Ik ben geen D66 lid, maar de leden hebben nou eenmaal zeer beperkt invloed op de kamerleden, zo is dat zelfs in de grondwet opgenomen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 13:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een slap antwoord? Zo ga je de strijd inderdaad niet winnen. Kom in verzet en organiseer een revolte. Ieder D66-lid of iedere D66-stemmer die dat nalaat is naar mijn idee medeplichtig.
Ik heb al vaker opgemerkt dat de interne ledendemocratie in Nederlandse partijen niet zo vergevorderd is als in een aantal omringende landen (dit heeft ook 'goede' kanten gehad: in o.a. Zweden en het VK waren vakbondsleden bij afwezigheid van een bezwaarbrief automatisch lid van de arbeiderspartij en omgekeerd).quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben geen D66 lid, maar de leden hebben nou eenmaal zeer beperkt invloed op de kamerleden, zo is dat zelfs in de grondwet opgenomen.
Maar jij bent zeer inconsequent: de leden die nu in actie komen, de Jonge Democraten, die mogen van jou eerst 'niet huilen' en nu moeten ze het weer van jou. Wat moeten ze nu: stil zijn of wat zeggen?
50plus wilde graag dichtbij de toiletten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:
Is 50 plus zo links? Horen die niet wat meer in het centrum? Of kom je dan qua bankjes niet uit?
50plus wilde inderdaad ergens anders zitten, maar kregen gewoon te horen dat dat niet ging.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:
Is 50 plus zo links? Horen die niet wat meer in het centrum? Of kom je dan qua bankjes niet uit?
Hoe zijn ze in vredesnaam tot deze oplossing gekomen?quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:10 schreef Hanca het volgende:
Ik ben trouwens als ik dat kaartje hier boven zie steeds benieuwd wie dat verschrikkelijke VVD lid is dat tussen BBB en die losse PVVer is gezet, dan weet je ook dat je fractie niks met je heeft...
Simpel: het is een ruil met Keijzer. Elke fractie zit in principe aan het gangpad, dus Keijzer moest dat plekje krijgen. En dus is er een VVDer op haar plek gezet. Maar ze hadden beter 1 van de 7 daar kunnen zetten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 17:12 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Hoe zijn ze in vredesnaam tot deze oplossing gekomen?
De VVD-er wisselen met één van Groep Markuszower lijkt me inderdaad een veel betere oplossing.quote:Op zaterdag 11 april 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Simpel: het is een ruil met Keijzer. Elke fractie zit in principe aan het gangpad, dus Keijzer moest dat plekje krijgen. En dus is er een VVDer op haar plek gezet. Maar ze hadden beter 1 van de 7 daar kunnen zetten.
Zo werkt het niet in de politiek, als de achterban (leden en kiezers) echt gaat muiten gaan de D66-Kamerleden ook overstag.quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:06 schreef Hanca het volgende:
Ik ben geen D66 lid, maar de leden hebben nou eenmaal zeer beperkt invloed op de kamerleden, zo is dat zelfs in de grondwet opgenomen.
Die passage bij Kockelmann was niets minder dan het obligaat meestribbelen van een politieke jongerenorganisatie (zoals nostra dat ook al opmerkte). Ik heb het natuurlijk over écht verzet.quote:Maar jij bent zeer inconsequent: de leden die nu in actie komen, de Jonge Democraten, die mogen van jou eerst 'niet huilen' en nu moeten ze het weer van jou. Wat moeten ze nu: stil zijn of wat zeggen?
Ik herinner mij in ieder geval nog de opstand binnen de VVD omdat de zorgpremie inkomensafhankelijk zou worden.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:03 schreef Klopkoek het volgende:
Toch zijn er genoeg voorbeelden in de historie bekend van ledenopstanden van onderop met invloed op het partijstandpunt of zelfs het regeringsbeleid. @:Kowloon heeft wel een punt.
Dat werkt tegen één onderwerp (zoals de inkomensafhankelijke zorgpremie, wat in feite gewoon het verhogen van het deel betaald door de ZVW premie was), maar niet tegen een compleet akkoord. Je kunt zo misschien actie voeren tegen 1 bezuiniging, die op de WW, WAO of de AOW, maar niet tegen allemaal. Zo werkt het gewoon niet, dan stuur je je fractie met een onmogelijke boodschap op pad.quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:26 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt het niet in de politiek, als de achterban (leden en kiezers) echt gaat muiten gaan de D66-Kamerleden ook overstag.
[..]
Die passage bij Kockelmann was niets minder dan het obligaat meestribbelen van een politieke jongerenorganisatie (zoals nostra dat ook al opmerkte). Ik heb het natuurlijk over écht verzet.
Verenig je als opstandige D66’ers (leden en kiezers). Schrijf open brieven naar de diverse media, sluit buiten het partijkader om een verbond met PRO en maatschappelijke organisaties, probeer een wig te drijven in de D66-fractie, enzovoort. Dat is verzet.
Maar nee, zoals op het meest recente partijcongres van D66 al duidelijk werd, de meeste D66’ers liggen nog in katzwijm omdat D66 de premier mag leveren… Elke D66’er (leden en kiezers) die niet in verzet komt is medeplichtig aan het huidige kabinet.
Kan niet, wil niet, moeilijk moeilijk. Ja oelewapper, zo lukt het inderdaad niet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:50 schreef Hanca het volgende:
Dat werkt tegen één onderwerp (zoals de inkomensafhankelijke zorgpremie, wat in feite gewoon het verhogen van het deel betaald door de ZVW premie was), maar niet tegen een compleet akkoord. Je kunt zo misschien actie voeren tegen 1 bezuiniging, die op de WW, WAO of de AOW, maar niet tegen allemaal. Zo werkt het gewoon niet, dan stuur je je fractie met een onmogelijke boodschap op pad.
Ik denk dat ze daarom ook zeggen: praat met GLPvdA. Die kunnen wel zo tegen alles tekeer gaan.
Nou, dan doe jij het wel, veel geluk. Ik ben meer van de realiteit.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:06 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kan niet, wil niet, moeilijk moeilijk. Ja oelewapper, zo lukt het inderdaad niet.
Het begint er wel een beetje op te lijken. Het willen dan.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:29 schreef -XOR- het volgende:
Je kunt inderdaad niet het hele regeerakkoord willen terugonderhandelen.
Lijkt toch een beetje alsof ze zonder al te lang nadenken hun handtekening eronder hebben gezet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Het begint er wel een beetje op te lijken. Het willen dan.
Dat is niet waar, want die op de AOW gaat pas in na het moment dat we al op 5% defensie zitten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
Al die bezuinigingen op de sociale zekerheid komen voort uit de wens om veel meer aan defensie uit te geven. Just saying.
Alstu.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
Al die bezuinigingen op de sociale zekerheid komen voort uit de wens om veel meer aan defensie uit te geven. Just saying.
Dan denk je als een boekhouder en houd je er geen rekening mee dat bijvoorbeeld schrappen daklozenaanpak meer kan kosten dan op levert. Zoals onderstaand artikel ook zegt.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Alstu.
Zorg en sociale zekerheid. Dat zijn de uitgaven.
[ afbeelding ]
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overheidsfinancien
Tja, het waren nou niet bepaald leken aan tafel. Nu op de blaren zitten dan maar.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lijkt toch een beetje alsof ze zonder al te lang nadenken hun handtekening eronder hebben gezet.
...en er dan tegenaan lopen dat geen van de grote bezuinigingen door de Eerste Kamer heen komt?quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, het waren nou niet bepaald leken aan tafel. Nu op de blaren zitten dan maar.
Daar gaat het neplinkse partijtje van Oudkerk na maart 2027 bij helpenquote:Op zaterdag 11 april 2026 21:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
...en er dan tegenaan lopen dat geen van de grote bezuinigingen door de Eerste Kamer heen komt?
Gaat die in een paar maanden 12 provinciale afdelingen uit de grond stampen?quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daar gaat het neplinkse partijtje van Oudkerk na maart 2027 bij helpen
Tsja, jij had kritiek op het feit dat ik D66’ers, leden en kiezers, verantwoordelijk hou voor het regeerakkoord. Dat blijf ik dan dus gewoon doen. Terstond gaan heronderhandelen met het mes tussen de tanden of het kabinet opblazen, dat zijn de enige twee manieren waarop ik D66’ers nog serieus kan nemen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:27 schreef Hanca het volgende:
Nou, dan doe jij het wel, veel geluk. Ik ben meer van de realiteit.
Ik gok dat er weer een journalist aan de telefoon heeft gehangen met het VVD-kantoor met vragen over een één of andere huisjesmelker in de fractie.quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:10 schreef Hanca het volgende:
Ik ben trouwens als ik dat kaartje hier boven zie steeds benieuwd wie dat verschrikkelijke VVD lid is dat tussen BBB en die losse PVVer is gezet, dan weet je ook dat je fractie niks met je heeft...
De VVD moet natuurlijk ook gewoon z’n poot stijf houden. Wat mij betreft gaan we, rechts en links samen, D66 vermorzelen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:20 schreef nostra het volgende:
Tja, het waren nou niet bepaald leken aan tafel. Nu op de blaren zitten dan maar.
En dan? Een lekker rechts kabinetje daarna? Want dat is het resultaat van een gedecimeerd D66. Dan gaan de bezuinigingen niet weg, met JA21 komt er nog een tandje bij.quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:46 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De VVD moet natuurlijk ook gewoon z’n poot stijf houden. Wat mij betreft gaan we, rechts en links samen, D66 vermorzelen.
Zeker kiezers zijn niet verantwoordelijk voor een coalitieakkoord, zo simpel is het. Ze stemden op een verkiezingsprogramma, niet op het coalitieakkoord.quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:40 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Tsja, jij had kritiek op het feit dat ik D66’ers, leden en kiezers, verantwoordelijk hou voor het regeerakkoord. Dat blijf ik dan dus gewoon doen. Terstond gaan heronderhandelen met het mes tussen de tanden of het kabinet opblazen, dat zijn de enige twee manieren waarop ik D66’ers nog serieus kan nemen.
Ik denk dat het ledenbestand van D66 wat veranderd is met de jaren, sowieso gegroeid. Dat een representant van de Pechtold vleugel zoals Wijers gewoon GroenLinks-PvdA erbij wilde hebben zegt wel iets. D66 heeft nu drie keer zoveel leden als toen Pechtold begon. De doorrekening van D66 was rechtser dan Kaag maar duidelijk minder rechts dan Pechtold (ik herhaal even: GL-PvdA haalde meer weg bij sociale zekerheid, D66 zette het op nul groei, D66 bezuinigde daar per saldo niet).quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:
En ik denk ook niet dat er eensgezindheid is onder de D66 leden, er zit een heel deel gewoon heel dicht tegen de VVD aan. Pechtold was niet voor niets zo lang partijleider.
Lokaal is gewoon echt anders, wil je daar een oordeel over hebben moet je niet alleen het lokale nieuws volgen, maar ook alle fractieleden en de kandidaat wethouders goed kennen. Inhoudelijk is het vaak helemaal niet zo spannend (De Mos is ook echt niet zo eng), het draait vaak veel meer om de poppetjes: wie valt mee samen te werken, welke fractie is betrouwbaar en wie levert een capabele wethouder.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk dat het ledenbestand van D66 wat veranderd is met de jaren, sowieso gegroeid. Dat een representant van de Pechtold vleugel zoals Wijers gewoon GroenLinks-PvdA erbij wilde hebben zegt wel iets. D66 heeft nu drie keer zoveel leden als toen Pechtold begon.
In de gemeente Den Haag speelt D66 het ook weer lekker dom zag ik(met een paar flutzetels nu bijwagen voor De Mos) Nee sukkels, PRO laat jullie niet vallen, als jullie je poot stijf houden dan kan De Mos nergens heen (want met CDA en VVD lukte het De Mos ook al niet).
Nederland zit vrij dicht op het optimum van de Laffer Curve.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:43 schreef Hanca het volgende:
Al die bezuinigingen komen voort uit het idee dat er een maximum zit op wat de overheid mag uitgeven, alsof je op een gegeven moment niet meer belasting mag heffen.
Vind ik welquote:
Daar kiest de kiezer nu toch voor? Als ze dat niet willen moeten ze maar op PRO, CU, SP of Volt gaan stemmen. Bij D66 hoef je in ieder geval niet te zijn voor een alternatief, en dat mag ze flink ingepeperd worden bij D66.quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:55 schreef Klopkoek het volgende:
En dan? Een lekker rechts kabinetje daarna? Want dat is het resultaat van een gedecimeerd D66. Dan gaan de bezuinigingen niet weg, met JA21 komt er nog een tandje bij.
Ja, dat zou ik ook fijn vinden hoor, maar ik focus nu op D66 omdat daar de discussie op aanving.quote:Nee, die hele nare rot-VVD moet eens kapot. Laat ze maar flink wat kiezers weglekken naar FvD, zodat de antidemocratische xenofoben agenda niet langer wordt verhuld en tenminste behoorlijk duidelijk naar voren komt.
Wat vind je precies zo eng aan de man?quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vind ik welZijn presentatie moet je doorheen kijken.
Uiteindelijk ga je als gemeenteraad maar over 15% van het budget, de rest zit vast of heeft een uitdrukkelijke bestemming waar je niet van af mag wijken. Van die 15% is vaak ongeveer de hele raad het 90% wel eens, het gaat dus uiteindelijk maar om een paar procent van de begroting. Er zijn gemeentes waar ze ruim meer dan 90% van de stemmingen unaniem stemmen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Rare opvatting.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zeker kiezers zijn niet verantwoordelijk voor een coalitieakkoord, zo simpel is het. Ze stemden op een verkiezingsprogramma, niet op het coalitieakkoord.
En het kabinet opblazen gaat de situatie echt niet verbeteren, peilingen wel eens gezien? En nogmaals: leden kunnen een kabinet niet opblazen, als de fractie achter het akkoord staat is dat aan de fractie. Wel eens van de grondwet gehoord? En ik denk ook niet dat er eensgezindheid is onder de D66 leden, er zit een heel deel gewoon heel dicht tegen de VVD aan. Pechtold was niet voor niets zo lang partijleider.
Maar goed, van jou mogen ze niet klagen, maar moeten ze wel klagen. Nogal inconsequent.
Klopt. En daarbij kijk je naar het verkiezingsprogramma en de personen. Dat ze dat verkiezingsprogramma uiteindelijk zo overboord zouden gooien kon niemand van te voren echt inschatten, want zo onbetrouwbaar leken de personen op de lijst niet en onervaren zijn ze ook niet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:37 schreef probeer het volgende:
[..]
Rare opvatting.
We geven volksvertegenwoordigers een mandaat van maximaal 4 jaar. We zeggen 'hej, jij mag 4 jaar lang voor mij beslissingen maken'. Dat is wat stemmen betekent. Om dan te zeggen dat de verantwoordelijkheid van de kiezer ophoudt bij het naar buiten lopen van het stembureau is nogal makkelijk.
De Laffer Curve is een ideologisch verzinsel, er zijn meer belastingen dan de inkomstenbelasting in box 1 en de tweede bron is nog van voordat lakei Rutte en zijn mentor Wilders met het vernielen van Nederland begonnen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Nederland zit vrij dicht op het optimum van de Laffer Curve.
https://esb.nu/een-verken(...)asting-in-nederland/
https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecbwp1174.pdf
OZB met 20% omlaag? Alle woke subsidies stoppen? Stoppen met Paarse Vrijdag op Haagse scholen? Zwervers en bedelaars criminaliseren? Van Den Haag dé autostad van Nederland maken?quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:36 schreef Hanca het volgende:
De Mos zijn plannen voor Den Haag wijken uiteindelijk helemaal niet zo veel af van die van D66 of Pro, voor zover ik heb kunnen lezen.
Haha, ja .. niemand had aan kunnen zien komen dat D66 puntje bij paaltje toch altijd weer voor rechts kiest. Het is niet alsof ze er om bekend staan.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. En daarbij kijk je naar het verkiezingsprogramma en de personen. Dat ze dat verkiezingsprogramma uiteindelijk zo overboord zouden gooien kon niemand van te voren echt inschatten, want zo onbetrouwbaar leken de personen op de lijst niet en onervaren zijn ze ook niet.
Het gaat dan ook over CIT, BTW, IB en vermogensbelasting.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:40 schreef Klopkoek het volgende:
De Laffer Curve is een ideologisch verzinsel, er zijn meer belastingen dan de inkomstenbelasting in box 1
Ja, ik vertrouw De Mos ook niet. Er gebeuren steeds vreemde dingen als Hart voor Den Haag ergens bij betrokken is. Voorbeeld:quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.dumpert.nl/zo(...)dId=1389821_688b0155quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
OZB met 20% omlaag? Alle woke subsidies stoppen? Stoppen met Paarse Vrijdag op Haagse scholen? Zwervers en bedelaars criminaliseren? Van Den Haag dé autostad van Nederland maken?
Toen hij PVV Kamerlid was loog hij over zijn CV.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, ik vertrouw De Mos ook niet. Er gebeuren steeds vreemde dingen als Hart voor Den Haag ergens bij betrokken is. Voorbeeld:
Bekijk deze YouTube-video
Fiscale economie is dan wel niet mijn specialiteit maar van de Laffer-curve zou ik mij niet al te veel aantrekken, die is empirisch niet goed te toetsen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:30 schreef nostra het volgende:
Nederland zit vrij dicht op het optimum van de Laffer Curve.
https://esb.nu/een-verken(...)asting-in-nederland/
https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecbwp1174.pdf
Het heeft zijn beperkingen als je het zou willen hanteren voor harde optimalisatiestrategieën, maar conceptueel staat het idee vrij aardig. In Nederland is het alleen op Box 1 ex-ante geraamd door het CPB (op 49%), maar dat is dan voornamelijk ingegeven vanuit het gegeven dat de (échte) topinkomens toch naar Box 2 en vpb verschuiven. Wat dat betreft is het aantal variabelen te groot om het een one-size-fits-all getalletje te laten zijn.quote:Op zaterdag 11 april 2026 23:18 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Fiscale economie is dan wel niet mijn specialiteit maar van de Laffer-curve zou ik mij niet al te veel aantrekken, die is empirisch niet goed te toetsen.
Lege zetel van Van Campen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:10 schreef Hanca het volgende:
Nee, het staat conceptueel helemaal niet aardig omdat het concept een volkomen triviaal inzicht biedt, namelijk dat de optimale belastingomzet wordt behaald bij een tarief dat ergens tussen de 0 % en 100 % ligt. Arthur Laffer is vervolgens tussen die uitersten hocus-pocus lijntjes gaan trekken die geen enkele empirische onderbouwing kennen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 23:33 schreef nostra het volgende:
Het heeft zijn beperkingen als je het zou willen hanteren voor harde optimalisatiestrategieën, maar conceptueel staat het idee vrij aardig.
Precies, maar het feit dat je niet tot a-priori tot een exact optimum kunt komen, wil niet zeggen dat je dat niet redelijk kunt benaderen. Iedereen snapt dat als je het toptarief van 50 naar 80 gooit, je (top)belastingopbrengsten niet 80% zullen stijgen. Hoe veel dan wel, als überhaupt? Een basisrange waarbij je met een zeker betrouwbaarheidsinterval wat kan zeggen is dan een vereiste om überhaupt het maatschepplijk nut te kunnen optimaliseren. Dat laatste is overigens al helemaal onmeetbaar, want primair gebaseerd op een subjectieve interpretatie van wat dat maatschappelijk nut dan precies is.quote:Op zaterdag 11 april 2026 23:56 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Nee, het staat conceptueel helemaal niet aardig omdat het concept een volkomen triviaal inzicht biedt, namelijk dat de optimale belastingomzet wordt behaald bij een tarief dat ergens tussen de 0 % en 100 % ligt. Arthur Laffer is vervolgens tussen die uitersten hocus-pocus lijntjes gaan trekken die geen enkele empirische onderbouwing kennen.
Bovendien is de overheid er niet, en dat is heel fundamenteel binnen de economische wetenschap, om haar belastingomzet te optimaliseren maar om het maatschappelijk nut te optimaliseren. Daar gaat de Laffer-curve volstrekt aan voorbij.
dat komt omdat arbeid zeer zwaar belast is en inkomen uit vermogen niet en soms zelfs gesubsidieerd wordt in Nederlandquote:Op zondag 12 april 2026 00:17 schreef Kowloon het volgende:
Daar komt bij, met name multinationale bedrijven en mensen met een groot vermogen betalen effectief (krankzinnig) weinig belasting. Zelfs als je uitgaat van de Laffer-curve valt daar nog heel veel extra belasting te innen.
Je stemt willens en wetens op een partij met Rob Jetten en Jan Paternotte in de gelederen. Natuurlijk ben je verantwoordelijk want je weet wie erin zitten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zeker kiezers zijn niet verantwoordelijk voor een coalitieakkoord, zo simpel is het. Ze stemden op een verkiezingsprogramma, niet op het coalitieakkoord.
En het kabinet opblazen gaat de situatie echt niet verbeteren, peilingen wel eens gezien? En nogmaals: leden kunnen een kabinet niet opblazen, als de fractie achter het akkoord staat is dat aan de fractie. Wel eens van de grondwet gehoord? En ik denk ook niet dat er eensgezindheid is onder de D66 leden, er zit een heel deel gewoon heel dicht tegen de VVD aan. Pechtold was niet voor niets zo lang partijleider.
Maar goed, van jou mogen ze niet klagen, maar moeten ze wel klagen. Nogal inconsequent.
Dan roep je om vervanging omdat ze onbetrouwbaar zijn.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. En daarbij kijk je naar het verkiezingsprogramma en de personen. Dat ze dat verkiezingsprogramma uiteindelijk zo overboord zouden gooien kon niemand van te voren echt inschatten, want zo onbetrouwbaar leken de personen op de lijst niet en onervaren zijn ze ook niet.
Helemaal eens.quote:Op zondag 12 april 2026 07:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je stemt willens en wetens op een partij met Rob Jetten en Jan Paternotte in de gelederen. Natuurlijk ben je verantwoordelijk want je weet wie erin zitten.
Iedereen die beweert dat die dit niet heeft kunnen zien aankomen kun je eigenlijk niet serieus nemen. Maar áls ze het niet hebben zien aankomen, verwacht je teleurstelling en frustratie. Anders zijn ze het er gewoon mee eens of apathisch. En dus medeplichtig.
De Israëlzondag die afgelopen oktober in veel kerken volkomen is genegeerd, bedoel je?quote:Op zondag 12 april 2026 07:09 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Urbi et orbi. Klare taal uit het Vaticaan.
En wat doen we hier in het altijd calvinistische Nederland? De Israelzondag van afgelopen oktober galmt nog lekker door in het land van de CU en SGP, zullen we maar zeggen.
Zie uitgebreider hier: https://www.christenunie.nl/standpunt/midden-oostenquote:Gaza Israel
Onze standpunten betreft Israël en Gaza in het kort
- Wij staan pal voor het bestaansrecht en de veiligheid van Israël, verwerpen antisemitisme en bewaken ook de waardigheid en veiligheid van Palestijnen.
- Hamas moet ontwapend en ontmanteld worden; gijzelaars moeten onmiddellijk vrij.
- Wij pleiten voor een onmiddellijk staakt‑het‑vuren met veilige, voldoende humanitaire hulp voor de bevolking van Gaza.
- Schending van het humanitair oorlogsrecht is onaanvaardbaar; Nederland spreekt zich daartegen uit en kan (persoons)gerichte sancties steunen.
- We blijven werken aan een realistisch vredesplan: veilige en erkende grenzen voor Israël, erkenning van legitieme Palestijnse aspiraties tot een eigen staat, met betrokkenheid van landen in de regio.
- Economisch en sociaal perspectief voor Gaza na een wapenstilstand; geen rol voor extremistische organisaties bij uitvoering.
- Sancties tegen veroordeelde extremistische kolonisten; geweld door wie dan ook is onacceptabel.
Ik hoor Knevel nog kraaien van plezier over de Israelzondag en de Verzoendag tegen Ronit Palache in Dit is de Week. Tegen het ongemakkelijke af...quote:Op zondag 12 april 2026 07:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
De Israëlzondag die afgelopen oktober in veel kerken volkomen is genegeerd, bedoel je?
https://www.nd.nl/geloof/(...)israelzondag-het-wor
https://www.trouw.nl/reli(...)antse-kerk~b6f5e9c1/
https://www.nd.nl/opinie/(...)-verbonden-met-israe
https://www.nd.nl/nieuws/(...)zijn-ook-christenen-
Vanwaar deze zendingsdrang?quote:En degenen die er wel iets aan deden (waaronder mijn gemeente) hebben het vooral hier over gehad: https://yachad.nl/
Evangelisatie onder Joden wereldwijd.
Nogmaals, als je laat staan dat in het kader van vredesonderhandelingen de ambassade naar Jeruzalem kan, schort er iets aan jouw morele kompas. Vanwaar deze prioritering in je Midden-Oosten standpunten?quote:En nogmaals, dit is waar CU voor pleit, dit hoor je ook in al hun bijdrages:
[..]
Zie uitgebreider hier: https://www.christenunie.nl/standpunt/midden-oosten
Lijkt me niks mis mee.
quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:06 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Waarom zou de ambassade naar Jeruzalem moeten? Omdat Jezus daar toevallig aan het kruis is gespijkerd? Dat is toch geopolitieke waanzin, helemaal in deze tijden?
Erg leuk dat er zogenaamd kan worden gesproken over dat een "verhuizing kan binnen de condities van het vredesproces plaatsvinden". Dat terwijl er lieden in de regering van Netanyahu openlijk praat over een Groot Israel, en de Derde Tempel moet worden herbouwd op Tempelberg. Dat laatste komt natuurlijk weer toevallig erg goed uit voor sommigen die met smart aan het wachten zijn op het Duizendjarig Vrederijk.
Even een kort resumé van deze week:
1. Israëlisch kabinet keurde in geheim 34 nieuwe nederzettingen Westoever goed.
Het huidige nederzettingenbeleid frustreert vrede en is strijdig met internationaal recht. We steunen persoonsgerichte sancties tegen kolonisten die voor terreurdaden zijn veroordeeld en veroordelen geweld van welke kant dan ook.
Mooie tekst. Doen we verder niks mee.
2. Laten we gewoon een soevereine staat naar het Stenen Tijdperk bombarderen. Gewoon, omdat het kan.
3. "Laat de kinderen tot mij komen"
Het maakt allemaal niks uit. Laten we in het kader van het vredesproces de ambassade naar Jeruzalem verhuizen.
En de Tempel herbouwen. Op naar de eeuwige vrede!
Omdat zending de kerntaak van de kerk is. De oprichtingswoorden van de kerk waren: ga heen en maak alle volken tot mijn discipelen, tot aan de uiteinden van de aarde. Als je als kerk geen zending meer doet, ben je geen kerk meer.quote:Op zondag 12 april 2026 08:22 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Vanwaar deze zendingsdrang?
[..]
Waarom zou als er vrede is de ambassade niet naar Jeruzalem, de hoofdstad van Israël, kunnen? De ambassade in de hoofdstad en in de buurt van het parlement, niet heel ongebruikelijk. Juist de ambassade in Israël wijkt daarvan af.quote:Nogmaals, als je laat staan dat in het kader van vredesonderhandelingen de ambassade naar Jeruzalem kan, schort er iets aan jouw morele kompas. Vanwaar deze prioritering in je Midden-Oosten standpunten?
[..]
Waarom specifiek die zendingsdrang voor het Joodse volk, bedoel ik uiteraard?quote:Op zondag 12 april 2026 08:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat zending de kerntaak van de kerk is. De oprichtingswoorden van de kerk waren: ga heen en maak alle volken tot mijn discipelen, tot aan de uiteinden van de aarde. Als je als kerk geen zending meer doet, ben je geen kerk meer.
[..]
Waarom zou als er vrede is de ambassade niet naar Jeruzalem, de hoofdstad van Israël, kunnen? De ambassade in de hoofdstad en in de buurt van het parlement, niet heel ongebruikelijk. Juist de ambassade in Israël wijkt daarvan af.
Want er wordt duidelijk gezegd dat dat pas kan na geslaagde vredesonderhandelingen. Het is dus eerder een antwoord op de vraag die ze regelmatig kregen: waarom verplaatsen jullie de ambassade niet? Nou, omdat er geen vrede in Israël is en er dus niet voldaan is aan de voorwaarde.
Jouw vraag is dus eigenlijk: waarom wil CU dat er vrede in Israël komt?
Het staat bij de CU al minstens 2 decennia in hun deel over Israël, juist omdat ze uit een bepaalde christelijke hoek regelmatig de vraag krijgen: waarom verplaatsen we de ambassade niet vandaag nog naar Jeruzalem? Dit is dus het antwoord: dat doen we pas bij vrede.quote:Op zondag 12 april 2026 08:45 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Waarom specifiek die zendingsdrang voor het Joodse volk, bedoel ik uiteraard?
Het punt is natuurlijk dat we nu in een tijd leven dat een Netanyahu met de Tora in zijn linkerhand en kaart van Groot Israel in zijn rechthand geopolitieke bedrijft. En Smotrisch openlijk aan het fantaseren is over de herbouwd van de Tempel (en de sloop van de Rotskoepel).
Is dit dan de tijd om te fantaseren, dat in het kader van vredesonderhandelinen, de ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem moeten? En dit dusdanig hoog op de prioriteitenlijst staat dat het toch echt op de website van de CU moet tussen de Midden-Oosten standpunten.
[url="Bron: de Volkskrant https://share.google/M6gM630kZV1gkBt4Z"]Wat waren de Evangelicals blij toen Trump deze verhuizing in gang zetten[/url]. Goh, [url="Arabische wereld woedend over verhuizing ambassade VS in Israël - https://nos.nl/l/2206204"]de Arabische wereld woedend[/url].
Succes met de vredesonderhandelingen, zou ik zeggen!
En waarom vragen ze dat? Omdat dit gaat over het volk van het eerste en ook eeuwigdurende verbond en over de Heilige Stad. En dat dit de hoogste prioriteit heeft?quote:Op zondag 12 april 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het staat bij de CU al minstens 2 decennia in hun deel over Israël, juist omdat ze uit een bepaalde christelijke hoek regelmatig de vraag krijgen: waarom verplaatsen we de ambassade niet vandaag nog naar Jeruzalem? Dit is dus het antwoord: dat doen we pas bij vrede.
En de 'zendingsdrang' is niet specifiek voor Israël (je heb ook zending gericht op moslims, zending gericht op Nederland en wereldwijde zending bijvoorbeeld), maar het doet wel extra pijn dat het volk van het eerste en ook eeuwigdurende verbond niet massaal hun messias (zoals ze het zelf noemen) aanvaardt.
Een dag dat er speciaal aandacht is voor de band tussen christenen en Joden. Meestal de eerste zondag van oktober. Er wordt vaak speciaal gebeden voor het Joodse volk en dan vooral of die ook messiasbelijdend willen worden. Er is ook vrijwel altijd aandacht voor antisemitisme, de kerk is niet vergeten dat 'zijn bloed kome over ons en onze kinderen' als argument werd gebruikt bij de holocaust.quote:Op zondag 12 april 2026 09:06 schreef capricia het volgende:
Wat is Israëlzondag? @:hanca
Ik ken dat als katholiek helemaal niet.
En dat is iets protestants alleen in NL?quote:Op zondag 12 april 2026 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een dag dat er speciaal aandacht is voor de band tussen christenen en Joden. Meestal de eerste zondag van oktober. Er wordt vaak speciaal gebeden voor het Joodse volk en dan vooral of die ook messiasbelijdend willen worden. Er is ook vrijwel altijd aandacht voor antisemitisme, de kerk is niet vergeten dat 'zijn bloed kome over ons en onze kinderen' als argument werd gebruikt bij de holocaust.
De PKN is er mee begonnen, of ze vergelijkbare dagen in het buitenland doen weet ik niet.quote:Op zondag 12 april 2026 09:14 schreef capricia het volgende:
[..]
En dat is iets protestants alleen in NL?
De band tussen christenen en het Joodse volk zal er nou eenmaal altijd zijn, maar dat is dus expliciet wat anders dan een band met of het goedkeuren van de huidige Israëlische regering. De daden van die regering worden specifiek afgekeurd, ook door de CU.quote:Op zondag 12 april 2026 09:05 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
En waarom vragen ze dat? Omdat dit gaat over het volk van het eerste en ook eeuwigdurende verbond en over de Heilige Stad. En dat dit de hoogste prioriteit heeft?
En waarom lees ik dan nergens waar de ambassade voor de Palestijnse staat moet worden geopend bij vrede? Of die er überhaupt komt?
Ook Jeruzalem? We tasten in het duister. Vreemd, niet?
Een ambassade in Tel-Aviv en een ambassade in Gaza-stad/Ramallah lijkt mij een beter standpunt richting die vrede. Gewoon even een goed voorbeeld geven als Westen, en niet ook nog eens met de Bijbel in de hand geopolitiek bedrijven. Dat hebben we daar al genoeg gedaan de afgelopen eeuwen.
https://protestantsekerk.nl/israelzondag/quote:Op zondag 12 april 2026 09:06 schreef capricia het volgende:
Wat is Israëlzondag? @:hanca
Ik ken dat als katholiek helemaal niet.
Eerste zondag in oktober staat bij de katholieke kerk vaak in het teken van Fransiscus van Assisi (quote:Op zondag 12 april 2026 09:19 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
https://protestantsekerk.nl/israelzondag/
https://www.kerkenisrael.nl/verbonden/verbonden63-3f.php
Viel dit jaar samen met de Grote Verzoendag (Jom Kipoer) en daar werd uitgebreid bij stilgestaan.
Vroeger koos men op Jim Kipoer een zondebok in de letterlijke zin van het woord, nu kiest een deel ervoor deze in de figuurlijke zin van het woord te vinden bij een heel volk.
Dat laatste is jouw invulling, of ben je in een aantal kerken geweest die dag? Ik namelijk wel...quote:Op zondag 12 april 2026 09:19 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
https://protestantsekerk.nl/israelzondag/
https://www.kerkenisrael.nl/verbonden/verbonden63-3f.php
Viel dit jaar samen met de Grote Verzoendag (Jom Kipoer) en daar werd uitgebreid bij stilgestaan.
Vroeger koos men op Jim Kipoer een zondebok in de letterlijke zin van het woord, nu kiest een deel ervoor deze in de figuurlijke zin van het woord te vinden bij een heel volk.
Het is me niet duidelijk over welk 'deel' hij het heeft.quote:Op zondag 12 april 2026 09:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste is jouw invulling, of ben je in een aantal kerken geweest die dag? Ik namelijk wel...
Letterlijk van die site:quote:Op zondag 12 april 2026 09:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste is jouw invulling, of ben je in een aantal kerken geweest die dag? Ik namelijk wel...
Natuurlijk werd daar bij stilgestaan.quote:Israëlzondag, de eerste zondag van oktober, valt dit jaar in de periode waarin religieuze Joden toeleven naar Grote Verzoendag. Tussen het Joodse Nieuwjaar en Grote Verzoendag (Jom Kipoer) zijn er tien dagen van inkeer. Deze dagen (en nachten) staan in het teken van bezinning en verootmoediging.
Je reageert niet op mijn vragen. Waarom geen Palestijnse ambassade in Jeruzalem? Waarom geen woord over überhaupt een ambassade voor de Palestijnse staat bij een tweestaten-oplossing?quote:Op zondag 12 april 2026 09:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
De band tussen christenen en het Joodse volk zal er nou eenmaal altijd zijn, maar dat is dus expliciet wat anders dan een band met of het goedkeuren van de huidige Israëlische regering. De daden van die regering worden specifiek afgekeurd, ook door de CU.
Er is sowieso een groot onderscheid tussen Grieks-Orthodoxen en katholieken enezerzijds, en protestanten en evangelicals anderzijds.quote:Op zondag 12 april 2026 09:46 schreef capricia het volgende:
Het Vaticaan erkent zowel Israël als Palestina en pleit voor een tweestatenoplossing.
Jeruzalem zal dan een speciale internationaal gegarandeerde status (corpus separatum) krijgen. Dit moet ervoor zorgen dat de heilige plaatsen voor joden, christenen en moslims toegankelijk blijven.
Niets officieels over waar die ambassade moet komen. Ieg niet uit het Vaticaan bij mijn weten.
Wel vervelend al die onderzoeksjournalistiek toch?quote:Op zondag 12 april 2026 12:01 schreef Klopkoek het volgende:
De toeslagenaffaire was niet zo bedoeld, klimaatrechtzaken dure hobbies, Groningers zijn profiteurs - nu nog Mondkapjesaffaire witwassen en Jesse Frederik heeft zijn ministerspost in kabinet Sywert I binnen
FvD financier Jort Kelder hoort het allemaal graag aan.
Ik weet niet of Frederik aan onderzoeksjournalistiek doet.quote:Op zondag 12 april 2026 12:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Wel vervelend al die onderzoeksjournalistiek toch?
Het Vaticaan heeft zelf een ambassade (heet voor het Vaticaan een nunciature) in Jeruzalem...quote:Op zondag 12 april 2026 09:46 schreef capricia het volgende:
Het Vaticaan erkent zowel Israël als Palestina en pleit voor een tweestatenoplossing.
Jeruzalem zal dan een speciale internationaal gegarandeerde status (corpus separatum) krijgen. Dit moet ervoor zorgen dat de heilige plaatsen voor joden, christenen en moslims toegankelijk blijven.
Het Vaticaan is fel tegenstander van het verplaatsen van ambassades naar Jeruzalem.
Dit is echter geen 'ambassade in Israël' in de traditionele zin, want die staat ergens anders.quote:Op zondag 12 april 2026 15:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het Vaticaan heeft zelf een ambassade (heet voor het Vaticaan een nunciature) in Jeruzalem...
https://www.visahq.com/vatican/embassy/israel/
Vaticaanstad is natuurlijk sowieso een wat vreemd geval, die hebben ook pas halverwege de jaren 90 Israël erkend, het antisemitisme wat eeuwenlang officieel beleid was (tot halverwege de 20e eeuw was het officieel dat alle Joden schuld hadden aan de dood van Jezus, naar aanleiding van die "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen") en in de WO2 er voor zorgde dat de Katholieke kerk achter Mussolini en Hitler stond, speelt op de achtergrond soms nog steeds een rol. Een eeuwenoud instituut als de Katholieke kerk verandert langzaam. Gelukkig veroordelen ze tegenwoordig antisemitisme wel openlijk en hebben ze diplomatieke banden met Israël, maar dat is wel zeer moeizaam gegaan. De huidige paus is gelukkig wel duidelijk: https://kro-ncrv.nl/leo-xiv-kerk-tolereert-geen-antisemitismequote:Op zondag 12 april 2026 16:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is echter geen 'ambassade in Israël' in de traditionele zin, want die staat ergens anders.
Eigenlijk hebben ze er twee:
Die voor Israël is in Tel Aviv. Dat is de ambassade.
En die voor Palestina en Jerusalem is een Apostolisch Afgevaardigde. Die is wel in Oost Jerusalem.
Bij mijn weten wel dezelfde persoon: Aartsbisschop Giorgio Lingua.
Edit:
Staat ook in jouw link: ambassade in Tel Aviv. En een afgevaardigde ook in Oost Jerusalem.
Misschien ook wel logisch als je Palestina erkent?
Ik moest hier flink om lachenquote:Op zondag 12 april 2026 13:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik weet niet of Frederik aan onderzoeksjournalistiek doet.
Lijkt me meer een doorgeefluik van lobbies en ambtenaren van binnenin. Anderen benaderen hem.
Frederik mocht van de week ook bij Dijkhoff & Segers komen zag ik. De postcoderacist Dijkhoff prees hem als "schrijft wat mensen niet willen lezen" (onzin!) en "de Galileo Galilei van de Correspondent".
Dan zie ik bevestigd: foute boel. Van één Correspondent stukje per maand rookt de schoorsteen natuurlijk niet.
Dat broederschap is niet zoveel waard als je tweederangsburger bent.quote:Op zondag 12 april 2026 16:36 schreef Hanca het volgende:
De katholieken zagen Joden als een vijand, de protestanten als hun broeders. Eeuwen aan geschiedenis kun je niet zo maar uitwissen.
Het is allemaal niet zo zwart wit als jij schrijft.quote:Op zondag 12 april 2026 16:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vaticaanstad is natuurlijk sowieso een wat vreemd geval, die hebben ook pas halverwege de jaren 90 Israël erkend, het antisemitisme wat eeuwenlang officieel beleid was (tot halverwege de 20e eeuw was het officieel dat alle Joden schuld hadden aan de dood van Jezus, naar aanleiding van die "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen") en in de WO2 er voor zorgde dat de Katholieke kerk achter Mussolini en Hitler stond, speelt op de achtergrond soms nog steeds een rol. Een eeuwenoud instituut als de Katholieke kerk verandert langzaam. Gelukkig veroordelen ze tegenwoordig antisemitisme wel openlijk en hebben ze diplomatieke banden met Israël, maar dat is wel zeer moeizaam gegaan. De huidige paus is gelukkig wel duidelijk: https://kro-ncrv.nl/leo-xiv-kerk-tolereert-geen-antisemitisme
Maar dat er vanuit de protestantse kerken anders naar het Joodse volk (Calvijn zei al dat het verbond tussen God en de Joden niet voorbij is en het nieuwe verbond niet los kan worden gezien van het oude verbond) is gekeken eeuwenlang en dat dat nog door weegt in huidige betrekkingen is duidelijk. De katholieken zagen Joden als een vijand, de protestanten als hun broeders. Eeuwen aan geschiedenis kun je niet zo maar uitwissen.
Uiteindelijk is dat ook allemaal niet zo relevant, duidelijk is nu dat zowel de katholieke kerk als de meeste protestanten (je hebt de fanatici van CvI) pleiten voor de tweestatenoplossing en vrede tussen Israël en Palestina en alles wat dat verder weg brengt veroordelen. En dat de ChristenUnie, waar trouwens zowel katholieken als protestanten op de lijsten staan, dat ook doet.
Ik had het ook specifiek over het Vaticaan, de Nederlandse bisdommen zijn al eeuwen wat in conflict met het Vaticaan (nog steeds). Het klopt dat die het antisemitisme veel eerder hebben laten vallen, gelukkig.quote:Op zondag 12 april 2026 16:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is allemaal niet zo zwart wit als jij schrijft.
Naast Nederland is er geen ander Europees land waarin de belangrijkste kerken gezamenlijk protesteerden tegen de deportaties van de Joden. Dat ging om de Rooms-Katholieke Kerk, de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland.
Dat ze hier sámen tegen protesteerden, is uniek in Europa
En als je inzoomt op de Nederlandse bisschoppen: die vormden in Europa een uitzondering, omdat zij zich openlijk uitspraken tegen de Jodenvervolging.
Ik citeer hier uit:
https://www.eo.nl/artikel(...)zEugFwV-MfnLrySv-XAO
Ook in andere landen waren er wel bisschoppen die als belangrijke verzetsmensen optraden, maar dan op individuele basis, niet als collectief. Het wonderlijke is dat een aantal van deze ‘verzetsbisschoppen’ in 1946 door Pius XII tot kardinaal is verheven.”
Dan hebben we nog Kerstens:
"ds. G.H. Kersten. Deze voorman van de Gereformeerde Gemeenten zag de bezetting als een straf van God. Ook vond hij dat je als christen de overheid – in dit geval de Duitsers – gehoorzaamheid verschuldigd was."
Het is dus allemaal niet zo zwart wit.
Ook Abraham Kuyper, indirect een stichter van het CDA. Stichter van de Vrije Universiteit. Oprichter van de Anti-Revolutionaire Partij (dus tegen de Franse Revolutie, die iedereen gelijke burgerrechten gaf).quote:Op zondag 12 april 2026 16:59 schreef Hanca het volgende:
En inderdaad, er zijn ook individuele protestanten te vinden die antisemitisch waren. Gek genoeg vooral in de hoek waar nu bijna alle Christenen voor Israël leden vandaan komen (GerGem, Kersten was van de SGP).
Maar ook een oprichter van de GerGem, tegenwoordig zou hij waarschijnlijk bij de SGP zitten (al is de SGP dan weer ontstaan als tegenreactie op de ARP). En inderdaad is hij zeker niet in alles een persoon om een voorbeeld aan te nemen, hij was ook enorm polariserend.quote:Op zondag 12 april 2026 17:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook Abraham Kuyper, indirect een stichter van het CDA.
Ik zie wel wat verschillen.quote:Op zondag 12 april 2026 16:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had het ook specifiek over het Vaticaan, de Nederlandse bisdommen zijn al eeuwen wat in conflict met het Vaticaan (nog steeds). Het klopt dat die het antisemitisme veel eerder hebben laten vallen, gelukkig.
En inderdaad, er zijn ook individuele protestanten te vinden die antisemitisch waren. Gek genoeg vooral in de hoek waar nu bijna alle Christenen voor Israël leden vandaan komen (GerGem, Kersten was van de SGP).
Maar goed, het belangrijkste is dat CU dus zeker niet pro-Netanyahu is. Dat blijkt uit hun stemgedrag en uit hun uitlatingen op hun site. Dat ze ooit in de toekomst de ambassade zouden willen verplaatsen in geval van vrede doet daar niks aan af.
Je vooroordeel dat ChristenUnie de staat Israël ziet als een vervulling van bijbelse beloften klopt al niet, dat is een echt SGP standpunt. CU ziet Israël als veilige plek voor het Joodse volk, door de millennia bewezen dat ze dat nodig hebben.quote:Op zondag 12 april 2026 17:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie wel wat verschillen.
En geef maar aan waar ik fout zit. Want dit is hoe ik het een beetje beleef:
De ChristenUnie ziet de staat Israël ook als de vervulling van Bijbelse beloften. Dus dat de staat Israël een theologische of goddelijke basis heeft.
Dit is bij het Vaticaan afwezig. Die zien Israël als een 'gewone' realiteit, een land wat bestaat zonder religieuze betekenis.
En over Jerusalem:
De ChristenUnie erkent Jeruzalem vaker expliciet als de ongedeelde hoofdstad van Israël. En dit is heel anders dan hoe het Vaticaan daar in staat. Die pleit al decennia voor een internationaal gegarandeerd speciaal statuut voor Jeruzalem ("Corpus Separatum"), zodat de stad toegankelijk blijft voor alle drie de religies zonder volledige politieke claim van één land.
En dan natuurlijk de erkenning van Palestina. Het Vaticaan deed dat in 2015. Voor de ChristenUnie gaat dat nu nog veel te ver.
Serieus benieuwd of mijn (voor)oordelen een beetje kloppen.
Wel erg makkelijk om gewoon maar even niet te reageren op mijn vragen.quote:Op zondag 12 april 2026 16:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vaticaanstad is natuurlijk sowieso een wat vreemd geval, die hebben ook pas halverwege de jaren 90 Israël erkend, het antisemitisme wat eeuwenlang officieel beleid was (tot halverwege de 20e eeuw was het officieel dat alle Joden schuld hadden aan de dood van Jezus, naar aanleiding van die "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen") en in de WO2 er voor zorgde dat de Katholieke kerk achter Mussolini en Hitler stond, speelt op de achtergrond soms nog steeds een rol. Een eeuwenoud instituut als de Katholieke kerk verandert langzaam. Gelukkig veroordelen ze tegenwoordig antisemitisme wel openlijk en hebben ze diplomatieke banden met Israël, maar dat is wel zeer moeizaam gegaan. De huidige paus is gelukkig wel duidelijk: https://kro-ncrv.nl/leo-xiv-kerk-tolereert-geen-antisemitisme
Zeer kort door de bocht, anti-paaps, en een tikje eng zelfs.quote:Maar dat er vanuit de protestantse kerken anders naar het Joodse volk (Calvijn zei al dat het verbond tussen God en de Joden niet voorbij is en het nieuwe verbond niet los kan worden gezien van het oude verbond) is gekeken eeuwenlang en dat dat nog door weegt in huidige betrekkingen is duidelijk. De katholieken zagen Joden als een vijand, de protestanten als hun broeders. Eeuwen aan geschiedenis kun je niet zo maar uitwissen.
Ik heb niet bewust een vraag genegeerd.quote:Op zondag 12 april 2026 17:55 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Wel erg makkelijk om gewoon maar even niet te reageren op mijn vragen.
Waarom moet de ambassade perse naar Jerzuzalem van de CU? En waarom rept men bij de Midden-Oostenstandpunten niet over een Palestijnse hoofdstad? En waar zou de Palestijnse ambassade moeten komen te staan? Ramallah, of Jeruzalem?quote:Op zondag 12 april 2026 18:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb niet bewust een vraag genegeerd.
Verder heb ik alleen de geschiedenis hoe het komt dat er anders tegen Israël proberen te kleuren, ik beschuldig zeer zeker de huidige katholieke kerk niet van antisemitisme. Dat de katholieke kerk dat jaren wel heeft gedaan hebben ze zelf erkend in 1965. Dat ze aan de verkeerde kant stonden in de WO2 ook, oa door Johannes Paulus II. Maar het was niet veroordelend bedoeld. Als dat wel zo over kwam: excuses daarvoor.
Laten we er geen geloofsstrijd van maken. Iedereen heeft zo zijn (voor)oordelen. Antisemitisme komt helaas nog steeds voor. En in vele gedaanten. Niet alleen bij de vroegere katholieke kerk. Ben de eerste die dat zal erkennen. Maar er waren er veel meer.quote:Op zondag 12 april 2026 18:24 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Waarom moet de ambassade perse naar Jerzuzalem van de CU? En waarom rept men bij de Midden-Oostenstandpunten niet over een Palestijnse hoofdstad? En waar zou de Palestijnse ambassade moeten komen te staan? Ramallah, of Jeruzalem?
Antisemitisme kwam voor bij orthodox-christenen, katholieken en protestanten. Claimen dat de ene groep heiliger is op zijn zachtst gezegd misplaatst.
Jij denkt dat in de recente geschiedenis de Nakba geen enkele rol heeft gespeeld voor het Vaticaan en de Grieken? Dat het de verrotte, antisemitistische wortels zijn van de katholieken, en ze daarom zo happig zijn om de Palestijnse Staat zo snel te erkennen (en Israel te laat)?
Ik kom zelf uit een PKN-nest. Vandaar de kritische notenquote:Op zondag 12 april 2026 18:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Laten we er geen geloofsstrijd van maken. Iedereen heeft zo zijn (voor)oordelen.
Ik kan wel als katholiek zeggen dat ik aangenaam verrast ben met de huidige Paus.
Geen probleem om een partij kritisch te bevragen hoor. Daar is dit forum ook voor.quote:Op zondag 12 april 2026 18:36 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ik kom zelf uit een PKN-nest. Vandaar de kritische noten
En ook ik ben aangenaam verrast door deze paus ( en ook zijn voorganger).
Thanks!quote:Op zondag 12 april 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je vooroordeel dat ChristenUnie de staat Israël ziet als een vervulling van bijbelse beloften klopt al niet, dat is een echt SGP standpunt. CU ziet Israël als veilige plek voor het Joodse volk, door de millennia bewezen dat ze dat nodig hebben.
En CU wil Palestina ook erkennen (ze willen een tweestatenoplossing), maar ze erkennen de huidige regeringen, de corrupte en niet democratische Palestijnse Autoriteit en de terroristische Hamas, niet. Zo lang die er zitten, is het dus lastig Palestina te erkennen.
https://www.christenunie.nl/blog/2025/10/02/f-a-q-israel-gaza
Wat mij betreft erkennen ze Palestina wel (dat moet toch voor de tweestatenoplossing), maar geven ze daarbij gelijk aan dat ze de huidige regeringen niet erkennen als volwaardige gesprekspartners. Want dat zijn zowel Hamas als de Palestijnse Autoriteit gewoon niet. Maar dat is dan natuurlijk vooral symbolisch.
Over Palestina en een evt ambassade daar (we hebben in lang niet elk land in de wereld een ambassade): geen idee. En ja, de CU hangt de tweestatenoplossing aan en daarin is Jeruzalem de hoofdstad van Israël, dat is internationaal beleid.quote:Op zondag 12 april 2026 18:24 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Waarom moet de ambassade perse naar Jerzuzalem van de CU? En waarom rept men bij de Midden-Oostenstandpunten niet over een Palestijnse hoofdstad? En waar zou de Palestijnse ambassade moeten komen te staan? Ramallah, of Jeruzalem?
Ja, al ben ik bij diverse bijeenkomsten van aanstaand raadsleden echt nog links ingehaald, tot aan 'kan ons begrotingsbeleid schelen, er moet meer geld naar zorg en armoede, wat er ook gebeurt' (gelukkig kwam er toen een wethouder financiën langs) aan toe. Maar ik ben zeker linkerkant CU.quote:Op zondag 12 april 2026 18:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Thanks!
Zou jij jezelf zien als links in de CU?
The Rights Forum is het niet eens met je.quote:Op zondag 12 april 2026 18:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Over Palestina en een evt ambassade daar (we hebben in lang niet elk land in de wereld een ambassade): geen idee. En ja, de CU hangt de tweestatenoplossing aan en daarin is Jeruzalem de hoofdstad van Israël, dat is internationaal beleid.
Ahhh de filosemieten waren weer bezig.quote:Op zondag 12 april 2026 08:22 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Ik hoor Knevel nog kraaien van plezier over de Israelzondag en de Verzoendag tegen Ronit Palache in Dit is de Week. Tegen het ongemakkelijke af...
quote:Op zondag 12 april 2026 08:34 schreef Hanca het volgende:
Ik zie echt niet wat er mis is in het standpunt van de CU. Ja, Ceder laat soms zijn voorliefde voor het land en de bevolking (zeker niet de regering) van Israël duidelijk klinken, maar daarin hoor je juist ook altijd de pijn dat er daar geen vrede is. En ook vaak de boosheid op de huidige Israëlische regering.
Zie ook hier: https://www.christenunie.nl/blog/2025/10/02/f-a-q-israel-gaza
CU pleit ook keer op keer voor sancties tegen de nederzettingen op de westbank.
Zie vorige link.quote:Nee. Politici van de ChristenUnie hebben nauwe banden met de zionistische lobbyclub Israel Allies Foundation (IAF). Deze is specifiek opgericht door een werkgroep in het Israëlische parlement om christelijke politieke partijen wereldwijd te mobiliseren voor steun voor Israël. CU-politici als Don Ceder en Joël Voordewind zijn aanwezig geweest bij conferenties van deze club in Israël, waar thema’s worden besproken die de deelnemers dan weer kunnen vertalen naar hun parlementswerk. Ceder kreeg er in 2024 een prijs uitgereikt voor zijn inzet.
De ChristenUnie is een van de belangrijkste vehikels voor Israël om de Nederlandse politiek te beïnvloeden.
Op diezelfde conferentie van de IAF was de ontmanteling van VN-hulporganisatie UNRWA het thema. En Ceder heeft zich inderdaad in de Tweede Kamer hard ingespannen om UNRWA verdacht te maken en de Nederlandse steun ervoor af te bouwen.
Ook bracht de ChristenUnie het Israëlische parlementslid Sharren Haskel naar de Tweede Kamer om over UNRWA te vertellen, terwijl zij binnen het Israëlische parlement de campagne tegen de VN-vluchtelingenorganisatie leidt. De ChristenUnie gaf Israëlische staatspropaganda hiermee een podium in het hart van de Nederlandse politiek.
Een bron als de EO nemen als het gaat over een kritische blik op kerkenquote:Op zondag 12 april 2026 16:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is allemaal niet zo zwart wit als jij schrijft.
Naast Nederland is er geen ander Europees land waarin de belangrijkste kerken gezamenlijk protesteerden tegen de deportaties van de Joden. Dat ging om de Rooms-Katholieke Kerk, de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland.
Dat ze hier sámen tegen protesteerden, is uniek in Europa
En als je inzoomt op de Nederlandse bisschoppen: die vormden in Europa een uitzondering, omdat zij zich openlijk uitspraken tegen de Jodenvervolging.
Ik citeer hier uit:
https://www.eo.nl/artikel(...)zEugFwV-MfnLrySv-XAO
Ook in andere landen waren er wel bisschoppen die als belangrijke verzetsmensen optraden, maar dan op individuele basis, niet als collectief. Het wonderlijke is dat een aantal van deze ‘verzetsbisschoppen’ in 1946 door Pius XII tot kardinaal is verheven.”
Dan hebben we nog Kerstens:
"ds. G.H. Kersten. Deze voorman van de Gereformeerde Gemeenten zag de bezetting als een straf van God. Ook vond hij dat je als christen de overheid – in dit geval de Duitsers – gehoorzaamheid verschuldigd was."
Het is dus allemaal niet zo zwart wit maar heel divers.
Maar goed. Ik vind dat we verders van het onderwerp afdwalen.![]()
Het Vaticaan erkent Palestina. En wil graag de twee staten oplossing.
De Israëlische ambassade staat in Tel Aviv. En ze hebben een afgevaardigde in Jerusalem voor Palestina.
Hoe staat het CDA hierin dan?quote:Op zondag 12 april 2026 19:07 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
[..]
Zie vorige link.
Ik durf wel te stellen dat tijdens het kabinet Schoof Don Ceder een grotere supporter was van Israel en de regering daar dan Wilders zelf, die regeringsverantwoordelijkheid droeg.
Hebben recent tegen erkenning gestemd.quote:Op zondag 12 april 2026 19:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe staat het CDA hierin dan?
Willen zij wel Palestina erkennen of zijn ze er ook voorstander van om de Nederlandse ambassade naar Jeruzalem te verplaatsen?
Over die ambassade, dat was een ander kabinet. Niet de minderheidscoalitie.quote:Op zondag 12 april 2026 19:16 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Hebben recent tegen erkenning gestemd.
https://www.tweedekamer.n(...)02260&did=2026D05184
De minderheidscoalitie wilt de ambassade verplaatsen
https://nos.nl/artikel/25(...)chtzetten-vergissing
Oh ja ik zie het, foutje!quote:Op zondag 12 april 2026 19:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Over die ambassade, dat was een ander kabinet. Niet de minderheidscoalitie.
Maar alsnog is ook het CDA niet zo uitgesproken als het Vaticaan, die hier heel duidelijk in is.quote:
De Don Ceder die de eerste politicus van Europa was die de ambassadeur van Israël op het matje riep (zie oa hier: https://www.nu.nl/midden-(...)pverleners-gaza.html)? En ja, dat is een zeer zwaar middel, niet symbolisch: https://www.quest.nl/maat(...)op-het-matje-wat-nu/quote:Op zondag 12 april 2026 19:07 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
[..]
Zie vorige link.
Ik durf wel te stellen dat tijdens het kabinet Schoof Don Ceder een grotere supporter was van Israel en de regering daar dan Wilders zelf, die regeringsverantwoordelijkheid droeg.
Laat je toch niet misleiden door allerlei influencers, kijk naar de echte woorden en daden.quote:Geen eten, drinken of medicijnen: VN-voedselwaakhond IPC verwacht een hongersnood in Gaza. Doet het kabinet genoeg om Gazanen te helpen? ChristenUnie-Kamerlid Don Ceder wil een steviger optreden tegen Israël.
Klein plusje in de portemonneequote:Rabobank: 'Nederlandse economie verliest de strijd met België en Denemarken'
In Nederland staat de arbeidsproductiviteit al langere tijd stil. En dit kan gevolgen hebben voor de welvaart, bijvoorbeeld doordat er steeds minder werkenden zijn vanwege de vergrijzing. Meer geld voor innovatie kan helpen om de productiviteitsgroei te verhogen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van RaboResearch, het economisch bureau van Rabobank.
Want mede door het gebrek aan investeringen is Nederland qua concurrentiekracht inmiddels voorbijgestreefd door Denemarken. En ook een land als België, een andere kleine en open economie, nadert Nederland hierin.
Uit het onderzoek blijkt dat Nederland vooral steeds moeilijker met andere landen kan concurreren omdat de productiviteitsontwikkeling hier al bijna 14 jaar stilstaat. Dat betekent dat de lonen stijgen zonder dat hier een stijging van de arbeidsproductiviteit tegenover staat. Terwijl dit laatste belangrijk is om de welvaart op een hoog niveau te houden, bijvoorbeeld voor de bekostiging van zorg, onderwijs of armoedebestrijding.
Concurrentiekracht
Een hogere arbeidsproductiviteit betekent overigens niet dat werknemers meer of harder moeten werken. "Het betekent vooral slimmer werken", benadrukt econoom Hugo Erken van Rabobank.
"Hoe realiseer je een hogere economische waarde met dezelfde inzet van arbeid en grondstoffen? Meer uren werken kan ook ten koste gaan van de productiviteit per uur, bijvoorbeeld door gezondheidseffecten. Een fietsenfabrikant verdient meer als die door te automatiseren tien fietsen per uur kan maken in plaats van vijf. Of een hogere prijs kan vragen door kwalitatief betere fietsen te maken."
Dat de lonen in Nederland flink zijn gestegen is vrij normaal, benadrukt Rabo-econoom Stefan Groot. "Dat zie je in alle landen. Maar in Nederland valt op dat in verschillende sectoren investeringen achterblijven. Dat kan verklaren waarom de groei van de productiviteit in die sectoren ook achterblijft."
"Als je de lonen verhoogt om de inflatie te compenseren zonder dat hier productiviteitsgroei tegenover staat, terwijl concurrenten hier wel in slagen, dan kan dat ten koste gaan van de eigen concurrentiekracht", voegt Erken toe. "Als er straks een nieuwe inflatieschok komt, door de oorlog rond de Perzische Golf, en je krijgt de productiviteitsgroei niet aan de praat - wat betekent dit dan voor de Nederlandse concurrentiekracht?"
Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland sectoren als de machinebouw, farmacie, hightech en financiële dienstverlening relatief productief zijn vergeleken met concurrentie uit gelijksoortige economieën van België en Denemarken. Terwijl chemie, logistiek en de voedingsmiddelenindustrie hun voorsprong juist dreigen kwijt te raken of zelfs al kwijt zijn.
Goed voor iedereen
De economen van Rabobank kozen voor een vergelijking met België en Denemarken omdat die kleine landen met een open economie lijken op Nederland. Belangrijk onderdeel vormen bedrijven die ook buiten de landsgrenzen hun diensten en producten aanbieden.
Want: hoe beter deze bedrijven het doen, hoe meer andere sectoren hiervan profiteren en daarmee de welvaart. Erken: "Medewerkers van die bedrijven geven hun geld weer uit aan de kapper of uit eten. Hier is ook personeel voor nodig, waardoor de lonen daar stijgen."
Nederland kan volgens de Rabo-economen meer een voorbeeld nemen aan Denemarken dan België. In België zijn de regionale verschillen in welvaart namelijk erg groot, terwijl de Denen overal profiteren van de hoge lonen en arbeidsproductiviteit. De afgelopen tien jaar is in Denemarken veel meer geld geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling dan in Nederland. België investeerde de afgelopen jaren veel. Erken vermoedt dat de Belgen hier de komende jaren mogelijk de economische vruchten van plukken.
Efficiënte overheid
Daarnaast valt in het onderzoek nog iets op, namelijk dat Denemarken hoog scoort in politieke stabiliteit, effectiviteit van de overheid, de kwaliteit van regels, de rechtsstaat en het tegengaan van corruptie. "Dat verklaart misschien een deel van de hogere productiviteitsgroei", zegt Rabobank-econoom Otto Raspe.
Daar komt volgens hem nog de werking van de arbeidsmarkt bij: "Als je in Denemarken je baan verliest krijg je een maximale uitkering, met hoge prikkels om snel ander werk te vinden. Het vangnet beschermt de werknemer en niet de baan. Dat kan een land ook helpen in de transitie naar veelbelovende nieuwe sectoren."
Je kunt dat 'plusje in de portemonnee' wel belachelijk maken, maar die was natuurlijk niet klein. Zonder stevige loonsveranderingen was het namelijk een forse min. En ja, voor de economie is arbeidsproductiviteit belangrijk, maar het allerbelangrijkste voor elke economie is nog altijd consumentenvertrouwen. En dat verkrijg je met dat 'plusje in de portemonnee'.quote:
quote:Alles door de scan en we zien wel wat eruit komt
In 2023 piekte het aantal zorgovernames door private equity. Hoe meer marktlogica de zorg insijpelt, hoe meer diagnoses worden gesteld. ‘Kan ik mijn testosteron laten checken, ik ben zo vermoeid.’
Lot Alewijnse en Ruben Stift beeld Aart-Jan Venema
8 april 2026
Conclusie:quote:De prikkel om diagnoses te stellen is sinds 2006, nadat de Zorgverzekeringswet onder Balkenende II werd ingevoerd, steeds groter geworden. Alle volwassen Nederlanders moeten sindsdien een basisverzekering afsluiten – met eigen risico – en zorgaanbieders en verzekeraars concurreren met elkaar om de ‘zorgconsument’. Ook stopte de overheid met actief ontmoedigingsbeleid van commerciële aanbieders, waardoor dit soort partijen bij een verwijzing makkelijker verzekerde, en dus publiek gefinancierde zorg konden aanbieden. Gaandeweg ontstonden er steeds meer grote zorgketens – vaak in handen van private equity – met een prikkel om diagnoses te (laten) stellen. In 2023 piekte het aandeel zorgovernames door private equity tot 59 procent.
Op zo’n zorgmarkt is het niet verrassend dat zorgaanbieders de zorgvraag opkloppen of patiënten zich als consument gaan gedragen, zegt bestuurssocioloog Mark van Ostaijen, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Tijdens het lezen van het RVS-rapport moest hij denken aan een bevriende diëtist die werkte bij een private obesitaskliniek. ‘Na verloop van tijd merkte die vriend dat het daar niet primair om goede zorg draaide. Nee, richtlijnen werden opgerekt zodat mensen eerder “toe” waren aan een operatie en hij de “juiste” diagnose kon geven voor een bariatrische ingreep.’ Volgens de RVS is het oprekken van ziektedefinities ook terug te zien bij de alsmaar verlaagde grenswaarde van cholesterol en de nieuwe categorie ‘pre-diabetes’ die 1,4 miljoen Nederlanders als ‘bijna ziek’ definieert.
quote:De ironie is schrijnend. ‘In de jaren negentig werd gedacht dat marktwerking de collectieve zorgvraag zou verkleinen. Maar het tegendeel is gebeurd. Meer markt bracht meer aanbod – en dus ook meer vraag.’
Op langere termijn gaat het er gewoon om dat je een vaardige beroepsbevolking hebt, en dat gaat niet wanneer de boel wordt afgeknepen omdat het lekker snel scoren is met een 'plusje in de portemonnee'. Ongetwijfeld helpt het wel als het consumentenvertrouwen in Togo hoog ligt, maar daardoor stijgen ze niet naar Europees niveau.quote:Op maandag 13 april 2026 09:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt dat 'plusje in de portemonnee' wel belachelijk maken, maar die was natuurlijk niet klein. Zonder stevige loonsveranderingen was het namelijk een forse min. En ja, voor de economie is arbeidsproductiviteit belangrijk, maar het allerbelangrijkste voor elke economie is nog altijd consumentenvertrouwen. En dat verkrijg je met dat 'plusje in de portemonnee'.
Als koopkracht daalt en de angst is dat hij nog verder daalt, gaan alle mensen hun investeringen stoppen en dan heb je een zware recessie, ongeacht of je een hogere arbeidsproductiviteit per euro hebt. Belangrijkste voor elke economie is dat consumenten hun geld blijven uitgeven.
Vergelijkingen met Togo slaan nergens op. En bedrijven die geen omzet hebben door een gedaald consumentenvertrouwen, innoveren ook niet. Daar gaat dit onderzoek om, meer innovatie. Maar daar is wel economische groei en dus een hoog consumentenvertrouwen voor nodig.quote:Op maandag 13 april 2026 10:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Op langere termijn gaat het er gewoon om dat je een vaardige beroepsbevolking hebt, en dat gaat niet wanneer de boel wordt afgeknepen omdat het lekker snel scoren is met een 'plusje in de portemonnee'. Ongetwijfeld helpt het wel als het consumentenvertrouwen in Togo hoog ligt, maar daardoor stijgen ze niet naar Europees niveau.
Uiteraard is het niet zwart wit, maar het eeuwig vasthouden aan een 'plusje in de portemonnee' ten koste van investeringen leidt er op langere termijn toe dat je achter gaat lopen qua productiekracht en dan heb je op een gegeven moment niets meer om uit te geven.quote:Op maandag 13 april 2026 10:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vergelijkingen met Togo slaan nergens op. En bedrijven die geen omzet hebben door een gedaald consumentenvertrouwen, innoveren ook niet. Daar gaat dit onderzoek om, meer innovatie. Maar daar is wel economische groei en dus een hoog consumentenvertrouwen voor nodig.
Nee, het is essentiële politiek om allereerst te zorgen dat niemand echt hard geraakt wordt. Andere landen zijn massaal jaloers op ons systeem van doorrekeningen. En daarnaast zorgt het dus voor consumentenvertrouwen. Nogmaals: dat is een veel belangrijkere parameter dan arbeidsproductiviteit. Dat zal elke econoom beamen.quote:Op maandag 13 april 2026 11:03 schreef Perrin het volgende:
Plusjes in de portemonnee zijn laffe, kortzichtige politiek. Rubberentegelpolitiek.
Dit gaat dus ook gebeuren met Tata Steel.quote:Op maandag 13 april 2026 08:59 schreef Klopkoek het volgende:
Amerikaanse farmaceut krijgt miljarden aan belastingvoordeel in Nederland, ‘niet zoals dit bedoeld is’
https://www.trouw.nl/duur(...)bedoeld-is~b083de01/
Verplaats activiteiten naar het buitenland en je krijgt miljarden meer belastingvoordeel in Nederland.
Welkom in dit apenland.
Dit, compensatie voor de armeren/inkomensnivellering, is natuurlijk wat anders dan de middenklasse tegemoetkomen in hun onmiddelijke behoeftebevrediging.quote:Op maandag 13 april 2026 11:30 schreef Hanca het volgende:
Nee, het is essentiële politiek om allereerst te zorgen dat niemand echt hard geraakt wordt.
Nee, want dat is een totaal ander verhaal. Er komt (misschien, zeker is het nog allerminst) subsidie, waar voorwaarden aan verbonden zijn en die moeten worden geïnvesteerd in verduurzamingsmaatregelen, maatregelen die je niet mee kunt nemen als je toch vertrekt. Tata Steel kan dus niet het geld pakken en toch verhuizen. En dat is hier wel gebeurd.quote:Op maandag 13 april 2026 11:43 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Dit gaat dus ook gebeuren met Tata Steel.
Ik betwijfel of ze zich aan die voorwaarden zullen houden, en gehouden kunnen worden.quote:Op maandag 13 april 2026 11:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, want dat is een totaal ander verhaal. Er komt (misschien, zeker is het nog allerminst) subsidie, waar voorwaarden aan verbonden zijn en die moeten worden geïnvesteerd in verduurzamingsmaatregelen, maatregelen die je niet mee kunt nemen als je toch vertrekt. Tata Steel kan dus niet het geld pakken en toch verhuizen. En dat is hier wel gebeurd.
Maar die 'plusjes in de portemonnee' zijn dan vrijwel altijd ook maatregelen richting de armeren, die soms doorwerken naar de middenklasse. En wanneer ben je middenklasse, trouwens? De grootste loonsverhogingen zaten bij de mensen die rond de 40k per jaar verdienen, dat zijn geen hoge lonen.quote:Op maandag 13 april 2026 11:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit, compensatie voor de armeren/inkomensnivellering, is natuurlijk wat anders dan de middenklasse tegemoetkomen in hun onmiddelijke behoeftebevrediging.
Gehouden kunnen worden wel, er zullen gewoon subsidievoorwaarden worden opgesteld. Of men Tata er echt aan gaat houden is wat anders. Maar als ze echt vertrekken zeker wel, dan komt de niet uitgegeven subsidie gewoon terug.quote:Op maandag 13 april 2026 11:47 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ik betwijfel of ze zich aan die voorwaarden zullen houden, en gehouden kunnen worden.
Er wordt hier anders genoeg geklaagd over minnetjes in de portemonnee.quote:Op maandag 13 april 2026 11:03 schreef Perrin het volgende:
Plusjes in de portemonnee zijn laffe, kortzichtige politiek. Rubberentegelpolitiek.
Zeker, geen volkje zo goed in klagen als wij.quote:Op maandag 13 april 2026 11:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er wordt hier anders genoeg geklaagd over minnetjes in de portemonnee.
Ik zie nog ruimte voor bezuinigingen ombuigingen.quote:Op maandag 13 april 2026 16:47 schreef Klopkoek het volgende:
Ombudsman snoeihard over kabinetsbeleid: ‘Dit gaat ten koste van de bestaanszekerheid van de meest kwetsbare burgers’
https://www.trouw.nl/binn(...)re-burgers~b46d301e/
We laten bijna niemand vrij en bijna iedereen vallen. De nieuwe D66 slogan.
quote:Gemiddeld duurt het nu acht jaar voor iemand met schulden zelf aanklopt voor hulp. Uit onderzoek naar mensen met problematische schulden blijkt dat deze groep jaarlijks voor zo’n 8,5 miljard euro aan maatschappelijke en zorgkosten zorgt.
Over wat voor gevallen gaat dit eigenlijk in de praktijk? Daklozen?quote:Op maandag 13 april 2026 16:47 schreef Klopkoek het volgende:
Ombudsman snoeihard over kabinetsbeleid: ‘Dit gaat ten koste van de bestaanszekerheid van de meest kwetsbare burgers’
Iedereen moet een bijdrage leveren.quote:Op maandag 13 april 2026 16:47 schreef Klopkoek het volgende:
Wat dit kabinet dus niet doet, zoals vaker bediscussieerd.quote:Op maandag 13 april 2026 17:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Iedereen moet een bijdrage leveren.
De VVD-incassomaffia en schuldenindustrie krijgt haar zin en de maatschappelijke kosten worden afgewenteld op de rest.quote:Op maandag 13 april 2026 17:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik zie nog ruimte voor bezuinigingen ombuigingen.
[..]
Het kan wél... de kwetsbaren nog kwetsbaarder maken...quote:Op maandag 13 april 2026 16:47 schreef Klopkoek het volgende:
Nederland moet een Engelse klassenmaatschappij en koloniale kastensamenleving worden.quote:Op maandag 13 april 2026 17:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het kan wél... de kwetsbaren nog kwetsbaarder maken...
Ja? Waar is de beloofde belastingverhoging op vermogen en voor grotere bedrijven dan? Waarom hoeven alleen de middenklasse en de mensen daar onder een bijdrage te leveren en de mensen daar boven niet?quote:Op maandag 13 april 2026 17:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Iedereen moet een bijdrage leveren.
Als je zoveel verdient, is het niet leuk als iedereen dat weer van je wil afpakken met hun hebberige handjes.quote:Op maandag 13 april 2026 17:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja? Waar is de beloofde belastingverhoging op vermogen en voor grotere bedrijven dan? Waarom hoeven alleen de middenklasse en de mensen daar onder een bijdrage te leveren en de mensen daar boven niet?
Het hele woord 'verdienen' zit al een waardeoordeel in, een automatisch goedkeurend waardeoordeel over wat een Musk op strijkt, en individualiseert de gebeurtenis. Alsof het brutoloon helemaal in je eentje is vergaard en een zuiver individueel proces is geweest. Vooral dit laatste is al honderd keer (en uitvoeriger) tegen je gezegd.quote:Op maandag 13 april 2026 17:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je zoveel verdient, is het niet leuk als iedereen dat weer van je wil afpakken met hun hebberige handjes.
Niemand bepleit een 100% belastingtarief, of iets dat ook maar in de buurt komt. Zelfs de SP niet (behalve voor de ultrarijken, boven een bepaald hoog vermogen, in een ideale wereld).quote:Wat is de lol van veel verdienen als je het meteen weer moet inleveren?
Ik blijf het wel amusant vinden dat @Perrin echt een ultiem stealthsysteem heeft bedacht voor de cynismeradar. Moet ie wat mee doen bij Raytheon of zo.quote:Op maandag 13 april 2026 18:07 schreef Klopkoek het volgende:
Het hele woord 'verdienen' zit al een waardeoordeel in, een automatisch goedkeurend waardeoordeel over wat een Musk op strijkt, en individualiseert de gebeurtenis. Alsof het brutoloon helemaal in je eentje is vergaard en een zuiver individueel proces is geweest. Vooral dit laatste is al honderd keer (en uitvoeriger) tegen je gezegd.
Dat hebben we hier nochtans (in marginale zin) wel nagenoeg.quote:Op maandag 13 april 2026 18:07 schreef Klopkoek het volgende:
Niemand bepleit een 100% belastingtarief, of iets dat ook maar in de buurt komt.
Dat is ook een slimmerd.quote:
Wel wat socialistisch helaas. Ik denk als hij zijn talenten wat meer had toegelegd op succesvol beleggen dat hij een stuk rechtser was geweest.quote:
Dat is niet de situatie voor o.a. drie keer modaal en verder.quote:Op maandag 13 april 2026 18:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat hebben we hier nochtans (in marginale zin) wel nagenoeg.
Mijn uitkomsten bij Kieskompas zit tussen D66 en GL-PvdA in. Dat is dus niet de socialistische partij.quote:Op maandag 13 april 2026 18:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel wat socialistisch helaas. Ik denk als hij zijn talenten wat meer had toegelegd op succesvol beleggen dat hij een stuk rechtser was geweest.
Dat kan ook niet hè, wie heeft daar nog de Nederlandse nationaliteit, procentje of 30?quote:Op maandag 13 april 2026 18:53 schreef Klopkoek het volgende:
De tijd dat op de Zuidas in Amsterdam voor 50% op de VVD werd gestemd is wel even voorbij.
Gelukkig niet zeg.quote:Op maandag 13 april 2026 18:38 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is niet de situatie voor o.a. drie keer modaal en verder.
Een lage GINI, of een laag verschil tussen modaal en gemiddeld inkomen (hoeft niet per se te congrueren) leidt er nu eenmaal toe dat het laaghangend fruit precies daar ligt, ook voor de boefjes van de VVD.quote:Die hoge marginale druk zit nu juist bij de groepen die dit kabinet nu nog verder in de modder duwt.
Bij gemeenteraadsverkiezingen en Europese verkiezingen hoef je niet de Nederlandse nationaliteit te hebben.quote:Op maandag 13 april 2026 18:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat kan ook niet hè, wie heeft daar nog de Nederlandse nationaliteit, procentje of 30?
Er is geen enkele situatie dat meer verdienen minder oplevert.quote:Op maandag 13 april 2026 18:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat hebben we hier nochtans (in marginale zin) wel nagenoeg.
Dat eerste zou natuurlijk helemaal idioot zijn. Dat je kan cherrypicken uit de tabellen van MinFin is ontegenzeggelijk waar, maar zoals de auteurs van het ESB-stuk ook zelf al aangeven is hun benadering weer oversimplistisch. Uiteindelijk ontkom je niet aan zo'n situatie door het zelf gecreëerde moeras aan toeslagen, waar iedereen vanaf wil, maar dat tegelijkertijd niet kan (want dan gaat iemand anders er weer fors op achteruit).quote:Op maandag 13 april 2026 19:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is geen enkele situatie dat meer verdienen minder oplevert.
De hoogste marginale druk in Nederland is trouwens voor eenverdieners met kinderen in een sociale huurwoning, met een inkomen laag genoeg voor huurtoeslag.
Meestal is de belastingdruk veel lager dan mensen denken: https://esb.nu/belastingd(...)og-dan-vaak-gedacht/
Wie heeft een belastingverhoging belooft voor bedrijven dan? CDA, VVD, en D66 in elk gevalniet.quote:Op maandag 13 april 2026 17:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja? Waar is de beloofde belastingverhoging op vermogen en voor grotere bedrijven dan? Waarom hoeven alleen de middenklasse en de mensen daar onder een bijdrage te leveren en de mensen daar boven niet?
D66 wel. Zie de doorrekening.quote:Op maandag 13 april 2026 19:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wie heeft een belastingverhoging belooft voor bedrijven dan? CDA, VVD, en D66 in elk gevalniet.
Maar om eerlijk te zijn ben ik ook verrast hoe diep het mes in sommige voorzieningen gaat. In omringende landen gebeurt dat niet.
Ik zie best veel reclame soms voorbij komen op youtube voor "hoe kom ik door mijn iva traject". Schijnbaar zit daar een hele industrie achter.quote:Op maandag 13 april 2026 18:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel wat socialistisch helaas. Ik denk als hij zijn talenten wat meer had toegelegd op succesvol beleggen dat hij een stuk rechtser was geweest.
Je kunt de toeslagen prima afschaffen zonder dat mensen die het echt niet kunnen missen er fors op achteruit gaan. Zie de doorrekening van de CU van 2023. Daar deden ze dat gewoon. Je hebt wel smeergeld nodig en nu de overheid dat niet echt meer heeft, moet je niet bang zijn de rijkeren zwaarder te belasten.quote:Op maandag 13 april 2026 19:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat eerste zou natuurlijk helemaal idioot zijn. Dat je kan cherrypicken uit de tabellen van MinFin is ontegenzeggelijk waar, maar zoals de auteurs van het ESB-stuk ook zelf al aangeven is hun benadering weer oversimplistisch. Uiteindelijk ontkom je niet aan zo'n situatie door het zelf gecreëerde moeras aan toeslagen, waar iedereen vanaf wil, maar dat tegelijkertijd niet kan (want dan gaat iemand anders er weer fors op achteruit).
Dan heb ik dat gemist, maar ik geloof je. Ze hebben er in elk geval niet actief campagne mee gevoerd.quote:
Ook CDA zat iets boven het basispad. Zowel bedrijven als vermogen (en itt GL-PvdA geen netto bezuinigingen op sociale zekerheid; ook CDA verlaagde de lasten op arbeid)quote:
Maar ook het fiscaliseren van de AOW, onder Pechtold. Dat wordt gezien als een 'linkse' maatregel.quote:Op maandag 13 april 2026 19:41 schreef phpmystyle het volgende:
Zij waren destijds ook de eerste om de AOW van 65 naar 67 te trekken.
Fiscaliseren van de AOW is natuurlijk gewoon botweg mensen die ook een flink pensioen hebben meer belasting te laten betalen en dat is nivellerend en dus links.quote:Op maandag 13 april 2026 19:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar ook het fiscaliseren van de AOW, onder Pechtold. Dat wordt gezien als een 'linkse' maatregel.
Gelukkig zei minister Vijlbrief dat nu ook gewoon in de krant als optie, want dat is natuurlijk gewoon een veel slimmer idee dan de verhoging van de AOW leeftijd.quote:Op maandag 13 april 2026 19:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar ook het fiscaliseren van de AOW, onder Pechtold. Dat wordt gezien als een 'linkse' maatregel.
dat heeft niets met nivellerend te makenquote:Op maandag 13 april 2026 19:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Fiscaliseren van de AOW is natuurlijk gewoon botweg mensen die ook een flink pensioen hebben meer belasting te laten betalen en dat is nivellerend en dus links.
https://open.overheid.nl/(...)4b-cebf13427ab5/filequote:AOW-gerechtigden: Als u al de AOW-leeftijd heeft bereikt (67 jaar in 2026), betaalt u geen AOW-premie meer. Uw tarief in de eerste schijf van box 1 is daardoor lager, namelijk 17,85%.
De tweede schijf is voor AOW ers al gefiscaliseerd voor de AOW premiequote:Hoeveel AOW-premie betaal ik in 2025?
Het percentage AOW-premie in 2025
Het premiepercentage ligt vast voor iedereen: 17,9%. Je betaalt dat percentage over jouw box 1-inkomen. Het bedrag dat hieruit volgt verschilt, omdat niemand precies dezelfde financiële situatie heeft.
De minimumpremie en maximumpremie
De overheid heeft grenzen ingesteld zodat de AOW-premie altijd binnen een vaste bandbreedte valt.
De minimumpremie is ¤ 561 per jaar.
Ook als je inkomen te laag is om via het percentage op dit bedrag uit te komen, betaal je toch dit minimum.
De maximumpremie is ¤ 5.686 per jaar.
Verdien je ¤ 38.883 of meer, dan zit je automatisch op de maximale premie.
Heeft de VVD überhaupt geprobeerd om de expats toen over te trekken op hen te stemmen? Of zijn ze echt een soort PVV light geworden?quote:Op maandag 13 april 2026 19:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bij gemeenteraadsverkiezingen en Europese verkiezingen hoef je niet de Nederlandse nationaliteit te hebben.
Maar goed, hetzelfde patroon zie je natuurlijk in meerdere landen. De gemiddelde Financial Times lezer is tegenwoordig centrum/centrum-links.
Ik merk wat cynisme.quote:Op maandag 13 april 2026 19:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zie best veel reclame soms voorbij komen op youtube voor "hoe kom ik door mijn iva traject". Schijnbaar zit daar een hele industrie achter.
Ik denk dat Klopkoek daar best passie voor zou hebben om die mensen te begeleiden en tegelijkertijd er centen mee te verdienen.
De term is 'gepolariseerde stupiditeit'.quote:
Je kan zo bij de BBB met deze retoriek, we hebben het niet over de inhoud maar over de zender? Maar wat klopt nou niet precies aan Jesse Frederiks verhaal, of zijn een paar insinuaties over bijverdiensten genoeg om het verhaal als kolder af te schrijven?quote:Op zondag 12 april 2026 13:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik weet niet of Frederik aan onderzoeksjournalistiek doet.
Lijkt me meer een doorgeefluik van lobbies en ambtenaren van binnenin. Anderen benaderen hem.
Frederik mocht van de week ook bij Dijkhoff & Segers komen zag ik. De postcoderacist Dijkhoff prees hem als "schrijft wat mensen niet willen lezen" (onzin!) en "de Galileo Galilei van de Correspondent".
Dan zie ik bevestigd: foute boel. Van één Correspondent stukje per maand rookt de schoorsteen natuurlijk niet.
De AVRO en TROS zijn natuurlijk altijd rechtse omroepen geweest en (dus) altijd goedgeluimd over gasboringen en de oliebelangen. De redactie zal niet veel afwijken van Kelder (maar als ik het goed heb beslist Kelder zelf uiteindelijk wie hij wil ontvangen en wie vaker terugkeert, zoals die engerd Kinneging).quote:Op maandag 13 april 2026 21:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Ach als je bij Jort Kelder zit zegt ook niet alles. Ook de redactie heeft wat te zeggen.
Of zo’n frequente gast als Ronald van Raak met zijn sp verleden?quote:Op maandag 13 april 2026 21:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De AVRO en TROS zijn natuurlijk altijd rechtse omroepen geweest en (dus) altijd goedgeluimd over gasboringen en de oliebelangen. De redactie zal niet veel afwijken van Kelder (maar als ik het goed heb beslist Kelder zelf uiteindelijk wie hij wil ontvangen en wie vaker terugkeert, zoals die engerd Kinneging).
Maar dan nog, wat wil je hier nu insinueren? Dat zo'n artikel in de Correspondent gekocht is?quote:Dan zie ik bevestigd: foute boel. Van één Correspondent stukje per maand rookt de schoorsteen natuurlijk niet.
Nee. D66 en PvdAGL hebben hun programma wel in het Engels vertaald. Door de bank genomen weten expats niet eens dat ze mogen stemmen, weten er niets van en/of boeit het ze niet. Opkomst is iets van 20%, stemgedrag pro-Europees links.quote:Op maandag 13 april 2026 20:01 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Heeft de VVD überhaupt geprobeerd om de expats toen over te trekken op hen te stemmen? Of zijn ze echt een soort PVV light geworden?
Om dan even lekker met zijn tweetjes af te geven op de "progressieven" en "kosmopolieten".quote:Op maandag 13 april 2026 21:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Of zo’n frequente gast als Ronald van Raak met zijn sp verleden
Maar als ik het goed begrijp is het dus kut dat "de media" zoveel rechtse gasten uitnodigen, maar is het ook kut als "rechtse" media linkse gasten uitnodigen, en zijn de redacties op de NPO sowieso vaak al op de hand van rechts? Der schwarze Kanal dan maar?quote:Op maandag 13 april 2026 21:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De AVRO en TROS zijn natuurlijk altijd rechtse omroepen geweest en (dus) altijd goedgeluimd over gasboringen en de oliebelangen. De redactie zal niet veel afwijken van Kelder (maar als ik het goed heb beslist Kelder zelf uiteindelijk wie hij wil ontvangen en wie vaker terugkeert, zoals die engerd Kinneging).
Blijft dus bij dat we het niet over de inhoud hoeven te hebben om a. waar het gebracht wordt en b. omdat hij één artikel per maand schrijft? Wat insunieer je eigenlijk met dat laatste en heb je daar enige bron bij?quote:Op maandag 13 april 2026 21:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Om dan even lekker met zijn tweetjes af te geven op de "progressieven" en "kosmopolieten".
Renske Leijten heeft tegenwoordig een column bij Bart Nijman zijn haatblogje - in die orde en categorie moet je dit zien.
Dat veel opiniemakers corrupt zijn, dan wel worden geselecteerd en prominent gemaakt door bepaalde belangen, en je van één Correspondent stukje per maand niet kan leven. Jesse Frederik is geen onderzoeksjournalist, dat is een opiniemaker. Welke opiniemakers bekend worden/blijven hangt weer van de poortwachters af.quote:Op maandag 13 april 2026 21:42 schreef KaheemSaid het volgende:
Maar dan nog, wat wil je hier nu insinueren? Dat zo'n artikel in de Correspondent gekocht is?
Geen kwaad woord over Kinneging ja!quote:Op maandag 13 april 2026 21:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
quote:Op maandag 13 april 2026 22:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen kwaad woord over Kinneging ja!
Dit merk ik in de praktijk ook wel. Toen de Oekraïneoorlog uitbrak raadde ik kennissen aan om defensieaandelen te kopen (Leonardo, Rheinmetal, Hensoldt etc), de wat linksigere types kiezen er dan toch voor om uit ethisch oogpunt niet van zo'n oorlog te willen profiteren.quote:Op maandag 13 april 2026 18:53 schreef Klopkoek het volgende:
Linksere beleggers maken echter wel andere keuzes. Hebben andere voorkeuren.
https://www.sciencedirect(...)ii/S0378426616301959
De tijd dat op de Zuidas in Amsterdam voor 50% op de VVD werd gestemd is wel even voorbij. Je ziet daar tegenwoordig opvallend linksige uitslagen.
Volgens mij zijn zowel dit voorbeeld als zijn carierre een voorbeeld van onderzoeksjournalistiek? Daarnaast zijn veel Correspondenten bij de Correspondent gewoon in vaste dienst (bron) en zei Jesse Frederiks laatst nog in zijn podcast dat hij vooral graag uitgebreide stukken schrijft.quote:Op maandag 13 april 2026 22:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat veel opiniemakers corrupt zijn, dan wel worden geselecteerd en prominent gemaakt door bepaalde belangen, en je van één Correspondent stukje per maand niet kan leven. Jesse Frederik is geen onderzoeksjournalist, dat is een opiniemaker. Welke opiniemakers bekend worden/blijven hangt weer van de poortwachters af.
De Correspondent is nogal afhankelijk van de auteur, wie het schrijft. Maar dat dit Soros medium tendeert naar D66 (als de mediaan/modus van opvattingen) mag geen verrassing heten.
Dat had ik niet verwacht.quote:Op maandag 13 april 2026 22:35 schreef nostra het volgende:
CDA in de EK dus wel binnen voor de asielwetten en stemmen niet hoofdelijk. Moet je nog één zeteltje.
Een goed gezin, een goed begin! Kinneging feat Christ Stoffer. Welkom op de Driestar en de Universiteit van Leiden.quote:Op maandag 13 april 2026 22:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen kwaad woord over Kinneging ja!
Bedankt voor deze academische analyse, Herr Professor Dr. Kinneging.quote:„Nederlanders zijn ongeveer het minst racistische volk. Vergelijk het maar eens met de Turken. Die zijn enorm racistisch.”
Tien met een griffel, Summa cum laude! Met vriendelijke groet, Cliteur, Elian, Scruton en Kinneging.quote:Nor is there any doubt that too strong an a9rmation of national identity can have a dark side. !e First and Second World Wars provide terrible examples of this. !ough the political leaders at the time did not attempt to create nation states but rather multinational empires, nationalism proved an extraordinary way to channel and increase bellicose collective identity.
----
This book is, like Gaul, divided into three parts.The!e first part seeks to analyze the nation state, both historically and analytically, and I will argue that its two primal characteristics are the shared loyalty of its population proceeding from their sense of social cohesion, and the capacity for centralized decision-making. In other words: nationality and sovereignty.
In the second part, I will show the extent to which we have le: this reality behind and how, over the past decades, supranationalism and multiculturalism have constituted what could be called an ‘assault on borders’. It gives a 8avor of the six supranational institutions that have been installed and explains how they infringe their member states’ own legal traditions and self-government. A distinction is made between supranational courts – the International Criminal Court, the European Court of Human Rights, and the International Court of Justice – on the one hand, and supranational organizations – the World Trade Organization, the United Nations Security Council, and the European Union – on the other. !e second part also takes multiculturalism into consideration. I discuss its two elements separately: the tendency towards legal pluralism on the basis of cultural or religious backgrounds, and the applauding of the different cultures and loyalties within the state, rather than emphasizing the shared national identity.
Aldus Mare.quote:Ten onrechte is het beeld ontstaan dat er vooral kritiek werd geuit op de promotie, vindt Kinneging. ‘In Leiden is het een oud mos dat de goede promovendi het vuur aan de schenen wordt gelegd en dat de zwakkere worden gespaard. Het proefschrift van Thierry is bovengemiddeld.’
Toch beweerde Laurens Jan Brinkhorst zaterdag in het AD: ‘Er stemde zelfs iemand tegen, vrij uniek.’ Hoogleraar encyclopedie van de rechtswetenschap Afshin Ellian, lid van de promotiecommissie, wil over die vermeende onenigheid niets zeggen. ‘Dat behoort tot het geheim van de raadkamer. Dat is een recht van iedereen die promoveert, en van de collega’s, die in vrijheid hun mening moeten kunnen geven.’
Juist ja, aardige analyse. Doen we verder niks mee.quote:Rechtsfilosoof Hendrik Kaptein (68), ook aanwezig als vriend en toeschouwer, herinnert zich dat Kinneging ‘een beetje bottig maar niet helemaal misplaatst’ zei: “Sinds wanneer kun je promoveren op opinies in plaats van feiten?”
Het lijkt er idd op dat minstens een deel van de CDA fractie voor gaat stemmen, al is dat nog niet zeker: https://www.parool.nl/ned(...)sleutelrol~b3fd9ec9/quote:Op maandag 13 april 2026 22:35 schreef nostra het volgende:
CDA in de EK dus wel binnen voor de asielwetten en stemmen niet hoofdelijk. Moet je nog één zeteltje.
Hoofdelijk stemmen gaan ze toch niet aan ontkomen?quote:Op maandag 13 april 2026 22:35 schreef nostra het volgende:
Vam Toorenburg zei dat ze daar zelf niet op zouden aansturen, maar als dat wél zou gebeuren "ze allemaal hetzelfde hebben gehoord".quote:Op dinsdag 14 april 2026 06:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lijkt er idd op dat minstens een deel van de CDA fractie voor gaat stemmen, al is dat nog niet zeker: https://www.parool.nl/ned(...)sleutelrol~b3fd9ec9/
Wel zeker is dat ze wél hoofdelijk gaan stemmen.
Er hoeft maar 1 iemand een hoofdelijke stemming aan te vragen. De kans dat ervaren politici als Rosenmöller of Huizinga dat niet doen lijkt me nihil.quote:Op dinsdag 14 april 2026 07:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Vam Toorenburg zei dat ze daar zelf niet op zouden aansturen, maar als dat wél zou gebeuren "ze allemaal hetzelfde hebben gehoord".
Maar als ze zelf aangeven fractiegewijs te zullen gaan stemmen, óók als er iemand formeel een hoofdelijke stemming aanvraagt, dan is die kans toch niet groot? Als er intern verdeeldheid heerst, zeg je dat niet. Of iemand moet een McCain-tje doen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 07:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er hoeft maar 1 iemand een hoofdelijke stemming aan te vragen. De kans dat ervaren politici als Rosenmöller of Huizinga dat niet doen lijkt me nihil.
Zeker voor CU is er wel wat te winnen als duidelijk wordt dat alle CDA kamerleden voor deze wetten stemmen, terwijl alle kerken tegen zijn. Maar de kans dat iemand bij CDA (of VVD, die geruchten worden ook steeds sterker) tegen stemt is ook gewoon best groot.
Van Toorenburg zegt dit al de hele tijd, lijkt een manier om druk te zetten op de 2 veel meet twijfelende CDA senatoren. Vraag me echt af of Theo Bovens, nota bene tot een paar weken geleden bestuurslid bij een stichting die ongedocumenteerden steunt, het met zijn geweten eens wordt als hij hier voor stemt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 08:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Maar als ze zelf aangeven fractiegewijs te zullen gaan stemmen, óók als er iemand formeel een hoofdelijke stemming aanvraagt, dan is die kans toch niet groot? Als er intern verdeeldheid heerst, zeg je dat niet. Of iemand moet een McCain-tje doen.
Dit valt onder Klimaat en Groene Groei en dus Van Veldhoven. Er is al 8 miljard vrijgemaakt voor de SDE++ regeling, het zou me sterk verbazen als geld hier het probleem gaat worden. De netcongestie in stand houden kost tenslotte natuurlijk veel meer.quote:Op dinsdag 14 april 2026 08:06 schreef nostra het volgende:
Nog wat werk aan de winkel voor Eelco & Eelco.
[ afbeelding ]
'Miljarden extra nodig voor cruciale energieprojecten' https://fd.nl/politiek/15(...)utm_term=app-android
Frederik doet niet aan onderzoeksjournalistiek, is een doorgeefluik van lobbies en ambtenaren.quote:Op maandag 13 april 2026 22:18 schreef MoreDakka het volgende:
Het feit dat Frederik hard aangevallen wordt op niet-inhoudelijke gronden is een heel goed signaal dat iedereen hem in ieder geval een keer moet lezen. Zijn manier v
an onderzoeksjournalistiek is verder vrijwel dood in Nederland en in media in het algemeen.
En dat zeg ik dus als iemand die ideologisch gezien mijlenver af staat van De Correspondent.
Verder gaat het niet over media an sich natuurlijk, dat is een afleidingspoging. Politiek is vrijwel geheel reactionair op media tegenwoordig. De cyclus die beschreven wordt in zijn stukken kost ons miljarden per jaar en er zijn heel weinig mensen in zowel de politiek als media die er iets over durven te zeggen.
Er is wel geld voor een deel van hun taken gebudgetteerd, maar niet voor de overname van private warmtenetten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 08:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit valt onder Klimaat en Groene Groei en dus Van Veldhoven. Er is al 8 miljard vrijgemaakt voor de SDE++ regeling, het zou me sterk verbazen als geld hier het probleem gaat worden. De netcongestie in stand houden kost tenslotte natuurlijk veel meer.
https://solarmagazine.nl/(...)gestie-topprioriteit
Klopt, maar dat geld komt er echt wel, niets doen is namelijk duurder.quote:Op dinsdag 14 april 2026 09:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Er is wel geld voor een deel van hun taken gebudgetteerd, maar niet voor de overname van private warmtenetten.
Je blijft maar doorgaan met het ontwijken van de waarheid en komt in plaats daarvan met verdachtmakingen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 09:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Frederik doet niet aan onderzoeksjournalistiek, is een doorgeefluik van lobbies en ambtenaren.
Dat jij hem wel kan pruimen is nu net omdat je ideologisch niet mijlenver van hem af staat. Kritiek op Urgenda, het bagatelliseren van de toeslagenaffaire, marktwerking in de volkshuisvesting, technologie is belangrijker dan klimaatbeleid, sturen op stikstof onzin vinden gaat er bij jou wel in.
Was het maar zo dat Frederik zich hiertoe beperkt én de bevindingen zijn te controleren en verifiëren.quote:Op dinsdag 14 april 2026 09:48 schreef KaheemSaid het volgende:
Dus laten we het simpel houden, klopt het dat:
• mensen zonder (aantoonbare) schade geld krijgen
• echte slachtoffers vastlopen in procedures
• en een groot deel van het geld in het systeem zelf verdwijnt
Ja of nee?
Je blijft hangen in gevoel en verdachtmakingen, maar komt nog steeds niet met bewijs.quote:Op dinsdag 14 april 2026 09:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Was het maar zo dat Frederik zich hiertoe beperkt én de bevindingen zijn te controleren en verifiëren.
Frederik gebruikt suggestieve teksten als "in Groningen is iedere fraudeur een slachtoffer". Dan voel je gewoon vanzelf al aan dat er iets niet klopt. Ik weet vrijwel zeker dat dit onzin is.
En ja, dat komt bovenop al zijn eerdere takes. Zijn leugenachtige boekje over de toeslagenaffaire en alle andere rechtse talking points (Urgenda, klimaat, stikstof, woningbouw, neoliberalisme was top).
Dilan is gewoon de partijleider.quote:
In dit kader:quote:
Ik denk niet dat zij alle CDA-senatoren aan het lijntje heeft. En ook bij D66 liggen bepaalde aspecten van deze wetten nogal zwaar op de maag.quote:Op dinsdag 14 april 2026 07:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Vam Toorenburg zei dat ze daar zelf niet op zouden aansturen, maar als dat wél zou gebeuren "ze allemaal hetzelfde hebben gehoord".
Nieuws van de dag · Episode
11m12s
En andersom met de twee (?) BBB'ers die (na een pilletje?) naar D66 zijn overgestapt?quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:39 schreef KareldeStoute het volgende:
Ik denk niet dat zij alle CDA-senatoren aan het lijntje heeft. En ook bij D66 liggen bepaalde aspecten van deze wetten nogal zwaar op de maag.
Dat wordt dus gewoon een hoofdelijke stemming die erg spannend kan worden.
Dan stellen ze dat toch gewoon een tijdje uit? Die private eigenaren willen er vanzelf een keer vanaf, dat drukt de prijs ook.quote:Op dinsdag 14 april 2026 09:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Er is wel geld voor een deel van hun taken gebudgetteerd, maar niet voor de overname van private warmtenetten.
Mogelijk. Ook die zullen ze niet aan het lijntje hebben. Die knakker die uit de VVD is gestapt speelt ook een interessante rol in het fileren van deze broddelwerken.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:41 schreef nostra het volgende:
[..]
En andersom met de twee (?) BBB'ers die (na een pilletje?) naar D66 zijn overgestapt?
Je blijft alles framen als rechtse talking points, maar volgens mij zit het verschil ergens anders.quote:Op dinsdag 14 april 2026 09:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En ja, dat komt bovenop al zijn eerdere takes. Zijn leugenachtige boekje over de toeslagenaffaire en alle andere rechtse talking points (Urgenda, klimaat, stikstof, woningbouw, neoliberalisme was top).
De aarbevingsschade is niet het beste voorbeeld. Als ze iedereen tot in natura of tot op de cent de schade zouden willen vergoeden, waren ze in 2100 nog niet klaar met dat uitzoeken. Hier is bij die 10.000 euro regeling juist gekeken 'wat werkt binnen de beperkingen (namelijk het aantal mensen dat schades kan onderzoeken)'.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je blijft alles framen als rechtse talking points, maar volgens mij zit het verschil ergens anders.
Jesse Frederiks kijkt vooral naar of beleid werkt, wat het kost en hoeveel mensen je er daadwerkelijk mee helpt. Dat is geen ideologie, dat is gewoon een analytische of technocratische manier van kijken. Dit technocratisch of kil redeneren is niet automatisch rechts, kijk bijvoorbeeld naar de Green Deal.
Volgens mij zit het verschil hier:
• jij begint bij wat wenselijk is
• hij kijkt naar wat werkt binnen de beperkingen
Neem deze aardbevingsschadecompensantie. Je kunt zeggen dat iedereen in het gebied ruimhartig gecompenseerd moet worden, maar als daardoor ook mensen zonder schade automatisch ¤15.000 krijgen terwijl echte gevallen vastlopen in procedures en er een groot deel van het geld in de overhead verdwijnt, dan help je niet per se de mensen die het het hardst nodig hebben.
Als je dat meteen als “rechts” wegzet, plak je een label op de methode in plaats van dat je de inhoud bespreekt.
Sterker nog, is het niet een klassiek linkse vraag dat je je afvraagt hoe het geld terechtkomt bij de mensen die het het hardst nodig hebben.
Hij werkt natuurlijk met bepaalde aannames en 'of beleid werkt' is bij hem vaak toekomstig beleid, en waar het alternatief al dan niet buiten beschouwing wordt gelaten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je blijft alles framen als rechtse talking points, maar volgens mij zit het verschil ergens anders.
Jesse Frederiks kijkt vooral naar of beleid werkt, wat het kost en hoeveel mensen je er daadwerkelijk mee helpt. Dat is geen ideologie, dat is gewoon een analytische of technocratische manier van kijken.
Je maakt het veele te ingewikkeld. Ben/stem jij rechts dan is de media te links.quote:Op maandag 13 april 2026 21:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Maar als ik het goed begrijp is het dus kut dat "de media" zoveel rechtse gasten uitnodigen, maar is het ook kut als "rechtse" media linkse gasten uitnodigen, en zijn de redacties op de NPO sowieso vaak al op de hand van rechts? Der schwarze Kanal dan maar?
Technisch gezien is die er, al vraag ik me af of het heel erg uitnodigt: POL / Zijn onze media moreel failliet?quote:Op maandag 13 april 2026 22:12 schreef Hanca het volgende:
Wordt het niet tijd om 'media' een eigen topic in POL te geven? Het is best interessant, maar het is wel vaak een herhaling van zetten.
Net zoals boerenproblematiek een eigen topic heeft gekregen.
Meer een topic met een algemenere titel. Het gaat hier nu erg vaak over journalisten, ipv politici. Op zich best interessant natuurlijk, maar wel wat offtopic.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:32 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Technisch gezien is die er, al vraag ik me af of het heel erg uitnodigt: POL / Zijn onze media moreel failliet?
Ik zie inderdaad wel ruimte voor een "Politiek in de media" verzameltopic, of iets soortgelijks.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Meer een topic met een algemenere titel. Het gaat hier nu erg vaak over journalisten, ipv politici. Op zich best interessant natuurlijk, maar wel wat offtopic.
D66 gaat toch gewoon tegenstemmen, dat is blijkbaar binnen de coalitie geen probleem geweestquote:Op dinsdag 14 april 2026 10:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik denk niet dat zij alle CDA-senatoren aan het lijntje heeft. En ook bij D66 liggen bepaalde aspecten van deze wetten nogal zwaar op de maag.
Dat wordt dus gewoon een hoofdelijke stemming die erg spannend kan worden.
Nee, dat was de vrij bijzondere, en vrij onbegrijpelijke, deal.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:45 schreef TheVulture het volgende:
[..]
D66 gaat toch gewoon tegenstemmen, dat is blijkbaar binnen de coalitie geen probleem geweest
Hoezo is dat een vrij onbegrijpelijke deal? Als VVD D66 had willen dwingen hier voor te stemmen, zou het best kunnen dat de coalitievorming daarover gevallen was. En andersom, als D66 de VVD had gedwongen tegen te stemmen ook. Beide zitten hier vrij principieel in.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, dat was de vrij bijzondere, en vrij onbegrijpelijke, deal.
Ja, maar nu krijg je dus (gesteld dat het de EK doorkomt) een premier van D66-huize die beleid uit gaat voeren waar zijn partij vol tegen is, dat wordt toch wat bijzonder.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo is dat een vrij onbegrijpelijke deal? Als VVD D66 had willen dwingen hier voor te stemmen, zou het best kunnen dat de coalitievorming daarover gevallen was. En andersom, als D66 de VVD had gedwongen tegen te stemmen ook. Beide zitten hier vrij principieel in.
Er is gewoon afgesproken dat wat er in de EK wordt gestemd, wordt uitgevoerd. En het ligt natuurlijk vooral bij een minister van het CDA.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, maar nu krijg je dus (gesteld dat het de EK doorkomt) een premier van D66-huize die beleid uit gaat voeren waar zijn partij vol tegen is, dat wordt toch wat bijzonder.
In praktijk worden die mensen nu al, zonder deze wet, opgesloten in vreemdelingendetentie en daarna gedwongen uitgezet. Dat is gangbare praktijk en gebeurt echt op regelmatige basis. Waarom dan deze wet nog, wat voegt het toe dat die opgesloten mensen strafbaar zijn?quote:Illegaliteit wordt alleen strafbaar voor ‘een kleine groep’ mensen zonder papieren die terugkeer ‘structureel ondermijnt en frustreert’, stelt Van den Brink. De vervolging van die groep, is volgens de Van den Brink bovendien een ‘uiterste redmiddel’.
Tja, dat krijg je, als we ons land door de afkeer tegen asielzoekers laten gijzelen…quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:17 schreef Hanca het volgende:
Wat voor wet hebben we het nu nog over?
https://www.ad.nl/politie(...)-strafbaar~a40c63ab/
[..]
In praktijk worden die mensen nu al, zonder deze wet, opgesloten in vreemdelingendetentie en daarna gedwongen uitgezet. Dat is gangbare praktijk en gebeurt echt op regelmatige basis. Waarom dan deze wet nog, wat voegt het toe dat die opgesloten mensen strafbaar zijn?
En de rest van de wetten zijn zwakker dan het nog in te voeren europese migratiepact (wat Faber weigerde voor te bereiden), dus die voegen ook niks toe.
Het is dus allemaal symboolpolitiek, symboolpolitiek die kwetsbare vluchtelingen bang maakt, terwijl het helemaal niet om hen gaat.
Je somt wat zaken op, wat is er mis mee?quote:Op dinsdag 14 april 2026 00:19 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Een goed gezin, een goed begin! Kinneging feat Christ Stoffer. Welkom op de Driestar en de Universiteit van Leiden.
Welkom op de Universiteit van Leiden. Wie kan het beste raden wat professor Kinneging wil horen.
Uurtje factuurtje voor wat werkzaamheden bij de FvD.
Uurtje factuurtje voor wat gewauwel op de woke-conferentie van JA21:
[..]
Bedankt voor deze academische analyse, Herr Professor Dr. Kinneging.
[..]
Tien met een griffel, Summa cum laude! Met vriendelijke groet, Cliteur, Elian, Scruton en Kinneging.
[..]
Aldus Mare.
[..]
Juist ja, aardige analyse. Doen we verder niks mee.
Broddelwerken, aldus Eppink In Wynia's Week. Laughland schreef mee. Broddelwerken van de promotiecommissie en Kinneging! Dan zijn alle gekken in die contreien ook de revue weer eens gepasseerd. Van je vrienden moet je het hebben! Gelukkig kan je dan altijd nog een paar jaar later een factuurtje schrijven naar een één of andere politieke partij. Een stukje werkverschaffing.
‘Zie je die plomp daar? De volgende keer dat jullie hier langskomen ga je erin, met camera en al’ Stukje nawerking van Corticosteroïden en testosteron van de nationaal kampioen gewichtheffen uit 1987, zullen we maar zeggen.
Dit is niet iemand imiteren.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:41 schreef Momo het volgende:
Deze meneer is meer Mark Rutte dan Mark Rutte
Uiteraard staat het iedereen vrij zijn eigen conclusies daaraan te verbinden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je somt wat zaken op, wat is er mis mee?
Dat incident met Powned was niet helemaal kosjer nee, eens. Maar iedereen heeft wel eens een moment dat je niet helemaal lucide bent.
Blijft typisch hoe er altijd moord en brand geschreeuwd wordt dat universiteiten zo links zouden zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2026 19:11 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Uiteraard staat het iedereen vrij zijn eigen conclusies daaraan te verbinden.
Nee, dat gebeurt juist veel te weinig. Dit is een extra stok achter de deur om te voorkomen dat die mensen toch zo lang blijven dat ze een verblijfsvergunning krijgen (en een gratis huurhuis).quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:17 schreef Hanca het volgende:
Wat voor wet hebben we het nu nog over?
https://www.ad.nl/politie(...)-strafbaar~a40c63ab/
[..]
In praktijk worden die mensen nu al, zonder deze wet, opgesloten in vreemdelingendetentie en daarna gedwongen uitgezet. Dat is gangbare praktijk en gebeurt echt op regelmatige basis.
Niemand krijgt een gratis huurhuis.quote:Op dinsdag 14 april 2026 19:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dat gebeurt juist veel te weinig. Dit is een extra stok achter de deur om te voorkomen dat die mensen toch zo lang blijven dat ze een verblijfsvergunning krijgen (en een gratis huurhuis).
De uni van Leiden is bepaald niet rechts te noemen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 19:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Blijft typisch hoe er altijd moord en brand geschreeuwd wordt dat universiteiten zo links zouden zijn.
Tegelijkertijd geen enkel probleem als in Leiden bij rechten zeer rechtse propaganda wordt gemaakt en mensen met zeer rechts geluid hun promotie krijgen bij een pakje boter is dat allemaal normaal ofzo.
Ik blijf me maar af vragen waarom je zo opzichtig wil liegen. Is het gewoon dat op dit onderwerp feiten er niet meer toe doen voor je?quote:Op dinsdag 14 april 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niemand krijgt een gratis huurhuis.
En de gevallen waar het hier over gaat, mensen die terug kunnen, die worden gewoon uitgezet in bijna 100% van de gevallen. Of eigenlijk vertrekken ze meestal zelf na afwijzing.
Dus bijna de helft gaat de illegaliteit in.quote:Als we nu kijken naar álle vertrekregistraties, met en zonder betrokkenheid van de DT&V, dan blijkt uit de Staat van de Migratie 2025 dat in 2024 11.820 personen die moesten vertrekken ook aantoonbaar Nederland hebben verlaten (54% van het totaal). 9.870 personen zijn met onbekende bestemming vertrokken (46% van het totaal).
Cliteur, Elian en Kinneging hebben een uitgesproken rechtse signatuur en dus ook best wat mensen gepromoveerd die weinig kunnen behalve geluid spuien wat de leraar leuk vindt. Denk aan Vlaardingebroek of Baudet.quote:Vakgenoten kijken al langer met zorg naar wat bekend staat als het ‘conservatieve bolwerk’ van de Leidse rechtenfaculteit, de oudste en grootste van het land. Vanuit een beveiligd zolderhoekje brengen Cliteur, Ellian en Kinneging studenten de grondbeginselen van het recht bij.
Studenten zouden zich bij zijn vak ‘geschiedenis van rechtsfilosofie en ethiek’ „geïntimideerd, onveilig en academisch onvrij” hebben gevoeld.
Kinneging pleit voor een patriarchaal gezinsleven, dat vloeit volgens hem voort uit de biologische verschillen tussen man en vrouw. Vrouwen zijn prooi, mannen jagers met dierlijke driften – die ‘moeten hun kwakje kwijt’.
Wat? De overheid bepaalt helemaal zelf hoe hoog de accijns is. Er is niets dat de overheid verplicht om die te verlagen of te verhogen, dat is 100% eigen verantwoordelijkheid. De accijns is juist verhoogd eerder dit jaar, dat werd bewust gedaan.quote:Op dinsdag 14 april 2026 19:59 schreef Hanca het volgende:
In elk geval slimmer dan dom de accijns verlagen, wat je structureel 1 miljard per jaar kost per 10ct per km. En waar je nooit meer vanaf komt.
De 'tijdelijke' verlaging van de Oekraïne-oorlog is ook nog actief. De olieprijzen gaan volgens alle experts nooit meer zo laag worden, dus kun je dat nooit opheffen zonder dat iedereen meer boos wordt dan nu blij.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat? De overheid bepaalt helemaal zelf hoe hoog de accijns is. Er is niets dat de overheid verplicht om die te verlagen of te verhogen, dat is 100% eigen verantwoordelijkheid. De accijns is juist verhoogd eerder dit jaar, dat werd bewust gedaan.
Houd toch op. De Universiteit Leiden is van oudsher de universiteit dat het meest verbonden is met het Koningshuis en het establishment, het gouvernmentele en bestuurlijke. Het was de thuisbasis van historici als Piet Emmer ("slaven werden vervoerd met de luxe van een Boeing 747") en Wesseling.quote:Op dinsdag 14 april 2026 19:42 schreef nostra het volgende:
[..]
De uni van Leiden is bepaald niet rechts te noemen.
Nee, zo werkt het niet. De accijns werd verlaagd. Nu is die weer verhoogd.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
De 'tijdelijke' verlaging van de Oekraïne-oorlog is ook nog actief.
Ook dat kun je natuurlijk rechts invullen, rechts brainwashen. Namelijk anti-degrowth, weinig vertrouwen in regelgeving, techno optimisme etc.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:17 schreef Hanca het volgende:
Waarom moet alles hier in een links-rechts hoek worden geduwd, wat is dat voor polariserende hobby? Op elke universiteit lopen linkse en rechtse professoren en studenten. Een complete universiteit in een hoek duwen is totaal onnodig.
Kan me niet voorstellen dat deze studie echt veel rechtse professoren en studenten heeft, bijvoorbeeld: https://www.universiteitl(...)ustainable-societies
Sinds extreem-rechts is genormaliseerd is het midden tegenwoordig ook al (extreem-)links. Ik ben er wel klaar mee. Iedereen die antirechtstatelijkheid aanhangt neem ik niet serieus.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:17 schreef Hanca het volgende:
Waarom moet alles hier in een links-rechts hoek worden geduwd, wat is dat voor polariserende hobby? Op elke universiteit lopen linkse en rechtse professoren en studenten. Een complete universiteit in een hoek duwen is totaal onnodig.
Kan me niet voorstellen dat deze studie echt veel rechtse professoren en studenten heeft, bijvoorbeeld: https://www.universiteitl(...)ustainable-societies
quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Sinds extreem-rechts is genormaliseerd
Zo werkt het wel, je moet niet de waarheid gaan ontkennen. Er is een specifieke tijdelijke regeling in het leven geroepen bij het begin van de Oekraïne-oorlog om de accijns te verlagen. Die is niet permanent.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet. De accijns werd verlaagd. Nu is die weer verhoogd.
Je weet net zo goed als ik dat het met al die andere dingen niets te maken heeft. De overheid heeft gewoon geld nodig, dat is waar accijns voor is. Dat weet jij, dat weet ik dat weet iedereen.
Maar daarom hoef je niet alle universiteiten (en ook alle media trouwens) continue in een rechts-links hoek te duwen, de wereld is niet zwart-wit en je bent dan volledig bezig met polariseren en iedereen in een vijandbeeld te duwen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Sinds extreem-rechts is genormaliseerd is het midden tegenwoordig ook al (extreem-)links. Ik ben er wel klaar mee. Iedereen die antirechtstatelijkheid aanhangt neem ik niet serieus.
Voor Nederland is dit gewoon waar en nog een tandje meer dan in bijvoorbeeld België en Duitsland.quote:
Polariseren is in deze omstandigheden, deze situatie, een goede zaak. Het is mooi dat de VVD wat leeg loopt aan Forum en JA21. Laat het maar duidelijk zijn, in plaats van al dat toedekken en verbergen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar daarom hoef je niet alle universiteiten (en ook alle media trouwens) continue in een rechts-links hoek te duwen, de wereld is niet zwart-wit en je bent dan volledig bezig met polariseren en iedereen in een vijandbeeld te duwen.
Ik vind polariseren nooit een goede zaak. We moeten het samen doen in Nederland, met links en rechts, progressief en conservatief. Samen dit land nog beter maken dan het al is.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Polariseren is in deze omstandigheden, deze situatie, een goede zaak. Het is mooi dat de VVD wat leeg loopt aan Forum en JA21. Laat het maar duidelijk zijn, in plaats van al dat toedekken en verbergen.
Waarom dat dan weerquote:Op dinsdag 14 april 2026 20:44 schreef Hanca het volgende:
Plottwist, PVV dreigt de Faberwetten af te schieten: https://nos.nl/artikel/26(...)tten-niet-te-steunen
Hahahahhahahahahaha wat een kneuzenkermis, heerlijk.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:44 schreef Hanca het volgende:
Plottwist, PVV dreigt de Faberwetten af te schieten: https://nos.nl/artikel/26(...)tten-niet-te-steunen
Ik vind dit zo bizar. Tegen je eigen plannen stemmen omdat dat het kabinet frustreert.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn tegen wat het kabinet wil, altijd.
Rechts of links zou in principe niet zoveel moeten uitmaken. Feiten wel.quote:Op dinsdag 14 april 2026 19:55 schreef MoreDakka het volgende:
Wat erg zeg. Rechtse mensen op een universiteit. Schande! De politiek moet in actie komen!
Een ander talent die uit die gang zomaar de 'media' in is komen waaien. Net gepromoveerd en in de publieksversie van je proefschrift pagina's wijden hoe het coronabeleid van de Nederlandse overheid lijkt op de opkomst van Hitler in de Weimarrepubliek:quote:Sinds wanneer kun je promoveren op opinies in plaats van feiten?”
quote:Maar wat de aandacht trekt, is haar woord vooraf. Dat loopt parallel met haar optreden als opiniemaker bij Jinek en Ongehoord Nederland. Haar kritiek op rechtsstaat, overheid, democratie en media in Nederland, vooral in de discussie over wat woke is en wat ‘je niet meer zeggen mag’, van Zwarte Piet tot en met de samenzwering die corona heet, wordt hier een betoog van twintig bladzijden.
Juist ja.quote:Promotor: "Belooft u dat u altijd volgens de beginselen van wetenschappelijke integriteit te werk
zult gaan: eerlijk en zorgvuldig, kritisch en transparant, onafhankelijk en onpartijdig?."
Promovendus: "Dat beloof ik."
Ik heb specifieke professoren en een faculteit genoemd. Lijkt me niet dat ik daarmee de hele universiteit rechts heb genoemd.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar daarom hoef je niet alle universiteiten (en ook alle media trouwens) continue in een rechts-links hoek te duwen, de wereld is niet zwart-wit en je bent dan volledig bezig met polariseren en iedereen in een vijandbeeld te duwen.
Wil je niet zo polariseren door met feiten te komen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:58 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Rechts of links zou in principe niet zoveel moeten uitmaken. Feiten wel.
Om met de woorden van Prof. Kinneging te spreken:
[..]
Een ander talent die uit die gang zomaar de 'media' in is komen waaien. Net gepromoveerd en in de publieksversie van je proefschrift pagina's wijden hoe het coronabeleid van de Nederlandse overheid lijkt op de opkomst van Hitler in de Weimarrepubliek:
[..]
[..]
Juist ja.
Het oprichten van de politieke partij, het aanschuiven van prof. Cliteur in de Eerste Kamer, lezingen bij De Driestar, SGP, JA21 en de FvD over woke, christendom en zulks (incluis het uurtje factuurtje voor het stukje zelfgecreëerde werkverschaffing), de presentatrice bij ON, en zo kun je wel even doorgaan met deze lijst.
Dat heeft niks meer met links of rechts te maken, maar met een structureel patroon en een stukje wetenschappelijke integriteit.
Sander Schimmelpenninck is weer heerlijk vilein. Hoewel hij in zijn columns soms in dezelfde rant vervalt, is dit een ouderwets goed geschreven stuk.quote:
Van oudsher is Leiden een conservatieve universiteit, intrinsiek verbonden met de Oranjes, ik kan het ook niet helpen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:36 schreef Hanca het volgende:
En dingen doen als complete universiteiten, met nota bene een hele faculteit waar allerlei klimaatstudies zijn, weg zetten als 'rechts en dus fout', dat is net zo'n onzin als universiteiten of bijvoorbeeld de NPO wegzetten als 'links en dus fout'. Van beide kanten ben je dan onzinnig bezig. De universiteit Leiden wegzetten als rechts en fout is niet veel anders dan wat Bosma met de NPO doet.
quote:Drone-domper
De grootste drone- en raketbouwer van Oekraïne komt niet naar Nederland.
Vorig jaar suggereerde het bedrijf nog dat het interesse had om delen van de productie naar ons land te brengen.
Tegen Nieuwsuur zegt directeur en hoofdontwerper Denis Sjtilerman nu dat de bureaucratie in Nederland voelt als "rennen met een loodzware rugzak".
.
Oekraïne is koploper op het gebied van drone-ontwikkeling en kan Nederland helpen bij het versnellen van de droneproductie. Sjtilerman, die met zijn bedrijf Fire Point inmiddels tweehonderd drones en drie Flamingo-kruisraketten per dag produceert, wil graag met andere landen samenwerken.
Maar hij is vernietigend over het vestigingsklimaat voor defensiebedrijven in Europa.
En dan? Dan gaan ze naar Annabel Nanninga toe. Iemand die openlijk in de krant heeft toegegeven dat ze expres slechte wetten steunt en laat ontsporen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vind dit zo bizar. Tegen je eigen plannen stemmen omdat dat het kabinet frustreert.
Gelukkig doorzien steeds meer mensen de PVV.
Al het vernieuwende, ondernemende wordt hier in de kiem gesmoord.quote:Op dinsdag 14 april 2026 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
Bureaucratie in Nederland is een zeer groot obstakel geworden
https://www.telegraaf.nl/(...)-tech/145572444.html
[..]
Het is De Telegraaf hè? Dat financiering een probleem is lijkt me duidelijk, maar van het geklaag over regelgeving ben ik veel minder overtuigd (het tempo en snelheid misschien al iets meer). Alle OESO indicatoren laten zien - om iets te noemen - dat Nederland hier niet negatief bovenuit springt. Bovendien bestaan regels vaak met een goede reden. Regels zijn niet perse slecht.quote:Op dinsdag 14 april 2026 21:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Al het vernieuwende, ondernemende wordt hier in de kiem gesmoord.
Als Pro doorgaat met Klaver als Lijder dan zal t snel over zijn en gaat Pro verder als minifractie voortaan , de man is volstrekt onzichtbaarquote:Op dinsdag 14 april 2026 22:01 schreef Klopkoek het volgende:
Weinig wijst erop dat de relatie tussen VVD en Progressief Nederland snel zal normaliseren
https://www.volkskrant.nl(...)rmaliseren~bd34b10d/
Aan wat lijd Klaver dan?quote:Op dinsdag 14 april 2026 22:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als Pro doorgaat met Klaver als Lijder dan zal t snel over zijn en gaat Pro verder als minifractie voortaan , de man is volstrekt onzichtbaar
Het asielzoekers drama gaat hen boven de pet nu
Of je onzichtbaar bent beslis je niet zelf hè?quote:Op dinsdag 14 april 2026 22:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als Pro doorgaat met Klaver als Lijder dan zal t snel over zijn en gaat Pro verder als minifractie voortaan , de man is volstrekt onzichtbaar
Het asielzoekers drama gaat hen boven de pet nu
Ik heb wel een redelijk pet op van Kati Piri intussen , maar klaver zakt steeds verder , hij zegt ook niets steekhoudends meer , of ie niet erg op de hoogte is ,quote:Op dinsdag 14 april 2026 22:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Aan wat lijd Klaver dan?
Als stemmenkannon is hij niet zo geschikt want hij zit er al te lang. Maar hij is best gegroeid van sinds men hem nog omschreef als knulletje Klaver.
Ik snap ook niet zo dat mensen Pro zo graag zien falen. Te verwachten dat als het faalt de linkse partijen die opkomen een stuk linkser zijn dan deze combinatie.
Het komt erop neer dat ze meer willen, en denken dat ze dat met een dreigement denken voor elkaar te krijgen.quote:
als men je niet vraagt om iets te zeggen dan heb je echt niets te zeggen of je weet niets of men wil je niet meer met je praten omdat er eigenlijk niets uitkomtquote:Op dinsdag 14 april 2026 22:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Of je onzichtbaar bent beslis je niet zelf hè?
Je kan wel individuele voorbeelden noemen, maar dat maakt een uni als entiteit nog niet rechts. Niet als je naar de universiteitsverkiezingen kijkt, niet als je naar de GR kijkt, niet als je naar SvL kijkt. En wat Hanca al zegt, dat continue labelen is ook wat vermoeiend.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Houd toch op. De Universiteit Leiden is van oudsher de universiteit dat het meest verbonden is met het Koningshuis en het establishment, het gouvernmentele en bestuurlijke. Het was de thuisbasis van historici als Piet Emmer ("slaven werden vervoerd met de luxe van een Boeing 747") en Wesseling.
Ook nu biedt de universiteit geen leerstoelen aan marxisten. Wel leerstoelen aan schedelmeters en aanhangers van rassentheorieën.
Maar voor rechts is het nooit rechts genoeg, is er een open einde op rechts, en dus moet er eens in de zoveel tijd worden ingegrepen.
zinsbouw heet datquote:Op dinsdag 14 april 2026 22:44 schreef Cyan9 het volgende:
Niet om in de rol van een mede user te stappen maar wat is dit voor zinsopbouw?
quote:Tips voor Goede Zinsbouw
Houd het kort: Vermijd te lange zinnen om de leesbaarheid te vergroten.
Vermijd tangconstructies: Zet woorden die bij elkaar horen (zoals hulpwerkwoord en voltooid deelwoord) niet te ver uit elkaar.
Oefenen: Wissel de volgorde van zinsdelen om te zien wat het beste klinkt (inversie toepassen).
Eh jawel. Die gedachte vol zelfmedelijden is wel exemplarisch though.quote:Op dinsdag 14 april 2026 22:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Of je onzichtbaar bent beslis je niet zelf hè?
Allemaal totaal niet relevant voor de Universiteit zelf. Het is een Rijksuniversiteit, geen gemeentelijke Universiteit.quote:Op dinsdag 14 april 2026 22:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Je kan wel individuele voorbeelden noemen, maar dat maakt een uni als entiteit nog niet rechts. Niet als je naar de universiteitsverkiezingen kijkt, niet als je naar de GR kijkt, niet als je naar SvL kijkt. En wat Hanca al zegt, dat continue labelen is ook wat vermoeiend.
Klaver wordt pas weer zichtbaar als WNL, SBS6, AVROTROS, Telegraaf, Ongehoord Nederland, Pauw und Die Weisse, Powned hem als boksbal en Het Grote Gevaar kunnen gebruiken.quote:Op dinsdag 14 april 2026 22:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Eh jawel. Die gedachte vol zelfmedelijden is wel exemplarisch though.
Overigens vermoed ik ook dat de VVD de naamswijziging van de PRO-fractie gaat tegenhouden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 22:01 schreef Klopkoek het volgende:
Weinig wijst erop dat de relatie tussen VVD en Progressief Nederland snel zal normaliseren
https://www.volkskrant.nl(...)rmaliseren~bd34b10d/
Hoe relevant is die oude media eigenlijk?quote:Op dinsdag 14 april 2026 22:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Klaver wordt pas weer zichtbaar als WNL, SBS6, AVROTROS, Telegraaf, Ongehoord Nederland, Pauw und Die Weisse, Powned hem als boksbal en Het Grote Gevaar kunnen gebruiken.
Dat FvD en PVV witwasser Brekelmans en Van der Plas overal mogen komen zit buiten Klaver zijn macht.
Dat zou echt ongelooflijk kinderachtig zijn. Dat die Pro-partijtjes in gemeenten een punt hebben geloof ik wel maar ik zie niet in waarom VVD zich daarin zou mengen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Overigens vermoed ik ook dat de VVD de naamswijziging van de PRO-fractie gaat tegenhouden.
Gewoon om te klieren, de Telegraaf weigert de afkorting PRO ook te gebruiken en gebruikt PN. VNO-NCW is hard aan het doordrukken.quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat zou echt ongelooflijk kinderachtig zijn. Dat die Pro-partijtjes in gemeenten een punt hebben geloof ik wel maar ik zie niet in waarom VVD zich daarin zou mengen.
Het zal de VVD worst zijn, al gaat Klaver zich pipo noemen , moet hij zelf wetenquote:Op dinsdag 14 april 2026 23:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Overigens vermoed ik ook dat de VVD de naamswijziging van de PRO-fractie gaat tegenhouden.
Jeetje. Het CvB dan? Praesidium libertatis?quote:Op dinsdag 14 april 2026 22:52 schreef Klopkoek het volgende:
Allemaal totaal niet relevant voor de Universiteit zelf.
Er moet ook eerst nog een glpvda congres overheen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Gewoon om te klieren, de Telegraaf weigert de afkorting PRO ook te gebruiken en gebruikt PN. VNO-NCW is hard aan het doordrukken.
https://groenlinkspvda.nl/oprichtingscongres/quote:Op zaterdag 13 juni 2026 is het eindelijk zover. De leden van GroenLinks en de PvdA beslissen definitief over de oprichting van hun nieuwe partij: Progressief Nederland (PRO). Tijdens het oprichtingscongres stemmen ze over het voorstel tot fusie van beide partijen.
Benoem dat dan, in plaats van de volstrekt irrelevante gemeenteraad. Nogmaals, dit is een Rijksuniversiteit. Het ministerie heeft dus grote invloed op benoemingen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Jeetje. Het CvB dan? Praesidium libertatis?
Dus je hoofdargument is dat het een RU is? Wordt wel flinterdun zo. Maar bon.quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Benoem dat dan, in plaats van de volstrekt irrelevante gemeenteraad. Nogmaals, dit is een Rijksuniversiteit. Het ministerie heeft dus grote invloed op benoemingen.
Ja Pro is erg elitair , die houd zich niet bezig met stoffelijke zaken van het plebs dat niet hoogopgeleid isquote:Op dinsdag 14 april 2026 23:27 schreef phpmystyle het volgende:
Maar goed, het is ook een doctorandi partij.
VNO-NCW is letterlijk troep:quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Gewoon om te klieren, de Telegraaf weigert de afkorting PRO ook te gebruiken en gebruikt PN. VNO-NCW is hard aan het doordrukken.
Haha. Heb nog getwijfeld, maar is me toch te ver rijden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:29 schreef nostra het volgende:
Morgen de EW lezing door Wennink in het De la Mar, zal me benieuwen. Ga je mee Klop?
De Kiesraad sinds gisteren:quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:26 schreef phpmystyle het volgende:
Pro nl bekt ook gewoon niet fijn.
Ze hadden beter rood-sociaal of sociaal-nederland kunnen kiezen.
Voor de rest moeten de leden nog definitief stemmen, ook over de fusie.quote:De naam Partij van de Arbeid (PvdA) is in de registers voor Tweede Kamerverkiezingen en Europees Parlementsverkiezingen gewijzigd in Progressief Nederland (PRO).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |