abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220661034
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 22:03 schreef -XOR- het volgende:
Conservatisme is natuurlijk bij definitie rechts.
Nee, CU is bij vlagen conservatief, maar zeker niet rechts. D66 is zeer progressief, maar economisch rechtser dan het CDA.
  zondag 26 april 2026 @ 22:26:45 #204
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220661086
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 22:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, CU is bij vlagen conservatief, maar zeker niet rechts. D66 is zeer progressief, maar economisch rechtser dan het CDA.
Ik zou D66 economisch niet rechtser plaatsen dan CDA, maar dan nog heb ik altijd nogal bezwaar tegen de links-rechts verdeling op louter economische gronden, of uberhaupt een ordinalisering van die verdeling.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220661139
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 22:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik zou D66 economisch niet rechtser plaatsen dan CDA, maar dan nog heb ik altijd nogal bezwaar tegen de links-rechts verdeling op louter economische gronden, of uberhaupt een ordinalisering van die verdeling.
Ik vind dat kwadrant denken net zo kunstmatig en beperkt als links-rechts. Dat hele kwadranten gedoe is ooit begonnen met de libertariërs (die van Apartheidsstaat Orania, dromen over Somalië) en heette een tijdje de Nolan chart.

Grosso modo zijn links-conservatieve en rechts-progressieve posities instabiel en intern tegenstrijdig. Posities dichtbij de assen zijn wel mogelijk maar dan kun je net zo goed het oude links-rechts schema aanhouden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2026 22:36:55 ]
pi_220661177
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2026 22:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik vind dat kwadrant denken net zo kunstmatig en beperkt als links-rechts. Dat hele kwadranten gedoe is ooit begonnen met de libertariërs (die van Apartheidsstaat Orania, dromen over Somalië) en heette een tijdje de Nolan chart.

Grosso modo zijn links-conservatieve en rechts-progressieve posities instabiel en intern tegenstrijdig. Posities dichtbij de assen zijn wel mogelijk maar dan kun je net zo goed het oude links-rechts schema aanhouden.
Jij komt altijd op de proppen met chesdata, maar zodra het je niet uitkomt klopt van chesdata natuurlijk niks. Linksconservatief en rechtsprogressief bestaan gewoon. Niemand kan ontkennen dat PiS economisch links is en zeer conservatief. Niemand zal FDP of En Marche conservatief of links noemen.

Natuurlijk is een hele indeling maken altijd gekunsteld, maar de meest standaard indeling in de huidige politiek weggooien omdat het niet bij je wereldbeeld past (een economisch links persoon moet progressief zijn, een economisch rechts persoon moet conservatief zijn, waarom eigenlijk?) is eerder een teken van zwakte. Accepteer dat er links-conservatieve mensen bestaan, ik kom ze vrij veel tegen binnen de CU. Accepteer ook dat er rechts-progressieve mensen bestaan, of heb je nog nooit van Pechtold gehoord?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2026 22:44:06 ]
pi_220661185
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 22:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik zou D66 economisch niet rechtser plaatsen dan CDA, maar dan nog heb ik altijd nogal bezwaar tegen de links-rechts verdeling op louter economische gronden, of uberhaupt een ordinalisering van die verdeling.
Het huidige D66 plaats ik economisch wel rechtser dan het huidige CDA. Het CDA lijkt ook de meeste problemen te hebben met bezuinigingen op het sociale stelsel die zijn afgesproken in het regeerakkoord.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2026 22:45:52 ]
  zondag 26 april 2026 @ 22:49:56 #208
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220661204
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2026 22:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik vind dat kwadrant denken net zo kunstmatig en beperkt als links-rechts. Dat hele kwadranten gedoe is ooit begonnen met de libertariërs (die van Apartheidsstaat Orania, dromen over Somalië) en heette een tijdje de Nolan chart.

Grosso modo zijn links-conservatieve en rechts-progressieve posities instabiel en intern tegenstrijdig. Posities dichtbij de assen zijn wel mogelijk maar dan kun je net zo goed het oude links-rechts schema aanhouden.
Die 2x2 matrix vloeit natuurlijk voort uit een notie dat er een sociaal-culturele en een economische as zou bestaan, die aan het hele idee dat politieke theorieën zouden bestaan voorbijgaat.

Ten diepste is de scheiding platonisch vs anti-platonisch, van mensenrechten als universalia vs rechten die voortvloeien uit de samenleving zoals deze bestaat.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 26 april 2026 @ 23:06:46 #209
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220661270
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 23:09 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ja, als de rechter heeft beslist dat ze terug moeten, moeten ze terug naar land van herkomst.

Mijn aangekaarte probleem gaat echter over meer dan alleen Nederland.

Daarnaast vind ik het ronduit achterlijk dat je amper normaal antwoord kan geven of begrijpelijk kan lezen, dat is wel problematisch in een topic over politiek met jouw leeftijd.
Als ik in een ander land ben en mijn verblijfspapieren zijn verlopen dan ben ik illegaal aanwezig en strafbaar
,
Het beste kan ik dan als een speer naar een Schengen ambassade gaan om een papier te vragen onder toezegging dat ik de volgende dag opgerot ben
Anders dan zet men mij een weekje vast, met een barmhartige kop soep en droog brood


quote:
AI-overzicht
In Thailand is een Nederlander uit zijn hotel gehaald en gearresteerd vanwege illegaal verblijf (overstay).

Details van het incident:

Aanleiding: De Thaise immigratiepolitie voert momenteel strengere controles uit op buitenlanders die de visumregels overtreden.

Locatie: De man werd gelokaliseerd in een hotel in Pattaya nadat zijn gegevens niet overeenkwamen met de geldige verblijfsstatus in het centrale systeem.

Gevolgen: De man is overgebracht naar een detentiecentrum.
In dergelijke gevallen volgt meestal een boete (vaak 500 baht per dag overstay tot een maximum van 20.000 baht), deportatie op eigen kosten en een inreisverbod voor Thailand voor meerdere jaren.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220661303
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:07 schreef Kottnauer het volgende:
#Geen mens is illegaal.

Dat klopt, maar het verblijf van een mens in een bepaald gebied (of een bepaald gebouw) kan wel illegaal zijn.
Precies.

Maar helaas vergeten een aantal belangrijke mensen wel dat onderscheid. En die proberen daarmee het illegaal te maken om een mens dat hier illegaal verblijft te helpen om een mens te zijn in plaats van een 'illegaal'.

Als je dat onderscheid nou wel maakt, dwz. dat geen mens illegaal is, maar zijn verblijf wel, dan is het geen probleem om hem een kopje soep te geven. Want je helpt niet een illegaal, maar een mens dat illegaal in Nederland verblijft.

Ook heb je niet de mogelijkheid om de illegaal in Nederland verblijvende mens te deporteren, dus kun je ook niks aan zijn illegale verblijf veranderen. Jij bent er niet verantwoordelijk voor, niet de oorzaak van, en een kopje soep maakt het verblijf niet meer en ook niet minder illegaal. Het doet in feite niks aan het illegale verblijf, het doet alleen iets aan de mens, die hier illegaal verblijft.

Onderscheid maken tussen de mens en zijn illegale verblijf hier, is logisch. Het zijn niet dezelfde dingen. Dat PVV doet alsof het wél dezelfde dingen zijn is moedwillig. Als iets moedwillig is, dan is er een doel. Wat was er het doel van? Wat er gebeurd is, is dat de wetgeving er door getorpedeerd is. De conclusie is dan dus dat de PVV met een gespeeld stukje waanzin expres die wetgeving heeft getorpedeerd.

En dan krijgt D'66 de schuld...

Als we het onderscheid maken tussen de mens en zijn verblijf, wordt de verantwoordelijke voor zijn verblijf hier ook meteen duidelijk: de overheid. De overheid faalt. Daar was die wetgeving voor bedoeld. Maar die wetgeving is getorpedeerd door de PVV. Dus de PVV wil blijkbaar dat de overheid expres faalt.
pi_220661313
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2026 22:43 schreef Hanca het volgende:
Niemand zal FDP of En Marche conservatief of links noemen.
FDP is de laatste periode helemaal op de anti-woke en anti-migratie wagen gaan zitten. Het is dus geen wonder dat hun kiezers weglopen naar AfD. Dat is hun voornaamste concurrent.

Binnen FDP kringen zelf wordt zo een soort positie "nationalistisch liberalisme" genoemd. Ik noem dat gewoon conservatieve positie. Autoritair, navelstaarderig, uitbuitend.

https://blog.sven-gerst.de/quo-vadis-fdp

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 27-04-2026 09:19:48 ]
pi_220661370
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 23:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
FDP is de laatste periode helemaal op de anti-woke en anti-migratie wagen gaan zitten. Het is dus geen wonder dat hun kiezers weglopen naar AfD. Dat is hun voornaamste concurrent.

Binnen FDP kringen zelf wordt zo een soort positie "nationalistisch liberalisme" genoemd. Ik noem dat gewoon conservatieve positie. Autoritair, navelstaarderig, uitbuitend.

https://blog.sven-gerst.de/quo-vadis-fdp

Jouw dogmatisch gereformeerde vermanende toontje bevalt me trouwens totaal niet.
Oef, Klopkoek, heb jou best vaak serieus genomen, maar hier ga je voor mij even over de schreef. Je toont namelijk meerdere malen zelf een vermanend toontje, niemand deugt. Dat is precies wat je de ander verwijt, dogmatisch denkpatroon. Terwijl ik juist Hanca veel flexibeler vindt in zijn visie.
pi_220661410
De discussie over "er zijn teveel hoogopgeleiden" speelt ook in het Verenigd Koninkrijk:

quote:
One popular proposal is to suggest that “low value” courses in the arts or social sciences be scrapped by government diktat to save money. But even putting aside the problem of ministers deciding what constitutes value, this would actually cost money. These courses are relatively cheap to run and subsidise subjects such as science and engineering, which would otherwise require more government cash.

Another common theme, especially from the right, is that we should have fewer universities and focus instead on vocational courses. Except most students are already on vocational courses: three quarters are doing degrees in science, engineering, medicine, law, teaching or business. The academic/vocational dichotomy is entirely outdated in a world where manufacturing jobs are more likely to involve managing complex technology than standing on an assembly line, which is why many universities already offer degree apprenticeships and work in partnership with local further education colleges.
https://observer.co.uk/ne(...)r-more-than-academic
pi_220661416
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 23:41 schreef Klopkoek het volgende:
De discussie over "er zijn teveel hoogopgeleiden" speelt ook in het Verenigd Koninkrijk:
[..]

:O
pi_220661433
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 23:31 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oef, Klopkoek, heb jou best vaak serieus genomen, maar hier ga je voor mij even over de schreef. Je toont namelijk meerdere malen zelf een vermanend toontje, niemand deugt.
Nee hoor. Alles binnen de range van CDA en PvdD is acceptabel. Daar hoort CU wel bij (ondanks Don Ceder).

quote:
Dat is precies wat je de ander verwijt, dogmatisch denkpatroon. Terwijl ik juist Hanca veel flexibeler vindt in zijn visie.
Tsja, het idee van een 'jonge aarde' en dat dinosaurussen gelijktijdig met mensen zouden hebben geleefd is behoorlijk dogmatisch en rigide.
pi_220661442
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 23:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nee hoor. Alles binnen de range van CDA en PvdD is acceptabel. Daar hoort CU wel bij (ondanks Don Ceder).
[..]
Tsja, het idee van een 'jonge aarde' en dat dinosaurussen gelijktijdig met mensen zouden hebben geleefd is behoorlijk dogmatisch en rigide.
Niet mee eens, jij hoeft een ander niet te overtuigen dat de bijbel een verzinsel is, waarom zou je die behoefte hebben sowieso?
pi_220661464
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 23:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
FDP is de laatste periode helemaal op de anti-woke en anti-migratie wagen gaan zitten. Het is dus geen wonder dat hun kiezers weglopen naar AfD. Dat is hun voornaamste concurrent.

Binnen FDP kringen zelf wordt zo een soort positie "nationalistisch liberalisme" genoemd. Ik noem dat gewoon conservatieve positie. Autoritair, navelstaarderig, uitbuitend.

https://blog.sven-gerst.de/quo-vadis-fdp

Jouw dogmatisch gereformeerde vermanende toontje bevalt me trouwens totaal niet.
Weet je zeker dat je nu niet doet wat je juist de ander verwijt?
En sinds wanneer ben jij hier de baas.. :D
pi_220661639


Waarom heeft de rechtse stemmer toch zo weinig zelfrespect? :')
  maandag 27 april 2026 @ 04:58:15 #219
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220661810
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 00:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]

Waarom heeft de rechtse stemmer toch zo weinig zelfrespect? :')
Als het niet voldoen aan de opgelegde verplichting aan uitgeprocedeerden om terug gaan naar het eigen land niet strafbaar, is dan hebben asielwetten totaal geen zin

Als wij geen snelheidsboetes hebben dan gaat iedereen hier ook 150 rijden

Gezeur over koppen soep en barmhartigheid helpt ook niet

Het beste is woningen bouwen ergens in de Flevo voor de migranten die erin geslaagd zijn hier te komen door flink te betalen aan de mensen smokkelaars
Voortaan moet men in eigen land een procedure starten bij de Chengen ambassade
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220661910
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 04:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Als het niet voldoen aan de opgelegde verplichting aan uitgeprocedeerden om terug gaan naar het eigen land niet strafbaar, is dan hebben asielwetten totaal geen zin.
Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet zelf vertrekken, worden al gewoon opgepakt en gedwongen uitgezet.

Elk jaar zijn dat er rond de 3000: https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers
Vorig jaar vertrokken er in totaal 13.000 mensen via de Dienst Terugkeer en Vertrek, dat zijn er fors meer dan er asielaanvragen werden afgewezen. Doen alsof er nooit iemand terug gaat is dus nogal vreemd.
  maandag 27 april 2026 @ 07:11:22 #221
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220661994
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 00:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]

Waarom heeft de rechtse stemmer toch zo weinig zelfrespect? :')
Waarom staat de VVD hier niet tussen?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220662113
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 04:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Als het niet voldoen aan de opgelegde verplichting aan uitgeprocedeerden om terug gaan naar het eigen land niet strafbaar, is dan hebben asielwetten totaal geen zin

Als wij geen snelheidsboetes hebben dan gaat iedereen hier ook 150 rijden

Gezeur over koppen soep en barmhartigheid helpt ook niet

Het beste is woningen bouwen ergens in de Flevo voor de migranten die erin geslaagd zijn hier te komen door flink te betalen aan de mensen smokkelaars
Voortaan moet men in eigen land een procedure starten bij de Chengen ambassade
Geert dacht daar eerder nog anders over.
pi_220662146
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 07:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Waarom staat de VVD hier niet tussen?
Actief sturen is de norm bij De Hond. Dikke kans dat de VVD hem voor deze vraag betaald heeft.
  maandag 27 april 2026 @ 08:26:02 #224
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220662203
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 08:01 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Geert dacht daar eerder nog anders over.
Dat moet geert weten , zo denk ik er over
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 27 april 2026 @ 08:36:23 #225
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220662256
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 06:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet zelf vertrekken, worden al gewoon opgepakt en gedwongen uitgezet.

Elk jaar zijn dat er rond de 3000: https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers
Vorig jaar vertrokken er in totaal 13.000 mensen via de Dienst Terugkeer en Vertrek, dat zijn er fors meer dan er asielaanvragen werden afgewezen. Doen alsof er nooit iemand terug gaat is dus nogal vreemd.
Ik zie dat er ook uit bewaring teruggekeerd zijn, dus waren dus illegaal en hier dus WEL strafbaar

ook minderjarigen en verkrachtte vrouwen


Het hierheen komen met een boot kost een bak geld
Beter is het daar aanvragen bij de Schengen ambassade en bij akkoord dan naar het land van keuze te gaan

quote:
AI-overzicht
Artikel 59 van de Vreemdelingenwet 2000 (Vw 2000) maakt het mogelijk om vreemdelingen die onrechtmatig in Nederland verblijven in bewaring te stellen (vreemdelingenbewaring) met het oog op uitzetting.

Deze vrijheidsontnemende maatregel wordt toegepast als de vreemdeling het land moet verlaten en er een risico bestaat dat hij zich aan de uitzetting onttrekt.
Dienst Terugkeer en Vertrek
Dienst Terugkeer en Vertrek
+1
Belangrijke aspecten van Artikel 59 Vw 2000:

Doel: Uitzetting waarborgen van vreemdelingen zonder rechtmatig verblijf.

Locatie: Insluiting vindt plaats in een huis van bewaring of een speciale voorziening (zoals een gesloten gezinsvoorziening voor gezinnen met minderjarigen).


[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 27-04-2026 10:15:03 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220662399
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 23:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
:O
Ja wat nou? Hier zitten ook allemaal types die geforceerd mensen naar het MBO willen sturen (uiteraard niet hunzelf of hun naasten) en mensen vooral niet te slim willen laten worden. Ze moeten kneedbaar blijven.
pi_220662448
quote:
10s.gif Op maandag 27 april 2026 08:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Actief sturen is de norm bij De Hond. Dikke kans dat de VVD hem voor deze vraag betaald heeft.
Ja dit. Ze moeten altijd buiten schot blijven.
pi_220662746
twitter


Gaat lekker in Nederland.
pi_220663172
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 08:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat moet geert weten , zo denk ik er over
Maar dan is het toch alsnog de schuld vd PVV dat zo'n gedrocht van een wet in de 1e kamer kwam?
pi_220663182
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 09:46 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Gaat lekker in Nederland.
We waren op weg naar een woningoverschot. Toen werd de VVD gekozen en die kwamen met Stef Blok.
  maandag 27 april 2026 @ 10:45:10 #231
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220663208
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 10:36 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Maar dan is het toch alsnog de schuld vd PVV dat zo'n gedrocht van een wet in de 1e kamer kwam?
De wet was in de tweede kamer geaccepteerd en dan gaat een wet naar de eerste kamer
zo hoort dat

de oorspronkelijke wet van de PVV was goed , juist en terecht , het was geen gedrocht ,de novelle veranderde er niet veel aan

D66 stemde tegen en CDA ook
erg dom

quote:
AI-overzicht
De novelle (een wijzigingswetsvoorstel) bij de Asielnoodmaatregelenwet hield in dat het bieden van hulp aan illegaal in Nederland verblijvende meerderjarige vreemdelingen niet strafbaar zou worden.
Eerste Kamer der Staten-Generaal
Eerste Kamer der Staten-Generaal
+1
Hier zijn de kernpunten van die aanpassing:

Doel: De novelle was bedoeld om juridische problemen te herstellen in de oorspronkelijke Asielnoodmaatregelenwet, die bedoeld was om de instroom van asielzoekers te verminderen.

quote:
Situatie (April 2026):
Hoewel de Tweede Kamer instemde met deze novelle, heeft de Eerste Kamer de novelle (en daarmee de gehele Asielnoodmaatregelenwet) verworpen.
Zonder deze aanpassing blijft de oorspronkelijke wetstekst staan, wat betekent dat hulpverleners bij een aanname van de wet alsnog strafbaar zouden kunnen worden.
quote:
Woede bij VVD na wegstemmen asielwetten door D66 : 'D66 zocht een reden'
Auteurs: BNR Webredactie en ANP
Bij de VVD reageert men woedend op het feit dat de asielwetten van voormalig asielminister Marjolein Faber (PVV) het niet hebben gehaald.
Fractieleider Ruben Brekelmans legt de schuld daarvoor bij coalitiegenoot D66.
.


[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 27-04-2026 10:51:28 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220663258
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 09:46 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Gaat lekker in Nederland.
Italië verrassend stabiel.
  Moderator maandag 27 april 2026 @ 11:03:23 #233
236264 crew  capricia
pi_220663329
Dit NRC-artikel analyseert hoe de zorgvuldige beeldregie die Rob Jetten aan de macht hielp, nu averechts werkt doordat zijn gepolijste imago als kunstmatig wordt ervaren. De focus op strakke communicatie zorgt in een behoefte aan authenticiteit voor wrijving, waardoor Jetten moeite heeft zijn politieke geloofwaardigheid te behouden.

Tijdens de formatie benadrukte Jetten een snelle, strakke deadline en een efficiënt imago. Dat kwam goed over in de media en hielp hem als stabiele, moderne leider te positioneren. Het artikel verwijst naar eerdere D66-strategieën (zoals onder Alexander Pechtold in 2017), waarbij zorgvuldig lekken en cameravoering werden ingezet om gunstige berichtgeving te krijgen.

Deze aanpak leverde Jetten het premierschap op, maar beperkte tegelijk zijn onderhandelingsruimte. Hij moest concessies doen aan hardere spelers zoals de VVD van Dilan Yeşilgöz, zonder veel tegenwicht.

De VVD distantieert zich en beschadigt Jetten actief: fractievoorzitter Ruben Brekelmans, oud-VVD’ers Annemarie Jorritsma en Halbe Zijlstra bekritiseerden hem openlijk in talkshows en vergeleken hem ongunstig met Mark Rutte.

Binnen D66 groeit interne kritiek: sommigen vinden dat er te veel op beeldregie en te weinig op inhoud en breed draagvlak is ingezet. Oud-verkenner Wouter Koolmees waarschuwde hier al voor.


Het lijkt wel of beeldregie de nieuwe machtigste partij van Nederland is.


quote:
Slimme beeldregie bracht Rob Jetten aan de macht. Nu ervaart hij de keerzijde

In D66 zien ze ontsteld dat de VVD elke kans aangrijpt om Rob Jetten te beschadigen. Zijn minderheidskabinet oogt zwak, de interne D66-kritiek op zijn formatiekeuzes zwelt aan: te veel beeldregie, te weinig resultaat. Het besef groeit dat hem een eenzame strijd wacht: uiteindelijk staat de premier er alleen voor.
[..en verder]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260427
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 27 april 2026 @ 11:05:18 #234
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220663349
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 11:03 schreef capricia het volgende:
Dit NRC-artikel analyseert hoe de zorgvuldige beeldregie die Rob Jetten aan de macht hielp, nu averechts werkt doordat zijn gepolijste imago als kunstmatig wordt ervaren. De focus op strakke communicatie zorgt in een behoefte aan authenticiteit voor wrijving, waardoor Jetten moeite heeft zijn politieke geloofwaardigheid te behouden.

Tijdens de formatie benadrukte Jetten een snelle, strakke deadline en een efficiënt imago. Dat kwam goed over in de media en hielp hem als stabiele, moderne leider te positioneren. Het artikel verwijst naar eerdere D66-strategieën (zoals onder Alexander Pechtold in 2017), waarbij zorgvuldig lekken en cameravoering werden ingezet om gunstige berichtgeving te krijgen.

Deze aanpak leverde Jetten het premierschap op, maar beperkte tegelijk zijn onderhandelingsruimte. Hij moest concessies doen aan hardere spelers zoals de VVD van Dilan Yeşilgöz, zonder veel tegenwicht.

De VVD distantieert zich en beschadigt Jetten actief: fractievoorzitter Ruben Brekelmans, oud-VVD’ers Annemarie Jorritsma en Halbe Zijlstra bekritiseerden hem openlijk in talkshows en vergeleken hem ongunstig met Mark Rutte.

Binnen D66 groeit interne kritiek: sommigen vinden dat er te veel op beeldregie en te weinig op inhoud en breed draagvlak is ingezet. Oud-verkenner Wouter Koolmees waarschuwde hier al voor.


Het lijkt wel of beeldregie de nieuwe machtigste partij van Nederland is.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260427
Niks nieuws onder de zon. Kaag werd ook al gehyped natuurlijk.
  Moderator maandag 27 april 2026 @ 11:07:09 #235
236264 crew  capricia
pi_220663361
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 11:05 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Niks nieuws onder de zon. Kaag werd ook al gehyped natuurlijk.
Beeldregie wint kennelijk verkiezingen, maar moet nog zien of het ook kabinetten overeind houdt.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220663948
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 10:53 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Italië verrassend stabiel.
Veel economische stagnatie verklaart dat wel.
  maandag 27 april 2026 @ 12:37:54 #237
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220664408
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 09:46 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Gaat lekker in Nederland.


geen relatie met populatie krimp en huizenprijzen wel met economie
https://www.populationpyramid.net/estonia/2024/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220665142
quote:
10s.gif Op maandag 27 april 2026 11:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Veel economische stagnatie verklaart dat wel.
Krimpende bevolking, stagnerende economie, matige loongroei, banken die veel minder scheutig zijn geworden met leningen (na GFC en EU interventie) en ook de enorme vergrijzing.

Italië is het meest vergrijsde land van Europa, met veel oudjes die van hun te grote woning af willen. Dat drukt prijzen.

Als je het af zet tegen de gemiddelde lonen en de inflatie dan is een huis in Italië natuurlijk wel duurder geworden.

Sinds Meloni aan de macht is zie je wel een behoorlijke toename van de huizenprijzen, post-Covid. Rechts op zijn best. Meloni doet er weinig tegen.

Van de circa 36 miljoen woningen staan er 10 miljoen leeg.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2026 13:36:21 ]
  maandag 27 april 2026 @ 14:48:59 #239
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220665506
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 13:34 schreef Klopkoek het volgende:

Van de circa 36 miljoen woningen staan er 10 miljoen leeg.
dat zijn tweede huizen , daar woont soms wel iemand

in Hongarije idem dito
iedereen wil wel een tuintje
locatie locatie

dat maakt de vakantie eenvoudiger en goedkoper

[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 27-04-2026 14:54:25 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 27 april 2026 @ 15:13:41 #240
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220665649
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 11:03 schreef capricia het volgende:
Dit NRC-artikel analyseert hoe de zorgvuldige beeldregie die Rob Jetten aan de macht hielp, nu averechts werkt doordat zijn gepolijste imago als kunstmatig wordt ervaren. De focus op strakke communicatie zorgt in een behoefte aan authenticiteit voor wrijving, waardoor Jetten moeite heeft zijn politieke geloofwaardigheid te behouden.

Tijdens de formatie benadrukte Jetten een snelle, strakke deadline en een efficiënt imago. Dat kwam goed over in de media en hielp hem als stabiele, moderne leider te positioneren. Het artikel verwijst naar eerdere D66-strategieën (zoals onder Alexander Pechtold in 2017), waarbij zorgvuldig lekken en cameravoering werden ingezet om gunstige berichtgeving te krijgen.

Deze aanpak leverde Jetten het premierschap op, maar beperkte tegelijk zijn onderhandelingsruimte. Hij moest concessies doen aan hardere spelers zoals de VVD van Dilan Yeşilgöz, zonder veel tegenwicht.

De VVD distantieert zich en beschadigt Jetten actief: fractievoorzitter Ruben Brekelmans, oud-VVD’ers Annemarie Jorritsma en Halbe Zijlstra bekritiseerden hem openlijk in talkshows en vergeleken hem ongunstig met Mark Rutte.

Binnen D66 groeit interne kritiek: sommigen vinden dat er te veel op beeldregie en te weinig op inhoud en breed draagvlak is ingezet. Oud-verkenner Wouter Koolmees waarschuwde hier al voor.


Het lijkt wel of beeldregie de nieuwe machtigste partij van Nederland is.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260427
Dat clowneske optreden tijdens en na de asielwettenstemming in de eerste kamer helpt natuurlijk ook niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220665926
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 07:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Waarom staat de VVD hier niet tussen?
Als je allemaal 0% hebt teruggekregen, kom je niet in het lijstje terug.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 27 april 2026 @ 15:55:15 #242
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220665941
quote:
12s.gif Op maandag 27 april 2026 15:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je allemaal 0% hebt teruggekregen, kom je niet in het lijstje terug.
Dan valt het me mee dat PRO er niet tussen staat.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220666500
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 11:03 schreef capricia het volgende:
Dit NRC-artikel analyseert hoe de zorgvuldige beeldregie die Rob Jetten aan de macht hielp, nu averechts werkt doordat zijn gepolijste imago als kunstmatig wordt ervaren. De focus op strakke communicatie zorgt in een behoefte aan authenticiteit voor wrijving, waardoor Jetten moeite heeft zijn politieke geloofwaardigheid te behouden.

Tijdens de formatie benadrukte Jetten een snelle, strakke deadline en een efficiënt imago. Dat kwam goed over in de media en hielp hem als stabiele, moderne leider te positioneren. Het artikel verwijst naar eerdere D66-strategieën (zoals onder Alexander Pechtold in 2017), waarbij zorgvuldig lekken en cameravoering werden ingezet om gunstige berichtgeving te krijgen.

Deze aanpak leverde Jetten het premierschap op, maar beperkte tegelijk zijn onderhandelingsruimte. Hij moest concessies doen aan hardere spelers zoals de VVD van Dilan Yeşilgöz, zonder veel tegenwicht.

De VVD distantieert zich en beschadigt Jetten actief: fractievoorzitter Ruben Brekelmans, oud-VVD’ers Annemarie Jorritsma en Halbe Zijlstra bekritiseerden hem openlijk in talkshows en vergeleken hem ongunstig met Mark Rutte.

Binnen D66 groeit interne kritiek: sommigen vinden dat er te veel op beeldregie en te weinig op inhoud en breed draagvlak is ingezet. Oud-verkenner Wouter Koolmees waarschuwde hier al voor.

Het lijkt wel of beeldregie de nieuwe machtigste partij van Nederland is.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260427
Dat was het onder Schoof 1 natuurlijk ook al:
• Het beeld dat Omtzigt de Messias was die opkwam voor al die zielige toeslagouders. Laten we voor het gemak even vergeten dat hij zelf iedereen optrommelde voor de Fraudewet na de Bulgarenfraude.
• Het beeld dat Geert Wilders eindelijk op milde en fatsoenlijke toon alle asielzoekers in Nederland naar de uitgang kan begeleiden.
• Het beeld dat de BBB opkomt voor de hardwerkende boer.

• En dan nu het beeld dat Jetten het na de puinhopen van één jaar Bruin het radicaal anders kan doen. Het nieuwe, nieuw leiderschap zonder de nonsense van VVD, PVV, NSC en de BBB.

Of je nu progressief of radicaal rechts bent, het maakt allemaal helemaal niks meer uit. De verkiezingen in Nederland zijn als een bezoek aan Madame Tussaud bij 45 graden Celsius.
  Moderator maandag 27 april 2026 @ 18:59:56 #244
236264 crew  capricia
pi_220666944
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 17:32 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Dat was het onder Schoof 1 natuurlijk ook al:
• Het beeld dat Omtzigt de Messias was die opkwam voor al die zielige toeslagouders. Laten we voor het gemak even vergeten dat hij zelf iedereen optrommelde voor de Fraudewet na de Bulgarenfraude.
• Het beeld dat Geert Wilders eindelijk op milde en fatsoenlijke toon alle asielzoekers in Nederland naar de uitgang kan begeleiden.
• Het beeld dat de BBB opkomt voor de hardwerkende boer.

• En dan nu het beeld dat Jetten het na de puinhopen van één jaar Bruin het radicaal anders kan doen. Het nieuwe, nieuw leiderschap zonder de nonsense van VVD, PVV, NSC en de BBB.

Of je nu progressief of radicaal rechts bent, het maakt allemaal helemaal niks meer uit. De verkiezingen in Nederland zijn als een bezoek aan Madame Tussaud bij 45 graden Celsius.
Het artikel gaat specifiek in op de beeldregie van Jetten, het strakke efficiënte imago. De gelikte filmpjes, de visuele mediacampagne.
Ik kan me dat niet herinneren van een Omtzigt.
En Wilders komt ook niet verder dat wat oneliners in de kamer en wat berichtjes op X.
Ik vind daar toch wel een verschil zitten. Zonder er een kwaliteitsoordeel aan te hangen, is Jetten hier wel uniek in geweest.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220667053
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 18:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Het artikel gaat specifiek in op de beeldregie van Jetten, het strakke efficiënte imago. De gelikte filmpjes, de visuele mediacampagne.
Ik kan me dat niet herinneren van een Omtzigt.
En Wilders komt ook niet verder dat wat oneliners in de kamer en wat berichtjes op X.
Ik vind daar toch wel een verschil zitten. Zonder er een kwaliteitsoordeel aan te hangen, is Jetten hier wel uniek in geweest.
De ene zwaait fysiek met Nederlandse vlaggetjes om Nederland terug te eisen. De ander draait met wat prompts de ideale roomblanke samenleving met een wat rood-wit-blauwe vlaggetjes in elkaar. Beeldvorming blijft beeldvorming.

Elke achterban laat zich op eigen wijze inpakken, maar de dynamiek blijft hetzelfde. Politiek bedrijven op basis van holle terminologie, mooie beelden, catchy oneliners, het schetsen van onbereikbare utopieën voor ons Nederland, en het maken van valse beloftes. Dit alles met als doel het binnenharken van zoveel mogelijk stemmen zonder echte principes, visie of ideologie.
  Moderator maandag 27 april 2026 @ 20:07:56 #246
236264 crew  capricia
pi_220667466
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 19:15 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
De ene zwaait fysiek met Nederlandse vlaggetjes om Nederland terug te eisen. De ander draait met wat prompts de ideale roomblanke samenleving met een wat rood-wit-blauwe vlaggetjes in elkaar. Beeldvorming blijft beeldvorming.

Elke achterban laat zich op eigen wijze inpakken, maar de dynamiek blijft hetzelfde. Politiek bedrijven op basis van holle terminologie, mooie beelden, catchy oneliners, het schetsen van onbereikbare utopieën voor ons Nederland, en het maken van valse beloftes. Dit alles met als doel het binnenharken van zoveel mogelijk stemmen zonder echte principes, visie of ideologie.
Ja. En dat geeft ze ook allemaal hun eigen achilleshiel. Hun eigen zwakte.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220668593
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 18:59 schreef capricia het volgende:
Het artikel gaat specifiek in op de beeldregie van Jetten, het strakke efficiënte imago. De gelikte filmpjes, de visuele mediacampagne.
Ik kan me dat niet herinneren van een Omtzigt.
Jetten leent zich nu eenmaal ook wat beter voor gelikte filmpjes en foto's dan Omtzigt, hoe lullig dat ook moge klinken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220668811
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2026 22:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Jetten leent zich nu eenmaal ook wat beter voor gelikte filmpjes en foto's dan Omtzigt, hoe lullig dat ook moge klinken.
Volgens NRC ligt het ook aan de VVD. :+ Die doen er alles aan om hem te beschadigen.

Dan denk ik, Jetten wees eens een premier dan. Laat het zien.
twitter
  maandag 27 april 2026 @ 23:44:47 #249
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220668822
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 23:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Volgens NRC ligt het ook aan de VVD. :+ Die doen er alles aan om hem te beschadigen.

Dan denk ik, Jetten wees eens een premier dan. Laat het zien.
[ x ]
Beetje overdreven inderdaad, bij de VVD houden ze zich juist nog wel opvallend in.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220668841
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 23:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Beetje overdreven inderdaad, bij de VVD houden ze zich juist nog wel opvallend in.
_O-

en dan ook nog interne d66 kritiek op 'zijn' formatiekeuze.
pi_220669227
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 23:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Beetje overdreven inderdaad, bij de VVD houden ze zich juist nog wel opvallend in.
Nou ja, ze laten geen kans voorbij gaan om te laten zien dat ze liever met extreemrechts dan met D66 zouden regeren.
pi_220669244
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 23:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Volgens NRC ligt het ook aan de VVD. :+ Die doen er alles aan om hem te beschadigen.

Dan denk ik, Jetten wees eens een premier dan. Laat het zien.
[ x ]
Wat doet de precies de VVD dan, behalve de onvrede over de EK (die men al wist)? En ja, men had liever JA21 gehad dan D66, QED waarom, maar dat is nu eenmaal water under the bridge.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220669352
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 april 2026 07:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nou ja, ze laten geen kans voorbij gaan om te laten zien dat ze liever met extreemrechts dan met D66 zouden regeren.
Sneue en gevaarlijke partij inderdaad. Doen er alles aan om de rechterflank zo groot mogelijk te laten groeien. Pure anti-democraten.
pi_220671407
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2026 23:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Volgens NRC ligt het ook aan de VVD. :+ Die doen er alles aan om hem te beschadigen.

Dan denk ik, Jetten wees eens een premier dan. Laat het zien.
[ x ]
Goh de VVD doet wat het al jaren doet.

D66 weet al jaren wat ze in huis krijgen met een VVD. Dat in de praktijk niet veel beter is dan de Groep Wilders.
pi_220672079
Media werkten afgelopen jaar hard mee aan het beeld dat verhuren tegenwoordig niet meer loont en dat er daardoor ‘een grote uitverkoop’ (aldus bijvoorbeeld de NRC vorige week) van particuliere huurwoningen plaatsvindt. In werkelijkheid ging het vorig jaar om de verkoop van 42.000 woningen op een totaal van 1,2 miljoen particulier verhuurde woningen. Bovendien blijkt de ‘verkoopgolf’ inmiddels al sterk afgenomen, het was een tijdelijk golfje van een specifieke groep verhuurders die er de brui aan gaven. De minister is bezweken voor de lobby van de commerciële verhuurders die vanzelfsprekend hun rendement graag verhogen.
[...]
Tussen alle gepiep van verhuurders zit eigenlijk maar één klacht die ergens op slaat: verhuurders moeten sinds kort belasting betalen over de waardestijging van hun woning, ook als ze de woning niet verkopen, en dat is raar. (Waarbij die waardestijging bovendien dus nogal vreemd wordt bepaald.) Over een paar jaar wordt deze belastingregel weer afgeschaft, als er een nieuwe vermogensbelasting komt. Aan die tijdelijke rariteit mag de minister best wat doen.

Voor het overige geldt: als verhuurders hun rendement te laag vinden, laat het verhuren dan over aan woningcorporaties. Die hoeven immers geen winst te maken. Dat is waar het woondebat echt over zou moeten gaan, naast natuurlijk het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Niet over het leed van beleggers. En niet over bouwen, dat is vooral een afleidingsmanoeuvre, maar over betaalbare volkshuisvesting.

https://www.groene.nl/artikel/beleggers-paaien-de-minister

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 16:06:19 ]
pi_220672106
Dat 'bouwen' een afleidingsmanoeuvre is ben ik het niet mee eens. Hier is laatst nog een project opgeleverd met 50 woningen, 450 kandidaat kopers op de open dag. Bouwen is echt wel een groot deel van de oplossing.

Verder: eens met het artikel. Het aantal verkopen in de huur valt heel erg mee, het aantal huurwoningen neemt in elke prijsklasse ook gewoon toe. En ja, geef vooral meer ruimte aan woningbouwcorporaties. Ook in de middenhuur. En wellicht ook meer sociale koop.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 17:00:23 ]
pi_220673098
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:09 schreef Hanca het volgende:
Dat 'bouwen' een afleidingsmanoeuvre is ben ik het niet mee eens. Hier is laatst nog een project opgeleverd met 50 woningen, 450 kandidaat kopers op de open dag. Bouwen is echt wel een groot deel van de oplossing.

Verder: eens met het artikel. Het aantal verkopen in de huur valt heel erg mee, het aantal huurwoningen neemt in elke prijsklasse ook gewoon toe. En ja, geef vooral meer ruimte aan woningbouwcorporaties. Ook in de middenhuur. En wellicht ook meer sociale koop.
Critici zeggen dat vooral in Amsterdam de rendementen nu heel erg zijn beperkt.
https://www.instituut-pe.(...)van-dijk-wws-artikel

Maar ook daar valt de verkoopgolf gewoon mee
https://www.nul20.nl/dossiers/dashboard-woningvoorraad-amsterdam
pi_220673172
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 18:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Critici zeggen dat vooral in Amsterdam de rendementen nu heel erg zijn beperkt.
https://www.instituut-pe.(...)van-dijk-wws-artikel

Maar ook daar valt de verkoopgolf gewoon mee
https://www.nul20.nl/dossiers/dashboard-woningvoorraad-amsterdam
Wetten voor het hele land aanpassen aan Amsterdam zou ook gewoon absurd zijn. Vrijwel alle hoofdsteden in Europa hebben er last van dat alleen rijken er kunnen wonen, accepteer dat gewoon. Je kunt niet het hele land aanpassen aan die zeer afwijkende woningmarkt.
pi_220673318
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 18:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wetten voor het hele land aanpassen aan Amsterdam zou ook gewoon absurd zijn. Vrijwel alle hoofdsteden in Europa hebben er last van dat alleen rijken er kunnen wonen, accepteer dat gewoon. Je kunt niet het hele land aanpassen aan die zeer afwijkende woningmarkt.
Ik denk dat je er wel iets mee kan en niet elke hoofdstad in Europa toont dezelfde mate van 'rijken-enclave'.

Amsterdam zelf is niet perse blij met de verruimingen (JA21 wel natuurlijk...)
https://www.at5.nl/artike(...)eer-meer-gaan-vragen

Wel mee eens verder dat Keijzer/Boekholt vooral naar Amsterdam kijkt om hun punt en aanpassingen te maken.
  dinsdag 28 april 2026 @ 19:23:21 #260
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220673347
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:09 schreef Hanca het volgende:
Dat 'bouwen' een afleidingsmanoeuvre is ben ik het niet mee eens. Hier is laatst nog een project opgeleverd met 50 woningen, 450 kandidaat kopers op de open dag. Bouwen is echt wel een groot deel van de oplossing.

Verder: eens met het artikel. Het aantal verkopen in de huur valt heel erg mee, het aantal huurwoningen neemt in elke prijsklasse ook gewoon toe.
En ja, geef vooral meer ruimte aan woningbouwcorporaties.
Ook in de middenhuur. En wellicht ook meer sociale koop.
we moeten de winstbelasting van de woningcorporaties teruggeven , misschien dat ze dan meer woningen gaan bouwen

ze hebben vorig jaar over 4 miljard winst bijna 1 miljard winstbelasting af moeten dragen

quote:
AI-overzicht
Woningcorporaties betaalden in 2024 aanzienlijk veel vennootschapsbelasting (winstbelasting) en de heffing loopt de komende jaren op richting de 1,5 miljard euro per jaar.

Hier zijn de belangrijkste details:

Stijgende lasten: Volgens prognoses van Aedes (de branchevereniging van woningcorporaties) betaalden corporaties in 2023/'24 ongeveer ¤ 1,1 miljard aan Vpb en ATAD-heffing.

Toename naar 2027: De verwachting is dat dit bedrag oploopt naar ¤ 1,5 miljard in 2027.

Impact: De hoge belastingdruk (die onder andere komt door de "ATAD-regels") wordt door corporaties ervaren als een beperking voor hun investeringsmogelijkheden in nieuwbouw en onderhoud.
quote:
AI-overzicht
Het tarief voor de vennootschapsbelasting (Vpb) in 2024 is 19% over de eerste ¤ 200.000 winst en 25,8% over het bedrag daarboven. Deze tarieven en de schijfgrens zijn gelijk gebleven aan 2023.


[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 28-04-2026 20:13:04 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220673477
Als bakermat voor rechts-liberalisme en minarchisme wil ik Fok! deze debatavond natuurlijk niet onthouden. Tot daar!

https://mises.nl/debatavond-figuurzaag-of-kettingzaag/
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 28 april 2026 @ 19:53:38 #262
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220673568
Tijd voor het snoeien van wat regelgeving?

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220673689
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:04 schreef Klopkoek het volgende: En niet over bouwen, dat is vooral een afleidingsmanoeuvre, maar over betaalbare volkshuisvesting.
Betaalbaar voor wie? Dat is altijd maar weer de vraag die extreem-links niet kan beantwoorden.
pi_220673780
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 april 2026 19:41 schreef nostra het volgende:
Als bakermat voor rechts-liberalisme en minarchisme wil ik Fok! deze debatavond natuurlijk niet onthouden. Tot daar!

https://mises.nl/debatavond-figuurzaag-of-kettingzaag/
Aha, Bart Burggraaf, die hebben we hier vorige week al besproken met z’n cijferzwendel. Tom van Lamoen is een nep-libertariër die fel tegen de komst van asielzoekers naar Amersfoort is (juist voor een libertariër zou iedereen welkom moeten zijn). Ton Appels ken ik niet, maar de ‘economische analyse’ in de toelichting op de bijeenkomst kijkt alleen naar de kosten, dus dat belooft niet veel goeds.
pi_220673895
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Betaalbaar voor wie? Dat is altijd maar weer de vraag die extreem-links niet kan beantwoorden.
Dat doet "de woningbouw" wel. Die hoeven immers geen winst te maken (god mag weten waarom niet, maar bon), dús is het goed.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220673908
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:32 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Aha, Bart Burggraaf, die hebben we hier vorige week al besproken met z’n cijferzwendel. Tom van Lamoen is een nep-libertariër die fel tegen de komst van asielzoekers naar Amersfoort is (juist voor een libertariër zou iedereen welkom moeten zijn). Ton Appels ken ik niet, maar de ‘economische analyse’ in de toelichting op de bij bijeenkomst kijkt alleen naar de kosten, dus dat belooft niet veel goeds.
Dat Mises zit duidelijk een (pro-Russisch) luchtje aan:
https://bsky.app/profile/delatte23.bsky.social/post/3llvr6fq65222
https://bsky.app/profile/gijskaper.bsky.social/post/3lkbzqxyf7s2m

Verrassend? Nou nee natuurlijk. Zo een Lex Hoogduin was tot na de sancties commissaris van een Russische bank gelieerd aan het Poetin regime.

Al dat gelul over 'minder regels' en een 'kettingzaag' is een cynische dekmantel voor heel duistere agendas.

Ik heb al vaker uiteen gezet hoe Milei en zijn regering op alle niveaus in grijpt, tot de slaapkamers en geboortecijfers aan toe.

Zeker omdat @Perrin meer Europese integratie wil gaat dit in de praktijk gewoon niet zo werken. Europese integratie is een recept voor meer regelgeving, juist om protectionisme en marktverstoring de pas af te snijden.

80 jaar van dit soort geleuter over snoeien in regels in combinatie met Europese integratie ('negatieve integratie') zorgt er voor dat het daar gewoon op uit draait.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 20:52:36 ]
pi_220673933
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:32 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Aha, Bart Burggraaf, die hebben we hier vorige week al besproken met z’n cijferzwendel. Tom van Lamoen is een nep-libertariër die fel tegen de komst van asielzoekers naar Amersfoort is (juist voor een libertariër zou iedereen welkom moeten zijn). Ton Appels ken ik niet, maar de ‘economische analyse’ in de toelichting op de bijeenkomst kijkt alleen naar de kosten, dus dat belooft niet veel goeds.
Hebben het over Burggraaf gehad ja? Alle LP'ers zijn in essentie nep-libertariërs, dat is juist het aardige van de LP.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220673941
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Betaalbaar voor wie? Dat is altijd maar weer de vraag die extreem-links niet kan beantwoorden.
Extreem-links misschien niet maar centrum-links wel hoor.

(Je mag hier gewoon extreemlinks zeggen? Dat kan wel?)
pi_220673954
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:49 schreef nostra het volgende:
Alle LP'ers zijn in essentie nep-libertariërs, dat is juist het aardige van de LP.
Want? Wat is nou 'aardig' aan zulks soort hypocrisie, mistvorming en normloosheid? Zeg dan gewoon openlijk: leve Poetin.
pi_220673957
quote:
The Mises Institute is weer wat anders Blueskyer.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674037
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef nostra het volgende:

[..]
The Mises Institute is weer wat anders Blueskyer.
Het heet het 'Mises Instituut Nederland'. Dat is een Nederlandse vestiging van de Amerikaanse tak en hebben ze toestemming voor.

Dit Mises instituut zit vol met FvD (en zelfs SGP) gezinde mensen (waaronder Hoogduin, lange tijd commissaris bij een Poetin bank).

Dan krijg je dus dit soort Russofiele onzin:
https://mises.nl/evenemen(...)len-en-lex-hoogduin/
https://mises.org/mises-wire/what-motivates-russian-war-making

Ook jij doet aan mistvorming, voor zover dat nog nieuws zou zijn.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 21:00:25 ]
pi_220674080
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 april 2026 19:53 schreef Perrin het volgende:
Tijd voor het snoeien van wat regelgeving?

[ afbeelding ]
Ah ja, onze vrijheidslievende Milei die dit jaar campagne stond te voeren voor de herverkiezing van Orban.

Een echte smeerlap is het:
https://www.euronews.com/(...)sts-across-argentina

Libertarisme als dekmantel.

Wat is er precies 'libertarisch' om de geboortecijfers omhoog te krikken?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 21:04:01 ]
pi_220674094
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat doet "de woningbouw" wel. Die hoeven immers geen winst te maken (god mag weten waarom niet, maar bon), dús is het goed.
Je weet best waarom woningbouwcorporaties geen winst hoeven te maken: het zijn non-profitorganisaties zonder winstoogmerk.
pi_220674101
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:49 schreef nostra het volgende:
Hebben het over Burggraaf gehad ja?
Ja, Perrin had een misleidend knutselwerkje van hem opgedoken op X.
pi_220674103
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Betaalbaar voor wie? Dat is altijd maar weer de vraag die extreem-links niet kan beantwoorden.
Betaalbaar voor iedereen. Waarom is dat zo lastig te begrijpen?
pi_220674131
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het heet het 'Mises Instituut Nederland'. Dat is een Nederlandse vestiging van de Amerikaanse tak en hebben ze toestemming voor.
AFAIK niet formeel, maar het gedachtegoed is uiteraard hetzelfde. Het linken (zoals op Bluesky) is echter wél wat verwarrend.

quote:
Dit Mises instituut zit vol met FvD (en zelfs SGP) gezinde mensen (waaronder Hoogduin, lange tijd commissaris bij een Poetin bank).

Dan krijg je dus dit soort Russofiele onzin:
https://mises.nl/evenemen(...)len-en-lex-hoogduin/
https://mises.org/mises-wire/what-motivates-russian-war-making
Realistische beschouwingen eerder. In de politieke zin des woords. Ewald zou je toch moeten aanspreken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674150
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:05 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Ja, Perrin had een misleidend knutselwerkje van hem opgedoken op X.
Ah, die discussie. Ja, dat maakt hem niet leugenachtig, alleen je perceptie sluit daar wat kort met de werkelijkheid.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674156
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:09 schreef nostra het volgende:

[..]
AFAIK niet formeel
Plausible deniability. Als de Amerikanen niet willen dat je deze naam gebruikt dan gebeurt het niet en mag het niet.

Idem voor decentrale organisaties Greenpeace, Oxfam en zo verder.

quote:
, maar het gedachtegoed is uiteraard hetzelfde.
Dus is wijzen op het recente pro-Trump (en pro-Poetin) verleden heel legitiem.

Waar jij dus wel oren naar hebt.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 21:13:56 ]
pi_220674165
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je weet best waarom woningbouwcorporaties geen winst hoeven te maken: het zijn non-profitorganisaties zonder winstoogmerk.
Ze kunnen niet herbeleggen zonder winst te maken (die overigens ook fiscaal gewoon belast is als winst), hij is alleen niet ten behoeve van aandeelhouders.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674170
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:02 schreef Klopkoek het volgende:
Ah ja, onze vrijheidslievende Milei die dit jaar campagne stond te voeren voor de herverkiezing van Orban.
Lubach had daar inderdaad nog een item over:


quote:
Libertarisme als dekmantel.
Het is om treurig van te worden. Vrijwel iedereen die zich tegenwoordig als libertariër profileert blijkt bij nader onderzoek een nep-libertariër te zijn.
pi_220674194
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:13 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Lubach had daar inderdaad nog een item over:
[ afbeelding ]
[..]
Het is om treurig van te worden. Vrijwel iedereen die zich tegenwoordig als libertariër profileert blijkt bij nader onderzoek een nep-libertariër te zijn.
"Dat is het aardige van LP" (sic)

Olaf Sleijpen zal trouwens wel balen van het verlies van Orban...

Dus nogmaals: wat is er liberaal of libertarisch aan om met dwang (en kunstmatig gecreëerde financiële noodzaak!!) de geboortecijfers omhoog te brengen?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 21:18:07 ]
pi_220674299
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Ze kunnen niet herbeleggen zonder winst te maken (die overigens ook fiscaal gewoon belast is als winst), hij is alleen niet ten behoeve van aandeelhouders.
De 'winst' gaat dus weer de samenleving in, als lagere huurverhoging of voor woningbouw. Als je dat voor winst gaan noemt, dan maakt de overheid ook winst als ze een begrotingsoverschot hebben. Zo werkt het niet. Het zijn gewoon organisaties zonder winstoogmerk en dus ideaal voor woningbouw, aangezien de eerste levensbehoefte wonen, die vooral gebaseerd is op landbezit, niet geschikt is voor winst maken.
pi_220674301
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:13 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Lubach had daar inderdaad nog een item over:
[ afbeelding ]
[..]
Het is om treurig van te worden. Vrijwel iedereen die zich tegenwoordig als libertariër profileert blijkt bij nader onderzoek een nep-libertariër te zijn.
Het is typisch hoe poeslief Hoogduin cs. over Rusland spreken (een echt libertarisch en vrijheidslievend paradijs) - of daarover zwijgen - maar dan continu enige mate van socialisme als het grote gevaar weg zetten.

Het zijn normloze sociaal darwinisten. Daarom matcht het ook zo goed met FvD.

En met Trump.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 21:26:04 ]
pi_220674367
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:25 schreef Hanca het volgende:
De 'winst' gaat dus weer de samenleving in, als lagere huurverhoging of voor woningbouw. Als je dat voor winst gaan noemt, dan maakt de overheid ook winst als ze een begrotingsoverschot hebben. Zo werkt het niet.
De overheid, de Nederlandse in ieder geval, kan dan gewoon bijlenen. Een woningcoöperatie zal toch zelf vet op de botten moeten hebben (of lenen bij de BNG met WSW waarborg), óf je moet de situatie prefereren waarin de overheid als pinautomaat voor elk tekort fungeert en dan valt op voorhand wel uit te tekenen wat er gaat gebeuren. Er is niet iets als een free lunch (voor wat betreft de overwinst op de kostprijs) als je het de overheid laat doen; sterker nog, die lunch kan nog wel eens verdomd duur gaan uitpakken. De facto creëer je gewoon een nieuwe Propertize.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674415
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:31 schreef nostra het volgende:

[..]
De overheid, de Nederlandse in ieder geval, kan dan gewoon bijlenen. Een woningcoöperatie zal toch zelf vet op de botten moeten hebben (of lenen bij de BNG met WSW waarborg), óf je moet de situatie prefereren waarin de overheid als pinautomaat voor elk tekort fungeert en dan valt op voorhand wel uit te tekenen wat er gaat gebeuren. Er is niet iets als een free lunch (voor wat betreft de overwinst op de kostprijs) als je het de overheid laat doen; sterker nog, die lunch kan nog wel eens verdomd duur gaan uitpakken.
Ik prefereer inderdaad dat in geval van nood de overheid bij kan springen. Maar dat is bij de woningcorporaties vrijwel nooit nodig, dus ik weet niet waar je deze doemscenario's vandaan haalt. De winstbelasting mag van mij wel weg, eventueel ingeruild voor een fonds van corporaties om elkaar te helpen als ze dreigen om te vallen.

En verhuren is nog steeds extreem winstgevend, anders zouden al die grote organisaties niet honderden miljoenen in verhuur blijven steken. De verhuur business is nog steeds één van de meest winstgevende die er is, ook inclusief de wetten van De Jonge, zonder afzwakking. Dus de kans dat woningcorporaties om zouden vallen als die dat over zouden nemen is nihil.
pi_220674477
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Ah, die discussie. Ja, dat maakt hem niet leugenachtig, alleen je perceptie sluit daar wat kort met de werkelijkheid.
Wat is er nou zo "aardig" aan dat het nep-libertariërs zijn? Waarom dat bejubelen van het toedekken van de ware intenties en 'idealen'? Daar wordt de wereld echt niet beter en welvarender van. Sterker nog: de basis voor menselijke communicatie en een gezamenlijke taal valt langzaam weg.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 21:41:15 ]
pi_220674490
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:35 schreef Hanca het volgende:
Ik prefereer inderdaad dat in geval van nood de overheid bij kan springen. Maar dat is bij de woningcorporaties vrijwel nooit nodig, dus ik weet niet waar je deze doemscenario's vandaan haalt. De winstbelasting mag van mij wel weg, eventueel ingeruild voor een fonds van corporaties om elkaar te helpen als ze dreigen om te vallen.

En verhuren is nog steeds extreem winstgevend, anders zouden al die grote organisaties niet honderden miljoenen in verhuur blijven steken. De verhuur business is nog steeds één van de meest winstgevende die er is, ook inclusief de wetten van De Jonge, zonder afzwakking. Dus de kans dat woningcorporaties om zouden vallen als die dat over zouden nemen is nihil.
Ze vallen niet om, omdat ze winst maken en dus ook risicogericht opereren. Als je dat incentive wegneemt, neemt dus ook het financiële risico toe. "Niet mijn centen", immers. En als je ook het bouwen wil nationaliseren, dan is er een hele waslijst aan (grote) bouwers die failliet zijn gegaan. Bovendien een totaal andere tak van sport.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674578
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:40 schreef Klopkoek het volgende:
Wat is er nou zo "aardig" aan dat het nep-libertariërs zijn?
Dat je de LP niet al te serieus moet nemen, zie Toine Manders, @TAmaru, Robert Valantine etc. Allemaal in sociale huur of werkzaam als beleidsadviseur bij de gemeente. Rechts lullen, links vullen. Theorietjes zijn wel aardig. De praktijk zoals altijd wat weerbarstiger. Lex Hoogduin c.s. zijn van een totaal ander (serieuzer) niveau.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674674
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:48 schreef nostra het volgende:
Lex Hoogduin c.s. zijn van een totaal ander (serieuzer) niveau.
Ik ga mezelf niet herhalen over Hoogduin, maar laat ik eraan toevoegen dat de hele bankensector uiteraard een hoog overheidsgehalte heeft.

Hoogduin kun je gerust onder de categorie 'rechts lullen en links vullen' scharen. Als je zijn CV bekijkt dan is 80%+ de overheid geweest (universitaire aanstellingen zijn nota bene alleen maar Rijksuniversiteiten geweest).

Inclusief de Poetin-bank - aanblijven na de invasie en sancties - en ING toen het aan het infuus van de Nederlandse staat lag (goedmakertje voor mislopen DNB functie?). Ohja, er was ook nog een fijne Italiaanse bank met een voorgeschiedenis naar Mussolini en de f*******n (ik mag dat woord hier niet schrijven), in eigendom van een Meloni aanhanger (en Meloni was/is zelf aanhanger van Mussolini).

edit: wanneer je alle nevenfuncties buiten beschouwing laat dan is Hoogduin 100% de overheid geweest, en zeker alles tot hij een jaar of 55-60 was gebeurde onder de zekerheid van een overheidssalaris.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 22:06:52 ]
pi_220674749
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:41 schreef nostra het volgende:

[..]
Ze vallen niet om, omdat ze winst maken en dus ook risicogericht opereren. Als je dat incentive wegneemt, neemt dus ook het financiële risico toe. "Niet mijn centen", immers. En als je ook het bouwen wil nationaliseren, dan is er een hele waslijst aan (grote) bouwers die failliet zijn gegaan. Bovendien een totaal andere tak van sport.
Ze maken geen winst, je weet wat woningcorporaties zijn?
Misschien de woningwet eens bekijken?

Woningcorporaties doen al decennia aan verhuur zonder winstoogmerk, zonder grote financiële risico's.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 22:07:37 ]
pi_220674777
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:57 schreef Klopkoek het volgende:
Als je zijn CV bekijkt dan is 80%+ de overheid geweest (universitaire aanstellingen zijn nota bene alleen maar Rijksuniversiteiten geweest).
Ja, alleen wel op een nogal ander niveau dan 5,5 rug in de maand bij de Gemeente pakken, en je vergeet Robeco, LSE en pakt instituten (DNB, ECB) die als kerntaak het onafhankelijk van de overheid opereren als overheid mee, wat wel een hele aparte interpretatie is.

quote:
Ohja, er was ook nog een fijne Italiaanse bank met een voorgeschiedenis naar Mussolini en de f*******n (ik mag dat woord hier niet schrijven), in eigendom van een Meloni aanhanger (en Meloni was/is zelf aanhanger van Mussolini).
Dan valt er geen zaken te doen met zo ongeveer elk DAX-bedrijf hè.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674785
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze maken geen winst, je weet wat woningcorporaties zijn?
Misschien de woningwet eens bekijken?

Woningcorporaties doen al decennia aan verhuur zonder winstoogmerk, zonder grote financiële risico's.
Ik had het over commerciële verhuurders.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674801
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik had het over commerciële verhuurders.
Ik had het over het feit dat verhuren zonder winstoogmerk dus prima kan. En ik zou dus niet weten waarom je dat aan partijen die geld verdienen het belangrijkste vinden zou over laten. Die verhuurders hebben namelijk, doordat grond schaars is, een machtspositie en kunnen huurders dus uitknijpen. Zoals we bij de protesten tegen de zeer redelijke wet van De Jonge zien.

Laat alle verhuur over gaan op stichtingen zonder winstoogmerk en de huurmarkt is grotendeels opgelost.

Woningbouw is namelijk geen vrije markt, door de invloed van de beschikbare grond. Dat werkt hogere prijzen in de hand, onwenselijk op een eerste levensbehoefte.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 22:12:52 ]
pi_220674810
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:11 schreef Hanca het volgende:
Laat alle verhuur over gaan op stichtingen zonder winstoogmerk en de huurmarkt is grotendeels opgelost.
Van wie gaan ze de grond en de opstallen kopen dan?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220674821
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:07 schreef nostra het volgende:
en pakt instituten (DNB, ECB) die als kerntaak het onafhankelijk van de overheid opereren als overheid mee, wat wel een hele aparte interpretatie is.
De Minister van Financiën had tot en met 1998 een directe aanwijsbevoegdheid voor de DNB. Dat moest van Europa weg.

Het is gewoon overheid. Dat het net als de rechtspraak en ZBOs een "onafhankelijke" (nou ja, bijna niets is 100% onafhankelijk) positie heeft verandert daar helemaal niks aan. De nationale overheden hebben het kapitaal in gelegd voor de ECB en het uitbetalen van Lagarde loopt via de EU (niet via BIS oid).

Zonder dat kapitaal ingelegd door de Nederlandse overheid was er geen salaris voor Hoogduin geweest.

Alweer: mistvorming.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 22:14:35 ]
pi_220674823
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Van wie gaan ze de grond en de opstallen kopen dan?
Van de eigenaren, natuurlijk. Zoals dagelijkse praktijk is in Nederland.

Edit: hier, komende raadsvergadering bij ons, gaat over het opkopen of eerste recht van koop krijgen op grond op 4 verschillende locaties, voor woningbouw, voor een heel deel door de woningcorporaties.
https://midden-groningen.raadsinformatie.nl/vergadering/1395651
Doe nou niet alsof het gek is grond te kopen van eigenaren.


Dat komt zeer vaak langs.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 22:18:52 ]
pi_220674955
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:48 schreef nostra het volgende:
Robert Valantine [...] Rechts lullen, links vullen. Theorietjes zijn wel aardig. De praktijk zoals altijd wat weerbarstiger. Lex Hoogduin c.s. zijn van een totaal ander (serieuzer) niveau.
Valentine is er óók zo één met een voorliefde voor anti-woke, anti-lhbti autocraten. De Orbans, de Mileis, de Thiels, de Trumps, Bolsonaro en ga zo maar door.

Maar ja, als ik tegen jou zeg dat de SP libertarischer is dan de FvD (want laat privelevens, individuele investeringsbeslissingen en verenigingen meer met rust), dan praat ik tegen een muur.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 22:26:39 ]
pi_220674990
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:13 schreef Klopkoek het volgende:
De Minister van Financiën had tot en met 1998 een directe aanwijsbevoegdheid voor de DNB. Dat moest van Europa weg.

Het is gewoon overheid.
Waarom is Powell er dan niet meteen uitgesodemieterd?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675013
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Waarom is Powell er dan niet meteen uitgesodemieterd?
Wanneer was Powell directeur van DNB?

Laten we stoppen steeds Amerika er bij te slepen. Ander volk, andere wetten, andere politiek (nauwelijks democratie), andere economie. Heeft niks in een Nederlandse Politiek topic te zoeken.
pi_220675021
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:13 schreef Hanca het volgende:
Van de eigenaren, natuurlijk.
Dus de grondkosten, stichtingskosten, verkoopwinsten (ik neem aan dat we niet gaan onteigenen) worden allemaal geabsorbeerd in de aankoopprijs en die kan een semi-overheidsinstantie miraculeus gebruiken om het hele huurprobleem grotendeels op te lossen?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675035
Vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')