Het lijkt wel alsof het “het kan wel” frame zo belangrijk was dat er vooral tempo gemaakt moest worden.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[ x ]
Volgens politiek commentator Wouter de Winther ligt de huidige impasse over de asielwetten in de eerste plaats bij de coalitie zelf, en niet primair bij de oppositie (zoals de PVV).
De column benadrukt dat de coalitiepartijen onderling verdeeld zijn en niet genoeg eensgezindheid tonen om de strenge asielmaatregelen door het parlement te krijgen. De Winther wijst erop dat de vertraging en blokkades vooral voortkomen uit interne coalitieproblemen, in plaats van alleen uit tegenstemmen van buitenaf.
De kernboodschap uit de tweet en column is duidelijk: de coalitie is zelf de grootste bottleneck bij het aanpakken van asiel.
Ben ik het wel mee eens eigenlijk.
Dit dossier laat zien dat de coalitie helemaal niet eensgezind is. En ik vraag me af wat ze sws denken voor elkaar te gaan krijgen.
Ook in combinatie met de kritiek van de RvS: er is gewoon niets uitgewerkt door Jetten en co. Ze shoppen naar hartelust in cijfers en ik heb echt de indruk dat Jetten geen leiding geeft.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de afspraken vanuit het coalitieakkoord niet meer scherp heb over de asielwetten maar als het zoals hier geschetst wordt het echt een vrije kwestie is/was dan hoeven ze hier ook geen eenheid te tonen op dit dossier. De asielwetten waren volgens mij ook vooral een paradepaardje van de PVV.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[ x ]
Volgens politiek commentator Wouter de Winther ligt de huidige impasse over de asielwetten in de eerste plaats bij de coalitie zelf, en niet primair bij de oppositie (zoals de PVV).
De column benadrukt dat de coalitiepartijen onderling verdeeld zijn en niet genoeg eensgezindheid tonen om de strenge asielmaatregelen door het parlement te krijgen. De Winther wijst erop dat de vertraging en blokkades vooral voortkomen uit interne coalitieproblemen, in plaats van alleen uit tegenstemmen van buitenaf.
De kernboodschap uit de tweet en column is duidelijk: de coalitie is zelf de grootste bottleneck bij het aanpakken van asiel.
Ben ik het wel mee eens eigenlijk.
Dit dossier laat zien dat de coalitie helemaal niet eensgezind is. En ik vraag me af wat ze sws denken voor elkaar te gaan krijgen.
Ook in combinatie met de kritiek van de RvS: er is gewoon niets uitgewerkt door Jetten en co. Ze shoppen naar hartelust in cijfers en ik heb echt de indruk dat Jetten geen leiding geeft.
Ja. Dat hele traject was vreemd.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof het “het kan wel” frame zo belangrijk was dat er vooral tempo gemaakt moest worden.
Het commentaar is groter dan alleen die asielwetten.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de afspraken vanuit het coalitieakkoord niet meer scherp heb over de asielwetten maar als het zoals hier geschetst wordt het echt een vrije kwestie is/was dan hoeven ze hier ook geen eenheid te tonen op dit dossier. De asielwetten waren volgens mij ook vooral een paradepaardje van de PVV.
Als de asielwetten het vervolgens wel/of niet halen lijkt dan vooral een individueel partij probleem en geen coalitie probleem en hoeveel waarde ze eraan hechten.
Mijn onderbuik zegt dat d66/cda hun schouders erbij ophalen en ze het niet zoveel uitmaakt. Bij de VVD zullen ze misschien (voor de bühne?) balen dat het niet doorgaat maar waarschijnlijk horen we er pas bij de volgende verkiezingen weer wat over mochten ze het niet halen.
De VVD heeft Rutte 4 opgeblazen om migratie, daarna hebben ze aan de chaos van Schoof mee gedaan waar eigenlijks niks uit gekomen behalve dit (en 130 rijden op de afsluitdijk). Ik mag er toch vanuit gaan dat dit voor de VVD groter is dan alleen voor de bühne.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de afspraken vanuit het coalitieakkoord niet meer scherp heb over de asielwetten maar als het zoals hier geschetst wordt het echt een vrije kwestie is/was dan hoeven ze hier ook geen eenheid te tonen op dit dossier. De asielwetten waren volgens mij ook vooral een paradepaardje van de PVV.
Als de asielwetten het vervolgens wel/of niet halen lijkt dan vooral een individueel partij probleem en geen coalitie probleem en hoeveel waarde ze eraan hechten.
Mijn onderbuik zegt dat d66/cda hun schouders erbij ophalen en ze het niet zoveel uitmaakt. Bij de VVD zullen ze misschien (voor de bühne?) balen dat het niet doorgaat maar waarschijnlijk horen we er pas bij de volgende verkiezingen weer wat over mochten ze het niet halen.
Die investering in defensie kun je natuurlijk ook wel wat afzwakken. Niet alsof we Amerika nog hoeven te paaien ermee.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof het “het kan wel” frame zo belangrijk was dat er vooral tempo gemaakt moest worden.
Al hebben ze met twee jaar stilstand en de enorme investering in defensie geen gemakkelijk fundament.
Eens, alleen in mijn ogen staat dat los van de asielwetten.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het commentaar is groter dan alleen die asielwetten.
De raad van state geeft ook aan dat er gewoon geshopt is in cijfers.
En dat geen enkel plan voldoende uitgewerkt is in deze coalitie.
De 'chaos van Schoof' was qua financieel beleid helderder dan wat er nu staat onder Jetten. Aldus het commentaar van de RvS op beiden plannen.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De VVD heeft Rutte 4 opgeblazen om migratie, daarna hebben ze aan de chaos van Schoof mee gedaan waar eigenlijks niks uit gekomen behalve dit (en 130 rijden op de afsluitdijk). Ik mag er toch vanuit gaan dat dit voor de VVD groter is dan alleen voor de bühne.
Ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken, laat staan dat ze uit de coalitie stappen.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De VVD heeft Rutte 4 opgeblazen om migratie, daarna hebben ze aan de chaos van Schoof mee gedaan waar eigenlijks niks uit gekomen behalve dit (en 130 rijden op de afsluitdijk). Ik mag er toch vanuit gaan dat dit voor de VVD groter is dan alleen voor de bühne.
Het gaat om het hele pakket. Er is geen eensgezindheid. En niets is uitgewerkt.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:51 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Eens, alleen in mijn ogen staat dat los van de asielwetten.
Tot nu toe blinkt het kabinet nog niet uit aan eensgezindheid.
En het hoewel vervelend gaat het gesteggel tot nu toe voornamelijk over klein bier, de verhoging van het ER lijkt het eerste echt grote dossier te worden waar ze het zowel gezamenlijk over eens moeten blijven maar ook steun moeten gaan zoeken bij de rest van de tweede kamer.
Tja, dat is gelijk de grootste weeffout in deze coalitie. Ze zijn vergeten een meerderheid te organiseren in beide Kamers van de Staten Generaal…quote:Op donderdag 16 april 2026 19:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het gaat om het hele pakket. Er is geen eensgezindheid. En niets is uitgewerkt.
Als van alles en nog wat een vrije kwestie is, hou je geen coalitie meer over.
Nou ja, weeffout... dat is wel mild.quote:Op donderdag 16 april 2026 20:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dat is gelijk de grootste weeffout in deze coalitie. Ze zijn vergeten een meerderheid te organiseren in beide Kamers van de Staten Generaal…
Wouter is wel rechts ja. Gras is groen.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:54 schreef Klopkoek het volgende:
Wouter de Winther is natuurlijk zelf een VVD-intrigant. Had het onlangs nog over de "GroenLinks Jugend" in zijn stukjes.
Frits Wester is ook rechts en zo zijn er wel meer. Toch zijn er belangrijke verschillen met de flauwekul en het politieke gespin van De Winther. Je ziet dat niet of doet alsof je het niet wil zienquote:Op donderdag 16 april 2026 21:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Wouter is wel rechts ja. Gras is groen.
Afhameren is best aardig, ik trek z'n stem alleen niet.quote:Op donderdag 16 april 2026 21:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Frits Wester is ook rechts en zo zijn er wel meer. Toch zijn er belangrijke verschillen met de flauwekul en het politieke gespin van De Winther. Je ziet dat niet of doet alsof je het niet wil zien
Het is exemplarisch voor hoe de democratie en werkelijkheid/realiteit kapot wordt gemaakt. Ik kan niet anders zeggen.quote:
Ik vind het niet zo interessant wie links of rechts is. VVD of Pro.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:54 schreef Klopkoek het volgende:
Wouter de Winther is natuurlijk zelf een VVD-intrigant. Had het onlangs nog over de "GroenLinks Jugend" in zijn stukjes.
Dit is min of meer wat ik zelf zeg. Frits Wester is ook rechts (ook al speelt hij de neutrale duider).quote:Op donderdag 16 april 2026 22:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo interessant wie links of rechts is. VVD of Pro.
Veel interessanter vind ik of iemand een punt maakt.
Het zou kunnen, maar dat is tot nu toe nog nooit voorgekomen. Iets met een stilstaande klok etc. Een schadelijke man voor de waarheidsvinding en democratie. Hij verzint dingen bij elkaar.quote:En dat kan ook een Wouter de Winther zijn.
Wie vind jij dan een neutrale duider?quote:Op donderdag 16 april 2026 22:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is min of meer wat ik zelf zeg. Frits Wester is ook rechts (ook al speelt hij de neutrale duider).
Wouter de Winther vermengt fictie met non-fictie; vermengt het proza van columns met duiding en (inside) informatie. Maar is wel de nummer één gast bij Jinek, om daar dan de neutrale observant te spelen.
Het is een soort flooding the zone, de firehose of falsehoods en van een ander metier dan destijds Lunshof.
[..]
Het zou kunnen, maar dat is tot nu toe nog nooit voorgekomen. Iets met een stilstaande klok etc. Een schadelijke man voor de waarheidsvinding en democratie. Hij verzint dingen bij elkaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |