abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 18 april 2026 @ 13:09:21 #26
236264 crew  capricia
pi_220605244
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 april 2026 13:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, radicale partijen aan beide zijde van het politieke spectrum trouwens, zijn nu eenmaal een onderdeel van de democratie. Het wekt dus de vraag op hoe je dit niet wil faciliteren of normaliseren, het wordt al gefaciliteerd en is al genormaliseerd.
Je kunt wel naar de voedingsbodem kijken, natuurlijk. En daar mee aan de slag gaan.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 18 april 2026 @ 14:35:13 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220606129
En ondertussen willen alle rupsjes nooitgenoeg meer en meer vragen van 'de sterkste schouders'.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 18 april 2026 @ 15:13:14 #28
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220606340
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:35 schreef Perrin het volgende:
En ondertussen willen alle rupsjes nooitgenoeg meer en meer vragen van 'de sterkste schouders'.

[ x ]
Lastig leesbaar kaartje. Is het nu de top 10% of is het nu 32% die betaalt voor 53% van de huishoudens die gemiddeld 40k ontvangen?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 18 april 2026 @ 15:19:22 #29
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220606363
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Lastig leesbaar kaartje. Is het nu de top 10% of is het nu 32% die betaalt voor 53% van de huishoudens die gemiddeld 40k ontvangen?
De top 10% verdieners (die vertegenwoordigen 32% van het totale bruto inkomen) betalen 53% van de rekening, ofwel gemiddeld netto €40k per huishouden.

De 40% 'middeninkomens' (die vertegenwoordigen 41% van het totale bruto inkomen) betalen de overige 47% van de rekening, ofwel gemiddeld €9k per huishouden.

De laagste 50% inkomens (die vertegenwoordigen 27% van het totale bruto inkomen) ontvangen gemiddeld €13k per huishouden van 'de sterkste schouders'.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 18 april 2026 @ 15:23:08 #30
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220606380
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
De top 10% verdieners (die vertegenwoordigen 32% van het totale bruto inkomen) betalen 53% van de rekening, ofwel gemiddeld netto ¤40k per huishouden.

De 40% middeninkomens (die vertegenwoordigen 41% van het totale bruto inkomen) betalen de overige 47% van de rekening, ofwel gemiddeld ¤9k per huishouden.

De laagste 50% inkomens (die vertegenwoordigen 27% van het totale bruto inkomen) ontvangen gemiddeld ¤13k per huishouden van 'de sterkste schouders'.
Thanks voor de duiding. Heb een zwaar hoofd van gisteravond..

Dan hebben wij een vrij dure onderklasse. Ik zou wel eens willen weten wat de onderste 10% ontvangt..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 18 april 2026 @ 15:24:56 #31
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220606392
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Thanks voor de duiding. Heb een zwaar hoofd van gisteravond..

Dan hebben wij een vrij dure onderklasse. Ik zou wel eens willen weten wat de onderste 10% ontvangt..
Het is in ieder geval een duur grapje om in Nederland veel te verdienen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220606399
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Thanks voor de duiding. Heb een zwaar hoofd van gisteravond..

Dan hebben wij een vrij dure onderklasse. Ik zou wel eens willen weten wat de onderste 10% ontvangt..
Daarom noem je het ook een onderklasse. Verder vaag kaartje uit 2016.
pi_220606424
quote:
9s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:24 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is in ieder geval een duur grapje om in Nederland veel te verdienen.
Je kunt altijd nog emigreren naar de VS. :P
pi_220606428
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Thanks voor de duiding. Heb een zwaar hoofd van gisteravond..

Dan hebben wij een vrij dure onderklasse. Ik zou wel eens willen weten wat de onderste 10% ontvangt..
Als Perlexity het een beetje goed doet:

Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 18 april 2026 @ 15:42:20 #35
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220606469
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Als Perlexity het een beetje goed doet:

[ afbeelding ]
Volgens mij loopt deze niet congruent met het voorgaande staafdiagram.
Daar zou de onderste 50% 13k ontvangen. Dat zie je hier niet terugkomen, zelfs het laagste inkomensdeciel haalt amper de 10k in het staafdiagram.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 18 april 2026 @ 15:43:52 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220606474
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Volgens mij loopt deze niet congruent met het voorgaande staafdiagram.
Daar zou de onderste 50% 13k ontvangen. Dat zie je hier niet terugkomen, zelfs het laagste inkomensdeciel haalt amper de 10k in het staafdiagram.
Ik denk dat ze net niet helemaal hetzelfde meten en het verschilt ook wat over de jaren, die data van mij was al wat ouder.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220606486
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Volgens mij loopt deze niet congruent met het voorgaande staafdiagram.
Daar zou de onderste 50% 13k ontvangen. Dat zie je hier niet terugkomen, zelfs het laagste inkomensdeciel haalt amper de 10k in het staafdiagram.
Wat @Perrin zegt, maar de verdeling klopt wel ongeveer. De IB als in Box 1 trekt ook niet zoveel van wat wij als "grootverdieners" zien, want die krijgen hun geld uit Box 2 of eventueel 3.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220606714
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat @:Perrin zegt, maar de verdeling klopt wel ongeveer. De IB als in Box 1 trekt ook niet zoveel van wat wij als "grootverdieners" zien, want die krijgen hun geld uit Box 2 of eventueel 3.
Je zou hooguit kunnen stellen dat de sprong tussen 5 en 6 in jouw staatje nogal groot is en tussen 9 en 10 veel te klein. Boven de 10 wordt niet eens genoemd.
pi_220606791
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 16:30 schreef Firuze60 het volgende:
Boven de 10 wordt niet eens genoemd.
Dat heb je met decielen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220606797
quote:
12s.gif Op zaterdag 18 april 2026 16:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat heb je met decentielen.
Keek naar die 40k. ;) Maar goed, hoe zit het dan met het belasting betalen van de 10% allerhoogste inkomens? Er zit toch een maximum aan, nooit meer dan 50% toch?
  zaterdag 18 april 2026 @ 17:44:52 #41
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220607090
Ik zou linksextremisme niet perse willen vergelijken met aanschurken tegen nazi-ideologie.

Maar goed, blijkbaar moeten we nu tegenargumenten verzinnen in plaats van gewoon te zeggen dat het een verwerpelijke partij is met verwerpelijke figuren met verwerpelijke ideologie.

Dit toont perfect aan dat het genormaliseerd is en dat er genoeg mensen zijn die het normaal willen houden.
pi_220607182
Ondertussen is Henk Nijboer de regeringscommissaris Groningen geworden. Ondanks dat er wel wat chagrijn blijft dat het geen staatssecretaris meer is en de lijntjes dus langer zijn geworden, is iedereen volgens mij wel tevreden met deze keus.

https://www.rtvnoord.nl/p(...)is-het-is-hard-nodig

Hier had ik het afgelopen week nog over:
quote:
Daarbij komt ook nog kijken dat het vertrouwen in Den Haag bar laag is, daar is nog een wereld te winnen.
Midden-Groningen hoort bij de gemeentes met de meeste mensen die recht hebben op een toeslag maar hem niet aanvragen, zo werkt het wantrouwen uit de aardbevingsproblematiek door in allerlei andere zaken.

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2026 18:02:04 ]
pi_220607200
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:35 schreef Perrin het volgende:
En ondertussen willen alle rupsjes nooitgenoeg meer en meer vragen van 'de sterkste schouders'.

[ x ]
Bart zit wel héél creatief te knutselen, wat valt onder andere op:
• Bart gooit alle ontvangen belastingen en premies op één hoop terwijl daar ook belastingen die door bedrijven worden betaald onder vallen.
• Bart trekt daar vervolgens onder andere de uitgaven aan zorg, onderwijs en infrastructuur vanaf. Ik ben zeer benieuwd hoe Bart de uitgaven daaraan aan de inkomensklassen heeft toegerekend…
• Bart drukt de netto ontvangsten vervolgens uit als aandeel van enkel het inkomen, en laat daarbij het vermogen buiten beschouwing. Bart laat zo de sterke schouders veel zwakker lijken dan zij in werkelijkheid zijn.

Bart doet aan demagogie. Bart jut Perrin op met leugens.
  zaterdag 18 april 2026 @ 18:08:17 #44
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220607219
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:35 schreef Perrin het volgende:
En ondertussen willen alle rupsjes nooitgenoeg meer en meer vragen van 'de sterkste schouders'.

[ x ]
Volgens het CPB hebben de sterkste schouders weinig reden tot klagen:
quote:
Hoewel het belastingstelsel gebaseerd is op het draagkrachtbeginsel – de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten – is de werkelijkheid omgekeerd. De rijkste Nederlanders betalen percentueel de minste belasting, en de armste helft van het land juist het meest. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van het Centraal Planbureau.
quote:
Belastingdruk
De totale belastingdruk voor de onderste helft van de inkomensverdeling komt daardoor uit op 55 procent, terwijl de 40 procent daarboven slechts 40 procent aan belasting betaalt en de rijkste 10 procent zelfs maar 36 procent.
quote:
Kapitaalinkomen
In de top van de top wordt de verdeling nog schever. Zo draagt de rijkste 1 procent nog maar 33 procent belasting af. En het rijkste deel daarvan, de top 0,01 procent, die bestaat uit de 800 allerrijkste huishoudens, betaalt slechts 21 procent. Dat komt doordat het inkomen van deze groepen grotendeels bestaat uit kapitaalinkomen en ingehouden bedrijfswinsten, die minder belast worden dan looninkomen.
Bron: https://www.binnenlandsbe(...)0regressief%20werken.
  zaterdag 18 april 2026 @ 18:09:45 #45
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220607226
Je ziet ook aan de cijfers van Perplexity dat de onderste 50% netto-ontvanger is. De lasten worden gedragen door een kleine groep.

En wat sommigen betreft is dat nog lang niet genoeg. Die rusten niet tot 60%, 70% of 90% netto-ontvanger is.

[ Bericht 12% gewijzigd door Perrin op 18-04-2026 18:16:10 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220607357
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 18:09 schreef Perrin het volgende:
Je ziet ook aan de cijfers van Perplexity…
AI neem ik niet serieus, ik wil mensenwerk zien. Met computers ga ik niet in debat.
  zaterdag 18 april 2026 @ 18:50:22 #47
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220607498
Hier trouwens dezelfde cijfers als die leugenachtige Bart maar nu van het leugenachtige CPB.

Maar goed, feiten ketsen af op jouw ideologisch pantser heb ik de indruk.



https://www.cpb.nl/ongelijkheid-en-herverdeling
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220607527
En BTW innen is toch ook belasting? In verhouding betaalt een laag inkomen dan veel meer belasting dan een hoog inkomen, we eten allemaal ongeveer hetzelfde.
pi_220607554
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 18:50 schreef Perrin het volgende:
Hier trouwens dezelfde cijfers als die leugenachtige Bart maar nu van het leugenachtige CPB.

Maar goed, feiten ketsen af op jouw ideologisch pantser heb ik de indruk.

[ afbeelding ]

https://www.cpb.nl/ongelijkheid-en-herverdeling
Volgens mij willen de herverdelers helemaal hoge inkomens niet meer belasten, maar vermogens en grote winsten van bedrijven. Dus je pakt de verkeerde plaatjes.
  zaterdag 18 april 2026 @ 19:12:55 #50
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220607616
Mijn insteek ging wel degelijk over wie er precies de rekening betaalt van de werknemers die in Nederland werkzaam zijn.

En het klinkt logisch: belast bedrijven en vermogen in plaats van inkomen. Maar zo simpel werkt het niet.

Grote bedrijven bewegen internationaal en schuiven winsten weg zodra de belastingdruk stijgt. Je raakt dus vooral de partijen die niet kunnen ontsnappen en dat zijn vaak juist de kleinere bedrijven.

En belangrijker: bedrijven zijn geen pinautomaat, maar de motor van onze welvaart. Als je die te zwaar belast, krijg je minder investeringen, minder groei en uiteindelijk minder belastinginkomsten.

Dus ja, bedrijven belasten hoort erbij. Maar doen alsof je daar 'even' alle herverdeling vandaan haalt, negeert hoe de economie echt werkt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')