Israel pleegt genocide in GazaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NOSNu ook volgens de VN commissiequote:Nu zo'n grote organisatie dit uitgesproken heeft sluit het net zich ook juridisch om hen die genocide plegen.
Het is de negende keer in het ruim dertigjarige bestaan van IAGS dat de leden consensus hebben bereikt dat er een genocide gaande is. Gerichte aanvallen op burgers, journalisten, artsen, ziekenhuizen, scholen en universiteiten: daar maakt Israël zich volgens de verklaring schuldig aan. Ook wordt gewezen op de uithongering van de Palestijnse enclave en het vernietigen van ruim 90 procent van alle woningen in Gaza.
Die vier daden zijn het doden van leden van een groep, het toebrengen van ernstig lichamelijk en geestelijk letsel aan hen, het opzettelijk creëren van omstandigheden die erop gericht zijn de groep te vernietigen, en het voorkomen van geboorten. De groep staat voor de Palestijnse bevolking.
De commissie stelt ook dat Israëlische leiders zoals premier Benjamin Netanyahu en voormalig defensieminister Yoav Gallant uitspraken hebben gedaan die "hebben aangezet tot het plegen van genocide". Ook wordt gesteld dat "genocide de enige conclusie is" die getrokken kon worden uit het gedragspatroon van de Israëlische autoriteiten en het leger in Gaza.
Dat patroon bestaat volgens de commissie onder meer uit het opzettelijk doden en ernstig verwonden van een "ongekend aantal Palestijnen", de systematische en wijdverbreide aanvallen op religieuze, culturele en educatieve gebouwen, het opleggen van een blokkade van Gaza en het laten verhongeren van de bevolking.
Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken het rapport in een reactie en zegt dat het "verdraaid en onjuist" is. Een woordvoerder van het ministerie beschuldigt de commissieleden ervan dat ze "proxies van Hamas" zijn en "volledig vertrouwen op leugens van Hamas".
Steeds meer onderzoekers en experts spreken van genocidaal geweld
Sinds Israël de operatie in Gaza is begonnen, nadat Hamas in oktober 2023 een aanslag op Israëlisch grondgebied had uitgevoerd, zijn meer dan 60.000 Palestijnen om het leven gekomen. Het grootste deel van de bevolking is ontheemd geraakt. Naar schatting is meer dan 90 procent van de huizen in de Gazastrook beschadigd of verwoest.
Er is sprake van hongersnood in de Gazastrook. Hulp in de vorm van voedsel, water en medicijnen komt het gebied maar mondjesmaat binnen. Sanitaire en hygiënische voorzieningen en de gezondheidszorg zijn vernietigd. Sinds maart spreken steeds meer onderzoekers en experts van genocidaal geweld in Gaza. Onder meer Amnesty stelde in december vorig jaar dat Israël zich schuldig maakt aan genocide.
De onafhankelijke, internationale onderzoekscommissie van de bezette Palestijnse gebieden is in 2021 opgericht door de Mensenrechtenraad van de VN, om alle vermeende schendingen van mensenrechten te onderzoeken. Het panel van drie deskundigen staat onder leiding van Navi Pillay. Zij was hoge commissaris voor de Mensenrechten van de VN en voorzitter van het internationale tribunaal voor de genocide in Rwanda.[/quote]
quote:Een onderzoekscommissie van de Verenigde Naties oordeelt in een nieuw rapport dat Israël genocide pleegt in Gaza. De commissie heeft vastgesteld dat Israël zich sinds oktober 2023 schuldig heeft gemaakt aan vier van de vijf genocidale daden die onder internationaal recht vallen.
Die vier daden zijn het doden van leden van een groep, het toebrengen van ernstig lichamelijk en geestelijk letsel aan hen, het opzettelijk creëren van omstandigheden die erop gericht zijn de groep te vernietigen, en het voorkomen van geboorten. De groep staat voor de Palestijnse bevolking.
De commissie stelt ook dat Israëlische leiders zoals premier Benjamin Netanyahu en voormalig defensieminister Yoav Gallant uitspraken hebben gedaan die "hebben aangezet tot het plegen van genocide". Ook wordt gesteld dat "genocide de enige conclusie is" die getrokken kon worden uit het gedragspatroon van de Israëlische autoriteiten en het leger in Gaza.
Dat patroon bestaat volgens de commissie onder meer uit het opzettelijk doden en ernstig verwonden van een "ongekend aantal Palestijnen", de systematische en wijdverbreide aanvallen op religieuze, culturele en educatieve gebouwen, het opleggen van een blokkade van Gaza en het laten verhongeren van de bevolking.
Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken het rapport in een reactie en zegt dat het "verdraaid en onjuist" is. Een woordvoerder van het ministerie beschuldigt de commissieleden ervan dat ze "proxies van Hamas" zijn en "volledig vertrouwen op leugens van Hamas".
Steeds meer onderzoekers en experts spreken van genocidaal geweld
Sinds Israël de operatie in Gaza is begonnen, nadat Hamas in oktober 2023 een aanslag op Israëlisch grondgebied had uitgevoerd, zijn meer dan 60.000 Palestijnen om het leven gekomen. Het grootste deel van de bevolking is ontheemd geraakt. Naar schatting is meer dan 90 procent van de huizen in de Gazastrook beschadigd of verwoest.
Er is sprake van hongersnood in de Gazastrook. Hulp in de vorm van voedsel, water en medicijnen komt het gebied maar mondjesmaat binnen. Sanitaire en hygiënische voorzieningen en de gezondheidszorg zijn vernietigd. Sinds maart spreken steeds meer onderzoekers en experts van genocidaal geweld in Gaza. Onder meer Amnesty stelde in december vorig jaar dat Israël zich schuldig maakt aan genocide.
De onafhankelijke, internationale onderzoekscommissie van de bezette Palestijnse gebieden is in 2021 opgericht door de Mensenrechtenraad van de VN, om alle vermeende schendingen van mensenrechten te onderzoeken. Het panel van drie deskundigen staat onder leiding van Navi Pillay. Zij was hoge commissaris voor de Mensenrechten van de VN en voorzitter van het internationale tribunaal voor de genocide in Rwanda.
Bron: NU
OP wordt aangevuldquote:LIVE Midden-Oosten | Europese Commissie legt Israël importtarieven op en zet Israëlische ministers op sanctielijst
De Europese Commissie heeft woensdag een pakket maatregelen tegen Israël gepresenteerd. De handelsvoordelen voor export naar de EU worden opgeschort, wat betekent dat er importtarieven op onder meer fruit en groenten worden geheven. Twee extremistische ministers, een aantal Israëlische kolonisten en een aantal Hamas-leiders worden op de sanctielijst gezet. Hun tegoeden worden bevroren en ze mogen niet naar de EU reizen.
De Europese Commissie heeft woensdag een pakket maatregelen tegen Israël gepresenteerd. De handelsvoordelen voor export naar de EU worden opgeschort, wat betekent dat er importtarieven op onder meer fruit en groenten worden geheven. Twee extremistische ministers, een aantal Israëlische kolonisten en een aantal Hamas-leiders worden op de sanctielijst gezet. Hun tegoeden worden bevroren en ze mogen niet naar de EU reizen.
Het gaat om de ministers Itamar Ben-Gvir en Bezalel Smotrich. Daarnaast stopt de Europese Commissie met financiële bijdragen aan uitwisselingsprojecten met een totale waarde van 20 miljoen euro. De maatregelen blijven van kracht tot Israël meer voedsel en humanitaire hulp in Gaza toelaat en ervoor zorgt dat een tweestatenoplossing mogelijk wordt.
Voor het opschorten van het handelsdeel van het associatieverdrag tussen de EU en Israël moet een gekwalificeerde meerderheid van de EU-lidstaten instemmen. Dat betekent dat 55 procent van de lidstaten, die samen minimaal 65 procent van de totale EU-bevolking vertegenwoordigen, akkoord moet gaan. Voor het instellen van sancties is unanimiteit vereist.
Tot nu toe zijn de lidstaten verdeeld.
De EU is voor Israël de belangrijkste handelspartner. 32 procent van zijn handel wordt naar de EU geëxporteerd. Over bijna 6 miljard euro aan exportproducten moet Israël invoerrechten gaan betalen. Het gaat daarbij om een bedrag van jaarlijks 227 miljoen euro.
De Europese Commissie stelt geen importverbod voor de Israëlische nederzettingen in de bezette gebieden voor. Nederland wil dat wel. Het kabinet besloot eind juli de ministers Ben-Gvir en Smotrich een inreisverbod op te leggen.
Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)nctielijst~aafe837f/
quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het laat goed zien waar propaganda toe in staat is. Al die mensen die zich allerlei ongefundeerde en contextloze shorts of eenzijdige artikelen en complottheorieën laten voeden, dag in dag uit. Ja, dat heeft echt wel een effect op de publieke opinie.
Dit is daar een goed voorbeeld van. Heel onschuldig speelgoed ja:quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 16:05 schreef Qarrad het volgende:
Het geintje met ballonnen en vliegers om brand te stichten vanuit Gaza, een oude hit, is weer van stal gehaald.
Het AD kom dus met een artikel waarin het doet alsof het een irreële angst is van Israël voor kinderspeelgoed.
quote:Four days ago, Amnesty International published a report documenting extrajudicial killings, torture, arbitrary arrests, and other abuses by Hamas militias against Palestinians in Gaza.
Has anyone seen prominent pro-Palestine voices in the West speak about it?
If not, why? Why is accountability for Hamas’s crimes against Palestinians met with silence from the same people who claim to champion Palestinian human rights?
Or do Palestinian lives matter to them only when Israel is killing them?
Kritiek op Israël is niet hetzelfde als pro-Hamas zijn. Dat weet je zelf ook wel.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:13 schreef HeatWave het volgende:
Boeiend of mensen pro of anti Israel zijn, dat ze pro Hamas zijn is het daadwerkelijke probleem, zeker voor ons in het westen.
Je moet gewoon beter je best doen HRquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:15 schreef HowardRoark het volgende:
Het laat goed zien waar propaganda toe in staat is. Al die mensen die zich allerlei ongefundeerde en contextloze shorts of eenzijdige artikelen en complottheorieën laten voeden, dag in dag uit. Ja, dat heeft echt wel een effect op de publieke opinie.
Het Jetten effect.quote:Representatives of the Netherlands will be expelled immediately from the International Support Center for Gaza in Kiryat Gat.
I decided so today, with the approval of Prime Minister Netanyahu, following a series of anti-Israel moves by the Dutch government. The latest of which was the enactment of a law prohibiting trade with Israeli products from Judea and Samaria, East Jerusalem, and the Golan Heights, which will take effect next month.
A notice to this effect was delivered this evening to the Dutch Embassy in Israel and, of course, also to our American friends.
The representatives were asked to leave Israel within a week.
The anti-Israel policy of the Dutch government is accompanied by an unprecedented wave of antisemitism and boycotts in that country.
Our message is clear: Whoever acts against Israel will have no foothold in the region. Israel will not allow steps against it without a response.
https://x.com/gidonsaar/status/2092271884746260658
Waar zo’n songfestival wel niet toe kan leiden.quote:
Ik hoef niets aan te wijzen. Ik laat me gewoon niet gaslighten, gematigd, extremistisch, palestijn, hamas. Uiteindelijk zijn ze allemaal lid van dezelfde veroveringsclub die islam heet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:46 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Kritiek op Israël is niet hetzelfde als pro-Hamas zijn. Dat weet je zelf ook wel.
Anders kun je me in dit topic, of op heel Fok vast wel 2 users laten zien die pro Hamas zijn. Dus niet Palestina, maar Hamas.
Ik vroeg het dan ook niet aan jou maar aan @HowardRoarkquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik hoef niets aan te wijzen. Ik laat me gewoon niet gaslighten, gematigd, extremistisch, palestijn, hamas. Uiteindelijk zijn ze allemaal lid van dezelfde veroveringsclub die islam heet.
Daar mag je het allemaal mee oneens zijn en weer gaan briesen wat voor een -ist of een -foob ik al dan niet ben, maar ik zie gewoon nergens en dan ook nergens bewijs van het tegendeel.
Sowieso is "ze zijn niet allemaal zo" als enige positieve eigenschap van een groep niet echt bepaald een 5 sterren beoordeling.
Triest dat zo'n woordvoerder van de Gazanen zonder enige kritiek om een reactie wordt gevraagd terwijl die beste man ook wel weet dat daar al tien jaar ofzo alles wat kan vliegen verboden is. Al die vliegdingen worden ook gebruikt als wapen of middel om brand in Israël te stichten. Dat had die journalist kunnen weten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 16:05 schreef Qarrad het volgende:
Het geintje met ballonnen en vliegers om brand te stichten vanuit Gaza, een oude hit, is weer van stal gehaald.
Het AD kom dus met een artikel waarin het doet alsof het een irreële angst is van Israël voor kinderspeelgoed.
Haha terwijl volgens Israël de West Bank niet eens tot Israël behoort, maar "betwist" gebied is. Dit is echt een wanstaltelijk kutreactie van Israël.quote:
Gaat denk hierover:quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:08 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Waar zo’n songfestival wel niet toe kan leiden.
Welke anti-Israël stappen heeft de regering Jetten eigenlijk genomen?
Da's apart dan, want jij quote mij uit een gesloten topic.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:12 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik vroeg het dan ook niet aan jou maar aan @:HowardRoark
Dus het verbieden van import uit een gebied dat niet van Israël is maar wel door Israëlische bedrijven gedaan wordt is anti-Israëlbeleid? Ben benieuwd hoe dat gespint wordt, aangezien Israël zelf ook aangeeft dat het geen Israëlisch gebied is.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:21 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Gaat denk hierover:
https://nos.nl/artikel/26(...)t-in-op-22-september
Jaloezie.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:00 schreef AFA2022 het volgende:
Gewoon een idee waarom ze laatste staan...
Dat is mijn fout, ik dacht dat ik HR gequote had. Excuus.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:25 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Da's apart dan, want jij quote mij uit een gesloten topic.
Wat HR er dan mee te maken heeft is me even een raadsel.
Kan gebeuren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:30 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat is mijn fout, ik dacht dat ik HR gequote had. Excuus.
Maargoed, het punt blijft staan. Kritiek op Israël is iets heel anders dan pro-Hamas zijn.
Die zijn er zeker, er zijn hier users die openlijk hebben toegeven het terreur van Hamas 'terecht' te vinden of de groepering hebben zitten bagatelliseren als gerechtvaardigd verzet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:46 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Kritiek op Israël is niet hetzelfde als pro-Hamas zijn. Dat weet je zelf ook wel.
Anders kun je me in dit topic, of op heel Fok vast wel 2 users laten zien die pro Hamas zijn. Dus niet Palestina, maar Hamas.
Het zou prima zijn als men ook alle Nederlandse journalisten er uitzet, te beginnen met de nieuwe correspondent van de NOS.quote:
Dan zou je toch vooral tegen de Palestijnen zelf moeten zijn aangezien zij hun geen scheiding in de eigen samenleving aanbrengen tussen burgers en strijders en zich eveneens bereid hebben getoond Israëlische burgers en kinderen te gijzelen en/of om het leven te brengen? Raar wel dat sommige van de mensen die jammeren over de Palestijnse slachtoffers, toen stonden te juichen. Hoe komt dat denk je?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:00 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Je moet gewoon beter je best doen HR![]()
Even serieus...Ze staan op de laatste plaats man, kom op dan is er wel meer aan de hand dan wat propaganda bs. Misschien zijn er gewoon veel mensen die heel erg tegen het dagelijks vermoorden van burgers en vooral kinderen zijn? Gewoon een idee waarom ze laatste staan...
[ afbeelding ]
Ergens kritiek op hebben betekent niet dat je pro- hun tegenstander bent. Ik heb kritiek op de VS, een hoop kritiek zelfs, maar dat maakt me niet pro-Iran. Zo heb ik ook kritiek op Israël, maar dat maakt me niet pro-Palestina of pro-Hamas.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 20:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die zijn er zeker, er zijn hier users die openlijk hebben toegeven het terreur van Hamas 'terecht' te vinden of de groepering hebben zitten bagatelliseren als gerechtvaardigd verzet.
En waarom zou je pro-Palestijnen zijn, maar niet pro-Hamas terwijl iedereen overduidelijk heeft kunnen zien dat toen de aanslagen van 7 oktober plaatsvonden, vele duizenden mensen jong en oud in de straten stonden. Zijn die allemaal lid van Hamas? Zeker niet, maar dus wel bereid om het terreur te steunen of er zelfs aan mee te doen als de kans zich voordoet.
Waarom zou je als Westerling voor zulke mensen opkomen, terwijl de mensen in andere gebieden die niet zulk terreur steunen (neem Soedan bijvoorbeeld) nul steun krijgen?
Maar dit beantwoord de gestelde vragen niet. De vraag die ik stelde is waarom je als Westerlingen voor de Palestijnen zou opkomen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:03 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ergens kritiek op hebben betekent niet dat je pro- hun tegenstander bent. Ik heb kritiek op de VS, een hoop kritiek zelfs, maar dat maakt me niet pro-Iran. Zo heb ik ook kritiek op Israël, maar dat maakt me niet pro-Palestina of pro-Hamas.
Precies andersom.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:03 schreef beefkeek het volgende:
[..]
De grap is, andersom zijn dit soort discussies niet nodig want “Ben-Gvir vertegenwoordigt niet heel Israël”, of “Ben-Gvir is maar een randfiguur met een kleine minderheid van de stemmen.
Er zijn een paar miljoen Palestijnen in Gaza, dat zijn niet allemaal Hamas leden.
Omdat je ook kunt vinden dat iemand te ver gaat. In dit geval is die iemand Israël. Hamas mag echt met alle macht bestreden worden, maar niet iedere Palestijn is Hamas, dus die proportionaliteit zal moeten blijven bestaan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar dit beantwoord de gestelde vragen niet. De vraag die ik stelde is waarom je als Westerlingen voor de Palestijnen zou opkomen?
Hamas is in 2006 verkozen en heeft erna de macht gegrepen, sindsdien zijn er geen vrije verkiezingen meer geweest. Wel heel makkelijk om dan te zeggen dat ze ze verkozen hebben, vind je ook niet?quote:Precies andersom.
We horen de hele tijd dat Hamas niet hetzelfde is als de Palestijnen, dit terwijl de Palestijnen zelf Hamas hebben verkozen en op 7 oktober 2023 op grote schaal het terreur toejuichte of zelfs ondersteunde. Er is ook geen Israëlische gijzelaar die hulp kreeg van Palestijnen, die zich tegen Hamas keerde.
Daarnaast heb je Ben Gvir, wiens partij op 5% tot 8% van de samenleving staat en die wordt in Westerse media regelmatig als boegbeeld van Israël gepresenteerd.
Kortom, bij de Palestijnen moeten we doen alsof een meerderheid eigelijk een irrelevante minderheid is, bij Israël moeten we doen als een absolute minderheid emblematisch is voor het hele land. Hoe komt dat denk je?
Mensen komen alleen tot die conclusie als men sympathie voelt voor de Palestijnen. En dan komt weer de vraag op waar dat vandaan komt. Bovendien, gaat Israël te ver of vallen veel slachtoffer vooral door de strijdwijze van de Palestijnse terroristen zelf? Als we bijvoorbeeld de eerdere constateringen van de New York Times er weer eens bijpakken:quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:43 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Omdat je ook kunt vinden dat iemand te ver gaat. In dit geval is die iemand Israël. Hamas mag echt met alle macht bestreden worden, maar niet iedere Palestijn is Hamas, dus die proportionaliteit zal moeten blijven bestaan.
Denk je dat als een partij op deze manier vecht, dat dit tot meer of minder burgerslachtoffers gaat leiden? Het antwoord is natuurlijk véél meer. Oké, maar waarom krijgt Israël hier dan de schuld van?quote:How Hamas Is Fighting in Gaza: Tunnels, Traps and Ambushes
Hamas overwhelmed Israel’s border in October with a coordinated, large-scale maneuver before committing atrocities. Now, it acts as a guerrilla force, its fighters often disguised as civilians.
They hide under residential neighborhoods, storing their weapons in miles of tunnels and in houses, mosques, sofas — even a child’s bedroom — blurring the boundary between civilians and combatants.
They emerge from hiding in plainclothes, sometimes wearing sandals or tracksuits before firing on Israeli troops, attaching mines to their vehicles, or firing rockets from launchers in civilian areas.
They rig abandoned homes with explosives and tripwires, sometimes luring Israeli soldiers to enter the booby-trapped buildings by scattering signs of a Hamas presence.
...
Nou, nee, want dit is toch waar? En daarnaast, als er nu veel tegenstand zou zijn, waarom heeft dan niemand ook maar enige hulp geboden aan de Israëlische gijzelaars? Niet een persoon, niemand.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:43 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Hamas is in 2006 verkozen en heeft erna de macht gegrepen, sindsdien zijn er geen vrije verkiezingen meer geweest. Wel heel makkelijk om dan te zeggen dat ze ze verkozen hebben, vind je ook niet?
Nee, jij doet dat alleen als het niet in het voordeel van Israël is. Dan komen er weer vragen als "Waarom heb je sympathie voor ze", terwijl dat niet is waar 't over gaat.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mensen komen alleen tot die conclusie als men sympathie voelt voor de Palestijnen. En dan komt weer de vraag op waar dat vandaan komt. Bovendien, gaat Israël te ver of vallen veel slachtoffer vooral door de strijdwijze van de Palestijnse terroristen zelf? Als we bijvoorbeeld de eerdere constateringen van de New York Times er weer eens bijpakken:
7 oktober was een terorristische aanslag op Israël, dat klopt. Dat betekent niet dat alle remmen los kunnen. Nogmaals, proportionaliteit.quote:Denk je dat als een partij op deze manier vecht, dat dit tot meer of minder burgerslachtoffers gaat leiden? Het antwoord is natuurlijk véél meer. Oké, maar waarom krijgt Israël hier dan de schuld van?
Dus je argument is dat als er mensen tegen Hamas waren, ze wel Israëlische gijzelaars waren komen helpen?quote:Nou, nee, want dit is toch waar? En daarnaast, als er nu veel tegenstand zou zijn, waarom heeft dan niemand ook maar enige hulp geboden aan de Israëlische gijzelaars? Niet een persoon, niemand.
Daar gaat het in veel gevallen natuurlijk wél over. Kijk naar de gigantische demonstraties die we in het Westen hebben gezien, honderduizenden mensen velen met vlaggen van de Palestijnen en andere Arabische en Islamitische symbolieken. Dat doe je niet als je geen sympathie hebt voor een groep mensen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 22:15 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nee, jij doet dat alleen als het niet in het voordeel van Israël is. Dan komen er weer vragen als "Waarom heb je sympathie voor ze", terwijl dat niet is waar 't over gaat.
We hadden het niet over nederzettingen en checkpoints, waarvan de laatste trouwens uitstekend de rechtvaardigen zijn vanwege terrorisme. Het punt was de Palestijnen in Gaza en de proportionaliteit (zie post #20).quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 22:15 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Hamas is een terroristische organisatie die zich schuil houdt onder de lokale bevolking. Dat praat zaken als de nederzettingen en checkpoints niet goed.
Nee, zeker niet. Want daarmee zou men toch aantonen tegen het terreur te zijn en ook voor vreedzaam samenleven met de Israëliërs. Maar letterlijk niemand deed dit, geen enkele Palestijn. Hoe verklaar je dat?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 22:15 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dus je argument is dat als er mensen tegen Hamas waren, ze wel Israëlische gijzelaars waren komen helpen?
Dat is wel echt een stretch, vind je zelf ook niet?
Ja erg vreemd, het is net alsof het idee leeft dat niemand nog overtuigd hoeft te worden van de kwaadaardigheid van hamas, terwijl in contrast daarmee Israel nog altijd steun krijgt op allerlei manieren en nog altijd als bondgenoot wordt beschouwt, ook al maakt het zich schuldig aan vergelijkbare ernstige daden. Jeetje wat een raar fenomeen leg je hier bloot zeg.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:19 schreef HowardRoark het volgende:
Ook interessant, stilletjes heeft men bij de actiegroep Amnesty een rapport gepubliceerd over Hamas.
Geen aandacht in de Westerse media, geen geluid van de pro-Palestijnse activisten en organisaties die zich druk zeggen te maken over de Palestijnen. Het lijkt wel alsof ophef over leed van de Palestijnen afhankelijk is van of Israël de dader is of niet.
[..]
[ twitter ]
Hamas wordt door grote delen van de Arabische en Islamitische wereld gesteund en heeft ook inmiddels in het Westen de nodige mensen die de groepering in meer of mindere mate steunen. De kans is aannemelijk dat als je over de breedte gaat polsen, Hamas wellicht wel meer steun heeft dan Israël. Wat natuurlijk veelzeggend is over de onderliggende sentimenten.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 14:48 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ja erg vreemd, het is net alsof het idee leeft dat niemand nog overtuigd hoeft te worden van de kwaadaardigheid van hamas, terwijl in contrast daarmee Israel nog altijd steun krijgt op allerlei manieren en nog altijd als bondgenoot wordt beschouwt, ook al maakt het zich schuldig aan vergelijkbare ernstige daden. Jeetje wat een raar fenomeen leg je hier bloot zeg.
Ik kan me best vinden in die quote van Erdogan, want op dit moment lijkt hamas voorzover ze het nog kunnen de enige die daadwerkelijk opkomen voor mensen in Gaza. Dat wilt niet zeggen dat ik hamas zou steunen, voor je weer eens je voorspelbare stokpaardje van stal wilt halen. Als je niet begrijpt dat meerdere dingen tegelijk waar kunnen zijn, is nu het moment om dat aan te geven, dan weet men hier tenminste op welk niveau we je dingen duidelijk moeten maken.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 15:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hamas wordt door grote delen van de Arabische en Islamitische wereld gesteund en heeft ook inmiddels in het Westen de nodige mensen die de groepering in meer of mindere mate steunen. De kans is aannemelijk dat als je over de breedte gaat polsen, Hamas wellicht wel meer steun heeft dan Israël. Wat natuurlijk veelzeggend is over de onderliggende sentimenten.
Dit was NAVO-lid en EU-kandidaat Turkije, een paar dagen geleden nog:
[ twitter ]
Er is denk ik geen topic over Hezbollah - Israel of wel?quote:5 minuten van een compilatie van Hezbollah-aanvallen 🟨 tegen het Israëlische leger 🇮🇱 in Zuid-Libanon 🇱🇧
Enkele observaties:
🔸De oorlog in Oekraïne is 4,5 jaar geleden begonnen, wat deed Israël? De huidige droneoorlog vindt plaats sinds 2023, hebben ze dat niet gezien?
🔸Wanneer je het aantal luchtverdedigingssystemen ziet, open en bloot opgesteld, zonder beschermingsnet, groepen van 10 soldaten, voertuigen zonder extra bescherming tegen drones, vraag je je af of ze de oorlog in Oekraïne wel hebben gadegeslagen... En we hebben het over Hezbollah (een gewapende groep die in 2024 is onthoofd, constant wordt getroffen) en Israël, het land met een van de beste legers ter wereld.
Zichtbare tekortkomingen:
🔹Geen camouflage van de uitrusting
🔹Geen extra bescherming van voertuigen (netten, stalen kooien...)
🔹Posities van artillerie en luchtverdediging open en bloot
🔹Soldaten in groepen bijeen, soms groepen van 6 tot 10 man, terwijl de oorlog in Oekraïne de spreiding van soldaten heeft geleerd
🔹Geen anti-dronedefensie (er zijn waarschijnlijk stoorzenders, maar FPV's met glasvezel kunnen niet worden gestoord)
🔹Waar zijn de Israëlische FPV's? Waar is de jacht op FPV-piloten? We hebben het over een oorlog waarin Israël totale luchtmachtoverheersing heeft
In de afgelopen jaren zijn FPV-drones zeer duidelijk zichtbaar geweest in Oekraïne, maar niet alleen daar:
🇸🇾 HTS in Syrië
🇲🇲Rebellen in Birma
🇲🇽Kartels in Mexico
🇲🇱Djihadisten/rebellen in Mali
🇸🇩Leger in Soedan
🇪🇹Rebellen in Ethiopië
🇾🇪Leger en rebellen in Jemen
Als zelfs na 4,5 jaar oorlog in Oekraïne, zelfs Israël, een van de meest moderne legers ter wereld, niet in staat is lessen te trekken uit de droneoorlog, betwijfel ik dat het Franse leger dat wel is… Ik zeg het en herhaal het, de prioriteit is niet om piloten of voorraden drones te hebben!
De prioriteit is dat alle soldaten/commando's worden opgeleid in de strijd tegen drones, camouflage en de "nieuwe regels" die voortvloeien uit de droneoorlog. Een luchtmacht of artillerie zal de soldaten niet redden die in groepen blijven, hun voertuigen niet camoufleren en zich niet verspreid en discreet verplaatsen…
Israel is ook de kampioen als het gaat om het verbergen van verliezen en schade. Iran schijnt ook aanzienlijke schade te hebben aangericht in Israel, wat goed verborgen is gehouden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:39 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
[..]
Er is denk ik geen topic over Hezbollah - Israel of wel?
Hezbollah brengt de IDF meer verliezen toe dan ik dacht. Zie video en het opvallende gebrek aan adaptievermogen van het Israelisch leger, iig wat we op deze beelden zien.
Hmmm.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:36 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Israel is ook de kampioen als het gaat om het verbergen van verliezen en schade. Iran schijnt ook aanzienlijke schade te hebben aangericht in Israel, wat goed verborgen is gehouden.
Er waren destijds genoeg beelden van inslagen in Israel. Als je kijkt naar de schade in de Golfstaatjes die door de VS werden verdedigd, kun je concluderen dat het in Israel niet anders zal zijn. Of geloof je nog steeds in de mythe dat het Iron Dome‑systeem ondoordringbaar is?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmmm.
Heb je hier een paar bronnen van?
Waar er beelden van zijn dan is het toch duidelijk dat dit gewoon bekend is? Jij had het over dat er schade zou zijn die Israël wist te verbergen. Dan neem ik aan dat je daar een bron van hebt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 08:48 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Er waren destijds genoeg beelden van inslagen in Israel. Als je kijkt naar de schade in de Golfstaatjes die door de VS werden verdedigd, kun je concluderen dat het in Israel niet anders zal zijn. Of geloof je nog steeds in de mythe dat het Iron Dome‑systeem ondoordringbaar is?
Dit is een gevolg van al die enthousiaste fake filmpjes waarin je Tel Aviv zag instorten. Je ziet hier dat er dus mensen zijn die daar echt intrappen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar er beelden van zijn dan is het toch duidelijk dat dit gewoon bekend is? Jij had het over dat er schade zou zijn die Israël wist te verbergen. Dan neem ik aan dat je daar een bron van hebt.
Voor iemand die zo kritisch is op propaganda tegen Israël ben je wel heel goedgelovig de andere kant op.quote:Op zondag 30 augustus 2026 15:20 schreef HowardRoark het volgende:
Dit zijn de vermeend zielige en onschuldige kinderen waar veel Westerlingen tranen met tuiten om huilen.
[ twitter ]
Als jij zelf al bevestigt dat deze sentimenten er inderdaad zijn, waarom beticht je mij dan van goedgelovigheid?quote:Op zondag 30 augustus 2026 15:33 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Voor iemand die zo kritisch is op propaganda tegen Israël ben je wel heel goedgelovig de andere kant op.
Zijn deze kinderen er? Absoluut. Is dit een beeld wat onder alle kinderen leeft? Betwijfel ‘t.
Vanwege je generalisatie.quote:Op zondag 30 augustus 2026 15:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als jij zelf al bevestigt dat deze sentimenten er inderdaad zijn, waarom beticht je mij dan van goedgelovigheid?
Kan elke keer weer uit de kast:quote:
Ik generaliseer niet, jij denkt iets in mijn post te lezen wat er niet staat.quote:
Een video uit 2005. Bijzonder.quote:Op zondag 30 augustus 2026 15:56 schreef Darkomen het volgende:
Gelukkig leidt Israël de volgende generatie via hetzelfde principe op.
https://www.middleeastmon(...)ake-chilling-remark/
https://www.facebook.com/reel/1108281907909692/
2005 dus? Inmiddels opgegroeid: https://www.timesofisrael(...)lag-on-temple-mount/quote:Op zondag 30 augustus 2026 16:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik generaliseer niet, jij denkt iets in mijn post te lezen wat er niet staat.
[..]
Een video uit 2005. Bijzonder.
Nee, hoe graag jij het wellicht ook wil zitten dit soort sentimenten niet breed verspreid in de Israëlische samenleving.
Er staat letterlijk in dit artikel dat het over 'ultra-nationalist Israeli youths' en 'far-right politicians' gaat. En we weten natuurlijk ook wel wie dat betreft, namelijk het gespuis dat op Ben Gvir stemt. Die staat in de peilingen voor de verkiezingen ergens tussen de 5% en 8% van de stemmen. Kortom, een zeer kleine maar tevens zeer radicale minderheid.quote:Op zondag 30 augustus 2026 16:10 schreef Darkomen het volgende:
[..]
2005 dus? Inmiddels opgegroeid: https://www.timesofisrael(...)lag-on-temple-mount/
Overigens, ik heb niks met beide partijen, wat mij betreft wordt er een atoombom op het hele gebiedt gegooid. Alle religies zijn het werk van de 'duivel'.
Ga zelf eens onderzoek doen buiten je bubbel. Ik ga lekker van mij niet religieuze zondag genietenquote:Op zondag 30 augustus 2026 16:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er staat letterlijk in dit artikel dat het over 'ultra-nationalist Israeli youths' en 'far-right politicians' gaat. En we weten natuurlijk ook wel wie dat betreft, namelijk het gespuis dat op Ben Gvir stemt. Die staat in de peilingen voor de verkiezingen ergens tussen de 5% en 8% van de stemmen. Kortom, een zeer kleine maar tevens zeer radicale minderheid.
Hebben we enig bewijs dat het extremisme in de Palestijnse samenleving ook zo beperkt is? Antwoord: nee. Zo stond bijna driekwart van de Palestijnen achter de aanslagen van 7 oktober en zijn er daar überhaupt nooit gematigde partijen geweest.
Kortom, waarom wijs je naar de excessen in de Israëlische samenleving en probeer aan de hand daarvan een valse equivalent te scheppen met het radicalisme in de Palestijnse samenleving, dat simpelweg veel breder verspreid zit?
Geen inhoudelijke reactie meer, dat dacht ik al. Ik zou het advies dat je mij geeft dan ook vooral zelf ter harte nemen, dan hoef je volgende keer ook niet zulke onzin te komen verkondigen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 16:41 schreef Darkomen het volgende:
[..]
Ga zelf eens onderzoek doen buiten je bubbel. Ik ga lekker van mij niet religieuze zondag genieten
Kom je uit de kast? Doe je voorzichtig?quote:Op zondag 30 augustus 2026 15:57 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Kan elke keer weer uit de kast:
ALLE ongelovigen.
Ja, vind je? Dit is wat jij zei:quote:Op zondag 30 augustus 2026 16:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik generaliseer niet, jij denkt iets in mijn post te lezen wat er niet staat.
Dit is geen generalisatie dus?quote:Dit zijn de vermeend zielige en onschuldige kinderen waar veel Westerlingen tranen met tuiten om huilen.
Inderdaad, dat is geen generalisatie.quote:Op zondag 30 augustus 2026 17:06 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ja, vind je? Dit is wat jij zei:
[..]
Dit is geen generalisatie dus?
Ja ja en wat let Nethanyahu of de rest van Israël om deze tegen te houden? Als een Palestijn dit soort duiven flikt is het terrorist en staat het hele leger de huizen in dat dorp te slopen.. Deze zogenaamde ultra nationalisten zijn wat de SA was voor de nazi's.quote:Op zondag 30 augustus 2026 16:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Geen inhoudelijke reactie meer, dat dacht ik al. Ik zou het advies dat je mij geeft dan ook vooral zelf ter harte nemen, dan hoef je volgende keer ook niet zulke onzin te komen verkondigen.
Die rol vertolken de Palestijnse terreurgroeperingen en hun adepten al.quote:Op zondag 30 augustus 2026 17:49 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ja ja en wat let Nethanyahu of de rest van Israël om deze tegen te houden? Als een Palestijn dit soort duiven flikt is het terrorist en staat het hele leger de huizen in dat dorp te slopen.. Deze zogenaamde ultra nationalisten zijn wat de SA was voor de nazi's.
Deze man wilde in 1944 al een genocide op de Joden in Palestina plegen door het drinkwater te vergiftigen (geholpen door Heinrich Himmler zelf)quote:Op zondag 30 augustus 2026 17:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die rol vertolken de Palestijnse terreurgroeperingen en hun adepten al.
Herinner je je de eerste Arabische nationalist Amin al-Husseini nog? Dat was een collaborateur met Nazi-Duitsland. Net zoals de nodige Arabieren die hebben gediend voor Nazi-Duitsland.
Veel Palestijnen hebben bijna eenzelfde haat voor Joden als Nazi-Duitsland had, en dit sentimenten zijn helaas ook breder verspreid in de Arabische en Islamitische wereld. Hoe komt dat eigenlijk? Heb jij daar een verklaring voor?
Ah oké. Nou zie hieronder in de spoiler de joodse cultuur en de omgang met dierenquote:Op zondag 30 augustus 2026 18:23 schreef HowardRoark het volgende:
Bijzonder stukje Palestijnse cultuur dit weer, dieren stenigen.
Let op: beelden kunnen als schokkend worden ervaren.
[ twitter ]
[ twitter ]
Dit komt helaas vaker voor bij deze al zeldzame dieren, recent werd er nog eentje gered in Ramallah.
[ twitter ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, daar maak jij geen onderscheid in. In de manier waarop jij post is elke Arabier even verantwoordelijk voor 7 oktober. Of dit nu een lid van Hamas is, een Palestijn of een 7 jarig kind, allemaal zijn het “het soort mensen waar veel Westerlingen tranen om laten”. Door de manier waarop je erover spreekt laat je duidelijk merken dat die mensen die traan niet verdienen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 17:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad, dat is geen generalisatie.
Zoals je zelf al aangaf zijn dit soort sentimenten ook onder jongeren en kinder en zeker onder volwassenen aanwezig in de Palestijnse samenleving. De nodige Westerlingen maken zich vervolgens enorm druk over burgers die om het leven komen, vooral als dit vrouwen, jongeren of kinderen betreft. Dat omvat dus óók zulke mensen, en daar maken zulke Westerlingen geen onderscheid in, daar staat men om te jammeren en schuimbekken.
Sterker nog, in de aantallen slachtoffers maken de Palestijnse beleidsbepalers in de Gazastrook (lees: Hamas) geen onderscheid tussen burgers en strijders zoals we weten. Westerse media en activisten nemen deze aantallen gewoon over.
Dan sta je dus in elk geval ten dele, je druk te maken over terroristen en/of diens adepten. De mensen die euforisch in de straten stonden toen doodgemartelde Israëlische burgers en doorheen werden gereden alsof het trofeeën waren.
quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah oké. Nou zie hieronder in de spoiler de joodse cultuur en de omgang met dierenIk vraag mij hier meteen drie dingen af:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom moet je hier direct beginnen over anderen? Waarom verleg je dit naar Joden in het algemeen? Je trekt het hiermee veel breder dan dit gebied. Is dit een Freudiaanse verspreking? Hoe weet je dat het de door mij geposte video excessen zijn?
Het komt overals je nogal geschrokken bent van de beelden die ik heb gepost en in een reflex meteen de aandacht hiervan wil afleiden en in de bres springen voor de Palestijnen.
De beelden die vervolgens aansleept raken voor het merendeel kant noch wel, hier zit een video bij van een soldaat in Irak waarbij dan wordt gezegd dat dit een Joodse Amerikaan zou zijn? Afkomstig van het bekende antisemitische account 'Jvnior'.
Jij projecteert graag iets op een hele groep en ik doe gewoon hetzelfde. Precies hetzelfde, geen enkel verschil.quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vraag mij hier meteen drie dingen af:
Waarom moet je hier direct beginnen over anderen? Waarom verleg je dit naar Joden in het algemeen? Je trekt het hiermee veel breder dan dit gebied. Is dit een Freudiaanse verspreking? Hoe weet je dat het de door mij geposte video excessen zijn?
Het komt overals je nogal geschrokken bent van de beelden die ik heb gepost en in een reflex meteen de aandacht hiervan wil afleiden en in de bres springen voor de Palestijnen.
De beelden die vervolgens aansleept raken kant nog wel, hier zit een video bij van een soldaat in Irak waarbij dan wordt gezegd dat dit een Joodse Amerikaan zou zijn? Afkomstig van het bekende antisemitische account 'Jvnior'.
Nee hoor. Ik deel een relevante actualiteit, jij komt met videos van de Irak-oorlog aan van antisemitische accounts. Van mij mag je posten wat je wilt, ik probeer slechts te begrijpen waarom je doet wat je doet.quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:41 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jij projecteert graag iets op een hele groep en ik doe gewoon hetzelfde. Precies hetzelfde, geen enkel verschil.
Nu je merkt dat dit iets met je doet en je weerstand voelt hoop ik dat je nu eindelijk eens gaat begrijpen dat wat jij zo graag doet, mensen over een kam scheren, niet kan en incorrect is.
Waarom noem jij het in het ene geval cultuur en ben je in het andere geval van mening dat het om individueel gedrag gaat?quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik deel een relevante actualiteit, jij komt met videos van de Irak-oorlog aan van antisemitische accounts. Van mij mag je posten wat je wilt, ik probeer slechts te begrijpen waarom je doet wat je doet.
Als ik een video post van Palestijnen die een hyena de dood in stenigen, krijg jij blijkbaar de drang om de aandacht daarvan af te leiden en nota bene over Joden in het algemeen te beginnen. Dat is nogal bedenkelijk.
Geweld tegen dieren is in de Palestijnse samenleving helaas een breder probleem. Vooral tegen hondachtigen omdat deze in Islam als onrein worden gezien.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:12 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waarom noem jij het in het ene geval cultuur en ben je in het andere geval van mening dat het om individueel gedrag gaat?
Ik spiegelde jouw redenering. Ik liet zien hoe makkelijk dezelfde redenering leidt tot een conclusie die jij zelf kennelijk ook onredelijk vindt.
Ik ga je simpelweg een spiegel.
Welke video is volgens jou incorrect? Dan pas ik mijn post aan
Nee niet weg lopen en over anderen beginnen. De dagelijkse pogroms op palestijnen door deze zionistische knokploegen halen gelukkig nu wel het nieuws. Ze zijn zo brutaal dat ze het nu openlijk doen en zelfs de pers aanvallen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 17:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die rol vertolken de Palestijnse terreurgroeperingen en hun adepten al.
Herinner je je de eerste Arabische nationalist Amin al-Husseini nog? Dat was een collaborateur met Nazi-Duitsland. Net zoals de nodige Arabieren die hebben gediend voor Nazi-Duitsland.
Veel Palestijnen hebben bijna eenzelfde haat voor Joden als Nazi-Duitsland had, en dit sentimenten zijn helaas ook breder verspreid in de Arabische en Islamitische wereld. Hoe komt dat eigenlijk? Heb jij daar een verklaring voor?
Dat is nog altijd minder wreed dan een ezel achter je pickup binden en kapot trekken. Of wat je zionistische nazi's met waak honden deden of vee.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:23 schreef HowardRoark het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
Dit komt helaas vaker voor bij deze al zeldzame dieren, recent werd er nog eentje gered in Ramallah.
[ twitter ]
En die post ging dus over de Palestijnse cultuur. En jij voelde vervolgens toch echt drang mijn post te weerleggen omdat je de Palestijnse cultuur wilt verdedigen. Dat mag natuurlijk, maar ik ben benieuwd wat je daartoe zet.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:58 schreef opgebaarde het volgende:
Ik verdedig hier geen Palestijnse cultuur. Ik betwist jouw specifieke redenering. Dat gruwelijk gedrag van sommige Palestijnen automatisch een uiting van “Palestijnse cultuur” is. Als dierenmishandeling daadwerkelijk een breder maatschappelijk probleem is.kunnen we dat gewoon bespreken. Maar “een maatschappelijk probleem” en “de cultuur van een volk” zijn niet hetzelfde. Mijn voorbeelden waren een spiegel test: als jouw redenering bij joden meteen als een onterechte generalisatie wordt gezien, waarom geldt diezelfde maatstaf dan niet voor Palestijnen?
Welke dagelijkse pogroms precies?quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:52 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nee niet weg lopen en over anderen beginnen. De dagelijkse pogroms op palestijnen door deze zionistische knokploegen halen gelukkig nu wel het nieuws. Ze zijn zo brutaal dat ze het nu openlijk doen en zelfs de pers aanvallen.
Een dier stenigen is minder erg dan ezel stelen en achter een auto meenemen?quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:53 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is nog altijd minder wreed dan een ezel achter je pickup binden en kapot trekken. Of wat je zionistische nazi's met waak honden deden of vee.
quote:Op maandag 31 augustus 2026 06:03 schreef Since2003 het volgende:
Wat een gestoorde appelsap
[..]
[ x ]
Denk maar niet dat mensen met dat soort woorden niet door hebben waar je het over hebt.quote:The term "juice" is sometimes used online as a phonetic code word or "dog whistle" for "Jews," and the juice box emoji (🧃) or references to specific juices like "apple juice" are occasionally used in antisemitic memes or comments to evade content moderation filters.
Dit is een uitstekende ontwikkeling. Dit zouden nul landen meer moeten financieren. Er zou ook nul hulp naar de Palestijnen moeten gaan. Geen hulpgoederen, zeker geen financiële middelen, niets.quote:Op maandag 31 augustus 2026 01:00 schreef UitStraling het volgende:
Stoppen het financieren van terrorisme, wat een gek idee, er is nog hoop voor Europa,
https://www.jpost.com/international/article-906918
Ja val de boodschapper aan door een vergezocht complot te verzinnen in plaats van inhoudelijk te reageren op zijn post.quote:Op maandag 31 augustus 2026 06:03 schreef Since2003 het volgende:
Wat een gestoorde appelsap
[..]
[ x ]
Geef die mensen wapens dan hoeven ze dieren, zoals de hyena en zionistische tuig , die hun kinderen en vee bedreigen niet te stenigen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 22:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En die post ging dus over de Palestijnse cultuur. En jij voelde vervolgens toch echt drang mijn post te weerleggen omdat je de Palestijnse cultuur wilt verdedigen. Dat mag natuurlijk, maar ik ben benieuwd wat je daartoe zet.
Het vormt onderdeel van een bredere trend die we helaas in het Westen zien omdat de Palestijnen hun samenleving veel rooskleuriger voor te doen dan deze is. En kritiek over deze mensen dient al snel met hand en tand bestreden te worden.
Vervolgens kom je met een bizarre, tegen het antisemitisme aan schurende claim over de 'Joodse cultuur', wat hier geen passende tegenstelling is want dan had je de 'Israëlische cultuur' moeten zeggen. Pijnlijke verspreking dus.
Jouw generalisering slaat als een tang op varken, mijn post zit een flinke kern van waarheid in. Als je beleidsbepalers hebt die burgers belooft voor het eigenhandig afmaken van honden, dan is er sprake van een breder cultureel probleem.
[..]
Welke dagelijkse pogroms precies?
[..]
Een dier stenigen is minder erg dan ezel stelen en achter een auto meenemen?
Hmm.
Dit is wellicht een Arabische en Islamitische denkwijze, in die wereld is stenigen soms nog als straf wordt gehanteerd.
Neem anders even je medicijnen in.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:14 schreef Chadi het volgende:
[..]
Geef die mensen wapens dan hoeven ze dieren, zoals de hyena en zionistische tuig , die hun kinderen en vee bedreigen niet te stenigen.
Ben je alweer vergeten hoe je vriendjes omgingen met een hondje? Hoe ze die geknuppeld hebben terwijl die geen bleef kwaad deed en niet eens van hen was. Of de ezel achter de truck vast binden en hem dood trekken? Of ben je lekker selectief bezig weer.
Je cluster B persoonlijkheid komt steeds meer naar voren.
Want, waar heb ik het over, Howard?quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Denk maar niet dat mensen met dat soort woorden niet door hebben waar je het over hebt.
Uiteindelijk blijven alleen de echte psychiatrische patiënten Free Palestina roepen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:16 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
[ x ]
[ x ]
Ik vind dit zo'n leuke rubriek![]()
quote:Vertaling
Dit is etnische zuivering, simpel gezegd," zei Ephraim Sneh, een gepensioneerde brigadegeneraal en voormalig minister van Volksgezondheid, over de aanvallen van Israëlische kolonisten op Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever.
Asaf Agmon, een gepensioneerde generaal van de luchtmacht, ging nog verder en vergeleek het met wat sommige voorouders van Israëli's tijdens de Holocaust hebben doorstaan -- niet wat betreft de omvang van het geweld, zo legde hij uit, maar wat betreft de poging om de Palestijnse aanwezigheid in grote delen van de Westelijke Jordaanoever uit te wissen.
Maar in de schaduw van die conflicten is er op de Westelijke Jordaanoever een stiller front ontstaan. Gewapende Israëlische kolonisten, aangemoedigd door de meest rechts georiënteerde regering in de geschiedenis van het land, vallen Palestijnse huizen, moskeeën en dorpen binnen en steken die in brand, ogenschijnlijk zonder daarvoor ter verantwoording te worden geroepen. Ze proberen er openlijk voor te zorgen dat de Palestijnen het gebied verlaten.
Meer dan 200 prominente Israëliërs ondertekenden in juni een brief waarin zij de regering opriepen een einde te maken aan de aanvallen op Palestijnse burgers op de Westelijke Jordaanoever. Onder de ondertekenaars bevonden zich twee voormalige premiers, meer dan drie dozijn gepensioneerde generaals van het leger en de luchtmacht, de voormalige hoofden van de binnenlandse en buitenlandse inlichtingendiensten van het land, evenals rabbijnen, een Nobelprijswinnaar en een van Israëls meest gerespecteerde romanschrijvers.
De gepensioneerde functionarissen zijn afkomstig uit het hele politieke spectrum, onder wie ook leden van de eigen partij van premier Benjamin Netanyahu. Velen van hen werden beschouwd als haviken op het gebied van veiligheid.
In hun brief riepen zij op tot een einde aan het "Joodse terrorisme" en de "etnische zuivering" die op de Westelijke Jordaanoever gaande is. Ook beschuldigden zij de regering van Netanyahu er niet alleen van nalatig te zijn door deze aanvallen niet te stoppen, maar ook van het voeren van "een doelbewust regeringsbeleid waarbij het gehele veiligheidsapparaat -- waaronder het leger, de Shin Bet en de politie -- bewust medeplichtig is."
De ondertekenaars verwezen naar tientallen miljoenen dollars aan overheidsuitgaven voor illegale Israëlische buitenposten en boerderijen, en eisten een volledige verantwoording van al het overheidsgeld dat is uitgegeven aan wegen, water, elektriciteit, voertuigen en wapens om deze te ondersteunen.
Ook beschuldigden zij het leger ervan medeplichtig te zijn aan het geweld. Volgens hen blijven soldaten toekijken terwijl Palestijnen worden aangevallen, of sluiten zij zich soms zelfs aan bij kolonisten om gezamenlijk Palestijnse dorpen aan te vallen.
De publieke veroordeling is, gezien de afkomst van de betrokkenen, verbijsterend. Activisten hebben Israël er vaak van beschuldigd wreedheden te begaan op de Westelijke Jordaanoever. Maar beschuldigingen van etnische zuivering door zo'n grote groep voormalige premiers, generaals en andere hooggeplaatste Israëlische functionarissen -- dezelfde mensen die ooit leidinggaven aan de veiligheidstroepen van hun land -- zijn vrijwel ongehoord.
Veel van de Israëlische critici waren tijdens hun eigen militaire loopbaan betrokken bij extreem geweld. Ze gaven opdracht tot gerichte liquidaties, dodelijke luchtaanvallen, invallen en andere aanvallen op Palestijnen, ook op de Westelijke Jordaanoever. Maar zij zeggen dat ze handelden in het belang van de Israëlische veiligheid, binnen een militaire bevelsstructuur en onder juridisch toezicht.
https://archive.fo/cZ0Hw#selection-4139.0-4139.186
Dat weet je zelf dondersgoed. 'Sapjes', 'appelsapjes' is in bepaalde contreien een eufemisme voor 'Joden'. De post over Netanyahu, waarin hij trouwens niets raar zegt, kan dus worden vertaald naar 'Wat een gestoorde Jood'.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:21 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Want, waar heb ik het over, Howard?
Zoek aub een ander land om te wonen, de wereld is groot en de keuze is reuze.quote:
Tja, het is met name de hypocrisie. Ophef over deze situatie komt met name uit de contreien waar men maar wat graag de volledige Westelijke Jordaanoever zou willen 'ontjoden', maar tegelijkertijd tranen met tuiten jammert als Palestijnen er worden verdreven. En dan heeft men zelf niet door hoe hypocriet dit is.quote:Op maandag 31 augustus 2026 16:52 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Zoek aub een ander land om te wonen, de wereld is groot en de keuze is reuze.
Het groepje moslims dat zich de naam Palestijnen heeft toegeëigend wil helemaal geen tweestaten-oplossing, die willen de Joden vernietigen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, het is met name de hypocrisie. Ophef over deze situatie komt met name uit de contreien waar men maar wat graag de volledige Westelijke Jordaanoever zou willen 'ontjoden', maar tegelijkertijd tranen met tuiten jammert als Palestijnen er worden verdreven. En dan heeft men zelf niet door hoe hypocriet dit is.
En zoals iedere keer weer opnieuw, wordt er dan een klein select groepje Israëlische mensen hiervoor misbruikt die nog altijd geloven in een tweestatenoplossing, die worden naar voren geschoven en om het zo meer morele zwaarte te geven. Zoiets van, 'Kijk, ze zeggen het zelf ook'.
Een heel groot deel, inderdaad.quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:08 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Het groepje moslims dat zich de naam Palestijnen heeft toegeëigend wil helemaal geen tweestaten-oplossing, die willen de Joden vernietigen.
De vrijheid van meningsuiting stopt wat mij betreft echt bij verregaande domheid.quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een heel groot deel, inderdaad.
Toch is dit de groep mensen waar een steeds groter wordende groep in het Westen zien diep verbonden mee voelt, diens vlag zwaait, diens slogans napapegaait, diens 'antizionisme' overneemt en sommigen zich zelfs door bekeren tot de Islam.
Het roept de vraag op waar dit vandaan komt en dat kunnen velen niet eens goed uitleggen, men heeft de eigen emoties volledig laten bespelen door de dagelijkse propaganda in vele media. Dit is dus hoe propaganda werkt.
De enige die al 100 jaar probeert de mensen die er wonen te vernietigen zijn de zionistische joden. Als je naar de kaarten kunt zie je precies waar ze allemaal verjaagd worden. Dagelijks pogroms op Palestijnse dorpen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een heel groot deel, inderdaad.
Toch is dit de groep mensen waar een steeds groter wordende groep in het Westen zien diep verbonden mee voelt, diens vlag zwaait, diens slogans napapegaait, diens 'antizionisme' overneemt en sommigen zich zelfs door bekeren tot de Islam.
Het roept de vraag op waar dit vandaan komt en dat kunnen velen niet eens goed uitleggen, men heeft de eigen emoties volledig laten bespelen door de dagelijkse propaganda in vele media. Dit is dus hoe propaganda werkt.
Je ondertiteling is stuk, Howard.quote:Op maandag 31 augustus 2026 16:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat weet je zelf dondersgoed. 'Sapjes', 'appelsapjes' is in bepaalde contreien een eufemisme voor 'Joden'. De post over Netanyahu, waarin hij trouwens niets raar zegt, kan dus worden vertaald naar 'Wat een gestoorde Jood'.
Hmm.quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:38 schreef Chadi het volgende:
[..]
De enige die al 100 jaar probeert de mensen die er wonen te vernietigen zijn de zionistische joden. Als je naar de kaarten kunt zie je precies waar ze allemaal verjaagd worden. Dagelijks pogroms op Palestijnse dorpen.
Ze verstoppen het niet eens meer. Openlijk wordt het besproken in de knesset en legerleiding. Hoe ze de Palestijnen uit kunnen roeien of verjagen.
quote:"...when I asked him for his estimate of the size of the Jewish forces, [he] waved his hands and said: 'It does not matter how many there are. We will sweep them into the sea.''
Bron
quote:“This will be a war of extermination and a momentous massacre, which will be spoken of like the Mongolian massacres and the Crusades.”
Bron
quote:'Kill the Jews wherever you find them. This pleases God, history, and religion. This saves your honor. God is with you'
Bron
quote:'We must expel the Jews from the Arab part of Palestine and limit them in that small area where they live and they must remain under our supervision and guard.'
Bron (p. 90)
quote:At the Sessions of the General Assembly one Arab spokesman after another enunciated his conception of the Arab States’ attitude to the settlement of an international problem by international decision. The Assembly was repeatedly told that it must either ratify all Arab demands or be met with fierce and widespread violence in the Arab world.
Bron
Bijzonder verhaal, en ook dit individu deed zich weer voor als een sociale rechtvaardigheidsstrijder.quote:
Wat zegt de Talmoed over eh.. *ahum* 'ketters' dan?quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm.
En kun je ook concreet wat van die vermeende geschiedenis geven? Wat was bijvoorbeeld de reden van de Nebi Musa rellen, of de Jaffa rellen op de pogrom in Hebron in 1929? En kun je ook verklaren waarom na de oprichting van Israël, de Arabieren met de volgende uitingen ten strijde trokken?
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Wel opmerkelijk dat je van geweld in de vroege 20e eeuw, de discussie probeert te derailen richting de Talmoed. Naast dat ik betwijfel, buiten wat complottheorieën van de socials om, of je überhaupt weet wat dit voor een boek is.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:14 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Wat zegt de Talmoed over eh.. *ahum* 'ketters' dan?
Goede ninja-edit.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wel opmerkelijk dat je van geweld in de vroege 20e eeuw, de discussie probeert te derailen richting de Talmoed. Naast dat ik betwijfel, buiten wat complottheorieën van de socials om, of je überhaupt weet wat dit voor een boek is.
De Palestijnen die het zionistische gevaar vroeg zagen, waren jammer genoeg in de minderheid. De Palestijnse joden zagen dit gevaar het best.quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm.
En kun je ook concreet wat van die vermeende geschiedenis geven? Wat was bijvoorbeeld de reden van de Nebi Musa rellen, of de Jaffa rellen op de pogrom in Hebron in 1929? En kun je ook verklaren waarom na de oprichting van Israël, de Arabieren met de volgende uitingen ten strijde trokken?
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
In de jaren 1920 bestond de 'Palestijnse identiteit' nog helemaal niet. Men dacht alleen in termen van Panarabisme. Bovendien waren er meer Arabieren dan Joden, dus die waren niet in de minderheid.quote:Op maandag 31 augustus 2026 21:05 schreef Chadi het volgende:
[..]
De Palestijnen die het zionistische gevaar vroeg zagen, waren jammer genoeg in de minderheid.
Ik denk dat niet een van die grijze muizen Israël op de kaart weet aan te wijzen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:16 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
[ x ]
[ x ]
Ik vind dit zo'n leuke rubriek![]()
Allah had niet het beste met ze voorquote:Op maandag 31 augustus 2026 21:05 schreef Chadi het volgende:
[..]
De Palestijnen die het zionistische gevaar vroeg zagen, waren jammer genoeg in de minderheid. De Palestijnse joden zagen dit gevaar het best.
Stel psychopaten.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:23 schreef HowardRoark het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Wat een tribale Arabische teringzooi zegquote:Op maandag 31 augustus 2026 21:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
In de jaren 1920 bestond de 'Palestijnse identiteit' nog helemaal niet. Men dacht alleen in termen van Panarabisme. Bovendien waren er meer Arabieren dan Joden, dus die waren niet in de minderheid.
De huidige 'Palestijnse' vlag, is bijna dezelfde vlag waaronder de Arabieren vochten tegen de Ottomanen tijdens de Arabische Opstand, begin 20e eeuw. Het doel was daar één grote Arabische staat op te richten, dus geen 'Palestijnse' staat.
Wel interessant hoe de regio er uitzag na deze oorlog:
[ afbeelding ]
Bron
De vlag is de identiek aan de vlag van de Arabische Federatie tussen Irak en Jordanië. Die bestond echter maar 6 maanden en Arafat heeft de vlag handig overgenomen zes jaar later.quote:Op maandag 31 augustus 2026 21:26 schreef HowardRoark het volgende:
De huidige 'Palestijnse' vlag, is bijna dezelfde vlag waaronder de Arabieren vochten tegen de Ottomanen tijdens de Arabische Opstand, begin 20e eeuw. Het doel was daar één grote Arabische staat op te richten, dus geen 'Palestijnse' staat.
quote:Voormalige bestuurders en diplomaten roepen op tot strengere maatregelen tegen Israël
Meer dan 230 voormalige bewindspersonen, ambassadeurs, diplomaten en ambtenaren roepen het kabinet op om meer maatregelen te nemen tegen Israël. In een brief vragen ze onder meer om een volledig wapenembargo en het opschorten van het handelsverdrag tussen de Europese Unie en Israël.
Volgens de ondertekenaars blijven de maatregelen die het kabinet tot nu toe heeft genomen, zoals het weren van producten uit illegale nederzettingen, ver achter bij wat nodig is gezien de situatie in Gaza en op de bezette Westelijke Jordaanoever.
De brief is onder meer ondertekend door de oud-politici Job Cohen, Jozias van Aartsen, Jan Pronk en Ahmed Aboutaleb. Voormalig diplomaat Angélique Eijpe is ook een van de ondertekenaars. Volgens haar is de brief nodig omdat het Nederlandse beleid nauwelijks is veranderd.
"Voor velen van ons is het onverteerbaar om nu wel bijna drie jaar aan te zien wat er in Gaza gebeurt, maar vooral ook hoe opeenvolgende Nederlandse regeringen zich daartoe verhouden en daarop reageren", zegt Eijpe tegen de NOS. "We hadden voorzichtig gehoopt dat het kabinet-Jetten een andere koers zou kiezen. We zien stappen die vooral symbolische impact hebben, maar die niet bijdragen aan een gedragsverandering."
Luxemburg
De ondertekenaars willen dat Nederland maatregelen neemt die daadwerkelijk effect hebben. "Maatregelen die in verhouding staan tot de ernst en de omvang van de schendingen waarvan sprake is", zegt Eijpe.
Behalve een wapenembargo wil de groep ook onderzoek naar mogelijke betrokkenheid bij internationale misdrijven van Nederlanders en Israëliërs die in Nederland verblijven en in het Israëlische leger hebben gediend.
Het kabinet zegt dat het maatregelen tegen Israël vooral in Europees verband wil nemen. Maar volgens Eijpe hoeft Nederland niet op de EU te wachten. Ze wijst op Luxemburg, dat onlangs besloot de goedkeuring voor de uitgifte van Israëlische staatsobligaties niet te verlengen. "Dat laat zien dat je ook geen geografische of geopolitieke reus hoeft te zijn om impact te hebben", zegt Eijpe. "Het staat of valt met de bereidheid om voor de internationale rechtsorde te gaan staan."
Steeds op de radar zetten
De brief is niet de eerste oproep van oud-politici en diplomaten aan het kabinet om het Israël-beleid aan te scherpen. Vorig jaar september riep een aantal van dezelfde ondertekenaars op tot een internationale interventie(opent in nieuw venster) in Gaza. Daarvoor, in maart, was er een vergelijkbare oproep.
Ook in het buitenland worden vergelijkbare oproepen gedaan. Op 22 augustus verscheen een verklaring van bijna honderd voormalige ambassadeurs uit Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk in Le Monde(opent in nieuw venster). Daarin riepen ze hun regeringen op om gezamenlijk op te treden en, met vergelijkbare maatregelen, toe te zien op de naleving van het internationaal recht.
"Wij verwachten natuurlijk niet dat het 180 graden gaat draaien naar aanleiding van deze brief", zegt ondertekenaar Eijpe. "Maar de situatie is zodanig ernstig dat we het noodzakelijk achten om dat steeds weer op de radar te zetten."
Genocide moet gewoon mogen! Ik begrijp je helemaal!quote:Op woensdag 2 september 2026 09:16 schreef HowardRoark het volgende:
Dit soort clubjes blijven het maar proberen. Israël moet en zal kapot onder, gepresenteerd als een facade waarbij met veinst zogenaamd zo in te zitten over mensenrechten.
[..]
Dat zegt helemaal niemand, dus je begint al met de ander woorden in de mond te leggen.quote:Op woensdag 2 september 2026 09:20 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Genocide moet gewoon mogen! Ik begrijp je helemaal!
Oh nee, dan is het helemaal okay zoals Israel daar tekeer gaat.quote:Op woensdag 2 september 2026 09:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat zegt helemaal niemand, dus je begint al met de ander woorden in de mond te leggen.
En of er hier daadwerkelijk sprake is van genocide is uiteindelijk aan een rechter, niet aan journalisten, academici, adviesclubs of actiegroepen. En juridisch gaat dat nog behoorlijk lastig worden om te bewijzen.
"Dit soort clubjes" over voormalig ministers is ook wel een beetje droevig, vind je ook niet?quote:Op woensdag 2 september 2026 09:16 schreef HowardRoark het volgende:
Dit soort clubjes blijven het maar proberen. Israël moet en zal kapot onder, gepresenteerd als een facade waarbij met veinst zogenaamd zo in te zitten over mensenrechten.
[..]
In de Gazastrook? Ja, waarom zou dat het niet zijn?quote:Op woensdag 2 september 2026 11:51 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Oh nee, dan is het helemaal okay zoals Israel daar tekeer gaat.
Waarom zou het droevig zijn? Dat er voormalig ministers onderdeel van uitmaken is verder niet relevant. Die zijn bij wel meer NGOs of actiegroepen aangesloten.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:02 schreef beefkeek het volgende:
[..]
"Dit soort clubjes" over voormalig ministers is ook wel een beetje droevig, vind je ook niet?
Dat kunnen ze best vinden. De vraag is alleen waarom men dat zo selectief toepast.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:02 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je kunt het een façade noemen, ze zijn van mening dat Israël er fouten maakt en weigert verantwoordelijkheid te nemen voor die fouten.
Dat doet helemaal niemand, dus je dit is op verkapte wijze anderen woorden in de mond leggen.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:02 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik kan niet wachten tot al deze mensen ook weer anti-semiet genoemd worden, in plaats van dat Israël eens reflecteert of ze echt op de juiste manier bezig zijn.
Genocide is dus geen probleem, zeg dat dan gewoon. Wees geen lafaardquote:Op woensdag 2 september 2026 12:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
In de Gazastrook? Ja, waarom zou dat het niet zijn?
Lekker framen. Hoef je het over de inhoud niet meer te hebben. Toch? Dit is een typische propagandatruuk.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou het droevig zijn? Dat er voormalig ministers onderdeel van uitmaken is verder niet relevant. Die zijn bij wel meer NGOs of actiegroepen aangesloten.
"De Israelier" bestaat niet. Een Israelier is niet hetzelfde als het IDF of de Israelische regering. "De Palestijn" bestaat niet. Een Palestijn is niet hetzelfde als Hamas.quote:Een dergelijke verantwoordelijkheid wordt nooit bij de Palestijn gelegd, die nagenoeg altijd worden vrijgepleit van enige verantwoordelijkheid. Je kunt ook zeggen: de Palestijnen zijn deze oorlog zelf begonnen, de huidige situatie is hun eigen schuld. Wie zijn billen brand, mag op de blaren zitten.
Dat gebeurt hier veel te vaak. Het is mij ook meer dan eens overkomen, en zoveel post ik hier niet eens. Wordt meestal wel netjes geveegd, maar doe in vredesnaam niet alsof.quote:Dat doet helemaal niemand, dus je dit is op verkapte wijze anderen woorden in de mond leggen.
Neuh, ik ga niet meedoen met je spelletje.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou het droevig zijn? Dat er voormalig ministers onderdeel van uitmaken is verder niet relevant. Die zijn bij wel meer NGOs of actiegroepen aangesloten.
[..]
Dat kunnen ze best vinden. De vraag is alleen waarom men dat zo selectief toepast.
Een dergelijke verantwoordelijkheid wordt nooit bij de Palestijn gelegd, die nagenoeg altijd worden vrijgepleit van enige verantwoordelijkheid. Je kunt ook zeggen: de Palestijnen zijn deze oorlog zelf begonnen, de huidige situatie is hun eigen schuld. Wie zijn billen brand, mag op de blaren zitten.
[..]
Dat doet helemaal niemand, dus je dit is op verkapte wijze anderen woorden in de mond leggen.
Ik ben benieuwd of Timmermans 'm ook ondertekend heeft?quote:Op woensdag 2 september 2026 09:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is tot op heden geen sprake van een genocide. Dat is iets anders dan wat jij er nu van maakt.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:36 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Genocide is dus geen probleem, zeg dat dan gewoon. Wees geen lafaard
Er wordt helemaal niets geframed, er wordt slechts aangegeven dat er sprake is van een selectieve verontwaardiging, waarbij het uiteindelijke doel is om Israël als land te beschadigen, veinzend dat het zogenaamd om mensenrechten zou gaan. Dit benoemen is geen 'truc' maar een constatering.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:53 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Lekker framen. Hoef je het over de inhoud niet meer te hebben. Toch? Dit is een typische propagandatruuk.
Ook hier wordt er helaas een dubbele standaard gehanteerd. We zien dat de excessen binnen de Israëlische samenleving wel degelijk worden generaliseert naar het grotere geheel, waarbij er bij de Palestijnse een afbakening wordt gemaakt tussen 'Hamas' en 'de Palestijnen'.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:53 schreef Chillegast het volgende:
"De Israelier" bestaat niet. Een Israelier is niet hetzelfde als het IDF of de Israelische regering. "De Palestijn" bestaat niet. Een Palestijn is niet hetzelfde als Hamas.
Het is geen spelletje. Jij zet mijn post op een bepaalde manier weg, dan verwacht ik ook dat je kunt onderbouwen waarom.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:57 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Neuh, ik ga niet meedoen met je spelletje.
Waarom is dit manier beroerd? Probeer dat eens te onderbouwen ... Want eigenlijk wordt er gezegd dat Israël zich moet terugtrekken, want zal resulteren in dat Hamas de Gazastrook weer in het bezit kan krijgen en herbewapenen.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:57 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je lijkt (zoals gewoonlijk) te vergeten dat deze groep mensen niet zegt dat Israël niets mag doen, maar dat ze zeggen: "de manier waarop je 't nu aanpakt is nogal beroerd, stop daar eens mee."
Voor zover mij bekend werd daar gesproken over 'anti-Israëlische stappen'. Wat ook klopt. Zie ook:quote:Op woensdag 2 september 2026 12:57 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik leg niet op verkapte wijze anderen woorden in de mond hoor, Israël heeft dat vorige week zelfs nog gedaan: "Nederland doet stom, dus Nederlandse ambassadeleden moeten oprotten, met hun antisemitische opmerkingen"
quote:Israël zet twee Nederlandse vertegenwoordigers het land uit. Zij zijn werkzaam bij het civiel-militaire coördinatiecentrum (CMCC) in Israël van waaruit de VS, Israël en vijftien andere landen, waaronder Nederland, toezicht houden op het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas. Ook coördineren zij internationale hulp en houden ze zich bezig met de wederopbouw van Gaza.
"Ik heb dit besluit vandaag genomen in overleg met premier Netanyahu", schrijft minister van Buitenlandse Zaken Sa'ar(opent in nieuw venster) op X. Als aanleiding noemt hij een aantal volgens hem "anti-Israëlische stappen" van de Nederlandse regering.
Bron
Ach ach ach, met je "dit soort clubjes". Is heus geen framen hoorquote:Op woensdag 2 september 2026 13:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is tot op heden geen sprake van een genocide. Dat is iets anders dan wat jij er nu van maakt.
[..]
Er wordt niets geframed, er wordt slechts aangegeven dat er sprake is van een selectieve verontwaardiging. Dat is geen 'truc' maar een constatering.
Er is vast wel een mafkees te vinden die elke Jood of Israelier verantwoordelijk houdt voor de acties van IDF en de regering Nethanyahu, maar de meeste mensen kunnen gelukkig gewoon onderscheid maken.quote:Ook hier wordt er helaas een dubbele standaard gehanteerd. We zien dat de excessen binnen de Israëlische samenleving wel degelijk worden generaliseert naar het grotere geheel, waarbij er bij de Palestijnse een afbakening wordt gemaakt tussen 'Hamas' en 'de Palestijnen'.
Ja en? Wat bewijst dat? Toch zeker niet dat iedere Palestijnse burger een Hamasterrorist is?quote:Maar wie waren die vele duizenden mensen dan die stonden te juichen in de straten tijdens de aanslagen van 7 oktober? Of de 75% van Palestijnen die hebben aangegeven eind 2023 de aanslagen te steunen. Laat staan de mensen die eigenhandig hebben geholpen bij de aanslagen.
Integendeel, dit sentiment is inmiddels redelijk breed verspreid. Zo kwam Trouw met dit artikel waarin het beeld wordt gewekt dat eigenlijk heel Israël zo denkt. Dit beeld wordt ook gewekt door een artikel van RTL en ook de NRC en de Volkskrant wijden hier artikelen aan met dit sentiment.quote:Op woensdag 2 september 2026 13:39 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Er is vast wel een mafkees te vinden die elke Jood of Israelier verantwoordelijk houdt voor de acties van IDF en de regering Nethanyahu, maar de meeste mensen kunnen gelukkig gewoon onderscheid maken.
Dat het draagvlak voor het terreur van Hamas (of soortgelijke groeperingen zoals de Palestijnse Jihad) erg groot is. En dat die scheiding tussen 'Hamas' aan de ene kant en 'de Palestijnen' aan de andere kant niet zo zwart-wit is als sommigen wellicht graag zouden willen.quote:Op woensdag 2 september 2026 13:39 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Ja en? Wat bewijst dat? Toch zeker niet dat iedere Palestijnse burger een Hamasterrorist is?
Ik wijs toch ook niet naar al die gewelddadige kolonisten die los gaan op Palestijnse burgers om "aan te tonen" dat iedere Israelier een rechts-extremistische geweldpleger is?
Tja, dat wekt dan toch de indruk dat standpunten eerder gepruttel van de onderbuik zijn dan gebaseerd op goed doordachte en (historisch) feitelijke argumenten.quote:Op woensdag 2 september 2026 13:40 schreef Toby56 het volgende:
Zolang Israël Gaza afbreekt ga ik lekker nix onderbouwen.
Het wekt de indruk.quote:Op woensdag 2 september 2026 13:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, dat wekt dan toch de indruk dat standpunten eerder gepruttel van de onderbuik zijn dan gebaseerd op goed doordachte en (historisch) feitelijke argumenten.
De bubbel is Genesis 15. Daar kom je zomaar niet uit.quote:Op woensdag 2 september 2026 14:15 schreef Chillegast het volgende:
HR als je met "voorbeelden" blijft komen die jouw beweringen niet onderbouwen, en overal met fikse stelligheid een geheel eigen interpretatie aan blijft geven, dan is discussie zinloos. De artikelen die jij aanlevert als "bewijs" dat over Israeliers gegeneraliseerd wordt bewijzen dat niet. Een klassieke "reductio ad absurdum" laat dat ook duidelijk zien. Anders zou het immers wel heel vreemd zijn dat in diezelfde artikelen ook wordt belicht dat er tegengeluiden en kritiek uit de eigen samenleving en parlement te horen zijn. Kom uit die bubbel.
Nee, jij valt de boodschapper aan, niet de boodschap. Zoals je zo vaak doet. Door degene die het bericht schrijft weg te zetten als anti-Westers, anti-Israël, pro-Palestina, anti-zionist of serieuze beleidsmakers weg te zetten als "dit soort clubjes"quote:Op woensdag 2 september 2026 13:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is tot op heden geen sprake van een genocide. Dat is iets anders dan wat jij er nu van maakt.
[..]
Er wordt helemaal niets geframed, er wordt slechts aangegeven dat er sprake is van een selectieve verontwaardiging, waarbij het uiteindelijke doel is om Israël als land te beschadigen, veinzend dat het zogenaamd om mensenrechten zou gaan. Dit benoemen is geen 'truc' maar een constatering.
[..]
Ook hier wordt er helaas een dubbele standaard gehanteerd. We zien dat de excessen binnen de Israëlische samenleving wel degelijk worden generaliseert naar het grotere geheel, waarbij er bij de Palestijnse een afbakening wordt gemaakt tussen 'Hamas' en 'de Palestijnen'.
Maar wie waren die vele duizenden mensen dan die stonden te juichen in de straten tijdens de aanslagen van 7 oktober? Of de 75% van Palestijnen die hebben aangegeven eind 2023 de aanslagen te steunen? Laat staan de mensen die eigenhandig hebben geholpen bij de aanslagen.
[..]
Het is geen spelletje. Jij zet mijn post op een bepaalde manier weg, dan verwacht ik ook dat je kunt onderbouwen waarom.
Nee, dat is niet wat gezegd wordt. Er wordt gezegd dat proportionaliteit zoek is. Israël wordt opgeroepen het conflict op een andere manier aan te vliegen.quote:Waarom is dit manier beroerd? Probeer dat eens te onderbouwen ... Want eigenlijk wordt er gezegd dat Israël zich moet terugtrekken, want zal resulteren in dat Hamas de Gazastrook weer in het bezit kan krijgen en herbewapenen.
En wat zijn die anti-Israëlische stappen geweest? Dat ging over het niet kopen van goederen vanuit bezette gebieden.quote:Voor zover mij bekend werd daar gesproken over 'anti-Israëlische stappen'. Wat ook klopt. Zie ook:
[..]
De vraag die gesteld was voor die 75% was trouwens of de Palestijnen het steunden dat ze het conflict gestart zijn, niet of ze het eens zijn met 7 oktober.quote:Op woensdag 2 september 2026 13:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Er wordt helemaal niets geframed, er wordt slechts aangegeven dat er sprake is van een selectieve verontwaardiging, waarbij het uiteindelijke doel is om Israël als land te beschadigen, veinzend dat het zogenaamd om mensenrechten zou gaan. Dit benoemen is geen 'truc' maar een constatering.
[..]
Ook hier wordt er helaas een dubbele standaard gehanteerd. We zien dat de excessen binnen de Israëlische samenleving wel degelijk worden generaliseert naar het grotere geheel, waarbij er bij de Palestijnse een afbakening wordt gemaakt tussen 'Hamas' en 'de Palestijnen'.
Maar wie waren die vele duizenden mensen dan die stonden te juichen in de straten tijdens de aanslagen van 7 oktober? Of de 75% van Palestijnen die hebben aangegeven eind 2023 de aanslagen te steunen? Laat staan de mensen die eigenhandig hebben geholpen bij de aanslagen.
[..]
Het is geen spelletje. Jij zet mijn post op een bepaalde manier weg, dan verwacht ik ook dat je kunt onderbouwen waarom.
[..]
Waarom is dit manier beroerd? Probeer dat eens te onderbouwen ... Want eigenlijk wordt er gezegd dat Israël zich moet terugtrekken, want zal resulteren in dat Hamas de Gazastrook weer in het bezit kan krijgen en herbewapenen.
[..]
Voor zover mij bekend werd daar gesproken over 'anti-Israëlische stappen'. Wat ook klopt. Zie ook:
[..]
De artikelen die ik aanhaal bewijzen dit wél. Dat heeft dus niets te maken met een reductio ad absurdum. Ik zal je ook een paar voorbeelden geven:quote:Op woensdag 2 september 2026 14:15 schreef Chillegast het volgende:
HR als je met "voorbeelden" blijft komen die jouw beweringen niet onderbouwen, en overal met fikse stelligheid een geheel eigen interpretatie aan blijft geven, dan is discussie zinloos. De artikelen die jij aanlevert als "bewijs" dat over Israeliers gegeneraliseerd wordt bewijzen dat niet. Een klassieke "reductio ad absurdum" laat dat ook duidelijk zien. Anders zou het immers wel heel vreemd zijn dat in diezelfde artikelen ook wordt belicht dat er tegengeluiden en kritiek uit de eigen samenleving en parlement te horen zijn. Kom uit die bubbel.
Hier wordt letterlijk het beeld gewerkt dat het gedachtegoed van Ben-Gvir zich niet slechts tot zijn partij of de uiterst rechterflank beperkt, maar wijd verspreid zit in de Israëlische samenleving. Van seculieren tot militairen en zelfs liberale Israëlische Joden.quote:Die verschuiving blijft volgens Ram niet beperkt tot de politiek. “De ideeën zijn niet langer beperkt tot de religieuze of ultranationalistische rechterflank.” Ram ziet ze ook onder militairen en seculiere jongeren. Zelfs liberale Israëlische Joden kunnen volgens hem afkeer voelen van de grofste formuleringen zonder fundamenteel afstand te nemen van de militarisering van de samenleving of de diepe scheiding tussen Joden en Arabieren. “Ik zie en hoor wat mensen op straat zeggen, in het alledaagse taalgebruik, hoe deze uitdrukkingen worden genormaliseerd.”
Wederom een generalisering, zij het op een tegenstrijdige manier. Het is een extreme uitspraak die je niet veel tegenkomt, tegelijkertijd wordt er vermeld dat het wel tekenend is voor de manier waarop een flink deel van de Israëlische politieke en samenleving naar Palestijnen kijkt.quote:"Dit is natuurlijk een hele extreme uitspraak, en die kom je niet vaak tegen", zegt Peter Malcontent, Midden-Oostendeskundige van de Universiteit Utrecht. "Maar het is wel tekenend voor de manier waarop een flink deel van de Israëlische politiek en samenleving naar de Palestijnen kijkt."
Ook hier weer een totaal ongefundeerde generalisering. Er wordt één radicaal figuur aangegrepen om vervolgens te claimen dat eigenlijk veel breder gedragen wordt in Israël.quote:Maar de invloed van Kahane is niet alleen op uiterst rechts terug te zien in Israël, zegt Shaul Magid, hoogleraar moderne Joodse studies (Harvard University) en rabbijn, per videoverbinding vanuit Boston. Hij ziet breder in Israël „een zekere normalisering van wraak. Dat was wat de oorlog in Gaza werd: een wraakoorlog om Gaza te vernietigen. Dat is iets waar kahanisten heel erg achter staan. Het vertegenwoordigt ook onverschilligheid over wat de rest van de wereld van Israël vindt. Veel Israëliërs zijn er inmiddels, zoals Kahane altijd heeft gepropageerd, van overtuigd dat alle niet-Joden antisemieten zijn.”
Wederom: een bredere generalisering. Ben-Gvir zegt iets, de aantijging dat dit breed wordt gedragen in Israël.quote:Ben-Gvir zegt hardop wat inmiddels breedgedragen wordt in Israël en dus ook door de Likud-partij van Netanyahu. Die partij gaat de verkiezingen van oktober in met een onversneden radicaal-rechts geluid zonder ook maar enigszins rekening te houden met de afbrokkelende internationale steun voor Israël. Daarmee riskeert Israël verder isolement en zelfs het intrekken van de Amerikaanse wapensteun.
Nee, ik merk een sentiment op bij degenen die dit narratief verkondigen. Door te stellen dat ik alleen de boodschapper zou aanvallen, probeer je het beeld te wekken dat er alleen iets mag worden gezegd over het narratief, nooit over degenen die het narratief verspreiden. Maar zo werkt het niet, niemand bekijkt de wereld zo.quote:Op woensdag 2 september 2026 14:47 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nee, jij valt de boodschapper aan, niet de boodschap. Zoals je zo vaak doet. Door degene die het bericht schrijft weg te zetten als anti-Westers, anti-Israël, pro-Palestina, anti-zionist of serieuze beleidsmakers weg te zetten als "dit soort clubjes"
Hoe ziet proportionaliteit er in de praktijk er precies uit? Want in het recht is dit een subjectieve term. Het wil dus iet zeggen als de ene partij 1000 slachtoffers maakt, de ander partij ook 1000 slachtoffers mag maken. Zo werkt het niet. Dit lijk jij gezien het voorbeeld dat je geeft wel te denken.quote:Op woensdag 2 september 2026 14:47 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nee, dat is niet wat gezegd wordt. Er wordt gezegd dat proportionaliteit zoek is. Israël wordt opgeroepen het conflict op een andere manier aan te vliegen.
Als jij mij een klap geeft en ik in reactie daarop jou, je hele gezin, je buren, je oom en tante en de Rabobank de vernieling in trap is dat geen proportionele reactie. Jij lijkt dat niet te snappen, want volgens jou is elke reactie op 7 oktober is geoorloofd, hoe extreem die reactie ook is.
[..]
En wat zijn die anti-Israëlische stappen geweest? Dat ging over het niet kopen van goederen vanuit bezette gebieden.
Kun je me uitleggen welk deel van deze post inhoudelijk is en geen poging de ondertekenaars onderuit te halen?quote:Op woensdag 2 september 2026 21:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De artikelen die ik aanhaal bewijzen dit wél. Dat heeft dus niets te maken met een reductio ad absurdum. Ik zal je ook een paar voorbeelden geven:
Een quote uit het artikel uit Trouw:
[..]
Hier wordt letterlijk het beeld gewerkt dat het gedachtegoed van Ben-Gvir zich niet slechts tot zijn partij of de uiterst rechterflank beperkt, maar wijd verspreid zit in de Israëlische samenleving. Van seculieren tot militairen en zelfs liberale Israëlische Joden.
Een quote uit het artikel van RTL:
[..]
Wederom een generalisering, zij het op een tegenstrijdige manier. Het is een extreme uitspraak die je niet veel tegenkomt, tegelijkertijd wordt er vermeld dat het wel tekenend is voor de manier waarop een flink deel van de Israëlische politieke en samenleving naar Palestijnen kijkt.
Een quote uit het artikel van NRC:
[..]
Ook hier weer een totaal ongefundeerde generalisering. Er wordt één radicaal figuur aangegrepen om vervolgens te claimen dat eigenlijk veel breder gedragen wordt in Israël.
Een quote uit Volkskrant:
[..]
Wederom: een bredere generalisering. Ben-Gvir zegt iets, de aantijging dat dit breed wordt gedragen in Israël.
Het staat allemaal letterlijk in die artikelen dan zeg jij dat de door mij gelinkte artikelen geen bewijs vormen. Vanwaar die drang om daarover te liegen? Ik begrijp dat oprecht niet.
[..]
Nee, ik merk een sentiment op bij degenen die dit narratief verkondigen. Door te stellen dat ik alleen de boodschapper zou aanvallen, probeer je het beeld te wekken dat er alleen iets mag worden gezegd over het narratief, nooit over degenen die het narratief verspreiden. Maar zo werkt het niet, niemand bekijkt de wereld zo.
[..]
Hoe ziet proportionaliteit er in de praktijk er precies uit? Want in het recht is dit een subjectieve term. Het wil dus iet zeggen als de ene partij 1000 slachtoffers maakt, de ander partij ook 1000 slachtoffers mag maken. Zo werkt het niet. Dit lijk jij gezien het voorbeeld dat je geeft wel te denken.
quote:Op woensdag 2 september 2026 09:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik maak hieruit op dat je geen inhoudelijke reactie meer hebt? Als je vind dat ik iets ben vergeten in mijn reactie kun je dat op een normale manier zeggen natuurlijk ...quote:Op woensdag 2 september 2026 21:30 schreef Chillegast het volgende:
Dat heet selectief quoten. Alleen wat in je straatje past.
Mijn inhoudelijke reactie heb ik eerder gegeven. Maar daar lul je met heel veel tekst overheen. Ik blijf niet bezig.quote:Op woensdag 2 september 2026 21:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik maak hieruit op dat je geen inhoudelijke reactie meer hebt? Als je vind dat ik iets ben vergeten in mijn reactie kun je dat op een normale manier zeggen natuurlijk ...
Ja hoor, zie hier:quote:Op woensdag 2 september 2026 21:56 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Kun je me uitleggen welk deel van deze post inhoudelijk is en geen poging de boodschapper onderuit te halen (de ondertekenaars)?
[..]
Dat haakt namelijk in op de claim die zij maken dat het 'onverteerbaar' is om te zien wat er volgens hun gebeurt. Dat is een geveinsde zorg over de situatie in het gebied daar.quote:Op woensdag 2 september 2026 09:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, die heb je niet gegeven. Je hebt met name veel geclaimd zonder enige onderbouwing. Zo stelde je dat de artikelen die ik aanleverde als bewijs dat dat Israëliërs gegeneraliseerd worden in de media, dat niet zouden bewijzen. Ik kom vervolgens met een aantal voorbeelden die het tegendeel bewijzen en je gaat er niet eens met op in.quote:Op woensdag 2 september 2026 21:59 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Mijn inhoudelijke reactie heb ik eerder gegeven. Maar daar lul je met heel veel tekst overheen. Ik blijf niet bezig.
Dat is precies het punt. Je pikt er voorbeelden uit. Passages die in je straatje passen. En negeert voor het gemak dat er nog meer in staat dan alleen wat jij wil lezen. Dat heb ik genoemd, zie eerdere opmerking over bewijs uit het ongerijmde. Dat jij voortdurend met een enorme stellingheid dingen beweert die niet waar zijn maakt ze niet ook echt waar. Maar dat spelletje speel ik niet meer mee. Wat ik heb gezegd heb ik gezegd. Als jij dat wil negeren: jammer dan.quote:Op woensdag 2 september 2026 22:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, die heb je niet gegeven. Je hebt met name veel geclaimd zonder enige onderbouwing. Zo stelde je dat de artikelen die ik aanleverde als bewijs dat dat Israëliërs gegeneraliseerd worden in de media, dat niet zouden bewijzen. Ik kom vervolgens met een aantal voorbeelden die het tegendeel bewijzen en je gaat er niet eens met op in.
Volgens mij hebben jij en ik echt een compleet ander idee van wat een inhoudelijke reactie is. Wat je deed (en nu weer doet) is het volgende:quote:Op woensdag 2 september 2026 22:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ja hoor, zie hier:
[..]
Dat haakt namelijk in op de claim die zij maken dat het 'onverteerbaar' is om te zien wat er volgens hun gebeurt. Dat is een geveinsde zorg over de situatie in het gebied daar.
Als die mensen namelijk een oprechte zorg hadden over bijvoorbeeld mensenrechten of het internationale recht. Dan zou deze zich niet zo selectief focussen op Israël, maar ook op andere landen zoals bijvoorbeeld China, waar mensenrechten op grote schaal worden geschonden en Nederland nog op allerlei vlakken banden heeft en handel drijft met de Chinezen.
De Nederlandse regering (en deze ondertekenaars) geven trouwens geen van allen aan handel met Israël te willen stoppen. Zij willen stoppen met het financieren van middelen die gebruikt (kunnen) worden om het leed in Gaza nog groter te maken. Daarnaast heeft de Nederlandse regering uitgesproken te stoppen met het kopen van producten uit bezet gebied.quote:Het is een unicum: een meerderheid van de Tweede Kamer bestempelt de mensenrechtenschendingen tegen de Oeigoeren in China als genocide. In andere lidstaten zoals Frankrijk, Zweden en Engeland speelt hierover ook een discussie en in België ligt een resolutie op tafel. Maar het Nederlandse parlement was vandaag het eerste in Europa dat China beticht van volkerenmoord.
Dit is vormt natuurlijk een bespottelijke drogreden.quote:Op woensdag 2 september 2026 22:21 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Dat is precies het punt. Je pikt er voorbeelden uit. Passages die in je straatje passen. En negeert voor het gemak dat er nog meer in staat dan alleen wat jij wil lezen. Dat heb ik genoemd, zie eerdere opmerking over bewijs uit het ongerijmde. Dat jij voortdurend met een enorme stellingheid dingen beweert die niet waar zijn maakt ze niet ook echt waar. Maar dat spelletje speel ik niet meer mee. Wat ik heb gezegd heb ik gezegd. Als jij dat wil negeren: jammer dan.
Je lijkt mijn punt niet goed te begrijpen. Wat jij lijkt te willen is dat ongeacht meteen op de boodschap inga en daarin volledig dien te negeren van wie deze boodschap komt. Maar dat is een totaal onrealistische verwachting, als ik jou een adviesrapport voor de neus schuif ga je ook eerst kijken welke individuen of organisaties dit hebben geschreven.quote:Op woensdag 2 september 2026 22:52 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Volgens mij hebben jij en ik echt een compleet ander idee van wat een inhoudelijke reactie is. Wat je deed (en nu weer doet) is het volgende:
- De mensen die ondertekend hebben proberen klein en onbetekenend te maken (dit soort clubjes)
- Door 'onverteerbaar' tussen aanhalingstekens te plaatsen geef je aan te twijfelen aan de oprechtheid
- Daarna noem je het geveinsde zorg -> oftewel, hun zorgen zijn niet terecht
- Daarna zeg je "als die mensen namelijk een oprechte zorg hadden" ... oftewel nogmaals, hun zorgen zijn niet terecht.
En daarna kom je met een onvervalste whataboutism, zo ééntje waar je zelf altijd een hekel aan hebt. Geen enkel punt uit je post is daadwerkelijk inhoudelijk, ook al noem je het wel zo.
Dit is natuurlijk geen vergelijking en dat zul je zelf ook weten.quote:Op woensdag 2 september 2026 22:52 schreef beefkeek het volgende:
Nederland heeft zich overigens ook uitgesproken tegen China rondom de Oeigoeren: https://nos.nl/artikel/23(...)erkenning-te-krijgen
[..]
De Nederlandse regering (en deze ondertekenaars) geven trouwens geen van allen aan handel met Israël te willen stoppen. Zij willen stoppen met het financieren van middelen die gebruikt (kunnen) worden om het leed in Gaza nog groter te maken. Daarnaast heeft de Nederlandse regering uitgesproken te stoppen met het kopen van producten uit bezet gebied.
Ik vind het ironisch dat je probeert het stoppen van alle handel met China op gelijke voet te zetten met (vroegere) bewindspersonen en daar hypocrisie in probeert te vinden. Het laat zien dat je "inhoudelijke" punt bijzonder zwak is.
Je spreekt niet met enige mate over dit soort statements, het enige wat je doet is kritiek hebben op deze personen. Nergens waarin je aangeeft waarom je van mening bent dat ze het verkeerd hebben, je probeert ze alleen maar op hun karakter aan te vallen.quote:Op woensdag 2 september 2026 23:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is vormt natuurlijk een bespottelijke drogreden.
Deze quotes vormen een bewijs voor de overduidelijke generalisering waar ik het over heb. Kortom, specifiek deze stukken zijn relevant voor dat punt. En er staan in de verdere artikelen geen zaken die deze gemaakte generalisaties nog nuanceren. Als jij denkt van wel, staat het je natuurlijk vrij dat aan gegeven, maar dat doe je niet. Je wuift mijn punt weg en zelfs als ik onderbouwing geef blijf je claimen dat dit niet klopt. Dat is geen discussie voeren maar de discussie ontwijken.
[..]
Je lijkt mijn punt niet goed te begrijpen. Wat jij lijkt te willen is dat ongeacht meteen op de boodschap inga en daarin volledig dien te negeren van wie deze boodschap komt. Maar dat is een totaal onrealistische verwachting, als ik jou een adviesrapport voor de neus schuif ga je ook eerst kijken welke individuen of organisaties dit hebben geschreven.
Ik moet dus meteen serieus op de claims ingaan van deze mensen, zonder dat ik met enige mate mag spreken over dit soort statements (die we helaas veel vaker hebben gezien) en de selectiviteit die daarbij komt kijken. Wellicht is het eens goed om te onderbouwen waarom dat zou moeten en waarom kritiek op personen of selectieve verontwaardiging afkomstig van zulke personen niet gepast zou zijn?
Hey, jij maakte de vergelijking, ik niet. Jij trok kritiek op Israël (en het willen stoppen met wapenleveranties en afnemen van goederen uit bezette gebieden) gelijk aan het stoppen met handel drijven met China. De ondertekenaars van deze brief roepen overigens niet op tot een boycot van het land, dus waar je dat vandaan haalt is me even een raadsel.quote:Dit is natuurlijk geen vergelijking en dat zul je zelf ook weten.
De mate van ophef over Israël is toch vele malen groter dan over China. We zien toch geen grootschalige protesten tegen China of een oproep tot een boycot van het land? Dat is bij Israël allemaal wel het geval. Die roep gaat veel verder dan het alleen boycotten van producten van de Westelijke Jordaanoever.
Welke mensen?quote:Mensen willen idealiter de volledige handelsovereenkomst tussen Israël en de EU verbroken zien worden.
Hmm. Wat denk je dat dit zou kunnen betekenen?quote:Op donderdag 3 september 2026 17:05 schreef AFA2022 het volgende:
Wel heel raar dit...
Netanyahu's Oct. 7 phone call to IDF chief took place three hours after attack began - report
https://www.jpost.com/israel-news/article-907411
quote:Op donderdag 3 september 2026 17:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm. Wat denk je dat dit zou kunnen betekenen?
Wat denkt jij (HR) dat dit zou kunnen betekenen?quote:Op donderdag 3 september 2026 17:05 schreef AFA2022 het volgende:
Etnic cleansing anno 2026, gewoon omdat het kan...The Palestinian 'Solution'.
Israel still wants to remove Palestinians from Gaza, defence minister Katz says ‘there is no real solution for Gaza’ without de-populating the territory.
https://www.aljazeera.com(...)efence-minister-says
Het dagelijks vermoorden van kinderen en burgers gaat maar door:
Israeli soldiers fatally shoot two Palestinian teens in occupied West Bank as daily violence continues.
https://www.democracynow.(...)n_occupied_west_bank
Volgens mij zijn die artikelen in tegenstelling tot eerste vrij duidelijk. Namelijk dat Katz het plan van Trump wil doorzetten en dat er claims zijn over omgekomen Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:34 schreef Chillegast het volgende:
[..]
[..]
Wat denkt jij (HR) dat dit zou kunnen betekenen?
Waarvan akte.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die artikelen in tegenstelling tot eerste vrij duidelijk. Namelijk dat Katz het plan van Trump wil doorzetten en dat er claims zijn over omgekomen Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever.
Ik denk dat Bibi dit met opzet heeft gedaan:quote:Op donderdag 3 september 2026 17:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm. Wat denk je dat dit zou kunnen betekenen?
Occam's scheermes bevind zich niet in jouw geesteswereld.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:45 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Ik denk dat Bibi dit met opzet heeft gedaan:
Netanyahu ging op 7 oktober een van de zwaarste politieke momenten van zijn carriere binnen: hij stond onder felle druk door de gerechtelijke hervormingen, rechtzaken tegen hem, bungelde historisch laag in de peilingen en werd geconfronteerd met massale protesten tegen zijn regering. In die politieke context, verzwakt door protesten, lage peilingen en lopende corruptiezaken, zou een oorlog tegen een gehate vijand hem kunnen helpen, dus kun je stellen dat Netanyahu er politiek baat bij had.
Hmm.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:45 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Ik denk dat Bibi dit met opzet heeft gedaan:
Netanyahu ging op 7 oktober een van de zwaarste politieke momenten van zijn carriere binnen: hij stond onder felle druk door de gerechtelijke hervormingen, rechtzaken tegen hem, bungelde historisch laag in de peilingen en werd geconfronteerd met massale protesten tegen zijn regering. In die politieke context, verzwakt door protesten, lage peilingen en lopende corruptiezaken, zou een oorlog tegen een gehate vijand hem kunnen helpen, dus kun je stellen dat Netanyahu er politiek baat bij had.
Ik heb geen hoge pet op van child killers, dus ik zou er niet raar van opkijken als Bibi het expres even liet doorgaan omdat het hem goed uitkwam. Ik geloof niet dat hij 7 okt. heeft 'geregeld' of wat dan ook.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm.
Dus Israël heeft eigenlijk 7 oktober laten gebeuren? Jeetje. Hoe weten we eigenlijk zeker of ze het ook niet zelf hebben uitgevoerd om vervolgens zo een oorlog tegen de Palestijnen te kunnen starten? Die theorieën gaan immers wel rond.
Opmerkelijk, was is dit niet precies wat de Palestijnen die dag deden? En dit zijn tevens de mensen die jij hier structureel aan het verdedigen bent. Hoe is dat met elkaar te verenigen?quote:Op donderdag 3 september 2026 20:33 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Ik heb geen hoge pet op van child killers, dus ik zou er niet raar van opkijken als Bibi het expres even liet doorgaan omdat het hem goed uitkwam. Ik geloof niet dat hij 7 okt. heeft 'geregeld' of wat dan ook.
Die reactie eronder.quote:Op donderdag 3 september 2026 22:17 schreef HowardRoark het volgende:
Het blijft bijzonder, LHBT'ers die denken dat er zoiets is als een queer community in de Gazastrook
[ twitter ]
Een whataboutism én een persoonlijke aanval in één post. @AFA2022 moet wel een speciaal plekje hebben.quote:Op donderdag 3 september 2026 21:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Opmerkelijk, was is dit niet precies wat de Palestijnen die dag deden? En dit zijn tevens de mensen die jij hier structureel aan het verdedigen bent. Hoe is dat met elkaar te verenigen?
Aan de ene kant naar Israël wijzen aan de andere kant in de bres springen voor de mensen die slachtend en martelend door Israëlische dorpen trokken, vervolgens hun terroristen veilig onder de grond schuilhielden met honderden gijzelaars en hun vrouwen en kinderen als menselijk schild gebruikten. Het komt nogal hypocriet over.
HowardRoark als Alan Dershowitz and me als Dave Smith, we zullen het nooit met elkaar eens worden. Als Alan het niet eens is met zijn discussiepartner, dan bestempelt hij het meteen als ‘antisemitisch’ of je komt op voor de terroristen. De ideale manier om mensen te cancellen zodat ze hun mond houden. Grappig detail is dat Dave zelf ook Joods is lol.quote:Op vrijdag 4 september 2026 00:55 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Een whataboutism én een persoonlijke aanval in één post. @:AFA2022 moet wel een speciaal plekje hebben.
Hamas gebruikt trouwens vrouwen en kinderen als menselijk schild. Niet elke Palestijn doet dat, en niet elke Palestijn is hamas. Ik dacht, ik breng die nuance even voor je aan.
Oeh nuance. Dat was wel weer even een tijdje geleden. Dankquote:Op vrijdag 4 september 2026 00:55 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Een whataboutism én een persoonlijke aanval in één post. @:AFA2022 moet wel een speciaal plekje hebben.
Hamas gebruikt trouwens vrouwen en kinderen als menselijk schild. Niet elke Palestijn doet dat, en niet elke Palestijn is hamas. Ik dacht, ik breng die nuance even voor je aan.
Nee hoor, daar is totaal geen sprake van. Vreemd dat je dit op deze manier interpreteert. Benoemen dat iemand een bepaalde kant steunt is geen persoonlijke aanval, net zoals het benoemen van hypocrisie geen whataboutism betreft.quote:Op vrijdag 4 september 2026 00:55 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik denk dat je nog een keer op moet zoeken wat nuance betekent, dat lijkt je namelijk vreemd te zijn.quote:Op zaterdag 5 september 2026 07:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, daar is totaal geen sprake van. Vreemd dat je dit op deze manier interpreteert. Benoemen dat iemand een bepaalde kant steunt is geen persoonlijke aanval, net zoals het benoemen van hypocrisie geen whataboutism betreft.
En het gebruik van burgers als menselijk schild is nu eenmaal de norm in de Palestijnse samenleving. Dat krijg je ook met een terreurgroepering als beleidsbepalers, wiens terrorisme door een meerderheid wordt gesteund.
Dat dit constant moet worden ontkend blijft bijzonder. Ook dat is weer het in de bres springen voor de Palestijnen.
Wat nou nuance, de Palestijnen (oftewel de Arabische bezetters van Judea) hebben sinds 1948 al talloze pogingen gedaan om Israël te vernietigen, dat heet gewoon genocide, met je nuancequote:Op zaterdag 5 september 2026 08:46 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik denk dat je nog een keer op moet zoeken wat nuance betekent, dat lijkt je namelijk vreemd te zijn.
Weer gooi je alles op één hoop namelijk, inclusief van mij zeggen dat ik “in de bres spring voor Palestijnen”.
Ah ik begrijp het. En als straf mag Israël nu hetzelfde doen! Best logischquote:Op zaterdag 5 september 2026 11:52 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Wat nou nuance, de Palestijnen (oftewel de Arabische bezetters van Judea) hebben sinds 1948 al talloze pogingen gedaan om Israël te vernietigen, dat heet gewoon genocide, met je nuance
Nee, dat is wat je ook doet. Zie hier:quote:Op zaterdag 5 september 2026 08:46 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik denk dat je nog een keer op moet zoeken wat nuance betekent, dat lijkt je namelijk vreemd te zijn.
Weer gooi je alles op één hoop namelijk, inclusief van mij zeggen dat ik “in de bres spring voor Palestijnen”.
Je probeert hier weer een scheiding aan te brengen tussen de Palestijnen aan de ene kant en Hamas aan de andere kant, waarmee je dus een groep probeert vrij te pleiten. Dat wil dus zeggen: opkomen voor die groep.quote:Op vrijdag 4 september 2026 00:55 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Als ze jouw zusjes martelen, verkrachten en vermoorden, ga je dan thee drinken?quote:Op zaterdag 5 september 2026 11:57 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ah ik begrijp het. En als straf mag Israël nu hetzelfde doen! Best logisch
Jij denkt dat de thee ineens anders smaakt?quote:Op zaterdag 5 september 2026 13:45 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Als ze jouw zusjes martelen, verkrachten en vermoorden, ga je dan thee drinken?
Is hier nuance nodig dan?quote:Op zaterdag 5 september 2026 14:42 schreef Since2003 het volgende:
@:howardroark wil je dit bericht voor mij nuanceren? [ x ]
quote:In de vroege ochtend van 5 september 1972 klommen 8 Palestijnse terroristen over de hekken van het Olympisch dorp in München en drongen het verblijf van de Israelische delegatie binnen. Twee van hen werden direct vermoord, de andere 9 aanwezigen gegijzeld. Zij werden in de uren daarna op gruwelijke wijze mishandeld en gemarteld. Een mislukte reddingsoperatie later op de dag kostte uiteindelijk aan alle atleten het leven.
krijg meer de indruk dat jij een beeld probeert te scheppen dat iedere Palestijn een terrorist is (wat het ongetwijfeld makkelijker maakt om burgerdoden goed te praten) dat dat er iemand hier denkt dat het een vredelievend volk is dat gewoon normaal net als hier in het westen wil levenquote:Op zaterdag 5 september 2026 16:08 schreef HowardRoark het volgende:
'De Palestijnen zijn Hamas niet' wordt er vaak gezegd (ook hier op FOK!) door naïevelingen die denken daarmee het beeld te kunnen wekken dat de Palestijnen een vredelievend volk zijn, die gewoon normaal net zoals mensen hier in het Westen hun leven willen leiden en helemaal niet worden gedreven voor radicale Islam en antisemitisme.
Geen Hamas toen, same shit.
[..]
[ twitter ]
Dan begrijp je het niet goed. Er is in de Palestijnse samenleving een groot draagvlak voor terrorisme, dat is iets anders dan dat elke Palestijn een terrorist zou zijn.quote:Op zaterdag 5 september 2026 16:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
krijg meer de indruk dat jij een beeld probeert te scheppen dat iedere Palestijn een terrorist is (wat het ongetwijfeld makkelijker maakt om burgerdoden goed te praten) dat dat er iemand hier denkt dat het een vredelievend volk is dat gewoon normaal net als hier in het westen wil leven
je reageert niet echt op iets wat ik zegquote:Op zaterdag 5 september 2026 16:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dan begrijp je het niet goed. Er is in de Palestijnse samenleving een groot draagvlak voor terrorisme, dat is iets anders dan dat elke Palestijn een terrorist zou zijn.
Draagvlak wil zeggen in meer of mindere mate steun voor iets, maar niet per se actieve deelname. Dit hebben we tijdens de aanslagen van 7 oktober 2023 gezien, toen tienduizenden Palestijnen juichend in de straten stonden tijdens de aanslagen van Hamas. Lang niet al die mensen zullen actief lid zijn geweest van Hamas.
Burgerdoden zijn nu eenmaal onderdeel van elke oorlog, of mensen nu actief lid zijn van een terreurbeweging, dit actief of passief steunen of misschien zelfs helemaal niet. Dit heb je elke oorlog. Ik zie dan ook geen reden waarom dit uniek zou zijn mbt de oorlog in de Gazastrook. Toch zien we om burgerslachtoffers daar een unieke hysterie in het Westen. Alsof het erger zou zijn burgers doodgaan dan mensen in uniform, waarvan er in de Palestijnse samenleving over het algemeen geen weinig tot geen zijn omdat de beleidsbepalers (op dit moment Hamas) bewust geen onscheidbare maken tussen burgers en strijders.
Dat doe ik wel, je stelt dat je de indruk krijgt dat ik het beeld probeer te scheppen dat iedere Palestijn een terrorist zou zijn wat het makkelijk zou maken om burgerslachtoffers goed te praten. Dat doe ik niet.quote:Op zaterdag 5 september 2026 17:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
je reageert niet echt op iets wat ik zeg
dat eerste doe je al een tijdje ja, dat tweede is speculatie van mijn kant daarom staat het tussen haakjesquote:Op zaterdag 5 september 2026 17:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat doe ik wel, je stelt dat je de indruk krijgt dat ik het beeld probeer te scheppen dat iedere Palestijn een terrorist zou zijn wat het makkelijk zou maken om burgerslachtoffers goed te praten. Dat doe ik niet.
Ik denk wel dat iedere Palestijn 'een strijder voor Allah' is.quote:Op zaterdag 5 september 2026 17:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat doe ik wel, je stelt dat je de indruk krijgt dat ik het beeld probeer te scheppen dat iedere Palestijn een terrorist zou zijn wat het makkelijk zou maken om burgerslachtoffers goed te praten. Dat doe ik niet.
Weinig Palestijnen die een hond, lesbie, homo of vrouw als volwaardige levensvorm zullen beschouwen.quote:Op zaterdag 5 september 2026 18:18 schreef enmanuel het volgende:
[..]
Ik denk wel dat iedere Palestijn 'een strijder voor Allah' is.
Moeders werpen daar kinderen om te sterven voor Allah.quote:Op zaterdag 5 september 2026 18:22 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Weinig Palestijnen die een hond, lesbie, homo of vrouw als volwaardige levensvorm zullen beschouwen.
De bereidheid tot het zogeheten 'martelaarschap' zal hoog liggen inderdaad. Er zullen vast de nodige uitzonderingen zijn, wellicht een vijfde of zo. Dan is ook wel in lijn met de 75% van de mensen die de aanslagen van 7 oktober 2023 steunde.quote:Op zaterdag 5 september 2026 18:18 schreef enmanuel het volgende:
[..]
75%?quote:Op zaterdag 5 september 2026 19:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De bereidheid tot het zogeheten 'martelaarschap' zal hoog liggen inderdaad. Er zullen vast de nodige uitzonderingen zijn, wellicht een vijfde of zo. Dan is ook wel in lijn met de 75% van de mensen die de aanslagen van 7 oktober 2023 steunde.
Het blijft zo bizar en schrikbarend om te zien dat dit er niet in wil bij veel Westerlingen, die zich op basis van niets allemaal dingen inbeelden over hoe onschuldig de Palestijnen wel niet zijn en dat we hen moeten steunen.
Maar waarom zou je als Westerling een samenleving steunen met zulke sentimenten? Waarom zouden wij in moeten zitten met Palestijnen die om het leven komen? We hebben het over een samenleving waar mensen op 9/11 in de straten stonden:
[ twitter ]
Terwijl het zo makkelijk uittesten is allemaal als je een beetje in de war bent, trek een roze tutu aan als man of vrouw en zing een liedje op een plein in Khan Younis of Tel Aviv, dan kom je er heel snel achter of je aan de goede of slechte kant van de geschiedenis staat.quote:Op zaterdag 5 september 2026 19:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De bereidheid tot het zogeheten 'martelaarschap' zal hoog liggen inderdaad. Er zullen vast de nodige uitzonderingen zijn, wellicht een vijfde of zo. Dan is ook wel in lijn met de 75% van de mensen die de aanslagen van 7 oktober 2023 steunde.
Het blijft zo bizar en schrikbarend om te zien dat dit er niet in wil bij veel Westerlingen, die zich op basis van niets allemaal dingen inbeelden over hoe onschuldig de Palestijnen wel niet zijn en dat we hen moeten steunen.
Maar waarom zou je als Westerling een samenleving steunen met zulke sentimenten? Waarom zouden wij in moeten zitten met Palestijnen die om het leven komen? We hebben het over een samenleving waar mensen op 9/11 in de straten stonden:
[ twitter ]
Poll shows Palestinians back Oct. 7 attack on Israel, support for Hamas risesquote:
Correct.quote:Op zaterdag 5 september 2026 19:09 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Terwijl het zo makkelijk uittesten is allemaal als je een beetje in de war bent, trek een roze tutu aan als man of vrouw en zing een liedje op een plein in Khan Younis of Tel Aviv, dan kom je er heel snel achter of je aan de goede of slechte kant van de geschiedenis staat.
De mens kiest veelal de makkelijkste weg en kijkt liever weg.quote:Op zaterdag 5 september 2026 19:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[ twitter ]
Het is vooral het idee dat er binnen bepaalde contreien is gaan leven dat alles wat niet-Westers, niet-blank en Islamitisch is, de goede kant betreft en alles wat geallieerd is aan het Westen (zeker de VS) slecht is. Daarom zagen we zelfs tijdens de oorlog in Iran een rare, vaak niet openlijk uitgesproken, sympathie voor Iran of zelfs het regime.quote:Op zaterdag 5 september 2026 19:17 schreef enmanuel het volgende:
[..]
De mens kiest veelal de makkelijkste weg en kijkt liever weg.
Mja, ik weet niet of het doelbewust anti-Westers is. Ik denk dat het eerder kiezen voor meer chaos ipv orde is.quote:Op zaterdag 5 september 2026 19:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is vooral het idee dat er binnen bepaalde contreien is gaan leven dat alles wat niet-Westers, niet-blank en Islamitisch is, de goede kant betreft en alles wat geallieerd is aan het Westen (zeker de VS) slecht is. Daarom zagen we zelfs tijdens de oorlog in Iran een rare, vaak niet openlijk uitgesproken, sympathie voor Iran of zelfs het regime.
De Palestijnse samenleving is anti-Westers, radicaal Islamitisch, en vol met zogeheten 'mensen van kleur'. Dus dat zorgt voor een unieke mix wat in weet te spelen om de emoties van naïeve Westerlingen. Die denken dat het leed van zulke mensen niet hun eigen schuld is, maar onze schuld.
En dan laat ik antisemitisme hier nog even buiten beschouwen want dat zal in sommige gevallen ook een rol spelen, met name bij radicaal links en radicaal rechts.
Dit. Het wordt er vanaf jongs af aan ingeprent.quote:Op zaterdag 5 september 2026 18:18 schreef enmanuel het volgende:
Desinformatiequote:Op zaterdag 5 september 2026 19:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Poll shows Palestinians back Oct. 7 attack on Israel, support for Hamas rises
[..]
Correct.
Het is dan ook wel hilarisch dat je tijdens pro-Palestijnse demonstraties soms mensen ziet met bordjes 'right side of history' of iets dergelijks, want dat is dus precies de kant waar zij niet staan.
Doe toch niet zo flauw. Ik kom niet op voor die groep, ik spreek jou aan op je hypocrisie. Wanneer Israël iets doet dat niet door de beugel kan is het een individu, is het niet wat de bevolking wil of is ‘t maar een randfiguur. Maar als ‘t andersom is is ‘t ineens een sentiment wat door iedereen gedeeld wordt.quote:Op zaterdag 5 september 2026 13:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, dat is wat je ook doet. Zie hier:
[..]
Je probeert hier weer een scheiding aan te brengen tussen de Palestijnen aan de ene kant en Hamas aan de andere kant, waarmee je dus een groep probeert vrij te pleiten. Dat wil dus zeggen: opkomen voor die groep.
Artikel is van een jaar later. Jammer joh.quote:Op [quote]
[b]Op zaterdag 5 september 2026 19:32 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Desinformatie
https://www.timesofisrael(...)port-rates-idf-says/
Valt mij van je tegen Howardroark
Ik heb al laten zien dat het dus precies andersom is in veel Westerse media, waaronder de Nederlandse. Zie deze post. En je komt wel degelijk op voor de Palestijnen, want dat is het doel van de post. Het doel is een vermeende nuance aan te brengen die de Palestijnen vrijpleit en beter voor de dag laat komen.quote:Op zaterdag 5 september 2026 19:37 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Doe toch niet zo flauw. Ik kom niet op voor die groep, ik spreek jou aan op je hypocrisie. Wanneer Israël iets doet dat niet door de beugel kan is het een individu, is het niet wat de bevolking wil of is ‘t maar een randfiguur. Maar als ‘t andersom is is ‘t ineens een sentiment wat door iedereen gedeeld wordt.
Volgens diezelfde manier van redeneren zijn ook niet alle Russen slecht, dus kunnen we niet voor Oekraïne zijn. Maar vreemd genoeg is het nooit 'Ja, maar Poetin is de Russen niet' of 'Het Kremlin is niet de Russen'. Die 'nuance' wordt alleen gemaakt bij de Palestijnen.quote:Op zaterdag 5 september 2026 19:45 schreef UitStraling het volgende:
Het is ook een beetje, "niet alle Duitsers zijn slecht dus ik ben tegen de Geallieerden"
Dit is hoe vlinders en konijntjes denken.
Nee, dat is niet het doel van de post. Het doel is duidelijk, laten zien dat je een rabiate moslimhater bent.quote:Op zaterdag 5 september 2026 19:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Artikel is van een jaar later. Jammer joh.
Bovendien nogal opmerkelijk iemand nu ineens claims van het Israëlische leger serieus te nemen terwijl die normaal gezien altijd aan de kant worden geschoven.
[..]
Ik heb al laten zien dat het dus precies andersom is in veel Westerse media, waaronder de Nederlandse. Zie deze post. En je komt wel degelijk op voor de Palestijnen, want dat is het doel van de post. Het doel is een vermeende nuance aan te brengen die de Palestijnen vrijpleit en beter voor de dag laat komen.
Wat is dit voor een circus argument?quote:Op zaterdag 5 september 2026 19:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Artikel is van een jaar later. Jammer joh.
Bovendien nogal opmerkelijk iemand nu ineens claims van het Israëlische leger serieus te nemen terwijl die normaal gezien altijd aan de kant worden geschoven.
[..]
Ik heb al laten zien dat het dus precies andersom is in veel Westerse media, waaronder de Nederlandse. Zie deze post. En je komt wel degelijk op voor de Palestijnen, want dat is het doel van de post. Het doel is een vermeende nuance aan te brengen die de Palestijnen vrijpleit en beter voor de dag laat komen.
Probeer dit eens wat beter te onderbouwen? 20% van Israël is Islamitisch hè?quote:Op zaterdag 5 september 2026 19:53 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het doel van de post. Het doel is duidelijk, laten zien dat je een rabiate moslimhater bent.
Gaat dit over dezelfde poll? En waarom is volgens jou het Israëlische leger nu ineens wél betrouwbaar?quote:Op zaterdag 5 september 2026 20:22 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Wat is dit voor een circus argument?
Omdat een artikel een jaar na een peiling is geschreven waar na onderzoek blijkt dat de peiling niet klopt, is het onwaar?
Je act begint steeds matiger te worden. Het begint Hans Teeuwen achtige taferelen te worden
Zowel Hamas als Israel liegenquote:Op zaterdag 5 september 2026 20:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Probeer dit eens wat beter te onderbouwen? 20% van Israël is Islamitisch hè?
[..]
Gaat dit over dezelfde poll? En waarom is volgens jou het Israëlische leger nu ineens wél betrouwbaar?
Hoe weet je dan dat dit klopt? Normaal gezien is het PCPSR relatief betrouwbaar.quote:Op zaterdag 5 september 2026 20:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Zowel Hamas als Israel liegen
quote:Op zaterdag 5 september 2026 20:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Probeer dit eens wat beter te onderbouwen? 20% van Israël is Islamitisch hè?
[..]
Gaat dit over dezelfde poll? En waarom is volgens jou het Israëlische leger nu ineens wél betrouwbaar?
Waarom zou ik moeten onderbouwen wat je dag in dag uit zelf post. Of heb je nu ineens geen problemen met Islam?
Wat maakt ze betrouwbaar? Volgens sommige, ook jij zijn alle cijfers uit Gaza vanuit Hamas?quote:Op zaterdag 5 september 2026 20:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hoe weet je dan dat dit klopt? Normaal gezien is het PCPSR relatief betrouwbaar.
Nee, maar je gaat ineens midden in een discussie zomaar over op een ander wegzetten als een 'rabiate moslimhater'. Dat is een manier van discussiëren die ik niet van je gewend ben en tevens nogal hypocriet daar waar je zelf altijd vindt dat het label 'antisemiet' veel te snel wordt gebruikt.quote:
PCPSR zit in Ramallah, niet in de Gazastrook en werkt ook samen met Israëlische universiteiten.quote:Op zaterdag 5 september 2026 20:44 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Wat maakt ze betrouwbaar? Volgens sommige, ook jij zijn alle cijfers uit Gaza vanuit Hamas?
Deze peiling is toch echt gedaan in Gaza waar Hamas zitquote:Op zaterdag 5 september 2026 20:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
PCPSR zit in Ramallah, niet in de Gazastrook en werkt ook samen met Israëlische universiteiten.
Natuurlijk niet, dan ga ik jouw moeder, zusjes, kleinkinderen, achternichten, buurmeisjes en al hun vriendinnen martelen, verkrachten en vermoorden, zoals de Israëlieten doen.quote:Op zaterdag 5 september 2026 13:45 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Als ze jouw zusjes martelen, verkrachten en vermoorden, ga je dan thee drinken?
Israël martelt, verkracht en vermoord vrouwen en kinderen?quote:Op zaterdag 5 september 2026 22:48 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, dan ga ik jouw moeder, zusjes, kleinkinderen, achternichten, buurmeisjes en al hun vriendinnen martelen, verkrachten en vermoorden, zoals de Israëlieten doen.
Hey van jou mogen ze ongebreideld tekeer gaan. Niet sentimenteel worden nu de eindoplossing in zicht is he!quote:Op zaterdag 5 september 2026 22:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Israël martelt, verkracht en vermoord vrouwen en kinderen?
Geen bewijzen dus voor deze claims? Dat dacht ik al.quote:Op zaterdag 5 september 2026 22:56 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Hey van jou mogen ze ongebreideld tekeer gaan. Niet sentimenteel worden nu de eindoplossing in zicht is he!
Oh wacht je hebt gelijk! Israeli zijn veel efficiënter, die slaan martelen en verkrachten over, die vermoorden alleen maar tienduizenden vrouwen en kinderen.quote:Op zaterdag 5 september 2026 23:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Geen bewijzen dus voor deze claims? Dat dacht ik al.
En de bedenkers van de 'Endlösung' zijn nog altijd erg populair in de Arabische en Islamitische wereld, waar Mein Kampf het erg goed doen. Niet hebben de Palestijnen ook een verleden van collaboratie met Nazi-Duitsland. Bedoelde je dit?
Die claim had je net al gemaakt inderdaad. Nu de bewijzen nog. Je noemt namelijk dingen op die we met name op 7 oktober 2023 hebben gezien tegen Israëliërs, niet door Israëliërs.quote:Op zaterdag 5 september 2026 23:02 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Oh wacht je hebt gelijk! Israeli zijn veel efficiënter, die slaan martelen en verkrachten over, die vermoorden alleen maar tienduizenden vrouwen en kinderen.
Je zou het genocide kunnen noemen
Zomaar, echt?quote:Op zaterdag 5 september 2026 20:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, maar je gaat ineens midden in een discussie zomaar over op een ander wegzetten als een 'rabiate moslimhater'. Dat is een manier van discussiëren die ik niet van je gewend ben en tevens nogal hypocriet daar waar je zelf altijd vindt dat het label 'antisemiet' veel te snel wordt gebruikt.
Grappig dat je wel kunt onthouden dat ik er een hekel aan heb dat de term antisemiet te pas en te onpas misbruikt wordt, maar je wat je eigen posts betreft ze al lijkt te zijn vergeten als je op “versturen” drukt.quote:je komt wel degelijk op voor de Palestijnen, want dat is het doel van de post. Het doel is een vermeende nuance aan te brengen die de Palestijnen vrijpleit en beter voor de dag laat komen.
Ik heb jou niet voor antisemiet uitgemaakt, ook daar doe ik dat niet. Ik benoem slechts wat je daar doet: opkomen voor de Palestijnen. Dat an sich hoeft niet antisemitisch te zijn.quote:Op zondag 6 september 2026 00:24 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Zomaar, echt?
Uit jouw post:
[..]
Grappig dat je wel kunt onthouden dat ik er een hekel aan heb dat de term antisemiet te pas en te onpas misbruikt wordt, maar je wat je eigen posts betreft ze al lijkt te zijn vergeten als je op “versturen” drukt.
Ik kom ook niet op voor de Palestijnen. Ik spreek jou aan op je hypocrisie. Ik heb ook niet gezegd dat je me antisemiet noemde, ik gaf aan dat ik er een hekel aan heb dat de term te pas en te onpas gebruikt wordt.quote:Op zondag 6 september 2026 00:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb jou niet voor antisemiet uitgemaakt, ook daar doe ik dat niet. Ik benoem slechts wat je daar doet: opkomen voor de Palestijnen. Dat an sich hoeft niet antisemitisch te zijn.
Dat doe ik niet, ik leg jou geen woorden in de mond. Ik benoem wat je doet.quote:Op zondag 6 september 2026 00:27 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik kom ook niet op voor de Palestijnen. Ik spreek jou aan op je hypocrisie. Ik heb ook niet gezegd dat je me antisemiet noemde, ik gaf aan dat ik er een hekel aan heb dat de term te pas en te onpas gebruikt wordt.
Je hebt er zo’n hekel aan als anderen je woorden in de mond leggen, misschien moet je er zelf dan ook eens mee stoppen.
Dit wordt nogal semantisch. Je zegt dat je me geen woorden in de mond legt, terwijl je probeert te "benoemen wat ik zeg".quote:Op zondag 6 september 2026 00:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, ik leg jou geen woorden in de mond. Ik benoem wat je doet.
Laten we het in het algemeen trekken, dus buiten onze discussie om: waarom willen mensen heel graag benadrukken dat de Palestijnen iets anders is dan Hamas? Waarom vindt men die nuance belangrijk?
Dat is vaak omdat zulke mensen denken dat door te generaliseren te Palestijnen onrecht wordt aangedaan, een groep die men een bepaald slachtofferschap toedicht (wellicht ook wel sympathie voor heeft) en dus zo wil aangeven dat je niet alle Palestijnen over een kam kunt scheren. Door die nuance (of die nu klopt of niet) komt men voor zo'n groep op.
Zo, nu we dat achter de rug hebben. Ik heb die nuance ondertussen al meerdere keren uitgelegd. Er wonen ongeveer 2 miljoen mensen in Gaza, volgens Israël heeft Hamas zo'n 25.000 leden. Laten we voor 't gemak even stellen dat er ook nog 250.000 sympathisanten zijn.quote:Iemand woorden in de mond leggen betekent dat je iemand iets laat zeggen wat die persoon eigenlijk niet zelf heeft bedacht of zo bedoelde.
Betekenis en gebruik
Sturend reageren: Je beweert dat iemand een bepaalde mening heeft, of je formuleert een antwoord in hun plaats.
Negatieve lading: Meestal is het negatief bedoeld. Je legt iemand woorden in de mond om ze in een kwaad daglicht te stellen of om je eigen gelijk te halen.
Voorpraten: Het komt erop neer dat je suggestieve of sturende vragen stelt zodat de ander antwoordt zoals jij dat graag wilt.
Bron: Gemini (prompt: "wat is de definitie van woorden in de mond leggen?"
En dat doe ik dus niet. Woorden in de mond leggen is andermans woorden verdraaien, niet opmerken wat iemand doet.quote:Op zondag 6 september 2026 00:46 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dit wordt nogal semantisch. Je zegt dat je me geen woorden in de mond legt, terwijl je probeert te "benoemen wat ik zeg".
Even over de definitie van woorden in de mond leggen:
[..]
Israël heeft niet alle remmen losgegooid want dan was binnen een dag de Gazastrook volledig van de kaart geveegd.quote:Op zondag 6 september 2026 00:46 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Zo, nu we dat achter de rug hebben. Ik heb die nuance ondertussen al meerdere keren uitgelegd. Er wonen ongeveer 2 miljoen mensen in Gaza, volgens Israël heeft Hamas zo'n 25.000 leden. Laten we voor 't gemak even stellen dat er ook nog 250.000 sympathisanten zijn.
Als we daar vanuit gaan, zijn er ongeveer 1,7 miljoen mensen in Gaza die er niets mee te maken hebben en geen keus hebben. Zoals ook wel vaker gezegd, Gaza is geen democratie, Hamas heeft meer dan 20 jaar geleden de macht gekregen en heeft die gehouden.
Hamas is een terroristische organisatie, maar dat maakt niet alle Palestijnen terroristen. Ik vind het bijzonder dat je überhaupt de vraag stelt waarom die nuance belangrijk is. Beetje alsof je zegt: "Bolle Jos woont in Overasselt, dus alle mensen die in Overasselt wonen zijn criminelen." - Het zou grappig zijn als 't niet zo droevig was.
Door de manier waarop Israël reageert nemen ze maatregelen die ook veel burgers raken. Een reactie op 7 oktober is volledig logisch en terecht, maar dat betekent niet dat je dan maar alle remmen los kunt gooien. Jij hebt vaker aangegeven te vinden dat Israël nog wel harder had mogen reageren, ik ben het daar niet mee eens.
Maakt dat mij een sympathisant van Palestina, of van Hamas? Nee, absoluut niet. Elke opmerking dat je dat suggereert zal ik je erop aan blijven spreken. Ik ben eerder teleurgesteld in Israël dan dat ik sympathie voor Palestijnen heb.
je doet niet andersquote:Op zondag 6 september 2026 01:28 schreef HowardRoark het volgende:
En dat doe ik dus niet. Woorden in de mond leggen is andermans woorden verdraaien, niet opmerken wat iemand doet.
Ik gaf je de letterlijke definitie van woorden in de mond leggen en nog is het “dat doe ik dus niet”, om daarna me weer woorden in de mond te leggen.quote:Op zondag 6 september 2026 01:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En dat doe ik dus niet. Woorden in de mond leggen is andermans woorden verdraaien, niet opmerken wat iemand doet.
[..]
Israël heeft niet alle remmen losgegooid want dan was binnen een dag de Gazastrook volledig van de kaart geveegd.
Dat Israël erg veel bombardementen heeft uitgevoerd en naar schatting maar 3% van de samenleving is omgekomen, en dat is inclusief terroristen en ook het feit dat burgers actief zijn gebruikt als menselijk schild laat uiteraard wel zien dat men niet alle remmen heeft losgegooid.
Dat de vermeende nuance constant moet worden aangebracht tussen de Palestijnen en Hamas is wel degelijk het opkomen voor de Palestijnen of enige sympathie of medelijden daarmee hebben, want als dat niet het geval was zou niemand er moeite mee hebben dat er een verantwoordelijkheid bij de bredere samenleving wordt gelegd.
Ik zie ook totaal geen reden om teleurgesteld te zijn in Israël. Het is goed dat Israël eens flink terug heeft geslagen. Dat had al veel eerder moeten gebeuren. Het liefst met actieve hulp van het Westen om de Palestijnen eens te leren dat het klaar moet zijn met het terrorisme.
Woorden in de mond leggen zou beteken dat jij 'A' zegt en ik daarvan maak dat je 'B' zegt. Dat doe ik niet. Jij neemt een positie in waar je 'A' doet, ik merk op dat je 'A' doet en vervolgens beschuldig je mij ervan jou woorden in de mond te leggen.quote:Op zondag 6 september 2026 06:59 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik gaf je de letterlijke definitie van woorden in de mond leggen en nog is het “dat doe ik dus niet”, om daarna me weer woorden in de mond te leggen.
Best makkelijk discussiëren zo, gewoon reageren op wat je zelf zegt en niet wat een ander zegt.
Je hebt het hier tegen pro-Palestijnen individuen? In die categorie val ik gelukkig niet.quote:Op zondag 6 september 2026 09:07 schreef mcmlxiv het volgende:
Best wonderlijk dat onze advocaat van duistere zaken verontwaardigd is wanneer niet betrokken joden buiten Israël worden lastiggevallen vanwege het gedrag van Israël, maar tegelijkertijd vindt dat niet bij Hamas betrokken Palestijnen wel "een lesje moet worden geleerd".
Mijn standpunt is dat de Palestijnen deze oorlog zelf zijn begonnen er dus hard tegen de Palestijnen op mag worden getreden. Dat er daarbij ook burgers om het leven komen die wellicht niets te maken hebben met het terrorisme is voornamelijk een resultaat van het feit dat de beleidsbepalers in de Gazastrook zelf geen scheiding aanbrengen tussen burgers en strijders.quote:Op zondag 6 september 2026 09:07 schreef mcmlxiv het volgende:
Best wonderlijk dat onze advocaat van duistere zaken verontwaardigd is wanneer niet betrokken joden buiten Israël worden lastiggevallen vanwege het gedrag van Israël, maar tegelijkertijd vindt dat niet bij Hamas betrokken Palestijnen wel "een lesje moet worden geleerd".
Dit vormt wel een goed voorbeeld van wat wél een ander woorden in de mond leggen is.quote:Op zondag 6 september 2026 09:07 schreef mcmlxiv het volgende:
Het zou toch wat zijn wanneer we non-combattanten onafhankelijk van afkomst of mate van sympathie voor een bepaalde zaak gewoon niet zouden lastigvallen of vermoorden.
Maar ja, ik ben slechts een moslimknuffelaar natuurlijk die eigenlijk gedeporteerd zou moeten worden.
In het geval van Nederland was het 2.5%, in het geval van Duitsland meer dan 8%. 3% is in dit geval niet veel wetende dat de Palestijnen deze oorlog zelf zijn begonnen (Nederland was dat uiteraard niet) en ook geen scheiding maken tussen burger en strijder (Nederland deed dit uiteraard wél).quote:Op zondag 6 september 2026 09:20 schreef heywoodu het volgende:
(Ruim) 3% van een volledige bevolking gedood, damn. Dat is overigens meer dan het percentage Nederlanders dat in de oorlog werd gedood.
Verplichte disclaimer: nee, dat is geen vergelijk van de situatie, maar puur om het getal met iets te vergelijken.
Ik heb je de letterlijke definitie van woorden in de mond leggen gegeven. Als je het dan nog niet begrijpt wil je het ook niet begrijpen.quote:Op zondag 6 september 2026 09:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Woorden in de mond leggen zou beteken dat jij 'A' zegt en ik daarvan maak dat je 'B' zegt. Dat doe ik niet. Jij neemt een positie in waar je 'A' doet, ik merk op dat je 'A' doet en vervolgens beschuldig je mij ervan jou woorden in de mond te leggen.
[..]
Je hebt het hier tegen pro-Palestijnen individuen? In die categorie val ik gelukkig niet.
[..]
Mijn standpunt is dat de Palestijnen deze oorlog zelf zijn begonnen er dus hard tegen de Palestijnen op mag worden getreden. Dat er daarbij ook burgers om het leven komen die wellicht niets te maken hebben met het terrorisme is voornamelijk een resultaat van het feit dat de beleidsbepalers in de Gazastrook zelf geen scheiding aanbrengen tussen burgers en strijders.
[..]
Dit vormt wel een goed voorbeeld van wat wél een ander woorden in de mond leggen is.
Hier gaan we gewoon niet uitkomen. Jij bent van mening dat ik jou woorden in de mond leg als ik benoem wat jij doet, ik zie dat anders.quote:Op zondag 6 september 2026 10:53 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb je de letterlijke definitie van woorden in de mond leggen gegeven. Als je het dan nog niet begrijpt wil je het ook niet begrijpen.
Maar als je dat niet hebt, dan is er toch totaal geen reden om de hele tijd dat vermeende verschil tussen Hamas en de Palestijnen te benadrukken?quote:Op zondag 6 september 2026 10:53 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb je ook uitgelegd dat ik geen sympathie naar de Palestijnen heb, maar daar lees je dan weer overheen. Grappig wel, voor iemand die meerdere keren aangegeven heeft afgerekend te willen worden op wat hij zegt en niet op wat anderen denken dat hij zegt.
De zwakke argumenten komen niet van mij.quote:Op zondag 6 september 2026 10:53 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het is ergens ook wel logisch, het is lastig discussies “winnen” (jouw woorden, niet de mijne) wanneer je argumenten heel slecht zijn. Dan is het makkelijker de boodschapper onbetrouwbaar te maken dan het is om te komen met een sterker punt.
Het grote probleem met dit soort gasten is dat er geen nuance mogelijk is en vervolgens de tegenstander daarvan beschuldigen. Dit topic en de Trump topics zijn daar mooie voorbeelden van.quote:Op zondag 6 september 2026 10:53 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb je de letterlijke definitie van woorden in de mond leggen gegeven. Als je het dan nog niet begrijpt wil je het ook niet begrijpen.
Ik heb je ook uitgelegd dat ik geen sympathie naar de Palestijnen heb, maar daar lees je dan weer overheen. Grappig wel, voor iemand die meerdere keren aangegeven heeft afgerekend te willen worden op wat hij zegt en niet op wat anderen denken dat hij zegt.
Het is ergens ook wel logisch, het is lastig discussies “winnen” (jouw woorden, niet de mijne) wanneer je argumenten heel slecht zijn. Dan is het makkelijker de boodschapper onbetrouwbaar te maken dan het is om te komen met een sterker punt.
quote:Op zaterdag 5 september 2026 19:53 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het doel van de post. Het doel is duidelijk, laten zien dat je een rabiate moslimhater bent.
Als het inderdaad zou zitten zoals je nu zegt, was er totaal geen probleem.quote:Op zondag 6 september 2026 11:39 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Het grote probleem met dit soort gasten is dat er geen nuance mogelijk is en vervolgens de tegenstander daarvan beschuldigen. Dit topic en de Trump topics zijn daar mooie voorbeelden van.
Je kunt tot in oneindigheid duidelijk blijven maken dat 7 oktober een terroristische misdaad was, dat de daders en überhaupt alle Hamas en Hezbollah strijders gedood mogen worden, maar het is nooit genoeg. Elk klein stukje commentaar op het heilige land, elke poging om een klein beetje verantwoordelijkheid bij de Israëliërs neer te leggen wordt van tafel geveegd. De Israëliërs zijn per definitie goed, Palestijnen en moslims per definitie fout of op zijn minst verdacht.
Maar ja, extremisten blijven extremisten en dat extremisten zichzelf helemaal niet extremistisch vinden is ook normaal.
Dit bedoel ik dus. Pure onvervalste leugens verpakt in zogenaamde nuance. En natuurlijk blijven hameren op "de Palestijnen" en niet op de werkelijke daders.quote:Op zondag 6 september 2026 11:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als het inderdaad zou zitten zoals je nu zegt, was er totaal geen probleem.
Wat we echter zien is dat Israël de volledige schuld krijgt, zonder uitspraak van een rechter inmiddels al is beticht van een genocide (wat dus ook blijk zou geven van een vooropgezet plan) er oproepen zijn voor allerlei boycots van het land.
Sterker nog, het bestaansrecht zelfs in twijfel wordt getrokken, en de Palestijnen nagenoeg vrij worden gepleit van alles en een eigen staat herkend hebben gekregen door meerdere Westerse landen, dit ondanks dat de Palestijnen deze oorlog zelf zijn begonnen en daadwerkelijke genocide intenties van hun beleidsbepalers kwamen.
Dat is dus niet slechts 'een klein beetje verantwoordelijkheid' bij Israël leggen, het is dus de volledige schuld bij Israël leggen.
Welke leugens precies? Begin daar eens mee ...quote:Op zondag 6 september 2026 11:54 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus. Pure onvervalste leugens verpakt in zogenaamde nuance. En natuurlijk blijven hameren op "de Palestijnen" en niet op de werkelijke daders.
Miljoenen Palestijnen zijn zogenaamd schuldig vanwege de daden van enkele tienduizenden. Goh waar lijkt dat toch op?
Dat is niet alleen mijn mening, ik heb je de letterlijke definitie gegeven en laten zien waar je het doet.quote:Op zondag 6 september 2026 11:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hier gaan we gewoon niet uitkomen. Jij bent van mening dat ik jou woorden in de mond leg als ik benoem wat jij doet, ik zie dat anders.
Ik hoef geen voorstander van een partij te zijn om onjuistheden aan te kaarten.quote:Maar als je dat niet hebt, dan is er toch totaal geen reden om de hele tijd dat vermeende verschil tussen Hamas en de Palestijnen te benadrukken?
Je snapt zelf toch wel hoe zwak dit argument is? Aan de ene kant noem je Ben-Gvir een randfiguur zonder betekenis die niet representatief is voor Israël omdat hij maar een deel van de stemmen heeft, maar aan de andere kant is onderscheid maken tussen Hamas en Palestijnen hetzelfde als Palestijnen steunen.quote:De zwakke argumenten komen niet van mij.
Immers, het argument dat er een groot verschil zou zijn tussen de Palestijnen en Hamas is juist zwak en ongeloofwaardig wetende dat Hamas een Palestijnse terreurgroepering is, opricht door Palestijnen, bestaande uit Palestijnen, gesteund door Palestijnen, snijdt geen hout.
Sommige mensen geven Israël de volledige schuld, het gros van de mensen op Fok echter niet.quote:Op zondag 6 september 2026 11:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als het inderdaad zou zitten zoals je nu zegt, was er totaal geen probleem.
Wat we echter zien is dat Israël de volledige schuld krijgt, zonder uitspraak van een rechter inmiddels al is beticht van een genocide (wat dus ook blijk zou geven van een vooropgezet plan) er oproepen zijn voor allerlei boycots van het land.
Sterker nog, het bestaansrecht zelfs in twijfel wordt getrokken, en de Palestijnen nagenoeg vrij worden gepleit van alles en een eigen staat herkend hebben gekregen door meerdere Westerse landen, dit ondanks dat de Palestijnen deze oorlog zelf zijn begonnen en daadwerkelijke genocide intenties van hun beleidsbepalers kwamen.
Dat is dus niet slechts 'een klein beetje verantwoordelijkheid' bij Israël leggen, het is dus de volledige schuld bij Israël leggen.
“Het mag duidelijk dat generaliseren in die richting anders worden bekeken” is sturend reageren. Oftewel, woorden in de mond leggen. Ik dacht, ik leg ‘t maar even uit.quote:Op zondag 6 september 2026 12:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Welke leugens precies? Begin daar eens mee ...
Ook wel opvallend dat je volledig om mijn punt over Israël heen gaat, het mag duidelijk dat generaliseren in die richting anders worden bekeken.
Die definitie is niet op van toepassing wat ik doe. Iets opmerken en benoemen.quote:Op zondag 6 september 2026 12:24 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat is niet alleen mijn mening, ik heb je de letterlijke definitie gegeven en laten zien waar je het doet.
Vaak zijn mensen gedreven vanuit een gevoel van sympathie voor een kant.quote:Op zondag 6 september 2026 12:24 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik hoef geen voorstander van een partij te zijn om onjuistheden aan te kaarten.
Correct.quote:Op zondag 6 september 2026 12:24 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je snapt zelf toch wel hoe zwak dit argument is? Aan de ene kant noem je Ben-Gvir een randfiguur zonder betekenis die niet representatief is voor Israël omdat hij maar een deel van de stemmen heeft, maar aan de andere kant is onderscheid maken tussen Hamas en Palestijnen hetzelfde als Palestijnen steunen.
Natuurlijk is die dat wel. Dat je dat niet (wil) zien spreekt boekdelen voor je intenties. En ja, ook dat is woorden in de mond leggenquote:Op zondag 6 september 2026 12:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die definitie is niet op van toepassing wat ik doe. Iets opmerken en benoemen.
Misschien moet je je in een discussie gewoon houden bij wat iemand zegt en niet de zolderkamerpsycholoog uithangen. Het slaat namelijk nergens op.quote:Vaak zijn mensen gedreven vanuit een gevoel van sympathie voor een kant.
Om deze reden zien we bijvoorbeeld geregeld mensen die nuances willen aanbrengen als het over bepaalde groepen gaat die men een bepaald slachtofferschap toedicht (denk hier bijvoorbeeld aan migranten of moslims) maar heeft men er totaal geen problemen als andere groepen over een kan worden geschoren. De drang om 'onjuistheden' aan te kaarten heeft dus een nogal selectief karakter.
Correct.
Dank dat je hier wel nuance aanbrengt en daarmee mijn punt bewijst.quote:De steun voor het Palestijnse terreur en de terreurgroeperingen is toch veel groter dan de steun in Israël voor de partij van Ben Gvir. Of dacht jij echt dat pakweg 5-8% van de Palestijnse samenleving Hamas en soortgelijke partijen steunt en de rest veel gematigder is?
De rot in Gaza is heel groot. Meer dan 20 jaar lang geen functionerende regering en grotendeels afgesloten zijn van de rest van de wereld helpt daar niet bij.quote:De rot in de Palestijnse samenleving zit natuurlijk veel breder. Wat sommigen vervolgens proberen is het beeld te wekken alsof de steun voor een Ben Gvir is Israël net zo groot is als de steun voor Hamas of soortgelijke groeperingen in de Israëlische samenleving. Een valse analogie wordt dat ook wel genoemd.
Kortom: steun voor Hamas & co. bagatelliseren, steun voor Ben Gvir schromelijk overdreven. Conclusie: zie je wel, beide kanten zijn hetzelfde. Aan beide kanten zitten goede en foute mensen. Maar zo werkt het dus niet. De Israëlische samenleving is grotendeels normaal en fatsoenlijk, de Palestijnse samenleving grotendeels abnormaal en ernstig geradicaliseerd.
En als je zo nu willen beweren van niet. Oké, maar waar zijn de gematigde alternatieven in de Palestijnse samenleving dan? De NGOs, vredesbewegingen, gematigde politieke partijen? De mensen die zich uitspreken tegen het terrorisme, noem ze maar op ...
Dat doet het zeker wel, wat ik zeg is simpelweg een feit.quote:Op zondag 6 september 2026 12:44 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Misschien moet je je in een discussie gewoon houden bij wat iemand zegt en niet de zolderkamerpsycholoog uithangen. Het slaat namelijk nergens op.
Het is geen nuance maar een statistische realiteit.quote:Op zondag 6 september 2026 12:44 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dank dat je hier wel nuance aanbrengt en daarmee mijn punt bewijst.
Hamas is door de mensen daar zelf verkozen hè? En wat had de rest van de wereld moeten doen? Er zijn daar talloze hulpverleners en hulporganisaties actief en er zijn vele miljoenen naar de mensen in Gaza gegaan.quote:Op zondag 6 september 2026 12:44 schreef beefkeek het volgende:
[..]
De rot in Gaza is heel groot. Meer dan 20 jaar lang geen functionerende regering en grotendeels afgesloten zijn van de rest van de wereld helpt daar niet bij.
Het afkeuren van Hamas wordt vaak snel gedaan als een 'performative disclaimer', met name als een morele indekking.quote:Op zondag 6 september 2026 12:44 schreef beefkeek het volgende:
Alleen al hier op Fok zijn er een hoop die zich uitspreken tegen het terrorisme van Hamas. Maar doordat je oogkleppen op hebt herken je die berichten alleen maar als sympathie of steun.
Het is dan ook niet alleen Hamas die de regio in bloed drenkt maar ook de Palestijnen in hun geheel, sinds 1948 toen ze uit eeuwenlange Jodenhaat geen onderdeel van Israël (voor Joden en Arabieren) wensten te zijn.quote:Op zondag 6 september 2026 12:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat doet het zeker wel, wat ik zeg is simpelweg een feit.
[..]
Het is geen nuance maar een statistische realiteit.
[..]
Hamas is door de mensen daar zelf verkozen hè? En wat had de rest van de wereld moeten doen? Er zijn daar talloze hulpverleners en hulporganisaties actief en er zijn vele miljoenen naar de mensen in Gaza gegaan.
[..]
Het afkeuren van Hamas wordt vaak snel gedaan als een 'performative disclaimer', met name als een morele indekking.
'Ik ben tegen Hamas, máár ... *insert een heel betoog die de schuld grotendeels bij Israël legt*'
De snelle afkeuring van Hamas, die best wel gemeend kan zijn, wordt dus met name gedaan om te voorkomen dat men wordt weggezet als een sympathisant van Hamas, maar vervolgens wordt eigenlijk vooral Israël als de boeman aangewezen.
De vraag is dan ook niet zo zeer ben je voor of tegen Hamas (ook al zouden mensen Hamas gerechtvaardigd vinden, zullen de meeste dat niet erkennen omdat men daarmee in een discussie zichzelf schaakmat zet), de vraag is vooral: Wie heeft hier de meest schuld en moet het hardst worden aangepakt? En dan zullen velen Israël noemen. Ik zie dat uiteraard anders.
Goed te zien dat je echt werkelijk geen idee hebt wat ik zeg. Laat ook maar.quote:Op zondag 6 september 2026 12:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat doet het zeker wel, wat ik zeg is simpelweg een feit.
[..]
Het is geen nuance maar een statistische realiteit.
[..]
Hamas is door de mensen daar zelf verkozen hè? En wat had de rest van de wereld moeten doen? Er zijn daar talloze hulpverleners en hulporganisaties actief en er zijn vele miljoenen naar de mensen in Gaza gegaan.
[..]
Het afkeuren van Hamas wordt vaak snel gedaan als een 'performative disclaimer', met name als een morele indekking.
'Ik ben tegen Hamas, máár ... *insert een heel betoog die de schuld grotendeels bij Israël legt*'
De snelle afkeuring van Hamas, die best wel gemeend kan zijn, wordt dus met name gedaan om te voorkomen dat men wordt weggezet als een sympathisant van Hamas, maar vervolgens wordt eigenlijk vooral Israël als de boeman aangewezen.
De vraag is dan ook niet zo zeer ben je voor of tegen Hamas (ook al zouden mensen Hamas gerechtvaardigd vinden, zullen de meeste dat niet erkennen omdat men daarmee in een discussie zichzelf schaakmat zet), de vraag is vooral: Wie heeft hier de meest schuld en moet het hardst worden aangepakt? En dan zullen velen Israël noemen. Ik zie dat uiteraard anders.
Interessant. En hoeveel christenen zijn bij die genocide tot nu toe omgekomen en er wonen zeker geen christenen meer in Libanon?quote:Op zondag 6 september 2026 13:07 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Het is dan ook niet alleen Hamas die de regio in bloed drenkt maar ook de Palestijnen in hun geheel, sinds 1948 toen ze uit eeuwenlange Jodenhaat geen onderdeel van Israël (voor Joden en Arabieren) wensten te zijn.
Eigenlijk willen ze hetzelfde wat de islam in Libanon gedaan heeft, verdrijving van de aartsvijand, Joden en Christenen met welk smaakje dan ook, een genocide die sedert lang in de wereld plaatsvind.
goed verhaal manquote:Op maandag 7 september 2026 00:45 schreef UitStraling het volgende:
Feest voor Links,
"Teheran bereidt nieuwe slachting als 7 oktober op Israël voor"
De inheemse naam voor de westoever is Judea.quote:Op maandag 7 september 2026 07:17 schreef Basp1 het volgende:
Na jaren lang struisvogel gespeeld te hebben noemt een Amerikaanse ambassadeur in isreal noemt het geweld van kolonisten op de westoever terreur.
Huckabee Condemns ‘Terrorist’ Attacks on Palestinians in West Bank Town Hall
Als reactie daarop zegt dan netanyahu dat sommige joodse kolonisten posten op de westoever ontruimd moeten gaan worden.
Ik heb weinig vertrouwen dat er wat ontruimt wordt en de rechten van inheemse bevolking op de westoever gerespecteerd gaan worden.
Tja, dit heeft men helaas zelf altijd nog niet door in de pro-Palestijnse kringen. Het Jodendom, Hebreeuws en Joden zijn daar inheems, niet Arabieren, Arabisch en de Islam.quote:Op maandag 7 september 2026 07:26 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De inheemse naam voor de westoever is Judea.
Hey kijk, woorden in de mond leggen! Dat komt hier echt bijna nooit voor hoorzquote:Op maandag 7 september 2026 09:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, dit heeft men helaas zelf altijd nog niet door in de pro-Palestijnse kringen. Het Jodendom, Hebreeuws en Joden zijn daar inheems, niet Arabieren, Arabisch en de Islam.
Maar bij een deel van Westerlingen is het beeld ontstaan dat als je van Cyprus naar het Oosten gaat en daar de Levantijnse kust bereikt, je ineens op 'Arabisch en Islamitisch' grondgebied bent en Joden slechts een stel etnische Polen en Oekraïners zijn of zo, die zomaar even voor de lol naar dit gebied zijn getrokken.
Ik ben dan bijvoorbeeld ook benieuwd of @:Basp1 überhaupt vindt dat Israël bestaansrecht heeft en op basis waarvan hij denkt dat Arabische moslims en niet Joden hier inheems zouden zijn. Het staat namelijk nogal haaks op de feitelijke geschiedenis.
Nu is ongeveer 30% van Libanon nog Christelijk, in 2012 was dit nog 40%, in 1950, 54% en in 1900 was dit 75% tot 80%.quote:Op zondag 6 september 2026 14:12 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Interessant. En hoeveel christenen zijn bij die genocide tot nu toe omgekomen en er wonen zeker geen christenen meer in Libanon?
Nee, dit heet een vraag stellen. Er wordt geclaimd dat Arabische moslims hier de inheemse bewoners zouden zijn, ik vraag op basis waarvan deze claim wordt gemaakt. En tevens hoe deze user aankijkt tegen het bestaansrecht van Israël.quote:Op maandag 7 september 2026 10:01 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Hey kijk, woorden in de mond leggen! Dat komt hier echt bijna nooit voor hoorz
Je zei dit:quote:Op maandag 7 september 2026 10:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, dit heet een vraag stellen. Er wordt geclaimd dat Arabische moslims hier de inheemse bewoners zouden zijn, ik vraag op basis waarvan deze claim wordt gemaakt. En tevens hoe deze user aankijkt tegen het bestaansrecht van Israël.
Kortom, vragen, geen woorden in de mond leggen. Je laat hier wederom zien dat je oprecht niet begrijpt wat dit wil zeggen.
Jij denkt schijnbaar dat mensen van alles kunnen claimen en als daar dan enige reactie of er tegenin wordt gegaan kun je dat meteen wegzetten als 'woorden in de mond leggen' en hoef je op het inhoudelijke argument niet meer te reageren want de discussiepartner is al op een negatieve manier weggezet. Maar zo werkt het dus niet.
Dat is een sturende vraag die geen enkele andere bedoeling heeft dan @Basp1 proberen te dwingen te reageren dat Israël bestaansrecht heeft, zodat de aandacht afgeleid is van 't daadwerkelijke onderwerp van discussie.quote:Ik ben dan bijvoorbeeld ook benieuwd of @:Basp1 überhaupt vindt dat Israël bestaansrecht heeft en op basis waarvan hij denkt dat Arabische moslims en niet Joden hier inheems zouden zijn.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt. Je begrijpt dus oprecht niet wat dit wil zeggen.quote:Op maandag 7 september 2026 10:24 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je zei dit:
[..]
Dat is een sturende vraag die geen enkele andere bedoeling heeft dan @:Basp1 proberen te dwingen te reageren dat Israël bestaansrecht heeft, zodat de aandacht afgeleid is van 't daadwerkelijke onderwerp van discussie.
Dit is een schoolvoorbeeld van woorden in de mond leggen, want jij trekt in twijfel of Basp1 wel van mening is dat Israël bestaansrecht heeft, zodat je hem weg kan zetten als een onoprechte discussiepartner.
Waarom kun je je eerdere claim gewoon niet onderbouwen? Jij stelde dat de mensen daar de 'inheemse bewoners zijn'. Op basis waarvan concludeer je dat. En hoe kijk je aan tegen het bestaansrecht van Israël?quote:Op maandag 7 september 2026 10:07 schreef Basp1 het volgende:
De feitelijk geschiedenis waarbij rechts conservatieven zomaar een willekeurige datum pakken om hun punt zogenaamd valide te maken is nogal subjectief.
Waarbij het natuurlijk wederom erg opvallend is dat er niet ingegaan wordt op de terreur daden van Israël jegens de bevolking op de westoever.
Volgens mij hebben we aan de rechts conservatieve kant hier een stel terroristen verheerlijkers...
Lees gewoon die definitie eens terug, je stelt een sturende vraag, een vraag waarbij je uitgaat van het scenario dat @Basp1 van mening is dat Israël geen bestaansrecht heeft.quote:Op maandag 7 september 2026 10:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt. Je begrijpt dus oprecht niet wat dit wil zeggen.
Woorden in de mond leggen wil zeggen dat je voor een ander invult wat deze zou hebben gezegd. Kortom:
HowardRoark: '@:Basp1 is tegen het bestaansrecht van Israël' = woorden in de mond leggen
HowardRoark: 'Ik ben benieuwd hoe @:Basp1 aankijkt tegen het bestaansrecht van Israël' = vraag stellen.
Jij probeert nu herhaaldelijk dit soort discussies los te krijgen omdat je het dan niet over de inhoud hoeft te hebben maar vooral de persoon ter discussie kunt stellen en van iets beschuldigen. Hou daar gewoon mee op.
Oké oké er is in Libanon een genocide op Christenen gaandequote:Op maandag 7 september 2026 10:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nu is ongeveer 30% van Libanon nog Christelijk, in 2012 was dit nog 40%, in 1950, 54% en in 1900 was dit 75% tot 80%.
Knip
Het is over het algemeen bekend dat het Arabisch en de Islam hier niet zijn ontstaan maar gekomen via veroveringstochten. Op basis waarvan concludeer je dan tóch dat zo een groep hier de inheemse bewoners zijn?quote:Op maandag 7 september 2026 10:48 schreef Basp1 het volgende:
Inheemse bevolking tja wanneer is opeens een bevolking inheems geworden. Is dat omdat er oude geschriften zijn of als we naar archeologische vindingen kijken en zien dat er ook volkeren voor het uitvinden van ons schrift daar woonden..
Ik heb dan ook niet gezegd dat er een genocide gaande zou zijn op Christenen. Ik heb slechts aangegeven dat het percentage Christenen afneemt in dit gebied en Libanon dus aan het Islamiseren is.quote:Op maandag 7 september 2026 10:52 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Oké oké er is in Libanon een genocide op Christenen gaande
De cijfers
1900 0,5 miljoen christenen
1950 0,7 miljoen christenen
2012 1,7 miljoen christenen
2026 2 miljoen christenen
Als deze mensen een ander niet nader te noemen geloof hadden gehad dan zou men in bepaalde contreien stellen dat er van een genocide überhaupt geen sprake zou kunnen zijn, maar nu natuurlijk wel
Dan zou de wereld om te beginnen eens wat meer met Israëlische vlaggen mogen zwaaien.quote:Op maandag 7 september 2026 12:18 schreef Tarado het volgende:
How Hamas still holds Gaza captive
Almost a year into a ceasefire that promised a new chapter, Hamas still rules a third of Gaza
"This is a plea to those who genuinely care about the Palestinian people: learn the bare minimum about the most destructive force in contemporary Palestinian history. Separate the Palestinian people’s just and urgent aspirations for freedom and prosperity from Hamas, Jihadi Islamism and violent extremism. Until that is done, Hamas will continue to hold two million hostages in Gaza."
https://jonet.nl/emiraten-waarschuwden-netanyahu-voor-7-oktober/quote:De president van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) heeft premier Benjamin Netanyahu in aanloop naar 7 oktober 2023 gewaarschuwd voor de terreuraanval van Hamas. De Emirati’s hadden vertrouwelijke informatie in handen, aldus Haaretz. De Israëlische kwaliteitskrant heeft een uitgebreide reconstructie in het Hebreeuws en het Engels gepubliceerd waar een lang onderzoek aan vooraf ging.
In een 45 minuten durend telefoongesprek werd Netanyahu op de hoogte gebracht over ‘een grote operatie tegen Israël’ die op handen zou zijn. De actie zou door Hamas-leider Yahyah Sinwar zijn voorbereid. De president van de VAE zei grote zorgen te hebben over een groot bloedbad, maar ook over verdere destabilisatie in de hele regio.
Nee, maar dit is wel een discussie in Israël. Je hebt altijd een schuldvraag na zo'n gebeurtenis. Dat heet zwarte pieten. Zo werkt politiek ook.quote:Op dinsdag 8 september 2026 14:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://jonet.nl/emiraten-waarschuwden-netanyahu-voor-7-oktober/
Zou die Israelische terreurregering met opzet de 7 oktober 2023 aanval maar laten gebeuren ?
Als smoesje de Gaza samenleving en 80.000 mensen te vernietigen ?
Je kunt ook zo generaliserend stellen dat de zionistische Israeliërs primair verantwoordelijk zijn voor de massamoorden van hun regering Netanyahu. En zij en andere zionisten de consequenties moeten dragen.quote:Op dinsdag 8 september 2026 14:40 schreef Homey het volgende:
Laat onverlet dat de Palestijnen primair verantwoordelijk zijn en blijven voor 7 oktober. En dus de consequenties ervan dragen. Start een oorlog, krijg een oorlog. Deze wet is zo oud als de mensheid.
Er werken ruim 300 mensen bij die Hezbollah Al -Manar netwerk. IDF is nog wel even bezig om al die mensen uit de weg te ruimenquote:Op dinsdag 8 september 2026 15:43 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Another one bites the dust
Jaja, je trekt in plaats van een uniform een PRESS hemdje aan en tada, je bent "journalist" die niet lastig gevallen mag worden. Het leven kan zo simpel zijn.quote:Op dinsdag 8 september 2026 16:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Er werken ruim 300 mensen bij die Hezbollah Al -Manar netwerk. IDF is nog wel even bezig om al die mensen uit de weg te ruimen
We leven in een bijzondere wereld. We zagen het in Gaza ook al, mensen zijn al een legitiem doelwit als ze als journalist of media medewerker enigszins pro-Hezbollah of pro-Hamas berichten verspreiden. Het zij geen terroristen maar ze moeten wel dood en we vinden het heel normaal.
No Jews No News.quote:Op dinsdag 8 september 2026 16:30 schreef HSG het volgende:
Veel symboolpolitiek hier. Beetje doen alsof je om een Palestijn geeft.
Give me a break.
Dan arresteer je ze en laat je ze berechten door een rechter zoals in een normale rechtstaat. Saddam Hoessein werd zo ook berecht.quote:Op dinsdag 8 september 2026 16:26 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Jaja, je trekt in plaats van een uniform een PRESS hemdje aan en tada, je bent "journalist" die niet lastig gevallen mag worden. Het leven kan zo simpel zijn.
Arrestaties tijdens een actieve oorlogsvoering, hardop gelachen. Je hebt iets teveel JAG zitten kijken mijn beste.quote:Op dinsdag 8 september 2026 16:34 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Dan arresteer je ze en laat je ze berechten door een rechter zoals in een normale rechtstaat. Saddam Hoessein werd zo ook berecht.
Nu noemen ze iedereen een antisemiet of terrorist die zogenaamd tegen de staat Israel zou zijn
Dat is incorrectquote:Op dinsdag 8 september 2026 16:26 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Jaja, je trekt in plaats van een uniform een PRESS hemdje aan en tada, je bent "journalist" die niet lastig gevallen mag worden. Het leven kan zo simpel zijn.
Als het met Saddam lukt dan kan het primaquote:Op dinsdag 8 september 2026 16:37 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Arrestaties tijdens een actieve oorlogsvoering, hardop gelachen. Je hebt iets teveel JAG zitten kijken mijn beste.
Natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 8 september 2026 18:15 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Als het met Saddam lukt dan kan het prima
akkoord ik doe wat je voorstelt: Netanyahu is een terroristquote:Op dinsdag 8 september 2026 17:21 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Gewoon zeggen dat iemand een terrorist is. Het leven kan inderdaad zo simpel zijn
Jetten is een terroristquote:Op dinsdag 8 september 2026 17:21 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Gewoon zeggen dat iemand een terrorist is. Het leven kan inderdaad zo simpel zijn
Prachtige manifestatie weer van het hoefijzermodel in de praktijk. Maar dit zal niemand verbazen als je de recente berichten op de socials hebt gezien van een bepaald FvD politicus, die ineens nogal obsessief over Israël bezig is.quote:
Ali Chbib is van het persbureau Al-Manar, waarvan gewoon algemeen bekend is dat het gelieerd is aan Hezbollah, een terroristische organisatiequote:Op dinsdag 8 september 2026 17:21 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat vind jij voldoende om al die medewerkers van dat persbureau als terroristen te kwalificeren en te vinden dat ze gedood mogen worden?quote:Op dinsdag 8 september 2026 19:46 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ali Chbib is van het persbureau Al-Manar, waarvan gewoon algemeen bekend is dat het gelieerd is aan Hezbollah, een terroristische organisatie
Het is een oorlog hè. Deze mensen zijn dus geallieerd aan een terreurbeweging, wellicht ook wel in een dubbelfunctie zoals zovelen (zie onderstaande tweet). Waarom zou Israël deze dus niet mogen uitschakelen?quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat vind jij voldoende om al die medewerkers van dat persbureau als terroristen te kwalificeren en te vinden dat ze gedood mogen worden?
Dat is toch wel een heel dunne lijn. En dan zijn er nog tig andere krantjes en tv zenders die aan Hezbollah gelieerd zijn zoals Al Nour. Dan hebben we het al snel over duizend mensen. Ongewapend.
Oekraïne moet dan ook maar eens de Russische pers te grazen gaan nemen. Je zult het hier wel weer mee oneens zijn, dus leg me dan alsjeblieft uit waarom het volgens jou dan anders is.
Ik beweer niet dat terroristen niet uitgeschakeld mogen worden. Waarom doe jij zo?quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is een oorlog hè. Deze mensen zijn dus geallieerd aan een terreurbeweging, wellicht ook wel in een dubbelfunctie zoals zovelen (zie onderstaande tweet). Waarom zou Israël deze dus niet mogen uitschakelen?
[ twitter ]
Je stelde dat 'Dat vind jij voldoende om al die medewerkers van dat persbureau als terroristen te kwalificeren en te vinden dat ze gedood mogen worden?'. Daarmee lijk je het optreden van Israël in twijfel te trekken.quote:Op dinsdag 8 september 2026 21:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat terroristen niet uitgeschakeld mogen worden. Waarom doe jij zo?
Met die vraag aan qarrad trek ik het optreden van IDF niet in twijfel. Qarrad lijkt te beweren dat alle medewerkers een legitiem doelwit zijn en dat vind ik ver gaan terwijl die mensen zich niet actief en en in de gewapende strijd. Ik lees normaliter de posts van Qarrad graag en dit standpunt verbaasd me bij Qarradquote:Op dinsdag 8 september 2026 21:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je stelde dat 'Dat vind jij voldoende om al die medewerkers van dat persbureau als terroristen te kwalificeren en te vinden dat ze gedood mogen worden?'. Daarmee lijk je het optreden van Israël in twijfel te trekken.
Maar dit is toch geen raar standpunt? Wat zou er mis met dat standpunt zijn?quote:Op dinsdag 8 september 2026 21:58 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Met die vraag aan qarrad trek ik het optreden van IDF niet in twijfel. Qarrad lijkt te beweren dat alle medewerkers een legitiem doelwit zijn en dat vind ik ver gaan terwijl die mensen zich niet actief en en in de gewapende strijd. Ik lees normaliter de posts van Qarrad graag en dit standpunt verbaasd me bij Qarrad
En ik heb inderdaad niet alle vertrouwen in het huidige IDF. IDF is al vaak betrapt op een leugen(the) en IDF heeft ook nog steeds niet gereageerd op die voorval en het is al 48 uur geleden. Het is denk ik het MO he, net zoals die vage verklaringen dat er bij aanval X of aanval Y één of meerdere terroristen zijn uitgeschakeld en ondertussen maar zelden namen te noemen... Alsof ze willen voorkomen dat ze gecontroleerd worden.
Nee, maar je legt mij een paar posts hierboven wel in de mond dat ik vind dat journalisten gedood mogen worden. Dus waarom doe jij zelf zo?quote:Op dinsdag 8 september 2026 21:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat terroristen niet uitgeschakeld mogen worden. Waarom doe jij zo?
quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:48 schreef AFA2022 het volgende:
Het woord “terrorist” is in veel politieke en militaire contexten uitgehold. Het wordt steeds vaker gebruikt als retorisch wapen, niet als een neutrale beschrijving van een actor die systematisch geweld tegen burgers inzet om politieke doelen te bereiken. Het heeft allang zijn lading verloren, iedereen noemt zijn tegenstanders simpelweg terroristen voor de buhne. Russen, Oekraïners, Palestijnen, Iraniers, de VS, Israel, de Houthi’s, Saudi Arabie, Turken, Syrie, Hezbollah en ga zo maar door worden allemaal door hun tegenstanders als terroristen gelabeld.
Agressieve landen gebruiken de term vooral omdat het het makkelijker maakt om geweld te rechtvaardigen.
Als je tegenstander een “terrorist” is, wordt bijna elke militaire actie verdedigbaar gemaakt.
Bijzondere post inderdaad. Het is natuurlijk gewoon een woord met een definitie, slechts partijen zoals Hezbollah, Hamas en de Houthi's voldoen daaraan, de rest niet.quote:
nouja ik vraag denk ik best netjes of ik je goed begreep en die post negeer je volledig bewust om daarna zo verontwaardigd te doen....quote:Op dinsdag 8 september 2026 22:42 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee, maar je legt mij een paar posts hierboven wel in de mond dat ik vind dat journalisten gedood mogen worden. Dus waarom doe jij zelf zo?
Jij reageert met:quote:Gewoon zeggen dat iemand een terrorist is. Het leven kan inderdaad zo simpel zijn
Hoe moet ik deze reactie van jou dan begrijpen? Je vindt het relevant om expliciet te melden dat die man voor Al-Manar werkt. Al-Manar dat gelieerd is aan Hezbollah een terroristische organisatie. Dan mag ik toch aannemen dat je die connectie als onderbouwing aandraagt voor de kwalificatie dat die man een terrorist is?quote:Op dinsdag 8 september 2026 19:46 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ali Chbib is van het persbureau Al-Manar, waarvan gewoon algemeen bekend is dat het gelieerd is aan Hezbollah, een terroristische organisatie
Waarom zo op de persoon? Jij analyseert er toch ook voortdurend op los? Wat zijn jouw kwalificaties eigenlijk? Zijn die wel genoeg?quote:Op dinsdag 8 september 2026 23:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijzondere post inderdaad. Het is natuurlijk gewoon een woord met een definitie, slechts partijen zoals Hezbollah, Hamas en de Houthi's voldoen daaraan, de rest niet.
Dit trucje werd al eens eerder geprobeerd in een opiniestuk van Trouw, door een arts. Die dacht dat zijn kwalificaties in de geneeskunde ook genoeg waren voor analyses over de geopolitiek, geschiedenis en het internationaal recht.
Jij roept dat "er gewoon wordt geroepen dat mensen een terrorist zijn". Ik zeg dat dat etiketje wel degelijk ergens vandaan komt, aangezien dat persbureau letterlijk van Hezbollah is, een organisatie die als terroristisch is aangemerkt door o.a. de EU en de Arabische Liga.quote:Op dinsdag 8 september 2026 23:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
nouja ik vraag denk ik best netjes of ik je goed begreep en die post negeer je volledig bewust om daarna zo verontwaardigd te doen....
Anyway ik zei
[..]
Jij reageert met:
[..]
Hoe moet ik deze reactie van jou dan begrijpen? Je vindt het relevant om expliciet te melden dat die man voor Al-Manar werkt. Al-Manar dat gelieerd is aan Hezbollah
een terroristische organisatie. Dan mag ik toch aannemen dat je die connectie als onderbouwing aandraagt voor de kwalificatie dat die man een terrorist is?
Als dat, nogmaals, inderdaad je redenering is waarom zou die onderbouwing dan niet gelden voor zijn directe Al-Manar collega’s?
En als je die conclusie níét trekt dan begrijp ik niet zo goed wat dan precies je het punt is met de verwijzing naar Al-Manar
En dat heb ik dus niet gezegd. Ik heb gezegd dat ze werken in een bekende tak van een terroristische organisatie in reactie op jouw post:quote:Dat vind jij voldoende om al die medewerkers van dat persbureau als terroristen te kwalificeren en te vinden dat ze gedood mogen worden?
Oftewel: zo simpel is het.quote:Gewoon zeggen dat iemand een terrorist is. Het leven kan inderdaad zo simpel zijn
Je omzeilt het feit dat de Palestijnen waren begonnen. En Palestijnen dragen terecht de consequenties.quote:Op dinsdag 8 september 2026 15:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt ook zo generaliserend stellen dat de zionistische Israeliërs primair verantwoordelijk zijn voor de massamoorden van hun regering Netanyahu. En zij en andere zionisten de consequenties moeten dragen.
Jij omzeilt het feit dat zionisten Palestina gingen koloniseren cq inpikken. Dat begon al meer dan 100 jaar geleden.quote:Op woensdag 9 september 2026 09:03 schreef Homey het volgende:
[..]
Je omzeilt het feit dat de Palestijnen waren begonnen. En Palestijnen dragen terecht de consequenties.
Fout. Palestijnen zijn Arabieren die het land hebben ingepikt en genocide plegen op joden. De term "palestijn" wat ons wordt voorgehouden, is een verzinsel van Arafat.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij omzeilt het feit dat zionisten Palestina gingen koloniseren cq inpikken. Dat begon al meer dan 100 jaar geleden.
Een meerderheid van de joodse israeliers hebben meer voorouders die ná 1925 naar Palestina gingen.
Palestina was het land van de Palestijnen .
Schrijf ik artikelen in Trouw voor een landelijk publiek? Nee. Ik ben hier op een random forum en daar kan ik de schrijver van dit artikel en diens inhoud bekritiseren. Waarom zou dat niet kunnen?quote:Op woensdag 9 september 2026 06:59 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Waarom zo op de persoon? Jij analyseert er toch ook voortdurend op los? Wat zijn jouw kwalificaties eigenlijk? Zijn die wel genoeg?
Dit is natuurlijk niet waar.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij omzeilt het feit dat zionisten Palestina gingen koloniseren cq inpikken. Dat begon al meer dan 100 jaar geleden.
Een meerderheid van de joodse israeliers hebben meer voorouders die ná 1925 naar Palestina gingen.
Palestina was het land van de Palestijnen .
Zeg je nou dat je eigenlijk niet gekwalificeerd bent om een zinnige analyse te geven?quote:Op woensdag 9 september 2026 11:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Schrijf ik artikelen in Trouw voor een landelijk publiek? Nee. Ik ben hier op een random forum en daar kan ik de schrijver van dit artikel en diens inhoud bekritiseren. Waarom zou dat niet kunnen?
Hierop terugkomende, het wordt nu ook gebruikt voor propaganda richting kinderen:quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 16:05 schreef Qarrad het volgende:
Ja ik zag al een filmpje voorbij komen van deze dame.quote:Op donderdag 10 september 2026 20:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hierop terugkomende, het wordt nu ook gebruikt voor propaganda richting kinderen:
[ twitter ]
Zeker. Maar dat maakt nog niet dat het doden van die kinderen perse proportioneel is.quote:Op donderdag 10 september 2026 20:36 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja ik zag al een filmpje voorbij komen van deze dame.
"Vliegeren is toch gewoon kind kunnen zijn?"
Ja lieverd, normaal wel maar niet als zelfs die dingen als een wapen worden ingezet, iets wat jij je gelukkig niet kunt voorstellen maar lees potdorie eens iets voordat je een mening optuigt.
Er is geen vliegerend kind gedood, er is gedreigd met aanvallen en evacuaties als mensen vliegers zouden oplaten. Het pleit voor een hoop lokale ouders en organisaties dat deze prompt hebben opgeroepen om niet te gaan vliegeren. Het zegt misschien ook iets over de onmacht van Hamas nu de Iraanse geldkraan even goed dicht zit, want ik had allang verwacht dat die expres een blozende kleuter met een Spongebob-vlieger ergens aan de gele lijn gezet zouden hebben.quote:Op donderdag 10 september 2026 20:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zeker. Maar dat maakt nog niet dat het doden van die kinderen perse proportioneel is.
Correct me if I'm wrong maar de man die dit E1 plan geaccordeerd heeft is het hier volledig mee oneens. Het heeft wel degelijk als doel om de Palestijnen een hak te zettenquote:
Er zijn nooit vliegerende kinderen gedood door het Israelische leger?quote:Op donderdag 10 september 2026 20:54 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Er is geen vliegerend kind gedood, er is gedreigd met aanvallen en evacuaties als mensen vliegers zouden oplaten. Het pleit voor een hoop lokale ouders en organisaties dat deze prompt hebben opgeroepen om niet te gaan vliegeren. Het zegt misschien ook iets over de onmacht van Hamas nu de Iraanse geldkraan even goed dicht zit, want ik had allang verwacht dat die expres een blozende kleuter met een Spongebob-vlieger ergens aan de gele lijn gezet zouden hebben.
Daar heb ik mij niet in verdiept, maar het gaat erom dat men zulke afmetingen een Palestijnse staat alsnog levensvatbaar is.quote:Op donderdag 10 september 2026 22:07 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong maar de man die dit E1 plan geaccordeerd heeft is het hier volledig mee oneens. Het heeft wel degelijk als doel om de Palestijnen een hak te zetten
[ x ]
https://thejewishedition.(...)rich-prove-it-on-e1/
Nee. Nooit.quote:Op donderdag 10 september 2026 22:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Er zijn nooit vliegerende kinderen gedood door het Israelische leger?
Ben ook aan SE5 begonnen, maar pas bij aflevering 4.quote:Op vrijdag 11 september 2026 17:29 schreef Haags het volgende:
Iemand al de briljante serie Fauda gezien? Kan het iedereen aanraden. Seizoen 5 net uit, en aflevering 7 en 8 staan volledig in het teken van 7 oktober 2023.
Afgehaakt na seizoen 1 of 2, weet niet meer waaromquote:Op vrijdag 11 september 2026 17:29 schreef Haags het volgende:
Iemand al de briljante serie Fauda gezien? Kan het iedereen aanraden. Seizoen 5 net uit, en aflevering 7 en 8 staan volledig in het teken van 7 oktober 2023.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |