abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220621482
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 18:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, leuk voor Gelten dat hem dat heel goed past, maar als het hele onderwijs titels moet gaan faciliteren voor dat wat het beste past bij mensen, om het maar tangible te maken, wordt het allemaal wel wat diffuus. Hell, in mijn eigen vak zijn er twee titels (als enige land ter wereld volgens mij) wat aan geen hond uit te leggen is.
Er is behoefte aan mensen die een post-hbo halen, dus waarom zou je dat niet willen aanmoedigen?

Dat gepraat over 'titelinflatie', wat het enige argument tegen lijkt te zijn, komt echt uit een ivoren toren. Stel je voor dat je minder uniek wordt, met je titel...

Nogmaals: zo snel mogelijk ook een MBO titel invoeren.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 18:22:18 ]
pi_220621528
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Midden in een jaar? Hoe dan? Hou je rekening met uitvoerbaarheid?
De meeste belastingen kunnen alleen per 1/1 worden gewijzigd.
Ik zou het graag anders zien, maar zo simpel is het niet. Er worden trouwens ook bedrijfsregelingen aangepast: de startersregeling wordt afgeschaft en de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek versoberd, maar dat kan beide pas per 1/1/27.

Verder: als de bedrijven de kilometervergoeding daadwerkelijk omhoog doen, kost hen dat natuurlijk geld.
Er is vast wel iets beters te bedenken dan boodschappen duurder maken zodat vrachtwagens wegenbelastingvrij gemaakt kunnen worden.
pi_220621541
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 18:21 schreef Hanca het volgende:
Er is behoefte aan mensen die een post-hbo halen, dus waarom zou je dat niet willen aanmoedigen?

Dat gepraat over 'titelinflatie', wat het enige argument tegen lijkt te zijn, komt echt uit een ivoren toren. Stel je voor dat je minder uniek wordt, met je titel...

Dat is wel een beetje in tegenspraak met elkaar, niet? Enerzijds mensen willen aanmoedigen door (het creëren van) een titel, anderzijds mensen met een titel niet zoveel waarde laten hechten aan die titel. Titelnivellering is het dan meer, de sterkste schouders moeten maar een beetje pas op de plaats maken en de wat mindere goden kunstmatig hun cv oppimpen. Het is net de FIFA Peace Prize.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220621558
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 18:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is wel een beetje in tegenspraak met elkaar, niet? Enerzijds mensen willen aanmoedigen door (het creëren van) een titel, anderzijds mensen met een titel niet zoveel waarde laten hechten aan die titel. Titelnivellering is het dan meer, de sterkste schouders moeten maar een beetje pas op de plaats maken en de wat mindere goden kunstmatig hun cv oppimpen. Het is net de FIFA Peace Prize.
Een titel wordt echt niet waardeloos. Maar ook mensen die niet puur theoretisch uitblinken krijgen een kans op een titel.
pi_220621571
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:27 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Er is vast wel iets beters te bedenken dan boodschappen duurder maken zodat vrachtwagens wegenbelastingvrij gemaakt kunnen worden.
Dat vind ik eigenlijk de allerslimste beslissing, de wegenbelasting voor vrachtwagens afschaffen. En als jij een betere, per 1/7 in te voeren, dekking weet houden politieke partijen zich aanbevolen.
  maandag 20 april 2026 @ 18:35:08 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220621584
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat vind ik eigenlijk de allerslimste beslissing, de wegenbelasting voor vrachtwagens afschaffen. En als jij een betere, per 1/7 in te voeren, dekking weet houden politieke partijen zich aanbevolen.
wat is een vrachtwagen ?/
wat is een bestelbus
iedere bus , iedere vrachtwagen , iedere bestelauto ?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220621589
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een titel wordt echt niet waardeloos. Maar ook mensen die niet puur theoretisch uitblinken krijgen een kans op een titel.
Niks mis met vakdiploma's.
pi_220621590
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een titel wordt echt niet waardeloos. Maar ook mensen die niet puur theoretisch uitblinken krijgen een kans op een titel.
Je blijft wetenschappelijk maar verwarren met theoretisch. Eerder geloofde je ook al dat je gym halen een kwestie was van goed kunnen stampen. Een doctoraat vereist gewoon een bepaald conceptueel denkvermogen, doorzettingsvermogen, originele onderzoeksvaardigheden enzovoorts. Theorie en methodologie zijn de bouwstenen daarvoor, niet het meetinstrument. Waarom moet iedereen per se een plakkertje hebben, omdat hij/zij ook "iets" kan?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 20 april 2026 @ 18:37:18 #184
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220621597
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een titel wordt echt niet waardeloos. Maar ook mensen die niet puur theoretisch uitblinken krijgen een kans op een titel.
er is geen enkele relatie tussen een titel en een inkomen
stikt van de straatarme drs mensen

mijn broer heeft als basis een paar jaar LTS en is dubbel en dwars milljonair
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220621611
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 18:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Je blijft wetenschappelijk maar verwarren met theoretisch. Eerder geloofde je ook al dat je gym halen een kwestie was van goed kunnen stampen. Een doctoraat vereist gewoon een bepaald conceptueel denkvermogen, doorzettingsvermogen, originele onderzoeksvaardigheden enzovoorts. Theorie en methodologie zijn de bouwstenen daarvoor, niet het meetinstrument. Waarom moet iedereen per se een plakkertje hebben, omdat hij/zij ook "iets" kan?
Mijn tandarts begon op de Mavo, toen de Havo, toen VWO, toen Uni. Mijn broer werd bouwkundig ingenieur, Mavo, Havo, HTS, TU. Dus waarom niet van (post) master HBO naar PD?
  maandag 20 april 2026 @ 18:39:51 #186
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220621612
Een minderwaardigheidscomplex los je niet op door de lat weg te halen.

Niet iedereen beschikt over hetzelfde cognitieve bereik. En dat is geen aanval, dat is realiteit. Maar in plaats van dat onder ogen te zien, zijn we collectief gaan doen alsof verschillen niet bestaan.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220621614
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 18:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Je blijft wetenschappelijk maar verwarren met theoretisch. Eerder geloofde je ook al dat je gym halen een kwestie was van goed kunnen stampen.
Dat zijn 100% niet mijn woorden, ik heb gymnasium gehaald zonder ooit een keer te stampen. Mijn dochter zit nu in het 2e van TTO gymnasium en heeft nog geen enkele dag meer dan 2 uur aan huiswerk besteed.

quote:
Een doctoraat vereist gewoon een bepaald conceptueel denkvermogen, doorzettingsvermogen, originele onderzoeksvaardigheden enzovoorts. Theorie en methodologie zijn de bouwstenen daarvoor, niet het meetinstrument. Waarom moet iedereen per se een plakkertje hebben, omdat hij/zij ook "iets" kan?
Waarom moet een titel zijn voorbehouden aan mensen met net die ene vaardigheid? Is die meer waard dan andere vaardigheden? Dat waag ik sterk te betwijfelen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 18:41:11 ]
pi_220621628
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:39 schreef Perrin het volgende:
Een minderwaardigheidscomplex los je niet op door de lat weg te halen.

Niet iedereen beschikt over hetzelfde cognitieve bereik. En dat is geen aanval, dat is realiteit. Maar in plaats van dat onder ogen te zien, zijn we collectief gaan doen alsof verschillen niet bestaan.
Een meerderwaardigheidscomplex los je blijkbaar ook niet op. Niemand heeft het over een lagere lat, maar over een andere lat. Een lat die de meeste universitair afgestudeerden nooit zullen halen. Andere vaardigheden, geen hogere of lagere.
pi_220621643
Wat een slap gelul allemaal weer. We hebben allemaal de gevolgen van diploma-inflatie gezien, dan er nog een schepje bovenop doen slaat nergens op. Stoppen met die proef en er niet meer over nadenken.
pi_220621648
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat vind ik eigenlijk de allerslimste beslissing, de wegenbelasting voor vrachtwagens afschaffen. En als jij een betere, per 1/7 in te voeren, dekking weet houden politieke partijen zich aanbevolen.
Voer een tolvignet in voor buitenlandse kentekens, vraag 35 euro per schip wat in Rotterdam aanmeert, verhoog het btw tarief op antiek etc.
Wat we nu doen is de pijn van de hoge benzineprijzen afwentelen op particulieren die al de pijn voelen te confronteren met nog meer lastenverzwaring.

Als je een deel van het bedrijfsleven wilt compenseren dan haal je het geld maar ergens uit het bedrijfsleven.

En ja we hadden niks anders hoeven verwachten van Jetten.
pi_220621650
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:45 schreef MoreDakka het volgende:
Wat een slap gelul allemaal weer. We hebben allemaal de gevolgen van diploma-inflatie gezien, dan er nog een schepje bovenop doen slaat nergens op. Stoppen met die proef en er niet meer over nadenken.
'Life Long Learning' ook maar afschaffen dan?
pi_220621655
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 18:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Voer een tolvignet in voor buitenlandse kentekens, vraag 35 euro per schip wat in Rotterdam aanmeert, verhoog het btw tarief op antiek etc.
De haven die al het meest lijdt onder deze hoge benzineprijzen nog meer pijn doen (de eerste 2 maatregelen raken vooral de haven)? Je bent duidelijk geen minister van economische zaken...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 18:47:21 ]
pi_220621666
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 18:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
De haven die al het meest lijdt onder deze hoge benzineprijzen nog meer pijn doen (de eerste 2 maatregelen raken vooral de haven)? Je bent duidelijk geen minister van economische zaken...
De burger daarentegen nog meer pijn doen door accijnsverhogingen is geen probleem natuurlijk.
pi_220621685
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De burger daarentegen nog meer pijn doen door accijnsverhogingen is geen probleem natuurlijk.
Nogmaals: geef maar een andere dekking die per 1/7 kan worden ingevoerd...
pi_220621719
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 17:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Promoveren (i.e. onderzoek doen) is natuurlijk alleszins anders dan je theorie eigen maken. Sterker nog, het tegenovergestelde (al is het een randvoorwaarde). Dit levert gewoon weinig praktisch nut op, leidt inderdaad tot titelinflatie en post-hbo-specialisaties bestaan gewoon al.
Hier ben ik het wel mee eens, maar deze discussie komt dan eigenlijk een beetje te laat op gang.

De PhD-titel is de laatste decenia sowieso al behoorlijk aan inflatie onderhevig. Tegenwoordig is het heel erg gemakkelijk om als buitenpromovendus op toegepast onderzoek een papiertje op te halen. Als je nu bijvoorbeeld op de Technische Universiteiten gaat rondkijken wordt het merendeel van het toegepast onderzoek van PhD-ers gesponsord door multinationals en bedrijven. Een groot deel van de onderzoeksprojecten wordt opgezet met een pasklare onderzoeksvraag, een deel overheidssubsidie, en een groot deel aan in-kind bijdrages uit het bedrijfsleven. In de biomedische wereld is er een hele industrie opgetuigd om in een grote onderzoeksgroepen labwerk en onderzoek te doen en als klein radartje in dat geheel te publiceren en te promoveren.

Ook is het volstrekt normaal om je begeleiding te krijgen vanuit het bedrijfsleven, en niet van jouw promotor. Er zijn zat promotoren met tientallen PhD-ers voor wie het schier onmogelijk is ze allemaal gedegen te begeleiden. Die druk is dusdanig hoog dat de Ius promovendi tegenwoordig ook maar bij assistent/associate-professors en docenten wordt gelegd.

Dus ook aan de universiteit kun je in veel gevallen al vragen zetten bij hoe onafhankelijk en origineel het onderzoek van een promovendus nu eigenlijk is. En hoe onafhankelijk al het onderzoek aan de universiteiten nu daadwerkelijk is. En in welke mate promotietrajecten verworden zijn tot een melkkoe voor de universiteiten. Sterker nog, bij sommige faculteiten aan de universiteit kun je jezelf afvragen of het eigenlijk niet veredelde HBO-studies zijn met dito docenten en promovendi.

Dit neemt niet weg dat al dit toegepaste onderzoek zeer nuttig is voor Nederland. Of dit nu op academisch of HBO-niveau gebeurd.

.
pi_220621749
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 18:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er is geen enkele relatie tussen een titel en een inkomen
stikt van de straatarme drs mensen

mijn broer heeft als basis een paar jaar LTS en is dubbel en dwars milljonair
Genoeg ongeschoolde rijken inderdaad, maar dat was het onderwerp niet.
  maandag 20 april 2026 @ 19:03:36 #197
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220621761
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 14:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
De maatregelen hadden altijd betaald moeten worden, ruimte voor bezuinigen is er gewoon echt niet meer, dus een lastenverzwaring was onvermijdelijk en dan is dit geen onlogische (omdat hij ook midden in een jaar in te voeren is).
Dan is het toch een broekzak vestzak verhaal..
Je betaalt minder voor je mobiliteit (direct/indirect) maar voor je pils of whisky betaal je meer.

Management by excel.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220621825
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 19:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dan is het toch een broekzak vestzak verhaal..
Je betaalt minder voor je mobiliteit (direct/indirect) maar voor je pils of whisky betaal je meer.

Management by excel.
Bedrijven vallen minder snel om, transport blijft bestaan. Dat was het belangrijkste doel. Die paar euro meer voor een tank rechtvaardigen geen grote maatregelen.
pi_220621867
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 18:40 schreef Hanca het volgende:
Dat zijn 100% niet mijn woorden, ik heb gymnasium gehaald zonder ooit een keer te stampen. Mijn dochter zit nu in het 2e van TTO gymnasium en heeft nog geen enkele dag meer dan 2 uur aan huiswerk besteed.
Dat het (kunnen) halen een kwestie was van dom leervermogen dan, om me beter uit te drukken.

quote:
Waarom moet een titel zijn voorbehouden aan mensen met net die ene vaardigheid? Is die meer waard dan andere vaardigheden?
Ja, op dat vakgebied wel. Dat is het hele concept van een uni. Dat maakt je uiteindelijk niet meer of minder waard als mens, of zelfs in je verdienvermogen in de echte wereld, dat zijn weer twee totaal andere werelden.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220621912
quote:
12s.gif Op maandag 20 april 2026 19:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat het (kunnen) halen een kwestie was van dom leervermogen dan, om me beter uit te drukken.
[..]
Ja, op dat vakgebied wel. Dat is het hele concept van een uni. Dat maakt je uiteindelijk niet meer of minder waard als mens, of zelfs in je verdienvermogen in de echte wereld, dat zijn weer twee totaal andere werelden.
Mag jij nogmaals uitleggen wat het verschil is om via een langere leerroute hetzelfde einddiploma en titel te halen? De eisen zijn toch gelijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')