Nee, CU is bij vlagen conservatief, maar zeker niet rechts. D66 is zeer progressief, maar economisch rechtser dan het CDA.quote:Op zondag 26 april 2026 22:03 schreef -XOR- het volgende:
Conservatisme is natuurlijk bij definitie rechts.
Ik zou D66 economisch niet rechtser plaatsen dan CDA, maar dan nog heb ik altijd nogal bezwaar tegen de links-rechts verdeling op louter economische gronden, of uberhaupt een ordinalisering van die verdeling.quote:Op zondag 26 april 2026 22:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, CU is bij vlagen conservatief, maar zeker niet rechts. D66 is zeer progressief, maar economisch rechtser dan het CDA.
Ik vind dat kwadrant denken net zo kunstmatig en beperkt als links-rechts. Dat hele kwadranten gedoe is ooit begonnen met de libertariërs (die van Apartheidsstaat Orania, dromen over Somalië) en heette een tijdje de Nolan chart.quote:Op zondag 26 april 2026 22:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zou D66 economisch niet rechtser plaatsen dan CDA, maar dan nog heb ik altijd nogal bezwaar tegen de links-rechts verdeling op louter economische gronden, of uberhaupt een ordinalisering van die verdeling.
Jij komt altijd op de proppen met chesdata, maar zodra het je niet uitkomt klopt van chesdata natuurlijk niks. Linksconservatief en rechtsprogressief bestaan gewoon. Niemand kan ontkennen dat PiS economisch links is en zeer conservatief. Niemand zal FDP of En Marche conservatief of links noemen.quote:Op zondag 26 april 2026 22:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind dat kwadrant denken net zo kunstmatig en beperkt als links-rechts. Dat hele kwadranten gedoe is ooit begonnen met de libertariërs (die van Apartheidsstaat Orania, dromen over Somalië) en heette een tijdje de Nolan chart.
Grosso modo zijn links-conservatieve en rechts-progressieve posities instabiel en intern tegenstrijdig. Posities dichtbij de assen zijn wel mogelijk maar dan kun je net zo goed het oude links-rechts schema aanhouden.
Het huidige D66 plaats ik economisch wel rechtser dan het huidige CDA. Het CDA lijkt ook de meeste problemen te hebben met bezuinigingen op het sociale stelsel die zijn afgesproken in het regeerakkoord.quote:Op zondag 26 april 2026 22:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zou D66 economisch niet rechtser plaatsen dan CDA, maar dan nog heb ik altijd nogal bezwaar tegen de links-rechts verdeling op louter economische gronden, of uberhaupt een ordinalisering van die verdeling.
Die 2x2 matrix vloeit natuurlijk voort uit een notie dat er een sociaal-culturele en een economische as zou bestaan, die aan het hele idee dat politieke theorieën zouden bestaan voorbijgaat.quote:Op zondag 26 april 2026 22:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind dat kwadrant denken net zo kunstmatig en beperkt als links-rechts. Dat hele kwadranten gedoe is ooit begonnen met de libertariërs (die van Apartheidsstaat Orania, dromen over Somalië) en heette een tijdje de Nolan chart.
Grosso modo zijn links-conservatieve en rechts-progressieve posities instabiel en intern tegenstrijdig. Posities dichtbij de assen zijn wel mogelijk maar dan kun je net zo goed het oude links-rechts schema aanhouden.
Als ik in een ander land ben en mijn verblijfspapieren zijn verlopen dan ben ik illegaal aanwezig en strafbaarquote:Op woensdag 22 april 2026 23:09 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, als de rechter heeft beslist dat ze terug moeten, moeten ze terug naar land van herkomst.
Mijn aangekaarte probleem gaat echter over meer dan alleen Nederland.
Daarnaast vind ik het ronduit achterlijk dat je amper normaal antwoord kan geven of begrijpelijk kan lezen, dat is wel problematisch in een topic over politiek met jouw leeftijd.
quote:AI-overzicht
In Thailand is een Nederlander uit zijn hotel gehaald en gearresteerd vanwege illegaal verblijf (overstay).
Details van het incident:
Aanleiding: De Thaise immigratiepolitie voert momenteel strengere controles uit op buitenlanders die de visumregels overtreden.
Locatie: De man werd gelokaliseerd in een hotel in Pattaya nadat zijn gegevens niet overeenkwamen met de geldige verblijfsstatus in het centrale systeem.
Gevolgen: De man is overgebracht naar een detentiecentrum.
In dergelijke gevallen volgt meestal een boete (vaak 500 baht per dag overstay tot een maximum van 20.000 baht), deportatie op eigen kosten en een inreisverbod voor Thailand voor meerdere jaren.
Precies.quote:Op woensdag 22 april 2026 19:07 schreef Kottnauer het volgende:
#Geen mens is illegaal.
Dat klopt, maar het verblijf van een mens in een bepaald gebied (of een bepaald gebouw) kan wel illegaal zijn.
FDP is de laatste periode helemaal op de anti-woke en anti-migratie wagen gaan zitten. Het is dus geen wonder dat hun kiezers weglopen naar AfD. Dat is hun voornaamste concurrent.quote:Op zondag 26 april 2026 22:43 schreef Hanca het volgende:
Niemand zal FDP of En Marche conservatief of links noemen.
Oef, Klopkoek, heb jou best vaak serieus genomen, maar hier ga je voor mij even over de schreef. Je toont namelijk meerdere malen zelf een vermanend toontje, niemand deugt. Dat is precies wat je de ander verwijt, dogmatisch denkpatroon. Terwijl ik juist Hanca veel flexibeler vindt in zijn visie.quote:Op zondag 26 april 2026 23:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
FDP is de laatste periode helemaal op de anti-woke en anti-migratie wagen gaan zitten. Het is dus geen wonder dat hun kiezers weglopen naar AfD. Dat is hun voornaamste concurrent.
Binnen FDP kringen zelf wordt zo een soort positie "nationalistisch liberalisme" genoemd. Ik noem dat gewoon conservatieve positie. Autoritair, navelstaarderig, uitbuitend.
https://blog.sven-gerst.de/quo-vadis-fdp
Jouw dogmatisch gereformeerde vermanende toontje bevalt me trouwens totaal niet.
quote:One popular proposal is to suggest that “low value” courses in the arts or social sciences be scrapped by government diktat to save money. But even putting aside the problem of ministers deciding what constitutes value, this would actually cost money. These courses are relatively cheap to run and subsidise subjects such as science and engineering, which would otherwise require more government cash.
Another common theme, especially from the right, is that we should have fewer universities and focus instead on vocational courses. Except most students are already on vocational courses: three quarters are doing degrees in science, engineering, medicine, law, teaching or business. The academic/vocational dichotomy is entirely outdated in a world where manufacturing jobs are more likely to involve managing complex technology than standing on an assembly line, which is why many universities already offer degree apprenticeships and work in partnership with local further education colleges.
https://observer.co.uk/ne(...)r-more-than-academic
quote:Op zondag 26 april 2026 23:41 schreef Klopkoek het volgende:
De discussie over "er zijn teveel hoogopgeleiden" speelt ook in het Verenigd Koninkrijk:
[..]
Nee hoor. Alles binnen de range van CDA en PvdD is acceptabel. Daar hoort CU wel bij (ondanks Don Ceder).quote:Op zondag 26 april 2026 23:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oef, Klopkoek, heb jou best vaak serieus genomen, maar hier ga je voor mij even over de schreef. Je toont namelijk meerdere malen zelf een vermanend toontje, niemand deugt.
Tsja, het idee van een 'jonge aarde' en dat dinosaurussen gelijktijdig met mensen zouden hebben geleefd is behoorlijk dogmatisch en rigide.quote:Dat is precies wat je de ander verwijt, dogmatisch denkpatroon. Terwijl ik juist Hanca veel flexibeler vindt in zijn visie.
Niet mee eens, jij hoeft een ander niet te overtuigen dat de bijbel een verzinsel is, waarom zou je die behoefte hebben sowieso?quote:Op zondag 26 april 2026 23:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee hoor. Alles binnen de range van CDA en PvdD is acceptabel. Daar hoort CU wel bij (ondanks Don Ceder).
[..]
Tsja, het idee van een 'jonge aarde' en dat dinosaurussen gelijktijdig met mensen zouden hebben geleefd is behoorlijk dogmatisch en rigide.
Weet je zeker dat je nu niet doet wat je juist de ander verwijt?quote:Op zondag 26 april 2026 23:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
FDP is de laatste periode helemaal op de anti-woke en anti-migratie wagen gaan zitten. Het is dus geen wonder dat hun kiezers weglopen naar AfD. Dat is hun voornaamste concurrent.
Binnen FDP kringen zelf wordt zo een soort positie "nationalistisch liberalisme" genoemd. Ik noem dat gewoon conservatieve positie. Autoritair, navelstaarderig, uitbuitend.
https://blog.sven-gerst.de/quo-vadis-fdp
Jouw dogmatisch gereformeerde vermanende toontje bevalt me trouwens totaal niet.
Als het niet voldoen aan de opgelegde verplichting aan uitgeprocedeerden om terug gaan naar het eigen land niet strafbaar, is dan hebben asielwetten totaal geen zinquote:Op maandag 27 april 2026 00:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom heeft de rechtse stemmer toch zo weinig zelfrespect?
Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet zelf vertrekken, worden al gewoon opgepakt en gedwongen uitgezet.quote:Op maandag 27 april 2026 04:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als het niet voldoen aan de opgelegde verplichting aan uitgeprocedeerden om terug gaan naar het eigen land niet strafbaar, is dan hebben asielwetten totaal geen zin.
Waarom staat de VVD hier niet tussen?quote:Op maandag 27 april 2026 00:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom heeft de rechtse stemmer toch zo weinig zelfrespect?
Geert dacht daar eerder nog anders over.quote:Op maandag 27 april 2026 04:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als het niet voldoen aan de opgelegde verplichting aan uitgeprocedeerden om terug gaan naar het eigen land niet strafbaar, is dan hebben asielwetten totaal geen zin
Als wij geen snelheidsboetes hebben dan gaat iedereen hier ook 150 rijden
Gezeur over koppen soep en barmhartigheid helpt ook niet
Het beste is woningen bouwen ergens in de Flevo voor de migranten die erin geslaagd zijn hier te komen door flink te betalen aan de mensen smokkelaars
Voortaan moet men in eigen land een procedure starten bij de Chengen ambassade
Actief sturen is de norm bij De Hond. Dikke kans dat de VVD hem voor deze vraag betaald heeft.quote:
Dat moet geert weten , zo denk ik er overquote:Op maandag 27 april 2026 08:01 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Geert dacht daar eerder nog anders over.
Ik zie dat er ook uit bewaring teruggekeerd zijn, dus waren dus illegaal en hier dus WEL strafbaarquote:Op maandag 27 april 2026 06:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet zelf vertrekken, worden al gewoon opgepakt en gedwongen uitgezet.
Elk jaar zijn dat er rond de 3000: https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers
Vorig jaar vertrokken er in totaal 13.000 mensen via de Dienst Terugkeer en Vertrek, dat zijn er fors meer dan er asielaanvragen werden afgewezen. Doen alsof er nooit iemand terug gaat is dus nogal vreemd.
Artikel 59 van de Vreemdelingenwet 2000 (Vw 2000) maakt het mogelijk om vreemdelingen die onrechtmatig in Nederland verblijven in bewaring te stellen (vreemdelingenbewaring) met het oog op uitzetting.
Deze vrijheidsontnemende maatregel wordt toegepast als de vreemdeling het land moet verlaten en er een risico bestaat dat hij zich aan de uitzetting onttrekt.
Dienst Terugkeer en Vertrek
Dienst Terugkeer en Vertrek
+1
Belangrijke aspecten van Artikel 59 Vw 2000:
Doel: Uitzetting waarborgen van vreemdelingen zonder rechtmatig verblijf.
Locatie: Insluiting vindt plaats in een huis van bewaring of een speciale voorziening (zoals een gesloten gezinsvoorziening voor gezinnen met minderjarigen).
Ja wat nou? Hier zitten ook allemaal types die geforceerd mensen naar het MBO willen sturen (uiteraard niet hunzelf of hun naasten) en mensen vooral niet te slim willen laten worden. Ze moeten kneedbaar blijven.quote:
Ja dit. Ze moeten altijd buiten schot blijven.quote:Op maandag 27 april 2026 08:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Actief sturen is de norm bij De Hond. Dikke kans dat de VVD hem voor deze vraag betaald heeft.
Maar dan is het toch alsnog de schuld vd PVV dat zo'n gedrocht van een wet in de 1e kamer kwam?quote:Op maandag 27 april 2026 08:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat moet geert weten , zo denk ik er over
We waren op weg naar een woningoverschot. Toen werd de VVD gekozen en die kwamen met Stef Blok.quote:
De wet was in de tweede kamer geaccepteerd en dan gaat een wet naar de eerste kamerquote:Op maandag 27 april 2026 10:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Maar dan is het toch alsnog de schuld vd PVV dat zo'n gedrocht van een wet in de 1e kamer kwam?
De novelle (een wijzigingswetsvoorstel) bij de Asielnoodmaatregelenwet hield in dat het bieden van hulp aan illegaal in Nederland verblijvende meerderjarige vreemdelingen niet strafbaar zou worden.
Eerste Kamer der Staten-Generaal
Eerste Kamer der Staten-Generaal
+1
Hier zijn de kernpunten van die aanpassing:
Doel: De novelle was bedoeld om juridische problemen te herstellen in de oorspronkelijke Asielnoodmaatregelenwet, die bedoeld was om de instroom van asielzoekers te verminderen.
quote:Situatie (April 2026):
Hoewel de Tweede Kamer instemde met deze novelle, heeft de Eerste Kamer de novelle (en daarmee de gehele Asielnoodmaatregelenwet) verworpen.
Zonder deze aanpassing blijft de oorspronkelijke wetstekst staan, wat betekent dat hulpverleners bij een aanname van de wet alsnog strafbaar zouden kunnen worden.
quote:Woede bij VVD na wegstemmen asielwetten door D66 : 'D66 zocht een reden'
Auteurs: BNR Webredactie en ANP
Bij de VVD reageert men woedend op het feit dat de asielwetten van voormalig asielminister Marjolein Faber (PVV) het niet hebben gehaald.
Fractieleider Ruben Brekelmans legt de schuld daarvoor bij coalitiegenoot D66.
.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260427quote:Slimme beeldregie bracht Rob Jetten aan de macht. Nu ervaart hij de keerzijde
In D66 zien ze ontsteld dat de VVD elke kans aangrijpt om Rob Jetten te beschadigen. Zijn minderheidskabinet oogt zwak, de interne D66-kritiek op zijn formatiekeuzes zwelt aan: te veel beeldregie, te weinig resultaat. Het besef groeit dat hem een eenzame strijd wacht: uiteindelijk staat de premier er alleen voor.
[..en verder]
Niks nieuws onder de zon. Kaag werd ook al gehyped natuurlijk.quote:Op maandag 27 april 2026 11:03 schreef capricia het volgende:
Dit NRC-artikel analyseert hoe de zorgvuldige beeldregie die Rob Jetten aan de macht hielp, nu averechts werkt doordat zijn gepolijste imago als kunstmatig wordt ervaren. De focus op strakke communicatie zorgt in een behoefte aan authenticiteit voor wrijving, waardoor Jetten moeite heeft zijn politieke geloofwaardigheid te behouden.
Tijdens de formatie benadrukte Jetten een snelle, strakke deadline en een efficiënt imago. Dat kwam goed over in de media en hielp hem als stabiele, moderne leider te positioneren. Het artikel verwijst naar eerdere D66-strategieën (zoals onder Alexander Pechtold in 2017), waarbij zorgvuldig lekken en cameravoering werden ingezet om gunstige berichtgeving te krijgen.
Deze aanpak leverde Jetten het premierschap op, maar beperkte tegelijk zijn onderhandelingsruimte. Hij moest concessies doen aan hardere spelers zoals de VVD van Dilan Yeşilgöz, zonder veel tegenwicht.
De VVD distantieert zich en beschadigt Jetten actief: fractievoorzitter Ruben Brekelmans, oud-VVD’ers Annemarie Jorritsma en Halbe Zijlstra bekritiseerden hem openlijk in talkshows en vergeleken hem ongunstig met Mark Rutte.
Binnen D66 groeit interne kritiek: sommigen vinden dat er te veel op beeldregie en te weinig op inhoud en breed draagvlak is ingezet. Oud-verkenner Wouter Koolmees waarschuwde hier al voor.
Het lijkt wel of beeldregie de nieuwe machtigste partij van Nederland is.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260427
Beeldregie wint kennelijk verkiezingen, maar moet nog zien of het ook kabinetten overeind houdt.quote:Op maandag 27 april 2026 11:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Niks nieuws onder de zon. Kaag werd ook al gehyped natuurlijk.
quote:
Krimpende bevolking, stagnerende economie, matige loongroei, banken die veel minder scheutig zijn geworden met leningen (na GFC en EU interventie) en ook de enorme vergrijzing.quote:Op maandag 27 april 2026 11:58 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Veel economische stagnatie verklaart dat wel.
dat zijn tweede huizen , daar woont soms wel iemandquote:Op maandag 27 april 2026 13:34 schreef Klopkoek het volgende:
Van de circa 36 miljoen woningen staan er 10 miljoen leeg.
Dat clowneske optreden tijdens en na de asielwettenstemming in de eerste kamer helpt natuurlijk ook niet.quote:Op maandag 27 april 2026 11:03 schreef capricia het volgende:
Dit NRC-artikel analyseert hoe de zorgvuldige beeldregie die Rob Jetten aan de macht hielp, nu averechts werkt doordat zijn gepolijste imago als kunstmatig wordt ervaren. De focus op strakke communicatie zorgt in een behoefte aan authenticiteit voor wrijving, waardoor Jetten moeite heeft zijn politieke geloofwaardigheid te behouden.
Tijdens de formatie benadrukte Jetten een snelle, strakke deadline en een efficiënt imago. Dat kwam goed over in de media en hielp hem als stabiele, moderne leider te positioneren. Het artikel verwijst naar eerdere D66-strategieën (zoals onder Alexander Pechtold in 2017), waarbij zorgvuldig lekken en cameravoering werden ingezet om gunstige berichtgeving te krijgen.
Deze aanpak leverde Jetten het premierschap op, maar beperkte tegelijk zijn onderhandelingsruimte. Hij moest concessies doen aan hardere spelers zoals de VVD van Dilan Yeşilgöz, zonder veel tegenwicht.
De VVD distantieert zich en beschadigt Jetten actief: fractievoorzitter Ruben Brekelmans, oud-VVD’ers Annemarie Jorritsma en Halbe Zijlstra bekritiseerden hem openlijk in talkshows en vergeleken hem ongunstig met Mark Rutte.
Binnen D66 groeit interne kritiek: sommigen vinden dat er te veel op beeldregie en te weinig op inhoud en breed draagvlak is ingezet. Oud-verkenner Wouter Koolmees waarschuwde hier al voor.
[..]
Als je allemaal 0% hebt teruggekregen, kom je niet in het lijstje terug.quote:
Dan valt het me mee dat PRO er niet tussen staat.quote:Op maandag 27 april 2026 15:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Als je allemaal 0% hebt teruggekregen, kom je niet in het lijstje terug.
Dat was het onder Schoof 1 natuurlijk ook al:quote:Op maandag 27 april 2026 11:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Het artikel gaat specifiek in op de beeldregie van Jetten, het strakke efficiënte imago. De gelikte filmpjes, de visuele mediacampagne.quote:Op maandag 27 april 2026 17:32 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dat was het onder Schoof 1 natuurlijk ook al:
• Het beeld dat Omtzigt de Messias was die opkwam voor al die zielige toeslagouders. Laten we voor het gemak even vergeten dat hij zelf iedereen optrommelde voor de Fraudewet na de Bulgarenfraude.
• Het beeld dat Geert Wilders eindelijk op milde en fatsoenlijke toon alle asielzoekers in Nederland naar de uitgang kan begeleiden.
• Het beeld dat de BBB opkomt voor de hardwerkende boer.
• En dan nu het beeld dat Jetten het na de puinhopen van één jaar Bruin het radicaal anders kan doen. Het nieuwe, nieuw leiderschap zonder de nonsense van VVD, PVV, NSC en de BBB.
Of je nu progressief of radicaal rechts bent, het maakt allemaal helemaal niks meer uit. De verkiezingen in Nederland zijn als een bezoek aan Madame Tussaud bij 45 graden Celsius.
De ene zwaait fysiek met Nederlandse vlaggetjes om Nederland terug te eisen. De ander draait met wat prompts de ideale roomblanke samenleving met een wat rood-wit-blauwe vlaggetjes in elkaar. Beeldvorming blijft beeldvorming.quote:Op maandag 27 april 2026 18:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Het artikel gaat specifiek in op de beeldregie van Jetten, het strakke efficiënte imago. De gelikte filmpjes, de visuele mediacampagne.
Ik kan me dat niet herinneren van een Omtzigt.
En Wilders komt ook niet verder dat wat oneliners in de kamer en wat berichtjes op X.
Ik vind daar toch wel een verschil zitten. Zonder er een kwaliteitsoordeel aan te hangen, is Jetten hier wel uniek in geweest.
Ja. En dat geeft ze ook allemaal hun eigen achilleshiel. Hun eigen zwakte.quote:Op maandag 27 april 2026 19:15 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
De ene zwaait fysiek met Nederlandse vlaggetjes om Nederland terug te eisen. De ander draait met wat prompts de ideale roomblanke samenleving met een wat rood-wit-blauwe vlaggetjes in elkaar. Beeldvorming blijft beeldvorming.
Elke achterban laat zich op eigen wijze inpakken, maar de dynamiek blijft hetzelfde. Politiek bedrijven op basis van holle terminologie, mooie beelden, catchy oneliners, het schetsen van onbereikbare utopieën voor ons Nederland, en het maken van valse beloftes. Dit alles met als doel het binnenharken van zoveel mogelijk stemmen zonder echte principes, visie of ideologie.
Jetten leent zich nu eenmaal ook wat beter voor gelikte filmpjes en foto's dan Omtzigt, hoe lullig dat ook moge klinken.quote:Op maandag 27 april 2026 18:59 schreef capricia het volgende:
Het artikel gaat specifiek in op de beeldregie van Jetten, het strakke efficiënte imago. De gelikte filmpjes, de visuele mediacampagne.
Ik kan me dat niet herinneren van een Omtzigt.
Volgens NRC ligt het ook aan de VVD.quote:Op maandag 27 april 2026 22:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Jetten leent zich nu eenmaal ook wat beter voor gelikte filmpjes en foto's dan Omtzigt, hoe lullig dat ook moge klinken.
Beetje overdreven inderdaad, bij de VVD houden ze zich juist nog wel opvallend in.quote:Op maandag 27 april 2026 23:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Volgens NRC ligt het ook aan de VVD.Die doen er alles aan om hem te beschadigen.
Dan denk ik, Jetten wees eens een premier dan. Laat het zien.
[ x ]
quote:Op maandag 27 april 2026 23:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Beetje overdreven inderdaad, bij de VVD houden ze zich juist nog wel opvallend in.
Nou ja, ze laten geen kans voorbij gaan om te laten zien dat ze liever met extreemrechts dan met D66 zouden regeren.quote:Op maandag 27 april 2026 23:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Beetje overdreven inderdaad, bij de VVD houden ze zich juist nog wel opvallend in.
Wat doet de precies de VVD dan, behalve de onvrede over de EK (die men al wist)? En ja, men had liever JA21 gehad dan D66, QED waarom, maar dat is nu eenmaal water under the bridge.quote:Op maandag 27 april 2026 23:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Volgens NRC ligt het ook aan de VVD.Die doen er alles aan om hem te beschadigen.
[ x ]
Sneue en gevaarlijke partij inderdaad. Doen er alles aan om de rechterflank zo groot mogelijk te laten groeien. Pure anti-democraten.quote:Op dinsdag 28 april 2026 07:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou ja, ze laten geen kans voorbij gaan om te laten zien dat ze liever met extreemrechts dan met D66 zouden regeren.
Goh de VVD doet wat het al jaren doet.quote:Op maandag 27 april 2026 23:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
[ x ]
Critici zeggen dat vooral in Amsterdam de rendementen nu heel erg zijn beperkt.quote:Op dinsdag 28 april 2026 16:09 schreef Hanca het volgende:
Dat 'bouwen' een afleidingsmanoeuvre is ben ik het niet mee eens. Hier is laatst nog een project opgeleverd met 50 woningen, 450 kandidaat kopers op de open dag. Bouwen is echt wel een groot deel van de oplossing.
Verder: eens met het artikel. Het aantal verkopen in de huur valt heel erg mee, het aantal huurwoningen neemt in elke prijsklasse ook gewoon toe. En ja, geef vooral meer ruimte aan woningbouwcorporaties. Ook in de middenhuur. En wellicht ook meer sociale koop.
Wetten voor het hele land aanpassen aan Amsterdam zou ook gewoon absurd zijn. Vrijwel alle hoofdsteden in Europa hebben er last van dat alleen rijken er kunnen wonen, accepteer dat gewoon. Je kunt niet het hele land aanpassen aan die zeer afwijkende woningmarkt.quote:Op dinsdag 28 april 2026 18:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Critici zeggen dat vooral in Amsterdam de rendementen nu heel erg zijn beperkt.
https://www.instituut-pe.(...)van-dijk-wws-artikel
Maar ook daar valt de verkoopgolf gewoon mee
https://www.nul20.nl/dossiers/dashboard-woningvoorraad-amsterdam
Ik denk dat je er wel iets mee kan en niet elke hoofdstad in Europa toont dezelfde mate van 'rijken-enclave'.quote:Op dinsdag 28 april 2026 18:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wetten voor het hele land aanpassen aan Amsterdam zou ook gewoon absurd zijn. Vrijwel alle hoofdsteden in Europa hebben er last van dat alleen rijken er kunnen wonen, accepteer dat gewoon. Je kunt niet het hele land aanpassen aan die zeer afwijkende woningmarkt.
we moeten de winstbelasting van de woningcorporaties teruggeven , misschien dat ze dan meer woningen gaan bouwenquote:Op dinsdag 28 april 2026 16:09 schreef Hanca het volgende:
Dat 'bouwen' een afleidingsmanoeuvre is ben ik het niet mee eens. Hier is laatst nog een project opgeleverd met 50 woningen, 450 kandidaat kopers op de open dag. Bouwen is echt wel een groot deel van de oplossing.
Verder: eens met het artikel. Het aantal verkopen in de huur valt heel erg mee, het aantal huurwoningen neemt in elke prijsklasse ook gewoon toe.
En ja, geef vooral meer ruimte aan woningbouwcorporaties.
Ook in de middenhuur. En wellicht ook meer sociale koop.
Woningcorporaties betaalden in 2024 aanzienlijk veel vennootschapsbelasting (winstbelasting) en de heffing loopt de komende jaren op richting de 1,5 miljard euro per jaar.
Hier zijn de belangrijkste details:
Stijgende lasten: Volgens prognoses van Aedes (de branchevereniging van woningcorporaties) betaalden corporaties in 2023/'24 ongeveer ¤ 1,1 miljard aan Vpb en ATAD-heffing.
Toename naar 2027: De verwachting is dat dit bedrag oploopt naar ¤ 1,5 miljard in 2027.
Impact: De hoge belastingdruk (die onder andere komt door de "ATAD-regels") wordt door corporaties ervaren als een beperking voor hun investeringsmogelijkheden in nieuwbouw en onderhoud.
Het tarief voor de vennootschapsbelasting (Vpb) in 2024 is 19% over de eerste ¤ 200.000 winst en 25,8% over het bedrag daarboven. Deze tarieven en de schijfgrens zijn gelijk gebleven aan 2023.
Betaalbaar voor wie? Dat is altijd maar weer de vraag die extreem-links niet kan beantwoorden.quote:Op dinsdag 28 april 2026 16:04 schreef Klopkoek het volgende: En niet over bouwen, dat is vooral een afleidingsmanoeuvre, maar over betaalbare volkshuisvesting.
Aha, Bart Burggraaf, die hebben we hier vorige week al besproken met z’n cijferzwendel. Tom van Lamoen is een nep-libertariër die fel tegen de komst van asielzoekers naar Amersfoort is (juist voor een libertariër zou iedereen welkom moeten zijn). Ton Appels ken ik niet, maar de ‘economische analyse’ in de toelichting op de bijeenkomst kijkt alleen naar de kosten, dus dat belooft niet veel goeds.quote:Op dinsdag 28 april 2026 19:41 schreef nostra het volgende:
Als bakermat voor rechts-liberalisme en minarchisme wil ik Fok! deze debatavond natuurlijk niet onthouden. Tot daar!
https://mises.nl/debatavond-figuurzaag-of-kettingzaag/
Dat doet "de woningbouw" wel. Die hoeven immers geen winst te maken (god mag weten waarom niet, maar bon), dús is het goed.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Betaalbaar voor wie? Dat is altijd maar weer de vraag die extreem-links niet kan beantwoorden.
Dat Mises zit duidelijk een (pro-Russisch) luchtje aan:quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:32 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Aha, Bart Burggraaf, die hebben we hier vorige week al besproken met z’n cijferzwendel. Tom van Lamoen is een nep-libertariër die fel tegen de komst van asielzoekers naar Amersfoort is (juist voor een libertariër zou iedereen welkom moeten zijn). Ton Appels ken ik niet, maar de ‘economische analyse’ in de toelichting op de bij bijeenkomst kijkt alleen naar de kosten, dus dat belooft niet veel goeds.
Hebben het over Burggraaf gehad ja? Alle LP'ers zijn in essentie nep-libertariërs, dat is juist het aardige van de LP.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:32 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Aha, Bart Burggraaf, die hebben we hier vorige week al besproken met z’n cijferzwendel. Tom van Lamoen is een nep-libertariër die fel tegen de komst van asielzoekers naar Amersfoort is (juist voor een libertariër zou iedereen welkom moeten zijn). Ton Appels ken ik niet, maar de ‘economische analyse’ in de toelichting op de bijeenkomst kijkt alleen naar de kosten, dus dat belooft niet veel goeds.
Extreem-links misschien niet maar centrum-links wel hoor.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Betaalbaar voor wie? Dat is altijd maar weer de vraag die extreem-links niet kan beantwoorden.
Want? Wat is nou 'aardig' aan zulks soort hypocrisie, mistvorming en normloosheid? Zeg dan gewoon openlijk: leve Poetin.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:49 schreef nostra het volgende:
Alle LP'ers zijn in essentie nep-libertariërs, dat is juist het aardige van de LP.
The Mises Institute is weer wat anders Blueskyer.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
Dat Mises zit duidelijk een (pro-Russisch) luchtje aan:
https://bsky.app/profile/delatte23.bsky.social/post/3llvr6fq65222
https://bsky.app/profile/gijskaper.bsky.social/post/3lkbzqxyf7s2m
Het heet het 'Mises Instituut Nederland'. Dat is een Nederlandse vestiging van de Amerikaanse tak en hebben ze toestemming voor.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef nostra het volgende:
[..]
The Mises Institute is weer wat anders Blueskyer.
Ah ja, onze vrijheidslievende Milei die dit jaar campagne stond te voeren voor de herverkiezing van Orban.quote:Op dinsdag 28 april 2026 19:53 schreef Perrin het volgende:
Tijd voor het snoeien van wat regelgeving?
[ afbeelding ]
Je weet best waarom woningbouwcorporaties geen winst hoeven te maken: het zijn non-profitorganisaties zonder winstoogmerk.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat doet "de woningbouw" wel. Die hoeven immers geen winst te maken (god mag weten waarom niet, maar bon), dús is het goed.
Betaalbaar voor iedereen. Waarom is dat zo lastig te begrijpen?quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
AFAIK niet formeel, maar het gedachtegoed is uiteraard hetzelfde. Het linken (zoals op Bluesky) is echter wél wat verwarrend.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het heet het 'Mises Instituut Nederland'. Dat is een Nederlandse vestiging van de Amerikaanse tak en hebben ze toestemming voor.
Realistische beschouwingen eerder. In de politieke zin des woords. Ewald zou je toch moeten aanspreken.quote:Dit Mises instituut zit vol met FvD (en zelfs SGP) gezinde mensen (waaronder Hoogduin, lange tijd commissaris bij een Poetin bank).
Dan krijg je dus dit soort Russofiele onzin:
https://mises.nl/evenemen(...)len-en-lex-hoogduin/
https://mises.org/mises-wire/what-motivates-russian-war-making
Ah, die discussie. Ja, dat maakt hem niet leugenachtig, alleen je perceptie sluit daar wat kort met de werkelijkheid.quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:05 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, Perrin had een misleidend knutselwerkje van hem opgedoken op X.
Plausible deniability. Als de Amerikanen niet willen dat je deze naam gebruikt dan gebeurt het niet en mag het niet.quote:
Dus is wijzen op het recente pro-Trump (en pro-Poetin) verleden heel legitiem.quote:, maar het gedachtegoed is uiteraard hetzelfde.
Ze kunnen niet herbeleggen zonder winst te maken (die overigens ook fiscaal gewoon belast is als winst), hij is alleen niet ten behoeve van aandeelhouders.quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet best waarom woningbouwcorporaties geen winst hoeven te maken: het zijn non-profitorganisaties zonder winstoogmerk.
Lubach had daar inderdaad nog een item over:quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:02 schreef Klopkoek het volgende:
Ah ja, onze vrijheidslievende Milei die dit jaar campagne stond te voeren voor de herverkiezing van Orban.
Het is om treurig van te worden. Vrijwel iedereen die zich tegenwoordig als libertariër profileert blijkt bij nader onderzoek een nep-libertariër te zijn.quote:Libertarisme als dekmantel.
"Dat is het aardige van LP" (sic)quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:13 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Lubach had daar inderdaad nog een item over:
[ afbeelding ]
[..]
Het is om treurig van te worden. Vrijwel iedereen die zich tegenwoordig als libertariër profileert blijkt bij nader onderzoek een nep-libertariër te zijn.
De 'winst' gaat dus weer de samenleving in, als lagere huurverhoging of voor woningbouw. Als je dat voor winst gaan noemt, dan maakt de overheid ook winst als ze een begrotingsoverschot hebben. Zo werkt het niet. Het zijn gewoon organisaties zonder winstoogmerk en dus ideaal voor woningbouw, aangezien de eerste levensbehoefte wonen, die vooral gebaseerd is op landbezit, niet geschikt is voor winst maken.quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Ze kunnen niet herbeleggen zonder winst te maken (die overigens ook fiscaal gewoon belast is als winst), hij is alleen niet ten behoeve van aandeelhouders.
Het is typisch hoe poeslief Hoogduin cs. over Rusland spreken (een echt libertarisch en vrijheidslievend paradijs) - of daarover zwijgen - maar dan continu enige mate van socialisme als het grote gevaar weg zetten.quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:13 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Lubach had daar inderdaad nog een item over:
[ afbeelding ]
[..]
Het is om treurig van te worden. Vrijwel iedereen die zich tegenwoordig als libertariër profileert blijkt bij nader onderzoek een nep-libertariër te zijn.
De overheid, de Nederlandse in ieder geval, kan dan gewoon bijlenen. Een woningcoöperatie zal toch zelf vet op de botten moeten hebben (of lenen bij de BNG met WSW waarborg), óf je moet de situatie prefereren waarin de overheid als pinautomaat voor elk tekort fungeert en dan valt op voorhand wel uit te tekenen wat er gaat gebeuren. Er is niet iets als een free lunch (voor wat betreft de overwinst op de kostprijs) als je het de overheid laat doen; sterker nog, die lunch kan nog wel eens verdomd duur gaan uitpakken. De facto creëer je gewoon een nieuwe Propertize.quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:25 schreef Hanca het volgende:
De 'winst' gaat dus weer de samenleving in, als lagere huurverhoging of voor woningbouw. Als je dat voor winst gaan noemt, dan maakt de overheid ook winst als ze een begrotingsoverschot hebben. Zo werkt het niet.
Ik prefereer inderdaad dat in geval van nood de overheid bij kan springen. Maar dat is bij de woningcorporaties vrijwel nooit nodig, dus ik weet niet waar je deze doemscenario's vandaan haalt. De winstbelasting mag van mij wel weg, eventueel ingeruild voor een fonds van corporaties om elkaar te helpen als ze dreigen om te vallen.quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:31 schreef nostra het volgende:
[..]
De overheid, de Nederlandse in ieder geval, kan dan gewoon bijlenen. Een woningcoöperatie zal toch zelf vet op de botten moeten hebben (of lenen bij de BNG met WSW waarborg), óf je moet de situatie prefereren waarin de overheid als pinautomaat voor elk tekort fungeert en dan valt op voorhand wel uit te tekenen wat er gaat gebeuren. Er is niet iets als een free lunch (voor wat betreft de overwinst op de kostprijs) als je het de overheid laat doen; sterker nog, die lunch kan nog wel eens verdomd duur gaan uitpakken.
Wat is er nou zo "aardig" aan dat het nep-libertariërs zijn? Waarom dat bejubelen van het toedekken van de ware intenties en 'idealen'? Daar wordt de wereld echt niet beter en welvarender van. Sterker nog: de basis voor menselijke communicatie en een gezamenlijke taal valt langzaam weg.quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Ah, die discussie. Ja, dat maakt hem niet leugenachtig, alleen je perceptie sluit daar wat kort met de werkelijkheid.
Ze vallen niet om, omdat ze winst maken en dus ook risicogericht opereren. Als je dat incentive wegneemt, neemt dus ook het financiële risico toe. "Niet mijn centen", immers. En als je ook het bouwen wil nationaliseren, dan is er een hele waslijst aan (grote) bouwers die failliet zijn gegaan. Bovendien een totaal andere tak van sport.quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:35 schreef Hanca het volgende:
Ik prefereer inderdaad dat in geval van nood de overheid bij kan springen. Maar dat is bij de woningcorporaties vrijwel nooit nodig, dus ik weet niet waar je deze doemscenario's vandaan haalt. De winstbelasting mag van mij wel weg, eventueel ingeruild voor een fonds van corporaties om elkaar te helpen als ze dreigen om te vallen.
En verhuren is nog steeds extreem winstgevend, anders zouden al die grote organisaties niet honderden miljoenen in verhuur blijven steken. De verhuur business is nog steeds één van de meest winstgevende die er is, ook inclusief de wetten van De Jonge, zonder afzwakking. Dus de kans dat woningcorporaties om zouden vallen als die dat over zouden nemen is nihil.
Dat je de LP niet al te serieus moet nemen, zie Toine Manders, @TAmaru, Robert Valantine etc. Allemaal in sociale huur of werkzaam als beleidsadviseur bij de gemeente. Rechts lullen, links vullen. Theorietjes zijn wel aardig. De praktijk zoals altijd wat weerbarstiger. Lex Hoogduin c.s. zijn van een totaal ander (serieuzer) niveau.quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:40 schreef Klopkoek het volgende:
Wat is er nou zo "aardig" aan dat het nep-libertariërs zijn?
Ik ga mezelf niet herhalen over Hoogduin, maar laat ik eraan toevoegen dat de hele bankensector uiteraard een hoog overheidsgehalte heeft.quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:48 schreef nostra het volgende:
Lex Hoogduin c.s. zijn van een totaal ander (serieuzer) niveau.
Ze maken geen winst, je weet wat woningcorporaties zijn?quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:41 schreef nostra het volgende:
[..]
Ze vallen niet om, omdat ze winst maken en dus ook risicogericht opereren. Als je dat incentive wegneemt, neemt dus ook het financiële risico toe. "Niet mijn centen", immers. En als je ook het bouwen wil nationaliseren, dan is er een hele waslijst aan (grote) bouwers die failliet zijn gegaan. Bovendien een totaal andere tak van sport.
Ja, alleen wel op een nogal ander niveau dan 5,5 rug in de maand bij de Gemeente pakken, en je vergeet Robeco, LSE en pakt instituten (DNB, ECB) die als kerntaak het onafhankelijk van de overheid opereren als overheid mee, wat wel een hele aparte interpretatie is.quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:57 schreef Klopkoek het volgende:
Als je zijn CV bekijkt dan is 80%+ de overheid geweest (universitaire aanstellingen zijn nota bene alleen maar Rijksuniversiteiten geweest).
Dan valt er geen zaken te doen met zo ongeveer elk DAX-bedrijf hè.quote:Ohja, er was ook nog een fijne Italiaanse bank met een voorgeschiedenis naar Mussolini en de f*******n (ik mag dat woord hier niet schrijven), in eigendom van een Meloni aanhanger (en Meloni was/is zelf aanhanger van Mussolini).
Ik had het over commerciële verhuurders.quote:Op dinsdag 28 april 2026 22:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze maken geen winst, je weet wat woningcorporaties zijn?
Misschien de woningwet eens bekijken?
Woningcorporaties doen al decennia aan verhuur zonder winstoogmerk, zonder grote financiële risico's.
Ik had het over het feit dat verhuren zonder winstoogmerk dus prima kan. En ik zou dus niet weten waarom je dat aan partijen die geld verdienen het belangrijkste vinden zou over laten. Die verhuurders hebben namelijk, doordat grond schaars is, een machtspositie en kunnen huurders dus uitknijpen. Zoals we bij de protesten tegen de zeer redelijke wet van De Jonge zien.quote:Op dinsdag 28 april 2026 22:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik had het over commerciële verhuurders.
Van wie gaan ze de grond en de opstallen kopen dan?quote:Op dinsdag 28 april 2026 22:11 schreef Hanca het volgende:
Laat alle verhuur over gaan op stichtingen zonder winstoogmerk en de huurmarkt is grotendeels opgelost.
De Minister van Financiën had tot en met 1998 een directe aanwijsbevoegdheid voor de DNB. Dat moest van Europa weg.quote:Op dinsdag 28 april 2026 22:07 schreef nostra het volgende:
en pakt instituten (DNB, ECB) die als kerntaak het onafhankelijk van de overheid opereren als overheid mee, wat wel een hele aparte interpretatie is.
Van de eigenaren, natuurlijk. Zoals dagelijkse praktijk is in Nederland.quote:Op dinsdag 28 april 2026 22:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Van wie gaan ze de grond en de opstallen kopen dan?
Valentine is er óók zo één met een voorliefde voor anti-woke, anti-lhbti autocraten. De Orbans, de Mileis, de Thiels, de Trumps, Bolsonaro en ga zo maar door.quote:Op dinsdag 28 april 2026 21:48 schreef nostra het volgende:
Robert Valantine [...] Rechts lullen, links vullen. Theorietjes zijn wel aardig. De praktijk zoals altijd wat weerbarstiger. Lex Hoogduin c.s. zijn van een totaal ander (serieuzer) niveau.
Waarom is Powell er dan niet meteen uitgesodemieterd?quote:Op dinsdag 28 april 2026 22:13 schreef Klopkoek het volgende:
De Minister van Financiën had tot en met 1998 een directe aanwijsbevoegdheid voor de DNB. Dat moest van Europa weg.
Het is gewoon overheid.
Wanneer was Powell directeur van DNB?quote:Op dinsdag 28 april 2026 22:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom is Powell er dan niet meteen uitgesodemieterd?
Dus de grondkosten, stichtingskosten, verkoopwinsten (ik neem aan dat we niet gaan onteigenen) worden allemaal geabsorbeerd in de aankoopprijs en die kan een semi-overheidsinstantie miraculeus gebruiken om het hele huurprobleem grotendeels op te lossen?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |