georienteerde pers schrijft er al een half jaar over. Defensie heeft de plannen zelf naar buiten laten lekken. (bron)quote:Op donderdag 1 september 2005 08:59 schreef M5 het volgende:
[..]
De aantallen komen van Lockheed zelf, en is incl. buitenlandse orders.
Die geplande bezuinigingen zijn er nog niet door en niet officeel gepubliceerd. Beetje speculatief imo.
NoTAR (No TAil Rotor). Het systeem is oorspronkelijk ontwikkeld voor de concurrent van de Comanche. Het systeem maakt veel minder lawaai, en dus zal een dergelijke heli minder snel worden opgemerkt. Maar het heeft nog een voordeel: het gaat veel minder makkelijk kapot dan de klassieke hekrotor. Het doet in feite hetzelfde als een hekrotor, maar dan met geblazen lucht, die vanaf de motoren dooe de dike staarttbuis naar achter en opzij wordt geblazen. De USAr koos uiteindelijk voor de fenestron (ingebouwde hekrotor) van de Comanche, omdat dit systeem zich al bewezen had in o.a.Engelse en Franse helicopters, terwijl de NoTAR als een technologisch risico werd gezien.quote:Op donderdag 1 september 2005 13:09 schreef sp3c het volgende:
over helikopters gesproken, ik zag gister volgens mij een bolkow van de politie over mijn huis vliegen (toen dacht ik ... flauw, hun wel!) toen ging ik weer verder met het minden van my own business en toen zag ik later deze
[afbeelding]
eerst dacht ik ... wtf is dat nu weer???
snel een foto gemaakt met mijn telefoon en op naar het internet, blijkt het een md902 te zijn (die vlogen toch nog niet?) dus mijn nieuwsgierigheid bevredigd ging ik weer verder met mijn eigen business maar er knaagde iets, ik bekijk de foto's nog is in mijn telefoon maar die zijn vet onduidelijk (kuttelefooncamera) dus weer terug naar het internet en toen zag ik het
waar de fok! is de staartrotor van dat ding!!!!
ik zal je zeggen waar hij is ... hij is er niet!!!!
hoe kan dat??
Er ligt volgens mij inderdaad nog een requirement voor de vervanging van Alouette, Bolkow en zelfs de SAR door één type. Alleen is dat wel een slapende requirement, want het is al weer een jaar of drie stil daar omheen.quote:Op donderdag 1 september 2005 13:42 schreef sp3c het volgende:
hij maakte 'wat' minder lawaai dan de bolkow idd
wel aardig idee iig, nu Kamp toch bezig is met zijn helikopters ... ik meen me te herinneren dat er ook een militaire versie is want die bolkow moet toch is vervangen worden
edit:
zoiets dus
[afbeelding]
NOTAR komt van Huges en de ontwikkeling begon al in 1975. Eerste heli met NOTAR was een OH-6A in 1981. Toen had men nog nooit van de comanche gehoord. Het heeft dus niets met de concurent van de RAH-66 te maken.quote:Op donderdag 1 september 2005 13:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
NoTAR (No TAil Rotor). Het systeem is oorspronkelijk ontwikkeld voor de concurrent van de Comanche. Het systeem maakt veel minder lawaai, en dus zal een dergelijke heli minder snel worden opgemerkt. Maar het heeft nog een voordeel: het gaat veel minder makkelijk kapot dan de klassieke hekrotor. Het doet in feite hetzelfde als een hekrotor, maar dan met geblazen lucht, die vanaf de motoren dooe de dike staarttbuis naar achter en opzij wordt geblazen. De USAr koos uiteindelijk voor de fenestron (ingebouwde hekrotor) van de Comanche, omdat dit systeem zich al bewezen had in o.a.Engelse en Franse helicopters, terwijl de NoTAR als een technologisch risico werd gezien.
Overigens vliegt de MD900 al even, maar waar jij waarschijnlijk op doelt zijn de helis van de Dienst Luchtvaart van de Politie. Die staan om een andere reden aan de grond: BiZa heeft er zo veel zooi op, aan en in laten pakken dat je er alleen nog maar mee boven het platform van Schiphol kan hoveren voor je weer moet tanken (ok, pietsie overdreven)
De Kustwacht uitvoering en ook die van de Belgische Gendarmerie zijn veel "kaler" uitgerust, en kunnen dus wel probleemloos vliegen.
NH-90 is beetje zwaar om opvolger van bolkow, alouette en ab412 te worden. SAR zal wel gaan, maar voor de taken van de bolkow is de NH-90 niet geschikt. Dan moet je bij Eurocopter de EC-635 halen zoals je al poste.quote:Op donderdag 1 september 2005 13:52 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Er ligt volgens mij inderdaad nog een requirement voor de vervanging van Alouette, Bolkow en zelfs de SAR door één type. Alleen is dat wel een slapende requirement, want het is al weer een jaar of drie stil daar omheen.
Overigens zouden ze dan beter kunnen kiezen voor Eurocopter:
[afbeelding]
Of misschien wachten ze op de NH-90?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |