abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220591512
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 11:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Doe niet zo naïef.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_Giving

In de eerste drie jaar was dit voor 80% (of meer) de sponsor van IPE.

Natuurlijk willen zij in San Francisco invloed uitoefenen.

Dat is de hele raison d'etre van deze Abundance neoliberalen.
Heb je ook inhoudelijk iets te melden over dat stuk?
In plaats van allerlei verdachtmakingen.
pi_220592135
Opnieuw waarschuwing voor overname DigiD: 'VS kan bij persoonlijke gegevens'

Totale waanzin als dit doorgaat. Dit moet je in deze tijd toch helemaal niet willen. Ik hoop dat er nog ingegrepen wordt door de oppositie.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel erg weinig vertrouwen heb in Jetten en zijn VVD-ministers.

Linea recta naar het Witte Huis vliegen, en op de terugweg over Heathrow vliegen om toch nog even te buurten op 10 Downing Street. Dit voorspelt nog een aantal jaren slap diplomatiek en geopolitek beleid van Nederland na de disasterclass van Schoof en de zijnen.

Iets meer Macron en Sanchez zou Nederland goed doen.
pi_220592196
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 12:01 schreef De_Verschoppeling het volgende:

Totale waanzin als dit doorgaat. Dit moet je in deze tijd toch helemaal niet willen. Ik hoop dat er nog ingegrepen wordt door de oppositie.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel erg weinig vertrouwen heb in Jetten en zijn VVD-ministers.

Linea recta naar het Witte Huis vliegen, en op de terugweg over Heathrow vliegen om toch nog even te buurten op 10 Downing Street. Dit voorspelt nog een aantal jaren slap diplomatiek en geopolitek beleid van Nederland na de disasterclass van Schoof en de zijnen.

We hebben partijen in de regering voor wie marktwerking de heilige graal is en die ook heel gevoelige zijn voor de Amerikaanse lobby. Die gaan hier echt niets aan doen helaas.
pi_220592205
quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2026 11:13 schreef phpmystyle het volgende:
Jij bent dus ook tegen die US aid omdat daarmee ook indirect invloed wordt uitgeoefend?
Dit gaat wel behoorlijk offtopic zo, maar in de laatste alinea zal ik het naar Nederland toedraaien.

USAID was een creatie van de Koude Oorlog. Daarmee werd invloed uitgeoefend en kun je wisselend tegenaan kijken (niet alles wat USAID deed was effectief naar mijn mening en hielp de hulpbehoevende, of hielp het belang van de gemiddelde Amerikaan).

Het is alleen wel besloten door het Congres en hoe zich dat ontvouwt hangt af van het Congres. Wanneer politici massaal in de zak zitten van miljardairs, ja dan zit je met hetzelfde euvel als bij veel filantropische instellingen. Alleen dan snijdt de vergelijking hout.

Waar ik vooral 'tegen' ben is dat propaganda instituten zich tooien met de mantel van onpartijdigheid en deskundigheid (het woord "Instituut" in de naam doet het altijd leuk), en je het niet zou mogen hebben over welke belangen en geldschieters worden bediend. Keiharde afspraken over 'ik geef jou geld, jij moet dit zeggen' zijn niet eens nodig. Sluweriken doen dat liever niet.

"Ik zag dat probleem, en een denktank is de manier om er iets aan te doen. Dus toen ik die mogelijkheid kreeg, dankzij de sponsoring van het Open Philanthropy Project, ben ik er vol voor gegaan."
https://esb.nu/we-hopen-i(...)tioneren-democratie/

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2026 12:18:09 ]
pi_220592343
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 12:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit gaat wel behoorlijk offtopic zo, maar in de laatste alinea zal ik het naar Nederland toedraaien.

USAID was een creatie van de Koude Oorlog. Daarmee werd invloed uitgeoefend en kun je wisselend tegenaan kijken (niet alles wat USAID deed was effectief naar mijn mening en hielp de hulpbehoevende, of hielp het belang van de gemiddelde Amerikaan).

Het is alleen wel besloten door het Congres en hoe zich dat ontvouwt hangt af van het Congres. Wanneer politici massaal in de zak zitten van miljardairs, ja dan zit je met hetzelfde euvel als bij veel filantropische instellingen. Alleen dan snijdt de vergelijking hout.

Waar ik vooral 'tegen' ben is dat propaganda instituten zich tooien met de mantel van onpartijdigheid en deskundigheid (het woord "Instituut" in de naam doet het altijd leuk), en je het niet zou mogen hebben over welke belangen en geldschieters worden bediend. Keiharde afspraken over 'ik geef jou geld, jij moet dit zeggen' zijn niet eens nodig. Sluweriken doen dat liever niet.

"Ik zag dat probleem, en een denktank is de manier om er iets aan te doen. Dus toen ik die mogelijkheid kreeg, dankzij de sponsoring van het Open Philanthropy Project, ben ik er vol voor gegaan."
https://esb.nu/we-hopen-i(...)tioneren-democratie/
US donors bankroll Europe's policy ideas through think tanks
[...]
The most influential think tanks operating in Brussels get a third of all of their money from U.S. companies and philanthropists
https://www.ftm.eu/articl(...)-tanks-comes-from-us

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2026 12:21:54 ]
  donderdag 16 april 2026 @ 12:24:40 #181
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220592439
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 12:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik denk dat je het hier goed beschrijft. In de koude oorlog was het een goed (ook in morele zin) middel om in te zetten tegen de expansie van de USSR. Na de val de USSR is het blijven bestaan en is het zich gaan richten om de gedachte van groepen mensen te veranderen in culturele zin. Soms uit oprecht goede bedoelingen, soms om het land/regime te destabiliseren.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220592462
quote:

Zoals ik hier in post 145 en 150 zeg, is dit de politiek van de voldongen feiten.

POL / Nederlandse Politiek #704 Eerste Kamer in actie

Je kunt straks niet meer terug. Nederland als vazalstaat.
pi_220592539
quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2026 12:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik denk dat je het hier goed beschrijft. In de koude oorlog was het een goed (ook in morele zin) middel om in te zetten tegen de expansie van de USSR. Na de val de USSR is het blijven bestaan en is het zich gaan richten om de gedachte van groepen mensen te veranderen in culturele zin. Soms uit oprecht goede bedoelingen, soms om het land/regime te destabiliseren.
Juist na de val van USSR werd USAID effectiever en vooral de Millenium doelstellingen van eind jaren 90 hielpen heel veel (de VS en de meerderheid van de EU had toen een op papier centrum-linkse regeringsleider). USAID werkte mee aan eerlijker handelsakkoorden.

Inmiddels zie je de laatste tien jaar een voorspelbare terugval.
twitter

In het kader van de 'invloed' discussie is echter de kern dat het aangrijpingspunt van USAID bij het Congres en President lag. Pas wanneer dit ingehuurde loopjongens en werknemers van miljardairs zijn snijdt de vergelijking met 'denktanks' en filantropen hout.

In principe is USAID een democratische beslissing geweest, waar vele mensen hun plasje over hebben heen gedaan.

Dat is echt iets anders dan een door Amerikanen vetgemest 'Instituut voor Publieke Economie' met een peudo-neutrale opvatting over huurregulering in Nederland, wat dan de kolommen van de Volkskrant mag halen (de VVD-senator werkzaam in de Raad van Bestuur van DPG zal opslag en promotie voor de desbetreffende redacteur niet gaan blokkeren).

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2026 12:35:29 ]
pi_220593472
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)aar-heeft-geen-steun

Dit lijkt me wel een goede test of het wat gaat worden. Hier gaat het ook om serieuze bedragen itt het klein bier tot op heden.

De asielwetten zijn weliswaar beladen maar lijken minder urgent/een vrije keuze nav het coalitieakkoord.
pi_220593532
Onze huidige regering goochelt maar wat met cijfers, volgens de Raad van State.
Compleet vernietigend. Geen enkel plan blijft zo ongeveer overeind. En inhoudelijk is er ook zo ongeveer niets.
De Raad van State dringt aan op een duidelijker inhoudelijk plan.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ing-onzeker-a4925494
pi_220593559
quote:
14s.gif Op woensdag 15 april 2026 21:44 schreef nostra het volgende:
Uitstekend verhaal van Wennink.

https://tinyurl.com/25wqaorn
Het is natuurlijk wel een beetje wrang om nu te pleiten voor loonmatiging terwijl zijn salaris als CEO jarenlang harder steeg dan dat van de gemiddelde werknemer.

En hij ‘vergeet’ even te melden, in zijn vergelijking met eerdere crisissen, dat het salaris toen een veel hoger percentage was van de omzet van een gemiddeld bedrijf.

Met andere woorden: waarom hield hij zich niet aan z’n eigen woorden toen hij er zelf direct iets aan kon doen
pi_220593561
De Raad van State is bij Jetten kritischer over de onevenwichtigheid van de lasten (te veel op arbeid) en de onzekerheid van bezuinigingen (die zijn veel te vaag en bovenop Schoof). Bij Schoof lag de nadruk meer op het uitstellen van structurele keuzes en het risico van doorschuiven naar de toekomst.

Schoof = strakke uitgavenbeheersing met bezuinigingen, maar onvoldoende voor de lange termijn.
Jetten = bouwt daarop door met extra bezuinigingen + belastingverhogingen, maar introduceert onevenwichtigheid en vaagheid. Jetten zou “creatief boekhouden” toepassen en selectief gunstige ramingen gebruiken.

Van de regen in de drup dus.
  donderdag 16 april 2026 @ 15:56:26 #188
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220593669
https://www.telegraaf.nl/(...)-niet/146014149.html

quote:
Johan Derksen: ’Dat hele GL-gedoe, ik mag ze gewoon niet’
De mannen van Vandaag inside bespreken alvast de gast van donderdagavond: Jesse Klaver.

De voormalig fractievoorzitter van GL-PvdA en huidig fractievoorzitter van de nieuwe partij PN schuift aan bij de talkshowtafel.

Johan Derksen geeft daarbij zijn duidelijke mening over Klaver en de partij.

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 16-04-2026 16:13:30 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220593714
quote:
Hoe kan dat nou met onze VVD-media? Dat Klaver uitgenodigd wordt. :D
  donderdag 16 april 2026 @ 16:11:53 #190
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220593743
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 16:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
o ja SBS 6 , dat is meen streem nmedia

je moet joetoep, TikTok en Insta kijken voor goede info
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220593753
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 16:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Obama zat ook wel eens bij Fox News. En nu?
pi_220593763
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 16:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Obama zat ook wel eens bij Fox News. En nu?
Is dat ook al van de VvD? :+
pi_220593907
quote:

Sanchez :') Zo corrupt als de neten.
pi_220593960
quote:

Inderdaad, hier zou de kamer toch direct een stokje voor moeten steken. Maar bij VVD en D66 zien ze vast geen probleem om onze data te laten lekken naar Amerikaanse bedrijven wiens verdienmodel het is.

Het is ook veelzeggend dat er gelogen wordt alsof die oorlog met Iran enig voordeel voor ons heeft. Iran was geen dreiging voor ons en de puinhoop die het achterlaat raakt onze economie direct.

Ze zouden inderdaad beter naar Sanchez kunnen kijken dan naar Rutte. Alle schade die onze relatie met Amerika oplevert wegwuiven met 'als er over 3 jaar zit er een andere gek aan de knoppen zit daar is het allemaal anders' is ook van een zeldzame stupiditeit.

Dat hele gelul over op eigen benen gaan staan is op deze manier ook een wassen neus. We worden juist minder zelfstandig op het moment dat onze politiek leiders volle bak liegen om Amerikaanse idioterie te verdedigen.
Bij de Iraq oorlog probeerden de Amerikanen ons nog te overtuigen van enige legitimiteit, mission failed.
Maar nu proberen de Amerikanen het niet eens meer te legitimeren en verwachten dat wij dat voor ze doen, we gaan dus achteruit in zelfstandigheid niet vooruit. Maar D66 en VVD presteren het om te doen alsof groeiende onderdanigheid en afhankelijkheid van Amerika eigenlijk heel verstandig is.
  FOK!Fotograaf donderdag 16 april 2026 @ 17:12:41 #195
364681 over_hedge
pi_220594048
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  donderdag 16 april 2026 @ 17:20:12 #196
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220594081
quote:
20 jaar lang verspilde energie, pure sabotage van de democratie deze partij :(
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 16 april 2026 @ 17:41:45 #197
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220594204
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:20 schreef Perrin het volgende:

[..]
20 jaar lang verspilde energie, pure sabotage van de democratie deze partij :(
Waarom ben jij zo pro asielmigratie?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  donderdag 16 april 2026 @ 17:48:31 #198
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220594239
quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Waarom ben jij zo pro asielmigratie?
Niet per sé maar wel enorm anti-PVV. Wat een flapdrollenclub is dat. Krijgt he-le-maal niks voor elkaar. Al 20 jaar lang verspilde moeite. Kost Nederland alleen maar tijd, geld en energie.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 16 april 2026 @ 17:50:17 #199
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220594246
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:48 schreef Perrin het volgende:

[..]
Niet per sé maar wel enorm anti-PVV. Wat een flapdrollenclub is dat. Krijgt he-le-maal niks voor elkaar. Al 20 jaar lang verspilde moeite. Kost Nederland alleen maar tijd, geld en energie.
PVV krijgt weinig voor elkaar. Ze adresseren alleen maar. Helaas.
Het probleem, dat blijft.

Het asielprobleem is by far het grootste probeem.
pi_220594733
twitter

Volgens politiek commentator Wouter de Winther ligt de huidige impasse over de asielwetten in de eerste plaats bij de coalitie zelf, en niet primair bij de oppositie (zoals de PVV).
De column benadrukt dat de coalitiepartijen onderling verdeeld zijn en niet genoeg eensgezindheid tonen om de strenge asielmaatregelen door het parlement te krijgen. De Winther wijst erop dat de vertraging en blokkades vooral voortkomen uit interne coalitieproblemen, in plaats van alleen uit tegenstemmen van buitenaf.

De kernboodschap uit de tweet en column is duidelijk: de coalitie is zelf de grootste bottleneck bij het aanpakken van asiel.

Ben ik het wel mee eens eigenlijk.
Dit dossier laat zien dat de coalitie helemaal niet eensgezind is. En ik vraag me af wat ze sws denken voor elkaar te gaan krijgen.

Ook in combinatie met de kritiek van de RvS: er is gewoon niets uitgewerkt door Jetten en co. Ze shoppen naar hartelust in cijfers en ik heb echt de indruk dat Jetten geen leiding geeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door PieterDeRijcke op 16-04-2026 19:25:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')