abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220675055
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:29 schreef Hanca het volgende:
Wanneer was Powell directeur van DNB?
Omdat het antwoord is: 'omdat de financiële markten anders alle vertrouwen verliezen in de onafhankelijkheid van de centrale bank'. Dat is 1-op-1 te plakken op de ECB en vroegâh DNB.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675088
Jettens kabinet dreigt een kabinet van crisis, koffiedrinken en pleisters plakken te worden: https://www.trouw.nl/poli(...)-te-voeren~b042fb93/
pi_220675124
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:24 schreef Klopkoek het volgende:
Maar ja, als ik tegen jou zeg dat de SP libertarischer is dan de FvD (want laat privelevens, individuele investeringsbeslissingen en verenigingen meer met rust)
In een functionerend parlementair stelsel wel ja. De SED had het niet zo heel erg op privélevens, als je toch zo graag teruggaat naar de "roots" van een partij.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675148
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:34 schreef Hanca het volgende:
Jettens kabinet dreigt een kabinet van crisis, koffiedrinken en pleisters plakken te worden: https://www.trouw.nl/poli(...)-te-voeren~b042fb93/
Ik las het ook net. Het stuk is behoorlijk scherp en negatief over Jetten.
Hij wordt neergezet als iemand die intellectueel en communicatief sterk is, maar in de praktijk onvoldoende leiderschap en gezag toont om een fragiele coalitie bijeen te houden en door te pakken in crisistijd.
Er wordt getwijfeld aan het vermogen van Jetten om de complexe politieke en maatschappelijke uitdagingen effectief aan te pakken.

Ik vind het bovenal jammer. Omdat we echt moeten doorpakken op een aantal dossiers. Het maakt verders niet uit of je er rechts of links in staat. Weer een kabinet wat weinig op gaat lossen, gaat ons sws niet verder brengen.
  dinsdag 28 april 2026 @ 22:51:54 #6
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220675208
Het is eigenlijk kritiek op hele kabinet Jetten maar logischerwijs is Jetten verantwoordelijk. VVD vindt deze situatie wel lekker. Afbraak op sociale zekerheid doet het goed bij hun achterban.

Kunnen ons langspeelplaat wel weer opzetten dat D66/CDA zich hebben laten piepelen door niet gelijk GL/PvdA erbij te eisen. Gedaan is gedaan.
pi_220675286
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Waarom is Powell er dan niet meteen uitgesodemieterd?
Het ontslaan van de directeur van het statistiekenbureau duurde ook een tijdje. Was ook niet binnen een paar maanden geregeld.

Zoals jij wel weet is de FED deels in handen van private banken, en van lokale centrale banken zoals die van New York (niet dat Trump, Milei, Orban en andere Mises-helden daar een boodschap aan hebben trouwens). Dat is dus anders dan de ECB. De ECB is volledig overheid. Gelukkig maar. Waarom toch die mistvorming?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 23:02:51 ]
pi_220675295

Jetten wordt nog steeds niet verward met Schoof :P
pi_220675336
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:39 schreef nostra het volgende:

[..]
In een functionerend parlementair stelsel wel ja.
Dat lijkt me een tamelijk belangrijk gegeven. Voor de libertarische vergelijking SP vs FvD.

quote:
De SED had het niet zo heel erg op privélevens, als je toch zo graag teruggaat naar de "roots" van een partij.
Ik denk dat FvD-land en Poetin-land nog wel een stap erger en verder gaat dan de SED en Oost-Duitsland. Eigenlijk zet alles van na de Patriot Act (gevolgd door Europa) de Stasi in een ander daglicht. Oost-Duitsland was in zekere zin een heel geëmancipeerd en vrouwvriendelijk land.

Natuurlijk schrijdt ook de techniek voort dus wat dat betreft zijn vergelijkingen moeilijk te maken. De Stasi met de hedendaagse technieken is een andere Stasi.

Maakt het des te enger hoe de VVD zich graag spiegelt aan Singapore en Hong Kong. Nederland als wereldkampioen aftappen en CCTV cameras.

Dit is in FvD en Mises land niet mogelijk - en in het Nederland van die tijd ook niet:
https://en.wikipedia.org/wiki/LGBTQ_rights_in_East_Germany

(Van de dekmantel van het non agressie principe is niet veel over hè?)

Dus ja, ook in een niet-parlementair stelsel is de SP waarschijnlijk libertarischer dan de o zo geweldige FvD. De FvD waar jij en Mises zo graag tegenaan schuren.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2026 23:16:39 ]
pi_220675337
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het is eigenlijk kritiek op hele kabinet Jetten maar logischerwijs is Jetten verantwoordelijk. VVD vindt deze situatie wel lekker. Afbraak op sociale zekerheid doet het goed bij hun achterban.

Kunnen ons langspeelplaat wel weer opzetten dat D66/CDA zich hebben laten piepelen door niet gelijk GL/PvdA erbij te eisen. Gedaan is gedaan.
Ik weet niet of de VVD het zo lekker vindt gaan. Ze raken steeds meer stemmen kwijt op rechts.

Er zijn een paar issues die opgelost moeten worden. En wat maar niet lijkt te lukken.
pi_220675347
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:02 schreef zakjapannertje het volgende:
[ afbeelding ]
Jetten wordt nog steeds niet verward met Schoof :P
Spellen alleen alsnog zijn naam fout.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675366
twitter


En maar begrip blijven tonen. Is bij XR en Gaza protesten wel anders.
pi_220675374
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Spellen alleen alsnog zijn naam fout.
Het ergste is Grok. Als je die iets over Nederlandse politiek voorlegt.
Ik citeer:
quote:
..Rob Jetten (D66), die als de facto leider van het huidige crisiskabinet (Schouten II / PVV-VVD-NSC-BBB) fungeert..
_O-
pi_220675377
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:21 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Het ergste is Grok. Als je die iets over Nederlandse politiek voorlegt.
Ik citeer:
[..]
_O-
Die Carola toch.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675388
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
En maar begrip blijven tonen. Is bij XR en Gaza protesten wel anders.
Begrip?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675392
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

En maar begrip blijven tonen. Is bij XR en Gaza protesten wel anders.
_O-
Daar stonden onze premier en hele tweede Kamer fracties soms gewoon zelf mee te demonstreren.

Over begrip gesproken.
pi_220675407
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Betaalbaar voor iedereen. Waarom is dat zo lastig te begrijpen?
Ik begrijp het prima. Daarom zet ik er vraagtekens bij, want 'betaalbaar voor iedereen' betekent hetzelfde als 'gratis geld'.

Nog maar een keer: https://decorrespondent.n(...)1a-1236-a3ba7e16fb30

Bijvoorbeeld:
quote:
De kern van het probleem ligt eigenlijk al besloten in dat begrip ‘betaalbare woning’. Als ik zeg: gisteravond voor vijftig euro gegeten – niet te betalen!, dan ligt het voor de hand om even na te gaan of we het hier hebben over een zevengangenmenu met wijnkaart of over een pak Knorr Wereldgerechten.

Bij het debat over volkshuisvesting lijkt niemand die vraag nog relevant te vinden. Betaalbaar wonen gaat alleen over wat je betaalt, niet waarvoor je betaalt.

Gevolg is dat een spiksplinternieuwe woning in de sociale huur bijna hetzelfde kost als een krot van honderd jaar oud; een energieneutrale bunker even duur is als een doorwaaiwoning; en een eengezinswoning in hartje Amsterdam net zoveel kost als een flatje aan de rand van Kerkrade.

Woningmarkteconoom Matthijs Korevaar laat zien dat sociale huurders voor de 10 procent duurste woningen van Nederland (met een waarde van rond de zes ton) zo’n 680 euro per maand aan huur betalen, terwijl ze voor de goedkoopste woningen (met een waarde van rond de twee ton) 570 euro betalen.*

Dit is totaal anders in de vrije sector, waar een veel sterker verband bestaat tussen prijs en woonkwaliteit. De goedkoopste 10 procent woningen huur je voor zo’n 590 euro per maand, de duurste 10 procent voor rond de 1.642 euro per maand.
pi_220675433
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:38 schreef MoreDakka het volgende:
Dit is totaal anders in de vrije sector, waar een veel sterker verband bestaat tussen prijs en woonkwaliteit. De goedkoopste 10 procent woningen huur je voor zo’n 590 euro per maand, de duurste 10 procent voor rond de 1.642 euro per maand.
De duurste 10% 1600?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675437
Onze regering kan een voorbeeld nemen aan Trump: extra belastingen tegen de groene gekte, kolenstroom subsidiëren.

Jimmy Carter liet ooit zonnepanelen op het Witte Huis plaatsen. Ronald Reagan haalde dat weer weg, waarschijnlijk door de grote donaties vanuit de olie- en kolensector.
pi_220675442
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Begrip?
Ja. Continu zeggen dat je de zorgen van Loosdrecht en de 'demonstranten' begrijpt. Het normaliseren van relschoppers.
pi_220675443
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja. Continu zeggen dat je de zorgen van Loosdrecht en de 'demonstranten' begrijpt. Het normaliseren van relschoppers.
Het hele woord begrip komt niet voor in de tweets.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675446
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:48 schreef Klopkoek het volgende:
Onze regering kan een voorbeeld nemen aan Trump: extra belastingen tegen de groene gekte, kolenstroom subsidiëren.
Dat feestje gaat RWE niet nog een keer aan beginnen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675479
quote:
5s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:47 schreef nostra het volgende:

[..]
De duurste 10% 1600?
Dit is de bron daar van: https://www.mejudice.nl/a(...)s-niet-kunnen-vullen
pi_220675522
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
_O-
Daar stonden onze premier en hele tweede Kamer fracties soms gewoon zelf mee te demonstreren.

Over begrip gesproken.
Tweede Kamerleden die demonstreren? De horror!

Gelukkig was er niemand aanwezig bij de Els_Rechts "betoging". Weet iemand waar zij trouwens gebleven is?
pi_220675523
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

En maar begrip blijven tonen. Is bij XR en Gaza protesten wel anders.
Ik moet zeggen Van Weel veroordeeld hier het geweld.
pi_220675526
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik weet niet of de VVD het zo lekker vindt gaan. Ze raken steeds meer stemmen kwijt op rechts.

Er zijn een paar issues die opgelost moeten worden. En wat maar niet lijkt te lukken.
De VVD heeft er nooit gezeten om problemen op te lossen. Dat moet de markt volgens hun doen.
pi_220675537
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 22:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik las het ook net. Het stuk is behoorlijk scherp en negatief over Jetten.
Hij wordt neergezet als iemand die intellectueel en communicatief sterk is, maar in de praktijk onvoldoende leiderschap en gezag toont om een fragiele coalitie bijeen te houden en door te pakken in crisistijd.
Er wordt getwijfeld aan het vermogen van Jetten om de complexe politieke en maatschappelijke uitdagingen effectief aan te pakken.

Ik vind het bovenal jammer. Omdat we echt moeten doorpakken op een aantal dossiers. Het maakt verders niet uit of je er rechts of links in staat. Weer een kabinet wat weinig op gaat lossen, gaat ons sws niet verder brengen.
Met een VVD en CDA ga je niks oplossen. Nu niet en de vorige 39 kabinetten niet. En dat wilt Nederland ook want het enige wat telt is de HRA voor een aanzienlijke minderheid in Nederland. Goed bestuur, toeslagen, groningen, etc slapen ze niet minder om.

Een Eerdmans komt zelfs weg met het weer willen boren in Groningen. Geestelijk leider Nanninga zou weer haar Holocaust verheerlijkende tweets kunnen tweeten en ze zou er geen zetel minder om verliezen.

Het "gedoe" met Douwe Bob en Yesilgoz was voor de verkiezingen weer vergeten.
  woensdag 29 april 2026 @ 02:58:15 #28
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220675612
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 23:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik begrijp het prima. Daarom zet ik er vraagtekens bij, want 'betaalbaar voor iedereen' betekent hetzelfde als 'gratis geld'.

Nog maar een keer: https://decorrespondent.n(...)1a-1236-a3ba7e16fb30

Bijvoorbeeld:
[..]

ja wat is duur

https://www.duic.nl/algem(...)r-947-euro-voor-27m2
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220675627
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat je de LP niet al te serieus moet nemen, zie Toine Manders, @:TAmaru, Robert Valantine etc. Allemaal in sociale huur of werkzaam als beleidsadviseur bij de gemeente. Rechts lullen, links vullen. Theorietjes zijn wel aardig. De praktijk zoals altijd wat weerbarstiger. Lex Hoogduin c.s. zijn van een totaal ander (serieuzer) niveau.
Mwah, je kunt in Nederland echt niet zomaar even verhuizen. En voor al die sociale voorzieningen hebben we ook belasting betaald (ik in elk geval wel), dus als je daar recht op hebt, moet je er ook gebruik van maken. Maar ze moeten ze wel afschaffen, samen met al die belastingen.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220675807
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 00:41 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Tweede Kamerleden die demonstreren? De horror!

Gelukkig was er niemand aanwezig bij de Els_Rechts "betoging". Weet iemand waar zij trouwens gebleven is?
Die doet het tegenwoordig met een Turk en houdt nu maar haar mond dicht.



(Nee geen AI)

[ Bericht 12% gewijzigd door nostra op 29-04-2026 06:44:53 ]
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675812
quote:
Komt me laag over. Ik betaal dat voor 67 m2, woz iets van 480k, lijkt me niet bepaald het bovenste deciel.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675893
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 03:50 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Mwah, je kunt in Nederland echt niet zomaar even verhuizen. En voor al die sociale voorzieningen hebben we ook belasting betaald (ik in elk geval wel), dus als je daar recht op hebt, moet je er ook gebruik van maken. Maar ze moeten ze wel afschaffen, samen met al die belastingen.
Jij bent ook zo een libertariër die op ethisch en sociaal gebied heel conservatief is. Net als Milei, net als nostra.

Er is niets libertarisch aan het dwangmatig de geboortecijfers omhoog brengen.

In de DDR kon je tenminste nog vrijelijk homo zijn. Kon je als vrouw studeren. In jullie droomwereld kan dat allemaal niet (Milei is een uitgesproken anti-feminist en aanhanger van traditionele rolpatronen).

Daarom: een consequente libertariër stemt eerder SP dan FvD. Want bemoeit minder met individuele investeringsbeslissingen, de verenigingen en het priveleven.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 07:15:48 ]
pi_220675910
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 00:42 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ik moet zeggen Van Weel veroordeeld hier het geweld.
Zeker. Ik bedoel dan ook vooral andere momenten. Bijvoorbeeld:

Alle begrip voor bezorgde burgers, maar bij geweld tijdens een demonstratie "trekken we een grens".
[...]
Van Weel (VVD) zei voorafgaand aan de ministerraad dat hij de zorgen van burgers begrijpt "als deze besluiten opeens genomen worden".


Bij XR of Gaza is dit "begrip" consequent afwezig.

Bij illegale grenscontroles door Jan Huzen niet ("jammer genoeg troffen we geen donkere mensen aan", zei Huzen). Ook toen was het "ik begrijp de zorgen" (op X!).
pi_220675919
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Jij bent ook zo een libertariër die op ethisch en sociaal gebied heel conservatief is. Net als Milei, net als nostra.

Er is niets libertarisch aan het dwangmatig de geboortecijfers omhoog brengen.

In de DDR kon je tenminste nog vrijelijk homo zijn. Kon je als vrouw studeren. In jullie droomwereld kan dat allemaal niet (Milei is een uitgesproken anti-feminist en aanhanger van traditionele rolpatronen).
De iT was wel een mega-conservatief bolwerk ja.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220675944
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Jij bent ook zo een libertariër die op ethisch en sociaal gebied heel conservatief is. Net als Milei, net als nostra.

Er is niets libertarisch aan het dwangmatig de geboortecijfers omhoog brengen.

In de DDR kon je tenminste nog vrijelijk homo zijn. Kon je als vrouw studeren. In jullie droomwereld kan dat allemaal niet (Milei is een uitgesproken anti-feminist en aanhanger van traditionele rolpatronen).

Daarom: een consequente libertariër stemt eerder SP dan FvD. Want bemoeit minder met individuele investeringsbeslissingen, de verenigingen en het priveleven.
Een libertarische staat is nu eenmaal niet van de een op de andere dag door te voeren. Daar zijn decennia voor nodig. Milei zal wellicht nu dingen moeten doen die niet passen bij zijn inzichten om nu de schade aangebracht door het socialisme te dempen.

Het is onzin dat in mijn droomwereld mensen geen homo mogen zijn en vrouwen niet mogen studeren. Dat ik een aanhanger ben van conservatieve rolmodellen is ook niet helemaal waar. Ik vind vooral dat de overheid zich er niet mee moet bemoeien. Dus geen woke aan ons opdringen en vrouwen vrouw laten zijn en mannen man, op de manier waarop zij dat willen. Daar heeft de overheid niets over te zeggen. Hetzelfde geldt voor homo's. Interesseert het mij nu wie er met wie neukt. Er is wel iets te zeggen vind ik voor het stoppen met faciliteren van transgenderoperaties bij kinderen met (deels) belastinggeld. Maar als een volwassene zich op eigen kosten wil laten verbouwen, heb ik daar ook geen mening over.

Het is wel zo dat ik denk dat het conservatieve model zeker niet zomaar bij het vuilnis moet worden gezet en dat het uiteindelijk beter is voor iedereen als een groot deel van de mensen leeft volgens dat model, wat ook natuurlijk is voor de meeste mensen. Als de overheid woke en zogenaamde "emancipatie" niet meer stimuleert, krijg je vanzelf wel een conservatievere rolverdeling. Daar hoeven we niks aan te doen.

Overigens vind ik ook niet dat de overheid zich bezig moet houden met dingen als huwelijken. Mensen mogen allerlei ceremonies beleven met hun geliefden, maar dat hoeft geen bepaalde status binnen de staat te hebben.

Ik ben het ook heus niet eens met alles wat de FvD zegt. Sommige dingen waar veel overheidsbemoeienis mee gemoeid is gaan mij inderdaad te ver. Stemmen op de LP is ook een optie de volgende keer voor mij.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220675961
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:32 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Een libertarische staat is nu eenmaal niet van de een op de andere dag door te voeren. Daar zijn decennia voor nodig. Milei zal wellicht nu dingen moeten doen die niet passen bij zijn inzichten om nu de schade aangebracht door het socialisme te dempen.

Het is onzin dat in mijn droomwereld mensen geen homo mogen zijn en vrouwen niet mogen studeren. Dat ik een aanhanger ben van conservatieve rolmodellen is ook niet helemaal waar. Ik vind vooral dat de overheid zich er niet mee moet bemoeien. Dus geen woke aan ons opdringen en vrouwen vrouw laten zijn en mannen man, op de manier waarop zij dat willen. Daar heeft de overheid niets over te zeggen. Hetzelfde geldt voor homo's. Interesseert het mij nu wie er met wie neukt. Er is wel iets te zeggen vind ik voor het stoppen met faciliteren van transgenderoperaties bij kinderen met (deels) belastinggeld. Maar als een volwassene zich op eigen kosten wil laten verbouwen, heb ik daar ook geen mening over.

Het is wel zo dat ik denk dat het conservatieve model zeker niet zomaar bij het vuilnis moet worden gezet en dat het uiteindelijk beter is voor iedereen als een groot deel van de mensen leeft volgens dat model, wat ook natuurlijk is voor de meeste mensen. Als de overheid woke en zogenaamde "emancipatie" niet meer stimuleert, krijg je vanzelf wel een conservatievere rolverdeling. Daar hoeven we niks aan te doen.

Overigens vind ik ook niet dat de overheid zich bezig moet houden met dingen als huwelijken. Mensen mogen allerlei ceremonies beleven met hun geliefden, maar dat hoeft geen bepaalde status binnen de staat te hebben.

Ik ben het ook heus niet eens met alles wat de FvD zegt. Sommige dingen waar veel overheidsbemoeienis mee gemoeid is gaan mij inderdaad te ver. Stemmen op de LP is ook een optie de volgende keer voor mij.
Waar het als zo vaak weer eens op neer komt is dat we laissez-fairez zijn als de uitkomsten en status quo ons bevallen, maar hard en diep ingrijpen als dat niet zo is.

Tot de ESG-beslissingen en geboortecijfers aan toe.

Milei kiest er toch echt zelf voor om campagne te voeren voor Orban (en Bolsonaro). Niet alleen in 2026 maar ook op eerdere momenten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 07:42:00 ]
pi_220675993
quote:
10s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:23 schreef nostra het volgende:

[..]
De iT was wel een mega-conservatief bolwerk ja.
Dat zegt niks. Of het nu de Victoriaanse tijd is of Alice Weidel van AfD: de elite en rechtse incrowd eigent zichzelf speciale regels en voorrechten toe. Op sociaal-ethisch gebied. Dat is natuurlijk wat je vanzelf krijgt als je rechten weer af schaft en bevecht.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 08:02:24 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 08:48:27 #38
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676136
Een van de problemen van het libertarisme is inderdaad dat het vaker niet dan wel gepaard gaat met nogal extreme vormen van racisme. Dat zag je ook aan de Meervrijheid boys, dat waren uiteindelijk ook vaak vooral types die graag over de superioriteit van het blanke ras fantaseerden (en de inferioriteit van de overigen), het economische aspect is doorgaans secundair.

[ Bericht 52% gewijzigd door -XOR- op 29-04-2026 08:54:41 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220676163
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 08:48 schreef -XOR- het volgende:
Probleem van libertarisme is inderdaad dat het vaker niet dan wel gepaard gaat met nogal extreme vormen van racisme.
Je bedoelt zeker: vaker wel dan niet racisme.

JA21 en Nanninga is ook een goed voorbeeld. Idolaat van Milei, in Europa aangesloten bij de aartsconservatieve rechtsstaatslopers van PiS, de openlijke neo-fascisten van Meloni (tevens openlijk Mussolini bewonderaar), de vrouw-terug-in-hun-hok SGP, de abortus en gay pride verbieders van Vox en ga zo maar door.

Met een zogenaamd 'rechts-progressieve' instelling heeft het weinig te maken. Consequent libertarisch is het alles behalve.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 08:56:30 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 08:57:27 #40
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676168
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 08:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je bedoelt zeker: vaker wel dan niet racisme.

Inderdaad, te weinig koffie nog.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220676173
In bepaalde opzichten schuurt het wel binnen ECR (de club van JA21 en SGP): dat Vox wil alle separatistische en regionalistische partijen verbieden in Europa. Terwijl N-VA ook bij ECR zit.

Dit past weer in het hoofdstukje: vroeg of laat krijgen deze rechtse lui onderling ruzie, dan zijn er geen mitigerende en supranationale fora/regels meer om spanningen te beheersen (of Godsvrees, Just War Theory), en wordt het oorlog. Sociaal Darwinisme.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 09:02:30 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 09:02:30 #42
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676185
Overigens bestaan er natuurlijk ook libertariers die niet in dat hoekje zitten. Toine Manders is volgens mij wel oprecht en iemand als Arnold Schwarzenegger (of all places) ook, net als Antonio Scaramucci.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220676211
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:02 schreef -XOR- het volgende:
Overigens bestaan er natuurlijk ook libertariers die niet in dat hoekje zitten. Toine Manders is volgens mij wel oprecht en iemand als Arnold Schwarzenegger (of all places) ook.
Ja, die zijn niet racistisch maar wel op andere vlakken inconsequent. Schwarzenegger nam als gouverneur zelf het initiatief tot allerlei (goedwerkende) milieu- en emissienormen.

Even los van of dit goede voorbeelden zijn van consequente libertariërs, het is wel een minderheid.

Soms is het uiteraard onvermijdelijk om inconsequent te zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 09:09:33 ]
pi_220676215
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Waar het als zo vaak weer eens op neer komt is dat we laissez-fairez zijn als de uitkomsten en status quo ons bevallen, maar hard en diep ingrijpen als dat niet zo is.

Tot de ESG-beslissingen en geboortecijfers aan toe.

Milei kiest er toch echt zelf voor om campagne te voeren voor Orban (en Bolsonaro). Niet alleen in 2026 maar ook op eerdere momenten.
Dat moet Milei weten. Verder hoeft de overheid ook niet in te grijpen voor hogere geboortecijfers wat mij betreft. De grenzen dichtgooien en stoppen met bemoeien met de woningmarkt, het stoppen met het opdringen van woke en het wegvallen van andere overheidsbemoeienis zal er vanzelf toe leiden dat mensen weer meer kinderen gaan maken.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220676240
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:09 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Dat moet Milei weten. Verder hoeft de overheid ook niet in te grijpen voor hogere geboortecijfers wat mij betreft. De grenzen dichtgooien en stoppen met bemoeien met de woningmarkt, het stoppen met het opdringen van woke en het wegvallen van andere overheidsbemoeienis zal er vanzelf toe leiden dat mensen weer meer kinderen gaan maken.
Dit bewijst alleen maar wat ik zeg: draconische maatregelen nemen - zoals grenzen sluiten en begrenzen waar mensen kunnen gaan en staan - om de gewenste uitkomsten te krijgen. Laissez-fairez en 'de markt' alleen wanneer de uitkomsten onze goedkeuring kan dragen.

Misschien moet je maar terug gaan naar de 19e eeuw. De tijd van voor 'socialistische' stadsriolering en kinderarbeidwetgeving. Krijg je vanzelf weer hogere geboortecijfers van.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 09:20:25 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 09:37:50 #46
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676362
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja, die zijn niet racistisch maar wel op andere vlakken inconsequent. Schwarzenegger nam als gouverneur zelf het initiatief tot allerlei (goedwerkende) milieu- en emissienormen.

Even los van of dit goede voorbeelden zijn van consequente libertariërs, het is wel een minderheid.

Soms is het uiteraard onvermijdelijk om inconsequent te zijn.
Schwarzenegger werd natuurlijk later, toen hij ouder en verstandiger werd, een stuk minder libertarisch. Toen die een tijd gouverneur was, en zeker na die tijd, was dat allang geen pure libertarier meer, maar ik heb wel eens filmpjes gezien van een heel jeugdige Schwarzenegger die in de ban was geraakt van Hayek of Nozick en heel enthousiast libertarische boeken stond aan te prijzen in zijn blote bast met als boodschap dat als de overheid zich maar zoveel mogelijk terug zou trekken, alles goed zou komen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220676405
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit bewijst alleen maar wat ik zeg: draconische maatregelen nemen - zoals grenzen sluiten en begrenzen waar mensen kunnen gaan en staan - om de gewenste uitkomsten te krijgen. Laissez-fairez en 'de markt' alleen wanneer de uitkomsten onze goedkeuring kan dragen.

Misschien moet je maar terug gaan naar de 19e eeuw. De tijd van voor 'socialistische' stadsriolering en kinderarbeidwetgeving. Krijg je vanzelf weer hogere geboortecijfers van.
Je hebt natuurlijk gelijk dat grensbewaking of een restrictief immigratiebeleid ook vormen zijn van overheidsbemoeienis. Libertariërs zijn dan ook van oudsher vaak voor vrije migratie, met als voorbeeld het Amerika van de 19e en begin 20e eeuw, of zelfs het huidige Dubai. Zelf ben ik daar ook niet per se tegen. De meeste migranten komen Nederland binnen om gebruik (of beter: misbruik) te maken van onze sociale voorzieningen. Zodra die worden afgeschaft, zal de aandrang om hierheen te komen waarschijnlijk al een stuk minder worden.

Want zoals Milton Friedman ook al zei: vrije immigratie en de verzorgingsstaat gaan onmogelijk samen. En omdat de verzorgingsstaat niet of moeilijk direct kan worden afgeschaft, de woningmarkt kapotgemaakt is door de overheid en dat alles in stappen weer moet worden opgebouwd, zullen de grenzen dus ook eerst dicht moeten. Daarmee bedoel ik vooral het stoppen met opvangen van vluchtelingen of mensen die doen alsof ze vluchteling zijn. Voor mensen die hier komen werken moet de deur altijd open staan vind ik.

Ik vind ook dat er wellicht na een wachtperiode private opvang mag plaatsvinden die door particulieren wordt vergoed. M.a.w. als Jesse en Frans samen besluiten dat ze een vluchteling willen opvangen, dan mogen ze dat doen, maar zijn zij verantwoordelijk voor die persoon, zowel qua onderdak als financieel.

Zelf weet ik niet of vrije migratie ooit gaat werken, tenzij overal op aarde het libertarisme hoogtij viert. Je moet kijken in hoeverre het werkbaar is. Wat je dan namelijk gaat krijgen is dat sommige migranten zelfs liever hier op straat leven en blikjes en flesjes verzamelen dan in hun eigen land wonen, ook al kun je daar natuurlijk met bepaalde wetten wel wat aan doen.

Je hebt ook zeker gelijk dat er in de 19e eeuw een veel groter economisch voordeel was voor mensen om kinderen te nemen. Eigenlijk zijn dat een soort van natuurwetten waar best nog wel wat in zit, namelijk dat kinderen nodig zijn voor het overleven van de ouders en de gehele familie. Maar dat zal vanzelf wel weer zo worden als je de verzorgingsstaat afschaft.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  woensdag 29 april 2026 @ 09:55:28 #48
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676447
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:47 schreef TAmaru het volgende:
Je hebt natuurlijk gelijk dat grensbewaking of een restrictief immigratiebeleid ook vormen zijn van overheidsbemoeienis. Libertariërs zijn dan ook van oudsher vaak voor vrije migratie, met als voorbeeld het Amerika van de 19e en begin 20e eeuw, of zelfs het huidige Dubai.
Dit is overigens niet helemaal waar. Hoppe/(Rothbard?) had daar min of meer een geitenpaadje voor en beschouwde migranten min of meer als producten die alleen geleverd mochten worden op bestelling (goedkeuring) van de productieven van een gebied.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220676454
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:47 schreef TAmaru het volgende:
Je hebt ook zeker gelijk dat er in de 19e eeuw een veel groter economisch voordeel was voor mensen om kinderen te nemen.
Het was noodzaak om te overleven. Er gingen ook wel eens kinderen voortijdig dood, dus ook daarom werden er meer kinderen geboren.

Ik zou zeggen dat de aarde er op vooruit zal gaan nu de kindertallen dalen. De bevolking van China gaat dalen naar ~500 miljoen inwoners en het gemiddelde kindertal in Afrika is binnen drie decennia gedaald van 7.3 per moeder naar 4.0 per moeder. Het afschaffen van ontwikkelingssamenwerking en handelsakkoorden helpt dan niet.

De wil om (met omwegen) hierop te sturen en 'voor God te spelen' legt in ieder geval de hypocrisie van libertariërs bloot.

Voor de rest: ik zie weer eens dat het weinig zin heeft om een discussie met FvD aanhangers te voeren. Laat maar zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 09:58:26 ]
pi_220676479
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:55 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dit is overigens niet helemaal waar. Hoppe/(Rothbard?) had daar min of meer een geitenpaadje voor en beschouwde migranten min of meer als producten die alleen geleverd mochten worden op bestelling (goedkeuring) van de productieven van een gebied.
Daar zit op zich wel wat in, dat mensen zelf zouden mogen bepalen wie en hoeveel mensen hun gebied/land binnenkomen. Toch zijn dat soort dingen wel wat lastig natuurlijk. Moet ik dan ook toestemming vragen aan de buren als ik mijn buitenlandse vrouw naar mijn land wil halen?

Mijns inziens is het een onderwerp waar de overheid misschien deels nodig blijft. Toch zal dat proefondervindelijk moeten blijken. Allereerst moet echter de verzorgingsstaat worden afgeschaft. Tot die tijd moeten de grenzen dicht en moet ook iedereen die hier niet aan het werk is en staatssteun ontvangt, vriendelijk worden aangezet om weer richting het land van herkomst te vertrekken. Dat kun je heel eenvoudig doen door uitkeringen stop te zetten.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220676483
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het was noodzaak om te overleven. Er gingen ook wel eens kinderen voortijdig dood, dus ook daarom werden er meer kinderen geboren.

Ik zou zeggen dat de aarde er op vooruit zal gaan nu de kindertallen dalen. De bevolking van China gaat dalen naar ~500 miljoen inwoners en het gemiddelde kindertal in Afrika is binnen drie decennia gedaald van 7.3 per moeder naar 4.0 per moeder. Het afschaffen van ontwikkelingssamenwerking en handelsakkoorden helpt dan niet.

De wil om (met omwegen) hierop te sturen en 'voor God te spelen' legt in ieder geval de hypocrisie van libertariërs bloot.

Voor de rest: ik zie weer eens dat het weinig zin heeft om een discussie met FvD aanhangers te voeren. Laat maar zitten.
Ik wil helemaal niet met omwegen hierop sturen. Ik zeg alleen dat als de overheidsbemoeienis wegvalt mensen wellicht weer meer kinderen zullen nemen. Als dat niet het geval is, het zij zo!
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  woensdag 29 april 2026 @ 10:07:23 #52
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676514
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 10:00 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Daar zit op zich wel wat in, dat mensen zelf zouden mogen bepalen wie en hoeveel mensen hun gebied/land binnenkomen. Toch zijn dat soort dingen wel wat lastig natuurlijk. Moet ik dan ook toestemming vragen aan de buren als ik mijn buitenlandse vrouw naar mijn land wil halen?

Mijns inziens is het een onderwerp waar de overheid misschien deels nodig blijft. Toch zal dat proefondervindelijk moeten blijken. Allereerst moet echter de verzorgingsstaat worden afgeschaft. Tot die tijd moeten de grenzen dicht en moet ook iedereen die hier niet aan het werk is en staatssteun ontvangt, vriendelijk worden aangezet om weer richting het land van herkomst te vertrekken. Dat kun je heel eenvoudig doen door uitkeringen stop te zetten.
Maar als je de verzorgingsstaat wilt afschaffen, hoe moeten mensen die het minder getroffen hebben (mensen die ziek zijn of van wie de vaardigheden ontoereikend zijn om in het eigen levensonderhoud) dan een fatsoenlijk leven leiden?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220676541
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 10:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Maar als je de verzorgingsstaat wilt afschaffen, hoe moeten mensen die het minder getroffen hebben (mensen die ziek zijn of van wie de vaardigheden ontoereikend zijn om in het eigen levensonderhoud) dan een fatsoenlijk leven leiden?
Ten eerste zul je zien dat er opeens heel wat minder ziek, hulpbehoevend of zwak zijn als de verzorgingsstaat is afgeschaft. Ook zullen mensen opeens allerlei vaardigheden ontwikkelen, zoals dat in vroegere samenlevingsvormen al het geval was of in landen zonder verzorgingsstaat nog steeds. Eten bereiden, haren knippen, massages geven, schoenen poetsen, auto's wassen of repareren, loodgieterswerk, etc. Eigenlijk allemaal wel beroepen waar we toevallig genoeg ook veel behoefte aan hebben ;) Iedereen doet wel iets.

De overheid hoeft van mij niet te garanderen dat iedereen een fatsoenlijk leven leidt. Mensen zullen, zonder verzorgingsstaat, weer gedwongen worden om zich te organiseren in familieverband, zoals dat vele duizenden jaren lang gegaan is. Zieken en zwakken zullen dan op de familie kunnen terugvallen. Mocht dat niet kunnen, dan is er nog altijd liefdadigheid.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  woensdag 29 april 2026 @ 11:05:44 #54
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220676788
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 10:12 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ten eerste zul je zien dat er opeens heel wat minder ziek, hulpbehoevend of zwak zijn als de verzorgingsstaat is afgeschaft. Ook zullen mensen opeens allerlei vaardigheden ontwikkelen, zoals dat in vroegere samenlevingsvormen al het geval was of in landen zonder verzorgingsstaat nog steeds. Eten bereiden, haren knippen, massages geven, schoenen poetsen, auto's wassen of repareren, loodgieterswerk, etc. Eigenlijk allemaal wel beroepen waar we toevallig genoeg ook veel behoefte aan hebben ;) Iedereen doet wel iets.

De overheid hoeft van mij niet te garanderen dat iedereen een fatsoenlijk leven leidt. Mensen zullen, zonder verzorgingsstaat, weer gedwongen worden om zich te organiseren in familieverband, zoals dat vele duizenden jaren lang gegaan is. Zieken en zwakken zullen dan op de familie kunnen terugvallen. Mocht dat niet kunnen, dan is er nog altijd liefdadigheid.
Ik geloof best wel dat als je alle vangnetten afschaft en wat administratieve red tape verwijdert, veel mensen wel iets vinden om zich te redden maar je krijgt wel een enorm verticale samenleving met een groot lompenproletariaat aan lamentable dagloners dat in onwaardige omstandigheden moet leven, los van de andere ethische kwesties omtrent het recht op menswaardig bestaan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 29 april 2026 @ 11:33:38 #55
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220676940
Jullie raken allebei iets belangrijks, maar missen allebei een stuk van het geheel.

Tamaru, je hebt gelijk dat mensen zich aanpassen als de druk toeneemt. Maar je veronderstelt dat die aanpassing breed en redelijk eerlijk verdeeld zal zijn. In werkelijkheid zie je meestal iets anders: een kleinere groep die zich goed redt of zelfs floreert, en een grotere groep die structureel de prijs betaalt: onzekerheid, slechtere leefomstandigheden en minder ontwikkelkansen. De huidige VS is een uitstekend en wat mij betreft afschrikwekkend voorbeeld daarvan.

XOR, jij hebt gelijk dat het afbouwen van vangnetten leidt tot meer ongelijkheid en een onderlaag die het zwaarder krijgt. Maar jouw perspectief veronderstelt ook impliciet dat een uitgebreid systeem van bescherming houdbaar blijft. Dat is geen gegeven. Het steunt op economische groei, gunstige demografie en maatschappelijk draagvlak.. en juist die fundamenten staan onder druk.

Een samenleving die sterk leunt op zelfredzaamheid kan hard en flexibel zijn, maar mist vaak het vermogen om grote, collectieve problemen effectief aan te pakken. Problemen als klimaatverandering, op gebied van energievoorziening of optredende systeemcrises. Tegelijkertijd wordt een samenleving die zwaar leunt op collectieve zekerheid kwetsbaar zodra de economische of demografische basis verschuift.

In de wereld waar we naartoe bewegen, met klimaatdruk, grondstoffenschaarste en veranderende bevolkingsstructuren, is het niet realistisch dat maximale vrijheid, maximale zekerheid en maximale welvaart allemaal tegelijk behouden blijven.

Zolang die spanning niet expliciet wordt gemaakt, lijkt het alsof we over oplossingen praten, terwijl we in werkelijkheid indirect verschillende vormen van onvermijdelijke concessies verdedigen.

Wat willen we behouden en tegen welke prijs?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220677199
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 10:12 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ten eerste zul je zien dat er opeens heel wat minder ziek, hulpbehoevend of zwak zijn als de verzorgingsstaat is afgeschaft. Ook zullen mensen opeens allerlei vaardigheden ontwikkelen, zoals dat in vroegere samenlevingsvormen al het geval was of in landen zonder verzorgingsstaat nog steeds. Eten bereiden, haren knippen, massages geven, schoenen poetsen, auto's wassen of repareren, loodgieterswerk, etc. Eigenlijk allemaal wel beroepen waar we toevallig genoeg ook veel behoefte aan hebben ;) Iedereen doet wel iets.

De overheid hoeft van mij niet te garanderen dat iedereen een fatsoenlijk leven leidt. Mensen zullen, zonder verzorgingsstaat, weer gedwongen worden om zich te organiseren in familieverband, zoals dat vele duizenden jaren lang gegaan is. Zieken en zwakken zullen dan op de familie kunnen terugvallen. Mocht dat niet kunnen, dan is er nog altijd liefdadigheid.
Wat is jouw oplossing als AI en robotisering de hype waarmaakt en er geen werk meer is voor gewone mensen? Dan resteert er zonder sociaal vangnet slechts bittere armoede of verhongering.
pi_220677213
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 11:33 schreef Perrin het volgende:
Jullie raken allebei iets belangrijks, maar missen allebei een stuk van het geheel.

Tamaru, je hebt gelijk dat mensen zich aanpassen als de druk toeneemt. Maar je veronderstelt dat die aanpassing breed en redelijk eerlijk verdeeld zal zijn. In werkelijkheid zie je meestal iets anders: een kleinere groep die zich goed redt of zelfs floreert, en een grotere groep die structureel de prijs betaalt: onzekerheid, slechtere leefomstandigheden en minder ontwikkelkansen. De huidige VS is een uitstekend en wat mij betreft afschrikwekkend voorbeeld daarvan.

XOR, jij hebt gelijk dat het afbouwen van vangnetten leidt tot meer ongelijkheid en een onderlaag die het zwaarder krijgt. Maar jouw perspectief veronderstelt ook impliciet dat een uitgebreid systeem van bescherming houdbaar blijft. Dat is geen gegeven. Het steunt op economische groei, gunstige demografie en maatschappelijk draagvlak.. en juist die fundamenten staan onder druk.

Een samenleving die sterk leunt op zelfredzaamheid kan hard en flexibel zijn, maar mist vaak het vermogen om grote, collectieve problemen effectief aan te pakken. Problemen als klimaatverandering, op gebied van energievoorziening of optredende systeemcrises. Tegelijkertijd wordt een samenleving die zwaar leunt op collectieve zekerheid kwetsbaar zodra de economische of demografische basis verschuift.

In de wereld waar we naartoe bewegen, met klimaatdruk, grondstoffenschaarste en veranderende bevolkingsstructuren, is het niet realistisch dat maximale vrijheid, maximale zekerheid en maximale welvaart allemaal tegelijk behouden blijven.

Zolang die spanning niet expliciet wordt gemaakt, lijkt het alsof we over oplossingen praten, terwijl we in werkelijkheid indirect verschillende vormen van onvermijdelijke concessies verdedigen.

Wat willen we behouden en tegen welke prijs?
Absoluut brede welvaart, waarbij maximale consumptie en maximale economische groei dus expliciet onhaalbaar zijn. Maar jij gaat (bewust of onbewust?) voorbij aan nog een manier om een uitgebreid systeem van bescherming te steunen: vermogensbelasting. Een betere verdeling van de welvaart die we hebben. Minder generationele rijkdom en zo ook minder generationele armoede.

Een fors hogere schenk- en erfbelasting zou bijvoorbeeld de huidige sociale stelsels met gemak kunnen dekken, zeker met de 1000 miljard (!!!) die er aan komen bij het sterven van de babyboomgeneratie. Geld wat over het algemeen gaat naar mensen die het niet nodig hebben.

https://www.ad.nl/economi(...)kop-zetten~ac1b6c0f/


De samenleving die volgens jouw post steunt op zelfredzaamheid, steunt dan ook vooral op het erven van rijkdom. Heeft niks met zelfredzaamheid te maken, maar met in welke wijk en in wat voor huis je wieg staat.

quote:
„Dat heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat nog minder werkenden de oplopende rijkskosten voor bijvoorbeeld de zorg op moeten hoesten’’, vult econoom Simon Toussaint (Universiteit Leiden) aan. En misschien zal het rijkste deel van de bevolking, die de miljoenen al vroeg op zich af ziet komen, wel nooit aan het werk gaan. Van Loenen: „Dat zie ik al om mij heen, in mijn eigen kring.’’
En ja, ik kan ergens in de komende 30 jaar ook wel 2 erfenissen verwachten die momenteel opgeteld in de buurt van een half miljoen zouden zitten. En nee, ik vind dat dus niet eerlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 12:34:45 ]
pi_220677380
quote:
Wel raar dat er de vraag wordt gesteld dat dit kabinet het aantal asielzoekers moet terug dringen wanneer de oorlogen in Oekraine, Iran, Syrie, Palestina etc onverminderd doorgaan of gestart zijn

De media en de stemmers in Nederland hebben een groot bord voor hun kop. Het zou mij niet verbazen als er mogelijk zelfs gespind kan worden dat de hoge olieprijzen komt door vluchtelingen.

Natuurlijk is er ook geen debat over of we de NAVO norm wel moeten verhogen zoals dat in Spanje gebeurt. Willen we meer of minder Hawija's?
  woensdag 29 april 2026 @ 13:21:09 #60
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220677672
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Wat is jouw oplossing als AI en robotisering de hype waarmaakt en er geen werk meer is voor gewone mensen? Dan resteert er zonder sociaal vangnet slechts bittere armoede of verhongering.
Wat gaat AI produceren als niemand die producten kan kopen?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220677762
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Wat is jouw oplossing als AI en robotisering de hype waarmaakt en er geen werk meer is voor gewone mensen? Dan resteert er zonder sociaal vangnet slechts bittere armoede of verhongering.
Dat is wel een heel vreemde 'wat als' vraagt, ik ken geen enkele econoom die zoiets verwacht. Sterker: de meeste economen verwachten dat AI als het al effect heeft, eerder meer werk oplevert dan minder.
pi_220677822
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:21 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wat gaat AI produceren als niemand die producten kan kopen?
Ze verkopen het dan aan elkaar. Hun doel lijkt te zijn dat ze gewone mensen niet meer nodig hebben en dan hun kunnen leven als aristocraten in de middeleeuwen in hun technofeudalisme. De rest moet dan maar uitzoeken of worden een handje geholpen om te verdwijnen. Als ik hun dark enlightenment filosofie mag geloven.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_Enlightenment
pi_220677848
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is wel een heel vreemde 'wat als' vraagt, ik ken geen enkele econoom die zoiets verwacht. Sterker: de meeste economen verwachten dat AI als het al effect heeft, eerder meer werk oplevert dan minder.
Het doel van de techno oligarchen is echter wel om alle arbeid te automatiseren. Dat is ook de enige manier om de huidige investeringen erin eruit te kunnen halen. Vandaar dat ik zeg als ze hun hype waarmaken.

Ik zie trouwens niet hoe deze automatisering meer werkt gaat opleveren, want er zijn geen andere werkvelden waar iemand zich naar kan omscholen meer.
pi_220677879
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:44 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Wel raar dat er de vraag wordt gesteld dat dit kabinet het aantal asielzoekers moet terug dringen wanneer de oorlogen in Oekraine, Iran, Syrie, Palestina etc onverminderd doorgaan of gestart zijn

Laten we vooral nog meer mensen uit Syrië opvangen ja.
pi_220677890
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:36 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het doel van de techno oligarchen is echter wel om alle arbeid te automatiseren. Dat is ook de enige manier om de huidige investeringen erin eruit te kunnen halen. Vandaar dat ik zeg als ze hun hype waarmaken.

Ik zie trouwens niet hoe deze automatisering meer werkt gaat opleveren, want er zijn geen andere werkvelden waar iemand zich naar kan omscholen meer.
Dat laatste dacht men ook van robotisering. En eerder automatisering. Heeft ook meer werk opgeleverd. Als er meer kan, worden klanten ook veeleisender en heb je dus meer werk. Zakelijk klantcontact en maatwerk blijft altijd mensenwerk. Maar zie hiervoor ook deze discussie: WGR / Hoe bereiden jullie je voor op AI job replacement?
  woensdag 29 april 2026 @ 13:48:27 #66
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220677932
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:36 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het doel van de techno oligarchen is echter wel om alle arbeid te automatiseren. Dat is ook de enige manier om de huidige investeringen erin eruit te kunnen halen. Vandaar dat ik zeg als ze hun hype waarmaken.

Ik zie trouwens niet hoe deze automatisering meer werkt gaat opleveren, want er zijn geen andere werkvelden waar iemand zich naar kan omscholen meer.
Je redenering heeft één kernprobleem: je combineert twee aannames die elkaar ondermijnen.

Je gaat ervan uit dat:

1. AI vrijwel alle arbeid vervangt
2. het systeem daarna gewoon blijft functioneren als een kapitalistische economie

Maar kapitalisme draait niet om produceren, het draait om verkopen. Zonder brede koopkracht geen vraag, zonder vraag geen winst. Als 'gewone mensen' economisch overbodig worden en nauwelijks inkomen hebben, verdwijnt precies de markt waar dat systeem op leunt.

Het idee dat een kleine elite 'onderling wel blijft handelen' klinkt misschien logisch, maar werkt in de praktijk niet.

Een kleine groep kan geen complexe economie dragen. Dan krijg je geen hyperkapitalisme, maar een gesloten, fragiel systeem zonder echte dynamiek. Een volledige vervanging van arbeid binnen hetzelfde economische model is intern tegenstrijdig. Het systeem zou zichzelf ondergraven.

Wat waarschijnlijker is, is iets minder spectaculair maar realistischer: werk verandert, verdwijnt deels en ontstaat elders, terwijl systemen zich aanpassen om koopkracht in stand te houden via nieuwe sectoren, andere vormen van inkomen of herverdeling.

Je beeld van een bewuste overgang naar een soort techno-feodale samenleving overschat hoeveel controle er is en onderschat hoe afhankelijk zelfs de machtigste partijen zijn van een functionerende markt.

De echte uitdaging zit niet in een plots scenario waarin iedereen overbodig wordt, maar in een geleidelijke, rommelige transitie waarin ongelijkheid en onzekerheid toenemen en waarin de vraag wordt hoe we het systeem aanpassen zonder dat het vastloopt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220677958
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 11:33 schreef Perrin het volgende:
Jullie raken allebei iets belangrijks, maar missen allebei een stuk van het geheel.

Tamaru, je hebt gelijk dat mensen zich aanpassen als de druk toeneemt. Maar je veronderstelt dat die aanpassing breed en redelijk eerlijk verdeeld zal zijn. In werkelijkheid zie je meestal iets anders: een kleinere groep die zich goed redt of zelfs floreert, en een grotere groep die structureel de prijs betaalt: onzekerheid, slechtere leefomstandigheden en minder ontwikkelkansen. De huidige VS is een uitstekend en wat mij betreft afschrikwekkend voorbeeld daarvan.

XOR, jij hebt gelijk dat het afbouwen van vangnetten leidt tot meer ongelijkheid en een onderlaag die het zwaarder krijgt. Maar jouw perspectief veronderstelt ook impliciet dat een uitgebreid systeem van bescherming houdbaar blijft. Dat is geen gegeven. Het steunt op economische groei, gunstige demografie en maatschappelijk draagvlak.. en juist die fundamenten staan onder druk.

Een samenleving die sterk leunt op zelfredzaamheid kan hard en flexibel zijn, maar mist vaak het vermogen om grote, collectieve problemen effectief aan te pakken. Problemen als klimaatverandering, op gebied van energievoorziening of optredende systeemcrises. Tegelijkertijd wordt een samenleving die zwaar leunt op collectieve zekerheid kwetsbaar zodra de economische of demografische basis verschuift.

In de wereld waar we naartoe bewegen, met klimaatdruk, grondstoffenschaarste en veranderende bevolkingsstructuren, is het niet realistisch dat maximale vrijheid, maximale zekerheid en maximale welvaart allemaal tegelijk behouden blijven.

Zolang die spanning niet expliciet wordt gemaakt, lijkt het alsof we over oplossingen praten, terwijl we in werkelijkheid indirect verschillende vormen van onvermijdelijke concessies verdedigen.

Wat willen we behouden en tegen welke prijs?
Dat gepraat over een onhoudbaar sociaal stelsel hoor ik al sinds Balkenende (minimaal).

Ik trap daar niet meer in, en ook niet het gepraat over de demografie (de AOW blijft prima betaalbaar, als percentage van BBP). De cijfers geven er ook geen aanleiding toe.
https://ec.europa.eu/euro(...)s00098/default/table

Let wel: veel landen heffen geen belastingen over hun overdrachten. Nederland doet dat wel. Dat scheelt circa 5% van het BBP.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 13:52:41 ]
pi_220677995
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dat gepraat over een onhoudbaar sociaal stelsel hoor ik al sinds Balkenende (minimaal).

Ik trap daar niet meer in, en ook niet het gepraat over de demografie (de AOW blijft prima betaalbaar, als percentage van BBP). De cijfers geven er ook geen aanleiding toe.
https://ec.europa.eu/euro(...)s00098/default/table

Let wel: veel landen heffen geen belastingen over hun overdrachten. Nederland doet dat wel. Dat scheelt circa 5% van het BBP.
Net als de zogenaamde onhoudbare zorgkosten, die in het slechtste scenario groeien naar maximaal 18% van ons BNP.

Daarbij zijn dan ook nog eens allerlei aannames gedaan waarover je kunt twisten, dus best kans dat die 18% al zwaar overtrokken is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220678020
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Net als de zogenaamde onhoudbare zorgkosten, die in het slechtste scenario groeien naar maximaal 18% van ons BNP.

Daarbij zijn dan ook nog eens allerlei aannames gedaan waarover je kunt twisten, dus best kans dat die 18% al zwaar overtrokken is.
18% is wel ongezond hoog hoor. Dat vind ik ook veel te gortig en onnodig. Dan haal je de VS in (ook qua ondoelmatigheid?).

Ik denk niet dat mensen daar gelukkiger en gezonder van worden, als je zoveel wil/moet uitgeven.

Het CPB is inderdaad continu te pessimistisch. Daar ben ik het mee eens.
pi_220678078
quote:
11s.gif Op woensdag 29 april 2026 06:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Komt me laag over. Ik betaal dat voor 67 m2, woz iets van 480k, lijkt me niet bepaald het bovenste deciel.
Ja die snap ik ook niet helemaal, maar misschien komt het omdat "dure" sociale huurwoningen met lage huur ook meegenomen zijn? Die halen het gemiddelde natuurlijk flink omlaag.
pi_220678084
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Net als de zogenaamde onhoudbare zorgkosten, die in het slechtste scenario groeien naar maximaal 18% van ons BNP.

Daarbij zijn dan ook nog eens allerlei aannames gedaan waarover je kunt twisten, dus best kans dat die 18% al zwaar overtrokken is.
Het grootste probleem is dat we als we niks doen, een systeem hebben waar 1 op de 3 werkenden in de zorg moet werken. Onhaalbaar, alleen al omdat niet 33% van de mensen gelukkig wordt van werken in de zorg. En natuurlijk ook onbetaalbaar, want bij die andere 67% zitten ook politieagenten, leraren, ambtenaren en anderen die betaald worden vanuit de overheid, je krijgt dus een hele kleine groep mensen die het geld moeten opbrengen.
pi_220678091
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:40 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Laten we vooral nog meer mensen uit Syrië opvangen ja.
Dat is nooit de vraag of een antwoord geweest. Volgens Ipsos is 79% het ermee eens dat oorlogsvluchtelingen opgevangen moeten worden. Hoeveel dat er zijn hebben wij vrij weinig over te zeggen tenzij de EU eens ballen gaat tonen en gaat zeggen tegen Israel en de VS. Kap met je doelloze oorlogen en help ons Putin te verslaan. Maar nee de VS laat liever een Russisch schip door zijn blokkade bij de Straat van Hurmuz varen en geen enkel Nederlands schip.
pi_220678145
quote:
Kroniek van een Aangekondigde Dood.

Ik weet nog steeds niet wie er de grotere opportunisten zijn, de Democraten 66 of de strijders voor Vrijheid en Democratie. In ieder geval hebben die voor het Volk, de Vrijheid en de Democratie ruimschoots de overhand. Het poppetje Dilan kan worden geloosd, en ze staan weer uitstekend geprepareerd in de startblokken.

En Nederland? Tsja...
pi_220678413
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 11:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik geloof best wel dat als je alle vangnetten afschaft en wat administratieve red tape verwijdert, veel mensen wel iets vinden om zich te redden maar je krijgt wel een enorm verticale samenleving met een groot lompenproletariaat aan lamentable dagloners dat in onwaardige omstandigheden moet leven, los van de andere ethische kwesties omtrent het recht op menswaardig bestaan.
Vergeet niet dat de situaties uit het verleden waarin er heel veel arme mensen waren ook vooral veroorzaakt werden door de overheid zelf. Bovendien zijn we door de industrialisering zo rijk geworden dat we echt niet meer terug hoeven naar het lompenproletariaat.

Desondanks denk ik dat meer ongelijkheid in de samenleving uiteindelijk iets goeds is. Dit zorgt voor bredere welvaart. Je ziet wat een egalitaire samenleving met de maatschappij en economie doet. Uiteindelijk zijn heel veel dingen voor bijna niemand meer enigszins betaalbaar in Nederland. De loodgieter of de garage bijvoorbeeld.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220678424
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Wat is jouw oplossing als AI en robotisering de hype waarmaakt en er geen werk meer is voor gewone mensen? Dan resteert er zonder sociaal vangnet slechts bittere armoede of verhongering.
Ik geloof daar totaal niet in. Behoeftes zullen er altijd zijn. Behoeftes veranderen, maar dan zal er wel weer iets nieuws komen wat mensen kunnen doen. Al is het de hele dag massages verzorgen voor de rijke midden- en bovenklasse die niks meer te doen heeft.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220678784
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 15:24 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik geloof daar totaal niet in. Behoeftes zullen er altijd zijn. Behoeftes veranderen, maar dan zal er wel weer iets nieuws komen wat mensen kunnen doen. Al is het de hele dag massages verzorgen voor de rijke midden- en bovenklasse die niks meer te doen heeft.
Behoeftes zullen er inderdaad altijd zijn. Het kan zomaar zijn dat jij de behoefte voelt om jouw tante even lekker tussen de borsten te nemen. Maar dan zijn er altijd nog bepaalde conventies binnen de familie die jouw er hopelijk van weerhouden dat te doen. Dit om de sociale cohesie binnen de familie een klein beetje te bewaren.

Zo werkt dat ook in een maatschappij. Dan is het nu de vraag welke conventies we nu gaan hanteren voor Nederland en Europa. Ieder voor zich, is inherent aan het inleveren op sociale cohesie binnen de samenleving.
Dat laten de afgelopen decenia duidelijk zien.
  woensdag 29 april 2026 @ 17:40:03 #77
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220679126
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 15:24 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik geloof daar totaal niet in. Behoeftes zullen er altijd zijn. Behoeftes veranderen, maar dan zal er wel weer iets nieuws komen wat mensen kunnen doen.

Al is het de hele dag massages verzorgen voor de rijke midden- en bovenklasse die niks meer te doen heeft.
het theoretisch kantoorvolk moet ander werk gaan zoeken ,

alles wat nu zogenaamd hoogopgeleid is kan straks geen werk vinden ,
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220679142
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het theoretisch kantoorvolk moet ander werk gaan zoeken ,

alles wat nu zogenaamd hoogopgeleid is kan straks geen werk vinden ,
Is echt onzin, persoonlijk klantcontact gaat het belangrijkste blijven. Als bedrijven daar niet aan zouden hechten, zouden er al geen bussinessvluchten meer bestaan en zou alles via teams gaan. Dat zou namelijk een veel forsere besparing zijn dan AI kan opleveren, mensen een aantal dagen naar de andere kant van de wereld sturen, incl hotel en fors doorbetaald. Maar blijkbaar vinden bedrijven dat belangrijk. En als ze dat nu vinden, vinden ze dat waarschijnlijk over 20 jaar nog.

AI geeft hooguit meer mogelijkheden, waardoor de eisen van klanten anders worden. Maar minder mensenwerk zal het niet worden.
  woensdag 29 april 2026 @ 17:48:12 #79
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220679173
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is echt onzin, persoonlijk klantcontact gaat het belangrijkste blijven. Als bedrijven daar niet aan zouden hechten, zouden er al geen bussinessvluchten meer bestaan en zou alles via teams gaan. Dat zou namelijk een veel forsere besparing zijn dan AI kan opleveren, mensen een aantal dagen naar de andere kant van de wereld sturen, incl hotel en fors doorbetaald. Maar blijkbaar vinden bedrijven dat belangrijk. En als ze dat nu vinden, vinden ze dat waarschijnlijk over 20 jaar nog.

AI geeft hooguit meer mogelijkheden, waardoor de eisen van klanten anders worden. Maar minder mensenwerk zal het niet worden.
mijn encyclopedie is ook in de kliko gegaan

iedere mens is voortaan zijn eigen advocaat
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 29 april 2026 @ 17:48:32 #80
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679174
quote:
Opvallend dat de PRO kiezer meer vertrouwen heeft in dit kabinet dan de VVD kiezer.

Zou die laatste er eindelijk achter zijn hoe extreem de VVD gefaald heeft en hoe incompetent ze zijn geworden?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 29 april 2026 @ 17:50:14 #81
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220679188
quote:
D66 is te soft met koppen soep, heeft last van besluiteloosheid en niet nagekomen beloften als 10 nieuwe steden

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 29-04-2026 18:04:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220679200
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Opvallend dat de PRO kiezer meer vertrouwen heeft in dit kabinet dan de VVD kiezer.

Zou die laatste er eindelijk achter zijn hoe extreem de VVD gefaald heeft?
Ik vind het wel frappant, het coalitieakkoord kan niet veel meer VVD uitstralen dan het huidige.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220679233
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik vind het wel frappant, het coalitieakkoord kan niet veel meer VVD uitstralen dan het huidige.
Inderdaad het lijkt rechtstreeks uit de koker van de VVD te komen
  woensdag 29 april 2026 @ 18:10:52 #84
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679299
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik vind het wel frappant, het coalitieakkoord kan niet veel meer VVD uitstralen dan het huidige.
Ik kan me wel voorstellen dat als je partij op een bizarre manier faalt, je het vertrouwen kwijtraakt. Het is alleen een beetje gek dat de VVD daar in de peilingen niet voor wordt gestraft.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220679305
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Opvallend dat de PRO kiezer meer vertrouwen heeft in dit kabinet dan de VVD kiezer.

Zou die laatste er eindelijk achter zijn hoe extreem de VVD gefaald heeft en hoe incompetent ze zijn geworden?
Het EenVandaag opiniepanel is niet perse hetzelfde als de Nederlandse kiezer. Zij corrigeren voor factoren als leeftijd e.d. maar wanneer je het uit splitst naar partij gaat deze vlieger niet op.

De actiever VVDer die zich voor zo een panel aan meldt (je moet er voor inschrijven) wil gewoon een bruin avontuur. Die wil de democratie en de gelijkheid de nek omdraaien. De status quo is nooit rechts genoeg, er zit geen limiet en stop op.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 18:13:45 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 18:15:26 #86
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679329
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het EenVandaag opiniepanel is niet perse hetzelfde als de Nederlandse kiezer.

De actiever VVDer die zich voor zo een panel aan meldt wil gewoon een bruin avontuur. Die wil de democratie en de gelijkheid de nek omdraaien. De status quo is nooit rechts genoeg, er zit geen limiet op.
Maar dan zou je verwachten dat die kiezer nog wat verder naar rechts opschuift en naar JA21 of DNA, maar dat doen ze blijkbaar ook niet echt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 29 april 2026 @ 18:16:19 #87
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220679336
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik vind het wel frappant, het coalitieakkoord kan niet veel meer VVD uitstralen dan het huidige.
En D66.
Op sociaal-economisch terrein is D66 vermoedelijk rechtser dan de VVD.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220679362
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:15 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Maar dan zou je verwachten dat die kiezer nog wat verder naar rechts opschuift en naar JA21 of DNA, maar dat doen ze blijkbaar ook niet echt.
Forum groeit wel behoorlijk in de peilingen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220679373
.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:15 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Maar dan zou je verwachten dat die kiezer nog wat verder naar rechts opschuift en naar JA21 of DNA, maar dat doen ze blijkbaar ook niet echt.
De zetelpeiling wordt gedaan door Verian (N=1241).

Het peilen van meningen is hun opiniepanel (N=21434). Daar moet je je voor aanmelden. Ik vind het op het randje van misleiding zitten, want zo een uitkomst beïnvloedt de meningsvorming (anchoring)

Voor wat betreft de overgangen in kiezers:
https://eenvandaag.avrotr(...)selen-kiezers-160084

VVD wint een zetel van D66 (schande!). Ze verliezen een zetel aan JA21 en een halve zetel per partij aan CDA, FvD, 50plus en geen voorkeur.

Bij elkaar min twee zetels. Wat klopt met de peiling.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 18:22:43 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 18:21:28 #90
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679375
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Forum groeit wel behoorlijk in de peilingen.
Die trekken volgens mij vooral veel bij PVV weg.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220679376
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:12 schreef Klopkoek het volgende:
De actiever VVDer die zich voor zo een panel aan meldt (je moet er voor inschrijven) wil gewoon een bruin avontuur. Die wil de democratie en de gelijkheid de nek omdraaien. De status quo is nooit rechts genoeg, er zit geen limiet en stop op.
Beetje NASCAR racen maar dan tegengesteld.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220679385
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Beetje NASCAR racen maar dan tegengesteld.
Die snap ik niet... Leg uit.
pi_220679390
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Die snap ik niet... Leg uit.
Daar rijd je alleen maar naar links.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220679415
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Daar rijd je alleen maar naar links.
Bij NASCAR kom je uiteindelijk altijd weer op hetzelfde punt uit. Het is geen oneindige bocht naar links.

Daarom begreep ik dit dus ook niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 18:29:22 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 18:29:37 #95
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679425
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Bij NASCAR kom je uiteindelijk altijd weer op hetzelfde punt uit. Het is geen oneindige bocht naar links.

Daarom begreep ik dit dus ook niet.
Niet als je steeds halverwege crasht natuurlijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220679431
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:29 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niet als je steeds halverwege crasht natuurlijk.
Wat in Nederland langzaam crasht is de democratie (en betrouwbare feiten). Helaas niet de VVD...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 18:32:27 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 18:33:19 #97
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220679436
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik kan me wel voorstellen dat als je partij op een bizarre manier faalt, je het vertrouwen kwijtraakt. Het is alleen een beetje gek dat de VVD daar in de peilingen niet voor wordt gestraft.
De VVD wordt nooit gestraft in de peilingen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220679454
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
De VVD wordt nooit gestraft in de peilingen.
Het gaat om de hypotheek en ongestraft 'inbrekers' in elkaar slaan. Of er ook nog goed beleid wordt gevoerd komt op het tweede plan, het algemeen belang.

Natuurlijk is 20 zetels (bij De Hond 15 zetels) wel een redelijk dieptepunt voor hen. Zo laag hebben ze zelden gestaan.

Dat betekent dat ook bij een rechtse coalitie zij niet de lakens uitdelen (voor zover individuele opportunisten het clubgevoel iets interesseert).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 18:37:51 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 18:43:17 #99
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679482
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
De VVD wordt nooit gestraft in de peilingen.
Ik ben stiekem een beetje jaloers dat ze er gewoon mee wegkomen terwijl PvdA bij eigen incompetentie die altijd in drievoud in de peiling terug kan zien.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 29 april 2026 @ 18:46:16 #100
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220679500
D66 maakte opnieuw de cynische fout om voor rechts te kiezen.
Het leert traag en is voor dat al eerder afgestraft.
  woensdag 29 april 2026 @ 18:46:50 #101
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220679507
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik ben stiekem een beetje jaloers dat ze er gewoon mee wegkomen terwijl PvdA bij eigen incompetentie die altijd in drievoud in de peiling terug kan zien.
Inhoudelijk kun je vanalles van ze vinden, maar politiek bedrijven hebben ze onmiskenbaar verstand van.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')