abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220587749
D66 en CDA bekennen kleur en willen niet regeren, die kunnen beter maar weer in de oppositie gaan zitten.
pi_220587756
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is geen bezuiniging. Het is echt absurd dat de media het zo voorstelt :')

Er wordt extra geld uitgegeven om mensen te helpen die misschien recht hebben op een bepaalde uitkering. Dat kan dus geen bezuiniging zijn. Het is om gek van te worden.
Ik zou me eerder juist eens focussen op groepen die geen bijstand ontvangen en blijkbaar wel rond kunnen komen. Just sayin'.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220587772
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is geen bezuiniging. Het is echt absurd dat de media het zo voorstelt :')

Er wordt extra geld uitgegeven om mensen te helpen die misschien recht hebben op een bepaalde uitkering. Dat kan dus geen bezuiniging zijn. Het is om gek van te worden.
Het is geld dat al in de begroting zat en er via de voorjaarsnota weer uit wordt gehaald, dat is gewoon een bezuiniging.
pi_220587799
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is geld dat al in de begroting zat en er via de voorjaarsnota weer uit wordt gehaald, dat is gewoon een bezuiniging.
Leuk trucje maar zo werkt het natuurlijk niet. Een extra uitgave van 30 miljoen kan geen bezuiniging zijn. Een begroting is geen uitgave, daar kan niet op bezuinigd worden.

Het klinkt natuurlijk veel beter om hard te schreeuwen dat het kabinet de zwakkeren weer raakt, dat vindt een bepaalde slag mensen leuk want die kunnen dan weer de onderbuik legen, dat snap ik best. Kun je lekker met hyperbolen strooien, dat voelt zo goed.
pi_220587843
quote:
12s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik zou me eerder juist eens focussen op groepen die geen bijstand ontvangen en blijkbaar wel rond kunnen komen. Just sayin'.
Vind ik ook zo grappig ja. Wie zijn die mensen? En waarom zou de overheid tientallen miljoenen uit moeten geven om hen op te sporen?

Gegevensdeling ben ik op zich niet zo tegen (in de praktijk betekent het meer datalekken maar goed, dat accepteren we toch al), maar het is natuurlijk ook niet zo dat gemeenten die dit willen doen dit niet al kunnen.
pi_220587933
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Goed voor het vertrouwen in de politiek dit.
Zo langzamerhand begin je je wel af te vragen of het niet een beetje boven de capaciteiten van Jetten gaat. Schoof kon nog wijzen naar de fractievoorzitters.
  Moderator woensdag 15 april 2026 @ 18:38:56 #82
236264 crew  capricia
pi_220587937
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:37 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Zo langzamerhand begin je je wel af te vragen of het niet een beetje boven de capaciteiten van Jetten gaat. Schoof kon nog wijzen naar de fractievoorzitters.
Jetten zit voornamelijk in het buitenland, lijkt wel.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220587946
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Omdat de EK een verlengstuk is van de TK, dat hebben we allemaal afgesproken.
En schijnbaar vind iedereen dit in zowel de eerste als de tweede kamer helemaal prima.
pi_220587956
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
En schijnbaar vind iedereen dit in zowel de eerste als de tweede kamer helemaal prima.
Ja, totdat de PVV hetzelfde doet. Dan zijn het ineens 'politieke spelletjes'.
pi_220587973
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Vind ik ook zo grappig ja. Wie zijn die mensen? En waarom zou de overheid tientallen miljoenen uit moeten geven om hen op te sporen?
Omdat dit schuldenproblematiek voorkomt.
pi_220587983
quote:
12s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Rond komen op het moment zelf is niet hetzelfde als geen schulden opbouwen.
pi_220588045
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Omdat dit schuldenproblematiek voorkomt.
Dat is helemaal niet bewezen, men weet helemaal niets over die mensen die zogenaamd recht zouden hebben maar niet aanvragen.

Als de wirwar aan uitkeringen en het aanvraagtraject te ingewikkeld is moet je die dingen versimpelen. Niet geld weggooien in een bodemloze put om nog meer mensen aan het overheidsinfuus te hangen.
pi_220588054
Gemeenten hebben ook helemaal geen mensen die dat opsporingswerk zouden moeten doen, die zijn al druk genoeg met alle andere administratieve rompslomp rond de bestaande uitkeringen.
  Moderator woensdag 15 april 2026 @ 19:00:11 #89
375570 crew  Cyan9
pi_220588079
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 16:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je verwachtingen stroken niet helemaal met het topic waar je zit denk ik. Zie dit topic een beetje als slowchat waarin onder meer gediscussieerd wordt over actualiteit. Ik snap de verwarring: de titel van het topic impliceert dat het uitsluitend over politiek moet gaan, maar toch zijn mensen hier best nog wel persoonlijk..

Het gescheld en getier van klopkoek is wel op - en misschien wel over - het randje. Maar deze user doet het puur te vermaak en provocatie, ik vraag mij af of het echt zijn eigen grieven zijn.
Dit is alleen geen slowchat, nooit geweest ook.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220588086
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:55 schreef MoreDakka het volgende:
Gemeenten hebben ook helemaal geen mensen die dat opsporingswerk zouden moeten doen, die zijn al druk genoeg met alle andere administratieve rompslomp rond de bestaande uitkeringen.
Mogen gemeenten, die tegen deze bezuiniging zijn, dat even zelf weten?

Ik weet van Midden-Groningen dat ze er wel mensen voor hebben, maar te weinig momenteel.
pi_220588088
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Jetten zit voornamelijk in het buitenland, lijkt wel.
Ach, aan de andere kant komt hij zo wel mooi goedkoop en snel van dit gedrocht aan onuitvoerbare wetten af.
pi_220588101
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is geen bezuiniging.

Bovendien is het bedrag bedoeld voor gegevensdeling, voor het aannemen van extra mensen zou vele malen meer geld nodig zijn.
pi_220588202
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is geen bezuiniging.

Bovendien is het bedrag bedoeld voor gegevensdeling, voor het aannemen van extra mensen zou vele malen meer geld nodig zijn.
Het is wel een bezuiniging, het is een wet van het vorige kabinet en staat in het basispad. Dat schrappen is gewoon een bezuiniging. En dit was nou net één van de weinige goede dingen van het vorige kabinet. In 2021 bleek uit onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken dat ruim één op de drie huishoudens die recht hebben op een bijstandsuitkering die niet gebruiken.
pi_220588222
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is wel een bezuiniging, het is een wet van het vorige kabinet
Die nog niet bestaat. Het is geen bezuiniging, hoe hard je ook blijft proberen. Een bezuiniging betekent minder uitgeven. Daar is hier op geen enkele manier sprake van.
pi_220588253
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Die nog niet bestaat. Het is geen bezuiniging, hoe hard je ook blijft proberen. Een bezuiniging betekent minder uitgeven. Daar is hier op geen enkele manier sprake van.
Minder uitgeven dan het basispad = een bezuiniging, hoe hard jij die werkelijkheid ook probeert te ontkennen.

Als jij heel zeker van plan was op vakantie te gaan, maar die vakantie schrapt omdat je niet rond komt dit jaar, is dat een bezuiniging.
pi_220588275
Ik snap best dat je zulke accountingtrucjes leuk vindt, maar in de echte wereld gaat het om geld uitgeven of niet. Een nieuwe wet waar er extra geld uitgegeven gaat worden is geen bezuiniging, hoeveel trucjes je er ook op wil toepassen.
  woensdag 15 april 2026 @ 19:39:34 #97
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220588308
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Minder uitgeven dan het basispad = een bezuiniging, hoe hard jij die werkelijkheid ook probeert te ontkennen.

Als jij heel zeker van plan was op vakantie te gaan, maar die vakantie schrapt omdat je niet rond komt dit jaar, is dat een bezuiniging.
Dat snapt iedereen. Compleet zinloze discussie.
Huilen dan.
pi_220588338
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is geen bezuiniging.

Als je de geplande uitgaven verlaagt ten opzichte van een eerdere begroting of meerjarenraming, dan kun je dat technisch een bezuiniging noemen.

Stel dat je van plan bent om maandelijks 800 euro uit te geven aan eten en drinken, maar door een tegenvaller besluit je je budget aan te passen naar 400 euro. Dan bezuinig je op je oorspronkelijke plan. In die zin werkt het bij de overheid hetzelfde.

Tegelijk zit daar precies de bron van verwarring. Want als die 800 euro nooit daadwerkelijk is uitgegeven en het nieuwe bedrag nog steeds hoger ligt dan wat je eerder echt uitgaf, voelt het voor veel mensen niet als een bezuiniging. Maar de overheid gebruikt eerdere plannen als referentiepunt.
pi_220588350
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 19:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik weet van Midden-Groningen dat ze er wel mensen voor hebben, maar te weinig momenteel.
Ten eerste lijkt het me vooral een eigen verantwoordelijkheid om iets wel of niet aan te vragen.
Ten tweede lijkt het me dat met een personeelstekort we de beschikbare capaciteit beter kunnen inzetten.

En als je het zo graag wilt, de belastingdienst heeft toch alle data. Laat ze dan bij de brief die je krijgt om aangifte te doen een extra A4-tje printen dat obv de data je waarschijnlijk recht hebt op een extra uitkering.
pi_220588435
Maar gaan wr nu echt weer een periode van tig jaar in dat we gaan praten over migratiewetgeving….?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')