abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220686320
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De T. en zijn vele spinoffs zijn hier misschien wel prominenter aanwezig dan FoxNews in Amerika. FoxNews haalde lineair in de afgelopen jaren steevast minder dan 2 miljoen Amerikaanse kijkers per dag.
De T. levert geen ministers, komt niet op partijcongressen een joelende menigte aanjagen, komt niet zijn excuses aanbieden aan Yesilgoz als een laf hondje. Macht is meer dan kijkcijfers.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220686332
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:13 schreef capricia het volgende:

[..]
"Repatriëring van migranten."
Volgens mij noemt de EU dat zo. Wat overigens helemaal niet vrijwillig hoeft te zijn.
In DL en GB hebben ze het letterlijk over deportaties.

Ik vind remigratie overigens niet perse een besmet woord.
Kleine leestips: Blood and Ruins van Overy; Dark Continent van Mazower.

Misschien valt dan ergens een kwartje.
  donderdag 30 april 2026 @ 22:20:43 #253
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220686357
Remigratie, betekent dat ook dat het zoontje van Duk met de stalen neus van een gestapolaars de grens over wordt getrapt?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 22:23:31 #254
236264 crew  capricia
pi_220686382
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Kleine leestips: Blood and Ruins van Overy; Dark Continent van Mazower.

Misschien valt dan ergens een kwartje.
Ik ben bezig met de Franse poging tot staatsgreep in april 1961. Ook heel interessant. De zogenaamde Generaalsputsch.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220686391
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:16 schreef nostra het volgende:

[..]
De T. levert geen ministers
FoxNews levert ook geen ministers hè? Het is niet zo als de geborgde zetels van LTO bij de waterschappen of voorheen de KVP (de KVP had dat geformaliseerd).

De T. weet natuurlijk dat ze voor hun rechtse projectje meerdere partijen nodig hebben. Dan nog: ten tijde van oprichting van de VVD zijn er al banden met De Telegraaf, die gratis reclame maakt en gratis advertenties af drukt. Haya van Someren - naamgever van het kaderklasje - begon als Telegraaf journalist en ga zo verder (ook zo een backbencher als Jaap Metz werd door De Telegraaf aangeboden). De twee huidige hoofdredacteuren zijn VVDers (die Ullah is echt een fluim, een echte kl**tz*k).

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 22:27:15 ]
pi_220686395
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:13 schreef capricia het volgende:

[..]
"Repatriëring van migranten."
Volgens mij noemt de EU dat zo. Wat overigens helemaal niet vrijwillig hoeft te zijn.
In DL en GB hebben ze het letterlijk over deportaties.

Ik vind remigratie overigens niet perse een besmet woord.
In de basis is het ook een heel normaal woord. Dat sommige extreme partijen het hebben gekaapt is wat anders. Maar met het woord op zichzelf is niks mis.
pi_220686469
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:59 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik begrijp best wat je bedoelt maar als men bijvoorbeeld de leus "From river to the sea" als antisemitisch gaat bestempelen omdat een klein deel er wat anders mee bedoelt dan moet dit op zelfde maatstaf leggen of worden de doelpalen dan weer verzet?

Ik denk dat je als rechtse politieke partij in Nederland gewoon goed moet nadenken of je dat woord wel wil gebruiken als je ook gewoon kan zeggen "vrijwillige terugkeer van mensen".
Daarom zegt de Vos het ook. Zoals je zelf al aangeeft is het geen goed idee een woord en de betekenis er van zo te verkwanselen dat het iets gaat betekenen dat het niet is.
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het is uit den treure gedocumenteerd op welke wijze "remigratie" door uiterst rechts wordt gebruikt en wat daarmee wordt bedoeld. Niet alleen in Nederland maar de hele wereld. Nota bene de AIVD en NCTV heeft daar opmerkingen over gemaakt.

Dat mensen het land verlaten, al dan niet financieel gunstig (niet eens zozeer een 'oprotpremie') is niet hetzelfde.

Je kunt het ook "terugkeer" noemen of "emigratie". Door specifiek over remigratie te spreken sluit je aan op een discours waar heel goed duidelijk van is wat daarmee wordt bedoeld.

Voordat dit internationaal afgesproken discours nog niet was uitgekristalliseerd had Wilders het zeker wel over "miljoenen moslims deporteren". In 2004 zei Wilders al dat van "rassenrellen" geen negatieve werking hoeft uit te gaan.

We denken er alle drie hetzelfde over in ieder geval ;)
pi_220686473
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:08 schreef nostra het volgende:

[..]
De T. cum suis hebben bij lange na niet de macht zoals de media die in de VS wel heeft. Geen anchor mans (Johan Derksen, c'mon), geen one man shows, geen aanwezigheid bij rally's. Kan ook niet in een niet-tweepartijenstelsel. Je hebt een beetje rechtse talkshows en een beetje linkse talkshows en dat was het dan wel. Veel kneuteriger wordt het niet snel (ik zou me eerder zorgen maken om social media in plaats van lineaire tv en dagbladen).
Nederland heeft nul linkse talkshows. Eva en Pauw en de Wit zijn dat zeker niet. Met hun Verweij en De Winther als vaste 'neutrale' duider onder contract.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 22:33:33 ]
pi_220686477
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:24 schreef Klopkoek het volgende:
FoxNews levert ook geen ministers hè?
Hegseth, Duffy. Daarnaast een hele rits subfiguren (ambassadeurs, Tulsi, etc.). Stuk of 20.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220686496
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:13 schreef capricia het volgende:

[..]
"Repatriëring van migranten."
Volgens mij noemt de EU dat zo. Wat overigens helemaal niet vrijwillig hoeft te zijn.
In DL en GB hebben ze het letterlijk over deportaties.

Ik vind remigratie overigens niet perse een besmet woord.
Ik dus ook niet en ik zou graag zien dat dat zo blijft. Dat dansen op dun ijs met terminologie is niet leuk.

Overigens hangt er aan deporteren wel een nare bijtoon en dat is niet raar. Al is bijvoorbeeld "een crimineel is deporteerd" een hele normale en correcte zin.
  donderdag 30 april 2026 @ 22:35:09 #261
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220686508
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Hegseth, Duffy. Daarnaast een hele rits subfiguren (ambassadeurs, Tulsi, etc.). Stuk of 20.
De T leverde bijna de MP, gelukkig werd daar een Twents stokje voor gestoken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220686517
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Hegseth, Duffy. Daarnaast een hele rits subfiguren (ambassadeurs, Tulsi, etc.). Stuk of 20.
Dit is als zeggen dat GeenStijl (destijds eigendom van de Telegraaf) mevrouw Yesilgöz heeft geleverd, en van raadslid een bekend landelijk politicus heeft gemaakt.

Of: De Telegraaf leverde informateur Plasterk.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 22:37:25 ]
pi_220686530
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit is als zeggen dat GeenStijl (destijds eigendom van de Telegraaf) mevrouw Yesilgöz heeft geleverd, en van raadslid een bekend landelijk politicus heeft gemaakt.
Werkte Dilan 10 jaar bij GS?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 22:40:04 #264
236264 crew  capricia
pi_220686560
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:33 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik dus ook niet en ik zou graag zien dat dat zo blijft. Dat dansen op dun ijs met terminologie is niet leuk.

Overigens hangt er aan deporteren wel een nare bijtoon en dat is niet raar. Al is bijvoorbeeld "een crimineel is deporteerd" een hele normale en correcte zin.
Je moet ook niet alles eufemistisch willen afdekken. Taal mag best duidelijk zijn en hoeft niet te verbloemen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220686581
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Werkte Dilan 10 jaar bij GS?
Nu doe jij net alsof een Hegseth voltijds medewerker was van FoxNews.

Af en toe een columnpje tikken of op TV opdraven (zoals Yesilgoz een aantal jaar deed, voordat de stap naar landelijk werd gezet) is geen "werken".

In dat geval was de firma Ellian - in dienst van de o zo frisse Sjah - al ruim 15 jaar voor De Telegraaf aan het "werk".

Leuk trouwens dat je het tegenwoordig continu over "Dilan" hebt, op first name basis.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 22:43:22 ]
pi_220686605
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nu doe jij net alsof een Hegseth voltijds medewerker was van FoxNews.

Af en toe een columnpje tikken of op TV opdraven (zoals Yesilgoz een aantal jaar deed, voordat de stap naar landelijk werd gezet) is geen "werken".

In dat geval was de firma Ellian - in dienst van de o zo frisse Sjah - al ruim 15 jaar voor De Telegraaf aan het "werk".

Leuk trouwens dat je het tegenwoordig continu over "Dilan" hebt, op first name basis.
Hegseth is ook geen combat veteran, maar wordt wel gezien als militaire bolleboos.

Hij is overigens wel veteraan. Maar dat is iets anders.
pi_220686607
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De T leverde bijna de MP, gelukkig werd daar een Twents stokje voor gestoken.
Ha! Dat wilde ik net ook schrijven!

Het bereik van de T. en spinoffs is hoogstwaarschijnlijk stukken groter dan FoxNews in Amerika. Gecorrigeerd voor inwoneraantal uiteraard.
pi_220686623
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben bezig met de Franse poging tot staatsgreep in april 1961. Ook heel interessant. De zogenaamde Generaalsputsch.
Welk boek is dat?
pi_220686636
twitter


Mooi foto erbij :) De Telegraaf zou er jaloers op zijn.
  donderdag 30 april 2026 @ 22:49:11 #270
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220686637
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ha! Dat wilde ik net ook schrijven!

Het bereik van de T. en spinoffs is hoogstwaarschijnlijk stukken groter dan FoxNews in Amerika. Gecorrigeerd voor inwoneraantal uiteraard.
Vergeet ook VI niet, er is een heel contingent aan 50 plussers dat idolaat van hem is, dat zouden er zomaar meer dan 100000 kunnen zijn. Ook ben ik ervan overtuigd dat Jetten in het torentje zit dankzij VI en de Telegraaf-spinoffs.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220686641
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Vergeet ook VI niet, er is een heel contingent aan 50 plussers dat idolaat van hem is, dat zouden er zomaar meer dan 100000 kunnen zijn. Ook ben ik ervan overtuigd dat Jetten in het torentje zit dankzij VI en de Telegraaf-spinoffs.
Vi heeft een flink bereik en weet vooral zijn doelgroep goed te bereiken.
pi_220686643
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:42 schreef Klopkoek het volgende:
Nu doe jij net alsof een Hegseth voltijds medewerker was van FoxNews.
Fox&Friends, Ingraham Angle, overal en nergens als co-host. Maar goed, we dwalen wat af. De kern is dat de verwevenheid tussen Nederlandse media en de politiek, de invloed op elkaar en de uitgesprokenheid van de kleur van de media gewoon een stuk minder is dan in Amerika.

quote:
Leuk trouwens dat je het tegenwoordig continu over "Dilan" hebt, op first name basis.
De naam typt sowieso kut op qwerty en als je hem goed wil schrijven ben je een minuut bezig.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 22:55:05 #273
236264 crew  capricia
pi_220686669
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Welk boek is dat?
Twee boeken eigenlijk. Als je geïnteresseerd bent.

Coup d'État: A Practical Handbook van Edward Luttwak

En A Savage War of Peace: Algeria 1954–1962 van Alistair Horne (dat is een beetje het standaardwerk over de bijzonder bloedige Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog).

Maar ik ga niet snel. Want ik ben nu druk op vakantie.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220686691
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:50 schreef nostra het volgende:
De kern is dat de verwevenheid tussen Nederlandse media en de politiek, de invloed op elkaar en de uitgesprokenheid van de kleur van de media gewoon een stuk minder is dan in Amerika.
Dat zie ik anders en is een overblijfsel van de verzuiling. De verzuiling is afgestorven maar nooit volledig opgeruimd.

Meer details passen beter in het 'politiek en media' draadje.

(Deze conversatie begon ermee dat SBS6 nu weer helemaal FvD salonfähig heeft verklaard en het ophitsen van Loosdrecht een "hart onder de riem" steken noemt).
pi_220686714
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Vergeet ook VI niet, er is een heel contingent aan 50 plussers dat idolaat van hem is, dat zouden er zomaar meer dan 100000 kunnen zijn. Ook ben ik ervan overtuigd dat Jetten in het torentje zit dankzij VI en de Telegraaf-spinoffs.
WNL heeft zoals bekend allemaal VVDers in hun bestuur. Dat wat zij ooit de VARA verweten doen zijzelf op steroids. Na het Bert Huisjes fiasco werd Arendo Joustra als interim aangesteld. Inmiddels zit Joustra in het tweekoppige bestuur van het redactiestatuut van RTL Nieuws (geregeld door Kees Berghuis zeker? Zat bij VVD, werd RTL hoofdredacteur, terug bij VVD, nu WNL hoofdredacteur)

Maar goed, dit past beter elders. Naar mijn indruk is ook hier dat sentiment van 'Dutch exceptionalism' en 'we zijn heus niet Amerika, geen gevaar' niet terecht.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2026 23:02:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')