Ja precies, dat is het probleem inderdaad, waar je dus alleen maar tevreden mee kunt zijn vanuit de gedachte dat wonen een goed is waaraan niet (goed) verdiend mag worden en dat het indammen daarvan om die reden een goede zaak is. Het is al lang en breed duidelijk dat de lijst van beoogde doelen niet is behaald, en niet zal worden, maar het argument dat de Wybrentjes hun heil nu elders moeten zoeken, dat staat nog wel.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:11 schreef Hanca het volgende:
De meeste ponden gewoon uit omdat de return-on-investment niet meer klopt met de huidige huizenprijzen: de investering (het huis) is zo hoog geworden, dat je met dat geld beter andere investeringen kunt doen, zeker nu onderhoud ook heel erg duur is geworden.
Ook zonder de wet betaalbare huur kon je de huurprijs niet verdubbelen bij een verdubbelde huizenprijs, dat heeft daar dus niets mee te maken.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja precies, dat is het probleem inderdaad, waar je dus alleen maar tevreden mee kunt zijn vanuit de gedachte dat wonen een goed is waaraan niet (goed) verdiend mag worden en dat het indammen daarvan om die reden een goede zaak is. Het is al lang en breed duidelijk dat de lijst van beoogde doelen niet is behaald, en niet zal worden, maar het argument dat de Wybrentjes hun heil nu elders moeten zoeken, dat staat nog wel.
Zowel nostra als IPE willen het allerliefst geen wettelijk minimumloonquote:Op donderdag 16 april 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:
Jij doet alsof een periode van werkloosheid na de invoering van het minimumloon aantoonde dat de wet op het minimumloon bewezen doelloos was, nu zaten de mensen die eerst voor een hongerloon werkten immers thuis.
Ja, dat blijf je herhalen, terwijl in de MvT gewoon letterlijk het tegenovergestelde staat:quote:Op donderdag 16 april 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:
En het beoogde doel is lange termijn, dus 'doelen niet behaald' zeggen toont aan dat je totaal niets begrepen hebt van de kern van de wet.
quote:De vrije huursector is weliswaar vergroot door met name de omzetting van koop naar huur. Een groot deel van de groei van het vrije huuraanbod gaat echter gepaard met een vergelijkbare groei van de vraag. Immers komen de mensen die door de verkleining van het koopsegment achter het net vissen op de koopmarkt, doorgaans terecht op de vrije huurmarkt. De extra huurwoningen zorgen daarmee niet voor de gewenste verlichting in het segment en daarmee ook niet voor de gewenste prijsdaling. Dit laat zien dat het verminderen van de schaarste enkel lukt als er daadwerkelijk nieuwe woningen aan de voorraad worden toegevoegd. Het bouwen van woningen heeft echter tijd nodig. Daarom is het gerechtvaardigd om ook op korte termijn maatregelen te treffen.
quote:De verwachting uit het onderzoek is dat het reguleren van de middenhuur op korte termijn bijdraagt aan de betaalbaarheid, maar dat het een steeds sterker negatief effect heeft op de beschikbaarheid van woningen en de nieuwbouwproductie naarmate de gekozen reguleringsvariant verder gaat.
quote:Echter, in paragraaf 1.2 is geschetst dat het bijbouwen van woningen (a) moeilijkheden ondervindt door o.a. de gestegen rente en gestegen bouwkosten en (b) een oplossing is voor de lange termijn; voor de korte en middellange termijn zijn andere oplossingen nodig. In 2022 kwam bijvoorbeeld slechts 45 procent van de vrijgekomen huurwoningen terecht in het middensegment (in de G4 was dit zelfs 30 procent). De verwachting is dat deze percentages zonder regulering verder zullen afnemen. Dit heeft weer gevolgen voor de doorstroming uit het sociale segment en de vervulling van maatschappelijk relevante beroepen in de grote steden (zie paragraaf 1.1). Om deze reden is regulering noodzakelijk om de gestelde doelen te bereiken.
WML is inderdaad volstrekt onnoodzakelijk, ineffectief en zelfs juist een belemmering van sociale mobiliteit, maar ik besef dat dat teveel Friedman is voor Nederland.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:37 schreef Klopkoek het volgende:
Zowel nostra als IPE willen het allerliefst geen wettelijk minimumloon In een wereld waar je dat politiek kunt verkopen.
'Consequent' is dat in dit geval wel.
Het WML is in Nederland te laag. Mede daardoor is er een noodzaak voor alle toeslagen.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
WML is inderdaad volstrekt onnoodzakelijk, ineffectief en zelfs juist een belemmering van sociale mobiliteit, maar ik besef dat dat teveel Friedman is voor Nederland.
Maar daar was je toch voorstander van?quote:Op donderdag 16 april 2026 09:53 schreef Klopkoek het volgende:
Het is en blijft het Pure Kwaad. Het uitbuiters en slavendrijvers kwaad. Kwaadaardiger dan de gemiddelde FvDer. Zeker weten.
Het zou mooi zijn als alle rechtse kiezers bij FvD terecht komen, inderdaad. Weg met al dat stiekeme en pseudo-liberale gedoe.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Maar daar was je toch voorstander van?
Goede analyse ontbreekt. Maar er wordt óók aangevoerd dat de m2 prijs wél stijgt. Maar de totale transactieprijs inderdaad daalt.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:05 schreef Hanca het volgende:
En daar zijn de voorspelde dalende huizenprijzen al: https://www.ad.nl/economi(...)oopt-terug~a18e6c0d/
Zie hier een hoofdreden om uit te ponden.
Iemand als david card geeft empirisch aan dat het negatieve effect op werkgelegenheid vaak erg klein is terwijl de inkomenseffecten groot zijn. Maar de effecten zijn inderdaad het grootst bij de mensen met weinig ervaring of lage productiviteit. Het is gewoon niet zwart wit.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
WML is inderdaad volstrekt onnoodzakelijk, ineffectief en zelfs juist een belemmering van sociale mobiliteit, maar ik besef dat dat teveel Friedman is voor Nederland.
Hoi Baudet.quote:Op donderdag 16 april 2026 08:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
IPE is opgericht met centjes van Silicon Valley en Bill Gates. Dan weet je het wel.
Ja en nee.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, of dit een permanente daling is of alleen een iets grotere eerste kwartaaldip lijkt nog onduidelijk. Maar een duidelijk signaal dat het snelle stijgen van de huizenprijzen over is, lijkt het me wel. Zeker omdat huizen ook duidelijk langer te koop staan.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Goede analyse ontbreekt. Maar er wordt óók aangevoerd dat de m2 prijs wél stijgt. Maar de totale transactieprijs inderdaad daalt.
Klopt. Zeker de kleine verhuurders - voor het "pensioentje'' - zie je dat het niet zelden gaat om goedkoop aangekochte panden, met minimaal onderhoud, en de huurprijs wordt opgebracht door starters.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:48 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, die 'we moeten per sé veel meer geld verdienen over de rug van mensen die geen kant op kunnen voor hun eerste levensbehoefte'-lobby komt me de keel uit. Vesteda en ABP bewijzen gewoon dat geld verdienen met middenhuur nog steeds zeer aantrekkelijk is.
Dat er dan met name in Amsterdam zo veel louche huizenbezitters waren die niet willen investeren in een hoger energielabel en per sé hun huurders het vel over de oren willen halen kan ik niks aan doen. Dat ik het betreur dat die mensen geen verhuurder meer zijn kan ik niet zeggen. Hooguit dat ik het betreur dat die mensen nu zo'n goede verkoopprijs hebben.
Want ja, het grootste deel van die uitponders is gewoon een ordinaire, puur op geld beluste, pandjesbaas die niks voor hun huurders over hebben.
Ik denk dat er ook een tijdelijk plafond is bereikt. Het zijn psychologische grenzen. Net zoals dat je nu ziet dat de kopjes cappuccino niet door de ¤ 4 lijken te kunnen gaan....quote:Op donderdag 16 april 2026 10:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, of dit een permanente daling is of alleen een iets grotere eerste kwartaaldip lijkt nog onduidelijk. Maar een duidelijk signaal dat het snelle stijgen van de huizenprijzen over is, lijkt het me wel. Zeker omdat huizen ook duidelijk langer te koop staan.
ik eet geen snickers , die mogen van mij naar 10 euro en 20 gram wegenquote:Op donderdag 16 april 2026 10:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat er ook een tijdelijk plafond is bereikt. Het zijn psychologische grenzen. Net zoals dat je nu ziet dat de kopjes cappuccino niet door de ¤ 4 lijken te kunnen gaan....
Maar pas wel op: als een snicker daalt in prijs van 1 euro naar 0,90 cent, maar het gewicht van de snicker daalt van 50 gram naar 40 gram dan is dat natuurlijk geen prijsdaling. En dat lees ik ook een beetje in dat artikel van de stentor.
Wat ik zeg is gewoon traceerbaar. Er zit een Angelsaksisch fonds achter, in de eerste drie jaar brachten zij 80+% van de sponsoring, wat vervolgens weer te herleiden is naar (vooral) Silicon Valley en Bill Gates. Het hoofdkwartier zit in San Francisco.quote:
Dan moet ik het nazoeken of wat je zegt klopt, en als het klopt of er door die sponsoring wezenlijke invloed uitgeoefend zou kunnen worden. En dan moet ik het afzetten hoe anderen dat percipiëren. Beetje teveel werk.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat ik zeg is gewoon traceerbaar. Er zit een Angelsaksisch fonds achter, in de eerste drie jaar brachten zij 80+% van de sponsoring, wat vervolgens weer te herleiden is naar (vooral) Silicon Valley en Bill Gates. Het hoofdkwartier zit in San Francisco.
Zonder deze gasten geen 'Instituut voor Publieke Economie' (en zonder de bouwmaffia geen 'Instituut voor de Bouw').
Dit is trouwens wel schandalig dat men dit niet zou kunnen. Houd het anders een beetje praktisch..quote:Als we willen dat mensen meer meedoen in de samenleving, zouden we het moeten omdraaien. Laten we eerst mensen naar werk begeleiden en pas op een later moment, na een jaar of twee bijvoorbeeld, de definitieve beoordeling doen. In de tussentijd krijgen mensen een uitkering die is gerelateerd aan het laatste loon.''
https://www.destentor.nl/(...)-grijp-in~a7a38cb09/quote:,,Neem het vaststellen van iemands dagloon op basis waarvan de uitkering wordt berekend. Op papier lijkt dat simpel. Maar mensen hebben keuzebudgetten in cao's om een fiets aan te schaffen of een studieschuld af te betalen. Vakantiegeld wordt niet meer allemaal in mei uitbetaald. Pensioen wordt op verschillende manieren behandeld. Steeds meer mensen hebben twee banen of zijn ook zzp'er. Daar moeten onze medewerkers chocola van maken.''
Doe niet zo naïef.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan moet ik het nazoeken of wat je zegt klopt, en als het klopt of er door die sponsoring wezenlijke invloed uitgeoefend zou kunnen worden. En dan moet ik het afzetten hoe anderen dat percipiëren. Beetje teveel werk.
Maar jij komt met regelmaat met boude stellingen. Dus vandaar.
Waarom toch zo zwart wit Karel? Elke foute vastgoedbaas heeft ook huurders en misschien zijn we er gewoon wel mee begaan dat deze wet zeker niet meehelpt aan de beschikbaarheid van vrije sector huurwoningen.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:38 schreef KareldeStoute het volgende:
Toch mooi dat de huisjesmelkers en foute vastgoedbaasjes tegenwoordig een groep is die hier vooral zielig wordt gevonden.
Even snel op de link geklikt.quote:Op donderdag 16 april 2026 11:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Doe niet zo naïef.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_Giving
In de eerste drie jaar was dit voor 80% (of meer) de sponsor van IPE.
Natuurlijk willen zij in San Francisco invloed uitoefenen.
Dat is de hele raison d'etre van deze Abundance neoliberalen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |