abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 april 2026 @ 18:46:50 #101
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220679507
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik ben stiekem een beetje jaloers dat ze er gewoon mee wegkomen terwijl PvdA bij eigen incompetentie die altijd in drievoud in de peiling terug kan zien.
Inhoudelijk kun je vanalles van ze vinden, maar politiek bedrijven hebben ze onmiskenbaar verstand van.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220679515
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik ben stiekem een beetje jaloers dat ze er gewoon mee wegkomen terwijl PvdA bij eigen incompetentie die altijd in drievoud in de peiling terug kan zien.
Dat komt dan direct in drievoud in de media terecht, op NPO1 en SBS primetime, met Oudkerk en Verbeet als gewillige duiders.
pi_220679524
quote:
15s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
Inhoudelijk kun je vanalles van ze vinden, maar politiek bedrijven hebben ze onmiskenbaar verstand van.
Grote budgetten voor hun focusgroepjes e.d. Dat scheelt. Dan nog: meer dan een derde van de zetels eraf onder Yesilgoz.
pi_220679529
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:46 schreef spapaars het volgende:
D66 maakte opnieuw de cynische fout om voor rechts te kiezen.
Het leert traag en is voor dat al eerder afgestraft.
Er was geen andere keuze en zeker geen keuze waar het CDA aan mee wilde werken.
pi_220679545
quote:
15s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
Inhoudelijk kun je vanalles van ze vinden, maar politiek bedrijven hebben ze onmiskenbaar verstand van.
Ik denk ook dat de idealen van PvdA kiezers (goed doen voor anderen, zorgen voor iedereen) er sneller voor zorgen dat je kiezers teleur stelt dan de idealen van de VVD (zo veel mogelijk vrijheid, vooral voor ondernemers) doen.
  woensdag 29 april 2026 @ 18:51:51 #106
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220679546
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Er was geen andere keuze en zeker geen keuze waar het CDA aan mee wilde werken.
Het is momenteel met de CDA ook een minderheidskabinet.
pi_220679551
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Er was geen andere keuze en zeker geen keuze waar het CDA aan mee wilde werken.
Ze hadden zich net zo hard als de VVD kunnen opstellen, ik denk dat CDA toch graag GLPvdA er bij had gehad, zeker tot aan het kerstreces (daarna is Bontenbal echt heel erg gaan geloven dat een minderheidskabinet het ideale kabinet is, het meest democratisch).
pi_220679576
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik vind het wel frappant, het coalitieakkoord kan niet veel meer VVD uitstralen dan het huidige.
Zal wel een moment opname zijn maar een streng asielbeleid wat 1 van de speerpunten was van de VVD red het niet.

PN kan tot op heden redelijk bijsturen op de plannen (aow/box3) en die zien natuurlijk ook graag strengere asielwetgeving falen.
pi_220679583
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze hadden zich net zo hard als de VVD kunnen opstellen, ik denk dat CDA toch graag GLPvdA er bij had gehad, zeker tot aan het kerstreces (daarna is Bontenbal echt heel erg gaan geloven dat een minderheidskabinet het ideale kabinet is, het meest democratisch).
Dan hadden ze nu misschien nog wel meer zetels verloren aan BBB, JA21, 50 plus

https://eenvandaag.avrotr(...)selen-kiezers-160084

(Hoewel de Ipsos peiling dan weer wel enig verloop van CDA naar Pro laat zien, CDA verliest daar meer aan links dan aan rechts - groot vraagteken hoe betrouwbaar en 'neutraal' Verian is)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 18:59:06 ]
pi_220679595
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:57 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Zal wel een moment opname zijn maar een streng asielbeleid wat 1 van de speerpunten was van de VVD red het niet.

PN kan tot op heden redelijk bijsturen op de plannen (aow/box3) en die zien natuurlijk ook graag strengere asielwetgeving falen.
Pertinent niet waar (jij en MoreDakka blijven het proberen).

Ze willen het Migratiepact invoeren, het enige waar ze op tegen waren was het opsluiten van kinderen in gevangenissen.

PRO ziet juist het liefste soepel asielbeleid, zonder al die hapsnap noodopvang, zodat eindelijk eens rust komt en ook van integratie iets terecht komt (steeds maar weer heen en weer slepen met vluchtelingen is niet goed voor de integratie en latere kansen op werk).

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 19:02:30 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 19:01:28 #111
236264 crew  capricia
pi_220679599
Ik geloof dat op dit moment het potentieel voor de VVD ter rechter zijde ligt.

Kan me zo voorstellen dat ze dus verder naar rechts willen opschuiven.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 19:02:25 #112
236264 crew  capricia
pi_220679604
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Pertinent niet waar (jij en MoreDakka blijven het proberen).

Ze willen het Migratiepact invoeren, het enige waar ze op tegen waren was het opsluiten van kinderen in gevangenissen.
Maar dat is toch ook onderdeel van het migratiepact?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220679613
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar dat is toch ook onderdeel van het migratiepact?
Nee, dat had het kabinet Schoof er als nationale kop in geschoven. De "aanvullende nationale maatregelen" waar Bontenbal het telkens over had.
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 19:05:23 #114
236264 crew  capricia
pi_220679623
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nee, dat had het kabinet Schoof er als nationale kop in geschoven. De "aanvullende nationale maatregelen" waar Bontenbal het telkens over had.
Okay. Dus de uitzet-hubs van het EU migratiepact gelden niet voor uitgeprocedeerde gezinnen met kinderen. Die krijgen een uitzondering of zo?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 29 april 2026 @ 19:05:47 #115
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220679626
Migratie oplossen is dodelijk voor de extreem-rechtse partijen,
Dus dat gaat niet gebeuren.
pi_220679681
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:01 schreef capricia het volgende:
Ik geloof dat op dit moment het potentieel voor de VVD ter rechter zijde ligt.

Kan me zo voorstellen dat ze dus verder naar rechts willen opschuiven.
Dat zou toch extreem cynisch zijn, politiek bedrijven met als hoofddoel je partij groter te laten worden. Waar je potentieel zit zou totaal onbelangrijk moeilijk zijn, waar je wil dat het land heen gaat zou het allerbelangrijkste moeten zijn.

Ik zal partijen die om opportunische redenen andere standpunten aannemen nooit begrijpen, daarom begrijp ik ook niets van het huidige D66.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 19:17:51 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 19:19:04 #117
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679692
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:
Ik zal partijen die om opportunische redenen andere standpunten aannemen nooit begrijpen, daarom begrijp ik ook niets van het huidige D66.
Dat doen ze ook niet echt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220679805
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat doen ze ook niet echt.
D66 met hun asielstandpunt, bijvoorbeeld.

Ik ben meer van Mirjam Bikker, die na de gemeenteraadsverkiezingen zei: als onze standpunten en idealen nu minder populair zijn, dan gaan we met minder verder, maar we veranderen onze idealen niet.
  woensdag 29 april 2026 @ 19:38:12 #119
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679821
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 met hun asielstandpunt, bijvoorbeeld.

Ik ben meer van Mirjam Bikker, die na de gemeenteraadsverkiezingen zei: als onze standpunten en idealen nu minder populair zijn, dan gaan we met minder verder, maar we veranderen onze idealen niet.
Hebben ze hun asielstandpunten echt veranderd? Volgens mij hebben ze (Jetten) tijdens de campagne alleen een steviger toon aangeslagen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220679831
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hebben ze hun asielstandpunten echt veranderd? Volgens mij hebben ze (Jetten) tijdens de campagne alleen een steviger toon aangeslagen.
Ze hebben hun standpunten in hun programma aangepast. Ik mag toch aannemen dat je je programma meent, anders ben je als partij nog cynischer dan ik al dacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 19:39:39 ]
pi_220679845
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
waar je wil dat het land heen gaat zou het allerbelangrijkste moeten zijn.

Vroeger had ik daar nog wel geloof in. Tegenwoordig zitten de meesten er toch voor hunzelf en een garandeert tof baantje als burgemeester.
pi_220679882
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:40 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Vroeger had ik daar nog wel geloof in. Tegenwoordig zitten de meesten er toch voor hunzelf en een garandeert tof baantje als burgemeester.
Nee, dat is gewoon niet waar. De meeste politici zijn idealisten. Nog steeds. Alleen de partijtoppen, die zijn teveel in het belang van hun partij zijn geloven, ipv het belang van het land.
pi_220679903
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is gewoon niet waar. De meeste politici zijn idealisten. Nog steeds. Alleen de partijtoppen, die zijn teveel in het belang van hun partij zijn geloven, ipv het belang van het land.
Ik weet het niet. Zo'n iemand als Jesse Klaver die niet eens een studie heeft afgerond en dan zo'n geweldig salaris heeft. Ik heb het idee dat dat alleen maar in de politiek kan en voor veel ook een drijfveer is.
  woensdag 29 april 2026 @ 19:50:14 #124
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220679917
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:48 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ik weet het niet. Zo'n iemand als Jesse Klaver die niet eens een studie heeft afgerond en dan zo'n geweldig salaris heeft. Ik heb het idee dat dat alleen maar in de politiek kan en voor veel ook een drijfveer is.
Klaver heeft gewoon zijn hbo afgerond.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220679923
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:48 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ik weet het niet. Zo'n iemand als Jesse Klaver die niet eens een studie heeft afgerond en dan zo'n geweldig salaris heeft. Ik heb het idee dat dat alleen maar in de politiek kan en voor veel ook een drijfveer is.
Hij heeft gewoon een HBO studie (Social Work) afgerond, zijn master is hij inderdaad vanwege zijn (deels politieke) werk mee gestopt.
pi_220679949
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Pertinent niet waar (jij en MoreDakka blijven het proberen). .

PRO ziet juist het liefste soepel asielbeleid


PRO stemde tegen het Europese asiel- en migratiepact en de bijbehorende Nederlandse wetgeving, met als voornaamste reden dat het pact detentie van kinderen bij de grens mogelijk maakt.
Opluchting over sneuvelen wet: Toen de asielwetten van minister Faber in april 2026 in de Eerste Kamer sneuvelden (of op losse schroeven kwamen te staan), toonden PRO en andere oppositiepartijen zich opgelucht.
pi_220679988
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:54 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Opluchting over sneuvelen wet: Toen de asielwetten van minister Faber in april 2026 in de Eerste Kamer sneuvelden (of op losse schroeven kwamen te staan), toonden PRO en andere oppositiepartijen zich opgelucht.
Wetten waar iedere kenner en iedere specialist tegen is, waar advocaten, rechters en RvS voor waarschuwen. Mag het dat je opgelucht bent als dergelijke troep wordt weggestemd?

Wetten waarbij iedere barmhartige persoon in Nederland strafbaar kon worden, dat vond jij een goed idee?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:02:13 ]
  woensdag 29 april 2026 @ 20:06:18 #128
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220680031
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wetten waar iedere kenner en iedere specialist tegen is, waar advocaten, rechters en RvS voor waarschuwen. Mag het dat je opgelucht bent als dergelijke troep wordt weggestemd?

Wetten waarbij iedere barmhartige persoon in Nederland strafbaar kon worden, dat vond jij een goed idee?
Sterker nog, zelfs Van Weel vond het een slectht plan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220680065
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klaver heeft gewoon zijn hbo afgerond.
Je hebt gelijk, maar met alle respect, dat is echt een van de makkelijkste opleidingen die er is. Je mag wel meer verwachten van een partijvoorzitter. In het bedrijfsleven was die nooit zo hoog opgeklommen, maar in de politiek kan het. Daar verbaas ik mij altijd over. En wat ik zeg, eenmaal een goed baantje en je bent altijd van werk verzekerd in die ons kent ons wereld. Dus ik geloof absoluut dat heel veel er alleen maar voor zichzelf zitten.
pi_220680069
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is gewoon niet waar. De meeste politici zijn idealisten. Nog steeds. Alleen de partijtoppen, die zijn teveel in het belang van hun partij zijn geloven, ipv het belang van het land.
Ik moet zeggen dat ik bij een aantal politici/partijen het idealisme moeilijk kan ontdekken.

Dat is niet omdat ik het er mee oneens ben: bij SGP, FvD (ondanks het verzaken van elke vergadering en de wachtgeldcarousel) en CDA zie ik echt wel idealisme. Op hun eigen manier.

Bij JA21 en PVV vind ik dat moeilijk.

VVD is al zo lang aan de macht dat het allerlei opportunisten en nihilisten aan trekt en vanzelf gaat het dan allemaal stinken en corrumperen. Verder terug in de geschiedenis: Bolkestein was op zijn manier een idealist, Hans Wiegel niet. PJ Oud was een idealist, Van Riel niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:11:34 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:16:03 #131
236264 crew  capricia
pi_220680103
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zou toch extreem cynisch zijn, politiek bedrijven met als hoofddoel je partij groter te laten worden. Waar je potentieel zit zou totaal onbelangrijk moeilijk zijn, waar je wil dat het land heen gaat zou het allerbelangrijkste moeten zijn.

Ik zal partijen die om opportunist redenen andere standpunten aannemen nooit begrijpen, daarom begrijp ik ook niets van het huidige D66.
Daarom is de CU ook veel meer een getuigenispartij. Die geven veel meer prioriteit aan het meer 'rechtlijnig' uitdragen van eigen ideologische beginselen, vaak religieus of principiëel, boven regeringsdeelname.

Hoeft helemaal niet perse religieus te zijn trouwens.
Partij vd Dieren is ook zo'n partij.

Het tegenovergestelde is een machtspartij, of een bestuurderspartij. Die willen echt wel regeringsdeelname. Machtspartijen zijn bereid om veel meer "water bij de wijn" te doen. Ze leveren een deel van hun idealen in, om maar mee te kunnen regeren.


In Nederland worden partijen als de VVD, het CDA en de PvdA als machtspartijen gezien. Dus ik ben benieuwd hoe de fusie met GroenLinks zich hierin laat zien.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:16:54 #132
236264 crew  capricia
pi_220680108
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat ik bij een aantal politici/partijen het idealisme moeilijk kan ontdekken.

Dat is niet omdat ik het er mee oneens ben: bij SGP, FvD (ondanks het verzaken van elke vergadering en de wachtgeldcarousel) en CDA zie ik echt wel idealisme. Op hun eigen manier.

Bij JA21 en PVV vind ik dat moeilijk.

VVD is al zo lang aan de macht dat het allerlei opportunisten en nihilisten aan trekt en vanzelf gaat het dan allemaal stinken en corrumperen. Verder terug in de geschiedenis: Bolkestein was op zijn manier een idealist, Hans Wiegel niet. PJ Oud was een idealist, Van Riel niet.
Wat vind je van de zichtbaarheid van het CDA in de huidige coalitie ? En welk idealisme staan ze dan voor?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220680109
quote:
10s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:09 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, maar met alle respect, dat is echt een van de makkelijkste opleidingen die er is. Je mag wel meer verwachten van een partijvoorzitter. In het bedrijfsleven was die nooit zo hoog opgeklommen, maar in de politiek kan het. Daar verbaas ik mij altijd over. En wat ik zeg, eenmaal een goed baantje en je bent altijd van werk verzekerd in die ons kent ons wereld. Dus ik geloof absoluut dat heel veel er alleen maar voor zichzelf zitten.
Jij haalt Klaver eruit maar dat is toch echt niet het beste voorbeeld (heeft bij het CNV ervaring met leidinggeven).

Je kunt zulke dingen ook over mavoklant Wilders en zelfs Baudet zeggen (heeft de doctorstitel cadeau gekregen). Baudet heeft overal brokken achter gelaten.

Yesilgoz sleepte zichzelf door de universiteit doordat haar vader bijles van Frank Bovenkerk regelde. Is verder alleen maar beleidsmedewerker geweest.

Specifiek Klaver eruit pikken is gewoon niet het beste voorbeeld. Is wel een goed voorbeeld van een sociale stijger trouwens.

Timmermans had veruit het beste CV en de beste kwalificaties (alleen Bontenbal kwam in de buurt) maar werd juist daarom niet gepruimd. Acht talen, leiding gegeven aan honderden Brusselse ambtenaren, dat is verdacht.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:18:25 ]
pi_220680112
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Daarom is de CU ook veel meer een getuigenispartij. Die geven veel meer prioriteit aan het meer 'rechtlijnig' uitdragen van eigen ideologische beginselen, vaak religieus of principiëel, boven regeringsdeelname.

Hoeft helemaal niet perse religieus te zijn trouwens.
Partij vd Dieren is ook zo'n partij.

Het tegenovergestelde is een machtspartij, of een bestuurderspartij. Die willen echt wel regeringsdeelname. Machtspartijen zijn bereid om veel meer "water bij de wijn" te doen. Ze leveren een deel van hun idealen in, om maar mee te kunnen regeren.


In Nederland worden partijen als de VVD, het CDA en de PvdA als machtspartijen gezien. Dus ik ben benieuwd hoe de fusie met GroenLinks zich hierin laat zien.
Water bij de wijn doen na verkiezingen om mee te regeren: helemaal prima. Ik zit momenteel zelf in dat proces. Dat is wat anders dan je eigen standpunten veranderen om meer kiezers binnen te halen. Sterker: dat is een verschil van dag en nacht. Dat moet je niet door elkaar halen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:18:07 ]
pi_220680123
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Jij haalt Klaver eruit maar dat is toch echt niet het beste voorbeeld (heeft bij het CNV ervaring met leidinggeven).

Je kunt zulke dingen ook over mavoklant Wilders en zelfs Baudet zeggen (heeft de doctorstitel cadeau gekregen). Baudet heeft overal brokken achter gelaten.

Yesilgoz sleepte zichzelf door de universiteit doordat haar vader bijles van Frank Bovenkerk regelde. Is verder alleen maar beleidsmedewerker geweest.

Specifiek Klaver eruit pikken is gewoon niet het beste voorbeeld. Is wel een goed voorbeeld van een sociale stijger trouwens.

Timmermans had veruit het beste CV en de beste kwalificaties (alleen Bontenbal kwam in de buurt) maar werd juist daarom niet gepruimd. Acht talen, leiding gegeven aan honderden Brusselse ambtenaren, dat is verdacht.
Ik ben het met je eens. Er zijn nog veel (betere ) voorbeelden. Die 3 neem ik ook niet serieus hoor.
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:20:31 #136
236264 crew  capricia
pi_220680126
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Water bij de wijn doen na verkiezingen om mee te regeren: helemaal prima. Ik zit momenteel zelf in dat proces. Dat is wat anders dan je eigen standpunten veranderen om meer kiezers binnen te halen. Sterker: dat is een verschil van dag en nacht. Dat moet je niet door elkaar halen.
Dat wordt nu net D66 verweten: voor de verkiezingen hard op migratie en na de verkiezingen niet meer zo.

Ik heb liever dat partijen voor de verkiezingen duidelijk maken waar ze voor staan.
Dat met coalitievorming het geven en nemen is, dat snapt iedereen hopelijk wel.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 29 april 2026 @ 20:23:51 #137
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220680149
Lijkt me overigens belangrijker wat je kunt dan wat je hebt afgerond, ik heb collega's die middelbare school dropouts waren maar beter in onze stiel waren dan ik.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220680151
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat wordt nu net D66 verweten: voor de verkiezingen hard op migratie en na de verkiezingen niet meer zo.

Ik heb liever dat partijen voor de verkiezingen duidelijk maken waar ze voor staan.
Dat met coalitievorming het geven en nemen is, dat snapt iedereen hopelijk wel.
D66 is voor en na verkiezingen hard op migratie, dat is net wat ik ze verwijt. Want het past niet bij hun idealen, ze deden dit puur om de grootste te worden. Partijbelang boven landsbelang.
pi_220680154
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Daarom is de CU ook veel meer een getuigenispartij. Die geven veel meer prioriteit aan het meer 'rechtlijnig' uitdragen van eigen ideologische beginselen, vaak religieus of principiëel, boven regeringsdeelname.

Hoeft helemaal niet perse religieus te zijn trouwens.
Partij vd Dieren is ook zo'n partij.

Het tegenovergestelde is een machtspartij, of een bestuurderspartij. Die willen echt wel regeringsdeelname. Machtspartijen zijn bereid om veel meer "water bij de wijn" te doen. Ze leveren een deel van hun idealen in, om maar mee te kunnen regeren.

In Nederland worden partijen als de VVD, het CDA en de PvdA als machtspartijen gezien. Dus ik ben benieuwd hoe de fusie met GroenLinks zich hierin laat zien.
Pvda is natuurlijk gewoon overgenomen. Weinig meer met een fusie te maken.
pi_220680159
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat wordt nu net D66 verweten: voor de verkiezingen hard op migratie en na de verkiezingen niet meer zo.
Inhoudelijk is het hard op (asiel)migratie. Het Cohen-beleid was restrictief en wordt nog restrictiever.

Binnenkort gaat D66 gewoon voor de implementatiewet stemmen, waar ze Van de Brink op zijn ogen geloven dat heus niet zoveel kinderen zullen worden opgesloten.

Het is enkel beeldvorming om die implementatiewet, met nationale koppen erbij, niet 'hard' zou zijn.

Zo gaan Telegraaf, JA21 en PVV het ongetwijfeld proberen te verkopen (geesten alvast rijp maken...) maar is gelul.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:25:56 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:27:27 #141
236264 crew  capricia
pi_220680166
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 is voor en na verkiezingen hard op migratie, dat is net wat ik ze verwijt. Want het past niet bij hun idealen, ze deden dit puur om de grootste te worden. Partijbelang boven landsbelang.
Dan is D66 dus hard op weg om een machtspartij te worden (of is het al). En geen getuigenispartij (zoals de SGP, CU, PvdD) die haar idealen voorop stelt. Al is D66 natuurlijk wel zo begonnen.

Voor de VVD zie ik heel veel ruimte qua zetels op rechts. En ik kan me niet voorstellen dat ze dat zelf ook niet doorhebben.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220680167
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:24 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Pvda is natuurlijk gewoon overgenomen. Weinig meer met een fusie te maken.
Door PvdA'ers? Want als GLPvdA kiezers iets te klagen hebben, is dat klimaat en milieu volledig zijn verdwenen van de hoofdlijnen van de partij.
pi_220680174
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan is D66 dus hard op weg om een machtspartij te worden (of is het al). En geen getuigenispartij (zoals de SGP, CU, PvdD) die haar idealen voorop stelt. Al is D66 natuurlijk wel zo begonnen.

Voor de VVD zie ik heel veel ruimte qua zetels op rechts. En ik kan me niet voorstellen dat ze dat zelf ook niet doorhebben.
Maar nogmaals: jij haalt compromissen sluiten en standpunten veranderen door elkaar. Sorry, maar dat is toch wel de kern van politiek.
  woensdag 29 april 2026 @ 20:28:43 #144
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220680177
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:24 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Pvda is natuurlijk gewoon overgenomen. Weinig meer met een fusie te maken.
Onzin, PvdA en GroenLinks waren al tijden dezelfde partij met een ander logo'tje.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220680178
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:24 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Pvda is natuurlijk gewoon overgenomen. Weinig meer met een fusie te maken.
Het is meer zo dat PvdA terminaal was (dit gaat met het CDA ook gebeuren) en GroenLinks nu het oude PvdA programma heeft overgenomen.

Inhoudelijk is het voor 95% PvdA (één van de redenen van de fusie; stemwijzers met volledig dezelfde antwoorden).

Frappant blijft hoe dan één adem altijd Kati Piri en Gaza erbij wordt gesleept, maar die is dus van de PvdA.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:31:20 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 20:31:00 #146
236264 crew  capricia
pi_220680194
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar nogmaals: jij haalt compromissen sluiten en standpunten veranderen door elkaar. Sorry, maar dat is toch wel de kern van politiek.
Dat kun je vinden. En dat snap ik ook wel, vanuit jouw idealen.
Maar dat er hierin een verschil is tussen machtspartijen en getuigenispartijen is wel iets essentieels. En als de VVD meer naar rechts op zou schuiven, wil helemaal niet zeggen dat ze meteen al hun idealen verkwanselen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220680212
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het is meer zo dat PvdA terminaal was (dit gaat met het CDA ook gebeuren) en GroenLinks nu het oude PvdA programma heeft overgenomen.

Inhoudelijk is het voor 95% PvdA (één van de redenen van de fusie; stemwijzers met volledig dezelfde antwoorden).

Frappant blijft hoe dan één adem altijd Kati Piri en Gaza erbij wordt gesleept, maar die is dus van de PvdA.
Als ze niet zo ontzettend pro asiel/Islam waren had ik een stem nog overwogen ook.
  woensdag 29 april 2026 @ 20:33:02 #148
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220680213
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan is D66 dus hard op weg om een machtspartij te worden (of is het al). En geen getuigenispartij (zoals de SGP, CU, PvdD) die haar idealen voorop stelt. Al is D66 natuurlijk wel zo begonnen.

Voor de VVD zie ik heel veel ruimte qua zetels op rechts. En ik kan me niet voorstellen dat ze dat zelf ook niet doorhebben.
D66 is altijd een bestuurspartij geweest, nooit een getuigenispartij. Dat was het hele idee van D66, dat bestuurlijk/technocratisch pragmatisme.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220680233
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat kun je vinden. En dat snap ik ook wel, vanuit jouw idealen.
Maar dat er hierin een verschil is tussen machtspartijen en getuigenispartijen is wel iets essentieels. En als de VVD meer naar rechts op zou schuiven, wil helemaal niet zeggen dat ze meteen al hun idealen verkwanselen.
Nee, dat is niet het verschil tussen machtspartijen en getuigenispartijen.

Het verschil is dat een getuigenispartij ná verkiezingen nog tegen compromissen is. Dit heeft niks met compromissen te maken. En dit veranderen van standpunten om kiezers te werven is in de Nederlandse politiek ook ongekend, we kenden dit vooral uit Amerika.
pi_220680235
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:31 schreef capricia het volgende:
En als de VVD meer naar rechts op zou schuiven, wil helemaal niet zeggen dat ze meteen al hun idealen verkwanselen.
VVD is altijd al de rechtervleugel geweest van de Europese liberale partijfamilie. Je kunt bij verdere verrechtsing en in het vaarwater komen van FvD en PVV af vragen of je daar nog wel thuis hoort.

Nog los van dat je als langdurige bestuurderspartij gewoon maar door gaat met het salonfähig maken van deze flank, terwijl je tegelijkertijd Pro om principiële redenen uit sluit (wordt D66 de volgende?).

In Duitsland en Frankrijk weten ze wel beter. Zelfs Bart de Wever snapt het t.o.v. Vlaams Belang.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2026 20:35:36 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')