abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220555649
quote:
15s.gif Op zaterdag 11 april 2026 13:47 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Wat is dit nou weer voor een slap antwoord? Zo ga je de strijd inderdaad niet winnen. Kom in verzet en organiseer een revolte. Ieder D66-lid of iedere D66-stemmer die dat nalaat is naar mijn idee medeplichtig.
Ik ben geen D66 lid, maar de leden hebben nou eenmaal zeer beperkt invloed op de kamerleden, zo is dat zelfs in de grondwet opgenomen.

Maar jij bent zeer inconsequent: de leden die nu in actie komen, de Jonge Democraten, die mogen van jou eerst 'niet huilen' en nu moeten ze het weer van jou. Wat moeten ze nu: stil zijn of wat zeggen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220555684
Ik ben trouwens als ik dat kaartje hier boven zie steeds benieuwd wie dat verschrikkelijke VVD lid is dat tussen BBB en die losse PVVer is gezet, dan weet je ook dat je fractie niks met je heeft... :D
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220556127
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben geen D66 lid, maar de leden hebben nou eenmaal zeer beperkt invloed op de kamerleden, zo is dat zelfs in de grondwet opgenomen.

Maar jij bent zeer inconsequent: de leden die nu in actie komen, de Jonge Democraten, die mogen van jou eerst 'niet huilen' en nu moeten ze het weer van jou. Wat moeten ze nu: stil zijn of wat zeggen?
Ik heb al vaker opgemerkt dat de interne ledendemocratie in Nederlandse partijen niet zo vergevorderd is als in een aantal omringende landen (dit heeft ook 'goede' kanten gehad: in o.a. Zweden en het VK waren vakbondsleden bij afwezigheid van een bezwaarbrief automatisch lid van de arbeiderspartij en omgekeerd).

Toch zijn er genoeg voorbeelden in de historie bekend van ledenopstanden van onderop met invloed op het partijstandpunt of zelfs het regeringsbeleid. @Kowloon heeft wel een punt.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 11 april 2026 @ 16:06:52 #5
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220556139
Is 50 plus zo links? Horen die niet wat meer in het centrum? Of kom je dan qua bankjes niet uit?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 11 april 2026 @ 16:21:32 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220556205
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:
Is 50 plus zo links? Horen die niet wat meer in het centrum? Of kom je dan qua bankjes niet uit?
50plus wilde graag dichtbij de toiletten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220556266
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:
50plus wilde inderdaad ergens anders zitten, maar kregen gewoon te horen dat dat niet ging.
Er is eigenlijk maar 1 regel: de grootste 6 partijen hebben hun eigen vak, met de 2 stoelen vooraan. Daarna proberen ze zo min mogelijk partijen in meerdere blokken te plaatsen (dat is mislukt). Het was dit keer een lastige puzzel en de afscheidingen van de 7 en Keijzer hebben het er niet beter op gemaakt. Die ene VVDer was niet zo in de originele plattegrond.
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 17:12:42 #8
375570 crew  Cyan9
pi_220556484
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:10 schreef Hanca het volgende:
Ik ben trouwens als ik dat kaartje hier boven zie steeds benieuwd wie dat verschrikkelijke VVD lid is dat tussen BBB en die losse PVVer is gezet, dan weet je ook dat je fractie niks met je heeft... :D
Hoe zijn ze in vredesnaam tot deze oplossing gekomen?
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220556571
quote:
11s.gif Op zaterdag 11 april 2026 17:12 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Hoe zijn ze in vredesnaam tot deze oplossing gekomen?
Simpel: het is een ruil met Keijzer. Elke fractie zit in principe aan het gangpad, dus Keijzer moest dat plekje krijgen. En dus is er een VVDer op haar plek gezet. Maar ze hadden beter 1 van de 7 daar kunnen zetten.
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 17:26:16 #10
375570 crew  Cyan9
pi_220556594
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Simpel: het is een ruil met Keijzer. Elke fractie zit in principe aan het gangpad, dus Keijzer moest dat plekje krijgen. En dus is er een VVDer op haar plek gezet. Maar ze hadden beter 1 van de 7 daar kunnen zetten.
De VVD-er wisselen met één van Groep Markuszower lijkt me inderdaad een veel betere oplossing.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220557066
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:06 schreef Hanca het volgende:
Zo werkt het niet in de politiek, als de achterban (leden en kiezers) echt gaat muiten gaan de D66-Kamerleden ook overstag.

quote:
Die passage bij Kockelmann was niets minder dan het obligaat meestribbelen van een politieke jongerenorganisatie (zoals nostra dat ook al opmerkte). Ik heb het natuurlijk over écht verzet.

Verenig je als opstandige D66’ers (leden en kiezers). Schrijf open brieven naar de diverse media, sluit buiten het partijkader om een verbond met PRO en maatschappelijke organisaties, probeer een wig te drijven in de D66-fractie, enzovoort. Dat is verzet.

Maar nee, zoals op het meest recente partijcongres van D66 al duidelijk werd, de meeste D66’ers liggen nog in katzwijm omdat D66 de premier mag leveren… Elke D66’er (leden en kiezers) die niet in verzet komt is medeplichtig aan het huidige kabinet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 11-04-2026 18:38:36 (Zinsopbouw verbeterd) ]
pi_220557162
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 16:03 schreef Klopkoek het volgende:
Toch zijn er genoeg voorbeelden in de historie bekend van ledenopstanden van onderop met invloed op het partijstandpunt of zelfs het regeringsbeleid. @:Kowloon heeft wel een punt.
Ik herinner mij in ieder geval nog de opstand binnen de VVD omdat de zorgpremie inkomensafhankelijk zou worden.
pi_220557219
quote:
15s.gif Op zaterdag 11 april 2026 18:26 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Zo werkt het niet in de politiek, als de achterban (leden en kiezers) echt gaat muiten gaan de D66-Kamerleden ook overstag.
[..]
Die passage bij Kockelmann was niets minder dan het obligaat meestribbelen van een politieke jongerenorganisatie (zoals nostra dat ook al opmerkte). Ik heb het natuurlijk over écht verzet.

Verenig je als opstandige D66’ers (leden en kiezers). Schrijf open brieven naar de diverse media, sluit buiten het partijkader om een verbond met PRO en maatschappelijke organisaties, probeer een wig te drijven in de D66-fractie, enzovoort. Dat is verzet.

Maar nee, zoals op het meest recente partijcongres van D66 al duidelijk werd, de meeste D66’ers liggen nog in katzwijm omdat D66 de premier mag leveren… Elke D66’er (leden en kiezers) die niet in verzet komt is medeplichtig aan het huidige kabinet.
Dat werkt tegen één onderwerp (zoals de inkomensafhankelijke zorgpremie, wat in feite gewoon het verhogen van het deel betaald door de ZVW premie was), maar niet tegen een compleet akkoord. Je kunt zo misschien actie voeren tegen 1 bezuiniging, die op de WW, WAO of de AOW, maar niet tegen allemaal. Zo werkt het gewoon niet, dan stuur je je fractie met een onmogelijke boodschap op pad.

Ik denk dat ze daarom ook zeggen: praat met GLPvdA. Die kunnen wel zo tegen alles tekeer gaan.
pi_220557307
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 18:50 schreef Hanca het volgende:
Dat werkt tegen één onderwerp (zoals de inkomensafhankelijke zorgpremie, wat in feite gewoon het verhogen van het deel betaald door de ZVW premie was), maar niet tegen een compleet akkoord. Je kunt zo misschien actie voeren tegen 1 bezuiniging, die op de WW, WAO of de AOW, maar niet tegen allemaal. Zo werkt het gewoon niet, dan stuur je je fractie met een onmogelijke boodschap op pad.

Ik denk dat ze daarom ook zeggen: praat met GLPvdA. Die kunnen wel zo tegen alles tekeer gaan.
Kan niet, wil niet, moeilijk moeilijk. Ja oelewapper, zo lukt het inderdaad niet. :')
pi_220557450
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 april 2026 19:06 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Kan niet, wil niet, moeilijk moeilijk. Ja oelewapper, zo lukt het inderdaad niet. :')
Nou, dan doe jij het wel, veel geluk. Ik ben meer van de realiteit.
  zaterdag 11 april 2026 @ 19:29:50 #16
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220557465
Je kunt inderdaad niet het hele regeerakkoord willen terugonderhandelen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220557529
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 19:29 schreef -XOR- het volgende:
Je kunt inderdaad niet het hele regeerakkoord willen terugonderhandelen.
Het begint er wel een beetje op te lijken. Het willen dan.
Destroy the spineless; show me it's real
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  zaterdag 11 april 2026 @ 19:39:40 #18
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220557545
Al die bezuinigingen op de sociale zekerheid komen voort uit de wens om veel meer aan defensie uit te geven. Just saying.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 11 april 2026 @ 19:40:59 #19
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220557562
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 april 2026 19:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Het begint er wel een beetje op te lijken. Het willen dan.
Lijkt toch een beetje alsof ze zonder al te lang nadenken hun handtekening eronder hebben gezet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220557598
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
Al die bezuinigingen op de sociale zekerheid komen voort uit de wens om veel meer aan defensie uit te geven. Just saying.
Dat is niet waar, want die op de AOW gaat pas in na het moment dat we al op 5% defensie zitten.

Al die bezuinigingen komen voort uit het idee dat er een maximum zit op wat de overheid mag uitgeven, alsof je op een gegeven moment niet meer belasting mag heffen.
pi_220557689
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
Alstu.
Zorg en sociale zekerheid. Dat zijn de uitgaven.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overheidsfinancien
  zaterdag 11 april 2026 @ 21:05:16 #22
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220558360
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 19:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Alstu.
Zorg en sociale zekerheid. Dat zijn de uitgaven.
[ afbeelding ]
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overheidsfinancien
Dan denk je als een boekhouder en houd je er geen rekening mee dat bijvoorbeeld schrappen daklozenaanpak meer kan kosten dan op levert. Zoals onderstaand artikel ook zegt.

https://www.mejudice.nl/a(...)pties-beter-in-kaart
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220558519
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 19:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Lijkt toch een beetje alsof ze zonder al te lang nadenken hun handtekening eronder hebben gezet.
Tja, het waren nou niet bepaald leken aan tafel. Nu op de blaren zitten dan maar.
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220558588
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 21:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Tja, het waren nou niet bepaald leken aan tafel. Nu op de blaren zitten dan maar.
...en er dan tegenaan lopen dat geen van de grote bezuinigingen door de Eerste Kamer heen komt?
  zaterdag 11 april 2026 @ 21:29:33 #25
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220558633
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 21:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
...en er dan tegenaan lopen dat geen van de grote bezuinigingen door de Eerste Kamer heen komt?
Daar gaat het neplinkse partijtje van Oudkerk na maart 2027 bij helpen ;)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220558651
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 21:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Daar gaat het neplinkse partijtje van Oudkerk na maart 2027 bij helpen ;)
Gaat die in een paar maanden 12 provinciale afdelingen uit de grond stampen?
pi_220558743
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 19:27 schreef Hanca het volgende:
Nou, dan doe jij het wel, veel geluk. Ik ben meer van de realiteit.
Tsja, jij had kritiek op het feit dat ik D66’ers, leden en kiezers, verantwoordelijk hou voor het regeerakkoord. Dat blijf ik dan dus gewoon doen. Terstond gaan heronderhandelen met het mes tussen de tanden of het kabinet opblazen, dat zijn de enige twee manieren waarop ik D66’ers nog serieus kan nemen.
pi_220558816
quote:
Ik gok dat er weer een journalist aan de telefoon heeft gehangen met het VVD-kantoor met vragen over een één of andere huisjesmelker in de fractie.

Scheelt weer een verhuizing extra deze maand.
pi_220558817
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 21:20 schreef nostra het volgende:
De VVD moet natuurlijk ook gewoon z’n poot stijf houden. Wat mij betreft gaan we, rechts en links samen, D66 vermorzelen.
  zaterdag 11 april 2026 @ 21:55:36 #30
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220558910
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 21:46 schreef Kowloon het volgende:

[..]
De VVD moet natuurlijk ook gewoon z’n poot stijf houden. Wat mij betreft gaan we, rechts en links samen, D66 vermorzelen.
En dan? Een lekker rechts kabinetje daarna? Want dat is het resultaat van een gedecimeerd D66. Dan gaan de bezuinigingen niet weg, met JA21 komt er nog een tandje bij.

Nee, die hele nare rot-VVD moet eens kapot. Laat ze maar flink wat kiezers weglekken naar FvD, zodat de antidemocratische xenofoben agenda niet langer wordt verhuld en tenminste behoorlijk duidelijk naar voren komt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220558961
quote:
15s.gif Op zaterdag 11 april 2026 21:40 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Tsja, jij had kritiek op het feit dat ik D66’ers, leden en kiezers, verantwoordelijk hou voor het regeerakkoord. Dat blijf ik dan dus gewoon doen. Terstond gaan heronderhandelen met het mes tussen de tanden of het kabinet opblazen, dat zijn de enige twee manieren waarop ik D66’ers nog serieus kan nemen.
Zeker kiezers zijn niet verantwoordelijk voor een coalitieakkoord, zo simpel is het. Ze stemden op een verkiezingsprogramma, niet op het coalitieakkoord.

En het kabinet opblazen gaat de situatie echt niet verbeteren, peilingen wel eens gezien? En nogmaals: leden kunnen een kabinet niet opblazen, als de fractie achter het akkoord staat is dat aan de fractie. Wel eens van de grondwet gehoord? En ik denk ook niet dat er eensgezindheid is onder de D66 leden, er zit een heel deel gewoon heel dicht tegen de VVD aan. Pechtold was niet voor niets zo lang partijleider.

Maar goed, van jou mogen ze niet klagen, maar moeten ze wel klagen. Nogal inconsequent.
  zaterdag 11 april 2026 @ 22:26:12 #32
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220559185
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:
En ik denk ook niet dat er eensgezindheid is onder de D66 leden, er zit een heel deel gewoon heel dicht tegen de VVD aan. Pechtold was niet voor niets zo lang partijleider.
Ik denk dat het ledenbestand van D66 wat veranderd is met de jaren, sowieso gegroeid. Dat een representant van de Pechtold vleugel zoals Wijers gewoon GroenLinks-PvdA erbij wilde hebben zegt wel iets. D66 heeft nu drie keer zoveel leden als toen Pechtold begon. De doorrekening van D66 was rechtser dan Kaag maar duidelijk minder rechts dan Pechtold (ik herhaal even: GL-PvdA haalde meer weg bij sociale zekerheid, D66 zette het op nul groei, D66 bezuinigde daar per saldo niet).

In de gemeente Den Haag speelt D66 het ook weer lekker dom zag ik :) (met een paar flutzetels nu bijwagen voor De Mos) Nee sukkels, PRO laat jullie niet vallen, als jullie je poot stijf houden dan kan De Mos nergens heen (want met CDA en VVD lukte het De Mos ook al niet).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220559205
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik denk dat het ledenbestand van D66 wat veranderd is met de jaren, sowieso gegroeid. Dat een representant van de Pechtold vleugel zoals Wijers gewoon GroenLinks-PvdA erbij wilde hebben zegt wel iets. D66 heeft nu drie keer zoveel leden als toen Pechtold begon.

In de gemeente Den Haag speelt D66 het ook weer lekker dom zag ik :) (met een paar flutzetels nu bijwagen voor De Mos) Nee sukkels, PRO laat jullie niet vallen, als jullie je poot stijf houden dan kan De Mos nergens heen (want met CDA en VVD lukte het De Mos ook al niet).
Lokaal is gewoon echt anders, wil je daar een oordeel over hebben moet je niet alleen het lokale nieuws volgen, maar ook alle fractieleden en de kandidaat wethouders goed kennen. Inhoudelijk is het vaak helemaal niet zo spannend (De Mos is ook echt niet zo eng), het draait vaak veel meer om de poppetjes: wie valt mee samen te werken, welke fractie is betrouwbaar en wie levert een capabele wethouder.
pi_220559218
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 19:43 schreef Hanca het volgende:
Al die bezuinigingen komen voort uit het idee dat er een maximum zit op wat de overheid mag uitgeven, alsof je op een gegeven moment niet meer belasting mag heffen.
Nederland zit vrij dicht op het optimum van de Laffer Curve.

https://esb.nu/een-verken(...)asting-in-nederland/
https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecbwp1174.pdf
  zaterdag 11 april 2026 @ 22:31:05 #35
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220559224
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:28 schreef Hanca het volgende:
(De Mos is ook echt niet zo eng)
Vind ik wel :) Zijn presentatie moet je doorheen kijken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220559227
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 21:55 schreef Klopkoek het volgende:
En dan? Een lekker rechts kabinetje daarna? Want dat is het resultaat van een gedecimeerd D66. Dan gaan de bezuinigingen niet weg, met JA21 komt er nog een tandje bij.
Daar kiest de kiezer nu toch voor? Als ze dat niet willen moeten ze maar op PRO, CU, SP of Volt gaan stemmen. Bij D66 hoef je in ieder geval niet te zijn voor een alternatief, en dat mag ze flink ingepeperd worden bij D66.

quote:
Nee, die hele nare rot-VVD moet eens kapot. Laat ze maar flink wat kiezers weglekken naar FvD, zodat de antidemocratische xenofoben agenda niet langer wordt verhuld en tenminste behoorlijk duidelijk naar voren komt.
Ja, dat zou ik ook fijn vinden hoor, maar ik focus nu op D66 omdat daar de discussie op aanving.
pi_220559228
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Wat vind je precies zo eng aan de man?
pi_220559251
quote:

[..]
Uiteindelijk ga je als gemeenteraad maar over 15% van het budget, de rest zit vast of heeft een uitdrukkelijke bestemming waar je niet van af mag wijken. Van die 15% is vaak ongeveer de hele raad het 90% wel eens, het gaat dus uiteindelijk maar om een paar procent van de begroting. Er zijn gemeentes waar ze ruim meer dan 90% van de stemmingen unaniem stemmen.

De kwaliteit van de wethouders en de onderlinge sfeer in de coalitie is vaak belangrijker, naast de betrouwbaarheid van partijen (je wil niet met een plotselinge motie of amendement worden opgeschrikt door een coalitiepartner).

De Mos zijn plannen voor Den Haag wijken uiteindelijk helemaal niet zo veel af van die van D66 of Pro, voor zover ik heb kunnen lezen. Zijn stijl van politiek bedrijven, die bevalt mij ook niet, maar daar heb je nou eenmaal mee te dealen. Hem negeren gaat echt niet.
pi_220559260
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zeker kiezers zijn niet verantwoordelijk voor een coalitieakkoord, zo simpel is het. Ze stemden op een verkiezingsprogramma, niet op het coalitieakkoord.

En het kabinet opblazen gaat de situatie echt niet verbeteren, peilingen wel eens gezien? En nogmaals: leden kunnen een kabinet niet opblazen, als de fractie achter het akkoord staat is dat aan de fractie. Wel eens van de grondwet gehoord? En ik denk ook niet dat er eensgezindheid is onder de D66 leden, er zit een heel deel gewoon heel dicht tegen de VVD aan. Pechtold was niet voor niets zo lang partijleider.

Maar goed, van jou mogen ze niet klagen, maar moeten ze wel klagen. Nogal inconsequent.
Rare opvatting.

We geven volksvertegenwoordigers een mandaat van maximaal 4 jaar. We zeggen 'hej, jij mag 4 jaar lang voor mij beslissingen maken'. Dat is wat stemmen betekent. Om dan te zeggen dat de verantwoordelijkheid van de kiezer ophoudt bij het naar buiten lopen van het stembureau is nogal makkelijk.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220559282
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:37 schreef probeer het volgende:

[..]
Rare opvatting.

We geven volksvertegenwoordigers een mandaat van maximaal 4 jaar. We zeggen 'hej, jij mag 4 jaar lang voor mij beslissingen maken'. Dat is wat stemmen betekent. Om dan te zeggen dat de verantwoordelijkheid van de kiezer ophoudt bij het naar buiten lopen van het stembureau is nogal makkelijk.
Klopt. En daarbij kijk je naar het verkiezingsprogramma en de personen. Dat ze dat verkiezingsprogramma uiteindelijk zo overboord zouden gooien kon niemand van te voren echt inschatten, want zo onbetrouwbaar leken de personen op de lijst niet en onervaren zijn ze ook niet.
  zaterdag 11 april 2026 @ 22:40:45 #41
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220559290
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Nederland zit vrij dicht op het optimum van de Laffer Curve.

https://esb.nu/een-verken(...)asting-in-nederland/
https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecbwp1174.pdf
De Laffer Curve is een ideologisch verzinsel, er zijn meer belastingen dan de inkomstenbelasting in box 1 en de tweede bron is nog van voordat lakei Rutte en zijn mentor Wilders met het vernielen van Nederland begonnen.

Nederland hoort zeker niet bij de top van Europa vwb belastingdruk en hier komt nog bij dat Nederland belasting heft op inkomensoverdrachten. Dat scheelt ~5% BBP tov de vele landen die dat niet doen.

https://ec.europa.eu/euro(...)t_finance_statistics
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 11 april 2026 @ 22:44:12 #42
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220559317
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:36 schreef Hanca het volgende:
De Mos zijn plannen voor Den Haag wijken uiteindelijk helemaal niet zo veel af van die van D66 of Pro, voor zover ik heb kunnen lezen.
OZB met 20% omlaag? Alle woke subsidies stoppen? Stoppen met Paarse Vrijdag op Haagse scholen? Zwervers en bedelaars criminaliseren? Van Den Haag dé autostad van Nederland maken?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220559338
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt. En daarbij kijk je naar het verkiezingsprogramma en de personen. Dat ze dat verkiezingsprogramma uiteindelijk zo overboord zouden gooien kon niemand van te voren echt inschatten, want zo onbetrouwbaar leken de personen op de lijst niet en onervaren zijn ze ook niet.
Haha, ja .. niemand had aan kunnen zien komen dat D66 puntje bij paaltje toch altijd weer voor rechts kiest. Het is niet alsof ze er om bekend staan.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220559349
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:40 schreef Klopkoek het volgende:
De Laffer Curve is een ideologisch verzinsel, er zijn meer belastingen dan de inkomstenbelasting in box 1
Het gaat dan ook over CIT, BTW, IB en vermogensbelasting.
pi_220559355
quote:
Ja, ik vertrouw De Mos ook niet. Er gebeuren steeds vreemde dingen als Hart voor Den Haag ergens bij betrokken is. Voorbeeld:
Bekijk deze YouTube-video
pi_220559356
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
OZB met 20% omlaag? Alle woke subsidies stoppen? Stoppen met Paarse Vrijdag op Haagse scholen? Zwervers en bedelaars criminaliseren? Van Den Haag dé autostad van Nederland maken?
https://www.dumpert.nl/zo(...)dId=1389821_688b0155
  zaterdag 11 april 2026 @ 22:55:09 #47
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220559400
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:49 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Ja, ik vertrouw De Mos ook niet. Er gebeuren steeds vreemde dingen als Hart voor Den Haag ergens bij betrokken is. Voorbeeld:
Toen hij PVV Kamerlid was loog hij over zijn CV.

De Mos is nooit ergens directeur van geweest.

Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220559539
quote:
Fiscale economie is dan wel niet mijn specialiteit maar van de Laffer-curve zou ik mij niet al te veel aantrekken, die is empirisch niet goed te toetsen.
pi_220559610
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 23:18 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Fiscale economie is dan wel niet mijn specialiteit maar van de Laffer-curve zou ik mij niet al te veel aantrekken, die is empirisch niet goed te toetsen.
Het heeft zijn beperkingen als je het zou willen hanteren voor harde optimalisatiestrategieën, maar conceptueel staat het idee vrij aardig. In Nederland is het alleen op Box 1 ex-ante geraamd door het CPB (op 49%), maar dat is dan voornamelijk ingegeven vanuit het gegeven dat de (échte) topinkomens toch naar Box 2 en vpb verschuiven. Wat dat betreft is het aantal variabelen te groot om het een one-size-fits-all getalletje te laten zijn.
pi_220559624
quote:
Lege zetel van Van Campen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')