Ik ben geen D66 lid, maar de leden hebben nou eenmaal zeer beperkt invloed op de kamerleden, zo is dat zelfs in de grondwet opgenomen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 13:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een slap antwoord? Zo ga je de strijd inderdaad niet winnen. Kom in verzet en organiseer een revolte. Ieder D66-lid of iedere D66-stemmer die dat nalaat is naar mijn idee medeplichtig.
Ik heb al vaker opgemerkt dat de interne ledendemocratie in Nederlandse partijen niet zo vergevorderd is als in een aantal omringende landen (dit heeft ook 'goede' kanten gehad: in o.a. Zweden en het VK waren vakbondsleden bij afwezigheid van een bezwaarbrief automatisch lid van de arbeiderspartij en omgekeerd).quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben geen D66 lid, maar de leden hebben nou eenmaal zeer beperkt invloed op de kamerleden, zo is dat zelfs in de grondwet opgenomen.
Maar jij bent zeer inconsequent: de leden die nu in actie komen, de Jonge Democraten, die mogen van jou eerst 'niet huilen' en nu moeten ze het weer van jou. Wat moeten ze nu: stil zijn of wat zeggen?
50plus wilde graag dichtbij de toiletten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:
Is 50 plus zo links? Horen die niet wat meer in het centrum? Of kom je dan qua bankjes niet uit?
50plus wilde inderdaad ergens anders zitten, maar kregen gewoon te horen dat dat niet ging.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:
Is 50 plus zo links? Horen die niet wat meer in het centrum? Of kom je dan qua bankjes niet uit?
Hoe zijn ze in vredesnaam tot deze oplossing gekomen?quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:10 schreef Hanca het volgende:
Ik ben trouwens als ik dat kaartje hier boven zie steeds benieuwd wie dat verschrikkelijke VVD lid is dat tussen BBB en die losse PVVer is gezet, dan weet je ook dat je fractie niks met je heeft...
Simpel: het is een ruil met Keijzer. Elke fractie zit in principe aan het gangpad, dus Keijzer moest dat plekje krijgen. En dus is er een VVDer op haar plek gezet. Maar ze hadden beter 1 van de 7 daar kunnen zetten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 17:12 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Hoe zijn ze in vredesnaam tot deze oplossing gekomen?
De VVD-er wisselen met één van Groep Markuszower lijkt me inderdaad een veel betere oplossing.quote:Op zaterdag 11 april 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Simpel: het is een ruil met Keijzer. Elke fractie zit in principe aan het gangpad, dus Keijzer moest dat plekje krijgen. En dus is er een VVDer op haar plek gezet. Maar ze hadden beter 1 van de 7 daar kunnen zetten.
Zo werkt het niet in de politiek, als de achterban (leden en kiezers) echt gaat muiten gaan de D66-Kamerleden ook overstag.quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:06 schreef Hanca het volgende:
Ik ben geen D66 lid, maar de leden hebben nou eenmaal zeer beperkt invloed op de kamerleden, zo is dat zelfs in de grondwet opgenomen.
Die passage bij Kockelmann was niets minder dan het obligaat meestribbelen van een politieke jongerenorganisatie (zoals nostra dat ook al opmerkte). Ik heb het natuurlijk over écht verzet.quote:Maar jij bent zeer inconsequent: de leden die nu in actie komen, de Jonge Democraten, die mogen van jou eerst 'niet huilen' en nu moeten ze het weer van jou. Wat moeten ze nu: stil zijn of wat zeggen?
Ik herinner mij in ieder geval nog de opstand binnen de VVD omdat de zorgpremie inkomensafhankelijk zou worden.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:03 schreef Klopkoek het volgende:
Toch zijn er genoeg voorbeelden in de historie bekend van ledenopstanden van onderop met invloed op het partijstandpunt of zelfs het regeringsbeleid. @:Kowloon heeft wel een punt.
Dat werkt tegen één onderwerp (zoals de inkomensafhankelijke zorgpremie, wat in feite gewoon het verhogen van het deel betaald door de ZVW premie was), maar niet tegen een compleet akkoord. Je kunt zo misschien actie voeren tegen 1 bezuiniging, die op de WW, WAO of de AOW, maar niet tegen allemaal. Zo werkt het gewoon niet, dan stuur je je fractie met een onmogelijke boodschap op pad.quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:26 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt het niet in de politiek, als de achterban (leden en kiezers) echt gaat muiten gaan de D66-Kamerleden ook overstag.
[..]
Die passage bij Kockelmann was niets minder dan het obligaat meestribbelen van een politieke jongerenorganisatie (zoals nostra dat ook al opmerkte). Ik heb het natuurlijk over écht verzet.
Verenig je als opstandige D66’ers (leden en kiezers). Schrijf open brieven naar de diverse media, sluit buiten het partijkader om een verbond met PRO en maatschappelijke organisaties, probeer een wig te drijven in de D66-fractie, enzovoort. Dat is verzet.
Maar nee, zoals op het meest recente partijcongres van D66 al duidelijk werd, de meeste D66’ers liggen nog in katzwijm omdat D66 de premier mag leveren… Elke D66’er (leden en kiezers) die niet in verzet komt is medeplichtig aan het huidige kabinet.
Kan niet, wil niet, moeilijk moeilijk. Ja oelewapper, zo lukt het inderdaad niet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:50 schreef Hanca het volgende:
Dat werkt tegen één onderwerp (zoals de inkomensafhankelijke zorgpremie, wat in feite gewoon het verhogen van het deel betaald door de ZVW premie was), maar niet tegen een compleet akkoord. Je kunt zo misschien actie voeren tegen 1 bezuiniging, die op de WW, WAO of de AOW, maar niet tegen allemaal. Zo werkt het gewoon niet, dan stuur je je fractie met een onmogelijke boodschap op pad.
Ik denk dat ze daarom ook zeggen: praat met GLPvdA. Die kunnen wel zo tegen alles tekeer gaan.
Nou, dan doe jij het wel, veel geluk. Ik ben meer van de realiteit.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:06 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kan niet, wil niet, moeilijk moeilijk. Ja oelewapper, zo lukt het inderdaad niet.
Het begint er wel een beetje op te lijken. Het willen dan.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:29 schreef -XOR- het volgende:
Je kunt inderdaad niet het hele regeerakkoord willen terugonderhandelen.
Lijkt toch een beetje alsof ze zonder al te lang nadenken hun handtekening eronder hebben gezet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Het begint er wel een beetje op te lijken. Het willen dan.
Dat is niet waar, want die op de AOW gaat pas in na het moment dat we al op 5% defensie zitten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
Al die bezuinigingen op de sociale zekerheid komen voort uit de wens om veel meer aan defensie uit te geven. Just saying.
Alstu.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
Al die bezuinigingen op de sociale zekerheid komen voort uit de wens om veel meer aan defensie uit te geven. Just saying.
Dan denk je als een boekhouder en houd je er geen rekening mee dat bijvoorbeeld schrappen daklozenaanpak meer kan kosten dan op levert. Zoals onderstaand artikel ook zegt.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Alstu.
Zorg en sociale zekerheid. Dat zijn de uitgaven.
[ afbeelding ]
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overheidsfinancien
Tja, het waren nou niet bepaald leken aan tafel. Nu op de blaren zitten dan maar.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lijkt toch een beetje alsof ze zonder al te lang nadenken hun handtekening eronder hebben gezet.
...en er dan tegenaan lopen dat geen van de grote bezuinigingen door de Eerste Kamer heen komt?quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, het waren nou niet bepaald leken aan tafel. Nu op de blaren zitten dan maar.
Daar gaat het neplinkse partijtje van Oudkerk na maart 2027 bij helpenquote:Op zaterdag 11 april 2026 21:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
...en er dan tegenaan lopen dat geen van de grote bezuinigingen door de Eerste Kamer heen komt?
Gaat die in een paar maanden 12 provinciale afdelingen uit de grond stampen?quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daar gaat het neplinkse partijtje van Oudkerk na maart 2027 bij helpen
Tsja, jij had kritiek op het feit dat ik D66’ers, leden en kiezers, verantwoordelijk hou voor het regeerakkoord. Dat blijf ik dan dus gewoon doen. Terstond gaan heronderhandelen met het mes tussen de tanden of het kabinet opblazen, dat zijn de enige twee manieren waarop ik D66’ers nog serieus kan nemen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:27 schreef Hanca het volgende:
Nou, dan doe jij het wel, veel geluk. Ik ben meer van de realiteit.
Ik gok dat er weer een journalist aan de telefoon heeft gehangen met het VVD-kantoor met vragen over een één of andere huisjesmelker in de fractie.quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:10 schreef Hanca het volgende:
Ik ben trouwens als ik dat kaartje hier boven zie steeds benieuwd wie dat verschrikkelijke VVD lid is dat tussen BBB en die losse PVVer is gezet, dan weet je ook dat je fractie niks met je heeft...
De VVD moet natuurlijk ook gewoon z’n poot stijf houden. Wat mij betreft gaan we, rechts en links samen, D66 vermorzelen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:20 schreef nostra het volgende:
Tja, het waren nou niet bepaald leken aan tafel. Nu op de blaren zitten dan maar.
En dan? Een lekker rechts kabinetje daarna? Want dat is het resultaat van een gedecimeerd D66. Dan gaan de bezuinigingen niet weg, met JA21 komt er nog een tandje bij.quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:46 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De VVD moet natuurlijk ook gewoon z’n poot stijf houden. Wat mij betreft gaan we, rechts en links samen, D66 vermorzelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |