abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 april 2026 @ 12:12:54 #1
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220604948
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220604955

(Aangenomen)

Niet zeuren als Pharmachemie voor een generiek-medicijntekort zorgt.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220604983
Hier in de NRC wordt Lidewij de Vos in een adem genoemd met Marine Le Pen (Le Front National), Alice Weidel (AfD) en Giorgia Meloni (Fratelli d’Italia).

Ik vind deze dames nog wel een heel maatje te groot voor De Vos eigenlijk.

quote:
Wat beweegt de vrouw op rechts?

https://www.nrc.nl/nieuws(...)w-op-rechts-a4925366

Het artikel stelt dat seksueel geweld naar vrouwen, zorgonderwaardering en onveiligheid door uiterst rechts worden gekaapt. Dat geeft voor mij nog niet de reden aan waarom Meloni inmiddels succesvol premier van Italië is.
En De Vos heeft ook echt het appeal en de drive van een Meloni niet.
Maar als je Forum groot wil maken, moet je haar vooral in dit rijtje zetten. :{
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220605016
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:20 schreef capricia het volgende:
Dat geeft voor mij nog niet de reden aan waarom Meloni inmiddels succesvol premier van Italië is.
In welke opzichten succesvol? Ik zie vooral succes in minderheden rechteloos maken en de vrije media slopen.
  zaterdag 18 april 2026 @ 12:27:52 #5
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220605023
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:20 schreef capricia het volgende:
Hier in de NRC wordt Lidewij de Vos in een adem genoemd met Marine Le Pen (Le Front National), Alice Weidel (AfD) en Giorgia Meloni (Fratelli d’Italia).

Ik vind deze dames nog wel een heel maatje te groot voor De Vos eigenlijk.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)w-op-rechts-a4925366

Het artikel stelt dat seksueel geweld naar vrouwen, zorgonderwaardering en onveiligheid door uiterst rechts worden gekaapt. Dat geeft voor mij nog niet de reden aan waarom Meloni inmiddels succesvol premier van Italië is.
En De Vos heeft ook echt het appeal en de drive van een Meloni niet.
Maar als je Forum groot wil maken, moet je haar vooral in dit rijtje zetten. :{
De Vos is ongeveer het stereotype VWO-klassenvertegenwoordiger, doet geen gekke dingen en is welbespraakt. Daarnaast was het bravoure van Baudet over de top en deed forum ook weinig goed.

Maar de Vos moet echt nog groeien als het gaat om karakter en aura. En dat zal echt nog moeten blijken. Maar ik denk wel dat zij een betere keuze is dan van Meijeren of Houweling.

Peter van Duijvenvoorde lijkt wel een aanstormend talent te zijn. Drukt zich goed uit, niet radicaal maar wel amicaal. Misschien is hij wel beter dan de Vos.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220605046
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
In welke opzichten succesvol? Ik zie vooral succes in minderheden rechteloos maken en de vrije media slopen.
Ze wordt over het algemeen gezien als een onverwacht stabiele en invloedrijke leider, zowel in Italië als in Europa. Door haar heeft Italië een groeiende invloed op het Europese toneel.
Italië was notoir onbestuurbaad, en is onder Giorgia Meloni een baken van stabiliteit (ook binnen de EU) geworden.

En haar approval ratings blijven ook intern prima, vergeleken met andere Italiaanse premiers.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220605065
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:20 schreef capricia het volgende:
Hier in de NRC wordt Lidewij de Vos in een adem genoemd met Marine Le Pen (Le Front National), Alice Weidel (AfD) en Giorgia Meloni (Fratelli d’Italia).
Tja, je moet wat voor je zaterdagstuk. De Vos heeft nul charisma, hooguit kan je met tig filters eroverheen nog een leuke posterkop ervan maken, maar verder straalt het echt niets uit. Ze hád de kans om kordaat te handelen met dat relletje over de NVU'ers, maar dat ontaardde in jijbakken die we op Fok! nog niet eens zien.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 18 april 2026 @ 12:38:15 #8
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220605073
Overeenkomst voor mij is vooral dat het allemaal in de guurrechtse krochten bewegen en wat het stuk dan dan wel weer terecht stelt met valse oplossingen komt.
pi_220605095
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze wordt over het algemeen gezien als een onverwacht stabiele en invloedrijke leider, zowel in Italië als in Europa. Door haar heeft Italië een groeiende invloed op het Europese toneel.
Ja dat is wat de media er van maken. Tegelijkertijd is er vooral sprake van mee buigen en de kat uit de boom kijken.

quote:
Italië was notoir onbestuurbaad, en is onder Giorgia Meloni een baken van stabiliteit (ook binnen de EU) geworden.
Omdat het niet binnen drie jaar is gevallen? Ondertussen zijn de Grondwet hervormingen weggestemd.

quote:
En haar approval ratings blijven ook intern prima, vergeleken met andere Italiaanse premiers.
Omdat de vrije meningsvorming, vakbonden en universiteiten zijn uitgeschakeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2026 12:45:12 ]
  Moderator zaterdag 18 april 2026 @ 12:44:32 #10
236264 crew  capricia
pi_220605098
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Tja, je moet wat voor je zaterdagstuk. De Vos heeft nul charisma, hooguit kan je met tig filters eroverheen nog een leuke posterkop ervan maken, maar verder straalt het echt niets uit. Ze hád de kans om kordaat te handelen met dat relletje over de NVU'ers, maar dat ontaardde in jijbakken die we op Fok! nog niet eens zien.
Ja.
Haar op dezelfde hoogte zetten als een Alice Weidel of Georgia Meloni is haar indirect ook die macht geven.
Ik vind dat ze daar nog lang niet staat.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 18 april 2026 @ 12:46:32 #11
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220605111
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.
Haar op dezelfde hoogte zetten als een Alice Weidel of Georgia Meloni is haar indirect ook die macht geven.
Ik vind dat ze daar nog lang niet staat.
Ze zet haar niet op zelfde hoogte. Ze geeft enkel aan dat het uit zelfde ideologie komt

Anderzijds wordt FvD steeds groter en groter gepeild. Dus ja kennelijk vindt een deel van Nederland het een normale ideologie.
  Moderator zaterdag 18 april 2026 @ 12:46:46 #12
236264 crew  capricia
pi_220605112
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja dat is wat de media er van maken. Tegelijkertijd is er vooral sprake van mee buigen en de kat uit de boom kijken.
[..]
Omdat het niet binnen drie jaar is gevallen?
[..]
Omdat de vrije meningsvorming, vakbonden en universiteiten zijn uitgeschakeld.
Ik heb geen zin in een discussie over Meloni met jou.
Mijn enige punt is dat De Vos mocht dromen dat ze zo politiek succesvol zou zijn. En doen alsof ze dat wel is en haar op een rijtje zetten met deze vrouwen, legitimeert haar alleen maar.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220605122
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.
Haar op dezelfde hoogte zetten als een Alice Weidel of Georgia Meloni is haar indirect ook die macht geven.
Ik vind dat ze daar nog lang niet staat.
Je weet wel hè dat Duitsland en Italië ook hun NVU hebben (de Duitse autoriteiten bestrijden dat tenminste nog wel... Nederland niet) en deze twee leiders daar ook geen afstand van nemen.

Weidel neemt geen afstand van de Waffen SS. Meloni niet van Mussolini.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2026 12:50:17 ]
pi_220605157
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 11:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zeker. En hij heeft z'n eigen kanaal.
Geen wappie. Dat gevoel heb ik soms meer bij de Hond. Vind'm ook niet zo interessant met zijn grafiekjes en stomme ai'tjes.
De Hond moet gewoon stoppen met omgaan als wappies zoals Zwagerman
pi_220605164
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:20 schreef capricia het volgende:
Hier in de NRC wordt Lidewij de Vos in een adem genoemd met Marine Le Pen (Le Front National), Alice Weidel (AfD) en Giorgia Meloni (Fratelli d’Italia).

Ik vind deze dames nog wel een heel maatje te groot voor De Vos eigenlijk.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)w-op-rechts-a4925366

Het artikel stelt dat seksueel geweld naar vrouwen, zorgonderwaardering en onveiligheid door uiterst rechts worden gekaapt. Dat geeft voor mij nog niet de reden aan waarom Meloni inmiddels succesvol premier van Italië is.
En De Vos heeft ook echt het appeal en de drive van een Meloni niet.
Maar als je Forum groot wil maken, moet je haar vooral in dit rijtje zetten. :{
Wat een hilarische column ook weer.
quote:
Natuurlijk, ik weet dat je sociale identiteit niet doorslaggevend is voor je ideologische voorkeur. Maar dit is het andere uiterste. Past hun lesbische relatie daar in zolang die maar ultra-burgerlijk is? Ziet zij haar vrouw niet zozeer als een ‘vrouw van kleur’ maar bijvoorbeeld als een succesvolle expat? Of ontneemt dit raadsel mij het zicht op de eigenlijke vraag, namelijk: wat motiveert de vrouw op uiterst rechts?
Haha, die verbazing ook dat niet iedereen mensen direct naar huidskleur kijkt. Man, man, man.

En hier ook weer:
quote:
Gender en ras zijn cruciaal om deze opmars te begrijpen, leer ik van het boeiende co-referaat van Sarah Bracke, hoogleraar Sociology of Gender and Sexuality aan de Universiteit van Amsterdam.
Dat raciaal essentialistische denken in progressieve milieus is echt een groot probleem. En men verkijkt zich ook compleet op hoe de rest van de samenleving de wereld bekijkt en de nadruk daar veelal meer op cultuur en gedrag ligt dan op huidskleur.
quote:
Het anti-migratieverhaal wordt door uiterst rechts met succes hieraan gekoppeld. Zij racialiseren dat seksuele geweld. Wie erop let ziet dit overal.
Zou het ook gewoon kunnen zijn dat mensen een statische oververtegenwoordiging opmerken van bepaalde groepen?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator zaterdag 18 april 2026 @ 12:57:39 #16
236264 crew  capricia
pi_220605181
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat een hilarische column ook weer.
[..]
Haha, die verbazing ook dat niet iedereen mensen direct naar huidskleur kijkt. Man, man, man.

En hier ook weer:
[..]
Dat raciaal essentialistische denken in progressieve milieus is echt een groot probleem. En men verkijkt zich ook compleet op hoe de rest van de samenleving de wereld bekijkt en de nadruk daar veelal meer op cultuur en gedrag ligt dan op huidskleur.
[..]
Zou het ook gewoon kunnen zijn dat mensen een statische oververtegenwoordiging opmerken van bepaalde groepen?
Sws wordt de vrouwelijke leider in dat artikel weer als een bijzonder soort mens neergezet. Iets wat je kennelijk moet gaan bestuderen om een poging te doen het te kunnen begrijpen.
Daar spreekt al zo'n mensbeeld uit.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 18 april 2026 @ 12:59:11 #17
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220605192
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Sws wordt de vrouwelijke leider in dat artikel weer als een bijzonder soort mens neergezet. Iets wat je kennelijk moet gaan bestuderen om een poging te doen het te kunnen begrijpen.
Daar spreekt al zo'n mensbeeld uit.
Ik heb inderdaad weinig begrip voor mensen die guurrechtse ideologie evangeliseren dus ja.

Heb jij daar wel begrip voor?
pi_220605211
Dit vond ik de beste zin van de column.
"Leidt een witte vrouw een uiterst rechtse partij, dan kleuren de bruine randjes bloesemroze."
  Moderator zaterdag 18 april 2026 @ 13:03:12 #19
236264 crew  capricia
pi_220605216
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:59 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik heb inderdaad weinig begrip voor mensen die guurrechtse ideologie evangeliseren dus ja.

Heb jij daar wel begrip voor?
Sign of the times, de opkomst van deze rechtse ideologieën zijn al een tijdje bezig.
Alsof een Salvini, Wilders of Trump veel gematigder is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 18 april 2026 @ 13:04:53 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220605218
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 13:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Sign of the times, de opkomst van deze rechtse ideologieën zijn al een tijdje bezig.
Alsof een Salvini, Wilders of Trump veel gematigder is.
We hoeven het niet goed te keuren he. We hoeven het niet te faciliteren. We hoeven het niet te normaliseren.

Door daar niets over te zeggen zijn we daar wel mee bezig. Zeker bij FVD hadden ze gewoon allang opgeheven moeten worden. Het is een partij met leden die zich ingeven met nazi-ideologie.

In elk ander weldenkend partij waren ze allang eruit gezet maar niet bij FVD.
  Moderator zaterdag 18 april 2026 @ 13:05:55 #21
236264 crew  capricia
pi_220605221
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 13:04 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
We hoeven het niet goed te keuren he. We hoeven het niet te faciliteren. We hoeven het niet te normaliseren.

Door daar niets over te zeggen zijn we daar wel mee bezig.
Wat stel je voor dan, Italië gaan boycotten omdat Meloni premier is?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220605222
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 13:04 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
We hoeven het niet goed te keuren he. We hoeven het niet te faciliteren. We hoeven het niet te normaliseren.

Door daar niets over te zeggen zijn we daar wel mee bezig.
Maar zo is het lang geweest, negeren was het beste, alles wat aandacht krijgt groeit.
  zaterdag 18 april 2026 @ 13:06:52 #23
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220605231
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 13:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Maar zo is het lang geweest, negeren was het beste, alles wat aandacht krijgt groeit.
We zijn helaas op punt beland dat negeren ook geen optie meer is.
  Moderator zaterdag 18 april 2026 @ 13:07:27 #24
236264 crew  capricia
pi_220605234
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 13:04 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Door daar niets over te zeggen zijn we daar wel mee bezig. Zeker bij FVD hadden ze gewoon allang opgeheven moeten worden. Het is een partij met leden die zich ingeven met nazi-ideologie.

In elk ander weldenkend partij waren ze allang eruit gezet maar niet bij FVD.
Ben je voorstander om die partij dan maar te verbieden?
Ik weet dat nog zo net niet. Is dat wel democratisch?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220605238
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 13:04 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
We hoeven het niet goed te keuren he. We hoeven het niet te faciliteren. We hoeven het niet te normaliseren.

Door daar niets over te zeggen zijn we daar wel mee bezig.
Tja, radicale partijen aan beide zijde van het politieke spectrum trouwens, zijn nu eenmaal een onderdeel van de democratie. Het wekt dus de vraag op hoe je dit niet wil faciliteren of normaliseren, het wordt al gefaciliteerd en is al genormaliseerd.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator zaterdag 18 april 2026 @ 13:09:21 #26
236264 crew  capricia
pi_220605244
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 april 2026 13:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, radicale partijen aan beide zijde van het politieke spectrum trouwens, zijn nu eenmaal een onderdeel van de democratie. Het wekt dus de vraag op hoe je dit niet wil faciliteren of normaliseren, het wordt al gefaciliteerd en is al genormaliseerd.
Je kunt wel naar de voedingsbodem kijken, natuurlijk. En daar mee aan de slag gaan.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 18 april 2026 @ 14:35:13 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220606129
En ondertussen willen alle rupsjes nooitgenoeg meer en meer vragen van 'de sterkste schouders'.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 18 april 2026 @ 15:13:14 #28
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220606340
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:35 schreef Perrin het volgende:
En ondertussen willen alle rupsjes nooitgenoeg meer en meer vragen van 'de sterkste schouders'.

[ x ]
Lastig leesbaar kaartje. Is het nu de top 10% of is het nu 32% die betaalt voor 53% van de huishoudens die gemiddeld 40k ontvangen?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 18 april 2026 @ 15:19:22 #29
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220606363
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Lastig leesbaar kaartje. Is het nu de top 10% of is het nu 32% die betaalt voor 53% van de huishoudens die gemiddeld 40k ontvangen?
De top 10% verdieners (die vertegenwoordigen 32% van het totale bruto inkomen) betalen 53% van de rekening, ofwel gemiddeld netto €40k per huishouden.

De 40% 'middeninkomens' (die vertegenwoordigen 41% van het totale bruto inkomen) betalen de overige 47% van de rekening, ofwel gemiddeld €9k per huishouden.

De laagste 50% inkomens (die vertegenwoordigen 27% van het totale bruto inkomen) ontvangen gemiddeld €13k per huishouden van 'de sterkste schouders'.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 18 april 2026 @ 15:23:08 #30
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220606380
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
De top 10% verdieners (die vertegenwoordigen 32% van het totale bruto inkomen) betalen 53% van de rekening, ofwel gemiddeld netto ¤40k per huishouden.

De 40% middeninkomens (die vertegenwoordigen 41% van het totale bruto inkomen) betalen de overige 47% van de rekening, ofwel gemiddeld ¤9k per huishouden.

De laagste 50% inkomens (die vertegenwoordigen 27% van het totale bruto inkomen) ontvangen gemiddeld ¤13k per huishouden van 'de sterkste schouders'.
Thanks voor de duiding. Heb een zwaar hoofd van gisteravond..

Dan hebben wij een vrij dure onderklasse. Ik zou wel eens willen weten wat de onderste 10% ontvangt..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 18 april 2026 @ 15:24:56 #31
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220606392
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Thanks voor de duiding. Heb een zwaar hoofd van gisteravond..

Dan hebben wij een vrij dure onderklasse. Ik zou wel eens willen weten wat de onderste 10% ontvangt..
Het is in ieder geval een duur grapje om in Nederland veel te verdienen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220606399
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Thanks voor de duiding. Heb een zwaar hoofd van gisteravond..

Dan hebben wij een vrij dure onderklasse. Ik zou wel eens willen weten wat de onderste 10% ontvangt..
Daarom noem je het ook een onderklasse. Verder vaag kaartje uit 2016.
pi_220606424
quote:
9s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:24 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is in ieder geval een duur grapje om in Nederland veel te verdienen.
Je kunt altijd nog emigreren naar de VS. :P
pi_220606428
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Thanks voor de duiding. Heb een zwaar hoofd van gisteravond..

Dan hebben wij een vrij dure onderklasse. Ik zou wel eens willen weten wat de onderste 10% ontvangt..
Als Perlexity het een beetje goed doet:

Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 18 april 2026 @ 15:42:20 #35
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220606469
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Als Perlexity het een beetje goed doet:

[ afbeelding ]
Volgens mij loopt deze niet congruent met het voorgaande staafdiagram.
Daar zou de onderste 50% 13k ontvangen. Dat zie je hier niet terugkomen, zelfs het laagste inkomensdeciel haalt amper de 10k in het staafdiagram.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 18 april 2026 @ 15:43:52 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220606474
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Volgens mij loopt deze niet congruent met het voorgaande staafdiagram.
Daar zou de onderste 50% 13k ontvangen. Dat zie je hier niet terugkomen, zelfs het laagste inkomensdeciel haalt amper de 10k in het staafdiagram.
Ik denk dat ze net niet helemaal hetzelfde meten en het verschilt ook wat over de jaren, die data van mij was al wat ouder.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220606486
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Volgens mij loopt deze niet congruent met het voorgaande staafdiagram.
Daar zou de onderste 50% 13k ontvangen. Dat zie je hier niet terugkomen, zelfs het laagste inkomensdeciel haalt amper de 10k in het staafdiagram.
Wat @Perrin zegt, maar de verdeling klopt wel ongeveer. De IB als in Box 1 trekt ook niet zoveel van wat wij als "grootverdieners" zien, want die krijgen hun geld uit Box 2 of eventueel 3.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220606714
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat @:Perrin zegt, maar de verdeling klopt wel ongeveer. De IB als in Box 1 trekt ook niet zoveel van wat wij als "grootverdieners" zien, want die krijgen hun geld uit Box 2 of eventueel 3.
Je zou hooguit kunnen stellen dat de sprong tussen 5 en 6 in jouw staatje nogal groot is en tussen 9 en 10 veel te klein. Boven de 10 wordt niet eens genoemd.
pi_220606791
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 16:30 schreef Firuze60 het volgende:
Boven de 10 wordt niet eens genoemd.
Dat heb je met decielen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220606797
quote:
12s.gif Op zaterdag 18 april 2026 16:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat heb je met decentielen.
Keek naar die 40k. ;) Maar goed, hoe zit het dan met het belasting betalen van de 10% allerhoogste inkomens? Er zit toch een maximum aan, nooit meer dan 50% toch?
  zaterdag 18 april 2026 @ 17:44:52 #41
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220607090
Ik zou linksextremisme niet perse willen vergelijken met aanschurken tegen nazi-ideologie.

Maar goed, blijkbaar moeten we nu tegenargumenten verzinnen in plaats van gewoon te zeggen dat het een verwerpelijke partij is met verwerpelijke figuren met verwerpelijke ideologie.

Dit toont perfect aan dat het genormaliseerd is en dat er genoeg mensen zijn die het normaal willen houden.
pi_220607182
Ondertussen is Henk Nijboer de regeringscommissaris Groningen geworden. Ondanks dat er wel wat chagrijn blijft dat het geen staatssecretaris meer is en de lijntjes dus langer zijn geworden, is iedereen volgens mij wel tevreden met deze keus.

https://www.rtvnoord.nl/p(...)is-het-is-hard-nodig

Hier had ik het afgelopen week nog over:
quote:
Daarbij komt ook nog kijken dat het vertrouwen in Den Haag bar laag is, daar is nog een wereld te winnen.
Midden-Groningen hoort bij de gemeentes met de meeste mensen die recht hebben op een toeslag maar hem niet aanvragen, zo werkt het wantrouwen uit de aardbevingsproblematiek door in allerlei andere zaken.

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2026 18:02:04 ]
pi_220607200
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:35 schreef Perrin het volgende:
En ondertussen willen alle rupsjes nooitgenoeg meer en meer vragen van 'de sterkste schouders'.

[ x ]
Bart zit wel héél creatief te knutselen, wat valt onder andere op:
• Bart gooit alle ontvangen belastingen en premies op één hoop terwijl daar ook belastingen die door bedrijven worden betaald onder vallen.
• Bart trekt daar vervolgens onder andere de uitgaven aan zorg, onderwijs en infrastructuur vanaf. Ik ben zeer benieuwd hoe Bart de uitgaven daaraan aan de inkomensklassen heeft toegerekend…
• Bart drukt de netto ontvangsten vervolgens uit als aandeel van enkel het inkomen, en laat daarbij het vermogen buiten beschouwing. Bart laat zo de sterke schouders veel zwakker lijken dan zij in werkelijkheid zijn.

Bart doet aan demagogie. Bart jut Perrin op met leugens.
  zaterdag 18 april 2026 @ 18:08:17 #44
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220607219
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:35 schreef Perrin het volgende:
En ondertussen willen alle rupsjes nooitgenoeg meer en meer vragen van 'de sterkste schouders'.

[ x ]
Volgens het CPB hebben de sterkste schouders weinig reden tot klagen:
quote:
Hoewel het belastingstelsel gebaseerd is op het draagkrachtbeginsel – de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten – is de werkelijkheid omgekeerd. De rijkste Nederlanders betalen percentueel de minste belasting, en de armste helft van het land juist het meest. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van het Centraal Planbureau.
quote:
Belastingdruk
De totale belastingdruk voor de onderste helft van de inkomensverdeling komt daardoor uit op 55 procent, terwijl de 40 procent daarboven slechts 40 procent aan belasting betaalt en de rijkste 10 procent zelfs maar 36 procent.
quote:
Kapitaalinkomen
In de top van de top wordt de verdeling nog schever. Zo draagt de rijkste 1 procent nog maar 33 procent belasting af. En het rijkste deel daarvan, de top 0,01 procent, die bestaat uit de 800 allerrijkste huishoudens, betaalt slechts 21 procent. Dat komt doordat het inkomen van deze groepen grotendeels bestaat uit kapitaalinkomen en ingehouden bedrijfswinsten, die minder belast worden dan looninkomen.
Bron: https://www.binnenlandsbe(...)0regressief%20werken.
  zaterdag 18 april 2026 @ 18:09:45 #45
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220607226
Je ziet ook aan de cijfers van Perplexity dat de onderste 50% netto-ontvanger is. De lasten worden gedragen door een kleine groep.

En wat sommigen betreft is dat nog lang niet genoeg. Die rusten niet tot 60%, 70% of 90% netto-ontvanger is.

[ Bericht 12% gewijzigd door Perrin op 18-04-2026 18:16:10 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220607357
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 18:09 schreef Perrin het volgende:
Je ziet ook aan de cijfers van Perplexity…
AI neem ik niet serieus, ik wil mensenwerk zien. Met computers ga ik niet in debat.
  zaterdag 18 april 2026 @ 18:50:22 #47
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220607498
Hier trouwens dezelfde cijfers als die leugenachtige Bart maar nu van het leugenachtige CPB.

Maar goed, feiten ketsen af op jouw ideologisch pantser heb ik de indruk.



https://www.cpb.nl/ongelijkheid-en-herverdeling
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220607527
En BTW innen is toch ook belasting? In verhouding betaalt een laag inkomen dan veel meer belasting dan een hoog inkomen, we eten allemaal ongeveer hetzelfde.
pi_220607554
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 18:50 schreef Perrin het volgende:
Hier trouwens dezelfde cijfers als die leugenachtige Bart maar nu van het leugenachtige CPB.

Maar goed, feiten ketsen af op jouw ideologisch pantser heb ik de indruk.

[ afbeelding ]

https://www.cpb.nl/ongelijkheid-en-herverdeling
Volgens mij willen de herverdelers helemaal hoge inkomens niet meer belasten, maar vermogens en grote winsten van bedrijven. Dus je pakt de verkeerde plaatjes.
  zaterdag 18 april 2026 @ 19:12:55 #50
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220607616
Mijn insteek ging wel degelijk over wie er precies de rekening betaalt van de werknemers die in Nederland werkzaam zijn.

En het klinkt logisch: belast bedrijven en vermogen in plaats van inkomen. Maar zo simpel werkt het niet.

Grote bedrijven bewegen internationaal en schuiven winsten weg zodra de belastingdruk stijgt. Je raakt dus vooral de partijen die niet kunnen ontsnappen en dat zijn vaak juist de kleinere bedrijven.

En belangrijker: bedrijven zijn geen pinautomaat, maar de motor van onze welvaart. Als je die te zwaar belast, krijg je minder investeringen, minder groei en uiteindelijk minder belastinginkomsten.

Dus ja, bedrijven belasten hoort erbij. Maar doen alsof je daar 'even' alle herverdeling vandaan haalt, negeert hoe de economie echt werkt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 18 april 2026 @ 19:13:17 #51
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220607618
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 18:50 schreef Perrin het volgende:
Hier trouwens dezelfde cijfers als die leugenachtige Bart maar nu van het leugenachtige CPB.

Maar goed, feiten ketsen af op jouw ideologisch pantser heb ik de indruk.

[ afbeelding ]

https://www.cpb.nl/ongelijkheid-en-herverdeling
dit bevestigt inderdaad het beeld.

Je kan er niet veel mee. Maar de suggestie dat de beter bedeelde mensen niet genoeg bijdragen kan naar het rijk der fabelen verwezen worden.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220607634
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:12 schreef Perrin het volgende:
Mijn insteek ging wel degelijk over wie er precies de rekening betaalt van de werknemers die in Nederland werkzaam zijn.

En het klinkt logisch: belast bedrijven en vermogen in plaats van inkomen. Maar zo simpel werkt het niet.

Grote bedrijven bewegen internationaal en schuiven winsten weg zodra de belastingdruk stijgt. Je raakt dus vooral de partijen die niet kunnen ontsnappen en dat zijn vaak juist de kleinere bedrijven.

En belangrijker: bedrijven zijn geen pinautomaat, maar de motor van onze welvaart. Als je die te zwaar belast, krijg je minder investeringen, minder groei en uiteindelijk minder belastinginkomsten.

Dus ja, bedrijven belasten hoort erbij. Maar doen alsof je daar 'even' alle herverdeling vandaan haalt, negeert hoe de economie echt werkt.
Leuk dat je het in Nederland amper tot niet belaste vermogen weer negeert.
pi_220607640
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
dit bevestigt inderdaad het beeld.

Je kan er niet veel mee. Maar de suggestie dat de beter bedeelde mensen niet genoeg bijdragen kan naar het rijk der fabelen verwezen worden.
De 'beter bedeelden' hebben vermogen, geen inkomen. Als je je inkomen uit vermogen haalt, heb je momenteel het laagst belaste inkomen van Nederland. Absurd, want zo iemand voegt vaak niets toe aan de maatschappij.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2026 19:16:42 ]
  zaterdag 18 april 2026 @ 19:41:20 #54
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220607782
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
De 'beter bedeelden' hebben vermogen, geen inkomen. Als je je inkomen uit vermogen haalt, heb je momenteel het laagst belaste inkomen van Nederland. Absurd, want zo iemand voegt vaak niets toe aan de maatschappij.
Los van je waardeoordelen zijn ook de belastinginkomsten uit vermogens meegerekend in de analyse neem ik aan. Dus ondanks dat inkomsten uit vermogen minder zwaar wordt belast is hún contributie op het geheel behoorlijk.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220607794
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Los van je waardeoordelen zijn ook de belastinginkomsten uit vermogens meegerekend in de analyse neem ik aan. Dus ondanks dat inkomsten uit vermogen minder zwaar wordt belast is hún contributie op het geheel behoorlijk.
Nee, want ze hebben het over inkomens, onder zulke inkomensanalyses wordt het werkelijke inkomen uit vermogen altijd genegeerd, omdat daar helemaal geen cijfers van zijn.
pi_220607836
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Leuk dat je het in Nederland amper tot niet belaste vermogen weer negeert.
Amper tot niet is met het nieuwe Box 3 stelsel ook onzin. Sterker nog, zijn we wereldwijd/binnen de OECD een outlier.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220607908
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Amper tot niet is met het nieuwe Box 3 stelsel ook onzin. Sterker nog, zijn we wereldwijd/binnen de OECD een outlier.
Ik hoop ipv een outlier op een voorloper. Net als ons poldermodel ooit. Aanpakken die vermogende triljonairs met een belastbaar bedrag van een middeninkomen.
pi_220608299
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Amper tot niet is met het nieuwe Box 3 stelsel ook onzin. Sterker nog, zijn we wereldwijd/binnen de OECD een outlier.
36% belasting op je inkomen uit vermogen, als je dan al je inkomen uit vermogen haalt is dat een lachertje. Inkomen uit vermogen hoor je gewoon minstens net zo zwaar te belasten als inkomen uit arbeid, zeker omdat arbeid veel belangrijker is voor een land.
pi_220608306
'Droom van batterijsector gaat eindelijk in vervulling: een eigen testfabriek' https://fd.nl/bedrijfslev(...)utm_term=app-android
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220608325
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
36% belasting op je inkomen uit vermogen, als je dan al je inkomen uit vermogen haalt is dat een lachertje. Inkomen uit vermogen hoor je gewoon minstens net zo zwaar te belasten als inkomen uit arbeid, zeker omdat arbeid veel belangrijker is voor een land.
En ondertussen willen we dat er durfkapitaal beschikbaar komt voor de broodnodige innovatie. Geen hond die (nu al) zijn geld uitleent tegen 6%, feitelijk na kosten en VRH het risicoloos rendement, maar dan met risico.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220608337
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:02 schreef nostra het volgende:
'Droom van batterijsector gaat eindelijk in vervulling: een eigen testfabriek' https://fd.nl/bedrijfslev(...)utm_term=app-android
Hele goede zaak, batterijen zijn essentieel voor de energievoorziening.

Probleem waar nu tegenaan gelopen wordt: omwonenden die (al dan niet terecht) klagen over nieuwe batterijlocaties. Eigenlijk is er weinig bekend over het gevaar van grotere opslaglocaties, tot wel meer dan 150 zeecontainers groot. Hoop dat daar ook aandacht voor is.
  zondag 19 april 2026 @ 07:01:11 #62
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220609839
quote:
Minstens 1000 lozingsvergunningen op de plank bij waterschappen en omgevingsdienst

Door: Mijke van Wijk
Gisteren 08:00

Bij waterschappen en omgevingsdiensten liggen minstens duizend lozingsvergunningen op de plank, die nog voor het einde van 2027 moeten worden gecontroleerd. Dan moet Nederland voldoen aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW), de Europese norm voor schoon oppervlakte- en grondwater. Deze achterstanden zijn onwenselijk, zegt minister Karremans tegen journalistiek onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV).

Milieuorganisatie Natuur & Milieu maakt zich zorgen over de achterstand bij het herzien van de vergunningen. “De overheid heeft te weinig zicht op wat er vergund is en of vergunningen moeten worden aangepast om de KRW-doelen te kunnen halen. Als de chemische kwaliteit van het water niet op orde is, heeft dat consequenties voor alles wat in en rond het water leeft, maar ook voor de zuivering van ons drinkwater én voor de gezondheid van mensen.”

De waterschappen zijn verantwoordelijk over de directe lozingen op de regionale wateren en moeten nog zo’n duizend vergunningen controleren, laten zij aan Pointer laten weten. De omgevingsdiensten, die gaan over andersoortige lozingsvergunningen van alle gemeenten en provincies, weigeren Pointer getallen te noemen.

Aandacht in Tweede Kamer
Het achterlopen heeft ook economische consequenties. Bedrijven wachten lang voordat een vergunning wordt beoordeeld of herzien. In sommige gevallen worden de voorgeschreven termijnen bij aanvragen zelfs overschreden, zegt VNO-NCW. "Dat het proces rond vergunningverlening lang duurt, zorgt voor onzekerheid bij bedrijven. En daardoor stellen sommige bedrijven hun investeringsbeslissing uit. We hebben hiervoor ook aandacht gevraagd bij de Tweede Kamer."

Tekort aan personeel
Eén van de belangrijkste redenen van de achterstand is het tekort aan personeel met specialistische kennis, onder andere veroorzaakt door de vergrijzing. “Ervaren medewerkers stromen uit, terwijl de instroom van nieuwe specialisten beperkt is. Tegelijkertijd zijn de eisen aan het werk de afgelopen jaren juist toegenomen, onder meer door strengere regelgeving en meer aandacht voor zeer zorgwekkende stoffen,” meldt Unie Van Waterschappen.

Minister vindt achterstanden onwenselijk
“Ik weet dat er nog een enorme opgave ligt bij het actualiseren en toetsen van lozingsvergunningen in het kader van de Kaderrichtlijn Water”, laat minister Karremans van Infrastructuur en Waterstaat desgevraagd weten. “Achterstanden bij het actualiseren van vergunningen zijn onwenselijk, omdat actuele vergunningen nodig zijn om lozingen adequaat te reguleren.” Karremans herkent de schaarste aan specialistische kennis en capaciteit en werkt aan het verbeteren van de situatie.

Als Nederland eind 2027 niet voldoet aan de KRW-doelen, kan de Europese Commissie dwangsommen en boetes aan de staat opleggen.
https://www.nporadio1.nl/(...)ppen-omgevingsdienst
  zondag 19 april 2026 @ 09:19:21 #63
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220610077
De netto bijdrage van de onderste helft van de Nederlanders is negatief, dat betekent dus dat de lonen te laag liggen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220610125
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:59 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik hoop ipv een outlier op een voorloper. Net als ons poldermodel ooit. Aanpakken die vermogende triljonairs met een belastbaar bedrag van een middeninkomen.
Waarom wil je die aanpakken? Hebben die iets verkeerds gedaan?
pi_220610268
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 09:28 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Waarom wil je die aanpakken? Hebben die iets verkeerds gedaan?
Er zijn in NL 0 triljaldairs en ongeveer 50 miljardairs (waarbij hun vermogen 'hun' bedrijf is, dus de notie dat die niets voor de samenleving betekenen en hebben betekend is way off: de Adyen-jongens, Mollie, bunq, Damen Shipyards, Heineken of course, CTP etc.).

Er zijn 0, wellicht een handvol, Box3-miljardairs.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zondag 19 april 2026 @ 10:19:13 #66
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220610576
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 09:28 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Waarom wil je die aanpakken? Hebben die iets verkeerds gedaan?
Ja.
Miljardairs stoten in 90 minuten méér CO2 uit dan de meeste mensen in hun leven
pi_220610695
quote:
En wat gaat daar precies een oplossing voor zijn? Legaal, that is.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220610701
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zondag 19 april 2026 @ 10:36:15 #69
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220610734
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2026 10:28 schreef nostra het volgende:

[..]
En wat gaat daar precies een oplossing voor zijn? Legaal, that is.
Misschien een flinke CO2-belasting of andere manieren van belasten dat hun koopkracht en dus hun vervuiling vermindert.
Maar de CO2 uitstoot is niet het enige probleem van miljardairs. Een ander probleem is politieke beïnvloeding waardoor ze de democratie ondermijnen. Ook is grote ongelijkheid niet ideaal:
quote:
Volgens Stegeman blijkt daarnaast uit onderzoek dat we gelukkig worden van minder ongelijkheid. En daarom zijn Noren, Denen, Finnen en Zweden het gelukkigst. Deze landen staan allemaal in de top 10. "Je hebt daar minder ongelijkheid, een stevig sociaal stelsel en goed onderwijs. Die factoren zorgen ervoor dat mensen gelukkiger worden."
https://www.nporadio1.nl/(...)kkiger-sociale-media
pi_220611630
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 10:36 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Misschien een flinke CO2-belasting of andere manieren van belasten dat hun koopkracht en dus hun vervuiling vermindert.
Maar de CO2 uitstoot is niet het enige probleem van miljardairs. Een ander probleem is politieke beïnvloeding waardoor ze de democratie ondermijnen. Ook is grote ongelijkheid niet ideaal:
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)kkiger-sociale-media
Het artikel spreekt vooral over de co2 uitstoot van hun bedrijven, dat lijkt me niet iets wat je iemand persoonlijk kan aanrekenen.
pi_220611703
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:35 schreef Perrin het volgende:
En ondertussen willen alle rupsjes nooitgenoeg meer en meer vragen van 'de sterkste schouders'.

[ x ]
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 18:09 schreef Perrin het volgende:
Je ziet ook aan de cijfers van Perplexity dat de onderste 50% netto-ontvanger is. De lasten worden gedragen door een kleine groep.

En wat sommigen betreft is dat nog lang niet genoeg. Die rusten niet tot 60%, 70% of 90% netto-ontvanger is.
Mooi stukje framing weer, gesproken als een echte neoliberaal.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220611750
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 12:54 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het artikel spreekt vooral over de co2 uitstoot van hun bedrijven, dat lijkt me niet iets wat je iemand persoonlijk kan aanrekenen.
Shell is tegenwoordig ook verantwoordelijk voor jouw benzineuitstoot. :')
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220612142
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator zondag 19 april 2026 @ 14:31:51 #74
375570 crew  Cyan9
pi_220612411
quote:
84s.gif Op zondag 19 april 2026 10:29 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
D66: -6
PRO, PvdD, Volt: +5

CDA en CU: -3
50PLUS: +2

PVV, VVD, BBB: -15
JA21 en FvD: +16

Ligt het aan mij of mist er een zetel, ergens? Verder maar weinig verschuivingen tussen links en rechts.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220612466
quote:
11s.gif Op zondag 19 april 2026 14:31 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
D66: -6
PRO, PvdD, Volt: +5

CDA en CU: -3
50PLUS: +2

PVV, VVD, BBB: -15
JA21 en FvD: +16

Ligt het aan mij of mist er een zetel, ergens? Verder maar weinig verschuivingen tussen links en rechts.
Van 7 naar 16 (FvD) is ook +9, geeft even aan hoe serieus De Hond zelf dit neemt. Zijn excelletje zitten gewoon foute formules in.
  Moderator zondag 19 april 2026 @ 14:38:54 #76
5428 crew  miss_sly
pi_220612474
quote:
11s.gif Op zondag 19 april 2026 14:31 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
D66: -6
PRO, PvdD, Volt: +5

CDA en CU: -3
50PLUS: +2

PVV, VVD, BBB: -15
JA21 en FvD: +16

Ligt het aan mij of mist er een zetel, ergens? Verder maar weinig verschuivingen tussen links en rechts.
FvD komt van 7, krijgt er 8 bij en komt dan op 16 is volgens mij al niet een goede optelsom.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 19 april 2026 @ 14:41:20 #77
375570 crew  Cyan9
pi_220612492
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2026 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
FvD komt van 7, krijgt er 8 bij en komt dan op 16 is volgens mij al niet een goede optelsom.
Ach Maurice.

Is de 16 zetels goed of de +8? Vragen vragen..
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220612639
Zeteltje afgesnoept van FvD voor Markus/Keijzer?
pi_220612643
quote:
10s.gif Op zondag 19 april 2026 14:41 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ach Maurice.

Is de 16 zetels goed of de +8? Vragen vragen..
Ik neem zelf de maandelijkse peilingen van Verian serieuzer, die laten vaak ook veel kleinere verschuivingen zien. De Hond moet natuurlijk met zijn peiling wel iets laten zien dat een ophefkop kan opleveren.

Bij alle 3 (ook Ipsos) is Pro trouwens inmiddels de grootste.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2026 14:57:35 ]
  zondag 19 april 2026 @ 14:59:59 #80
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220612664
quote:
Middenklasse VERTREKT: 'Alleen HELE RIJKEN en HELE ARMEN blijven over in grote stad'
Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator zondag 19 april 2026 @ 15:04:02 #81
5428 crew  miss_sly
pi_220612686
quote:
10s.gif Op zondag 19 april 2026 14:41 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ach Maurice.

Is de 16 zetels goed of de +8? Vragen vragen..
Als je de zetels uit de kolom 18-04 optelt, kom je volgens mij op 150. Ik heb het echter heel snel uit mijn hoofd gedaan, dus juist eentje meer of minder ligt dan op de loer.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220612799
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2026 15:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als je de zetels uit de kolom 18-04 optelt, kom je volgens mij op 150. Ik heb het echter heel snel uit mijn hoofd gedaan, dus juist eentje meer of minder ligt dan op de loer.
Had ik ook gedaan. Maar dat hij zulke basale fouten maakt, geeft gewoon wel te denken over veel ingewikkeldere formules wat betreft wegingen e.d.

Sowieso zijn peilingen buiten verkiezingstijd natuurlijk niet echt interessant. Belangrijkste conclusie is nu dat BBB er rekening mee moet houden dat ze straks misschien 0 zetels hebben in de EK, dus als ze invloed willen moet dat nu.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2026 15:17:59 ]
  zondag 19 april 2026 @ 15:17:59 #83
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220612800
Wat boeien die peilingen nu? Peilingen zijn alleen goed voor de peilers omdat het arbeidsverschaffing is.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  Moderator zondag 19 april 2026 @ 15:19:15 #84
5428 crew  miss_sly
pi_220612804
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2026 15:17 schreef Hanca het volgende: op

[..]
Had ik ook gedaan. Maar dat hij zulke basale fouten maakt, geeft gewoon wel te denken over veel ingewikkeldere formules wat betreft wegingen e.d.

Sowieso zijn peilingen buiten verkiezingstijd natuurlijk niet echt interessant. Belangrijkste conclusie is nu dat BBB er rekening mee moet houden dat ze straks misschien 0 zetels hebben in de EK, dus als ze invloed willen moet dat nu.
Eens hoor, van mij mogen ze de peilingen stoppen en hooguit van vier tot twee maanden voor verkiezingen doen.

En dat Maurice slordig en onzorgvuldig is, is ook niet nieuw natuurlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220612814
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2026 15:17 schreef phpmystyle het volgende:
Wat boeien die peilingen nu? Peilingen zijn alleen goed voor de peilers omdat het arbeidsverschaffing is.
Ik kan me voorstellen dat het kabinet er richting de EK verkiezingen wel naar kijkt. Heeft het zin een wat meer rechts plan een jaar te laten liggen, moeten we rekening houden met Pro?

Als FvD straks groot wordt in de EK verkleint dat serieus de opties, want dat is gewoon geen gesprekspartner. Al valt het mee als dat bij PVV vandaan komt, die is 100% onbetrouwbaar gebleken afgelopen week.
  zondag 19 april 2026 @ 15:23:05 #86
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220612828
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 15:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik kan me voorstellen dat het kabinet er richting de EK verkiezingen wel naar kijkt. Heeft het zin een wat meer rechts plan een jaar te laten liggen, moeten we rekening houden met Pro?

Als FvD straks groot wordt in de EK verkleint dat serieus de opties, want dat is gewoon geen gesprekspartner. Al valt het mee als dat bij PVV vandaan komt, die is 100% onbetrouwbaar gebleken afgelopen week.
Kan. We worden er wekelijks mee doodgegooid, en in talkshows wordt het eindeloos bediscussieert.

FVD/PVV is een prima gesprekspartners om dealtjes mee te sluiten. En dat gebeurt ook gewoon.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220612836
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2026 15:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Kan. We worden er wekelijks mee doodgegooid, en in talkshows wordt het eindeloos bediscussieert.

FVD/PVV is een prima gesprekspartners om dealtjes mee te sluiten. En dat gebeurt ook gewoon.
FvD wordt niet mee gepraat, door geen enkele minister. En PVV stemt de eigen wetten weg, dan kun je geen deals sluiten.
  maandag 20 april 2026 @ 04:43:54 #88
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220616769
link en rechts wint het midden verliest


PVV , FVD, JA21 staan op 52


vriend Jetten waait weer met alle winden mee met de asiel en de woningbouw



[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 20-04-2026 04:51:54 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 20 april 2026 @ 07:33:30 #89
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220616900
quote:
Wat zijn dat voor debielen daar bij NvdD, die willen in Rotterdam een coalitie over rechts met Leefbaar en zijn WOEST op de VVD dat die daar niet aan mee willen werken maar er is daar helemaal geen meerderheid over rechts en GLPvdA is er de grootste. Dan nog een beetje janken over GLPvdA dat met DENK in een coalitie wil maar in het huidige CvB&W zit Leefbaar met DENK.



En dan maar net doen alsof de PRO-fusie 'faliekant mislukt' zou zijn terwijl ze in Rotterdam dus al een linkse coalitie bij elkaar weten te fietsen.

[ Bericht 2% gewijzigd door -XOR- op 20-04-2026 07:45:08 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220616961
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2026 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
FvD komt van 7, krijgt er 8 bij en komt dan op 16 is volgens mij al niet een goede optelsom.
7,4+8,4=15,8
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator maandag 20 april 2026 @ 07:58:06 #91
5428 crew  miss_sly
pi_220616968
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 07:54 schreef nostra het volgende:

[..]
7,4+8,4=15,8
Dat kan natuurlijk, maar zo staat het er niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220617269
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 07:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat kan natuurlijk, maar zo staat het er niet.
Als je afrondt op hele getallen, wat hij doet, ontkom je (bijna) niet aan dit soort optelverschilletjes.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220617382
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 09:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je afrondt op hele getallen, wat hij doet, ontkom je (bijna) niet aan dit soort optelverschilletjes.
Wel als je een beetje je best doet in excel, zat formulemogelijkheden om zulke fouten er uit te halen.

Al zorg je, als lelijkste maar simpelste oplossing, desnoods alleen maar dat er een grote foutmelding bij je in beeld staat als de optelsom van alle + en - geen 0 is, dan kun je het handmatig aanpassen voor je het screenshot publiceert.
pi_220617391
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel als je een beetje je best doet in excel, zat formulemogelijkheden om zulke fouten er uit te halen.

Al zorg je, als lelijkste maar simpelste oplossing, desnoods alleen maar dat er een grote foutmelding bij je in beeld staat als de optelsom van alle + en - geen 0 is, dan kun je het handmatig aanpassen voor je het screenshot publiceert.
Dan klopt de horizontale telling (verschil) weer niet.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220617392
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 09:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je afrondt op hele getallen, wat hij doet, ontkom je (bijna) niet aan dit soort optelverschilletjes.
Wel als je een beetje je best doet in excel, zat formulemogelijkheden om zulke fouten er uit te halen.

Al zorg je, als lelijkste maar simpelste oplossing, desnoods alleen maar dat er een grote foutmelding bij je in beeld staat als de optelsom van alle + en - geen 0 is, dan kun je het handmatig aanpassen voor je het screenshot publiceert.

Maar eigenlijk zou iemand die ook allerlei wegingen mee moet nemen in zijn formules, dit netjes moeten kunnen oplossen. Als hij dit qua formule niet kan, kun je je de vraag stellen of de rest van zijn formules wel degelijk zijn.
pi_220617397
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Dan klopt de horizontale telling (verschil) weer niet.
Die klopt nu niet, 7+8=16 staat er nu.
pi_220617432
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die klopt nu niet, 7+8=16 staat er nu.
Ja, en het alternatief was dan geweest op Forum 15 te geven, waardoor het totaal niet op 150 zou komen. Het is een beetje gemierenneuk tbh.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220617458
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 09:46 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, en het alternatief was dan geweest op Forum 15 te geven, waardoor het totaal niet op 150 zou komen. Het is een beetje gemierenneuk tbh.
Nee, het alternatief is gewoon die 8 een 9 maken. Dan klopt zowel horizontaal als verticaal de telling.

En het is geen gemierenneuk, het geeft duidelijk inzicht in dat De Hond geen idee heeft wat hij aan het doen is, als hij zo'n simpele formule al niet fatsoenlijk kan schrijven kan hij ook alle andere parameters niet wegen.
pi_220617465
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:51 schreef Hanca het volgende:
Nee, het alternatief is gewoon die 8 een 9 maken. Dan klopt zowel horizontaal als verticaal de telling.
Nee, dan sluit de verschilkolom niet op 0.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220617492
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, dan sluit de verschilkolom niet op 0.
Die komt nu op -1 ;)


Ook logisch: TK en 18-04 zijn allebei 150, dus alleen een correcte verschilkolom zou op 0 uitkomen.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 09:59:24 ]
pi_220617557
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 09:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die komt nu op -1 ;)

Ook logisch: TK en 18-04 zijn allebei 150, dus alleen een correcte verschilkolom zou op 0 uitkomen.
Je hebt gelijk.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 10:24:03 #102
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220617680
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 07:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wat zijn dat voor debielen daar bij NvdD, die willen in Rotterdam een coalitie over rechts met Leefbaar en zijn WOEST op de VVD dat die daar niet aan mee willen werken maar er is daar helemaal geen meerderheid over rechts en GLPvdA is er de grootste. Dan nog een beetje janken over GLPvdA dat met DENK in een coalitie wil maar in het huidige CvB&W zit Leefbaar met DENK.

[ afbeelding ]

En dan maar net doen alsof de PRO-fusie 'faliekant mislukt' zou zijn terwijl ze in Rotterdam dus al een linkse coalitie bij elkaar weten te fietsen.
Door samen te werken met Islamisten. Dat ging in Iran ook zo lekker. Linkse intellectuelen met Islamisten tegen de grote boze Sjah.

Je zult er maar trots op zijn.
pi_220617796
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 04:43 schreef michaelmoore het volgende:
link en rechts wint het midden verliest


PVV , FVD, JA21 staan op 52


vriend Jetten waait weer met alle winden mee met de asiel en de woningbouw

[ afbeelding ]
Vooral meer hard rechts.
pi_220617852
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 10:24 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Door samen te werken met Islamisten. Dat ging in Iran ook zo lekker. Linkse intellectuelen met Islamisten tegen de grote boze Sjah.

Je zult er maar trots op zijn.
Wil jij Denk nou vergelijken met de Ayatolla Khomeini?
Is Leefbaar dan linkse elite omdat de hier mee samenwerken?
Hoe is deze opmerking anders dan een godwin?
  maandag 20 april 2026 @ 10:53:54 #105
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220617996
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 10:43 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Wil jij Denk nou vergelijken met de Ayatolla Khomeini?
Is Leefbaar dan linkse elite omdat de hier mee samenwerken?
Hoe is deze opmerking anders dan een godwin?
Ik noem Denk Islamisten. Ik zeg niet dat ze hetzelfde zijn als Ayatolla Khomeini.

Eerder Erdoğan.
  maandag 20 april 2026 @ 11:01:54 #106
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220618133
In dit artikel van het Parool zie je dat de auteur weinig begrijpt van budgettering of dat er toch een bias in zit om het beleid in een gunstig daglicht te zetten.
Het gaat mij even niet om de inhoud (sommige voorzieningen zijn ook te ruim) maar over de manier van schrijven, en dat het eigenlijk ook gewoon niet klopt wat er staat.

Het gaat even om onderstaande passage die veel gehoord wordt in andere media outlets en aan talkshow tafels.

quote:
Deze week nog nam de Eerste Kamer een motie aan om een streep te zetten door het versneld laten stijgen van de AOW-leeftijd. Maar Vijlbrief zegt vast te houden aan zijn doel: de sociale zekerheid betaalbaar houden en zorgen dat mensen mee kunnen blijven komen op de snel veranderende arbeidsmarkt.
Dat is niet wat hier aan de hand is, er worden budgetten gealloceerd om deze voor andere bestedingen aan te wenden zoals bijvoorbeeld aan de snelst groeiende post: defensie.

Ingrepen of beleid worden gebracht alsof het iets zakelijks cq onoverkomelijks is, maar het is gewoon politiek beleid. En niet zelden gedelegeerd vanuit andere machten.

Bron passage: https://www.parool.nl/ned(...)-te-pesten~b7b312fb/
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220618326
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 10:53 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik noem Denk Islamisten. Ik zeg niet dat ze hetzelfde zijn als Ayatolla Khomeini.

Eerder Erdoğan.
Je weet dat Leefbaar, VVD en Denk (en D66) in de afgelopen 4 jaar samen in 1 coalitie zaten in Rotterdam?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 11:13:33 ]
  maandag 20 april 2026 @ 11:24:10 #108
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220618483
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 11:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je weet dat Leefbaar, VVD en Denk (en D66) in de afgelopen 4 jaar samen in 1 coalitie zaten in Rotterdam?
Dat ontkracht niet dat Denk fundamenteel Islamisten zijn.

De SGP zit ook in lokale coalities, echter weten we allemaal wat die partij wil als ze landelijk aan de macht zijn. De SGP heeft echter geen groeipotentie. Wolf in schaapskleren Denk wel. Zeker op lokaal niveau. Je zult het zien wat er gebeurt als Denk lokaal een meerderheid heeft, wat niet ondenkbaar zal zijn.
pi_220618625
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:24 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat ontkracht niet dat Denk fundamenteel Islamisten zijn.

De SGP zit ook in lokale coalities, echter weten we allemaal wat die partij wil als ze landelijk aan de macht zijn. De SGP heeft echter geen groeipotentie. Wolf in schaapskleren Denk wel. Zeker op lokaal niveau. Je zult het zien wat er gebeurt als Denk lokaal een meerderheid heeft, wat niet ondenkbaar zal zijn.
Tuurlijk is dat wel ondenkbaar. We hebben 5% moslims in Nederland, als ze zo islamitisch zijn als jij zegt kom je dus nooit aan een meerderheid, in geen enkele plaats.

Ze zijn trouwens niet islamitisch, lijsttrekker en uithangbord Van Baarle is niet eens moslim. Dus waar je die onzin vandaan haalt is me echt een raadsel.

En dat Denk met Leefbaar en nu ook met Pro kan samenwerken betekent dat ze dus zeker in Rotterdam helemaal geen extreme standpunten hebben.
  maandag 20 april 2026 @ 11:45:04 #110
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220618818
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tuurlijk is dat wel ondenkbaar. We hebben 5% moslims in Nederland, als ze zo islamitisch zijn als jij zegt kom je dus nooit aan een meerderheid, in geen enkele plaats.
En 2% SGP stemmers. En toch heeft de SGP op sommige plekken een meerderheid en drukt lokaal een groot stempel. Stemmers zijn niet evenredig verdeeld.

quote:
Ze zijn trouwens niet islamitisch, lijsttrekker en uithangbord Van Baarle is niet eens moslim. Dus waar je die onzin vandaan haalt is me echt een raadsel.
Je prikt niet door het standaard script van Islamisten heen. Zich tolerant en samenwerkend opstellen totdat het niet meer nodig is. Van Baarle is geen moslim, maar dient perfect de belangen en is meer toegankelijk voor het publiek. Wat wil je nog meer?

quote:
En dat Denk met Leefbaar en nu ook met Pro kan samenwerken betekent dat ze dus zeker in Rotterdam helemaal geen extreme standpunten hebben.
Dat klopt, ze zijn slim genoeg om zich te beseffen dat dat nu het zaadje in de kiem smoren is.
  maandag 20 april 2026 @ 12:06:41 #111
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220619024
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 10:24 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Door samen te werken met Islamisten. Dat ging in Iran ook zo lekker. Linkse intellectuelen met Islamisten tegen de grote boze Sjah.

Je zult er maar trots op zijn.
Mag rechts dan wel samenwerken met islamieten?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220619027
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mag rechts dan wel samenwerken met islamieten?
Islamisten, schrijft ie.
  maandag 20 april 2026 @ 12:08:08 #113
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220619029
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mag rechts dan wel samenwerken met islamieten?
Alles mag, echt handig is het niet.
  maandag 20 april 2026 @ 12:08:28 #114
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220619032
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 12:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Islamisten, schrijft ie.
Islamisten dan, wat hij wil. In beide gevallen gaat het om DENK.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220619039
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:08 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Islamisten dan, wat hij wil. In beide gevallen gaat het om DENK.
Nou ja. Lijkt me nogal een wezenlijk verschil. :D
  maandag 20 april 2026 @ 12:10:48 #116
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220619044
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:08 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Alles mag, echt handig is het niet.
Je zult er maar trots op zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220619104
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:24 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat ontkracht niet dat Denk fundamenteel Islamisten zijn.

Juist ja, dus als PRO met islamisten samenwerkt wordt onze cultuur ondermijnd, en als VVD en Leefbaar dat doen is er geen vuiltje aan de lucht. Hoe zit dat precies?

Bas van der Vlies had moeite om überhaupt bij een talkshow aan te schuiven. De TV was taboe. Toen moest je Een Vlucht Regenwulpen lezen, of op een zondagochtend verkeerd fietsen tijdens de krokusvakantie in de Bijbel Belt om iets van de Oud-Gereformeerde bubbel mee te krijgen.

Dit is nu totaal anders. Radicaal Chris Stoffer is nu overal te zien op de MSM en de socials. De Evangelicals en MAGA zitten vastgebeiteld in de timeline van de SGP-jongeren. En sowieso wordt de scheidslijn tussen de fundamentalistische cultuurchristenen als Weird Duk en Baudet, en de reformatorische kringen met de dag dunner.

Inshallah.
  maandag 20 april 2026 @ 12:24:51 #118
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220619146
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 12:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Nou ja. Lijkt me nogal een wezenlijk verschil. :D
Leefbaar Rotterdam en de VVD zitten samen in een coalitie met DENK om een rechts stadsbestuur te vormen en de PvdA buiten te houden. De rechtsen: "wauw, helemaal te gaaf".

Pro gaat in een coalitie met DENK om een links stadsbestuur te vormen. De rechtsen: "Ohohoh, samenwerken met ISLAMISTEN, dAt Is ErRuG!1!
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 20 april 2026 @ 12:26:02 #119
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220619152
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:20 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Juist ja, dus als PRO met islamisten samenwerkt wordt onze cultuur ondermijnd, en als VVD en Leefbaar dat doen is er geen vuiltje aan de lucht. Hoe zit dat precies?
Zei ik dat VVD en Leefbaar dat moeten doen?

quote:
Bas van der Vlies had moeite om überhaupt bij een talkshow aan te schuiven. De TV was taboe. Toen moest je Een Vlucht Regenwulpen lezen, of op een zondagochtend verkeerd fietsen tijdens de krokusvakantie in de Bijbel Belt om iets van de Oud-Gereformeerde bubbel mee te krijgen.

Dit is nu totaal anders. Radicaal Chris Stoffer is nu overal te zien op de MSM en de socials. De Evangelicals en MAGA zitten vastgebeiteld in de timeline van de SGP-jongeren. En sowieso wordt de scheidslijn tussen de fundamentalistische cultuurchristenen als Weird Duk en Baudet, en de reformatorische kringen met de dag dunner.

Inshallah.
Wat wil je hier precies mee zeggen?
  maandag 20 april 2026 @ 12:26:27 #120
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220619158
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:24 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Leefbaar Rotterdam en de VVD zitten samen in een coalitie met DENK om een rechts stadsbestuur te vormen en de PvdA buiten te houden. De rechtsen: "wauw, helemaal te gaaf".

Pro gaat in een coalitie met DENK om een links stadsbestuur te vormen. De rechtsen: "Ohohoh, samenwerken met ISLAMISTEN, dAt Is ErRuG!1!
Wie heeft gezegd dat dat helemaal te gaaf is dan?
pi_220619161
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:24 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Leefbaar Rotterdam en de VVD zitten samen in een coalitie met DENK om een rechts stadsbestuur te vormen en de PvdA buiten te houden. De rechtsen: "wauw, helemaal te gaaf".

Pro gaat in een coalitie met DENK om een links stadsbestuur te vormen. De rechtsen: "Ohohoh, samenwerken met ISLAMISTEN, dAt Is ErRuG!1!
Het gaat dus niet om islamieten, zoals je hier boven schreef.
  maandag 20 april 2026 @ 12:27:07 #122
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220619162
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wie heeft gezegd dat dat helemaal te gaaf is dan?
Voor DomvolkTV was het blijkbaar niet al te problematisch.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220619213
https://www.nu.nl/politie(...)hol-gaan-omhoog.html

Dus ipv zaken betaalbaarder te maken maken laten we de benzineprijs ongemoeid en mag je als particulier wel meer accijns betalen voor andere zaken.
pi_220619242
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 12:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Het gaat dus niet om islamieten, zoals je hier boven schreef.
Nee, het gaat zelfs niet om een islamitische partij, maar een seculiere partij. Denk is niet verbonden met een geloof.
pi_220619255
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:45 schreef Richestorags het volgende:

[..]
En 2% SGP stemmers. En toch heeft de SGP op sommige plekken een meerderheid en drukt lokaal een groot stempel. Stemmers zijn niet evenredig verdeeld.
Nee, moslims wonen vooral in steden, waar ze dus nooit aan een meerderheid gaan komen. Nog los van het feit dat veel moslims helemaal niet op Denk stemmen.
pi_220619307
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:24 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat ontkracht niet dat Denk fundamenteel Islamisten zijn.

De SGP zit ook in lokale coalities, echter weten we allemaal wat die partij wil als ze landelijk aan de macht zijn. De SGP heeft echter geen groeipotentie. Wolf in schaapskleren Denk wel. Zeker op lokaal niveau. Je zult het zien wat er gebeurt als Denk lokaal een meerderheid heeft, wat niet ondenkbaar zal zijn.
Je weet dat de fractievoorzitter een agnost is?
pi_220619756
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:39 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)hol-gaan-omhoog.html

Dus ipv zaken betaalbaarder te maken maken laten we de benzineprijs ongemoeid en mag je als particulier wel meer accijns betalen voor andere zaken.
Terecht dat ze de benzineprijs ongemoeid laten (een essentieel product wat schaars dreigt te worden goedkoper maken, dat is pas domme politiek, kun je je straks afvragen hoe we toch aan die tekorten komen), ik zie eigenlijk allemaal prima maatregelen. Het enige wat ik mis is wat steun voor pomphouders binnen 20km van de grens. En wellicht had korting voor het OV ook gekund, al kan het OV op de piekmomenten nu al de stroom mensen nauwelijks aan.
pi_220619776
Wel leuk voor de gepensioneerden, zieken en mantelzorgers enzo dat alleen mensen met een baas een hogere km vergoeding krijgen.
pi_220619795
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 13:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Terecht dat ze de benzineprijs ongemoeid laten (een essentieel product wat schaars dreigt te worden goedkoper maken, dat is pas domme politiek, kun je je straks afvragen hoe we toch aan die tekorten komen), ik zie eigenlijk allemaal prima maatregelen. Het enige wat ik mis is wat steun voor pomphouders binnen 20km van de grens. En wellicht had korting voor het OV ook gekund, al kan het OV op de piekmomenten nu al de stroom mensen nauwelijks aan.
Ik weet niet of een lastenverzwaring voor particulieren de oplossing is voor dure benzine.
  maandag 20 april 2026 @ 13:56:41 #130
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220619877
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 13:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Wel leuk voor de gepensioneerden, zieken en mantelzorgers enzo dat alleen mensen met een baas een hogere km vergoeding krijgen.
Het zou niemand moeten verbazen dat dit is wat je krijgt met D66 en CDA. En maar klagen over de VVD.
pi_220619925
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 13:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik weet niet of een lastenverzwaring voor particulieren de oplossing is voor dure benzine.
De maatregelen hadden altijd betaald moeten worden, ruimte voor bezuinigen is er gewoon echt niet meer, dus een lastenverzwaring was onvermijdelijk en dan is dit geen onlogische (omdat hij ook midden in een jaar in te voeren is).
pi_220620024
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 07:33 schreef -XOR- het volgende:
Wat zijn dat voor debielen daar bij NvdD, die willen in Rotterdam een coalitie over rechts met Leefbaar en zijn WOEST op de VVD dat die daar niet aan mee willen werken maar er is daar helemaal geen meerderheid over rechts
Niet mee willen werken is een groot woord, VVD wilde met Leefbaar en D66 (en Denk, dus feitelijk voortzetting).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 14:23:30 #133
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220620037
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 14:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Niet mee willen werken is een groot woord, VVD wilde met Leefbaar en D66 (en Denk, dus feitelijk voortzetting).
Ze vonden inderdaad vooral dat de VVD wel erg snel overstag ging. Ongetwijfeld heeft de VVD liever een coalitie met Leefbaar, D66 en CDA, maar die zullen hebben aangevoeld dat D66 daar niet direct voor te porren was.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220620043
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 14:23 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ze vonden inderdaad vooral dat de VVD wel erg snel overstag ging. Ongetwijfeld heeft de VVD liever een coalitie met Leefbaar, D66 en CDA, maar die zullen hebben aangevoeld dat D66 daar niet direct voor te porren was.
Neuh, ze wilden ook echt Denk. En vooral geen PRO en Leefbaar samen.

https://www.vvd.nl/lokaal(...)ef-aan-de-verkenner/
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220620047
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 14:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Neuh, ze wilden ook echt Denk. En vooral geen PRO en Leefbaar samen.

https://www.vvd.nl/lokaal(...)ef-aan-de-verkenner/
Ik kom het woord Denk niet tegen in jouw link?
pi_220620049
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 14:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik kom het woord Denk niet tegen in jouw link?
Voortzetting van de huidige coalitie dient daarbij nadrukkelijk in beeld te zijn.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220620069
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 14:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Voortzetting van de huidige coalitie dient daarbij nadrukkelijk in beeld te zijn.
Thanks. ^O^
  maandag 20 april 2026 @ 14:33:22 #138
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220620148
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 14:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Neuh, ze wilden ook echt Denk. En vooral geen PRO en Leefbaar samen.

https://www.vvd.nl/lokaal(...)ef-aan-de-verkenner/
Overigens wilde Leefbaar zelf ook niet samen met PRO:

https://dagblad010.nl/pol(...)-college-met-gl-pvda
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 20 april 2026 @ 14:45:20 #139
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220620268
Voorsorteren is het nog niet echt, maar het richtingaanwijzertje gaat al wel voorzichtig aan:

Bekijk deze YouTube-video
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220620279
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 14:45 schreef -XOR- het volgende:
Voorsorteren is het nog niet echt, maar het richtingaanwijzertje gaat al wel voorzichtig aan:

Bekijk deze YouTube-video
Goh, alweer verkiezingen over datzelfde thema. Hoe vernieuwend. Zal vast een heel andere uitslag geven. Nog meer zetels naar de flanken.
/s
  Moderator maandag 20 april 2026 @ 15:23:52 #141
5428 crew  miss_sly
pi_220620440
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 14:47 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Goh, alweer verkiezingen over datzelfde thema. Hoe vernieuwend. Zal vast een heel andere uitslag geven. Nog meer zetels naar de flanken.
/s
Als er weer verkiezingen komen, ga ik stemmen op de partij die het minst of het liefste helemaal niet over asiel begint :{w
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 20 april 2026 @ 15:26:04 #142
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220620449
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 15:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als er weer verkiezingen komen, ga ik stemmen op de partij die het minst of het liefste helemaal niet over asiel begint :{w
Huh maar als niemand erover begint hoe moeten mensen dan een asielcrisis ervaren?
Huilen dan.
pi_220620452
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 15:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als er weer verkiezingen komen, ga ik stemmen op de partij die het minst of het liefste helemaal niet over asiel begint :{w
Dan hoop ik dat de CU een speerpunt maakt van hun "we houden nog maar eens in de 4 jaar verkiezingen".
https://www.universiteitl(...)-ook-bij-kabinetsval
Ophouden met dat gedoe, aan het werk. Desnoods ga je verder met wat in de gemeenteraden een raadsakkoord is en onafhankelijke ministers, daar kan het ook en zie je dat veel na een val.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 15:27:37 ]
pi_220620458
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Zei ik dat VVD en Leefbaar dat moeten doen?
Ik had sterk de indruk dat die samenwerking je compleet was ontgaan. En je nu een tikje op de achterste benen staat na een leuke clickbait-artikel, waarin men aangeeft dat PRO weer eens thee gaat drinken met de islamisten.

quote:
Wat wil je hier precies mee zeggen?

quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:24 schreef Richestorags het volgende:

[..]

De SGP zit ook in lokale coalities, echter weten we allemaal wat die partij wil als ze landelijk aan de macht zijn. De SGP heeft echter geen groeipotentie. Wolf in schaapskleren Denk wel. Zeker op lokaal niveau. Je zult het zien wat er gebeurt als Denk lokaal een meerderheid heeft, wat niet ondenkbaar zal zijn.
Dat de hernieuwde reformatorische lieden van de SGP:

• niet van de buis en de socials zijn weg te slaan,
• de politiek van Christ Stoffer bestaat uit het bundelen van krachten met de radicaal rechtse flank,
• op de schoolbanken staan als de dronken idioten met Ezechiël 25:17 (waar is de dorpsdominee als je hem nodig hebt?) geopolitiek bedrijven en Iran plat gooien,
• de cultuurchristenen op hun schild hijsen als redders in nood en Weird Duk als lekenpredikant uitnodigen op de Driestar,
• de reformatorische scholieren harder weglopen met de teksten in de podcasts van Baudet en de zijnen dan de dorpspredikant die eeuwig blijft ratelen over de erfzonde tijdens catechisatie,
• dat de ouders en grootouders, die zich vroeger nog druk maakte dat de overburen het voor elkaar hadden gekregen dat de Psalmen niet meer isoritmis gezongen hoefde te worden in de kerk, het bovenstaande allemaal wel best vinden. Wat maakt het uit of een cultuurchristen het boek Samuel 2 of Genesis aanhaalt als Palestina naar de Filistijnen wordt gebombardeerd. Het doel heiligt de middelen.

Kortom dat het fundamentalisme van de reformatorische SGP-ers meer verweven is met onze politiek bestel dan dat van de islamisten van Denk. Bij de standpunten van DENK zie ik niks over een jihad, en dat ze een islamitische partij zijn. Een islamist als Van Baarle heb ik nog geen koranverzen horen citeren in de Tweede Kamer, Christ Stoffer strooit wel te pas en te onpas met bijbelteksten.

Sowieso vraag ik mij af wat jouw definitie is van een islamist, en of je deze allemaal fundamentalisten vindt, en of ze allemaal per definitie gevaarlijker zijn dan een reformatorische lekenprediker als Christ Stoffer?

[ Bericht 2% gewijzigd door De_Verschoppeling op 20-04-2026 15:47:03 ]
pi_220620467
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 15:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als er weer verkiezingen komen, ga ik stemmen op de partij die het minst of het liefste helemaal niet over asiel begint :{w
Vooralsnog is het enkel druk zetten en plaats bepalen door de VVD.
pi_220620589
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220620616
quote:
Die zijn al 30 jaar onderwerp van gesprek: https://www.groene.nl/artikel/de-onuitzetbaren

In praktijk helpt het opsluiten van mensen die buiten hun schuld niet terug kunnen natuurlijk voor geen meter. En als ze wel terug kunnen: sluit ze dan niet anderhalf jaar op, maar zet ze op het vliegtuig in overleg met het land van aankomst.
pi_220620676
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 14:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
De maatregelen hadden altijd betaald moeten worden, ruimte voor bezuinigen is er gewoon echt niet meer, dus een lastenverzwaring was onvermijdelijk en dan is dit geen onlogische (omdat hij ook midden in een jaar in te voeren is).
Je zou die lastenverzwaring ook ergens kunnen leggen ipv de particulier.
pi_220620694
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:10 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Je zou die lastenverzwaring ook ergens kunnen leggen ipv de particulier.
Midden in een jaar? Hoe dan? Hou je rekening met uitvoerbaarheid?
De meeste belastingen kunnen alleen per 1/1 worden gewijzigd.
Ik zou het graag anders zien, maar zo simpel is het niet. Er worden trouwens ook bedrijfsregelingen aangepast: de startersregeling wordt afgeschaft en de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek versoberd, maar dat kan beide pas per 1/1/27.

Verder: als de bedrijven de kilometervergoeding daadwerkelijk omhoog doen, kost hen dat natuurlijk geld.
pi_220620698
https://www.linkedin.com/(...)M-itMw33d-5Hi8Ti7NPs

Ik ben het hier wel mee eens. Het wordt eens tijd dat er wordt gestopt met het verdacht maken van de Nos. Zeker bij kanalen als NvdD. Voor je het weet krijg je een nog gestoordere gek dan Tarik Z voor de deur daar. En krijg je Breivik taferelen.
pi_220620711
VVD, FvD, JA21 en de PVV hebben in de laatste peiling 69 zetels. Hoe snel zal dit experiment van een kabinet vallen voor kabinet Yesilgoz 1 2
pi_220620759
quote:
Even wachten tot ze in overtreding op een ander of nieuw punt zijn. Dan kunnen ze naar de uitzet-hubs.
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:10 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Je zou die lastenverzwaring ook ergens kunnen leggen ipv de particulier.
Ja. Alle andere landen om ons heen lossen dat anders op. Maar hier kan het niet want regels tijdens een lopend jaar. :')

Dat is gewoon onwil hoor.
Als de nood aan de man is, is er veel meer mogelijk.
pi_220620773
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 16:25 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Even wachten tot ze in overtreding op een ander of nieuw punt zijn. Dan kunnen ze naar de uitzet-hubs.
[..]
Ja. Alle andere landen om ons heen lossen dat anders op. Maar hier kan het niet want regels tijdens een lopend jaar. :')

Dat is gewoon onwil hoor.
Als de nood aan de man is, is er veel meer mogelijk.
Landen om ons heen doen vooral extreem dom door de accijns op bezine te verlagen, misschien wel het allerdomste wat je nu kunt doen. Zelfs niks doen getuigt van 1000x meer verstand.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 16:45:22 ]
pi_220620810
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toch wel interessant dat je op het internet leest dat dit kabinet nu al wordt afgekraakt terwijl het pas een paar weken zit.
  maandag 20 april 2026 @ 16:46:17 #155
-1 #ANONIEM
pi_220620834
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:40 schreef Ambtenaar030 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toch wel interessant dat je op het internet leest dat dit kabinet nu al wordt afgekraakt terwijl het pas een paar weken zit.
Het kabinet wordt natuurlijk vooral afgekraakt op een heel slecht regeerakkoord en vervolgens een aantal zeer onhandige handelingen in beide Kamers.
  maandag 20 april 2026 @ 16:47:47 #156
379097 Kowloon
pi_220620840
Uit de NRC:
quote:
Promoveren was in het hoger beroepsonderwijs tot een aantal jaar geleden niet mogelijk. Sinds 2023 loopt een proef om een zogenoemd Professional Doctorate-traject te doorlopen, vergelijkbaar met het PhD-traject op de universiteit.

[..]

In een commissiedebat begin deze maand reageerde de VVD kritisch op het voornemen. Tweede Kamerlid Martin de Beer vindt het plan „prematuur” omdat de PD-proef nog loopt. Daarnaast zei hij geen meerwaarde in de titel te zien en bang te zijn voor „titelinflatie”.
Wel grappig dat een partij die doorgaans niet zoveel op heeft met waarheidsvinding zich nu ineens druk maakt over het vermeend (lees: totaal niet onderbouwd) afnemen van de waarde van een academische titel.
  maandag 20 april 2026 @ 16:52:20 #157
512114 Ambtenaar030
pi_220620859
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het kabinet wordt natuurlijk vooral afgekraakt op een heel slecht regeerakkoord en vervolgens een aantal zeer onhandige handelingen in beide Kamers.
Mwahhh ik lees in sommige contreien al meer kritiek dan het kabinet Schoof kreeg. Het zijn ook dezelfde mensen die maar al te graag willen benadrukken dat Rob Jetten homoseksueel is of daar "grappen" (zie beledigingen) over maken.
  maandag 20 april 2026 @ 16:53:02 #158
470039 Firuze60
pi_220620860
Commissaris van de koning in Groningen doet aangifte tegen Farmers Defence Force

quote:
Intimidatie De actiegroep dreigde met „oorlog” tegen de provinciale BBB-fractie als zij niet terugkomt op haar steun voor de mogelijke onteigening van een boerenbedrijf. Volgens René Paas ondermijnt FDF daarmee de democratie.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)fence-force-a4925933

Even wat achtergrond daarvan

https://rtvzulthe.nl/nieu(...)tum-gesteld-aan-bbb/

en

quote:
BBB-fractievoorzitter Bas Wiegmans noemt de situatie heel moeilijk. Waar de partij eerder begrip had vanwege het belang van waterveiligheid, speelt nu ook natuurontwikkeling mee. In het coalitieakkoord 2025-2027 staat juist dat gedwongen uitkoop voor natuurontwikkeling niet aan de orde is.
https://rtvzulthe.nl/nieu(...)grond-bij-boerakker/

Kan zo'n boer nog in hoger beroep tegen het besluit van de Provinciale Staten?
  maandag 20 april 2026 @ 16:54:43 #159
510620 PieterDeRijcke
pi_220620872
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:52 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Mwahhh ik lees in sommige contreien al meer kritiek dan het kabinet Schoof kreeg. Het zijn ook dezelfde mensen die maar al te graag willen benadrukken dat Rob Jetten homoseksueel is of daar "grappen" (zie beledigingen) over maken.
Nou, dat maakt veel mensen geen zak uit. Met wie hij het bed deelt.

Maar die gesponsorde suitsupply tiktok filmpjes vind ik wel een klacht waard.
  maandag 20 april 2026 @ 16:55:18 #160
13309 nostra
ask why
pi_220620879
quote:
10s.gif Op maandag 20 april 2026 16:47 schreef Kowloon het volgende:
Uit de NRC:
[..]
Wel grappig dat een partij die doorgaans niet zoveel op heeft met waarheidsvinding zich nu ineens druk maakt over het vermeend (lees: totaal niet onderbouwd) afnemen van de waarde van een academische titel.
Het is natuurlijk ook een belachelijk plan.

Zie ook NWS / OCW wil doctorsgraad op hbo faciliteren
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 16:55:59 #161
13309 nostra
ask why
pi_220620885
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:52 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Mwahhh ik lees in sommige contreien al meer kritiek dan het kabinet Schoof kreeg. Het zijn ook dezelfde mensen die maar al te graag willen benadrukken dat Rob Jetten homoseksueel is of daar "grappen" (zie beledigingen) over maken.
Dan moet je je algo toch wat beter trainen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 16:58:57 #162
512114 Ambtenaar030
pi_220620908
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:53 schreef Firuze60 het volgende:
Commissaris van de koning in Groningen doet aangifte tegen Farmers Defence Force
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)fence-force-a4925933

Even wat achtergrond daarvan

https://rtvzulthe.nl/nieu(...)tum-gesteld-aan-bbb/

en
[..]
https://rtvzulthe.nl/nieu(...)grond-bij-boerakker/

Kan zo'n boer nog in hoger beroep tegen het besluit van de Provinciale Staten?
Ben benieuwd of hier wat mee gaat gebeuren. Als een Wierd Duk tot een "figuurlijke opstand" mag oproepen. Waarom deze persoon niet?
  maandag 20 april 2026 @ 16:59:32 #163
512114 Ambtenaar030
pi_220620915
quote:
10s.gif Op maandag 20 april 2026 16:55 schreef nostra het volgende:

[..]
Dan moet je je algo toch wat beter trainen.
Heey "bezorgde burgers" doen er ook toe.
  maandag 20 april 2026 @ 17:04:13 #164
470039 Firuze60
pi_220620935
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:58 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ben benieuwd of hier wat mee gaat gebeuren. Als een Wierd Duk tot een "figuurlijke opstand" mag oproepen. Waarom deze persoon niet?
Tja, figuurlijk 'oorlog' is dan juridisch neem ik aan. Vandaar mijn vraag, want die boer heeft misschien wel een punt.
  maandag 20 april 2026 @ 17:07:41 #165
-1 #ANONIEM
pi_220620959
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 16:55 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is natuurlijk ook een belachelijk plan.

Zie ook NWS / OCW wil doctorsgraad op hbo faciliteren
Ik zie niet in waarom het een belachelijk plan is, eigenlijk. Zo lang je de titel maar kunt onderscheiden van een universitaire titel. Een praktisch ingesteldere titel zou een verademing zijn tegenover het nu vooral op theorie gerichte promoveren.

Sterker: ik zou het prima vinden als een MBO'er ook op MBO niveau nog 1 of 2 jaar kan specialiseren en daarmee een soort titel kan halen die je voor of achter je naam kunt zetten. Waarom niet?
  maandag 20 april 2026 @ 17:12:07 #166
-1 #ANONIEM
pi_220620993
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 17:04 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Tja, figuurlijk 'oorlog' is dan juridisch neem ik aan. Vandaar mijn vraag, want die boer heeft misschien wel een punt.
Dat land wordt onteigend om water op te slaan, het gaat om een waterberging. Iedereen was het daar ook mee eens. Men werd pas boos toen bleek dat er ook een stukje natuur zou komen, omdat dat goed te combineren is met een waterberging.

https://dvhn.nl/groningen(...)artier-48911137.html

Dat BBB voor het grootste deel hier gewoon voor heeft gestemd, zou toch een signaal moeten zijn. Die waterberging is essentieel om de waterveiligheid in de provincie te garanderen. En het gaat om een voorstel om de Gedeputeerde Staten groen licht te geven een onteigeningsprocedure te starten als het niet lukt de benodigde grond te kopen. Dus proberen er uit te komen moet eerst.

De grond van de boerenfamilie is het laatste stukje van het beoogde waterbergingsgebied dat de provincie nog niet heeft verworven. Met alle overige landbouwers is ze al wel rond over aankoop.

Geen enkele partij vindt dit leuk, maar enkel PVV, FvD, PvhN en 4 van de 12 BBBers stemden tegen.


En nee, een beroep tegen een onteigening ivm waterveiligheid heeft geen zin, de overheid heeft dat recht gewoon.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 17:16:06 ]
  maandag 20 april 2026 @ 17:13:43 #167
13309 nostra
ask why
pi_220621003
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 17:07 schreef Hanca het volgende:
Ik zie niet in waarom het een belachelijk plan is, eigenlijk. Zo lang je de titel maar kunt onderscheiden van een universitaire titel. Een praktisch ingesteldere titel zou een verademing zijn tegenover het nu vooral op theorie gerichte promoveren.
Promoveren (i.e. onderzoek doen) is natuurlijk alleszins anders dan je theorie eigen maken. Sterker nog, het tegenovergestelde (al is het een randvoorwaarde). Dit levert gewoon weinig praktisch nut op, leidt inderdaad tot titelinflatie en post-hbo-specialisaties bestaan gewoon al.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 17:16:27 #168
379097 Kowloon
pi_220621026
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 16:55 schreef nostra het volgende:
Het is natuurlijk ook een belachelijk plan.

Zie ook NWS / OCW wil doctorsgraad op hbo faciliteren
De titels zijn niet eens hetzelfde, Professional Doctorate (PD) tegenover Doctor of Philisophy (PhD).
  maandag 20 april 2026 @ 17:17:51 #169
-1 #ANONIEM
pi_220621032
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 17:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Promoveren (i.e. onderzoek doen) is natuurlijk alleszins anders dan je theorie eigen maken. Sterker nog, het tegenovergestelde (al is het een randvoorwaarde). Dit levert gewoon weinig praktisch nut op, leidt inderdaad tot titelinflatie en post-hbo-specialisaties bestaan gewoon al.
Titelinflatie is prima, het is onzin waarom titels aan die paar theoretici moeten zijn voorbehouden. Zoals Letschert al zegt: Praktijkgericht onderzoek is van grote waarde om ons oplossingen te leveren voor maatschappelijke problemen, en is vaak direct toepasbaar voor bijvoorbeeld bedrijven.
https://nos.nl/artikel/26(...)rstitel-kunnen-halen
  maandag 20 april 2026 @ 17:17:51 #170
13309 nostra
ask why
pi_220621033
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 17:16 schreef Kowloon het volgende:

[..]
De titels zijn niet eens hetzelfde, Professional Doctorate (PD) tegenover Doctor of Philisophy (PhD).
Nee, het moest er nog eens bijkomen dat het dezelfde titels zouden worden.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 17:24:25 #171
470039 Firuze60
pi_220621095
quote:
Een praktijkgerichte PD ligt Gelten naar eigen zeggen veel beter dan een meer theoretische PhD. Dat met het voorstel van Letschert een titel in het verschiet ligt, geeft zijn werk weliswaar „een bepaalde erkenning”, maar het is juist het soort werk dat voor Gelten het verschil maakt. „Als PD’er zit je niet op een eiland, je staat met je voeten in de klei. Het is toepassingsgericht, dat past gewoon heel goed bij mij.”
https://www.nrc.nl/nieuws(...)tatieladder-a4925245

quote:
10s.gif Op maandag 20 april 2026 17:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, het moest er nog eens bijkomen dat het dezelfde titels zouden worden.
Bij de titels voor een master is dat al zo, geen onderscheid tussen een HBO-master of Universiteits-master.
  maandag 20 april 2026 @ 17:25:56 #172
379097 Kowloon
pi_220621103
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 17:13 schreef nostra het volgende:
Promoveren (i.e. onderzoek doen) is natuurlijk alleszins anders dan je theorie eigen maken. Sterker nog, het tegenovergestelde (al is het een randvoorwaarde).
Waar denk je dat het PD-traject uit bestaat? Juist ja, het doen van onderzoek naar de praktische toepassing van theoretische kennis.
  maandag 20 april 2026 @ 17:31:34 #173
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220621148
quote:
12s.gif Op maandag 20 april 2026 17:25 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Waar denk je dat het PD-traject uit bestaat? Juist ja, het doen van onderzoek naar de praktische toepassing van theoretische kennis.
Mwah, vanuit bestaande theoretische kaders doe je onderzoek om het wetenschappelijke corpus uit te breiden met nieuwe kennis.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 20 april 2026 @ 18:17:36 #174
13309 nostra
ask why
pi_220621453
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 17:24 schreef Firuze60 het volgende:
Een praktijkgerichte PD ligt Gelten naar eigen zeggen veel beter dan een meer theoretische PhD. Dat met het voorstel van Letschert een titel in het verschiet ligt, geeft zijn werk weliswaar „een bepaalde erkenning”, maar het is juist het soort werk dat voor Gelten het verschil maakt. „Als PD’er zit je niet op een eiland, je staat met je voeten in de klei. Het is toepassingsgericht, dat past gewoon heel goed bij mij.”
Ja, leuk voor Gelten dat hem dat heel goed past, maar als het hele onderwijs titels moet gaan faciliteren voor dat wat het beste past bij mensen, om het maar tangible te maken, wordt het allemaal wel wat diffuus. Hell, in mijn eigen vak zijn er twee titels (als enige land ter wereld volgens mij) wat aan geen hond uit te leggen is.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 18:21:04 #175
470039 Firuze60
pi_220621474
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 18:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, leuk voor Gelten dat hem dat heel goed past, maar als het hele onderwijs titels moet gaan faciliteren voor dat wat het beste past bij mensen, om het maar tangible te maken, wordt het allemaal wel wat diffuus. Hell, in mijn eigen vak zijn er twee titels (als enige land ter wereld volgens mij) wat aan geen hond uit te leggen is.
Maar het is toch logisch dat je na een masterstudie (dat ook onderzoek is) een vervolgstudie kunt doen die hetzelfde is, of je nu HBO of Uni master hebt gedaan.

En titels worden internationaal.
  maandag 20 april 2026 @ 18:21:54 #176
-1 #ANONIEM
pi_220621482
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 18:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, leuk voor Gelten dat hem dat heel goed past, maar als het hele onderwijs titels moet gaan faciliteren voor dat wat het beste past bij mensen, om het maar tangible te maken, wordt het allemaal wel wat diffuus. Hell, in mijn eigen vak zijn er twee titels (als enige land ter wereld volgens mij) wat aan geen hond uit te leggen is.
Er is behoefte aan mensen die een post-hbo halen, dus waarom zou je dat niet willen aanmoedigen?

Dat gepraat over 'titelinflatie', wat het enige argument tegen lijkt te zijn, komt echt uit een ivoren toren. Stel je voor dat je minder uniek wordt, met je titel...

Nogmaals: zo snel mogelijk ook een MBO titel invoeren.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 18:22:18 ]
  maandag 20 april 2026 @ 18:27:25 #177
480553 Kickinalfa
pi_220621528
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Midden in een jaar? Hoe dan? Hou je rekening met uitvoerbaarheid?
De meeste belastingen kunnen alleen per 1/1 worden gewijzigd.
Ik zou het graag anders zien, maar zo simpel is het niet. Er worden trouwens ook bedrijfsregelingen aangepast: de startersregeling wordt afgeschaft en de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek versoberd, maar dat kan beide pas per 1/1/27.

Verder: als de bedrijven de kilometervergoeding daadwerkelijk omhoog doen, kost hen dat natuurlijk geld.
Er is vast wel iets beters te bedenken dan boodschappen duurder maken zodat vrachtwagens wegenbelastingvrij gemaakt kunnen worden.
  maandag 20 april 2026 @ 18:29:07 #178
13309 nostra
ask why
pi_220621541
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 18:21 schreef Hanca het volgende:
Er is behoefte aan mensen die een post-hbo halen, dus waarom zou je dat niet willen aanmoedigen?

Dat gepraat over 'titelinflatie', wat het enige argument tegen lijkt te zijn, komt echt uit een ivoren toren. Stel je voor dat je minder uniek wordt, met je titel...

Dat is wel een beetje in tegenspraak met elkaar, niet? Enerzijds mensen willen aanmoedigen door (het creëren van) een titel, anderzijds mensen met een titel niet zoveel waarde laten hechten aan die titel. Titelnivellering is het dan meer, de sterkste schouders moeten maar een beetje pas op de plaats maken en de wat mindere goden kunstmatig hun cv oppimpen. Het is net de FIFA Peace Prize.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 18:30:53 #179
-1 #ANONIEM
pi_220621558
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 18:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is wel een beetje in tegenspraak met elkaar, niet? Enerzijds mensen willen aanmoedigen door (het creëren van) een titel, anderzijds mensen met een titel niet zoveel waarde laten hechten aan die titel. Titelnivellering is het dan meer, de sterkste schouders moeten maar een beetje pas op de plaats maken en de wat mindere goden kunstmatig hun cv oppimpen. Het is net de FIFA Peace Prize.
Een titel wordt echt niet waardeloos. Maar ook mensen die niet puur theoretisch uitblinken krijgen een kans op een titel.
  maandag 20 april 2026 @ 18:32:26 #180
-1 #ANONIEM
pi_220621571
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:27 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Er is vast wel iets beters te bedenken dan boodschappen duurder maken zodat vrachtwagens wegenbelastingvrij gemaakt kunnen worden.
Dat vind ik eigenlijk de allerslimste beslissing, de wegenbelasting voor vrachtwagens afschaffen. En als jij een betere, per 1/7 in te voeren, dekking weet houden politieke partijen zich aanbevolen.
  maandag 20 april 2026 @ 18:35:08 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220621584
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat vind ik eigenlijk de allerslimste beslissing, de wegenbelasting voor vrachtwagens afschaffen. En als jij een betere, per 1/7 in te voeren, dekking weet houden politieke partijen zich aanbevolen.
wat is een vrachtwagen ?/
wat is een bestelbus
iedere bus , iedere vrachtwagen , iedere bestelauto ?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 20 april 2026 @ 18:35:39 #182
470039 Firuze60
pi_220621589
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een titel wordt echt niet waardeloos. Maar ook mensen die niet puur theoretisch uitblinken krijgen een kans op een titel.
Niks mis met vakdiploma's.
  maandag 20 april 2026 @ 18:35:49 #183
13309 nostra
ask why
pi_220621590
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een titel wordt echt niet waardeloos. Maar ook mensen die niet puur theoretisch uitblinken krijgen een kans op een titel.
Je blijft wetenschappelijk maar verwarren met theoretisch. Eerder geloofde je ook al dat je gym halen een kwestie was van goed kunnen stampen. Een doctoraat vereist gewoon een bepaald conceptueel denkvermogen, doorzettingsvermogen, originele onderzoeksvaardigheden enzovoorts. Theorie en methodologie zijn de bouwstenen daarvoor, niet het meetinstrument. Waarom moet iedereen per se een plakkertje hebben, omdat hij/zij ook "iets" kan?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 18:37:18 #184
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220621597
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een titel wordt echt niet waardeloos. Maar ook mensen die niet puur theoretisch uitblinken krijgen een kans op een titel.
er is geen enkele relatie tussen een titel en een inkomen
stikt van de straatarme drs mensen

mijn broer heeft als basis een paar jaar LTS en is dubbel en dwars milljonair
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 20 april 2026 @ 18:39:51 #185
470039 Firuze60
pi_220621611
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 18:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Je blijft wetenschappelijk maar verwarren met theoretisch. Eerder geloofde je ook al dat je gym halen een kwestie was van goed kunnen stampen. Een doctoraat vereist gewoon een bepaald conceptueel denkvermogen, doorzettingsvermogen, originele onderzoeksvaardigheden enzovoorts. Theorie en methodologie zijn de bouwstenen daarvoor, niet het meetinstrument. Waarom moet iedereen per se een plakkertje hebben, omdat hij/zij ook "iets" kan?
Mijn tandarts begon op de Mavo, toen de Havo, toen VWO, toen Uni. Mijn broer werd bouwkundig ingenieur, Mavo, Havo, HTS, TU. Dus waarom niet van (post) master HBO naar PD?
  maandag 20 april 2026 @ 18:39:51 #186
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220621612
Een minderwaardigheidscomplex los je niet op door de lat weg te halen.

Niet iedereen beschikt over hetzelfde cognitieve bereik. En dat is geen aanval, dat is realiteit. Maar in plaats van dat onder ogen te zien, zijn we collectief gaan doen alsof verschillen niet bestaan.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 20 april 2026 @ 18:40:27 #187
-1 #ANONIEM
pi_220621614
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 18:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Je blijft wetenschappelijk maar verwarren met theoretisch. Eerder geloofde je ook al dat je gym halen een kwestie was van goed kunnen stampen.
Dat zijn 100% niet mijn woorden, ik heb gymnasium gehaald zonder ooit een keer te stampen. Mijn dochter zit nu in het 2e van TTO gymnasium en heeft nog geen enkele dag meer dan 2 uur aan huiswerk besteed.

quote:
Een doctoraat vereist gewoon een bepaald conceptueel denkvermogen, doorzettingsvermogen, originele onderzoeksvaardigheden enzovoorts. Theorie en methodologie zijn de bouwstenen daarvoor, niet het meetinstrument. Waarom moet iedereen per se een plakkertje hebben, omdat hij/zij ook "iets" kan?
Waarom moet een titel zijn voorbehouden aan mensen met net die ene vaardigheid? Is die meer waard dan andere vaardigheden? Dat waag ik sterk te betwijfelen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 18:41:11 ]
  maandag 20 april 2026 @ 18:42:52 #188
-1 #ANONIEM
pi_220621628
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:39 schreef Perrin het volgende:
Een minderwaardigheidscomplex los je niet op door de lat weg te halen.

Niet iedereen beschikt over hetzelfde cognitieve bereik. En dat is geen aanval, dat is realiteit. Maar in plaats van dat onder ogen te zien, zijn we collectief gaan doen alsof verschillen niet bestaan.
Een meerderwaardigheidscomplex los je blijkbaar ook niet op. Niemand heeft het over een lagere lat, maar over een andere lat. Een lat die de meeste universitair afgestudeerden nooit zullen halen. Andere vaardigheden, geen hogere of lagere.
  maandag 20 april 2026 @ 18:45:11 #189
492539 MoreDakka
pi_220621643
Wat een slap gelul allemaal weer. We hebben allemaal de gevolgen van diploma-inflatie gezien, dan er nog een schepje bovenop doen slaat nergens op. Stoppen met die proef en er niet meer over nadenken.
  maandag 20 april 2026 @ 18:45:33 #190
480553 Kickinalfa
pi_220621648
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat vind ik eigenlijk de allerslimste beslissing, de wegenbelasting voor vrachtwagens afschaffen. En als jij een betere, per 1/7 in te voeren, dekking weet houden politieke partijen zich aanbevolen.
Voer een tolvignet in voor buitenlandse kentekens, vraag 35 euro per schip wat in Rotterdam aanmeert, verhoog het btw tarief op antiek etc.
Wat we nu doen is de pijn van de hoge benzineprijzen afwentelen op particulieren die al de pijn voelen te confronteren met nog meer lastenverzwaring.

Als je een deel van het bedrijfsleven wilt compenseren dan haal je het geld maar ergens uit het bedrijfsleven.

En ja we hadden niks anders hoeven verwachten van Jetten.
  maandag 20 april 2026 @ 18:46:10 #191
470039 Firuze60
pi_220621650
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:45 schreef MoreDakka het volgende:
Wat een slap gelul allemaal weer. We hebben allemaal de gevolgen van diploma-inflatie gezien, dan er nog een schepje bovenop doen slaat nergens op. Stoppen met die proef en er niet meer over nadenken.
'Life Long Learning' ook maar afschaffen dan?
  maandag 20 april 2026 @ 18:47:00 #192
-1 #ANONIEM
pi_220621655
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 18:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Voer een tolvignet in voor buitenlandse kentekens, vraag 35 euro per schip wat in Rotterdam aanmeert, verhoog het btw tarief op antiek etc.
De haven die al het meest lijdt onder deze hoge benzineprijzen nog meer pijn doen (de eerste 2 maatregelen raken vooral de haven)? Je bent duidelijk geen minister van economische zaken...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 18:47:21 ]
  maandag 20 april 2026 @ 18:49:06 #193
492539 MoreDakka
pi_220621666
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 18:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
De haven die al het meest lijdt onder deze hoge benzineprijzen nog meer pijn doen (de eerste 2 maatregelen raken vooral de haven)? Je bent duidelijk geen minister van economische zaken...
De burger daarentegen nog meer pijn doen door accijnsverhogingen is geen probleem natuurlijk.
  maandag 20 april 2026 @ 18:51:54 #194
-1 #ANONIEM
pi_220621685
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De burger daarentegen nog meer pijn doen door accijnsverhogingen is geen probleem natuurlijk.
Nogmaals: geef maar een andere dekking die per 1/7 kan worden ingevoerd...
  maandag 20 april 2026 @ 18:58:08 #195
463507 De_Verschoppeling
pi_220621719
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 17:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Promoveren (i.e. onderzoek doen) is natuurlijk alleszins anders dan je theorie eigen maken. Sterker nog, het tegenovergestelde (al is het een randvoorwaarde). Dit levert gewoon weinig praktisch nut op, leidt inderdaad tot titelinflatie en post-hbo-specialisaties bestaan gewoon al.
Hier ben ik het wel mee eens, maar deze discussie komt dan eigenlijk een beetje te laat op gang.

De PhD-titel is de laatste decenia sowieso al behoorlijk aan inflatie onderhevig. Tegenwoordig is het heel erg gemakkelijk om als buitenpromovendus op toegepast onderzoek een papiertje op te halen. Als je nu bijvoorbeeld op de Technische Universiteiten gaat rondkijken wordt het merendeel van het toegepast onderzoek van PhD-ers gesponsord door multinationals en bedrijven. Een groot deel van de onderzoeksprojecten wordt opgezet met een pasklare onderzoeksvraag, een deel overheidssubsidie, en een groot deel aan in-kind bijdrages uit het bedrijfsleven. In de biomedische wereld is er een hele industrie opgetuigd om in een grote onderzoeksgroepen labwerk en onderzoek te doen en als klein radartje in dat geheel te publiceren en te promoveren.

Ook is het volstrekt normaal om je begeleiding te krijgen vanuit het bedrijfsleven, en niet van jouw promotor. Er zijn zat promotoren met tientallen PhD-ers voor wie het schier onmogelijk is ze allemaal gedegen te begeleiden. Die druk is dusdanig hoog dat de Ius promovendi tegenwoordig ook maar bij assistent/associate-professors en docenten wordt gelegd.

Dus ook aan de universiteit kun je in veel gevallen al vragen zetten bij hoe onafhankelijk en origineel het onderzoek van een promovendus nu eigenlijk is. En hoe onafhankelijk al het onderzoek aan de universiteiten nu daadwerkelijk is. En in welke mate promotietrajecten verworden zijn tot een melkkoe voor de universiteiten. Sterker nog, bij sommige faculteiten aan de universiteit kun je jezelf afvragen of het eigenlijk niet veredelde HBO-studies zijn met dito docenten en promovendi.

Dit neemt niet weg dat al dit toegepaste onderzoek zeer nuttig is voor Nederland. Of dit nu op academisch of HBO-niveau gebeurd.

.
  maandag 20 april 2026 @ 19:02:36 #196
470039 Firuze60
pi_220621749
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er is geen enkele relatie tussen een titel en een inkomen
stikt van de straatarme drs mensen

mijn broer heeft als basis een paar jaar LTS en is dubbel en dwars milljonair
Genoeg ongeschoolde rijken inderdaad, maar dat was het onderwerp niet.
  maandag 20 april 2026 @ 19:03:36 #197
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220621761
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 14:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
De maatregelen hadden altijd betaald moeten worden, ruimte voor bezuinigen is er gewoon echt niet meer, dus een lastenverzwaring was onvermijdelijk en dan is dit geen onlogische (omdat hij ook midden in een jaar in te voeren is).
Dan is het toch een broekzak vestzak verhaal..
Je betaalt minder voor je mobiliteit (direct/indirect) maar voor je pils of whisky betaal je meer.

Management by excel.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  maandag 20 april 2026 @ 19:10:45 #198
-1 #ANONIEM
pi_220621825
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 19:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dan is het toch een broekzak vestzak verhaal..
Je betaalt minder voor je mobiliteit (direct/indirect) maar voor je pils of whisky betaal je meer.

Management by excel.
Bedrijven vallen minder snel om, transport blijft bestaan. Dat was het belangrijkste doel. Die paar euro meer voor een tank rechtvaardigen geen grote maatregelen.
  maandag 20 april 2026 @ 19:15:15 #199
13309 nostra
ask why
pi_220621867
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 18:40 schreef Hanca het volgende:
Dat zijn 100% niet mijn woorden, ik heb gymnasium gehaald zonder ooit een keer te stampen. Mijn dochter zit nu in het 2e van TTO gymnasium en heeft nog geen enkele dag meer dan 2 uur aan huiswerk besteed.
Dat het (kunnen) halen een kwestie was van dom leervermogen dan, om me beter uit te drukken.

quote:
Waarom moet een titel zijn voorbehouden aan mensen met net die ene vaardigheid? Is die meer waard dan andere vaardigheden?
Ja, op dat vakgebied wel. Dat is het hele concept van een uni. Dat maakt je uiteindelijk niet meer of minder waard als mens, of zelfs in je verdienvermogen in de echte wereld, dat zijn weer twee totaal andere werelden.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 19:22:11 #200
470039 Firuze60
pi_220621912
quote:
12s.gif Op maandag 20 april 2026 19:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat het (kunnen) halen een kwestie was van dom leervermogen dan, om me beter uit te drukken.
[..]
Ja, op dat vakgebied wel. Dat is het hele concept van een uni. Dat maakt je uiteindelijk niet meer of minder waard als mens, of zelfs in je verdienvermogen in de echte wereld, dat zijn weer twee totaal andere werelden.
Mag jij nogmaals uitleggen wat het verschil is om via een langere leerroute hetzelfde einddiploma en titel te halen? De eisen zijn toch gelijk?
  maandag 20 april 2026 @ 19:30:12 #201
470039 Firuze60
pi_220621962
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 19:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dan is het toch een broekzak vestzak verhaal..
Je betaalt minder voor je mobiliteit (direct/indirect) maar voor je pils of whisky betaal je meer.

Management by excel.
Dat is dan weer in het kader van een gezondere leefstijl adviseren en bespaart hopelijk ziektekosten. (D66 programma)
  maandag 20 april 2026 @ 19:43:26 #202
274656 Jojoke
pi_220622108
quote:
Groep Markuszower begint nieuwe partij, Rita Verdonk sluit zich aan

De leden van de Groep Markuszower beginnen een nieuwe partij die ze De Nederlandse Alliantie (DNA) noemen. Rita Verdonk sluit erbij aan, heeft de groep afgesplitste PVV-Kamerleden bekendgemaakt.
https://www.ad.nl/politie(...)-zich-aan~ad27c15c1/

Verdonk is een beetje vergane glorie, dus ze moeten wel met iets beters gaan komen. Maar, de naam De Nederlandse Alliantie en daarmee de afkorting DNA is best slim.
  maandag 20 april 2026 @ 19:46:06 #203
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220622148
Whehe, Rita en Mona in een partij, wat kan er misgaan?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 20 april 2026 @ 19:49:40 #204
99238 Tomatenboer
pi_220622212
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 19:43 schreef Jojoke het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/politie(...)-zich-aan~ad27c15c1/

Verdonk is een beetje vergane glorie, dus ze moeten wel met iets beters gaan komen. Maar, de naam De Nederlandse Alliantie en daarmee de afkorting DNA is best slim.
Oh god, dat wordt natuurlijk de volgende partij waar debiel Nederland massaal achteraan loopt.

Het houdt niet op, niet vanzelf…..

[ Bericht 0% gewijzigd door Tomatenboer op 20-04-2026 21:02:33 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 20 april 2026 @ 19:50:39 #205
-1 #ANONIEM
pi_220622238
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 19:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Oh god, dat wordt natuurlijk de volgende partij waar debiel Nederland massaal achterna loopt.

Het houdt niet op, niet vanzelf…..
Laat ze lekker versplinterd zijn en blijven.
  maandag 20 april 2026 @ 20:05:46 #206
288731 kalinhos
pi_220622461
DNA is precies wat nog niet aanwezig was op rechts, een partij rechts van de VVD maar waar je wel mee kan samenwerken itt Wilders!

Ik kan me niet voorstellen dat dit fout gaat
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  maandag 20 april 2026 @ 20:11:50 #207
274656 Jojoke
pi_220622532
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 20:05 schreef kalinhos het volgende:
DNA is precies wat nog niet aanwezig was op rechts, een partij rechts van de VVD maar waar je wel mee kan samenwerken itt Wilders!

Ik kan me niet voorstellen dat dit fout gaat
Famous last words :D
  maandag 20 april 2026 @ 21:11:53 #208
480553 Kickinalfa
pi_220622928
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 19:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Oh god, dat wordt natuurlijk de volgende partij waar debiel Nederland massaal achteraan loopt.

Het houdt niet op, niet vanzelf…..
Nee joh, niemand gaat op dergelijke vergane glorie stemmen.
Kan zo bij TON of BVNL of van Haga.
  maandag 20 april 2026 @ 21:14:17 #209
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220622945
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 13:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Wel leuk voor de gepensioneerden, zieken en mantelzorgers enzo dat alleen mensen met een baas een hogere km vergoeding krijgen.
Maatregelen zijn oude wijn in nieuw opgeleukte zakken.
Sws zijn de maatregelen wmb nog niet eens een doekje voor het bloeden.

Ondersteuning van/voor energiearmoede was reeds het budget en vreemd dat ze het weer opvoeren of dat nieuwe hulp is. Idem met 23 kilometervergoeding naar 25ct voor werkenden, wordt het afwachten of werkgevers dat zouden moeten ophoesten dan ook ook willen betalen.

Of en in welke mate een paar honderd euro korting op wegenbelasting (voor bedrijfsauto's) zoden aan de dijk zet met dat zij per voertuig ca ¤800 meerkosten aan brandstof hebben, is als vraag 'm beantwoorden.

Maar goed we kennen het ("groendenkende") kabinet weer met onder het mom van steun, weer wat meer elektrische auto's te gaan promoten die maar moeten zien hoe ze de energie krijgen (betaald).
Dat die auto's veel te duur zijn en nauwelijks (laad)plek hebben bij/voor lagere modaal inkomens, is dan een detail. Verder iets met elektraprijzen die immers gekoppeld zijn met dure brandstof elders.

Goed dat de vissers hopelijk wat meer lucht en daarmee zin krijgen om weer te gaan uitvaren, Nu denk ik dat de ¤25M onvoldoende is - voor die ca 500 schepen - om de haven mee uit te komen.

Tragikomisch blijft dat en-passant de startersaftrek per 2027 vervalt (hoppa voor de staatskas ca ¤200M extra) en de alcoholaccijns (eerder in 2024, al met 8,4%) opnieuw met inflatie nog meer (extra?) omhoog gaat. Best niet zo "grappig" omdat inflatie mede veroorzaakt wordt door juist toename van belasting en dus als eigen windmolen daarmee stijgt.

En tout cas, zullen de maatregelen nauwelijks iets doen maar kan het "kabinet" zeggen dat ze wel wat doen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 20 april 2026 @ 21:21:51 #210
13309 nostra
ask why
pi_220622982
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 21:11 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Nee joh, niemand gaat op dergelijke vergane glorie stemmen.
Kan zo bij TON of BVNL of van Haga.
BVNL is Van Haga.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 21:44:46 #211
510620 PieterDeRijcke
pi_220623111
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 19:43 schreef Jojoke het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/politie(...)-zich-aan~ad27c15c1/

Verdonk is een beetje vergane glorie, dus ze moeten wel met iets beters gaan komen. Maar, de naam De Nederlandse Alliantie en daarmee de afkorting DNA is best slim.
Zie hier waarom rechts nooit echt groot gaat worden in NL. Wel in aantal stemmen. Maar zo verdeeld dat er tig partijen en partijtjes zijn met straks allemaal zetels. Dat er geen blok is.

Dat doet PN veel en veel beter.
Van die eventueel nieuwe PvdA partij van Rob Oudkerk ga je nooit meer wat horen.

PN slokt partijen op, in plaats van er 3 nieuwe als concurrent bij te maken.
  maandag 20 april 2026 @ 21:44:58 #212
-1 #ANONIEM
pi_220623114
quote:
12s.gif Op maandag 20 april 2026 19:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat het (kunnen) halen een kwestie was van dom leervermogen dan, om me beter uit te drukken.
Nogmaals: zo heb ik me nooit over het vwo of het gymnasium uitgedrukt. Je verwart me met iemand anders.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ik gezegd heb dat het te simpel is geworden om alleen met leren het vwo te halen, dat daar de unieke vaardigheden te veel ondergesneeuwd zijn geraakt de laatste jaren. En dat dat dus niet de bedoeling is, omdat dat het unieke van het vwo weg haalt.

quote:
Ja, op dat vakgebied wel. Dat is het hele concept van een uni. Dat maakt je uiteindelijk niet meer of minder waard als mens, of zelfs in je verdienvermogen in de echte wereld, dat zijn weer twee totaal andere werelden.
Juist daarom moet iemand die in praktische dingen uit blinkt ook een titel kunnen halen. Niets met verdienvermogen, maar met belonen en aanmoedigen van uitblinken te maken. En die uitblinkende HBOers hebben dan vaardigheden die de univeristair afgestudeerden niet hebben en kunnen halen. Nogmaals: een andere lat, geen lagere.
  maandag 20 april 2026 @ 21:56:09 #213
13309 nostra
ask why
pi_220623204
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 21:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nogmaals: zo heb ik me nooit over het vwo of het gymnasium uitgedrukt. Je verwart me met iemand anders.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 18:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Aan de alfa kant? Ja, dan kom je een heel eind met vrij dom leervermogen.
quote:
Juist daarom moet iemand die in praktische dingen uit blinkt ook een titel kunnen halen. Niets met verdienvermogen, maar met belonen en aanmoedigen van uitblinken te maken. En die uitblinkende HBOers hebben dan vaardigheden die de univeristair afgestudeerden niet hebben en kunnen halen. Nogmaals: een andere lat, geen lagere.
Je kan ook gewoon summa cum laude afstuderen aan veel hogescholen. Ik ben het met je eens dat praktisch geschoolden veel meer waardering verdienen - zowel qua aanzien als in geld - maar door dit soort acties vergroot je mijns inziens die kloof alleen maar, door een surrogaat-papiertje als wortel voor te houden. Want "ik", "mijn zoon" móet presteren en vooral bovengemiddeld zijn. En dan i.c. ook nog voor veelal helemaal niet de praktische vakmens, die zit op het mbo.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 21:58:53 #214
510620 PieterDeRijcke
pi_220623218
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 21:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist daarom moet iemand die in praktische dingen uit blinkt ook een titel kunnen halen. Niets met verdienvermogen, maar met belonen en aanmoedigen van uitblinken te maken. En die uitblinkende HBOers hebben dan vaardigheden die de univeristair afgestudeerden niet hebben en kunnen halen. Nogmaals: een andere lat, geen lagere.
Lol

Ik heb bij mn wo rechtenstudie heel wat meer praktijk gehad dan mijn partner met hbo bedrijfskundige informatica. :D

Denk dat het allemaal niet meer zo zwart wit is met uitblinken in 'praktische dingen'. Whatever that may be.
  maandag 20 april 2026 @ 22:01:29 #215
510620 PieterDeRijcke
pi_220623239
Ff wat anders: dit had toch een linkse partij aan de orde moeten stellen. Als oppositie zijnde.
In plaats van FvD-Pepijn.

Wat dat betreft geef ik @Klopkoek gewoon zijn waardering.
twitter
  maandag 20 april 2026 @ 22:05:11 #216
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220623267
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 19:43 schreef Jojoke het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/politie(...)-zich-aan~ad27c15c1/

Verdonk is een beetje vergane glorie, dus ze moeten wel met iets beters gaan komen. Maar, de naam De Nederlandse Alliantie en daarmee de afkorting DNA is best slim.
Geeft ook helemaal geen verkeerde associaties, natuurlijk, dit soort namen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 20 april 2026 @ 22:05:38 #217
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220623270
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 19:46 schreef -XOR- het volgende:
Whehe, Rita en Mona in een partij, wat kan er misgaan?
We zullen de krop sla maar weer uit het vet halen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 20 april 2026 @ 22:05:40 #218
-1 #ANONIEM
pi_220623271
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 21:56 schreef nostra het volgende:

[..]
[..]
[..]
Je kan ook gewoon summa cum laude afstuderen aan veel hogescholen. Ik ben het met je eens dat praktisch geschoolden veel meer waardering verdienen - zowel qua aanzien als in geld - maar door dit soort acties vergroot je mijns inziens die kloof alleen maar, door een surrogaat-papiertje als wortel voor te houden. Want "ik", "mijn zoon" móet presteren en vooral bovengemiddeld zijn. En dan i.c. ook nog voor veelal helemaal niet de praktische vakmens, die zit op het mbo.
Ah, je hebt het nu specifiek over alleen de klassieke talen. Ja, daar kom je een heel eind met alleen dom leren. Dat is een beetje de basis onder een taal leren.

En het ging toen over het ultieme bewijs dat je niet hoeft te snappen wat je zegt als je gymnasium hebt gedaan: Baudet zijn latijn lijkt gramaticaal nergens op en in zijn beroemde 'Uil van Minerva' toespraak zaten allemaal referenties naar boeken waaruit duidelijk bleek dat hij van die boeken geen woord gesnapt had.


En dat laatste: daarom dus ook de mogelijkheid tot een titel halen op het MBO, wat mij betreft. Specialiseren, uitblinken, binnen HBO en MBO moeten we aanmoedigen, ipv iedereen naar de universiteit jagen wat de afgelopen 30 jaar het beleid van de overheid was. En dat aanmoedigen om juist uit te blinken op MBO en HBO doe je door een zichtbaar teken. Als je zegt dat dat zichtbare teken van die letters bij je naam niet zouden aanmoedigen, schaf ze dan bij universiteiten ook af.
  maandag 20 april 2026 @ 22:07:50 #219
510620 PieterDeRijcke
pi_220623287
quote:
18s.gif Op maandag 20 april 2026 22:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Geeft ook helemaal geen verkeerde associaties, natuurlijk, dit soort namen.
Ik vind het wel veel Nederland de laatste tijd:
Progressief Nederland.
Nederlandse alliantie.

Straks kunnen we al die Nederlandse vlaggen niet meer onderscheiden.

  maandag 20 april 2026 @ 22:08:30 #220
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220623293
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 22:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik vind het wel veel Nederland de laatste tijd:
Progressief Nederland.
Nederlandse alliantie.

Straks kunnen we al die Nederlandse vlaggen niet meer onderscheiden.

[ afbeelding ]
Och de meeste van die engnek partijen kiezen toch voor de Prinsenvlag.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 20 april 2026 @ 22:08:59 #221
510620 PieterDeRijcke
pi_220623294
Maar ja. Wie vertegenwoordigt dan het echte Nederland.
  maandag 20 april 2026 @ 22:09:13 #222
492539 MoreDakka
pi_220623296
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nogmaals: geef maar een andere dekking die per 1/7 kan worden ingevoerd...
Geen extra verhoging defensiebudget. Kan ook meteen die belachelijke belastingverhoging er af die kafkaesque als 'vrijheidsbijdrage' wordt bestempeld.

De overheid moet minder uitgeven, niet NOG meer binnen proberen te halen.
  maandag 20 april 2026 @ 22:12:12 #223
510620 PieterDeRijcke
pi_220623316
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:09 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Geen extra verhoging defensiebudget. Kan ook meteen die belachelijke belastingverhoging er af die kafkaesque als 'vrijheidsbijdrage' wordt bestempeld.

De overheid moet minder uitgeven, niet NOG meer binnen proberen te halen.
Defensie, Geopolitiek en Oekraïne.
Technische mutatie 6 miljard Oekraïne.



Maar het is gewoon gelul dat het niet tijdens een loopjaar kan. Onder druk is alles vloeibaar. Alleen willen sommigen het niet.
  maandag 20 april 2026 @ 22:16:55 #224
13309 nostra
ask why
pi_220623346
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:09 schreef MoreDakka het volgende:
Geen extra verhoging defensiebudget. Kan ook meteen die belachelijke belastingverhoging er af die kafkaesque als 'vrijheidsbijdrage' wordt bestempeld.

De overheid moet minder uitgeven, niet NOG meer binnen proberen te halen.
Nou ja, defensie is nu juist net wél één van de taken van de overheid.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 22:20:34 #225
492539 MoreDakka
pi_220623376
quote:
12s.gif Op maandag 20 april 2026 22:16 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, defensie is nu juist net wél één van de taken van de overheid.
Allicht, maar zomaar het budget lukraak omhoog gooien omdat Donald Trump dat zegt vind ik een gotspe. Er zit geen plan achter. Ik zou juist hier meer Europese samenwerking willen zien, een soort Europees verband waar elk land dan haar eigen kracht in kan brengen. Voor zoiets zou ik een verhoging van het budget wel zien zitten, om dan heel gericht in te zetten voor een vliegdekschip of whatever we dan nodig zouden hebben.

De EU is krachtig als we de vrije markt en vrije handel in kunnen zetten als blok, dat moet ook gelden voor de militaire macht die daar als een stok achter de deur fungeert.
  maandag 20 april 2026 @ 22:20:38 #226
109683 TheVulture
pi_220623377
Hebben we uberhaupt al eens een positief bericht vanuit De Telegraaf gezien over dit kabinet? :+

Dat prefab bouwen is echt een verschrikking in ieder geval :+

https://www.telegraaf.nl/(...)uizen/146694763.html
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 20 april 2026 @ 22:21:51 #227
512114 Ambtenaar030
pi_220623385
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 22:01 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ff wat anders: dit had toch een linkse partij aan de orde moeten stellen. Als oppositie zijnde.
In plaats van FvD-Pepijn.

Wat dat betreft geef ik @:klopkoek gewoon zijn waardering.
[ x ]
FvD is dan samen met de SP de enige partij die tegen de NAVO verhoging is om daddy Trump zijn vriendjes te spekken.

Ik had liever een Spaanse mindset gezien in onze Staten der Generaal maar helaas. Maar goed het is ook makkelijk oppositie voeren als je banden hebt met het Kremlin.
  maandag 20 april 2026 @ 22:22:41 #228
512114 Ambtenaar030
pi_220623397
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:20 schreef TheVulture het volgende:
Hebben we uberhaupt al eens een positief bericht vanuit De Telegraaf gezien over dit kabinet? :+

Dat prefab bouwen is echt een verschrikking in ieder geval :+

https://www.telegraaf.nl/(...)uizen/146694763.html
De Telegraaf, het Fox Nieuws van de Lage Landen.

Het valt mee dat het geen artikel is van Moscow Duck.
  maandag 20 april 2026 @ 22:27:13 #229
510620 PieterDeRijcke
pi_220623433
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:21 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
FvD is dan samen met de SP de enige partij die tegen de NAVO verhoging is om daddy Trump zijn vriendjes te spekken.

Ik had liever een Spaanse mindset gezien in onze Staten der Generaal maar helaas. Maar goed het is ook makkelijk oppositie voeren als je banden hebt met het Kremlin.
Het zijn echt absurde stijgingen en die moeten allemaal betaald worden. Wat een miljarden. Geen wonder dat er weinig meer over blijft. :{

En onze grootse oppositiepartij vindt dit allemaal wel prima. En vraagt hier totaal geen aandacht voor.
Dat is geen oppositie he.. dat is gewoon mee doen.
  maandag 20 april 2026 @ 22:28:44 #230
512114 Ambtenaar030
pi_220623443
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 22:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Het zijn echt absurde stijgingen en die moeten allemaal betaald worden. Wat een miljarden. Geen wonder dat er weinig meer over blijft. :{

En onze grootse oppositiepartij vindt dit allemaal wel prima. En vraagt hier totaal geen aandacht voor.
Dat is geen oppositie he.. dat is gewoon op die grote beslissingen mee doen.
Ik ben bang dat Klaver vroeg of laat een Samson 2.0 gaat doen en de sociale zekerheid gaat helpen vernielen zoals in Rutte 2.

Alleen zullen ze minimaal regeringsverantwoordelijkheid willen dragen.
  maandag 20 april 2026 @ 22:29:19 #231
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220623448
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:21 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
FvD is dan samen met de SP de enige partij die tegen de NAVO verhoging is om daddy Trump zijn vriendjes te spekken.

Ik had liever een Spaanse mindset gezien in onze Staten der Generaal maar helaas. Maar goed het is ook makkelijk oppositie voeren als je banden hebt met het Kremlin.
Ik vind het zelf wel matig dat er amper debat is gevoerd over de hoogte en het tijdspad van de uitgaves aan defensie. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het te veel is en ook te snel.

Het enige dat er is gebeurd, is dat de PvdA/GL kapot is gemaakt omdat ze zich voor minder jaren wilden vastleggen.
  maandag 20 april 2026 @ 22:30:09 #232
109683 TheVulture
pi_220623455
Bij RTL Tonight nu weer een hele rits mensen op de tafel die schreeuwen om accijnsverlagingen aan de pomp, alsof daarmee iedereen meteen geholpen is... het is allemaal zo simpel gelul. Ik vind het ook enorm kut dat de benzine duur is maar ik kan het hebben. En ik gok met mij 90 van de 100 Nederlanders. Het is dus prima om gerichtere maatregelen te nemen zodat je mensen kunt helpen die het echt het hardst nodig hebben.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 20 april 2026 @ 22:31:18 #233
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220623459
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:30 schreef TheVulture het volgende:
Bij RTL Tonight nu weer een hele rits mensen op de tafel die schreeuwen om accijnsverlagingen aan de pomp, alsof daarmee iedereen meteen geholpen is... het is allemaal zo simpel gelul. Ik vind het ook enorm kut dat de benzine duur is maar ik kan het hebben. En ik gok met mij 90 van de 100 Nederlanders. Het is dus prima om gerichtere maatregelen te nemen.
Maar stel je voor dat de luie buurman een euro meer uitkering krijgt 1!1!@!@!!!1!1
  maandag 20 april 2026 @ 22:33:19 #234
109683 TheVulture
pi_220623470
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 22:31 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Maar stel je voor dat de luie buurman een euro meer uitkering krijgt 1!1!@!@!!!1!1
De egocentrische houding van de gemiddelde Nederlander wordt wel steeds een groter probleem ja, net als het structurele NIMBY-principe dat een groot deel van de mensen inmiddels als Pavlov-reactie heeft.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 20 april 2026 @ 22:33:49 #235
510620 PieterDeRijcke
pi_220623472
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:28 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ik ben bang dat Klaver vroeg of laat een Samson 2.0 gaat doen en de sociale zekerheid gaat helpen vernielen zoals in Rutte 2.

Alleen zullen ze minimaal regeringsverantwoordelijkheid willen dragen.
Dan is FvD niet een simpele wappiepartij. Of enkel een pro-Rusland partij.
Maar dan zijn ze de enige (van enige omvang) oppositie die hier vraagtekens bij zet.

Wat voor debat is er over dit tijdspad geweest?
Het gaat hier om een extreem snelle ophoging van miljarden.
Wat kennelijk weggehaald wordt bij zorg en sociale zekerheid.
Ongelooflijk dit.

  maandag 20 april 2026 @ 22:36:12 #236
512114 Ambtenaar030
pi_220623493
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 22:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dan is FvD niet een simpele wappiepartij. Of enkel een pro-Rusland partij.
Maar dan zijn ze de enige (van enige omvang) oppositie die hier vraagtekens bij zet.

Wat voor debat is er over dit tijdspad geweest?
Het gaat hier om een extreem snelle ophoging van miljarden.
Wat kennelijk weggehaald wordt bij zorg en sociale zekerheid.
Ongelooflijk dit.

[ afbeelding ]
Ik verwacht dat onze Staten der Generaal hier nee op zegt en de begroting nooit door de twee kamers komt.

Al zullen Gidi + Mona + Eerdmans maar al te graag zich voor het karrertje van Dilan laten spannen
  maandag 20 april 2026 @ 22:38:03 #237
480553 Kickinalfa
pi_220623504
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:20 schreef TheVulture het volgende:
Hebben we uberhaupt al eens een positief bericht vanuit De Telegraaf gezien over dit kabinet? :+

Dat prefab bouwen is echt een verschrikking in ieder geval :+

https://www.telegraaf.nl/(...)uizen/146694763.html
Prefab bouwen klinkt als echt als een oplossing die al geweldig was in 2005 oid.
Ik vermoed dat de reden dat het toen niet van de grond kwam niet anders is/was dan anno 2026.
  maandag 20 april 2026 @ 22:41:06 #238
109683 TheVulture
pi_220623530
Pfff ik heb echt te doen met Herbert bij RTL Tonight, die wordt me toch een partij aangevallen door allerlei schreeuwende "deskundigen"... nu ook weer over Solvinity. Alsof het zo simpel is om DigiD dan maar naar een andere partij te schuiven, zonder alle risico's van dien :')
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 20 april 2026 @ 22:43:21 #239
512114 Ambtenaar030
pi_220623552
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:41 schreef TheVulture het volgende:
Pfff ik heb echt te doen met Herbers bij RTL Tonight, die wordt me toch een partij aangevallen door allerlei schreeuwende "deskundigen"... nu ook weer over Solvinity. Alsof het zo simpel is om DigiD dan maar naar een andere partij te schuiven, zonder alle risico's van dien :')
Wie?
  maandag 20 april 2026 @ 22:43:35 #240
492539 MoreDakka
pi_220623554
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:30 schreef TheVulture het volgende:
Bij RTL Tonight nu weer een hele rits mensen op de tafel die schreeuwen om accijnsverlagingen aan de pomp, alsof daarmee iedereen meteen geholpen is... het is allemaal zo simpel gelul. Ik vind het ook enorm kut dat de benzine duur is maar ik kan het hebben. En ik gok met mij 90 van de 100 Nederlanders. Het is dus prima om gerichtere maatregelen te nemen zodat je mensen kunt helpen die het echt het hardst nodig hebben.
De accijns is begin dit jaar verhoogd. Iedereen is er mee geholpen als die wat omlaag gaat, dat is gewoon waar.

De overheid kan er niets tegenin brengen want die gebruiken accijns om zogenaamde gaten in de begroting te dichten. Iedereen die ook maar een beetje in de buurt van een landsgrens woont ziet hoe belachelijk het is om zulke accijnsverhogingen door te voeren terwijl het al het hoogste in de EU is.
  maandag 20 april 2026 @ 22:43:46 #241
109683 TheVulture
pi_220623556
Markuszower en Verdonk... dat klinkt als een topcombinatie :') "Wij staan voor het DNA van Nederland"... tuurlijk Gidi, en natuurlijk ook voor dat van Israel :+
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 20 april 2026 @ 22:44:33 #242
109683 TheVulture
pi_220623565
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:43 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Wie?
Herbert, typo :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 20 april 2026 @ 22:47:11 #243
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220623582
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:41 schreef TheVulture het volgende:
Pfff ik heb echt te doen met Herbert bij RTL Tonight, die wordt me toch een partij aangevallen door allerlei schreeuwende "deskundigen"... nu ook weer over Solvinity. Alsof het zo simpel is om DigiD dan maar naar een andere partij te schuiven, zonder alle risico's van dien :')
Stop de uitverkoop van de fundamenten van de Nederlandse maatschappij en de Nederlandse staat :(

Het gaat maar door.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 20 april 2026 @ 22:49:27 #244
109683 TheVulture
pi_220623597
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:47 schreef Perrin het volgende:

[..]
Stop de uitverkoop van de fundamenten van de Nederlandse maatschappij en de Nederlandse staat :(

Het gaat maar door.
Ik zeg ook niet dat ik er blij van wordt of dat het de juiste beslissing is, maar net doen alsof het allemaal zo simpel is door van die deskundigen aan een talkshowtafel... het is bloedirritant
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 20 april 2026 @ 22:55:39 #245
463507 De_Verschoppeling
pi_220623638
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 22:31 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Maar stel je voor dat de luie buurman een euro meer uitkering krijgt 1!1!@!@!!!1!1
Boos worden als ZZP-er Mo het PostNL pakketje niet tot aan de deur aflevert, maar in het portiek zet. Of woedend op die luie Fatima van de wijkverpleging, die afgelopen maandag een half uur te laat was om de luier van oma te verschonen!

En uiteraard helemaal laaiend worden als men ook maar zou overwegen inkomens-/werkafhankelijk benzinetoeslag uit te keren. "Waarom krijgt die Mo die te lui is om één trap op te lopen en zijn bestelbus overdwars op de stoep parkeert wel een toeslag, en ik hardwerkende Nederlander (met een modaal inkomen) niet!"

Welkom in Nederland.
  maandag 20 april 2026 @ 23:01:46 #246
13309 nostra
ask why
pi_220623659
Solvinity is sowieso al jaren Brits. Maar goed. Die zijn lief ofzo. Nog niet zo lang geleden wilde Boris, ongetwijfeld na een paar Guinness, nog de Leidse grachten hier in komen varen met z'n fregatten.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 23:10:17 #247
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220623694
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:30 schreef TheVulture het volgende:
Bij RTL Tonight nu weer een hele rits mensen op de tafel die schreeuwen om accijnsverlagingen aan de pomp, alsof daarmee iedereen meteen geholpen is... het is allemaal zo simpel gelul. Ik vind het ook enorm kut dat de benzine duur is maar ik kan het hebben. En ik gok met mij 90 van de 100 Nederlanders. Het is dus prima om gerichtere maatregelen te nemen zodat je mensen kunt helpen die het echt het hardst nodig hebben.
Dat is hier precies het probleem dat de één het duurdere kennelijk kan hebben en een grote groep, zeg een één of twee miljoen over de kade wordt geduwd. De genomen maatregelen zorgen op geen enkel wijzer voor extra hulp aan de groep die het nu nodig heeft. En nee, het energiefonds waar mee geschermd wordt was voor de eeerdere energiearmoede te lijf te gaan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 20 april 2026 @ 23:14:05 #248
510620 PieterDeRijcke
pi_220623704
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:10 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat is hier precies het probleem dat de één het duurdere kennelijk kan hebben en een grote groep, zeg een één of twee miljoen over de kade wordt geduwd. De genomen maatregelen zorgen op geen enkel wijzer voor extra hulp aan de groep die het nu nodig heeft. En nee, het energiefonds waar mee geschermd wordt was voor de eeerdere energiearmoede te lijf te gaan.
Dat energiefonds was in twee dagen leeg. Heb je pech als je het daarvan moet hebben. Totale aanfluiting was dat.

Doe dan niets. En zeg dat gewoon. En wees eerlijk.
"Wij gaan jullie niets geven. Want alles gaat naar Defensie, Geopolitiek en Oekraïne"
  maandag 20 april 2026 @ 23:19:43 #249
510620 PieterDeRijcke
pi_220623721
"Geopolitiek" het staat er echt op de begroting.
Alles is voor Boekestijn en De Wijk dus. :+
  maandag 20 april 2026 @ 23:25:24 #250
512114 Ambtenaar030
pi_220623754
Bekijk deze YouTube-video

Ik kwam dit per toeval tegen. Ben wel benieuwd hoe @Hanca @HowardRoark @nostra @Klopkoek en @capricia hier tegenaan kijken.`

Jammer dat er wel geknipt in is. Volgens mij waren sommige dialogen verhitter dan uit de montage naar voren kwam.
  maandag 20 april 2026 @ 23:34:52 #251
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220623772
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 23:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat energiefonds was in twee dagen leeg. Heb je pech als je het daarvan moet hebben. Totale aanfluiting was dat.
Yep. Ik heb toen een gezin of 5 geassisteerd en dan als resultaat dat het voor de één ging om tientjes en voor de ander om totaal ¤250 met één uitschieter op ¤600 (huishouden: levend van wat spaargeld en halve WIA uitkering) waarbij een bijna verdubbelde energierekening met hooguit ¤50 voor 6 maanden omlaag ging en dat met in de huiskamer letterlijk 17°C. Ja, het helpt om te wennen aan nog minder maar "helpen" is in mijn ogen iets heel anders.

Wat dan lachen met kiespijn is, dat mensen hun tochtige huis moeten isoleren om zuiniger te zijn met waarna simpelweg de rekening per eenheid omhoog gaat omdat de energiesector wel hetzelfde moet kunnen omzetten. Zelfs als iemand in aanmerking komt voor subsidie qua kosten, wil dat niet zeggen dat een gezin überhaupt beschikt over dat eigen financiële vermogen om te kunnen verduurzamen.

Ik zou eerder pleiten dat mensen met "energie armoede" een permanente cap/korting hebben op hun (isolatie)rekening die dan in relatie staat tot hun daadwerkelijk besteedbaar inkomen. Mijn part dat mensen met een koopwoning, bij verkoop dan alsnog de gegeven investering (met desnoods rente) moeten terugbetalen.

Maar goed, Nederland is vooral goed in afgunst en zorgen dat iemand die het minder heeft dat ook zo blijft houden. Vooral niet zorgen dat die ander een kans heeft om het wat beter; en laat staan net zo goed in hun huis warm kan hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 20 april 2026 @ 23:35:25 #252
13309 nostra
ask why
pi_220623777
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:25 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Ik kwam dit per toeval tegen. Ben wel benieuwd hoe @:Hanca @:Howardroark @:Nostra @:Klopkoek en @:Capricia hier tegenaan kijken.
Ik word nogal moe van het claimen van land op basis van extreme interpretaties van geschiedenissen, tegelijkertijd weet ik van die geschiedenis te weinig af om er een mening over te vormen en is die mening sowieso vrij waardeloos aangezien het uiteindelijk toch alleen maar om emotie draait. Ik blijf er dan ook ver vandaan om er iets van te vinden. Bijzonder overigens hoe veel Hebreeuws qua intonatie en klank op Nederlands lijkt, maar dat geheel terzijde. Klop is even op vakantie, dus daar zal je op moeten wachten.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 23:44:58 #253
-1 #ANONIEM
pi_220623813
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 22:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dan is FvD niet een simpele wappiepartij. Of enkel een pro-Rusland partij.
Maar dan zijn ze de enige (van enige omvang) oppositie die hier vraagtekens bij zet.

Wat voor debat is er over dit tijdspad geweest?
Het gaat hier om een extreem snelle ophoging van miljarden.
Wat kennelijk weggehaald wordt bij zorg en sociale zekerheid.
Ongelooflijk dit.

[ afbeelding ]
Dat debat is er gewoon geweest, dit komt al uit de periode Schoof: https://nos.nl/artikel/25(...)ar-5-procent-in-2032
Zeer uitgebreid zelfs. Praktisch de hele Kamer was voor:
https://www.trouw.nl/poli(...)snorm-navo~b9868c28/
https://www.volkskrant.nl(...)nanciering~b72b8ccc/

Alleen Denk, FvD, PvdD en SP waren tegen dit tijdspad.

Het stond ook in de verkiezingsprogramma's, kwam als grootste onderwerp in veel debatten voor, stond in alle media toen en de partijen die tegen waren hebben niet bijzonder goed gescoord, dus blijkbaar is de kiezer het er mee eens.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 23:46:12 ]
  maandag 20 april 2026 @ 23:48:33 #254
-1 #ANONIEM
pi_220623820
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:25 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Ik kwam dit per toeval tegen. Ben wel benieuwd hoe @:Hanca @:Howardroark @:Nostra @:Klopkoek en @:Capricia hier tegenaan kijken.`

Jammer dat er wel geknipt in is. Volgens mij waren sommige dialogen verhitter dan uit de montage naar voren kwam.
Ik kijk niet echt naar filmpjes, zal misschien morgen doen. Maar als ik de titel lees: het koloniseren van de Westbank door Israël ben ik fel op tegen, al die dorpen op Palestijns grondgebied moeten weg.
  maandag 20 april 2026 @ 23:48:38 #255
470039 Firuze60
pi_220623821
https://npo.nl/start/afsp(...)isten-op-de-westbank

Even de hele uitzending hier te zien. Opvallend was dat ook hier werd gesproken over feiten, de mevrouw vond dat de bijbel uit feiten bestond.
  maandag 20 april 2026 @ 23:51:11 #256
510620 PieterDeRijcke
pi_220623825
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 23:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat debat is er gewoon geweest, dit komt al uit de periode Schoof: https://nos.nl/artikel/25(...)ar-5-procent-in-2032
Zeer uitgebreid zelfs. Praktisch de hele Kamer was voor:
https://www.trouw.nl/poli(...)snorm-navo~b9868c28/
https://www.volkskrant.nl(...)nanciering~b72b8ccc/

Alleen Denk, FvD, PvdD en SP waren tegen dit tijdspad.

Het stond ook in de verkiezingsprogramma's, kwam als grootste onderwerp in veel debatten voor, stond in alle media toen en de partijen die tegen waren hebben niet bijzonder goed gescoord, dus blijkbaar is de kiezer het er mee eens.
8 miljard bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid voor Defensie is echt wel overtreffende trap afbraakbeleid. Het is opvallend en raadselachtig stil in de commentaren van de grootste oppositie en kwaliteitskranten. Dit is echt niet oké zo.
  maandag 20 april 2026 @ 23:52:13 #257
510620 PieterDeRijcke
pi_220623826
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 22:29 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Ik vind het zelf wel matig dat er amper debat is gevoerd over de hoogte en het tijdspad van de uitgaves aan defensie. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het te veel is en ook te snel.

Het enige dat er is gebeurd, is dat de PvdA/GL kapot is gemaakt omdat ze zich voor minder jaren wilden vastleggen.
Vind ik ook hoor.
  maandag 20 april 2026 @ 23:54:53 #258
-1 #ANONIEM
pi_220623835
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 23:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat energiefonds was in twee dagen leeg. Heb je pech als je het daarvan moet hebben. Totale aanfluiting was dat.

Doe dan niets. En zeg dat gewoon. En wees eerlijk.
"Wij gaan jullie niets geven. Want alles gaat naar Defensie, Geopolitiek en Oekraïne"
Het energiefonds functioneerde nu al een paar jaar best goed, en het is heel goed dat dat wordt heropend omdat er weer mensen hulp nodig zullen hebben.
https://www.noodfondsenergie.nl/
Ja, het openbare aanvraagdeel was snel volschreven, omdat het gros van de mensen het via de gemeente kreeg.

Het zou worden vervangen: https://www.rijksoverheid(...)ulp-voor-huishoudens

Maar lijkt nu dus te worden heropend.
  maandag 20 april 2026 @ 23:56:33 #259
-1 #ANONIEM
pi_220623841
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 23:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
8 miljard bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid voor Defensie is echt wel overtreffende trap afbraakbeleid. Het is opvallend en raadselachtig stil in de commentaren van de grootste oppositie en kwaliteitskranten. Dit is echt niet oké zo.
Het is uitgebreid bediscussieerd vorig jaar, een half jaar lang ging het vrijwel nergens anders over. Zowel in de media als in de Kamer. Meerderheid kamer voor, de partijen die voor zijn wonnen stemmen. Dus er is nu terecht geen discussie meer over de vraag of er geld naar defensie moet, die 3,5% ligt gewoon vast. Waar het vandaan moet komen wordt wel bediscussieerd, zowel in de Kamer als de media.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 23:58:30 ]
  maandag 20 april 2026 @ 23:59:05 #260
510620 PieterDeRijcke
pi_220623848
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het energiefonds functioneerde nu al een paar jaar best goed, en het is heel goed dat dat wordt heropend omdat er weer mensen hulp nodig zullen hebben.
https://www.noodfondsenergie.nl/
Ja, het openbare aanvraagdeel was snel volschreven, omdat het gros van de mensen het via de gemeente kreeg.

Het zou worden vervangen: https://www.rijksoverheid(...)ulp-voor-huishoudens

Maar lijkt nu dus te worden heropend.
Het was zo snel leeg dat een heel grote groep mis greep. Mensen die er wel recht op hadden.

quote:
TNO heeft berekend dat ongeveer 600.000 huishoudens in 2025 in energiearmoede leeft. 90% is huurder. Zeker 2 op de 3 huishoudens in energiearmoede heeft geen aanvraag kunnen doen.
https://www.woonbond.nl/n(...)-huurders-in-de-kou/

Honderduizenden grepen mis.
Functioneert best goed hoor. :')
  dinsdag 21 april 2026 @ 00:05:25 #261
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220623859
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:25 schreef Ambtenaar030 het volgende:

Ik kwam dit per toeval tegen. Ben wel benieuwd hoe @:Hanca @:Howardroark @:Nostra @:Klopkoek en @:Capricia hier tegenaan kijken.`

Jammer dat er wel geknipt in is. Volgens mij waren sommige dialogen verhitter dan uit de montage naar voren kwam.
Die had ik vorig jaar al gezien. Wat moet ik hier verder van vinden dan?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 21 april 2026 @ 00:09:58 #262
512114 Ambtenaar030
pi_220623865
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 april 2026 00:05 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Die had ik vorig jaar al gezien. Wat moet ik hier verder van vinden dan?
Dat wist ik niet. Wat is jouw mening hierover? Meestal heb je die wel.
  dinsdag 21 april 2026 @ 00:23:54 #263
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220623869
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 00:09 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Dat wist ik niet. Wat is jouw mening hierover? Meestal heb je die wel.
Het is een documentaire waar er met betrekking tot de Westelijke Jordaanoever tientallen van zijn: zoek een mafklapper op en laat die allemaal rare dingen zeggen voor de camera en schep vervolgens het beeld alsof dat de norm is.

En dat werkt. Er zijn inmiddels helaas genoeg mensen die op basis van zulke documentaires (deze valt trouwens nog mee) hun beeldvorming creëren van Israël (en soms ook Joden) en zo een diepe haat en wrok ontwikkelen jegens zulke mensen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 21 april 2026 @ 00:25:46 #264
470039 Firuze60
pi_220623870
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 april 2026 00:23 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is een documentaire waar er met betrekking tot de Westelijke Jordaanoever tientallen van zijn: zoek een mafklapper op en laat die allemaal rare dingen zeggen voor de camera en schep vervolgens het beeld alsof dat de norm is.

En dat werkt. Er zijn inmiddels helaas genoeg mensen die op basis van zulke documentaires (deze valt trouwens nog mee) hun beeldvorming creëren van Israël (en soms ook Joden) en zo een diepe haat en wrok ontwikkelen jegens zulke mensen.
Nou nou, een medewerker van het IDF een mafklapper noemen vind ik nogal wat.
  dinsdag 21 april 2026 @ 00:27:50 #265
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220623871
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 00:25 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nou nou, een medewerker van het IDF een mafklapper noemen vind ik nogal wat.
Nee hoor, er zitten echt wel mafklappers in het Israëlische leger. Niemand heeft ooit hier beweerd dat dit allemaal perfect zouden zijn. Dat zijn helaas altijd drogredeneringen die als 'tegenargument' worden opgetuigd in een discussie.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 01:20:35 #266
375570 crew  Cyan9
pi_220623903
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:25 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Ik kwam dit per toeval tegen. Ben wel benieuwd hoe @:Hanca @:Howardroark @:Nostra @:Klopkoek en @:Capricia hier tegenaan kijken.`

Jammer dat er wel geknipt in is. Volgens mij waren sommige dialogen verhitter dan uit de montage naar voren kwam.
Prima dat je dit post, volgende keer wel graag in het topic dat er voor bedoeld is.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  dinsdag 21 april 2026 @ 02:30:22 #267
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220623945
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 23:59 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Het was zo snel leeg dat een heel grote groep mis greep. Mensen die er wel recht op hadden.
[..]
https://www.woonbond.nl/n(...)-huurders-in-de-kou/

Honderduizenden grepen mis.
Functioneert best goed hoor. :')
Moeilijk om te beoordelen met hoe de woonbond en TNO dat berekende.
Wat simpelweg lastig was en nog steeds is; dat huishoudens volop in schrijnende (energie)armoede kunnen leven en toch niet in aanmerking kwamen (voor die paar tientjes gedurende 6 maanden) omdat zij niet voldeden aan de (inkomens)criteria. Er waren ook (trotse) huishoudens die niet hun doopceel wilde tonen om voor ¤5 dankbaar te moeten gaan zijn.

Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken waarbij de verleende "aalmoes" (dat het hier is) vooral mooi weer spelen is/was van politiek. Een beetje als een dakloze één keer per maand een slaapplaats bieden en de rest van de tijd, weet dat die ws nooit meer (die veilige zekerheid) zal hebben.
Naast dat er geeneens budget was voor de 600.000 en hooguit voor ca 100.000 huishoudens die zo met ¤50M (waarvan, ik schat ¤10M aan uitvoeringskosten) zg werden "geholpen.

Het helpen zie ik vooral om huishoudens als soort "shockdoctrine", te laten wennen dat ze geen keuze hebben.
Om die huishoudens vervolgens na 6 maanden weer het volle pond te laten betalen en het Noodfonds voor 2026 af te kappen omdat (eind vorig jaar) er zg. geen overeenstemming was - met energiebedrijven - aangaande de administratieve uitvoering.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 21 april 2026 @ 10:54:45 #268
512114 Ambtenaar030
pi_220625189
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 april 2026 01:20 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Prima dat je dit post, volgende keer wel graag in het topic dat er voor bedoeld is.
Het betreft Nederlandse vrouwen die verhuist zijn en waar onze Nederlandse omroep verslag van doet. Ik denk dat het prima hier past.
  dinsdag 21 april 2026 @ 10:59:01 #269
-1 #ANONIEM
pi_220625208
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 10:54 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Het betreft Nederlandse vrouwen die verhuist zijn en waar onze Nederlandse omroep verslag van doet. Ik denk dat het prima hier past.
Er is een Israëltopic ;)

POL / De Israel-Palestina kwestie #17 Hamas en the deal
  dinsdag 21 april 2026 @ 11:09:42 #270
58768 KaheemSaid
pi_220625258
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Allicht, maar zomaar het budget lukraak omhoog gooien omdat Donald Trump dat zegt vind ik een gotspe. Er zit geen plan achter. Ik zou juist hier meer Europese samenwerking willen zien, een soort Europees verband waar elk land dan haar eigen kracht in kan brengen. Voor zoiets zou ik een verhoging van het budget wel zien zitten, om dan heel gericht in te zetten voor een vliegdekschip of whatever we dan nodig zouden hebben.

De EU is krachtig als we de vrije markt en vrije handel in kunnen zetten als blok, dat moet ook gelden voor de militaire macht die daar als een stok achter de deur fungeert.
En dan hebben we dit plan, ieder zijn eigen capaciteiten en dan komt het zover en heb je een dwarsligger, wat moet je dan? Dit vraagt ook een andere indeling van Europa.
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 11:26:26 #271
375570 crew  Cyan9
pi_220625342
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 10:54 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Het betreft Nederlandse vrouwen die verhuist zijn en waar onze Nederlandse omroep verslag van doet. Ik denk dat het prima hier past.
Het is geen Nederlandse politiek, waar dit topic voor bedoeld is.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  dinsdag 21 april 2026 @ 11:32:50 #272
-1 #ANONIEM
pi_220625378
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:09 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En dan hebben we dit plan, ieder zijn eigen capaciteiten en dan komt het zover en heb je een dwarsligger, wat moet je dan? Dit vraagt ook een andere indeling van Europa.
Het zal nooit een leger worden dat door de EU kan worden ingezet. Kan grondwettelijk in bijna geen enkel land. Is ook niet nodig.

Dit is prima:
https://nos.nl/artikel/26(...)ing-voor-defensie-op
https://www.volkskrant.nl(...)voorwaarts~b9edc6c2/

Het moet dan ook zeker geen EU zijn, want het VK is een essentiële partner.
  dinsdag 21 april 2026 @ 11:55:24 #273
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220625510
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het zal nooit een leger worden dat door de EU kan worden ingezet. Kan grondwettelijk in bijna geen enkel land. Is ook niet nodig.

Dit is prima:
https://nos.nl/artikel/26(...)ing-voor-defensie-op
https://www.volkskrant.nl(...)voorwaarts~b9edc6c2/

Het moet dan ook zeker geen EU zijn, want het VK is een essentiële partner.
Dan moet je terugschalen naar 2% defensieuitgaven bbp.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 21 april 2026 @ 11:56:40 #274
-1 #ANONIEM
pi_220625517
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:55 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dan moet je terugschalen naar 2% defensieuitgaven bbp.
Juist niet, die 3,5% is noodzakelijk om een Europese defensie-industrie te bouwen.
  dinsdag 21 april 2026 @ 11:58:57 #275
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220625535
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Juist niet, die 3,5% is noodzakelijk om een Europese defensie-industrie te bouwen.
Dat heeft dan geen enkele zin. Je moet naar een gezamenlijke EU defensiestructuur gaan of anders maar lekker een beetje in de marge doormodderen voor de vorm maar ga daar dan geen miljarden aan verbranden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 21 april 2026 @ 12:03:29 #276
-1 #ANONIEM
pi_220625560
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat heeft dan geen enkele zin. Je moet naar een gezamenlijke EU defensiestructuur gaan of anders maar lekker een beetje in de marge doormodderen voor de vorm maar ga daar dan geen miljarden aan verbranden.
Ik zou niet weten waarom. We moeten samen produceren en samen werken, maar een Europees leger is niet alleen onmogelijk, maar ook gewoon onwenselijk. Nationale volksvertegenwoordigers gaan over de inzet van hun militairen en dat blijft zo. Het zou een heel slecht idee zijn als Poolse volksvertegenwoordigers de Portugese militairen kunnen uitzenden en vice versa.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2026 12:05:30 ]
  dinsdag 21 april 2026 @ 12:14:05 #277
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220625633
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom. We moeten samen produceren en samen werken, maar een Europees leger is niet alleen onmogelijk, maar ook gewoon onwenselijk. Nationale volksvertegenwoordigers gaan over de inzet van hun militairen en dat blijft zo. Het zou een heel slecht isee zijn als Poolse volksvertegenwoordigers de Portugese militairen kunnen uitzenden en vice versa.
Het is dan ook niet de bedoeling dat Poolse volksvertegenwoordigers Portugese soldaten. Het gaat dan om een gezamenlijke Europese beslissing om gezamenlijke Europese troepen te sturen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 21 april 2026 @ 12:21:11 #278
-1 #ANONIEM
pi_220625680
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het is dan ook niet de bedoeling dat Poolse volksvertegenwoordigers Portugese soldaten. Het gaat dan om een gezamenlijke Europese beslissing om gezamenlijke Europese troepen te sturen.
Een Europeaan bestaat niet, dat is geen nationaliteit. Dus dat is een fantasie.

En gelukkig kan die fantasie dus grondwettelijk helemaal niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2026 12:22:12 ]
  dinsdag 21 april 2026 @ 12:42:36 #279
139130 Lord-Ronddraai
pi_220625781
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een Europeaan bestaat niet, dat is geen nationaliteit. Dus dat is een fantasie.

En gelukkig kan die fantasie dus grondwettelijk helemaal niet.
Wat is dit nou weer voor raar argument. Iets is geen nationaliteit dus het bestaat niet?
De Nederlander bestaat ook helemaal niet, dat zei de koningin al ooit. Daar had ze helemaal gelijk in.
Maar zo'n fantasie als de Europeaan of de Nederlander kan prima bestaan hoor.
  dinsdag 21 april 2026 @ 12:54:11 #280
-1 #ANONIEM
pi_220625847
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat is dit nou weer voor raar argument. Iets is geen nationaliteit dus het bestaat niet?
De Nederlander bestaat ook helemaal niet, dat zei de koningin al ooit. Daar had ze helemaal gelijk in.
Maar zo'n fantasie als de Europeaan of de Nederlander kan prima bestaan hoor.
Bij niemand staat Europeaan in zijn of haar paspoort. Je stuurt dus altijd Nederlanders, Polen of Portugezen oid. En daar gaat hun eigen regering dus over, zo heeft praktisch elk land dat grondwettelijk geregeld.
  dinsdag 21 april 2026 @ 12:57:34 #281
139130 Lord-Ronddraai
pi_220625861
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij niemand staat Europeaan in zijn of haar paspoort. Je stuurt dus altijd Nederlanders, Polen of Portugezen oid. En daar gaat hun eigen regering dus over, zo heeft praktisch elk land dat grondwettelijk geregeld.
Dat is natuurlijk compleet onwerkbaar met 27 lidstaten en iedereen een veto. Dus aanpassingen zullen er sowieso moeten komen. Ik bedoel straks is de politiek in Malta omgekocht en kan de hele EU daardoor bijvoorbeeld niet in actie komen.
Je ziet het ook bij de genocide in Gaza, na jaren heeft Europa nog geen vinger uitgestoken.
Of de invasie in Oekraine, beetje proxy oorlog van maken en het is gezegend ofzo. Beide conflicten hadden al lang opgelost kunnen zijn als de EU militair had ingegrepen.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:01:29 #282
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220625885
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Juist niet, die 3,5% is noodzakelijk om een Europese defensie-industrie te bouwen.
Of die opschaling naar 3,5% cq "5%" all-in, noodzakelijk is om het EU-verband te beschermen (en dan tegen wie precies?) , kan je een flinke notenboom over opzetten. Ik zie niet goed hoe zeg ¤1000miljard de EU beter gaan beschermen dan zeg ¤500. Dat "EU" misschien even een standje bij moet zetten om zich te kunnen ontworstelen aan IoU, is iets anders dan zij structureel 3,5% en laat staan 5% moet blijven uitgeven.

Dat VS haar budget dat anders invult om met (troepen) macht uit te oefenen tegen wie zich "onvoldoende" beschermt, is een andere strategie. De kracht van "EU" is dat die ipv met macht door kracht, zich juist met (onder)handelen in een "beschermde" positie plaatst.

Het BNPnominaal van EU is ca ¤20T (VS doet ca ¤25T, China ¤18T, Rusland ¤2T, en NL niet onverdienstelijk ¤1T doet).
De defensie opschaling is imo vooral op verzoek van stampvoetend USA die daarmee haar afzet en indirecte controle kan/wilde uitvergroten. Dit dan in gedachten dat "laf" EU zou gaan doen wat VS daarin wenst(e).
Dit laatste blijkt dan een flinke domper voor IoU.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:01:49 #283
-1 #ANONIEM
pi_220625888
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk compleet onwerkbaar met 27 lidstaten en iedereen een veto.
Volgens Luitenant-generaal Michiel van der Laan, directeur-generaal van de EU Military Staff, is juist een leger met militairen van 27 landen compleet onwerkbaar:

https://www.volkskrant.nl(...)at-in-2025~bab1db14/

quote:
Hoe ver zal de militaire integratie binnen de EU gaan? Komt er ooit een Europees leger?

‘Het is een illusie om te denken dat je ooit eenheden zult hebben met militairen uit 27 lidstaten. Dat zou onzin zijn, logistiek, maar ook qua cultuur en taal. Maar je kunt wel groepen krijgen van landen die geografisch en cultureel dicht bij elkaar liggen, zoals Nederland en Duitsland een gezamenlijk legerkorps hebben gevormd. Niettemin zal de soevereiniteit altijd bij de lidstaten blijven liggen. De inzet van militairen is een nationale verantwoordelijkheid, waarin het parlement een ontzettend belangrijke rol heeft.’
En ja, zo denken het Europees Parlement en de Europes Commissie er ook over.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:06:28 #284
-1 #ANONIEM
pi_220625907
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:01 schreef Vallon het volgende:

[..]
Of die opschaling naar 3,5% cq "5%" all-in, noodzakelijk is om het EU-verband te beschermen (en dan tegen wie precies?) , kan je een flinke notenboom over opzetten. Ik zie niet goed hoe zeg ¤1000miljard de EU beter gaan beschermen dan zeg ¤500. Dat "EU" misschien even een standje bij moet zetten om zich te kunnen ontworstelen aan IoU, is iets anders dan zij structureel 3,5% en laat staan 5% moet blijven uitgeven.

Dat VS haar budget dat anders invult om met (troepen) macht uit te oefenen tegen wie zich "onvoldoende" beschermt, is een andere strategie. De kracht van "EU" is dat die ipv met macht door kracht, zich juist met (onder)handelen in een "beschermde" positie plaatst.

Het BNPnominaal van EU is ca ¤20T (VS doet ca ¤25T, China ¤18T, Rusland ¤2T, en NL niet onverdienstelijk ¤1T doet).
De defensie opschaling is imo vooral op verzoek van stampvoetend USA die daarmee haar afzet en indirecte controle kan/wilde uitvergroten. Dit dan in gedachten dat "laf" EU zou gaan doen wat VS daarin wenst(e).
Dit laatste blijkt dan een flinke domper voor IoU.
Of het altijd 3,5% (of 5%) moet blijven kun je je inderdaad afvragen. Maar nu is het gewoon nodig, om een industrie op te kunnen zetten heb je wel een tijd gegarandeerde omzet nodig.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:09:49 #285
139130 Lord-Ronddraai
pi_220625925
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens Luitenant-generaal Michiel van der Laan, directeur-generaal van de EU Military Staff, is juist een leger met militairen van 27 landen compleet onwerkbaar:

https://www.volkskrant.nl(...)at-in-2025~bab1db14/
Volgens Fok! user Lord-Ronddraai ook, dat zei ik inderdaad net.

quote:
En ja, zo denken het Europees Parlement en de Europes Commissie er ook over.
Dan moeten ze hun denken aanpassen, het is vrij duidelijk dat het niet werkbaar is op deze manier. Iedereen kijkt vooral naar elkaar in plaats van actie te ondernemen. Dat is ook precies hoe je afhankelijk wordt van het allegaartje staten dat ze de Verenigde Staten noemen.
Militairen uit 27 lidstaten hoeft helemaal geen probleem te zijn zo lang ze dezelfde taal spreken. Taalonderwijs wordt in vrijwel alle Europese landen gegeven, je kunt bijvoorbeeld het leger Frans of Duits of Engels of Spaans laten spreken. Of verschillende eenheden hebben voor verschillende taalgroepen.

Die soevereiniteit van elk land is natuurlijk een wassen neus. Zeker kleine landjes als Nederland zijn in veel opzichten uberhaupt niet soeverein.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:09:54 #286
504712 Pegos
pi_220625926
Nog even over de voorgestelde overheidsmaatregelen vanwege de superhoge energieprijzen.

Alleen de accijns en BTW op benzine en diesel al hebben tot gevolg dat er ongeveer 6 miljoen euro per dag extra wordt opgebracht.
Als de hoge prijzen langer duren betekent dat dat de overheid ruim ¤ 2 miljard extra inkomsten per jaar aan accijnzen en BTW genereert.
De minister van financiën heeft dus geen grote problemen.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:11:20 #287
-1 #ANONIEM
pi_220625931
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Volgens Fok! user Lord-Ronddraai ook, dat zei ik inderdaad net.
[..]
Nee, jij zei dat het wel kan. Het kan dus niet en gaat ook niet gebeuren.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:13:40 #288
-1 #ANONIEM
pi_220625981
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:09 schreef Pegos het volgende:
Nog even over de voorgestelde overheidsmaatregelen vanwege de superhoge energieprijzen.

Alleen de accijns en BTW op benzine en diesel al hebben tot gevolg dat er ongeveer 6 miljoen euro per dag extra wordt opgebracht.
Als de hoge prijzen langer duren betekent dat dat de overheid ruim ¤ 2 miljard extra inkomsten per jaar aan accijnzen en BTW genereert.
De minister van financiën heeft dus geen grote problemen.
Alleen BTW, maar of dat echt meer oplevert als mensen door hogere brandstofprijzen minder gaan rijden is de vraag. Accijs is vast per liter en daar lijkt het me dat er momenteel juist minder binnen komt. Dus ik verbaas me over jouw cijfers, heb je een bron?
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:13:42 #289
139130 Lord-Ronddraai
pi_220625982
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of het altijd 3,5% (of 5%) moet blijven kun je je inderdaad afvragen. Maar nu is het gewoon nodig, om een industrie op te kunnen zetten heb je wel een tijd gegarandeerde omzet nodig.
Dit klopt natuurlijk niet. De meeste industrie is niet begonnen met gegarandeerde omzet. Deze insteek is gigantisch verspillend. Je begint hier met een budget in plaats van te beginnen met wat er nodig is. Beginnen met een budget is erom vragen dat het allemaal opgemaakt wordt en vrijwel zeker overschreden.
3,5 en 5% zijn ook veel te veel, daarmee geven we meer uit dan enige tegenstander. Dat de Europese defensie beter moet kan best maar het doel hoeft echt niet te zijn om hegemoon uit te kunnen hangen.
Wat dus sowieso al niet kan want véél belangrijker dan dat budget is hoe het georganiseerd is.

In elk geval moet Europa zo snel mogelijk uit de NAVO of Amerika eruit jagen. Dan kan er wat Europese soevereiniteit komen. Vervolgens kunnen we ook onafhankelijk (soeverein) nagaan wat er nodig is. Dat is uiteraard niet het getal wat Rutte en Trump hebben geponeerd.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:19:14 #290
-1 #ANONIEM
pi_220626049
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
In elk geval moet Europa zo snel mogelijk uit de NAVO of Amerika eruit jagen.
Wat een extreem slecht idee weer.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:21:36 #291
139130 Lord-Ronddraai
pi_220626093
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, jij zei dat het wel kan. Het kan dus niet en gaat ook niet gebeuren.
Ik noemde het compleet onwerkbaar. Als jij compleet werkbaar leest als het kan wel, is dat een bijzondere interpretatie.
Ik zal het nog een keer voor je verduidelijken. Wat kan niet, 27 landjes met allemaal hun eigen legertje die allemaal een veto hebben. Die vervolgens allemaal eigen doelen stellen, denk aan hoe wij politiemensen gingen trainen in Afghanistan ofzo.

Wat kan wel, een gezamenlijk leger dat geleid wordt vanuit een structuur zoals bijvoorbeeld de NATO. Alleen dan zal er een Europees verbond moeten komen dat meer kijkt naar ons belang in plaats van voornamelijk het Amerikaanse/Israelische belang.

Dat verschillende nationaliteiten niet in één leger kunnen is natuurlijk totale quatsch. Dat is in Europa altijd gebeurd, Nederland heeft zich ook niet van de Spanjaarden losgeknokt met enkel Nederlanders in het leger.
Huurlingen uit andere landen was compleet normaal. De taalbariere was toen moeilijker te overbruggen dan nu, nu vrijwel iedereen meertalig is. Als zo'n legermannetje de geschiedenis van oorlogvoering niet kent zou ik hem niet te serieus nemen. Sowieso moet je nooit luisteren naar mensen in het leger aangaande dit soort onderwerpen. Die lui hebben last van belangenverstrengeling. Mensen uit het leger doen altijd of het gevaar gigantisch is en alsof we niks hebben om het te stoppen. Als het aan mensen in het leger ligt gaan we naar 10% van de begroting voor 'Defensie'
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:25:43 #292
477710 Black_Baron
pi_220626144
twitter
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:28:59 #293
-1 #ANONIEM
pi_220626207
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:21 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik noemde het compleet onwerkbaar. Als jij compleet werkbaar leest als het kan wel, is dat een bijzondere interpretatie.
Ik zal het nog een keer voor je verduidelijken. Wat kan niet, 27 landjes met allemaal hun eigen legertje die allemaal een veto hebben. Die vervolgens allemaal eigen doelen stellen, denk aan hoe wij politiemensen gingen trainen in Afghanistan ofzo.

Wat kan wel, een gezamenlijk leger dat geleid wordt vanuit een structuur zoals bijvoorbeeld de NATO. Alleen dan zal er een Europees verbond moeten komen dat meer kijkt naar ons belang in plaats van voornamelijk het Amerikaanse/Israelische belang.

Dat verschillende nationaliteiten niet in één leger kunnen is natuurlijk totale quatsch. Dat is in Europa altijd gebeurd, Nederland heeft zich ook niet van de Spanjaarden losgeknokt met enkel Nederlanders in het leger.
Huurlingen uit andere landen was compleet normaal. De taalbariere was toen moeilijker te overbruggen dan nu, nu vrijwel iedereen meertalig is. Als zo'n legermannetje de geschiedenis van oorlogvoering niet kent zou ik hem niet te serieus nemen. Sowieso moet je nooit luisteren naar mensen in het leger aangaande dit soort onderwerpen. Die lui hebben last van belangenverstrengeling. Mensen uit het leger doen altijd of het gevaar gigantisch is en alsof we niks hebben om het te stoppen. Als het aan mensen in het leger ligt gaan we naar 10% van de begroting voor 'Defensie'
Nogmaals, jij hebt dus wel over 1 Europees leger kan wel, dé specialist zegt dus dat het niet kan.


En Kallas zegt ook dat het niet gaat gebeuren: https://www.hln.be/buiten(...)hef-kallas~a3ba7dfb/
Niemand is bezig met het oprichten van een echt Europees leger. Gelukkig maar.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:31:35 #294
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220626221
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, jij zei dat het wel kan. Het kan dus niet en gaat ook niet gebeuren.
Het kan natuurlijk prima en het gaat ook gebeuren. Anders is het met alle nieuw aangeworven kadetten en ingekocht knalgoed Baarle-Nassau beschermen tegen een Belgische invasie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 13:32:21 #295
375570 crew  Cyan9
pi_220626229
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:25 schreef Black_Baron het volgende:
[ x ]
Ach ach.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 13:33:07 #296
236264 crew  capricia
pi_220626235
In zijn geheel verworpen dus.
twitter
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:35:19 #297
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220626249
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:25 schreef Black_Baron het volgende:
[ x ]
[img]polonaise.gif[/img]

Dit is genieten.

Lekker VVD, goed gedaan weer!
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:37:50 #298
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220626269
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of het altijd 3,5% (of 5%) moet blijven kun je je inderdaad afvragen. Maar nu is het gewoon nodig, om een industrie op te kunnen zetten heb je wel een tijd gegarandeerde omzet nodig.
Ik denk zelfs dat 2% als structurele kosten voor (millitaire) defensie al flink te veel is.

Kort door een onoverzichtelijke bocht; meer dan 50 slagschepen, 500 jets en 500.000 man om het totale EU gebied te beschermen, lijkt mij overdone. Of kosten voor brandweer, stevige(r) "huizen", goede ziekenhuizen, (politie)handhaving, stroomnet en (grens/asiel)bewaking etc.etc.; "defensie" betreft; kun je dan als Rutte creatief in een pot slijm draaien.

We lijken het "eens" te zijn dat kosten van nu, vooral tijdelijk zijn.
Die kosten daarmee budgettair (afbouwend) zijn uit te smeren via een staatsschuld.
Onze (NL: huidig budget ca 25Miljard) een jaar of tien naar zeg 50miljard brengen kost op een veel langere termijn dan structureel hooguit ¤2Miljard extra. Door de focus van defensie te beperken tot het eigen (grond)gebied zijn weer besparingen mogelijk.
Bijkomend voordeel van die "investeringen" zijn, dat het de "EU" minder kwetsbaar maakt voor macht van anderen en een eigen *industriële" (maak)capaciteit flink opwaardeert. Vooral dus zorgen dat de ander geen belang heeft om de "EU" te willen bedreigen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:45:18 #299
-1 #ANONIEM
pi_220626316
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:33 schreef capricia het volgende:
In zijn geheel verworpen dus.
[ x ]
Heel mooi!

Slechte wetten hoor je weg te stemmen.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:45:31 #300
360923 tizitl2
pi_220626319
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:33 schreef capricia het volgende:
In zijn geheel verworpen dus.
[ x ]
Prima, grotendeels toch al beter geregeld in het migratiepact.

Als de VVD in de Tweede Kamer niet zo hijgerig voor een vergaand amendement had gestemd, wat op zijn minst volwaardige behandeling verdiende omdat de implicaties onduidelijk waren, hadden ze nu die strengere wet gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')