abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 14 april 2026 @ 23:35:10 #1
236264 crew  capricia
  dinsdag 14 april 2026 @ 23:37:46 #2
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220583849
Klopkoek, denk aan je bloeddruk :s)
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 14 april 2026 @ 23:43:03 #3
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220583861
Maar goed, als PVV en FvD een rel willen kan dat:

Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 15 april 2026 @ 00:00:03 #4
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220583897
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 23:09 schreef capricia het volgende: [..] Hoe relevant is die oude media eigenlijk? Ik kijk eigenlijk nooit 'gewone' tv. De SBS6, AVROTROS etc. Hoe doet Klaver het op TikTok en de andere socials? Of misschien missen ze daar wat? Want ik vind ze eigenlijk ook best onzichtbaar. De grootste oppositiepartij.
Klaver is helemaal niet onzichtbaar op TikTok. Jetten als premier heeft het meeste volgers, gevolgd door Klaver en De Vos, de rest zit daar ver achter. Klaver, Jetten en De Vos zijn ook verreweg het actiefst.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220583917
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:00 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klaver is helemaal niet onzichtbaar op TikTok. Jetten als premier heeft het meeste volgers, gevolgd door Klaver en De Vos, de rest zit daar ver achter. Klaver, Jetten en De Vos zijn ook verreweg het actiefst.
Is het algoritme dan?
Mijn dochtertje zag de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen heel veel Forum voorbij komen.
Kind heeft geen benul van politiek. Veel te jong. En kijkt voornamelijk Genshin Impact filmpjes een paar uur per week.

De vriend van Jetten kende ze dan weer wel. Via TikTok (niet negatief of zo, zat geen positief of negatief oordeel bij).
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 15 april 2026 @ 00:09:24 #6
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220583926
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Is het algoritme dan?
Mijn dochtertje zag de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen heel veel Forum voorbij komen.
Kind heeft geen benul van politiek. Veel te jong. En kijkt voornamelijk Genshin Impact filmpjes een paar uur per week.

De vriend van Jetten kende ze dan weer wel. Via TikTok (niet negatief of zo, zat geen positief of negatief oordeel bij).
Hoe komt FvD ik haar algoritme?
Praat jij wel eens iver FvD in de nabijheid van haar telefoon?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  woensdag 15 april 2026 @ 00:10:25 #7
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220583929
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Is het algoritme dan?

Naar verluidt zien de meesten of De Vos of Klaver.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220583930
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoe komt FvD ik haar algoritme?
Praat jij wel eens iver FvD in de nabijheid van haar telefoon?
Of misschien ziet ze Klaver wel voorbij komen, maar zijn het geen aansprekende filmpjes?

Ik zal eens een keer wat fotos laten zien, dat zij mag zeggen wie wie is.
Denk dat ze Bontenbal ook niet kent. Yeşilgöz en Jetten wel.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 15 april 2026 @ 00:13:40 #9
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220583934
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Of misschien ziet ze Klaver wel voorbij komen, maar zijn het geen aansprekende filmpjes?

Ik zal eens een keer wat fotos laten zien, dat zij mag zeggen wie wie is.
Denk dat ze Bontenbal ook niet kent. Yeşilgöz en Jetten wel.
Vreemd dat er filmpjes worden getarged op haar als zij geen interesse heeft. Of FvD heeft groot budget om zeer ruim te targetten. Maar dat lijkt mij niet.
  Moderator woensdag 15 april 2026 @ 00:17:21 #10
236264 crew  capricia
pi_220583938
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Vreemd dat er filmpjes worden getarged op haar als zij geen interesse heeft. Of FvD heeft groot budget om zeer ruim te targetten. Maar dat lijkt mij niet.
Dat weet ik niet.
Of het zijn aansprekende filmpjes met VOC schepen enzo. _O-
- Goethe, “Faust”
  woensdag 15 april 2026 @ 00:18:54 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220583940
Lidewij doet high-tea met labubu's in de fisher price keuken van d'r nichtje ofzo.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator woensdag 15 april 2026 @ 00:19:45 #12
236264 crew  capricia
pi_220583943
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:18 schreef -XOR- het volgende:
Lidewij doet high-tea met labubu's in de fisher price keuken van d'r nichtje ofzo.
Is dit echt? Of maak je een grapje.
Dit moet een grap zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 15-04-2026 00:25:01 ]
- Goethe, “Faust”
  woensdag 15 april 2026 @ 00:26:46 #13
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220583954
quote:
10s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Is dit echt? Of maak je een grapje.
Dit moet een grap zijn.
Dat is uiteraard een grapje, maar ik heb geen idee wat ze bij FvD zoal uitspoken op TikTok dat ze zo populair maakt. Overigens zie ik het haar wel doen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220584268
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat is uiteraard een grapje, maar ik heb geen idee wat ze bij FvD zoal uitspoken op TikTok dat ze zo populair maakt. Overigens zie ik het haar wel doen.
Een aspect van die algoritmes zal waarschijnlijk wel zijn dat ze filmpjes aanraden die bij leeftijdsgenoten populair zijn. Dat kan dan deels verklaren hoe Capricia's dochter die filmpjes aangeraden wordt.

Een ander deel kan wellicht verklaard worden dat er genoeg influencers zijn die wel rechtstreeks gericht aan bepaalde leeftijdsgroepen posten, en gelijksoortige cultureel-conservatieve sentimenten delen.

Dus kort gesteld; een paar klasgenoten hebben die FvD, manosphere of tradwife shit volgen en hoppa.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220584331
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220584430
Volgens mij levert 1 keer goed in het nieuws komen met een echt goed plan meer stemmen op dan 100 uur tiktokfilmpjes of andere sociale media onzin. Vraag me af of iemand ooit een partij heeft gestemd omdat hij of zij er een tiktokfilmpje van zag.
pi_220584443
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 07:37 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij levert 1 keer goed in het nieuws komen met een echt goed plan meer stemmen op dan 100 uur tiktokfilmpjes of andere sociale media onzin. Vraag me af of iemand ooit een partij heeft gestemd omdat hij of zij er een tiktokfilmpje van zag.
Van de echt goede plannen moet FvD het in elk geval niet hebben :P.
pi_220584456
quote:
10s.gif Op woensdag 15 april 2026 07:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Van de echt goede plannen moet FvD het in elk geval niet hebben :P.
Nee, FvD moet het hebben van buitenlanderhaat, anti-establishment en een knap gezicht van De Vos terwijl de concurrenten in ruzies verwikkeld zijn. Die stemmers kijken niet naar plannen, dat bewijst de afgelopen gemeenteraadsverkiezing waar geen enkele FvD afdeling een programma had. Maar ze maakten ook geen van allen reclame voor hun lokale afdeling, campagne voeren was grotendeels verboden vanuit de top.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 07:45:03 ]
pi_220584469
quote:
Voor veel gemiddelde Nederlanders doet een poll-resultaat van De Hond waarschijnlijk erg veel om bij de winnaars te willen horen. De rest volgt, oa tiktok
pi_220584482
quote:
Tis ook een beetje kip-eiverhaal vermoed ik. Dat de jeugd conservatiever wordt is wel duidelijk, als je die boodschap dan ook goed kan verkopen dan doe je het snel goed. Coca Cola verkoopt ook niet een colaatje meer omdat je net reclame hebt gezien, die branding ziet dieper.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220584678
De jeugd wordt vooral conservatiever omdat rechts allerlei zekerheden en vangrails af breekt en er telkens in pompt dat het leven één grote jungle en concurrentiestrijd moet zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 08:13:41 ]
  woensdag 15 april 2026 @ 08:19:18 #22
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220584696
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 07:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Tis ook een beetje kip-eiverhaal vermoed ik. Dat de jeugd conservatiever wordt is wel duidelijk, als je die boodschap dan ook goed kan verkopen dan doe je het snel goed. Coca Cola verkoopt ook niet een colaatje meer omdat je net reclame hebt gezien, die branding ziet dieper.
Eens. Maar maak je gedachtegang eens af dat de branding dieper zit tov conservatievere jeugd.
  woensdag 15 april 2026 @ 08:20:19 #23
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220584699
Wat saillant is dat een conservatievere jeugd als iets slechts gepercipieerd wordt, blijkbaar wordt nog steeds een liberalere en progressievere inslag geprefereerd.
  woensdag 15 april 2026 @ 08:25:26 #24
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220584715
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 08:13 schreef Klopkoek het volgende:
De jeugd wordt vooral conservatiever omdat rechts allerlei zekerheden en vangrails af breekt en er telkens in pompt dat het leven één grote jungle en concurrentiestrijd moet zijn.
Die uitspraak draait oorzaak en gevolg om en gaat voorbij aan waar het echt wringt.

Op dit moment ontbreekt het 'Links' vooral aan een helder en overtuigend verhaal. Er is weinig dat mensen concreet houvast biedt: geen duidelijk toekomstbeeld, geen geloofwaardige weg naar bestaanszekerheid binnen de wereld zoals die nu werkt. En die wereld draait, hoe je het ook wendt of keert, nog steeds op een neoliberaal kapitalistisch model. Zonder werkbaar alternatief blijft kritiek daarop abstract.

Tegelijk voelen mensen dat hun omgeving onzekerder wordt. Economisch, cultureel, institutioneel. In zo'n situatie is het heel begrijpelijk dat mensen meer waarde gaan hechten aan orde, duidelijkheid en bescherming en dus eerder naar rechts neigen.

Dat afdoen als 'aangepraat angstdenken' doet geen recht aan wat mensen echt ervaren. Als het leven stabiel en betekenisvol voelt, zijn mensen daar veel minder vatbaar voor. Maar als die basis wankelt, zoeken ze ergens houvast.

Zolang 'Links' geen geloofwaardig verhaal biedt dat zowel richting als zekerheid geeft binnen de huidige realiteit, blijft het hooguit moreel gelijk hebben maar gaat het de meeste mensen politiek niet overtuigen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220584739
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 08:25 schreef Perrin het volgende:
Dat afdoen als 'aangepraat angstdenken' doet geen recht aan wat mensen echt ervaren.
Dit is het natuurlijk uiteindelijk wel want de Trumps, Melonis, Le Pens en Baudetjes (noem het hele rijtje maar op) gaan die "bescherming" en rechtszekerheid allerminst bieden.

Het hele Abundance verhaal van liberalen rammelt ook behoorlijk (eerder naar jou gelinkt):
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/newe.70012

quote:
En die wereld draait, hoe je het ook wendt of keert, nog steeds op een neoliberaal kapitalistisch model. Zonder werkbaar alternatief blijft kritiek daarop abstract.
Hierin zit wel wat variatie en verschil tussen landen. Met ook zo zijn (grote van) effecten op de jeugd.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 08:36:03 ]
pi_220584745
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 08:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Eens. Maar maak je gedachtegang eens af dat de branding dieper zit tov conservatievere jeugd.
Als het Umfeld meer opschuift naar progressief, zonder dat die een voor jongeren aansprekend verhaal hebben (maar slechts blijven hameren op "wij hebben gelijk, maar..."), dan is het niet zo gek dat een deel van die jongeren geborgenheid, duidelijkheid en normatieve kaders zoekt. Dat kan deels doorslaan naar wat Louis Theroux coverde, maar de onderstroom is veel breder dan dat.

Als de enige tegenreactie van "links" dan de slachtofferrol is (mensen worden rechts gemaakt door Talpa, Musk cum suis) dan geeft dat weinig tegentractie.

Maar goed, ik moet werken. Loonslaaf van het kapitalisme, ditdat. Kom er later nog wel op terug.
  woensdag 15 april 2026 @ 08:34:28 #27
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220584751
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 08:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit is het natuurlijk uiteindelijk wel want de Trumps, Melonis, Le Pens en Baudetjes (noem het hele rijtje maar op) gaan die "bescherming" en rechtszekerheid allerminst bieden.
Misschien is het mensen wel niet (alleen) te doen om economische zekerheid maar veeleer een zoektocht naar culturele, religieuze, en andere vormen van betekenis.
  Moderator woensdag 15 april 2026 @ 08:39:49 #28
5428 crew  miss_sly
pi_220584776
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 08:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

[..]
Dat ze dat uiteindelijk niet daadwerkelijk bieden, klopt. Maar ze dragen wel luid en duidelijk uit dat ze dat wél doen. En dat is voor sommmige mensen die het gevoel hebben dat te missen en nodig te hebben het belangrijkste.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220585105

Nu ook terechte kritiek op het CDA, en de immer xenofobe Madeleine van TeringburgToorenburg.
pi_220585183
quote:
Ik heb het idee dat wij hier de politiek volgen met bovengemiddeld veel aandacht. Tegelijk borrelen bij mij niet meteen de goede plannen op, die jij hier noemt. Noem eens een paar van die goede plannen die beter zouden moeten werken dan social media onzin?
pi_220585198
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 08:25 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zolang 'Links' geen geloofwaardig verhaal biedt dat zowel richting als zekerheid geeft binnen de huidige realiteit, blijft het hooguit moreel gelijk hebben maar gaat het de meeste mensen politiek niet overtuigen.
Blijven we wel met de vraag zitten of “rechts” een beeld schetst wat voldoet aan zekerheid binnen de huidige realiteit.
pi_220585202
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 09:18 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

Nu ook terechte kritiek op het CDA, en de immer xenofobe Madeleine van TeringburgToorenburg.
Jeetje, een redelijk stukje van Sander zowaar.
  woensdag 15 april 2026 @ 09:47:41 #33
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220585251
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 09:35 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Blijven we wel met de vraag zitten of “rechts” een beeld schetst wat voldoet aan zekerheid binnen de huidige realiteit.
Een terechte vraag. Maar als je kijkt naar landen als bijv Argentinië, Italië, Japan en Hongarije, zie je dat rechtse bewegingen daar in elk geval beter aansluiten bij het gevoel van urgentie en behoefte aan richting.

Of hun oplossingen perfect zijn, is een tweede zoals @miss_sly al aanstipt, maar ze slagen er wél in om een concreter beeld van orde en houvast te schetsen binnen de wereld zoals die nu is.

En in de praktijk blijkt dat voor veel mensen overtuigender dan een verhaal dat vooral kritiek levert en met het morele vingertje wappert.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220585306
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 09:47 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een terechte vraag. Maar als je kijkt naar landen als bijv Argentinië, Italië, Japan en Hongarije, zie je dat rechtse bewegingen daar in elk geval beter aansluiten bij het gevoel van urgentie en behoefte aan richting.

Of hun oplossingen perfect zijn, is een tweede zoals @:miss_sly al aanstipt, maar ze slagen er wél in om een concreter beeld van orde en houvast te schetsen binnen de wereld zoals die nu is.

En in de praktijk blijkt dat voor veel mensen overtuigender dan een verhaal dat vooral kritiek levert en met het morele vingertje wappert.
Het hele idee van een conservatieve jeugd kun je wel wat nuanceren.

https://bsky.app/profile/(...)l/post/3m5qw57c7ik2i

https://www.ipsos-publiek(...)cht-zo-conservatief/
(Nota bene in opdracht van het conservatieve EW - met types als Le Pen bedevaartganger Geerten Waling)

In Hongarije was het zo dat hoe jonger de generatie, des te meer stemde men op Magyar of alles links daarvan.

In Nederland was in de jaren 90 de VVD de grootste partij onder twintigers.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 09:58:47 ]
pi_220585330
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 09:47 schreef Perrin het volgende:
en met het morele vingertje wappert.
Conservatieven doen dit niet? :) Juist zij staan een moraal voor dat tot diep in het priveleven en de slaapkamers in grijpt.
pi_220585445
Kabinet breekt belofte: boetes voor ambtenaren toeslagenaffaire

650 zzp’ers die hielpen bij het afhandelen van de toeslagenaffaire dreigen tot wel 10.000 euro te moeten terugbetalen. De Belastingdienst bestraft hen omdat zij op het ministerie actief waren als ‘schijnzelfstandigen’. Eerder beloofde het kabinet de zzp’ers dat het ministerie de naheffingen zou vergoeden, maar die belofte is ingetrokken.
https://www.ad.nl/politie(...)genaffaire~abdd091c/

Ze doen het gewoon expres en opzettelijk, het vertrouwen in de overheid slopen :) Geheel naar Republikeins recept.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 10:18:24 ]
pi_220585454
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 10:18 schreef Klopkoek het volgende:
Kabinet breekt belofte: boetes voor ambtenaren toeslagenaffaire

650 zzp’ers die hielpen bij het afhandelen van de toeslagenaffaire dreigen tot wel 10.000 euro te moeten terugbetalen. De Belastingdienst bestraft hen omdat zij op het ministerie actief waren als ‘schijnzelfstandigen’. Eerder beloofde het kabinet de zzp’ers dat het ministerie de naheffingen zou vergoeden, maar die belofte is ingetrokken.
https://www.ad.nl/politie(...)genaffaire~abdd091c/

Ze doen het gewoon expres en opzettelijk, het vertrouwen in de overheid slopen :) Geheel naar Republikeins recept.
Als dat daadwerkelijk allemaal klopt, is het wel zeer ernstig. :') En ook eenvoudig aan te vechten, denk ik.
  woensdag 15 april 2026 @ 10:22:22 #38
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220585456
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat weet ik niet.
Of het zijn aansprekende filmpjes met VOC schepen enzo. _O-
Als je een paar keer op een figuur in Tiktok blijft hangen met laten we zeggen rechts signatuurtje dan registreert TikTok dat en word je gewoon gelijk de rabbit hole ingeduwd. En inderdaad mogelijk dat de vrienden van daar dan wel naar kijken en wordt dan ingeschat dat je dochter daar mogelijk ook interesse in heeft.

Het is heel lastig om daarvan af te komen, dan moet je bijna gelijk alles wegklikken en aangeven dat je daar geen interesse in hebt. Bij Facebook reels krijg je ook gelijk 20 filmpjes van zelfde figuur als je twee keer zelfde filmpje kijkt. Dan kom je daar een week lang niet meer van af.

Als je daar niet voldoende van bewust bent dan gaat het hard.
  woensdag 15 april 2026 @ 10:24:01 #39
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220585465
En wij wonen dan helaas in Nederland waar we liever wachten tot de schade al berokkend is voordat we uberhaupt iets gaan doen.
  woensdag 15 april 2026 @ 11:29:56 #40
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220585695
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 08:33 schreef nostra het volgende:

[..]
Als het Umfeld meer opschuift naar progressief, zonder dat die een voor jongeren aansprekend verhaal hebben (maar slechts blijven hameren op "wij hebben gelijk, maar..."), dan is het niet zo gek dat een deel van die jongeren geborgenheid, duidelijkheid en normatieve kaders zoekt.

Vraag is natuurlijk over de hele Romantiek en/of verlichting ook iets te bieden heeft voor de normale burger die gewoon normaal wil leven, een gezin wil stichten, en wat dies meer zij. Het feit dat sinds de verlichting de materiële behoeften steeds meer bevredigd is, is natuurlijk een goede ontwikkeling. Maar het culturele -en anti religieuze aspect- is iets dat steeds meer knaagt aan veel mensen.

quote:
Dat kan deels doorslaan naar wat Louis Theroux coverde, maar de onderstroom is veel breder dan dat.
Gezien. beetje stereotypering allemaal. Ik kan mijzelf ook niet vinden in forums demagogie tegen de lente kriebels. Maar de klassieke uitgangspunten die je terug kan vinden -ook in die netflix docu- is natuurlijk al een miljoenen jaar oude manier van leven he.
pi_220586021
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 09:18 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

Dan had je dat anders moeten uitonderhandelen in het coalitieakkoord.
Of een absolute meerderheid halen dan kun je zonder concessies je verkiezingsplan uitvoeren.

Dit soort kritiek slaat helemaal nergens op. Het hoort gewoon bij je functie.
pi_220586513
https://www.ad.nl/binnenl(...)we-normaal~a0a7a1b5/

De Joodse Zionisten Lobby weer volop aan het janken.

Het genoemde getal van 26% is echter het laagste percentage sinds 2021 (het vroegste jaartal dat het rapport toont)

Het meeste vindt plaats op basis van groepsbelediging, en juist dat artikel willen de rechtsen uit de wet halen (moslims vogelvrij!)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 13:54:03 ]
pi_220586538
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 13:53 schreef Klopkoek het volgende:

Het genoemde getal van 26% is echter het laagste percentage sinds 2021 (het vroegste jaartal dat het rapport toont)

Het meeste vindt plaats op basis van groepsbelediging, en juist dat artikel willen de rechtsen uit de wet halen (moslims vogelvrij!)
Joden roepen tijdens Ajax is wel van een ander niveau dan wat er nu gebeurt hè.
  woensdag 15 april 2026 @ 14:00:14 #44
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220586541
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 10:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
En wij wonen dan helaas in Nederland waar we liever wachten tot de schade al berokkend is voordat we uberhaupt iets gaan doen.
Polderen tot we een ons wegen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220586575
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 13:53 schreef Klopkoek het volgende:

Gaan we nu de aantoonbare bedreigingen van de Joden in Nederland, waar Joden als Lenny Kuhr vertrekken uit onveiligheid, Holocaustoverlevenden hun keppeltje niet meer durven dragen en scholen en synagoges beveiligd moeten worden, bagatelliseren? Joden die dagelijks beledigd worden als ze gewoon over straat lopen, dat noem jij normaal?

Ik denk er serieus over om hier maar te vertrekken. Het is de laatste tijd constante stroom aan polarisatie, scheldwoorden, beledigingen en nu dit ook nog. Dit was ooit een forum waar gewoon de lopende debatten en onderwerpen van de Tweede Kamer werden besproken met aandacht voor alle kanten, links en rechts, progressief en conservatief, nu is het een giftigere plek geworden dan de Kamer zelf.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 14:13:11 ]
pi_220586598
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 13:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Joden roepen tijdens Ajax is wel van een ander niveau dan wat er nu gebeurt hè.
Dat is op zichzelf nooit voldoende geweest om in de statistieken terecht te komen. De voetbalgerelateerde incidenten van antisemitisme, inderdaad altijd de grootste meute binnen het totaal, gaan een stuk verder dan zomaar (rot)Joden roepen. En is doorgaans groepsbelediging.

Je draait er weer op los.

Het is principieel fout dat dankzij de tandem Yesilgoz-Bikker nu antisemitisme is losgetrokken van alle andere vormen van (rassen)discriminatie en racisme. Holocaustontkenning is nu strafbaar gemaakt. Klein stapje op weg naar een etnostaat met rassenjustitie.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 14:18:33 ]
  woensdag 15 april 2026 @ 14:22:12 #47
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220586616
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 14:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gaan we nu de aantoonbare bedreigingen van de Joden in Nederland, waar Joden als Lenny Kuhr vertrekken uit onveiligheid, Holocaustoverlevenden hun keppeltje niet meer durven dragen en scholen en synagoges beveiligd moeten worden, bagatelliseren? Joden die dagelijks beledigd worden als ze gewoon over straat lopen, dat noem jij normaal?

Ik denk er serieus over om hier maar te vertrekken. Het is de laatste tijd constante stroom aan polarisatie, scheldwoorden, beledigingen en nu dit ook nog. Dit was ooit een forum waar gewoon de lopende debatten en onderwerpen van de Tweede Kamer werden besproken met aandacht voor alle kanten, links en rechts, progressief en conservatief, nu is het een giftigere plek geworden dan de Kamer zelf.
Laat je niet uit de tent lokken door klopkoek. Hij zuigt bij iedereen.
Bij jou, Nostra, en wie niet.

Behalve bij mij. Want hij heeft mij opgegeven als Musk, Kinneging, en Poetin fan.
pi_220586617
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 14:12 schreef Hanca het volgende:
waar Joden als Lenny Kuhr vertrekken uit onveiligheid
Deze act van de IDF supporter - en al lang deels woonachtig in het buitenland - moet je doorheen prikken. Publiciteitsstunt. Lenny Kuhr heeft echt hele foute denkbeelden en standpunten en zet dat dan kracht bij door in De Telegraaf vertrek aan te kondigen.

Net zoals diverse Telegraaf berichten over aangevallen Rabbijnen niet waar bleken te zijn (nl. de Rabbijn was zelf onbeschoft en werd niet teruggepakt op zijn Joods-zijn, niet elke duw terug is gelijk antisemitisme).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 14:23:24 ]
pi_220586656
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 14:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Laat je niet uit de tent lokken door klopkoek. Hij zuigt bij iedereen.
Bij jou, Nostra, en wie niet.

Behalve bij mij. Want hij heeft mij opgegeven als Musk, Kinneging, en Poetin fan.
Maar op een gegeven moment is de lol er af, inderdaad vooral dankzij Klopkoek maar ook wel anderen is dit topic totaal onleesbaar geworden. Constante polarisatie, gescheld, overal een links-rechts discussie van maken, het meer over de schrijvers van artikelen hebben dan over de inhoud... en dan nu nog dit soort dingen, antisemitisme bagatelliseren. Dan houdt het echt wel op.
pi_220586721
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 14:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar op een gegeven moment is de lol er af, inderdaad vooral dankzij Klopkoek maar ook wel anderen is dit topic totaal onleesbaar geworden. Constante polarisatie, gescheld, overal een links-rechts discussie van maken, het meer over de schrijvers van artikelen hebben dan over de inhoud... en dan nu nog dit soort dingen, antisemitisme bagatelliseren. Dan houdt het echt wel op.
Weet je wat, ik laat me hier wel een tijdje niet meer zien, in deze oerconservatieve en reactionaire Rabbit Hole...

FvD, CU of VVD zijn allemaal een ander smaakje reactionaire en segregationist politiek, gebaseerd op (rechts)ongelijkheid tussen groepen.

Op de totale discriminatie meldingen is antisemitisme 6-8%. Het prioriteitsbeleid van het Openbaar Ministerie, op aanwijzing van de minister, brengt het percentage antisemitisme naar 26%.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 14:45:01 ]
pi_220586767
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 14:17 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is op zichzelf nooit voldoende geweest om in de statistieken terecht te komen. De voetbalgerelateerde incidenten van antisemitisme, inderdaad altijd de grootste meute binnen het totaal, gaan een stuk verder dan zomaar (rot)Joden roepen. En is doorgaans groepsbelediging.

Je draait er weer op los.
  woensdag 15 april 2026 @ 15:29:18 #52
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220586930
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 14:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar op een gegeven moment is de lol er af, inderdaad vooral dankzij Klopkoek maar ook wel anderen is dit topic totaal onleesbaar geworden. Constante polarisatie, gescheld, overal een links-rechts discussie van maken, het meer over de schrijvers van artikelen hebben dan over de inhoud...
Dit polarisatie is er eigenlijk altijd al geweest hoor, in het polcafe -wat dit toch wel is- waren de discussies nog veel harder.

quote:
en dan nu nog dit soort dingen, antisemitisme bagatelliseren. Dan houdt het echt wel op.
Yep. Ben daar ook geen fan van, zeker omdat ie heel duidelijk máár op omfloerste manier aangeeft het ermee eens te zijn. Die ruimte moet er wel zijn. Maar dat is ook precies de grens. Daarna zal de moderatie ingrijpen.
pi_220586987
quote:
Wilders vindt het verwijt dat de PVV zo zelf strengere asielwetgeving tegenhoudt, onterecht. "U staat nu om mij heen. Maar D66, de grootste partij, de partij van de premier, heeft zelf het gore lef om tegen deze asielwetten te stemmen."
Tja, Wilders heeft hier wel gelijk. D66 moet kleur bekennen, stemmen tegen het eigen regeerakkoord kan natuurlijk niet.
pi_220587009
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 15:43 schreef MoreDakka het volgende:
Tja, Wilders heeft hier wel gelijk. D66 moet kleur bekennen, stemmen tegen het eigen regeerakkoord kan natuurlijk niet.
Het regeerakkoord was dat ze tegen hun regeerakkoord mochten stemmen (only in NL).
pi_220587072
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 15:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dit polarisatie is er eigenlijk altijd al geweest hoor, in het polcafe -wat dit toch wel is- waren de discussies nog veel harder.
Harde discussie, oké. Daar ben ik zelf ook echt niet zo vies van. Maar wel op inhoud, niet op de persoon en ook niet alleen over de verzenders van de inhoud.

Over het pakket van de regering voor de hoge brandstofprijzen krijg je hier misschien nog maar 2 posts, over live debatten gaat het bijna nooit meer. Over de draai van de PVV die de Faberwetten in gevaar brengen en de reactie en het weer terugtrekken daarvan van D66 praktisch geen woord.

In die tijd wel allemaal discussie over te rechtse of te linkse journalisten, ook als die gewoon feiten brengen, of over rechtse universiteiten. En continue de vermelding van Meloni, Trump en allerlei andere voor de Nederlandse politiek totaal irrelevante figuren. Met allemaal scheldwoorden er tussendoor natuurlijk, want voor sommigen is een post zonder gescheld blijkbaar geen post. Vinden zelf hun inhoud blijkbaar niet overtuigend, dus moeten er maar krachttermen bij.

Een term als "Madeleine van Teringburg" gaat gewoon recht tegen de polici, maar ook alle fatsoen in. Het stapelt allemaal op, het maakt dat ik hier niet meer voor mijn plezier kom en waarom zou ik dan nog wel komen?
pi_220587089
quote:
6s.gif Op woensdag 15 april 2026 15:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Het regeerakkoord was dat ze tegen hun regeerakkoord mochten stemmen (only in NL).
Nee, het regeerakkoord was dat dit een soort vrije kwestie was en het kabinet de wens van de Eerste Kamer uit zou voerem.
pi_220587139
Vanuit de PVV nog wel deels te begrijpen natuurlijk. Je begint met het plan om illegaliteit strafbaar te maken en je eindigt met een soort van gedoog constructie waarin het wel/soms/niet afhankelijk van arbitraire zaken misschien illegaal is.
  woensdag 15 april 2026 @ 16:06:07 #58
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220587176
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 15:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Harde discussie, oké. Daar ben ik zelf ook echt niet zo vies van. Maar wel op inhoud, niet op de persoon en ook niet alleen over de verzenders van de inhoud.

Over het pakket van de regering voor de hoge brandstofprijzen krijg je hier misschien nog maar 2 posts, over live debatten gaat het bijna nooit meer. Over de draai van de PVV die de Faberwetten in gevaar brengen en de reactie en het weer terugtrekken daarvan van D66 praktisch geen woord.

Overigens moet wel van het hart dat jij bij tijd en wijlen ook

In die tijd wel allemaal discussie over te rechtse of te linkse journalisten, ook als die gewoon feiten brengen, of over rechtse universiteiten. En continue de vermelding van Meloni, Trump en allerlei andere voor de Nederlandse politiek totaal irrelevante figuren. Met allemaal scheldwoorden er tussendoor natuurlijk, want voor sommigen is een post zonder gescheld blijkbaar geen post. Vinden zelf hun inhoud blijkbaar niet overtuigend, dus moeten er maar krachttermen bij.

Een term als "Madeleine van Teringburg" gaat gewoon recht tegen de polici, maar ook alle fatsoen in. Het stapelt allemaal op, het maakt dat ik hier niet meer voor mijn plezier kom en waarom zou ik dan nog wel komen?
Je verwachtingen stroken niet helemaal met het topic waar je zit denk ik. Zie dit topic een beetje als slowchat waarin onder meer gediscussieerd wordt over actualiteit. Ik snap de verwarring: de titel van het topic impliceert dat het uitsluitend over politiek moet gaan, maar toch zijn mensen hier best nog wel persoonlijk..

Het gescheld en getier van klopkoek is wel op - en misschien wel over - het randje. Maar deze user doet het puur te vermaak en provocatie, ik vraag mij af of het echt zijn eigen grieven zijn.
  woensdag 15 april 2026 @ 16:06:51 #59
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220587180
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 15:59 schreef Kickinalfa het volgende:
Vanuit de PVV nog wel deels te begrijpen natuurlijk. Je begint met het plan om illegaliteit strafbaar te maken en je eindigt met een soort van gedoog constructie waarin het wel/soms/niet afhankelijk van arbitraire zaken misschien illegaal is.
Zeker omdat de wetten multi-interpretabel worden. Ongetwijfeld dat rechters daar misbruik van maken om uitkomsten naar gelang hun eigen richting te sturen.
  woensdag 15 april 2026 @ 16:16:23 #60
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220587224
Waarom zouden de fracties in EK gebonden zijn aan regeerakkoord?

Ze voeren nu juist hun taak uit en dan is het weer niet goed
pi_220587323
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je verwachtingen stroken niet helemaal met het topic waar je zit denk ik.
Dit topic is jaren wel zo gegaan. Vooral over de actualiteit, nieuwsberichten over de politiek en live debatten. Niet teveel over journalisten, buitenlandse politici en andere onzinnige zijsporen (al kun je altijd vanuit de actualiteit op een zijspoor belanden).

Volgens mij was ikzelf nota bene degene die het bestaan van een 'Nederlandse politiek' topic aan vroeg.
pi_220587335
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 16:16 schreef Frozen-assassin het volgende:

Ze voeren nu juist hun taak uit en dan is het weer niet goed
De Eerste Kamer heeft inderdaad altijd meer vrijheid gehad, juist omdat er ook niemand namens de Eerste Kamer fracties mee praat tijdens de onderhandelingen. Maar hier gaat het gewoon volgens de afspraak, de afspraak is dat de partijen hier een vrije keus in hebben. Zie het als sommige medische ethiek dossiers in de kabinetten met de D66 en de CU, daar waren ook onderwerpen vrij gelaten om niet tegen het geweten in te moeten stemmen.
pi_220587426
Maar wordt dan alleen het strafbaar stellen van illegaliteit weggestemd of alle Faber wetten? Want er zijn er nog twee. Die van het twee-status stelsel en die van het beperken van gezinshereniging.
pi_220587441
Dit is allemaal hogere wiskunde voor mij. Iemand die het wel gewoon uit kan leggen?

twitter
pi_220587461
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 16:59 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Dit is allemaal hogere wiskunde voor mij. Iemand die het wel gewoon uit kan leggen?

[ x ]
Als de PVV tegen de novelle stemt, haalt de novelle het niet.
Als de novelle het niet haalt, stemmen SGP en CDA tegen de wetten.

Nou was gister even de optie dat D66 voor de novelle en tegen de wetten zou stemmen, maar D66 is al weer bijgedraaid. Als D66 de novelle aan een meerderheid zou helpen, stemmen CDA en SGP wel voor de wetten. Maar D66 helpt dan zo indirect de wetten aan een meerderheid en dat willen ze niet.

Dat deel over 2 statussen en gezinshereniging is trouwens net in België afgeschoten op grond van Europees recht, dus dat lijkt juridisch niet houdbaar. Een beetje Eerste Kamerlid met een serieuze taakopvatting stemt alleen om die reden daar al tegen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 17:06:14 ]
pi_220587481
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 17:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nou was gister even de optie dat D66 voor de novelle en tegen de wetten zou stemmen, maar D66 is al weer bijgedraaid. Als D66 de novelle aan een meerderheid zou helpen, stemmen CDA en SGP wel voor de wetten. Maar D66 helpt dan zo indirect de wetten aan een meerderheid en dat willen ze niet.

Dat deel over 2 statussen en gezinshereniging is trouwens net in België afgeschoten op grond van Europees recht, dus dat lijkt juridisch niet houdbaar. Een beetje Eerste Kamerlid met een serieuze taakopvatting stemt alleen om die reden daar al tegen.
Dan klinkt het alsof het allemaal geen wet gaat worden?
pi_220587515
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 17:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dan klinkt het alsof het allemaal geen wet gaat worden?
Als PVV echt tegen de novelle stemt (en dat lijkt wel zeker), CDA en SGP doen wat ze zeggen te doen (zonder novelle tegen de wet stemmen) en er geen uitweg wordt gevonden via D66 die voor de novelle stemt, gaan de wetten inderdaad sneuvelen.

Let wel: het was ook nog niet zeker of alle CDA (en VVD?) senatoren anders wel voor die wetten hadden gestemd. Met een hoofdelijke stemming in de Eerste Kamer heb je toch wel vaker dissidenten.
pi_220587522
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 17:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als PVV echt tegen de novelle stemt (en dat lijkt wel zeker), CDA en SGP doen wat ze zeggen te doen (zonder novelle tegen de wet stemmen) en er geen uitweg wordt gevonden via D66 die voor de novelle stemt, gaan de wetten inderdaad sneuvelen.

Let wel: het was ook nog niet zeker of alle CDA (en VVD?) senatoren anders wel voor die wetten hadden gestemd. Met een hoofdelijke stemming in de Eerste Kamer heb je toch wel vaker dissidenten.
Dank je, broer.
pi_220587557
CDA en D66 keren zich tegen bezuiniging de voorjaarsnota:
https://www.trouw.nl/poli(...)rjaarsnota~b356fef6/

CDA en D66 willen toch niet het mes zetten in geld dat bedoeld is om kwetsbare bijstandsgerechtigden te helpen. In een debat over de bijstand keerden de twee coalitiepartijen zich tegen een omstreden bezuinigingsplan.

Zoals ik al eerder zei: doe die coalitieonderhandelingen gewoon opnieuw. Ze zijn mislukt, er is een puinhoop uitgekomen, gewoon van voren af aan beginnen en nu wel met een serieus pakket komen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 17:20:28 ]
  woensdag 15 april 2026 @ 17:21:49 #70
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220587568
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 17:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

D66 heeft zich in het verleden ook nooit tegen laten houden door hun principes of door wat ze 'ze niet willen'.
Ze hebben ook wel eens achteraf hun stem in de notulen laten wijzigen. Dan haalde de wet het wel, maar werd ook hun principiële standpunt recht gedaan... :')
Life is what you make it.
pi_220587664
quote:
2s.gif Op woensdag 15 april 2026 17:21 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
D66 heeft zich in het verleden ook nooit tegen laten houden door hun principes of door wat ze 'ze niet willen'.
Ze hebben ook wel eens achteraf hun stem in de notulen laten wijzigen. Dan haalde de wet het wel, maar werd ook hun principiële standpunt recht gedaan... :')
Dat laatste gebeurt veel vaker en eigenlijk altijd per ongeluk. Dan doen je 120 stemmingen achter elkaar, dan kun je wel eens verkeerd op je blaadje kijken of je voor of tegen bent.
pi_220587719
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 17:19 schreef Hanca het volgende:

CDA en D66 willen toch niet het mes zetten in geld dat bedoeld is om kwetsbare bijstandsgerechtigden te helpen. In een debat over de bijstand keerden de twee coalitiepartijen zich tegen een omstreden bezuinigingsplan.

Zoals ik al eerder zei: doe die coalitieonderhandelingen gewoon opnieuw. Ze zijn mislukt, er is een puinhoop uitgekomen, gewoon van voren af aan beginnen en nu wel met een serieus pakket komen.
Goed voor het vertrouwen in de politiek dit.
pi_220587734
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 16:16 schreef Frozen-assassin het volgende:

Omdat de EK een verlengstuk is van de TK, dat hebben we allemaal afgesproken.
pi_220587739
quote:

De schade is al gedaan. Dit kabinet gaat de rit nooit meer uitzitten, het vertrouwen is er niet (meer).
pi_220587741
quote:

Het is geen bezuiniging. Het is echt absurd dat de media het zo voorstelt :')

Er wordt extra geld uitgegeven om mensen te helpen die misschien recht hebben op een bepaalde uitkering. Dat kan dus geen bezuiniging zijn. Het is om gek van te worden.
pi_220587749
D66 en CDA bekennen kleur en willen niet regeren, die kunnen beter maar weer in de oppositie gaan zitten.
pi_220587756
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Er wordt extra geld uitgegeven om mensen te helpen die misschien recht hebben op een bepaalde uitkering. Dat kan dus geen bezuiniging zijn. Het is om gek van te worden.
Ik zou me eerder juist eens focussen op groepen die geen bijstand ontvangen en blijkbaar wel rond kunnen komen. Just sayin'.
pi_220587772
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het is geld dat al in de begroting zat en er via de voorjaarsnota weer uit wordt gehaald, dat is gewoon een bezuiniging.
pi_220587799
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is geld dat al in de begroting zat en er via de voorjaarsnota weer uit wordt gehaald, dat is gewoon een bezuiniging.
Leuk trucje maar zo werkt het natuurlijk niet. Een extra uitgave van 30 miljoen kan geen bezuiniging zijn. Een begroting is geen uitgave, daar kan niet op bezuinigd worden.

Het klinkt natuurlijk veel beter om hard te schreeuwen dat het kabinet de zwakkeren weer raakt, dat vindt een bepaalde slag mensen leuk want die kunnen dan weer de onderbuik legen, dat snap ik best. Kun je lekker met hyperbolen strooien, dat voelt zo goed.
pi_220587843
quote:
12s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik zou me eerder juist eens focussen op groepen die geen bijstand ontvangen en blijkbaar wel rond kunnen komen. Just sayin'.
Vind ik ook zo grappig ja. Wie zijn die mensen? En waarom zou de overheid tientallen miljoenen uit moeten geven om hen op te sporen?

Gegevensdeling ben ik op zich niet zo tegen (in de praktijk betekent het meer datalekken maar goed, dat accepteren we toch al), maar het is natuurlijk ook niet zo dat gemeenten die dit willen doen dit niet al kunnen.
pi_220587933
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Goed voor het vertrouwen in de politiek dit.
Zo langzamerhand begin je je wel af te vragen of het niet een beetje boven de capaciteiten van Jetten gaat. Schoof kon nog wijzen naar de fractievoorzitters.
  Moderator woensdag 15 april 2026 @ 18:38:56 #82
236264 crew  capricia
pi_220587937
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:37 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Zo langzamerhand begin je je wel af te vragen of het niet een beetje boven de capaciteiten van Jetten gaat. Schoof kon nog wijzen naar de fractievoorzitters.
Jetten zit voornamelijk in het buitenland, lijkt wel.
- Goethe, “Faust”
pi_220587946
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Omdat de EK een verlengstuk is van de TK, dat hebben we allemaal afgesproken.
En schijnbaar vind iedereen dit in zowel de eerste als de tweede kamer helemaal prima.
pi_220587956
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
En schijnbaar vind iedereen dit in zowel de eerste als de tweede kamer helemaal prima.
Ja, totdat de PVV hetzelfde doet. Dan zijn het ineens 'politieke spelletjes'.
pi_220587973
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Vind ik ook zo grappig ja. Wie zijn die mensen? En waarom zou de overheid tientallen miljoenen uit moeten geven om hen op te sporen?
Omdat dit schuldenproblematiek voorkomt.
pi_220587983
quote:
12s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Rond komen op het moment zelf is niet hetzelfde als geen schulden opbouwen.
pi_220588045
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Omdat dit schuldenproblematiek voorkomt.
Dat is helemaal niet bewezen, men weet helemaal niets over die mensen die zogenaamd recht zouden hebben maar niet aanvragen.

Als de wirwar aan uitkeringen en het aanvraagtraject te ingewikkeld is moet je die dingen versimpelen. Niet geld weggooien in een bodemloze put om nog meer mensen aan het overheidsinfuus te hangen.
pi_220588054
Gemeenten hebben ook helemaal geen mensen die dat opsporingswerk zouden moeten doen, die zijn al druk genoeg met alle andere administratieve rompslomp rond de bestaande uitkeringen.
  Moderator woensdag 15 april 2026 @ 19:00:11 #89
375570 crew  Cyan9
pi_220588079
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je verwachtingen stroken niet helemaal met het topic waar je zit denk ik. Zie dit topic een beetje als slowchat waarin onder meer gediscussieerd wordt over actualiteit. Ik snap de verwarring: de titel van het topic impliceert dat het uitsluitend over politiek moet gaan, maar toch zijn mensen hier best nog wel persoonlijk..

Het gescheld en getier van klopkoek is wel op - en misschien wel over - het randje. Maar deze user doet het puur te vermaak en provocatie, ik vraag mij af of het echt zijn eigen grieven zijn.
Dit is alleen geen slowchat, nooit geweest ook.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220588086
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:55 schreef MoreDakka het volgende:
Gemeenten hebben ook helemaal geen mensen die dat opsporingswerk zouden moeten doen, die zijn al druk genoeg met alle andere administratieve rompslomp rond de bestaande uitkeringen.
Mogen gemeenten, die tegen deze bezuiniging zijn, dat even zelf weten?

Ik weet van Midden-Groningen dat ze er wel mensen voor hebben, maar te weinig momenteel.
pi_220588088
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Jetten zit voornamelijk in het buitenland, lijkt wel.
Ach, aan de andere kant komt hij zo wel mooi goedkoop en snel van dit gedrocht aan onuitvoerbare wetten af.
pi_220588101
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is geen bezuiniging.

Bovendien is het bedrag bedoeld voor gegevensdeling, voor het aannemen van extra mensen zou vele malen meer geld nodig zijn.
pi_220588202
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is geen bezuiniging.

Bovendien is het bedrag bedoeld voor gegevensdeling, voor het aannemen van extra mensen zou vele malen meer geld nodig zijn.
Het is wel een bezuiniging, het is een wet van het vorige kabinet en staat in het basispad. Dat schrappen is gewoon een bezuiniging. En dit was nou net één van de weinige goede dingen van het vorige kabinet. In 2021 bleek uit onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken dat ruim één op de drie huishoudens die recht hebben op een bijstandsuitkering die niet gebruiken.
pi_220588222
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is wel een bezuiniging, het is een wet van het vorige kabinet
Die nog niet bestaat. Het is geen bezuiniging, hoe hard je ook blijft proberen. Een bezuiniging betekent minder uitgeven. Daar is hier op geen enkele manier sprake van.
pi_220588253
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Die nog niet bestaat. Het is geen bezuiniging, hoe hard je ook blijft proberen. Een bezuiniging betekent minder uitgeven. Daar is hier op geen enkele manier sprake van.
Minder uitgeven dan het basispad = een bezuiniging, hoe hard jij die werkelijkheid ook probeert te ontkennen.

Als jij heel zeker van plan was op vakantie te gaan, maar die vakantie schrapt omdat je niet rond komt dit jaar, is dat een bezuiniging.
pi_220588275
Ik snap best dat je zulke accountingtrucjes leuk vindt, maar in de echte wereld gaat het om geld uitgeven of niet. Een nieuwe wet waar er extra geld uitgegeven gaat worden is geen bezuiniging, hoeveel trucjes je er ook op wil toepassen.
  woensdag 15 april 2026 @ 19:39:34 #97
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220588308
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Minder uitgeven dan het basispad = een bezuiniging, hoe hard jij die werkelijkheid ook probeert te ontkennen.

Als jij heel zeker van plan was op vakantie te gaan, maar die vakantie schrapt omdat je niet rond komt dit jaar, is dat een bezuiniging.
Dat snapt iedereen. Compleet zinloze discussie.
Huilen dan.
pi_220588338
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is geen bezuiniging.

Als je de geplande uitgaven verlaagt ten opzichte van een eerdere begroting of meerjarenraming, dan kun je dat technisch een bezuiniging noemen.

Stel dat je van plan bent om maandelijks 800 euro uit te geven aan eten en drinken, maar door een tegenvaller besluit je je budget aan te passen naar 400 euro. Dan bezuinig je op je oorspronkelijke plan. In die zin werkt het bij de overheid hetzelfde.

Tegelijk zit daar precies de bron van verwarring. Want als die 800 euro nooit daadwerkelijk is uitgegeven en het nieuwe bedrag nog steeds hoger ligt dan wat je eerder echt uitgaf, voelt het voor veel mensen niet als een bezuiniging. Maar de overheid gebruikt eerdere plannen als referentiepunt.
pi_220588350
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik weet van Midden-Groningen dat ze er wel mensen voor hebben, maar te weinig momenteel.
Ten eerste lijkt het me vooral een eigen verantwoordelijkheid om iets wel of niet aan te vragen.
Ten tweede lijkt het me dat met een personeelstekort we de beschikbare capaciteit beter kunnen inzetten.

En als je het zo graag wilt, de belastingdienst heeft toch alle data. Laat ze dan bij de brief die je krijgt om aangifte te doen een extra A4-tje printen dat obv de data je waarschijnlijk recht hebt op een extra uitkering.
pi_220588435
Maar gaan wr nu echt weer een periode van tig jaar in dat we gaan praten over migratiewetgeving….?
  woensdag 15 april 2026 @ 19:59:27 #101
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220588495
https://nos.nl/artikel/26(...)e-geen-smoesjes-meer

Haha, de eu die jongeren willen beschermen tegen porno of andere zaken die online te vinden zijn, alsof jongeren schade oplopen bij het zien van een piEMOl of tepel. Zelfs de sgp heb ik hier nooit over gehoord.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')