Ik ben geen D66 lid, maar de leden hebben nou eenmaal zeer beperkt invloed op de kamerleden, zo is dat zelfs in de grondwet opgenomen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 13:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een slap antwoord? Zo ga je de strijd inderdaad niet winnen. Kom in verzet en organiseer een revolte. Ieder D66-lid of iedere D66-stemmer die dat nalaat is naar mijn idee medeplichtig.
Ik heb al vaker opgemerkt dat de interne ledendemocratie in Nederlandse partijen niet zo vergevorderd is als in een aantal omringende landen (dit heeft ook 'goede' kanten gehad: in o.a. Zweden en het VK waren vakbondsleden bij afwezigheid van een bezwaarbrief automatisch lid van de arbeiderspartij en omgekeerd).quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben geen D66 lid, maar de leden hebben nou eenmaal zeer beperkt invloed op de kamerleden, zo is dat zelfs in de grondwet opgenomen.
Maar jij bent zeer inconsequent: de leden die nu in actie komen, de Jonge Democraten, die mogen van jou eerst 'niet huilen' en nu moeten ze het weer van jou. Wat moeten ze nu: stil zijn of wat zeggen?
50plus wilde graag dichtbij de toiletten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:
Is 50 plus zo links? Horen die niet wat meer in het centrum? Of kom je dan qua bankjes niet uit?
50plus wilde inderdaad ergens anders zitten, maar kregen gewoon te horen dat dat niet ging.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:
Is 50 plus zo links? Horen die niet wat meer in het centrum? Of kom je dan qua bankjes niet uit?
Hoe zijn ze in vredesnaam tot deze oplossing gekomen?quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:10 schreef Hanca het volgende:
Ik ben trouwens als ik dat kaartje hier boven zie steeds benieuwd wie dat verschrikkelijke VVD lid is dat tussen BBB en die losse PVVer is gezet, dan weet je ook dat je fractie niks met je heeft...
Simpel: het is een ruil met Keijzer. Elke fractie zit in principe aan het gangpad, dus Keijzer moest dat plekje krijgen. En dus is er een VVDer op haar plek gezet. Maar ze hadden beter 1 van de 7 daar kunnen zetten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 17:12 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Hoe zijn ze in vredesnaam tot deze oplossing gekomen?
De VVD-er wisselen met één van Groep Markuszower lijkt me inderdaad een veel betere oplossing.quote:Op zaterdag 11 april 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Simpel: het is een ruil met Keijzer. Elke fractie zit in principe aan het gangpad, dus Keijzer moest dat plekje krijgen. En dus is er een VVDer op haar plek gezet. Maar ze hadden beter 1 van de 7 daar kunnen zetten.
Zo werkt het niet in de politiek, als de achterban (leden en kiezers) echt gaat muiten gaan de D66-Kamerleden ook overstag.quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:06 schreef Hanca het volgende:
Ik ben geen D66 lid, maar de leden hebben nou eenmaal zeer beperkt invloed op de kamerleden, zo is dat zelfs in de grondwet opgenomen.
Die passage bij Kockelmann was niets minder dan het obligaat meestribbelen van een politieke jongerenorganisatie (zoals nostra dat ook al opmerkte). Ik heb het natuurlijk over écht verzet.quote:Maar jij bent zeer inconsequent: de leden die nu in actie komen, de Jonge Democraten, die mogen van jou eerst 'niet huilen' en nu moeten ze het weer van jou. Wat moeten ze nu: stil zijn of wat zeggen?
Ik herinner mij in ieder geval nog de opstand binnen de VVD omdat de zorgpremie inkomensafhankelijk zou worden.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:03 schreef Klopkoek het volgende:
Toch zijn er genoeg voorbeelden in de historie bekend van ledenopstanden van onderop met invloed op het partijstandpunt of zelfs het regeringsbeleid. @:Kowloon heeft wel een punt.
Dat werkt tegen één onderwerp (zoals de inkomensafhankelijke zorgpremie, wat in feite gewoon het verhogen van het deel betaald door de ZVW premie was), maar niet tegen een compleet akkoord. Je kunt zo misschien actie voeren tegen 1 bezuiniging, die op de WW, WAO of de AOW, maar niet tegen allemaal. Zo werkt het gewoon niet, dan stuur je je fractie met een onmogelijke boodschap op pad.quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:26 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt het niet in de politiek, als de achterban (leden en kiezers) echt gaat muiten gaan de D66-Kamerleden ook overstag.
[..]
Die passage bij Kockelmann was niets minder dan het obligaat meestribbelen van een politieke jongerenorganisatie (zoals nostra dat ook al opmerkte). Ik heb het natuurlijk over écht verzet.
Verenig je als opstandige D66’ers (leden en kiezers). Schrijf open brieven naar de diverse media, sluit buiten het partijkader om een verbond met PRO en maatschappelijke organisaties, probeer een wig te drijven in de D66-fractie, enzovoort. Dat is verzet.
Maar nee, zoals op het meest recente partijcongres van D66 al duidelijk werd, de meeste D66’ers liggen nog in katzwijm omdat D66 de premier mag leveren… Elke D66’er (leden en kiezers) die niet in verzet komt is medeplichtig aan het huidige kabinet.
Kan niet, wil niet, moeilijk moeilijk. Ja oelewapper, zo lukt het inderdaad niet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:50 schreef Hanca het volgende:
Dat werkt tegen één onderwerp (zoals de inkomensafhankelijke zorgpremie, wat in feite gewoon het verhogen van het deel betaald door de ZVW premie was), maar niet tegen een compleet akkoord. Je kunt zo misschien actie voeren tegen 1 bezuiniging, die op de WW, WAO of de AOW, maar niet tegen allemaal. Zo werkt het gewoon niet, dan stuur je je fractie met een onmogelijke boodschap op pad.
Ik denk dat ze daarom ook zeggen: praat met GLPvdA. Die kunnen wel zo tegen alles tekeer gaan.
Nou, dan doe jij het wel, veel geluk. Ik ben meer van de realiteit.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:06 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kan niet, wil niet, moeilijk moeilijk. Ja oelewapper, zo lukt het inderdaad niet.
Het begint er wel een beetje op te lijken. Het willen dan.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:29 schreef -XOR- het volgende:
Je kunt inderdaad niet het hele regeerakkoord willen terugonderhandelen.
Lijkt toch een beetje alsof ze zonder al te lang nadenken hun handtekening eronder hebben gezet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Het begint er wel een beetje op te lijken. Het willen dan.
Dat is niet waar, want die op de AOW gaat pas in na het moment dat we al op 5% defensie zitten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
Al die bezuinigingen op de sociale zekerheid komen voort uit de wens om veel meer aan defensie uit te geven. Just saying.
Alstu.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
Al die bezuinigingen op de sociale zekerheid komen voort uit de wens om veel meer aan defensie uit te geven. Just saying.
Dan denk je als een boekhouder en houd je er geen rekening mee dat bijvoorbeeld schrappen daklozenaanpak meer kan kosten dan op levert. Zoals onderstaand artikel ook zegt.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Alstu.
Zorg en sociale zekerheid. Dat zijn de uitgaven.
[ afbeelding ]
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overheidsfinancien
Tja, het waren nou niet bepaald leken aan tafel. Nu op de blaren zitten dan maar.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lijkt toch een beetje alsof ze zonder al te lang nadenken hun handtekening eronder hebben gezet.
...en er dan tegenaan lopen dat geen van de grote bezuinigingen door de Eerste Kamer heen komt?quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, het waren nou niet bepaald leken aan tafel. Nu op de blaren zitten dan maar.
Daar gaat het neplinkse partijtje van Oudkerk na maart 2027 bij helpenquote:Op zaterdag 11 april 2026 21:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
...en er dan tegenaan lopen dat geen van de grote bezuinigingen door de Eerste Kamer heen komt?
Gaat die in een paar maanden 12 provinciale afdelingen uit de grond stampen?quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daar gaat het neplinkse partijtje van Oudkerk na maart 2027 bij helpen
Tsja, jij had kritiek op het feit dat ik D66’ers, leden en kiezers, verantwoordelijk hou voor het regeerakkoord. Dat blijf ik dan dus gewoon doen. Terstond gaan heronderhandelen met het mes tussen de tanden of het kabinet opblazen, dat zijn de enige twee manieren waarop ik D66’ers nog serieus kan nemen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:27 schreef Hanca het volgende:
Nou, dan doe jij het wel, veel geluk. Ik ben meer van de realiteit.
Ik gok dat er weer een journalist aan de telefoon heeft gehangen met het VVD-kantoor met vragen over een één of andere huisjesmelker in de fractie.quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:10 schreef Hanca het volgende:
Ik ben trouwens als ik dat kaartje hier boven zie steeds benieuwd wie dat verschrikkelijke VVD lid is dat tussen BBB en die losse PVVer is gezet, dan weet je ook dat je fractie niks met je heeft...
De VVD moet natuurlijk ook gewoon z’n poot stijf houden. Wat mij betreft gaan we, rechts en links samen, D66 vermorzelen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:20 schreef nostra het volgende:
Tja, het waren nou niet bepaald leken aan tafel. Nu op de blaren zitten dan maar.
En dan? Een lekker rechts kabinetje daarna? Want dat is het resultaat van een gedecimeerd D66. Dan gaan de bezuinigingen niet weg, met JA21 komt er nog een tandje bij.quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:46 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De VVD moet natuurlijk ook gewoon z’n poot stijf houden. Wat mij betreft gaan we, rechts en links samen, D66 vermorzelen.
Zeker kiezers zijn niet verantwoordelijk voor een coalitieakkoord, zo simpel is het. Ze stemden op een verkiezingsprogramma, niet op het coalitieakkoord.quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:40 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Tsja, jij had kritiek op het feit dat ik D66’ers, leden en kiezers, verantwoordelijk hou voor het regeerakkoord. Dat blijf ik dan dus gewoon doen. Terstond gaan heronderhandelen met het mes tussen de tanden of het kabinet opblazen, dat zijn de enige twee manieren waarop ik D66’ers nog serieus kan nemen.
Ik denk dat het ledenbestand van D66 wat veranderd is met de jaren, sowieso gegroeid. Dat een representant van de Pechtold vleugel zoals Wijers gewoon GroenLinks-PvdA erbij wilde hebben zegt wel iets. D66 heeft nu drie keer zoveel leden als toen Pechtold begon. De doorrekening van D66 was rechtser dan Kaag maar duidelijk minder rechts dan Pechtold (ik herhaal even: GL-PvdA haalde meer weg bij sociale zekerheid, D66 zette het op nul groei, D66 bezuinigde daar per saldo niet).quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:
En ik denk ook niet dat er eensgezindheid is onder de D66 leden, er zit een heel deel gewoon heel dicht tegen de VVD aan. Pechtold was niet voor niets zo lang partijleider.
Lokaal is gewoon echt anders, wil je daar een oordeel over hebben moet je niet alleen het lokale nieuws volgen, maar ook alle fractieleden en de kandidaat wethouders goed kennen. Inhoudelijk is het vaak helemaal niet zo spannend (De Mos is ook echt niet zo eng), het draait vaak veel meer om de poppetjes: wie valt mee samen te werken, welke fractie is betrouwbaar en wie levert een capabele wethouder.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk dat het ledenbestand van D66 wat veranderd is met de jaren, sowieso gegroeid. Dat een representant van de Pechtold vleugel zoals Wijers gewoon GroenLinks-PvdA erbij wilde hebben zegt wel iets. D66 heeft nu drie keer zoveel leden als toen Pechtold begon.
In de gemeente Den Haag speelt D66 het ook weer lekker dom zag ik(met een paar flutzetels nu bijwagen voor De Mos) Nee sukkels, PRO laat jullie niet vallen, als jullie je poot stijf houden dan kan De Mos nergens heen (want met CDA en VVD lukte het De Mos ook al niet).
Nederland zit vrij dicht op het optimum van de Laffer Curve.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:43 schreef Hanca het volgende:
Al die bezuinigingen komen voort uit het idee dat er een maximum zit op wat de overheid mag uitgeven, alsof je op een gegeven moment niet meer belasting mag heffen.
Vind ik welquote:
Daar kiest de kiezer nu toch voor? Als ze dat niet willen moeten ze maar op PRO, CU, SP of Volt gaan stemmen. Bij D66 hoef je in ieder geval niet te zijn voor een alternatief, en dat mag ze flink ingepeperd worden bij D66.quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:55 schreef Klopkoek het volgende:
En dan? Een lekker rechts kabinetje daarna? Want dat is het resultaat van een gedecimeerd D66. Dan gaan de bezuinigingen niet weg, met JA21 komt er nog een tandje bij.
Ja, dat zou ik ook fijn vinden hoor, maar ik focus nu op D66 omdat daar de discussie op aanving.quote:Nee, die hele nare rot-VVD moet eens kapot. Laat ze maar flink wat kiezers weglekken naar FvD, zodat de antidemocratische xenofoben agenda niet langer wordt verhuld en tenminste behoorlijk duidelijk naar voren komt.
Wat vind je precies zo eng aan de man?quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vind ik welZijn presentatie moet je doorheen kijken.
Uiteindelijk ga je als gemeenteraad maar over 15% van het budget, de rest zit vast of heeft een uitdrukkelijke bestemming waar je niet van af mag wijken. Van die 15% is vaak ongeveer de hele raad het 90% wel eens, het gaat dus uiteindelijk maar om een paar procent van de begroting. Er zijn gemeentes waar ze ruim meer dan 90% van de stemmingen unaniem stemmen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Rare opvatting.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zeker kiezers zijn niet verantwoordelijk voor een coalitieakkoord, zo simpel is het. Ze stemden op een verkiezingsprogramma, niet op het coalitieakkoord.
En het kabinet opblazen gaat de situatie echt niet verbeteren, peilingen wel eens gezien? En nogmaals: leden kunnen een kabinet niet opblazen, als de fractie achter het akkoord staat is dat aan de fractie. Wel eens van de grondwet gehoord? En ik denk ook niet dat er eensgezindheid is onder de D66 leden, er zit een heel deel gewoon heel dicht tegen de VVD aan. Pechtold was niet voor niets zo lang partijleider.
Maar goed, van jou mogen ze niet klagen, maar moeten ze wel klagen. Nogal inconsequent.
Klopt. En daarbij kijk je naar het verkiezingsprogramma en de personen. Dat ze dat verkiezingsprogramma uiteindelijk zo overboord zouden gooien kon niemand van te voren echt inschatten, want zo onbetrouwbaar leken de personen op de lijst niet en onervaren zijn ze ook niet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:37 schreef probeer het volgende:
[..]
Rare opvatting.
We geven volksvertegenwoordigers een mandaat van maximaal 4 jaar. We zeggen 'hej, jij mag 4 jaar lang voor mij beslissingen maken'. Dat is wat stemmen betekent. Om dan te zeggen dat de verantwoordelijkheid van de kiezer ophoudt bij het naar buiten lopen van het stembureau is nogal makkelijk.
De Laffer Curve is een ideologisch verzinsel, er zijn meer belastingen dan de inkomstenbelasting in box 1 en de tweede bron is nog van voordat lakei Rutte en zijn mentor Wilders met het vernielen van Nederland begonnen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Nederland zit vrij dicht op het optimum van de Laffer Curve.
https://esb.nu/een-verken(...)asting-in-nederland/
https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecbwp1174.pdf
OZB met 20% omlaag? Alle woke subsidies stoppen? Stoppen met Paarse Vrijdag op Haagse scholen? Zwervers en bedelaars criminaliseren? Van Den Haag dé autostad van Nederland maken?quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:36 schreef Hanca het volgende:
De Mos zijn plannen voor Den Haag wijken uiteindelijk helemaal niet zo veel af van die van D66 of Pro, voor zover ik heb kunnen lezen.
Haha, ja .. niemand had aan kunnen zien komen dat D66 puntje bij paaltje toch altijd weer voor rechts kiest. Het is niet alsof ze er om bekend staan.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. En daarbij kijk je naar het verkiezingsprogramma en de personen. Dat ze dat verkiezingsprogramma uiteindelijk zo overboord zouden gooien kon niemand van te voren echt inschatten, want zo onbetrouwbaar leken de personen op de lijst niet en onervaren zijn ze ook niet.
Het gaat dan ook over CIT, BTW, IB en vermogensbelasting.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:40 schreef Klopkoek het volgende:
De Laffer Curve is een ideologisch verzinsel, er zijn meer belastingen dan de inkomstenbelasting in box 1
Ja, ik vertrouw De Mos ook niet. Er gebeuren steeds vreemde dingen als Hart voor Den Haag ergens bij betrokken is. Voorbeeld:quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.dumpert.nl/zo(...)dId=1389821_688b0155quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
OZB met 20% omlaag? Alle woke subsidies stoppen? Stoppen met Paarse Vrijdag op Haagse scholen? Zwervers en bedelaars criminaliseren? Van Den Haag dé autostad van Nederland maken?
Toen hij PVV Kamerlid was loog hij over zijn CV.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, ik vertrouw De Mos ook niet. Er gebeuren steeds vreemde dingen als Hart voor Den Haag ergens bij betrokken is. Voorbeeld:
Bekijk deze YouTube-video
Fiscale economie is dan wel niet mijn specialiteit maar van de Laffer-curve zou ik mij niet al te veel aantrekken, die is empirisch niet goed te toetsen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:30 schreef nostra het volgende:
Nederland zit vrij dicht op het optimum van de Laffer Curve.
https://esb.nu/een-verken(...)asting-in-nederland/
https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecbwp1174.pdf
Het heeft zijn beperkingen als je het zou willen hanteren voor harde optimalisatiestrategieën, maar conceptueel staat het idee vrij aardig. In Nederland is het alleen op Box 1 ex-ante geraamd door het CPB (op 49%), maar dat is dan voornamelijk ingegeven vanuit het gegeven dat de (échte) topinkomens toch naar Box 2 en vpb verschuiven. Wat dat betreft is het aantal variabelen te groot om het een one-size-fits-all getalletje te laten zijn.quote:Op zaterdag 11 april 2026 23:18 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Fiscale economie is dan wel niet mijn specialiteit maar van de Laffer-curve zou ik mij niet al te veel aantrekken, die is empirisch niet goed te toetsen.
Lege zetel van Van Campen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 15:10 schreef Hanca het volgende:
Nee, het staat conceptueel helemaal niet aardig omdat het concept een volkomen triviaal inzicht biedt, namelijk dat de optimale belastingomzet wordt behaald bij een tarief dat ergens tussen de 0 % en 100 % ligt. Arthur Laffer is vervolgens tussen die uitersten hocus-pocus lijntjes gaan trekken die geen enkele empirische onderbouwing kennen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 23:33 schreef nostra het volgende:
Het heeft zijn beperkingen als je het zou willen hanteren voor harde optimalisatiestrategieën, maar conceptueel staat het idee vrij aardig.
Precies, maar het feit dat je niet tot a-priori tot een exact optimum kunt komen, wil niet zeggen dat je dat niet redelijk kunt benaderen. Iedereen snapt dat als je het toptarief van 50 naar 80 gooit, je (top)belastingopbrengsten niet 80% zullen stijgen. Hoe veel dan wel, als überhaupt? Een basisrange waarbij je met een zeker betrouwbaarheidsinterval wat kan zeggen is dan een vereiste om überhaupt het maatschepplijk nut te kunnen optimaliseren. Dat laatste is overigens al helemaal onmeetbaar, want primair gebaseerd op een subjectieve interpretatie van wat dat maatschappelijk nut dan precies is.quote:Op zaterdag 11 april 2026 23:56 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Nee, het staat conceptueel helemaal niet aardig omdat het concept een volkomen triviaal inzicht biedt, namelijk dat de optimale belastingomzet wordt behaald bij een tarief dat ergens tussen de 0 % en 100 % ligt. Arthur Laffer is vervolgens tussen die uitersten hocus-pocus lijntjes gaan trekken die geen enkele empirische onderbouwing kennen.
Bovendien is de overheid er niet, en dat is heel fundamenteel binnen de economische wetenschap, om haar belastingomzet te optimaliseren maar om het maatschappelijk nut te optimaliseren. Daar gaat de Laffer-curve volstrekt aan voorbij.
dat komt omdat arbeid zeer zwaar belast is en inkomen uit vermogen niet en soms zelfs gesubsidieerd wordt in Nederlandquote:Op zondag 12 april 2026 00:17 schreef Kowloon het volgende:
Daar komt bij, met name multinationale bedrijven en mensen met een groot vermogen betalen effectief (krankzinnig) weinig belasting. Zelfs als je uitgaat van de Laffer-curve valt daar nog heel veel extra belasting te innen.
Je stemt willens en wetens op een partij met Rob Jetten en Jan Paternotte in de gelederen. Natuurlijk ben je verantwoordelijk want je weet wie erin zitten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zeker kiezers zijn niet verantwoordelijk voor een coalitieakkoord, zo simpel is het. Ze stemden op een verkiezingsprogramma, niet op het coalitieakkoord.
En het kabinet opblazen gaat de situatie echt niet verbeteren, peilingen wel eens gezien? En nogmaals: leden kunnen een kabinet niet opblazen, als de fractie achter het akkoord staat is dat aan de fractie. Wel eens van de grondwet gehoord? En ik denk ook niet dat er eensgezindheid is onder de D66 leden, er zit een heel deel gewoon heel dicht tegen de VVD aan. Pechtold was niet voor niets zo lang partijleider.
Maar goed, van jou mogen ze niet klagen, maar moeten ze wel klagen. Nogal inconsequent.
Dan roep je om vervanging omdat ze onbetrouwbaar zijn.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. En daarbij kijk je naar het verkiezingsprogramma en de personen. Dat ze dat verkiezingsprogramma uiteindelijk zo overboord zouden gooien kon niemand van te voren echt inschatten, want zo onbetrouwbaar leken de personen op de lijst niet en onervaren zijn ze ook niet.
Helemaal eens.quote:Op zondag 12 april 2026 07:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je stemt willens en wetens op een partij met Rob Jetten en Jan Paternotte in de gelederen. Natuurlijk ben je verantwoordelijk want je weet wie erin zitten.
Iedereen die beweert dat die dit niet heeft kunnen zien aankomen kun je eigenlijk niet serieus nemen. Maar áls ze het niet hebben zien aankomen, verwacht je teleurstelling en frustratie. Anders zijn ze het er gewoon mee eens of apathisch. En dus medeplichtig.
De Israëlzondag die afgelopen oktober in veel kerken volkomen is genegeerd, bedoel je?quote:Op zondag 12 april 2026 07:09 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Urbi et orbi. Klare taal uit het Vaticaan.
En wat doen we hier in het altijd calvinistische Nederland? De Israelzondag van afgelopen oktober galmt nog lekker door in het land van de CU en SGP, zullen we maar zeggen.
Zie uitgebreider hier: https://www.christenunie.nl/standpunt/midden-oostenquote:Gaza Israel
Onze standpunten betreft Israël en Gaza in het kort
- Wij staan pal voor het bestaansrecht en de veiligheid van Israël, verwerpen antisemitisme en bewaken ook de waardigheid en veiligheid van Palestijnen.
- Hamas moet ontwapend en ontmanteld worden; gijzelaars moeten onmiddellijk vrij.
- Wij pleiten voor een onmiddellijk staakt‑het‑vuren met veilige, voldoende humanitaire hulp voor de bevolking van Gaza.
- Schending van het humanitair oorlogsrecht is onaanvaardbaar; Nederland spreekt zich daartegen uit en kan (persoons)gerichte sancties steunen.
- We blijven werken aan een realistisch vredesplan: veilige en erkende grenzen voor Israël, erkenning van legitieme Palestijnse aspiraties tot een eigen staat, met betrokkenheid van landen in de regio.
- Economisch en sociaal perspectief voor Gaza na een wapenstilstand; geen rol voor extremistische organisaties bij uitvoering.
- Sancties tegen veroordeelde extremistische kolonisten; geweld door wie dan ook is onacceptabel.
Ik hoor Knevel nog kraaien van plezier over de Israelzondag en de Verzoendag tegen Ronit Palache in Dit is de Week. Tegen het ongemakkelijke af...quote:Op zondag 12 april 2026 07:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
De Israëlzondag die afgelopen oktober in veel kerken volkomen is genegeerd, bedoel je?
https://www.nd.nl/geloof/(...)israelzondag-het-wor
https://www.trouw.nl/reli(...)antse-kerk~b6f5e9c1/
https://www.nd.nl/opinie/(...)-verbonden-met-israe
https://www.nd.nl/nieuws/(...)zijn-ook-christenen-
Vanwaar deze zendingsdrang?quote:En degenen die er wel iets aan deden (waaronder mijn gemeente) hebben het vooral hier over gehad: https://yachad.nl/
Evangelisatie onder Joden wereldwijd.
Nogmaals, als je laat staan dat in het kader van vredesonderhandelingen de ambassade naar Jeruzalem kan, schort er iets aan jouw morele kompas. Vanwaar deze prioritering in je Midden-Oosten standpunten?quote:En nogmaals, dit is waar CU voor pleit, dit hoor je ook in al hun bijdrages:
[..]
Zie uitgebreider hier: https://www.christenunie.nl/standpunt/midden-oosten
Lijkt me niks mis mee.
quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:06 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Waarom zou de ambassade naar Jeruzalem moeten? Omdat Jezus daar toevallig aan het kruis is gespijkerd? Dat is toch geopolitieke waanzin, helemaal in deze tijden?
Erg leuk dat er zogenaamd kan worden gesproken over dat een "verhuizing kan binnen de condities van het vredesproces plaatsvinden". Dat terwijl er lieden in de regering van Netanyahu openlijk praat over een Groot Israel, en de Derde Tempel moet worden herbouwd op Tempelberg. Dat laatste komt natuurlijk weer toevallig erg goed uit voor sommigen die met smart aan het wachten zijn op het Duizendjarig Vrederijk.
Even een kort resumé van deze week:
1. Israëlisch kabinet keurde in geheim 34 nieuwe nederzettingen Westoever goed.
Het huidige nederzettingenbeleid frustreert vrede en is strijdig met internationaal recht. We steunen persoonsgerichte sancties tegen kolonisten die voor terreurdaden zijn veroordeeld en veroordelen geweld van welke kant dan ook.
Mooie tekst. Doen we verder niks mee.
2. Laten we gewoon een soevereine staat naar het Stenen Tijdperk bombarderen. Gewoon, omdat het kan.
3. "Laat de kinderen tot mij komen"
Het maakt allemaal niks uit. Laten we in het kader van het vredesproces de ambassade naar Jeruzalem verhuizen.
En de Tempel herbouwen. Op naar de eeuwige vrede!
Omdat zending de kerntaak van de kerk is. De oprichtingswoorden van de kerk waren: ga heen en maak alle volken tot mijn discipelen, tot aan de uiteinden van de aarde. Als je als kerk geen zending meer doet, ben je geen kerk meer.quote:Op zondag 12 april 2026 08:22 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Vanwaar deze zendingsdrang?
[..]
Waarom zou als er vrede is de ambassade niet naar Jeruzalem, de hoofdstad van Israël, kunnen? De ambassade in de hoofdstad en in de buurt van het parlement, niet heel ongebruikelijk. Juist de ambassade in Israël wijkt daarvan af.quote:Nogmaals, als je laat staan dat in het kader van vredesonderhandelingen de ambassade naar Jeruzalem kan, schort er iets aan jouw morele kompas. Vanwaar deze prioritering in je Midden-Oosten standpunten?
[..]
Waarom specifiek die zendingsdrang voor het Joodse volk, bedoel ik uiteraard?quote:Op zondag 12 april 2026 08:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat zending de kerntaak van de kerk is. De oprichtingswoorden van de kerk waren: ga heen en maak alle volken tot mijn discipelen, tot aan de uiteinden van de aarde. Als je als kerk geen zending meer doet, ben je geen kerk meer.
[..]
Waarom zou als er vrede is de ambassade niet naar Jeruzalem, de hoofdstad van Israël, kunnen? De ambassade in de hoofdstad en in de buurt van het parlement, niet heel ongebruikelijk. Juist de ambassade in Israël wijkt daarvan af.
Want er wordt duidelijk gezegd dat dat pas kan na geslaagde vredesonderhandelingen. Het is dus eerder een antwoord op de vraag die ze regelmatig kregen: waarom verplaatsen jullie de ambassade niet? Nou, omdat er geen vrede in Israël is en er dus niet voldaan is aan de voorwaarde.
Jouw vraag is dus eigenlijk: waarom wil CU dat er vrede in Israël komt?
Het staat bij de CU al minstens 2 decennia in hun deel over Israël, juist omdat ze uit een bepaalde christelijke hoek regelmatig de vraag krijgen: waarom verplaatsen we de ambassade niet vandaag nog naar Jeruzalem? Dit is dus het antwoord: dat doen we pas bij vrede.quote:Op zondag 12 april 2026 08:45 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Waarom specifiek die zendingsdrang voor het Joodse volk, bedoel ik uiteraard?
Het punt is natuurlijk dat we nu in een tijd leven dat een Netanyahu met de Tora in zijn linkerhand en kaart van Groot Israel in zijn rechthand geopolitieke bedrijft. En Smotrisch openlijk aan het fantaseren is over de herbouwd van de Tempel (en de sloop van de Rotskoepel).
Is dit dan de tijd om te fantaseren, dat in het kader van vredesonderhandelinen, de ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem moeten? En dit dusdanig hoog op de prioriteitenlijst staat dat het toch echt op de website van de CU moet tussen de Midden-Oosten standpunten.
[url="Bron: de Volkskrant https://share.google/M6gM630kZV1gkBt4Z"]Wat waren de Evangelicals blij toen Trump deze verhuizing in gang zetten[/url]. Goh, [url="Arabische wereld woedend over verhuizing ambassade VS in Israël - https://nos.nl/l/2206204"]de Arabische wereld woedend[/url].
Succes met de vredesonderhandelingen, zou ik zeggen!
En waarom vragen ze dat? Omdat dit gaat over het volk van het eerste en ook eeuwigdurende verbond en over de Heilige Stad. En dat dit de hoogste prioriteit heeft?quote:Op zondag 12 april 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het staat bij de CU al minstens 2 decennia in hun deel over Israël, juist omdat ze uit een bepaalde christelijke hoek regelmatig de vraag krijgen: waarom verplaatsen we de ambassade niet vandaag nog naar Jeruzalem? Dit is dus het antwoord: dat doen we pas bij vrede.
En de 'zendingsdrang' is niet specifiek voor Israël (je heb ook zending gericht op moslims, zending gericht op Nederland en wereldwijde zending bijvoorbeeld), maar het doet wel extra pijn dat het volk van het eerste en ook eeuwigdurende verbond niet massaal hun messias (zoals ze het zelf noemen) aanvaardt.
Een dag dat er speciaal aandacht is voor de band tussen christenen en Joden. Meestal de eerste zondag van oktober. Er wordt vaak speciaal gebeden voor het Joodse volk en dan vooral of die ook messiasbelijdend willen worden. Er is ook vrijwel altijd aandacht voor antisemitisme, de kerk is niet vergeten dat 'zijn bloed kome over ons en onze kinderen' als argument werd gebruikt bij de holocaust.quote:Op zondag 12 april 2026 09:06 schreef capricia het volgende:
Wat is Israëlzondag? @:hanca
Ik ken dat als katholiek helemaal niet.
En dat is iets protestants alleen in NL?quote:Op zondag 12 april 2026 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een dag dat er speciaal aandacht is voor de band tussen christenen en Joden. Meestal de eerste zondag van oktober. Er wordt vaak speciaal gebeden voor het Joodse volk en dan vooral of die ook messiasbelijdend willen worden. Er is ook vrijwel altijd aandacht voor antisemitisme, de kerk is niet vergeten dat 'zijn bloed kome over ons en onze kinderen' als argument werd gebruikt bij de holocaust.
De PKN is er mee begonnen, of ze vergelijkbare dagen in het buitenland doen weet ik niet.quote:Op zondag 12 april 2026 09:14 schreef capricia het volgende:
[..]
En dat is iets protestants alleen in NL?
De band tussen christenen en het Joodse volk zal er nou eenmaal altijd zijn, maar dat is dus expliciet wat anders dan een band met of het goedkeuren van de huidige Israëlische regering. De daden van die regering worden specifiek afgekeurd, ook door de CU.quote:Op zondag 12 april 2026 09:05 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
En waarom vragen ze dat? Omdat dit gaat over het volk van het eerste en ook eeuwigdurende verbond en over de Heilige Stad. En dat dit de hoogste prioriteit heeft?
En waarom lees ik dan nergens waar de ambassade voor de Palestijnse staat moet worden geopend bij vrede? Of die er überhaupt komt?
Ook Jeruzalem? We tasten in het duister. Vreemd, niet?
Een ambassade in Tel-Aviv en een ambassade in Gaza-stad/Ramallah lijkt mij een beter standpunt richting die vrede. Gewoon even een goed voorbeeld geven als Westen, en niet ook nog eens met de Bijbel in de hand geopolitiek bedrijven. Dat hebben we daar al genoeg gedaan de afgelopen eeuwen.
https://protestantsekerk.nl/israelzondag/quote:Op zondag 12 april 2026 09:06 schreef capricia het volgende:
Wat is Israëlzondag? @:hanca
Ik ken dat als katholiek helemaal niet.
Eerste zondag in oktober staat bij de katholieke kerk vaak in het teken van Fransiscus van Assisi (quote:Op zondag 12 april 2026 09:19 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
https://protestantsekerk.nl/israelzondag/
https://www.kerkenisrael.nl/verbonden/verbonden63-3f.php
Viel dit jaar samen met de Grote Verzoendag (Jom Kipoer) en daar werd uitgebreid bij stilgestaan.
Vroeger koos men op Jim Kipoer een zondebok in de letterlijke zin van het woord, nu kiest een deel ervoor deze in de figuurlijke zin van het woord te vinden bij een heel volk.
Dat laatste is jouw invulling, of ben je in een aantal kerken geweest die dag? Ik namelijk wel...quote:Op zondag 12 april 2026 09:19 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
https://protestantsekerk.nl/israelzondag/
https://www.kerkenisrael.nl/verbonden/verbonden63-3f.php
Viel dit jaar samen met de Grote Verzoendag (Jom Kipoer) en daar werd uitgebreid bij stilgestaan.
Vroeger koos men op Jim Kipoer een zondebok in de letterlijke zin van het woord, nu kiest een deel ervoor deze in de figuurlijke zin van het woord te vinden bij een heel volk.
Het is me niet duidelijk over welk 'deel' hij het heeft.quote:Op zondag 12 april 2026 09:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste is jouw invulling, of ben je in een aantal kerken geweest die dag? Ik namelijk wel...
Letterlijk van die site:quote:Op zondag 12 april 2026 09:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste is jouw invulling, of ben je in een aantal kerken geweest die dag? Ik namelijk wel...
Natuurlijk werd daar bij stilgestaan.quote:Israëlzondag, de eerste zondag van oktober, valt dit jaar in de periode waarin religieuze Joden toeleven naar Grote Verzoendag. Tussen het Joodse Nieuwjaar en Grote Verzoendag (Jom Kipoer) zijn er tien dagen van inkeer. Deze dagen (en nachten) staan in het teken van bezinning en verootmoediging.
Je reageert niet op mijn vragen. Waarom geen Palestijnse ambassade in Jeruzalem? Waarom geen woord over überhaupt een ambassade voor de Palestijnse staat bij een tweestaten-oplossing?quote:Op zondag 12 april 2026 09:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
De band tussen christenen en het Joodse volk zal er nou eenmaal altijd zijn, maar dat is dus expliciet wat anders dan een band met of het goedkeuren van de huidige Israëlische regering. De daden van die regering worden specifiek afgekeurd, ook door de CU.
Er is sowieso een groot onderscheid tussen Grieks-Orthodoxen en katholieken enezerzijds, en protestanten en evangelicals anderzijds.quote:Op zondag 12 april 2026 09:46 schreef capricia het volgende:
Het Vaticaan erkent zowel Israël als Palestina en pleit voor een tweestatenoplossing.
Jeruzalem zal dan een speciale internationaal gegarandeerde status (corpus separatum) krijgen. Dit moet ervoor zorgen dat de heilige plaatsen voor joden, christenen en moslims toegankelijk blijven.
Niets officieels over waar die ambassade moet komen. Ieg niet uit het Vaticaan bij mijn weten.
Wel vervelend al die onderzoeksjournalistiek toch?quote:Op zondag 12 april 2026 12:01 schreef Klopkoek het volgende:
De toeslagenaffaire was niet zo bedoeld, klimaatrechtzaken dure hobbies, Groningers zijn profiteurs - nu nog Mondkapjesaffaire witwassen en Jesse Frederik heeft zijn ministerspost in kabinet Sywert I binnen
FvD financier Jort Kelder hoort het allemaal graag aan.
Ik weet niet of Frederik aan onderzoeksjournalistiek doet.quote:Op zondag 12 april 2026 12:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Wel vervelend al die onderzoeksjournalistiek toch?
Het Vaticaan heeft zelf een ambassade (heet voor het Vaticaan een nunciature) in Jeruzalem...quote:Op zondag 12 april 2026 09:46 schreef capricia het volgende:
Het Vaticaan erkent zowel Israël als Palestina en pleit voor een tweestatenoplossing.
Jeruzalem zal dan een speciale internationaal gegarandeerde status (corpus separatum) krijgen. Dit moet ervoor zorgen dat de heilige plaatsen voor joden, christenen en moslims toegankelijk blijven.
Het Vaticaan is fel tegenstander van het verplaatsen van ambassades naar Jeruzalem.
Dit is echter geen 'ambassade in Israël' in de traditionele zin, want die staat ergens anders.quote:Op zondag 12 april 2026 15:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het Vaticaan heeft zelf een ambassade (heet voor het Vaticaan een nunciature) in Jeruzalem...
https://www.visahq.com/vatican/embassy/israel/
Vaticaanstad is natuurlijk sowieso een wat vreemd geval, die hebben ook pas halverwege de jaren 90 Israël erkend, het antisemitisme wat eeuwenlang officieel beleid was (tot halverwege de 20e eeuw was het officieel dat alle Joden schuld hadden aan de dood van Jezus, naar aanleiding van die "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen") en in de WO2 er voor zorgde dat de Katholieke kerk achter Mussolini en Hitler stond, speelt op de achtergrond soms nog steeds een rol. Een eeuwenoud instituut als de Katholieke kerk verandert langzaam. Gelukkig veroordelen ze tegenwoordig antisemitisme wel openlijk en hebben ze diplomatieke banden met Israël, maar dat is wel zeer moeizaam gegaan. De huidige paus is gelukkig wel duidelijk: https://kro-ncrv.nl/leo-xiv-kerk-tolereert-geen-antisemitismequote:Op zondag 12 april 2026 16:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is echter geen 'ambassade in Israël' in de traditionele zin, want die staat ergens anders.
Eigenlijk hebben ze er twee:
Die voor Israël is in Tel Aviv. Dat is de ambassade.
En die voor Palestina en Jerusalem is een Apostolisch Afgevaardigde. Die is wel in Oost Jerusalem.
Bij mijn weten wel dezelfde persoon: Aartsbisschop Giorgio Lingua.
Edit:
Staat ook in jouw link: ambassade in Tel Aviv. En een afgevaardigde ook in Oost Jerusalem.
Misschien ook wel logisch als je Palestina erkent?
Ik moest hier flink om lachenquote:Op zondag 12 april 2026 13:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik weet niet of Frederik aan onderzoeksjournalistiek doet.
Lijkt me meer een doorgeefluik van lobbies en ambtenaren van binnenin. Anderen benaderen hem.
Frederik mocht van de week ook bij Dijkhoff & Segers komen zag ik. De postcoderacist Dijkhoff prees hem als "schrijft wat mensen niet willen lezen" (onzin!) en "de Galileo Galilei van de Correspondent".
Dan zie ik bevestigd: foute boel. Van één Correspondent stukje per maand rookt de schoorsteen natuurlijk niet.
Dat broederschap is niet zoveel waard als je tweederangsburger bent.quote:Op zondag 12 april 2026 16:36 schreef Hanca het volgende:
De katholieken zagen Joden als een vijand, de protestanten als hun broeders. Eeuwen aan geschiedenis kun je niet zo maar uitwissen.
Het is allemaal niet zo zwart wit als jij schrijft.quote:Op zondag 12 april 2026 16:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vaticaanstad is natuurlijk sowieso een wat vreemd geval, die hebben ook pas halverwege de jaren 90 Israël erkend, het antisemitisme wat eeuwenlang officieel beleid was (tot halverwege de 20e eeuw was het officieel dat alle Joden schuld hadden aan de dood van Jezus, naar aanleiding van die "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen") en in de WO2 er voor zorgde dat de Katholieke kerk achter Mussolini en Hitler stond, speelt op de achtergrond soms nog steeds een rol. Een eeuwenoud instituut als de Katholieke kerk verandert langzaam. Gelukkig veroordelen ze tegenwoordig antisemitisme wel openlijk en hebben ze diplomatieke banden met Israël, maar dat is wel zeer moeizaam gegaan. De huidige paus is gelukkig wel duidelijk: https://kro-ncrv.nl/leo-xiv-kerk-tolereert-geen-antisemitisme
Maar dat er vanuit de protestantse kerken anders naar het Joodse volk (Calvijn zei al dat het verbond tussen God en de Joden niet voorbij is en het nieuwe verbond niet los kan worden gezien van het oude verbond) is gekeken eeuwenlang en dat dat nog door weegt in huidige betrekkingen is duidelijk. De katholieken zagen Joden als een vijand, de protestanten als hun broeders. Eeuwen aan geschiedenis kun je niet zo maar uitwissen.
Uiteindelijk is dat ook allemaal niet zo relevant, duidelijk is nu dat zowel de katholieke kerk als de meeste protestanten (je hebt de fanatici van CvI) pleiten voor de tweestatenoplossing en vrede tussen Israël en Palestina en alles wat dat verder weg brengt veroordelen. En dat de ChristenUnie, waar trouwens zowel katholieken als protestanten op de lijsten staan, dat ook doet.
Ik had het ook specifiek over het Vaticaan, de Nederlandse bisdommen zijn al eeuwen wat in conflict met het Vaticaan (nog steeds). Het klopt dat die het antisemitisme veel eerder hebben laten vallen, gelukkig.quote:Op zondag 12 april 2026 16:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is allemaal niet zo zwart wit als jij schrijft.
Naast Nederland is er geen ander Europees land waarin de belangrijkste kerken gezamenlijk protesteerden tegen de deportaties van de Joden. Dat ging om de Rooms-Katholieke Kerk, de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland.
Dat ze hier sámen tegen protesteerden, is uniek in Europa
En als je inzoomt op de Nederlandse bisschoppen: die vormden in Europa een uitzondering, omdat zij zich openlijk uitspraken tegen de Jodenvervolging.
Ik citeer hier uit:
https://www.eo.nl/artikel(...)zEugFwV-MfnLrySv-XAO
Ook in andere landen waren er wel bisschoppen die als belangrijke verzetsmensen optraden, maar dan op individuele basis, niet als collectief. Het wonderlijke is dat een aantal van deze ‘verzetsbisschoppen’ in 1946 door Pius XII tot kardinaal is verheven.”
Dan hebben we nog Kerstens:
"ds. G.H. Kersten. Deze voorman van de Gereformeerde Gemeenten zag de bezetting als een straf van God. Ook vond hij dat je als christen de overheid – in dit geval de Duitsers – gehoorzaamheid verschuldigd was."
Het is dus allemaal niet zo zwart wit.
Ook Abraham Kuyper, indirect een stichter van het CDA. Stichter van de Vrije Universiteit. Oprichter van de Anti-Revolutionaire Partij (dus tegen de Franse Revolutie, die iedereen gelijke burgerrechten gaf).quote:Op zondag 12 april 2026 16:59 schreef Hanca het volgende:
En inderdaad, er zijn ook individuele protestanten te vinden die antisemitisch waren. Gek genoeg vooral in de hoek waar nu bijna alle Christenen voor Israël leden vandaan komen (GerGem, Kersten was van de SGP).
Maar ook een oprichter van de GerGem, tegenwoordig zou hij waarschijnlijk bij de SGP zitten (al is de SGP dan weer ontstaan als tegenreactie op de ARP). En inderdaad is hij zeker niet in alles een persoon om een voorbeeld aan te nemen, hij was ook enorm polariserend.quote:Op zondag 12 april 2026 17:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook Abraham Kuyper, indirect een stichter van het CDA.
Ik zie wel wat verschillen.quote:Op zondag 12 april 2026 16:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had het ook specifiek over het Vaticaan, de Nederlandse bisdommen zijn al eeuwen wat in conflict met het Vaticaan (nog steeds). Het klopt dat die het antisemitisme veel eerder hebben laten vallen, gelukkig.
En inderdaad, er zijn ook individuele protestanten te vinden die antisemitisch waren. Gek genoeg vooral in de hoek waar nu bijna alle Christenen voor Israël leden vandaan komen (GerGem, Kersten was van de SGP).
Maar goed, het belangrijkste is dat CU dus zeker niet pro-Netanyahu is. Dat blijkt uit hun stemgedrag en uit hun uitlatingen op hun site. Dat ze ooit in de toekomst de ambassade zouden willen verplaatsen in geval van vrede doet daar niks aan af.
Je vooroordeel dat ChristenUnie de staat Israël ziet als een vervulling van bijbelse beloften klopt al niet, dat is een echt SGP standpunt. CU ziet Israël als veilige plek voor het Joodse volk, door de millennia bewezen dat ze dat nodig hebben.quote:Op zondag 12 april 2026 17:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie wel wat verschillen.
En geef maar aan waar ik fout zit. Want dit is hoe ik het een beetje beleef:
De ChristenUnie ziet de staat Israël ook als de vervulling van Bijbelse beloften. Dus dat de staat Israël een theologische of goddelijke basis heeft.
Dit is bij het Vaticaan afwezig. Die zien Israël als een 'gewone' realiteit, een land wat bestaat zonder religieuze betekenis.
En over Jerusalem:
De ChristenUnie erkent Jeruzalem vaker expliciet als de ongedeelde hoofdstad van Israël. En dit is heel anders dan hoe het Vaticaan daar in staat. Die pleit al decennia voor een internationaal gegarandeerd speciaal statuut voor Jeruzalem ("Corpus Separatum"), zodat de stad toegankelijk blijft voor alle drie de religies zonder volledige politieke claim van één land.
En dan natuurlijk de erkenning van Palestina. Het Vaticaan deed dat in 2015. Voor de ChristenUnie gaat dat nu nog veel te ver.
Serieus benieuwd of mijn (voor)oordelen een beetje kloppen.
Wel erg makkelijk om gewoon maar even niet te reageren op mijn vragen.quote:Op zondag 12 april 2026 16:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vaticaanstad is natuurlijk sowieso een wat vreemd geval, die hebben ook pas halverwege de jaren 90 Israël erkend, het antisemitisme wat eeuwenlang officieel beleid was (tot halverwege de 20e eeuw was het officieel dat alle Joden schuld hadden aan de dood van Jezus, naar aanleiding van die "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen") en in de WO2 er voor zorgde dat de Katholieke kerk achter Mussolini en Hitler stond, speelt op de achtergrond soms nog steeds een rol. Een eeuwenoud instituut als de Katholieke kerk verandert langzaam. Gelukkig veroordelen ze tegenwoordig antisemitisme wel openlijk en hebben ze diplomatieke banden met Israël, maar dat is wel zeer moeizaam gegaan. De huidige paus is gelukkig wel duidelijk: https://kro-ncrv.nl/leo-xiv-kerk-tolereert-geen-antisemitisme
Zeer kort door de bocht, anti-paaps, en een tikje eng zelfs.quote:Maar dat er vanuit de protestantse kerken anders naar het Joodse volk (Calvijn zei al dat het verbond tussen God en de Joden niet voorbij is en het nieuwe verbond niet los kan worden gezien van het oude verbond) is gekeken eeuwenlang en dat dat nog door weegt in huidige betrekkingen is duidelijk. De katholieken zagen Joden als een vijand, de protestanten als hun broeders. Eeuwen aan geschiedenis kun je niet zo maar uitwissen.
Ik heb niet bewust een vraag genegeerd.quote:Op zondag 12 april 2026 17:55 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Wel erg makkelijk om gewoon maar even niet te reageren op mijn vragen.
Waarom moet de ambassade perse naar Jerzuzalem van de CU? En waarom rept men bij de Midden-Oostenstandpunten niet over een Palestijnse hoofdstad? En waar zou de Palestijnse ambassade moeten komen te staan? Ramallah, of Jeruzalem?quote:Op zondag 12 april 2026 18:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb niet bewust een vraag genegeerd.
Verder heb ik alleen de geschiedenis hoe het komt dat er anders tegen Israël proberen te kleuren, ik beschuldig zeer zeker de huidige katholieke kerk niet van antisemitisme. Dat de katholieke kerk dat jaren wel heeft gedaan hebben ze zelf erkend in 1965. Dat ze aan de verkeerde kant stonden in de WO2 ook, oa door Johannes Paulus II. Maar het was niet veroordelend bedoeld. Als dat wel zo over kwam: excuses daarvoor.
Laten we er geen geloofsstrijd van maken. Iedereen heeft zo zijn (voor)oordelen. Antisemitisme komt helaas nog steeds voor. En in vele gedaanten. Niet alleen bij de vroegere katholieke kerk. Ben de eerste die dat zal erkennen. Maar er waren er veel meer.quote:Op zondag 12 april 2026 18:24 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Waarom moet de ambassade perse naar Jerzuzalem van de CU? En waarom rept men bij de Midden-Oostenstandpunten niet over een Palestijnse hoofdstad? En waar zou de Palestijnse ambassade moeten komen te staan? Ramallah, of Jeruzalem?
Antisemitisme kwam voor bij orthodox-christenen, katholieken en protestanten. Claimen dat de ene groep heiliger is op zijn zachtst gezegd misplaatst.
Jij denkt dat in de recente geschiedenis de Nakba geen enkele rol heeft gespeeld voor het Vaticaan en de Grieken? Dat het de verrotte, antisemitistische wortels zijn van de katholieken, en ze daarom zo happig zijn om de Palestijnse Staat zo snel te erkennen (en Israel te laat)?
Ik kom zelf uit een PKN-nest. Vandaar de kritische notenquote:Op zondag 12 april 2026 18:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Laten we er geen geloofsstrijd van maken. Iedereen heeft zo zijn (voor)oordelen.
Ik kan wel als katholiek zeggen dat ik aangenaam verrast ben met de huidige Paus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |