abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 april 2026 @ 23:34:52 #251
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220623772
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 23:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat energiefonds was in twee dagen leeg. Heb je pech als je het daarvan moet hebben. Totale aanfluiting was dat.
Yep. Ik heb toen een gezin of 5 geassisteerd en dan als resultaat dat het voor de één ging om tientjes en voor de ander om totaal ¤250 met één uitschieter op ¤600 (huishouden: levend van wat spaargeld en halve WIA uitkering) waarbij een bijna verdubbelde energierekening met hooguit ¤50 voor 6 maanden omlaag ging en dat met in de huiskamer letterlijk 17°C. Ja, het helpt om te wennen aan nog minder maar "helpen" is in mijn ogen iets heel anders.

Wat dan lachen met kiespijn is, dat mensen hun tochtige huis moeten isoleren om zuiniger te zijn met waarna simpelweg de rekening per eenheid omhoog gaat omdat de energiesector wel hetzelfde moet kunnen omzetten. Zelfs als iemand in aanmerking komt voor subsidie qua kosten, wil dat niet zeggen dat een gezin überhaupt beschikt over dat eigen financiële vermogen om te kunnen verduurzamen.

Ik zou eerder pleiten dat mensen met "energie armoede" een permanente cap/korting hebben op hun (isolatie)rekening die dan in relatie staat tot hun daadwerkelijk besteedbaar inkomen. Mijn part dat mensen met een koopwoning, bij verkoop dan alsnog de gegeven investering (met desnoods rente) moeten terugbetalen.

Maar goed, Nederland is vooral goed in afgunst en zorgen dat iemand die het minder heeft dat ook zo blijft houden. Vooral niet zorgen dat die ander een kans heeft om het wat beter; en laat staan net zo goed in hun huis warm kan hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220623777
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:25 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Ik kwam dit per toeval tegen. Ben wel benieuwd hoe @:Hanca @:Howardroark @:Nostra @:Klopkoek en @:Capricia hier tegenaan kijken.
Ik word nogal moe van het claimen van land op basis van extreme interpretaties van geschiedenissen, tegelijkertijd weet ik van die geschiedenis te weinig af om er een mening over te vormen en is die mening sowieso vrij waardeloos aangezien het uiteindelijk toch alleen maar om emotie draait. Ik blijf er dan ook ver vandaan om er iets van te vinden. Bijzonder overigens hoe veel Hebreeuws qua intonatie en klank op Nederlands lijkt, maar dat geheel terzijde. Klop is even op vakantie, dus daar zal je op moeten wachten.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220623813
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 22:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dan is FvD niet een simpele wappiepartij. Of enkel een pro-Rusland partij.
Maar dan zijn ze de enige (van enige omvang) oppositie die hier vraagtekens bij zet.

Wat voor debat is er over dit tijdspad geweest?
Het gaat hier om een extreem snelle ophoging van miljarden.
Wat kennelijk weggehaald wordt bij zorg en sociale zekerheid.
Ongelooflijk dit.

[ afbeelding ]
Dat debat is er gewoon geweest, dit komt al uit de periode Schoof: https://nos.nl/artikel/25(...)ar-5-procent-in-2032
Zeer uitgebreid zelfs. Praktisch de hele Kamer was voor:
https://www.trouw.nl/poli(...)snorm-navo~b9868c28/
https://www.volkskrant.nl(...)nanciering~b72b8ccc/

Alleen Denk, FvD, PvdD en SP waren tegen dit tijdspad.

Het stond ook in de verkiezingsprogramma's, kwam als grootste onderwerp in veel debatten voor, stond in alle media toen en de partijen die tegen waren hebben niet bijzonder goed gescoord, dus blijkbaar is de kiezer het er mee eens.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 23:46:12 ]
pi_220623820
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:25 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Ik kwam dit per toeval tegen. Ben wel benieuwd hoe @:Hanca @:Howardroark @:Nostra @:Klopkoek en @:Capricia hier tegenaan kijken.`

Jammer dat er wel geknipt in is. Volgens mij waren sommige dialogen verhitter dan uit de montage naar voren kwam.
Ik kijk niet echt naar filmpjes, zal misschien morgen doen. Maar als ik de titel lees: het koloniseren van de Westbank door Israël ben ik fel op tegen, al die dorpen op Palestijns grondgebied moeten weg.
pi_220623821
https://npo.nl/start/afsp(...)isten-op-de-westbank

Even de hele uitzending hier te zien. Opvallend was dat ook hier werd gesproken over feiten, de mevrouw vond dat de bijbel uit feiten bestond.
pi_220623825
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 23:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat debat is er gewoon geweest, dit komt al uit de periode Schoof: https://nos.nl/artikel/25(...)ar-5-procent-in-2032
Zeer uitgebreid zelfs. Praktisch de hele Kamer was voor:
https://www.trouw.nl/poli(...)snorm-navo~b9868c28/
https://www.volkskrant.nl(...)nanciering~b72b8ccc/

Alleen Denk, FvD, PvdD en SP waren tegen dit tijdspad.

Het stond ook in de verkiezingsprogramma's, kwam als grootste onderwerp in veel debatten voor, stond in alle media toen en de partijen die tegen waren hebben niet bijzonder goed gescoord, dus blijkbaar is de kiezer het er mee eens.
8 miljard bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid voor Defensie is echt wel overtreffende trap afbraakbeleid. Het is opvallend en raadselachtig stil in de commentaren van de grootste oppositie en kwaliteitskranten. Dit is echt niet oké zo.
pi_220623826
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 22:29 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Ik vind het zelf wel matig dat er amper debat is gevoerd over de hoogte en het tijdspad van de uitgaves aan defensie. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het te veel is en ook te snel.

Het enige dat er is gebeurd, is dat de PvdA/GL kapot is gemaakt omdat ze zich voor minder jaren wilden vastleggen.
Vind ik ook hoor.
pi_220623835
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 23:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat energiefonds was in twee dagen leeg. Heb je pech als je het daarvan moet hebben. Totale aanfluiting was dat.

Doe dan niets. En zeg dat gewoon. En wees eerlijk.
"Wij gaan jullie niets geven. Want alles gaat naar Defensie, Geopolitiek en Oekraïne"
Het energiefonds functioneerde nu al een paar jaar best goed, en het is heel goed dat dat wordt heropend omdat er weer mensen hulp nodig zullen hebben.
https://www.noodfondsenergie.nl/
Ja, het openbare aanvraagdeel was snel volschreven, omdat het gros van de mensen het via de gemeente kreeg.

Het zou worden vervangen: https://www.rijksoverheid(...)ulp-voor-huishoudens

Maar lijkt nu dus te worden heropend.
pi_220623841
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 23:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
8 miljard bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid voor Defensie is echt wel overtreffende trap afbraakbeleid. Het is opvallend en raadselachtig stil in de commentaren van de grootste oppositie en kwaliteitskranten. Dit is echt niet oké zo.
Het is uitgebreid bediscussieerd vorig jaar, een half jaar lang ging het vrijwel nergens anders over. Zowel in de media als in de Kamer. Meerderheid kamer voor, de partijen die voor zijn wonnen stemmen. Dus er is nu terecht geen discussie meer over de vraag of er geld naar defensie moet, die 3,5% ligt gewoon vast. Waar het vandaan moet komen wordt wel bediscussieerd, zowel in de Kamer als de media.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 23:58:30 ]
pi_220623848
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het energiefonds functioneerde nu al een paar jaar best goed, en het is heel goed dat dat wordt heropend omdat er weer mensen hulp nodig zullen hebben.
https://www.noodfondsenergie.nl/
Ja, het openbare aanvraagdeel was snel volschreven, omdat het gros van de mensen het via de gemeente kreeg.

Het zou worden vervangen: https://www.rijksoverheid(...)ulp-voor-huishoudens

Maar lijkt nu dus te worden heropend.
Het was zo snel leeg dat een heel grote groep mis greep. Mensen die er wel recht op hadden.

quote:
TNO heeft berekend dat ongeveer 600.000 huishoudens in 2025 in energiearmoede leeft. 90% is huurder. Zeker 2 op de 3 huishoudens in energiearmoede heeft geen aanvraag kunnen doen.
https://www.woonbond.nl/n(...)-huurders-in-de-kou/

Honderduizenden grepen mis.
Functioneert best goed hoor. :')
  dinsdag 21 april 2026 @ 00:05:25 #261
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220623859
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:25 schreef Ambtenaar030 het volgende:

Ik kwam dit per toeval tegen. Ben wel benieuwd hoe @:Hanca @:Howardroark @:Nostra @:Klopkoek en @:Capricia hier tegenaan kijken.`

Jammer dat er wel geknipt in is. Volgens mij waren sommige dialogen verhitter dan uit de montage naar voren kwam.
Die had ik vorig jaar al gezien. Wat moet ik hier verder van vinden dan?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220623865
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 april 2026 00:05 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Die had ik vorig jaar al gezien. Wat moet ik hier verder van vinden dan?
Dat wist ik niet. Wat is jouw mening hierover? Meestal heb je die wel.
  dinsdag 21 april 2026 @ 00:23:54 #263
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220623869
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 00:09 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Dat wist ik niet. Wat is jouw mening hierover? Meestal heb je die wel.
Het is een documentaire waar er met betrekking tot de Westelijke Jordaanoever tientallen van zijn: zoek een mafklapper op en laat die allemaal rare dingen zeggen voor de camera en schep vervolgens het beeld alsof dat de norm is.

En dat werkt. Er zijn inmiddels helaas genoeg mensen die op basis van zulke documentaires (deze valt trouwens nog mee) hun beeldvorming creëren van Israël (en soms ook Joden) en zo een diepe haat en wrok ontwikkelen jegens zulke mensen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220623870
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 april 2026 00:23 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is een documentaire waar er met betrekking tot de Westelijke Jordaanoever tientallen van zijn: zoek een mafklapper op en laat die allemaal rare dingen zeggen voor de camera en schep vervolgens het beeld alsof dat de norm is.

En dat werkt. Er zijn inmiddels helaas genoeg mensen die op basis van zulke documentaires (deze valt trouwens nog mee) hun beeldvorming creëren van Israël (en soms ook Joden) en zo een diepe haat en wrok ontwikkelen jegens zulke mensen.
Nou nou, een medewerker van het IDF een mafklapper noemen vind ik nogal wat.
  dinsdag 21 april 2026 @ 00:27:50 #265
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220623871
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 00:25 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nou nou, een medewerker van het IDF een mafklapper noemen vind ik nogal wat.
Nee hoor, er zitten echt wel mafklappers in het Israëlische leger. Niemand heeft ooit hier beweerd dat dit allemaal perfect zouden zijn. Dat zijn helaas altijd drogredeneringen die als 'tegenargument' worden opgetuigd in een discussie.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 01:20:35 #266
375570 crew  Cyan9
pi_220623903
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:25 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Ik kwam dit per toeval tegen. Ben wel benieuwd hoe @:Hanca @:Howardroark @:Nostra @:Klopkoek en @:Capricia hier tegenaan kijken.`

Jammer dat er wel geknipt in is. Volgens mij waren sommige dialogen verhitter dan uit de montage naar voren kwam.
Prima dat je dit post, volgende keer wel graag in het topic dat er voor bedoeld is.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  dinsdag 21 april 2026 @ 02:30:22 #267
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220623945
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 23:59 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Het was zo snel leeg dat een heel grote groep mis greep. Mensen die er wel recht op hadden.
[..]
https://www.woonbond.nl/n(...)-huurders-in-de-kou/

Honderduizenden grepen mis.
Functioneert best goed hoor. :')
Moeilijk om te beoordelen met hoe de woonbond en TNO dat berekende.
Wat simpelweg lastig was en nog steeds is; dat huishoudens volop in schrijnende (energie)armoede kunnen leven en toch niet in aanmerking kwamen (voor die paar tientjes gedurende 6 maanden) omdat zij niet voldeden aan de (inkomens)criteria. Er waren ook (trotse) huishoudens die niet hun doopceel wilde tonen om voor ¤5 dankbaar te moeten gaan zijn.

Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken waarbij de verleende "aalmoes" (dat het hier is) vooral mooi weer spelen is/was van politiek. Een beetje als een dakloze één keer per maand een slaapplaats bieden en de rest van de tijd, weet dat die ws nooit meer (die veilige zekerheid) zal hebben.
Naast dat er geeneens budget was voor de 600.000 en hooguit voor ca 100.000 huishoudens die zo met ¤50M (waarvan, ik schat ¤10M aan uitvoeringskosten) zg werden "geholpen.

Het helpen zie ik vooral om huishoudens als soort "shockdoctrine", te laten wennen dat ze geen keuze hebben.
Om die huishoudens vervolgens na 6 maanden weer het volle pond te laten betalen en het Noodfonds voor 2026 af te kappen omdat (eind vorig jaar) er zg. geen overeenstemming was - met energiebedrijven - aangaande de administratieve uitvoering.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220625189
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 april 2026 01:20 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Prima dat je dit post, volgende keer wel graag in het topic dat er voor bedoeld is.
Het betreft Nederlandse vrouwen die verhuist zijn en waar onze Nederlandse omroep verslag van doet. Ik denk dat het prima hier past.
pi_220625208
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 10:54 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Het betreft Nederlandse vrouwen die verhuist zijn en waar onze Nederlandse omroep verslag van doet. Ik denk dat het prima hier past.
Er is een Israëltopic ;)

POL / De Israel-Palestina kwestie #17 Hamas en the deal
pi_220625258
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Allicht, maar zomaar het budget lukraak omhoog gooien omdat Donald Trump dat zegt vind ik een gotspe. Er zit geen plan achter. Ik zou juist hier meer Europese samenwerking willen zien, een soort Europees verband waar elk land dan haar eigen kracht in kan brengen. Voor zoiets zou ik een verhoging van het budget wel zien zitten, om dan heel gericht in te zetten voor een vliegdekschip of whatever we dan nodig zouden hebben.

De EU is krachtig als we de vrije markt en vrije handel in kunnen zetten als blok, dat moet ook gelden voor de militaire macht die daar als een stok achter de deur fungeert.
En dan hebben we dit plan, ieder zijn eigen capaciteiten en dan komt het zover en heb je een dwarsligger, wat moet je dan? Dit vraagt ook een andere indeling van Europa.
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 11:26:26 #271
375570 crew  Cyan9
pi_220625342
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 10:54 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Het betreft Nederlandse vrouwen die verhuist zijn en waar onze Nederlandse omroep verslag van doet. Ik denk dat het prima hier past.
Het is geen Nederlandse politiek, waar dit topic voor bedoeld is.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220625378
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:09 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En dan hebben we dit plan, ieder zijn eigen capaciteiten en dan komt het zover en heb je een dwarsligger, wat moet je dan? Dit vraagt ook een andere indeling van Europa.
Het zal nooit een leger worden dat door de EU kan worden ingezet. Kan grondwettelijk in bijna geen enkel land. Is ook niet nodig.

Dit is prima:
https://nos.nl/artikel/26(...)ing-voor-defensie-op
https://www.volkskrant.nl(...)voorwaarts~b9edc6c2/

Het moet dan ook zeker geen EU zijn, want het VK is een essentiële partner.
  dinsdag 21 april 2026 @ 11:55:24 #273
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220625510
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het zal nooit een leger worden dat door de EU kan worden ingezet. Kan grondwettelijk in bijna geen enkel land. Is ook niet nodig.

Dit is prima:
https://nos.nl/artikel/26(...)ing-voor-defensie-op
https://www.volkskrant.nl(...)voorwaarts~b9edc6c2/

Het moet dan ook zeker geen EU zijn, want het VK is een essentiële partner.
Dan moet je terugschalen naar 2% defensieuitgaven bbp.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220625517
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:55 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dan moet je terugschalen naar 2% defensieuitgaven bbp.
Juist niet, die 3,5% is noodzakelijk om een Europese defensie-industrie te bouwen.
  dinsdag 21 april 2026 @ 11:58:57 #275
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220625535
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Juist niet, die 3,5% is noodzakelijk om een Europese defensie-industrie te bouwen.
Dat heeft dan geen enkele zin. Je moet naar een gezamenlijke EU defensiestructuur gaan of anders maar lekker een beetje in de marge doormodderen voor de vorm maar ga daar dan geen miljarden aan verbranden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')