abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 april 2026 @ 19:01:37 #1
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220634796
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 22 april 2026 @ 19:01:47 #2
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220634798
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 18:57 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Het begint met zoveel mogelijk landen samenwerken, dat weet ik wel. Zolang iedereen zijn eigen plan gaat trekken, zet je die kustlanden juist onder enorme druk.
samenwerken ??

met migranten terug sturen naar Afrika , als je dat zelf niet wilt doen??

quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 18:56 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dat denk ik ook, maar niemand weet hoe dit op te lossen. Nouja Polen heeft het goed voor elkaar, maar West en Zuid-Europa krijgen het niet voor elkaar.

En ook niemand weet hoe het opgelost moet worden. Of Nederland moet willen groeien naar 20 miljoen inwoners of erger.
waarom zou Nederland niet naar 20 miljoen inwoners kunnen doorgroeien

alle voorwaarden zijn aanwezig

Zie California

vrijdag 23 december 2022
michaelmoore in NWS / Het grote overbevolkingstopic #10 hoeveel groei kunnen we aan?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 22 april 2026 @ 19:04:38 #3
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220634817
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:01 schreef michaelmoore het volgende:
samenwerken ??

met migranten terug sturen naar Afrika , als je dat zelf niet wilt doen??

Lol, is het echt te moeilijk om nu eens begrijpend te lezen? Of is dweilen met de kraan open ook een goede oplossing?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 22 april 2026 @ 19:07:09 #4
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220634834
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:04 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Lol, is het echt te moeilijk om nu eens begrijpend te lezen? Of is dweilen met de kraan open ook een goede oplossing?
ALS je echt barmhartig wilt zijn dan is dweilen niet mogelijk
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220634838
#Geen mens is illegaal.

Dat klopt, maar het verblijf van een mens in een bepaald gebied (of een bepaald gebouw) kan wel illegaal zijn.
  woensdag 22 april 2026 @ 19:11:45 #6
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220634867
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ALS je echt barmhartig wilt zijn dan is dweilen niet mogelijk
Nou, ik heb het echt meermalen geprobeerd, maar ik ga het opgeven.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_220634886
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 18:57 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Het begint met zoveel mogelijk landen samenwerken, dat weet ik wel. Zolang iedereen zijn eigen plan gaat trekken, zet je die kustlanden juist onder enorme druk.
Correct, maar nogmaals niet te doen. Ieder EU land heeft zijn eigen belangen. Een illusie, meer is het niet.
  woensdag 22 april 2026 @ 19:19:03 #8
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220634928
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:14 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Correct, maar nogmaals niet te doen. Ieder EU land heeft zijn eigen belangen. Een illusie, meer is het niet.
Ja, als je daar alvast vanuit gaat, dan gaat het nooit lukken, inderdaad. Het gaat ook om onze eigen toekomst, dan moet je wel gaan samenwerken en anders gaan we het gewoon negeren tot het niet meer te houden is,

Zo'n 100 jaar geleden waren de NAVO en de EU ook niet voor te stellen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 22 april 2026 @ 19:22:33 #9
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220634960
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:11 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nou, ik heb het echt meermalen geprobeerd, maar ik ga het opgeven.
Nog lang volgehouden. :D
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  woensdag 22 april 2026 @ 19:23:01 #10
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220634963
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:22 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Nog lang volgehouden. :D
Dat is die barmhartigheid!
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 22 april 2026 @ 19:33:05 #11
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220635043
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:19 schreef Vis1980 het volgende:

,

Zo'n 100 jaar geleden waren de NAVO en de EU ook niet voor te stellen.
als Hitler er niet geweest was dan was dat ook niet gebeurd
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 22 april 2026 @ 19:49:24 #12
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220635208
Goede TT.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220635217
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:19 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ja, als je daar alvast vanuit gaat, dan gaat het nooit lukken, inderdaad. Het gaat ook om onze eigen toekomst, dan moet je wel gaan samenwerken en anders gaan we het gewoon negeren tot het niet meer te houden is,

Zo'n 100 jaar geleden waren de NAVO en de EU ook niet voor te stellen.
Je kan ook best samenwerken, met enkele landen. Niet met een gehele EU, die verschillen zijn gewoon te groot.
  woensdag 22 april 2026 @ 19:52:04 #14
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220635231
quote:
9s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:50 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Je kan ook best samenwerken, met enkele landen. Niet met een gehele EU, die verschillen zijn gewoon te groot.
ik zie Europa niet met een stem spreken , er zullen altijd types als Orban , Fico en Radev opduiken
Die zijn niet zo barmhartig
Magyar gaat ook geen migranten opvangen

Europa zal wel meer moeten verrechtsen om de migranten stroom af te remmen, barmhartig zijn is leuk om over te praten in de kerk , maar zal alleen maar meer "vluchtelingen" opleveren
meer types als Meloni zijn nodig
https://nl.wikipedia.org/wiki/Giorgia_Meloni


USA grenst aan Zuid America dat is pas diepe ellende, wat dat betreft valt de criminelen instroom in de EU nog mee

El Salvador opent megazaak tegen bende MS-13 voor 29.000 moorden

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 22-04-2026 20:37:10 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator woensdag 22 april 2026 @ 20:15:16 #15
375570 crew  Cyan9
pi_220635433
quote:
Kabinet kijkt naar goedkoop ov-ticket zoals in Duitsland, dit leverde het daar op

Het wordt in Duitsland de 'grootste ov-revolutie' ooit genoemd: het Deutschlandticket. Voor een vast laag bedrag per maand onbeperkt met het ov reizen. In Nederland wil het kabinet tijdelijk een vergelijkbaar ticket invoeren, naar een idee van GroenLinks-PvdA: voor 49 euro met de trein, buiten de spits.

Het zogeheten Deutschland-ticket begon in 2022 als tijdelijk 9-euro-ticket. Het succesvolle abonnement leidde tot overvolle treinen, vooral in de weekenden. Een jaar later keerde het terug voor 49 euro, nu is de maandprijs opgelopen tot 63 euro.

Een op de vijf Duitsers van boven de 16 jaar heeft inmiddels zo'n abonnement. De verschillen binnen het land zijn wel groot. In een stad als Hamburg bezit bijna de helft van de bevolking een Deutschland-ticket, in afgelegen gebieden ligt het percentage veel lager.

Uit de auto
Vooral frequente ov-reizigers houden meer geld over in hun portemonnee. In grote steden kostten maandtickets vaak meer dan honderd euro. Ook heeft het Duitsers uit hun auto gehaald. Uit onderzoek van het ministerie van Transport blijkt dat 12 tot 20 procent van de ritten met het Deutschlandticket anders met de auto zouden zijn gemaakt.

Dat zorgt op zijn beurt voor een jaarlijkse besparing van 2,5 miljoen ton CO2-uitstoot, zo berekenden de onderzoekers. Dat staat gelijk aan 3 procent van de totale uitstoot van het autoverkeer in Duitsland.

EPA
De Schwebebahn in de West-Duitse stad Wuppertal, bekend om het zwevende spoor
Volgens de onderzoekers profiteren vooral mensen met lagere inkomens van de ov-kaart. "Die verbetert hun deelname aan de maatschappij", schrijven zij. Onder meer doordat een dagje uit toegankelijker is geworden.

Het Deutschlandticket geldt niet voor hogesnelheidstreinen, zoals de ICE. Met die trein reis je in vijf uur van Keulen naar Berlijn, terwijl die route met regionale treinen zeker 10 uur kost. Anders dan in het Nederlandse voorstel geldt het Deutschlandticket de hele dag, ook in de spits.

Steeds duurder
De financiering van het ticket staat onder druk. De Duitse regeringen, zowel federaal als in de deelstaten, dragen 3 miljard euro per jaar bij aan het ticket. Dat bedrag blijft gelijk, waardoor het ticket steeds duurder wordt om rendabel te blijven. "De prijs nadert de grens van wat mensen ervoor willen betalen", zei mobiliteitsonderzoeker Robert Follmer daarover tegen Der Spiegel.

NOS / Chiem Balduk
Het Deutschlandticket geldt voor treinen, bussen, trams en metro's
Volgens de onderzoekers van het ministerie levert het Deutschlandticket de samenleving 3,5 tot 5 miljard euro per jaar op, door besparing van milieuschade en toename van koopkracht. Het programma zou de staat dus minder kosten dan het oplevert.

Een onderzoek van de Deutsche Umwelthilfe, een ngo, komt zelfs op een welvaartswinst van 46 miljard euro tot 2030, mits het ticket op 49 euro wordt vastgepind. In dat scenario zouden naar schatting 20,6 miljoen Duitsers het abonnement afsluiten, op in totaal zo'n 83 miljoen inwoners. Als de prijs de komende jaren verder oploopt, neemt het aantal gebruikers en dus ook de milieu- en economische winst af.

Kwaliteit neemt af
De brancheorganisatie VDV is over het algemeen enthousiast over het ticket, maar vindt dat de staat te weinig bijdraagt. Doordat de vervoersbedrijven inkomsten mislopen ten opzichte van eerdere duurdere abonnementen, neemt de kwaliteit van het ov af. De Duitse regering gaat de komende twee maanden voor 1,6 miljard euro de brandstofaccijnzen verlagen, maar stopt geen extra geld in het ov. Tot onvrede van de VDV.

De toerismebranche is vanzelfsprekend blij met het Deutschlandticket. Koepelvereniging DTV zegt dat groei in de sector een direct gevolg is van het ov-abonnement. De Oostzeekust, het Zwarte Woud of een dagje Leipzig: de drempel om het eigen land te ontdekken is lager geworden.
https://nos.nl/artikel/26(...)-leverde-het-daar-op

Mooi idee, het OV kan wel een boost gebruiken.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  woensdag 22 april 2026 @ 22:31:14 #16
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220636373
quote:
9s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:50 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Je kan ook best samenwerken, met enkele landen. Niet met een gehele EU, die verschillen zijn gewoon te groot.
Wat hebben de verschillen nu weer te maken met samenwerken als het aankomt op migratie? Het is een weinig constructieve gedachte. Maar ik heb het zelfs over niet alleen de EU, maar zoveel mogelijk landen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 22 april 2026 @ 22:33:39 #17
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220636388
quote:
84s.gif Op woensdag 22 april 2026 20:15 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)-leverde-het-daar-op

Mooi idee, het OV kan wel een boost gebruiken.
Ja man. Hier heb je echt wat aan als burger/ondernemer die gebukt gaat onder hoge energiekosten. Je mag goedkoper met de trein reizen in de daluren. Leuk voor wat bejaarden.

Alsof je een kankerpatiënt behandelt met 8 fysiotherapie sessies. Compleet lachwekkend.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 22 april 2026 @ 22:35:46 #18
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220636403
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als Hitler er niet geweest was dan was dat ook niet gebeurd
Ja leuk, maar het is er en het blijkt dus gewoon mogelijk. Met meer landen in de wereld ook, daar hoeven we echt niet te wachten op bijvoorbeeld een buitenaardse aanval. Als je ziet wat er qua financiën en organisatie allemaal opgezet kan worden als het aankomt op oorlog, dan moet je eens bedenken wat je met diezelfde mankracht en budgetten eigenlijk allemaal voor goeds zouden kunnen doen. Belachelijk dat we anno 2026 nog steeds onszelf limiteren met ouderwetse gedachtes.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 22 april 2026 @ 22:36:58 #19
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220636408
quote:
7s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja man. Hier heb je echt wat aan als burger/ondernemer die gebukt gaat onder hoge energiekosten. Je mag goedkoper met de trein reizen in de daluren. Leuk voor wat bejaarden.

Alsof je een kankerpatiënt behandelt met 8 fysiotherapie sessies. Compleet lachwekkend.
Gaat het eeen beetje, meneer Droge?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 22 april 2026 @ 22:40:22 #20
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220636417
quote:
84s.gif Op woensdag 22 april 2026 20:15 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)-leverde-het-daar-op

Mooi idee, het OV kan wel een boost gebruiken.
Yep heel goed voor de NS en minder dat het iemand (werkzaam) dient.
Zwiw geldt het hier alleen voor de trein en beperkt tot de daluren (09u00-16u00 en na 18u30).
Los daarvan lost imo het weinig irt sterk gestegen energieprijzen.
Ik zie de maatregel als bühnespel - oude wijn in nieuwe zakken - dat al ergens op het spoor stond.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 22 april 2026 @ 22:42:11 #21
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220636427
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:35 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ja leuk, maar het is er en het blijkt dus gewoon mogelijk. Met meer landen in de wereld ook, daar hoeven we echt niet te wachten op bijvoorbeeld een buitenaardse aanval. Als je ziet wat er qua financiën en organisatie allemaal opgezet kan worden als het aankomt op oorlog, dan moet je eens bedenken wat je met diezelfde mankracht en budgetten eigenlijk allemaal voor goeds zouden kunnen doen. Belachelijk dat we anno 2026 nog steeds onszelf limiteren met ouderwetse gedachtes.
maar voor de duidelijkheid , wil jij nu meer of minder migranten die de Middellandse Zee overgestoken zijn na 7500 dollar betaald te hebben aan een smokkel organisatie[


En ben je van mening dat mensen die na een negatieve beslissing hier dus illegaal zijn, dat die terug moeten?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 22 april 2026 @ 22:43:49 #22
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220636435
quote:
7s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja man. Hier heb je echt wat aan als burger/ondernemer die gebukt gaat onder hoge energiekosten.

Je mag goedkoper met de trein reizen in de daluren. Leuk voor wat bejaarden.

Bejaarden gaan niet met de trein, die hebben een automobiel

ik (74) ga niet met het OV, vreselijk vind ik dat
waarom altijd zo denigrerend over de wat oudere medemens ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 22 april 2026 @ 22:46:09 #23
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220636441
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Bejaarden gaan niet met de trein, die hebben een automobiel

ik (74) ga niet met het OV, vreselijk vind ik dat
waarom altijd zo denigrerend over de wat oudere medemens ??
Jij begreep mijn punt opperbest ;)
Niks mis met ouderen. Zolang ze maar niet stinken.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 22 april 2026 @ 22:48:20 #24
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220636446
quote:
7s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Jij begreep mijn punt opperbest ;)
Niks mis met ouderen. Zolang ze maar niet stinken.
ik ga niet gebukt onder hoge energieprijzen , ook niet onder hoge stookkosten

ik denk dat jij geen medelijden hoeft te hebben met de modale wat oudere medemens
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 22 april 2026 @ 22:49:14 #25
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220636448
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik ga niet gebukt onder hoge energieprijzen , ook niet onder hoge stookkosten
Daar gaat het niet om. De meeste oudjes hebben het heel goed.
Gaat om de mensen die werken (vaak jongeren) en ondernemers. Die moeten het ook comfortabel hebben.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 22 april 2026 @ 22:50:08 #26
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220636452
quote:
7s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:49 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Daar gaat het niet om. De meeste oudjes hebben het heel goed.
Gaat om de mensen die werken (vaak jongeren) en ondernemers. Die moeten het ook comfortabel hebben.
voor de verstandige werknemer komt er de zelfstandigenwet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 22 april 2026 @ 23:09:46 #27
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220636531
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar voor de duidelijkheid , wil jij nu meer of minder migranten die de Middellandse Zee overgestoken zijn na 7500 dollar betaald te hebben aan een smokkel organisatie[

En ben je van mening dat mensen die na een negatieve beslissing hier dus illegaal zijn, dat die terug moeten?
Ja, als de rechter heeft beslist dat ze terug moeten, moeten ze terug naar land van herkomst. Mijn aangekaarte probleem gaat echter over meer dan alleen Nederland. Daarnaast vind ik het ronduit achterlijk dat je amper normaal antwoord kan geven of begrijpelijk kan lezen, dat is wel problematisch in een topic over politiek met jouw leeftijd.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 22 april 2026 @ 23:18:49 #28
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220636568
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 23:09 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ja, als de rechter heeft beslist dat ze terug moeten, moeten ze terug naar land van herkomst.

als ze dat niet willen, dan zijn ze illegaal hier ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 22 april 2026 @ 23:20:57 #29
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220636573
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 23:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als ze dat niet willen, dan zijn ze illegaal hier ??
Is dit een kleuterquiz? Ja, dan zijn ze illegaal hier. Ook als ze het wel willen. Mogen ze van mij nog steeds gewoon een kop soep krijgen van iemand die dat wil geven, of moeten we dan meteen doen alsof een illegaal mens geen mens is?????? (ik denk ik zet er ook eens wat meer vraagtekens bij en dat zonder alcohol).
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 22 april 2026 @ 23:24:44 #30
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220636584
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 23:20 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Is dit een kleuterquiz? Ja, dan zijn ze illegaal hier. Ook als ze het wel willen. Mogen ze van mij nog steeds gewoon een kop soep krijgen van iemand die dat wil geven, of moeten we dan meteen doen alsof een illegaal mens geen mens is?????? (ik denk ik zet er ook eens wat meer vraagtekens bij en dat zonder alcohol).
dus dan zijn personen die geen geldig visum of verblijfspapieren hebben hier illegaal aanwezig

en moeten uitgezet worden , en ja je mag ze best een kop soep geven , nog wel een dekentje ook, maar ze zijn illegaal


dan moet de TT aangepast worden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 22 april 2026 @ 23:35:20 #31
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220636610
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 23:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dus dan zijn personen die geen geldig visum of verblijfspapieren hebben hier illegaal aanwezig

en moeten uitgezet worden , en ja je mag ze best een kop soep geven , nog wel een dekentje ook, maar ze zijn illegaal

dan moet de TT aangepast worden
Lol, loop anders even een rondje buiten. Jij hebt dit deel aangemaakt en je had er van alles kunnen typen. Dus dat dit de TT is, heb je echt volledig aan jezelf te danken.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  Moderator woensdag 22 april 2026 @ 23:45:53 #32
375570 crew  Cyan9
pi_220636624
quote:
7s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja man. Hier heb je echt wat aan als burger/ondernemer die gebukt gaat onder hoge energiekosten. Je mag goedkoper met de trein reizen in de daluren. Leuk voor wat bejaarden.

Alsof je een kankerpatiënt behandelt met 8 fysiotherapie sessies. Compleet lachwekkend.
Wat vooral lachwekkend is, is jouw bizar misplaatste vergelijking. Doe normaal.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  woensdag 22 april 2026 @ 23:50:54 #33
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220636638
Ik snap die kop soep ook niet, dat krijg je juridisch toch nooit voor elkaar? Je geeft iemand een kop soep en die blijkt achteraf illegaal te zijn, en dan ga je zeker de gevangenis in? In wat voor droomwereld leven deze mensen...een kop soep schenken aan iemand strafbaar maken. Het is geen Noord-Korea.

Wel een leuke, misschien moet je dit doorzetten. Geen kop soep meer geven aan daklozen. Alleen nog koppen soep geven aan mensen die gewoon hun eigen soep kunnen kopen/koken. 'Maar ik wil helemaal geen soep!'. 'Houd je bek en neem deze soep aan'.

'Ik ga even Cup-A-Soup halen, wil je ook', dat kan gewoon een gevangenisstraf opleveren. Mafkezen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_220636787
Dit kabinet :')

https://www.trouw.nl/poli(...)-ongemoeid~b695d8aa/

quote:
Kabinet negeert Kamermotie en laat Amerikaanse overname van beheerder DigiD voor nu ongemoeid
Prachtig al onze data in Amerikaanse handen voor een grijpstuiver.
Blijkt wel weer dat vrijwel alles uit de mond van de coalitiepartijen gelul is. Bijvoorbeeld als ze het over digitale soevereiniteit hebben. Ze geven enkel meer weg.

Zie ook
Bekijk deze YouTube-video
  donderdag 23 april 2026 @ 03:52:24 #35
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220636797
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 03:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dit kabinet :')

https://www.trouw.nl/poli(...)-ongemoeid~b695d8aa/
[..]
Prachtig al onze data in Amerikaanse handen voor een grijpstuiver.
Blijkt wel weer dat vrijwel alles uit de mond van de coalitiepartijen gelul is. Bijvoorbeeld als ze het over digitale soevereiniteit hebben. Ze geven enkel meer weg.

Alles is kletspraat voor de bühne. Ondertussen doet men zo min mogelijk.

Een disfunctioneel politiek systeem dat veinst daadwerkelijk een land te besturen. :(

[ Bericht 5% gewijzigd door Perrin op 23-04-2026 04:22:07 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 23 april 2026 @ 07:52:31 #36
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220637097
Posts van Michael zijn weer lekker onnavolgbaar.

Verder grove schande dat dit kabinet niet het goede voorbeeld geeft met Solvinity casus. Durf eens een keer keuzes te maken zeg.

Dit is een serieus privacy issue.
  Moderator donderdag 23 april 2026 @ 08:44:54 #37
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220637259
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 23:50 schreef Vis1980 het volgende:
Ik snap die kop soep ook niet, dat krijg je juridisch toch nooit voor elkaar? Je geeft iemand een kop soep en die blijkt achteraf illegaal te zijn, en dan ga je zeker de gevangenis in? In wat voor droomwereld leven deze mensen...een kop soep schenken aan iemand strafbaar maken. Het is geen Noord-Korea.

Wel een leuke, misschien moet je dit doorzetten. Geen kop soep meer geven aan daklozen. Alleen nog koppen soep geven aan mensen die gewoon hun eigen soep kunnen kopen/koken. 'Maar ik wil helemaal geen soep!'. 'Houd je bek en neem deze soep aan'.

'Ik ga even Cup-A-Soup halen, wil je ook', dat kan gewoon een gevangenisstraf opleveren. Mafkezen.
Dezelfde mensen die het te pas en te onpas hebben over de "joods christelijke samenleving" vinden niet dat je je christelijk mag gedragen. Dat is niet heel verrassend verder. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 23-04-2026 09:20:24 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 23 april 2026 @ 09:24:32 #38
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220637627
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 07:52 schreef Frozen-assassin het volgende:
Posts van Michael zijn weer lekker onnavolgbaar.

Verder grove schande dat dit kabinet niet het goede voorbeeld geeft met Solvinity casus. Durf eens een keer keuzes te maken zeg.

Dit is een serieus privacy issue.
Het is de leeftijd.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  donderdag 23 april 2026 @ 09:25:44 #39
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220637634
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2026 08:44 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dezelfde mensen die het te pas en te onpas hebben over de "joods christelijke samenleving" vinden niet dat je je christelijk mag gedragen. Dat is niet heel verrassend verder. ;)
Je weet natuurlijk best wie wel en niet een asielzoeker of illegaal is.
Je mag ook geen spullen kopen van iemand die ze gestolen heeft (heling), de wet verwacht gewoon van je dat je zelf kunt inschatten of de spullen afkomstig zijn van een groothandel of dat deze bij iemand ontvreemd zijn.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220638208
Extreemrechtsen onder elkaar
Raisa Blommestijn had verbijsterende dubbelrol bij ontslag ON!-oprichter Arnold Karskens, oordeelt hof
Het interne onderzoek dat werd gebruikt om het ontslag van Arnold Karskens bij publieke omroep Ongehoord Nederland (ON!) te rechtvaardigen is volgens het gerechtshof ‘uiterst onzorgvuldig’ uitgevoerd. Het hof in Den Haag onthult een verbijsterende dubbelrol van ON!-gezicht Raisa Blommestijn.
_____-
Twee belastende verklaringen
Karskens ontdekte dat en wees de rechter erop dat in het uiteindelijke rapport twee zware, belastende verklaringen van Blommestijn stonden. Eentje werd openlijk onder haar naam afgelegd, maar een tweede was erin gezet onder een ‘anoniem nummer’. In het rapport werd nergens duidelijk gemaakt dat het om één en dezelfde persoon ging. ON! moest dit tijdens de zitting bij het hof bekennen.
  donderdag 23 april 2026 @ 12:04:12 #41
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220638829
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2026 08:44 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dezelfde mensen die het te pas en te onpas hebben over de "joods christelijke samenleving" vinden niet dat je je christelijk mag gedragen. Dat is niet heel verrassend verder. ;)
Precies, ik heb een sterk ';als we nu allemaal eens even de andere kant opkijken' gevoel bij hoe sommigen deze humanitaire puzzel bekijken. En dan aangeven uiteraard dat onze cultuur moet blijven behouden, waar we niet als barbaren tekeer gaan. Dan moeten we toch echt naar de toekomst kijken en het niet maar laten gebeuren, want als we alleen reagerend gaan oplossen gaan er de meest mensonterende gebeurtenissen plaatsvinden. Ik noem het 'de kat in het nauw toekomst'. Uiteraard mag jij die term ook gebruiken naar vrije wil, na een kleine financiele vergoeding, uiteraard.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  donderdag 23 april 2026 @ 12:07:01 #42
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220638873
quote:
7s.gif Op donderdag 23 april 2026 09:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je weet natuurlijk best wie wel en niet een asielzoeker of illegaal is.
Je mag ook geen spullen kopen van iemand die ze gestolen heeft (heling), de wet verwacht gewoon van je dat je zelf kunt inschatten of de spullen afkomstig zijn van een groothandel of dat deze bij iemand ontvreemd zijn.
Als je inmiddels zo ver van de natuur afstaat dat het geven van een kop soep als fout wordt gezien, dan ben je zelf geen reet waard. En dan het vergelijken met het kopen van gestolen goederen, koekoek.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  donderdag 23 april 2026 @ 12:09:04 #43
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220638887
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:04 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
. Dan moeten we toch echt naar de toekomst kijken en het niet maar laten gebeuren, want als we alleen reagerend gaan oplossen gaan er de meest mensonterende gebeurtenissen plaatsvinden.
De arbeidsmigratie zal alleen maar zeer fors toenemen komende jaren gezien de demografische ontwikkelingen daar en hier

https://www.populationpyramid.net/africa/2024/

https://www.populationpyramid.net/europe/2024/

ook de nieuwe veilige boten zijn niet meer te tracken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220639013
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 03:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dit kabinet :')

https://www.trouw.nl/poli(...)-ongemoeid~b695d8aa/
[..]
Prachtig al onze data in Amerikaanse handen voor een grijpstuiver.

Nee. Als je er geen reet van snapt (net als de meeste Kamerleden), waarom begin je er dan over?

Dat bedrijf is trouwens nu in Britse handen, wat niemand wat lijkt te boeien. Maar goed.
pi_220639054
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2026 08:44 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dezelfde mensen die het te pas en te onpas hebben over de "joods christelijke samenleving" vinden niet dat je je christelijk mag gedragen. Dat is niet heel verrassend verder. ;)
Naastenliefde en barmhartigheid zijn inderdaad absoluut geen pijlers van het Christelijke geloof. /s

quote:
7s.gif Op donderdag 23 april 2026 09:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je weet natuurlijk best wie wel en niet een asielzoeker of illegaal is.
Je mag ook geen spullen kopen van iemand die ze gestolen heeft (heling), de wet verwacht gewoon van je dat je zelf kunt inschatten of de spullen afkomstig zijn van een groothandel of dat deze bij iemand ontvreemd zijn.
En Jezus zei tegen de zieken en armen .. "Zeg ehh, hebben jullie wel een geldige verblijfsvergunning voor het Romeinse rijk? Want anders zijn jullie illegaal en dan wil én mag ik jullie toch echt niet helpen hoor! Dus opzouten uit deze mooie tempel met jullie vieze voeten, ik heb hier zo een afspraak met wat geldwisselaars."

[ Bericht 17% gewijzigd door probeer op 23-04-2026 12:41:42 ]
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 23 april 2026 @ 12:37:31 #46
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220639069
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 23:50 schreef Vis1980 het volgende:
Ik snap die kop soep ook niet, dat krijg je juridisch toch nooit voor elkaar? Je geeft iemand een kop soep en die blijkt achteraf illegaal te zijn, en dan ga je zeker de gevangenis in? In wat voor droomwereld leven deze mensen...een kop soep schenken aan iemand strafbaar maken. Het is geen Noord-Korea.

Wel een leuke, misschien moet je dit doorzetten. Geen kop soep meer geven aan daklozen. Alleen nog koppen soep geven aan mensen die gewoon hun eigen soep kunnen kopen/koken. 'Maar ik wil helemaal geen soep!'. 'Houd je bek en neem deze soep aan'.

'Ik ga even Cup-A-Soup halen, wil je ook', dat kan gewoon een gevangenisstraf opleveren. Mafkezen.
Die "kop soep" is zoals je weet een schitterende metafoor voor het actief gelegenheid bieden en daarin planmatig laten voorzien dat personen hier onwettig kunnen (gaan) verblijven en zo ja (gelukt) in die aanwezigheid, daarmee allerhande andere rechten gaan opbouwen.

Die mensensmokkelaar biedt iemand ook alleen maar een lift, toch ? Net als de woekeraar op dringend verzoek geld uitleent en dat natuurlijk op afgesproken voorwaarden mag terugeisen. En als ik in wat wegneem in een winkel, ik dat alleen maar thuis even wilde bekijken.
Dat ik ik iemand aanstel om een opponent op andere gedachten te brengen, kon ik niet bevroeden dat dit met geweld zou plaatsvinden. En zo kan ik nog wel even doorgaan met allerhande inactieve herinneringen.

Die kop soep verder een "prachtige" zinsnede die inspeelt op cognitieve dissonantie. Net als het gezegde dat geen mens illegaal is (maar dat zeker in gedragingen en aanwezigheid kan zijn).
Wat verder meespeelt is de calvinistische (ingesleten christelijke?) gedachte dat je hulp moet bieden die door een gebruiker wordt beleefd dat de ander in een "ongewenste" situatie wel gaat voorzien.
Zonder die kop soep en verdere "feelgood" (charitatieve) voorzieningen zou die binnentredende, niet snel zou overwegen om zich ergens (hier) te gaan vestigen.
De opportune gedachte is door dingen simpelweg super onaantrekkelijk te maken, iemand zijn heil ergens ander gaat zoeken. Net als dat een inbreker mijn huisje vanwege mijn beveiliging, de moed tot een intentie bij voorbaat zal opgeven.

Het lastige is dat de wet niet goed een beweegreden voor een onwettige handeling kan kaderen en dan terug moet vallen op definities van mogelijke gevolgen.
Definities die tegenstanders van een bepaald restrictief beleid dan afdoen als zg onmenselijk, niet willen accepteren en ze met drogredenaties gaan ridiculiseren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220639081
quote:
84s.gif Op woensdag 22 april 2026 20:15 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)-leverde-het-daar-op

Mooi idee, het OV kan wel een boost gebruiken.
Echt zo typisch dit. Werkende mensen die met de auto naar het werk gaan hebben dagelijks last van torenhoge benzineprijzen door torenhoge accijns. Gaan we daar wat aan doen? Nee hoor.

In plaats daarvan gaan we honderden miljoenen extra uitgeven om dagtripjes voor bejaarden goedkoper te maken. Wat een gotspe. Waarom kunnen/willen politici niet aan probleemoplossing doen? Altijd maar meer dit soort halfbakken stokpaardjes die niets te maken hebben met de daadwerkelijke crisis.

Ik ben helemaal niet tegen het goedkoper maken van het OV, integendeel. Dat lijkt me een prima idee, maar het koppelen aan deze crisis torpedeert het fundament daar achter. Als we zoiets daadwerkelijk willen moet het OV ook tegelijkertijd aantrekkelijker zijn en moet het stelselmatig. Dan moet je beginnen bij fundamentele vragen: waarom is het zo duur, wat zijn de incentives van de NS en andere vervoerders, willen we meer mensen in de spits met de trein (de NS zegt heel hard van nee, bijvoorbeeld), etcetera. Maar dat zijn allemaal moeilijke vragen en dat vinden politici niet leuk.

Je kunt ook vragen of we uberhaupt echt veel meer mensen met de trein willen. In Duitsland was het eerst bijna gratis, treinen raakten overvol, er was overal vertraging en forensen gingen juist weer meer autorijden. Toen werd het veel duurder waardoor het effect alweer bijna weg is, maar kost het nog steeds miljarden per jaar. Dus wat wil je nou eigenlijk?

[ Bericht 1% gewijzigd door MoreDakka op 23-04-2026 12:47:42 ]
pi_220639102
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Echt zo typisch dit. Werkende mensen die met de auto naar het werk gaan hebben dagelijks last van torgenhoge benzineprijzen door torenhoge accijns. Gaan we daar wat aan doen? Nee hoor.

In plaats daarvan gaan we honderden miljoenen extra uitgeven om dagtripjes voor bejaarden goedkoper te maken. Wat een gotspe. Waarom kunnen/willen politici niet aan probleemoplossing doen? Altijd maar meer dit soort halfbakken stokpaardjes die niets te maken hebben met de daadwerkelijke crisis.

Ik ben helemaal niet tegen het goedkoper maken van het OV, integendeel. Dat lijkt me een prima idee, maar het koppelen aan deze crisis torpedeert het fundament daar achter. Als we zoiets daadwerkelijk willenn moet het OV ook tegelijkertijd aantrekkelijker zijn en moet het stelselmatig. Dan moet je beginnen bij fundamentele vragen: waarom is het zo duur, wat zijn de incentives van de NS en andere vervoerders, willen we meer of minder mensen in de spits met de trein, etcetera. Maar dat zijn allemaal moeilijke vragen en dat vinden politici niet leuk.

Je kunt ook vragen of we uberhaupt echt veel meer mensen met de trein willen. In Duitsland was het eerste bijna gratis, toen raakten treinen overvol en gingen forensen juist weer meer autorijden en toen werd het veel te duur waardoor het effect alweer bijna weg is. Dus wat wil je nou eigenlijk?
Niet alleen willen,maar ook kunnen.
Werktijden passen vaak niet in de OV-tijden.
Daarbij is tijd ook wel een ding.

Ik zou ook best met het OV gaan als thuis-werk dicht op elkaar aan sloten.
  donderdag 23 april 2026 @ 12:49:34 #49
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220639116
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee. Als je er geen reet van snapt (net als de meeste Kamerleden), waarom begin je er dan over?

Dat bedrijf is trouwens nu in Britse handen, wat niemand wat lijkt te boeien. Maar goed.
Nee, Kyndryl is gewoon Amerikaans.

Edit: ah, je bedoelt natuurlijk de huidige eigenaar van Solvinity, my bad.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220639131
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee, Kyndryl is gewoon Amerikaans.
Solvinity, het bedrijf dat wellicht overgenomen wordt door Kyndryl, is nu in Britse handen. Vitruvian Partners is de eigenaar. Dat was al zo bij de aanbesteding, Solvinity is nooit een Nederlands bedrijf geweest. En heeft ook nooit toegang gehad tot DigiD data, dat feit wordt ook door de media weggemoffeld.
  donderdag 23 april 2026 @ 13:07:02 #51
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220639186
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Echt zo typisch dit. Werkende mensen die met de auto naar het werk gaan hebben dagelijks last van torgenhoge benzineprijzen door torenhoge accijns. Gaan we daar wat aan doen? Nee hoor.

In plaats daarvan gaan we honderden miljoenen extra uitgeven om dagtripjes voor bejaarden goedkoper te maken. Wat een gotspe. Waarom kunnen/willen politici niet aan probleemoplossing doen? Altijd maar meer dit soort halfbakken stokpaardjes die niets te maken hebben met de daadwerkelijke crisis.

Ik ben helemaal niet tegen het goedkoper maken van het OV, integendeel. Dat lijkt me een prima idee, crisis of niet. Maar dan moet het OV ook tegelijkertijd aantrekkelijker zijn en moet het stelselmatig. Dan moet je beginnen bij fundamentele vragen: waarom is het zo duur, wat zijn de incentives van de NS en andere vervoerders, willen we meer of minder mensen in de spits met de trein, etcetera. Maar dat zijn allemaal moeilijke vragen en dat vinden politici niet leuk.

Je kunt ook vragen of we uberhaupt echt veel meer mensen met de trein willen. In Duitsland was het eerste bijna gratis, toen raakten treinen overvol en gingen forensen juist weer meer autorijden en toen werd het veel te duur waardoor het effect alweer bijna weg is. Dus wat wil je nou eigenlijk?
Subsidiëren van NS die wel wat aanloop tijdens de daluren kan gebruiken.
//--//
tldr; OV is prima voor wie dat individueel van deur tot deur op alle tijden beschikbaar heeft.

Er zullen zeker mensen zijn die in bereikbare aanwezigheid van een station, het geweldig vinden dat ze ms voor minder; wat meer kunnen reizen en eenmaal kiet gedraaid, hun verdere kansen tienertoerend waarnemen.
Nu zie ik mijzelf dat niet met het gezin doen om per trein een dagje uit te gaan.

Stap je om 09u00 sharp met bammetjes en grut op de trein, ben je vanuit Lelystad met het OV om 12u00 bij de Efteling om anderhalf uur later retour te moeten gaan voor reizen in de daluren. Na 18u30 vertrekken, kan ook maar dan moet je weer ergens onderweg je diner zien te versieren en dan pas op 21u30 thuis te komen.
Met de oto ga je om 07u30 weg om tussen 09u00-16u00 rond te kunnen tjokken en thuis om 18u00 aan tafel te gaan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220639395
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee. Als je er geen reet van snapt (net als de meeste Kamerleden), waarom begin je er dan over?

Dat bedrijf is trouwens nu in Britse handen, wat niemand wat lijkt te boeien. Maar goed.
Dat jij iets niet snapt wil niet zeggen dat anderen het niet begrijpen.
Het gaat inderdaad ook niet om het bedrijf in wiens handen het nu is, zoals je zegt dat is Brits. Dat is dus geen probleem daar hebben we goede banden mee en daar hebben ze een relatief functionerende rechtsstaat.
Met Amerika daarentegen hebben we slechte banden. Daarbij heeft hun overheid een wet die bedrijven dwingt onze data aan de Amerikaanse overheid te geven mochten ze daartoe opgedragen worden. Amerikaanse bedrijven zijn vaak ook zeer corrupt dus je afspraken over eventuele garanties zijn weinig waard.

Ik snap dat jij niet verder komt dan ons kabinet steekt er geen stokje voor dus is het prima.
  donderdag 23 april 2026 @ 15:42:14 #53
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220639799
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 14:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat jij iets niet snapt wil niet zeggen dat anderen het niet begrijpen.
Het gaat inderdaad ook niet om het bedrijf in wiens handen het nu is, zoals je zegt dat is Brits. Dat is dus geen probleem daar hebben we goede banden mee en daar hebben ze een relatief functionerende rechtsstaat.
Met Amerika daarentegen hebben we slechte banden. Daarbij heeft hun overheid een wet die bedrijven dwingt onze data aan de Amerikaanse overheid te geven mochten ze daartoe opgedragen worden. Amerikaanse bedrijven zijn vaak ook zeer corrupt dus je afspraken over eventuele garanties zijn weinig waard.

Ik snap dat jij niet verder komt dan ons kabinet steekt er geen stokje voor dus is het prima.
Ook Brits is overigens niet ideaal. We willen het liefst dat we de capaciteit voor dergelijk beheer in de EU opbouwen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220639987
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 14:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Daarbij heeft hun overheid een wet die bedrijven dwingt onze data aan de Amerikaanse overheid te geven mochten ze daartoe opgedragen worden.
Maar Solvinity heeft helemaal geen toegang tot de DigiD data. Dat is het probleem, de kennis is er niet. Overigens moet de VS de oorlog verklaren aan de EU voordat ze iets kunnen doen, en dan is het ergste dat ze kunnen doen DigiD tijdelijk uit de lucht halen. Dus je praat over een situatie waar de uitkomst vervelend is maar geen ramp, en de kans dat de situatie zich voor doet zelfs met Trump als president nihil is. Het stuitende gebrek aan een degelijke risico-analyse is een schande. Op zulk drijfzand contracten met bedrijven proberen te beeindigen (die correct alle procedures bij aanbesteding hebben doorlopen) is een hele gevaarlijke stap. Waarom zou je als IT-bedrijf nog in zee willen gaan met de overheid?

Overigens zijn Amerikaanse bedrijven vele malen betrouwbaarder dan de EU of Nederlandse bedrijven. Of wil je zeggen dat de enorme datalekkken van de afgelopen maanden bij Nederlandse bedrijven en overheden aangeeft dat het beter is om alles in eigen beheer te hebben?

[ Bericht 9% gewijzigd door MoreDakka op 23-04-2026 16:39:25 ]
  donderdag 23 april 2026 @ 16:28:45 #55
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220640003
https://www.telegraaf.nl/(...)ragen/146917949.html

Rita Verdonk moet terug komen, zij kan dit asiel drama regelen

dis slappe hap die er nu zit dat gaat hem niet worden met hun kop soep gezanik
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 23 april 2026 @ 16:48:22 #56
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220640090
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 14:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat jij iets niet snapt wil niet zeggen dat anderen het niet begrijpen.
Het gaat inderdaad ook niet om het bedrijf in wiens handen het nu is, zoals je zegt dat is Brits. Dat is dus geen probleem daar hebben we goede banden mee en daar hebben ze een relatief functionerende rechtsstaat.
Met Amerika daarentegen hebben we slechte banden. Daarbij heeft hun overheid een wet die bedrijven dwingt onze data aan de Amerikaanse overheid te geven mochten ze daartoe opgedragen worden. Amerikaanse bedrijven zijn vaak ook zeer corrupt dus je afspraken over eventuele garanties zijn weinig waard.

Ik snap dat jij niet verder komt dan ons kabinet steekt er geen stokje voor dus is het prima.
Het verhaal is wmb simpeler dat je als land nooit de inzage van data over eigen burgers in beheer van anderen moet geven. Laat staan buiten de terroritale landsgrenzen opslaan. Altijd zorgen dat de volledige wet en toezicht daarmee van toepassing is en alles daarbuiten, hoe dan ook, onvoorwaardelijk wordt uitgesloten.

Mijn boeit het niet zoveel dat weet ik veel de "data" door een USA bedrijf hier wordt beheerd noch dat zij procesmatig kennis nemen, vermits ons toezicht daar de controle overheeft.
Ik mag verder hopen dat de verwerkingstechniek ergens als opensource staat opgeslagen zodat pinnige wannabes hun plasje kunnen doen over de kwaliteit en onverhoopt, een zolderautist het in 2 dagen desnoods kan reproduceren op bij wijze een commodore64 vv. cassetteband. DigiD/data zelf is geen rocketscience maar wel erg brandbaar.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220640503
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 16:25 schreef MoreDakka het volgende:
Maar Solvinity heeft helemaal geen toegang tot de DigiD data.
Volgens DigiD zelf:
quote:
Solvinity kan in principe niet bij persoonsgegevens in de database die nodig zijn voor het aanmaken van een account, zoals het BSN, adres en telefoonnummer.

[...]

Solvinity ontvangt het IP-adres en e-mailadres van mensen met een DigiD-account.
In het document Gegevensverwerkingen DigiD van Logius staat:
quote:
• Leverancier applicatie-diensten (ontwikkeling en beheer) - Verwerker - Alle persoonsgegevens
• Leverancier infrastructuur-diensten en e-mail-diensten - Verwerker - IP-adres, E-mailadres
Het is niet eenduidig aangezien de leveranciers niet met name genoemd worden, maar als we aannemen dat Solvinity de genoemde leverancier infrastructuurdiensten is, en afgaande op de uitspraak van DigiD, lijkt het er inderdaad op de ze geen directe toegang hebben tot persoonlijke data.

In hoeverre ze, gezien het feit dat ze de infrastructuur beheren, indirect toch toegang kunnen krijgen tot de data, is mij niet duidelijk. Heb het document niet in detail gelezen.
pi_220640575
quote:
3s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:03 schreef chibibo het volgende:

[..]
Volgens DigiD zelf:
[..]
In het document Gegevensverwerkingen DigiD van Logius staat:
[..]
Het is niet eenduidig aangezien de leveranciers niet met name genoemd worden, maar als we aannemen dat Solvinity de genoemde leverancier infrastructuurdiensten is, en afgaande op de uitspraak van DigiD, lijkt het er inderdaad op de ze geen directe toegang hebben tot persoonlijke data.

In hoeverre ze, gezien het feit dat ze de infrastructuur beheren, indirect toch toegang kunnen krijgen tot de data, is mij niet duidelijk. Heb het document niet in detail gelezen.
Voor zover ik weet is Logius de daadwerkelijke beheerder van DigiD dus die hebben inderdaad toegang.

De data is uiteraard versleuteld, dus zelfs als Solvinity gaat snoepen zullen ze niets kunnen vinden. Maar ik ga er niet van uit dat ze dat doen, er is geen reden voor. Bovendien zou als dat bekend wordt hun bedrijf meteen failliet gaan omdat niemand meer met ze wil samenwerken.

Een losse analogie die ik gehoord heb is dat Solvinity een snelweg aanlegt voor vrachtverkeer, die onderhoudt en verantwoordelijk is voor matrixborden en dergelijke, maar niet kan zien wie de vrachtwagens bestuurt (misschien wel als je dat ziet als IP/email data), waar die heen gaan en wat de lading is. Daar is Logius verantwoordelijk voor.

In diezelfde analogie kan Trump, bij oorlogsverklaring aan de EU, opdragen om die snelweg stil te leggen, maar meer niet. In zo'n scenario kan de overheid natuurlijk Solvinity onteigenen op basis van nationale veiligheid. Vervelend, maar DigiD die een tijdje niet beschikbaar is is niet vergelijkbaar met een scenario waarin de data op straat komt te liggen. Zoals dus bij Odido, Chipsoft en nu weer een gemeente.

[ Bericht 3% gewijzigd door MoreDakka op 23-04-2026 18:19:01 ]
pi_220640616
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:13 schreef MoreDakka het volgende:
Bovendien zou als dat bekend wordt hun bedrijf meteen failliet gaan omdat niemand meer met ze wil samenwerken.
Het helpt natuurlijk niet echt voor hun betrouwbaarheidsimago dat ze (de koper) in een recente fraudezaak verwikkeld zijn, de cfo, chief legal officer en corporate controller eruit zijn getyft, het jaarverslag 2025 is ingetrokken, de accountantsverklaring 2025 is ingetrokken, de SEC onderzoek doet en meer dan de helft van hun beurswaarde daardoor is ingestort.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220640623
quote:
12s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Het helpt natuurlijk niet echt voor hun betrouwbaarheidsimago dat ze (de koper) in een recente fraudezaak verwikkeld zijn, de cfo, chief legal officer en corporate controller eruit zijn getyft, het jaarverslag 2025 is ingetrokken, de accountantsverklaring 2025 is ingetrokken, de SEC onderzoek doet en meer dan de helft van hun beurswaarde daardoor is ingestort.
Zeker niet. Dat kunnen allemaal argumenten zijn om het contract in 2028 niet te verlengen.
pi_220640701
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:13 schreef MoreDakka het volgende:
Voor zover ik weet is Logius de daadwerkelijke beheerder van DigiD dus die hebben inderdaad toegang.
Klopt. En Logius is geen externe dienstverlener maar onderdeel van de Rijksoverheid.

quote:
De data is uiteraard versleuteld, dus zelfs als Solvinity gaat snoepen zullen ze niets kunnen vinden.
Tenzij Solvinity ook de encryptie verzorgt. Komt wel vaker voor dat dit aan de cloudbeheerder wordt uitbesteed. Echter, aan de beschrijving op de DigiD website lijkt dat hier niet het geval te zijn. En zoals je al opmerkt zou Solvinity een fiks imagoprobleem hebben als ze het daadwerkelijk zouden doen.
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:40:29 #62
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220643610


[ Bericht 100% gewijzigd door Cyan9 op 24-04-2026 10:05:50 (Kappen met deze act.) ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 24 april 2026 @ 14:52:04 #63
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220644989
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:35 schreef chibibo het volgende:

[..]
Klopt. En Logius is geen externe dienstverlener maar onderdeel van de Rijksoverheid.
[..]
Tenzij Solvinity ook de encryptie verzorgt. Komt wel vaker voor dat dit aan de cloudbeheerder wordt uitbesteed. Echter, aan de beschrijving op de DigiD website lijkt dat hier niet het geval te zijn. En zoals je al opmerkt zou Solvinity een fiks imagoprobleem hebben als ze het daadwerkelijk zouden doen.
Ze kunnen het niet inzien maar ze kunnen wel alles op slot- of weggooien.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220645458
https://www.nu.nl/economi(...)ng-kindregeling.html

Lekker gewerkt weer hoor.
Werkende ouders en kinderen betalen de rekening.
pi_220645591
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 16:50 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ng-kindregeling.html

Lekker gewerkt weer hoor.
Werkende ouders en kinderen betalen de rekening.
Tsja, dat krijg je als je bedrijven en mensen met een echt hoog inkomen/vermogen ontziet. Dat is de keus die dit kabinet maakt.

Overigens sluit het ontvangen van of recht hebben op een Bijstandsuitkering zeker niet uit dat iemand werk heeft, het is zelfs best waarschijnlijk. Gezien de grote hoeveelheid mensen met een forse arbeidsbeperking die een Bijstandsuitkering ontvangt is het zelfs goed mogelijk dat zij hun volledige arbeidspotentieel benutten, en dus in wezen voltijds werkzaam zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 24-04-2026 17:35:03 (Spelfout gecorrigeerd) ]
pi_220645700
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 16:50 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ng-kindregeling.html

Lekker gewerkt weer hoor.
Werkende ouders en kinderen betalen de rekening.
Iemand moet dat soort onzinprojectjes betalen, maar daar is links het dan ook niet mee eens, tenzij natuurlijk de multinesjenels of miljardairs.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 24 april 2026 @ 18:01:40 #67
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220645705
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Iemand moet dat soort onzinprojectjes betalen, maar daar is links het dan ook niet mee eens, tenzij natuurlijk de multinesjenels of miljardairs.
Infantiele Sinterklaas-politiek.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 24 april 2026 @ 18:18:58 #68
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220645791
Over miljardairs gesproken, Duitsland heeft er veel.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220645856
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 16:50 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ng-kindregeling.html

Lekker gewerkt weer hoor.
Werkende ouders en kinderen betalen de rekening.
De media die dit maar een bijstandsbezuiniging blijft noemen kun je niet meer serieus nemen. Keiharde misleiding.
pi_220645873
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:18 schreef Perrin het volgende:
Over miljardairs gesproken, Duitsland heeft er veel.

[ x ]
Ja, de Flicks, Fincks, Oetkers, Quandts en Porsches hebben goed geboerd in WW2 en de Treuhand zal er ook nog wel een paar opgeleverd hebben.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220646267
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:00 schreef nostra het volgende:
Iemand moet dat soort onzinprojectjes betalen, maar daar is links het dan ook niet mee eens, tenzij natuurlijk de multinesjenels of miljardairs.
Waarom vind je het een onzinproject?
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 08:11:50 #72
236264 crew  capricia
pi_220649422
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 16:50 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ng-kindregeling.html

Lekker gewerkt weer hoor.
Werkende ouders en kinderen betalen de rekening.
Vind je het sws niet een beetje apart dat inkomens van 60.000 euro nog een kindgebonden budget als toeslag krijgen?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220649606
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 08:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Vind je het sws niet een beetje apart dat inkomens van 60.000 euro nog een kindgebonden budget als toeslag krijgen?
Aan de andere kant is dat het bruto inkomen van een huishouden van een vuilnisman en iemand die parttime in de zorg werkt…
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 10:23:04 #74
236264 crew  capricia
pi_220650013
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 april 2026 08:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Aan de andere kant is dat het bruto inkomen van een huishouden van een vuilnisman en iemand die parttime in de zorg werkt…
Gewoon een normaal gezin dus. 60.000 euro.
Ik vind het maar bijzonder dat je dan kennelijk recht hebt op extra toeslagen zoals het kindgebonden budget.
En stel je voor dat zo'n gezin 2.000 in een jaar meer gaat verdienen, mag je meteen die toeslagen terugbetalen.
Hier heb je het probleem van het toeslagencircus te pakken.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220650050
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 19:37 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Waarom vind je het een onzinproject?
Nou ja kom op, énige vorm van zelfredzaamheid mag je toch wel verwachten. Je kan gewoon bij UWV/gemeente terecht als je vragen hebt, we hoeven geen bounty hunters te financieren op zoek naar mensen die recht hebben op iets dat ze niet claimen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220650057
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 08:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Vind je het sws niet een beetje apart dat inkomens van 60.000 euro nog een kindgebonden budget als toeslag krijgen?
Ligt aan het doel dat je ermee hebt. Als dat echt arbeidsstimulatie en de geboorteratio omhoog halen is, dan kan ik er nog inkomen ook. Maar dan zijn er wel bredere problemen die effectiever zijn om aan te pakken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 10:38:44 #77
236264 crew  capricia
pi_220650123
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Ligt aan het doel dat je ermee hebt. Als dat echt arbeidsstimulatie en de geboorteratio omhoog halen is, dan kan ik er nog inkomen ook. Maar dan zijn er wel bredere problemen die effectiever zijn om aan te pakken.
De grens zakt van 60.000 euro naar 58.000 euro.
Kan me niet voorstellen dat dit ons geboorteratio echt gaat beïnvloeden. :)

Ik ben wel een voorstander van het zo veel mogelijk afschaffen van dit soort toeslagen voor deze (niet minimum) inkomens. Verdisconteer het dan in de kinderbijslag.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 10:44:46 #78
236264 crew  capricia
pi_220650146
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 april 2026 08:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Aan de andere kant is dat het bruto inkomen van een huishouden van een vuilnisman en iemand die parttime in de zorg werkt…
Het heeft ook weinig zin om meer uren te gaan werken, in jouw voorbeeld van die parttime-werkende ouder, als je dan meteen toeslagen mis gaat lopen.

Lijkt me een vervelend bijeffect. Dat je echt geen cent boven die grens wil gaan verdienen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220650210
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:38 schreef capricia het volgende:

[..]
De grens zakt van 60.000 euro naar 58.000 euro.
Kan me niet voorstellen dat dit ons geboorteratio echt gaat beïnvloeden. :)

Ik ben wel een voorstander van het zo veel mogelijk afschaffen van dit soort toeslagen voor deze (niet minimum) inkomens. Verdisconteer het dan in de kinderbijslag.
Nee, maar kan kom je in de ambtenarenwereld waar zesjes-econometristen een modelletje bouwen dat gedragsverandering tracht te voorspellen. En ja, iedereen wil van de toeslagen af (zelfs een CU) en tegelijkertijd doet niemand iets anders dan dit soort onzinnig getweak.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220650377
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:55 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, maar kan kom je in de ambtenarenwereld waar zesjes-econometristen een modelletje bouwen dat gedragsverandering tracht te voorspellen. En ja, iedereen wil van de toeslagen af (zelfs een CU) en tegelijkertijd doet niemand iets anders dan dit soort onzinnig getweak.
Enige manier is om het in 1 grote klap aan te gaan passen. Anders gaan we het nooit doen.
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 11:38:49 #81
236264 crew  capricia
pi_220650425
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:24 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Enige manier is om het in 1 grote klap aan te gaan passen. Anders gaan we het nooit doen.
Stapje voor stapje de inkomensgrens voor allerlei toeslagen verlagen is ook een optie.
Maar dit is wel een heel klein stapje. Van inkomens van 60.000 euro naar 58.000 euro.
Al levert het kennelijk wel meteen die 30 miljoen op. En dat vind ik best veel. Kun je nagaan als je nog meer langzaam gaat verlagen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220650430
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Stapje voor stapje de inkomensgrens voor allerlei toeslagen verlagen is ook een optie.
Maar dit is wel een heel klein stapje. Van inkomens van 60.000 euro naar 58.000 euro.
Al levert het kennelijk wel meteen die 30 miljoen op. En dat vind ik best veel. Kun je nagaan als je nog meer langzaam gaat verlagen.
Het gaat natuurlijk om het hele stelsel. Zon stapje als dit stelt geen reet voor in het geheel.
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 11:47:33 #83
236264 crew  capricia
pi_220650458
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:40 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Het gaat natuurlijk om het hele stelsel. Zon stapje als dit stelt geen reet voor in het geheel.
Volgens mij had de ChristenUnie daar plannen voor.

Maar ik denk dat we niet in een politiek landschap leven waar we dit soort grote wijzigingen doorvoeren. Nederland coalitie land. Alles in kleine stapjes, en iedereen mag zijn plasje er over doen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220650468
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Volgens mij had de ChristenUnie daar plannen voor.

Maar ik denk dat we niet in een politiek landschap leven waar we dit soort grote wijzigingen doorvoeren. Nederland coalitie land. Alles in kleine stapjes, en iedereen mag zijn plasje er over doen.
Dan verandert er dus nooit iets. Want elke keer als er iets gewijzigd wordt dan gaan ze het er aan de andere kant weer bijplussen.
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 11:51:54 #85
236264 crew  capricia
pi_220650471
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:49 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dan verandert er dus nooit iets. Want elke keer als er iets gewijzigd wordt dan gaan ze het er aan de andere kant weer bijplussen.
Yep.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220650541
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 08:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Vind je het sws niet een beetje apart dat inkomens van 60.000 euro nog een kindgebonden budget als toeslag krijgen?
Een gezinsinkomen van 60k is echt geen vetpot. Na aftrek van alle belastingen blijft er echt niet heel veel over.

En ja dat is treurig dat fatsoenlijk rondkomen niet lukt met een dergelijk inkomen.
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 12:11:01 #87
236264 crew  capricia
pi_220650595
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:04 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Een gezinsinkomen van 60k is echt geen vetpot. Na aftrek van alle belastingen blijft er echt niet heel veel over.

En ja dat is treurig dat fatsoenlijk rondkomen niet lukt met een dergelijk inkomen.
Tot 142.000 euro inkomen (alleenstaand) heb je nog recht op kindgebonden budget.

Echt, stop daarmee.


https://www.consumentenbo(...)2%82%AC141.000%20%7C
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 25 april 2026 @ 12:36:15 #88
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220650800
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Stapje voor stapje de inkomensgrens voor allerlei toeslagen verlagen is ook een optie.
Maar dit is wel een heel klein stapje. Van inkomens van 60.000 euro naar 58.000 euro.
Al levert het kennelijk wel meteen die 30 miljoen op. En dat vind ik best veel. Kun je nagaan als je nog meer langzaam gaat verlagen.
Beter toeslagen cq aanvullingen (maar ook boetes) een vast percentage maken van het inkomen en deels besteedbaar vermogen. Iemand kan in fiscale termen "rijk" zijn maar gezien de leefsituatie niets eens geld om z'n huis te kunnen verwarmen.

Daar waar iemand, gelet inkomenssituatie en leeflasten, door de bodem zakt van bijstandsniveau of wmb 120-130% van een sociaal minimum; kunnen die percentages conform worden bijgesteld.
De incentive om de eigen situatie pogen te verbeteren, wordt dan niet bestraft noch tegengewerkt.
Ik vind het schrijnend dat soms precies ¤1 meer of minder vanwege een regel of bijstelling daarvan, gaat bepalen of iets volledig van toepassing is.

Eén van die "stille" regels is dat per 2027, als zg "vereenvoudiging", iemands belastbaar vermogen in box3 gaat bepalen of die nog aanmerking komt voor o.a. zorgtoeslag (en straks, andere "handig" gekoppelde zaken).
Nu mag iemand nog ca ¤140K aan totale waarde bezitten dat per 2027 in één klap naar ¤57K omlaag gaat.
Het is weer een loepzuivere uithollling van eerder geboden voorzieningen. Even los wat iemand vindt van een vermogens(on)redelijkheid. En nee, "vermogen" in belastingtermen betekent niet dat iemand het in waarde ook echt kan besteden of daarmee dan inkomen heeft.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 25 april 2026 @ 13:23:01 #89
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220651066
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:36 schreef Vallon het volgende:

[..]
Beter toeslagen cq aanvullingen (maar ook boetes) een vast percentage maken van het inkomen en deels besteedbaar vermogen. Iemand kan in fiscale termen "rijk" zijn maar gezien de leefsituatie niets eens geld om z'n huis te kunnen verwarmen.

Daar waar iemand, gelet inkomenssituatie en leeflasten, door de bodem zakt van bijstandsniveau of wmb 120-130% van een sociaal minimum; kunnen die percentages conform worden bijgesteld.
De incentive om de eigen situatie pogen te verbeteren, wordt dan niet bestraft noch tegengewerkt.
Ik vind het schrijnend dat soms precies ¤1 meer of minder vanwege een regel of bijstelling daarvan, gaat bepalen of iets volledig van toepassing is.

Eén van die "stille" regels is dat per 2027, als zg "vereenvoudiging", iemands belastbaar vermogen in box3 gaat bepalen of die nog aanmerking komt voor o.a. zorgtoeslag (en straks, andere "handig" gekoppelde zaken).
Nu mag iemand nog ca ¤140K aan totale waarde bezitten dat per 2027 in één klap naar ¤57K omlaag gaat.
Het is weer een loepzuivere uithollling van eerder geboden voorzieningen. Even los wat iemand vindt van een vermogens(on)redelijkheid. En nee, "vermogen" in belastingtermen betekent niet dat iemand het in waarde ook echt kan besteden of daarmee dan inkomen heeft.
alle toeslagen subiet afschaffen en de HRA ook

pensioenafdracht voortaan volledig bij het bruto

zelfstandigenwet asap effectueren

Hypotheek van 30 naar 40 jaar

ZW , WW , IOAW , WAO en AOW per onmiddellijk afschaffen en vervangen door vast basis inkomen 70 % van minimumloon tot sint juttemis

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 25-04-2026 13:30:46 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 25 april 2026 @ 14:07:38 #90
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220651352
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
alle toeslagen subiet afschaffen en de HRA ook

pensioenafdracht voortaan volledig bij het bruto

zelfstandigenwet asap effectueren

Hypotheek van 30 naar 40 jaar

ZW , WW , IOAW , WAO en AOW per onmiddellijk afschaffen en vervangen door vast basis inkomen 70 % van minimumloon tot sint juttemis
Los van de act(oren), is op elk punt heel veel af dingen met dat het scheermes als afhakmes dan heel veel pijn gaat doen en mensen vooral raakt die geen kant op kunnen. Ik zou zelf niet bereid zijn medewerking te geven aan mensen te bestraffen voor of vanwege hun situatie.

Ik zou het wel eens zijn met de zekerheid van een - onvoorwaardelijk - basisinkomen waar iemand naast een eigen dak boven het hoofd, van kan (over)leven. Mijn part als keuze en in andere situaties, als finaal vangnet.

HRA afschaffen voor nieuwe gevallen, ooit bedoeld om woningbezit ondanks hoge rentes te "liberaliseren", lijkt mij een betere zaak en feitelijk al in gang gezet.
Aanvullende pensioenvoorzieningen zou idd niets met of een regulerende taak van de overheid moeten zijn.

De "ZZP" wet is sws vaag en de vraag is of dat iets gaat oplossen. Wmb elke werknemer zelfstandig(e) is.
De ouderwetse werkgevers gedachte is sws onzin of dat die een soort gunst zou verlenen waarbij een werknemer wmb altijd zelf (contractueel) bepaalt waartoe die zich verplicht (heeft). Mensen die dat (deels) niet kunnen of willen overzien, kunnen dat bij hun "vakbond" uitbesteden.
De overheid heeft alleen tot taak, toezien dat opdrachtsgevers geen misbruik maken (zelfs of de uitvoerder dat wenst) van iemands leefsituatie (iets met mensenrechten).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 25 april 2026 @ 14:25:57 #91
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220651452
quote:
18s.gif Op zaterdag 25 april 2026 14:07 schreef Vallon het volgende:

Aanvullende pensioenvoorzieningen zou idd niets met of een regulerende taak van de overheid moeten zijn.
Juist
via de vakbonden afgedwongen privaat rechtelijk aanvullend pensioensparen is volslagen idioot
de maandelijks bruto afdracht bij een modaal inkomen is bruto 800 euro 8)7 8)7 8)7
en dat 40 maal 12 keer

een kennis van me is vorige week plots overleden , na 3 jaar pensioen
quote:
De "ZZP" wet is sws vaag en de vraag is of dat iets gaat oplossen. Wmb elke werknemer zelfstandig(e) is.
De overheid moet wel , ze heeft zel zoveel fulltime ZZP ers aan de slag
zelfs dr RVS is het er volmondig mee eens
de Zelfstandige is dan een nieuwe vorm van aangenomen "werknemerschap"'

quote:
Los van de act(oren), is op elk punt heel veel af dingen met dat het scheermes als afhakmes dan heel veel pijn gaat doen en mensen vooral raakt die geen kant op kunnen.

Ik zou zelf niet bereid zijn medewerking te geven aan mensen te bestraffen voor of vanwege hun situatie.
uiteraard gaat dat tijdelijk veel pijn doen hier en daar

quote:
HRA afschaffen voor nieuwe gevallen, ooit bedoeld om woningbezit ondanks hoge rentes te "liberaliseren", lijkt mij een betere zaak en feitelijk al in gang gezet.
niet voor nieuwe gevallen, voor iedereen en de HWF moet dan ook weg uiteraard, al was het al vanwege de villatax

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 25-04-2026 14:33:44 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220651471
quote:
18s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Infantiele Sinterklaas-politiek.
Het is natuurlijk gemeen en vals dat de proactieve benadering bij alle andere regelingen wel doorgang vond, maar uitgerekend bij bijstandsgerechtigden - en alleen daar - zou worden weggehaald. Dit proactieve beleid is gedaan als gevolg van de toeslagenaffaire, het fraudebeleid en de complexiteit van formulieren en regelingen (waardoor het risico op onbedoelde fraude ontstaat). Een stukje versimpeling.

Wanneer je dan de Participatiewet (waar trouwens ook volledig gehandicapten in zitten - zoals @Kowloon terecht stelt) daar uit van zondert dan gaat dat stigmatiserend en stressvol werken, met weinig mensen die voor hen in de bres springen of dat je een advocaat kunt betalen. Kunnen gemeenten weer private rechercheurs blijven inhuren om te controleren. Plat gezegd: de AOWer en miljonair heeft straks nergens meer last van, wordt pro-actief benaderd, maar het uitschot en de halve criminelen in onze samenleving (volgens Nieuws van de Dag althans) moeten bibberend een vinkje blijven zetten.

Het is alleen jammer dat dit nu ten koste gaat van het kindgebonden budget. Dit kindgebonden budget (geen toeslag!) is precies wat het zegt: het is gebonden aan de rechten van het kind (dus niet voor aanschaf vuurwerk), het kind heeft onafhankelijk van zijn ouders eigenstandige (mensen)rechten en individuele kansen in onze samenleving. Dat je dit kindgebonden budget af topt boven een bepaald inkomen is logisch, maar net zo logisch zou moeten zijn dat dit ook voor kinderen van doodnormale middenklasse ouders geldt en aan hen toe komt. @Hanca

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 14:33:20 ]
pi_220651515
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:32 schreef nostra het volgende:
Nou ja kom op, énige vorm van zelfredzaamheid mag je toch wel verwachten. Je kan gewoon bij UWV/gemeente terecht als je vragen hebt, we hoeven geen bounty hunters te financieren op zoek naar mensen die recht hebben op iets dat ze niet claimen.
Kennelijk niet, schattingen laten zien dat het om een groep van 160000 tot 200000 mensen gaat. Substantieel dus. Blijkbaar zijn die mensen niet genoeg zelfredzaam om het te regelen.

Ongetwijfeld zullen bijvoorbeeld sommige mensen met een licht verstandelijk beperking of een ernstige psychische aandoening onder vallen. Het is toch heel fijn als die mensen, in ieder geval in financieel opzicht, een beter leven kunnen krijgen?

Wat jij hier doet is het op ideologische gronden ontkennen van de realiteit. Stop met die onzin, geloven doe je maar in de kerk of de moskee, niet in de politiek of het openbaar bestuur.
pi_220651551
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 14:29 schreef Klopkoek het volgende:
Het is natuurlijk gemeen en vals dat de proactieve benadering bij alle andere regelingen wel doorgang vond, maar uitgerekend bij bijstandsgerechtigden - en alleen daar - zou worden weggehaald.
Ja, dat vond ik ook wel weer heel typisch voor dit kabinet in het algemeen en de VVD in het bijzonder.
  zaterdag 25 april 2026 @ 14:47:26 #95
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220651553
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 14:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
via de vakbonden afgedwongen privaat rechtelijk aanvullend pensioensparen is volslagen idioot
de maandelijks bruto afdracht bij een modaal inkomen is bruto 800 euro 8)7 8)7 8)7
Zie daar het systeem waarbij een vakbond zich (een wettelijk geborgd) recht van spreken heeft verworven en de werknemer daarin soms geen keuze heeft.

Pensioenafspraken, bedoeld om zekerheid te bieden voor werknemers die (niet vooruitkijkend) dan "gebruik" maken van een oneigenlijk belastingstelsel (nu "aftrekken" om daarover later minder belasting te hoeven betalen dan waarmee het ooit was verdiend).

Verplicht pensioensparen is ergens verleden tijd. Met dat pensioen betalen vooral deelnemen is aan het casino van een aandelenbeurs. Een pensioenmaatschappij als echte winnaar, de totale inzet opeist om behaalde winst/verlies naar rato te hoeven uit te keren. Een beetje als gokken met andermans geld zonder feitelijke aansprakelijk te zijn voor miskleunen. In het ergste geval ga je net als een "bank" failliet; en draait de toezichthouder (= overheid) op voor de gevolgen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 25 april 2026 @ 14:50:53 #96
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220651564
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 14:47 schreef Vallon het volgende:

[..]
Zie daar het systeem waarbij een vakbond zich (een wettelijk geborgd) recht van spreken heeft verworven en de werknemer daarin soms geen keuze heeft.

Pensioenafspraken, bedoeld om zekerheid te bieden voor werknemers die (niet vooruitkijkend) dan "gebruik" maken van een oneigenlijk belastingstelsel (nu "aftrekken" om daarover later minder belasting te hoeven betalen dan waarmee het ooit was verdiend).

Verplicht pensioensparen is ergens verleden tijd. Met dat pensioen betalen vooral deelnemen is aan het casino van een aandelenbeurs. Een pensioenmaatschappij als echte winnaar, de totale inzet opeist om behaalde winst/verlies naar rato te hoeven uit te keren. Een beetje als gokken met andermans geld zonder feitelijke aansprakelijk te zijn voor miskleunen. In het ergste geval ga je net als een "bank" failliet; en draait de toezichthouder (= overheid) op voor de gevolgen.
maar goed dat we Paul Rosenmuller hebben om de groene beleggingsagenda te doen voor de werknemers
mag wel een 100 miljard euro kosten he

mar je kunt wel lekker wat vliegen naar zonnige oorden
https://www.facebook.com/share/v/1CNnX38K8G/

https://www.50pluspartij.(...)rug-uit-bestuur-abp/


quote:
AI-overzicht
Paul Rosenmöller, a prominent Dutch politician for GroenLinks-PvdA and Member of the Senate, has faced public scrutiny and media reports regarding his air travel habits.

Reports indicate he is a frequent flyer, specifically utilizing KLM, and has been spotted with "Platinum For Life" status, suggesting extensive travel.
Key points regarding the criticism include:

Business Class Travel: Reports suggest he is often seen in business class on KLM flights.

Antilles Trip: He was accused of converting business class tickets for committee work into multiple economy tickets to take his family to Aruba, while he sat in business class.
Trip to Asia: He was reported to have taken a trip to Asia.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220651660
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 14:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het is natuurlijk gemeen en vals dat de proactieve benadering bij alle andere regelingen wel doorgang vond, maar uitgerekend bij bijstandsgerechtigden - en alleen daar - zou worden weggehaald. Dit proactieve beleid is gedaan als gevolg van de toeslagenaffaire, het fraudebeleid en de complexiteit van formulieren en regelingen (waardoor het risico op onbedoelde fraude ontstaat). Een stukje versimpeling.

Wanneer je dan de Participatiewet (waar trouwens ook volledig gehandicapten in zitten - zoals @:Kowloon terecht stelt) daar uit van zondert dan gaat dat stigmatiserend en stressvol werken, met weinig mensen die voor hen in de bres springen of dat je een advocaat kunt betalen. Kunnen gemeenten weer private rechercheurs blijven inhuren om te controleren. Plat gezegd: de AOWer en miljonair heeft straks nergens meer last van, wordt pro-actief benaderd, maar het uitschot en de halve criminelen in onze samenleving (volgens Nieuws van de Dag althans) moeten bibberend een vinkje blijven zetten.

Het is alleen jammer dat dit nu ten koste gaat van het kindgebonden budget. Dit kindgebonden budget (geen toeslag!) is precies wat het zegt: het is gebonden aan de rechten van het kind (dus niet voor aanschaf vuurwerk), het kind heeft onafhankelijk van zijn ouders eigenstandige (mensen)rechten en individuele kansen in onze samenleving. Dat je dit kindgebonden budget af topt boven een bepaald inkomen is logisch, maar net zo logisch zou moeten zijn dat dit ook voor kinderen van doodnormale middenklasse ouders geldt en aan hen toe komt. @:Hanca
Eens.

Maar wat betreft dat KGB: het is zo dat je momenteel het maximale KGB krijgt bij een inkomen tot 39.141, daarna bouwt het langzaam af. Als je 3 kinderen hebt krijg je tot wel een inkomen van 141.000 KGB als stel, 176.500 als alleenstaande. Bij 1 kind loopt het door tot 73.000 euro voor stellen en 108.500 voor alleenstaanden.

Hij was voor dit volgend jaar iets verlaagd vanaf inkomens van 60.000 euro, dat gaat naar 58.000. Hij gaat daar dus niet naar 0, dat zou ook veel meer dan die 30 miljoen schelen. Hij gaat iets naar beneden.

Ik heb dus ook even geen zicht op hoe groot dit effect nu is, is het tientjeswerk of gaat het om meer?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 15:15:19 ]
pi_220651745


VVD, PVV, FvD en JA21 leveren hier samen 7 zetels in ten opzichte van zijn voorlaatste peiling.

Het balkje van FvD gaat tot 14 zetels. In dat geval zou het min acht zetels zijn voor deze vier partijen.

De 'liberale' VVD kiezer laat zich wel kennen zeg (net als de FDP in Duitsland). Twee zetels eraf.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 15:29:33 ]
pi_220651817
Maar dat is dus een peiling waar de volslagen incompetente Mona Keijzer zonder een verkiezingsprogramma of zelfs partij en partijleden op 6 zetels komt. Zonder dus te weten wat ze wil en wie er op zetels 2 t/m 6 komen te zitten.
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 15:56:38 #100
236264 crew  capricia
pi_220651847
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 15:28 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

VVD, PVV, FvD en JA21 leveren hier samen 7 zetels in ten opzichte van zijn voorlaatste peiling.

Het balkje van FvD gaat tot 14 zetels. In dat geval zou het min acht zetels zijn voor deze vier partijen.

De 'liberale' VVD kiezer laat zich wel kennen zeg (net als de FDP in Duitsland). Twee zetels eraf.
Ik neem dit allemaal nog even met een korrel zout. Er ontbreken veel partijen en Mona heeft nog niet eens een partij.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220651863
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Tot 142.000 euro inkomen (alleenstaand) heb je nog recht op kindgebonden budget.

Echt, stop daarmee.

Dat kan je dus alleen stoppen als je het hele KGB stopt of in elk geval fors verlaagt. Anders heb je een armoedeval: dat bruto meer verdienen minder geld overhouden gaat betekenen. Door het risico op die armoedeval, doordat we vinden dat werken moet lonen, is die afbouw zo traag.

Bij kinderopvangtoeslag is hij nog trager, daar zit er zelfs geen eindinkomen op: ook met een inkomen van 100 miljoen krijg je in principe kinderopvangtoeslag als je je kind naar de opvang brengt.
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 16:08:39 #102
236264 crew  capricia
pi_220651905
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 15:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kan je dus alleen stoppen als je het hele KGB stopt of in elk geval fors verlaagt. Anders heb je een armoedeval: dat bruto meer verdienen minder geld overhouden gaat betekenen. Door het risico op die armoedeval, doordat we vinden dat werken moet lonen, is die afbouw zo traag.

Bij kinderopvangtoeslag is hij nog trager, daar zit er zelfs geen eindinkomen op: ook met een inkomen van 100 miljoen krijg je in principe kinderopvangtoeslag als je je kind naar de opvang brengt.
Kindgebonden budget valt onder de toeslagen van de Belastingdienst.
En volgens mij is iedereen het over eens dat al die toeslagen een gedrocht geworden zijn. Inclusief affaires en terugbetalingen als je achteraf te veel verdiend hebt.

En toeslagen voor mensen met meer dan 140.000 euro? Ik vind het een pervers systeem.
Ik zou er inderdaad voorstander van zijn om het sneller af te toppen en te verdisconteren in de kinderbijslag. Dan ben je een heel stuk controle en ambtenaren en gedoe kwijt.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220651915
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 15:48 schreef Hanca het volgende:
Maar dat is dus een peiling waar de volslagen incompetente Mona Keijzer zonder een verkiezingsprogramma of zelfs partij en partijleden op 6 zetels komt. Zonder dus te weten wat ze wil en wie er op zetels 2 t/m 6 komen te zitten.
Wat me nog hoop geeft is dat de laatste Ipsos peiling veel 'weet niet' bij D66 en CDA laat zien. Meer dan FvD.

Maar dat zoveel mensen kiezen voor radicaal-rechts is gewoon eng. Nederland is Europees kampioen op het moment - en daar mag je de VVD gerust voor verantwoordelijk houden (van deur open naar PVV tot asiel als electoraal verdienmodel).

Land in verval (óók in de lijstjes die er altijd bij worden gesleept):
https://news.gallup.com/p(...)tability-change.aspx

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 16:12:49 ]
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 16:22:20 #104
236264 crew  capricia
pi_220651959
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Wat me nog hoop geeft is dat de laatste Ipsos peiling veel 'weet niet' bij D66 en CDA laat zien. Meer dan FvD.

Maar dat zoveel mensen kiezen voor radicaal-rechts is gewoon eng. Nederland is Europees kampioen op het moment - en daar mag je de VVD gerust voor verantwoordelijk houden (van deur open naar PVV tot asiel als electoraal verdienmodel).

Land in verval (óók in de lijstjes die er altijd bij worden gesleept):
https://news.gallup.com/p(...)tability-change.aspx
Asiel blijft nog wel een tijdje een belangrijk thema. Omdat het afgeketst is in de EK. Het had geregeld kunnen zijn, maar mislukt dus.
Terwijl ik denk dat de VVD inmiddels ook heel graag van dat thema af wil.
Want ze verliezen er stemmen op, op rechts.

Nu roept Jetten weer dat hij binnen twee weken met betere asielmaatregelen gaat komen.
En dat klinkt bij mij als snelheid boven kwaliteit.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220651994
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Asiel blijft nog wel een tijdje een belangrijk thema. Omdat het afgeketst is in de EK. Het had geregeld kunnen zijn, maar mislukt dus.
Terwijl ik denk dat de VVD inmiddels ook heel graag van dat thema af wil.
Want ze verliezen er stemmen op, op rechts.

Nu roept Jetten weer dat hij binnen twee weken met betere asielmaatregelen gaat komen.
En dat klinkt bij mij als snelheid boven kwaliteit.
De Raad van State heeft al gezegd dat het voor de instroom niet zo heel veel uit maakt. Er worden een aantal dubieuze maatregelen genomen dat op zijn best maar een paar duizend mensen scheelt. De instroom is zoals bekend al veel lager dan in 2023. Die daling ten opzichte van 2023 kan deze wet nooit hebben.

Het enige dat echt zou helpen is stabiele opvanglocaties (ipv jojo beleid) en minder oorlogen in de wereld.

De strafbaarstelling illegaliteit is een gedrocht. Het maakt kwetsbaren weerloos en de uitbuiters van kwetsbaren krijgen een cadeau.

Dit NRC artikel is wel redelijk goed (iets te lief voor het handelen van de VVD in de laatste 20 jaar):
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ederom-niet-a4926325

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 16:31:41 ]
pi_220652022
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Kindgebonden budget valt onder de toeslagen van de Belastingdienst.
En volgens mij is iedereen het over eens dat al die toeslagen een gedrocht geworden zijn. Inclusief affaires en terugbetalingen als je achteraf te veel verdiend hebt.

En toeslagen voor mensen met meer dan 140.000 euro? Ik vind het een pervers systeem.
Ik zou er inderdaad voorstander van zijn om het sneller af te toppen en te verdisconteren in de kinderbijslag. Dan ben je een heel stuk controle en ambtenaren en gedoe kwijt.
Eens dat we van de toeslagen af moeten.

Maar alleen maar sneller naar beneden laten gaan van de toeslagen gaat dus niet. Dat je alleen bij een lager inkomen toeslagen krijgt. Want dan krijg je dus dat meer verdienen door een terugval in de toeslagen minder geld in de portemonnee oplevert. Aan de afbouw kun je heel erg weinig doen. Dan moet je echt de hele toeslag, inclusief dus het bedrag voor mensen met een laag inkomen, verlagen. En dan ontkom je niet aan een stelselwijziging, met onder andere een verhoging van het minimuminkomen en een uitkeerbare belastingvrije voet.
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 16:34:44 #107
236264 crew  capricia
pi_220652041
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De Raad van State heeft al gezegd dat het voor de instroom niet zo heel veel uit maakt. Er worden een aantal dubieuze maatregelen genomen dat op zijn best maar een paar duizend mensen scheelt. De instroom is zoals bekend al veel lager dan in 2023.

Het enige dat echt zou helpen is stabiele opvanglocaties (ipv jojo beleid) en minder oorlogen in de wereld.
volgens premier Jetten kan dat wel:
quote:
Het kabinet komt binnen twee weken met nieuwe voorstellen om de instroom van asielzoekers te beperken.
https://nos.nl/artikel/26(...)etsvoorstellen-asiel

En in plaats van illegaliteit strafbaar te stellen, gaat het nu gericht worden op mensen ongewenst verklaren.
Door "mogelijkheden te verruimen voor het ongewenst verklaren van vreemdelingen, zodat ze makkelijker het land kunnen worden uitgezet".

En dat binnen twee weken. Zegt ie.

Geloof jij dit ? Ik niet.
En zo lang het niet geregeld is, blijft het als thema gewoon door-etteren.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220652055
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Asiel blijft nog wel een tijdje een belangrijk thema. Omdat het afgeketst is in de EK. Het had geregeld kunnen zijn, maar mislukt dus.
Terwijl ik denk dat de VVD inmiddels ook heel graag van dat thema af wil.
Want ze verliezen er stemmen op, op rechts.

Nu roept Jetten weer dat hij binnen twee weken met betere asielmaatregelen gaat komen.
En dat klinkt bij mij als snelheid boven kwaliteit.
Als jij denkt dat asiel geen thema meer was met een voor stem in de EK, leef je volgens mij in een fantasiewereld. Zo lang mensen hier nog anderen zien rondlopen met een ander kleurtje en een ander geloof, blijft asiel een thema, zelfs als er 0 mensen meer binnen komen en de AZCs leeg zijn. Feiten doen er voor die mensen namelijk niet toe. Zie de protesten tegen de AZCs, terwijl uit alle feiten blijkt dat die AZCs helemaal geen overlast opleveren.

Die wetten hadden trouwens geen invloed op de instroom gehad.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 16:36:12 ]
pi_220652062
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 15:28 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

VVD, PVV, FvD en JA21 leveren hier samen 7 zetels in ten opzichte van zijn voorlaatste peiling.

Het balkje van FvD gaat tot 14 zetels. In dat geval zou het min acht zetels zijn voor deze vier partijen.

De 'liberale' VVD kiezer laat zich wel kennen zeg (net als de FDP in Duitsland). Twee zetels eraf.
Het maakt Nederland ook allemaal helemaal niks meer uit, he?

Trump is aan de macht. Lang leve de King, aldus radicaal rechts.

Geert was er als de kippen bij om Trump te supporten bij een telefoontje van Bannon.

Totdat de gek opeens Groenland claimt, de energieprijzen opdrijft, de paus beledigt, Falkland aan Argentinië wil overhandigen. Dan houdt het opeens allemaal op. Opportunisme ten top, zoals we de gekken op radicaal rechts kennen.

En wat nu? Uiteraard wordt nu FvD weer gewoon salonfahig. Op naar de 30 zetels. Totdat Putin zich niet kan inhouden en wat drones boven de Botlek laat zweven. Dan wordt het weer hoog tijd om alle ballen op Geert Milders te zetten.

Zolang die vijf Eritreeërs maar niet de doorsteek kunnen maken naar een AZC in Loosdrecht is alles geoorloofd. Dan kunnen we rustig slapen hier in Nederland.

En godzijdank halen we de NAVO-norm als Nederland dankzij ome Trump, zijn we voor onze cultuur en de natiestaat Nederland, en krijgen we geen Europees leger. Dan kunnen we lekker de loopgraven in bij Ieper, als Meloni het per ongeluk toch voorelkaar krijgt die vijf Eritreeërs via Lampedusa te laten doorreizen naar Loosdrecht.
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 16:37:21 #110
236264 crew  capricia
pi_220652072
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat we van de toeslagen af moeten.

Maar alleen maar sneller naar beneden laten gaan van de toeslagen gaat dus niet. Dat je alleen bij een lager inkomen toeslagen krijgt. Want dan krijg je dus dat meer verdienen door een terugval in de toeslagen minder geld in de portemonnee oplevert. Aan de afbouw kun je heel erg weinig doen. Dan moet je echt de hele toeslag, inclusief dus het bedrag voor mensen met een laag inkomen, verlagen. En dan ontkom je niet aan een stelselwijziging, met onder andere een verhoging van het minimuminkomen en een uitkeerbare belastingvrije voet.
Dat zo'n systeem opgetuigd is, waar je dus helemaal nooit meer vanaf kunt. Echt. Wat een gedrocht.
Dan inderdaad de belastingvrije voet verhogen. En KGB veel sneller via de kinderbijslag laten verlopen.
(En zorgen dat de echte minima er niet op achteruit gaan.)
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 16:41:10 #111
236264 crew  capricia
pi_220652116
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als jij denkt dat asiel geen thema meer was met een voor stem in de EK, leef je volgens mij in een fantasiewereld. Zo lang mensen hier nog anderen zien rondlopen met een ander kleurtje en een ander geloof, blijft asiel een thema, zelfs als er 0 mensen meer binnen komen en de AZCs leeg zijn. Feiten doen er voor die mensen namelijk niet toe. Zie de protesten tegen de AZCs, terwijl uit alle feiten blijkt dat die AZCs helemaal geen overlast opleveren.

Die wetten hadden trouwens geen invloed op de instroom gehad.
Elke partij in de regering wil van dit thema af. Ook de VVD.
En het lukt ze maar niet. Het thema is groter dan ooit.
Geeft spanningen in de maatschappij. Zorgt dat grote groepen mensen steeds rechtser en rechtser gaan stemmen. En andere, misschien nog wel belangrijkere, zaken sneeuwen onder.

Maar we gaan zien of Jetten binnen twee weken met voorstellen komt om de instroom te verlagen. Hij zegt het echt zelf.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220652146
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Elke partij in de regering wil van dit thema af. Ook de VVD.
En het lukt ze maar niet. Het thema is groter dan ooit.
Geeft spanningen in de maatschappij. Zorgt dat grote groepen mensen steeds rechtser en rechtser gaan stemmen. En andere, misschien nog wel belangrijkere, zaken sneeuwen onder.

Maar we gaan zien of Jetten binnen twee weken met voorstellen komt om de instroom te verlagen. Hij zegt het echt zelf.
Maar of dat thema groot is heeft NIETS met de instroom te maken. Als je vraagt aan een anti-asiel-persoon waar hij of zij zo'n probleem mee heeft, zijn het meestal zelfs gewoon de derde generatie Marokkanen en Turken. Zo lang je die dus niet deporteert naar een land waar ze nooit gewoond hebben, wordt het thema niet kleiner.

En nee, de wetten van Jetten gaan de instroom niet verkleinen. De EU wetgeving wellicht wel. Maar het belangrijkste is gewoon: minder oorlog = minder instroom.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 16:44:19 ]
pi_220652216
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat zo'n systeem opgetuigd is, waar je dus helemaal nooit meer vanaf kunt. Echt. Wat een gedrocht.
Dan inderdaad de belastingvrije voet verhogen. En KGB veel sneller via de kinderbijslag laten verlopen.
(En zorgen dat de echte minima er niet op achteruit gaan.)
Je negeert nu dat kinderen eigenstandig rechten hebben in een moderne en, jawel, liberale samenleving. Onafhankelijk van hun ouders en waar hun wieg staat. Het kindgebonden budget was niet bedoeld als extraatje voor de ouders (vandaar de naam).

Dit kabinet gaat trouwens er voor zorgen dat hogere inkomens meer kinderbijslag gaan krijgen
pi_220652227
Kabinet legt vrijwel unanieme motie van de Kamer wat betreft Solvinity naast zich neer: https://www.nrc.nl/nieuws(...)weede-kamer-a4926382

Dit ging over een contractverlenging, dus 'kan niet' klopt volgens mij niet. Je kunt best in de aanbesteding zetten dat de gegevens volledig in Nederlandse handen moeten zijn en niet in te zien door andere landen. Valt Solvinity straks gewoon af.
pi_220652233
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je negeert nu dat kinderen eigenstandig rechten hebben in een moderne en, jawel, liberale samenleving. Onafhankelijk van hun ouders en waar hun wieg staat. Het kindgebonden budget was niet bedoeld als extraatje voor de ouders (vandaar de naam).

Dit kabinet gaat trouwens er voor zorgen dat hogere inkomens meer kinderbijslag gaan krijgen
Kindgebonden budget gaat naar de ouders en is gewoon bedoeld voor het betalen van school, kleding, zwemles, sport, fietsen, enz. Niet voor de kinderen om te besteden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 16:51:19 ]
pi_220652234
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Elke partij in de regering wil van dit thema af. Ook de VVD.
En het lukt ze maar niet. Het thema is groter dan ooit.
Ik weet nog niet zo of ze dat willen. Als zon Jorritsma, die daar door de VVD wordt neergezet he, alweer begint over een kabinetscrisis over dit onderwerp dan doe je toch wel al het mogelijke om het in het nieuws te houden.

Een reactie van "joh, deze wet haalde het niet omdat de kwaliteit laag was, we komen snel met een betere en het migeatiepact gaat ook wat doen" had ook gekund en dan haal het het uit de mediastorm in plaats van het op te blazen.
pi_220652256
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Elke partij in de regering wil van dit thema af. Ook de VVD.
De Klassiek Liberalen vinden het prima als het rechterblok (rechts van de VVD) alleen maar groeit. In tegenstelling tot de sociaal-democraten en christen-democraten van weleer zijn opportunisten en nihilisten niet zo verknocht aan hun clubje. Als er maar lekker rechts en conservatief beleid komt.

Kern blijft helaas dat de veelvoud aan rechtse megafoons en media met groot bereik even bepalen wat op de politieke agenda en publieke opinie moet staan. Daar zit de energie en agendavorming.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 16:53:53 ]
pi_220652295
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kindgebonden budget gaat naar de ouders en is gewoon bedoeld voor het betalen van school, kleding, zwemles, sport, fietsen, enz. Niet voor de kinderen om te besteden.
Nee natuurlijk kunnen de kinderen dat niet zelf besteden maar het is wel bedoeld voor het kind zelf. Dat zelf kinderrechten bezit en zijn ouders niet heeft uitgekozen.
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 16:57:40 #119
236264 crew  capricia
pi_220652299
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De Klassiek Liberalen vinden het prima als het rechterblok (rechts van de VVD) alleen maar groeit. In tegenstelling tot de sociaal-democraten en christen-democraten van weleer zijn opportunisten en nihilisten niet zo verknocht aan hun clubje. Als er maar lekker rechts en conservatief beleid komt.

Kern blijft helaas dat de veelvoud aan rechtse megafoons en media met groot bereik even bepalen wat op de politieke agenda en publieke opinie moet staan. Daar zit de energie en agendavorming.
Dat is een klein hardschreeuwend clubje binnen de VVD.
Ze hebben zelf ook wel door dat ze stemmen verliezen aan nog rechtsere partijen.
Het is niet voor niets dat de VVD er geen campagne meer op gevoerd heeft de afgelopen verkiezingen. De slogan was rust in de portemonnee.

Toevallig vandaag deze podcast over geluisterd.
NRC Haagse Zaken.
https://pca.st/episode/a6d33034-ef32-4669-b769-460d3b5c65d4
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220652311
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nee natuurlijk kunnen de kinderen dat niet zelf besteden maar het is wel bedoeld voor het kind zelf. Dat zelf kinderrechten bezit en zijn ouders niet heeft uitgekozen.
Het is oa ook bedoeld om de hypotheek of huur van het grotere huis voor te betalen. Of de hogere energierekening (zie het verschil in verbruik tussen een tweepersoons of vijfpersoonshuishouden). Het is gewoon een steun in de rug voor ouders, zo is het ook bedoeld. En dan kun je steeds met kinderrechten aan komen, maar dan heb je geloof ik niet zo goed door waar je over praat.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 17:01:14 ]
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 17:01:15 #121
236264 crew  capricia
pi_220652319
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nee natuurlijk kunnen de kinderen dat niet zelf besteden maar het is wel bedoeld voor het kind zelf. Dat zelf kinderrechten bezit en zijn ouders niet heeft uitgekozen.
En dat is belangrijk voor ouders die 140.000 euro verdienen. Want dan krijg je wel KGB.
En niet voor ouders die 150.000 euro verdienen. Want dan krijg je niets.
Of mensen met een beetje spaargeld, die krijgen ook niets.

Vind je dat zelf niet vreemd?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220652338
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:01 schreef capricia het volgende:

[..]
En dat is belangrijk voor ouders die 140.000 verdienen. Want dan krijg je wel KGB.
En niet voor ouders die 150.000 euro verdienen. Want dan krijg je niets.

Vind je het zelf niet vreemd?
Die van 140.000, als ze het al aanvragen (dat moet je zelf doen), krijgen een paar euro in het kwartaal.

Nogmaals: dat is puur omdat de steun bij 40k zo hoog is dat je anders een te steile afloop hebt en je dan dus, gecombineerd met andere toeslagen, bij een euro meer verdienen meer dan een euro aan toeslagen kwijt raakt.

Je moet je niet zo focussen op die eindsalarissen, die zijn een gevolg, geen doel.


En het gaat niet om 'een beetje spaargeld', maar om voor de gemiddelde Nederlander ongekende bedragen waar ze nooit in de buurt komen, zeker niet in de periode dat de kinderen onder de 18 zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 17:07:06 ]
pi_220652514
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is oa ook bedoeld om de hypotheek of huur van het grotere huis voor te betalen. Of de hogere energierekening (zie het verschil in verbruik tussen een tweepersoons of vijfpersoonshuishouden). Het is gewoon een steun in de rug voor ouders, zo is het ook bedoeld. En dan kun je steeds met kinderrechten aan komen, maar dan heb je geloof ik niet zo goed door waar je over praat.
Gelijk weer dit soort persoonlijke verwijten...

Toen het KGB werd ingevoerd, kwamen veel meer gezinnen in aanmerking voor kindondersteuning. Hogere inkomens kregen opeens ook geld.

https://www.nu.nl/economi(...)d-voor-kinderen.html

Dit was een centrum-links kabinet.
pi_220652556
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Gelijk weer dit soort persoonlijke verwijten...

Toen het KGB werd ingevoerd, kwamen veel meer gezinnen in aanmerking voor kindondersteuning. Hogere inkomens kregen opeens ook geld.

https://www.nu.nl/economi(...)d-voor-kinderen.html

Dit was een centrum-links kabinet.
Dat weet ik allemaal. Maar het heeft dus allemaal niks met kinderrechten te maken. Het had met name toen te maken met het inkomensafhankelijker maken (via de tussenstap kindertoeslag) van de kinderbijslag. Hogere inkomens kregen minder. En het is gewoon bedoeld om hypotheken, huur, energiekosten, kleding, sportlessen, fietsen en alle andere kosten die met een kind mee komen te betalen. Geen kinderrechten dus, maar gewoon de hogere kosten die je hebt omdat er meer mensen in je huishouden zijn kunnen dragen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 17:19:49 ]
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 17:24:03 #125
236264 crew  capricia
pi_220652638
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die van 140.000, als ze het al aanvragen (dat moet je zelf doen), krijgen een paar euro in het kwartaal.

Nogmaals: dat is puur omdat de steun bij 40k zo hoog is dat je anders een te steile afloop hebt en je dan dus, gecombineerd met andere toeslagen, bij een euro meer verdienen meer dan een euro aan toeslagen kwijt raakt.

Je moet je niet zo focussen op die eindsalarissen, die zijn een gevolg, geen doel.


En het gaat niet om 'een beetje spaargeld', maar om voor de gemiddelde Nederlander ongekende bedragen waar ze nooit in de buurt komen, zeker niet in de periode dat de kinderen onder de 18 zijn.
Dat laatste, anderhalve ton spaargeld is toch niet zo bizar hoog als je een aflossingsvrije hypotheek hebt en lekker zelf spaart en belegt voor de aflossing?

Heb het gevoel dat als je ook maar een beetje afwijkt van wat anderen normaal vinden, je compleet buiten de boot valt in sommige redenaties hier (en van de overheid). :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220652685
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat laatste, anderhalve ton spaargeld is toch niet zo bizar hoog als je een aflossingsvrije hypotheek hebt en lekker zelf spaart en belegt voor de aflossing?

Heb het gevoel dat als je ook maar een beetje afwijkt van wat anderen normaal vinden, je compleet buiten de boot valt.

De meeste mensen met kinderen onder de 18 zijn max 55. Dan is het mediane spaarbedrag (dus het bedrag waarbij net zo veel mensen meer als minder hebben) maximaal 24.500: https://bieb.knab.nl/spar(...)82%AC%2024.500%20%7C
Onder de 45 is het 16.400, onder de 35 is het 13.200.

Dus ja, anderhalve ton spaargeld is voor de meeste mensen een ondenkbare grootheid. Je mag fors boven het mediane bedrag zitten, ik zou het niet gek vinden dat juist wat naar beneden te doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 17:29:36 ]
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 17:29:29 #127
236264 crew  capricia
pi_220652693
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
De meeste mensen met kinderen onder de 18 zijn max 55. Dan is het mediane spaarbedrag (dus het bedrag waarbij net zo veel mensen meer als minder hebben) maximaal 24.500: https://bieb.knab.nl/spar(...)82%AC%2024.500%20%7C
Onder de 45 is het 16.400, onder de 35 is het 13.200.

Dus ja, anderhalve ton spaargeld is voor de meeste mensen een ondenkbare grootheid.
Tja. Je zult toch je aflossing (bij een aflossingsvrije hyp) zelf bij elkaar moeten zien te krijgen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220652700
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Tja. Je zult toch je aflossing (bij een aflossingsvrije hyp) zelf bij elkaar moeten zien te krijgen.
Dat kunnen de meesten dan ook niet, die sluiten dan dus een nieuwe hypotheek af als de eerste af loopt.

Anderhalve ton sparen is echt voor de meeste mensen zeker niet weggelegd in de periode dat ze kinderen onder de 18 hebben.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 17:31:12 ]
pi_220652725
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 14:36 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Kennelijk niet, schattingen laten zien dat het om een groep van 160000 tot 200000 mensen gaat. Substantieel dus. Blijkbaar zijn die mensen niet genoeg zelfredzaam om het te regelen.

Ongetwijfeld zullen bijvoorbeeld sommige mensen met een licht verstandelijk beperking of een ernstige psychische aandoening onder vallen. Het is toch heel fijn als die mensen, in ieder geval in financieel opzicht, een beter leven kunnen krijgen?

Wat jij hier doet is het op ideologische gronden ontkennen van de realiteit. Stop met die onzin, geloven doe je maar in de kerk of de moskee, niet in de politiek of het openbaar bestuur.
Nou nee, de realiteit is dat er schijnbaar een groep in die orde van grootte is die recht zou kunnen hebben op één of andere uitkering. Net zoals er duizenden bedrijven zijn recht zouden kunnen hebben op subsidies, maar dat niet doen. De reden daarvoor is een invulling; misschien hebben ze het niet nodig, misschien hebben ze een psychische aandoening, misschien verdienen ze hun geld niet met een loonstrook.

Dat recht is meer dan voldoende uit te nutten, van budgetcoaches tot gemeentehulp en van GGZ tot schuldmaatjes. Ergens houdt de paternalistische rol van de overheid wel op hè.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220652748
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou nee, de realiteit is dat er schijnbaar een groep in die orde van grootte is die recht zou kunnen hebben op één of andere uitkering. Net zoals er duizenden bedrijven zijn recht zouden kunnen hebben op subsidies, maar dat niet doen. De reden daarvoor is een invulling; misschien hebben ze het niet nodig, misschien hebben ze een psychische aandoening, misschien verdienen ze hun geld niet met een loonstrook.

Dat recht is meer dan voldoende uit te nutten, van budgetcoaches tot gemeentehulp en van GGZ tot schuldmaatjes. Ergens houdt de paternalistische rol van de overheid wel op hè.
Een heel deel leest en/of snapt de communicatie van de overheid gewoon niet. Dat is ook gewoon een hoofdoorzaak. En dat niet lezen is vaak een kwestie van wantrouwen en een slechte ervaring met de overheid.

Het budget is nu dus oa bedoeld voor gemeentehulp, om die mensen te bereiken.
pi_220652765
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:37 schreef Hanca het volgende:
Een heel deel leest en/of snapt de communicatie van de overheid gewoon niet. Dat is ook gewoon een hoofdoorzaak.
Hoe is dat het probleem van de overheid?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 25 april 2026 @ 17:40:41 #132
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220652773
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een heel deel leest en/of snapt de communicatie van de overheid gewoon niet. Dat is ook gewoon een hoofdoorzaak. En dat niet lezen is vaak een kwestie van wantrouwen en een slechte ervaring met de overheid.

Het budget is nu dus oa bedoeld voor gemeentehulp, om die mensen te bereiken.
men moet geen spreidingswet via gemeentes doen ,maar via de provincies die hebben zeggenschap over ruimtelijke ordening

koop 10 hectare weiland en je kunt bouwen aan wooncontainers wat je maar wilt

inwoners van gemeenten zijn bang voor de waarde van hun woning en de zorg voor hun dochters


Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220652795
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Hoe is dat het probleem van de overheid?
De overheid is deels oorzaak. Veel brieven zijn gewoon niet in Jip en Janneke taal. En de overheid heeft nou eenmaal veel mensen wantrouwend gemaakt. Dus ja, de overheid is daar zeker deels oorzaak. Maar het is ook een probleem van de overheid: de overheid heeft een zorgplicht en die schiet hier dus tekort (zie onder andere de ombudsman die dat ook zegt), daarnaast is het vaak duurder om mensen in armoede te laten leven dan ze een uitkering te geven, het is dus ook in het belang van de overheid die mensen te bereiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 17:45:31 ]
pi_220652800
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men moet geen spreidingswet via gemeentes doen ,maar via de provincies die hebben zeggenschap over ruimtelijke ordening

koop 10 hectare weiland en je kunt bouwen aan wooncontainers wat je maar wilt

inwoners van gemeenten zijn bang voor de waarde van hun woning en de zorg voor hun dochters


[ afbeelding ]
De provincie heeft geen grond, gemeentes gaan over ruimtelijke ordening. Gemeentes schrijven omgevingsvisies.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 17:45:08 ]
pi_220652807
In de oorspronkelijke kabinetsplannen zou een AOWer wel proactief worden benaderd en iemand in de Participatiewet (waar ook gehandicapten in zitten) dus niet - en ALEEN die groep niet. Die moet er maar een dagtaak aan besteden om de formulieren correct in te vullen. Voordat je het weet zit de fraudebestrijding weer op je dak.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 17:47:00 ]
pi_220652886
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:35 schreef nostra het volgende:
Net zoals er duizenden bedrijven zijn recht zouden kunnen hebben op subsidies, maar dat niet doen.
Heeft vooral met flexibiliteit en wendbaarheid te maken. Instanties genoeg zoals Kamer van Koophandel of de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland om op het één en ander te wijzen als optie, en om aan voorlichting te doen.

Tot op de dag van vandaag is het zo dat er een heel anti-fraude apparaat op de bijstand staat terwijl controle van de trustsector en financiële criminaliteit het met maximaal 20 fte moet doen.

Dat onnodige anti-fraude beleid met particuliere rechercheurs wordt mede in stand gehouden door alle (optionele) papierwinkel om de Participatiewet heen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 17:55:32 ]
  zaterdag 25 april 2026 @ 17:54:27 #137
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220652889
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Heeft vooral met flexibiliteit en wendbaarheid te maken. Instanties genoeg zoals Kamer van Koophandel of de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland om op het één en ander te wijzen als optie, en om aan voorlichting te doen.

Tot op de dag van vandaag is het zo dat er een heel anti-fraude apparaat op de bijstand staat terwijl controle van de trustsector en financiële criminaliteit het met maximaal 20 fte moet doen.
De heldin van links

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220652926
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De heldin van links

[ afbeelding ]
Kun je eens stoppen met deze flauwekul?

Ik baal hier zelf echt wel van, want zo een snelwegbezetting is alleen maar munitie voor de autoritaire krachten. De slopers van het demonstratierecht. De Singapore en Milei kwijlers.

(Blijft natuurlijk wel staan dat XR vreedzaam opereert en de met "begrip voor hun frustratie" benaderde anti-AZC relschoppers stukken gewelddadiger te werk gaan)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 17:58:42 ]
pi_220652930
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:43 schreef Hanca het volgende:
De overheid is deels oorzaak. Veel brieven zijn gewoon niet in Jip en Janneke taal.
Daar kan je ook nu gewoon wat aan doen. Websites in gemakkelijke taal, naar het gemeentehuis, een sociaal netwerk als je dat hebt, buurtbijeenkomsten en ga zo maar door. Moet je alleen wel énige pro-activiteit tonen, dat is toch ook wat wat je mag verwachten.

quote:
daarnaast is het vaak duurder om mensen in armoede te laten leven dan ze een uitkering te geven, het is dus ook in het belang van de overheid die mensen te bereiken.
Dat ze in armoede leven is een aanname. Sommigen wel, anderen niet. Wie die groep is, is redelijk in beeld:

https://esb.nu/van-elke-d(...)en-geen-gebruik-van/
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220652973
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Daar kan je ook nu gewoon wat aan doen. Websites in gemakkelijke taal, naar het gemeentehuis, een sociaal netwerk als je dat hebt, buurtbijeenkomsten en ga zo maar door. Moet je alleen wel énige pro-activiteit tonen, dat is toch ook wat wat je mag verwachten.
[..]
Dat ze in armoede leven is een aanname. Sommigen wel, anderen niet. Wie die groep is, is redelijk in beeld:

https://esb.nu/van-elke-d(...)en-geen-gebruik-van/
Wat ik zeg komt gewoon bij de ombudsman vandaan.
pi_220653055
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat ik zeg komt gewoon bij de ombudsman vandaan.
Dat klopt. Die vindt - citaat - " Proactieve dienstverlening is geen 'extra service' aan de burger, maar hoort bij een behoorlijke overheid. ". Je kan het ook omdraaien: "enige proactiviteit van de burger is vereist om de brede vangnetfacilitatie van de overheid in de volle breedte te benutten".
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220653176
quote:
Het geheim van het kabinet‑Jetten: de route naar politieke meerderheden

Martine Wolzak
Het is de meest gestelde vraag in politiek Den Haag: hoe denkt het minderheidskabinet meerderheden te vinden? Na het wegstemmen van een asielwet in de Eerste Kamer aan het begin van de week, put de coalitie aan het eind weer hoop uit de steun voor het energiepakket.

Twee maanden is het minderheidskabinet-Jetten onderweg. Niet eerder had Nederland een kabinet dat op slechts 66 zetels steunt in de Tweede Kamer, geen gedoogpartners heeft én geen meerderheid in de Eerste Kamer.

Het is nog steeds zoeken hoe dat moet gaan werken, erkennen ministers en Kamerleden van zowel coalitie als oppositie. Zo gaf minister Eelco Heinen van Financiën deze week een opmerkelijk inkijkje in zijn zoektocht naar draagvlak voor de begrotingen van de komende jaren.

‘Als je met de fractievoorzitter en de financieel woordvoerder van elke partij een uur wilt spreken, dan moet dat keer twee. Dan zit ik al op 74 gesprekken en heb ik alleen het kennismakingsgesprek gehad. Als ik één gesprek per week doe, dan ben ik daar twee jaar mee bezig’, verzuchtte hij over de inmiddels spreekwoordelijke kopjes koffie die de ministers in de Kamer drinken. ‘Ik vraag geen medelijden, maar een beetje flexibiliteit bij het inplannen van afspraken kan wel helpen.’

Asielwetten en energiepakket
Deze week telde zo vlak voor het meireces twee belangrijke testen voor de effectiviteit van het minderheidskabinet. De stemming over de asielwetten in de Eerste Kamer, en de presentatie van een pakket aan maatregelen vanwege de gestegen energieprijzen. Zou het lukken meerderheden te verzamelen? Over links of rechts? Of zou de oppositie de macht kunnen grijpen en misschien zelfs de coalitie uiteenspelen? De uitkomst is diffuus.

Het begon met het sneuvelen van de asielnoodmaatregelenwet in de Eerste Kamer. De nerveuze spanning in aanloop naar de stemming in de Senaat over de asielwetten verdrong zelfs even de zorg in politiek Den Haag over de aanhoudende oorlog in de Golfregio. D66, CDA, SGP en PVV: allemaal hielden uiteindelijk vast aan hun principes.

Met als gevolg dat de strafbaarstelling van illegaal verblijf in Nederland onderdeel bleef van de noodmaatregelenwet en dat die daardoor geen meerderheid haalde. Tot grote frustratie van VVD-fractievoorzitter Ruben Brekelmans. Die verweet vooral D66 ‘het landsbelang niet voorop te hebben gesteld’.

PVV zet asiel weer maanden op de agenda
Dat de senatoren van D66 tegen de asielwetten stemden, was echter geen probleem geweest als de PVV niet op het laatste moment een draai had gemaakt. Heeft PVV-leider Geert Wilders zo de drie coalitiepartijen nu al succesvol uiteengespeeld? Ondanks de harde woorden van Brekelmans zouden achter de schermen de verhoudingen tussen D66, VVD en CDA nog prima zijn, verzekeren de partijen.

Asielminister Bart van den Brink (CDA) belooft bovendien al volgende maand met nieuwe wetsvoorstellen te komen die hetzelfde moeten bereiken als het net weggestemde voorstel. Strafbaarstelling illegaliteit wordt dan vervangen door het vastzetten van ‘terugkeerfrustreerders’: asielzoekers uit veilige landen die niet meewerken aan hun uitzetting. Die wetten moeten dan opnieuw de route door de Tweede en de Eerste Kamer afleggen, met het risico dat moeizame politieke compromissen daar alsnog sneuvelen. De PVV heeft daarmee in ieder geval bereikt dat asiel weer maanden op de politieke agenda staat.

Succesje voor Pro
Het wegstemmen van de asielnoodmaatregelenwet onderstreept ook hoe lastig het zakendoen is voor het kabinet in de huidige Senaat. De route over rechts is daar hobbelig, door de onvoorspelbare PVV, de implosie van de BBB-fractie, en mede daardoor het grote aantal eenpitters. Dat zou de positie van Pro (GroenLinks-PvdA) kunnen verstevigen, nadat de VVD de grootste linkse partij in de formatie buitenspel had gezet.

Na het meireces zal het kabinet met het echte werk moeten beginnen aan de begrotingen en het Belastingplan voor volgend jaar. En aan het verzamelen van politiek draagvlak daarvoor. Met de steun van Pro zou de coalitie in zowel de Eerste als de Tweede Kamer zo goed als zeker zijn van een meerderheid.

Dat het kabinet Pro later in de week een succesje gunde, werd dan ook gezien als gebaar van goede wil naar de grootste linkse oppositiepartij. Jesse Klaver kreeg dankzij de zegen van premier Rob Jetten een meerderheid in de Kamer achter zijn ‘Nederland-ticket’: een dalurenkaart waarmee de door de hoge brandstofprijs uit de auto gejaagde Nederlander deze zomer voor minder dan de kosten van een volle tank onbeperkt met trein, bus en tram mag reizen.

Het terugdraaien vrijdag van een bezuiniging van ¤30 mln op de bijstand door het kabinet kan ook worden gezien als een tegemoetkoming aan de linkerkant van de Kamer. Al was ook vanuit coalitiepartijen D66 en CDA kritiek op deze maatregel van VVD-minister Thierry Aartsen van Werk en Participatie. Om zijn begroting rond te krijgen schrapte hij een initiatief om mensen die wel recht hebben op bijstand maar die deze niet aanvragen, actief te gaan benaderen. Nu draait hij dat terug, en bezuinigt in plaats daarvan op een tegemoetkoming voor gezinnen met middeninkomens. Die dekking, daar is Pro dan weer niet zo blij mee.

Weg naar zowel constructief links als rechts nog open
Maar het is te mager om op basis hiervan te stellen dat het kabinet – dat van de VVD beslist ‘centrumrechts’ moest zijn – alsnog ‘over links’ wil gaan om meerderheden te vinden voor de begroting van volgend jaar. Het goedkopere openbaar vervoer is een relatief kleine uitbreiding van wat in Den Haag het ‘energiepakket’ is gaan heten, de bijna ¤1 mrd aan steun- en verduurzamingsmaatregelen voor burgers en bedrijven.

En tegenover het gebaar naar Klaver staat een tegemoetkoming aan SGP en JA21, de constructieve oppositie op rechts. Die vroegen en kregen een lagere vrachtwagenheffing en behoud van een aftrekmogelijkheid voor kleine investeringen (KIA). Het gaat bovendien om kleingeld, zowel links als rechts heeft voor zo’n ¤100 mln mogen schuiven. Weliswaar afdoende om steun te krijgen voor het pakket van ¤1 mrd, maar niets vergeleken bij de voorgenomen miljardenverbouwing van de rijksbegroting in de komende jaren.

De grote vraag blijft: hoe gaat het kabinet daar steun voor krijgen? In het beste geval hebben kabinet en coalitie de afgelopen week geen onoverkomelijke averij opgelopen. En ligt de weg naar de constructieve oppositie, zowel over links als rechts, nog open.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/politiek/15(...)_20260425&utm_term=A
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220653771
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Tot 142.000 euro inkomen (alleenstaand) heb je nog recht op kindgebonden budget.

Echt, stop daarmee.

[ afbeelding ]
https://www.consumentenbo(...)2%82%AC141.000%20%7C
Zeg ik daar iets over? 60k is geen vetpot aan de ene kant en aan de andere kant is het bizar dat bij een inkomen van 60k er nog toeslagen nodig zijn om rond te kunnen komen.
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 19:45:05 #144
236264 crew  capricia
pi_220653785
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:40 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Zeg ik daar iets over? 60k is geen vetpot aan de ene kant en aan de andere kant is het bizar dat bij een inkomen van 60k er nog toeslagen nodig zijn om rond te kunnen komen.
Eens hoor.
Kennelijk vindt de overheid dat zelfs bij inkomens rond de anderhalve ton nog nodig.
Waar zijn we mee bezig.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220653795
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:49 schreef Hanca het volgende:
Kabinet legt vrijwel unanieme motie van de Kamer wat betreft Solvinity naast zich neer: https://www.nrc.nl/nieuws(...)weede-kamer-a4926382

Dit ging over een contractverlenging, dus 'kan niet' klopt volgens mij niet. Je kunt best in de aanbesteding zetten dat de gegevens volledig in Nederlandse handen moeten zijn en niet in te zien door andere landen. Valt Solvinity straks gewoon af.
Ik denk niet dat je binnen nu en 4 maanden een andere aanbieder hebt die het overneemt zonder storingen.
pi_220653804
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:49 schreef Hanca het volgende:
Kabinet legt vrijwel unanieme motie van de Kamer wat betreft Solvinity naast zich neer: https://www.nrc.nl/nieuws(...)weede-kamer-a4926382

Dit ging over een contractverlenging, dus 'kan niet' klopt volgens mij niet. Je kunt best in de aanbesteding zetten dat de gegevens volledig in Nederlandse handen moeten zijn en niet in te zien door andere landen. Valt Solvinity straks gewoon af.
In elk contract, vooral zulke gevoelige, staan gewoon change-of-controlbepalingen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220653838
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:34 schreef nostra het volgende:

[..]

Het is wel gemakkelijk om de energie maatregelen als een succes te betitelen. Het is gewoon extra geld uitgeven en daar is iedere politieke partij voor.
pi_220653839
Ach, Rutte haalt ook gewoon Palantir binnen bij de NAVO. Geeft Palantir nog meer contracten.
pi_220653854
Is er trouwens al eens opgeroepen om XR strafrechtelijk te gaan vervolgen?

https://nos.nl/artikel/23(...)erfriezen-definitief


De Hoge Raad is het onder meer eens met het hof dat er wel degelijk sprake was van opruiing en dat de demonstranten hadden kunnen voorzien dat de blokkade een gevaarlijke verkeerssituatie zou veroorzaken.
pi_220653856
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens hoor.
Kennelijk vindt de overheid dat zelfs bij inkomens rond de anderhalve ton nog nodig.
Waar zijn we mee bezig.
Heeft met de marginale druk en armoedeval te maken, zoals je al is verteld.

Dit rechtse kabinet gaat een groter deel van de kinderbijslag richting hogere inkomens sturen. Dat is het plan.

En zo blijven we lekker oppositie voeren tegen jezelf. Oppositie tegen je eigen 50+ jaar beleid.

Proactief klanten van de Participatiewet opzoeken (bij alle andere regelingen is dit het plan) is ook al niet goed.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 19:57:50 ]
pi_220653890
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Is er trouwens al eens opgeroepen om XR strafrechtelijk te gaan vervolgen?
Jij vergelijkt hier individuen (Blokkeerfriezen) met een vage organisatie (XR).

Bij individuele demonstranten gebeurt dit gewoon, net zoals bij de blokkeerfriezen. 'Blokkeerfriezen' was geen organisatie of vereniging. Op snelwegbezettingen na is XR gewoon vreedzaam en niet gewelddadig. Ze vernielen niks.

Zeven maanden geleden zijn zes XR demonstranten veroordeeld door de rechter voor A12 blokkade in Den Haag. Blokkade van prive vliegtuigen Schiphol hetzelfde.

edit: wat is er ook alweer met het Elsfest en vernielen D66 partijkantoor gebeurd? Is geruisloos gepasseerd in de media.
https://www.rechtspraak.n(...)monstratie-malieveld

Had wel wat meer aandacht mogen krijgen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 20:07:15 ]
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 20:04:17 #152
236264 crew  capricia
pi_220653902
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Heeft met de marginale druk en armoedeval te maken, zoals je al is verteld.

Dit rechtse kabinet gaat een groter deel van de kinderbijslag richting hogere inkomens sturen. Dat is het plan.

En zo blijven we lekker oppositie voeren tegen jezelf. Oppositie tegen je eigen 50+ jaar beleid.

Proactief klanten van de Participatiewet opzoeken (bij alle andere regelingen is dit het plan) is ook al niet goed.
Armmoedeval bij 140K plus. :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 20:06:44 #153
236264 crew  capricia
pi_220653917
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Is er trouwens al eens opgeroepen om XR strafrechtelijk te gaan vervolgen?

https://nos.nl/artikel/23(...)erfriezen-definitief


De Hoge Raad is het onder meer eens met het hof dat er wel degelijk sprake was van opruiing en dat de demonstranten hadden kunnen voorzien dat de blokkade een gevaarlijke verkeerssituatie zou veroorzaken.
Je zou bewuste maatschappelijke ontwrichting gewoon onder anti-terreurwetgeving kunnen hangen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220653926
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens hoor.
Kennelijk vindt de overheid dat zelfs bij inkomens rond de anderhalve ton nog nodig.
Waar zijn we mee bezig.
Blijf je dat nou herhalen, het lijkt nou wel alsof jij aan het trollen bent...
pi_220653933
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Armmoedeval bij 140K plus. :D
De armoedeval heeft NIETS met armoede te maken. In theorie kan dat ook bij 5 miljoen zijn.
pi_220653943
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Je zou bewuste maatschappelijke ontwrichting gewoon onder anti-terreurwetgeving kunnen hangen.
Pas daar nou maar mee op. Terreur heeft te maken met schrik en angst aanjagen. Dat begrip moet je zuiver houden, ook omdat dit zo langzamerhand niet meer onder het normale strafrecht en normale rechtsproces valt (als gevolg van 9/11).

Steeds meer onder terreur scharen zijn de tactieken van Trump en Orban.

De Blokkeerfriezen waren net zo goed geen "terreur", ook al blokkeerde dit de noodzakelijke ambulances.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 20:12:42 ]
pi_220653946
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Je zou bewuste maatschappelijke ontwrichting gewoon onder anti-terreurwetgeving kunnen hangen.
Wegen blokkeren is geen terreur. Niemand wordt met geweld bedreigd of erger dan dit.
pi_220653963
Het is geen terreur, maar dat er een straf op moet staan als je voor de 3e/4e/5e of zoveelste keer van een snelweg wordt geplukt lijkt me eigenlijk wel. De snelwegbezetting was vandaag expliciet verboden door de burgemeester, die staat nu volkomen in haar hemd omdat er blijkbaar niemand naar haar hoeft te luisteren. Als XR dat niet hoeft, waarom de inwoners van haar stad dan wel?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 20:14:35 ]
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 20:14:56 #159
236264 crew  capricia
pi_220653976
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
De armoedeval heeft NIETS met armoede te maken. In theorie kan dat ook bij 5 miljoen zijn.
Maar dan snap je toch zelf ook wel dat er iets niet helemaal goed gaat? :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220653999
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:13 schreef Hanca het volgende:
Het is geen terreur, maar dat er een straf op moet staan als je voor de 3e/4e/5e of zoveelste keer van een snelweg wordt geplukt lijkt me eigenlijk wel.
Ja, mee eens. Het is alleen niet zo dat er niks gebeurt. Recente A12 blokkades in Den Haag kwamen voor de rechter en ook de Schiphol saga kreeg een staartje.
pi_220654007
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar dan snap je toch zelf ook wel dat er iets niet helemaal goed gaat? :D
Nee, ik snap namelijk wel dat het WEL goed gaat. Je wil dat mensen die een euro meer gaan verdienen, daarvan minstens een bepaald deel over houden. Als je dan meerdere inkomensafhankelijke toeslagen hebt, moet je die dus langzaam afbouwen. Als die allemaal snel afbouwen, houdt iemand die recht heeft op alle toeslagen namelijk niets over van die euro of moet zelfs inleveren als hij meer gaat verdienen.

Dat is de armoedeval. Heeft niks met armoede te maken. Iemand die met een bepaald inkomen 4 miljoen netto over houdt, meer gaat verdienen en dan netto 'maar' 3,99 miljoen over houdt, valt ook in de armoedeval. Ook dan heet het zo, terwijl niemand denkt dat zo iemand arm is.

De hoofdreden is gewoon de hele hoge kinderopvangtoeslag. Daardoor moet de rest ook langzaam afbouwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 20:21:07 ]
pi_220654022
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja, mee eens. Het is alleen niet zo dat er niks gebeurt. Recente A12 blokkades in Den Haag kwamen voor de rechter en ook de Schiphol saga kreeg een staartje.
En de rechter gaf niemand een straf, volgens mij. Of inmiddels wel?
pi_220654167
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Terreur heeft te maken met schrik en angst aanjagen.
Joh, echt waar?

Behalve natuurlijk als het tegen de wouten is.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zaterdag 25 april 2026 @ 20:38:52 #164
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220654172
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
De overheid is deels oorzaak. Veel brieven zijn gewoon niet in Jip en Janneke taal. En de overheid heeft nou eenmaal veel mensen wantrouwend gemaakt. Dus ja, de overheid is daar zeker deels oorzaak. Maar het is ook een probleem van de overheid: de overheid heeft een zorgplicht en die schiet hier dus tekort (zie onder andere de ombudsman die dat ook zegt), daarnaast is het vaak duurder om mensen in armoede te laten leven dan ze een uitkering te geven, het is dus ook in het belang van de overheid die mensen te bereiken.
De overheid moet oppassen dat ze niet teveel middelen stoppen in het pamperen van een klein deel van de onderklasse, want de kosten worden afgewenteld op de middenklasse.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220654192
https://www.ftm.nl/artike(...)er-palantir-contract

quote:
Marechaussee werkte met omstreden techreus Palantir: minister verzweeg contract voor Tweede Kamer
Weer eens een liegende VVD minister. Kan zeker gewoon blijven zitten :')
  zaterdag 25 april 2026 @ 20:42:00 #166
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220654195
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
De armoedeval heeft NIETS met armoede te maken. In theorie kan dat ook bij 5 miljoen zijn.
Uiteraard heeft een armoedeval wel met armoede te maken, een armoedeval betekent onder een kritische grens komen.

Edit: Voor de zekerheid nagezocht en je hebt inderdaad gelijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zaterdag 25 april 2026 @ 20:43:27 #167
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220654214
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens hoor.
Kennelijk vindt de overheid dat zelfs bij inkomens rond de anderhalve ton nog nodig.
Waar zijn we mee bezig.
140k bruto he.
Vooropgesteld dat ik dat niet per jaar verdien. Het netto bedrag zal afhangen of die 150k samen bijeen wordt gebracht, of dat slechts één partner het inkomen verdient maakt dat ook nogal uit voor het netto inkomen.

Anyway, 150k bruto is flink, maar ook niet buitensporig hoog. Als je nu jong bent en een woning hebt in de randstad dan kan ik mij niet voorstellen dat je het met 60k redt.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 25 april 2026 @ 20:47:07 #168
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220654246
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ik snap namelijk wel dat het WEL goed gaat. Je wil dat mensen die een euro meer gaan verdienen, daarvan minstens een bepaald deel over houden. Als je dan meerdere inkomensafhankelijke toeslagen hebt, moet je die dus langzaam afbouwen. Als die allemaal snel afbouwen, houdt iemand die recht heeft op alle toeslagen namelijk niets over van die euro of moet zelfs inleveren als hij meer gaat verdienen.

Dat is de armoedeval. Heeft niks met armoede te maken. Iemand die met een bepaald inkomen 4 miljoen netto over houdt, meer gaat verdienen en dan netto 'maar' 3,99 miljoen over houdt, valt ook in de armoedeval. Ook dan heet het zo, terwijl niemand denkt dat zo iemand arm is.

De hoofdreden is gewoon de hele hoge kinderopvangtoeslag. Daardoor moet de rest ook langzaam afbouwen.
Ik hoop toch zo dat we af kunnen van al die toeslagen en dat daar een systeem voor terugkomt met een zogenoemde "vlaktaks" en dan met een variabele loonheffingskorting. De hoogte van de loonheffingskorting (kan ook een positief bedrag worden) is dan afhankelijk van gezinssituatie, partner, etc etc.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 20:48:35 #169
236264 crew  capricia
pi_220654261
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
140k bruto he.
Vooropgesteld dat ik dat niet per jaar verdien. Het netto bedrag zal afhangen of die 150k samen bijeen wordt gebracht, of dat slechts één partner het inkomen verdient maakt dat ook nogal uit voor het netto inkomen.

Anyway, 150k bruto is flink, maar ook niet buitensporig hoog. Als je nu jong bent en een woning hebt in de randstad dan kan ik mij niet voorstellen dat je het met 60k redt.
Betreft een alleenstaande. Met twee kinderen.
Dus geen kostwinner met een thuisblijf-partner.
capricia in POL / Nederlandse Politiek #707 Geen mens is illegaal
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220654274
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De overheid moet oppassen dat ze niet teveel middelen stoppen in het pamperen van een klein deel van de onderklasse, want de kosten worden afgewenteld op de middenklasse.
Ja dat is wat de VVD steeds probeert. De middenklasse op zetten tegenover de gehandicapten. PRO probeerde deze dekking te voorkomen. Dat het ten koste zou gaan van KGB.

De (relatieve) armoede is in de Rutte jaren gewoon gestegen:
https://ec.europa.eu/euro(...)efault/table?lang=en

Kinderarmoede in Nederland is een serieus probleem:
https://ec.europa.eu/euro(...)material_deprivation
(Let wel: dit is geen relatieve maatstaf maar een absolute armoedestandaard)

Zo een matige kinderarmoede kost op termijn gewoon geld. Slecht ontwikkelde kinderen resulteren in gederfde inkomsten.

Zoals vaker aangetoond is het ook zeker niet zo dat Nederland meer aan herverdeling doet dan de buurlanden en de noordelijke landen.
https://ourworldindata.or(...)fore-and-after-taxes

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2026 20:54:09 ]
  zaterdag 25 april 2026 @ 20:54:40 #171
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220654299
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Betreft een alleenstaande. Met twee kinderen.
Dus geen kostwinner met een thuisblijf-partner.
capricia in POL / Nederlandse Politiek #707 Geen mens is illegaal
Ik bedoel meer dat 140k inkomen soms ook "nodig" is om een gezin draaiende houden. Stel dat je een huishouding hebt van 4 personen in de randstad met dito huur of hypotheek. 140k per jaar is een kleine 6k netto in de maand.

nb: ik ben uitgegaan van bruto 10.770 bij een gemeentelijke organisatie
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  Moderator zaterdag 25 april 2026 @ 21:00:10 #172
236264 crew  capricia
pi_220654348
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:54 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik bedoel meer dat 140k inkomen soms ook "nodig" is om een gezin draaiende houden. Stel dat je een huishouding hebt van 4 personen in de randstad met dito huur of hypotheek. 140k per jaar is een kleine 6k netto in de maand.

nb: ik ben uitgegaan van bruto 10.770 bij een gemeentelijke organisatie

Dan zou de vraag eigenlijk zijn: van welk bedrag vind jij dat een gezin van 1 ouder en 2 kinderen (of 2 ouders, 1 kind) rond zou moeten kunnen komen.
Voordat de overheid allerlei toeslagen moet gaan geven.
En wat vind jij zelf de taak van de overheid?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 25 april 2026 @ 21:02:32 #173
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220654378
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan zou de vraag eigenlijk zijn: van welk bedrag vind jij dat een gezin van 1 ouder en 2 kinderen (of 2 ouders, 1 kind) rond zou moeten kunnen komen.
Voordat de overheid allerlei toeslagen moet gaan geven.
En wat vind jij zelf de taak van de overheid?
we moeten de zelfstandigen wet invoeren, stoppen met toeslagen en HRA, HWF en huursubsidie en de pensioenafdracht maandelijks bij het bruto

terug naar de basis
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 25 april 2026 @ 21:03:32 #174
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220654388
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan zou de vraag eigenlijk zijn: van welk bedrag vind jij dat een gezin van 1 ouder en 2 kinderen (of 2 ouders, 1 kind) rond zou moeten kunnen komen.
Voordat de overheid allerlei toeslagen moet gaan geven.
En wat vind jij zelf de taak van de overheid?
Ik voer een een persoonshuishouding dus ik durf eerlijk gezegd geen bedrag te noemen waar een 3/4 persoonshuishouden van moet rondkomen.
Als ik voor mijzelf spreek zou ik niet graag van minder dan 3.000 netto rond willen komen, en dan heb ik nog een lage hypotheek ook. Als ik zie wat een uitje kost, uit eten, auto, vakantie, eten, kado's, en wat er nog meer bij komt kijken bij het hebben van kinderen dan denk ik dat een toeslag voor veel mensen een welkome aanvulling is. En ja, ik vind het een taak van de overheid om gezinnen te voorzien van middelen. Zie mijn signature wat het betekent als een volk zich niet meer reproduceert ;)
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 25 april 2026 @ 21:04:36 #175
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220654397
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:03 schreef phpmystyle het volgende:
Als ik zie wat een uitje kost, uit eten, auto, vakantie, eten, kado's, en wat er nog meer bij komt kijken bij het hebben van kindere
ga jij eens een poosje naar Afrika vent , ff daar met de mensen praten

die hebben geen hypotheek
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 25 april 2026 @ 21:06:20 #176
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220654409
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ga jij een seen poosje naar Afrika beste , ff daar met de mensen praten
Afgelopen najaar nog geweest, zuid-afrika en mozambique wel te verstaan.
Die mensen leven in een totaal andere atmosfeer. Maar zeker in zuid-afrika komen de mensen (blanken) niets te kort, veel vrijheid om te vissen, ruimte, grote auto's. En ook de donkere bevolking redt zich daar overwegend goed denk ik. Veel kosten en benodigdheden worden gedeeld met grote families.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220654415
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik voer een een persoonshuishouding dus ik durf eerlijk gezegd geen bedrag te noemen waar een 3/4 persoonshuishouden van moet rondkomen.
Als ik voor mijzelf spreek zou ik niet graag van minder dan 3.000 netto rond willen komen, en dan heb ik nog een lage hypotheek ook. Als ik zie wat een uitje kost, uit eten, auto, vakantie, eten, kado's, en wat er nog meer bij komt kijken bij het hebben van kinderen dan denk ik dat een toeslag voor veel mensen een welkome aanvulling is.
Ja. Zekers helemaal eens
Wij gebruiken het als vakantiepotje
Want gewoon sparen lukt vaak niet met die hoge rekeningen
En uit eten wil je thuisnook gewoon doen toch.
  zaterdag 25 april 2026 @ 21:32:18 #178
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220654620
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Afgelopen najaar nog geweest, zuid-afrika en mozambique wel te verstaan.
Die mensen leven in een totaal andere atmosfeer. Maar zeker in zuid-afrika komen de mensen (blanken) niets te kort, veel vrijheid om te vissen, ruimte, grote auto's. En ook de donkere bevolking redt zich daar overwegend goed denk ik. Veel kosten en benodigdheden worden gedeeld met grote families.
nou ik sponsor nog wel eens een paar mensen met een zak rijst , maar die klagen niet dat uit eten gaan en vakantie duur is

die zijn blij dat ze de cashpower kunnen betalen anders slapen ze weer een nacht in het donker , of dat ze morgen wel geld hebben om brood te kopen
Over de kosten van een auto klagen ze nooit

ze zijn al blij als ze die maand 100 euro kunen uitgeven

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 26-04-2026 05:26:46 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220656122
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ga jij eens een poosje naar Afrika vent , ff daar met de mensen praten

die hebben geen hypotheek
Maar daar kost een uitje ook geen 150+ euro.
  zondag 26 april 2026 @ 09:16:17 #180
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220656416
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 07:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Maar daar kost een uitje ook geen 150+ euro.
nou als ze naar het strand lopen hebben ze hun uitje

toeristen lastig vallen enzo, dan levert het misschien nog wat op ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220656965
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220656991
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 20:54 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik bedoel meer dat 140k inkomen soms ook "nodig" is om een gezin draaiende houden. Stel dat je een huishouding hebt van 4 personen in de randstad met dito huur of hypotheek. 140k per jaar is een kleine 6k netto in de maand.

nb: ik ben uitgegaan van bruto 10.770 bij een gemeentelijke organisatie

140k kan zeker nodig zijn, maar overheidshulp houdt dan wel een keertje op. Maar goed, tot dat inkomen zitten er al rare marginaledrukinstrumenten ingebakken zoals de arbeidskorting die zo ongeveer rond dat punt naar 0 is afgebouwd (waarmee het dus weer gewoon een nivelleringsinstrument wordt ipv arbeidsparticipatie te bevorderen).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220657002
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 09:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou als ze naar het strand lopen hebben ze hun uitje

toeristen lastig vallen enzo, dan levert het misschien nog wat op ook
Ja, Afrika is wel een eiland, die lopen dus zo allemaal naar het strand.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220657086
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2026 10:20 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
DNA = mooi liberaal partijtje erbij
  Moderator zondag 26 april 2026 @ 10:55:42 #185
375570 crew  Cyan9
pi_220657197
Maurice heeft het er maar druk mee.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220657245
quote:
9s.gif Op zondag 26 april 2026 10:55 schreef Cyan9 het volgende:
Maurice heeft het er maar druk mee.
Mja, echt rijk wordt-ie er niet mee. Ja, ten tijde van Newconomy :')
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zondag 26 april 2026 @ 11:09:38 #187
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220657296
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2026 11:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Mja, echt rijk wordt-ie er niet mee. Ja, ten tijde van Newconomy :')
ja toen heb ik nog wel eens ruzie gehad met hem hier op fok, ik zei dat ie een oplichter is

vond ie niet leuk , zo vlak voor de beursgang
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220657379
quote:
9s.gif Op zondag 26 april 2026 10:55 schreef Cyan9 het volgende:
Maurice heeft het er maar druk mee.
Op zich valt het nog mee. Als je CDA niet tot rechts rekent (@Hanca is daar geloof ik voorstander van) dan staat rechts nu op +1 zetel en vooral de 'liberalen' van de VVD heeft daar last van.

Reken je CDA tot rechts dan staat rechts op verlies (nog wel fikse meerderheid dan). Laten we hopen dat er vele afhakers zitten bij de normale partijen, iets dat Ipsos wel laat zien (veel D66 en CDA kiezers met 'weet niet'). Want dat Pro-Apartheid, pro-Trump en massadeportaties partijen op 45-50 zetels staan is niet lekker.

Tegen al die extreme Defend groepjes moet hard worden opgetreden. Er moet stabiele financiering voor het COA komen (en de asielzoekers moeten gaan werken/leren) en het zou helpen als er wat minder oorlogen zijn in de wereld. Dat is de beste garantie voor minder wanhopige gezichten aan de poort.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2026 11:19:13 ]
pi_220657512
“We begrijpen dat mensen zich zorgen maken”, waarom zeggen VVD’ers dat altijd wél als neonazi’s bij azc’s gaan rampokken, maar nooit als vredelievende mensen actie voeren voor redding van de planeet?

Ga anders even na welke van deze twee crises nou écht de grootste bedreiging voor ons vormt.

https://bsky.app/profile/mennopot.bsky.social/post/3mkfaghue5k2p
  zondag 26 april 2026 @ 11:45:00 #190
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220657543
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2026 11:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Mja, echt rijk wordt-ie er niet mee. Ja, ten tijde van Newconomy :')
Het is nogal hilarisch omdat hij zichzelf ziet als een wizkid en early adapter van nieuwe technologie. Paar jaar geleden kon hij maar niet stoppen met praten over AI en wat je ermee kan. Terwijl het eigenlijk gewoon een boomer is met iphone.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220657653
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
“We begrijpen dat mensen zich zorgen maken”, waarom zeggen VVD’ers dat altijd wél als neonazi’s bij azc’s gaan rampokken, maar nooit als vredelievende mensen actie voeren voor redding van de planeet?

Ga anders even na welke van deze twee crises nou écht de grootste bedreiging voor ons vormt.

https://bsky.app/profile/mennopot.bsky.social/post/3mkfaghue5k2p
Je bent geen vredelievend mens als je met je pro Palestina vlaggen illegale demonstraties houdt met levensgevaarlijke acties op een snelweg.
  zondag 26 april 2026 @ 12:44:04 #192
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220657966
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 12:00 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Je bent geen vredelievend mens als je met je pro Palestina vlaggen illegale demonstraties houdt met levensgevaarlijke acties op een snelweg.
Of universiteiten verbouwd.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220658009
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2026 12:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Of universiteiten verbouwd.
Dat was niet XR en ook 'links Amsterdam' vond dat helemaal niet goed. Hoogstens werd gezegd dat het optreden van de politie (onder druk gezet door de T. media) escalatie heeft veroorzaakt.
pi_220658072
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 12:00 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Je bent geen vredelievend mens als je met je pro Palestina vlaggen illegale demonstraties houdt met levensgevaarlijke acties op een snelweg.
Wat bedoel je? Gewoon zitten op de snelweg, terwijl het verkeer al gestremd is ?
Dat is toch niet levensgevaarlijk... Zo doen vredelievende mensen dat
pi_220658124
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
“We begrijpen dat mensen zich zorgen maken”, waarom zeggen VVD’ers dat altijd wél als neonazi’s bij azc’s gaan rampokken, maar nooit als vredelievende mensen actie voeren voor redding van de planeet?

Ga anders even na welke van deze twee crises nou écht de grootste bedreiging voor ons vormt.

https://bsky.app/profile/mennopot.bsky.social/post/3mkfaghue5k2p
https://www.aivd.nl/actue(...)2025/2025/extremisme
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220658466
quote:
Ja dus? Daar staat gewoon dat rechts-extremisme een grotere bedreiging vormt dan "ongevaarlijk" links. Zo is dat ook in Duitsland en de VS het geval. De AIVD is bepaald niet een linksig instituut, bij een links ministerie.

Geen wonder dus dat Kickinalfa erbij moet slepen dat met "Palestijnse vlaggen" wordt gezwaaid - dat is totaal irrelevant en een opmaat naar Trumpisme en censuur.

De AIVD bevindingen onderstreept vooral het punt hoe belachelijk het is om "begrip" te tonen voor het rondreizende anti-AZC circus terwijl de toonzetting bij Gaza protesten en XR altijd heel anders is geweest. Dan is er nooit de toevoeging gekomen van "we snappen de zorgen over onze planeet".
pi_220658494
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 14:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja dus? Daar staat gewoon dat rechts-extremisme een grotere bedreiging vormt dan "ongevaarlijk" links. Zo is dat ook in Duitsland en de VS het geval. De AIVD is bepaald niet een linksig instituut, bij een links ministerie.

Geen wonder dus dat Kickinalfa erbij moet slepen dat met "Palestijnse vlaggen" wordt gezwaaid - dat is totaal irrelevant en een opmaat naar Trumpisme en censuur.

De AIVD bevindingen onderstreept vooral het punt hoe belachelijk het is om "begrip" te tonen voor het rondreizende anti-AZC circus terwijl de toonzetting bij Gaza protesten en XR altijd heel anders is geweest. Dan is er nooit de toevoeging gekomen van "we snappen de zorgen over onze planeet".
Waar lees jij dat precies. Dat "ongevaarlijk" links. Want dat staat er niet.
Het artikel gaat over extremisme. En dat bestaat in vele kleuren. Van Islam, tot wappies, van links tot rechts, tot antifascisten.
pi_220658508
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 12:00 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Je bent geen vredelievend mens als je met je pro Palestina vlaggen
Irrelevante toevoeging. Tenzij je de MAGA kant op wil.

quote:
illegale demonstraties houdt met levensgevaarlijke acties op een snelweg.
Dat diverse demonstraties illegaal waren ben ik het mee eens, maar dat "levensgevaarlijke" valt echt enorm mee. Welke doden en gewonden zijn er nu precies gevallen al die jaren?
pi_220658545
De rode lijn..kennen we die nog?
Ben benieuwd of daar ook al een link met Hamas lag.
twitter


Denk je gezellig op links wat te protesteren, werk je mee aan de agenda van terroristen.
Naïeve mensen zijn er toch.
pi_220658881
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 14:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Irrelevante toevoeging. Tenzij je de MAGA kant op wil.
[..]
Dat diverse demonstraties illegaal waren ben ik het mee eens, maar dat "levensgevaarlijke" valt echt enorm mee. Welke doden en gewonden zijn er nu precies gevallen al die jaren?
Het is niet irrelevant als je bij een zogenaamd klimaat protest met Palestina vlaggen gaat zwaaien.
Maak er dan maar een ander protest van.

Mijn probleem is dat er voor de zoveelste keer tegen de wet in wordt geprotesteerd zonder dat er iets aan wordt gedaan.

Als je wilt gaan bagetaliseren over het gevaar/schade kunnen we elsfest ook wel bagetaliseren als wat materiale schade.

Maar je vandaag viel een dode door een file

https://www.ad.nl/binnenl(...)rste-dode~a890e8008/ maar bij een illegale demonstratie gaat dat natuurlijk altijd goed.
pi_220660959
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2026 11:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Op zich valt het nog mee. Als je CDA niet tot rechts rekent (@:Hanca is daar geloof ik voorstander van) dan staat rechts nu op +1 zetel en vooral de 'liberalen' van de VVD heeft daar last van.
Ik zie inderdaad niet in waarom CDA rechtser zou zijn dan D66, dus of beide rechts, of beide niet rechts.

CDA is wel conservatief, maar dat is wat anders.
  zondag 26 april 2026 @ 22:03:02 #202
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220660966
Conservatisme is natuurlijk bij definitie rechts.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220661034
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 22:03 schreef -XOR- het volgende:
Conservatisme is natuurlijk bij definitie rechts.
Nee, CU is bij vlagen conservatief, maar zeker niet rechts. D66 is zeer progressief, maar economisch rechtser dan het CDA.
  zondag 26 april 2026 @ 22:26:45 #204
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220661086
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 22:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, CU is bij vlagen conservatief, maar zeker niet rechts. D66 is zeer progressief, maar economisch rechtser dan het CDA.
Ik zou D66 economisch niet rechtser plaatsen dan CDA, maar dan nog heb ik altijd nogal bezwaar tegen de links-rechts verdeling op louter economische gronden, of uberhaupt een ordinalisering van die verdeling.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220661139
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 22:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik zou D66 economisch niet rechtser plaatsen dan CDA, maar dan nog heb ik altijd nogal bezwaar tegen de links-rechts verdeling op louter economische gronden, of uberhaupt een ordinalisering van die verdeling.
Ik vind dat kwadrant denken net zo kunstmatig en beperkt als links-rechts. Dat hele kwadranten gedoe is ooit begonnen met de libertariërs (die van Apartheidsstaat Orania, dromen over Somalië) en heette een tijdje de Nolan chart.

Grosso modo zijn links-conservatieve en rechts-progressieve posities instabiel en intern tegenstrijdig. Posities dichtbij de assen zijn wel mogelijk maar dan kun je net zo goed het oude links-rechts schema aanhouden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2026 22:36:55 ]
pi_220661177
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2026 22:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik vind dat kwadrant denken net zo kunstmatig en beperkt als links-rechts. Dat hele kwadranten gedoe is ooit begonnen met de libertariërs (die van Apartheidsstaat Orania, dromen over Somalië) en heette een tijdje de Nolan chart.

Grosso modo zijn links-conservatieve en rechts-progressieve posities instabiel en intern tegenstrijdig. Posities dichtbij de assen zijn wel mogelijk maar dan kun je net zo goed het oude links-rechts schema aanhouden.
Jij komt altijd op de proppen met chesdata, maar zodra het je niet uitkomt klopt van chesdata natuurlijk niks. Linksconservatief en rechtsprogressief bestaan gewoon. Niemand kan ontkennen dat PiS economisch links is en zeer conservatief. Niemand zal FDP of En Marche conservatief of links noemen.

Natuurlijk is een hele indeling maken altijd gekunsteld, maar de meest standaard indeling in de huidige politiek weggooien omdat het niet bij je wereldbeeld past (een economisch links persoon moet progressief zijn, een economisch rechts persoon moet conservatief zijn, waarom eigenlijk?) is eerder een teken van zwakte. Accepteer dat er links-conservatieve mensen bestaan, ik kom ze vrij veel tegen binnen de CU. Accepteer ook dat er rechts-progressieve mensen bestaan, of heb je nog nooit van Pechtold gehoord?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2026 22:44:06 ]
pi_220661185
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 22:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik zou D66 economisch niet rechtser plaatsen dan CDA, maar dan nog heb ik altijd nogal bezwaar tegen de links-rechts verdeling op louter economische gronden, of uberhaupt een ordinalisering van die verdeling.
Het huidige D66 plaats ik economisch wel rechtser dan het huidige CDA. Het CDA lijkt ook de meeste problemen te hebben met bezuinigingen op het sociale stelsel die zijn afgesproken in het regeerakkoord.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2026 22:45:52 ]
  zondag 26 april 2026 @ 22:49:56 #208
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220661204
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2026 22:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik vind dat kwadrant denken net zo kunstmatig en beperkt als links-rechts. Dat hele kwadranten gedoe is ooit begonnen met de libertariërs (die van Apartheidsstaat Orania, dromen over Somalië) en heette een tijdje de Nolan chart.

Grosso modo zijn links-conservatieve en rechts-progressieve posities instabiel en intern tegenstrijdig. Posities dichtbij de assen zijn wel mogelijk maar dan kun je net zo goed het oude links-rechts schema aanhouden.
Die 2x2 matrix vloeit natuurlijk voort uit een notie dat er een sociaal-culturele en een economische as zou bestaan, die aan het hele idee dat politieke theorieën zouden bestaan voorbijgaat.

Ten diepste is de scheiding platonisch vs anti-platonisch, van mensenrechten als universalia vs rechten die voortvloeien uit de samenleving zoals deze bestaat.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 26 april 2026 @ 23:06:46 #209
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220661270
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 23:09 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ja, als de rechter heeft beslist dat ze terug moeten, moeten ze terug naar land van herkomst.

Mijn aangekaarte probleem gaat echter over meer dan alleen Nederland.

Daarnaast vind ik het ronduit achterlijk dat je amper normaal antwoord kan geven of begrijpelijk kan lezen, dat is wel problematisch in een topic over politiek met jouw leeftijd.
Als ik in een ander land ben en mijn verblijfspapieren zijn verlopen dan ben ik illegaal aanwezig en strafbaar
,
Het beste kan ik dan als een speer naar een Schengen ambassade gaan om een papier te vragen onder toezegging dat ik de volgende dag opgerot ben
Anders dan zet men mij een weekje vast, met een barmhartige kop soep en droog brood


quote:
AI-overzicht
In Thailand is een Nederlander uit zijn hotel gehaald en gearresteerd vanwege illegaal verblijf (overstay).

Details van het incident:

Aanleiding: De Thaise immigratiepolitie voert momenteel strengere controles uit op buitenlanders die de visumregels overtreden.

Locatie: De man werd gelokaliseerd in een hotel in Pattaya nadat zijn gegevens niet overeenkwamen met de geldige verblijfsstatus in het centrale systeem.

Gevolgen: De man is overgebracht naar een detentiecentrum.
In dergelijke gevallen volgt meestal een boete (vaak 500 baht per dag overstay tot een maximum van 20.000 baht), deportatie op eigen kosten en een inreisverbod voor Thailand voor meerdere jaren.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220661303
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:07 schreef Kottnauer het volgende:
#Geen mens is illegaal.

Dat klopt, maar het verblijf van een mens in een bepaald gebied (of een bepaald gebouw) kan wel illegaal zijn.
Precies.

Maar helaas vergeten een aantal belangrijke mensen wel dat onderscheid. En die proberen daarmee het illegaal te maken om een mens dat hier illegaal verblijft te helpen om een mens te zijn in plaats van een 'illegaal'.

Als je dat onderscheid nou wel maakt, dwz. dat geen mens illegaal is, maar zijn verblijf wel, dan is het geen probleem om hem een kopje soep te geven. Want je helpt niet een illegaal, maar een mens dat illegaal in Nederland verblijft.

Ook heb je niet de mogelijkheid om de illegaal in Nederland verblijvende mens te deporteren, dus kun je ook niks aan zijn illegale verblijf veranderen. Jij bent er niet verantwoordelijk voor, niet de oorzaak van, en een kopje soep maakt het verblijf niet meer en ook niet minder illegaal. Het doet in feite niks aan het illegale verblijf, het doet alleen iets aan de mens, die hier illegaal verblijft.

Onderscheid maken tussen de mens en zijn illegale verblijf hier, is logisch. Het zijn niet dezelfde dingen. Dat PVV doet alsof het wél dezelfde dingen zijn is moedwillig. Als iets moedwillig is, dan is er een doel. Wat was er het doel van? Wat er gebeurd is, is dat de wetgeving er door getorpedeerd is. De conclusie is dan dus dat de PVV met een gespeeld stukje waanzin expres die wetgeving heeft getorpedeerd.

En dan krijgt D'66 de schuld...

Als we het onderscheid maken tussen de mens en zijn verblijf, wordt de verantwoordelijke voor zijn verblijf hier ook meteen duidelijk: de overheid. De overheid faalt. Daar was die wetgeving voor bedoeld. Maar die wetgeving is getorpedeerd door de PVV. Dus de PVV wil blijkbaar dat de overheid expres faalt.
pi_220661313
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2026 22:43 schreef Hanca het volgende:
Niemand zal FDP of En Marche conservatief of links noemen.
FDP is de laatste periode helemaal op de anti-woke en anti-migratie wagen gaan zitten. Het is dus geen wonder dat hun kiezers weglopen naar AfD. Dat is hun voornaamste concurrent.

Binnen FDP kringen zelf wordt zo een soort positie "nationalistisch liberalisme" genoemd. Ik noem dat gewoon conservatieve positie. Autoritair, navelstaarderig, uitbuitend.

https://blog.sven-gerst.de/quo-vadis-fdp

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 27-04-2026 09:19:48 ]
pi_220661370
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 23:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
FDP is de laatste periode helemaal op de anti-woke en anti-migratie wagen gaan zitten. Het is dus geen wonder dat hun kiezers weglopen naar AfD. Dat is hun voornaamste concurrent.

Binnen FDP kringen zelf wordt zo een soort positie "nationalistisch liberalisme" genoemd. Ik noem dat gewoon conservatieve positie. Autoritair, navelstaarderig, uitbuitend.

https://blog.sven-gerst.de/quo-vadis-fdp

Jouw dogmatisch gereformeerde vermanende toontje bevalt me trouwens totaal niet.
Oef, Klopkoek, heb jou best vaak serieus genomen, maar hier ga je voor mij even over de schreef. Je toont namelijk meerdere malen zelf een vermanend toontje, niemand deugt. Dat is precies wat je de ander verwijt, dogmatisch denkpatroon. Terwijl ik juist Hanca veel flexibeler vindt in zijn visie.
pi_220661410
De discussie over "er zijn teveel hoogopgeleiden" speelt ook in het Verenigd Koninkrijk:

quote:
One popular proposal is to suggest that “low value” courses in the arts or social sciences be scrapped by government diktat to save money. But even putting aside the problem of ministers deciding what constitutes value, this would actually cost money. These courses are relatively cheap to run and subsidise subjects such as science and engineering, which would otherwise require more government cash.

Another common theme, especially from the right, is that we should have fewer universities and focus instead on vocational courses. Except most students are already on vocational courses: three quarters are doing degrees in science, engineering, medicine, law, teaching or business. The academic/vocational dichotomy is entirely outdated in a world where manufacturing jobs are more likely to involve managing complex technology than standing on an assembly line, which is why many universities already offer degree apprenticeships and work in partnership with local further education colleges.
https://observer.co.uk/ne(...)r-more-than-academic
pi_220661416
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 23:41 schreef Klopkoek het volgende:
De discussie over "er zijn teveel hoogopgeleiden" speelt ook in het Verenigd Koninkrijk:
[..]

:O
pi_220661433
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 23:31 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oef, Klopkoek, heb jou best vaak serieus genomen, maar hier ga je voor mij even over de schreef. Je toont namelijk meerdere malen zelf een vermanend toontje, niemand deugt.
Nee hoor. Alles binnen de range van CDA en PvdD is acceptabel. Daar hoort CU wel bij (ondanks Don Ceder).

quote:
Dat is precies wat je de ander verwijt, dogmatisch denkpatroon. Terwijl ik juist Hanca veel flexibeler vindt in zijn visie.
Tsja, het idee van een 'jonge aarde' en dat dinosaurussen gelijktijdig met mensen zouden hebben geleefd is behoorlijk dogmatisch en rigide.
pi_220661442
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 23:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nee hoor. Alles binnen de range van CDA en PvdD is acceptabel. Daar hoort CU wel bij (ondanks Don Ceder).
[..]
Tsja, het idee van een 'jonge aarde' en dat dinosaurussen gelijktijdig met mensen zouden hebben geleefd is behoorlijk dogmatisch en rigide.
Niet mee eens, jij hoeft een ander niet te overtuigen dat de bijbel een verzinsel is, waarom zou je die behoefte hebben sowieso?
pi_220661464
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 23:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
FDP is de laatste periode helemaal op de anti-woke en anti-migratie wagen gaan zitten. Het is dus geen wonder dat hun kiezers weglopen naar AfD. Dat is hun voornaamste concurrent.

Binnen FDP kringen zelf wordt zo een soort positie "nationalistisch liberalisme" genoemd. Ik noem dat gewoon conservatieve positie. Autoritair, navelstaarderig, uitbuitend.

https://blog.sven-gerst.de/quo-vadis-fdp

Jouw dogmatisch gereformeerde vermanende toontje bevalt me trouwens totaal niet.
Weet je zeker dat je nu niet doet wat je juist de ander verwijt?
En sinds wanneer ben jij hier de baas.. :D
pi_220661639


Waarom heeft de rechtse stemmer toch zo weinig zelfrespect? :')
  maandag 27 april 2026 @ 04:58:15 #219
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220661810
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 00:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]

Waarom heeft de rechtse stemmer toch zo weinig zelfrespect? :')
Als het niet voldoen aan de opgelegde verplichting aan uitgeprocedeerden om terug gaan naar het eigen land niet strafbaar, is dan hebben asielwetten totaal geen zin

Als wij geen snelheidsboetes hebben dan gaat iedereen hier ook 150 rijden

Gezeur over koppen soep en barmhartigheid helpt ook niet

Het beste is woningen bouwen ergens in de Flevo voor de migranten die erin geslaagd zijn hier te komen door flink te betalen aan de mensen smokkelaars
Voortaan moet men in eigen land een procedure starten bij de Chengen ambassade
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220661910
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 04:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Als het niet voldoen aan de opgelegde verplichting aan uitgeprocedeerden om terug gaan naar het eigen land niet strafbaar, is dan hebben asielwetten totaal geen zin.
Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet zelf vertrekken, worden al gewoon opgepakt en gedwongen uitgezet.

Elk jaar zijn dat er rond de 3000: https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers
Vorig jaar vertrokken er in totaal 13.000 mensen via de Dienst Terugkeer en Vertrek, dat zijn er fors meer dan er asielaanvragen werden afgewezen. Doen alsof er nooit iemand terug gaat is dus nogal vreemd.
  maandag 27 april 2026 @ 07:11:22 #221
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220661994
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 00:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]

Waarom heeft de rechtse stemmer toch zo weinig zelfrespect? :')
Waarom staat de VVD hier niet tussen?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220662113
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 04:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Als het niet voldoen aan de opgelegde verplichting aan uitgeprocedeerden om terug gaan naar het eigen land niet strafbaar, is dan hebben asielwetten totaal geen zin

Als wij geen snelheidsboetes hebben dan gaat iedereen hier ook 150 rijden

Gezeur over koppen soep en barmhartigheid helpt ook niet

Het beste is woningen bouwen ergens in de Flevo voor de migranten die erin geslaagd zijn hier te komen door flink te betalen aan de mensen smokkelaars
Voortaan moet men in eigen land een procedure starten bij de Chengen ambassade
Geert dacht daar eerder nog anders over.
pi_220662146
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 07:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Waarom staat de VVD hier niet tussen?
Actief sturen is de norm bij De Hond. Dikke kans dat de VVD hem voor deze vraag betaald heeft.
  maandag 27 april 2026 @ 08:26:02 #224
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220662203
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 08:01 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Geert dacht daar eerder nog anders over.
Dat moet geert weten , zo denk ik er over
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 27 april 2026 @ 08:36:23 #225
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220662256
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 06:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet zelf vertrekken, worden al gewoon opgepakt en gedwongen uitgezet.

Elk jaar zijn dat er rond de 3000: https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers
Vorig jaar vertrokken er in totaal 13.000 mensen via de Dienst Terugkeer en Vertrek, dat zijn er fors meer dan er asielaanvragen werden afgewezen. Doen alsof er nooit iemand terug gaat is dus nogal vreemd.
Ik zie dat er ook uit bewaring teruggekeerd zijn, dus waren dus illegaal en hier dus WEL strafbaar

ook minderjarigen en verkrachtte vrouwen


Het hierheen komen met een boot kost een bak geld
Beter is het daar aanvragen bij de Schengen ambassade en bij akkoord dan naar het land van keuze te gaan

quote:
AI-overzicht
Artikel 59 van de Vreemdelingenwet 2000 (Vw 2000) maakt het mogelijk om vreemdelingen die onrechtmatig in Nederland verblijven in bewaring te stellen (vreemdelingenbewaring) met het oog op uitzetting.

Deze vrijheidsontnemende maatregel wordt toegepast als de vreemdeling het land moet verlaten en er een risico bestaat dat hij zich aan de uitzetting onttrekt.
Dienst Terugkeer en Vertrek
Dienst Terugkeer en Vertrek
+1
Belangrijke aspecten van Artikel 59 Vw 2000:

Doel: Uitzetting waarborgen van vreemdelingen zonder rechtmatig verblijf.

Locatie: Insluiting vindt plaats in een huis van bewaring of een speciale voorziening (zoals een gesloten gezinsvoorziening voor gezinnen met minderjarigen).


[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 27-04-2026 10:15:03 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220662399
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 23:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
:O
Ja wat nou? Hier zitten ook allemaal types die geforceerd mensen naar het MBO willen sturen (uiteraard niet hunzelf of hun naasten) en mensen vooral niet te slim willen laten worden. Ze moeten kneedbaar blijven.
pi_220662448
quote:
10s.gif Op maandag 27 april 2026 08:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Actief sturen is de norm bij De Hond. Dikke kans dat de VVD hem voor deze vraag betaald heeft.
Ja dit. Ze moeten altijd buiten schot blijven.
pi_220662746
twitter


Gaat lekker in Nederland.
pi_220663172
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 08:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat moet geert weten , zo denk ik er over
Maar dan is het toch alsnog de schuld vd PVV dat zo'n gedrocht van een wet in de 1e kamer kwam?
pi_220663182
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 09:46 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Gaat lekker in Nederland.
We waren op weg naar een woningoverschot. Toen werd de VVD gekozen en die kwamen met Stef Blok.
  maandag 27 april 2026 @ 10:45:10 #231
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220663208
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 10:36 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Maar dan is het toch alsnog de schuld vd PVV dat zo'n gedrocht van een wet in de 1e kamer kwam?
De wet was in de tweede kamer geaccepteerd en dan gaat een wet naar de eerste kamer
zo hoort dat

de oorspronkelijke wet van de PVV was goed , juist en terecht , het was geen gedrocht ,de novelle veranderde er niet veel aan

D66 stemde tegen en CDA ook
erg dom

quote:
AI-overzicht
De novelle (een wijzigingswetsvoorstel) bij de Asielnoodmaatregelenwet hield in dat het bieden van hulp aan illegaal in Nederland verblijvende meerderjarige vreemdelingen niet strafbaar zou worden.
Eerste Kamer der Staten-Generaal
Eerste Kamer der Staten-Generaal
+1
Hier zijn de kernpunten van die aanpassing:

Doel: De novelle was bedoeld om juridische problemen te herstellen in de oorspronkelijke Asielnoodmaatregelenwet, die bedoeld was om de instroom van asielzoekers te verminderen.

quote:
Situatie (April 2026):
Hoewel de Tweede Kamer instemde met deze novelle, heeft de Eerste Kamer de novelle (en daarmee de gehele Asielnoodmaatregelenwet) verworpen.
Zonder deze aanpassing blijft de oorspronkelijke wetstekst staan, wat betekent dat hulpverleners bij een aanname van de wet alsnog strafbaar zouden kunnen worden.
quote:
Woede bij VVD na wegstemmen asielwetten door D66 : 'D66 zocht een reden'
Auteurs: BNR Webredactie en ANP
Bij de VVD reageert men woedend op het feit dat de asielwetten van voormalig asielminister Marjolein Faber (PVV) het niet hebben gehaald.
Fractieleider Ruben Brekelmans legt de schuld daarvoor bij coalitiegenoot D66.
.


[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 27-04-2026 10:51:28 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220663258
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 09:46 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Gaat lekker in Nederland.
Italië verrassend stabiel.
  Moderator maandag 27 april 2026 @ 11:03:23 #233
236264 crew  capricia
pi_220663329
Dit NRC-artikel analyseert hoe de zorgvuldige beeldregie die Rob Jetten aan de macht hielp, nu averechts werkt doordat zijn gepolijste imago als kunstmatig wordt ervaren. De focus op strakke communicatie zorgt in een behoefte aan authenticiteit voor wrijving, waardoor Jetten moeite heeft zijn politieke geloofwaardigheid te behouden.

Tijdens de formatie benadrukte Jetten een snelle, strakke deadline en een efficiënt imago. Dat kwam goed over in de media en hielp hem als stabiele, moderne leider te positioneren. Het artikel verwijst naar eerdere D66-strategieën (zoals onder Alexander Pechtold in 2017), waarbij zorgvuldig lekken en cameravoering werden ingezet om gunstige berichtgeving te krijgen.

Deze aanpak leverde Jetten het premierschap op, maar beperkte tegelijk zijn onderhandelingsruimte. Hij moest concessies doen aan hardere spelers zoals de VVD van Dilan Yeşilgöz, zonder veel tegenwicht.

De VVD distantieert zich en beschadigt Jetten actief: fractievoorzitter Ruben Brekelmans, oud-VVD’ers Annemarie Jorritsma en Halbe Zijlstra bekritiseerden hem openlijk in talkshows en vergeleken hem ongunstig met Mark Rutte.

Binnen D66 groeit interne kritiek: sommigen vinden dat er te veel op beeldregie en te weinig op inhoud en breed draagvlak is ingezet. Oud-verkenner Wouter Koolmees waarschuwde hier al voor.


Het lijkt wel of beeldregie de nieuwe machtigste partij van Nederland is.


quote:
Slimme beeldregie bracht Rob Jetten aan de macht. Nu ervaart hij de keerzijde

In D66 zien ze ontsteld dat de VVD elke kans aangrijpt om Rob Jetten te beschadigen. Zijn minderheidskabinet oogt zwak, de interne D66-kritiek op zijn formatiekeuzes zwelt aan: te veel beeldregie, te weinig resultaat. Het besef groeit dat hem een eenzame strijd wacht: uiteindelijk staat de premier er alleen voor.
[..en verder]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260427
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 27 april 2026 @ 11:05:18 #234
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220663349
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 11:03 schreef capricia het volgende:
Dit NRC-artikel analyseert hoe de zorgvuldige beeldregie die Rob Jetten aan de macht hielp, nu averechts werkt doordat zijn gepolijste imago als kunstmatig wordt ervaren. De focus op strakke communicatie zorgt in een behoefte aan authenticiteit voor wrijving, waardoor Jetten moeite heeft zijn politieke geloofwaardigheid te behouden.

Tijdens de formatie benadrukte Jetten een snelle, strakke deadline en een efficiënt imago. Dat kwam goed over in de media en hielp hem als stabiele, moderne leider te positioneren. Het artikel verwijst naar eerdere D66-strategieën (zoals onder Alexander Pechtold in 2017), waarbij zorgvuldig lekken en cameravoering werden ingezet om gunstige berichtgeving te krijgen.

Deze aanpak leverde Jetten het premierschap op, maar beperkte tegelijk zijn onderhandelingsruimte. Hij moest concessies doen aan hardere spelers zoals de VVD van Dilan Yeşilgöz, zonder veel tegenwicht.

De VVD distantieert zich en beschadigt Jetten actief: fractievoorzitter Ruben Brekelmans, oud-VVD’ers Annemarie Jorritsma en Halbe Zijlstra bekritiseerden hem openlijk in talkshows en vergeleken hem ongunstig met Mark Rutte.

Binnen D66 groeit interne kritiek: sommigen vinden dat er te veel op beeldregie en te weinig op inhoud en breed draagvlak is ingezet. Oud-verkenner Wouter Koolmees waarschuwde hier al voor.


Het lijkt wel of beeldregie de nieuwe machtigste partij van Nederland is.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260427
Niks nieuws onder de zon. Kaag werd ook al gehyped natuurlijk.
  Moderator maandag 27 april 2026 @ 11:07:09 #235
236264 crew  capricia
pi_220663361
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 11:05 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Niks nieuws onder de zon. Kaag werd ook al gehyped natuurlijk.
Beeldregie wint kennelijk verkiezingen, maar moet nog zien of het ook kabinetten overeind houdt.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220663948
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 10:53 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Italië verrassend stabiel.
Veel economische stagnatie verklaart dat wel.
  maandag 27 april 2026 @ 12:37:54 #237
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220664408
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 09:46 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Gaat lekker in Nederland.


geen relatie met populatie krimp en huizenprijzen wel met economie
https://www.populationpyramid.net/estonia/2024/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220665142
quote:
10s.gif Op maandag 27 april 2026 11:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Veel economische stagnatie verklaart dat wel.
Krimpende bevolking, stagnerende economie, matige loongroei, banken die veel minder scheutig zijn geworden met leningen (na GFC en EU interventie) en ook de enorme vergrijzing.

Italië is het meest vergrijsde land van Europa, met veel oudjes die van hun te grote woning af willen. Dat drukt prijzen.

Als je het af zet tegen de gemiddelde lonen en de inflatie dan is een huis in Italië natuurlijk wel duurder geworden.

Sinds Meloni aan de macht is zie je wel een behoorlijke toename van de huizenprijzen, post-Covid. Rechts op zijn best. Meloni doet er weinig tegen.

Van de circa 36 miljoen woningen staan er 10 miljoen leeg.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2026 13:36:21 ]
  maandag 27 april 2026 @ 14:48:59 #239
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220665506
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 13:34 schreef Klopkoek het volgende:

Van de circa 36 miljoen woningen staan er 10 miljoen leeg.
dat zijn tweede huizen , daar woont soms wel iemand

in Hongarije idem dito
iedereen wil wel een tuintje
locatie locatie

dat maakt de vakantie eenvoudiger en goedkoper

[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 27-04-2026 14:54:25 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 27 april 2026 @ 15:13:41 #240
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220665649
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 11:03 schreef capricia het volgende:
Dit NRC-artikel analyseert hoe de zorgvuldige beeldregie die Rob Jetten aan de macht hielp, nu averechts werkt doordat zijn gepolijste imago als kunstmatig wordt ervaren. De focus op strakke communicatie zorgt in een behoefte aan authenticiteit voor wrijving, waardoor Jetten moeite heeft zijn politieke geloofwaardigheid te behouden.

Tijdens de formatie benadrukte Jetten een snelle, strakke deadline en een efficiënt imago. Dat kwam goed over in de media en hielp hem als stabiele, moderne leider te positioneren. Het artikel verwijst naar eerdere D66-strategieën (zoals onder Alexander Pechtold in 2017), waarbij zorgvuldig lekken en cameravoering werden ingezet om gunstige berichtgeving te krijgen.

Deze aanpak leverde Jetten het premierschap op, maar beperkte tegelijk zijn onderhandelingsruimte. Hij moest concessies doen aan hardere spelers zoals de VVD van Dilan Yeşilgöz, zonder veel tegenwicht.

De VVD distantieert zich en beschadigt Jetten actief: fractievoorzitter Ruben Brekelmans, oud-VVD’ers Annemarie Jorritsma en Halbe Zijlstra bekritiseerden hem openlijk in talkshows en vergeleken hem ongunstig met Mark Rutte.

Binnen D66 groeit interne kritiek: sommigen vinden dat er te veel op beeldregie en te weinig op inhoud en breed draagvlak is ingezet. Oud-verkenner Wouter Koolmees waarschuwde hier al voor.


Het lijkt wel of beeldregie de nieuwe machtigste partij van Nederland is.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260427
Dat clowneske optreden tijdens en na de asielwettenstemming in de eerste kamer helpt natuurlijk ook niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220665926
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 07:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Waarom staat de VVD hier niet tussen?
Als je allemaal 0% hebt teruggekregen, kom je niet in het lijstje terug.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 27 april 2026 @ 15:55:15 #242
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220665941
quote:
12s.gif Op maandag 27 april 2026 15:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je allemaal 0% hebt teruggekregen, kom je niet in het lijstje terug.
Dan valt het me mee dat PRO er niet tussen staat.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220666500
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 11:03 schreef capricia het volgende:
Dit NRC-artikel analyseert hoe de zorgvuldige beeldregie die Rob Jetten aan de macht hielp, nu averechts werkt doordat zijn gepolijste imago als kunstmatig wordt ervaren. De focus op strakke communicatie zorgt in een behoefte aan authenticiteit voor wrijving, waardoor Jetten moeite heeft zijn politieke geloofwaardigheid te behouden.

Tijdens de formatie benadrukte Jetten een snelle, strakke deadline en een efficiënt imago. Dat kwam goed over in de media en hielp hem als stabiele, moderne leider te positioneren. Het artikel verwijst naar eerdere D66-strategieën (zoals onder Alexander Pechtold in 2017), waarbij zorgvuldig lekken en cameravoering werden ingezet om gunstige berichtgeving te krijgen.

Deze aanpak leverde Jetten het premierschap op, maar beperkte tegelijk zijn onderhandelingsruimte. Hij moest concessies doen aan hardere spelers zoals de VVD van Dilan Yeşilgöz, zonder veel tegenwicht.

De VVD distantieert zich en beschadigt Jetten actief: fractievoorzitter Ruben Brekelmans, oud-VVD’ers Annemarie Jorritsma en Halbe Zijlstra bekritiseerden hem openlijk in talkshows en vergeleken hem ongunstig met Mark Rutte.

Binnen D66 groeit interne kritiek: sommigen vinden dat er te veel op beeldregie en te weinig op inhoud en breed draagvlak is ingezet. Oud-verkenner Wouter Koolmees waarschuwde hier al voor.

Het lijkt wel of beeldregie de nieuwe machtigste partij van Nederland is.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260427
Dat was het onder Schoof 1 natuurlijk ook al:
• Het beeld dat Omtzigt de Messias was die opkwam voor al die zielige toeslagouders. Laten we voor het gemak even vergeten dat hij zelf iedereen optrommelde voor de Fraudewet na de Bulgarenfraude.
• Het beeld dat Geert Wilders eindelijk op milde en fatsoenlijke toon alle asielzoekers in Nederland naar de uitgang kan begeleiden.
• Het beeld dat de BBB opkomt voor de hardwerkende boer.

• En dan nu het beeld dat Jetten het na de puinhopen van één jaar Bruin het radicaal anders kan doen. Het nieuwe, nieuw leiderschap zonder de nonsense van VVD, PVV, NSC en de BBB.

Of je nu progressief of radicaal rechts bent, het maakt allemaal helemaal niks meer uit. De verkiezingen in Nederland zijn als een bezoek aan Madame Tussaud bij 45 graden Celsius.
  Moderator maandag 27 april 2026 @ 18:59:56 #244
236264 crew  capricia
pi_220666944
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 17:32 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Dat was het onder Schoof 1 natuurlijk ook al:
• Het beeld dat Omtzigt de Messias was die opkwam voor al die zielige toeslagouders. Laten we voor het gemak even vergeten dat hij zelf iedereen optrommelde voor de Fraudewet na de Bulgarenfraude.
• Het beeld dat Geert Wilders eindelijk op milde en fatsoenlijke toon alle asielzoekers in Nederland naar de uitgang kan begeleiden.
• Het beeld dat de BBB opkomt voor de hardwerkende boer.

• En dan nu het beeld dat Jetten het na de puinhopen van één jaar Bruin het radicaal anders kan doen. Het nieuwe, nieuw leiderschap zonder de nonsense van VVD, PVV, NSC en de BBB.

Of je nu progressief of radicaal rechts bent, het maakt allemaal helemaal niks meer uit. De verkiezingen in Nederland zijn als een bezoek aan Madame Tussaud bij 45 graden Celsius.
Het artikel gaat specifiek in op de beeldregie van Jetten, het strakke efficiënte imago. De gelikte filmpjes, de visuele mediacampagne.
Ik kan me dat niet herinneren van een Omtzigt.
En Wilders komt ook niet verder dat wat oneliners in de kamer en wat berichtjes op X.
Ik vind daar toch wel een verschil zitten. Zonder er een kwaliteitsoordeel aan te hangen, is Jetten hier wel uniek in geweest.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220667053
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 18:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Het artikel gaat specifiek in op de beeldregie van Jetten, het strakke efficiënte imago. De gelikte filmpjes, de visuele mediacampagne.
Ik kan me dat niet herinneren van een Omtzigt.
En Wilders komt ook niet verder dat wat oneliners in de kamer en wat berichtjes op X.
Ik vind daar toch wel een verschil zitten. Zonder er een kwaliteitsoordeel aan te hangen, is Jetten hier wel uniek in geweest.
De ene zwaait fysiek met Nederlandse vlaggetjes om Nederland terug te eisen. De ander draait met wat prompts de ideale roomblanke samenleving met een wat rood-wit-blauwe vlaggetjes in elkaar. Beeldvorming blijft beeldvorming.

Elke achterban laat zich op eigen wijze inpakken, maar de dynamiek blijft hetzelfde. Politiek bedrijven op basis van holle terminologie, mooie beelden, catchy oneliners, het schetsen van onbereikbare utopieën voor ons Nederland, en het maken van valse beloftes. Dit alles met als doel het binnenharken van zoveel mogelijk stemmen zonder echte principes, visie of ideologie.
  Moderator maandag 27 april 2026 @ 20:07:56 #246
236264 crew  capricia
pi_220667466
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 19:15 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
De ene zwaait fysiek met Nederlandse vlaggetjes om Nederland terug te eisen. De ander draait met wat prompts de ideale roomblanke samenleving met een wat rood-wit-blauwe vlaggetjes in elkaar. Beeldvorming blijft beeldvorming.

Elke achterban laat zich op eigen wijze inpakken, maar de dynamiek blijft hetzelfde. Politiek bedrijven op basis van holle terminologie, mooie beelden, catchy oneliners, het schetsen van onbereikbare utopieën voor ons Nederland, en het maken van valse beloftes. Dit alles met als doel het binnenharken van zoveel mogelijk stemmen zonder echte principes, visie of ideologie.
Ja. En dat geeft ze ook allemaal hun eigen achilleshiel. Hun eigen zwakte.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220668593
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 18:59 schreef capricia het volgende:
Het artikel gaat specifiek in op de beeldregie van Jetten, het strakke efficiënte imago. De gelikte filmpjes, de visuele mediacampagne.
Ik kan me dat niet herinneren van een Omtzigt.
Jetten leent zich nu eenmaal ook wat beter voor gelikte filmpjes en foto's dan Omtzigt, hoe lullig dat ook moge klinken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220668811
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2026 22:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Jetten leent zich nu eenmaal ook wat beter voor gelikte filmpjes en foto's dan Omtzigt, hoe lullig dat ook moge klinken.
Volgens NRC ligt het ook aan de VVD. :+ Die doen er alles aan om hem te beschadigen.

Dan denk ik, Jetten wees eens een premier dan. Laat het zien.
twitter
  maandag 27 april 2026 @ 23:44:47 #249
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220668822
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 23:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Volgens NRC ligt het ook aan de VVD. :+ Die doen er alles aan om hem te beschadigen.

Dan denk ik, Jetten wees eens een premier dan. Laat het zien.
[ x ]
Beetje overdreven inderdaad, bij de VVD houden ze zich juist nog wel opvallend in.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220668841
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 23:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Beetje overdreven inderdaad, bij de VVD houden ze zich juist nog wel opvallend in.
_O-

en dan ook nog interne d66 kritiek op 'zijn' formatiekeuze.
pi_220669227
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 23:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Beetje overdreven inderdaad, bij de VVD houden ze zich juist nog wel opvallend in.
Nou ja, ze laten geen kans voorbij gaan om te laten zien dat ze liever met extreemrechts dan met D66 zouden regeren.
pi_220669244
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 23:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Volgens NRC ligt het ook aan de VVD. :+ Die doen er alles aan om hem te beschadigen.

Dan denk ik, Jetten wees eens een premier dan. Laat het zien.
[ x ]
Wat doet de precies de VVD dan, behalve de onvrede over de EK (die men al wist)? En ja, men had liever JA21 gehad dan D66, QED waarom, maar dat is nu eenmaal water under the bridge.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220669352
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 april 2026 07:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nou ja, ze laten geen kans voorbij gaan om te laten zien dat ze liever met extreemrechts dan met D66 zouden regeren.
Sneue en gevaarlijke partij inderdaad. Doen er alles aan om de rechterflank zo groot mogelijk te laten groeien. Pure anti-democraten.
pi_220671407
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 23:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Volgens NRC ligt het ook aan de VVD. :+ Die doen er alles aan om hem te beschadigen.

Dan denk ik, Jetten wees eens een premier dan. Laat het zien.
[ x ]
Goh de VVD doet wat het al jaren doet.

D66 weet al jaren wat ze in huis krijgen met een VVD. Dat in de praktijk niet veel beter is dan de Groep Wilders.
pi_220672079
Media werkten afgelopen jaar hard mee aan het beeld dat verhuren tegenwoordig niet meer loont en dat er daardoor ‘een grote uitverkoop’ (aldus bijvoorbeeld de NRC vorige week) van particuliere huurwoningen plaatsvindt. In werkelijkheid ging het vorig jaar om de verkoop van 42.000 woningen op een totaal van 1,2 miljoen particulier verhuurde woningen. Bovendien blijkt de ‘verkoopgolf’ inmiddels al sterk afgenomen, het was een tijdelijk golfje van een specifieke groep verhuurders die er de brui aan gaven. De minister is bezweken voor de lobby van de commerciële verhuurders die vanzelfsprekend hun rendement graag verhogen.
[...]
Tussen alle gepiep van verhuurders zit eigenlijk maar één klacht die ergens op slaat: verhuurders moeten sinds kort belasting betalen over de waardestijging van hun woning, ook als ze de woning niet verkopen, en dat is raar. (Waarbij die waardestijging bovendien dus nogal vreemd wordt bepaald.) Over een paar jaar wordt deze belastingregel weer afgeschaft, als er een nieuwe vermogensbelasting komt. Aan die tijdelijke rariteit mag de minister best wat doen.

Voor het overige geldt: als verhuurders hun rendement te laag vinden, laat het verhuren dan over aan woningcorporaties. Die hoeven immers geen winst te maken. Dat is waar het woondebat echt over zou moeten gaan, naast natuurlijk het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Niet over het leed van beleggers. En niet over bouwen, dat is vooral een afleidingsmanoeuvre, maar over betaalbare volkshuisvesting.

https://www.groene.nl/artikel/beleggers-paaien-de-minister

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 16:06:19 ]
pi_220672106
Dat 'bouwen' een afleidingsmanoeuvre is ben ik het niet mee eens. Hier is laatst nog een project opgeleverd met 50 woningen, 450 kandidaat kopers op de open dag. Bouwen is echt wel een groot deel van de oplossing.

Verder: eens met het artikel. Het aantal verkopen in de huur valt heel erg mee, het aantal huurwoningen neemt in elke prijsklasse ook gewoon toe. En ja, geef vooral meer ruimte aan woningbouwcorporaties. Ook in de middenhuur. En wellicht ook meer sociale koop.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 17:00:23 ]
pi_220673098
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:09 schreef Hanca het volgende:
Dat 'bouwen' een afleidingsmanoeuvre is ben ik het niet mee eens. Hier is laatst nog een project opgeleverd met 50 woningen, 450 kandidaat kopers op de open dag. Bouwen is echt wel een groot deel van de oplossing.

Verder: eens met het artikel. Het aantal verkopen in de huur valt heel erg mee, het aantal huurwoningen neemt in elke prijsklasse ook gewoon toe. En ja, geef vooral meer ruimte aan woningbouwcorporaties. Ook in de middenhuur. En wellicht ook meer sociale koop.
Critici zeggen dat vooral in Amsterdam de rendementen nu heel erg zijn beperkt.
https://www.instituut-pe.(...)van-dijk-wws-artikel

Maar ook daar valt de verkoopgolf gewoon mee
https://www.nul20.nl/dossiers/dashboard-woningvoorraad-amsterdam
pi_220673172
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 18:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Critici zeggen dat vooral in Amsterdam de rendementen nu heel erg zijn beperkt.
https://www.instituut-pe.(...)van-dijk-wws-artikel

Maar ook daar valt de verkoopgolf gewoon mee
https://www.nul20.nl/dossiers/dashboard-woningvoorraad-amsterdam
Wetten voor het hele land aanpassen aan Amsterdam zou ook gewoon absurd zijn. Vrijwel alle hoofdsteden in Europa hebben er last van dat alleen rijken er kunnen wonen, accepteer dat gewoon. Je kunt niet het hele land aanpassen aan die zeer afwijkende woningmarkt.
pi_220673318
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 18:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wetten voor het hele land aanpassen aan Amsterdam zou ook gewoon absurd zijn. Vrijwel alle hoofdsteden in Europa hebben er last van dat alleen rijken er kunnen wonen, accepteer dat gewoon. Je kunt niet het hele land aanpassen aan die zeer afwijkende woningmarkt.
Ik denk dat je er wel iets mee kan en niet elke hoofdstad in Europa toont dezelfde mate van 'rijken-enclave'.

Amsterdam zelf is niet perse blij met de verruimingen (JA21 wel natuurlijk...)
https://www.at5.nl/artike(...)eer-meer-gaan-vragen

Wel mee eens verder dat Keijzer/Boekholt vooral naar Amsterdam kijkt om hun punt en aanpassingen te maken.
  dinsdag 28 april 2026 @ 19:23:21 #260
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220673347
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:09 schreef Hanca het volgende:
Dat 'bouwen' een afleidingsmanoeuvre is ben ik het niet mee eens. Hier is laatst nog een project opgeleverd met 50 woningen, 450 kandidaat kopers op de open dag. Bouwen is echt wel een groot deel van de oplossing.

Verder: eens met het artikel. Het aantal verkopen in de huur valt heel erg mee, het aantal huurwoningen neemt in elke prijsklasse ook gewoon toe.
En ja, geef vooral meer ruimte aan woningbouwcorporaties.
Ook in de middenhuur. En wellicht ook meer sociale koop.
we moeten de winstbelasting van de woningcorporaties teruggeven , misschien dat ze dan meer woningen gaan bouwen

ze hebben vorig jaar over 4 miljard winst bijna 1 miljard winstbelasting af moeten dragen

quote:
AI-overzicht
Woningcorporaties betaalden in 2024 aanzienlijk veel vennootschapsbelasting (winstbelasting) en de heffing loopt de komende jaren op richting de 1,5 miljard euro per jaar.

Hier zijn de belangrijkste details:

Stijgende lasten: Volgens prognoses van Aedes (de branchevereniging van woningcorporaties) betaalden corporaties in 2023/'24 ongeveer ¤ 1,1 miljard aan Vpb en ATAD-heffing.

Toename naar 2027: De verwachting is dat dit bedrag oploopt naar ¤ 1,5 miljard in 2027.

Impact: De hoge belastingdruk (die onder andere komt door de "ATAD-regels") wordt door corporaties ervaren als een beperking voor hun investeringsmogelijkheden in nieuwbouw en onderhoud.
quote:
AI-overzicht
Het tarief voor de vennootschapsbelasting (Vpb) in 2024 is 19% over de eerste ¤ 200.000 winst en 25,8% over het bedrag daarboven. Deze tarieven en de schijfgrens zijn gelijk gebleven aan 2023.


[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 28-04-2026 20:13:04 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220673477
Als bakermat voor rechts-liberalisme en minarchisme wil ik Fok! deze debatavond natuurlijk niet onthouden. Tot daar!

https://mises.nl/debatavond-figuurzaag-of-kettingzaag/
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 28 april 2026 @ 19:53:38 #262
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220673568
Tijd voor het snoeien van wat regelgeving?

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220673689
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:04 schreef Klopkoek het volgende: En niet over bouwen, dat is vooral een afleidingsmanoeuvre, maar over betaalbare volkshuisvesting.
Betaalbaar voor wie? Dat is altijd maar weer de vraag die extreem-links niet kan beantwoorden.
pi_220673780
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 april 2026 19:41 schreef nostra het volgende:
Als bakermat voor rechts-liberalisme en minarchisme wil ik Fok! deze debatavond natuurlijk niet onthouden. Tot daar!

https://mises.nl/debatavond-figuurzaag-of-kettingzaag/
Aha, Bart Burggraaf, die hebben we hier vorige week al besproken met z’n cijferzwendel. Tom van Lamoen is een nep-libertariër die fel tegen de komst van asielzoekers naar Amersfoort is (juist voor een libertariër zou iedereen welkom moeten zijn). Ton Appels ken ik niet, maar de ‘economische analyse’ in de toelichting op de bijeenkomst kijkt alleen naar de kosten, dus dat belooft niet veel goeds.
pi_220673895
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Betaalbaar voor wie? Dat is altijd maar weer de vraag die extreem-links niet kan beantwoorden.
Dat doet "de woningbouw" wel. Die hoeven immers geen winst te maken (god mag weten waarom niet, maar bon), dús is het goed.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220673908
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:32 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Aha, Bart Burggraaf, die hebben we hier vorige week al besproken met z’n cijferzwendel. Tom van Lamoen is een nep-libertariër die fel tegen de komst van asielzoekers naar Amersfoort is (juist voor een libertariër zou iedereen welkom moeten zijn). Ton Appels ken ik niet, maar de ‘economische analyse’ in de toelichting op de bij bijeenkomst kijkt alleen naar de kosten, dus dat belooft niet veel goeds.
Dat Mises zit duidelijk een (pro-Russisch) luchtje aan:
https://bsky.app/profile/delatte23.bsky.social/post/3llvr6fq65222
https://bsky.app/profile/gijskaper.bsky.social/post/3lkbzqxyf7s2m

Verrassend? Nou nee natuurlijk. Zo een Lex Hoogduin was tot na de sancties commissaris van een Russische bank gelieerd aan het Poetin regime.

Al dat gelul over 'minder regels' en een 'kettingzaag' is een cynische dekmantel voor heel duistere agendas.

Ik heb al vaker uiteen gezet hoe Milei en zijn regering op alle niveaus in grijpt, tot de slaapkamers en geboortecijfers aan toe.

Zeker omdat @Perrin meer Europese integratie wil gaat dit in de praktijk gewoon niet zo werken. Europese integratie is een recept voor meer regelgeving, juist om protectionisme en marktverstoring de pas af te snijden.

80 jaar van dit soort geleuter over snoeien in regels in combinatie met Europese integratie ('negatieve integratie') zorgt er voor dat het daar gewoon op uit draait.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 20:52:36 ]
pi_220673933
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:32 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Aha, Bart Burggraaf, die hebben we hier vorige week al besproken met z’n cijferzwendel. Tom van Lamoen is een nep-libertariër die fel tegen de komst van asielzoekers naar Amersfoort is (juist voor een libertariër zou iedereen welkom moeten zijn). Ton Appels ken ik niet, maar de ‘economische analyse’ in de toelichting op de bijeenkomst kijkt alleen naar de kosten, dus dat belooft niet veel goeds.
Hebben het over Burggraaf gehad ja? Alle LP'ers zijn in essentie nep-libertariërs, dat is juist het aardige van de LP.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220673941
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Betaalbaar voor wie? Dat is altijd maar weer de vraag die extreem-links niet kan beantwoorden.
Extreem-links misschien niet maar centrum-links wel hoor.

(Je mag hier gewoon extreemlinks zeggen? Dat kan wel?)
pi_220673954
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:49 schreef nostra het volgende:
Alle LP'ers zijn in essentie nep-libertariërs, dat is juist het aardige van de LP.
Want? Wat is nou 'aardig' aan zulks soort hypocrisie, mistvorming en normloosheid? Zeg dan gewoon openlijk: leve Poetin.
pi_220673957
quote:
The Mises Institute is weer wat anders Blueskyer.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674037
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef nostra het volgende:

[..]
The Mises Institute is weer wat anders Blueskyer.
Het heet het 'Mises Instituut Nederland'. Dat is een Nederlandse vestiging van de Amerikaanse tak en hebben ze toestemming voor.

Dit Mises instituut zit vol met FvD (en zelfs SGP) gezinde mensen (waaronder Hoogduin, lange tijd commissaris bij een Poetin bank).

Dan krijg je dus dit soort Russofiele onzin:
https://mises.nl/evenemen(...)len-en-lex-hoogduin/
https://mises.org/mises-wire/what-motivates-russian-war-making

Ook jij doet aan mistvorming, voor zover dat nog nieuws zou zijn.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 21:00:25 ]
pi_220674080
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 april 2026 19:53 schreef Perrin het volgende:
Tijd voor het snoeien van wat regelgeving?

[ afbeelding ]
Ah ja, onze vrijheidslievende Milei die dit jaar campagne stond te voeren voor de herverkiezing van Orban.

Een echte smeerlap is het:
https://www.euronews.com/(...)sts-across-argentina

Libertarisme als dekmantel.

Wat is er precies 'libertarisch' om de geboortecijfers omhoog te krikken?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 21:04:01 ]
pi_220674094
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat doet "de woningbouw" wel. Die hoeven immers geen winst te maken (god mag weten waarom niet, maar bon), dús is het goed.
Je weet best waarom woningbouwcorporaties geen winst hoeven te maken: het zijn non-profitorganisaties zonder winstoogmerk.
pi_220674101
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:49 schreef nostra het volgende:
Hebben het over Burggraaf gehad ja?
Ja, Perrin had een misleidend knutselwerkje van hem opgedoken op X.
pi_220674103
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Betaalbaar voor wie? Dat is altijd maar weer de vraag die extreem-links niet kan beantwoorden.
Betaalbaar voor iedereen. Waarom is dat zo lastig te begrijpen?
pi_220674131
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het heet het 'Mises Instituut Nederland'. Dat is een Nederlandse vestiging van de Amerikaanse tak en hebben ze toestemming voor.
AFAIK niet formeel, maar het gedachtegoed is uiteraard hetzelfde. Het linken (zoals op Bluesky) is echter wél wat verwarrend.

quote:
Dit Mises instituut zit vol met FvD (en zelfs SGP) gezinde mensen (waaronder Hoogduin, lange tijd commissaris bij een Poetin bank).

Dan krijg je dus dit soort Russofiele onzin:
https://mises.nl/evenemen(...)len-en-lex-hoogduin/
https://mises.org/mises-wire/what-motivates-russian-war-making
Realistische beschouwingen eerder. In de politieke zin des woords. Ewald zou je toch moeten aanspreken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674150
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:05 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Ja, Perrin had een misleidend knutselwerkje van hem opgedoken op X.
Ah, die discussie. Ja, dat maakt hem niet leugenachtig, alleen je perceptie sluit daar wat kort met de werkelijkheid.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674156
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:09 schreef nostra het volgende:

[..]
AFAIK niet formeel
Plausible deniability. Als de Amerikanen niet willen dat je deze naam gebruikt dan gebeurt het niet en mag het niet.

Idem voor decentrale organisaties Greenpeace, Oxfam en zo verder.

quote:
, maar het gedachtegoed is uiteraard hetzelfde.
Dus is wijzen op het recente pro-Trump (en pro-Poetin) verleden heel legitiem.

Waar jij dus wel oren naar hebt.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 21:13:56 ]
pi_220674165
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je weet best waarom woningbouwcorporaties geen winst hoeven te maken: het zijn non-profitorganisaties zonder winstoogmerk.
Ze kunnen niet herbeleggen zonder winst te maken (die overigens ook fiscaal gewoon belast is als winst), hij is alleen niet ten behoeve van aandeelhouders.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674170
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:02 schreef Klopkoek het volgende:
Ah ja, onze vrijheidslievende Milei die dit jaar campagne stond te voeren voor de herverkiezing van Orban.
Lubach had daar inderdaad nog een item over:


quote:
Libertarisme als dekmantel.
Het is om treurig van te worden. Vrijwel iedereen die zich tegenwoordig als libertariër profileert blijkt bij nader onderzoek een nep-libertariër te zijn.
pi_220674194
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:13 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Lubach had daar inderdaad nog een item over:
[ afbeelding ]
[..]
Het is om treurig van te worden. Vrijwel iedereen die zich tegenwoordig als libertariër profileert blijkt bij nader onderzoek een nep-libertariër te zijn.
"Dat is het aardige van LP" (sic)

Olaf Sleijpen zal trouwens wel balen van het verlies van Orban...

Dus nogmaals: wat is er liberaal of libertarisch aan om met dwang (en kunstmatig gecreëerde financiële noodzaak!!) de geboortecijfers omhoog te brengen?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 21:18:07 ]
pi_220674299
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Ze kunnen niet herbeleggen zonder winst te maken (die overigens ook fiscaal gewoon belast is als winst), hij is alleen niet ten behoeve van aandeelhouders.
De 'winst' gaat dus weer de samenleving in, als lagere huurverhoging of voor woningbouw. Als je dat voor winst gaan noemt, dan maakt de overheid ook winst als ze een begrotingsoverschot hebben. Zo werkt het niet. Het zijn gewoon organisaties zonder winstoogmerk en dus ideaal voor woningbouw, aangezien de eerste levensbehoefte wonen, die vooral gebaseerd is op landbezit, niet geschikt is voor winst maken.
pi_220674301
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:13 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Lubach had daar inderdaad nog een item over:
[ afbeelding ]
[..]
Het is om treurig van te worden. Vrijwel iedereen die zich tegenwoordig als libertariër profileert blijkt bij nader onderzoek een nep-libertariër te zijn.
Het is typisch hoe poeslief Hoogduin cs. over Rusland spreken (een echt libertarisch en vrijheidslievend paradijs) - of daarover zwijgen - maar dan continu enige mate van socialisme als het grote gevaar weg zetten.

Het zijn normloze sociaal darwinisten. Daarom matcht het ook zo goed met FvD.

En met Trump.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 21:26:04 ]
pi_220674367
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:25 schreef Hanca het volgende:
De 'winst' gaat dus weer de samenleving in, als lagere huurverhoging of voor woningbouw. Als je dat voor winst gaan noemt, dan maakt de overheid ook winst als ze een begrotingsoverschot hebben. Zo werkt het niet.
De overheid, de Nederlandse in ieder geval, kan dan gewoon bijlenen. Een woningcoöperatie zal toch zelf vet op de botten moeten hebben (of lenen bij de BNG met WSW waarborg), óf je moet de situatie prefereren waarin de overheid als pinautomaat voor elk tekort fungeert en dan valt op voorhand wel uit te tekenen wat er gaat gebeuren. Er is niet iets als een free lunch (voor wat betreft de overwinst op de kostprijs) als je het de overheid laat doen; sterker nog, die lunch kan nog wel eens verdomd duur gaan uitpakken. De facto creëer je gewoon een nieuwe Propertize.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674415
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:31 schreef nostra het volgende:

[..]
De overheid, de Nederlandse in ieder geval, kan dan gewoon bijlenen. Een woningcoöperatie zal toch zelf vet op de botten moeten hebben (of lenen bij de BNG met WSW waarborg), óf je moet de situatie prefereren waarin de overheid als pinautomaat voor elk tekort fungeert en dan valt op voorhand wel uit te tekenen wat er gaat gebeuren. Er is niet iets als een free lunch (voor wat betreft de overwinst op de kostprijs) als je het de overheid laat doen; sterker nog, die lunch kan nog wel eens verdomd duur gaan uitpakken.
Ik prefereer inderdaad dat in geval van nood de overheid bij kan springen. Maar dat is bij de woningcorporaties vrijwel nooit nodig, dus ik weet niet waar je deze doemscenario's vandaan haalt. De winstbelasting mag van mij wel weg, eventueel ingeruild voor een fonds van corporaties om elkaar te helpen als ze dreigen om te vallen.

En verhuren is nog steeds extreem winstgevend, anders zouden al die grote organisaties niet honderden miljoenen in verhuur blijven steken. De verhuur business is nog steeds één van de meest winstgevende die er is, ook inclusief de wetten van De Jonge, zonder afzwakking. Dus de kans dat woningcorporaties om zouden vallen als die dat over zouden nemen is nihil.
pi_220674477
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Ah, die discussie. Ja, dat maakt hem niet leugenachtig, alleen je perceptie sluit daar wat kort met de werkelijkheid.
Wat is er nou zo "aardig" aan dat het nep-libertariërs zijn? Waarom dat bejubelen van het toedekken van de ware intenties en 'idealen'? Daar wordt de wereld echt niet beter en welvarender van. Sterker nog: de basis voor menselijke communicatie en een gezamenlijke taal valt langzaam weg.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 21:41:15 ]
pi_220674490
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:35 schreef Hanca het volgende:
Ik prefereer inderdaad dat in geval van nood de overheid bij kan springen. Maar dat is bij de woningcorporaties vrijwel nooit nodig, dus ik weet niet waar je deze doemscenario's vandaan haalt. De winstbelasting mag van mij wel weg, eventueel ingeruild voor een fonds van corporaties om elkaar te helpen als ze dreigen om te vallen.

En verhuren is nog steeds extreem winstgevend, anders zouden al die grote organisaties niet honderden miljoenen in verhuur blijven steken. De verhuur business is nog steeds één van de meest winstgevende die er is, ook inclusief de wetten van De Jonge, zonder afzwakking. Dus de kans dat woningcorporaties om zouden vallen als die dat over zouden nemen is nihil.
Ze vallen niet om, omdat ze winst maken en dus ook risicogericht opereren. Als je dat incentive wegneemt, neemt dus ook het financiële risico toe. "Niet mijn centen", immers. En als je ook het bouwen wil nationaliseren, dan is er een hele waslijst aan (grote) bouwers die failliet zijn gegaan. Bovendien een totaal andere tak van sport.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674578
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:40 schreef Klopkoek het volgende:
Wat is er nou zo "aardig" aan dat het nep-libertariërs zijn?
Dat je de LP niet al te serieus moet nemen, zie Toine Manders, @TAmaru, Robert Valantine etc. Allemaal in sociale huur of werkzaam als beleidsadviseur bij de gemeente. Rechts lullen, links vullen. Theorietjes zijn wel aardig. De praktijk zoals altijd wat weerbarstiger. Lex Hoogduin c.s. zijn van een totaal ander (serieuzer) niveau.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674674
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:48 schreef nostra het volgende:
Lex Hoogduin c.s. zijn van een totaal ander (serieuzer) niveau.
Ik ga mezelf niet herhalen over Hoogduin, maar laat ik eraan toevoegen dat de hele bankensector uiteraard een hoog overheidsgehalte heeft.

Hoogduin kun je gerust onder de categorie 'rechts lullen en links vullen' scharen. Als je zijn CV bekijkt dan is 80%+ de overheid geweest (universitaire aanstellingen zijn nota bene alleen maar Rijksuniversiteiten geweest).

Inclusief de Poetin-bank - aanblijven na de invasie en sancties - en ING toen het aan het infuus van de Nederlandse staat lag (goedmakertje voor mislopen DNB functie?). Ohja, er was ook nog een fijne Italiaanse bank met een voorgeschiedenis naar Mussolini en de f*******n (ik mag dat woord hier niet schrijven), in eigendom van een Meloni aanhanger (en Meloni was/is zelf aanhanger van Mussolini).

edit: wanneer je alle nevenfuncties buiten beschouwing laat dan is Hoogduin 100% de overheid geweest, en zeker alles tot hij een jaar of 55-60 was gebeurde onder de zekerheid van een overheidssalaris.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 22:06:52 ]
pi_220674749
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:41 schreef nostra het volgende:

[..]
Ze vallen niet om, omdat ze winst maken en dus ook risicogericht opereren. Als je dat incentive wegneemt, neemt dus ook het financiële risico toe. "Niet mijn centen", immers. En als je ook het bouwen wil nationaliseren, dan is er een hele waslijst aan (grote) bouwers die failliet zijn gegaan. Bovendien een totaal andere tak van sport.
Ze maken geen winst, je weet wat woningcorporaties zijn?
Misschien de woningwet eens bekijken?

Woningcorporaties doen al decennia aan verhuur zonder winstoogmerk, zonder grote financiële risico's.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 22:07:37 ]
pi_220674777
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:57 schreef Klopkoek het volgende:
Als je zijn CV bekijkt dan is 80%+ de overheid geweest (universitaire aanstellingen zijn nota bene alleen maar Rijksuniversiteiten geweest).
Ja, alleen wel op een nogal ander niveau dan 5,5 rug in de maand bij de Gemeente pakken, en je vergeet Robeco, LSE en pakt instituten (DNB, ECB) die als kerntaak het onafhankelijk van de overheid opereren als overheid mee, wat wel een hele aparte interpretatie is.

quote:
Ohja, er was ook nog een fijne Italiaanse bank met een voorgeschiedenis naar Mussolini en de f*******n (ik mag dat woord hier niet schrijven), in eigendom van een Meloni aanhanger (en Meloni was/is zelf aanhanger van Mussolini).
Dan valt er geen zaken te doen met zo ongeveer elk DAX-bedrijf hè.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674785
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze maken geen winst, je weet wat woningcorporaties zijn?
Misschien de woningwet eens bekijken?

Woningcorporaties doen al decennia aan verhuur zonder winstoogmerk, zonder grote financiële risico's.
Ik had het over commerciële verhuurders.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674801
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik had het over commerciële verhuurders.
Ik had het over het feit dat verhuren zonder winstoogmerk dus prima kan. En ik zou dus niet weten waarom je dat aan partijen die geld verdienen het belangrijkste vinden zou over laten. Die verhuurders hebben namelijk, doordat grond schaars is, een machtspositie en kunnen huurders dus uitknijpen. Zoals we bij de protesten tegen de zeer redelijke wet van De Jonge zien.

Laat alle verhuur over gaan op stichtingen zonder winstoogmerk en de huurmarkt is grotendeels opgelost.

Woningbouw is namelijk geen vrije markt, door de invloed van de beschikbare grond. Dat werkt hogere prijzen in de hand, onwenselijk op een eerste levensbehoefte.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 22:12:52 ]
pi_220674810
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:11 schreef Hanca het volgende:
Laat alle verhuur over gaan op stichtingen zonder winstoogmerk en de huurmarkt is grotendeels opgelost.
Van wie gaan ze de grond en de opstallen kopen dan?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674821
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:07 schreef nostra het volgende:
en pakt instituten (DNB, ECB) die als kerntaak het onafhankelijk van de overheid opereren als overheid mee, wat wel een hele aparte interpretatie is.
De Minister van Financiën had tot en met 1998 een directe aanwijsbevoegdheid voor de DNB. Dat moest van Europa weg.

Het is gewoon overheid. Dat het net als de rechtspraak en ZBOs een "onafhankelijke" (nou ja, bijna niets is 100% onafhankelijk) positie heeft verandert daar helemaal niks aan. De nationale overheden hebben het kapitaal in gelegd voor de ECB en het uitbetalen van Lagarde loopt via de EU (niet via BIS oid).

Zonder dat kapitaal ingelegd door de Nederlandse overheid was er geen salaris voor Hoogduin geweest.

Alweer: mistvorming.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 22:14:35 ]
pi_220674823
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Van wie gaan ze de grond en de opstallen kopen dan?
Van de eigenaren, natuurlijk. Zoals dagelijkse praktijk is in Nederland.

Edit: hier, komende raadsvergadering bij ons, gaat over het opkopen of eerste recht van koop krijgen op grond op 4 verschillende locaties, voor woningbouw, voor een heel deel door de woningcorporaties.
https://midden-groningen.raadsinformatie.nl/vergadering/1395651
Doe nou niet alsof het gek is grond te kopen van eigenaren.


Dat komt zeer vaak langs.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 22:18:52 ]
pi_220674955
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:48 schreef nostra het volgende:
Robert Valantine [...] Rechts lullen, links vullen. Theorietjes zijn wel aardig. De praktijk zoals altijd wat weerbarstiger. Lex Hoogduin c.s. zijn van een totaal ander (serieuzer) niveau.
Valentine is er óók zo één met een voorliefde voor anti-woke, anti-lhbti autocraten. De Orbans, de Mileis, de Thiels, de Trumps, Bolsonaro en ga zo maar door.

Maar ja, als ik tegen jou zeg dat de SP libertarischer is dan de FvD (want laat privelevens, individuele investeringsbeslissingen en verenigingen meer met rust), dan praat ik tegen een muur.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 22:26:39 ]
pi_220674990
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:13 schreef Klopkoek het volgende:
De Minister van Financiën had tot en met 1998 een directe aanwijsbevoegdheid voor de DNB. Dat moest van Europa weg.

Het is gewoon overheid.
Waarom is Powell er dan niet meteen uitgesodemieterd?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675013
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Waarom is Powell er dan niet meteen uitgesodemieterd?
Wanneer was Powell directeur van DNB?

Laten we stoppen steeds Amerika er bij te slepen. Ander volk, andere wetten, andere politiek (nauwelijks democratie), andere economie. Heeft niks in een Nederlandse Politiek topic te zoeken.
pi_220675021
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:13 schreef Hanca het volgende:
Van de eigenaren, natuurlijk.
Dus de grondkosten, stichtingskosten, verkoopwinsten (ik neem aan dat we niet gaan onteigenen) worden allemaal geabsorbeerd in de aankoopprijs en die kan een semi-overheidsinstantie miraculeus gebruiken om het hele huurprobleem grotendeels op te lossen?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')