Er is sowieso een groot onderscheid tussen Grieks-Orthodoxen en katholieken enezerzijds, en protestanten en evangelicals anderzijds.quote:Op zondag 12 april 2026 09:46 schreef capricia het volgende:
Het Vaticaan erkent zowel Israël als Palestina en pleit voor een tweestatenoplossing.
Jeruzalem zal dan een speciale internationaal gegarandeerde status (corpus separatum) krijgen. Dit moet ervoor zorgen dat de heilige plaatsen voor joden, christenen en moslims toegankelijk blijven.
Niets officieels over waar die ambassade moet komen. Ieg niet uit het Vaticaan bij mijn weten.
Wel vervelend al die onderzoeksjournalistiek toch?quote:Op zondag 12 april 2026 12:01 schreef Klopkoek het volgende:
De toeslagenaffaire was niet zo bedoeld, klimaatrechtzaken dure hobbies, Groningers zijn profiteurs - nu nog Mondkapjesaffaire witwassen en Jesse Frederik heeft zijn ministerspost in kabinet Sywert I binnen
FvD financier Jort Kelder hoort het allemaal graag aan.
Ik weet niet of Frederik aan onderzoeksjournalistiek doet.quote:Op zondag 12 april 2026 12:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Wel vervelend al die onderzoeksjournalistiek toch?
Het Vaticaan heeft zelf een ambassade (heet voor het Vaticaan een nunciature) in Jeruzalem...quote:Op zondag 12 april 2026 09:46 schreef capricia het volgende:
Het Vaticaan erkent zowel Israël als Palestina en pleit voor een tweestatenoplossing.
Jeruzalem zal dan een speciale internationaal gegarandeerde status (corpus separatum) krijgen. Dit moet ervoor zorgen dat de heilige plaatsen voor joden, christenen en moslims toegankelijk blijven.
Het Vaticaan is fel tegenstander van het verplaatsen van ambassades naar Jeruzalem.
Dit is echter geen 'ambassade in Israël' in de traditionele zin, want die staat ergens anders.quote:Op zondag 12 april 2026 15:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het Vaticaan heeft zelf een ambassade (heet voor het Vaticaan een nunciature) in Jeruzalem...
https://www.visahq.com/vatican/embassy/israel/
Vaticaanstad is natuurlijk sowieso een wat vreemd geval, die hebben ook pas halverwege de jaren 90 Israël erkend, het antisemitisme wat eeuwenlang officieel beleid was (tot halverwege de 20e eeuw was het officieel dat alle Joden schuld hadden aan de dood van Jezus, naar aanleiding van die "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen") en in de WO2 er voor zorgde dat de Katholieke kerk achter Mussolini en Hitler stond, speelt op de achtergrond soms nog steeds een rol. Een eeuwenoud instituut als de Katholieke kerk verandert langzaam. Gelukkig veroordelen ze tegenwoordig antisemitisme wel openlijk en hebben ze diplomatieke banden met Israël, maar dat is wel zeer moeizaam gegaan. De huidige paus is gelukkig wel duidelijk: https://kro-ncrv.nl/leo-xiv-kerk-tolereert-geen-antisemitismequote:Op zondag 12 april 2026 16:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is echter geen 'ambassade in Israël' in de traditionele zin, want die staat ergens anders.
Eigenlijk hebben ze er twee:
Die voor Israël is in Tel Aviv. Dat is de ambassade.
En die voor Palestina en Jerusalem is een Apostolisch Afgevaardigde. Die is wel in Oost Jerusalem.
Bij mijn weten wel dezelfde persoon: Aartsbisschop Giorgio Lingua.
Edit:
Staat ook in jouw link: ambassade in Tel Aviv. En een afgevaardigde ook in Oost Jerusalem.
Misschien ook wel logisch als je Palestina erkent?
Ik moest hier flink om lachenquote:Op zondag 12 april 2026 13:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik weet niet of Frederik aan onderzoeksjournalistiek doet.
Lijkt me meer een doorgeefluik van lobbies en ambtenaren van binnenin. Anderen benaderen hem.
Frederik mocht van de week ook bij Dijkhoff & Segers komen zag ik. De postcoderacist Dijkhoff prees hem als "schrijft wat mensen niet willen lezen" (onzin!) en "de Galileo Galilei van de Correspondent".
Dan zie ik bevestigd: foute boel. Van één Correspondent stukje per maand rookt de schoorsteen natuurlijk niet.
Dat broederschap is niet zoveel waard als je tweederangsburger bent.quote:Op zondag 12 april 2026 16:36 schreef Hanca het volgende:
De katholieken zagen Joden als een vijand, de protestanten als hun broeders. Eeuwen aan geschiedenis kun je niet zo maar uitwissen.
Het is allemaal niet zo zwart wit als jij schrijft.quote:Op zondag 12 april 2026 16:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vaticaanstad is natuurlijk sowieso een wat vreemd geval, die hebben ook pas halverwege de jaren 90 Israël erkend, het antisemitisme wat eeuwenlang officieel beleid was (tot halverwege de 20e eeuw was het officieel dat alle Joden schuld hadden aan de dood van Jezus, naar aanleiding van die "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen") en in de WO2 er voor zorgde dat de Katholieke kerk achter Mussolini en Hitler stond, speelt op de achtergrond soms nog steeds een rol. Een eeuwenoud instituut als de Katholieke kerk verandert langzaam. Gelukkig veroordelen ze tegenwoordig antisemitisme wel openlijk en hebben ze diplomatieke banden met Israël, maar dat is wel zeer moeizaam gegaan. De huidige paus is gelukkig wel duidelijk: https://kro-ncrv.nl/leo-xiv-kerk-tolereert-geen-antisemitisme
Maar dat er vanuit de protestantse kerken anders naar het Joodse volk (Calvijn zei al dat het verbond tussen God en de Joden niet voorbij is en het nieuwe verbond niet los kan worden gezien van het oude verbond) is gekeken eeuwenlang en dat dat nog door weegt in huidige betrekkingen is duidelijk. De katholieken zagen Joden als een vijand, de protestanten als hun broeders. Eeuwen aan geschiedenis kun je niet zo maar uitwissen.
Uiteindelijk is dat ook allemaal niet zo relevant, duidelijk is nu dat zowel de katholieke kerk als de meeste protestanten (je hebt de fanatici van CvI) pleiten voor de tweestatenoplossing en vrede tussen Israël en Palestina en alles wat dat verder weg brengt veroordelen. En dat de ChristenUnie, waar trouwens zowel katholieken als protestanten op de lijsten staan, dat ook doet.
Ik had het ook specifiek over het Vaticaan, de Nederlandse bisdommen zijn al eeuwen wat in conflict met het Vaticaan (nog steeds). Het klopt dat die het antisemitisme veel eerder hebben laten vallen, gelukkig.quote:Op zondag 12 april 2026 16:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is allemaal niet zo zwart wit als jij schrijft.
Naast Nederland is er geen ander Europees land waarin de belangrijkste kerken gezamenlijk protesteerden tegen de deportaties van de Joden. Dat ging om de Rooms-Katholieke Kerk, de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland.
Dat ze hier sámen tegen protesteerden, is uniek in Europa
En als je inzoomt op de Nederlandse bisschoppen: die vormden in Europa een uitzondering, omdat zij zich openlijk uitspraken tegen de Jodenvervolging.
Ik citeer hier uit:
https://www.eo.nl/artikel(...)zEugFwV-MfnLrySv-XAO
Ook in andere landen waren er wel bisschoppen die als belangrijke verzetsmensen optraden, maar dan op individuele basis, niet als collectief. Het wonderlijke is dat een aantal van deze ‘verzetsbisschoppen’ in 1946 door Pius XII tot kardinaal is verheven.”
Dan hebben we nog Kerstens:
"ds. G.H. Kersten. Deze voorman van de Gereformeerde Gemeenten zag de bezetting als een straf van God. Ook vond hij dat je als christen de overheid – in dit geval de Duitsers – gehoorzaamheid verschuldigd was."
Het is dus allemaal niet zo zwart wit.
Ook Abraham Kuyper, indirect een stichter van het CDA. Stichter van de Vrije Universiteit. Oprichter van de Anti-Revolutionaire Partij (dus tegen de Franse Revolutie, die iedereen gelijke burgerrechten gaf).quote:Op zondag 12 april 2026 16:59 schreef Hanca het volgende:
En inderdaad, er zijn ook individuele protestanten te vinden die antisemitisch waren. Gek genoeg vooral in de hoek waar nu bijna alle Christenen voor Israël leden vandaan komen (GerGem, Kersten was van de SGP).
Maar ook een oprichter van de GerGem, tegenwoordig zou hij waarschijnlijk bij de SGP zitten (al is de SGP dan weer ontstaan als tegenreactie op de ARP). En inderdaad is hij zeker niet in alles een persoon om een voorbeeld aan te nemen, hij was ook enorm polariserend.quote:Op zondag 12 april 2026 17:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook Abraham Kuyper, indirect een stichter van het CDA.
Ik zie wel wat verschillen.quote:Op zondag 12 april 2026 16:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had het ook specifiek over het Vaticaan, de Nederlandse bisdommen zijn al eeuwen wat in conflict met het Vaticaan (nog steeds). Het klopt dat die het antisemitisme veel eerder hebben laten vallen, gelukkig.
En inderdaad, er zijn ook individuele protestanten te vinden die antisemitisch waren. Gek genoeg vooral in de hoek waar nu bijna alle Christenen voor Israël leden vandaan komen (GerGem, Kersten was van de SGP).
Maar goed, het belangrijkste is dat CU dus zeker niet pro-Netanyahu is. Dat blijkt uit hun stemgedrag en uit hun uitlatingen op hun site. Dat ze ooit in de toekomst de ambassade zouden willen verplaatsen in geval van vrede doet daar niks aan af.
Je vooroordeel dat ChristenUnie de staat Israël ziet als een vervulling van bijbelse beloften klopt al niet, dat is een echt SGP standpunt. CU ziet Israël als veilige plek voor het Joodse volk, door de millennia bewezen dat ze dat nodig hebben.quote:Op zondag 12 april 2026 17:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie wel wat verschillen.
En geef maar aan waar ik fout zit. Want dit is hoe ik het een beetje beleef:
De ChristenUnie ziet de staat Israël ook als de vervulling van Bijbelse beloften. Dus dat de staat Israël een theologische of goddelijke basis heeft.
Dit is bij het Vaticaan afwezig. Die zien Israël als een 'gewone' realiteit, een land wat bestaat zonder religieuze betekenis.
En over Jerusalem:
De ChristenUnie erkent Jeruzalem vaker expliciet als de ongedeelde hoofdstad van Israël. En dit is heel anders dan hoe het Vaticaan daar in staat. Die pleit al decennia voor een internationaal gegarandeerd speciaal statuut voor Jeruzalem ("Corpus Separatum"), zodat de stad toegankelijk blijft voor alle drie de religies zonder volledige politieke claim van één land.
En dan natuurlijk de erkenning van Palestina. Het Vaticaan deed dat in 2015. Voor de ChristenUnie gaat dat nu nog veel te ver.
Serieus benieuwd of mijn (voor)oordelen een beetje kloppen.
Wel erg makkelijk om gewoon maar even niet te reageren op mijn vragen.quote:Op zondag 12 april 2026 16:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vaticaanstad is natuurlijk sowieso een wat vreemd geval, die hebben ook pas halverwege de jaren 90 Israël erkend, het antisemitisme wat eeuwenlang officieel beleid was (tot halverwege de 20e eeuw was het officieel dat alle Joden schuld hadden aan de dood van Jezus, naar aanleiding van die "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen") en in de WO2 er voor zorgde dat de Katholieke kerk achter Mussolini en Hitler stond, speelt op de achtergrond soms nog steeds een rol. Een eeuwenoud instituut als de Katholieke kerk verandert langzaam. Gelukkig veroordelen ze tegenwoordig antisemitisme wel openlijk en hebben ze diplomatieke banden met Israël, maar dat is wel zeer moeizaam gegaan. De huidige paus is gelukkig wel duidelijk: https://kro-ncrv.nl/leo-xiv-kerk-tolereert-geen-antisemitisme
Zeer kort door de bocht, anti-paaps, en een tikje eng zelfs.quote:Maar dat er vanuit de protestantse kerken anders naar het Joodse volk (Calvijn zei al dat het verbond tussen God en de Joden niet voorbij is en het nieuwe verbond niet los kan worden gezien van het oude verbond) is gekeken eeuwenlang en dat dat nog door weegt in huidige betrekkingen is duidelijk. De katholieken zagen Joden als een vijand, de protestanten als hun broeders. Eeuwen aan geschiedenis kun je niet zo maar uitwissen.
Ik heb niet bewust een vraag genegeerd.quote:Op zondag 12 april 2026 17:55 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Wel erg makkelijk om gewoon maar even niet te reageren op mijn vragen.
Waarom moet de ambassade perse naar Jerzuzalem van de CU? En waarom rept men bij de Midden-Oostenstandpunten niet over een Palestijnse hoofdstad? En waar zou de Palestijnse ambassade moeten komen te staan? Ramallah, of Jeruzalem?quote:Op zondag 12 april 2026 18:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb niet bewust een vraag genegeerd.
Verder heb ik alleen de geschiedenis hoe het komt dat er anders tegen Israël proberen te kleuren, ik beschuldig zeer zeker de huidige katholieke kerk niet van antisemitisme. Dat de katholieke kerk dat jaren wel heeft gedaan hebben ze zelf erkend in 1965. Dat ze aan de verkeerde kant stonden in de WO2 ook, oa door Johannes Paulus II. Maar het was niet veroordelend bedoeld. Als dat wel zo over kwam: excuses daarvoor.
Laten we er geen geloofsstrijd van maken. Iedereen heeft zo zijn (voor)oordelen. Antisemitisme komt helaas nog steeds voor. En in vele gedaanten. Niet alleen bij de vroegere katholieke kerk. Ben de eerste die dat zal erkennen. Maar er waren er veel meer.quote:Op zondag 12 april 2026 18:24 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Waarom moet de ambassade perse naar Jerzuzalem van de CU? En waarom rept men bij de Midden-Oostenstandpunten niet over een Palestijnse hoofdstad? En waar zou de Palestijnse ambassade moeten komen te staan? Ramallah, of Jeruzalem?
Antisemitisme kwam voor bij orthodox-christenen, katholieken en protestanten. Claimen dat de ene groep heiliger is op zijn zachtst gezegd misplaatst.
Jij denkt dat in de recente geschiedenis de Nakba geen enkele rol heeft gespeeld voor het Vaticaan en de Grieken? Dat het de verrotte, antisemitistische wortels zijn van de katholieken, en ze daarom zo happig zijn om de Palestijnse Staat zo snel te erkennen (en Israel te laat)?
Ik kom zelf uit een PKN-nest. Vandaar de kritische notenquote:Op zondag 12 april 2026 18:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Laten we er geen geloofsstrijd van maken. Iedereen heeft zo zijn (voor)oordelen.
Ik kan wel als katholiek zeggen dat ik aangenaam verrast ben met de huidige Paus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |