Omdat in dit geval de 60 plussers zich beter weten te verenigen en vaker gaan stemmen dan de gemiddelde 25 jarige.quote:Op maandag 26 januari 2026 13:37 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waarom lukt het aanpakken van niet doelmatige fiscale regelingen nooit?
pensioenfondsen afschaffen en iedereen moet zelf pensioensparen, net als de ZZP ersquote:Op maandag 26 januari 2026 13:47 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Als de pensioenleeftijd verhoogd wordt stijgt de uitkering per maand he; de uitkeringsperiode wordt immers verkort. Maar ipv (ik zeg maar wat) een uitkering van 14 jaar moet het pensioenfonds dan uitgaan van 13 jaar, zodat de uitkering verhoogd wordt. Als je je pensioen naar voren haalt wordt het immers ook lager.
Bij AOW is dat niet per se zo.
geen gek idee , maar er is altijd een hele grote groep die er veel voordeel van heeft en de rest die snapt het nietquote:Op maandag 26 januari 2026 13:48 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Das niet zo moeilijk: weerstand van de groep die het betreft.
Daarom is af en toe een grote belastingherziening waarbij je gewoon opnieuw begint ook geen gek idee.
Er is inmiddels gelukkig wel een handvat om dat aan te vechten bij de rechter. Nederland heeft in 2006 het VN Verdrag Handicap ondertekend, en dit in 2016 geratificeerd. In dat verdrag is onder andere het zogenaamde stand still-beginsel opgenomen. Dat betekent dat de levensstandaard van mensen met een medische beperking niet mag verslechteren ten opzichte van 2006.quote:Op maandag 26 januari 2026 10:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar wat betreft bezuinigingen verwacht ik dat het gewoon "VVD beleid" wordt wat betreft maatregelen in de sociale zekerheid en zorg. Ik verwacht een 'stop' op de toelating van nieuwe medicatie en behandelmethoden in het basispakket, hoger eigen risico, fors snijden ouderenzorg, fors snijden in WMO en harde ingrepen in de WIA en Wajong.
Geen feest als je kampt met een beperking of chronische aandoening.
Ja we weten jouw standpunt onderhand wel na 38373x deze post te hebben geplaatst.quote:Op maandag 26 januari 2026 14:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
pensioenfondsen afschaffen en iedereen moet zelf pensioensparen, net als de ZZP ers
30% over max 137.800
[..]
geen gek idee , maar er is altijd een hele grote groep die er veel voordeel van heeft en de rest die snapt het niet
wees gerustquote:Op maandag 26 januari 2026 14:24 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ja we weten jouw standpunt onderhand wel na 38373x deze post te hebben geplaatst.
Echt fucking doodvermoeiend dat je helemaal niet ingaat op wat ik zeg maar gewoon voor de 3862e x (dit jaar dan) weer begint over je zelf pensioensparen dit dat. Nog ff en je komt zo weer met je hypotheek uit een bv.
Alsof je in een voetbaltopic zit en nog elke 2 posts zegt: ja maar Wamberto stond buitenspel he in 2002.
Dood- en doodvermoeiend.
Ga gewoon weg man
De AOW is helemaal geen vangnet, daarom is het ook een volksverzekering en geen sociale voorziening. De AOW is een elementair onderdeel van het pensioen in Nederland, het is volkomen gelijkwaardig aan het aanvullende pensioen.quote:Op maandag 26 januari 2026 13:09 schreef nostra het volgende:
Dat is de VVD inderdaad, maar dat is omgekeerd redeneren. De AOW is er als vangnet, niet als een veredeld basisinkomen. Juist vanuit denivelleringsoogpunt slaat het nergens op om geld te gooien naar mensen die dat helemaal niet nodig hebben.
Dat speelt vooral bij pensioendingen nogal.quote:Op maandag 26 januari 2026 14:01 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Omdat in dit geval de 60 plussers zich beter weten te verenigen en vaker gaan stemmen dan de gemiddelde 25 jarige.
als we de AOW gaan bevriezen dan gaat er een fors deel onder het bijstand niveau zakkenquote:Op maandag 26 januari 2026 14:28 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De AOW is helemaal geen vangnet, daarom is het ook een volksverzekering en geen sociale voorziening. De AOW is een elementair onderdeel van het pensioen in Nederland, het is volkomen gelijkwaardig aan het aanvullende pensioen.
Je bent verzekerd voor die gevallen waarin je zelf niet kan betalen, zoals bij elke verzekering (even daargelaten dat nagenoeg elke Nederlander zich oververzekert). Er is ook geen pot, er is geen dekking, de hele financiering vindt vanuit een omslagstelsel plaats. Het enige vervelende is dat je zal zien dat mensen menen ergens "recht" op te hebben en dat voor je reguliere pensioenberekening de AOW al als eerste pijler wordt meegenomen. Dat laat allemaal onverlet dat het volledig het doel voorbijschiet als je een miljonair nog elke maand 1000 euro overmaakt, "omdat hij oud is".quote:Op maandag 26 januari 2026 14:28 schreef Kowloon het volgende:
De AOW is helemaal geen vangnet, daarom is het ook een volksverzekering en geen sociale voorziening. De AOW is een elementair onderdeel van het pensioen in Nederland, het is volkomen gelijkwaardig aan het aanvullende pensioen.
Helemaal eens, dat belachelijke basisinkomen dat we voor een deel aan de rijkste mensen van ons land geven, gewoon op basis van geboortedatum, is een totaal onhoudbaar model. Dat iedereen, ongeacht vermogen en inkomen, dat basisinkomen krijgt is een weeffout geweest bij de invoering van de AOW, maar dat betekent niet dat je die weeffout eeuwig in stand moet houden. Fouten moet je durven corrigeren als politiek, ook als het misschien een deel van je achterban tegen de schenen schopt. Je moet het dan natuurlijk wek goed uitleggen en op een verantwoorde manier (niet abrupt stoppen, bijvoorbeeld) doen.quote:Op maandag 26 januari 2026 15:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Je bent verzekerd voor die gevallen waarin je zelf niet kan betalen, zoals bij elke verzekering (even daargelaten dat nagenoeg elke Nederlander zich oververzekert). Er is ook geen pot, er is geen dekking, de hele financiering vindt vanuit een omslagstelsel plaats. Het enige vervelende is dat je zal zien dat mensen menen ergens "recht" op te hebben en dat voor je reguliere pensioenberekening de AOW al als eerste pijler wordt meegenomen. Dat laat allemaal onverlet dat het volledig het doel voorbijschiet als je een miljonair nog elke maand 1000 euro overmaakt, "omdat hij oud is".
Dat is toch helemaal niet zo lastig, we voeren gewoon een nieuwe belasting inquote:Op maandag 26 januari 2026 15:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Helemaal eens, dat belachelijke basisinkomen dat we voor een deel aan de rijkste mensen van ons land geven, gewoon op basis van geboortedatum, is een totaal onhoudbaar model. Dat iedereen, ongeacht vermogen en inkomen, dat basisinkomen krijgt is een weeffout geweest bij de invoering van de AOW, maar dat betekent niet dat je die weeffout eeuwig in stand moet houden. Fouten moet je durven corrigeren als politiek, ook als het misschien een deel van je achterban tegen de schenen schopt. Je moet het dan natuurlijk wek goed uitleggen en op een verantwoorde manier (niet abrupt stoppen, bijvoorbeeld) doen.
Eens dat het pas bij stelselherziening kan, maar ik mag toch aannemen dat ze daar de komende 4 jaar minstens mee willen beginnen.quote:Op maandag 26 januari 2026 15:44 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal niet zo lastig, we voeren gewoon een nieuwe belasting in![]()
Het grote probleem is dat het pensioen uit gaat van een franchise die gelijk is aan de AOW. Voor de hele hoge inkomens iets regelen (bijvoorbeeld boven de aftoppingsgrens van de opbouw pensioen) is niet zo'n probleem. Daartussen kun je eigenlijk pas iets doen als je het totale belastingstelsel herziet. Want om bovenop de AHK en Arbeidskorting nog zo'n regeling voor de AOW op te nemen is vragen om grote problemen in het huidige stelsel.
Ik begrijp je punt maar het is politieke zelfmoord om dit op deze manier te doen. Ik verwacht ze eerder nog verder gaan sleutelen aan de AHK / ouderenkorting. Is ook lastig omdat de marginale druk voor die groep al relatief hoog is vanwege de lagere kortingen. Tenminste als je AOW als regulier inkomen blijft zien.quote:Op maandag 26 januari 2026 15:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat het pas bij stelselherziening kan, maar ik mag toch aannemen dat ze daar de komende 4 jaar minstens mee willen beginnen.
Maar de pensioenen verschillen nogal: 25% krijgt minder dan ¤28.840 en heeft dus de AOW nodig, maar 25% krijgt meer dan ¤74.161 en dan kun je je best gaan afvragen hoe hard een volledige AOW nodig is: https://www.raisin.com/nl-nl/pensioen/gemiddeld-pensioen/
Eens dat het politieke zelfmoord is, helaas. Dat is toch wel vervelend, dat je eigenlijk een fout maakt door een deel van de bevolking een cadeautje te geven dat ze niet nodig hebben, maar dat je die fout daarna eigenlijk nooit meer kunt corrigeren. Die AOW hoort natuurlijk gewoon inkomensafhankelijk te zijn en als dat bij invoering zo was geweest had nooit iemand daar over geklaagd.quote:Op maandag 26 januari 2026 15:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik begrijp je punt maar het is politieke zelfmoord om dit op deze manier te doen. Ik verwacht ze eerder nog verder gaan sleutelen aan de AHK / ouderenkorting. Is ook lastig omdat de marginale druk voor die groep al relatief hoog is vanwege de lagere kortingen. Tenminste als je AOW als regulier inkomen blijft zien.
Klopt alleen was dan het pensioen daar ook op aangepast. En vergeet niet dat de hogere inkomens vanwege de franchise toch al relatief veel meer pensioen opbouwen. Dus waarschijnlijk hadden de werkgevers dat grotendeels opgehoest aangezien de hogere inkomens over het algemeen een sterkere positie hebben in de arbeidsmarkt.quote:Op maandag 26 januari 2026 15:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat het politieke zelfmoord is, helaas. Dat is toch wel vervelend, dat je eigenlijk een fout maakt door een deel van de bevolking een cadeautje te geven dat ze niet nodig hebben, maar dat je die fout daarna eigenlijk nooit meer kunt corrigeren. Die AOW hoort natuurlijk gewoon inkomensafhankelijk te zijn en als dat bij invoering zo was geweest had nooit iemand daar over geklaagd.
Helemaa niet. We moeten juist af van allerlei inkomensafhankelijke ellende.quote:Op maandag 26 januari 2026 15:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat het politieke zelfmoord is, helaas. Dat is toch wel vervelend, dat je eigenlijk een fout maakt door een deel van de bevolking een cadeautje te geven dat ze niet nodig hebben, maar dat je die fout daarna eigenlijk nooit meer kunt corrigeren. Die AOW hoort natuurlijk gewoon inkomensafhankelijk te zijn en als dat bij invoering zo was geweest had nooit iemand daar over geklaagd.
https://www.ad.nl/politie(...)roephuizen~ae547018/quote:Politiek hakt knoop door: elf omroepen gaan samen in vier ‘omroephuizen’
De publieke omroep gaat stevig op de schop. Het aanstaande minderheidskabinet van D66, CDA en VVD wil dat er in plaats van de elf omroepen die er nu zijn nog maar vier ‘omroephuizen’ overblijven. Daarin moeten de omroepen dan gaan samenwerken. GroenLinks-PvdA wil dit ook, waardoor hier een meerderheid voor is in de Tweede Kamer.
Conclusie is: jij bent voor een basisinkomen voor iedereen? Geen uitkeringen meer bij werkloosheid of ziekte, maar iedereen een smak geld?quote:Op maandag 26 januari 2026 16:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Helemaa niet. We moeten juist af van allerlei inkomensafhankelijke ellende.
Je ziet het bij de toeslagen waar deze een inkomensval kan betekenen als je meer gaat werken. We zien het bij een veels te complexe uitvoering en berekeningen die niemand meer begrijpt.
Het moet gewoon heel simpel zijn, je krijgt je AOW en daarmee klaar. Geen zorgtoeslag of afhankelijk van je pensioen bedrag z y of z.
Eens dat je het nu voorzichtig zou moeten doen vanwege die aangepaste pensioenen. Een afbouwpad van 20 of misschien wel meer jaar zou nodig zijn. Maar dan ben je ooit wel van dit rare basisinkomen op basis van leeftijd af.quote:Op maandag 26 januari 2026 16:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Klopt alleen was dan het pensioen daar ook op aangepast. En vergeet niet dat de hogere inkomens vanwege de franchise toch al relatief veel meer pensioen opbouwen. Dus waarschijnlijk hadden de werkgevers dat grotendeels opgehoest aangezien de hogere inkomens over het algemeen een sterkere positie hebben in de arbeidsmarkt.
Kinderbijslag dan ook maar gelijk afschaffen?quote:Op maandag 26 januari 2026 17:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat je het nu voorzichtig zou moeten doen vanwege die aangepaste pensioenen. Een afbouwpad van 20 of misschien wel meer jaar zou nodig zijn. Maar dan ben je ooit wel van dit rare basisinkomen op basis van leeftijd af.
alle toeslagen zouden afgeschaft moeten worden (in een ideale wereld).quote:Op maandag 26 januari 2026 17:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Kinderbijslag dan ook maar gelijk afschaffen?
Dan moet je van alle spaar verplichtingen afquote:Op maandag 26 januari 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Conclusie is: jij bent voor een basisinkomen voor iedereen? Geen uitkeringen meer bij werkloosheid of ziekte, maar iedereen een smak geld?
Zo niet: waarom voor ouderen wel een basisinkomen en anderen niet?
Dat is natuurlijk wat anders, maar de CU schaft de kinderbijslag af in haar belastingplan.quote:Op maandag 26 januari 2026 17:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is met elke toeslag zo helaas. Mensen zien dat toch als een verworven recht, zélfs als ze er - na correctie in IB-sfeer niet eens op achteruit gaan. Dat zijn van die dingen waar je nooit meer vanaf komt, tenzij je accepteert dat je de volgende verkiezingen gedecimeerd wordt.quote:Op maandag 26 januari 2026 15:57 schreef Faraday01 het volgende:
Ik begrijp je punt maar het is politieke zelfmoord om dit op deze manier te doen.
Ouderenkorting is gerommel in de marge, daar ga je geen bezuinigingen mee financieren. AHK kan wel, dat snapt niemand, dus niet zichtbaar. Al blijft de afbouw van de arbeidskorting naarmate je meer gaat verdienen ook totaal in tegenspraak met het "werken moet lonen" mantra van de VVD, maar bon.quote:Op maandag 26 januari 2026 15:57 schreef Faraday01 het volgende:
Ik verwacht ze eerder nog verder gaan sleutelen aan de AHK / ouderenkorting.
Niet iedereen wordt 67 jaar en niet iedereen heeft kinderen, zie het verschil echt niet.quote:Op maandag 26 januari 2026 17:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wat anders, maar de CU schaft de kinderbijslag af in haar belastingplan.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als de kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag afgeschaft zouden kunnen worden door herziening van het stelsel is dat uitlegbaar.quote:Op maandag 26 januari 2026 18:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is met elke toeslag zo helaas. Mensen zien dat toch als een verworven recht, zélfs als ze er - na correctie in IB-sfeer niet eens op achteruit gaan. Dat zijn van die dingen waar je nooit meer vanaf komt, tenzij je accepteert dat je de volgende verkiezingen gedecimeerd wordt.
kinders maken dat doe je ook voor de maatschappij dus dat mag best een flinke compensatie in de kosten voor zijnquote:Op maandag 26 januari 2026 17:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Voor iemand die het snapt wel, je gaat er alleen aan voorbij dat de meerderheid van de mensen nog denkt dat vakantiegeld zwaarder belast wordt.quote:Op maandag 26 januari 2026 18:16 schreef Faraday01 het volgende:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als de kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag afgeschaft zouden kunnen worden door herziening van het stelsel is dat uitlegbaar.
Ik zou persoonlijk dan ook beginnen met een vermogenstoets en nog niet op inkomen.quote:De AOW inkomensafhankelijk maken is echt nog van een andere orde.
De ouderenkorting is ergens een compensatie voor de lagere arbeidskorting die gepensioneerden krijgen. De AHK is nog enigszins begrijpelijk maar als je je verdiept in de arbeidskorting is dat echt een schaamlap geworden om allerlei correcties door te voeren om ongewenste effecten te corrigeren. Er zitten 4 tredes is met verschillende percentages en op- en afbouw. Het laat in 1 toeslag zien hoe grote bende ons fiscale systeem geworden is:quote:Op maandag 26 januari 2026 18:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Ouderenkorting is gerommel in de marge, daar ga je geen bezuinigingen mee financieren. AHK kan wel, dat snapt niemand, dus niet zichtbaar. Al blijft de afbouw van de arbeidskorting naarmate je meer gaat verdienen ook totaal in tegenspraak met het "werken moet lonen" mantra van de VVD, maar bon.
Ik verbaas me daar ook over, hoe weinig mensen begrijpen van hoe de belasting die je betaalt werkt. Als je iets aan de AOW wijzigt zou ik beginnen met de mogelijkheid om vrijwillig afstand te kunnen doen van de AOW en vervolgens aftoppen op de grens die geldt voor fiscaal gunstig opbouwen van pensioenen. Vermogenstoets is verwacht een probleem omdat de AOW nogal stevig verankert is in onze systemen en je niet zo maar iemand zijn AOW af kunt pakken vanwege vermogen terwijl je hele pensioenssysteem daar op gebaseerd is (AoW=franchise pensioen).quote:Op maandag 26 januari 2026 18:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor iemand die het snapt wel, je gaat er alleen aan voorbij dat de meerderheid van de mensen nog denkt dat vakantiegeld zwaarder belast wordt.
[..]
Ik zou persoonlijk dan ook beginnen met een vermogenstoets en nog niet op inkomen.
Ik ben voor versimpeling van dit soort regelingen en als je dat wilt vertalen naar een basisinkomen dan ja.quote:Op maandag 26 januari 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Conclusie is: jij bent voor een basisinkomen voor iedereen? Geen uitkeringen meer bij werkloosheid of ziekte, maar iedereen een smak geld?
Zo niet: waarom voor ouderen wel een basisinkomen en anderen niet?
Er wordt ook niemand gestraft, de AOW zou worden gebruikt waar hij voor bedoeld is: voorkomen dat mensen in diepe armoede leven.quote:Op maandag 26 januari 2026 18:36 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik ben voor versimpeling van dit soort regelingen en als je dat wilt vertalen naar een basisinkomen dan ja.
Ik vind het ook helemaal niet raar dat iemand die tot aan zijn pensioenleeftijd zuinig heeft geleefd en/of al zijn hele werkbare leven (progressief) belasting/pensioen heeft betaald nu eenmaal meer heeft/overhoudt als hij/zij 70 is.
Die hoeft van mij niet gestraft te worden met inkomensafhankelijke regelingen.
Dat zou dan in mijn geval zijn dat ik mijn huis moet gaan opeten.quote:Op maandag 26 januari 2026 19:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er wordt ook niemand gestraft, de AOW zou worden gebruikt waar hij voor bedoeld is: voorkomen dat mensen in diepe armoede leven.
Nee, want een eerste huis wordt momenteel eigenlijk nooit onder vermogen geschaard bij zulke fiscale zaken.quote:Op maandag 26 januari 2026 20:21 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat zou dan in mijn geval zijn dat ik mijn huis moet gaan opeten.
Momenteel nog wel, ja.quote:Op maandag 26 januari 2026 22:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, want een eerste huis wordt momenteel eigenlijk nooit onder vermogen geschaard bij zulke fiscale zaken.
Er is ook geen enkel plan in de richting om dat te veranderen, ondanks dat het hier een hobby is onder sommigen om te doen alsof je woonhuis binnenkort in box 3 zit. Nee, geen enkele partij wil dat echt.quote:
Volt.quote:Op maandag 26 januari 2026 22:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is ook geen enkel plan in de richting om dat te veranderen, ondanks dat het hier een hobby is onder sommigen om te doen alsof je woonhuis binnenkort in box 3 zit. Nee, geen enkele partij wil dat echt.
Dat klopt.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 09:14 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Eigenlijk bewijst dit antwoord Hanca's gelijk ook een beetje.
En dat brengt dan al weer direct een probleem met zich mee. Want als je een koophuis anders behandeld dan een huurhuis krijg je enorme ongelijkheid. Immers mag je er vanuit gaan dat de meeste huizen van mensen die AOW krijgen grotendeels of geheel afgelost zijn. Dat betekent dat die mensen vele lagere maandlasten hebben dan mensen met een huurhuis. Ga je dan vervolgens ook de grens waarop de AOW afgebouwd wordt daar voor corrigeren. Want anders werk je alleen maar een toenemende ongelijkheid tussen huizenbezitters en niet-bezitters in de hand.quote:Op maandag 26 januari 2026 22:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is ook geen enkel plan in de richting om dat te veranderen, ondanks dat het hier een hobby is onder sommigen om te doen alsof je woonhuis binnenkort in box 3 zit. Nee, geen enkele partij wil dat echt.
Dat verschil is er nu ook al en verklein je juist als je mensen met hogere pensioenen, die bijna altijd een koophuis zullen hebben, geen of minder AOW geeft. Dus dit is eerder een argument voor dan tegen.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 12:12 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En dat brengt dan al weer direct een probleem met zich mee. Want als je een koophuis anders behandeld dan een huurhuis krijg je enorme ongelijkheid. Immers mag je er vanuit gaan dat de meeste huizen van mensen die AOW krijgen grotendeels of geheel afgelost zijn. Dat betekent dat die mensen vele lagere maandlasten hebben dan mensen met een huurhuis. Ga je dan vervolgens ook de grens waarop de AOW afgebouwd wordt daar voor corrigeren. Want anders werk je alleen maar een toenemende ongelijkheid tussen huizenbezitters en niet-bezitters in de hand.
Als je het bij 2 of 3x modaal in laat gaan zou je daar gelijk in kunnen hebben. In Nederland , denk aan de AHK en de AK, gaat het afbouwpad veelal op een veel lager niveau in. Met de samenstelling van de kamer hoef je voorlopig ook weinig anders te verwachten. En dan hebben mensen met hogere maandlasten - de huurders - er veel meer last van.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat verschil is er nu ook al en verklein je juist als je mensen met hogere pensioenen, die bijna altijd een koophuis zullen hebben, geen of minder AOW geeft. Dus dit is eerder een argument voor dan tegen.
Nogmaals: dat verschil is er nu ook al, dus ik weet niet zo goed wat je probeert te zeggen.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 13:00 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je het bij 2 of 3x modaal in laat gaan zou je daar gelijk in kunnen hebben. In Nederland , denk aan de AHK en de AK, gaat het afbouwpad veelal op een veel lager niveau in. Met de samenstelling van de kamer hoef je voorlopig ook weinig anders te verwachten. En dan hebben mensen met hogere maandlasten - de huurders - er veel meer last van.
Je moet dit toch ook niet in één keer doorvoeren maar gaan voeden lijkt mij.quote:Op maandag 26 januari 2026 15:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik begrijp je punt maar het is politieke zelfmoord om dit op deze manier te doen. Ik verwacht ze eerder nog verder gaan sleutelen aan de AHK / ouderenkorting. Is ook lastig omdat de marginale druk voor die groep al relatief hoog is vanwege de lagere kortingen. Tenminste als je AOW als regulier inkomen blijft zien.
Wat ik probeer te zeggen is dat dit in de verhouding netto besteedbaar inkomen na vaste lasten voor huurders slechter uit gaat pakken dan voor kopers. En dat zou niet zo'n probleem zijn als je het bij de hogere inkomensgroepen pas in laat gaan maar de praktijk leert dat als er sprake is van een afbouwpad van een toeslag - of in dit geval inkomensvoorziening - dat vaak al rondom modaal of bij de overgang van de belastingschijven rondom het kantelpunt premie VV plaats vindt. Als dat hierbij ook zo is hakt dat er voor huurders helemaal hard in omdat die dus van het 'vrije deel' voordat er afgebouwd wordt een veel groter deel kwijt zijn aan vaste lasten op latere leeftijd.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 13:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals: dat verschil is er nu ook al, dus ik weet niet zo goed wat je probeert te zeggen.
Ja, er moet zorgvuldig mee om worden gegaan, het liefst in combinatie met een stelselherziening die iets van de huurtoeslag (maar dan niet pas achteraf na anderhalf jaar goedgekeurd door verdiend inkomen) moet houden.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 13:28 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat ik probeer te zeggen is dat dit in de verhouding netto besteedbaar inkomen na vaste lasten voor huurders slechter uit gaat pakken dan voor kopers. En dat zou niet zo'n probleem zijn als je het bij de hogere inkomensgroepen pas in laat gaan maar de praktijk leert dat als er sprake is van een afbouwpad van een toeslag - of in dit geval inkomensvoorziening - dat vaak al rondom modaal of bij de overgang van de belastingschijven rondom het kantelpunt premie VV plaats vindt. Als dat hierbij ook zo is hakt dat er voor huurders helemaal hard in omdat die dus van het 'vrije deel' voordat er afgebouwd wordt een veel groter deel kwijt zijn aan vaste lasten op latere leeftijd.
Nou..met een overwegend rechtse kamer en met vvd, cda als coalitie partners kan ik me daar iets bij voorstellenquote:Op dinsdag 27 januari 2026 13:55 schreef Black_Baron het volgende:
[ x ]
Hoezo is dit nieuwe kabinet niet links genoeg? We weten nog helemaal niets.
Kiezers lijken net zweefmolens.
Denk je dat ze teleurgesteld in D66 zijn ? En waarom niet dan sws meteen al op GLpvda gestemd.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou..met een overwegend rechtse kamer en met vvd, cda als coalitie partners kan ik me daar iets bij voorstellen
Een alternatief op links (naast de PvdA/GL) is er ook niet echt.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou..met een overwegend rechtse kamer en met vvd, cda als coalitie partners kan ik me daar iets bij voorstellen
Waarom dan niet sws op glpvda gestemd, ipv op D66, denk ik dan? Of is dat een domme gedachte.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:10 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Een alternatief op links (naast de PvdA/GL) is er ook niet echt.
Dat heb ik dus gedaan (ben eigenlijk een D66-er) in de hoop dat die partij mee zou kunnen regeren.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:11 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Waarom dan niet sws op glpvda gestemd, ipv op D66, denk ik dan? Of is dat een domme gedachte.
Ja. Dat snap ik heel goed.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat heb ik dus gedaan (ben eigenlijk een D66-er) in de hoop dat die partij mee zou kunnen regeren.
Dat VVD stijgtquote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:19 schreef Black_Baron het volgende:
Zal hem er nog even bijzetten. De nieuwe peilingen. Voor wat het waard is.
[ x ]
Wat valt jullie op?
Dat Van der Plas bijna uit de Kamer isquote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:19 schreef Black_Baron het volgende:
[ x ]
Wat valt jullie op?
Maurice peilt Forum 40% hoger?quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:19 schreef Black_Baron het volgende:
[ x ]
Wat valt jullie op?
Op peil.nl.quote:
Hmmm, ja, de FvD groeit volgens mij ook door hun jeugdbeweging.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:43 schreef Hanca het volgende:
Het staat ook hier, een link die dan ook weer in de startpost staat: https://www.peilingennederland.nl/alle-peilingen.html
Gl/PvdA is echt een heel ander stuk van de taart dan D66quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:09 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Denk je dat ze teleurgesteld in D66 zijn ? En waarom niet dan sws meteen al op GLpvda gestemd.
Nee, al is het nu wel zo dat gl/PvdA aangegeven heeft constructief mee te willen werken. We gaan het zien, ik heb er geen goed gevoel bij.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:10 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Een alternatief op links (naast de PvdA/GL) is er ook niet echt.
Ik kan het niet met je oneens zijn, maar ik zie liever bbb dan pvv of nog erger, fvd.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat Van der Plas bijna uit de Kamer is
Ja, maar een 8e of 10e FvD kamerlid doet minder schade dan een eerste BBB kamerlid. Ik heb liever gewoon minder van zulke fracties. En BBB is op haar eigen manier eigenlijk veel schadelijker, door op bepaalde dossiers een vrij nette partij te lijken, maar in ruil voor steun het hele land te blokkeren ten faveure van wat leveranciers van de grote boeren.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik kan het niet met je oneens zijn, maar ik zie liever bbb dan pvv of nog erger, fvd.
Er is natuurlijk wel een klein verschil en dat is dat ABP geen VRH betaaldquote:Op dinsdag 27 januari 2026 17:45 schreef Hanca het volgende:
ABP gaat honderden volgens sommigen hier onrendabele middenhuur woningen bouwen: https://nos.nl/artikel/25(...)in-1200-huurwoningen
Gelukkig weten de echte investeerders, die geen krot voor een hoge prijs willen verhuren. wel beter.
Weet niet wat ik hier van moet vinden.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 18:37 schreef Hanca het volgende:
Bergkamp wordt niet vervolgd: https://nos.nl/artikel/25(...)ervolgd-om-zaak-arib
Ik zou zeggen: afsluiten. Eigenlijk iedereen is hier fout geweest, maar dat allemaal oprakelen is slecht voor de Tweede Kamer.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 18:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Weet niet wat ik hier van moet vinden.
Is het beter om af te aluiten, of om toch door te gaan.
Ja. Hoe lullig ook voor Arib. Benieuwd wat zij gaat doen, want zij is nu nog aan het vechten.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 18:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: afsluiten. Eigenlijk iedereen is hier fout geweest, maar dat allemaal oprakelen is slecht voor de Tweede Kamer.
Ja, inderdaad, het lijkt op een gevalletje gelijk hebben maar niet gelijk krijgen. Frustrerend.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 18:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Hoe lullig ook voor Arib. Benieuwd wat zij gaat doen, want zij is nu nog aan het vechten.
En ook aan Bergkamp blijft nu een naar luchtje plakken. Terwijl er dus niets bewezen is.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 18:48 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, inderdaad, het lijkt op een gevalletje gelijk hebben maar niet gelijk krijgen. Frustrerend.
Arib gaat hier natuurlijk ook gewoon niet vrijuit. Niet voor niets is onder haar het hoofd van de griffie steeds weggelopen. Arib was een slechte keus, dat is slecht opgelost, allemaal fout, maar oprakelen gaat niks beter maken.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 18:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Hoe lullig ook voor Arib. Benieuwd wat zij gaat doen, want zij is nu nog aan het vechten.
Lekkere framing ook, kabinet is niet links genoeg om Jetten vervolgens op de foto met zowel Geert als Eerdmans te zetten.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 13:55 schreef Black_Baron het volgende:
[ x ]
Als voorzitter leek zij mij het prima doen, achter de schermen kennelijk wat minder.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 18:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Arib gaat hier natuurlijk ook gewoon niet vrijuit. Niet voor niets is onder haar het hoofd van de griffie steeds weggelopen. Arib was een slechte keus, dat is slecht opgelost, allemaal fout, maar oprakelen gaat niks beter maken.
En dat hadden ze kunnen weten, ze had ook al heel wat fractiemedewerkers versleten en op het moment van de verkiezing niemand meer. Ze was een slechte keus.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 18:59 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Als voorzitter leek zij mij het prima doen, achter de schermen kennelijk wat minder.
We weten wat D66 en CDA in december hebben opgesteld als conceptprogramma om op verder te onderhandelen.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 13:55 schreef Black_Baron het volgende:
[ x ]
Ik denk eerlijk gezegd niet dat Bergkamp slechte intenties had. Bovendien was ze gewoon de voorzitter van de presidium, dus nam ze de besluiten niet alleen. Ik denk dat de HR van de ambtelijke staf gewoon slecht geregeld is. Arib luisterde misschien te weinig naar de ambtelijke staf en Bergkamp misschien teveel. Maar dat is een teken dat het gewoon niet goed geregeld is.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 18:37 schreef Hanca het volgende:
Bergkamp wordt niet vervolgd: https://nos.nl/artikel/25(...)ervolgd-om-zaak-arib
quote:GroenLinks in Groningen haalt eigen pand niet van het gas af. ‘We stellen het besluit uit’
GroenLinks wil het partijpand aan de Coehoornsingel in Groningen niet verder verduurzamen en aardgasvrij maken. Het voorstel om dit wel te doen, is tijdens een algemene ledenvergadering met 9 stemmen voor en 20 afgewezen.
Volgens partijvoorzitter Stijn Duursma van GroenLinks in de gemeente Groningen is het onduidelijk wat er na de fusie met de PvdA met het GroenLinks-pand gebeurt. ,,We stellen het besluit uit. Het pand wordt gebruikt voor partijbijeenkomsten. Het energieverbruik is zodanig dat het lang duurt voordat de investering in een warmtepomp wordt terugverdiend.”
Duursma sluit niet uit dat het pand wordt verkocht. ,,Wat we niet willen is een warmtepomp aanschaffen, waarna toekomstige kopers die eruit halen en kiezen voor een ander systeem dat beter past bij bijvoorbeeld kamerbewoning door studenten. Dat zou een grote verspilling zijn en een slecht voorbeeld van verduurzaming.”
In een toelichting aan de leden vreest het GroenLinks-bestuur dat bij een gasafsluiting en de plaatsing van een warmtepomp het pand minder waard wordt. Dat heeft te maken met de matige isolatie. Muren, vloeren en plafonds zijn deels onvoldoende of niet geïsoleerd. Dat leidt tot een laag energielabel.
Volgens GroenLinks zal bij verkoop worden opgemerkt dat alleen verwarmen met een warmtepomp een zeer hoog elektriciteitsverbruik en hele hoge energiekosten met zich meebrengt. ‘Een potentiële koper zal hier rekening mee houden bij het uit te brengen bod’.
Sinds 2018, zo laat de partij weten, is de Stichting GroenLinks Pand bezig om het pand van het aardgas af te krijgen. In 2019 gaven deskundigen een eerste advies af. Volgens Duursma zijn de glas-in-lood ramen wel vervangen en verduurzaamd. Raadslid Ceciel Nieuwenhout stemde vorige week voor het besluit om het eigen onderkomen aardgasvrij te maken. ,,Omdat ik vind dat we het goede voorbeeld moeten geven.”
Dat hebben die kiezers toch ook gedaan? D66 staat in deze peiling op 26 zetels en die hebben ze ook in de Kamer, dus daartussen is geen verschil.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:11 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Waarom dan niet sws op glpvda gestemd, ipv op D66, denk ik dan? Of is dat een domme gedachte.
Idealen zijn leuk tot ze de portemonnee raken.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 19:29 schreef nostra het volgende:
Ach, GL ontdekt de praktische gevolgen nu eens zelf.
[..]
Het ergste aan dit verhaal is dat ze al sinds 2018 bezig zijn en 'wel het glas in lood hebben vervangen'.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 19:29 schreef nostra het volgende:
Ach, GL ontdekt de praktische gevolgen nu eens zelf.
[..]
Dan zouden ze het niet over (de gevolgen van) een verkoop hebben.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 20:10 schreef Hexagon het volgende:
Vaak zijn het panden die van een bevriende ondernemer oid worden gehuurd voor een prikkie.
Zou ook nog kunnen dat het een erfenis is van de ooit zo machtige CPN daar.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 20:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Dan zouden ze het niet over (de gevolgen van) een verkoop hebben.
Kan goed. Het is nu ook weer niet een sjiek pand of iets:quote:Op dinsdag 27 januari 2026 20:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zou ook nog kunnen dat het een erfenis is van de ooit zo machtige CPN daar.
quote:Op dinsdag 27 januari 2026 20:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Kan goed. Het is nu ook weer niet een sjiek pand of iets:
[ afbeelding ]
Dat de peiling van eind november irrelevant is, toen hadden we ook al een maand gestemd.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:19 schreef Black_Baron het volgende:
[ x ]
Wat valt jullie op?
En Maurice is ZIEDENDquote:
en terechtquote:
Nieuwsuur zegt dat het is gelukt.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 21:55 schreef Faraday01 het volgende:
Volgens de geruchten doet Heijnen heel erg moeilijk en durft Yesilgoz hem niet te overrulen waardoor het vast zit en ze er waarschijnlijk vandaag nog niet uit komen. Oftewel de druk wordt opgevoerd en het spinnen is begonnen.
https://nos.nl/artikel/25(...)-op-hoofdlijnen-eensquote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:00 schreef Fokfluencer het volgende:
[..]
Nieuwsuur zegt dat het is gelukt.
En wij krijgen nog een rondje met Yesilgoz en Heijnen. Moet nog zien of ze echt grote doorbraken kunnen forceren of dat we toch weer traineren en tegenwerken krijgen. De VVD heeft inmiddels een gruwelijk slechte reputatie wmb. Zouden ze bijvoorbeeld de HRA opgegeven hebben?quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat zal die man blij zijn als hij weg kan
Hij kan nu wel een boek schrijven en ik denk dat de gemiddelde Nederlander zijn inzet wel kan waarderen. Maar hij zat niet in de makkelijkste positie.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hij heeft medewerking gegeven aan het slechtste kabinet in lange tijd en zelf nooit een verschil kunnen of willen maken. De geschiedenis gaat niet mild voor hem zijn.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:14 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hij kan nu wel een boek schrijven en ik denk dat de gemiddelde Nederlander zijn inzet wel kan waarderen. Maar hij zat niet in de makkelijkste positie.
Helemaal niet, dan ken je hem duidelijk niet. Die zal balen dat hij na het snoepreisje naar de Spelen niet ook de sporters mag huldigen en niet ook nog naar de Paralympics mag.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh, dat valt wel mee, want feitelijk deed hij zijn best maar had hij niet zoveel invloed omdat de invloed bij de 4 partijleiders lag die de hele tijd ruzie hadden. Nee, Schoof kan gerust straks komen opdagen op events.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Hij heeft medewerking gegeven aan het slechtste kabinet in lange tijd en zelf nooit een verschil kunnen of willen maken. De geschiedenis gaat niet mild voor hem zijn.
Je best doen is als premier niet echt het criterium. En hij heeft de partijleiders dat toegestaan door nooit een grens te trekken en dan krijg je dit.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:20 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Oh, dat valt wel mee, want feitelijk deed hij zijn best maar had hij niet zoveel invloed omdat de invloed bij de 4 partijleiders lag die de hele tijd ruzie hadden. Nee, Schoof kan gerust straks komen opdagen op events.
Hij heeft geen verkiezing gewonnen dus dan kan je in politiek Den Haag ook weinig eisen.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:21 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je best doen is als premier niet echt het criterium. En hij heeft de partijleiders dat toegestaan door nooit een grens te trekken en dan krijg je dit.
Dit heeft de VVD ook maar 2 zetels gekost.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Hij heeft medewerking gegeven aan het slechtste kabinet in lange tijd en zelf nooit een verschil kunnen of willen maken. De geschiedenis gaat niet mild voor hem zijn.
Ze zit ook de hele tijd ja te knikken.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:32 schreef miss_sly het volgende:
Yesilgoz zou zoo graag zelf het woord willen doen en het niet aan Jetten over moeten laten
En dan zo’n neplach.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:33 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ze zit ook de hele tijd ja te knikken.
Ik denk dat de HRA blijft, want zij heeft wel hel grote glimlach. Eventueel verdere afbraak van sociale zekerheid.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:33 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ze zit ook de hele tijd ja te knikken.
quote:
Jetten had het wel over doorbraken dus dat biedt hoop. En de VVD zal toch ook ergens in moeten leveren.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:34 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik denk dat de HRA blijft, want zij heeft wel hel grote glimlach. Eventueel verdere afbraak van sociale zekerheid.
Van rechts naar links:quote:
Is hij niet gewoon aan het bidden?quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:51 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Van rechts naar links:
Blij, Blij, Buikpijn.
[ afbeelding ]
NOS
Bontenbal ziet er uit alsof ie naar de wc moet.
Voelt de autosleutels niet in zn linkerjaszakquote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:52 schreef Felagund het volgende:
[..]
Is hij niet gewoon aan het bidden?
Alsof ie misselijk is.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 23:15 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Voelt de autosleutels niet in zn linkerjaszak
Van links naar rechts: oververmoeid, zogenaamd blij, lichtelijk teleurgesteld maar opgelucht.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:51 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Van rechts naar links:
Blij, Blij, Buikpijn.
[ afbeelding ]
NOS
Bontenbal ziet er uit alsof ie naar de wc moet.
Hij kan de selfie niet overdoen of de beste van de 4 kiezen zoals ons.quote:
Dat is gegarandeerd bij de VVDquote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:34 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik denk dat de HRA blijft, want zij heeft wel hel grote glimlach. Eventueel verdere afbraak van sociale zekerheid.
Yesilgoz wilde niet in een coalitie verkeren die morrelt aan HRAquote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:34 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Precies en tegen de tijd dat dat doordringt bij haar achterban wordt er allang overheen gekletst met andere onderwerpen.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 23:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Yesilgoz wilde niet in een coalitie verkeren die morrelt aan HRA
CDA wilde een afbouw van 30 jaar. D66 wilde een vlottere afbouw, maar ook nog over vele jaren.
Het zal toch niet zijn dat het plan is helemaal niks te veranderen, niks afbouw
Dus Yesilgoz doet mee met morrelen
Er was toch ook ergens een pad met een normale afbouw?quote:Op dinsdag 27 januari 2026 23:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Precies en tegen de tijd dat dat doordringt bij haar achterban wordt er allang overheen gekletst met andere onderwerpen.
Dat langzaam afbouwen is al lang in gang, na 30 jaar hypotheek geen renteaftrek meer.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 23:38 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Er was toch ook ergens een pad met een normale afbouw?
Want wat is dan 'versneld afbouwen'..dat moet tegenover normaal afbouwen staan.
Ah. Dus dat is wat het CDA wil, die 30 jaar, maar dat is nu al zo. En D66 wil sneller.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 23:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat langzaam afbouwen is al lang in gang, na 30 jaar hypotheek geen renteaftrek meer.
quote:Op dinsdag 27 januari 2026 23:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Yesilgoz wilde niet in een coalitie verkeren die morrelt aan HRA
CDA wilde een afbouw van 30 jaar. D66 wilde een vlottere afbouw, maar ook nog over vele jaren.
Het zal toch niet zijn dat het plan is helemaal niks te veranderen, niks afbouw
Dus Yesilgoz doet mee met morrelen
Er is iets scheef gegaan in die regeling. Stel je sluit na 10 jaar een nieuwe hypotheek af bij een andere bank dan telt weer die regeling van 30 jaar.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 23:47 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ah. Dus dat is wat het CDA wil, die 30 jaar, maar dat is nu al zo. En D66 wil sneller.
En de VVD wil ook gewoon dat het zo blijft dus ook die 30 jaar.
Want dan begrijp ik dit niet:
[..]
Ah okay. Dus nu per hypotheek 30 jaar. En CDA wil per persoon 30 jaar.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 23:50 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Er is iets scheef gegaan in die regeling. Stel je sluit na 10 jaar een nieuwe hypotheek af bij een andere bank dan telt weer die regeling van 30 jaar.
Nee, het CDA wil gewoon dat de HRA over 30 jaar niet meer bestaat. Dus elk jaar iets minder aftrek waarschijnlijk. Maar er zijn veel meer varianten denkbaar als je wil morrelen aan de HRA. En als het geen HRA mag heten verhogen ze het EWF elk jaar iets.quote:Op woensdag 28 januari 2026 00:00 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ah okay. Dus nu per hypotheek 30 jaar. En CDA wil per persoon 30 jaar.
Thanks!
Thanks.quote:Op woensdag 28 januari 2026 00:03 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Nee, het CDA wil gewoon dat de HRA over 30 jaar niet meer bestaat. Dus elk jaar iets minder aftrek waarschijnlijk. Maar er zijn veel meer varianten denkbaar als je wil morrelen aan de HRA. En als het geen HRA mag heten verhogen ze het EWF elk jaar iets.
Ze gaan over dit akkoord debatteren en dan mogen ze verder om ministers uit te zoeken. Meerderheden gaan ze gaandeweg zoeken, net zoals alle kabinetten Rutte en ook Schoof deden.quote:Op woensdag 28 januari 2026 02:12 schreef LangeTabbetje het volgende:
Maar dit akkoord is enkel tussen D66, CDA, en VVD. M.a.w., men moet nog steun zoeken voor een meerderheid ?
Ben wel benieuwd wat doorbraken betekent voor de route over rechts. Gaat BBB ergens mee instemmen als er echte stikstof aanpak komt.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:47 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Jetten had het wel over doorbraken dus dat biedt hoop. En de VVD zal toch ook ergens in moeten leveren.
Klopt maar daar zal men van de Kamer wel de tijd voor krijgen. Kan me niet voorstellen dat ze direct na de regeringsverklaring weggestemd worden.quote:Op woensdag 28 januari 2026 02:12 schreef LangeTabbetje het volgende:
Maar dit akkoord is enkel tussen D66, CDA, en VVD. M.a.w., men moet nog steun zoeken voor een meerderheid ?
Als er geen stikstofaanpak bij zit die lijkt op wat de provincies willen, dan kunnen ze beter gewoon niet starten met dit hele kabinet.quote:Op woensdag 28 januari 2026 07:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd wat doorbraken betekent voor de route over rechts. Gaat BBB ergens mee instemmen als er echte stikstof aanpak komt.
BBB en PVV zullen inderdaad grotendeels wel dode zetels zijn voor dit kabinet.quote:Op woensdag 28 januari 2026 07:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd wat doorbraken betekent voor de route over rechts. Gaat BBB ergens mee instemmen als er echte stikstof aanpak komt.
Tenzij er meer kikkers uit Geert zijn kruiwagen springen.quote:Op woensdag 28 januari 2026 07:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
BBB en PVV zullen inderdaad grotendeels wel dode zetels zijn voor dit kabinet.
Dan hebben ze in de Eerste Kamer een probleem en moet letterlijk alles over links.quote:Op woensdag 28 januari 2026 07:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan zorgt BBB er dus voor dat de VVD wel heel innig met PvdA/GL moet? Hoelang is dat houdbaar?quote:Op woensdag 28 januari 2026 07:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een kabinet met D66, CDA en VVD dat volledig leunt op PvdA/GL gaat de VVD toch niet heel lang volhouden? Dus we moeten eigenlijk hopen op BBB voor duurzaamheid van dit kabinet (ik weet dat hier tegenspraak in zit)?quote:Op woensdag 28 januari 2026 07:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan hebben ze in de Eerste Kamer een probleem en moet letterlijk alles over links.
Zelf hebben ze 22 zetels, om aan de 38 te komen kunnen ze niet om GLPvdA of BBB heen. Ik verwacht dus zeker nog wel invloed van BBB (helaas).
zelfs zonder diepteinversteringen in defensie en energie-infrastructuur lukte het vorige kabinet dat al voor geen meter dus dit is weer eens een utopisch VVD idee, of ze moeten de te verwachten onderuitputting al mee doorrekenen.quote:Op woensdag 28 januari 2026 09:23 schreef Faraday01 het volgende:
Hoorde net Frits Wester bij RTL en blijkbaar willen ze de staatsschuld echt binnen de perken houden. Dat betekent dan enorme ombuigingen van vele miljarden en ongetwijfeld ook een belastingverhoging.
Ik vind het goed als er keuzes gemaakt worden binnen de economie wat we belangrijk vinden en wat te veel ruimte (fysiek, elektriciteit, stikstof, sociaal, huisvesting) vraagt maar dit zou ook wel eens iets weg kunnen gaan krijgen van een koude sanering. Dat laatste is vooral voor D66 een enorm electoraal risico.
En mensen met een modaal, of lager dan modaal inkomen. En mantelzorgers, allochtonen, en mensen en verenigingen die afhankelijk zijn van de gemeenten.quote:Op woensdag 28 januari 2026 09:45 schreef Dutch_view het volgende:
Ouderen en zieken zijn weer de sjaak waarschijnlijk.
De sociaal democratie heeft een PR en imago probleem wil je zeggen?quote:Op woensdag 28 januari 2026 10:47 schreef papert het volgende:
[..]
En mensen met een modaal, of lager dan modaal inkomen. En mantelzorgers, allochtonen, en mensen en verenigingen die afhankelijk zijn van de gemeenten.
70 procent van Nederland dus, waarvan bijna iedereen denkt dat ze rechts moeten stemmen omdat het de schuld van asielzoekers of woke is.
Als zij zo tevreden/zelfvoldaan kijkt, is het voor mensen buiten haar welgestelde doelgroep idd geen goed teken.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 22:34 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dan kunnen ze forse bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid ook wel wel vergeten, want daar gaat links niet aan meewerken.quote:Op woensdag 28 januari 2026 07:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan hebben ze in de Eerste Kamer een probleem en moet letterlijk alles over links.
Zelf hebben ze 22 zetels, om aan de 38 te komen kunnen ze niet om GLPvdA of BBB heen. Ik verwacht dus zeker nog wel invloed van BBB (helaas).
Triest maar waar.quote:Op woensdag 28 januari 2026 10:47 schreef papert het volgende:
[..]
En mensen met een modaal, of lager dan modaal inkomen. En mantelzorgers, allochtonen, en mensen en verenigingen die afhankelijk zijn van de gemeenten.
70 procent van Nederland dus, waarvan bijna iedereen denkt dat ze rechts moeten stemmen omdat het de schuld van asielzoekers of woke is.
Ook GLPvdA bezuinigde en verhoogde de lasten gewoon in haar verkiezingsprogramma. Dus dat hoeft allemaal niet.quote:Op woensdag 28 januari 2026 10:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
zelfs zonder diepteinversteringen in defensie en energie-infrastructuur lukte het vorige kabinet dat al voor geen meter dus dit is weer eens een utopisch VVD idee, of ze moeten de te verwachten onderuitputting al mee doorrekenen.
Klinkt ook niet naar voorsorteren op een pseudogedoogconstructie met GLPvdA.
Er zijn nog een aantal andere investeringen die echt niet meer uitgesteld kunnen worden zoals eindelijk eens niet korten maar meer geld voor onderhoud en aanleg van infrastructuur (spoor, weg en water), miljarden voor stikstof en waarschijnlijk moet er ook structureel geld bij voor de gemeenten om de taken goed uit te kunnen voeren.quote:Op woensdag 28 januari 2026 10:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
zelfs zonder diepteinversteringen in defensie en energie-infrastructuur lukte het vorige kabinet dat al voor geen meter dus dit is weer eens een utopisch VVD idee, of ze moeten de te verwachten onderuitputting al mee doorrekenen.
Klinkt ook niet naar voorsorteren op een pseudogedoogconstructie met GLPvdA.
Het meest interessante in de afspraken is de waardering van investeringen in opbrengsten op de langere termijn. Want in de huidige systematiek zijn investeringen veel te aantrekkelijk om op te bezuinigen ten opzichte van de exploitatie-uitgaven. En daar willen niet alleen CDA en D66 iets aan doen het is ook is wat onder specialisten al lang speelt.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook GLPvdA bezuinigde en verhoogde de lasten gewoon in haar verkiezingsprogramma. Dus dat hoeft allemaal niet.
En in het basispad is de kans op een EMu schuld >100% nu 75% (zie de doorrekening) dat niet aanpakken is niet alleen onverantwoord, maar ook zwaar egoïstisch. Nu het geld uitgeven van generaties na ons, zodat die pas echt keihard moeten bezuinigen en het sociale vangnet volledig moeten afbreken, dat kan echt niet.
Dus ja, ik hoop op forse ombuigingen én lastenverzwaringen. Juist linkse mensen die voor het behoud van een duurzaam sociaal stelsel zijn kunnen niet anders dan dat willen. Wel met 'de sterke schouders dragen de zwaarste lasten' en verantwoord bezuinigen, natuurlijk.
Stikstof wordt eenmalig geld, daar is op zich wel ruimte voor. Infrastructuur zal ook wel een eenmalig fonds worden. Eenmalige lasten tov de schatkist kan wel met onze huidige staatsschuld.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:25 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er zijn nog een aantal andere investeringen die echt niet meer uitgesteld kunnen worden zoals eindelijk eens niet korten maar meer geld voor onderhoud en aanleg van infrastructuur (spoor, weg en water), miljarden voor stikstof en waarschijnlijk moet er ook structureel geld bij voor de gemeenten om de taken goed uit te kunnen voeren.
Probleem is dat zulke zaken vaak Europees zijn vastgelegd, om begrotingen met elkaar te kunnen vergelijken. Op aandringen van Nederland, trouwens.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:27 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het meest interessante in de afspraken is de waardering van investeringen in opbrengsten op de langere termijn. Want in de huidige systematiek zijn investeringen veel te aantrekkelijk om op te bezuinigen ten opzichte van de exploitatie-uitgaven. En daar willen niet alleen CDA en D66 iets aan doen het is ook is wat onder specialisten al lang speelt.
SPUKSquote:Op woensdag 28 januari 2026 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stikstof wordt eenmalig geld, daar is op zich wel ruimte voor. Infrastructuur zal ook wel een eenmalig fonds worden.
Gemeenten: helemaal eens, maar er wordt al afgestapt van de "trap op, trap af" en gaan naar een percentage van het BBP. Maar inderdaad, gemeenteland wordt nu geregeerd door SPUKS, waarvan je nooit weet of je ze krijgt terwijl je aan de eisen voldoet, en dat is allemaal tijdelijk geld waar je geen echt beleid op kunt maken. En je bent dus steeds je beleid aan het aanpassen om aan de SPUKS te voldoen, dat is ook de omgekeerde wereld. Minder SPUKS en meer vaste inkomsten zouden al een heel eind helpen.
Helemaal eens hoor, heb er alleen een hard hoofd in dat dat met deze VVD in het kabinet ook daadwerkelijk gaat gebeuren.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook GLPvdA bezuinigde en verhoogde de lasten gewoon in haar verkiezingsprogramma. Dus dat hoeft allemaal niet.
En in het basispad is de kans op een EMu schuld >100% nu 75% (zie de doorrekening) dat niet aanpakken is niet alleen onverantwoord, maar ook zwaar egoïstisch. Nu het geld uitgeven van generaties na ons, zodat die pas echt keihard moeten bezuinigen en het sociale vangnet volledig moeten afbreken, dat kan echt niet.
Dus ja, ik hoop op forse ombuigingen én lastenverzwaringen. Juist linkse mensen die voor het behoud van een duurzaam sociaal stelsel zijn kunnen niet anders dan dat willen. Wel met 'de sterke schouders dragen de zwaarste lasten' en verantwoord bezuinigen, natuurlijk.
Wat is er van begrepen heb is dat steeds meer landen hier toch echt anders mee om gaan en dat Nederland daar een onnodige strikte positie in neemt. Je ziet overigens sowieso dat de harmonisering van Europese regels wat dat betreft toch aparte effecten heeft want landen die grote investeringen wel doen komen er op lange termijn in Europa vaak beter uit dan Nederland wat richting het strafbankje dreigt te gaan voor de lange termijn houdbaarheid van de schulden. Maar is dat nu echt zo of zitten we vast in een een vreemd VVD gestuurd paradigma?quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem is dat zulke zaken vaak Europees zijn vastgelegd, om begrotingen met elkaar te kunnen vergelijken. Op aandringen van Nederland, trouwens.
Je kunt er alvast vanuit gaat dat het halvering van het eigen risico niet meer in het volgende basispad zit en dat het waarschijnlijk ook geïndexeerd wordt. En dat gaat er best wel inhakken op lange termijn (in positieve zin voor de staatsfinanciën).quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Helemaal eens hoor, heb er alleen een hard hoofd in dat dat met deze VVD in het kabinet ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
Het basispad geeft ook nog weer eens aan hoe het vorige kabinet de boel heeft zitten verkloten.
Dat sowieso. En laten we de prutser die dat heeft veroorzaakt dan vooral belonen met een verlenging.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Helemaal eens hoor, heb er alleen een hard hoofd in dat dat met deze VVD in het kabinet ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
Het basispad geeft ook nog weer eens aan hoezeer het vorige kabinet de boel heeft zitten verkloten.
? wat is dat voor een losse flodder. Dat lijkt me economisch voor Nederland een kleine ramp.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:38 schreef -XOR- het volgende:
Overigens zou goed zijn als ASML uit Nederland vertrekt.
Zeker, en ondertussen zijn er een hoop mensen blijgemaakt met een dooie mus en daalt het politiek vertrouwen aan de onderkant nog meer.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:38 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je kunt er alvast vanuit gaat dat het halvering van het eigen risico niet meer in het volgende basispad zit en dat het waarschijnlijk ook geïndexeerd wordt. En dat gaat er best wel inhakken op lange termijn (in positieve zin voor de staatsfinanciën).
Dan blijven we niet eindeloos verkrampt vasthouden aan één bedrijf en maar toegeven en toegeven op lastenverlichtingen voor dergelijke bedrijven. We moeten toe naar een veel dynamischer economie waar aan de onderkant geinvesteerd wordt en aan de bovenkant afgeroomd. Investeer maar in startups en nieuwe ideeën en als bedrijven dan heel groot zijn en op een gegeven moment gaan zeiken over allerlei voorwaarden om te blijven betalen ze een exit-premie en zwaaien we ze uit.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:39 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
? wat is dat voor een losse flodder. Dat lijkt me economisch voor Nederland een kleine ramp.
Mensen die blij werden van 180 euro minder eigen risico, betaald door 160 euro hogere premie per jaar, vragen er natuurlijk ook om om teleurgesteld te worden.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zeker, en ondertussen zijn er een hoop mensen blijgemaakt met een dooie mus en daalt het politiek vertrouwen aan de onderkant nog meer.
ASML is momenteel de kurk waar heel Brainport Eindhoven op drijft, dat weg wensen lijkt me een heel erg slecht idee.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan blijven we niet eindeloos verkrampt vasthouden aan één bedrijf en maar toegeven en toegeven op lastenverlichtingen voor dergelijke bedrijven. We moeten toe naar een veel dynamischer economie waar aan de onderkant geinvesteerd wordt en aan de bovenkant afgeroomd.
Het idee is meer een beetje dat kabinetten zich niet steeds bezondigen aan dergelijke door puur populisme gestuurde beleidsschommelingen. Het vorige kabinet wist ook wel dat dat afschaffen eigen risico een veel te zware last was en daarom is die ook ingepland vanaf 2027 ofzo. Lekker effe scoren en je weet dat het kabinet dan toch hoogstwaarschijnlijk wel gevallen is.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen die blij werden van 180 euro minder eigen risico, betaald door 160 euro hogere premie per jaar, vragen er natuurlijk ook om om teleurgesteld te worden.
Niet van de een op de andere dag, maar ASML staat ook wel een hoop vernieuwing in de weg en die monopoliepositie als chipmachinemaker is ook niet van eeuwige duur (en waarschijnlijk ook niet van zeer lange duur) en creeert bovendien een afhankelijkheid van de VS. ASML moet domweg niet de enige kurkzijn waarop de Eindhovense techindustrie draait.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
ASML is momenteel de kurk waar heel Brainport Eindhoven op drijft, dat weg wensen lijkt me een heel erg slecht idee.
Het is wel vooral een papieren uitgave van de overheid, in werkelijkheid wordt het eigen risico gewoon betaald door iedereen die premie af draagt.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het idee is meer een beetje dat kabinetten zich niet steeds bezondigen aan dergelijke door puur populisme gestuurde beleidsschommelingen. Het vorige kabinet wist ook wel dat dat afschaffen eigen risico een veel te zware last was en daarom is die ook ingepland vanaf 2027 ofzo. Lekker effe scoren en je weet dat het kabinet dan toch hoogstwaarschijnlijk wel gevallen is.
Zou ze niet azen op premierschap?quote:Op woensdag 28 januari 2026 07:42 schreef TAmaru het volgende:
Neem aan dat Dilan wel minister wel worden omdat dat ook een gemakkelijke uitgang is als ze het fractievoorzitterschap op wil geven.
Mwah, die halvering stond in de financiele bijlage bij het regeerakkoord wel geschreven als kostenpost.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is wel vooral een papieren uitgave van de overheid, in werkelijkheid wordt het eigen risico gewoon betaald door iedereen die premie af draagt.
Klopt. Maar de 220 euro eigen risico wordt betaald door 200 euro meer premie. De meer kosten zijn vooral het ingeschatte meer gebruik van de zorg, geloof ik.quote:Op woensdag 28 januari 2026 12:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, die halvering stond in de financiele bijlage bij het regeerakkoord wel geschreven als kostenpost.
Dat wordt toch gewoon Jetten? Stond dat nog ter discussie dan?quote:Op woensdag 28 januari 2026 12:11 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Zou ze niet azen op premierschap?
ASML investeert ook veel in lokale toeleveranciers en andere bedrijven leveren veel aan ASML. Het idee van een groot bedrijf wat alles zelf doet klopt niet.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet van de een op de andere dag, maar ASML staat ook wel een hoop vernieuwing in de weg en die monopoliepositie als chipmachinemaker is ook niet van eeuwige duur (en waarschijnlijk ook niet van zeer lange duur) en creeert bovendien een afhankelijkheid van de VS. ASML moet domweg niet de enige kurkzijn waarop de Eindhovense techindustrie draait.
Dat weet ik maar het gevaar schuilt 'm juist in de afhankelijkheid van die toeleveranciers van die ene wereldspeler die daardoor alles kan eisen en bovendien niet het eeuwige leven heeft.quote:Op woensdag 28 januari 2026 12:19 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
ASML investeert ook veel in lokale toeleveranciers en andere bedrijven leveren veel aan ASML. Het idee van een groot bedrijf wat alles zelf doet klopt niet.
Correlatie != causatiequote:Daarnaast zijn ze juist betrokken bij programma's met start-ups in de regio.
Een van de beste beste voorspellers van een sterke start up in een branche is overigens een succesvol bedrijf in die branche in de regio.
Dus daar is ASML juist een pre net zoals ASML zelf net als veel bedrijven in de reio voortkomen uit Philips.
Die start-ups komen namelijk van mensen die het bij een bedrijf als ASML noet eens zijn met de koers en voor zichzelf beginnen of die een technische mogelijkheid zien waar het bedrijf zelf niet in wil investeren en die ze zelf verder willen oppakken.
Ik zie niet waarom het ene het andere uit moet sluiten. De hele brainportregio is er toch op gericht een habitat te zijn of worden voor allerlei technologische bedrijven. Nu begrijp ik ook wel dat ASML inmiddels dominant is en ook talent weg kaapt maar je wil toch niet je succesvolste bedrijf wegjagen alleen om wat meer andere R&D aan te jagen. Komt nog bij dat de Nederlandse positie internationaal ook sterker is door de aanwezigheid van ASML want zelfs de Amerikanen hebben zonder de machines van ASML een groot probleem.quote:Op woensdag 28 januari 2026 12:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat weet ik maar het gevaar schuilt 'm juist in de afhankelijkheid van die toeleveranciers van die ene wereldspeler die daardoor alles kan eisen en bovendien niet het eeuwige leven heeft.
[..]
Correlatie != causatie
succesvolle bedrijven en start ups zijn er vaak op plekken met veel (beta-)hoogopgeleiden en een grootbedrijf met een succesvolle R&D-afdeling is niet het enige werkende model voor innovatiedrift.
Wegjagen hoeft niet, maar het is ook gevaarlijk en verstikkend als je als redelijk groot land van één zo'n bedrijf afhankelijk bent wat betreft hightech industrie.quote:Op woensdag 28 januari 2026 12:58 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik zie niet waarom het ene het andere uit moet sluiten. De hele brainportregio is er toch op gericht een habitat te zijn of worden voor allerlei technologische bedrijven. Nu begrijp ik ook wel dat ASML inmiddels dominant is en ook talent weg kaapt maar je wil toch niet je succesvolste bedrijf wegjagen alleen om wat meer andere R&D aan te jagen. Komt nog bij dat de Nederlandse positie internationaal ook sterker is door de aanwezigheid van ASML want zelfs de Amerikanen hebben zonder de machines van ASML een groot probleem.
Nee, weggestemd niet, maar als het overeenkomen met andere partijen niet lukt, blijven het goede voornemens....quote:Op woensdag 28 januari 2026 07:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt maar daar zal men van de Kamer wel de tijd voor krijgen. Kan me niet voorstellen dat ze direct na de regeringsverklaring weggestemd worden.
Maar uitkomen op een permanente formatie is daarmee wel direct een fors risico…
Dan zou je moeten pleiten voor meer bedrijven in de hightech industrie, niet minder.quote:Op woensdag 28 januari 2026 13:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wegjagen hoeft niet, maar het is ook gevaarlijk en verstikkend als je als redelijk groot land van één zo'n bedrijf afhankelijk bent wat betreft hightech industrie.
quote:"Het wrange is: er zijn op dit moment 10.000 huizen die niet worden gebouwd, bedrijven die in de rij staan en die kunnen wachten tot sint juttemis, maar Microsoft kan dit opeens wel", zegt Pieter Grinwis van de ChristenUnie. "Ik kan er met mijn verstand niet bij."
Zekerquote:Op woensdag 28 januari 2026 13:26 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan zou je moeten pleiten voor meer bedrijven in de hightech industrie, niet minder.
Bontenbal heeft de Herman Kuiphof-blik.quote:Op woensdag 28 januari 2026 13:21 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Mooie plaat. I wonder wie het beste resultaat denkt te hebben.
Henri ziet eruit alsof hij een paar goede nachten slaap nodig heeft.quote:Op woensdag 28 januari 2026 13:21 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Mooie plaat. I wonder wie het beste resultaat denkt te hebben.
Geen eurobonds en 2% tekort maximaal.quote:Op woensdag 28 januari 2026 18:16 schreef Kickinalfa het volgende:
Akkoord naar de fracties en nog geen lek?
Smeetsquote:
Die inderdaad. Maar hij ontkende ook direct bij Pauw en beperkt zich tot de Graafschap.quote:Op woensdag 28 januari 2026 23:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Smeets![]()
Nee, De Kruif denk ik. Wat mij betreft teveel militair. Zoekt de oplossing wat mij betreft te snel bij conflict, ipv diplomatie.
Lekker spul laten kopen dan als staatssecretarisquote:Op woensdag 28 januari 2026 23:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Smeets![]()
Nee, De Kruif denk ik. Wat mij betreft teveel militair. Zoekt de oplossing wat mij betreft te snel bij conflict, ipv diplomatie.
Thanks!quote:Op woensdag 28 januari 2026 23:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Smeets![]()
Behalve 50 miljoen minder bezuinigen op de publieke omroep verder dus nog niets inhoudelijks?quote:Op woensdag 28 januari 2026 23:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)ocent/127313315.html
Behalve wat er in dit artikel staat denk ik niet, nee. Maar ik heb het niet op de voet gevolgd.quote:Op woensdag 28 januari 2026 23:52 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Behalve 50 miljoen minder bezuinigen op de publieke omroep verder dus nog niets inhoudelijks?
ik heb niet echt de indruk dat we dit stel op grootste daden kunnen betrappen of er nu wel wat aan woningbouw gedaan gaat worden is nog maar de vraagquote:Op woensdag 28 januari 2026 23:52 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Behalve 50 miljoen minder bezuinigen op de publieke omroep verder dus nog niets inhoudelijks?
Fijn dat je onderbuik weer eens spreekt maar dat heeft niets met mijn vraag te maken.quote:Op woensdag 28 januari 2026 23:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb niet echt de indruk dat we dit stel op grootste daden kunnen betrappen of er nu wel wat aan woningbouw gedaan gaat worden is nog maar de vraag
dit gebrabbel ??quote:Op donderdag 29 januari 2026 00:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Fijn dat je onderbuik weer eens spreekt maar dat heeft niets met mijn vraag te maken.
quote:verder dus nog niets inhoudelijks?
Na het kliekje van Schoof, kan het in elk geval niet veel minder worden…quote:Op donderdag 29 januari 2026 00:32 schreef PzKpfw het volgende:
Ik verwacht er weinig van, het is gewoon weer hetzelfde kliekje als altijd.
Eindelijk weer echte afbraak in plaats van stilstand.quote:Op donderdag 29 januari 2026 07:30 schreef Perrin het volgende:
Eindelijk van die PVV/BBB/NSC-flappies in de regering af. Daar had je écht niks aan.
Er worden enorme investeringen in defensie gedaan en er wordt geïnvesteerd "in Nederland zelf".quote:Op donderdag 29 januari 2026 07:33 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Eindelijk weer echte afbraak in plaats van stilstand.
Precies, wordt gewoon weer dezelfde neoliberale afbraak van de verzorgingsstaat en zorg die we al kennen van de afgelopen 30 jaar.quote:Op donderdag 29 januari 2026 00:32 schreef PzKpfw het volgende:
Ik verwacht er weinig van, het is gewoon weer hetzelfde kliekje als altijd.
Daar doelde ik niet op maar dat snap je zelf hopelijk ook wel natuurlijk.quote:Op donderdag 29 januari 2026 07:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Na het kliekje van Schoof, kan het in elk geval niet veel minder worden…
Ik hoor het al, je pleit voor hogere belastingen of meer buitenlandse werknemers. Of denk je dat geld aan bomen groeit?quote:Op donderdag 29 januari 2026 07:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies, wordt gewoon weer dezelfde neoliberale afbraak van de verzorgingsstaat en zorg die we al kennen van de afgelopen 30 jaar.
Bezuinigen op gemeenten en lokale voorzieningen, huishoudelijke hulp, zorgverzekering, ziekenhuiszorg, ouderenzorg, arbeidsongeschiktheidsuitkeringen enz.
https://nos.nl/artikel/26(...)ijl-die-wel-nodig-isquote:Onderzoekers: duizenden kinderen hebben geen bril, terwijl die wel nodig is
Duizenden kinderen in Nederland hebben geen bril terwijl ze die wel nodig hebben. Verder zijn er tienduizenden kinderen die een bril dragen die ongeschikt voor hen is. Die inschatting maken wetenschappers die in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid de toegankelijkheid van brillen in Nederland onderzochten.
Geen of geen geschikte bril hebben, kan allerlei gevolgen hebben. Kinderen kunnen minder goed lezen en leren en worden in hun ontwikkeling en contacten geremd. "Zonder bril kunnen hun ogen ook verder achteruitgaan of kunnen ze een lui oog ontwikkelen", zegt hoofdonderzoeker Ruth van Nispen van Amsterdam UMC...
Ik vermoed dat het én én wordt. Er moet iets gedaan worden om op de lange termijn de staatsschuld niet uit de hand te laten lopen maar dat is niet iets wat dit jaar helemaal opgelost moet worden. Dus hervormingen die vooral op lange termijn ingrijpen zijn wel verstandig. Aangezien Nederland vergrijst en relatief veel vermogen bij vermogende ouderen zit, ligt het voor de hand die wat meer aan te gaan slaan. Dat kun je bijvoorbeeld doen door inderdaad in te grijpen in de zorg zolang je er maar voor zorgt dat je de groepen die het zwaar hebben ook echt ontlast. Andere opties zijn bijvoorbeeld de ouderenkorting of erfbelasting (ik weet het niet populair maar wel de belasting met de minste negatieve impact op de samenleving of de economie).quote:Op donderdag 29 januari 2026 07:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er worden enorme investeringen in defensie gedaan en er wordt geïnvesteerd "in Nederland zelf".
Als je wil dat ze meer doen, kunnen we ook meer belasting gaan betalen of meer werknemers importeren?
Waarom moet de samenleving opdraaien voor ouders die slecht kunnen prioriteren? Een kinderbril is tientjeswerk.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:29 schreef Bondsrepubliek het volgende:
In Nederland bepaalt de financiële situatie van ouders of kinderen wel of geen bril kunnen krijgen. Ik verwacht niet dat dit probleem prioriteit krijgt van het nieuwe kabinet gezien het rechtse karakter van de drie partijen. Aandeelhouders zullen wel weer op hun wenken worden bediend ten koste van het algemeen belang.
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ijl-die-wel-nodig-is
Al decennia daalt het belastingtarief op vermogen en bedrijfsleven en worden belastingontwijking niet voldoende bestreden. Ga dat eerst eens rechttrekken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik hoor het al, je pleit voor hogere belastingen of meer buitenlandse werknemers. Of denk je dat geld aan bomen groeit?
En als je per sé wat wil is dit perfect voor bijzondere bijstand vanuit gemeenten. Al heeft de rechter ook daar net uitgesproken dat je voor te verwachten zaken ook in de bijstand gewoon kunt sparen: https://www.ad.nl/binnenl(...)ten-sparen~a6fd7886/quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom moet de samenleving opdraaien voor ouders die slecht kunnen prioriteren? Een kinderbril is tientjeswerk.
MINDER belasting LAGERE Prijzen MEER investeren MEER salaris!!!quote:Op donderdag 29 januari 2026 07:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er worden enorme investeringen in defensie gedaan en er wordt geïnvesteerd "in Nederland zelf".
Als je wil dat ze meer doen, kunnen we ook meer belasting gaan betalen of meer werknemers importeren?
Dat is al jaren beleid, dat mensen worden geacht te sparen van de Bijstand. Bijzondere Bijstand wordt dan ook niet zomaar meer verstrekt. Ook zelden nog voor een wasmachine of koelkast bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
En als je per sé wat wil is dit perfect voor bijzondere bijstand vanuit gemeenten. Al heeft de rechter ook daar net uitgesproken dat je voor te verwachten zaken ook in de bijstand gewoon kunt sparen: https://www.ad.nl/binnenl(...)ten-sparen~a6fd7886/
Dus dat zou dan alleen voor de eerste bril op gaan. Gaat inderdaad om 50/60 euro oid, voor een bril.
Bezoek aan de oogarts (t/m 12 jaar mag de opticien het niet doen) zit in het basispakket zonder eigen risico. En je krijgt een herhaaloproep. Een verkeerde bril is dus echt je eigen schuld en heeft niets met geld te maken. En zoals hier al gezegd, een bril kost een paar tientjes. Bij online opticiens, waar je als je een recept hebt van de oogarts prima terecht kunt, vaak zelfs maar 20 euro.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:29 schreef Bondsrepubliek het volgende:
In Nederland bepaalt de financiële situatie van ouders of kinderen wel of geen bril kunnen krijgen. Ik verwacht niet dat dit probleem prioriteit krijgt van het nieuwe kabinet gezien het rechtse karakter van de drie partijen. Aandeelhouders zullen wel weer op hun wenken worden bediend ten koste van het algemeen belang.
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ijl-die-wel-nodig-is
Hoe bedoel je, in het basispakket zonder eigen risico? Ik wist niet dat dat bestond.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bezoek aan de oogarts (t/m 12 jaar mag de opticien het niet doen) zit in het basispakket zonder eigen risico. En je krijgt een herhaaloproep. Een verkeerde bril is dus echt je eigen schuld en heeft niets met geld te maken. En zoals hier al gezegd, een bril kost een paar tientjes. Bij online opticiens, waar je als je een recept hebt van de oogarts prima terecht kunt, vaak zelfs maar 20 euro.
Klopt, maar aan de andere kant denk ik dat slechter kunnen leren en onbenut potentieel maatschappelijk duurder zijn dan die bril.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom moet de samenleving opdraaien voor ouders die slecht kunnen prioriteren? Een kinderbril is tientjeswerk.
Ik weet het, maar de vraag was regelmatig of dat wel de bedoeling was. Maar de rechter heeft het dus bevestigd. En ja, ook in de bijstand kun je sparen voor een wat grotere aanschaf, ook dat weet ik van mensen die in die bijstand zitten.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:42 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is al jaren beleid, dat mensen worden geacht te sparen van de Bijstand. Bijzondere Bijstand wordt dan ook niet zomaar meer verstrekt. Ook zelden nog voor een wasmachine of koelkast bijvoorbeeld.
Althans, dat weet ik uit eigen ervaring vanuit beide kanten van het loket.
Tot 18 jaar is er geen eigen risico.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, in het basispakket zonder eigen risico? Ik wist niet dat dat bestond.
Ik dacht dat alleen huisartsbezoek niet ten koste ging van je eigen risico.
Mwah, ik vind het maar hardvochtig. Als alleenstaande is het echt moeilijk sparen in de Bijstand hoor.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet het, maar de vraag was regelmatig of dat wel de bedoeling was. Maar de rechter heeft het dus bevestigd. En ja, ook in de bijstand kun je sparen voor een wat grotere aanschaf, ook dat weet ik van mensen die in die bijstand zitten.
Tot 18 is er geen eigen risico.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, in het basispakket zonder eigen risico? Ik wist niet dat dat bestond.
Ik dacht dat alleen huisartsbezoek niet ten koste ging van je eigen risico.
Ik vind ook dat het maatwerk moet zijn, ik ken de rest van dit verhaal in Rotterdam natuurlijk niet. Dus ja, dan kun je de ene keer wel een nieuwe (of tweedehands?) wasmachine voor iemand in de bijstand kopen en de andere keer besluiten dat als iemand geld over heeft voor bepaalde zaken, dat dan sparen voor een wasmachine ook een optie was geweest. En volgens mij is het ook zo geregeld.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:47 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Mwah, ik vind het maar hardvochtig. Als alleenstaande is het echt moeilijk sparen in de Bijstand hoor.
Sparen is altijd moeilijk, voor iedereen. Het vergt namelijk het maken van keuzes, en soms dingen niet doen of kopen die je graag zou willen, omdat je dat geld beter weg kunt zetten voor toekomstig gebruik. Dat een alleenstaande in de bijstand geen honderden euro's kan sparen in een korte tijd, is dan ook heel logisch. Maar sparen kan ook met 2, 3, of 5 euro per maand. Het gaat ook om de routine van het sparen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:47 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Mwah, ik vind het maar hardvochtig. Als alleenstaande is het echt moeilijk sparen in de Bijstand hoor.
Geen gezeik iedereen rijk.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:40 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
[..]
MINDER belasting LAGERE Prijzen MEER investeren MEER salaris!!!
Vergeet ook de opvoedingscomponent niet. Zo is het bekend dat mensen met weinig geld vaak slechte keuzes gaan maken vanwege de geldstress. En dat geef je zo ook weer door naar de kinderen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sparen is altijd moeilijk, voor iedereen. Het vergt namelijk het maken van keuzes, en soms dingen niet doen of kopen die je graag zou willen, omdat je dat geld beter weg kunt zetten voor toekomstig gebruik. Dat een alleenstaande in de bijstand geen honderden euro's kan sparen in een korte tijd, is dan ook heel logisch. Maar sparen kan ook met 2, 3, of 5 euro per maand. Het gaat ook om de routine van het sparen.
Kunnen ze de kosten van de zorgkosten door de vergrijzing niet één op één koppelen aan de enorme kosten van de AOW? We hebben nu en/en, dit kost een godsvermogen, we kunnen kiezen "geen AOW meer voor mensen boven een x bedrag inkomen / x bedrag vermogen, of versobering van de zorg"?quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het én én wordt. Er moet iets gedaan worden om op de lange termijn de staatsschuld niet uit de hand te laten lopen maar dat is niet iets wat dit jaar helemaal opgelost moet worden. Dus hervormingen die vooral op lange termijn ingrijpen zijn wel verstandig. Aangezien Nederland vergrijst en relatief veel vermogen bij vermogende ouderen zit, ligt het voor de hand die wat meer aan te gaan slaan. Dat kun je bijvoorbeeld doen door inderdaad in te grijpen in de zorg zolang je er maar voor zorgt dat je de groepen die het zwaar hebben ook echt ontlast. Andere opties zijn bijvoorbeeld de ouderenkorting of erfbelasting (ik weet het niet populair maar wel de belasting met de minste negatieve impact op de samenleving of de economie).
Het zou in ieder geval een heel slecht idee zijn om zo maar iedereen extra te belasten of mensen die het al waar hebben te korten. Dat levert op lange termijn namelijk alleen maar meer problemen op. Het is voor veel mensen geen populair standpunt maar ik zou het prima vinden om wat meer belasting te betalen om defensie op orde te brengen en zodat mensen die het nodig hebben de hulp krijgen die ze nodig hebben (denk aan de wachtlijsten GGZ, de toeslagenouders, Groningen e.d).
quote:Een deel van de ouders en verzorgers ervaart financiële drempels bij de aanschaf van een bril. Van Nispen en collega's lieten een enquête uitvoeren door Ipsos I&O en daarin zei 16 procent van de ouders daartegenaan te lopen. Ze kopen überhaupt geen bril, stellen de aankoop uit, vervangen een kapotte bril niet of kiezen voor een goedkope optie, die niet altijd voldoet.
Het onderzoek is niet volledig representatief voor de Nederlandse bevolking, maar geeft volgens Van Nispen wel een realistisch beeld. "Kinderen in de groei hebben minimaal jaarlijks een nieuwe bril nodig en gemiddeld zijn ouders daar 274 euro aan kwijt. Waarschijnlijk lopen er dus tienduizenden kinderen rond met een ongeschikte bril", zegt van Nispen.
Ik ben linksquote:Op donderdag 29 januari 2026 09:21 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Rechtse users @:Perrin en @:Hanca lees eerst het hele artikel voordat jullie oordelen.
[..]
Zoals al eerder hier bediscussieerd is het inkomensafhankelijk maken van de AOW niet zo simpel vanwege de koppeling met de franchise van de pensioenen. Wat wel redelijk makkelijk te doen is en verdedigbaar is, is om bijvoorbeeld boven een aftoppingsgrens dit te gaan doen of een administratieve mogelijkheid inbouwen om af te zien van de AOW. Makkelijker is iets te doen met de ouderenkorting of een extra belastingtarief invoeren. Maar hoe dan ook het blijft behelpen in het huidige stelsel door alle heffingskortingen. We moeten toe naar een nieuw stelsel alleen met de toenemende hoeveelheid ouderen wordt het steeds lastiger de positie van welvarende ouderen iets minder goudgarant te maken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kunnen ze de kosten van de zorgkosten door de vergrijzing niet één op één koppelen aan de enorme kosten van de AOW? We hebben nu en/en, dit kost een godsvermogen, we kunnen kiezen "geen AOW meer voor mensen boven een x bedrag inkomen / x bedrag vermogen, of versobering van de zorg"?
Het meer belasten van consumptie is in de basis geen slechte maatregel, zo lang de basisbehoeften uitgezonderd worden. Sowieso sluit dat ook wel aan bij de vrijheidsheffing van het CDA die in de BTW neer zou slaan.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:25 schreef capricia het volgende:
Volgens Jimmy Dijk gaat vooral consumptie meer belast worden. Dus meer BTW. In plaats van het kapitaal.
Oh ja. Die vrijheidsbelasting.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:27 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het meer belasten van consumptie is in de basis geen slechte maatregel, zo lang de basisbehoeften uitgezonderd worden. Sowieso sluit dat ook wel aan bij de vrijheidsheffing van het CDA die in de BTW neer zou slaan.
Toch vind ik dat van die AOW wel een lastige. En dan kijk ik even alleen naar mezelf. Ik heb nooit pensioen opgebouwd, omdat ik jarenlang van uitzendbaan naar jaarcontract en weer opnieuw ben gegaan. Tegen de tijd dat ik pensioen op zou gaan bouwen bij een bedrijf, was het alweer voorbij. Nu werk ik wel al bijna 20 jaar bij dezelfde werkgever, maar zij doen niet aan pensioenopbouw. Ik ben dus al jaren ernstig aan het sparen voor mijn eigen pensioen. Om te zorgen dat ik niet dadelijk een enorme val in mijn inkomsten maak en dus in de financiële problemen kom.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kunnen ze de kosten van de zorgkosten door de vergrijzing niet één op één koppelen aan de enorme kosten van de AOW? We hebben nu en/en, dit kost een godsvermogen, we kunnen kiezen "geen AOW meer voor mensen boven een x bedrag inkomen / x bedrag vermogen, of versobering van de zorg"?
De vraag is even of Jimmy Dijk het hele verhaal kent, natuurlijk. Is ook niet echt een objectieve bron. Als ze bij belasting op vermogen 5 miljard structureel weg halen en bij de BTW 1 miljard, zal Dijk nog altijd boos zijn om die ene miljard en dus dit zeggen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:25 schreef capricia het volgende:
Volgens Jimmy Dijk gaat vooral consumptie meer belast worden. Dus meer BTW. In plaats van het kapitaal.
Ja natuurlijk is JD bevooroordeeld. Hij zit nogal links op de as en wil de kiezers van GLPVDA ook graag aanspreken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
De vraag is even of Jimmy Dijk het hele verhaal kent, natuurlijk. Is natuurlijk ook niet echt een objectieve bron. Als ze bij belasting op vermogen 5 miljard structureel weg halen en bij de BTW 1 miljard, zal Dijk nog altijd boos zijn om die ene miljard en dus dit zeggen.
Ik wacht even het totaalplaatje af.
Dit is ook wat het bij mij zo'n oneerlijk gevoel geeft: je kunt beter alles opmaken dan netjes sparen voor je pensioen. Als je daar straks toch op afgerekend gaat worden.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toch vind ik dat van die AOW wel een lastige. En dan kijk ik even alleen naar mezelf. Ik heb nooit pensioen opgebouwd, omdat ik jarenlang van uitzendbaan naar jaarcontract en weer opnieuw ben gegaan. Tegen de tijd dat ik pensioen op zou gaan bouwen bij een bedrijf, was het alweer voorbij. Nu werk ik wel al bijna 20 jaar bij dezelfde werkgever, maar zij doen niet aan pensioenopbouw. Ik ben dus al jaren ernstig aan het sparen voor mijn eigen pensioen. Om te zorgen dat ik niet dadelijk een enorme val in mijn inkomsten maak en dus in de financiële problemen kom.
Ik kan me voorstellen dat er een grens komt voor AOW, maar die moet echt wel behoorlijk hoog liggen. Het zou echt heel wrang zijn als mensen jarenlang hun best hebben gedaan om zelf te sparen, om dan vervolgens gekort te worden op de AOW omdat ze zo hard gespaard hebben. Tevens, wat betreft vermogen, is ons eigen huis dus ook pensioen.
Zit er ook niet een soort van contradictie in de roep om een kleinere overheid en het enorme controleapparaat wat de overheid opgetuigt heeft om te controleren of de centen goed besteed worden. Tegelijk is er de enorme stuip wanneer er sprake is van mogelijke fraude. Ik ben wel benieuwd hoe het controleapparaat van de overheid beoordeeld wordt wanneer je er vanuit een risicomanagement bril?quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het zou in ieder geval een heel slecht idee zijn om zo maar iedereen extra te belasten of mensen die het al waar hebben te korten. Dat levert op lange termijn namelijk alleen maar meer problemen op. Het is voor veel mensen geen populair standpunt maar ik zou het prima vinden om wat meer belasting te betalen om defensie op orde te brengen en zodat mensen die het nodig hebben de hulp krijgen die ze nodig hebben (denk aan de wachtlijsten GGZ, de toeslagenouders, Groningen e.d).
Ja, jij leeft liever van een uitkering dan van een inkomen?quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is ook wat het bij mij zo'n oneerlijk gevoel geeft: je kunt beter alles opmaken dan netjes sparen voor je pensioen. Als je daar straks toch op afgerekend gaat worden.
Wat is de toegevoegde waarde voor mensen als @miss_sly om nu flinke bedragen in haar eigen pensioenpot te steken als ze straks hetzelfde inkomen heeft als iemand die gewoon lekker alles uitgegeven heeft?quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, jij leeft liever van een uitkering dan van een inkomen?
Want dat is dan natuurlijk het geval: als de AOW wordt gebruikt om arme ouderen te stutten, is dat gewoon een uitkering. De meeste mensen hebben toch liever een inkomen dan een uitkering.
De aanvraag voor bijzondere bijstand is in de meeste gemeenten de laatste paar jaar wel enorm veel eenvoudiger geworden. En steeds meer gemeenten werken ook met koppelingen: als jij al gegevens hebt aangeleverd voor één soort hulp, hoef je dat niet een tweede keer te doen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zit er ook niet een soort van contradictie in de roep om een kleinere overheid en het enorme controleapparaat wat de overheid opgetuigt heeft om te controleren of de centen goed besteed worden. Tegelijk is er de enorme stuip wanneer er sprake is van mogelijke fraude. Ik ben wel benieuwd hoe het controleapparaat van de overheid beoordeeld wordt wanneer je er vanuit een risicomanagement bril?
Neem nu als voorbeeld de Bijzondere Bijstand voor een bril van ¤ 60,-. Ik weet niet of jullie ooit een bijzondere bijstandsuitkering aangevraagd hebben? De laatste keer dat ik het deed mocht ik de gemeente verblijden met 93 a4-tjes aan gegevens en een paar telefoontjes met de dienst bijzondere bijstand, als dit ook bij een dergelijke aanvraag voor een bril aan de orde is lijkt mij dat de kosten van de beslissing het bedrag van ¤ 60,- heel ver overstijgen.
En de groep die je er mee raakt zijn niet de allerrijkste natuurlijk.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat is de toegevoegde waarde voor mensen als @:miss_sly om nu flinke bedragen in haar eigen pensioenpot te steken als ze straks hetzelfde inkomen heeft als iemand die gewoon lekker alles uitgegeven heeft?
Ik sla het even heel plat. Maar dat is wel het sentiment wat je dan krijgt.
Waar we wel naar moeten streven, ook al is het een gevecht tegen de bierkaai, is dat voedselbanken en alles richting extreme armoede (voor NL begrippen), overbodig raakt.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
De aanvraag voor bijzondere bijstand is in de meeste gemeenten de laatste paar jaar wel enorm veel eenvoudiger geworden. En steeds meer gemeenten werken ook met koppelingen: als jij al gegevens hebt aangeleverd voor één soort hulp, hoef je dat niet een tweede keer te doen.
Er zijn zelfs gemeentes die dat gaan koppelen met voedselbanken/kledingbanken/stichting present en zulke zaken, dat je aan kunt geven dat het ook daar mee mag worden gedeeld.
Inderdaad.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:47 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
En de groep die je er mee raakt zijn niet de allerrijkste natuurlijk.
Aan één kant eens, aan de andere kant is het een mooie manier om te delen. Het zou niet zo moeten zijn dat mensen er afhankelijk van zijn, dat ben ik met je eens. Dat betekent niet per sé dat zo'n voedselbank of stichting present niet hoeft te bestaan. Het kan dan nog steeds de armsten, die je altijd zal houden, helpen en ondersteunen, ook als ze zonder die hulp wel rond kunnen komen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:48 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waar we wel naar moeten streven, ook al is het een gevecht tegen de bierkaai, is dat voedselbanken en alles richting extreme armoede (voor NL begrippen), overbodig raakt.
En als er al iets in die richting gaat gebeuren (geen partij die het hardop voor durft te stellen, al wordt er soms echt wel mee gerekend) gaat het inderdaad over de extreem lange termijn. Kijk naar iets veel minder aangrijpends als de aanrechtsubsidie, daar hebben ze ook in totaal 20 jaar over gedaan: afbouwpad was van 2009 t/m 2023 maar in 2003 was al het eerste besluit om die af te gaan bouwen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Inderdaad.
Wat ik zou willen:
Een betrouwbare overheid. Waarbij je voor langere tijd weet hoe je voor je oude dag kunt zorgen.
En eventuele wijzigingen in dit stelsel zullen heel langzaam moeten gebeuren. Over een periode van minimaal 30 jaar.
Eens. Ik ben in principe tegen verspilling. Er is naast de datum ook een hele hoop groente en fruit wat er net even wat minder presenteerbaar uitziet, maar prima is. Waarbij ik wel hoop dat anti-verspilling meer een gedeelde opvatting van rijk tot arm wordt ipv dat het afleesbaar wordt wie er minder bedeeld is. Dan zit je op een goed spoor als samenleving.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan één kant eens, aan de andere kant is het een mooie manier om te delen. Het zou niet zo moeten zijn dat mensen er afhankelijk van zijn, dat ben ik met je eens. Dat betekent niet per sé dat zo'n voedselbank of stichting present niet hoeft te bestaan. Het kan dan nog steeds de armsten, die je altijd zal houden, helpen en ondersteunen, ook als ze zonder die hulp wel rond kunnen komen.
Voedselbanken worden voor een heel deel gevuld met eten wat anders weggegooid wordt, het lijkt me zonde om dat niet meer uit te delen. Stichting Present is voor heel veel mensen de manier om vrijwilligerswerk te doen en met mensen in contact te komen (dat gaat zowel om de ontvangers als de vrijwilligers), dat hoeft niet weg.
Afhankelijkheid van zulke steun zou inderdaad wat mij betreft in Nederland niet mogen bestaan.
Je blijkt hier wat hardnekkig in, de AOW is geen sociale voorziening. Het is een volksverzekering die de basis vormt van het Nederlandse pensioenstelsel, en dat moet naar mijn idee ook zo blijven. Geen potentieel hardvochtige inkomens- en/of vermogenstoetsen, gewoon een betrouwbare basis voor iedereen. Daar zou jij als zelfbenoemd links persoon toch warm voor moeten lopen?quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:42 schreef Hanca het volgende:
Want dat is dan natuurlijk het geval: als de AOW wordt gebruikt om arme ouderen te stutten, is dat gewoon een uitkering. De meeste mensen hebben toch liever een inkomen dan een uitkering.
Dan zullen we wel van het omslagstelsel afmoeten anders dreigt dit onbetaalbaar te worden. Of je krijgt situaties in Frankrijk waar gepensioneerden een beter inkomen hebben dan werkenden, terwijl dat inkomen (deels) opgehoest wordt door de werkenden. Dat geeft sociale onrust.quote:Op donderdag 29 januari 2026 10:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je blijkt hier wat hardnekkig in, de AOW is geen sociale voorziening. Het is een volksverzekering die de basis vormt van het Nederlandse pensioenstelsel, en dat moet naar mijn idee ook zo blijven. Geen potentieel hardvochtige inkomens- en/of vermogenstoetsen, gewoon een betrouwbare basis voor iedereen. Daar zou jij als zelfbenoemd links persoon toch warm voor moeten lopen?
Maarom van het omslagstelsel af te komen hoeft het universele karakter van de AOW niet geofferd te worden. Zie bijvoorbeeld: Grote inkomensgevolgen als 67-plussers AOW-premie moeten gaan betalenquote:Op donderdag 29 januari 2026 10:44 schreef Jaeger85 het volgende:
Dan zullen we wel van het omslagstelsel afmoeten anders dreigt dit onbetaalbaar te worden. Of je krijgt situaties in Frankrijk waar gepensioneerden een beter inkomen hebben dan werkenden, terwijl dat inkomen (deels) opgehoest wordt door de werkenden. Dat geeft sociale onrust.
Ik loop niet zo warm voor belastinggeld aan mensen geven met enorme inkomens of vermogens. Juist omdat ik links ben. Ik ben ook tegen een basisinkomen voor 18-67, waarom zou ik dan wel voor een basisinkomen voor 67+ zijn?quote:Op donderdag 29 januari 2026 10:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je blijkt hier wat hardnekkig in, de AOW is geen sociale voorziening. Het is een volksverzekering die de basis vormt van het Nederlandse pensioenstelsel, en dat moet naar mijn idee ook zo blijven. Geen potentieel hardvochtige inkomens- en/of vermogenstoetsen, gewoon een betrouwbare basis voor iedereen. Daar zou jij als zelfbenoemd links persoon toch warm voor moeten lopen?
Volgens mij hebben de PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie destijds bereidwillig meegewerkt aan zaken als het Zorgakkoord, de Participatiewet en de Wet werk en zekerheid, die forse en ingrijpende bezuinigingen op de zorg en sociale zekerheid inhielden. De PvdA deed dit als regeringspartij, terwijl GroenLinks en de ChristenUnie als oppositiepartijen steun verleenden.quote:Op woensdag 28 januari 2026 11:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan kunnen ze forse bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid ook wel wel vergeten, want daar gaat links niet aan meewerken.
Hoe wil je het volledig onbetaalbare systeem bij vergrijzing dan gaan betalen?quote:Op donderdag 29 januari 2026 10:57 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maarom van het omslagstelsel af te komen hoeft het universele karakter van de AOW niet geofferd te worden.
Daar zijn ze allemaal keihard voor afgestraft bij de daarop volgende verkiezingen. Daar hebben ze van geleerd.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:06 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Volgens mij hebben de PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie destijds bereidwillig meegewerkt aan zaken als het Zorgakkoord, de Participatiewet en de Wet werk en zekerheid, die forse en ingrijpende bezuinigingen op de zorg en sociale zekerheid inhielden. De PvdA deed dit als regeringspartij, terwijl GroenLinks en de ChristenUnie als oppositiepartijen steun verleenden.
600 per maand lastenverhoging.. Hopla!quote:Op donderdag 29 januari 2026 10:57 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maarom van het omslagstelsel af te komen hoeft het universele karakter van de AOW niet geofferd te worden. Zie bijvoorbeeld: Grote inkomensgevolgen als 67-plussers AOW-premie moeten gaan betalen
Je begrijpt duidelijk niet goed hoe de sociale zekerheid in Nederland in elkaar steekt. Sociale voorzieningen worden betaald vanuit belastinggeld, volksverzekeringen, zoals de AOW, worden betaald van premiegeld. Je geeft in het geval van de AOW dus per definitie geen belastinggeld uit.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:
Ik loop niet zo warm voor belastinggeld aan mensen geven met enorme inkomens of vermogens.
Ik loop warm voor een simpel systeem, als dat "geld geven" impliceert (nee, een minder hoge belastingdruk allicht, marginaal, verder niet) aan rijkeren betekent dan is dat goed.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:
Ik loop niet zo warm voor belastinggeld aan mensen geven met enorme inkomens of vermogens. Juist omdat ik links ben. Ik ben ook tegen een basisinkomen voor 18-67, waarom zou ik dan wel voor een basisinkomen voor 67+ zijn?
Door de vergrijsden zelf te laten meebetalen bijvoorbeeld. Zie het artikel in ESB.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:06 schreef Hanca het volgende:
Hoe wil je het volledig onbetaalbare systeem bij vergrijzing dan gaan betalen?
Semantiek, het is een collectief potje, wettelijk verankerd ende gehandhaafd door den staten generaal.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:12 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je begrijpt duidelijk niet goed hoe de sociale zekerheid in Nederland in elkaar steekt. Sociale voorzieningen worden betaald vanuit belastinggeld, volksverzekeringen, zoals de AOW, worden betaald van premiegeld. Je geeft in het geval van de AOW dus per definitie geen belastinggeld uit.
Daar komt bij dat je natuurlijk niet sec naar de AOW moet kijken, het gaat om wat mensen netto bijdragen. En de sterkste schouders doen dat nog steeds meer dan de zwakkere schouders, dus netto vloeit er helemaal geen geld naar “enorme inkomens of vermogens”.
Er zijn wel meer regelingen waar er niet naar vermogen gekeken wordt.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik loop niet zo warm voor belastinggeld aan mensen geven met enorme inkomens of vermogens. Juist omdat ik links ben. Ik ben ook tegen een basisinkomen voor 18-67, waarom zou ik dan wel voor een basisinkomen voor 67+ zijn?
En ik zei: in dat geval is het een uitkering, een sociale voorziening.
Verder is letterlijk iedereen in Den Haag er van overtuigd dat de AOW zoals die nu is niet houdbaar is, daar komen ook steeds weer rapporten over uit. Geen partij durft het alleen aan te pakken.
Jij hebt blijkbaar geen benul, het is onhoudbaar om straks een omslagstelsel te houden, dan betaal je per 2,5 werkenden 1 oudere ongeveer (10 miljoen werkenden, 4 miljoen ouderen in 2040). Het gaat dus wel belastinggeld worden, daar is letterlijk iedereen van overtuigd.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:12 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je begrijpt duidelijk niet goed hoe de sociale zekerheid in Nederland in elkaar steekt. Sociale voorzieningen worden betaald vanuit belastinggeld, volksverzekeringen, zoals de AOW, worden betaald van premiegeld. Je geeft in het geval van de AOW dus per definitie geen belastinggeld uit.
Daar komt bij dat je natuurlijk niet sec naar de AOW moet kijken, het gaat om wat mensen netto bijdragen. En de sterkste schouders doen dat nog steeds meer dan de zwakkere schouders, dus netto vloeit er helemaal geen geld naar “enorme inkomens of vermogens”.
Ja, daar word ik ook steeds enthousiaster over. Simpel en duidelijk, het dagelijks leven is al complex genoeg.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:13 schreef ludovico het volgende:
Juist omdat ik rechts ben. Ik ben ook vóór een basisinkomen 18-67, dus waarom dan niet voor een basisinkomen voor 67+?
Brr, complexiteit leidt tot oneerlijke situaties.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn wel meer regelingen waar er niet naar vermogen gekeken wordt.
WW, ziektewet, WIA.
Al die werknemersverzekeringen hebben dat.
Zou je daar ook naar vermogen willen gaan kijken?
In elk geval naar inkomen uit vermogen, dat moet net zo zwaar meewegen als inkomen uit arbeid.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn wel meer regelingen waar er niet naar vermogen gekeken wordt.
WW, ziektewet, WIA.
Al die werknemersverzekeringen hebben dat.
Zou je daar ook naar vermogen willen gaan kijken?
Als je maar expliciet moet vragen om het te laten uitkeren indien je een tekort aan inkomen hebt, heel werkend Nederland zal het ervaren als een algemene heffingskorting.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, daar word ik ook steeds enthousiaster over. Simpel en duidelijk, het dagelijks leven is al complex genoeg.
Dus dat zou dan juist kunnen leiden naar een hogere uitkering?quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
In elk geval naar inkomen uit vermogen, dat moet net zo zwaar meewegen als inkomen uit arbeid.
Wat een onzin, je kunt gewoon van het omslagstelsel af zonder het universele karakter van de AOW op te offeren. Dat zijn echt twee los van elkaar staande zaken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef Hanca het volgende:
Jij hebt blijkbaar geen benul, het is onhoudbaar om straks een omslagstelsel te houden, dan betaal je per 2,5 werkenden 1 oudere ongeveer (10 miljoen werkenden, 4 miljoen ouderen in 2040). Het gaat dus wel belastinggeld worden, daar is letterlijk iedereen van overtuigd.
Als jij wordt ontslagen of ziek wordt, dan verdwijnt je vermogen ook is jouw voorstel?quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus dat zou dan juist kunnen leiden naar een hogere uitkering?
Als voor je dagloon berekening ook je inkomen uit vermogen mee gaat tellen.
Ja, dan moet je het gaan betalen uit belastinggeld. Precies wat ik zeg. En ik ben dus niet zo enthousiast over het uitdelen van belastinggeld aan hen die het niet nodig hebben.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:19 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat een onzin, je kunt gewoon van het omslagstelsel af zonder het universele karakter van de AOW op te offeren. Dat zijn echt twee los van elkaar staande zaken.
Dat inkomen uit vermogen wordt al belast.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als jij wordt ontslagen of ziek wordt, dan verdwijnt je vermogen ook is jouw voorstel?
Nee, als je een inkomen uit vermogen hebt, heb je minder uitkering nodig.
Ik weet het niet. Mensen zijn in het algemeen hardleers en politieke partijen ook naar mijn mening.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Daar zijn ze allemaal keihard voor afgestraft bij de daarop volgende verkiezingen. Daar hebben ze van geleerd.
Zou terecht zijn, die boetes zijn absurd.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:21 schreef Faraday01 het volgende:
Het eerste potentiële tekort dient zich al aan voor het nieuwe kabinet. Uit een evaluatie van de Wahv blijkt dat het verhogen van de verkeersboetes met veel meer dan de inflatie om gaten in de begroting te vullen oneigenlijk gebruik is van de bevoegdheid van de minister en er wordt geadviseerd daar mee te stoppen en de exorbitante stijgingen ook terug te draaien. Iets soortgelijks geldt voor de forse verhogingen bij te laat betalen.
https://www.wodc.nl/actue(...)oneigenlijk-gebruikt
Het gaat om 8 miljoen boetes en als de verhoging teruggebracht moet worden van 220% naar 70% gaat dat heel veel geld kosten voor de schatkist.
Als je inkomen uit vermogen mee gaat tellen, zal het ook leiden tot een hoger dagloon (tot een max). En dus een hogere uitkering.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als jij wordt ontslagen of ziek wordt, dan verdwijnt je vermogen ook is jouw voorstel?
Ben je wél fan van 5 verschillende inkomensafhankelijke potjes en marginaal belastingtarieven van opgeteld >100%?quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dan moet je het gaan betalen uit belastinggeld. Precies wat ik zeg. En ik ben dus niet zo enthousiast over het uitdelen van belastinggeld aan hen die het niet nodig hebben.
Nee, want je kijkt naar welk inkomen je verliest. En dat inkomen uit vermogen verlies je niet bij ziekte of ontslag, dat is wat ik zeg.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je inkomen uit vermogen mee gaat tellen, zal het ook leiden tot een hoger dagloon (tot een max). En dus een hogere uitkering.
Toch?
Lekker mensen met een medische beperking achter gaan stellen… Zij hebben net zoveel recht op inkomen uit vermogen als mensen zonder medische beperking. Ik heb nieuws voor je, jouw voorstel is in strijd met het VN Verdrag Handicap. Daarin is afgesproken dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen louter af moeten hangen van de medische beperking en niet van andere factoren.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:18 schreef Hanca het volgende:
In elk geval naar inkomen uit vermogen, dat moet net zo zwaar meewegen als inkomen uit arbeid.
Ah, okay. Dus daar laten we het buiten beschouwing.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, want je kijkt naar welk inkomen je verliest. En dat inkomen uit vermogen verlies je niet bij ziekte of ontslag, dat is wat ik zeg.
Situatie is nu ook anders door de opstelling van VVD tegenover regeringsdeelname vanuit links. Daarom zullen zij de huid zeer duur verkopenquote:Op donderdag 29 januari 2026 11:23 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Mensen zijn in het algemeen hardleers en politieke partijen ook naar mijn mening.
Je weet dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen nu al afhankelijk zijn van je laatst verdiende loon? Er klopt dus niets van wat je zegt.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:25 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Lekker mensen met een medische beperking achter gaan stellen… Zij hebben net zoveel recht op inkomen uit vermogen als mensen zonder medische beperking. Ik heb nieuws voor je, jouw voorstel is in strijd met het VN Verdrag Handicap. Daarin is afgesproken dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen louter af moeten hangen van de medische beperking en niet van andere factoren.
Wat individualistisch van je. Ik zou je linkse kompas maar een gaan laten herijken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:20 schreef Hanca het volgende:
Weet je wel wat individualisme betekent? Je smijt met een term die nergens op slaat.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat individualistisch van je. Ik zou je linkse kompas maar een gaan laten herijken.
Dat is natuurlijk waar en ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk zo zal zijn.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:26 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Situatie is nu ook anders door de opstelling van VVD tegenover regeringsdeelname vanuit links. Daarom zullen zij de huid zeer duur verkopen
In alle gevallen is dat gewoon 70 tot 75 % van het laatst verdiende loon, dat is dus niet in strijd met het VN Verdrag Handicap. Waar het om gaat is het binnen die 70 of 75 % niet af mag hangen van bijvoorbeeld het huishoudinkomen of het vermogen van iemand.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:28 schreef Hanca het volgende:
Je weet dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen nu al afhankelijk zijn van je laatst verdiende loon? Er klopt dus niets van wat je zegt.
Je leest niet goed, dat schrijf ik helemaal niet.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:32 schreef Hanca het volgende:
Mensen met een inkomen van 50k per jaar uit arbeid krijgen geen uitkering, waarom dan mensen met een inkomen van 50k per jaar uit vermogen wel?
Moet hem wel meegeven datttttquote:Op donderdag 29 januari 2026 11:38 schreef Kowloon het volgende:
[..]
In alle gevallen is dat gewoon 70 tot 75 % van het laatst verdiende loon, dat is dus niet in strijd met het VN Verdrag Handicap. Waar het om gaat is het binnen die 70 of 75 % niet af mag hangen van bijvoorbeeld het huishoudinkomen of het vermogen van iemand.
Jawel. Wat dat is wat ik zeg: kijk bij of iemand recht heeft op een uitkering naar alle inkomsten. Iemand met een inkomen uit arbeid heeft, ongeacht handicap, geen recht op een uitkering vanwege dat inkomen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:42 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je leest niet goed, dat schrijf ik helemaal niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |