Heb je ook inhoudelijk iets te melden over dat stuk?quote:Op donderdag 16 april 2026 11:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Doe niet zo naïef.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_Giving
In de eerste drie jaar was dit voor 80% (of meer) de sponsor van IPE.
Natuurlijk willen zij in San Francisco invloed uitoefenen.
Dat is de hele raison d'etre van deze Abundance neoliberalen.
We hebben partijen in de regering voor wie marktwerking de heilige graal is en die ook heel gevoelige zijn voor de Amerikaanse lobby. Die gaan hier echt niets aan doen helaas.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:01 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Opnieuw waarschuwing voor overname DigiD: 'VS kan bij persoonlijke gegevens'
Totale waanzin als dit doorgaat. Dit moet je in deze tijd toch helemaal niet willen. Ik hoop dat er nog ingegrepen wordt door de oppositie.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel erg weinig vertrouwen heb in Jetten en zijn VVD-ministers.
Linea recta naar het Witte Huis vliegen, en op de terugweg over Heathrow vliegen om toch nog even te buurten op 10 Downing Street. Dit voorspelt nog een aantal jaren slap diplomatiek en geopolitek beleid van Nederland na de disasterclass van Schoof en de zijnen.
Iets meer Macron en Sanchez zou Nederland goed doen.
Dit gaat wel behoorlijk offtopic zo, maar in de laatste alinea zal ik het naar Nederland toedraaien.quote:Op donderdag 16 april 2026 11:13 schreef phpmystyle het volgende:
Jij bent dus ook tegen die US aid omdat daarmee ook indirect invloed wordt uitgeoefend?
US donors bankroll Europe's policy ideas through think tanksquote:Op donderdag 16 april 2026 12:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit gaat wel behoorlijk offtopic zo, maar in de laatste alinea zal ik het naar Nederland toedraaien.
USAID was een creatie van de Koude Oorlog. Daarmee werd invloed uitgeoefend en kun je wisselend tegenaan kijken (niet alles wat USAID deed was effectief naar mijn mening en hielp de hulpbehoevende, of hielp het belang van de gemiddelde Amerikaan).
Het is alleen wel besloten door het Congres en hoe zich dat ontvouwt hangt af van het Congres. Wanneer politici massaal in de zak zitten van miljardairs, ja dan zit je met hetzelfde euvel als bij veel filantropische instellingen. Alleen dan snijdt de vergelijking hout.
Waar ik vooral 'tegen' ben is dat propaganda instituten zich tooien met de mantel van onpartijdigheid en deskundigheid (het woord "Instituut" in de naam doet het altijd leuk), en je het niet zou mogen hebben over welke belangen en geldschieters worden bediend. Keiharde afspraken over 'ik geef jou geld, jij moet dit zeggen' zijn niet eens nodig. Sluweriken doen dat liever niet.
"Ik zag dat probleem, en een denktank is de manier om er iets aan te doen. Dus toen ik die mogelijkheid kreeg, dankzij de sponsoring van het Open Philanthropy Project, ben ik er vol voor gegaan."
https://esb.nu/we-hopen-i(...)tioneren-democratie/
Ik denk dat je het hier goed beschrijft. In de koude oorlog was het een goed (ook in morele zin) middel om in te zetten tegen de expansie van de USSR. Na de val de USSR is het blijven bestaan en is het zich gaan richten om de gedachte van groepen mensen te veranderen in culturele zin. Soms uit oprecht goede bedoelingen, soms om het land/regime te destabiliseren.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit gaat wel behoorlijk offtopic zo, maar in de laatste alinea zal ik het naar Nederland toedraaien.
USAID was een creatie van de Koude Oorlog. Daarmee werd invloed uitgeoefend en kun je wisselend tegenaan kijken (niet alles wat USAID deed was effectief naar mijn mening en hielp de hulpbehoevende, of hielp het belang van de gemiddelde Amerikaan).
Zoals ik hier in post 145 en 150 zeg, is dit de politiek van de voldongen feiten.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:01 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Totale waanzin als dit doorgaat. Dit moet je in deze tijd toch helemaal niet willen. Ik hoop dat er nog ingegrepen wordt door de oppositie.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel erg weinig vertrouwen heb in Jetten en zijn VVD-ministers.
Linea recta naar het Witte Huis vliegen, en op de terugweg over Heathrow vliegen om toch nog even te buurten op 10 Downing Street. Dit voorspelt nog een aantal jaren slap diplomatiek en geopolitek beleid van Nederland na de disasterclass van Schoof en de zijnen.
Juist na de val van USSR werd USAID effectiever en vooral de Millenium doelstellingen van eind jaren 90 hielpen heel veel (de VS en de meerderheid van de EU had toen een op papier centrum-linkse regeringsleider). USAID werkte mee aan eerlijker handelsakkoorden.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat je het hier goed beschrijft. In de koude oorlog was het een goed (ook in morele zin) middel om in te zetten tegen de expansie van de USSR. Na de val de USSR is het blijven bestaan en is het zich gaan richten om de gedachte van groepen mensen te veranderen in culturele zin. Soms uit oprecht goede bedoelingen, soms om het land/regime te destabiliseren.
Het is natuurlijk wel een beetje wrang om nu te pleiten voor loonmatiging terwijl zijn salaris als CEO jarenlang harder steeg dan dat van de gemiddelde werknemer.quote:Op woensdag 15 april 2026 21:44 schreef nostra het volgende:
Uitstekend verhaal van Wennink.
https://tinyurl.com/25wqaorn
quote:Johan Derksen: ’Dat hele GL-gedoe, ik mag ze gewoon niet’
De mannen van Vandaag inside bespreken alvast de gast van donderdagavond: Jesse Klaver.
De voormalig fractievoorzitter van GL-PvdA en huidig fractievoorzitter van de nieuwe partij PN schuift aan bij de talkshowtafel.
Johan Derksen geeft daarbij zijn duidelijke mening over Klaver en de partij.
Hoe kan dat nou met onze VVD-media? Dat Klaver uitgenodigd wordt.quote:Op donderdag 16 april 2026 15:56 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-niet/146014149.html
[..]
o ja SBS 6 , dat is meen streem nmediaquote:Op donderdag 16 april 2026 16:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou met onze VVD-media? Dat Klaver uitgenodigd wordt.
Obama zat ook wel eens bij Fox News. En nu?quote:Op donderdag 16 april 2026 16:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou met onze VVD-media? Dat Klaver uitgenodigd wordt.
Is dat ook al van de VvD?quote:Op donderdag 16 april 2026 16:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Obama zat ook wel eens bij Fox News. En nu?
Sanchezquote:Op donderdag 16 april 2026 12:01 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Inderdaad, hier zou de kamer toch direct een stokje voor moeten steken. Maar bij VVD en D66 zien ze vast geen probleem om onze data te laten lekken naar Amerikaanse bedrijven wiens verdienmodel het is.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:01 schreef De_Verschoppeling het volgende:
20 jaar lang verspilde energie, pure sabotage van de democratie deze partijquote:
Waarom ben jij zo pro asielmigratie?quote:Op donderdag 16 april 2026 17:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
20 jaar lang verspilde energie, pure sabotage van de democratie deze partij
Niet per sé maar wel enorm anti-PVV. Wat een flapdrollenclub is dat. Krijgt he-le-maal niks voor elkaar. Al 20 jaar lang verspilde moeite. Kost Nederland alleen maar tijd, geld en energie.quote:Op donderdag 16 april 2026 17:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom ben jij zo pro asielmigratie?
PVV krijgt weinig voor elkaar. Ze adresseren alleen maar. Helaas.quote:Op donderdag 16 april 2026 17:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niet per sé maar wel enorm anti-PVV. Wat een flapdrollenclub is dat. Krijgt he-le-maal niks voor elkaar. Al 20 jaar lang verspilde moeite. Kost Nederland alleen maar tijd, geld en energie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |