Klaver is helemaal niet onzichtbaar op TikTok. Jetten als premier heeft het meeste volgers, gevolgd door Klaver en De Vos, de rest zit daar ver achter. Klaver, Jetten en De Vos zijn ook verreweg het actiefst.quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:09 schreef capricia het volgende: [..] Hoe relevant is die oude media eigenlijk? Ik kijk eigenlijk nooit 'gewone' tv. De SBS6, AVROTROS etc. Hoe doet Klaver het op TikTok en de andere socials? Of misschien missen ze daar wat? Want ik vind ze eigenlijk ook best onzichtbaar. De grootste oppositiepartij.
Is het algoritme dan?quote:Op woensdag 15 april 2026 00:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klaver is helemaal niet onzichtbaar op TikTok. Jetten als premier heeft het meeste volgers, gevolgd door Klaver en De Vos, de rest zit daar ver achter. Klaver, Jetten en De Vos zijn ook verreweg het actiefst.
Hoe komt FvD ik haar algoritme?quote:Op woensdag 15 april 2026 00:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Is het algoritme dan?
Mijn dochtertje zag de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen heel veel Forum voorbij komen.
Kind heeft geen benul van politiek. Veel te jong. En kijkt voornamelijk Genshin Impact filmpjes een paar uur per week.
De vriend van Jetten kende ze dan weer wel. Via TikTok (niet negatief of zo, zat geen positief of negatief oordeel bij).
Naar verluidt zien de meesten of De Vos of Klaver.quote:Op woensdag 15 april 2026 00:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Is het algoritme dan?
Mijn dochtertje zag de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen heel veel Forum voorbij komen.
Kind heeft geen benul van politiek. Veel te jong. En kijkt voornamelijk Genshin Impact filmpjes een paar uur per week.
De vriend van Jetten kende ze dan weer wel. Via TikTok (niet negatief of zo, zat geen positief of negatief oordeel bij).
Of misschien ziet ze Klaver wel voorbij komen, maar zijn het geen aansprekende filmpjes?quote:Op woensdag 15 april 2026 00:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe komt FvD ik haar algoritme?
Praat jij wel eens iver FvD in de nabijheid van haar telefoon?
Vreemd dat er filmpjes worden getarged op haar als zij geen interesse heeft. Of FvD heeft groot budget om zeer ruim te targetten. Maar dat lijkt mij niet.quote:Op woensdag 15 april 2026 00:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Of misschien ziet ze Klaver wel voorbij komen, maar zijn het geen aansprekende filmpjes?
Ik zal eens een keer wat fotos laten zien, dat zij mag zeggen wie wie is.
Denk dat ze Bontenbal ook niet kent. Yeşilgöz en Jetten wel.
Dat weet ik niet.quote:Op woensdag 15 april 2026 00:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vreemd dat er filmpjes worden getarged op haar als zij geen interesse heeft. Of FvD heeft groot budget om zeer ruim te targetten. Maar dat lijkt mij niet.
Is dit echt? Of maak je een grapje.quote:Op woensdag 15 april 2026 00:18 schreef -XOR- het volgende:
Lidewij doet high-tea met labubu's in de fisher price keuken van d'r nichtje ofzo.
Dat is uiteraard een grapje, maar ik heb geen idee wat ze bij FvD zoal uitspoken op TikTok dat ze zo populair maakt. Overigens zie ik het haar wel doen.quote:Op woensdag 15 april 2026 00:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dit echt? Of maak je een grapje.
Dit moet een grap zijn.
Een aspect van die algoritmes zal waarschijnlijk wel zijn dat ze filmpjes aanraden die bij leeftijdsgenoten populair zijn. Dat kan dan deels verklaren hoe Capricia's dochter die filmpjes aangeraden wordt.quote:Op woensdag 15 april 2026 00:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is uiteraard een grapje, maar ik heb geen idee wat ze bij FvD zoal uitspoken op TikTok dat ze zo populair maakt. Overigens zie ik het haar wel doen.
Van de echt goede plannen moet FvD het in elk geval niet hebbenquote:Op woensdag 15 april 2026 07:37 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij levert 1 keer goed in het nieuws komen met een echt goed plan meer stemmen op dan 100 uur tiktokfilmpjes of andere sociale media onzin. Vraag me af of iemand ooit een partij heeft gestemd omdat hij of zij er een tiktokfilmpje van zag.
Nee, FvD moet het hebben van buitenlanderhaat, anti-establishment en een knap gezicht van De Vos terwijl de concurrenten in ruzies verwikkeld zijn. Die stemmers kijken niet naar plannen, dat bewijst de afgelopen gemeenteraadsverkiezing waar geen enkele FvD afdeling een programma had. Maar ze maakten ook geen van allen reclame voor hun lokale afdeling, campagne voeren was grotendeels verboden vanuit de top.quote:Op woensdag 15 april 2026 07:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Van de echt goede plannen moet FvD het in elk geval niet hebben.
Voor veel gemiddelde Nederlanders doet een poll-resultaat van De Hond waarschijnlijk erg veel om bij de winnaars te willen horen. De rest volgt, oa tiktokquote:Op woensdag 15 april 2026 07:37 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij levert 1 keer goed in het nieuws komen met een echt goed plan meer stemmen op dan 100 uur tiktokfilmpjes of andere sociale media onzin. Vraag me af of iemand ooit een partij heeft gestemd omdat hij of zij er een tiktokfilmpje van zag.
Tis ook een beetje kip-eiverhaal vermoed ik. Dat de jeugd conservatiever wordt is wel duidelijk, als je die boodschap dan ook goed kan verkopen dan doe je het snel goed. Coca Cola verkoopt ook niet een colaatje meer omdat je net reclame hebt gezien, die branding ziet dieper.quote:Op woensdag 15 april 2026 07:37 schreef Hanca het volgende:
Eens. Maar maak je gedachtegang eens af dat de branding dieper zit tov conservatievere jeugd.quote:Op woensdag 15 april 2026 07:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Tis ook een beetje kip-eiverhaal vermoed ik. Dat de jeugd conservatiever wordt is wel duidelijk, als je die boodschap dan ook goed kan verkopen dan doe je het snel goed. Coca Cola verkoopt ook niet een colaatje meer omdat je net reclame hebt gezien, die branding ziet dieper.
Die uitspraak draait oorzaak en gevolg om en gaat voorbij aan waar het echt wringt.quote:Op woensdag 15 april 2026 08:13 schreef Klopkoek het volgende:
De jeugd wordt vooral conservatiever omdat rechts allerlei zekerheden en vangrails af breekt en er telkens in pompt dat het leven één grote jungle en concurrentiestrijd moet zijn.
Dit is het natuurlijk uiteindelijk wel want de Trumps, Melonis, Le Pens en Baudetjes (noem het hele rijtje maar op) gaan die "bescherming" en rechtszekerheid allerminst bieden.quote:Op woensdag 15 april 2026 08:25 schreef Perrin het volgende:
Dat afdoen als 'aangepraat angstdenken' doet geen recht aan wat mensen echt ervaren.
Hierin zit wel wat variatie en verschil tussen landen. Met ook zo zijn (grote van) effecten op de jeugd.quote:En die wereld draait, hoe je het ook wendt of keert, nog steeds op een neoliberaal kapitalistisch model. Zonder werkbaar alternatief blijft kritiek daarop abstract.
Als het Umfeld meer opschuift naar progressief, zonder dat die een voor jongeren aansprekend verhaal hebben (maar slechts blijven hameren op "wij hebben gelijk, maar..."), dan is het niet zo gek dat een deel van die jongeren geborgenheid, duidelijkheid en normatieve kaders zoekt. Dat kan deels doorslaan naar wat Louis Theroux coverde, maar de onderstroom is veel breder dan dat.quote:Op woensdag 15 april 2026 08:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens. Maar maak je gedachtegang eens af dat de branding dieper zit tov conservatievere jeugd.
Misschien is het mensen wel niet (alleen) te doen om economische zekerheid maar veeleer een zoektocht naar culturele, religieuze, en andere vormen van betekenis.quote:Op woensdag 15 april 2026 08:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is het natuurlijk uiteindelijk wel want de Trumps, Melonis, Le Pens en Baudetjes (noem het hele rijtje maar op) gaan die "bescherming" en rechtszekerheid allerminst bieden.
Dat ze dat uiteindelijk niet daadwerkelijk bieden, klopt. Maar ze dragen wel luid en duidelijk uit dat ze dat wél doen. En dat is voor sommmige mensen die het gevoel hebben dat te missen en nodig te hebben het belangrijkste.quote:Op woensdag 15 april 2026 08:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is het natuurlijk uiteindelijk wel want de Trumps, Melonis, Le Pens en Baudetjes (noem het hele rijtje maar op) gaan die "bescherming" en rechtszekerheid allerminst bieden.
[..]
Ik heb het idee dat wij hier de politiek volgen met bovengemiddeld veel aandacht. Tegelijk borrelen bij mij niet meteen de goede plannen op, die jij hier noemt. Noem eens een paar van die goede plannen die beter zouden moeten werken dan social media onzin?quote:Op woensdag 15 april 2026 07:37 schreef Hanca het volgende:
Blijven we wel met de vraag zitten of “rechts” een beeld schetst wat voldoet aan zekerheid binnen de huidige realiteit.quote:Op woensdag 15 april 2026 08:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zolang 'Links' geen geloofwaardig verhaal biedt dat zowel richting als zekerheid geeft binnen de huidige realiteit, blijft het hooguit moreel gelijk hebben maar gaat het de meeste mensen politiek niet overtuigen.
Jeetje, een redelijk stukje van Sander zowaar.quote:Op woensdag 15 april 2026 09:18 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
Nu ook terechte kritiek op het CDA, en de immer xenofobe Madeleine van TeringburgToorenburg.
Een terechte vraag. Maar als je kijkt naar landen als bijv Argentinië, Italië, Japan en Hongarije, zie je dat rechtse bewegingen daar in elk geval beter aansluiten bij het gevoel van urgentie en behoefte aan richting.quote:Op woensdag 15 april 2026 09:35 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Blijven we wel met de vraag zitten of “rechts” een beeld schetst wat voldoet aan zekerheid binnen de huidige realiteit.
Het hele idee van een conservatieve jeugd kun je wel wat nuanceren.quote:Op woensdag 15 april 2026 09:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een terechte vraag. Maar als je kijkt naar landen als bijv Argentinië, Italië, Japan en Hongarije, zie je dat rechtse bewegingen daar in elk geval beter aansluiten bij het gevoel van urgentie en behoefte aan richting.
Of hun oplossingen perfect zijn, is een tweede zoals @:miss_sly al aanstipt, maar ze slagen er wél in om een concreter beeld van orde en houvast te schetsen binnen de wereld zoals die nu is.
En in de praktijk blijkt dat voor veel mensen overtuigender dan een verhaal dat vooral kritiek levert en met het morele vingertje wappert.
Conservatieven doen dit niet?quote:
Als dat daadwerkelijk allemaal klopt, is het wel zeer ernstig.quote:Op woensdag 15 april 2026 10:18 schreef Klopkoek het volgende:
Kabinet breekt belofte: boetes voor ambtenaren toeslagenaffaire
650 zzp’ers die hielpen bij het afhandelen van de toeslagenaffaire dreigen tot wel 10.000 euro te moeten terugbetalen. De Belastingdienst bestraft hen omdat zij op het ministerie actief waren als ‘schijnzelfstandigen’. Eerder beloofde het kabinet de zzp’ers dat het ministerie de naheffingen zou vergoeden, maar die belofte is ingetrokken.
https://www.ad.nl/politie(...)genaffaire~abdd091c/
Ze doen het gewoon expres en opzettelijk, het vertrouwen in de overheid slopenGeheel naar Republikeins recept.
Als je een paar keer op een figuur in Tiktok blijft hangen met laten we zeggen rechts signatuurtje dan registreert TikTok dat en word je gewoon gelijk de rabbit hole ingeduwd. En inderdaad mogelijk dat de vrienden van daar dan wel naar kijken en wordt dan ingeschat dat je dochter daar mogelijk ook interesse in heeft.quote:Op woensdag 15 april 2026 00:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat weet ik niet.
Of het zijn aansprekende filmpjes met VOC schepen enzo.
Vraag is natuurlijk over de hele Romantiek en/of verlichting ook iets te bieden heeft voor de normale burger die gewoon normaal wil leven, een gezin wil stichten, en wat dies meer zij. Het feit dat sinds de verlichting de materiële behoeften steeds meer bevredigd is, is natuurlijk een goede ontwikkeling. Maar het culturele -en anti religieuze aspect- is iets dat steeds meer knaagt aan veel mensen.quote:Op woensdag 15 april 2026 08:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Als het Umfeld meer opschuift naar progressief, zonder dat die een voor jongeren aansprekend verhaal hebben (maar slechts blijven hameren op "wij hebben gelijk, maar..."), dan is het niet zo gek dat een deel van die jongeren geborgenheid, duidelijkheid en normatieve kaders zoekt.
Gezien. beetje stereotypering allemaal. Ik kan mijzelf ook niet vinden in forums demagogie tegen de lente kriebels. Maar de klassieke uitgangspunten die je terug kan vinden -ook in die netflix docu- is natuurlijk al een miljoenen jaar oude manier van leven he.quote:Dat kan deels doorslaan naar wat Louis Theroux coverde, maar de onderstroom is veel breder dan dat.
Dan had je dat anders moeten uitonderhandelen in het coalitieakkoord.quote:Op woensdag 15 april 2026 09:18 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
Nu ook terechte kritiek op het CDA, en de immer xenofobe Madeleine van TeringburgToorenburg.
Joden roepen tijdens Ajax is wel van een ander niveau dan wat er nu gebeurt hè.quote:Op woensdag 15 april 2026 13:53 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)we-normaal~a0a7a1b5/
De Joodse Zionisten Lobby weer volop aan het janken.
Het genoemde getal van 26% is echter het laagste percentage sinds 2021 (het vroegste jaartal dat het rapport toont)
Het meeste vindt plaats op basis van groepsbelediging, en juist dat artikel willen de rechtsen uit de wet halen (moslims vogelvrij!)
Polderen tot we een ons wegen.quote:Op woensdag 15 april 2026 10:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
En wij wonen dan helaas in Nederland waar we liever wachten tot de schade al berokkend is voordat we uberhaupt iets gaan doen.
Gaan we nu de aantoonbare bedreigingen van de Joden in Nederland, waar Joden als Lenny Kuhr vertrekken uit onveiligheid, Holocaustoverlevenden hun keppeltje niet meer durven dragen en scholen en synagoges beveiligd moeten worden, bagatelliseren? Joden die dagelijks beledigd worden als ze gewoon over straat lopen, dat noem jij normaal?quote:Op woensdag 15 april 2026 13:53 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)we-normaal~a0a7a1b5/
De Joodse Zionisten Lobby weer volop aan het janken.
Het genoemde getal van 26% is echter het laagste percentage sinds 2021 (het vroegste jaartal dat het rapport toont)
Het meeste vindt plaats op basis van groepsbelediging, en juist dat artikel willen de rechtsen uit de wet halen (moslims vogelvrij!)
Dat is op zichzelf nooit voldoende geweest om in de statistieken terecht te komen. De voetbalgerelateerde incidenten van antisemitisme, inderdaad altijd de grootste meute binnen het totaal, gaan een stuk verder dan zomaar (rot)Joden roepen. En is doorgaans groepsbelediging.quote:Op woensdag 15 april 2026 13:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Joden roepen tijdens Ajax is wel van een ander niveau dan wat er nu gebeurt hè.
Laat je niet uit de tent lokken door klopkoek. Hij zuigt bij iedereen.quote:Op woensdag 15 april 2026 14:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gaan we nu de aantoonbare bedreigingen van de Joden in Nederland, waar Joden als Lenny Kuhr vertrekken uit onveiligheid, Holocaustoverlevenden hun keppeltje niet meer durven dragen en scholen en synagoges beveiligd moeten worden, bagatelliseren? Joden die dagelijks beledigd worden als ze gewoon over straat lopen, dat noem jij normaal?
Ik denk er serieus over om hier maar te vertrekken. Het is de laatste tijd constante stroom aan polarisatie, scheldwoorden, beledigingen en nu dit ook nog. Dit was ooit een forum waar gewoon de lopende debatten en onderwerpen van de Tweede Kamer werden besproken met aandacht voor alle kanten, links en rechts, progressief en conservatief, nu is het een giftigere plek geworden dan de Kamer zelf.
Deze act van de IDF supporter - en al lang deels woonachtig in het buitenland - moet je doorheen prikken. Publiciteitsstunt. Lenny Kuhr heeft echt hele foute denkbeelden en standpunten en zet dat dan kracht bij door in De Telegraaf vertrek aan te kondigen.quote:Op woensdag 15 april 2026 14:12 schreef Hanca het volgende:
waar Joden als Lenny Kuhr vertrekken uit onveiligheid
Maar op een gegeven moment is de lol er af, inderdaad vooral dankzij Klopkoek maar ook wel anderen is dit topic totaal onleesbaar geworden. Constante polarisatie, gescheld, overal een links-rechts discussie van maken, het meer over de schrijvers van artikelen hebben dan over de inhoud... en dan nu nog dit soort dingen, antisemitisme bagatelliseren. Dan houdt het echt wel op.quote:Op woensdag 15 april 2026 14:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Laat je niet uit de tent lokken door klopkoek. Hij zuigt bij iedereen.
Bij jou, Nostra, en wie niet.
Behalve bij mij. Want hij heeft mij opgegeven als Musk, Kinneging, en Poetin fan.
Weet je wat, ik laat me hier wel een tijdje niet meer zien, in deze oerconservatieve en reactionaire Rabbit Hole...quote:Op woensdag 15 april 2026 14:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar op een gegeven moment is de lol er af, inderdaad vooral dankzij Klopkoek maar ook wel anderen is dit topic totaal onleesbaar geworden. Constante polarisatie, gescheld, overal een links-rechts discussie van maken, het meer over de schrijvers van artikelen hebben dan over de inhoud... en dan nu nog dit soort dingen, antisemitisme bagatelliseren. Dan houdt het echt wel op.
quote:Op woensdag 15 april 2026 14:17 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is op zichzelf nooit voldoende geweest om in de statistieken terecht te komen. De voetbalgerelateerde incidenten van antisemitisme, inderdaad altijd de grootste meute binnen het totaal, gaan een stuk verder dan zomaar (rot)Joden roepen. En is doorgaans groepsbelediging.
Je draait er weer op los.
Dit polarisatie is er eigenlijk altijd al geweest hoor, in het polcafe -wat dit toch wel is- waren de discussies nog veel harder.quote:Op woensdag 15 april 2026 14:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar op een gegeven moment is de lol er af, inderdaad vooral dankzij Klopkoek maar ook wel anderen is dit topic totaal onleesbaar geworden. Constante polarisatie, gescheld, overal een links-rechts discussie van maken, het meer over de schrijvers van artikelen hebben dan over de inhoud...
Yep. Ben daar ook geen fan van, zeker omdat ie heel duidelijk máár op omfloerste manier aangeeft het ermee eens te zijn. Die ruimte moet er wel zijn. Maar dat is ook precies de grens. Daarna zal de moderatie ingrijpen.quote:en dan nu nog dit soort dingen, antisemitisme bagatelliseren. Dan houdt het echt wel op.
Tja, Wilders heeft hier wel gelijk. D66 moet kleur bekennen, stemmen tegen het eigen regeerakkoord kan natuurlijk niet.quote:Wilders vindt het verwijt dat de PVV zo zelf strengere asielwetgeving tegenhoudt, onterecht. "U staat nu om mij heen. Maar D66, de grootste partij, de partij van de premier, heeft zelf het gore lef om tegen deze asielwetten te stemmen."
Het regeerakkoord was dat ze tegen hun regeerakkoord mochten stemmen (only in NL).quote:Op woensdag 15 april 2026 15:43 schreef MoreDakka het volgende:
Tja, Wilders heeft hier wel gelijk. D66 moet kleur bekennen, stemmen tegen het eigen regeerakkoord kan natuurlijk niet.
Harde discussie, oké. Daar ben ik zelf ook echt niet zo vies van. Maar wel op inhoud, niet op de persoon en ook niet alleen over de verzenders van de inhoud.quote:Op woensdag 15 april 2026 15:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit polarisatie is er eigenlijk altijd al geweest hoor, in het polcafe -wat dit toch wel is- waren de discussies nog veel harder.
Nee, het regeerakkoord was dat dit een soort vrije kwestie was en het kabinet de wens van de Eerste Kamer uit zou voerem.quote:Op woensdag 15 april 2026 15:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Het regeerakkoord was dat ze tegen hun regeerakkoord mochten stemmen (only in NL).
Je verwachtingen stroken niet helemaal met het topic waar je zit denk ik. Zie dit topic een beetje als slowchat waarin onder meer gediscussieerd wordt over actualiteit. Ik snap de verwarring: de titel van het topic impliceert dat het uitsluitend over politiek moet gaan, maar toch zijn mensen hier best nog wel persoonlijk..quote:Op woensdag 15 april 2026 15:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Harde discussie, oké. Daar ben ik zelf ook echt niet zo vies van. Maar wel op inhoud, niet op de persoon en ook niet alleen over de verzenders van de inhoud.
Over het pakket van de regering voor de hoge brandstofprijzen krijg je hier misschien nog maar 2 posts, over live debatten gaat het bijna nooit meer. Over de draai van de PVV die de Faberwetten in gevaar brengen en de reactie en het weer terugtrekken daarvan van D66 praktisch geen woord.
Overigens moet wel van het hart dat jij bij tijd en wijlen ook
In die tijd wel allemaal discussie over te rechtse of te linkse journalisten, ook als die gewoon feiten brengen, of over rechtse universiteiten. En continue de vermelding van Meloni, Trump en allerlei andere voor de Nederlandse politiek totaal irrelevante figuren. Met allemaal scheldwoorden er tussendoor natuurlijk, want voor sommigen is een post zonder gescheld blijkbaar geen post. Vinden zelf hun inhoud blijkbaar niet overtuigend, dus moeten er maar krachttermen bij.
Een term als "Madeleine van Teringburg" gaat gewoon recht tegen de polici, maar ook alle fatsoen in. Het stapelt allemaal op, het maakt dat ik hier niet meer voor mijn plezier kom en waarom zou ik dan nog wel komen?
Zeker omdat de wetten multi-interpretabel worden. Ongetwijfeld dat rechters daar misbruik van maken om uitkomsten naar gelang hun eigen richting te sturen.quote:Op woensdag 15 april 2026 15:59 schreef Kickinalfa het volgende:
Vanuit de PVV nog wel deels te begrijpen natuurlijk. Je begint met het plan om illegaliteit strafbaar te maken en je eindigt met een soort van gedoog constructie waarin het wel/soms/niet afhankelijk van arbitraire zaken misschien illegaal is.
Dit topic is jaren wel zo gegaan. Vooral over de actualiteit, nieuwsberichten over de politiek en live debatten. Niet teveel over journalisten, buitenlandse politici en andere onzinnige zijsporen (al kun je altijd vanuit de actualiteit op een zijspoor belanden).quote:Op woensdag 15 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je verwachtingen stroken niet helemaal met het topic waar je zit denk ik.
De Eerste Kamer heeft inderdaad altijd meer vrijheid gehad, juist omdat er ook niemand namens de Eerste Kamer fracties mee praat tijdens de onderhandelingen. Maar hier gaat het gewoon volgens de afspraak, de afspraak is dat de partijen hier een vrije keus in hebben. Zie het als sommige medische ethiek dossiers in de kabinetten met de D66 en de CU, daar waren ook onderwerpen vrij gelaten om niet tegen het geweten in te moeten stemmen.quote:Op woensdag 15 april 2026 16:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
Waarom zouden de fracties in EK gebonden zijn aan regeerakkoord?
Ze voeren nu juist hun taak uit en dan is het weer niet goed
Als de PVV tegen de novelle stemt, haalt de novelle het niet.quote:Op woensdag 15 april 2026 16:59 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Dit is allemaal hogere wiskunde voor mij. Iemand die het wel gewoon uit kan leggen?
[ x ]
Dan klinkt het alsof het allemaal geen wet gaat worden?quote:Op woensdag 15 april 2026 17:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als de PVV tegen de novelle stemt, haalt de novelle het niet.
Als de novelle het niet haalt, stemmen SGP en CDA tegen de wetten.
Nou was gister even de optie dat D66 voor de novelle en tegen de wetten zou stemmen, maar D66 is al weer bijgedraaid. Als D66 de novelle aan een meerderheid zou helpen, stemmen CDA en SGP wel voor de wetten. Maar D66 helpt dan zo indirect de wetten aan een meerderheid en dat willen ze niet.
Dat deel over 2 statussen en gezinshereniging is trouwens net in België afgeschoten op grond van Europees recht, dus dat lijkt juridisch niet houdbaar. Een beetje Eerste Kamerlid met een serieuze taakopvatting stemt alleen om die reden daar al tegen.
Als PVV echt tegen de novelle stemt (en dat lijkt wel zeker), CDA en SGP doen wat ze zeggen te doen (zonder novelle tegen de wet stemmen) en er geen uitweg wordt gevonden via D66 die voor de novelle stemt, gaan de wetten inderdaad sneuvelen.quote:Op woensdag 15 april 2026 17:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dan klinkt het alsof het allemaal geen wet gaat worden?
Dank je, broer.quote:Op woensdag 15 april 2026 17:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als PVV echt tegen de novelle stemt (en dat lijkt wel zeker), CDA en SGP doen wat ze zeggen te doen (zonder novelle tegen de wet stemmen) en er geen uitweg wordt gevonden via D66 die voor de novelle stemt, gaan de wetten inderdaad sneuvelen.
Let wel: het was ook nog niet zeker of alle CDA (en VVD?) senatoren anders wel voor die wetten hadden gestemd. Met een hoofdelijke stemming in de Eerste Kamer heb je toch wel vaker dissidenten.
D66 heeft zich in het verleden ook nooit tegen laten houden door hun principes of door wat ze 'ze niet willen'.quote:Op woensdag 15 april 2026 17:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als de PVV tegen de novelle stemt, haalt de novelle het niet.
Als de novelle het niet haalt, stemmen SGP en CDA tegen de wetten.
Nou was gister even de optie dat D66 voor de novelle en tegen de wetten zou stemmen, maar D66 is al weer bijgedraaid. Als D66 de novelle aan een meerderheid zou helpen, stemmen CDA en SGP wel voor de wetten. Maar D66 helpt dan zo indirect de wetten aan een meerderheid en dat willen ze niet.
Dat deel over 2 statussen en gezinshereniging is trouwens net in België afgeschoten op grond van Europees recht, dus dat lijkt juridisch niet houdbaar. Een beetje Eerste Kamerlid met een serieuze taakopvatting stemt alleen om die reden daar al tegen.
Dat laatste gebeurt veel vaker en eigenlijk altijd per ongeluk. Dan doen je 120 stemmingen achter elkaar, dan kun je wel eens verkeerd op je blaadje kijken of je voor of tegen bent.quote:Op woensdag 15 april 2026 17:21 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
D66 heeft zich in het verleden ook nooit tegen laten houden door hun principes of door wat ze 'ze niet willen'.
Ze hebben ook wel eens achteraf hun stem in de notulen laten wijzigen. Dan haalde de wet het wel, maar werd ook hun principiële standpunt recht gedaan...
Goed voor het vertrouwen in de politiek dit.quote:Op woensdag 15 april 2026 17:19 schreef Hanca het volgende:
CDA en D66 keren zich tegen bezuiniging de voorjaarsnota:
https://www.trouw.nl/poli(...)rjaarsnota~b356fef6/
CDA en D66 willen toch niet het mes zetten in geld dat bedoeld is om kwetsbare bijstandsgerechtigden te helpen. In een debat over de bijstand keerden de twee coalitiepartijen zich tegen een omstreden bezuinigingsplan.
Zoals ik al eerder zei: doe die coalitieonderhandelingen gewoon opnieuw. Ze zijn mislukt, er is een puinhoop uitgekomen, gewoon van voren af aan beginnen en nu wel met een serieus pakket komen.
Omdat de EK een verlengstuk is van de TK, dat hebben we allemaal afgesproken.quote:Op woensdag 15 april 2026 16:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
Waarom zouden de fracties in EK gebonden zijn aan regeerakkoord?
De schade is al gedaan. Dit kabinet gaat de rit nooit meer uitzitten, het vertrouwen is er niet (meer).quote:Op woensdag 15 april 2026 17:19 schreef Hanca het volgende:
CDA en D66 willen toch niet het mes zetten in geld dat bedoeld is om kwetsbare bijstandsgerechtigden te helpen. In een debat over de bijstand keerden de twee coalitiepartijen zich tegen een omstreden bezuinigingsplan.
Zoals ik al eerder zei: doe die coalitieonderhandelingen gewoon opnieuw. Ze zijn mislukt, er is een puinhoop uitgekomen, gewoon van voren af aan beginnen en nu wel met een serieus pakket komen.
Het is geen bezuiniging. Het is echt absurd dat de media het zo voorsteltquote:Op woensdag 15 april 2026 17:19 schreef Hanca het volgende:
Ik zou me eerder juist eens focussen op groepen die geen bijstand ontvangen en blijkbaar wel rond kunnen komen. Just sayin'.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is geen bezuiniging. Het is echt absurd dat de media het zo voorstelt![]()
Er wordt extra geld uitgegeven om mensen te helpen die misschien recht hebben op een bepaalde uitkering. Dat kan dus geen bezuiniging zijn. Het is om gek van te worden.
Het is geld dat al in de begroting zat en er via de voorjaarsnota weer uit wordt gehaald, dat is gewoon een bezuiniging.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is geen bezuiniging. Het is echt absurd dat de media het zo voorstelt![]()
Er wordt extra geld uitgegeven om mensen te helpen die misschien recht hebben op een bepaalde uitkering. Dat kan dus geen bezuiniging zijn. Het is om gek van te worden.
Leuk trucje maar zo werkt het natuurlijk niet. Een extra uitgave van 30 miljoen kan geen bezuiniging zijn. Een begroting is geen uitgave, daar kan niet op bezuinigd worden.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geld dat al in de begroting zat en er via de voorjaarsnota weer uit wordt gehaald, dat is gewoon een bezuiniging.
Vind ik ook zo grappig ja. Wie zijn die mensen? En waarom zou de overheid tientallen miljoenen uit moeten geven om hen op te sporen?quote:Op woensdag 15 april 2026 18:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zou me eerder juist eens focussen op groepen die geen bijstand ontvangen en blijkbaar wel rond kunnen komen. Just sayin'.
Zo langzamerhand begin je je wel af te vragen of het niet een beetje boven de capaciteiten van Jetten gaat. Schoof kon nog wijzen naar de fractievoorzitters.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Goed voor het vertrouwen in de politiek dit.
Jetten zit voornamelijk in het buitenland, lijkt wel.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Zo langzamerhand begin je je wel af te vragen of het niet een beetje boven de capaciteiten van Jetten gaat. Schoof kon nog wijzen naar de fractievoorzitters.
En schijnbaar vind iedereen dit in zowel de eerste als de tweede kamer helemaal prima.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Omdat de EK een verlengstuk is van de TK, dat hebben we allemaal afgesproken.
Ja, totdat de PVV hetzelfde doet. Dan zijn het ineens 'politieke spelletjes'.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
En schijnbaar vind iedereen dit in zowel de eerste als de tweede kamer helemaal prima.
Omdat dit schuldenproblematiek voorkomt.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Vind ik ook zo grappig ja. Wie zijn die mensen? En waarom zou de overheid tientallen miljoenen uit moeten geven om hen op te sporen?
Rond komen op het moment zelf is niet hetzelfde als geen schulden opbouwen.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zou me eerder juist eens focussen op groepen die geen bijstand ontvangen en blijkbaar wel rond kunnen komen. Just sayin'.
Dat is helemaal niet bewezen, men weet helemaal niets over die mensen die zogenaamd recht zouden hebben maar niet aanvragen.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat dit schuldenproblematiek voorkomt.
Dit is alleen geen slowchat, nooit geweest ook.quote:Op woensdag 15 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je verwachtingen stroken niet helemaal met het topic waar je zit denk ik. Zie dit topic een beetje als slowchat waarin onder meer gediscussieerd wordt over actualiteit. Ik snap de verwarring: de titel van het topic impliceert dat het uitsluitend over politiek moet gaan, maar toch zijn mensen hier best nog wel persoonlijk..
Het gescheld en getier van klopkoek is wel op - en misschien wel over - het randje. Maar deze user doet het puur te vermaak en provocatie, ik vraag mij af of het echt zijn eigen grieven zijn.
Mogen gemeenten, die tegen deze bezuiniging zijn, dat even zelf weten?quote:Op woensdag 15 april 2026 18:55 schreef MoreDakka het volgende:
Gemeenten hebben ook helemaal geen mensen die dat opsporingswerk zouden moeten doen, die zijn al druk genoeg met alle andere administratieve rompslomp rond de bestaande uitkeringen.
Ach, aan de andere kant komt hij zo wel mooi goedkoop en snel van dit gedrocht aan onuitvoerbare wetten af.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Jetten zit voornamelijk in het buitenland, lijkt wel.
Het is geen bezuiniging.quote:Op woensdag 15 april 2026 19:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mogen gemeenten, die tegen deze bezuiniging zijn, dat even zelf weten?
Het is wel een bezuiniging, het is een wet van het vorige kabinet en staat in het basispad. Dat schrappen is gewoon een bezuiniging. En dit was nou net één van de weinige goede dingen van het vorige kabinet. In 2021 bleek uit onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken dat ruim één op de drie huishoudens die recht hebben op een bijstandsuitkering die niet gebruiken.quote:Op woensdag 15 april 2026 19:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is geen bezuiniging.
Bovendien is het bedrag bedoeld voor gegevensdeling, voor het aannemen van extra mensen zou vele malen meer geld nodig zijn.
Die nog niet bestaat. Het is geen bezuiniging, hoe hard je ook blijft proberen. Een bezuiniging betekent minder uitgeven. Daar is hier op geen enkele manier sprake van.quote:Op woensdag 15 april 2026 19:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is wel een bezuiniging, het is een wet van het vorige kabinet
Minder uitgeven dan het basispad = een bezuiniging, hoe hard jij die werkelijkheid ook probeert te ontkennen.quote:Op woensdag 15 april 2026 19:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die nog niet bestaat. Het is geen bezuiniging, hoe hard je ook blijft proberen. Een bezuiniging betekent minder uitgeven. Daar is hier op geen enkele manier sprake van.
Dat snapt iedereen. Compleet zinloze discussie.quote:Op woensdag 15 april 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Minder uitgeven dan het basispad = een bezuiniging, hoe hard jij die werkelijkheid ook probeert te ontkennen.
Als jij heel zeker van plan was op vakantie te gaan, maar die vakantie schrapt omdat je niet rond komt dit jaar, is dat een bezuiniging.
Als je de geplande uitgaven verlaagt ten opzichte van een eerdere begroting of meerjarenraming, dan kun je dat technisch een bezuiniging noemen.quote:Op woensdag 15 april 2026 19:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is geen bezuiniging.
Bovendien is het bedrag bedoeld voor gegevensdeling, voor het aannemen van extra mensen zou vele malen meer geld nodig zijn.
Ten eerste lijkt het me vooral een eigen verantwoordelijkheid om iets wel of niet aan te vragen.quote:Op woensdag 15 april 2026 19:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mogen gemeenten, die tegen deze bezuiniging zijn, dat even zelf weten?
Ik weet van Midden-Groningen dat ze er wel mensen voor hebben, maar te weinig momenteel.
Wat anders belangrijks is er?quote:Op woensdag 15 april 2026 19:53 schreef KaheemSaid het volgende:
Maar gaan wr nu echt weer een periode van tig jaar in dat we gaan praten over migratiewetgeving….?
Dat 'voelt' niet zo omdat het niet zo is. De overheid doet aan creatief boekhouden en houdt iedereen voor de gek, dat weet jij net zo goed als ik. De enige reden dat men zo hard wil proberen er een 'bezuiniging' van te maken is omdat men dan boos kan worden. 'Het kabinet pakt weer de zwakkeren!!' en 'er wordt bezuinigd op de bijstand!!'. Lekker de onderbuik legen, en feiten doen er niet toe.quote:Op woensdag 15 april 2026 19:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je de geplande uitgaven verlaagt ten opzichte van een eerdere begroting of meerjarenraming, dan kun je dat technisch een bezuiniging noemen.
Stel dat je van plan bent om maandelijks 800 euro uit te geven aan eten en drinken, maar door een tegenvaller besluit je je budget aan te passen naar 400 euro. Dan bezuinig je op je oorspronkelijke plan. In die zin werkt het bij de overheid hetzelfde.
Tegelijk zit daar precies de bron van verwarring. Want als die 800 euro nooit daadwerkelijk is uitgegeven en het nieuwe bedrag nog steeds hoger ligt dan wat je eerder echt uitgaf, voelt het voor veel mensen niet als een bezuiniging. Maar de overheid gebruikt eerdere plannen als referentiepunt.
Je het is natuurlijk wel fijn dat iedereen zich straks officieel moet legitimeren bij Brussel als ze op internet gaan.quote:Op woensdag 15 april 2026 19:59 schreef phpmystyle het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)e-geen-smoesjes-meer
Haha, de eu die jongeren willen beschermen tegen porno of andere zaken die online te vinden zijn, alsof jongeren schade oplopen bij het zien van een piEMOl of tepel. Zelfs de sgp heb ik hier nooit over gehoord.
Je kan met voorbeelden tot en met komen, als je de doorrekening van het CPB komt dan vergelijken ze met het basispad, hoe kun je plannen anders ooit afmeten ten opzichte van eerder genomen beslissingen?quote:Op woensdag 15 april 2026 20:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat 'voelt' niet zo omdat het niet zo is. De overheid doet aan creatief boekhouden en houdt iedereen voor de gek, dat weet jij net zo goed als ik. De enige reden dat men zo hard wil proberen er een 'bezuiniging' van te maken is omdat men dan boos kan worden. 'Het kabinet pakt weer de zwakkeren!!' en 'er wordt bezuinigd op de bijstand!!'. Lekker de onderbuik legen, en feiten doen er niet toe.
De feiten zijn namelijk niet zo ingewikkeld. Tegenvoorbeeld: in 2025 geef je 100 uit aan iets. In 2026 ben je van plan daar 130 aan uit te geven. Dat pas je later aan naar 115. Resultaat aan het einde van het jaar: uitgaven in 2026 zijn 15% hoger dan in 2025 op dit punt. Dat proberen een bezuiniging te noemen is natuurlijk een gotspe.
Het feit dat het hier gaat om een nieuwe wet die nog niet eens aangenomen is zegt genoeg. Die wet zorgt voor nieuwe uitgaven die er eerst nog niet waren. Daar kun je niet omheen met creatief boekhouden en ander gelul.
Dat mag allemaal best. Maar een verhoging van overheidsuitgaven kun je geen bezuiniging noemen, ook niet als die verhoging minder is dan eerder voorgesteld. Het is ook niet zo moeilijk, zeg dan 'er wordt minder extra geld uitgetrokken dan eerder voorgesteld'.quote:Op woensdag 15 april 2026 20:28 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je kan met voorbeelden tot en met komen, als je de doorrekening van het CPB komt dan vergelijken ze met het basispad, hoe kun je plannen anders ooit afmeten ten opzichte van eerder genomen beslissingen?
https://www.rtl.nl/nieuws(...)uiniging-op-bijstandquote:CDA en D66 willen af van voorgenomen bezuiniging op bijstand
Laten we het er maar over eens zijn dat we het niet eens zijn?quote:Op woensdag 15 april 2026 20:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat mag allemaal best. Maar een verhoging van overheidsuitgaven kun je geen bezuiniging noemen, ook niet als die verhoging minder is dan eerder voorgesteld. Het is ook niet zo moeilijk, zeg dan 'er wordt minder extra geld uitgetrokken dan eerder voorgesteld'.
Het framen als bezuiniging leidt tot dit soort leugens in de media:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)uiniging-op-bijstand
Het blijft toch enorm frustrerend hoe overheden alle verantwoordelijkheid willen ontlopen. Als sociale media zo slecht is, waarom ga je dan niet ouders vervolgen voor het kopen van telefoons voor hun kinderen? Ouders mogen ook geen sigaretten kopen voor hun kinderen.quote:Op woensdag 15 april 2026 20:19 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Je het is natuurlijk wel fijn dat iedereen zich straks officieel moet legitimeren bij Brussel als ze op internet gaan.
Hoe fijn is het dan straks dat we deze digitale identiteit over een paar jaar ook kunnen koppelen aan je digitale euro zodat we ook kunnen zien waar je je geld aan uitgeeft, dan gooien we het wel op witwas fraude oid.
Ze is ook lekker op dreef want nu Orban weg is kunnen we ook van het vetorecht af van lidstaten en kan Brussel voortaan zelf de beslissingen nemen.
https://www.nu.nl/buitenl(...)e-orban-opstaat.html
quote:Op woensdag 15 april 2026 20:30 schreef RotatoR het volgende:
De PVV heeft overigens een aantal weken geleden nog dezelfde novelle (die ze nu te zwak vinden) ingediend tijdens het debat over het EU Migratiepact
quote:Op 23 maart 2026 (24 dagen geleden!) diende de PVV nog een amendement in over de strafbaarstelling van illegaliteit, waarin in de toelichting staat, en ik citeer:
“Indieners hebben er daarom voor gekozen om, in navolging van de novelle Aanpassing strafbaarstelling illegaal verblijf, deelnemers, anders dan de pleger, uit te sluiten van strafbaarheid.”
Drie weken geleden was de PVV dus nog vóór de novelle. Sterker nog, jullie dienden een voorstel in dat 100% in lijn is met de Novelle.
Dit voorstel is dus identiek met wat nu voorligt in de EK.
Kunnen jullie mij uitleggen waarom de PVV nu zou tegenstemmen?
https://x.com/anlammers/status/2044427329779151187
Je hebt niets te zeggen over de leugens van bijvoorbeeld RTL en waar die vandaan komen?quote:Op woensdag 15 april 2026 20:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Laten we het er maar over eens zijn dat we het niet eens zijn?
Maar volgens Ursula "quote:Op woensdag 15 april 2026 20:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het blijft toch enorm frustrerend hoe overheden alle verantwoordelijkheid willen ontlopen. Als sociale media zo slecht is, waarom ga je dan niet ouders vervolgen voor het kopen van telefoons voor hun kinderen? Ouders mogen ook geen sigaretten kopen voor hun kinderen.
Het is totaal doorgeslagen preutsheid.quote:Op woensdag 15 april 2026 19:59 schreef phpmystyle het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)e-geen-smoesjes-meer
Haha, de eu die jongeren willen beschermen tegen porno of andere zaken die online te vinden zijn, alsof jongeren schade oplopen bij het zien van een piEMOl of tepel. Zelfs de sgp heb ik hier nooit over gehoord.
Dit is echt uitermate genant. Je gaat me echt niet vertellen dat er niemand wist dat dit apart is gezet. Dit gebeurt niet door een stagiair. Hier is gewoon over nagedacht en een besluit over genomen.quote:De Belastingdienst heeft recent een zogeheten datakluis gevonden met zeker 64 miljoen bestanden die doorzocht hadden moeten worden voor de parlementaire onderzoeken naar de toeslagenaffaire. Dat gaat nu alsnog gebeuren, schrijven de staatssecretarissen Eerenberg van Financiën en Palmen van Herstel Toeslagen aan de Tweede Kamer.
[...]
De datakluis, een afgeschermde digitale bewaaromgeving, is in 2019 gecreëerd. De Belastingdienst liep toen achter met het opschonen en vernietigen van bestanden vanwege de privacywetgeving. Door ze op deze manier apart te zetten, hadden medewerkers niet meer zomaar toegang tot de gegevens. Tegelijkertijd werd voorkomen dat bestanden die permanent bewaard moesten worden zonder beoordeling vernietigd zouden worden.
Op de een of andere manier verdween de datakluis daarna uit het zicht, tot nu.
[...]
Of er ook echt belangrijke bestanden bij zitten, is overigens niet zeker. "Omdat de inhoud van de datakluis op dit moment onbekend is, kan het ook betekenen dat de datakluis geen nieuwe informatie over deze dossiers bevat
Het is een bezuiniging dus geen leugen, wel denk ik dat de pers dit iets anders kan duiden.quote:Op woensdag 15 april 2026 20:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je hebt niets te zeggen over de leugens van bijvoorbeeld RTL en waar die vandaan komen?
Wat als iemand in de bijstand dat leest en in paniek raakt omdat hij denkt minder geld te gaan krijgen?
Het is geen bezuiniging, maar zelfs als je die fout wel maakt dan nog is het geen bezuiniging op de bijstand. Je snapt toch ook wel dat dit de reden is dat het foutief als 'bezuiniging' wordt geframed?quote:Op woensdag 15 april 2026 21:20 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het is een bezuiniging dus geen leugen, wel denk ik dat de pers dit iets anders kan duiden.
Wie moet dat doen dan?quote:Op woensdag 15 april 2026 21:31 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dit kabinet lepelt plan na plan op zonder enig steun...
Ga toch gewoon in gesprek met GL/PvdA voor een goed akkoord.
Na maart 2027 is Pro niet relevant meer in de Eerste Kamer. Daar gokken ze op en ze hebben zo hun vriendjes bij sociale media, WNL, DPG (hallo VVD senator - tevens in raad van bestuur van DPG en NDP) etc. om dit voor elkaar te boksen.quote:Op woensdag 15 april 2026 21:31 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dit kabinet lepelt plan na plan op zonder enig steun...
Ga toch gewoon in gesprek met GL/PvdA voor een goed akkoord.
Waarom profiteert PN niet van alle slechte kabinetten eigenlijk?quote:Op woensdag 15 april 2026 21:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Na maart 2027 is Pro niet relevant meer in de Eerste Kamer. Daar gokken ze op en ze hebben zo hun vriendjes bij sociale media, WNL, DPG (hallo VVD senator - tevens in raad van bestuur van DPG en NDP) etc. om dit voor elkaar te boksen.
Een uitzonderlijk coherent en serieus betoog.quote:Op woensdag 15 april 2026 21:44 schreef nostra het volgende:
Uitstekend verhaal van Wennink.
https://tinyurl.com/25wqaorn
Een semi-dictatuur (1 mei is hier niet voor niets geen vrije dag! In vrijwel alle andere Europese landen is dat wel zo) en een systeem van "competitive authoritarianism". Competitie om de macht maar wel binnen autoritaire parameters. GL-PvdA valt daar buiten en er zijn DPG, TechBros en Musk vriendjes om dit te sturen. Nederland = nepdemocratie. Volgens V-Dem buiten de top 25 democratische landen en dalende.quote:Op woensdag 15 april 2026 21:44 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Waarom profiteert PN niet van alle slechte kabinetten eigenlijk?
Zelfs van het slechtse kabinet ooit (met de PVV) konden ze geen winst maken als oppositie. En als ik jouw post zo lees, gaan ze de komende verkiezingen ook nat.
Wat is er mis met die Klub?
Welke dictatuur? Ik begrijp niet wat je bedoelt.quote:Op woensdag 15 april 2026 21:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een semi-dictatuur (1 mei is hier niet voor niets geen vrije dag) en een systeem van "competitive authoritarianism". Competitie om de macht maar wel binnen autoritaire parameters. GL-PvdA valt daar buiten en er zijn DPG en Musk vriendjes om dit te sturen.
Het is de poldervariant van de TechBro coup. Een lieve variant van Singapore en Milei fantasieën. Niets meer en niets minder. Natuurlijk faciliteert EW dat graag.quote:Op woensdag 15 april 2026 21:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een uitzonderlijk coherent en serieus betoog.
Dat is inderdaad een domme fout geweest van D66/CDA. Die hadden altijd GL/PvdA erbij moeten eisen bij de gesprekken. Dan had je gewoon al die gevechten met de informateur kunnen beslechten in plaats van nu met allerlei proefballonnetjes te gaan komen.quote:Op woensdag 15 april 2026 21:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Wie moet dat doen dan?
Ik heb gewoon niet de indruk dat onze Minister President erg druk is met het leiden van de coalitie in Den Haag.
En welke medewerking gaat GL)PvdA geven..ze leveren ook geen ministers en zijn niet verantwoordelijk voor enig beleid.
En als ik de peilingen mag geloven gaan nieuwe verkiezingen (dus mocht dit kabinet snel vallen), ook geen doorbraak opleveren.quote:Op woensdag 15 april 2026 22:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een domme fout geweest van D66/CDA. Die hadden altijd GL/PvdA erbij moeten eisen bij de gesprekken. Dan had je gewoon al die gevechten met de informateur kunnen beslechten in plaats van nu met allerlei proefballonnetjes te gaan komen.
Ik kan nu wel zeggen; goh zie je wel maar ja daar heb ik verder ook weinig aan. Ze zitten er nog maar net dus ze hebben van mij nog wat tijd maar het zou teleurstellend zijn als de eindconclusie straks is dat ze het toch anders hadden moeten doen.
Er is helaas te veel aan de gang in deze wereld waardoor Jetten van hot naar her moet vliegen.quote:Op woensdag 15 april 2026 22:05 schreef capricia het volgende:
[..]
En als ik de peilingen mag geloven gaan nieuwe verkiezingen (dus mocht dit kabinet snel vallen), ook geen doorbraak opleveren.
Dan hebben we opeens 5 of 6 partijen met rond de 16 zetels. Zucht.
Ik hoop dat Jetten zich als een communicator gaat ontwikkelen, als een verbinder. Die zowel met links als met rechts goed overweg kan en plannen kan uitdragen om meerderheden te vinden. Maar wat ik tot nu toe zie, is hij dat niet. En laat hij alles aan de individuele ministers over.
Echt, waar haal je het allemaal vandaan. Nog even (kort, uiteraard) een drankje mee gedaan en het draait die man juist allemaal om samenwerking en verbinding. Partijloos ook, overigens.quote:Op woensdag 15 april 2026 21:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is de poldervariant van de TechBro coup. Een lieve variant van Singapore en Milei fantasieën. Niets meer en niets minder. Natuurlijk faciliteert EW dat graag.
Het is nog niet het seizoen van Jetten nee. Maar goed, het was ook een uitdaging om mee te beginnen. En wie is er wel?quote:Op woensdag 15 april 2026 22:05 schreef capricia het volgende:
[..]
En als ik de peilingen mag geloven gaan nieuwe verkiezingen (dus mocht dit kabinet snel vallen), ook geen doorbraak opleveren.
Dan hebben we opeens 5 of 6 partijen met rond de 16 zetels. Zucht.
Ik hoop dat Jetten zich als een communicator gaat ontwikkelen, als een verbinder. Die zowel met links als met rechts goed overweg kan en plannen kan uitdragen om meerderheden te vinden. Maar wat ik tot nu toe zie, is hij dat niet. En laat hij alles aan de individuele ministers over.
Heb je ook iets inhoudelijks te zeggen over het artikel?quote:Op woensdag 15 april 2026 21:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is de poldervariant van de TechBro coup. Een lieve variant van Singapore en Milei fantasieën. Niets meer en niets minder. Natuurlijk faciliteert EW dat graag.
Wat ik al eerder een aantal keer heb gezegd: in Nederland gaan grote omwentelingen (bijv. koloniale en ethische politiek, de New Deal, neoliberalisme) altijd verdekter en onder de consensus dekmantel. Schikken en plooien, de kern van de zaak bedekken. Zo gaan de paradigma verschuivingen hier. Dit past daar helemaal in.quote:Op woensdag 15 april 2026 23:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Echt, waar haal je het allemaal vandaan. Nog even (kort, uiteraard) een drankje mee gedaan en het draait die man juist allemaal om samenwerking en verbinding. Partijloos ook, overigens.
Ja ja, alles is een complot. Zelfs een 70-jarige pensionado uit Brabant zit erin.quote:Op woensdag 15 april 2026 23:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat ik al eerder een aantal keer heb gezegd: in Nederland gaan grote omwentelingen (bijv. koloniale en ethische politiek, de New Deal, neoliberalisme) altijd verdekter en onder de consensus dekmantel. Schikken en plooien, de kern van de zaak bedekken. Zo gaan de paradigma verschuivingen hier. Dit past daar helemaal in.
Larry Ellison is 81 jaar oud. En daar in de VS gaan dat soort paradigma verschuivingen en grote systeem omwentelingen inderdaad op een andere manier - voor de buitenstaander van buitenaf naar binnen kijkend. Is altijd zo geweest.quote:Op woensdag 15 april 2026 23:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja ja, alles is een complot. Zelfs een 70-jarige pensionado uit Brabant zit erin.
Ja en dan hadden we alsnog geen regering gehad en zaten we nog met exact dezelfde problemen. PN is niet geinteresseerd in constructief problemen oplossen, net als PVV.quote:Op woensdag 15 april 2026 22:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een domme fout geweest van D66/CDA. Die hadden altijd GL/PvdA erbij moeten eisen bij de gesprekken. Dan had je gewoon al die gevechten met de informateur kunnen beslechten in plaats van nu met allerlei proefballonnetjes te gaan komen.
En dat terwijl verhuurder na verhuurder aangeeft dat die wet niet het probleem is. Analyses wijzen er ook steeds op dat die wet niet het probleem is, maar dan slepen journalisten hem er toch bij. Dit is een journalistieke hetze tegen een wet, die nergens op gebaseerd is.quote:Op donderdag 16 april 2026 07:36 schreef nostra het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)afgeschaft~b03321a3/
IPE maar weer eens over het gedrocht Wbh.
IPE is opgericht met centjes van Silicon Valley en Bill Gates. Dan weet je het wel.quote:Op donderdag 16 april 2026 07:36 schreef nostra het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)afgeschaft~b03321a3/
IPE maar weer eens over het gedrocht Wbh.
Precies, het Grote Complot. Bill Gates die zich druk maakt om de Wbh ditdat.quote:Op donderdag 16 april 2026 08:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
IPE is opgericht met centjes van Silicon Valley en Bill Gates. Dan weet je het wel.
Wat is dan volgens die verhuurders wel het probleem om massaal huurwoningen te verkopen?quote:Op donderdag 16 april 2026 07:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat terwijl verhuurder na verhuurder aangeeft dat die wet niet het probleem is. Analyses wijzen er ook steeds op dat die wet niet het probleem is, maar dan slepen journalisten hem er toch bij. Dit is een journalistieke hetze tegen een wet, die nergens op gebaseerd is.
Dit soort internationale netwerken maken zich inderdaad 'druk' [sic] om wat er in kleinere landen gebeurt. Helemaal juist. Verzethaarden de kop indrukken en opinieklimaat in zoveel mogelijk landen beïnvloeden. Dat is geen complot maar bewezen realiteit.quote:Op donderdag 16 april 2026 08:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Precies, het Grote Complot. Bill Gates die zich druk maakt om de Wbh ditdat.
De meeste ponden gewoon uit omdat de return-on-investment niet meer klopt met de huidige huizenprijzen: de investering (het huis) is zo hoog geworden, dat je met dat geld beter andere investeringen kunt doen, zeker nu onderhoud ook heel erg duur is geworden.quote:Op donderdag 16 april 2026 08:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat is dan volgens die verhuurders wel het probleem om massaal huurwoningen te verkopen?
Box 3 belasting, de enorme verhoging van de WOZ waarde, het inmiddels relatief lage rendement ten opzichte van de waarde van een woning, het de waardestijging niet meenemen in gerealiseerd rendement en de hogere rente.quote:Op donderdag 16 april 2026 08:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat is dan volgens die verhuurders wel het probleem om massaal huurwoningen te verkopen?
Dan heb je het wel over een specifiek deel van de verhuurders, namelijk de beleggers met deels vastgoed in de portefeuille.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
De meeste ponden gewoon uit omdat de return-on-investment niet meer klopt met de huidige huizenprijzen: de investering (het huis) is zo hoog geworden, dat je met dat geld beter andere investeringen kunt doen, zeker nu onderhoud ook heel erg duur is geworden.
Grote investeerders als Vesteda geven expliciet aan dat hun verkoop niets met de wet betaalbare huur te maken heeft, maar dat het te maken heeft met de huizenprijzen, dankzij die stijgingen worden de huizen een te groot deel van de portefeuille: https://nos.nl/artikel/26(...)verkopen-hoe-kan-dat
Toch moet die journalist de wet betaalbare huur er weer bijslepen, zonder een citaat van Vesteda of een specialist. Waarom? Geen idee. Omdat het verkoopt, denk ik.
Vesteda is zelfs net met investeren in betaalbare huur gestart: https://www.dgbc.nl/nieuw(...)-middenhuurwoningen/
De oorzaak is dus extreem simpel: de huidige huizenprijzen, die harder zijn gestegen dan alle andere beleggingen, maken dat huizen een te grote investering zijn geworden. Als jij een portefeuille wil hebben waarin vastgoed 25% van je portefeuille is, en die 25% stijgt hard en de andere 75% minder, dan klopt je verhouding niet meer en zul je vastgoed moeten verkopen om je gewenste verhouding te houden.
En ja, je ziet dezelfde problemen in andere landen met gestegen huizenprijzen, waar geen wet betaalbare huur is ingevoerd.
En het risico op een crisis waarbij huizenprijzen kunnen gaan dalen. Niet iedereen leeft als Vijlbrief, die doet alsof een grote crisis niet meer voor kan komen.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Box 3 belasting, de enorme verhoging van de WOZ waarde, het inmiddels relatief lage rendement ten opzichte van de waarde van een woning en het de waardestijging niet meenemen in gerealiseerd rendement?
Zelfs Geert Wilders doet minder aan wijzen en komt met meer oplossingenquote:Op donderdag 16 april 2026 09:19 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Vazalstaat Nederland. De rechtse MAGA politiek weet heel goed wat het doet. Net zoals Rutte die bij de NAVO de goedzakken van Palantir naar binnen loodst.
Dat laatste stuk is die specifieke groep, mijn eerste alinea gaat juist over mensen met maar een paar huurwoningen. Als je huurwoning van vroeger 3 ton nu plots een half miljoen waard is, dan klopt je return-on-investment gewoon niet meer. Met dat half miljoen kun je op een andere manier meer verdienen. En daarnaast zijn de onderhoudskosten de pan uit gerezen, wat maakt dat je winst nog meer verdampt. Heeft allemaal niks met de wet betaalbare huur te maken.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan heb je het wel over een specifiek deel van de verhuurders, namelijk de beleggers met deels vastgoed in de portefeuille.
Ik werk in Amsterdam in de vastgoedsector en kan je vertellen dat veel vastgoedbeleggers wel uitponden vanwege oa deze wet. Niet alleen, er spelen wat meer factoren, maar dit is er wel degelijk één van.
Daarnaast ben ik zelf op zoek naar een andere woning in Amsterdam en ik denk dat ongeveer 75% van de huizen die we bezichtigen een huurwoning is die wordt verkocht. Deels vanwege deze wet, deels vanwege de vermogensheffing in box 3 die er aan komt, deels omdat er qua verduurzaming te hoge eisen worden gesteld en de kosten daarvan te hoog worden.
Het is vast niet alleen deze wet, maar in veel gevallen speelt dat wel degelijk een rol.
Er is nu wel een groter tekort als toen, de vraagkant is dus verschillend. Maar wanneer er geen geld is maakt dat niet heel veel uit.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
En het risico op een crisis waarbij huizenprijzen kunnen gaan dalen. Niet iedereen leeft als Vijlbrief, die doet alsof een grote crisis niet meer voor kan komen.
Het kan me echt helemaal niks schelen wat jij als tevreden en zelfvoldane D66er c.q. kast-VVDer van mij denkt.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:21 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zelfs Geert Wilders doet minder aan wijzen en komt met meer oplossingen
Ja precies, dat is het probleem inderdaad, waar je dus alleen maar tevreden mee kunt zijn vanuit de gedachte dat wonen een goed is waaraan niet (goed) verdiend mag worden en dat het indammen daarvan om die reden een goede zaak is. Het is al lang en breed duidelijk dat de lijst van beoogde doelen niet is behaald, en niet zal worden, maar het argument dat de Wybrentjes hun heil nu elders moeten zoeken, dat staat nog wel.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:11 schreef Hanca het volgende:
De meeste ponden gewoon uit omdat de return-on-investment niet meer klopt met de huidige huizenprijzen: de investering (het huis) is zo hoog geworden, dat je met dat geld beter andere investeringen kunt doen, zeker nu onderhoud ook heel erg duur is geworden.
Ook zonder de wet betaalbare huur kon je de huurprijs niet verdubbelen bij een verdubbelde huizenprijs, dat heeft daar dus niets mee te maken.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja precies, dat is het probleem inderdaad, waar je dus alleen maar tevreden mee kunt zijn vanuit de gedachte dat wonen een goed is waaraan niet (goed) verdiend mag worden en dat het indammen daarvan om die reden een goede zaak is. Het is al lang en breed duidelijk dat de lijst van beoogde doelen niet is behaald, en niet zal worden, maar het argument dat de Wybrentjes hun heil nu elders moeten zoeken, dat staat nog wel.
Zowel nostra als IPE willen het allerliefst geen wettelijk minimumloonquote:Op donderdag 16 april 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:
Jij doet alsof een periode van werkloosheid na de invoering van het minimumloon aantoonde dat de wet op het minimumloon bewezen doelloos was, nu zaten de mensen die eerst voor een hongerloon werkten immers thuis.
Ja, dat blijf je herhalen, terwijl in de MvT gewoon letterlijk het tegenovergestelde staat:quote:Op donderdag 16 april 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:
En het beoogde doel is lange termijn, dus 'doelen niet behaald' zeggen toont aan dat je totaal niets begrepen hebt van de kern van de wet.
quote:De vrije huursector is weliswaar vergroot door met name de omzetting van koop naar huur. Een groot deel van de groei van het vrije huuraanbod gaat echter gepaard met een vergelijkbare groei van de vraag. Immers komen de mensen die door de verkleining van het koopsegment achter het net vissen op de koopmarkt, doorgaans terecht op de vrije huurmarkt. De extra huurwoningen zorgen daarmee niet voor de gewenste verlichting in het segment en daarmee ook niet voor de gewenste prijsdaling. Dit laat zien dat het verminderen van de schaarste enkel lukt als er daadwerkelijk nieuwe woningen aan de voorraad worden toegevoegd. Het bouwen van woningen heeft echter tijd nodig. Daarom is het gerechtvaardigd om ook op korte termijn maatregelen te treffen.
quote:De verwachting uit het onderzoek is dat het reguleren van de middenhuur op korte termijn bijdraagt aan de betaalbaarheid, maar dat het een steeds sterker negatief effect heeft op de beschikbaarheid van woningen en de nieuwbouwproductie naarmate de gekozen reguleringsvariant verder gaat.
quote:Echter, in paragraaf 1.2 is geschetst dat het bijbouwen van woningen (a) moeilijkheden ondervindt door o.a. de gestegen rente en gestegen bouwkosten en (b) een oplossing is voor de lange termijn; voor de korte en middellange termijn zijn andere oplossingen nodig. In 2022 kwam bijvoorbeeld slechts 45 procent van de vrijgekomen huurwoningen terecht in het middensegment (in de G4 was dit zelfs 30 procent). De verwachting is dat deze percentages zonder regulering verder zullen afnemen. Dit heeft weer gevolgen voor de doorstroming uit het sociale segment en de vervulling van maatschappelijk relevante beroepen in de grote steden (zie paragraaf 1.1). Om deze reden is regulering noodzakelijk om de gestelde doelen te bereiken.
WML is inderdaad volstrekt onnoodzakelijk, ineffectief en zelfs juist een belemmering van sociale mobiliteit, maar ik besef dat dat teveel Friedman is voor Nederland.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:37 schreef Klopkoek het volgende:
Zowel nostra als IPE willen het allerliefst geen wettelijk minimumloon In een wereld waar je dat politiek kunt verkopen.
'Consequent' is dat in dit geval wel.
Het WML is in Nederland te laag. Mede daardoor is er een noodzaak voor alle toeslagen.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
WML is inderdaad volstrekt onnoodzakelijk, ineffectief en zelfs juist een belemmering van sociale mobiliteit, maar ik besef dat dat teveel Friedman is voor Nederland.
Maar daar was je toch voorstander van?quote:Op donderdag 16 april 2026 09:53 schreef Klopkoek het volgende:
Het is en blijft het Pure Kwaad. Het uitbuiters en slavendrijvers kwaad. Kwaadaardiger dan de gemiddelde FvDer. Zeker weten.
Het zou mooi zijn als alle rechtse kiezers bij FvD terecht komen, inderdaad. Weg met al dat stiekeme en pseudo-liberale gedoe.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Maar daar was je toch voorstander van?
Goede analyse ontbreekt. Maar er wordt óók aangevoerd dat de m2 prijs wél stijgt. Maar de totale transactieprijs inderdaad daalt.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:05 schreef Hanca het volgende:
En daar zijn de voorspelde dalende huizenprijzen al: https://www.ad.nl/economi(...)oopt-terug~a18e6c0d/
Zie hier een hoofdreden om uit te ponden.
Iemand als david card geeft empirisch aan dat het negatieve effect op werkgelegenheid vaak erg klein is terwijl de inkomenseffecten groot zijn. Maar de effecten zijn inderdaad het grootst bij de mensen met weinig ervaring of lage productiviteit. Het is gewoon niet zwart wit.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
WML is inderdaad volstrekt onnoodzakelijk, ineffectief en zelfs juist een belemmering van sociale mobiliteit, maar ik besef dat dat teveel Friedman is voor Nederland.
Hoi Baudet.quote:Op donderdag 16 april 2026 08:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
IPE is opgericht met centjes van Silicon Valley en Bill Gates. Dan weet je het wel.
Ja en nee.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, of dit een permanente daling is of alleen een iets grotere eerste kwartaaldip lijkt nog onduidelijk. Maar een duidelijk signaal dat het snelle stijgen van de huizenprijzen over is, lijkt het me wel. Zeker omdat huizen ook duidelijk langer te koop staan.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Goede analyse ontbreekt. Maar er wordt óók aangevoerd dat de m2 prijs wél stijgt. Maar de totale transactieprijs inderdaad daalt.
Klopt. Zeker de kleine verhuurders - voor het "pensioentje'' - zie je dat het niet zelden gaat om goedkoop aangekochte panden, met minimaal onderhoud, en de huurprijs wordt opgebracht door starters.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:48 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, die 'we moeten per sé veel meer geld verdienen over de rug van mensen die geen kant op kunnen voor hun eerste levensbehoefte'-lobby komt me de keel uit. Vesteda en ABP bewijzen gewoon dat geld verdienen met middenhuur nog steeds zeer aantrekkelijk is.
Dat er dan met name in Amsterdam zo veel louche huizenbezitters waren die niet willen investeren in een hoger energielabel en per sé hun huurders het vel over de oren willen halen kan ik niks aan doen. Dat ik het betreur dat die mensen geen verhuurder meer zijn kan ik niet zeggen. Hooguit dat ik het betreur dat die mensen nu zo'n goede verkoopprijs hebben.
Want ja, het grootste deel van die uitponders is gewoon een ordinaire, puur op geld beluste, pandjesbaas die niks voor hun huurders over hebben.
Ik denk dat er ook een tijdelijk plafond is bereikt. Het zijn psychologische grenzen. Net zoals dat je nu ziet dat de kopjes cappuccino niet door de ¤ 4 lijken te kunnen gaan....quote:Op donderdag 16 april 2026 10:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, of dit een permanente daling is of alleen een iets grotere eerste kwartaaldip lijkt nog onduidelijk. Maar een duidelijk signaal dat het snelle stijgen van de huizenprijzen over is, lijkt het me wel. Zeker omdat huizen ook duidelijk langer te koop staan.
ik eet geen snickers , die mogen van mij naar 10 euro en 20 gram wegenquote:Op donderdag 16 april 2026 10:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat er ook een tijdelijk plafond is bereikt. Het zijn psychologische grenzen. Net zoals dat je nu ziet dat de kopjes cappuccino niet door de ¤ 4 lijken te kunnen gaan....
Maar pas wel op: als een snicker daalt in prijs van 1 euro naar 0,90 cent, maar het gewicht van de snicker daalt van 50 gram naar 40 gram dan is dat natuurlijk geen prijsdaling. En dat lees ik ook een beetje in dat artikel van de stentor.
Wat ik zeg is gewoon traceerbaar. Er zit een Angelsaksisch fonds achter, in de eerste drie jaar brachten zij 80+% van de sponsoring, wat vervolgens weer te herleiden is naar (vooral) Silicon Valley en Bill Gates. Het hoofdkwartier zit in San Francisco.quote:
Dan moet ik het nazoeken of wat je zegt klopt, en als het klopt of er door die sponsoring wezenlijke invloed uitgeoefend zou kunnen worden. En dan moet ik het afzetten hoe anderen dat percipiëren. Beetje teveel werk.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat ik zeg is gewoon traceerbaar. Er zit een Angelsaksisch fonds achter, in de eerste drie jaar brachten zij 80+% van de sponsoring, wat vervolgens weer te herleiden is naar (vooral) Silicon Valley en Bill Gates. Het hoofdkwartier zit in San Francisco.
Zonder deze gasten geen 'Instituut voor Publieke Economie' (en zonder de bouwmaffia geen 'Instituut voor de Bouw').
Dit is trouwens wel schandalig dat men dit niet zou kunnen. Houd het anders een beetje praktisch..quote:Als we willen dat mensen meer meedoen in de samenleving, zouden we het moeten omdraaien. Laten we eerst mensen naar werk begeleiden en pas op een later moment, na een jaar of twee bijvoorbeeld, de definitieve beoordeling doen. In de tussentijd krijgen mensen een uitkering die is gerelateerd aan het laatste loon.''
https://www.destentor.nl/(...)-grijp-in~a7a38cb09/quote:,,Neem het vaststellen van iemands dagloon op basis waarvan de uitkering wordt berekend. Op papier lijkt dat simpel. Maar mensen hebben keuzebudgetten in cao's om een fiets aan te schaffen of een studieschuld af te betalen. Vakantiegeld wordt niet meer allemaal in mei uitbetaald. Pensioen wordt op verschillende manieren behandeld. Steeds meer mensen hebben twee banen of zijn ook zzp'er. Daar moeten onze medewerkers chocola van maken.''
Doe niet zo naïef.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan moet ik het nazoeken of wat je zegt klopt, en als het klopt of er door die sponsoring wezenlijke invloed uitgeoefend zou kunnen worden. En dan moet ik het afzetten hoe anderen dat percipiëren. Beetje teveel werk.
Maar jij komt met regelmaat met boude stellingen. Dus vandaar.
Waarom toch zo zwart wit Karel? Elke foute vastgoedbaas heeft ook huurders en misschien zijn we er gewoon wel mee begaan dat deze wet zeker niet meehelpt aan de beschikbaarheid van vrije sector huurwoningen.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:38 schreef KareldeStoute het volgende:
Toch mooi dat de huisjesmelkers en foute vastgoedbaasjes tegenwoordig een groep is die hier vooral zielig wordt gevonden.
Even snel op de link geklikt.quote:Op donderdag 16 april 2026 11:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Doe niet zo naïef.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_Giving
In de eerste drie jaar was dit voor 80% (of meer) de sponsor van IPE.
Natuurlijk willen zij in San Francisco invloed uitoefenen.
Dat is de hele raison d'etre van deze Abundance neoliberalen.
Heb je ook inhoudelijk iets te melden over dat stuk?quote:Op donderdag 16 april 2026 11:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Doe niet zo naïef.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_Giving
In de eerste drie jaar was dit voor 80% (of meer) de sponsor van IPE.
Natuurlijk willen zij in San Francisco invloed uitoefenen.
Dat is de hele raison d'etre van deze Abundance neoliberalen.
We hebben partijen in de regering voor wie marktwerking de heilige graal is en die ook heel gevoelige zijn voor de Amerikaanse lobby. Die gaan hier echt niets aan doen helaas.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:01 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Opnieuw waarschuwing voor overname DigiD: 'VS kan bij persoonlijke gegevens'
Totale waanzin als dit doorgaat. Dit moet je in deze tijd toch helemaal niet willen. Ik hoop dat er nog ingegrepen wordt door de oppositie.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel erg weinig vertrouwen heb in Jetten en zijn VVD-ministers.
Linea recta naar het Witte Huis vliegen, en op de terugweg over Heathrow vliegen om toch nog even te buurten op 10 Downing Street. Dit voorspelt nog een aantal jaren slap diplomatiek en geopolitek beleid van Nederland na de disasterclass van Schoof en de zijnen.
Iets meer Macron en Sanchez zou Nederland goed doen.
Dit gaat wel behoorlijk offtopic zo, maar in de laatste alinea zal ik het naar Nederland toedraaien.quote:Op donderdag 16 april 2026 11:13 schreef phpmystyle het volgende:
Jij bent dus ook tegen die US aid omdat daarmee ook indirect invloed wordt uitgeoefend?
US donors bankroll Europe's policy ideas through think tanksquote:Op donderdag 16 april 2026 12:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit gaat wel behoorlijk offtopic zo, maar in de laatste alinea zal ik het naar Nederland toedraaien.
USAID was een creatie van de Koude Oorlog. Daarmee werd invloed uitgeoefend en kun je wisselend tegenaan kijken (niet alles wat USAID deed was effectief naar mijn mening en hielp de hulpbehoevende, of hielp het belang van de gemiddelde Amerikaan).
Het is alleen wel besloten door het Congres en hoe zich dat ontvouwt hangt af van het Congres. Wanneer politici massaal in de zak zitten van miljardairs, ja dan zit je met hetzelfde euvel als bij veel filantropische instellingen. Alleen dan snijdt de vergelijking hout.
Waar ik vooral 'tegen' ben is dat propaganda instituten zich tooien met de mantel van onpartijdigheid en deskundigheid (het woord "Instituut" in de naam doet het altijd leuk), en je het niet zou mogen hebben over welke belangen en geldschieters worden bediend. Keiharde afspraken over 'ik geef jou geld, jij moet dit zeggen' zijn niet eens nodig. Sluweriken doen dat liever niet.
"Ik zag dat probleem, en een denktank is de manier om er iets aan te doen. Dus toen ik die mogelijkheid kreeg, dankzij de sponsoring van het Open Philanthropy Project, ben ik er vol voor gegaan."
https://esb.nu/we-hopen-i(...)tioneren-democratie/
Ik denk dat je het hier goed beschrijft. In de koude oorlog was het een goed (ook in morele zin) middel om in te zetten tegen de expansie van de USSR. Na de val de USSR is het blijven bestaan en is het zich gaan richten om de gedachte van groepen mensen te veranderen in culturele zin. Soms uit oprecht goede bedoelingen, soms om het land/regime te destabiliseren.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit gaat wel behoorlijk offtopic zo, maar in de laatste alinea zal ik het naar Nederland toedraaien.
USAID was een creatie van de Koude Oorlog. Daarmee werd invloed uitgeoefend en kun je wisselend tegenaan kijken (niet alles wat USAID deed was effectief naar mijn mening en hielp de hulpbehoevende, of hielp het belang van de gemiddelde Amerikaan).
Zoals ik hier in post 145 en 150 zeg, is dit de politiek van de voldongen feiten.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:01 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Totale waanzin als dit doorgaat. Dit moet je in deze tijd toch helemaal niet willen. Ik hoop dat er nog ingegrepen wordt door de oppositie.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel erg weinig vertrouwen heb in Jetten en zijn VVD-ministers.
Linea recta naar het Witte Huis vliegen, en op de terugweg over Heathrow vliegen om toch nog even te buurten op 10 Downing Street. Dit voorspelt nog een aantal jaren slap diplomatiek en geopolitek beleid van Nederland na de disasterclass van Schoof en de zijnen.
Juist na de val van USSR werd USAID effectiever en vooral de Millenium doelstellingen van eind jaren 90 hielpen heel veel (de VS en de meerderheid van de EU had toen een op papier centrum-linkse regeringsleider). USAID werkte mee aan eerlijker handelsakkoorden.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat je het hier goed beschrijft. In de koude oorlog was het een goed (ook in morele zin) middel om in te zetten tegen de expansie van de USSR. Na de val de USSR is het blijven bestaan en is het zich gaan richten om de gedachte van groepen mensen te veranderen in culturele zin. Soms uit oprecht goede bedoelingen, soms om het land/regime te destabiliseren.
Het is natuurlijk wel een beetje wrang om nu te pleiten voor loonmatiging terwijl zijn salaris als CEO jarenlang harder steeg dan dat van de gemiddelde werknemer.quote:Op woensdag 15 april 2026 21:44 schreef nostra het volgende:
Uitstekend verhaal van Wennink.
https://tinyurl.com/25wqaorn
quote:Johan Derksen: ’Dat hele GL-gedoe, ik mag ze gewoon niet’
De mannen van Vandaag inside bespreken alvast de gast van donderdagavond: Jesse Klaver.
De voormalig fractievoorzitter van GL-PvdA en huidig fractievoorzitter van de nieuwe partij PN schuift aan bij de talkshowtafel.
Johan Derksen geeft daarbij zijn duidelijke mening over Klaver en de partij.
Hoe kan dat nou met onze VVD-media? Dat Klaver uitgenodigd wordt.quote:Op donderdag 16 april 2026 15:56 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-niet/146014149.html
[..]
o ja SBS 6 , dat is meen streem nmediaquote:Op donderdag 16 april 2026 16:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou met onze VVD-media? Dat Klaver uitgenodigd wordt.
Obama zat ook wel eens bij Fox News. En nu?quote:Op donderdag 16 april 2026 16:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou met onze VVD-media? Dat Klaver uitgenodigd wordt.
Is dat ook al van de VvD?quote:Op donderdag 16 april 2026 16:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Obama zat ook wel eens bij Fox News. En nu?
Sanchezquote:Op donderdag 16 april 2026 12:01 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Inderdaad, hier zou de kamer toch direct een stokje voor moeten steken. Maar bij VVD en D66 zien ze vast geen probleem om onze data te laten lekken naar Amerikaanse bedrijven wiens verdienmodel het is.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:01 schreef De_Verschoppeling het volgende:
20 jaar lang verspilde energie, pure sabotage van de democratie deze partijquote:
Waarom ben jij zo pro asielmigratie?quote:Op donderdag 16 april 2026 17:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
20 jaar lang verspilde energie, pure sabotage van de democratie deze partij
Niet per sé maar wel enorm anti-PVV. Wat een flapdrollenclub is dat. Krijgt he-le-maal niks voor elkaar. Al 20 jaar lang verspilde moeite. Kost Nederland alleen maar tijd, geld en energie.quote:Op donderdag 16 april 2026 17:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom ben jij zo pro asielmigratie?
PVV krijgt weinig voor elkaar. Ze adresseren alleen maar. Helaas.quote:Op donderdag 16 april 2026 17:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niet per sé maar wel enorm anti-PVV. Wat een flapdrollenclub is dat. Krijgt he-le-maal niks voor elkaar. Al 20 jaar lang verspilde moeite. Kost Nederland alleen maar tijd, geld en energie.
Het lijkt wel alsof het “het kan wel” frame zo belangrijk was dat er vooral tempo gemaakt moest worden.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[ x ]
Volgens politiek commentator Wouter de Winther ligt de huidige impasse over de asielwetten in de eerste plaats bij de coalitie zelf, en niet primair bij de oppositie (zoals de PVV).
De column benadrukt dat de coalitiepartijen onderling verdeeld zijn en niet genoeg eensgezindheid tonen om de strenge asielmaatregelen door het parlement te krijgen. De Winther wijst erop dat de vertraging en blokkades vooral voortkomen uit interne coalitieproblemen, in plaats van alleen uit tegenstemmen van buitenaf.
De kernboodschap uit de tweet en column is duidelijk: de coalitie is zelf de grootste bottleneck bij het aanpakken van asiel.
Ben ik het wel mee eens eigenlijk.
Dit dossier laat zien dat de coalitie helemaal niet eensgezind is. En ik vraag me af wat ze sws denken voor elkaar te gaan krijgen.
Ook in combinatie met de kritiek van de RvS: er is gewoon niets uitgewerkt door Jetten en co. Ze shoppen naar hartelust in cijfers en ik heb echt de indruk dat Jetten geen leiding geeft.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de afspraken vanuit het coalitieakkoord niet meer scherp heb over de asielwetten maar als het zoals hier geschetst wordt het echt een vrije kwestie is/was dan hoeven ze hier ook geen eenheid te tonen op dit dossier. De asielwetten waren volgens mij ook vooral een paradepaardje van de PVV.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[ x ]
Volgens politiek commentator Wouter de Winther ligt de huidige impasse over de asielwetten in de eerste plaats bij de coalitie zelf, en niet primair bij de oppositie (zoals de PVV).
De column benadrukt dat de coalitiepartijen onderling verdeeld zijn en niet genoeg eensgezindheid tonen om de strenge asielmaatregelen door het parlement te krijgen. De Winther wijst erop dat de vertraging en blokkades vooral voortkomen uit interne coalitieproblemen, in plaats van alleen uit tegenstemmen van buitenaf.
De kernboodschap uit de tweet en column is duidelijk: de coalitie is zelf de grootste bottleneck bij het aanpakken van asiel.
Ben ik het wel mee eens eigenlijk.
Dit dossier laat zien dat de coalitie helemaal niet eensgezind is. En ik vraag me af wat ze sws denken voor elkaar te gaan krijgen.
Ook in combinatie met de kritiek van de RvS: er is gewoon niets uitgewerkt door Jetten en co. Ze shoppen naar hartelust in cijfers en ik heb echt de indruk dat Jetten geen leiding geeft.
Ja. Dat hele traject was vreemd.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof het “het kan wel” frame zo belangrijk was dat er vooral tempo gemaakt moest worden.
Het commentaar is groter dan alleen die asielwetten.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de afspraken vanuit het coalitieakkoord niet meer scherp heb over de asielwetten maar als het zoals hier geschetst wordt het echt een vrije kwestie is/was dan hoeven ze hier ook geen eenheid te tonen op dit dossier. De asielwetten waren volgens mij ook vooral een paradepaardje van de PVV.
Als de asielwetten het vervolgens wel/of niet halen lijkt dan vooral een individueel partij probleem en geen coalitie probleem en hoeveel waarde ze eraan hechten.
Mijn onderbuik zegt dat d66/cda hun schouders erbij ophalen en ze het niet zoveel uitmaakt. Bij de VVD zullen ze misschien (voor de bühne?) balen dat het niet doorgaat maar waarschijnlijk horen we er pas bij de volgende verkiezingen weer wat over mochten ze het niet halen.
De VVD heeft Rutte 4 opgeblazen om migratie, daarna hebben ze aan de chaos van Schoof mee gedaan waar eigenlijks niks uit gekomen behalve dit (en 130 rijden op de afsluitdijk). Ik mag er toch vanuit gaan dat dit voor de VVD groter is dan alleen voor de bühne.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de afspraken vanuit het coalitieakkoord niet meer scherp heb over de asielwetten maar als het zoals hier geschetst wordt het echt een vrije kwestie is/was dan hoeven ze hier ook geen eenheid te tonen op dit dossier. De asielwetten waren volgens mij ook vooral een paradepaardje van de PVV.
Als de asielwetten het vervolgens wel/of niet halen lijkt dan vooral een individueel partij probleem en geen coalitie probleem en hoeveel waarde ze eraan hechten.
Mijn onderbuik zegt dat d66/cda hun schouders erbij ophalen en ze het niet zoveel uitmaakt. Bij de VVD zullen ze misschien (voor de bühne?) balen dat het niet doorgaat maar waarschijnlijk horen we er pas bij de volgende verkiezingen weer wat over mochten ze het niet halen.
Die investering in defensie kun je natuurlijk ook wel wat afzwakken. Niet alsof we Amerika nog hoeven te paaien ermee.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof het “het kan wel” frame zo belangrijk was dat er vooral tempo gemaakt moest worden.
Al hebben ze met twee jaar stilstand en de enorme investering in defensie geen gemakkelijk fundament.
Eens, alleen in mijn ogen staat dat los van de asielwetten.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het commentaar is groter dan alleen die asielwetten.
De raad van state geeft ook aan dat er gewoon geshopt is in cijfers.
En dat geen enkel plan voldoende uitgewerkt is in deze coalitie.
De 'chaos van Schoof' was qua financieel beleid helderder dan wat er nu staat onder Jetten. Aldus het commentaar van de RvS op beiden plannen.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De VVD heeft Rutte 4 opgeblazen om migratie, daarna hebben ze aan de chaos van Schoof mee gedaan waar eigenlijks niks uit gekomen behalve dit (en 130 rijden op de afsluitdijk). Ik mag er toch vanuit gaan dat dit voor de VVD groter is dan alleen voor de bühne.
Ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken, laat staan dat ze uit de coalitie stappen.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De VVD heeft Rutte 4 opgeblazen om migratie, daarna hebben ze aan de chaos van Schoof mee gedaan waar eigenlijks niks uit gekomen behalve dit (en 130 rijden op de afsluitdijk). Ik mag er toch vanuit gaan dat dit voor de VVD groter is dan alleen voor de bühne.
Het gaat om het hele pakket. Er is geen eensgezindheid. En niets is uitgewerkt.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:51 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Eens, alleen in mijn ogen staat dat los van de asielwetten.
Tot nu toe blinkt het kabinet nog niet uit aan eensgezindheid.
En het hoewel vervelend gaat het gesteggel tot nu toe voornamelijk over klein bier, de verhoging van het ER lijkt het eerste echt grote dossier te worden waar ze het zowel gezamenlijk over eens moeten blijven maar ook steun moeten gaan zoeken bij de rest van de tweede kamer.
Tja, dat is gelijk de grootste weeffout in deze coalitie. Ze zijn vergeten een meerderheid te organiseren in beide Kamers van de Staten Generaal…quote:Op donderdag 16 april 2026 19:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het gaat om het hele pakket. Er is geen eensgezindheid. En niets is uitgewerkt.
Als van alles en nog wat een vrije kwestie is, hou je geen coalitie meer over.
Nou ja, weeffout... dat is wel mild.quote:Op donderdag 16 april 2026 20:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dat is gelijk de grootste weeffout in deze coalitie. Ze zijn vergeten een meerderheid te organiseren in beide Kamers van de Staten Generaal…
Wouter is wel rechts ja. Gras is groen.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:54 schreef Klopkoek het volgende:
Wouter de Winther is natuurlijk zelf een VVD-intrigant. Had het onlangs nog over de "GroenLinks Jugend" in zijn stukjes.
Frits Wester is ook rechts en zo zijn er wel meer. Toch zijn er belangrijke verschillen met de flauwekul en het politieke gespin van De Winther. Je ziet dat niet of doet alsof je het niet wil zienquote:Op donderdag 16 april 2026 21:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Wouter is wel rechts ja. Gras is groen.
Afhameren is best aardig, ik trek z'n stem alleen niet.quote:Op donderdag 16 april 2026 21:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Frits Wester is ook rechts en zo zijn er wel meer. Toch zijn er belangrijke verschillen met de flauwekul en het politieke gespin van De Winther. Je ziet dat niet of doet alsof je het niet wil zien
Het is exemplarisch voor hoe de democratie en werkelijkheid/realiteit kapot wordt gemaakt. Ik kan niet anders zeggen.quote:
Ik vind het niet zo interessant wie links of rechts is. VVD of Pro.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:54 schreef Klopkoek het volgende:
Wouter de Winther is natuurlijk zelf een VVD-intrigant. Had het onlangs nog over de "GroenLinks Jugend" in zijn stukjes.
Dit is min of meer wat ik zelf zeg. Frits Wester is ook rechts (ook al speelt hij de neutrale duider).quote:Op donderdag 16 april 2026 22:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo interessant wie links of rechts is. VVD of Pro.
Veel interessanter vind ik of iemand een punt maakt.
Het zou kunnen, maar dat is tot nu toe nog nooit voorgekomen. Iets met een stilstaande klok etc. Een schadelijke man voor de waarheidsvinding en democratie. Hij verzint dingen bij elkaar.quote:En dat kan ook een Wouter de Winther zijn.
Wie vind jij dan een neutrale duider?quote:Op donderdag 16 april 2026 22:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is min of meer wat ik zelf zeg. Frits Wester is ook rechts (ook al speelt hij de neutrale duider).
Wouter de Winther vermengt fictie met non-fictie; vermengt het proza van columns met duiding en (inside) informatie. Maar is wel de nummer één gast bij Jinek, om daar dan de neutrale observant te spelen.
Het is een soort flooding the zone, de firehose of falsehoods en van een ander metier dan destijds Lunshof.
[..]
Het zou kunnen, maar dat is tot nu toe nog nooit voorgekomen. Iets met een stilstaande klok etc. Een schadelijke man voor de waarheidsvinding en democratie. Hij verzint dingen bij elkaar.
Die verhoging van het Eigen Risico gaan ze volgens mij nooit door beide Kamers krijgen, ondanks dat ze het waarschijnlijk gaan koppelen aan het wel goede idee van maximaal 150 euro per behandeling. BBB gaat dit sowieso niet steunen (funest voor een populistische partij, vooral vlak voor de voor hen essentiële provinciale verkiezingen), dus ze hebben Pro nodig en die moeten echt wel veel in ruil krijgen voor ze hier aan mee gaan werken.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:51 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Eens, alleen in mijn ogen staat dat los van de asielwetten.
Tot nu toe blinkt het kabinet nog niet uit aan eensgezindheid.
En het hoewel vervelend gaat het gesteggel tot nu toe voornamelijk over klein bier, de verhoging van het ER lijkt het eerste echt grote dossier te worden waar ze het zowel gezamenlijk over eens moeten blijven maar ook steun moeten gaan zoeken bij de rest van de tweede kamer.
Hans Goslinga komt heel dicht in de buurt. Weet zijn conservatief christelijke voorkeur goed uit te schakelen.quote:Op vrijdag 17 april 2026 00:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wie vind jij dan een neutrale duider?
Ik vind Sander Heijne van Vrij Nederland ook wel echt een goede duider.quote:Op vrijdag 17 april 2026 08:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hans Goslinga komt heel dicht in de buurt. Weet zijn conservatief christelijke voorkeur goed uit te schakelen.
In Nederland zijn ze helaas heel erg schaars geworden - logisch ook bij een steeds Orbanistischer en rechtser miljardairs medialandschap.
Die bejubelde Kees Boonman vond ik bijvoorbeeld helemaal niet zo goed. Zelfingenomen fladderende babbelaar.
Ik zou hem zeker niet neutraal noemen en heeft niet de afstand tot onderwerpen die Goslinga wel kan opbrengen. Geen prettig stemgeluid. Van wat ik zoal hoor en zie is Heijne natuurlijk wel stukken minder manipulatief, leugenachtig en vals dan de vileine en lispelende Wouter de Winther.quote:Op vrijdag 17 april 2026 08:42 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vind Sander Heijne van Vrij Nederland ook wel echt een goede duider.
Al zou je hem misschien ook links kunnen noemen.
Ze zouden de strafbaarheidstelling van illegaliteit kunnen offeren.quote:Op vrijdag 17 april 2026 08:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die verhoging van het Eigen Risico gaan ze volgens mij nooit door beide Kamers krijgen, ondanks dat ze het waarschijnlijk gaan koppelen aan het wel goede idee van maximaal 150 euro per behandeling. BBB gaat dit sowieso niet steunen (funest voor een populistische partij, vooral vlak voor de voor hen essentiële provinciale verkiezingen), dus ze hebben Pro nodig en die moeten echt wel veel in ruil krijgen voor ze hier aan mee gaan werken.
Zeker. Maar dan offer je gelijk het hele asielpakket. Dat zal voor CDA en D66 een opluchting zijn maar voor de VVD onacceptabel omdat ze de uiterst rechtse flanken proberen te dekken.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ze zouden de strafbaarheidstelling van illegaliteit kunnen offeren.
Is dat zo, kan die strafbaarheidsstelling er niet geïsoleerd uitgesloopt worden?quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeker. Maar dan offer je gelijk het hele asielpakket. Dat zal voor CDA en D66 een opluchting zijn maar voor de VVD onacceptabel omdat ze de uiterst rechtse flanken proberen te dekken.
Dat kan wel maar dan steunt de PVV het voorstel niet meer en voor dit onderwerp is het kabinet zo dom geweest zich aan Wilders op te knopen.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Is dat zo, kan die strafbaarheidsstelling er niet geïsoleerd uitgesloopt worden?
Sowieso moet Pro de VVD een keer flink een hak kunnen zetten en de VVD dat toelaten voor normalisering van de verhoudingen.
Dat is de novelle om hulp aan illegalen uit te sluiten van strafbaarheid, maar de strafbaarheid van illegaliteit zelf zit inderdaad ingebed in het Faber-pakket.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat kan wel maar dan steunt de PVV het voorstel niet meer en voor dit onderwerp is het kabinet zo dom geweest zich aan Wilders op te knopen.
als hier illegaal verblijven niet strafbaar is,quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Is dat zo, kan die strafbaarheidsstelling er niet geïsoleerd uitgesloopt worden?
Sowieso moet Pro de VVD een keer flink een hak kunnen zetten en de VVD dat toelaten voor normalisering van de verhoudingen.
Aanzuigende werking voor alle illegalen in Europa.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als hier illegaal verblijven niet strafbaar is,
dan is dat hetzelfde als grens wagenwijd open zetten en zelf busladingen Afrikanen op te gaan halen dan hoeft men ook niet de mensen smokkelaars te betalen
dan hoeft er niemand meer een visum aan te vragen in het buitenland ook
je hebt dan wel de mensen smokkelaars bij de neusquote:Op vrijdag 17 april 2026 10:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Aanzuigende werking voor alle illegalen in Europa.
Wat in de praktijk overigens totaal niet het geval blijkt. Maar feiten doen er niet zo veel toe in de strijd tegen mensen met een vreemde kleur of geloof.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Aanzuigende werking voor alle illegalen in Europa.
Interessant dat Paternotte zijn best doet om steeds sympathieker over te komen ( en dat lukt'm ook) en dat hij zijn ideologische veren wat van zich afschut.quote:Op donderdag 16 april 2026 21:40 schreef Klopkoek het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Mooi dat die engerd Pieter Cobelens (zie comments onderaan de video waarom) even goed te kakken wordt gezet.
Dat ligt er maar net aan hoe streng de ons omringende landen gaan worden.quote:Op vrijdag 17 april 2026 11:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat in de praktijk overigens totaal niet het geval blijkt. Maar feiten doen er niet zo veel toe in de strijd tegen mensen met een vreemde kleur of geloof.
Het is pure symboolpolitiek.
Ofwel, dit moet je op Europees niveau gaan regelen anders houd je dit gepruts.quote:Op vrijdag 17 april 2026 11:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan hoe streng de ons omringende landen gaan worden.
quote:De politie heeft een inval gedaan in het huis van een FvD-raadslid in de Brabantse gemeente Roosendaal en daar een wietkwekerij met 200 planten ontmanteld. De politieactie vond eind januari plaats, enkele dagen voordat bewoner Mischa Verhaard (40) op de derde plaats van de kandidatenlijst van FvD werd geplaatst. De landelijke partij zegt op de hoogte te zijn van het justitieel onderzoek maar heeft daar geen moeite mee. Anders ligt dat voor de fractievoorzitter van de partij in Roosendaal. Dat meldt het AD: "Een zaak tegen Mischa? Daar weet ik niets van”, reageert hij als we hem bellen. „Wietplanten op zolder? Dat zegt me helemaal niks."
Verhaard blijkt een recidivist. Hij werd eerder veroordeeld voor het bezit en afsteken van zware explosieven. In 2021 werd hij door de politie betrapt met negen mortierbommen.
Doorsnee FvDer zo te lezen. Parel der natie.quote:
Mist nog een nazigroetje. Matig geintegreerd.quote:Op vrijdag 17 april 2026 11:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Doorsnee FvDer zo te lezen. Parel der natie.
We moeten allemaal wat bijverdienen.quote:Op vrijdag 17 april 2026 11:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Doorsnee FvDer zo te lezen. Parel der natie.
Een wietplantage van 200 planten in de eigen woning heeft een brandrisico. Mogelijk geuroverlast, Soms iets mis met automatisch watertoediening, waardoor wateroverlast bij de buren.quote:
Het is toch aan de kamer/ betreffende ministers. Niet aan individuele ambtenaren.quote:Op vrijdag 17 april 2026 13:52 schreef Klopkoek het volgende:
"Daar wordt door JA21 radicaal anders over gedacht. Kamerlid Daniël van den Berg vindt dat politici zich in dit dossier al veel te veel met de details bemoeien en stelt Kamervragen. „Als ambtenaren dit soort acties uithalen, heeft de regering dan wel de regie?”, vraagt hij zich af."
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ikanen-door-a4925713
JA21 zit in de zak van MAGA. Blijkt voor de zoveelste keer (en wil klokkenluiders monddood maken, natuurlijk).
Toch is het wel apart dat een individuele ambtenaar door de journalistiek wordt neergezet als alomwetend persoon welke perse gelijk heeft en wie zijn wil moet worden uitgevoerd.quote:Op vrijdag 17 april 2026 13:52 schreef Klopkoek het volgende:
"Daar wordt door JA21 radicaal anders over gedacht. Kamerlid Daniël van den Berg vindt dat politici zich in dit dossier al veel te veel met de details bemoeien en stelt Kamervragen. „Als ambtenaren dit soort acties uithalen, heeft de regering dan wel de regie?”, vraagt hij zich af."
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ikanen-door-a4925713
JA21 zit in de zak van MAGA. Blijkt voor de zoveelste keer (en wil klokkenluiders monddood maken, natuurlijk).
"Marloes de Koning" heeft het niet zo op JA21.quote:Op vrijdag 17 april 2026 14:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Toch is het wel apart dat een individuele ambtenaar door de journalistiek wordt neergezet als alomwetend persoon welke perse gelijk heeft en wie zijn wil moet worden uitgevoerd.
Een titel als "
DigiD en MijnOverheid De ministeries van Binnenlandse Zaken en Economische Zaken drukken de overname door van het Nederlandse bedrijf dat de cruciale overheidsdiensten DigiD en MijnOverheid run" is geen feit maar de mening van iemand.
Toch wel leuk hoe je dit weet te verdraaien.quote:Op vrijdag 17 april 2026 14:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Toch is het wel apart dat een individuele ambtenaar door de journalistiek wordt neergezet als alomwetend persoon welke perse gelijk heeft en wie zijn wil moet worden uitgevoerd.
Een titel als "
DigiD en MijnOverheid De ministeries van Binnenlandse Zaken en Economische Zaken drukken de overname door van het Nederlandse bedrijf dat de cruciale overheidsdiensten DigiD en MijnOverheid run" is geen feit maar de mening van iemand.
Dat is niet de kern van het artikel.quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Toch wel leuk hoe je dit weet te verdraaien.
Het punt is dat JA21 consequent pro-Amerikaans stemt, gewoon geen problemen ziet met Amerikaanse overnames van essentiële systemen en klokkenluiders de mond wil snoeren.
Van Houwelingen is drie dagen geleden in hoger beroep veroordeeld. Dan is er echt wel wat aan de hand want met politici zijn ze altijd milder.quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:23 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Tijd dat de 'politieke proces-cultuur' tegen FVD eindelijk doodloopt.
JA21 zit vol met Orban fans (Boomsma), Milei fans (Nanninga) en Trump supporters (Eerdmans). De realiteit is niet mooier dan dat.quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:16 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat is niet de kern van het artikel.
Volgens mij sla jij gewoon aan als je ergens JA21 leest.
Ah, dus als Van Houwelingen een boete krijgt van 450 euro is er heel wat aan de hand.quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Van Houwelingen is drie dagen geleden in hoger beroep veroordeeld. Dan is er echt wel wat aan de hand want met politici zijn ze altijd milder.
https://nos.nl/l/2610397
Seponering heeft een minister (mogelijk) invloed op, net zoals ooit Opstelten invloed had op het proces tegen Wilders (en proces tegen Shell). D66 wil dat uit de wet halen of inkaderen/inperken.
Ik weet niet waarom ik hap, maar volgens ja21 is het een probleem als een individuele ambtenaar op deze manier te werk gaat. Gezien het hele dossier kun je je wel afvragen of deze meneer als klokkenluider gezien moet worden of als iemand die het ergens mee oneens is.quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Toch wel leuk hoe je dit weet te verdraaien.
Het punt is dat JA21 consequent pro-Amerikaans stemt, gewoon geen problemen ziet met Amerikaanse overnames van essentiële systemen en klokkenluiders de mond wil snoeren.
De minister heeft geen invloed op rechtbank uitspraken (ook al doet Ulysse Ellian zijn best om dit te veranderen, via benoemingsbeleid en Raad voor de Rechtspraak).quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ah, dus als Van Houwelingen een boete krijgt van 450 euro is er heel wat aan de hand.
Maar als een zaak tegen Forum geseponeerd wordt, omdat er gewoon niets was, dan heeft de minister er invloed op gehad.![]()
Een leuke klopkoeksamenzwering.quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ah, dus als Van Houwelingen een boete krijgt van 450 euro is er heel wat aan de hand.
Maar als een zaak tegen Forum geseponeerd wordt, omdat er gewoon niets was, dan heeft de minister er invloed op gehad.![]()
De minister heeft invloed op het OM, de benoemingen en de seponering van zaken. Dat zagen we in het verleden bij het proces Wilders.quote:
Komt Arno Wellens wel eens langs? Of is die nu volledig wappie gegaan?quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:50 schreef phpmystyle het volgende:
@:nostra
De nieuwe wereld heeft wat evenementen. Vooral 16 juni is leuk met Willem Middelkoop. Hapje drankje colaatje en een praatje. Eens wat anders als Peter Wennink![]()
7 mei: Op Hodenpijl, Schipluiden met Kees de Kort:
https://ophodenpijl.nl/evenement/nieu...
19 mei: Grote Kerk Alkmaar met Maurice de Hond: https://grotekerkalkmaar.nl/tickets/s...
16 juni: De Maagd, Bergen op Zoom: Willem Middelkoop: vanaf woensdag in de verkoop!
Wie bij de VVD is eigenlijk niet eng? Dacht dat zo'n Arend Jan Boekestein best sympathiek overkwam tot ik las dat hij fel voor de Irak oorlog was op basis van desinformatie.quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De minister heeft geen invloed op rechtbank uitspraken (ook al doet Ulysse Ellian zijn best om dit te veranderen, via benoemingsbeleid en Raad voor de Rechtspraak).
Die staat inderdaad wel bekend om zijn woede-uitbarstingenquote:Op vrijdag 17 april 2026 18:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Alleen Eric van der Burg lijkt mij echt een klassieke vvd'er. Maar schijnt buiten de camera best grof gebekt te zijn.
quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:50 schreef phpmystyle het volgende:
De nieuwe wereld heeft wat evenementen. Vooral 16 juni is leuk met Willem Middelkoop. Hapje drankje colaatje en een praatje. Eens wat anders als Peter Wennink![]()
19 mei: Grote Kerk Alkmaar met Maurice de Hond: https://grotekerkalkmaar.nl/tickets/s...
16 juni: De Maagd, Bergen op Zoom: Willem Middelkoop: vanaf woensdag in de verkoop!
Ah, Kees de Kort is wel leuk. Ik eet ook wel even mee, wel wat zweverige bedoening allemaal.quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:50 schreef phpmystyle het volgende:
Heeft iig de ballen om het gewoon toe te geven.quote:Op vrijdag 17 april 2026 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die staat inderdaad wel bekend om zijn woede-uitbarstingen.
Het valt me nog mee dat ze niet de vlaggenmotie steunden (de hele rechterkant deed dat natuurlijk wel).quote:Op vrijdag 17 april 2026 18:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Wie bij de VVD is eigenlijk niet eng?
En opperleider Nanninga zag dat het goed wasquote:Op vrijdag 17 april 2026 19:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het valt me nog mee dat ze niet de vlaggenmotie steunden (de hele rechterkant deed dat natuurlijk wel).
JA21 wil zogenaamd minder regels maar wel verplicht opleggen dat elke universiteit en hogeschool in de ochtend de vlag moet hijsen en strijken. Iedere dag weer.
Over micro-management gesproken.
Fijn om te weten welke events financiële steun krijgen van het Kremlin.quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:50 schreef phpmystyle het volgende:
En dan verderop :quote:Wegstemmen van maatregelen zou volgens premier ’gemiste kans’ zijn
Jetten: Kabinet komt met ’aanvullende maatregelen’ als asielwetten sneuvelen
Als de asielwetten dinsdag sneuvelen in de Eerste Kamer, komt het kabinet met nieuwe ’aanvullende nationale maatregelen’ om de asielinstroom terug te dringen. Maar premier Jetten hoopt dat de Eerste Kamer dinsdag alsnog groen licht geeft.
„Dat zou denk ik een gemiste kans zijn in de Eerste Kamer”, zegt Jetten over het scenario dat de asielwetten van zijn kabinet alsnog sneuvelen. Hij zegt wel dat het kabinet dan met andere asielmaatregelen komt: „Als ze worden verworpen zal het kabinet zijn verantwoordelijkheid nemen en kijken hoe we op een andere wijze met aanvullende nationale maatregelen de instroom van asiel op orde krijgen.” Toch zegt hij ’alle vertrouwen’ te hebben dat er een meerderheid komt bij de stemmingen dinsdag.
https://www.telegraaf.nl/(...)r#Echobox=1776436328quote:D66-partijleider Jetten wil als premier geen stemadvies geven aan de senatoren van zijn partij. Maar dat die tegen de asielplannen zijn kan volgens hem ’voor niemand een verrassing’ zijn.
Een minister-president zegt in het vragenvuur wat hij moet zeggen van de ministerraad, niet wat hij wil zeggen.quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:23 schreef capricia het volgende:
Deze is ook wel interessant:
[..]
En dan verderop :
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)r#Echobox=1776436328
Ik vind dat toch wel een beetje een vreemd spagaat-gevoel geven.
Dus Jetten hoopt dat de EK groen licht geeft. En het zou een gemiste kans zijn als de wetten weggestemd worden, volgens hem.
Maar hij heeft als D66-partijleider geen advies voor zijn eigen senatoren die tegen gaan stemmen.
Het gaat me ook niet om zijn persoonlijke mening.quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een minister-president zegt in het vragenvuur wat hij moet zeggen van de ministerraad, niet wat hij wil zeggen.
De ministerraad is dus voor die wetten, dat zegt niets over Jetten zijn persoonlijke mening of die van D66.
Hij zegt dus niet zijn mening als premier, hij zegt wat de meerderheid van de ministerraad vindt. Dat is echt wat anders.quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat me ook niet om zijn persoonlijke mening.
Maar wel om die van Premier (ik hoop dat het er doorheen komt) en die van D66-partijleider (ik kan mijn eigen mensen echt geen advies geven om voor te stemmen).
Daar zit ie in een spagaat. Want de sleutel ligt ook bij zijn mensen.
Tja, duidelijk.quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij zegt dus niet zijn mening als premier, hij zegt wat de meerderheid van de ministerraad vindt. Dat is echt wat anders.
En ja, hij is het niet eens met de ministerraad, zo lijkt dat. Maar je mag het als minister best oneens zijn met de ministerraad, zo lang je dat maar niet uit draagt.
Wellicht kan premier Rob voor de duidelijkheid van de burgers verschillende attributen dragen als hij iets zegt:quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Tja, duidelijk.
Dus als leider en voorzitter van de ministerraad zegt hij dat hij hoopt dat iets lukt, maar eigenlijk hoopt hij dat helemaal niet. En laat ie zijn fractie tegenstemmen (of doet er niets aan om ze voor te laten stemmen).
quote:Op vrijdag 17 april 2026 21:10 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Wellicht kan premier Rob voor de duidelijkheid van de burgers verschillende attributen dragen als hij iets zegt:
Een steek als Rob iets beweert en het ook daadwerkelijk meent.
Een kegelhoed als Rob iets beweert, maar het niet meent of zelfs het tegenovergestelde wil zeggen.
Een clownsneus als hij iets zegt specifiek namens D66.
Het kan wel!
Forum 13 zetels. Het land lijkt met momenten echt verloren. Mijn god, waar komen zulke mensen toch vandaan.quote:Op vrijdag 17 april 2026 21:54 schreef Klopkoek het volgende:
Rampzalige D66 (en FvD...) peiling net bij Kockelmans (Berghuis/VVD-TV)
FvD groeit door!
De helft van de FvD kiezers ziet zichzelf als "centrum-rechts".quote:Op vrijdag 17 april 2026 21:56 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Forum 13 zetels. Het land lijkt met momenten echt verloren. Mijn god, waar komen zulke mensen toch vandaan.
Dank!quote:
Dat niets te formeren valt mee, de coalitie die er nu al had moeten zitten (Pro, D66, VVD, CDA) heeft hier 79 zetels. Moet alleen de VVD bij zinnen komen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 01:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Dank!
D66 kiezers stappen over naar PRO. En verders groei op de rechterflank. En valt hier nog steeds helemaal niets mee te formeren. De minderheidscoalitie verliest zetels.
VVD blijft als regeringspartij redelijk stabiel.
Voor een keer heeft de telegraaf een goed alternatief. PN is een betere afkorting gegeven alle pro partijen in gemeentesquote:
Pro werkt wel veel beter als roepnaam dan het suffige PN.quote:Op zaterdag 18 april 2026 07:31 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Voor een keer heeft de telegraaf een goed alternatief. PN is een betere afkorting gegeven alle pro partijen in gemeentes
Het vervelende is alleen dat VVD vooral toeloop heeft vanuit PVV en JA21 en ook vooral aan de rechterflank verliest.quote:Op zaterdag 18 april 2026 07:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat niets te formeren valt mee, de coalitie die er nu al had moeten zitten (Pro, D66, VVD, CDA) heeft hier 79 zetels. Moet alleen de VVD bij zinnen komen.
Houden maar 65% van hun oktober 2025 kiezers vast. 'Onder de motorkap' is het niet stabiel en loyaal.quote:Op zaterdag 18 april 2026 01:37 schreef capricia het volgende:
VVD blijft als regeringspartij redelijk stabiel.
Hoe kunnen we het nog complexer maken?quote:Op zaterdag 18 april 2026 11:42 schreef nostra het volgende:
Twintig regels erbij will do the trick.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ren-worden-toch-weer
Dat lees ik niet?quote:Op zaterdag 18 april 2026 11:42 schreef nostra het volgende:
Twintig regels erbij will do the trick.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ren-worden-toch-weer
Zeker. En hij heeft z'n eigen kanaal.quote:Op vrijdag 17 april 2026 18:26 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Komt Arno Wellens wel eens langs? Of is die nu volledig wappie gegaan?
Mogen goochelen met de WOZ waarde dmv een opslag lijkt me geen versimpeling.quote:Op zaterdag 18 april 2026 11:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat lees ik niet?
Wel dat ze de min-punten uit de systematiek willen schrappen.
Uitzondering voor rijksmonumenten (wat is klein?) (grappig ook dat die niet te isoleren zijn), uitzondering voor studenten (wat zijn studenten, wanneer ben je student af, wie coördineert die bewijsvoering?), WOZ krijgt weer een extra variabele, een buiten lijkt me nou net wél logisch voor bonuspunten, maar dat wordt nu een soort omgekeerde malus etc.quote:Op zaterdag 18 april 2026 11:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat lees ik niet?
Wel dat ze de min-punten uit de systematiek willen schrappen.
Nee, maar ook niet zwaar complex. Het doet allemaal niet zo veel: paar tientjes meer huur. Nou hoera.quote:Op zaterdag 18 april 2026 11:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Mogen goochelen met de WOZ waarde dmv een opslag lijkt me geen versimpeling.
Nouja, losstaand zijn de regels niet complex, maar als je al die maatregelen optelt dan is het wel een verzwaring inderdaad.quote:Op zaterdag 18 april 2026 11:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Uitzondering voor rijksmonumenten (wat is klein?) (grappig ook dat die niet te isoleren zijn), uitzondering voor studenten (wat zijn studenten, wanneer ben je student af, wie coördineert die bewijsvoering?), WOZ krijgt weer een extra variabele, een buiten lijkt me nou net wél logisch voor bonuspunten, maar dat wordt nu een soort omgekeerde malus etc.
Denk net als jij dat dit weinig zoden aan de dijk gaat zetten. En wat al verkocht is (en onttrokken aan de huurmarkt) krijg je er niet mee terug.quote:Op zaterdag 18 april 2026 11:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee, maar ook niet zwaar complex. Het doet allemaal niet zo veel: paar tientjes meer huur. Nou hoera.
Ik vraag mij sowieso af of een wijziging van regelgeving snel de bereidheid onder investeerders weer herleeft. Het wordt allemaal wel pingpong beleid.
quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:50 schreef phpmystyle het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
Uhu. Maar dit is niet de doelgroep waar dit de bewindspersoon op doelt. De markt zit niet te wachten op kleine investeerders die pandjes komt om te verhuren tegen hoge prijzen. Men probeert institutionele beleggers bereid te krijgen om te nieuwe woning neer te zetten.Alleen met een paar tientjes of 115 euro extra huur per maand heb je niet een business case denk ik.quote:Op zaterdag 18 april 2026 11:56 schreef capricia het volgende:
[..]
En wat al verkocht is (en onttrokken aan de huurmarkt) krijg je er niet mee terug.
Nouja, dat tarief had sowieso al naar 40 cent moeten gaan om het kostendekkend te houden. Maar het blijft maar micromanagen voor Frits uit Purmerend, terwijl het probleem veel dieper ligt.quote:Op zaterdag 18 april 2026 12:05 schreef phpmystyle het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Ook wel een goedkope maatregel: werkgevers min of meer verplichten meer reiskosten te laten betalen. Er hangt een sfeer om het kabinet heen dat er geen geld zou zijn voor dure generieke maatregelen terwijl heel wat faillaite landen wel die maatregelen nemen. Ik haat dit calvinistische gedoe echt.
Of het 40 cent moet zijn weet ik niet, dat moet dan onderzocht worden, maar sowieso meer dan 0,23 cent. Ik snap wel dat sociale partners niet perse inzetten op een hogere vergoeding als daar geen hogere vrijstelling tegenover staat.quote:Op zaterdag 18 april 2026 12:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Nouja, dat tarief had sowieso al naar 40 cent moeten gaan om het kostendekkend te houden. Maar het blijft maar micromanagen voor Frits uit Purmerend, terwijl het probleem veel dieper ligt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |