abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220625560
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat heeft dan geen enkele zin. Je moet naar een gezamenlijke EU defensiestructuur gaan of anders maar lekker een beetje in de marge doormodderen voor de vorm maar ga daar dan geen miljarden aan verbranden.
Ik zou niet weten waarom. We moeten samen produceren en samen werken, maar een Europees leger is niet alleen onmogelijk, maar ook gewoon onwenselijk. Nationale volksvertegenwoordigers gaan over de inzet van hun militairen en dat blijft zo. Het zou een heel slecht idee zijn als Poolse volksvertegenwoordigers de Portugese militairen kunnen uitzenden en vice versa.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2026 12:05:30 ]
  dinsdag 21 april 2026 @ 12:14:05 #277
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220625633
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom. We moeten samen produceren en samen werken, maar een Europees leger is niet alleen onmogelijk, maar ook gewoon onwenselijk. Nationale volksvertegenwoordigers gaan over de inzet van hun militairen en dat blijft zo. Het zou een heel slecht isee zijn als Poolse volksvertegenwoordigers de Portugese militairen kunnen uitzenden en vice versa.
Het is dan ook niet de bedoeling dat Poolse volksvertegenwoordigers Portugese soldaten. Het gaat dan om een gezamenlijke Europese beslissing om gezamenlijke Europese troepen te sturen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220625680
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het is dan ook niet de bedoeling dat Poolse volksvertegenwoordigers Portugese soldaten. Het gaat dan om een gezamenlijke Europese beslissing om gezamenlijke Europese troepen te sturen.
Een Europeaan bestaat niet, dat is geen nationaliteit. Dus dat is een fantasie.

En gelukkig kan die fantasie dus grondwettelijk helemaal niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2026 12:22:12 ]
pi_220625781
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een Europeaan bestaat niet, dat is geen nationaliteit. Dus dat is een fantasie.

En gelukkig kan die fantasie dus grondwettelijk helemaal niet.
Wat is dit nou weer voor raar argument. Iets is geen nationaliteit dus het bestaat niet?
De Nederlander bestaat ook helemaal niet, dat zei de koningin al ooit. Daar had ze helemaal gelijk in.
Maar zo'n fantasie als de Europeaan of de Nederlander kan prima bestaan hoor.
pi_220625847
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat is dit nou weer voor raar argument. Iets is geen nationaliteit dus het bestaat niet?
De Nederlander bestaat ook helemaal niet, dat zei de koningin al ooit. Daar had ze helemaal gelijk in.
Maar zo'n fantasie als de Europeaan of de Nederlander kan prima bestaan hoor.
Bij niemand staat Europeaan in zijn of haar paspoort. Je stuurt dus altijd Nederlanders, Polen of Portugezen oid. En daar gaat hun eigen regering dus over, zo heeft praktisch elk land dat grondwettelijk geregeld.
pi_220625861
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij niemand staat Europeaan in zijn of haar paspoort. Je stuurt dus altijd Nederlanders, Polen of Portugezen oid. En daar gaat hun eigen regering dus over, zo heeft praktisch elk land dat grondwettelijk geregeld.
Dat is natuurlijk compleet onwerkbaar met 27 lidstaten en iedereen een veto. Dus aanpassingen zullen er sowieso moeten komen. Ik bedoel straks is de politiek in Malta omgekocht en kan de hele EU daardoor bijvoorbeeld niet in actie komen.
Je ziet het ook bij de genocide in Gaza, na jaren heeft Europa nog geen vinger uitgestoken.
Of de invasie in Oekraine, beetje proxy oorlog van maken en het is gezegend ofzo. Beide conflicten hadden al lang opgelost kunnen zijn als de EU militair had ingegrepen.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:01:29 #282
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220625885
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Juist niet, die 3,5% is noodzakelijk om een Europese defensie-industrie te bouwen.
Of die opschaling naar 3,5% cq "5%" all-in, noodzakelijk is om het EU-verband te beschermen (en dan tegen wie precies?) , kan je een flinke notenboom over opzetten. Ik zie niet goed hoe zeg ¤1000miljard de EU beter gaan beschermen dan zeg ¤500. Dat "EU" misschien even een standje bij moet zetten om zich te kunnen ontworstelen aan IoU, is iets anders dan zij structureel 3,5% en laat staan 5% moet blijven uitgeven.

Dat VS haar budget dat anders invult om met (troepen) macht uit te oefenen tegen wie zich "onvoldoende" beschermt, is een andere strategie. De kracht van "EU" is dat die ipv met macht door kracht, zich juist met (onder)handelen in een "beschermde" positie plaatst.

Het BNPnominaal van EU is ca ¤20T (VS doet ca ¤25T, China ¤18T, Rusland ¤2T, en NL niet onverdienstelijk ¤1T doet).
De defensie opschaling is imo vooral op verzoek van stampvoetend USA die daarmee haar afzet en indirecte controle kan/wilde uitvergroten. Dit dan in gedachten dat "laf" EU zou gaan doen wat VS daarin wenst(e).
Dit laatste blijkt dan een flinke domper voor IoU.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220625888
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk compleet onwerkbaar met 27 lidstaten en iedereen een veto.
Volgens Luitenant-generaal Michiel van der Laan, directeur-generaal van de EU Military Staff, is juist een leger met militairen van 27 landen compleet onwerkbaar:

https://www.volkskrant.nl(...)at-in-2025~bab1db14/

quote:
Hoe ver zal de militaire integratie binnen de EU gaan? Komt er ooit een Europees leger?

‘Het is een illusie om te denken dat je ooit eenheden zult hebben met militairen uit 27 lidstaten. Dat zou onzin zijn, logistiek, maar ook qua cultuur en taal. Maar je kunt wel groepen krijgen van landen die geografisch en cultureel dicht bij elkaar liggen, zoals Nederland en Duitsland een gezamenlijk legerkorps hebben gevormd. Niettemin zal de soevereiniteit altijd bij de lidstaten blijven liggen. De inzet van militairen is een nationale verantwoordelijkheid, waarin het parlement een ontzettend belangrijke rol heeft.’
En ja, zo denken het Europees Parlement en de Europes Commissie er ook over.
pi_220625907
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:01 schreef Vallon het volgende:

[..]
Of die opschaling naar 3,5% cq "5%" all-in, noodzakelijk is om het EU-verband te beschermen (en dan tegen wie precies?) , kan je een flinke notenboom over opzetten. Ik zie niet goed hoe zeg ¤1000miljard de EU beter gaan beschermen dan zeg ¤500. Dat "EU" misschien even een standje bij moet zetten om zich te kunnen ontworstelen aan IoU, is iets anders dan zij structureel 3,5% en laat staan 5% moet blijven uitgeven.

Dat VS haar budget dat anders invult om met (troepen) macht uit te oefenen tegen wie zich "onvoldoende" beschermt, is een andere strategie. De kracht van "EU" is dat die ipv met macht door kracht, zich juist met (onder)handelen in een "beschermde" positie plaatst.

Het BNPnominaal van EU is ca ¤20T (VS doet ca ¤25T, China ¤18T, Rusland ¤2T, en NL niet onverdienstelijk ¤1T doet).
De defensie opschaling is imo vooral op verzoek van stampvoetend USA die daarmee haar afzet en indirecte controle kan/wilde uitvergroten. Dit dan in gedachten dat "laf" EU zou gaan doen wat VS daarin wenst(e).
Dit laatste blijkt dan een flinke domper voor IoU.
Of het altijd 3,5% (of 5%) moet blijven kun je je inderdaad afvragen. Maar nu is het gewoon nodig, om een industrie op te kunnen zetten heb je wel een tijd gegarandeerde omzet nodig.
pi_220625925
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens Luitenant-generaal Michiel van der Laan, directeur-generaal van de EU Military Staff, is juist een leger met militairen van 27 landen compleet onwerkbaar:

https://www.volkskrant.nl(...)at-in-2025~bab1db14/
Volgens Fok! user Lord-Ronddraai ook, dat zei ik inderdaad net.

quote:
En ja, zo denken het Europees Parlement en de Europes Commissie er ook over.
Dan moeten ze hun denken aanpassen, het is vrij duidelijk dat het niet werkbaar is op deze manier. Iedereen kijkt vooral naar elkaar in plaats van actie te ondernemen. Dat is ook precies hoe je afhankelijk wordt van het allegaartje staten dat ze de Verenigde Staten noemen.
Militairen uit 27 lidstaten hoeft helemaal geen probleem te zijn zo lang ze dezelfde taal spreken. Taalonderwijs wordt in vrijwel alle Europese landen gegeven, je kunt bijvoorbeeld het leger Frans of Duits of Engels of Spaans laten spreken. Of verschillende eenheden hebben voor verschillende taalgroepen.

Die soevereiniteit van elk land is natuurlijk een wassen neus. Zeker kleine landjes als Nederland zijn in veel opzichten uberhaupt niet soeverein.
pi_220625926
Nog even over de voorgestelde overheidsmaatregelen vanwege de superhoge energieprijzen.

Alleen de accijns en BTW op benzine en diesel al hebben tot gevolg dat er ongeveer 6 miljoen euro per dag extra wordt opgebracht.
Als de hoge prijzen langer duren betekent dat dat de overheid ruim ¤ 2 miljard extra inkomsten per jaar aan accijnzen en BTW genereert.
De minister van financiën heeft dus geen grote problemen.
pi_220625931
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Volgens Fok! user Lord-Ronddraai ook, dat zei ik inderdaad net.
[..]
Nee, jij zei dat het wel kan. Het kan dus niet en gaat ook niet gebeuren.
pi_220625981
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:09 schreef Pegos het volgende:
Nog even over de voorgestelde overheidsmaatregelen vanwege de superhoge energieprijzen.

Alleen de accijns en BTW op benzine en diesel al hebben tot gevolg dat er ongeveer 6 miljoen euro per dag extra wordt opgebracht.
Als de hoge prijzen langer duren betekent dat dat de overheid ruim ¤ 2 miljard extra inkomsten per jaar aan accijnzen en BTW genereert.
De minister van financiën heeft dus geen grote problemen.
Alleen BTW, maar of dat echt meer oplevert als mensen door hogere brandstofprijzen minder gaan rijden is de vraag. Accijs is vast per liter en daar lijkt het me dat er momenteel juist minder binnen komt. Dus ik verbaas me over jouw cijfers, heb je een bron?
pi_220625982
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of het altijd 3,5% (of 5%) moet blijven kun je je inderdaad afvragen. Maar nu is het gewoon nodig, om een industrie op te kunnen zetten heb je wel een tijd gegarandeerde omzet nodig.
Dit klopt natuurlijk niet. De meeste industrie is niet begonnen met gegarandeerde omzet. Deze insteek is gigantisch verspillend. Je begint hier met een budget in plaats van te beginnen met wat er nodig is. Beginnen met een budget is erom vragen dat het allemaal opgemaakt wordt en vrijwel zeker overschreden.
3,5 en 5% zijn ook veel te veel, daarmee geven we meer uit dan enige tegenstander. Dat de Europese defensie beter moet kan best maar het doel hoeft echt niet te zijn om hegemoon uit te kunnen hangen.
Wat dus sowieso al niet kan want véél belangrijker dan dat budget is hoe het georganiseerd is.

In elk geval moet Europa zo snel mogelijk uit de NAVO of Amerika eruit jagen. Dan kan er wat Europese soevereiniteit komen. Vervolgens kunnen we ook onafhankelijk (soeverein) nagaan wat er nodig is. Dat is uiteraard niet het getal wat Rutte en Trump hebben geponeerd.
pi_220626049
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
In elk geval moet Europa zo snel mogelijk uit de NAVO of Amerika eruit jagen.
Wat een extreem slecht idee weer.
pi_220626093
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, jij zei dat het wel kan. Het kan dus niet en gaat ook niet gebeuren.
Ik noemde het compleet onwerkbaar. Als jij compleet werkbaar leest als het kan wel, is dat een bijzondere interpretatie.
Ik zal het nog een keer voor je verduidelijken. Wat kan niet, 27 landjes met allemaal hun eigen legertje die allemaal een veto hebben. Die vervolgens allemaal eigen doelen stellen, denk aan hoe wij politiemensen gingen trainen in Afghanistan ofzo.

Wat kan wel, een gezamenlijk leger dat geleid wordt vanuit een structuur zoals bijvoorbeeld de NATO. Alleen dan zal er een Europees verbond moeten komen dat meer kijkt naar ons belang in plaats van voornamelijk het Amerikaanse/Israelische belang.

Dat verschillende nationaliteiten niet in één leger kunnen is natuurlijk totale quatsch. Dat is in Europa altijd gebeurd, Nederland heeft zich ook niet van de Spanjaarden losgeknokt met enkel Nederlanders in het leger.
Huurlingen uit andere landen was compleet normaal. De taalbariere was toen moeilijker te overbruggen dan nu, nu vrijwel iedereen meertalig is. Als zo'n legermannetje de geschiedenis van oorlogvoering niet kent zou ik hem niet te serieus nemen. Sowieso moet je nooit luisteren naar mensen in het leger aangaande dit soort onderwerpen. Die lui hebben last van belangenverstrengeling. Mensen uit het leger doen altijd of het gevaar gigantisch is en alsof we niks hebben om het te stoppen. Als het aan mensen in het leger ligt gaan we naar 10% van de begroting voor 'Defensie'
pi_220626144
twitter
pi_220626207
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:21 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik noemde het compleet onwerkbaar. Als jij compleet werkbaar leest als het kan wel, is dat een bijzondere interpretatie.
Ik zal het nog een keer voor je verduidelijken. Wat kan niet, 27 landjes met allemaal hun eigen legertje die allemaal een veto hebben. Die vervolgens allemaal eigen doelen stellen, denk aan hoe wij politiemensen gingen trainen in Afghanistan ofzo.

Wat kan wel, een gezamenlijk leger dat geleid wordt vanuit een structuur zoals bijvoorbeeld de NATO. Alleen dan zal er een Europees verbond moeten komen dat meer kijkt naar ons belang in plaats van voornamelijk het Amerikaanse/Israelische belang.

Dat verschillende nationaliteiten niet in één leger kunnen is natuurlijk totale quatsch. Dat is in Europa altijd gebeurd, Nederland heeft zich ook niet van de Spanjaarden losgeknokt met enkel Nederlanders in het leger.
Huurlingen uit andere landen was compleet normaal. De taalbariere was toen moeilijker te overbruggen dan nu, nu vrijwel iedereen meertalig is. Als zo'n legermannetje de geschiedenis van oorlogvoering niet kent zou ik hem niet te serieus nemen. Sowieso moet je nooit luisteren naar mensen in het leger aangaande dit soort onderwerpen. Die lui hebben last van belangenverstrengeling. Mensen uit het leger doen altijd of het gevaar gigantisch is en alsof we niks hebben om het te stoppen. Als het aan mensen in het leger ligt gaan we naar 10% van de begroting voor 'Defensie'
Nogmaals, jij hebt dus wel over 1 Europees leger kan wel, dé specialist zegt dus dat het niet kan.


En Kallas zegt ook dat het niet gaat gebeuren: https://www.hln.be/buiten(...)hef-kallas~a3ba7dfb/
Niemand is bezig met het oprichten van een echt Europees leger. Gelukkig maar.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:31:35 #294
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220626221
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, jij zei dat het wel kan. Het kan dus niet en gaat ook niet gebeuren.
Het kan natuurlijk prima en het gaat ook gebeuren. Anders is het met alle nieuw aangeworven kadetten en ingekocht knalgoed Baarle-Nassau beschermen tegen een Belgische invasie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 13:32:21 #295
375570 crew  Cyan9
pi_220626229
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:25 schreef Black_Baron het volgende:
[ x ]
Ach ach.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 13:33:07 #296
236264 crew  capricia
pi_220626235
In zijn geheel verworpen dus.
twitter
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:35:19 #297
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220626249
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:25 schreef Black_Baron het volgende:
[ x ]
[img]polonaise.gif[/img]

Dit is genieten.

Lekker VVD, goed gedaan weer!
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:37:50 #298
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220626269
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of het altijd 3,5% (of 5%) moet blijven kun je je inderdaad afvragen. Maar nu is het gewoon nodig, om een industrie op te kunnen zetten heb je wel een tijd gegarandeerde omzet nodig.
Ik denk zelfs dat 2% als structurele kosten voor (millitaire) defensie al flink te veel is.

Kort door een onoverzichtelijke bocht; meer dan 50 slagschepen, 500 jets en 500.000 man om het totale EU gebied te beschermen, lijkt mij overdone. Of kosten voor brandweer, stevige(r) "huizen", goede ziekenhuizen, (politie)handhaving, stroomnet en (grens/asiel)bewaking etc.etc.; "defensie" betreft; kun je dan als Rutte creatief in een pot slijm draaien.

We lijken het "eens" te zijn dat kosten van nu, vooral tijdelijk zijn.
Die kosten daarmee budgettair (afbouwend) zijn uit te smeren via een staatsschuld.
Onze (NL: huidig budget ca 25Miljard) een jaar of tien naar zeg 50miljard brengen kost op een veel langere termijn dan structureel hooguit ¤2Miljard extra. Door de focus van defensie te beperken tot het eigen (grond)gebied zijn weer besparingen mogelijk.
Bijkomend voordeel van die "investeringen" zijn, dat het de "EU" minder kwetsbaar maakt voor macht van anderen en een eigen *industriële" (maak)capaciteit flink opwaardeert. Vooral dus zorgen dat de ander geen belang heeft om de "EU" te willen bedreigen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220626316
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:33 schreef capricia het volgende:
In zijn geheel verworpen dus.
[ x ]
Heel mooi!

Slechte wetten hoor je weg te stemmen.
pi_220626319
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:33 schreef capricia het volgende:
In zijn geheel verworpen dus.
[ x ]
Prima, grotendeels toch al beter geregeld in het migratiepact.

Als de VVD in de Tweede Kamer niet zo hijgerig voor een vergaand amendement had gestemd, wat op zijn minst volwaardige behandeling verdiende omdat de implicaties onduidelijk waren, hadden ze nu die strengere wet gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')