abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220675055
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:29 schreef Hanca het volgende:
Wanneer was Powell directeur van DNB?
Omdat het antwoord is: 'omdat de financiële markten anders alle vertrouwen verliezen in de onafhankelijkheid van de centrale bank'. Dat is 1-op-1 te plakken op de ECB en vroegâh DNB.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675088
Jettens kabinet dreigt een kabinet van crisis, koffiedrinken en pleisters plakken te worden: https://www.trouw.nl/poli(...)-te-voeren~b042fb93/
pi_220675124
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:24 schreef Klopkoek het volgende:
Maar ja, als ik tegen jou zeg dat de SP libertarischer is dan de FvD (want laat privelevens, individuele investeringsbeslissingen en verenigingen meer met rust)
In een functionerend parlementair stelsel wel ja. De SED had het niet zo heel erg op privélevens, als je toch zo graag teruggaat naar de "roots" van een partij.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675148
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:34 schreef Hanca het volgende:
Jettens kabinet dreigt een kabinet van crisis, koffiedrinken en pleisters plakken te worden: https://www.trouw.nl/poli(...)-te-voeren~b042fb93/
Ik las het ook net. Het stuk is behoorlijk scherp en negatief over Jetten.
Hij wordt neergezet als iemand die intellectueel en communicatief sterk is, maar in de praktijk onvoldoende leiderschap en gezag toont om een fragiele coalitie bijeen te houden en door te pakken in crisistijd.
Er wordt getwijfeld aan het vermogen van Jetten om de complexe politieke en maatschappelijke uitdagingen effectief aan te pakken.

Ik vind het bovenal jammer. Omdat we echt moeten doorpakken op een aantal dossiers. Het maakt verders niet uit of je er rechts of links in staat. Weer een kabinet wat weinig op gaat lossen, gaat ons sws niet verder brengen.
  dinsdag 28 april 2026 @ 22:51:54 #6
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220675208
Het is eigenlijk kritiek op hele kabinet Jetten maar logischerwijs is Jetten verantwoordelijk. VVD vindt deze situatie wel lekker. Afbraak op sociale zekerheid doet het goed bij hun achterban.

Kunnen ons langspeelplaat wel weer opzetten dat D66/CDA zich hebben laten piepelen door niet gelijk GL/PvdA erbij te eisen. Gedaan is gedaan.
pi_220675286
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Waarom is Powell er dan niet meteen uitgesodemieterd?
Het ontslaan van de directeur van het statistiekenbureau duurde ook een tijdje. Was ook niet binnen een paar maanden geregeld.

Zoals jij wel weet is de FED deels in handen van private banken, en van lokale centrale banken zoals die van New York (niet dat Trump, Milei, Orban en andere Mises-helden daar een boodschap aan hebben trouwens). Dat is dus anders dan de ECB. De ECB is volledig overheid. Gelukkig maar. Waarom toch die mistvorming?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 23:02:51 ]
pi_220675295

Jetten wordt nog steeds niet verward met Schoof :P
pi_220675336
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:39 schreef nostra het volgende:

[..]
In een functionerend parlementair stelsel wel ja.
Dat lijkt me een tamelijk belangrijk gegeven. Voor de libertarische vergelijking SP vs FvD.

quote:
De SED had het niet zo heel erg op privélevens, als je toch zo graag teruggaat naar de "roots" van een partij.
Ik denk dat FvD-land en Poetin-land nog wel een stap erger en verder gaat dan de SED en Oost-Duitsland. Eigenlijk zet alles van na de Patriot Act (gevolgd door Europa) de Stasi in een ander daglicht. Oost-Duitsland was in zekere zin een heel geëmancipeerd en vrouwvriendelijk land.

Natuurlijk schrijdt ook de techniek voort dus wat dat betreft zijn vergelijkingen moeilijk te maken. De Stasi met de hedendaagse technieken is een andere Stasi.

Maakt het des te enger hoe de VVD zich graag spiegelt aan Singapore en Hong Kong. Nederland als wereldkampioen aftappen en CCTV cameras.

Dit is in FvD en Mises land niet mogelijk - en in het Nederland van die tijd ook niet:
https://en.wikipedia.org/wiki/LGBTQ_rights_in_East_Germany

(Van de dekmantel van het non agressie principe is niet veel over hè?)

Dus ja, ook in een niet-parlementair stelsel is de SP waarschijnlijk libertarischer dan de o zo geweldige FvD. De FvD waar jij en Mises zo graag tegenaan schuren.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 23:16:39 ]
pi_220675337
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het is eigenlijk kritiek op hele kabinet Jetten maar logischerwijs is Jetten verantwoordelijk. VVD vindt deze situatie wel lekker. Afbraak op sociale zekerheid doet het goed bij hun achterban.

Kunnen ons langspeelplaat wel weer opzetten dat D66/CDA zich hebben laten piepelen door niet gelijk GL/PvdA erbij te eisen. Gedaan is gedaan.
Ik weet niet of de VVD het zo lekker vindt gaan. Ze raken steeds meer stemmen kwijt op rechts.

Er zijn een paar issues die opgelost moeten worden. En wat maar niet lijkt te lukken.
pi_220675347
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:02 schreef zakjapannertje het volgende:
[ afbeelding ]
Jetten wordt nog steeds niet verward met Schoof :P
Spellen alleen alsnog zijn naam fout.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675366
twitter


En maar begrip blijven tonen. Is bij XR en Gaza protesten wel anders.
pi_220675374
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Spellen alleen alsnog zijn naam fout.
Het ergste is Grok. Als je die iets over Nederlandse politiek voorlegt.
Ik citeer:
quote:
..Rob Jetten (D66), die als de facto leider van het huidige crisiskabinet (Schouten II / PVV-VVD-NSC-BBB) fungeert..
_O-
pi_220675377
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:21 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Het ergste is Grok. Als je die iets over Nederlandse politiek voorlegt.
Ik citeer:
[..]
_O-
Die Carola toch.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675388
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
En maar begrip blijven tonen. Is bij XR en Gaza protesten wel anders.
Begrip?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675392
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

En maar begrip blijven tonen. Is bij XR en Gaza protesten wel anders.
_O-
Daar stonden onze premier en hele tweede Kamer fracties soms gewoon zelf mee te demonstreren.

Over begrip gesproken.
pi_220675407
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Betaalbaar voor iedereen. Waarom is dat zo lastig te begrijpen?
Ik begrijp het prima. Daarom zet ik er vraagtekens bij, want 'betaalbaar voor iedereen' betekent hetzelfde als 'gratis geld'.

Nog maar een keer: https://decorrespondent.n(...)1a-1236-a3ba7e16fb30

Bijvoorbeeld:
quote:
De kern van het probleem ligt eigenlijk al besloten in dat begrip ‘betaalbare woning’. Als ik zeg: gisteravond voor vijftig euro gegeten – niet te betalen!, dan ligt het voor de hand om even na te gaan of we het hier hebben over een zevengangenmenu met wijnkaart of over een pak Knorr Wereldgerechten.

Bij het debat over volkshuisvesting lijkt niemand die vraag nog relevant te vinden. Betaalbaar wonen gaat alleen over wat je betaalt, niet waarvoor je betaalt.

Gevolg is dat een spiksplinternieuwe woning in de sociale huur bijna hetzelfde kost als een krot van honderd jaar oud; een energieneutrale bunker even duur is als een doorwaaiwoning; en een eengezinswoning in hartje Amsterdam net zoveel kost als een flatje aan de rand van Kerkrade.

Woningmarkteconoom Matthijs Korevaar laat zien dat sociale huurders voor de 10 procent duurste woningen van Nederland (met een waarde van rond de zes ton) zo’n 680 euro per maand aan huur betalen, terwijl ze voor de goedkoopste woningen (met een waarde van rond de twee ton) 570 euro betalen.*

Dit is totaal anders in de vrije sector, waar een veel sterker verband bestaat tussen prijs en woonkwaliteit. De goedkoopste 10 procent woningen huur je voor zo’n 590 euro per maand, de duurste 10 procent voor rond de 1.642 euro per maand.
pi_220675433
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:38 schreef MoreDakka het volgende:
Dit is totaal anders in de vrije sector, waar een veel sterker verband bestaat tussen prijs en woonkwaliteit. De goedkoopste 10 procent woningen huur je voor zo’n 590 euro per maand, de duurste 10 procent voor rond de 1.642 euro per maand.
De duurste 10% 1600?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675437
Onze regering kan een voorbeeld nemen aan Trump: extra belastingen tegen de groene gekte, kolenstroom subsidiëren.

Jimmy Carter liet ooit zonnepanelen op het Witte Huis plaatsen. Ronald Reagan haalde dat weer weg, waarschijnlijk door de grote donaties vanuit de olie- en kolensector.
pi_220675442
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Begrip?
Ja. Continu zeggen dat je de zorgen van Loosdrecht en de 'demonstranten' begrijpt. Het normaliseren van relschoppers.
pi_220675443
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja. Continu zeggen dat je de zorgen van Loosdrecht en de 'demonstranten' begrijpt. Het normaliseren van relschoppers.
Het hele woord begrip komt niet voor in de tweets.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675446
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:48 schreef Klopkoek het volgende:
Onze regering kan een voorbeeld nemen aan Trump: extra belastingen tegen de groene gekte, kolenstroom subsidiëren.
Dat feestje gaat RWE niet nog een keer aan beginnen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675479
quote:
5s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:47 schreef nostra het volgende:

[..]
De duurste 10% 1600?
Dit is de bron daar van: https://www.mejudice.nl/a(...)s-niet-kunnen-vullen
pi_220675522
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
_O-
Daar stonden onze premier en hele tweede Kamer fracties soms gewoon zelf mee te demonstreren.

Over begrip gesproken.
Tweede Kamerleden die demonstreren? De horror!

Gelukkig was er niemand aanwezig bij de Els_Rechts "betoging". Weet iemand waar zij trouwens gebleven is?
pi_220675523
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

En maar begrip blijven tonen. Is bij XR en Gaza protesten wel anders.
Ik moet zeggen Van Weel veroordeeld hier het geweld.
pi_220675526
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik weet niet of de VVD het zo lekker vindt gaan. Ze raken steeds meer stemmen kwijt op rechts.

Er zijn een paar issues die opgelost moeten worden. En wat maar niet lijkt te lukken.
De VVD heeft er nooit gezeten om problemen op te lossen. Dat moet de markt volgens hun doen.
pi_220675537
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik las het ook net. Het stuk is behoorlijk scherp en negatief over Jetten.
Hij wordt neergezet als iemand die intellectueel en communicatief sterk is, maar in de praktijk onvoldoende leiderschap en gezag toont om een fragiele coalitie bijeen te houden en door te pakken in crisistijd.
Er wordt getwijfeld aan het vermogen van Jetten om de complexe politieke en maatschappelijke uitdagingen effectief aan te pakken.

Ik vind het bovenal jammer. Omdat we echt moeten doorpakken op een aantal dossiers. Het maakt verders niet uit of je er rechts of links in staat. Weer een kabinet wat weinig op gaat lossen, gaat ons sws niet verder brengen.
Met een VVD en CDA ga je niks oplossen. Nu niet en de vorige 39 kabinetten niet. En dat wilt Nederland ook want het enige wat telt is de HRA voor een aanzienlijke minderheid in Nederland. Goed bestuur, toeslagen, groningen, etc slapen ze niet minder om.

Een Eerdmans komt zelfs weg met het weer willen boren in Groningen. Geestelijk leider Nanninga zou weer haar Holocaust verheerlijkende tweets kunnen tweeten en ze zou er geen zetel minder om verliezen.

Het "gedoe" met Douwe Bob en Yesilgoz was voor de verkiezingen weer vergeten.
  woensdag 29 april 2026 @ 02:58:15 #28
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220675612
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik begrijp het prima. Daarom zet ik er vraagtekens bij, want 'betaalbaar voor iedereen' betekent hetzelfde als 'gratis geld'.

Nog maar een keer: https://decorrespondent.n(...)1a-1236-a3ba7e16fb30

Bijvoorbeeld:
[..]

ja wat is duur

https://www.duic.nl/algem(...)r-947-euro-voor-27m2
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220675627
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat je de LP niet al te serieus moet nemen, zie Toine Manders, @:TAmaru, Robert Valantine etc. Allemaal in sociale huur of werkzaam als beleidsadviseur bij de gemeente. Rechts lullen, links vullen. Theorietjes zijn wel aardig. De praktijk zoals altijd wat weerbarstiger. Lex Hoogduin c.s. zijn van een totaal ander (serieuzer) niveau.
Mwah, je kunt in Nederland echt niet zomaar even verhuizen. En voor al die sociale voorzieningen hebben we ook belasting betaald (ik in elk geval wel), dus als je daar recht op hebt, moet je er ook gebruik van maken. Maar ze moeten ze wel afschaffen, samen met al die belastingen.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220675807
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 00:41 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Tweede Kamerleden die demonstreren? De horror!

Gelukkig was er niemand aanwezig bij de Els_Rechts "betoging". Weet iemand waar zij trouwens gebleven is?
Die doet het tegenwoordig met een Turk en houdt nu maar haar mond dicht.



(Nee geen AI)

[ Bericht 12% gewijzigd door nostra op 29-04-2026 06:44:53 ]
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675812
quote:
Komt me laag over. Ik betaal dat voor 67 m2, woz iets van 480k, lijkt me niet bepaald het bovenste deciel.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675893
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 03:50 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Mwah, je kunt in Nederland echt niet zomaar even verhuizen. En voor al die sociale voorzieningen hebben we ook belasting betaald (ik in elk geval wel), dus als je daar recht op hebt, moet je er ook gebruik van maken. Maar ze moeten ze wel afschaffen, samen met al die belastingen.
Jij bent ook zo een libertariër die op ethisch en sociaal gebied heel conservatief is. Net als Milei, net als nostra.

Er is niets libertarisch aan het dwangmatig de geboortecijfers omhoog brengen.

In de DDR kon je tenminste nog vrijelijk homo zijn. Kon je als vrouw studeren. In jullie droomwereld kan dat allemaal niet (Milei is een uitgesproken anti-feminist en aanhanger van traditionele rolpatronen).

Daarom: een consequente libertariër stemt eerder SP dan FvD. Want bemoeit minder met individuele investeringsbeslissingen, de verenigingen en het priveleven.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 07:15:48 ]
pi_220675910
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 00:42 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ik moet zeggen Van Weel veroordeeld hier het geweld.
Zeker. Ik bedoel dan ook vooral andere momenten. Bijvoorbeeld:

Alle begrip voor bezorgde burgers, maar bij geweld tijdens een demonstratie "trekken we een grens".
[...]
Van Weel (VVD) zei voorafgaand aan de ministerraad dat hij de zorgen van burgers begrijpt "als deze besluiten opeens genomen worden".


Bij XR of Gaza is dit "begrip" consequent afwezig.

Bij illegale grenscontroles door Jan Huzen niet ("jammer genoeg troffen we geen donkere mensen aan", zei Huzen). Ook toen was het "ik begrijp de zorgen" (op X!).
pi_220675919
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Jij bent ook zo een libertariër die op ethisch en sociaal gebied heel conservatief is. Net als Milei, net als nostra.

Er is niets libertarisch aan het dwangmatig de geboortecijfers omhoog brengen.

In de DDR kon je tenminste nog vrijelijk homo zijn. Kon je als vrouw studeren. In jullie droomwereld kan dat allemaal niet (Milei is een uitgesproken anti-feminist en aanhanger van traditionele rolpatronen).
De iT was wel een mega-conservatief bolwerk ja.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675944
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Jij bent ook zo een libertariër die op ethisch en sociaal gebied heel conservatief is. Net als Milei, net als nostra.

Er is niets libertarisch aan het dwangmatig de geboortecijfers omhoog brengen.

In de DDR kon je tenminste nog vrijelijk homo zijn. Kon je als vrouw studeren. In jullie droomwereld kan dat allemaal niet (Milei is een uitgesproken anti-feminist en aanhanger van traditionele rolpatronen).

Daarom: een consequente libertariër stemt eerder SP dan FvD. Want bemoeit minder met individuele investeringsbeslissingen, de verenigingen en het priveleven.
Een libertarische staat is nu eenmaal niet van de een op de andere dag door te voeren. Daar zijn decennia voor nodig. Milei zal wellicht nu dingen moeten doen die niet passen bij zijn inzichten om nu de schade aangebracht door het socialisme te dempen.

Het is onzin dat in mijn droomwereld mensen geen homo mogen zijn en vrouwen niet mogen studeren. Dat ik een aanhanger ben van conservatieve rolmodellen is ook niet helemaal waar. Ik vind vooral dat de overheid zich er niet mee moet bemoeien. Dus geen woke aan ons opdringen en vrouwen vrouw laten zijn en mannen man, op de manier waarop zij dat willen. Daar heeft de overheid niets over te zeggen. Hetzelfde geldt voor homo's. Interesseert het mij nu wie er met wie neukt. Er is wel iets te zeggen vind ik voor het stoppen met faciliteren van transgenderoperaties bij kinderen met (deels) belastinggeld. Maar als een volwassene zich op eigen kosten wil laten verbouwen, heb ik daar ook geen mening over.

Het is wel zo dat ik denk dat het conservatieve model zeker niet zomaar bij het vuilnis moet worden gezet en dat het uiteindelijk beter is voor iedereen als een groot deel van de mensen leeft volgens dat model, wat ook natuurlijk is voor de meeste mensen. Als de overheid woke en zogenaamde "emancipatie" niet meer stimuleert, krijg je vanzelf wel een conservatievere rolverdeling. Daar hoeven we niks aan te doen.

Overigens vind ik ook niet dat de overheid zich bezig moet houden met dingen als huwelijken. Mensen mogen allerlei ceremonies beleven met hun geliefden, maar dat hoeft geen bepaalde status binnen de staat te hebben.

Ik ben het ook heus niet eens met alles wat de FvD zegt. Sommige dingen waar veel overheidsbemoeienis mee gemoeid is gaan mij inderdaad te ver. Stemmen op de LP is ook een optie de volgende keer voor mij.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220675961
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:32 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Een libertarische staat is nu eenmaal niet van de een op de andere dag door te voeren. Daar zijn decennia voor nodig. Milei zal wellicht nu dingen moeten doen die niet passen bij zijn inzichten om nu de schade aangebracht door het socialisme te dempen.

Het is onzin dat in mijn droomwereld mensen geen homo mogen zijn en vrouwen niet mogen studeren. Dat ik een aanhanger ben van conservatieve rolmodellen is ook niet helemaal waar. Ik vind vooral dat de overheid zich er niet mee moet bemoeien. Dus geen woke aan ons opdringen en vrouwen vrouw laten zijn en mannen man, op de manier waarop zij dat willen. Daar heeft de overheid niets over te zeggen. Hetzelfde geldt voor homo's. Interesseert het mij nu wie er met wie neukt. Er is wel iets te zeggen vind ik voor het stoppen met faciliteren van transgenderoperaties bij kinderen met (deels) belastinggeld. Maar als een volwassene zich op eigen kosten wil laten verbouwen, heb ik daar ook geen mening over.

Het is wel zo dat ik denk dat het conservatieve model zeker niet zomaar bij het vuilnis moet worden gezet en dat het uiteindelijk beter is voor iedereen als een groot deel van de mensen leeft volgens dat model, wat ook natuurlijk is voor de meeste mensen. Als de overheid woke en zogenaamde "emancipatie" niet meer stimuleert, krijg je vanzelf wel een conservatievere rolverdeling. Daar hoeven we niks aan te doen.

Overigens vind ik ook niet dat de overheid zich bezig moet houden met dingen als huwelijken. Mensen mogen allerlei ceremonies beleven met hun geliefden, maar dat hoeft geen bepaalde status binnen de staat te hebben.

Ik ben het ook heus niet eens met alles wat de FvD zegt. Sommige dingen waar veel overheidsbemoeienis mee gemoeid is gaan mij inderdaad te ver. Stemmen op de LP is ook een optie de volgende keer voor mij.
Waar het als zo vaak weer eens op neer komt is dat we laissez-fairez zijn als de uitkomsten en status quo ons bevallen, maar hard en diep ingrijpen als dat niet zo is.

Tot de ESG-beslissingen en geboortecijfers aan toe.

Milei kiest er toch echt zelf voor om campagne te voeren voor Orban (en Bolsonaro). Niet alleen in 2026 maar ook op eerdere momenten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 07:42:00 ]
pi_220675993
quote:
10s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:23 schreef nostra het volgende:

[..]
De iT was wel een mega-conservatief bolwerk ja.
Dat zegt niks. Of het nu de Victoriaanse tijd is of Alice Weidel van AfD: de elite en rechtse incrowd eigent zichzelf speciale regels en voorrechten toe. Op sociaal-ethisch gebied. Dat is natuurlijk wat je vanzelf krijgt als je rechten weer af schaft en bevecht.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 08:02:24 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 08:48:27 #38
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676136
Een van de problemen van het libertarisme is inderdaad dat het vaker niet dan wel gepaard gaat met nogal extreme vormen van racisme. Dat zag je ook aan de Meervrijheid boys, dat waren uiteindelijk ook vaak vooral types die graag over de superioriteit van het blanke ras fantaseerden (en de inferioriteit van de overigen), het economische aspect is doorgaans secundair.

[ Bericht 52% gewijzigd door -XOR- op 29-04-2026 08:54:41 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220676163
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 08:48 schreef -XOR- het volgende:
Probleem van libertarisme is inderdaad dat het vaker niet dan wel gepaard gaat met nogal extreme vormen van racisme.
Je bedoelt zeker: vaker wel dan niet racisme.

JA21 en Nanninga is ook een goed voorbeeld. Idolaat van Milei, in Europa aangesloten bij de aartsconservatieve rechtsstaatslopers van PiS, de openlijke neo-fascisten van Meloni (tevens openlijk Mussolini bewonderaar), de vrouw-terug-in-hun-hok SGP, de abortus en gay pride verbieders van Vox en ga zo maar door.

Met een zogenaamd 'rechts-progressieve' instelling heeft het weinig te maken. Consequent libertarisch is het alles behalve.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 08:56:30 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 08:57:27 #40
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676168
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 08:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je bedoelt zeker: vaker wel dan niet racisme.

Inderdaad, te weinig koffie nog.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220676173
In bepaalde opzichten schuurt het wel binnen ECR (de club van JA21 en SGP): dat Vox wil alle separatistische en regionalistische partijen verbieden in Europa. Terwijl N-VA ook bij ECR zit.

Dit past weer in het hoofdstukje: vroeg of laat krijgen deze rechtse lui onderling ruzie, dan zijn er geen mitigerende en supranationale fora/regels meer om spanningen te beheersen (of Godsvrees, Just War Theory), en wordt het oorlog. Sociaal Darwinisme.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 09:02:30 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 09:02:30 #42
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676185
Overigens bestaan er natuurlijk ook libertariers die niet in dat hoekje zitten. Toine Manders is volgens mij wel oprecht en iemand als Arnold Schwarzenegger (of all places) ook, net als Antonio Scaramucci.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220676211
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:02 schreef -XOR- het volgende:
Overigens bestaan er natuurlijk ook libertariers die niet in dat hoekje zitten. Toine Manders is volgens mij wel oprecht en iemand als Arnold Schwarzenegger (of all places) ook.
Ja, die zijn niet racistisch maar wel op andere vlakken inconsequent. Schwarzenegger nam als gouverneur zelf het initiatief tot allerlei (goedwerkende) milieu- en emissienormen.

Even los van of dit goede voorbeelden zijn van consequente libertariërs, het is wel een minderheid.

Soms is het uiteraard onvermijdelijk om inconsequent te zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 09:09:33 ]
pi_220676215
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Waar het als zo vaak weer eens op neer komt is dat we laissez-fairez zijn als de uitkomsten en status quo ons bevallen, maar hard en diep ingrijpen als dat niet zo is.

Tot de ESG-beslissingen en geboortecijfers aan toe.

Milei kiest er toch echt zelf voor om campagne te voeren voor Orban (en Bolsonaro). Niet alleen in 2026 maar ook op eerdere momenten.
Dat moet Milei weten. Verder hoeft de overheid ook niet in te grijpen voor hogere geboortecijfers wat mij betreft. De grenzen dichtgooien en stoppen met bemoeien met de woningmarkt, het stoppen met het opdringen van woke en het wegvallen van andere overheidsbemoeienis zal er vanzelf toe leiden dat mensen weer meer kinderen gaan maken.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220676240
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:09 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Dat moet Milei weten. Verder hoeft de overheid ook niet in te grijpen voor hogere geboortecijfers wat mij betreft. De grenzen dichtgooien en stoppen met bemoeien met de woningmarkt, het stoppen met het opdringen van woke en het wegvallen van andere overheidsbemoeienis zal er vanzelf toe leiden dat mensen weer meer kinderen gaan maken.
Dit bewijst alleen maar wat ik zeg: draconische maatregelen nemen - zoals grenzen sluiten en begrenzen waar mensen kunnen gaan en staan - om de gewenste uitkomsten te krijgen. Laissez-fairez en 'de markt' alleen wanneer de uitkomsten onze goedkeuring kan dragen.

Misschien moet je maar terug gaan naar de 19e eeuw. De tijd van voor 'socialistische' stadsriolering en kinderarbeidwetgeving. Krijg je vanzelf weer hogere geboortecijfers van.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 09:20:25 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 09:37:50 #46
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676362
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja, die zijn niet racistisch maar wel op andere vlakken inconsequent. Schwarzenegger nam als gouverneur zelf het initiatief tot allerlei (goedwerkende) milieu- en emissienormen.

Even los van of dit goede voorbeelden zijn van consequente libertariërs, het is wel een minderheid.

Soms is het uiteraard onvermijdelijk om inconsequent te zijn.
Schwarzenegger werd natuurlijk later, toen hij ouder en verstandiger werd, een stuk minder libertarisch. Toen die een tijd gouverneur was, en zeker na die tijd, was dat allang geen pure libertarier meer, maar ik heb wel eens filmpjes gezien van een heel jeugdige Schwarzenegger die in de ban was geraakt van Hayek of Nozick en heel enthousiast libertarische boeken stond aan te prijzen in zijn blote bast met als boodschap dat als de overheid zich maar zoveel mogelijk terug zou trekken, alles goed zou komen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220676405
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit bewijst alleen maar wat ik zeg: draconische maatregelen nemen - zoals grenzen sluiten en begrenzen waar mensen kunnen gaan en staan - om de gewenste uitkomsten te krijgen. Laissez-fairez en 'de markt' alleen wanneer de uitkomsten onze goedkeuring kan dragen.

Misschien moet je maar terug gaan naar de 19e eeuw. De tijd van voor 'socialistische' stadsriolering en kinderarbeidwetgeving. Krijg je vanzelf weer hogere geboortecijfers van.
Je hebt natuurlijk gelijk dat grensbewaking of een restrictief immigratiebeleid ook vormen zijn van overheidsbemoeienis. Libertariërs zijn dan ook van oudsher vaak voor vrije migratie, met als voorbeeld het Amerika van de 19e en begin 20e eeuw, of zelfs het huidige Dubai. Zelf ben ik daar ook niet per se tegen. De meeste migranten komen Nederland binnen om gebruik (of beter: misbruik) te maken van onze sociale voorzieningen. Zodra die worden afgeschaft, zal de aandrang om hierheen te komen waarschijnlijk al een stuk minder worden.

Want zoals Milton Friedman ook al zei: vrije immigratie en de verzorgingsstaat gaan onmogelijk samen. En omdat de verzorgingsstaat niet of moeilijk direct kan worden afgeschaft, de woningmarkt kapotgemaakt is door de overheid en dat alles in stappen weer moet worden opgebouwd, zullen de grenzen dus ook eerst dicht moeten. Daarmee bedoel ik vooral het stoppen met opvangen van vluchtelingen of mensen die doen alsof ze vluchteling zijn. Voor mensen die hier komen werken moet de deur altijd open staan vind ik.

Ik vind ook dat er wellicht na een wachtperiode private opvang mag plaatsvinden die door particulieren wordt vergoed. M.a.w. als Jesse en Frans samen besluiten dat ze een vluchteling willen opvangen, dan mogen ze dat doen, maar zijn zij verantwoordelijk voor die persoon, zowel qua onderdak als financieel.

Zelf weet ik niet of vrije migratie ooit gaat werken, tenzij overal op aarde het libertarisme hoogtij viert. Je moet kijken in hoeverre het werkbaar is. Wat je dan namelijk gaat krijgen is dat sommige migranten zelfs liever hier op straat leven en blikjes en flesjes verzamelen dan in hun eigen land wonen, ook al kun je daar natuurlijk met bepaalde wetten wel wat aan doen.

Je hebt ook zeker gelijk dat er in de 19e eeuw een veel groter economisch voordeel was voor mensen om kinderen te nemen. Eigenlijk zijn dat een soort van natuurwetten waar best nog wel wat in zit, namelijk dat kinderen nodig zijn voor het overleven van de ouders en de gehele familie. Maar dat zal vanzelf wel weer zo worden als je de verzorgingsstaat afschaft.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  woensdag 29 april 2026 @ 09:55:28 #48
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676447
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:47 schreef TAmaru het volgende:
Je hebt natuurlijk gelijk dat grensbewaking of een restrictief immigratiebeleid ook vormen zijn van overheidsbemoeienis. Libertariërs zijn dan ook van oudsher vaak voor vrije migratie, met als voorbeeld het Amerika van de 19e en begin 20e eeuw, of zelfs het huidige Dubai.
Dit is overigens niet helemaal waar. Hoppe/(Rothbard?) had daar min of meer een geitenpaadje voor en beschouwde migranten min of meer als producten die alleen geleverd mochten worden op bestelling (goedkeuring) van de productieven van een gebied.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220676454
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:47 schreef TAmaru het volgende:
Je hebt ook zeker gelijk dat er in de 19e eeuw een veel groter economisch voordeel was voor mensen om kinderen te nemen.
Het was noodzaak om te overleven. Er gingen ook wel eens kinderen voortijdig dood, dus ook daarom werden er meer kinderen geboren.

Ik zou zeggen dat de aarde er op vooruit zal gaan nu de kindertallen dalen. De bevolking van China gaat dalen naar ~500 miljoen inwoners en het gemiddelde kindertal in Afrika is binnen drie decennia gedaald van 7.3 per moeder naar 4.0 per moeder. Het afschaffen van ontwikkelingssamenwerking en handelsakkoorden helpt dan niet.

De wil om (met omwegen) hierop te sturen en 'voor God te spelen' legt in ieder geval de hypocrisie van libertariërs bloot.

Voor de rest: ik zie weer eens dat het weinig zin heeft om een discussie met FvD aanhangers te voeren. Laat maar zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 09:58:26 ]
pi_220676479
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:55 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dit is overigens niet helemaal waar. Hoppe/(Rothbard?) had daar min of meer een geitenpaadje voor en beschouwde migranten min of meer als producten die alleen geleverd mochten worden op bestelling (goedkeuring) van de productieven van een gebied.
Daar zit op zich wel wat in, dat mensen zelf zouden mogen bepalen wie en hoeveel mensen hun gebied/land binnenkomen. Toch zijn dat soort dingen wel wat lastig natuurlijk. Moet ik dan ook toestemming vragen aan de buren als ik mijn buitenlandse vrouw naar mijn land wil halen?

Mijns inziens is het een onderwerp waar de overheid misschien deels nodig blijft. Toch zal dat proefondervindelijk moeten blijken. Allereerst moet echter de verzorgingsstaat worden afgeschaft. Tot die tijd moeten de grenzen dicht en moet ook iedereen die hier niet aan het werk is en staatssteun ontvangt, vriendelijk worden aangezet om weer richting het land van herkomst te vertrekken. Dat kun je heel eenvoudig doen door uitkeringen stop te zetten.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220676483
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het was noodzaak om te overleven. Er gingen ook wel eens kinderen voortijdig dood, dus ook daarom werden er meer kinderen geboren.

Ik zou zeggen dat de aarde er op vooruit zal gaan nu de kindertallen dalen. De bevolking van China gaat dalen naar ~500 miljoen inwoners en het gemiddelde kindertal in Afrika is binnen drie decennia gedaald van 7.3 per moeder naar 4.0 per moeder. Het afschaffen van ontwikkelingssamenwerking en handelsakkoorden helpt dan niet.

De wil om (met omwegen) hierop te sturen en 'voor God te spelen' legt in ieder geval de hypocrisie van libertariërs bloot.

Voor de rest: ik zie weer eens dat het weinig zin heeft om een discussie met FvD aanhangers te voeren. Laat maar zitten.
Ik wil helemaal niet met omwegen hierop sturen. Ik zeg alleen dat als de overheidsbemoeienis wegvalt mensen wellicht weer meer kinderen zullen nemen. Als dat niet het geval is, het zij zo!
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  woensdag 29 april 2026 @ 10:07:23 #52
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676514
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 10:00 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Daar zit op zich wel wat in, dat mensen zelf zouden mogen bepalen wie en hoeveel mensen hun gebied/land binnenkomen. Toch zijn dat soort dingen wel wat lastig natuurlijk. Moet ik dan ook toestemming vragen aan de buren als ik mijn buitenlandse vrouw naar mijn land wil halen?

Mijns inziens is het een onderwerp waar de overheid misschien deels nodig blijft. Toch zal dat proefondervindelijk moeten blijken. Allereerst moet echter de verzorgingsstaat worden afgeschaft. Tot die tijd moeten de grenzen dicht en moet ook iedereen die hier niet aan het werk is en staatssteun ontvangt, vriendelijk worden aangezet om weer richting het land van herkomst te vertrekken. Dat kun je heel eenvoudig doen door uitkeringen stop te zetten.
Maar als je de verzorgingsstaat wilt afschaffen, hoe moeten mensen die het minder getroffen hebben (mensen die ziek zijn of van wie de vaardigheden ontoereikend zijn om in het eigen levensonderhoud) dan een fatsoenlijk leven leiden?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220676541
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 10:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Maar als je de verzorgingsstaat wilt afschaffen, hoe moeten mensen die het minder getroffen hebben (mensen die ziek zijn of van wie de vaardigheden ontoereikend zijn om in het eigen levensonderhoud) dan een fatsoenlijk leven leiden?
Ten eerste zul je zien dat er opeens heel wat minder ziek, hulpbehoevend of zwak zijn als de verzorgingsstaat is afgeschaft. Ook zullen mensen opeens allerlei vaardigheden ontwikkelen, zoals dat in vroegere samenlevingsvormen al het geval was of in landen zonder verzorgingsstaat nog steeds. Eten bereiden, haren knippen, massages geven, schoenen poetsen, auto's wassen of repareren, loodgieterswerk, etc. Eigenlijk allemaal wel beroepen waar we toevallig genoeg ook veel behoefte aan hebben ;) Iedereen doet wel iets.

De overheid hoeft van mij niet te garanderen dat iedereen een fatsoenlijk leven leidt. Mensen zullen, zonder verzorgingsstaat, weer gedwongen worden om zich te organiseren in familieverband, zoals dat vele duizenden jaren lang gegaan is. Zieken en zwakken zullen dan op de familie kunnen terugvallen. Mocht dat niet kunnen, dan is er nog altijd liefdadigheid.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  woensdag 29 april 2026 @ 11:05:44 #54
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676788
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 10:12 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ten eerste zul je zien dat er opeens heel wat minder ziek, hulpbehoevend of zwak zijn als de verzorgingsstaat is afgeschaft. Ook zullen mensen opeens allerlei vaardigheden ontwikkelen, zoals dat in vroegere samenlevingsvormen al het geval was of in landen zonder verzorgingsstaat nog steeds. Eten bereiden, haren knippen, massages geven, schoenen poetsen, auto's wassen of repareren, loodgieterswerk, etc. Eigenlijk allemaal wel beroepen waar we toevallig genoeg ook veel behoefte aan hebben ;) Iedereen doet wel iets.

De overheid hoeft van mij niet te garanderen dat iedereen een fatsoenlijk leven leidt. Mensen zullen, zonder verzorgingsstaat, weer gedwongen worden om zich te organiseren in familieverband, zoals dat vele duizenden jaren lang gegaan is. Zieken en zwakken zullen dan op de familie kunnen terugvallen. Mocht dat niet kunnen, dan is er nog altijd liefdadigheid.
Ik geloof best wel dat als je alle vangnetten afschaft en wat administratieve red tape verwijdert, veel mensen wel iets vinden om zich te redden maar je krijgt wel een enorm verticale samenleving met een groot lompenproletariaat aan lamentable dagloners dat in onwaardige omstandigheden moet leven, los van de andere ethische kwesties omtrent het recht op menswaardig bestaan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 29 april 2026 @ 11:33:38 #55
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220676940
Jullie raken allebei iets belangrijks, maar missen allebei een stuk van het geheel.

Tamaru, je hebt gelijk dat mensen zich aanpassen als de druk toeneemt. Maar je veronderstelt dat die aanpassing breed en redelijk eerlijk verdeeld zal zijn. In werkelijkheid zie je meestal iets anders: een kleinere groep die zich goed redt of zelfs floreert, en een grotere groep die structureel de prijs betaalt: onzekerheid, slechtere leefomstandigheden en minder ontwikkelkansen. De huidige VS is een uitstekend en wat mij betreft afschrikwekkend voorbeeld daarvan.

XOR, jij hebt gelijk dat het afbouwen van vangnetten leidt tot meer ongelijkheid en een onderlaag die het zwaarder krijgt. Maar jouw perspectief veronderstelt ook impliciet dat een uitgebreid systeem van bescherming houdbaar blijft. Dat is geen gegeven. Het steunt op economische groei, gunstige demografie en maatschappelijk draagvlak.. en juist die fundamenten staan onder druk.

Een samenleving die sterk leunt op zelfredzaamheid kan hard en flexibel zijn, maar mist vaak het vermogen om grote, collectieve problemen effectief aan te pakken. Problemen als klimaatverandering, op gebied van energievoorziening of optredende systeemcrises. Tegelijkertijd wordt een samenleving die zwaar leunt op collectieve zekerheid kwetsbaar zodra de economische of demografische basis verschuift.

In de wereld waar we naartoe bewegen, met klimaatdruk, grondstoffenschaarste en veranderende bevolkingsstructuren, is het niet realistisch dat maximale vrijheid, maximale zekerheid en maximale welvaart allemaal tegelijk behouden blijven.

Zolang die spanning niet expliciet wordt gemaakt, lijkt het alsof we over oplossingen praten, terwijl we in werkelijkheid indirect verschillende vormen van onvermijdelijke concessies verdedigen.

Wat willen we behouden en tegen welke prijs?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220677199
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 10:12 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ten eerste zul je zien dat er opeens heel wat minder ziek, hulpbehoevend of zwak zijn als de verzorgingsstaat is afgeschaft. Ook zullen mensen opeens allerlei vaardigheden ontwikkelen, zoals dat in vroegere samenlevingsvormen al het geval was of in landen zonder verzorgingsstaat nog steeds. Eten bereiden, haren knippen, massages geven, schoenen poetsen, auto's wassen of repareren, loodgieterswerk, etc. Eigenlijk allemaal wel beroepen waar we toevallig genoeg ook veel behoefte aan hebben ;) Iedereen doet wel iets.

De overheid hoeft van mij niet te garanderen dat iedereen een fatsoenlijk leven leidt. Mensen zullen, zonder verzorgingsstaat, weer gedwongen worden om zich te organiseren in familieverband, zoals dat vele duizenden jaren lang gegaan is. Zieken en zwakken zullen dan op de familie kunnen terugvallen. Mocht dat niet kunnen, dan is er nog altijd liefdadigheid.
Wat is jouw oplossing als AI en robotisering de hype waarmaakt en er geen werk meer is voor gewone mensen? Dan resteert er zonder sociaal vangnet slechts bittere armoede of verhongering.
pi_220677213
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 11:33 schreef Perrin het volgende:
Jullie raken allebei iets belangrijks, maar missen allebei een stuk van het geheel.

Tamaru, je hebt gelijk dat mensen zich aanpassen als de druk toeneemt. Maar je veronderstelt dat die aanpassing breed en redelijk eerlijk verdeeld zal zijn. In werkelijkheid zie je meestal iets anders: een kleinere groep die zich goed redt of zelfs floreert, en een grotere groep die structureel de prijs betaalt: onzekerheid, slechtere leefomstandigheden en minder ontwikkelkansen. De huidige VS is een uitstekend en wat mij betreft afschrikwekkend voorbeeld daarvan.

XOR, jij hebt gelijk dat het afbouwen van vangnetten leidt tot meer ongelijkheid en een onderlaag die het zwaarder krijgt. Maar jouw perspectief veronderstelt ook impliciet dat een uitgebreid systeem van bescherming houdbaar blijft. Dat is geen gegeven. Het steunt op economische groei, gunstige demografie en maatschappelijk draagvlak.. en juist die fundamenten staan onder druk.

Een samenleving die sterk leunt op zelfredzaamheid kan hard en flexibel zijn, maar mist vaak het vermogen om grote, collectieve problemen effectief aan te pakken. Problemen als klimaatverandering, op gebied van energievoorziening of optredende systeemcrises. Tegelijkertijd wordt een samenleving die zwaar leunt op collectieve zekerheid kwetsbaar zodra de economische of demografische basis verschuift.

In de wereld waar we naartoe bewegen, met klimaatdruk, grondstoffenschaarste en veranderende bevolkingsstructuren, is het niet realistisch dat maximale vrijheid, maximale zekerheid en maximale welvaart allemaal tegelijk behouden blijven.

Zolang die spanning niet expliciet wordt gemaakt, lijkt het alsof we over oplossingen praten, terwijl we in werkelijkheid indirect verschillende vormen van onvermijdelijke concessies verdedigen.

Wat willen we behouden en tegen welke prijs?
Absoluut brede welvaart, waarbij maximale consumptie en maximale economische groei dus expliciet onhaalbaar zijn. Maar jij gaat (bewust of onbewust?) voorbij aan nog een manier om een uitgebreid systeem van bescherming te steunen: vermogensbelasting. Een betere verdeling van de welvaart die we hebben. Minder generationele rijkdom en zo ook minder generationele armoede.

Een fors hogere schenk- en erfbelasting zou bijvoorbeeld de huidige sociale stelsels met gemak kunnen dekken, zeker met de 1000 miljard (!!!) die er aan komen bij het sterven van de babyboomgeneratie. Geld wat over het algemeen gaat naar mensen die het niet nodig hebben.

https://www.ad.nl/economi(...)kop-zetten~ac1b6c0f/


De samenleving die volgens jouw post steunt op zelfredzaamheid, steunt dan ook vooral op het erven van rijkdom. Heeft niks met zelfredzaamheid te maken, maar met in welke wijk en in wat voor huis je wieg staat.

quote:
„Dat heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat nog minder werkenden de oplopende rijkskosten voor bijvoorbeeld de zorg op moeten hoesten’’, vult econoom Simon Toussaint (Universiteit Leiden) aan. En misschien zal het rijkste deel van de bevolking, die de miljoenen al vroeg op zich af ziet komen, wel nooit aan het werk gaan. Van Loenen: „Dat zie ik al om mij heen, in mijn eigen kring.’’
En ja, ik kan ergens in de komende 30 jaar ook wel 2 erfenissen verwachten die momenteel opgeteld in de buurt van een half miljoen zouden zitten. En nee, ik vind dat dus niet eerlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 12:34:45 ]
pi_220677380
quote:
Wel raar dat er de vraag wordt gesteld dat dit kabinet het aantal asielzoekers moet terug dringen wanneer de oorlogen in Oekraine, Iran, Syrie, Palestina etc onverminderd doorgaan of gestart zijn

De media en de stemmers in Nederland hebben een groot bord voor hun kop. Het zou mij niet verbazen als er mogelijk zelfs gespind kan worden dat de hoge olieprijzen komt door vluchtelingen.

Natuurlijk is er ook geen debat over of we de NAVO norm wel moeten verhogen zoals dat in Spanje gebeurt. Willen we meer of minder Hawija's?
  woensdag 29 april 2026 @ 13:21:09 #60
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220677672
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Wat is jouw oplossing als AI en robotisering de hype waarmaakt en er geen werk meer is voor gewone mensen? Dan resteert er zonder sociaal vangnet slechts bittere armoede of verhongering.
Wat gaat AI produceren als niemand die producten kan kopen?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220677762
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Wat is jouw oplossing als AI en robotisering de hype waarmaakt en er geen werk meer is voor gewone mensen? Dan resteert er zonder sociaal vangnet slechts bittere armoede of verhongering.
Dat is wel een heel vreemde 'wat als' vraagt, ik ken geen enkele econoom die zoiets verwacht. Sterker: de meeste economen verwachten dat AI als het al effect heeft, eerder meer werk oplevert dan minder.
pi_220677822
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:21 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wat gaat AI produceren als niemand die producten kan kopen?
Ze verkopen het dan aan elkaar. Hun doel lijkt te zijn dat ze gewone mensen niet meer nodig hebben en dan hun kunnen leven als aristocraten in de middeleeuwen in hun technofeudalisme. De rest moet dan maar uitzoeken of worden een handje geholpen om te verdwijnen. Als ik hun dark enlightenment filosofie mag geloven.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_Enlightenment
pi_220677848
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is wel een heel vreemde 'wat als' vraagt, ik ken geen enkele econoom die zoiets verwacht. Sterker: de meeste economen verwachten dat AI als het al effect heeft, eerder meer werk oplevert dan minder.
Het doel van de techno oligarchen is echter wel om alle arbeid te automatiseren. Dat is ook de enige manier om de huidige investeringen erin eruit te kunnen halen. Vandaar dat ik zeg als ze hun hype waarmaken.

Ik zie trouwens niet hoe deze automatisering meer werkt gaat opleveren, want er zijn geen andere werkvelden waar iemand zich naar kan omscholen meer.
pi_220677879
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:44 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Wel raar dat er de vraag wordt gesteld dat dit kabinet het aantal asielzoekers moet terug dringen wanneer de oorlogen in Oekraine, Iran, Syrie, Palestina etc onverminderd doorgaan of gestart zijn

Laten we vooral nog meer mensen uit Syrië opvangen ja.
pi_220677890
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:36 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het doel van de techno oligarchen is echter wel om alle arbeid te automatiseren. Dat is ook de enige manier om de huidige investeringen erin eruit te kunnen halen. Vandaar dat ik zeg als ze hun hype waarmaken.

Ik zie trouwens niet hoe deze automatisering meer werkt gaat opleveren, want er zijn geen andere werkvelden waar iemand zich naar kan omscholen meer.
Dat laatste dacht men ook van robotisering. En eerder automatisering. Heeft ook meer werk opgeleverd. Als er meer kan, worden klanten ook veeleisender en heb je dus meer werk. Zakelijk klantcontact en maatwerk blijft altijd mensenwerk. Maar zie hiervoor ook deze discussie: WGR / Hoe bereiden jullie je voor op AI job replacement?
  woensdag 29 april 2026 @ 13:48:27 #66
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220677932
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:36 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het doel van de techno oligarchen is echter wel om alle arbeid te automatiseren. Dat is ook de enige manier om de huidige investeringen erin eruit te kunnen halen. Vandaar dat ik zeg als ze hun hype waarmaken.

Ik zie trouwens niet hoe deze automatisering meer werkt gaat opleveren, want er zijn geen andere werkvelden waar iemand zich naar kan omscholen meer.
Je redenering heeft één kernprobleem: je combineert twee aannames die elkaar ondermijnen.

Je gaat ervan uit dat:

1. AI vrijwel alle arbeid vervangt
2. het systeem daarna gewoon blijft functioneren als een kapitalistische economie

Maar kapitalisme draait niet om produceren, het draait om verkopen. Zonder brede koopkracht geen vraag, zonder vraag geen winst. Als 'gewone mensen' economisch overbodig worden en nauwelijks inkomen hebben, verdwijnt precies de markt waar dat systeem op leunt.

Het idee dat een kleine elite 'onderling wel blijft handelen' klinkt misschien logisch, maar werkt in de praktijk niet.

Een kleine groep kan geen complexe economie dragen. Dan krijg je geen hyperkapitalisme, maar een gesloten, fragiel systeem zonder echte dynamiek. Een volledige vervanging van arbeid binnen hetzelfde economische model is intern tegenstrijdig. Het systeem zou zichzelf ondergraven.

Wat waarschijnlijker is, is iets minder spectaculair maar realistischer: werk verandert, verdwijnt deels en ontstaat elders, terwijl systemen zich aanpassen om koopkracht in stand te houden via nieuwe sectoren, andere vormen van inkomen of herverdeling.

Je beeld van een bewuste overgang naar een soort techno-feodale samenleving overschat hoeveel controle er is en onderschat hoe afhankelijk zelfs de machtigste partijen zijn van een functionerende markt.

De echte uitdaging zit niet in een plots scenario waarin iedereen overbodig wordt, maar in een geleidelijke, rommelige transitie waarin ongelijkheid en onzekerheid toenemen en waarin de vraag wordt hoe we het systeem aanpassen zonder dat het vastloopt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220677958
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 11:33 schreef Perrin het volgende:
Jullie raken allebei iets belangrijks, maar missen allebei een stuk van het geheel.

Tamaru, je hebt gelijk dat mensen zich aanpassen als de druk toeneemt. Maar je veronderstelt dat die aanpassing breed en redelijk eerlijk verdeeld zal zijn. In werkelijkheid zie je meestal iets anders: een kleinere groep die zich goed redt of zelfs floreert, en een grotere groep die structureel de prijs betaalt: onzekerheid, slechtere leefomstandigheden en minder ontwikkelkansen. De huidige VS is een uitstekend en wat mij betreft afschrikwekkend voorbeeld daarvan.

XOR, jij hebt gelijk dat het afbouwen van vangnetten leidt tot meer ongelijkheid en een onderlaag die het zwaarder krijgt. Maar jouw perspectief veronderstelt ook impliciet dat een uitgebreid systeem van bescherming houdbaar blijft. Dat is geen gegeven. Het steunt op economische groei, gunstige demografie en maatschappelijk draagvlak.. en juist die fundamenten staan onder druk.

Een samenleving die sterk leunt op zelfredzaamheid kan hard en flexibel zijn, maar mist vaak het vermogen om grote, collectieve problemen effectief aan te pakken. Problemen als klimaatverandering, op gebied van energievoorziening of optredende systeemcrises. Tegelijkertijd wordt een samenleving die zwaar leunt op collectieve zekerheid kwetsbaar zodra de economische of demografische basis verschuift.

In de wereld waar we naartoe bewegen, met klimaatdruk, grondstoffenschaarste en veranderende bevolkingsstructuren, is het niet realistisch dat maximale vrijheid, maximale zekerheid en maximale welvaart allemaal tegelijk behouden blijven.

Zolang die spanning niet expliciet wordt gemaakt, lijkt het alsof we over oplossingen praten, terwijl we in werkelijkheid indirect verschillende vormen van onvermijdelijke concessies verdedigen.

Wat willen we behouden en tegen welke prijs?
Dat gepraat over een onhoudbaar sociaal stelsel hoor ik al sinds Balkenende (minimaal).

Ik trap daar niet meer in, en ook niet het gepraat over de demografie (de AOW blijft prima betaalbaar, als percentage van BBP). De cijfers geven er ook geen aanleiding toe.
https://ec.europa.eu/euro(...)s00098/default/table

Let wel: veel landen heffen geen belastingen over hun overdrachten. Nederland doet dat wel. Dat scheelt circa 5% van het BBP.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 13:52:41 ]
pi_220677995
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dat gepraat over een onhoudbaar sociaal stelsel hoor ik al sinds Balkenende (minimaal).

Ik trap daar niet meer in, en ook niet het gepraat over de demografie (de AOW blijft prima betaalbaar, als percentage van BBP). De cijfers geven er ook geen aanleiding toe.
https://ec.europa.eu/euro(...)s00098/default/table

Let wel: veel landen heffen geen belastingen over hun overdrachten. Nederland doet dat wel. Dat scheelt circa 5% van het BBP.
Net als de zogenaamde onhoudbare zorgkosten, die in het slechtste scenario groeien naar maximaal 18% van ons BNP.

Daarbij zijn dan ook nog eens allerlei aannames gedaan waarover je kunt twisten, dus best kans dat die 18% al zwaar overtrokken is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220678020
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Net als de zogenaamde onhoudbare zorgkosten, die in het slechtste scenario groeien naar maximaal 18% van ons BNP.

Daarbij zijn dan ook nog eens allerlei aannames gedaan waarover je kunt twisten, dus best kans dat die 18% al zwaar overtrokken is.
18% is wel ongezond hoog hoor. Dat vind ik ook veel te gortig en onnodig. Dan haal je de VS in (ook qua ondoelmatigheid?).

Ik denk niet dat mensen daar gelukkiger en gezonder van worden, als je zoveel wil/moet uitgeven.

Het CPB is inderdaad continu te pessimistisch. Daar ben ik het mee eens.
pi_220678078
quote:
11s.gif Op woensdag 29 april 2026 06:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Komt me laag over. Ik betaal dat voor 67 m2, woz iets van 480k, lijkt me niet bepaald het bovenste deciel.
Ja die snap ik ook niet helemaal, maar misschien komt het omdat "dure" sociale huurwoningen met lage huur ook meegenomen zijn? Die halen het gemiddelde natuurlijk flink omlaag.
pi_220678084
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Net als de zogenaamde onhoudbare zorgkosten, die in het slechtste scenario groeien naar maximaal 18% van ons BNP.

Daarbij zijn dan ook nog eens allerlei aannames gedaan waarover je kunt twisten, dus best kans dat die 18% al zwaar overtrokken is.
Het grootste probleem is dat we als we niks doen, een systeem hebben waar 1 op de 3 werkenden in de zorg moet werken. Onhaalbaar, alleen al omdat niet 33% van de mensen gelukkig wordt van werken in de zorg. En natuurlijk ook onbetaalbaar, want bij die andere 67% zitten ook politieagenten, leraren, ambtenaren en anderen die betaald worden vanuit de overheid, je krijgt dus een hele kleine groep mensen die het geld moeten opbrengen.
pi_220678091
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:40 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Laten we vooral nog meer mensen uit Syrië opvangen ja.
Dat is nooit de vraag of een antwoord geweest. Volgens Ipsos is 79% het ermee eens dat oorlogsvluchtelingen opgevangen moeten worden. Hoeveel dat er zijn hebben wij vrij weinig over te zeggen tenzij de EU eens ballen gaat tonen en gaat zeggen tegen Israel en de VS. Kap met je doelloze oorlogen en help ons Putin te verslaan. Maar nee de VS laat liever een Russisch schip door zijn blokkade bij de Straat van Hurmuz varen en geen enkel Nederlands schip.
pi_220678145
quote:
Kroniek van een Aangekondigde Dood.

Ik weet nog steeds niet wie er de grotere opportunisten zijn, de Democraten 66 of de strijders voor Vrijheid en Democratie. In ieder geval hebben die voor het Volk, de Vrijheid en de Democratie ruimschoots de overhand. Het poppetje Dilan kan worden geloosd, en ze staan weer uitstekend geprepareerd in de startblokken.

En Nederland? Tsja...
pi_220678413
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 11:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik geloof best wel dat als je alle vangnetten afschaft en wat administratieve red tape verwijdert, veel mensen wel iets vinden om zich te redden maar je krijgt wel een enorm verticale samenleving met een groot lompenproletariaat aan lamentable dagloners dat in onwaardige omstandigheden moet leven, los van de andere ethische kwesties omtrent het recht op menswaardig bestaan.
Vergeet niet dat de situaties uit het verleden waarin er heel veel arme mensen waren ook vooral veroorzaakt werden door de overheid zelf. Bovendien zijn we door de industrialisering zo rijk geworden dat we echt niet meer terug hoeven naar het lompenproletariaat.

Desondanks denk ik dat meer ongelijkheid in de samenleving uiteindelijk iets goeds is. Dit zorgt voor bredere welvaart. Je ziet wat een egalitaire samenleving met de maatschappij en economie doet. Uiteindelijk zijn heel veel dingen voor bijna niemand meer enigszins betaalbaar in Nederland. De loodgieter of de garage bijvoorbeeld.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220678424
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Wat is jouw oplossing als AI en robotisering de hype waarmaakt en er geen werk meer is voor gewone mensen? Dan resteert er zonder sociaal vangnet slechts bittere armoede of verhongering.
Ik geloof daar totaal niet in. Behoeftes zullen er altijd zijn. Behoeftes veranderen, maar dan zal er wel weer iets nieuws komen wat mensen kunnen doen. Al is het de hele dag massages verzorgen voor de rijke midden- en bovenklasse die niks meer te doen heeft.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220678784
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 15:24 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik geloof daar totaal niet in. Behoeftes zullen er altijd zijn. Behoeftes veranderen, maar dan zal er wel weer iets nieuws komen wat mensen kunnen doen. Al is het de hele dag massages verzorgen voor de rijke midden- en bovenklasse die niks meer te doen heeft.
Behoeftes zullen er inderdaad altijd zijn. Het kan zomaar zijn dat jij de behoefte voelt om jouw tante even lekker tussen de borsten te nemen. Maar dan zijn er altijd nog bepaalde conventies binnen de familie die jouw er hopelijk van weerhouden dat te doen. Dit om de sociale cohesie binnen de familie een klein beetje te bewaren.

Zo werkt dat ook in een maatschappij. Dan is het nu de vraag welke conventies we nu gaan hanteren voor Nederland en Europa. Ieder voor zich, is inherent aan het inleveren op sociale cohesie binnen de samenleving.
Dat laten de afgelopen decenia duidelijk zien.
  woensdag 29 april 2026 @ 17:40:03 #77
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220679126
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 15:24 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik geloof daar totaal niet in. Behoeftes zullen er altijd zijn. Behoeftes veranderen, maar dan zal er wel weer iets nieuws komen wat mensen kunnen doen.

Al is het de hele dag massages verzorgen voor de rijke midden- en bovenklasse die niks meer te doen heeft.
het theoretisch kantoorvolk moet ander werk gaan zoeken ,

alles wat nu zogenaamd hoogopgeleid is kan straks geen werk vinden ,
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220679142
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het theoretisch kantoorvolk moet ander werk gaan zoeken ,

alles wat nu zogenaamd hoogopgeleid is kan straks geen werk vinden ,
Is echt onzin, persoonlijk klantcontact gaat het belangrijkste blijven. Als bedrijven daar niet aan zouden hechten, zouden er al geen bussinessvluchten meer bestaan en zou alles via teams gaan. Dat zou namelijk een veel forsere besparing zijn dan AI kan opleveren, mensen een aantal dagen naar de andere kant van de wereld sturen, incl hotel en fors doorbetaald. Maar blijkbaar vinden bedrijven dat belangrijk. En als ze dat nu vinden, vinden ze dat waarschijnlijk over 20 jaar nog.

AI geeft hooguit meer mogelijkheden, waardoor de eisen van klanten anders worden. Maar minder mensenwerk zal het niet worden.
  woensdag 29 april 2026 @ 17:48:12 #79
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220679173
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is echt onzin, persoonlijk klantcontact gaat het belangrijkste blijven. Als bedrijven daar niet aan zouden hechten, zouden er al geen bussinessvluchten meer bestaan en zou alles via teams gaan. Dat zou namelijk een veel forsere besparing zijn dan AI kan opleveren, mensen een aantal dagen naar de andere kant van de wereld sturen, incl hotel en fors doorbetaald. Maar blijkbaar vinden bedrijven dat belangrijk. En als ze dat nu vinden, vinden ze dat waarschijnlijk over 20 jaar nog.

AI geeft hooguit meer mogelijkheden, waardoor de eisen van klanten anders worden. Maar minder mensenwerk zal het niet worden.
mijn encyclopedie is ook in de kliko gegaan

iedere mens is voortaan zijn eigen advocaat
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 29 april 2026 @ 17:48:32 #80
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679174
quote:
Opvallend dat de PRO kiezer meer vertrouwen heeft in dit kabinet dan de VVD kiezer.

Zou die laatste er eindelijk achter zijn hoe extreem de VVD gefaald heeft en hoe incompetent ze zijn geworden?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 29 april 2026 @ 17:50:14 #81
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220679188
quote:
D66 is te soft met koppen soep, heeft last van besluiteloosheid en niet nagekomen beloften als 10 nieuwe steden

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 29-04-2026 18:04:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220679200
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Opvallend dat de PRO kiezer meer vertrouwen heeft in dit kabinet dan de VVD kiezer.

Zou die laatste er eindelijk achter zijn hoe extreem de VVD gefaald heeft?
Ik vind het wel frappant, het coalitieakkoord kan niet veel meer VVD uitstralen dan het huidige.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220679233
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik vind het wel frappant, het coalitieakkoord kan niet veel meer VVD uitstralen dan het huidige.
Inderdaad het lijkt rechtstreeks uit de koker van de VVD te komen
  woensdag 29 april 2026 @ 18:10:52 #84
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679299
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik vind het wel frappant, het coalitieakkoord kan niet veel meer VVD uitstralen dan het huidige.
Ik kan me wel voorstellen dat als je partij op een bizarre manier faalt, je het vertrouwen kwijtraakt. Het is alleen een beetje gek dat de VVD daar in de peilingen niet voor wordt gestraft.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220679305
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Opvallend dat de PRO kiezer meer vertrouwen heeft in dit kabinet dan de VVD kiezer.

Zou die laatste er eindelijk achter zijn hoe extreem de VVD gefaald heeft en hoe incompetent ze zijn geworden?
Het EenVandaag opiniepanel is niet perse hetzelfde als de Nederlandse kiezer. Zij corrigeren voor factoren als leeftijd e.d. maar wanneer je het uit splitst naar partij gaat deze vlieger niet op.

De actiever VVDer die zich voor zo een panel aan meldt (je moet er voor inschrijven) wil gewoon een bruin avontuur. Die wil de democratie en de gelijkheid de nek omdraaien. De status quo is nooit rechts genoeg, er zit geen limiet en stop op.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 18:13:45 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 18:15:26 #86
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679329
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het EenVandaag opiniepanel is niet perse hetzelfde als de Nederlandse kiezer.

De actiever VVDer die zich voor zo een panel aan meldt wil gewoon een bruin avontuur. Die wil de democratie en de gelijkheid de nek omdraaien. De status quo is nooit rechts genoeg, er zit geen limiet op.
Maar dan zou je verwachten dat die kiezer nog wat verder naar rechts opschuift en naar JA21 of DNA, maar dat doen ze blijkbaar ook niet echt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 29 april 2026 @ 18:16:19 #87
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220679336
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik vind het wel frappant, het coalitieakkoord kan niet veel meer VVD uitstralen dan het huidige.
En D66.
Op sociaal-economisch terrein is D66 vermoedelijk rechtser dan de VVD.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220679362
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:15 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Maar dan zou je verwachten dat die kiezer nog wat verder naar rechts opschuift en naar JA21 of DNA, maar dat doen ze blijkbaar ook niet echt.
Forum groeit wel behoorlijk in de peilingen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220679373
.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:15 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Maar dan zou je verwachten dat die kiezer nog wat verder naar rechts opschuift en naar JA21 of DNA, maar dat doen ze blijkbaar ook niet echt.
De zetelpeiling wordt gedaan door Verian (N=1241).

Het peilen van meningen is hun opiniepanel (N=21434). Daar moet je je voor aanmelden. Ik vind het op het randje van misleiding zitten, want zo een uitkomst beïnvloedt de meningsvorming (anchoring)

Voor wat betreft de overgangen in kiezers:
https://eenvandaag.avrotr(...)selen-kiezers-160084

VVD wint een zetel van D66 (schande!). Ze verliezen een zetel aan JA21 en een halve zetel per partij aan CDA, FvD, 50plus en geen voorkeur.

Bij elkaar min twee zetels. Wat klopt met de peiling.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 18:22:43 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 18:21:28 #90
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679375
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Forum groeit wel behoorlijk in de peilingen.
Die trekken volgens mij vooral veel bij PVV weg.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220679376
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:12 schreef Klopkoek het volgende:
De actiever VVDer die zich voor zo een panel aan meldt (je moet er voor inschrijven) wil gewoon een bruin avontuur. Die wil de democratie en de gelijkheid de nek omdraaien. De status quo is nooit rechts genoeg, er zit geen limiet en stop op.
Beetje NASCAR racen maar dan tegengesteld.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220679385
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Beetje NASCAR racen maar dan tegengesteld.
Die snap ik niet... Leg uit.
pi_220679390
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Die snap ik niet... Leg uit.
Daar rijd je alleen maar naar links.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220679415
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Daar rijd je alleen maar naar links.
Bij NASCAR kom je uiteindelijk altijd weer op hetzelfde punt uit. Het is geen oneindige bocht naar links.

Daarom begreep ik dit dus ook niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 18:29:22 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 18:29:37 #95
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679425
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Bij NASCAR kom je uiteindelijk altijd weer op hetzelfde punt uit. Het is geen oneindige bocht naar links.

Daarom begreep ik dit dus ook niet.
Niet als je steeds halverwege crasht natuurlijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220679431
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:29 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niet als je steeds halverwege crasht natuurlijk.
Wat in Nederland langzaam crasht is de democratie (en betrouwbare feiten). Helaas niet de VVD...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 18:32:27 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 18:33:19 #97
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220679436
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik kan me wel voorstellen dat als je partij op een bizarre manier faalt, je het vertrouwen kwijtraakt. Het is alleen een beetje gek dat de VVD daar in de peilingen niet voor wordt gestraft.
De VVD wordt nooit gestraft in de peilingen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220679454
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
De VVD wordt nooit gestraft in de peilingen.
Het gaat om de hypotheek en ongestraft 'inbrekers' in elkaar slaan. Of er ook nog goed beleid wordt gevoerd komt op het tweede plan, het algemeen belang.

Natuurlijk is 20 zetels (bij De Hond 15 zetels) wel een redelijk dieptepunt voor hen. Zo laag hebben ze zelden gestaan.

Dat betekent dat ook bij een rechtse coalitie zij niet de lakens uitdelen (voor zover individuele opportunisten het clubgevoel iets interesseert).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 18:37:51 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 18:43:17 #99
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679482
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
De VVD wordt nooit gestraft in de peilingen.
Ik ben stiekem een beetje jaloers dat ze er gewoon mee wegkomen terwijl PvdA bij eigen incompetentie die altijd in drievoud in de peiling terug kan zien.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 29 april 2026 @ 18:46:16 #100
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220679500
D66 maakte opnieuw de cynische fout om voor rechts te kiezen.
Het leert traag en is voor dat al eerder afgestraft.
  woensdag 29 april 2026 @ 18:46:50 #101
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220679507
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik ben stiekem een beetje jaloers dat ze er gewoon mee wegkomen terwijl PvdA bij eigen incompetentie die altijd in drievoud in de peiling terug kan zien.
Inhoudelijk kun je vanalles van ze vinden, maar politiek bedrijven hebben ze onmiskenbaar verstand van.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220679515
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik ben stiekem een beetje jaloers dat ze er gewoon mee wegkomen terwijl PvdA bij eigen incompetentie die altijd in drievoud in de peiling terug kan zien.
Dat komt dan direct in drievoud in de media terecht, op NPO1 en SBS primetime, met Oudkerk en Verbeet als gewillige duiders.
pi_220679524
quote:
15s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
Inhoudelijk kun je vanalles van ze vinden, maar politiek bedrijven hebben ze onmiskenbaar verstand van.
Grote budgetten voor hun focusgroepjes e.d. Dat scheelt. Dan nog: meer dan een derde van de zetels eraf onder Yesilgoz.
pi_220679529
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:46 schreef spapaars het volgende:
D66 maakte opnieuw de cynische fout om voor rechts te kiezen.
Het leert traag en is voor dat al eerder afgestraft.
Er was geen andere keuze en zeker geen keuze waar het CDA aan mee wilde werken.
pi_220679545
quote:
15s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
Inhoudelijk kun je vanalles van ze vinden, maar politiek bedrijven hebben ze onmiskenbaar verstand van.
Ik denk ook dat de idealen van PvdA kiezers (goed doen voor anderen, zorgen voor iedereen) er sneller voor zorgen dat je kiezers teleur stelt dan de idealen van de VVD (zo veel mogelijk vrijheid, vooral voor ondernemers) doen.
  woensdag 29 april 2026 @ 18:51:51 #106
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220679546
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Er was geen andere keuze en zeker geen keuze waar het CDA aan mee wilde werken.
Het is momenteel met de CDA ook een minderheidskabinet.
pi_220679551
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Er was geen andere keuze en zeker geen keuze waar het CDA aan mee wilde werken.
Ze hadden zich net zo hard als de VVD kunnen opstellen, ik denk dat CDA toch graag GLPvdA er bij had gehad, zeker tot aan het kerstreces (daarna is Bontenbal echt heel erg gaan geloven dat een minderheidskabinet het ideale kabinet is, het meest democratisch).
pi_220679576
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik vind het wel frappant, het coalitieakkoord kan niet veel meer VVD uitstralen dan het huidige.
Zal wel een moment opname zijn maar een streng asielbeleid wat 1 van de speerpunten was van de VVD red het niet.

PN kan tot op heden redelijk bijsturen op de plannen (aow/box3) en die zien natuurlijk ook graag strengere asielwetgeving falen.
pi_220679583
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze hadden zich net zo hard als de VVD kunnen opstellen, ik denk dat CDA toch graag GLPvdA er bij had gehad, zeker tot aan het kerstreces (daarna is Bontenbal echt heel erg gaan geloven dat een minderheidskabinet het ideale kabinet is, het meest democratisch).
Dan hadden ze nu misschien nog wel meer zetels verloren aan BBB, JA21, 50 plus

https://eenvandaag.avrotr(...)selen-kiezers-160084

(Hoewel de Ipsos peiling dan weer wel enig verloop van CDA naar Pro laat zien, CDA verliest daar meer aan links dan aan rechts - groot vraagteken hoe betrouwbaar en 'neutraal' Verian is)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 18:59:06 ]
pi_220679595
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:57 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Zal wel een moment opname zijn maar een streng asielbeleid wat 1 van de speerpunten was van de VVD red het niet.

PN kan tot op heden redelijk bijsturen op de plannen (aow/box3) en die zien natuurlijk ook graag strengere asielwetgeving falen.
Pertinent niet waar (jij en MoreDakka blijven het proberen).

Ze willen het Migratiepact invoeren, het enige waar ze op tegen waren was het opsluiten van kinderen in gevangenissen.

PRO ziet juist het liefste soepel asielbeleid, zonder al die hapsnap noodopvang, zodat eindelijk eens rust komt en ook van integratie iets terecht komt (steeds maar weer heen en weer slepen met vluchtelingen is niet goed voor de integratie en latere kansen op werk).

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 19:02:30 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 19:01:28 #111
236264 crew  capricia
pi_220679599
Ik geloof dat op dit moment het potentieel voor de VVD ter rechter zijde ligt.

Kan me zo voorstellen dat ze dus verder naar rechts willen opschuiven.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 19:02:25 #112
236264 crew  capricia
pi_220679604
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Pertinent niet waar (jij en MoreDakka blijven het proberen).

Ze willen het Migratiepact invoeren, het enige waar ze op tegen waren was het opsluiten van kinderen in gevangenissen.
Maar dat is toch ook onderdeel van het migratiepact?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220679613
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar dat is toch ook onderdeel van het migratiepact?
Nee, dat had het kabinet Schoof er als nationale kop in geschoven. De "aanvullende nationale maatregelen" waar Bontenbal het telkens over had.
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 19:05:23 #114
236264 crew  capricia
pi_220679623
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nee, dat had het kabinet Schoof er als nationale kop in geschoven. De "aanvullende nationale maatregelen" waar Bontenbal het telkens over had.
Okay. Dus de uitzet-hubs van het EU migratiepact gelden niet voor uitgeprocedeerde gezinnen met kinderen. Die krijgen een uitzondering of zo?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 29 april 2026 @ 19:05:47 #115
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220679626
Migratie oplossen is dodelijk voor de extreem-rechtse partijen,
Dus dat gaat niet gebeuren.
pi_220679681
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:01 schreef capricia het volgende:
Ik geloof dat op dit moment het potentieel voor de VVD ter rechter zijde ligt.

Kan me zo voorstellen dat ze dus verder naar rechts willen opschuiven.
Dat zou toch extreem cynisch zijn, politiek bedrijven met als hoofddoel je partij groter te laten worden. Waar je potentieel zit zou totaal onbelangrijk moeilijk zijn, waar je wil dat het land heen gaat zou het allerbelangrijkste moeten zijn.

Ik zal partijen die om opportunische redenen andere standpunten aannemen nooit begrijpen, daarom begrijp ik ook niets van het huidige D66.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 19:17:51 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 19:19:04 #117
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679692
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:
Ik zal partijen die om opportunische redenen andere standpunten aannemen nooit begrijpen, daarom begrijp ik ook niets van het huidige D66.
Dat doen ze ook niet echt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220679805
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat doen ze ook niet echt.
D66 met hun asielstandpunt, bijvoorbeeld.

Ik ben meer van Mirjam Bikker, die na de gemeenteraadsverkiezingen zei: als onze standpunten en idealen nu minder populair zijn, dan gaan we met minder verder, maar we veranderen onze idealen niet.
  woensdag 29 april 2026 @ 19:38:12 #119
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679821
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 met hun asielstandpunt, bijvoorbeeld.

Ik ben meer van Mirjam Bikker, die na de gemeenteraadsverkiezingen zei: als onze standpunten en idealen nu minder populair zijn, dan gaan we met minder verder, maar we veranderen onze idealen niet.
Hebben ze hun asielstandpunten echt veranderd? Volgens mij hebben ze (Jetten) tijdens de campagne alleen een steviger toon aangeslagen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220679831
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hebben ze hun asielstandpunten echt veranderd? Volgens mij hebben ze (Jetten) tijdens de campagne alleen een steviger toon aangeslagen.
Ze hebben hun standpunten in hun programma aangepast. Ik mag toch aannemen dat je je programma meent, anders ben je als partij nog cynischer dan ik al dacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 19:39:39 ]
pi_220679845
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
waar je wil dat het land heen gaat zou het allerbelangrijkste moeten zijn.

Vroeger had ik daar nog wel geloof in. Tegenwoordig zitten de meesten er toch voor hunzelf en een garandeert tof baantje als burgemeester.
pi_220679882
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:40 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Vroeger had ik daar nog wel geloof in. Tegenwoordig zitten de meesten er toch voor hunzelf en een garandeert tof baantje als burgemeester.
Nee, dat is gewoon niet waar. De meeste politici zijn idealisten. Nog steeds. Alleen de partijtoppen, die zijn teveel in het belang van hun partij zijn geloven, ipv het belang van het land.
pi_220679903
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is gewoon niet waar. De meeste politici zijn idealisten. Nog steeds. Alleen de partijtoppen, die zijn teveel in het belang van hun partij zijn geloven, ipv het belang van het land.
Ik weet het niet. Zo'n iemand als Jesse Klaver die niet eens een studie heeft afgerond en dan zo'n geweldig salaris heeft. Ik heb het idee dat dat alleen maar in de politiek kan en voor veel ook een drijfveer is.
  woensdag 29 april 2026 @ 19:50:14 #124
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679917
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:48 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ik weet het niet. Zo'n iemand als Jesse Klaver die niet eens een studie heeft afgerond en dan zo'n geweldig salaris heeft. Ik heb het idee dat dat alleen maar in de politiek kan en voor veel ook een drijfveer is.
Klaver heeft gewoon zijn hbo afgerond.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220679923
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:48 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ik weet het niet. Zo'n iemand als Jesse Klaver die niet eens een studie heeft afgerond en dan zo'n geweldig salaris heeft. Ik heb het idee dat dat alleen maar in de politiek kan en voor veel ook een drijfveer is.
Hij heeft gewoon een HBO studie (Social Work) afgerond, zijn master is hij inderdaad vanwege zijn (deels politieke) werk mee gestopt.
pi_220679949
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Pertinent niet waar (jij en MoreDakka blijven het proberen). .

PRO ziet juist het liefste soepel asielbeleid


PRO stemde tegen het Europese asiel- en migratiepact en de bijbehorende Nederlandse wetgeving, met als voornaamste reden dat het pact detentie van kinderen bij de grens mogelijk maakt.
Opluchting over sneuvelen wet: Toen de asielwetten van minister Faber in april 2026 in de Eerste Kamer sneuvelden (of op losse schroeven kwamen te staan), toonden PRO en andere oppositiepartijen zich opgelucht.
pi_220679988
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:54 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Opluchting over sneuvelen wet: Toen de asielwetten van minister Faber in april 2026 in de Eerste Kamer sneuvelden (of op losse schroeven kwamen te staan), toonden PRO en andere oppositiepartijen zich opgelucht.
Wetten waar iedere kenner en iedere specialist tegen is, waar advocaten, rechters en RvS voor waarschuwen. Mag het dat je opgelucht bent als dergelijke troep wordt weggestemd?

Wetten waarbij iedere barmhartige persoon in Nederland strafbaar kon worden, dat vond jij een goed idee?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:02:13 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 20:06:18 #128
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220680031
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wetten waar iedere kenner en iedere specialist tegen is, waar advocaten, rechters en RvS voor waarschuwen. Mag het dat je opgelucht bent als dergelijke troep wordt weggestemd?

Wetten waarbij iedere barmhartige persoon in Nederland strafbaar kon worden, dat vond jij een goed idee?
Sterker nog, zelfs Van Weel vond het een slectht plan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220680065
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klaver heeft gewoon zijn hbo afgerond.
Je hebt gelijk, maar met alle respect, dat is echt een van de makkelijkste opleidingen die er is. Je mag wel meer verwachten van een partijvoorzitter. In het bedrijfsleven was die nooit zo hoog opgeklommen, maar in de politiek kan het. Daar verbaas ik mij altijd over. En wat ik zeg, eenmaal een goed baantje en je bent altijd van werk verzekerd in die ons kent ons wereld. Dus ik geloof absoluut dat heel veel er alleen maar voor zichzelf zitten.
pi_220680069
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is gewoon niet waar. De meeste politici zijn idealisten. Nog steeds. Alleen de partijtoppen, die zijn teveel in het belang van hun partij zijn geloven, ipv het belang van het land.
Ik moet zeggen dat ik bij een aantal politici/partijen het idealisme moeilijk kan ontdekken.

Dat is niet omdat ik het er mee oneens ben: bij SGP, FvD (ondanks het verzaken van elke vergadering en de wachtgeldcarousel) en CDA zie ik echt wel idealisme. Op hun eigen manier.

Bij JA21 en PVV vind ik dat moeilijk.

VVD is al zo lang aan de macht dat het allerlei opportunisten en nihilisten aan trekt en vanzelf gaat het dan allemaal stinken en corrumperen. Verder terug in de geschiedenis: Bolkestein was op zijn manier een idealist, Hans Wiegel niet. PJ Oud was een idealist, Van Riel niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:11:34 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:16:03 #131
236264 crew  capricia
pi_220680103
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zou toch extreem cynisch zijn, politiek bedrijven met als hoofddoel je partij groter te laten worden. Waar je potentieel zit zou totaal onbelangrijk moeilijk zijn, waar je wil dat het land heen gaat zou het allerbelangrijkste moeten zijn.

Ik zal partijen die om opportunist redenen andere standpunten aannemen nooit begrijpen, daarom begrijp ik ook niets van het huidige D66.
Daarom is de CU ook veel meer een getuigenispartij. Die geven veel meer prioriteit aan het meer 'rechtlijnig' uitdragen van eigen ideologische beginselen, vaak religieus of principiëel, boven regeringsdeelname.

Hoeft helemaal niet perse religieus te zijn trouwens.
Partij vd Dieren is ook zo'n partij.

Het tegenovergestelde is een machtspartij, of een bestuurderspartij. Die willen echt wel regeringsdeelname. Machtspartijen zijn bereid om veel meer "water bij de wijn" te doen. Ze leveren een deel van hun idealen in, om maar mee te kunnen regeren.


In Nederland worden partijen als de VVD, het CDA en de PvdA als machtspartijen gezien. Dus ik ben benieuwd hoe de fusie met GroenLinks zich hierin laat zien.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:16:54 #132
236264 crew  capricia
pi_220680108
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat ik bij een aantal politici/partijen het idealisme moeilijk kan ontdekken.

Dat is niet omdat ik het er mee oneens ben: bij SGP, FvD (ondanks het verzaken van elke vergadering en de wachtgeldcarousel) en CDA zie ik echt wel idealisme. Op hun eigen manier.

Bij JA21 en PVV vind ik dat moeilijk.

VVD is al zo lang aan de macht dat het allerlei opportunisten en nihilisten aan trekt en vanzelf gaat het dan allemaal stinken en corrumperen. Verder terug in de geschiedenis: Bolkestein was op zijn manier een idealist, Hans Wiegel niet. PJ Oud was een idealist, Van Riel niet.
Wat vind je van de zichtbaarheid van het CDA in de huidige coalitie ? En welk idealisme staan ze dan voor?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220680109
quote:
10s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:09 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, maar met alle respect, dat is echt een van de makkelijkste opleidingen die er is. Je mag wel meer verwachten van een partijvoorzitter. In het bedrijfsleven was die nooit zo hoog opgeklommen, maar in de politiek kan het. Daar verbaas ik mij altijd over. En wat ik zeg, eenmaal een goed baantje en je bent altijd van werk verzekerd in die ons kent ons wereld. Dus ik geloof absoluut dat heel veel er alleen maar voor zichzelf zitten.
Jij haalt Klaver eruit maar dat is toch echt niet het beste voorbeeld (heeft bij het CNV ervaring met leidinggeven).

Je kunt zulke dingen ook over mavoklant Wilders en zelfs Baudet zeggen (heeft de doctorstitel cadeau gekregen). Baudet heeft overal brokken achter gelaten.

Yesilgoz sleepte zichzelf door de universiteit doordat haar vader bijles van Frank Bovenkerk regelde. Is verder alleen maar beleidsmedewerker geweest.

Specifiek Klaver eruit pikken is gewoon niet het beste voorbeeld. Is wel een goed voorbeeld van een sociale stijger trouwens.

Timmermans had veruit het beste CV en de beste kwalificaties (alleen Bontenbal kwam in de buurt) maar werd juist daarom niet gepruimd. Acht talen, leiding gegeven aan honderden Brusselse ambtenaren, dat is verdacht.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:18:25 ]
pi_220680112
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Daarom is de CU ook veel meer een getuigenispartij. Die geven veel meer prioriteit aan het meer 'rechtlijnig' uitdragen van eigen ideologische beginselen, vaak religieus of principiëel, boven regeringsdeelname.

Hoeft helemaal niet perse religieus te zijn trouwens.
Partij vd Dieren is ook zo'n partij.

Het tegenovergestelde is een machtspartij, of een bestuurderspartij. Die willen echt wel regeringsdeelname. Machtspartijen zijn bereid om veel meer "water bij de wijn" te doen. Ze leveren een deel van hun idealen in, om maar mee te kunnen regeren.


In Nederland worden partijen als de VVD, het CDA en de PvdA als machtspartijen gezien. Dus ik ben benieuwd hoe de fusie met GroenLinks zich hierin laat zien.
Water bij de wijn doen na verkiezingen om mee te regeren: helemaal prima. Ik zit momenteel zelf in dat proces. Dat is wat anders dan je eigen standpunten veranderen om meer kiezers binnen te halen. Sterker: dat is een verschil van dag en nacht. Dat moet je niet door elkaar halen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:18:07 ]
pi_220680123
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Jij haalt Klaver eruit maar dat is toch echt niet het beste voorbeeld (heeft bij het CNV ervaring met leidinggeven).

Je kunt zulke dingen ook over mavoklant Wilders en zelfs Baudet zeggen (heeft de doctorstitel cadeau gekregen). Baudet heeft overal brokken achter gelaten.

Yesilgoz sleepte zichzelf door de universiteit doordat haar vader bijles van Frank Bovenkerk regelde. Is verder alleen maar beleidsmedewerker geweest.

Specifiek Klaver eruit pikken is gewoon niet het beste voorbeeld. Is wel een goed voorbeeld van een sociale stijger trouwens.

Timmermans had veruit het beste CV en de beste kwalificaties (alleen Bontenbal kwam in de buurt) maar werd juist daarom niet gepruimd. Acht talen, leiding gegeven aan honderden Brusselse ambtenaren, dat is verdacht.
Ik ben het met je eens. Er zijn nog veel (betere ) voorbeelden. Die 3 neem ik ook niet serieus hoor.
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:20:31 #136
236264 crew  capricia
pi_220680126
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Water bij de wijn doen na verkiezingen om mee te regeren: helemaal prima. Ik zit momenteel zelf in dat proces. Dat is wat anders dan je eigen standpunten veranderen om meer kiezers binnen te halen. Sterker: dat is een verschil van dag en nacht. Dat moet je niet door elkaar halen.
Dat wordt nu net D66 verweten: voor de verkiezingen hard op migratie en na de verkiezingen niet meer zo.

Ik heb liever dat partijen voor de verkiezingen duidelijk maken waar ze voor staan.
Dat met coalitievorming het geven en nemen is, dat snapt iedereen hopelijk wel.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 29 april 2026 @ 20:23:51 #137
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220680149
Lijkt me overigens belangrijker wat je kunt dan wat je hebt afgerond, ik heb collega's die middelbare school dropouts waren maar beter in onze stiel waren dan ik.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220680151
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat wordt nu net D66 verweten: voor de verkiezingen hard op migratie en na de verkiezingen niet meer zo.

Ik heb liever dat partijen voor de verkiezingen duidelijk maken waar ze voor staan.
Dat met coalitievorming het geven en nemen is, dat snapt iedereen hopelijk wel.
D66 is voor en na verkiezingen hard op migratie, dat is net wat ik ze verwijt. Want het past niet bij hun idealen, ze deden dit puur om de grootste te worden. Partijbelang boven landsbelang.
pi_220680154
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Daarom is de CU ook veel meer een getuigenispartij. Die geven veel meer prioriteit aan het meer 'rechtlijnig' uitdragen van eigen ideologische beginselen, vaak religieus of principiëel, boven regeringsdeelname.

Hoeft helemaal niet perse religieus te zijn trouwens.
Partij vd Dieren is ook zo'n partij.

Het tegenovergestelde is een machtspartij, of een bestuurderspartij. Die willen echt wel regeringsdeelname. Machtspartijen zijn bereid om veel meer "water bij de wijn" te doen. Ze leveren een deel van hun idealen in, om maar mee te kunnen regeren.

In Nederland worden partijen als de VVD, het CDA en de PvdA als machtspartijen gezien. Dus ik ben benieuwd hoe de fusie met GroenLinks zich hierin laat zien.
Pvda is natuurlijk gewoon overgenomen. Weinig meer met een fusie te maken.
pi_220680159
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat wordt nu net D66 verweten: voor de verkiezingen hard op migratie en na de verkiezingen niet meer zo.
Inhoudelijk is het hard op (asiel)migratie. Het Cohen-beleid was restrictief en wordt nog restrictiever.

Binnenkort gaat D66 gewoon voor de implementatiewet stemmen, waar ze Van de Brink op zijn ogen geloven dat heus niet zoveel kinderen zullen worden opgesloten.

Het is enkel beeldvorming om die implementatiewet, met nationale koppen erbij, niet 'hard' zou zijn.

Zo gaan Telegraaf, JA21 en PVV het ongetwijfeld proberen te verkopen (geesten alvast rijp maken...) maar is gelul.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:25:56 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:27:27 #141
236264 crew  capricia
pi_220680166
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 is voor en na verkiezingen hard op migratie, dat is net wat ik ze verwijt. Want het past niet bij hun idealen, ze deden dit puur om de grootste te worden. Partijbelang boven landsbelang.
Dan is D66 dus hard op weg om een machtspartij te worden (of is het al). En geen getuigenispartij (zoals de SGP, CU, PvdD) die haar idealen voorop stelt. Al is D66 natuurlijk wel zo begonnen.

Voor de VVD zie ik heel veel ruimte qua zetels op rechts. En ik kan me niet voorstellen dat ze dat zelf ook niet doorhebben.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220680167
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:24 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Pvda is natuurlijk gewoon overgenomen. Weinig meer met een fusie te maken.
Door PvdA'ers? Want als GLPvdA kiezers iets te klagen hebben, is dat klimaat en milieu volledig zijn verdwenen van de hoofdlijnen van de partij.
pi_220680174
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan is D66 dus hard op weg om een machtspartij te worden (of is het al). En geen getuigenispartij (zoals de SGP, CU, PvdD) die haar idealen voorop stelt. Al is D66 natuurlijk wel zo begonnen.

Voor de VVD zie ik heel veel ruimte qua zetels op rechts. En ik kan me niet voorstellen dat ze dat zelf ook niet doorhebben.
Maar nogmaals: jij haalt compromissen sluiten en standpunten veranderen door elkaar. Sorry, maar dat is toch wel de kern van politiek.
  woensdag 29 april 2026 @ 20:28:43 #144
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220680177
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:24 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Pvda is natuurlijk gewoon overgenomen. Weinig meer met een fusie te maken.
Onzin, PvdA en GroenLinks waren al tijden dezelfde partij met een ander logo'tje.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220680178
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:24 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Pvda is natuurlijk gewoon overgenomen. Weinig meer met een fusie te maken.
Het is meer zo dat PvdA terminaal was (dit gaat met het CDA ook gebeuren) en GroenLinks nu het oude PvdA programma heeft overgenomen.

Inhoudelijk is het voor 95% PvdA (één van de redenen van de fusie; stemwijzers met volledig dezelfde antwoorden).

Frappant blijft hoe dan één adem altijd Kati Piri en Gaza erbij wordt gesleept, maar die is dus van de PvdA.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:31:20 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:31:00 #146
236264 crew  capricia
pi_220680194
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar nogmaals: jij haalt compromissen sluiten en standpunten veranderen door elkaar. Sorry, maar dat is toch wel de kern van politiek.
Dat kun je vinden. En dat snap ik ook wel, vanuit jouw idealen.
Maar dat er hierin een verschil is tussen machtspartijen en getuigenispartijen is wel iets essentieels. En als de VVD meer naar rechts op zou schuiven, wil helemaal niet zeggen dat ze meteen al hun idealen verkwanselen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220680212
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het is meer zo dat PvdA terminaal was (dit gaat met het CDA ook gebeuren) en GroenLinks nu het oude PvdA programma heeft overgenomen.

Inhoudelijk is het voor 95% PvdA (één van de redenen van de fusie; stemwijzers met volledig dezelfde antwoorden).

Frappant blijft hoe dan één adem altijd Kati Piri en Gaza erbij wordt gesleept, maar die is dus van de PvdA.
Als ze niet zo ontzettend pro asiel/Islam waren had ik een stem nog overwogen ook.
  woensdag 29 april 2026 @ 20:33:02 #148
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220680213
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan is D66 dus hard op weg om een machtspartij te worden (of is het al). En geen getuigenispartij (zoals de SGP, CU, PvdD) die haar idealen voorop stelt. Al is D66 natuurlijk wel zo begonnen.

Voor de VVD zie ik heel veel ruimte qua zetels op rechts. En ik kan me niet voorstellen dat ze dat zelf ook niet doorhebben.
D66 is altijd een bestuurspartij geweest, nooit een getuigenispartij. Dat was het hele idee van D66, dat bestuurlijk/technocratisch pragmatisme.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220680233
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat kun je vinden. En dat snap ik ook wel, vanuit jouw idealen.
Maar dat er hierin een verschil is tussen machtspartijen en getuigenispartijen is wel iets essentieels. En als de VVD meer naar rechts op zou schuiven, wil helemaal niet zeggen dat ze meteen al hun idealen verkwanselen.
Nee, dat is niet het verschil tussen machtspartijen en getuigenispartijen.

Het verschil is dat een getuigenispartij ná verkiezingen nog tegen compromissen is. Dit heeft niks met compromissen te maken. En dit veranderen van standpunten om kiezers te werven is in de Nederlandse politiek ook ongekend, we kenden dit vooral uit Amerika.
pi_220680235
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:31 schreef capricia het volgende:
En als de VVD meer naar rechts op zou schuiven, wil helemaal niet zeggen dat ze meteen al hun idealen verkwanselen.
VVD is altijd al de rechtervleugel geweest van de Europese liberale partijfamilie. Je kunt bij verdere verrechtsing en in het vaarwater komen van FvD en PVV af vragen of je daar nog wel thuis hoort.

Nog los van dat je als langdurige bestuurderspartij gewoon maar door gaat met het salonfähig maken van deze flank, terwijl je tegelijkertijd Pro om principiële redenen uit sluit (wordt D66 de volgende?).

In Duitsland en Frankrijk weten ze wel beter. Zelfs Bart de Wever snapt het t.o.v. Vlaams Belang.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:35:36 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:35:07 #151
236264 crew  capricia
pi_220680241
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
D66 is altijd een bestuurspartij geweest, nooit een getuigenispartij. Dat was het hele idee van D66, dat bestuurlijk/technocratisch pragmatisme.
Zo zijn ze natuurlijk niet begonnen. Ze hadden veel meer idealen en kroonjuwelen. Kennelijk is dat in de loop der jaren anders geworden. Verkocht voor de macht.
En met het leveren van de premier, hebben ze ook water bij de wijn moeten doen.

Of hoe zie jij dan?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 29 april 2026 @ 20:36:00 #152
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220680252
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is niet het verschil tussen machtspartijen en getuigenispartijen.

Het verschil is dat een getuigenispartij ná verkiezingen nog tegen compromissen is. Dit heeft niks met compromissen te maken. En dit veranderen van standpunten om kiezers te werven is in de Nederlandse politiek ook ongekend, we kenden dit vooral uit Amerika.
Vooral uit Scandinavie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220680268
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Zo zijn ze natuurlijk niet begonnen. Ze hadden veel meer idealen en kroonjuwelen. Kennelijk is dat in de loop der jaren anders geworden. Verkocht voor de macht.
En met het leveren van de premier, hebben ze ook water bij de wijn moeten doen.

Of hoe zie jij dan?
Natuurlijk moesten ze water bij de wijn doen ná verkiezingen, maar daar heeft ook niemand het nu over. Haal dat eens niet steeds door elkaar.
  woensdag 29 april 2026 @ 20:38:59 #154
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220680278
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Zo zijn ze natuurlijk niet begonnen. Ze hadden veel meer idealen en kroonjuwelen. Kennelijk is dat in de loop der jaren anders geworden. Verkocht voor de macht.
En met het leveren van de premier, hebben ze ook water bij de wijn moeten doen.

Of hoe zie jij dan?
Het hele idee van D66 was juist het post-ideologische, D66 is bij uitstek geen getuigenispartij.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:39:09 #155
236264 crew  capricia
pi_220680281
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
VVD is altijd al de rechtervleugel geweest van de Europese liberale partijfamilie. Je kunt bij verdere verrechtsing en in het vaarwater komen van FvD en PVV af vragen of je daar nog wel thuis hoort.

Nog los van dat je als langdurige bestuurderspartij gewoon maar door gaat met het salonfähig maken van deze flank, terwijl je tegelijkertijd Pro om principiële redenen uit sluit (wordt D66 de volgende?).

In Duitsland en Frankrijk weten ze wel beter. Zelfs Bart de Wever snapt het t.o.v. Vlaams Belang.
En binnen de VVD hebben ze natuurlijk ook altijd een veel conservatievere rechtervleugel gehad. Als je daar meer aandacht aan geeft als partij, is het niet zo dat je opeens al je idealen te grabbel gooit.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220680306
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:33 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Als ze niet zo ontzettend pro asiel/Islam waren had ik een stem nog overwogen ook.
Ze zijn helemaal niet pro Islam. In grote steden waar ze besturen stellen ze limieten aan moskeegeluid. Op gronden waar erfpacht van toepassing is mogen moskeeën heel weinig doen.

Het CDA en CU hebben zelfs een klacht in gediend over niet genoeg religie faciliteren in Amsterdam.

Zo wees Koyuncu op de hulp die de gemeente geeft bij de huisvesting van religieuze scholen.

“Ja!”, reageerde Groot Wassink meteen. “Maar dat komt door Artikel 23 van de Grondwet. Dat artikel is mij een doorn in het oog. Religieuze instellingen hebben zelf een plicht voor huisvesting te zorgen. Dat is geen taak van de staat. Artikel 23 is een raar uitvloeisel van de schoolstrijd.”

Principieel bezwaar
CDA’er Lochtenberg deed een tweede poging. “Het belang van religieuze instellingen is groot. U helpt toch ook buurthuizen een plek in de stad te vinden, dan kan dat hier toch ook?”

“Dat kan ook,” erkende Groot Wassink. “Maar dat wil ik niet.”

https://www.parool.nl/ams(...)ens-helpen~beb22983/

In de kern is het een seculiere partij.

Pro Asiel is het ook niet. Het huidige Cohen-beleid is restrictief. Het ontbreekt aan de uitvoering (met 20 jaar VVD op dat dossier). Verdere EU-aanscherping van beleid wordt gewoon gesteund.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:43:04 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:42:08 #157
236264 crew  capricia
pi_220680311
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk moesten ze water bij de wijn doen ná verkiezingen, maar daar heeft ook niemand het nu over. Haal dat eens niet steeds door elkaar.
Dat is nog altijd een keuze.
Om voor de macht te gaan en een bepaalde hoeveelheid water bij de wijn te doen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220680366
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:39 schreef capricia het volgende:

[..]
En binnen de VVD hebben ze natuurlijk ook altijd een veel conservatievere rechtervleugel gehad. Als je daar meer aandacht aan geeft als partij, is het niet zo dat je opeens al je idealen te grabbel gooit.
Die rechtervleugel concurreerde toen met de rechtervleugel van het CDA (inclusief het christelijke sausje), en was niet dominant. Dus blijf je binnen de vangrails van de Liberale Internationale.

Dat is wat anders dan concurreren met FvD en beweren "we hebben de afgelopen periode een gematigder Forum gezien".

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:47:57 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:48:55 #159
236264 crew  capricia
pi_220680386
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:24 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Pvda is natuurlijk gewoon overgenomen. Weinig meer met een fusie te maken.
Als je heel cynisch kijkt, volgen politieke partijen natuurlijk ook de wet van Darwin:
It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.

Partijen die zich het snelst aanpassen aan veranderende omstandigheden qua kiezers, hebben het meeste succes. Daarom vinden mensen vaak dat Rutte geen kleur had als premier. En zat ie er wel het langste. En heeft de PvdA wel redelijk de boot gemist.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220680411
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ze zijn helemaal niet pro Islam. In grote steden waar ze besturen stellen ze limieten aan moskeegeluid. Op gronden waar erfpacht van toepassing is mogen moskeeën heel weinig doen.

Het CDA en CU hebben zelfs een klacht in gediend over niet genoeg religie faciliteren in Amsterdam.

Zo wees Koyuncu op de hulp die de gemeente geeft bij de huisvesting van religieuze scholen.

“Ja!”, reageerde Groot Wassink meteen. “Maar dat komt door Artikel 23 van de Grondwet. Dat artikel is mij een doorn in het oog. Religieuze instellingen hebben zelf een plicht voor huisvesting te zorgen. Dat is geen taak van de staat. Artikel 23 is een raar uitvloeisel van de schoolstrijd.”

Principieel bezwaar
CDA’er Lochtenberg deed een tweede poging. “Het belang van religieuze instellingen is groot. U helpt toch ook buurthuizen een plek in de stad te vinden, dan kan dat hier toch ook?”

“Dat kan ook,” erkende Groot Wassink. “Maar dat wil ik niet.”

https://www.parool.nl/ams(...)ens-helpen~beb22983/

In de kern is het een seculiere partij.

Pro Asiel is het ook niet. Het huidige Cohen-beleid is restrictief. Het ontbreekt aan de uitvoering (met 20 jaar VVD op dat dossier). Verdere EU-aanscherping van beleid wordt gewoon gesteund.
Maar ze ontkennen wel dat er problemen zijn met het inburgeren van Islamitische mensen. De PVV en FVD gaan veel te ver, maar het niet erkennen dat er problemen zijn met de Islam is weer het andere uiterste. En dat staat mij dus niet aan van GL. Erken het op zijn minst. En dan nog dat geslijm met al die gesponsorde Hamas optochten in het land en dat domme gezever dat geen mens illegaal is. Nee geen mens is in de basis illegaal, maar er komen hier wel criminelen en moordenaars binnen. Natuurlijk zijn die illegaal. Dus daarom geen stem van mij. Al ben ik het met meer punten eens dan de VVD.
pi_220680418
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is nog altijd een keuze.
Om voor de macht te gaan en een bepaalde hoeveelheid water bij de wijn te doen.
Ja, natuurlijk.

Maar dat is een logische keus, een keus die hoort bij een coalitiestelsel.

Je standpunten aanpassen om mee stemmen te trekken en zo je idealen verkwanselen is echt totaal wat anders.
pi_220680421
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat wordt nu net D66 verweten: voor de verkiezingen hard op migratie en na de verkiezingen niet meer zo.

Ik heb liever dat partijen voor de verkiezingen duidelijk maken waar ze voor staan.
Dat met coalitievorming het geven en nemen is, dat snapt iedereen hopelijk wel.
Ze hebben gewoon voor het Europees migratiepact gestemd, dat zijn behoorlijk harde wetten. Dit was gewoon rommel.
pi_220680532
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:51 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Maar ze ontkennen wel dat er problemen zijn met het inburgeren van Islamitische mensen.
Waar doen ze dat? Er zijn in het algemeen problemen met inburgeren en integreren.

quote:
De PVV en FVD gaan veel te ver, maar het niet erkennen dat er problemen zijn met de Islam is weer het andere uiterste.
Een hele godsdienst over één kam scheren gaat veel te ver, en bovendien is FvD daar dubbel in. Om zieltjes te winnen is Baudet letterlijk 'pro Islam' ("fantastische godsdienst") in zijn filmpjes op een manier dat Klaver nooit zal doen. De Telegraaf zou dan ontploffen. Zou Klaver zeggen "de Islam is fantastisch" dan weet Vandaag Inside er wel raad mee.

FvD heeft van Trump af gekeken dat je tegen verschillende bubbels een andere boodschap kan afsteken.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 21:04:38 ]
pi_220680734
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat doen ze ook niet echt.
D66 is het opportunisme ten top. Ze hebben geen visie, geen echte principes, en elk standpunt is per verkiezing inwisselbaar.

Kroonjuwelen en holle retoriek over een verkozen burgemeester, en de stem aan het volk per referendum. Nieuwe verkiezingen? Tien nieuwe punten van Pechtold in 2006, tien nieuwe steden van Jetten in 2025. Wat maakt het allemaal uit. De ene verkiezing pleiten we voor regenboogzebrapaden op praktisch elke straathoek, en de andere verkiezing kunnen we er opeens geen één meer zien.

Een verkiezing of twee geleden gingen we dwars door het glazenplafond met het nieuwe leiderschap. Hip, een strak jasje, gewerkt voor Shell, mijmeren over wie die mensen nu eigenlijk zijn in een docu. Ook een glansrijke carrière in het Midden-Oosten voor de VN met nu als klap op de vuurpijl gedegen advies aan de uiterst succesvolle Vredesraad van Trump op het gebied van Israël-Palestina.

Dat terwijl tijdens die verkiezingen een tante uit Limburg stond te oreren over de wekelijkse gehaktbal in verkiezingstijd. Slim is anders. Ware het niet dat deze doorsnee dame uit Limburg eigenhandig SheDecides opzette in tijden van de waanzin van Trump. Iedereen die ergens een naald in het afgestofte breipakket kan vinden zou in principe dwars door die semi-feministische ballon van nieuw leiderschap heen moeten kunnen prikken. Ere wie ere toekomt. Dit blijkt in de praktijk toch lastiger dan gedacht.

Idem dito met een goedlachse Jetten.
pi_220680821
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:25 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
D66 is het opportunisme ten top. Ze hebben geen visie, geen echte principes, en elk standpunt is per verkiezing inwisselbaar.
Nu de democratie zo opzichtig wordt aangevallen is enig opportunisme niet verkeerd.

Dat D66 laveert in hun standpunten herken ik wel, alleen is die visie er wel (sinds 1998, later aangevuld met 'richtingaanwijzers'). Of ze zich eraan houden is iets anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 21:37:24 ]
pi_220680847
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Waar doen ze dat? Er zijn in het algemeen problemen met inburgeren en integreren.
[..]
Een hele godsdienst over één kam scheren gaat veel te ver, en bovendien is FvD daar dubbel in. Om zieltjes te winnen is Baudet letterlijk 'pro Islam' ("fantastische godsdienst") in zijn filmpjes op een manier dat Klaver nooit zal doen. De Telegraaf zou dan ontploffen. Zou Klaver zeggen "de Islam is fantastisch" dan weet Vandaag Inside er wel raad mee.

FvD heeft van Trump af gekeken dat je tegen verschillende bubbels een andere boodschap kan afsteken.
Nee dat is niet waar. Het is geen hele godsdienst, maar het zijn gewoon feiten dat ze oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit, zich lastiger aanpassen. En die andere punten die ik noemde blijf ik ook blij. Heb ook echt veel gereisd en je moet niet teveel Islam willen. Het is en blijft een zeer dominante en achterhaald geloof voor Westerse landen. En hoe dominanter ze worden, hoe meer ze willen. Dat heeft de geschiedenis in bepaalde landen wel laten zien. Daar mag je best voorzichtig en kritisch op zijn.
pi_220680878
Bekijk deze YouTube-video

WNL is aan het hakken op D66. Door deze gaslobbyist vermomd als deskundige.
pi_220680897
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:41 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Nee dat is niet waar. Het is geen hele godsdienst, maar het zijn gewoon feiten dat ze oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit, zich lastiger aanpassen. En die andere punten die ik noemde blijf ik ook blij. Heb ook echt veel gereisd en je moet niet teveel Islam willen. Het is en blijft een zeer dominante en achterhaald geloof voor Westerse landen. En hoe dominanter ze worden, hoe meer ze willen. Dat heeft de geschiedenis in bepaalde landen wel laten zien. Daar mag je best voorzichtig en kritisch op zijn.
Het percentage moslims schommelt al 30 jaar tussen de 4 en de 6% in Nederland, waar ben je nu bang voor? De islam groeit duidelijk niet. Van die 4 tot 6%, gaat nog eens meer dan de helft nooit naar een moskee, die zijn het alleen in naam.
pi_220680911
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:41 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Nee dat is niet waar. Het is geen hele godsdienst, maar het zijn gewoon feiten dat ze oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit, zich lastiger aanpassen. En die andere punten die ik noemde blijf ik ook blij. Heb ook echt veel gereisd en je moet niet teveel Islam willen. Het is en blijft een zeer dominante en achterhaald geloof voor Westerse landen. En hoe dominanter ze worden, hoe meer ze willen. Dat heeft de geschiedenis in bepaalde landen wel laten zien. Daar mag je best voorzichtig en kritisch op zijn.
De Islam is maar 5-6% in Nederland en blijft stabiel. Van hen is een groter deel dan gemiddeld laagopgeleid en met weinig toegang tot de geijkte kanalen om invloed uit te oefenen. Dat is verre van "dominant".

Inmiddels zitten we wel op een punt dat van de 'Westerse beschaving' steeds minder over blijft. Dankzij al die conservatieve islamhaters (nou ja, afhankelijk van het publiek zijn Trump en Baudet ook de grootste fans).

Dat Westen moet heel snel eens goed naar zichzelf kijken. Als er straks weer rokende puinhopen en miljoenen doden zijn zoals tussen 1870 en 1945 dan trekt 'de Islam' mooi een lange neus.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 21:50:55 ]
pi_220680920
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het percentage moslims schommelt al 30 jaar tussen de 4 en de 6% in Nederland, waar ben je nu bang voor? De islam groeit duidelijk niet. Van die 4 tot 6%, gaat nog eens meer dan de helft nooit naar een moskee, die zijn het alleen in naam.
Niet helemaal waar. Onder de jeugd al 15%. Die statistieken zeggen natuurlijk wat meer. En het probleem in Engeland/Zweden is al groter.
pi_220680929
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De Islam is maar 5-6% in Nederland en blijft stabiel. Van hen is een groter deel dan gemiddeld laagopgeleid en met weinig toegang tot de geijkte kanalen om invloed uit te oefenen. Dat is verre van "dominant".

Inmiddels zitten we wel op een punt dat van de 'Westerse beschaving' steeds minder over blijft. Dankzij al die conservatieve islamhaters (nou ja, afhankelijk van het publiek zijn Trump en Baudet ook de grootste fans).

Dat Westen moet heel snel eens goed naar zichzelf kijken. Als er straks weer rokende puinhopen en miljoenen doden zijn zoals tussen 1870 en 1945 dan trekt 'de Islam' mooi een lange neus.
De Westerse cultuur verdwijnt sowieso nog wel een keer ben ik bang. Alle hoofdsteden en veel grote steden zijn al een grote open vuilnisbelt. Voortplanting stagneert en neemt toe onder de andere culturen.Tjah.
pi_220680956
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:53 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
De Westerse cultuur verdwijnt sowieso nog wel een keer ben ik bang. Alle hoofdsteden en veel grote steden zijn al een grote open vuilnisbelt. Voortplanting stagneert en neemt toe onder de andere culturen.Tjah.
Dit is 100% niet waar. Wierd Duk praat.

https://nl.linkedin.com/p(...)eb&utm_campaign=copy

'Grote Steden' zijn veel gewilder geworden om in te wonen dan in de periode 1965-1985 (of breder getrokken: 1960-2000).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 22:00:29 ]
pi_220681003
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:50 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Niet helemaal waar. Onder de jeugd al 15%. Die statistieken zeggen natuurlijk wat meer. En het probleem in Engeland/Zweden is al groter.
We zien in de islam een hoge verlating, mensen die in hun jeugd zich moslim noemen en later niet meer. Dus nee, dat zegt weinig.

Maar verder: hoeveel moslims ken jij persoonlijk? Ik ken of kende er diverse, enkele tientallen, en allemaal zou ik ze graag als buurman of collega hebben. Vredelievend, denkend aan anderen, minder egoïstisch dan de gemiddelde Nederlander.
pi_220681273
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit is 100% niet waar. Wierd Duk praat.

https://nl.linkedin.com/p(...)eb&utm_campaign=copy

'Grote Steden' zijn veel gewilder geworden om in te wonen dan in de periode 1965-1985 (of breder getrokken: 1960-2000).
Turken zijn sowieso prima volk. Istanbul ook een van de tofste steden waar ik ooit geweest ben. Marokkanen zijn natuurlijk niet degene die we nu binnenhalen. Ze komen nu echt uit ieder 3e wereldland.
pi_220681302
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 22:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
We zien in de islam een hoge verlating, mensen die in hun jeugd zich moslim noemen en later niet meer. Dus nee, dat zegt weinig.

Maar verder: hoeveel moslims ken jij persoonlijk? Ik ken of kende er diverse, enkele tientallen, en allemaal zou ik ze graag als buurman of collega hebben. Vredelievend, denkend aan anderen, minder egoïstisch dan de gemiddelde Nederlander.
Ken er genoeg hier. Een netter dan de ander. Maar dat heb je met Nederlanders ook. Maar ik zie ze iets te vaak slecht in het nieuws, daar gaat het mij meer om. Waar zie je dat van die verlating? De meiden die op mijn school Moslim waren mochten er echt niet even zo uitstappen hoor. Wel lieve dames trouwens. Van de een op andere dag hadden ze een hoofddoek, want moest van paps en ze waren nu ''volwassen''.
pi_220681338
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 22:51 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Turken zijn sowieso prima volk. Istanbul ook een van de tofste steden waar ik ooit geweest ben. Marokkanen zijn natuurlijk niet degene die we nu binnenhalen. Ze komen nu echt uit ieder 3e wereldland.
Nee.
twitter


https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)mst-buiten-nederland
  donderdag 30 april 2026 @ 08:35:04 #177
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220681884
quote:
De migranten die de overtocht kunnen betalen aan de mensensmokkelaars is slechts een klein deel van de migranten

teruggaan is er bij hen niet bij, het gaat vaak om geleend geld
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220682408
Wat je ook telkens weer ziet is dat de groep verafschuwde migranten wat op schuift. Eerst waren het de Surinamers, toen de Turken en Marokkanen, nu niet nader genoemde "derde wereldlanden".
pi_220682487
In het eerste kwartaal van 2026 zijn er in Nederland bijna 6.000 eerste asielaanvragen gedaan. Dat is een stijging van 33% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2025.


De toename komt vooral door een sterke groei van aanvragen van mensen met een ‘onbekende nationaliteit’ (ruim 1.100 aanvragen). Dit betreft grotendeels personen uit de Palestijnse gebieden. Omdat Nederland Palestina niet als staat erkent, worden zij vaak niet als stateloos geregistreerd maar met onbekende nationaliteit. Veel van hen hebben al een verblijfsrecht in Griekenland.
.
Daarnaast steeg het aantal aanvragen uit Somalië en Soedan, terwijl het aantal aanvragen van Syriërs juist daalde.


https://www.nrc.nl/nieuws(...)tionaliteit-a4926610

Blijf het heel apart vinden dat er kennelijk nog steeds asiel gehopt wordt. Arabieren met verblijfsrecht in Griekenland doen gewoon een extra aanvraag in Nederland.
pi_220682502
https://www.trouw.nl/reli(...)che-mensen~bc5014e9/

Klinkt als een leuk rechts en conservatief opleidingkje op de Uni Leiden.
pi_220682558
quote:
Ja leuk. Je eigen doelpalen neerzetten. Wat te denken van alle mensen uit het midden oosten en dan nog de grote doelgroep die zogenaamd geen nationaliteit hebben. Dat moet niet eens kunnen.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)tionaliteit-a4926610
  donderdag 30 april 2026 @ 12:15:32 #182
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220682653
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 10:18 schreef Klopkoek het volgende:
Wat je ook telkens weer ziet is dat de groep verafschuwde migranten wat op schuift. Eerst waren het de Surinamers, toen de Turken en Marokkanen, nu niet nader genoemde "derde wereldlanden".
Surinamers dat kan niet want Suriname is een ander land, krijgen geen werkvergunning hier en zwemmen is te ver

Turken en Marokkanen krijgen ook geen werkvergunning

Andere Afrikaanse landen dat zijn mensen die kost wat kost naar Europa willen ,
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220682743
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 10:30 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.trouw.nl/reli(...)che-mensen~bc5014e9/

Klinkt als een leuk rechts en conservatief opleidingkje op de Uni Leiden.
Niets mis mee.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220682802
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Niets mis mee.
Waarmee je weer eens bewijst dat jij een cynisch reactionair-conservatief bent en geen liberaal.

Dit project komt uit de koker van Kinneging en Spruyt. "Niets mis mee."

Ze werken samen met het St. Johns College in de VS. Laten die nu net wel de afgelopen twee decennia zijn mee gegroeid met de tijd (dus ook twintigste eeuwse denkers erin en vrouwelijke denkers).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 12:45:48 ]
pi_220682829
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 11:18 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ja leuk. Je eigen doelpalen neerzetten. Wat te denken van alle mensen uit het midden oosten en dan nog de grote doelgroep die zogenaamd geen nationaliteit hebben. Dat moet niet eens kunnen.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)tionaliteit-a4926610
Komt omdat Nederland geen Palestijnen erkent. Het zijn ook geen Israëlische burgers (daar zorgen ze uiterst rechtse Netanyahu regeringen wel voor) dus een onbekende nationaliteit ja.

"Ze komen nu echt uit ieder derde wereldland" is gewoon niet waar. De grote stromen zijn maar van een paar landen.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 12:49:59 #186
236264 crew  capricia
pi_220682836
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Komt omdat Nederland geen Palestijnen erkent. Het zijn ook geen Israëlische burgers (daar zorgen ze uiterst rechtse Netanyahu regeringen wel voor) dus een onbekende nationaliteit ja.

"Ze komen nu echt uit ieder derde wereldland" is gewoon niet waar. De grote stromen zijn maar van een paar landen.
"Veel van hen hebben al een verblijfsrecht in Griekenland."
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220682837
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Niets mis mee.
Vertel eens: waarom is er niks mis mee? Antidemocratische gedachtevorming is top? "Ik hecht aan het verschil tussen man en vrouw" (als antwoord op ontbreken vrouwelijke denkers) is top?

Het gelul over Leiden als linkse universiteit kan iig in de prullenbak.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 12:50:43 ]
pi_220682838
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:44 schreef Klopkoek het volgende:
Waarmee je weer eens bewijst dat jij een cynisch reactionair-conservatief bent en geen liberaal.
Verschrikkelijke conservatief, die Tocqueville ja.

quote:
Ze werken samen met het St. Johns College in de VS. Laten die nu net wel de afgelopen twee decennia zijn mee gegroeid met de tijd (dus ook twintigste eeuwse denkers erin en vrouwelijke denkers).
Dus het is fout omdat het goed is?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220682839
Nationalistische betutteling over (verplicht) de Nederlandse vlag hijsen bij schoolgebouwen hoger onderwijs

quote:
Voorgesteld 1 april 2026
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
verzoekt de regering te bewerkstelligen dat iedere hogeschool en/of
universiteit de Nederlandse vlag hijst op en/of bij hun gebouwen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Claassen]
Download de motie
De uitgesproken nationalisten waren voor (49) de rest was tegen .
Dus verworpen.

twitter


[ Bericht 21% gewijzigd door Bluesdude op 30-04-2026 12:59:59 ]
pi_220682860
quote:
10s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:50 schreef nostra het volgende:
Dus het is fout omdat het goed is?
Het is fouter dan de conservatieven in de VS. St. John is een conservatief en behoudend instituut maar zelfs die zijn mee gegroeid met de tijd (20e eeuw, vrouwen, zelfs een paar van kleur). De Kinneging sekte vertikt dat.

"Ik hecht aan het verschil tussen man en vrouw"
"Geen democratie maar aristocratie"


Nostra: niets mis mee. Echt liberaal.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 13:01:09 ]
pi_220682873
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:49 schreef capricia het volgende:

[..]
"Veel van hen hebben al een verblijfsrecht in Griekenland."
Ja dus? Heeft niks te maken met de claim dat migranten tegenwoordig overal vandaan komen, uit elk derdewereldland.

Er is in Europa een verdeelsleutel afgesproken. Als mensen in Griekenland thuishoren dan moeten ze daar terug heen.
pi_220682881
quote:
10s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:09 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, maar met alle respect, dat is echt een van de makkelijkste opleidingen die er is. Je mag wel meer verwachten van een partijvoorzitter. In het bedrijfsleven was die nooit zo hoog opgeklommen, maar in de politiek kan het. Daar verbaas ik mij altijd over. En wat ik zeg, eenmaal een goed baantje en je bent altijd van werk verzekerd in die ons kent ons wereld. Dus ik geloof absoluut dat heel veel er alleen maar voor zichzelf zitten.
Dat is natuurlijk onzin. het bedrijfsleven is geen afspiegeling van de samenleving en hoeft dat ook niet te zijn. Dus de eeuwige dooddoener van "in het bedrijfsleven zou dit nooit gebeuren" gaat hier helemaal niet op. (En klopt 90% van de tijd dat hij gebruikt wordt ook helemaal niet want bij veel bedrijven is er vaak ook van alles aan de hand).

De politiek daarentegen zou wel een afspiegeling van de maatschappij moeten zijn waar iedereen, ongeacht je afkomst of opleidingsniveau, een kans zou moeten hebben om aan mee te doen. Het zou ook een lekkere boodschap zijn aan een groot gedeelte van Nederland zijn als er tegen ze gezegd wordt: "Nee, je mag wel stemmen want dat staat nou eenmaal in de grondwet maar je mag geen kamerlid of partijleider worden want je opleidingsniveau is niet hoog genoeg of je hebt de verkeerde HBO studie gevolgd"
pi_220682893
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:50 schreef Bluesdude het volgende:
Nationalistische betutteling over (verplicht) de Nederlandse vlag hijsen bij schoolgebouwen hoger onderwijs
[..]
Download de motie
De uitgesproken nationalisten waren voor (49) de rest was tegen .
Dus verworpen.
Minder regels! Kettingzaag! Geen micro-management vanuit Den Haag!

(JA21 stemt vóór de vlaggenmotie)
pi_220682919
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Minder regels! Kettingzaag! Geen micro-management vanuit Den Haag!

(JA21 stemt vóór de vlaggenmotie)
Welk maatschappelijk voordeel zien die nationalisten in dat vlag hijsen op hogeronderwijsgebouwen?
pi_220682972
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Niets mis mee.
https://pascalinstitute.com/nl/onze-mensen/

Opvallend veel mensen daar die ook banden met het Orban kliekje/universiteit hadden of hebben (zoals Melvin Schut). Hoog SGP gehalte in dat rijtje. Arjo Klamer is de enige excuus-linkse in het rijtje. Het zijn echte liberalen zoals hun voorbeeld Rod Dreher! "Niets mis mee"!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 13:18:05 ]
  donderdag 30 april 2026 @ 13:17:17 #196
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220682976
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 13:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Welk maatschappelijk voordeel zien die nationalisten in dat vlag hijsen op hogeronderwijsgebouwen?
Dat doene ze in de you staid at nights toch ook? En daar gaat het hoger onderwijs als een dolle! _O-
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 13:18:12 #197
236264 crew  capricia
pi_220682982
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja dus? Heeft niks te maken met de claim dat migranten tegenwoordig overal vandaan komen, uit elk derdewereldland.

Er is in Europa een verdeelsleutel afgesproken. Als mensen in Griekenland thuishoren dan moeten ze daar terug heen.
Het is gewoon heel opmerkelijk dat mensen met verblijfsrecht in Griekenland hier ook nog allerlei aanvragen denken te kunnen indienen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220683019
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 11:18 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ja leuk. Je eigen doelpalen neerzetten. Wat te denken van alle mensen uit het midden oosten en dan nog de grote doelgroep die zogenaamd geen nationaliteit hebben. Dat moet niet eens kunnen.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)tionaliteit-a4926610
Je tast volledig in het duister. Och arme...

quote:
Het gaat daarbij voornamelijk om mensen uit de Palestijnse gebieden, die niet worden gezien als stateloos, vertelt CBS-hoofdsocioloog Tanja Traag. De staat Palestina wordt vooralsnog niet erkend door Nederland. Landen als Frankrijk, Zweden, Spanje, Ierland en Noorwegen hebben dat wel gedaan. De nationaliteit die de IND bij de eerste aanvraag registreert is echter voorlopig en kan later nog worden veranderd naar een definitieve nationaliteit.
Dus je pleit ervoor om de staat Palestina zo snel mogelijk te erkennen? Heb je eindelijk wat duidelijkheid omtrent de nationaliteit van die asielzoekers.

Nee, dat zal natuurlijk wel weer niet.

Weg ermee, terug naar hun eigen land, Palestina, Israel, Griekenland. Probleem opgelost. De Grieken hebben notabene de Palestijnse staat erkend en ze zijn daar al netjes opgevangen. Laat ze het zelf maar oplossen ergens op Rhodos. Net als de Belgische buren van Vlaams Belang woedend om dit soort onrecht.

Er wordt aan gewerkt door Van Weel.

quote:
De minister brengt tijdens zijn bezoek aan Griekenland ook een bezoek aan een door Nederland gefinancierde shelter voor jonge Griekse statushouders. Daarnaast wordt een bezoek gebracht aan de Evros-grensregio. Daar gaat hij in gesprek met medewerkers van de Europese grensbewakingsdienst Frontex en bezoekt hij het registratie- en opvangcentrum Fylakio om met eigen ogen te zien hoe Griekenland zich voorbereidt op de nieuwe grensprocedure onder het Pact.
We leveren wapens aan Israel, het tuig zonder nationaliteit komt via Turkije richting Griekenland over de Evros, en daar mag de Griekse grensbewaking het oplossen, en Van Weel zag dat het goed was.

quote:
Het rapport van Frontex leest als een horrorverslag. Op basis van uitvoerig onderzoek beschrijft het Europees grensagentschap hoe een groep van 61 mensen, onder wie minstens 11 minderjarigen en verschillende gezinnen, gewelddadig werden aangepakt. Nadat ze de Evros waren overgestoken werd de groep migranten op een veldweg opgewacht door drie Griekse officieren van de grenswacht en tientallen gemaskerde mannen in burgerkledij.

De gemaskerde mannen, omschreven door slachtoffers als ‘huurlingen’ of ‘paramilitairen’ van Afghaanse afkomst, vielen de groep aan met messen, stokken, schoten in de lucht en plaatsten messen op de keel van mensen die in paniek raakten. Mannen moesten zich uitkleden tot enkel ondergoed, op de grond zitten en vervolgens met samengebonden handen geknield blijven zitten. Terwijl werden ze geschopt, geslagen en vernederd.

Vrouwen vroegen expliciet om door de aanwezige vrouwelijke Griekse officier te worden gefouilleerd, maar werden in plaats daarvan door gemaskerde mannen seksueel geïntimideerd en betast. Ook de kinderen werden niet gespaard, getuigenissen beschrijven dat ze even hard werden geslagen als volwassenen. Frontex bevestigt ook dat meerdere kinderen PTSD vertonen: ze tekenen donker geklede mannen en proberen dit trauma te verwerken.

De groep hun gsm’s werden afgenomen en leeggehaald, geld, juwelen en documenten verdwenen rechtstreeks in de zakken van de aanvallers en de vluchtelingen hun bagage werd in vuilniszakken gegooid. Daarna werden mannen, vrouwen en kinderen in donkere, overvolle busjes gepropt en naar de rivier gereden. Daar werden ze onder toezicht van een Griekse officier in kleine rubberbootjes gezet en in verschillende groepen terug naar Turkije gestuurd.

Mensen werden van de bootjes in het water gegooid, waarbij er zelfs iemand zijn hoofd onder water werd gehouden met de bedoeling hem te verdrinken. Hoewel de Griekse autoriteiten de feiten ontkennen bevestigt het Frontex onderzoek hun betrokkenheid. De Griekse autoriteiten hielden toezicht tijdens alle cruciale fases van de operatie, van de onderschepping tot het transport en aan de rivier en gaven daarbij de instructies.
Wanneer sturen wij onze grensbewaking om de Grieken te ondersteunen? Of onderhandelen we ons op een uiterst calvinistische manier overal onderuit.
pi_220683026
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 13:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is gewoon heel opmerkelijk dat mensen met verblijfsrecht in Griekenland hier ook nog allerlei aanvragen denken te kunnen indienen.
Op papier lijkt er dan een hoge instroom maar blijven zullen ze hier niet. Als het goed is wordt de keten ontlast.

Het kan natuurlijk dat je bij meerdere landen een aanvraag doet.
  donderdag 30 april 2026 @ 15:09:32 #200
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220683600
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 13:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Op papier lijkt er dan een hoge instroom maar blijven zullen ze hier niet. Als het goed is wordt de keten ontlast.

Het kan natuurlijk dat je bij meerdere landen een aanvraag doet.
ze moeten aan het werk gaan
dus geen voorrang op een woning en gelijk een leuke uitkering

Dat ze weer terug gaan dat geloof ik niet zo

quote:
VVD-minister over statushouders: ‘
Niet uitkering, maar baan moet standaard zijn’
Driekwart van de statushouders zijn na drie jaar nog niet aan het werk.

Minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie) geeft bij Goedemorgen Nederland aan dat hij daar verandering in wil brengen door een proef met zogenoemde startbanen uit te breiden naar 88 gemeenten.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 15:10:38 #201
236264 crew  capricia
pi_220683609
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 13:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Op papier lijkt er dan een hoge instroom maar blijven zullen ze hier niet. Als het goed is wordt de keten ontlast.

Het kan natuurlijk dat je bij meerdere landen een aanvraag doet.
Volgens mij is dat niet de bedoeling. Dat je in diverse eu landen een aanvraag indient en gaat afwachten welke land het soepelst is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220683663
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 13:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Op papier lijkt er dan een hoge instroom maar blijven zullen ze hier niet. Als het goed is wordt de keten ontlast.

Het kan natuurlijk dat je bij meerdere landen een aanvraag doet.
Nee, dat mag expliciet niet. Maar de EU handhaaft dat niet en heeft dat ook nooit gedaan. Landen als Griekenland mogen lekker in de stront zakken.
pi_220683781
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:50 schreef Bluesdude het volgende:
Nationalistische betutteling over (verplicht) de Nederlandse vlag hijsen bij schoolgebouwen hoger onderwijs
[..]
Download de motie
De uitgesproken nationalisten waren voor (49) de rest was tegen .
Dus verworpen.

[ x ]
Het is natuurlijk wel een treurige motie maar aan de andere kant is het wel handig om een beetje nationalisme te introduceren.
De tweede kamer vraagt straks een Bontenbal bommenbelasting, de dienstplicht (kindermoord en slavernij) wordt zachtjes opnieuw geopperd. We willen miljarden in defensie stoppen en extra personeel.

Misschien is het dan wel slim om het nationalisme een beetje aan te wakkeren om maar een beeld te geven waarvoor je het doet.

Of verwachten we straks dat iemand zich dood laat schieten in een loopgraaf voor Ursula uit Brussel.
pi_220683802
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 13:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is gewoon heel opmerkelijk dat mensen met verblijfsrecht in Griekenland hier ook nog allerlei aanvragen denken te kunnen indienen.
Waarom niet, niemand houdt ze tegen.
In het ergste geval wordt je aanvraag afgewezen en verblijf je hier gewoon alsnog.
pi_220683806
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:50 schreef Bluesdude het volgende:
Nationalistische betutteling over (verplicht) de Nederlandse vlag hijsen bij schoolgebouwen hoger onderwijs
[..]
Download de motie
De uitgesproken nationalisten waren voor (49) de rest was tegen .
Dus verworpen.

[ x ]
Vele malen logischer dan het hijsen van de Palestijnse vlag bij de TU.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 15:47:05 #206
236264 crew  capricia
pi_220683821
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Waarom niet, niemand houdt ze tegen.
In het ergste geval wordt je aanvraag afgewezen en verblijf je hier gewoon alsnog.
En je dan afvragen waarom mensen steeds rechtser gaan stemmen. Wat doen we onszelf toch aan.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220683886
twitter


Ter Apel ligt voortaan in Gelderland! _O_
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220683904
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:47 schreef capricia het volgende:

[..]
En je dan afvragen waarom mensen steeds rechtser gaan stemmen. Wat doen we onszelf toch aan.
Dat afgewezen asielzoekers terug moeten vindt de PvdA en GroenLinks al heel lang. Daar hoef je niet rechts voor te stemmen. Het is 'rechts' geweest die hier zelf een puinhoop van heeft gemaakt.

Een deel van de uitgeprocedeerden vertrekt gewoon:
https://nieuwscheckers.nl(...)galiteit-verdwijnen/

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 16:03:58 ]
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 16:03:30 #209
5428 crew  miss_sly
pi_220683905
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:00 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]

Ter Apel ligt voortaan in Gelderland! _O_
Ze hadden ook vreselijk slechte AI-generated plaatjes en teksten. Echt te triest voor woorden. Ik hoop dat het echt op niets uitdraait en drie man en een paardenkop hierop af komt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220683918
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ze hadden ook vreselijk slechte AI-generated plaatjes en teksten. Echt te triest voor woorden. Ik hoop dat het echt op niets uitdraait en drie man en een paardenkop hierop af komt.
Of er komt geen hond opdagen, of het wordt Elsfest V2.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 16:06:30 #211
236264 crew  capricia
pi_220683922
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ze hadden ook vreselijk slechte AI-generated plaatjes en teksten. Echt te triest voor woorden. Ik hoop dat het echt op niets uitdraait en drie man en een paardenkop hierop af komt.
Als er mensen op af komen, gaat het gewoon weer allerlei ongeregeldheden opleveren. Zucht.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 16:06:37 #212
236264 crew  capricia
pi_220683923
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:05 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Of er komt geen hond opdagen, of het wordt Elsfest V2.
Dit dus.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 16:07:45 #213
5428 crew  miss_sly
pi_220683929
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:05 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Of er komt geen hond opdagen, of het wordt Elsfest V2.
Elsfest V2 in 12 steden lijkt me wel een waar drama. Die relschoppers kunnen toch niet in 12 steden tegelijk zijn?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220684053
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Als er mensen op af komen, gaat het gewoon weer allerlei ongeregeldheden opleveren. Zucht.
Het leger inzetten.

Schieten op knieschijven.

Knuppel in de nek door burgerpatrouilles, als eigendom van anderen wordt gesloopt.
  donderdag 30 april 2026 @ 16:59:51 #215
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220684152
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:00 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]

Ter Apel ligt voortaan in Gelderland! _O_
stom wijf
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220684174
Zo trots op Nederland vlagvlagvlagvlagvlag en dan niet kunnen zpellen en een 1 voor topo. Love it.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220684179
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 12:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Komt omdat Nederland geen Palestijnen erkent. Het zijn ook geen Israëlische burgers (daar zorgen ze uiterst rechtse Netanyahu regeringen wel voor) dus een onbekende nationaliteit ja.

"Ze komen nu echt uit ieder derde wereldland" is gewoon niet waar. De grote stromen zijn maar van een paar landen.
Alsof het allemaal Palestijnen zijn. Wees niet zo naïef joh. Iedereen kan dat excuus nu gebruiken en ene beetje slimme gelukszoeker doet dat ook en krijgt dat wel te horen van zijn adviseur. Want ja er zit een enorm verdienmodel achter de asielstroom. En wat hierboven al gezegd is. Zelfs als ze al in veilige landen zijn proberen ze het hier alsnog. Omdat het leven hier heerlijk is qua sociale voorzieningen. Neem het ze niet eens kwalijk. Had hetzelfde gedaan als ik de kans had. Maar dat niet willen ze is gewoon heel naïef/ dom. En dat staat mij tegen van PRO.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:05:54 #218
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220684189
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:00 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]

Ter Apel ligt voortaan in Gelderland! _O_
Ter Apeldoorn
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220684192
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Elsfest V2 in 12 steden lijkt me wel een waar drama. Die relschoppers kunnen toch niet in 12 steden tegelijk zijn?
Mocht er uberhaupt een hond op afkomen, dan denk ik dat het wat geconcentreerd is in Den Haag of Amsterdam.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 17:21:10 #220
236264 crew  capricia
pi_220684259
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ter Apeldoorn
_O-
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 30 april 2026 @ 18:03:07 #221
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220684472
quote:
10s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:04 schreef nostra het volgende:
Zo trots op Nederland vlagvlagvlagvlagvlag en dan niet kunnen zpellen en een 1 voor topo. Love it.
Geen winnaars in de loterij van het leven, nee.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220684474
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dat afgewezen asielzoekers terug moeten vindt de PvdA en GroenLinks al heel lang. Daar hoef je niet rechts voor te stemmen. Het is 'rechts' geweest die hier zelf een puinhoop van heeft gemaakt.

Een deel van de uitgeprocedeerden vertrekt gewoon:
https://nieuwscheckers.nl(...)galiteit-verdwijnen/
Bijna allemaal vertrekken ze inderdaad gewoon, maar dat past niet in het narratief van rechts.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 18:03:49 ]
pi_220684575
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bijna allemaal vertrekken ze inderdaad gewoon, maar dat past niet in het narratief van rechts.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers

Van de 21k instroom zijn er 13k vertrokken, dus max 60%.
Van die 13k zijn er maar 7.5k waarvan we het echt weten. Van de overige 5.5k weten we het niet.

Dus het percentage van van vertrek ligt ergens tussen de 35 en 60%.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 18:31:10 #224
236264 crew  capricia
pi_220684634
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:22 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers

Van de 21k instroom zijn er 13k vertrokken, dus max 60%.
Van die 13k zijn er maar 7.5k waarvan we het echt weten. Van de overige 5.5k weten we het niet.

Dus het percentage van van vertrek ligt ergens tussen de 35 en 60%.
De toename van 33% zit nu vooral in de mensen zonder nationaliteit. En dat zijn Palestijnen. Die kennelijk in meerdere landen asiel aanvragen. Ze hebben al bescherming in Griekenland. En we zien hier die toename omdat België strenger geworden is.

Ik vind dat hele asiel-gehop sws vaag. Ze hebben al bescherming in Griekenland. Wat doen ze dan hier?

quote:
Onbekende nationaliteit

• Uit de registratie van aanvragers met
een onbekende nationaliteit in AC Ter
Apel blijkt dat bijna allen een
Palestijnse achtergrond hebben.
• Een groot deel van deze aanvragers heeft eerder al bescherming gekregen
in Griekenland.
https://ind.nl/nl/documen(...)ar-voorjaar-2026.pdf
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220684702
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:31 schreef capricia het volgende:

[..]
De toename van 33% zit nu vooral in de mensen zonder nationaliteit. En dat zijn Palestijnen. Die kennelijk in meerdere landen asiel aanvragen. Ze hebben al bescherming in Griekenland. En we zien hier die toename omdat België strenger geworden is.

Ik vind dat hele asiel-gehop sws vaag. Ze hebben al bescherming in Griekenland. Wat doen ze dan hier?
[..]
https://ind.nl/nl/documen(...)ar-voorjaar-2026.pdf
Lees nog even mijn post terug voor wat verdieping.

Bescherming, goed ontvangst en warm welkom, pais en vree in Griekenland ...?
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 18:50:03 #226
236264 crew  capricia
pi_220684776
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:40 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Lees nog even mijn post terug voor wat verdieping.

Bescherming, goed ontvangst en warm welkom, pais en vree in Griekenland ...?
Het geeft wel aan hoe slecht de Dublin akkoorden werken.
Mensen die al asiel in Griekenland hebben gekregen, die dan doorreizen naar meerdere andere eu landen, om daar opnieuw een asielprocedure te starten.
En de IND moet dat dan weer geval voor geval gaan bekijken.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220684852
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:50 schreef capricia het volgende:
En de IND moet dat dan weer geval voor geval gaan bekijken.
Leve het tweestatusstelsel! Nog zo een rechtse wens...
pi_220684954
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:22 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers

Van de 21k instroom zijn er 13k vertrokken, dus max 60%.
Van die 13k zijn er maar 7.5k waarvan we het echt weten. Van de overige 5.5k weten we het niet.

Dus het percentage van van vertrek ligt ergens tussen de 35 en 60%.
Van de 21k instroom hoefde het grootste deel niet te vertrekken. Er waren maar 8100 afgewezen asielzoekers vorig jaar.
Je vergelijkt het met het verkeerde getal.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 19:16:16 ]
pi_220685029
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Leve het tweestatusstelsel! Nog zo een rechtse wens...
Het is inderdaad vrij kansloos. Je kan nu al ruiken dat de IND over een paar jaar nog veel meer overbelast is dan nu… niet alleen met dat tweestatusstelsel maar ook door het afschaffen van de permanente verblijfsvergunningen en daardoor alles elke drie jaar alles opnieuw moeten beoordelen.
Dat wordt een grote bende…
pi_220685118
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Het geeft wel aan hoe slecht de Dublin akkoorden werken.
Mensen die al asiel in Griekenland hebben gekregen, die dan doorreizen naar meerdere andere eu landen, om daar opnieuw een asielprocedure te starten.
En de IND moet dat dan weer geval voor geval gaan bekijken.
Het werkt inderdaad niet omdat landen als Nederland die amper vluchtelingen opvangen doen alsof we het zo zwaar hebben ermee als bijvoorbeeld Griekenland.
Het is ook logisch dat mensen niet in Griekenland blijven want dat land kan de aanstroom helemaal niet aan.
pi_220685152
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van de 21k instroom hoefde het grootste deel niet te vertrekken. Er waren maar 8100 afgewezen asielzoekers vorig jaar.
Je vergelijkt het met het verkeerde getal.
De instroom bij DNT moet gewoon vertrekken. Dat is niet de asielinstroom.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220685170
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:39 schreef nostra het volgende:

[..]
De instroom bij DNT moet gewoon vertrekken. Dat is niet de asielinstroom.
Een deel daarvan vertrekt zonder het de DTenV te laten weten, dus dat kan nooit 100% worden.
pi_220685180
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Het werkt inderdaad niet omdat landen als Nederland die amper vluchtelingen opvangen doen alsof we het zo zwaar hebben ermee als bijvoorbeeld Griekenland.
Het is ook logisch dat mensen niet in Griekenland blijven want dat land kan de aanstroom helemaal niet aan.
Ja, wij voldoen totaal niet aan onze Dublinverplichting qua aantallen asielzoekers, Nederland zou daar gewoon op moeten worden aangesproken.
pi_220685252
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Het geeft wel aan hoe slecht de Dublin akkoorden werken.
Mensen die al asiel in Griekenland hebben gekregen, die dan doorreizen naar meerdere andere eu landen, om daar opnieuw een asielprocedure te starten.
En de IND moet dat dan weer geval voor geval gaan bekijken.
Is gewoon schandalig dat dat mag. En er niks tegen gedaan wordt.
pi_220685271
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, wij voldoen totaal niet aan onze Dublinverplichting qua aantallen asielzoekers, Nederland zou daar gewoon op moeten worden aangesproken.
Laten we eerst eens wat andere problemen oplossen hier.
pi_220685283
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van de 21k instroom hoefde het grootste deel niet te vertrekken. Er waren maar 8100 afgewezen asielzoekers vorig jaar.
Je vergelijkt het met het verkeerde getal.
"
De instroom bestaat grotendeels uit overdrachtsdossiers van ketenpartners. DTenV krijgt de meeste dossiers vanuit de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Dit gaat vooral om vreemdelingen van wie de asielaanvraag is afgewezen. Daarnaast komt het voor dat de Politie (Nationale Politie of NP), de Zeehavenpolitie en de Koninklijke Marechaussee (KMar) vreemdelingen aantreffen die niet rechtmatig in Nederland verblijven. Ook hun dossiers worden in de regel aan de DTenV overgedragen."
pi_220685867
quote:
10s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:26 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is inderdaad vrij kansloos. Je kan nu al ruiken dat de IND over een paar jaar nog veel meer overbelast is dan nu… niet alleen met dat tweestatusstelsel maar ook door het afschaffen van de permanente verblijfsvergunningen en daardoor alles elke drie jaar alles opnieuw moeten beoordelen.
Dat wordt een grote bende…
De roep om nog hardere maatregelen worden alleen maar groter. Precies wat rechts wil.

Hier schrik ik ook van, de normloosheid van SBS6
twitter


Telegraaf, SBS6 en WNL gedragen zich zoals tijdens de jaren dertig. Ze willen de parlementaire democratie kraken. Een Trump zal Nederland niet krijgen nee, maar wel die agenda en dat project.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 21:21:34 ]
pi_220685955
Lidewij de Vos kan daar op SBS6 gewoon zeggen "er komen niet teveel mensen, er zijn al teveel mensen". Om dan vervolgens voor het stappen uit internationale verdragen te pleiten, schijt te hebben aan Brussel en "remigratie" opleggen tegen het "overschot" aan improductieven.

Kijken een half miljoen mensen naar. En Van Groningen maar lachen...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 21:33:06 ]
pi_220685980
twitter


"Wierd Duk heeft meestal gelijk", zei een zekere VVDer hier.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 21:35:41 ]
pi_220686106
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:34 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

"Wierd Duk heeft meestal gelijk", zei een zekere VVDer hier.
Remigratie staat niet gelijk aan deportaties.


Althans, als dat uit de mond zou komen van iemand anders dan de Vos. Maar remigratie moet wel bespreekbaar blijven.
  donderdag 30 april 2026 @ 21:52:11 #241
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220686118
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:50 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Remigratie staat niet gelijk aan deportaties.

Althans, als dat uit de mond zou komen van iemand anders dan de Vos. Maar remigratie moet wel bespreekbaar blijven.
Remigratie is een rechts hondenfluitje. Gewoon niet bespreekbaar. In geen enkele vorm. Gebruik daar maar gewoon andere woorden voor.
pi_220686138
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Telegraaf, SBS6 en WNL gedragen zich zoals tijdens de jaren dertig. Ze willen de parlementaire democratie kraken. Een Trump zal Nederland niet krijgen nee, maar wel die agenda en dat project.
Koekoek
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220686151
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:52 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Remigratie is een rechts hondenfluitje. Gewoon niet bespreekbaar. In geen enkele vorm. Gebruik daar maar gewoon andere woorden voor.
Nee dat is het niet. Dit is precies wat er dus mis gaat in discussies en het (maatschappelijke) debat. Zodra je woorden aanhangig gaat maken bij partijen of acties waar ze eigenlijk niks mee te maken hebben is het einde zoek.

En dat gezegd hebbende weet ik prima wat de vos en een Wilders er mee bedoelen.
  donderdag 30 april 2026 @ 21:59:54 #244
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220686184
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nee dat is het niet. Dit is precies wat er dus mis gaat in discussies en het (maatschappelijke) debat. Zodra je woorden aanhangig gaat maken bij partijen of acties waar ze eigenlijk niks mee te maken hebben is het einde zoek.

En dat gezegd hebbende weet ik prima wat de vos en een Wilders er mee bedoelen.
Ik begrijp best wat je bedoelt maar als men bijvoorbeeld de leus "From river to the sea" als antisemitisch gaat bestempelen omdat een klein deel er wat anders mee bedoelt dan moet dit op zelfde maatstaf leggen of worden de doelpalen dan weer verzet?

Ik denk dat je als rechtse politieke partij in Nederland gewoon goed moet nadenken of je dat woord wel wil gebruiken als je ook gewoon kan zeggen "vrijwillige terugkeer van mensen".
pi_220686230
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:34 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

"Wierd Duk heeft meestal gelijk", zei een zekere VVDer hier.
Meestal geeft me altijd een escape hè. Dat doen die smiechterige VVD'ers altijd.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220686250
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:50 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Remigratie staat niet gelijk aan deportaties.


Althans, als dat uit de mond zou komen van iemand anders dan de Vos. Maar remigratie moet wel bespreekbaar blijven.
Het is uit den treure gedocumenteerd op welke wijze "remigratie" door uiterst rechts wordt gebruikt en wat daarmee wordt bedoeld. Niet alleen in Nederland maar de hele wereld. Nota bene de AIVD en NCTV heeft daar opmerkingen over gemaakt.

Dat mensen het land verlaten, al dan niet financieel gunstig (niet eens zozeer een 'oprotpremie') is niet hetzelfde.

Je kunt het ook "terugkeer" noemen of "emigratie". Door specifiek over remigratie te spreken sluit je aan op een discours waar heel goed duidelijk van is wat daarmee wordt bedoeld.

Voordat dit internationaal afgesproken discours nog niet was uitgekristalliseerd had Wilders het zeker wel over "miljoenen moslims deporteren". In 2004 zei Wilders al dat van "rassenrellen" geen negatieve werking hoeft uit te gaan.


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 22:09:32 ]
pi_220686251
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De roep om nog hardere maatregelen worden alleen maar groter. Precies wat rechts wil.

Hier schrik ik ook van, de normloosheid van SBS6
[ x ]

Telegraaf, SBS6 en WNL gedragen zich zoals tijdens de jaren dertig. Ze willen de parlementaire democratie kraken. Een Trump zal Nederland niet krijgen nee, maar wel die agenda en dat project.
De T. cum suis hebben bij lange na niet de macht zoals de media die in de VS wel heeft. Geen anchor mans (Johan Derksen, c'mon), geen one man shows, geen aanwezigheid bij rally's. Kan ook niet in een niet-tweepartijenstelsel. Je hebt een beetje rechtse talkshows en een beetje linkse talkshows en dat was het dan wel. Veel kneuteriger wordt het niet snel (ik zou me eerder zorgen maken om social media in plaats van lineaire tv en dagbladen).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 22:13:39 #248
236264 crew  capricia
pi_220686293
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:59 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik begrijp best wat je bedoelt maar als men bijvoorbeeld de leus "From river to the sea" als antisemitisch gaat bestempelen omdat een klein deel er wat anders mee bedoelt dan moet dit op zelfde maatstaf leggen of worden de doelpalen dan weer verzet?

Ik denk dat je als rechtse politieke partij in Nederland gewoon goed moet nadenken of je dat woord wel wil gebruiken als je ook gewoon kan zeggen "vrijwillige terugkeer van mensen".
"Repatriëring van migranten."
Volgens mij noemt de EU dat zo. Wat overigens helemaal niet vrijwillig hoeft te zijn.
In DL en GB hebben ze het letterlijk over deportaties.

Ik vind remigratie overigens niet perse een besmet woord.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220686297
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:08 schreef nostra het volgende:

[..]
De T. cum suis hebben bij lange na niet de macht zoals de media die in de VS wel heeft.
De T. en zijn vele spinoffs zijn hier misschien wel prominenter aanwezig dan FoxNews in Amerika. FoxNews haalde lineair in de afgelopen jaren steevast minder dan 2 miljoen Amerikaanse kijkers per dag.
pi_220686315
quote:
12s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Meestal geeft me altijd een escape hè. Dat doen die smiechterige VVD'ers altijd.
Pure Liberaal die Wierd Duk! Met zijn "Rusland is geen dictatuur" en "Tommy Robinson de held van Engeland".
pi_220686320
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De T. en zijn vele spinoffs zijn hier misschien wel prominenter aanwezig dan FoxNews in Amerika. FoxNews haalde lineair in de afgelopen jaren steevast minder dan 2 miljoen Amerikaanse kijkers per dag.
De T. levert geen ministers, komt niet op partijcongressen een joelende menigte aanjagen, komt niet zijn excuses aanbieden aan Yesilgoz als een laf hondje. Macht is meer dan kijkcijfers.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220686332
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:13 schreef capricia het volgende:

[..]
"Repatriëring van migranten."
Volgens mij noemt de EU dat zo. Wat overigens helemaal niet vrijwillig hoeft te zijn.
In DL en GB hebben ze het letterlijk over deportaties.

Ik vind remigratie overigens niet perse een besmet woord.
Kleine leestips: Blood and Ruins van Overy; Dark Continent van Mazower.

Misschien valt dan ergens een kwartje.
  donderdag 30 april 2026 @ 22:20:43 #253
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220686357
Remigratie, betekent dat ook dat het zoontje van Duk met de stalen neus van een gestapolaars de grens over wordt getrapt?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 22:23:31 #254
236264 crew  capricia
pi_220686382
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Kleine leestips: Blood and Ruins van Overy; Dark Continent van Mazower.

Misschien valt dan ergens een kwartje.
Ik ben bezig met de Franse poging tot staatsgreep in april 1961. Ook heel interessant. De zogenaamde Generaalsputsch.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220686391
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:16 schreef nostra het volgende:

[..]
De T. levert geen ministers
FoxNews levert ook geen ministers hè? Het is niet zo als de geborgde zetels van LTO bij de waterschappen of voorheen de KVP (de KVP had dat geformaliseerd).

De T. weet natuurlijk dat ze voor hun rechtse projectje meerdere partijen nodig hebben. Dan nog: ten tijde van oprichting van de VVD zijn er al banden met De Telegraaf, die gratis reclame maakt en gratis advertenties af drukt. Haya van Someren - naamgever van het kaderklasje - begon als Telegraaf journalist en ga zo verder (ook zo een backbencher als Jaap Metz werd door De Telegraaf aangeboden). De twee huidige hoofdredacteuren zijn VVDers (die Ullah is echt een fluim, een echte kl**tz*k).

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 22:27:15 ]
pi_220686395
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:13 schreef capricia het volgende:

[..]
"Repatriëring van migranten."
Volgens mij noemt de EU dat zo. Wat overigens helemaal niet vrijwillig hoeft te zijn.
In DL en GB hebben ze het letterlijk over deportaties.

Ik vind remigratie overigens niet perse een besmet woord.
In de basis is het ook een heel normaal woord. Dat sommige extreme partijen het hebben gekaapt is wat anders. Maar met het woord op zichzelf is niks mis.
pi_220686469
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:59 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik begrijp best wat je bedoelt maar als men bijvoorbeeld de leus "From river to the sea" als antisemitisch gaat bestempelen omdat een klein deel er wat anders mee bedoelt dan moet dit op zelfde maatstaf leggen of worden de doelpalen dan weer verzet?

Ik denk dat je als rechtse politieke partij in Nederland gewoon goed moet nadenken of je dat woord wel wil gebruiken als je ook gewoon kan zeggen "vrijwillige terugkeer van mensen".
Daarom zegt de Vos het ook. Zoals je zelf al aangeeft is het geen goed idee een woord en de betekenis er van zo te verkwanselen dat het iets gaat betekenen dat het niet is.
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het is uit den treure gedocumenteerd op welke wijze "remigratie" door uiterst rechts wordt gebruikt en wat daarmee wordt bedoeld. Niet alleen in Nederland maar de hele wereld. Nota bene de AIVD en NCTV heeft daar opmerkingen over gemaakt.

Dat mensen het land verlaten, al dan niet financieel gunstig (niet eens zozeer een 'oprotpremie') is niet hetzelfde.

Je kunt het ook "terugkeer" noemen of "emigratie". Door specifiek over remigratie te spreken sluit je aan op een discours waar heel goed duidelijk van is wat daarmee wordt bedoeld.

Voordat dit internationaal afgesproken discours nog niet was uitgekristalliseerd had Wilders het zeker wel over "miljoenen moslims deporteren". In 2004 zei Wilders al dat van "rassenrellen" geen negatieve werking hoeft uit te gaan.

We denken er alle drie hetzelfde over in ieder geval ;)
pi_220686473
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:08 schreef nostra het volgende:

[..]
De T. cum suis hebben bij lange na niet de macht zoals de media die in de VS wel heeft. Geen anchor mans (Johan Derksen, c'mon), geen one man shows, geen aanwezigheid bij rally's. Kan ook niet in een niet-tweepartijenstelsel. Je hebt een beetje rechtse talkshows en een beetje linkse talkshows en dat was het dan wel. Veel kneuteriger wordt het niet snel (ik zou me eerder zorgen maken om social media in plaats van lineaire tv en dagbladen).
Nederland heeft nul linkse talkshows. Eva en Pauw en de Wit zijn dat zeker niet. Met hun Verweij en De Winther als vaste 'neutrale' duider onder contract.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 22:33:33 ]
pi_220686477
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:24 schreef Klopkoek het volgende:
FoxNews levert ook geen ministers hè?
Hegseth, Duffy. Daarnaast een hele rits subfiguren (ambassadeurs, Tulsi, etc.). Stuk of 20.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220686496
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:13 schreef capricia het volgende:

[..]
"Repatriëring van migranten."
Volgens mij noemt de EU dat zo. Wat overigens helemaal niet vrijwillig hoeft te zijn.
In DL en GB hebben ze het letterlijk over deportaties.

Ik vind remigratie overigens niet perse een besmet woord.
Ik dus ook niet en ik zou graag zien dat dat zo blijft. Dat dansen op dun ijs met terminologie is niet leuk.

Overigens hangt er aan deporteren wel een nare bijtoon en dat is niet raar. Al is bijvoorbeeld "een crimineel is deporteerd" een hele normale en correcte zin.
  donderdag 30 april 2026 @ 22:35:09 #261
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220686508
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Hegseth, Duffy. Daarnaast een hele rits subfiguren (ambassadeurs, Tulsi, etc.). Stuk of 20.
De T leverde bijna de MP, gelukkig werd daar een Twents stokje voor gestoken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220686517
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Hegseth, Duffy. Daarnaast een hele rits subfiguren (ambassadeurs, Tulsi, etc.). Stuk of 20.
Dit is als zeggen dat GeenStijl (destijds eigendom van de Telegraaf) mevrouw Yesilgöz heeft geleverd, en van raadslid een bekend landelijk politicus heeft gemaakt.

Of: De Telegraaf leverde informateur Plasterk.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 22:37:25 ]
pi_220686530
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit is als zeggen dat GeenStijl (destijds eigendom van de Telegraaf) mevrouw Yesilgöz heeft geleverd, en van raadslid een bekend landelijk politicus heeft gemaakt.
Werkte Dilan 10 jaar bij GS?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 22:40:04 #264
236264 crew  capricia
pi_220686560
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:33 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik dus ook niet en ik zou graag zien dat dat zo blijft. Dat dansen op dun ijs met terminologie is niet leuk.

Overigens hangt er aan deporteren wel een nare bijtoon en dat is niet raar. Al is bijvoorbeeld "een crimineel is deporteerd" een hele normale en correcte zin.
Je moet ook niet alles eufemistisch willen afdekken. Taal mag best duidelijk zijn en hoeft niet te verbloemen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220686581
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Werkte Dilan 10 jaar bij GS?
Nu doe jij net alsof een Hegseth voltijds medewerker was van FoxNews.

Af en toe een columnpje tikken of op TV opdraven (zoals Yesilgoz een aantal jaar deed, voordat de stap naar landelijk werd gezet) is geen "werken".

In dat geval was de firma Ellian - in dienst van de o zo frisse Sjah - al ruim 15 jaar voor De Telegraaf aan het "werk".

Leuk trouwens dat je het tegenwoordig continu over "Dilan" hebt, op first name basis.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 22:43:22 ]
pi_220686605
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nu doe jij net alsof een Hegseth voltijds medewerker was van FoxNews.

Af en toe een columnpje tikken of op TV opdraven (zoals Yesilgoz een aantal jaar deed, voordat de stap naar landelijk werd gezet) is geen "werken".

In dat geval was de firma Ellian - in dienst van de o zo frisse Sjah - al ruim 15 jaar voor De Telegraaf aan het "werk".

Leuk trouwens dat je het tegenwoordig continu over "Dilan" hebt, op first name basis.
Hegseth is ook geen combat veteran, maar wordt wel gezien als militaire bolleboos.

Hij is overigens wel veteraan. Maar dat is iets anders.
pi_220686607
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De T leverde bijna de MP, gelukkig werd daar een Twents stokje voor gestoken.
Ha! Dat wilde ik net ook schrijven!

Het bereik van de T. en spinoffs is hoogstwaarschijnlijk stukken groter dan FoxNews in Amerika. Gecorrigeerd voor inwoneraantal uiteraard.
pi_220686623
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben bezig met de Franse poging tot staatsgreep in april 1961. Ook heel interessant. De zogenaamde Generaalsputsch.
Welk boek is dat?
pi_220686636
twitter


Mooi foto erbij :) De Telegraaf zou er jaloers op zijn.
  donderdag 30 april 2026 @ 22:49:11 #270
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220686637
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ha! Dat wilde ik net ook schrijven!

Het bereik van de T. en spinoffs is hoogstwaarschijnlijk stukken groter dan FoxNews in Amerika. Gecorrigeerd voor inwoneraantal uiteraard.
Vergeet ook VI niet, er is een heel contingent aan 50 plussers dat idolaat van hem is, dat zouden er zomaar meer dan 100000 kunnen zijn. Ook ben ik ervan overtuigd dat Jetten in het torentje zit dankzij VI en de Telegraaf-spinoffs.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220686641
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Vergeet ook VI niet, er is een heel contingent aan 50 plussers dat idolaat van hem is, dat zouden er zomaar meer dan 100000 kunnen zijn. Ook ben ik ervan overtuigd dat Jetten in het torentje zit dankzij VI en de Telegraaf-spinoffs.
Vi heeft een flink bereik en weet vooral zijn doelgroep goed te bereiken.
pi_220686643
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:42 schreef Klopkoek het volgende:
Nu doe jij net alsof een Hegseth voltijds medewerker was van FoxNews.
Fox&Friends, Ingraham Angle, overal en nergens als co-host. Maar goed, we dwalen wat af. De kern is dat de verwevenheid tussen Nederlandse media en de politiek, de invloed op elkaar en de uitgesprokenheid van de kleur van de media gewoon een stuk minder is dan in Amerika.

quote:
Leuk trouwens dat je het tegenwoordig continu over "Dilan" hebt, op first name basis.
De naam typt sowieso kut op qwerty en als je hem goed wil schrijven ben je een minuut bezig.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 22:55:05 #273
236264 crew  capricia
pi_220686669
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Welk boek is dat?
Twee boeken eigenlijk. Als je geïnteresseerd bent.

Coup d'État: A Practical Handbook van Edward Luttwak

En A Savage War of Peace: Algeria 1954–1962 van Alistair Horne (dat is een beetje het standaardwerk over de bijzonder bloedige Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog).

Maar ik ga niet snel. Want ik ben nu druk op vakantie.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220686691
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:50 schreef nostra het volgende:
De kern is dat de verwevenheid tussen Nederlandse media en de politiek, de invloed op elkaar en de uitgesprokenheid van de kleur van de media gewoon een stuk minder is dan in Amerika.
Dat zie ik anders en is een overblijfsel van de verzuiling. De verzuiling is afgestorven maar nooit volledig opgeruimd.

Meer details passen beter in het 'politiek en media' draadje.

(Deze conversatie begon ermee dat SBS6 nu weer helemaal FvD salonfähig heeft verklaard en het ophitsen van Loosdrecht een "hart onder de riem" steken noemt).
pi_220686714
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Vergeet ook VI niet, er is een heel contingent aan 50 plussers dat idolaat van hem is, dat zouden er zomaar meer dan 100000 kunnen zijn. Ook ben ik ervan overtuigd dat Jetten in het torentje zit dankzij VI en de Telegraaf-spinoffs.
WNL heeft zoals bekend allemaal VVDers in hun bestuur. Dat wat zij ooit de VARA verweten doen zijzelf op steroids. Na het Bert Huisjes fiasco werd Arendo Joustra als interim aangesteld. Inmiddels zit Joustra in het tweekoppige bestuur van het redactiestatuut van RTL Nieuws (geregeld door Kees Berghuis zeker? Zat bij VVD, werd RTL hoofdredacteur, terug bij VVD, nu WNL hoofdredacteur)

Maar goed, dit past beter elders. Naar mijn indruk is ook hier dat sentiment van 'Dutch exceptionalism' en 'we zijn heus niet Amerika, geen gevaar' niet terecht.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 23:02:53 ]
  donderdag 30 april 2026 @ 23:11:01 #276
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220686779
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
WNL heeft zoals bekend allemaal VVDers in hun bestuur. Dat wat zij ooit de VARA verweten doen zijzelf op steroids. Na het Bert Huisjes fiasco werd Arendo Joustra als interim aangesteld. Inmiddels zit Joustra in het tweekoppige bestuur van het redactiestatuut van RTL Nieuws (geregeld door Kees Berghuis zeker? Zat bij VVD, werd RTL hoofdredacteur, terug bij VVD, nu WNL hoofdredacteur)

Maar goed, dit past beter elders. Naar mijn indruk is ook hier dat sentiment van 'Dutch exceptionalism' en 'we zijn heus niet Amerika, geen gevaar' niet terecht.
Nu moet ik zeggen dat ik WNL nog wel mee vind vallen, dat is rechts maar daar zou BNNVARA gewoon linkerse talkshows tegenover moeten zetten. NvvD is pure ergernis-TV.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220686787
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:49 schreef Klopkoek het volgende:
Mooi foto erbij De Telegraaf zou er jaloers op zijn.
Ja, Trouw is niet meer wat het geweest is. Bosma had daar treffende woorden voor. Maar wat wil je precies aangeven met een recensie die neerkomt op "vrij matig boekje"?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220686828
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, Trouw is niet meer wat het geweest is. Bosma had daar treffende woorden voor. Maar wat wil je precies aangeven met een recensie die neerkomt op "vrij matig boekje"?
:') Blijft een schande dat hij - met steun van jouzelf en de VVD - tot Kamervoorzitter werd verkozen.

Nota bene het CIDI had een artikel op haar website over het antisemitisme en antisemitische hondenfluitjes van Bosma.

Dat jij deze raciale Apartheidsdenker nu instemmend citeert geeft precies het probleem weer.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 23:20:46 ]
pi_220686887
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nu moet ik zeggen dat ik WNL nog wel mee vind vallen, dat is rechts maar daar zou BNNVARA gewoon linkerse talkshows tegenover moeten zetten. NvvD is pure ergernis-TV.
Misschien kunnen ze Pauw & Witteman uit de mottenballen halen

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 23:29:26 ]
pi_220686904
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:17 schreef Klopkoek het volgende:
Blijft een schande dat hij - met steun van jouzelf en de VVD - tot Kamervoorzitter werd verkozen.
Mijn steun heeft geen waarde hoor, maar hij was als voorzitter weliswaar competent, alleen in een vrij vervelende catch-22 waarin hij niet volledig als voorzitter kon fungeren doordat hij rollen die daarbij hoorden niet kon vervullen.

Een betere vraag is waarom het CDA tegen Van Campen, en dus voor Bosma, stemde - en dan niet de officiële reden van continuïteit.

quote:
Nota bene het CIDI had een artikel op haar website over het antisemitisme
Dat is niet iets heel nota bene opmerkelijks voor het CIDI hoor.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  donderdag 30 april 2026 @ 23:36:13 #281
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220686921
quote:
10s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:29 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Misschien kunnen ze Pauw & Witteman uit de mottenballen halen
Pauw en De Wit zou dat natuurlijk ook moeten kunnen invullen, maar daar proberen ze de boel juist in evenwicht te houden en met name Pauw overcompenseert nogal (en is op zich al niet zo heel links).

Wat voor links vooral is weggevallen zijn de typische "VARA-gevoel" programma's als Kopspijkers, Het Lagerhuis, DWDD, de Paul de Leeuw-shows. Het enige dat daar nog van over is is Even Tot Hier, maar die maken maar een beperkt aantal afleveringen per seizoen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220686976
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:32 schreef nostra het volgende:
Dat is niet iets heel nota bene opmerkelijks voor het CIDI hoor.
De PVV en ook Bosma pretendeert 100% pro-Israel te zijn.

Dat CIDI een negatief artikel over Bosma plaatste en zijn hondenfluitjes benoemde is dus best opmerkelijk. Weliswaar van voor oktober 2023, maar toch.

Apartheidfanaat Bosma instemmend aanhalen, "Wierd Duk heeft meestal gelijk"... Gaat weer lekker in de liberale bovenkamers.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 23:52:05 ]
pi_220687167
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De PVV en ook Bosma pretendeert 100% pro-Israel te zijn.

Dat CIDI een negatief artikel over Bosma plaatste en zijn hondenfluitjes benoemde is dus best opmerkelijk. Weliswaar van voor oktober 2023, maar toch.

Apartheidfanaat Bosma instemmend aanhalen, "Wierd Duk heeft meestal gelijk"... Gaat weer lekker in de liberale bovenkamers.
Pro-Israel is in mijn ogen niet extreem rechts, net als lui die met Palestijnse vlaggen op een demonstratie meelopen tegen de rode lijn niet extreem links zijn. Wierd Duk vind ik wel een extreem rechts mannetje, of anders, een bang opruiend ventje met van allerlei beweringen alsof ie weet hoe het zit. Niet dus.

Wat zou jij als eerste aanpakken als je meer macht had dan alleen hier op een forum zitten te roeptoeteren wat er allemaal fout gaat?
  vrijdag 1 mei 2026 @ 08:50:05 #284
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220687719
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 01:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Pro-Israel is in mijn ogen niet extreem rechts, net als lui die met Palestijnse vlaggen op een demonstratie meelopen tegen de rode lijn niet extreem links zijn. Wierd Duk vind ik wel een extreem rechts mannetje, of anders, een bang opruiend ventje met van allerlei beweringen alsof ie weet hoe het zit. Niet dus.

Wat zou jij als eerste aanpakken als je meer macht had dan alleen hier op een forum zitten te roeptoeteren wat er allemaal fout gaat?
De PVV loopt wel 'from the River to the sea' te roepen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220690538
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 08:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De PVV loopt wel 'from the River to the sea' te roepen.
Ja, bij de PVV zullen er ongetwijfeld ook een stel wappies rondlopen die denken dat de Joden de wereld regeren.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 16:04:41 #286
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220690554
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:02 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, bij de PVV zullen er ongetwijfeld ook een stel wappies rondlopen die denken dat de Joden de wereld regeren.
Het is meer dat ze Gaza/Westelijke Jordaanoever van Palestijnen willen zuiveren, en op de een of andere manier mag dat allemaal in de Tweede Kamer.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220690568
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:04 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het is meer dat ze Gaza/Westelijke Jordaanoever van Palestijnen willen zuiveren, en op de een of andere manier mag dat allemaal in de Tweede Kamer.
Beide gebieden zijn al decennia een soort niemandsland, Israel erkent geen twee-staten stelsel en andersom ook niet.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 16:11:28 #288
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220690593
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Beide gebieden zijn al decennia een soort niemandsland, Israel erkent geen twee-staten stelsel en andersom ook niet.
Nee, maar het blijft toch vreemd dat From the river to the sea, Palestina will be free' geband is uit de Tweede Kamer en bijna strafbaar werd gesteld terwijl 'from the river to the sea, Israel will be free' blijkbaar geen enkel probleem is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220690610
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee, maar het blijft toch vreemd dat From the river to the sea, Palestina will be free' geband is uit de Tweede Kamer en bijna strafbaar werd gesteld terwijl 'from the river to the sea, Israel will be free' blijkbaar geen enkel probleem is.
Oh, nooit van gehoord, kende alleen die uitdrukking van de Palestijnen. Wie roept dat dan in de kamer?
  vrijdag 1 mei 2026 @ 16:14:31 #290
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220690619
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:13 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oh, nooit van gehoord, kende alleen die uitdrukking van de Palestijnen. Wie roept dat dan in de kamer?
Raymond de Roon, hij doet dat alleen niet in slagzin.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220690654
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Raymond de Roon, hij doet dat alleen niet in slagzin.
Oh, die. Waar en in welke commissie maakte hij zo'n uitspraak, omfloerst of niet?
pi_220690716
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oh, die. Waar en in welke commissie maakte hij zo'n uitspraak, omfloerst of niet?
Het is geen "from the river to the sea", maar dit is wel vrij ernstig:

quote:
De heer De Roon (PVV):
Tot slot, voorzitter. "Dé Palestijnen", dat is een nepvolk. Dat heeft nooit bestaat en bestaat nu ook niet. Het is een samenraapsel van allerlei Arabieren uit andere landen, die dachten dat ze dat gebied eventjes konden overnemen toen de Joden eenmaal waren begonnen om de zaak te ontwikkelen. Dat is wat er is gebeurd. Het ís geen volk en het zal ook geen volk zijn.
https://www.tweedekamer.n(...)/detail/2023-2024/73


Geschiedkundig heeft hij misschien nog een punt, het is wel een samenraapsel, voor een groot deel afstammelingen van mensen die tussen 1919 en 1947 daar zijn gaan wonen. Maar dit is het ontkennen van het huidige Palestijnse volk en dat kan niet. Dat is inmiddels gewoon een volk.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2026 16:37:27 ]
  vrijdag 1 mei 2026 @ 16:37:44 #293
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220690732
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oh, die. Waar en in welke commissie maakte hij zo'n uitspraak, omfloerst of niet?
Neuh, die doet dat plenair en openlijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220690766
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is geen "from the river to the sea", maar dit is wel vrij ernstig:
[..]
https://www.tweedekamer.n(...)/detail/2023-2024/73

Geschiedkundig heeft hij misschien nog een punt, het is wel een samenraapsel, voor een groot deel afstammelingen van mensen die tussen 1919 en 1947 daar zijn gaan wonen. Maar dit is het ontkennen van het huidige Palestijnse volk en dat kan niet. Dat is inmiddels gewoon een volk.
Het was even flink scrollen, wist niet eens dat er transcripties bestonden van al die vergaderingen. Van 16 mei 2024 dus.

quote:
Ik ben van mening dat de heer Van Baarle een volkomen foute voorstelling heeft van wat de Nakba is. Ik zal even uitleggen wat volgens mij de Nakba is. Wat er is gebeurd, is dat alle Arabische landen in 1948 de juist uitgeroepen staat Israël aanvielen. Iedereen dacht "Israël zal ten onder gaan", maar dat gebeurde niet. Wat die Arabische landen deden, was tegen al die Palestijnen zeggen: kom maar even bij ons in het land, dan zullen we dat, die Jodenstaat, eventjes opruimen. Nou, dat is dus niet gelukt. Dat is toen niet gelukt en dat is ook later niet gelukt. Het is niet gelukt in 1967 en ook niet in 1973. En ook, geloof ik, in 1956 is dat allemaal niet gelukt. De Nakba is niets anders dan de herdenking van al die Arabische nederlagen.
Die man leeft nog in de 20ste eeuw. Heel Arabie bestond toen uit gekoloniseerde gebieden.
pi_220690808
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:47 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het was even flink scrollen, wist niet eens dat er transcripties bestonden van al die vergaderingen. Van 16 mei 2024 dus.
[..]
Van alle plenaire en van alle commissiedebatten. Vaak genoeg dat ik het verslag even terug lees als ik geen tijd heb om een interessant debat te kijken. Altijd beter dan vertrouwen op de subjectieve waarnemingen van journalisten en podcastvullers.

Verslag moet trouwens bestaan: alles wat in de vergaderingen van de Kamer bij een wetsbehandeling in de Kamers wordt gezegd, incl de voorbehandelingen tijdens commissiedebatten, horen in principe bij de wet en mag naar worden verwezen door een rechter.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2026 17:04:25 ]
  vrijdag 1 mei 2026 @ 17:21:29 #296
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220690953
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van alle plenaire en van alle commissiedebatten. Vaak genoeg dat ik het verslag even terug lees als ik geen tijd heb om een interessant debat te kijken. Altijd beter dan vertrouwen op de subjectieve waarnemingen van journalisten en podcastvullers.
Et tu, Hanca?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_220690968
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Et tu, Hanca?
Wat? Iedereen zijn waarneming is subjectief, ook die van mij. Geef ik gelijk toe. Maar ik ben al vaak genoeg opmerkingen in media tegengekomen waarvan ik denk "zo werd dat niet gezegd" of "nu ruk je het wel erg uit het verband". Dus dan lees ik liever het woordelijke verslag zelf, dan de analyses in de media. Toch altijd beter de politici aan het woord te laten, dan anderen over de politici.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2026 17:25:40 ]
pi_220692388
twitter


Zo is het.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 20:15:04 #299
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220692399
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:12 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Zo is het.
Bruin = eng.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')