Je kunt wel naar de voedingsbodem kijken, natuurlijk. En daar mee aan de slag gaan.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, radicale partijen aan beide zijde van het politieke spectrum trouwens, zijn nu eenmaal een onderdeel van de democratie. Het wekt dus de vraag op hoe je dit niet wil faciliteren of normaliseren, het wordt al gefaciliteerd en is al genormaliseerd.
Lastig leesbaar kaartje. Is het nu de top 10% of is het nu 32% die betaalt voor 53% van de huishoudens die gemiddeld 40k ontvangen?quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:35 schreef Perrin het volgende:
En ondertussen willen alle rupsjes nooitgenoeg meer en meer vragen van 'de sterkste schouders'.
[ x ]
De top 10% verdieners (die vertegenwoordigen 32% van het totale bruto inkomen) betalen 53% van de rekening, ofwel gemiddeld netto €40k per huishouden.quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Lastig leesbaar kaartje. Is het nu de top 10% of is het nu 32% die betaalt voor 53% van de huishoudens die gemiddeld 40k ontvangen?
Thanks voor de duiding. Heb een zwaar hoofd van gisteravond..quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
De top 10% verdieners (die vertegenwoordigen 32% van het totale bruto inkomen) betalen 53% van de rekening, ofwel gemiddeld netto ¤40k per huishouden.
De 40% middeninkomens (die vertegenwoordigen 41% van het totale bruto inkomen) betalen de overige 47% van de rekening, ofwel gemiddeld ¤9k per huishouden.
De laagste 50% inkomens (die vertegenwoordigen 27% van het totale bruto inkomen) ontvangen gemiddeld ¤13k per huishouden van 'de sterkste schouders'.
Het is in ieder geval een duur grapje om in Nederland veel te verdienen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Thanks voor de duiding. Heb een zwaar hoofd van gisteravond..
Dan hebben wij een vrij dure onderklasse. Ik zou wel eens willen weten wat de onderste 10% ontvangt..
Daarom noem je het ook een onderklasse. Verder vaag kaartje uit 2016.quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan hebben wij een vrij dure onderklasse. Ik zou wel eens willen weten wat de onderste 10% ontvangt..
Je kunt altijd nog emigreren naar de VS.quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is in ieder geval een duur grapje om in Nederland veel te verdienen.
Als Perlexity het een beetje goed doet:quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij loopt deze niet congruent met het voorgaande staafdiagram.quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Als Perlexity het een beetje goed doet:
[ afbeelding ]
Ik denk dat ze net niet helemaal hetzelfde meten en het verschilt ook wat over de jaren, die data van mij was al wat ouder.quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij loopt deze niet congruent met het voorgaande staafdiagram.
Daar zou de onderste 50% 13k ontvangen. Dat zie je hier niet terugkomen, zelfs het laagste inkomensdeciel haalt amper de 10k in het staafdiagram.
Wat @Perrin zegt, maar de verdeling klopt wel ongeveer. De IB als in Box 1 trekt ook niet zoveel van wat wij als "grootverdieners" zien, want die krijgen hun geld uit Box 2 of eventueel 3.quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij loopt deze niet congruent met het voorgaande staafdiagram.
Daar zou de onderste 50% 13k ontvangen. Dat zie je hier niet terugkomen, zelfs het laagste inkomensdeciel haalt amper de 10k in het staafdiagram.
Je zou hooguit kunnen stellen dat de sprong tussen 5 en 6 in jouw staatje nogal groot is en tussen 9 en 10 veel te klein. Boven de 10 wordt niet eens genoemd.quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat @:Perrin zegt, maar de verdeling klopt wel ongeveer. De IB als in Box 1 trekt ook niet zoveel van wat wij als "grootverdieners" zien, want die krijgen hun geld uit Box 2 of eventueel 3.
Dat heb je met decielen.quote:
Keek naar die 40k.quote:
Midden-Groningen hoort bij de gemeentes met de meeste mensen die recht hebben op een toeslag maar hem niet aanvragen, zo werkt het wantrouwen uit de aardbevingsproblematiek door in allerlei andere zaken.quote:Daarbij komt ook nog kijken dat het vertrouwen in Den Haag bar laag is, daar is nog een wereld te winnen.
Bart zit wel héél creatief te knutselen, wat valt onder andere op:quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:35 schreef Perrin het volgende:
En ondertussen willen alle rupsjes nooitgenoeg meer en meer vragen van 'de sterkste schouders'.
[ x ]
Volgens het CPB hebben de sterkste schouders weinig reden tot klagen:quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:35 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
quote:Hoewel het belastingstelsel gebaseerd is op het draagkrachtbeginsel – de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten – is de werkelijkheid omgekeerd. De rijkste Nederlanders betalen percentueel de minste belasting, en de armste helft van het land juist het meest. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van het Centraal Planbureau.
quote:Belastingdruk
De totale belastingdruk voor de onderste helft van de inkomensverdeling komt daardoor uit op 55 procent, terwijl de 40 procent daarboven slechts 40 procent aan belasting betaalt en de rijkste 10 procent zelfs maar 36 procent.
Bron: https://www.binnenlandsbe(...)0regressief%20werken.quote:Kapitaalinkomen
In de top van de top wordt de verdeling nog schever. Zo draagt de rijkste 1 procent nog maar 33 procent belasting af. En het rijkste deel daarvan, de top 0,01 procent, die bestaat uit de 800 allerrijkste huishoudens, betaalt slechts 21 procent. Dat komt doordat het inkomen van deze groepen grotendeels bestaat uit kapitaalinkomen en ingehouden bedrijfswinsten, die minder belast worden dan looninkomen.
AI neem ik niet serieus, ik wil mensenwerk zien. Met computers ga ik niet in debat.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:09 schreef Perrin het volgende:
Je ziet ook aan de cijfers van Perplexity…
Volgens mij willen de herverdelers helemaal hoge inkomens niet meer belasten, maar vermogens en grote winsten van bedrijven. Dus je pakt de verkeerde plaatjes.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:50 schreef Perrin het volgende:
Hier trouwens dezelfde cijfers als die leugenachtige Bart maar nu van het leugenachtige CPB.
Maar goed, feiten ketsen af op jouw ideologisch pantser heb ik de indruk.
[ afbeelding ]
https://www.cpb.nl/ongelijkheid-en-herverdeling
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |