abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219932427
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA
Eindverslag informateur Buma

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland

Zoiets?
pi_219932506
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 13:37 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Waarom lukt het aanpakken van niet doelmatige fiscale regelingen nooit?
Omdat in dit geval de 60 plussers zich beter weten te verenigen en vaker gaan stemmen dan de gemiddelde 25 jarige.
  maandag 26 januari 2026 @ 14:01:32 #3
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219932510
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 13:47 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Als de pensioenleeftijd verhoogd wordt stijgt de uitkering per maand he; de uitkeringsperiode wordt immers verkort. Maar ipv (ik zeg maar wat) een uitkering van 14 jaar moet het pensioenfonds dan uitgaan van 13 jaar, zodat de uitkering verhoogd wordt. Als je je pensioen naar voren haalt wordt het immers ook lager.

Bij AOW is dat niet per se zo.
pensioenfondsen afschaffen en iedereen moet zelf pensioensparen, net als de ZZP ers
30% over max 137.800

quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 13:48 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Das niet zo moeilijk: weerstand van de groep die het betreft.

Daarom is af en toe een grote belastingherziening waarbij je gewoon opnieuw begint ook geen gek idee.
geen gek idee , maar er is altijd een hele grote groep die er veel voordeel van heeft en de rest die snapt het niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219932620
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 10:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar wat betreft bezuinigingen verwacht ik dat het gewoon "VVD beleid" wordt wat betreft maatregelen in de sociale zekerheid en zorg. Ik verwacht een 'stop' op de toelating van nieuwe medicatie en behandelmethoden in het basispakket, hoger eigen risico, fors snijden ouderenzorg, fors snijden in WMO en harde ingrepen in de WIA en Wajong.

Geen feest als je kampt met een beperking of chronische aandoening.
Er is inmiddels gelukkig wel een handvat om dat aan te vechten bij de rechter. Nederland heeft in 2006 het VN Verdrag Handicap ondertekend, en dit in 2016 geratificeerd. In dat verdrag is onder andere het zogenaamde stand still-beginsel opgenomen. Dat betekent dat de levensstandaard van mensen met een medische beperking niet mag verslechteren ten opzichte van 2006.

Het is al zeer de vraag of bijvoorbeeld de Participatiewet, zeker voor mensen die voor 2015 aanspraak hadden kunnen maken op een Wajong-uitkering, daarmee in overeenstemming is. Bezuinigen op de WMO, WIA (inclusief IVA) en de Wajong zal alleen maar extra munitie geven om bij de rechter te kunnen aantonen dat het stand still-beginsel inderdaad overtreden wordt.
pi_219932630
En ging de WW-opbouw niet gehalveerd worden? Als plan.
CDA en D66:
Van één maand recht per gewerkt jaar naar een halve maand.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219932740
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 14:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
pensioenfondsen afschaffen en iedereen moet zelf pensioensparen, net als de ZZP ers
30% over max 137.800
[..]
geen gek idee , maar er is altijd een hele grote groep die er veel voordeel van heeft en de rest die snapt het niet
Ja we weten jouw standpunt onderhand wel na 38373x deze post te hebben geplaatst.

Echt fucking doodvermoeiend dat je helemaal niet ingaat op wat ik zeg maar gewoon voor de 3862e x (dit jaar dan) weer begint over je zelf pensioensparen dit dat. Nog ff en je komt zo weer met je hypotheek uit een bv.

Alsof je in een voetbaltopic zit en nog elke 2 posts zegt er een of andere panharing: ja maar Wamberto stond buitenspel he in 2002.
Dood- en doodvermoeiend.

Ga gewoon weg man
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  maandag 26 januari 2026 @ 14:28:16 #7
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219932758
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 14:24 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Ja we weten jouw standpunt onderhand wel na 38373x deze post te hebben geplaatst.

Echt fucking doodvermoeiend dat je helemaal niet ingaat op wat ik zeg maar gewoon voor de 3862e x (dit jaar dan) weer begint over je zelf pensioensparen dit dat. Nog ff en je komt zo weer met je hypotheek uit een bv.

Alsof je in een voetbaltopic zit en nog elke 2 posts zegt: ja maar Wamberto stond buitenspel he in 2002.
Dood- en doodvermoeiend.

Ga gewoon weg man
wees gerust

95 % van de werknemers denkt dat pensioenfondsen eerlijk zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219932763
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 13:09 schreef nostra het volgende:
Dat is de VVD inderdaad, maar dat is omgekeerd redeneren. De AOW is er als vangnet, niet als een veredeld basisinkomen. Juist vanuit denivelleringsoogpunt slaat het nergens op om geld te gooien naar mensen die dat helemaal niet nodig hebben.
De AOW is helemaal geen vangnet, daarom is het ook een volksverzekering en geen sociale voorziening. De AOW is een elementair onderdeel van het pensioen in Nederland, het is volkomen gelijkwaardig aan het aanvullende pensioen.
pi_219932767
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 14:01 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Omdat in dit geval de 60 plussers zich beter weten te verenigen en vaker gaan stemmen dan de gemiddelde 25 jarige.
Dat speelt vooral bij pensioendingen nogal.

De enige die daar echt mee bezig zijn zij doorgaans zij die het krijgen of er tegenaan zitten en de rest gelooft het allemaal wel.
  maandag 26 januari 2026 @ 14:30:43 #10
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219932780
quote:
2s.gif Op maandag 26 januari 2026 14:28 schreef Kowloon het volgende:

[..]
De AOW is helemaal geen vangnet, daarom is het ook een volksverzekering en geen sociale voorziening. De AOW is een elementair onderdeel van het pensioen in Nederland, het is volkomen gelijkwaardig aan het aanvullende pensioen.
als we de AOW gaan bevriezen dan gaat er een fors deel onder het bijstand niveau zakken

als we willen besparen op de kosten van de vergrijzing , dan verlagen de pensioenfonds inhouding en verhogen de AOW inhouding naar beiden 20%
pi_219933161
quote:
2s.gif Op maandag 26 januari 2026 14:28 schreef Kowloon het volgende:
Je bent verzekerd voor die gevallen waarin je zelf niet kan betalen, zoals bij elke verzekering (even daargelaten dat nagenoeg elke Nederlander zich oververzekert). Er is ook geen pot, er is geen dekking, de hele financiering vindt vanuit een omslagstelsel plaats. Het enige vervelende is dat je zal zien dat mensen menen ergens "recht" op te hebben en dat voor je reguliere pensioenberekening de AOW al als eerste pijler wordt meegenomen. Dat laat allemaal onverlet dat het volledig het doel voorbijschiet als je een miljonair nog elke maand 1000 euro overmaakt, "omdat hij oud is".
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
pi_219933354
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 15:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Je bent verzekerd voor die gevallen waarin je zelf niet kan betalen, zoals bij elke verzekering (even daargelaten dat nagenoeg elke Nederlander zich oververzekert). Er is ook geen pot, er is geen dekking, de hele financiering vindt vanuit een omslagstelsel plaats. Het enige vervelende is dat je zal zien dat mensen menen ergens "recht" op te hebben en dat voor je reguliere pensioenberekening de AOW al als eerste pijler wordt meegenomen. Dat laat allemaal onverlet dat het volledig het doel voorbijschiet als je een miljonair nog elke maand 1000 euro overmaakt, "omdat hij oud is".
Helemaal eens, dat belachelijke basisinkomen dat we voor een deel aan de rijkste mensen van ons land geven, gewoon op basis van geboortedatum, is een totaal onhoudbaar model. Dat iedereen, ongeacht vermogen en inkomen, dat basisinkomen krijgt is een weeffout geweest bij de invoering van de AOW, maar dat betekent niet dat je die weeffout eeuwig in stand moet houden. Fouten moet je durven corrigeren als politiek, ook als het misschien een deel van je achterban tegen de schenen schopt. Je moet het dan natuurlijk wek goed uitleggen en op een verantwoorde manier (niet abrupt stoppen, bijvoorbeeld) doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219933402
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 15:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Helemaal eens, dat belachelijke basisinkomen dat we voor een deel aan de rijkste mensen van ons land geven, gewoon op basis van geboortedatum, is een totaal onhoudbaar model. Dat iedereen, ongeacht vermogen en inkomen, dat basisinkomen krijgt is een weeffout geweest bij de invoering van de AOW, maar dat betekent niet dat je die weeffout eeuwig in stand moet houden. Fouten moet je durven corrigeren als politiek, ook als het misschien een deel van je achterban tegen de schenen schopt. Je moet het dan natuurlijk wek goed uitleggen en op een verantwoorde manier (niet abrupt stoppen, bijvoorbeeld) doen.
Dat is toch helemaal niet zo lastig, we voeren gewoon een nieuwe belasting in :9

Het grote probleem is dat het pensioen uit gaat van een franchise die gelijk is aan de AOW. Voor de hele hoge inkomens iets regelen (bijvoorbeeld boven de aftoppingsgrens van de opbouw pensioen) is niet zo'n probleem. Daartussen kun je eigenlijk pas iets doen als je het totale belastingstelsel herziet. Want om bovenop de AHK en Arbeidskorting nog zo'n regeling voor de AOW op te nemen is vragen om grote problemen in het huidige stelsel.
pi_219933473
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 15:44 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat is toch helemaal niet zo lastig, we voeren gewoon een nieuwe belasting in :9

Het grote probleem is dat het pensioen uit gaat van een franchise die gelijk is aan de AOW. Voor de hele hoge inkomens iets regelen (bijvoorbeeld boven de aftoppingsgrens van de opbouw pensioen) is niet zo'n probleem. Daartussen kun je eigenlijk pas iets doen als je het totale belastingstelsel herziet. Want om bovenop de AHK en Arbeidskorting nog zo'n regeling voor de AOW op te nemen is vragen om grote problemen in het huidige stelsel.
Eens dat het pas bij stelselherziening kan, maar ik mag toch aannemen dat ze daar de komende 4 jaar minstens mee willen beginnen.

Maar de pensioenen verschillen nogal: 25% krijgt minder dan ¤28.840 en heeft dus de AOW nodig, maar 25% krijgt meer dan ¤74.161 en dan kun je je best gaan afvragen hoe hard een volledige AOW nodig is: https://www.raisin.com/nl-nl/pensioen/gemiddeld-pensioen/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219933499
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 15:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat het pas bij stelselherziening kan, maar ik mag toch aannemen dat ze daar de komende 4 jaar minstens mee willen beginnen.

Maar de pensioenen verschillen nogal: 25% krijgt minder dan ¤28.840 en heeft dus de AOW nodig, maar 25% krijgt meer dan ¤74.161 en dan kun je je best gaan afvragen hoe hard een volledige AOW nodig is: https://www.raisin.com/nl-nl/pensioen/gemiddeld-pensioen/
Ik begrijp je punt maar het is politieke zelfmoord om dit op deze manier te doen. Ik verwacht ze eerder nog verder gaan sleutelen aan de AHK / ouderenkorting. Is ook lastig omdat de marginale druk voor die groep al relatief hoog is vanwege de lagere kortingen. Tenminste als je AOW als regulier inkomen blijft zien.
pi_219933511
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 15:57 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik begrijp je punt maar het is politieke zelfmoord om dit op deze manier te doen. Ik verwacht ze eerder nog verder gaan sleutelen aan de AHK / ouderenkorting. Is ook lastig omdat de marginale druk voor die groep al relatief hoog is vanwege de lagere kortingen. Tenminste als je AOW als regulier inkomen blijft zien.
Eens dat het politieke zelfmoord is, helaas. Dat is toch wel vervelend, dat je eigenlijk een fout maakt door een deel van de bevolking een cadeautje te geven dat ze niet nodig hebben, maar dat je die fout daarna eigenlijk nooit meer kunt corrigeren. Die AOW hoort natuurlijk gewoon inkomensafhankelijk te zijn en als dat bij invoering zo was geweest had nooit iemand daar over geklaagd.
pi_219933544
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 15:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat het politieke zelfmoord is, helaas. Dat is toch wel vervelend, dat je eigenlijk een fout maakt door een deel van de bevolking een cadeautje te geven dat ze niet nodig hebben, maar dat je die fout daarna eigenlijk nooit meer kunt corrigeren. Die AOW hoort natuurlijk gewoon inkomensafhankelijk te zijn en als dat bij invoering zo was geweest had nooit iemand daar over geklaagd.
Klopt alleen was dan het pensioen daar ook op aangepast. En vergeet niet dat de hogere inkomens vanwege de franchise toch al relatief veel meer pensioen opbouwen. Dus waarschijnlijk hadden de werkgevers dat grotendeels opgehoest aangezien de hogere inkomens over het algemeen een sterkere positie hebben in de arbeidsmarkt.
pi_219933760
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 15:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Helemaa niet. We moeten juist af van allerlei inkomensafhankelijke ellende.
Je ziet het bij de toeslagen waar deze een inkomensval kan betekenen als je meer gaat werken. We zien het bij een veels te complexe uitvoering en berekeningen die niemand meer begrijpt.

Het moet gewoon heel simpel zijn, je krijgt je AOW en daarmee klaar. Geen zorgtoeslag of afhankelijk van je pensioen bedrag z y of z.
pi_219933803
quote:
Politiek hakt knoop door: elf omroepen gaan samen in vier ‘omroephuizen’
De publieke omroep gaat stevig op de schop. Het aanstaande minderheidskabinet van D66, CDA en VVD wil dat er in plaats van de elf omroepen die er nu zijn nog maar vier ‘omroephuizen’ overblijven. Daarin moeten de omroepen dan gaan samenwerken. GroenLinks-PvdA wil dit ook, waardoor hier een meerderheid voor is in de Tweede Kamer.
https://www.ad.nl/politie(...)roephuizen~ae547018/
pi_219933940
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 16:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Helemaa niet. We moeten juist af van allerlei inkomensafhankelijke ellende.
Je ziet het bij de toeslagen waar deze een inkomensval kan betekenen als je meer gaat werken. We zien het bij een veels te complexe uitvoering en berekeningen die niemand meer begrijpt.

Het moet gewoon heel simpel zijn, je krijgt je AOW en daarmee klaar. Geen zorgtoeslag of afhankelijk van je pensioen bedrag z y of z.
Conclusie is: jij bent voor een basisinkomen voor iedereen? Geen uitkeringen meer bij werkloosheid of ziekte, maar iedereen een smak geld?

Zo niet: waarom voor ouderen wel een basisinkomen en anderen niet?
pi_219933952
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 16:04 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Klopt alleen was dan het pensioen daar ook op aangepast. En vergeet niet dat de hogere inkomens vanwege de franchise toch al relatief veel meer pensioen opbouwen. Dus waarschijnlijk hadden de werkgevers dat grotendeels opgehoest aangezien de hogere inkomens over het algemeen een sterkere positie hebben in de arbeidsmarkt.
Eens dat je het nu voorzichtig zou moeten doen vanwege die aangepaste pensioenen. Een afbouwpad van 20 of misschien wel meer jaar zou nodig zijn. Maar dan ben je ooit wel van dit rare basisinkomen op basis van leeftijd af.
pi_219933977
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 17:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat je het nu voorzichtig zou moeten doen vanwege die aangepaste pensioenen. Een afbouwpad van 20 of misschien wel meer jaar zou nodig zijn. Maar dan ben je ooit wel van dit rare basisinkomen op basis van leeftijd af.
Kinderbijslag dan ook maar gelijk afschaffen?
pi_219934033
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 17:32 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
alle toeslagen zouden afgeschaft moeten worden (in een ideale wereld).
  maandag 26 januari 2026 @ 17:44:38 #24
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219934048
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Conclusie is: jij bent voor een basisinkomen voor iedereen? Geen uitkeringen meer bij werkloosheid of ziekte, maar iedereen een smak geld?

Dan moet je van alle spaar verplichtingen af

dus geen inhouding voor het pensioensparen via de werkgever en ook geen inhouding voor AOW premie
iedereen is dan vrij om van de fiscale mogelijkheden voor pensioensparen die er zijn gebruik te maken, net als de vrije beroepen

Een persoon uit India of Bulgarije kan dan ook geen rechten meer opbouwen als ie niet spaart

spaar jij in je eigen huis ok , ook goed
wil je eerder met pensioen dan zou ik maar wel maandelijks pensioensparen doen bij de giro of ING

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 26-01-2026 18:19:09 ]
pi_219934065
quote:

[..]
Dat is natuurlijk wat anders, maar de CU schaft de kinderbijslag af in haar belastingplan.
pi_219934232
quote:
Ik begrijp je punt maar het is politieke zelfmoord om dit op deze manier te doen.
Dat is met elke toeslag zo helaas. Mensen zien dat toch als een verworven recht, zélfs als ze er - na correctie in IB-sfeer niet eens op achteruit gaan. Dat zijn van die dingen waar je nooit meer vanaf komt, tenzij je accepteert dat je de volgende verkiezingen gedecimeerd wordt.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
pi_219934249
quote:
Ik verwacht ze eerder nog verder gaan sleutelen aan de AHK / ouderenkorting.
Ouderenkorting is gerommel in de marge, daar ga je geen bezuinigingen mee financieren. AHK kan wel, dat snapt niemand, dus niet zichtbaar. Al blijft de afbouw van de arbeidskorting naarmate je meer gaat verdienen ook totaal in tegenspraak met het "werken moet lonen" mantra van de VVD, maar bon.
pi_219934274
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 17:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk wat anders, maar de CU schaft de kinderbijslag af in haar belastingplan.
Niet iedereen wordt 67 jaar en niet iedereen heeft kinderen, zie het verschil echt niet.
pi_219934277
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is met elke toeslag zo helaas. Mensen zien dat toch als een verworven recht, zélfs als ze er - na correctie in IB-sfeer niet eens op achteruit gaan. Dat zijn van die dingen waar je nooit meer vanaf komt, tenzij je accepteert dat je de volgende verkiezingen gedecimeerd wordt.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als de kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag afgeschaft zouden kunnen worden door herziening van het stelsel is dat uitlegbaar.

De AOW inkomensafhankelijk maken is echt nog van een andere orde. Er is al een getornd aan de pensioenen (volgens mensen die tegen het nieuwe stelsel zijn) en dan nu nog een versobering van de AOW, zoals het gezien zal worden. Bovendien raakt het bijna ieders pensioen omdat met een inkomensafhankelijke AOW meer sparen voor je pensioen je AOW gaat kosten. Dat zet echt het hele stelsel in 1x onder druk.
  maandag 26 januari 2026 @ 18:18:33 #30
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219934292
quote:

[..]
kinders maken dat doe je ook voor de maatschappij dus dat mag best een flinke compensatie in de kosten voor zijn
pi_219934300
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:16 schreef Faraday01 het volgende:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als de kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag afgeschaft zouden kunnen worden door herziening van het stelsel is dat uitlegbaar.
Voor iemand die het snapt wel, je gaat er alleen aan voorbij dat de meerderheid van de mensen nog denkt dat vakantiegeld zwaarder belast wordt.

quote:
De AOW inkomensafhankelijk maken is echt nog van een andere orde.
Ik zou persoonlijk dan ook beginnen met een vermogenstoets en nog niet op inkomen.
pi_219934301
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Ouderenkorting is gerommel in de marge, daar ga je geen bezuinigingen mee financieren. AHK kan wel, dat snapt niemand, dus niet zichtbaar. Al blijft de afbouw van de arbeidskorting naarmate je meer gaat verdienen ook totaal in tegenspraak met het "werken moet lonen" mantra van de VVD, maar bon.
De ouderenkorting is ergens een compensatie voor de lagere arbeidskorting die gepensioneerden krijgen. De AHK is nog enigszins begrijpelijk maar als je je verdiept in de arbeidskorting is dat echt een schaamlap geworden om allerlei correcties door te voeren om ongewenste effecten te corrigeren. Er zitten 4 tredes is met verschillende percentages en op- en afbouw. Het laat in 1 toeslag zien hoe grote bende ons fiscale systeem geworden is:

https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2026
pi_219934353
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:19 schreef nostra het volgende:

[..]
Voor iemand die het snapt wel, je gaat er alleen aan voorbij dat de meerderheid van de mensen nog denkt dat vakantiegeld zwaarder belast wordt.
[..]
Ik zou persoonlijk dan ook beginnen met een vermogenstoets en nog niet op inkomen.
Ik verbaas me daar ook over, hoe weinig mensen begrijpen van hoe de belasting die je betaalt werkt. Als je iets aan de AOW wijzigt zou ik beginnen met de mogelijkheid om vrijwillig afstand te kunnen doen van de AOW en vervolgens aftoppen op de grens die geldt voor fiscaal gunstig opbouwen van pensioenen. Vermogenstoets is verwacht een probleem omdat de AOW nogal stevig verankert is in onze systemen en je niet zo maar iemand zijn AOW af kunt pakken vanwege vermogen terwijl je hele pensioenssysteem daar op gebaseerd is (AoW=franchise pensioen).
pi_219934497
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ben voor versimpeling van dit soort regelingen en als je dat wilt vertalen naar een basisinkomen dan ja.

Ik vind het ook helemaal niet raar dat iemand die tot aan zijn pensioenleeftijd zuinig heeft geleefd en/of al zijn hele werkbare leven (progressief) belasting/pensioen heeft betaald nu eenmaal meer heeft/overhoudt als hij/zij 70 is.

Die hoeft van mij niet gestraft te worden met inkomensafhankelijke regelingen.
pi_219934911
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:36 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik ben voor versimpeling van dit soort regelingen en als je dat wilt vertalen naar een basisinkomen dan ja.

Ik vind het ook helemaal niet raar dat iemand die tot aan zijn pensioenleeftijd zuinig heeft geleefd en/of al zijn hele werkbare leven (progressief) belasting/pensioen heeft betaald nu eenmaal meer heeft/overhoudt als hij/zij 70 is.

Die hoeft van mij niet gestraft te worden met inkomensafhankelijke regelingen.
Er wordt ook niemand gestraft, de AOW zou worden gebruikt waar hij voor bedoeld is: voorkomen dat mensen in diepe armoede leven.
pi_219935758
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er wordt ook niemand gestraft, de AOW zou worden gebruikt waar hij voor bedoeld is: voorkomen dat mensen in diepe armoede leven.
Dat zou dan in mijn geval zijn dat ik mijn huis moet gaan opeten.
pi_219936518
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 20:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat zou dan in mijn geval zijn dat ik mijn huis moet gaan opeten.
Nee, want een eerste huis wordt momenteel eigenlijk nooit onder vermogen geschaard bij zulke fiscale zaken.
pi_219936539
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, want een eerste huis wordt momenteel eigenlijk nooit onder vermogen geschaard bij zulke fiscale zaken.
Momenteel nog wel, ja.
pi_219936738
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:11 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Momenteel nog wel, ja.
Er is ook geen enkel plan in de richting om dat te veranderen, ondanks dat het hier een hobby is onder sommigen om te doen alsof je woonhuis binnenkort in box 3 zit. Nee, geen enkele partij wil dat echt.
pi_219936762
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is ook geen enkel plan in de richting om dat te veranderen, ondanks dat het hier een hobby is onder sommigen om te doen alsof je woonhuis binnenkort in box 3 zit. Nee, geen enkele partij wil dat echt.
Volt.
pi_219937891
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Volt.
Eigenlijk bewijst dit antwoord Hanca's gelijk ook een beetje. :P
pi_219938024
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 09:14 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Eigenlijk bewijst dit antwoord Hanca's gelijk ook een beetje. :P
Dat klopt. ;)
pi_219939105
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat brengt dan al weer direct een probleem met zich mee. Want als je een koophuis anders behandeld dan een huurhuis krijg je enorme ongelijkheid. Immers mag je er vanuit gaan dat de meeste huizen van mensen die AOW krijgen grotendeels of geheel afgelost zijn. Dat betekent dat die mensen vele lagere maandlasten hebben dan mensen met een huurhuis. Ga je dan vervolgens ook de grens waarop de AOW afgebouwd wordt daar voor corrigeren. Want anders werk je alleen maar een toenemende ongelijkheid tussen huizenbezitters en niet-bezitters in de hand.
pi_219939422
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 12:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
En dat brengt dan al weer direct een probleem met zich mee. Want als je een koophuis anders behandeld dan een huurhuis krijg je enorme ongelijkheid. Immers mag je er vanuit gaan dat de meeste huizen van mensen die AOW krijgen grotendeels of geheel afgelost zijn. Dat betekent dat die mensen vele lagere maandlasten hebben dan mensen met een huurhuis. Ga je dan vervolgens ook de grens waarop de AOW afgebouwd wordt daar voor corrigeren. Want anders werk je alleen maar een toenemende ongelijkheid tussen huizenbezitters en niet-bezitters in de hand.
Dat verschil is er nu ook al en verklein je juist als je mensen met hogere pensioenen, die bijna altijd een koophuis zullen hebben, geen of minder AOW geeft. Dus dit is eerder een argument voor dan tegen.
pi_219939476
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 12:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat verschil is er nu ook al en verklein je juist als je mensen met hogere pensioenen, die bijna altijd een koophuis zullen hebben, geen of minder AOW geeft. Dus dit is eerder een argument voor dan tegen.
Als je het bij 2 of 3x modaal in laat gaan zou je daar gelijk in kunnen hebben. In Nederland , denk aan de AHK en de AK, gaat het afbouwpad veelal op een veel lager niveau in. Met de samenstelling van de kamer hoef je voorlopig ook weinig anders te verwachten. En dan hebben mensen met hogere maandlasten - de huurders - er veel meer last van.
pi_219939762
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 13:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Als je het bij 2 of 3x modaal in laat gaan zou je daar gelijk in kunnen hebben. In Nederland , denk aan de AHK en de AK, gaat het afbouwpad veelal op een veel lager niveau in. Met de samenstelling van de kamer hoef je voorlopig ook weinig anders te verwachten. En dan hebben mensen met hogere maandlasten - de huurders - er veel meer last van.
Nogmaals: dat verschil is er nu ook al, dus ik weet niet zo goed wat je probeert te zeggen.
pi_219939785
quote:

[..]
Je moet dit toch ook niet in één keer doorvoeren maar gaan voeden lijkt mij.

De AOW koste in 2024 netto 28,5 miljard euro (Verschil tussen totale uitgaven (¤51,9 mld) en premie-inkomsten (¤23,4 mld)), dit is 5,7 procent van de begroting.

Maar er zijn zoveel van zulke dingen, dat het mij inderdaad niet goed lijkt om ze 1 voor 1 aan te pakken. Mijn lijkt het wenselijker om met een koers te komen en aan de hand daarvan een stelselwijziging. Dit is minder aantrekkelijk dan niets hervormen, op het randje begroten en ondertussen de burgers wat zelf betaalde en geleende cadeau's geven, maar het lijkt mij nu bijna wel een keer echt nodig.
pi_219939850
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 13:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nogmaals: dat verschil is er nu ook al, dus ik weet niet zo goed wat je probeert te zeggen.
Wat ik probeer te zeggen is dat dit in de verhouding netto besteedbaar inkomen na vaste lasten voor huurders slechter uit gaat pakken dan voor kopers. En dat zou niet zo'n probleem zijn als je het bij de hogere inkomensgroepen pas in laat gaan maar de praktijk leert dat als er sprake is van een afbouwpad van een toeslag - of in dit geval inkomensvoorziening - dat vaak al rondom modaal of bij de overgang van de belastingschijven rondom het kantelpunt premie VV plaats vindt. Als dat hierbij ook zo is hakt dat er voor huurders helemaal hard in omdat die dus van het 'vrije deel' voordat er afgebouwd wordt een veel groter deel kwijt zijn aan vaste lasten op latere leeftijd.
pi_219939925
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 13:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Wat ik probeer te zeggen is dat dit in de verhouding netto besteedbaar inkomen na vaste lasten voor huurders slechter uit gaat pakken dan voor kopers. En dat zou niet zo'n probleem zijn als je het bij de hogere inkomensgroepen pas in laat gaan maar de praktijk leert dat als er sprake is van een afbouwpad van een toeslag - of in dit geval inkomensvoorziening - dat vaak al rondom modaal of bij de overgang van de belastingschijven rondom het kantelpunt premie VV plaats vindt. Als dat hierbij ook zo is hakt dat er voor huurders helemaal hard in omdat die dus van het 'vrije deel' voordat er afgebouwd wordt een veel groter deel kwijt zijn aan vaste lasten op latere leeftijd.
Ja, er moet zorgvuldig mee om worden gegaan, het liefst in combinatie met een stelselherziening die iets van de huurtoeslag (maar dan niet pas achteraf na anderhalf jaar goedgekeurd door verdiend inkomen) moet houden.

Maar dat huurders een veel groter deel van hun AOW+pensioen kwijt zijn aan vaste lasten dan kopers die al hebben afgelost is nu ook al een feit. En dat is niet helemaal op te vangen, nog los van de vraag of je dat moet willen (kopers hebben onderhoud, verder wil je kopen ook gewoon stimuleren). Dat dat gat liever niet groter moet worden ben ik met je eens, maar daarom had ik het ook al over een stelselherziening en een lang afbouwpad van de AOW.
pi_219939990
twitter

Hoezo is dit nieuwe kabinet niet links genoeg? We weten nog helemaal niets.
Kiezers lijken net zweefmolens.
  Forum Admin dinsdag 27 januari 2026 @ 14:04:52 #51
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219940037
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 13:55 schreef Black_Baron het volgende:
[ x ]

Nou..met een overwegend rechtse kamer en met vvd, cda als coalitie partners kan ik me daar iets bij voorstellen
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219940058
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nou..met een overwegend rechtse kamer en met vvd, cda als coalitie partners kan ik me daar iets bij voorstellen
Denk je dat ze teleurgesteld in D66 zijn ? En waarom niet dan sws meteen al op GLpvda gestemd.
pi_219940061
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Een alternatief op links (naast de PvdA/GL) is er ook niet echt.
pi_219940068
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:10 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Waarom dan niet sws op glpvda gestemd, ipv op D66, denk ik dan? Of is dat een domme gedachte.
pi_219940104
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:11 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Waarom dan niet sws op glpvda gestemd, ipv op D66, denk ik dan? Of is dat een domme gedachte.
Dat heb ik dus gedaan (ben eigenlijk een D66-er) in de hoop dat die partij mee zou kunnen regeren.
pi_219940136
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:15 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat heb ik dus gedaan (ben eigenlijk een D66-er) in de hoop dat die partij mee zou kunnen regeren.
Ja. Dat snap ik heel goed.
pi_219940142
Zal hem er nog even bijzetten. De nieuwe peilingen. Voor wat het waard is.

twitter

Wat valt jullie op?
pi_219940151
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:19 schreef Black_Baron het volgende:

[ x ]

Wat valt jullie op?
Dat VVD stijgt :(
pi_219940170
quote:

[ x ]

Wat valt jullie op?
Dat Van der Plas bijna uit de Kamer is w/
pi_219940183
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat VVD stijgt :(
Onder Yesligus nog wel. :D
pi_219940223
quote:

[ x ]

Wat valt jullie op?
Maurice peilt Forum 40% hoger?
pi_219940280
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Waar staat dat?
pi_219940289
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:39 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Waar staat dat?
Op peil.nl.
pi_219940325
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Op peil.nl.
Dat is zijn eigen site, die dan weer gesponsord wordt. Klik ik niet aan.. :9
pi_219940369
Het staat ook hier, een link die dan ook weer in de startpost staat: https://www.peilingennederland.nl/alle-peilingen.html
pi_219940413
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:43 schreef Hanca het volgende:
Het staat ook hier, een link die dan ook weer in de startpost staat: https://www.peilingennederland.nl/alle-peilingen.html
Hmmm, ja, de FvD groeit volgens mij ook door hun jeugdbeweging.
  Forum Admin dinsdag 27 januari 2026 @ 14:48:55 #67
pi_219940429
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:09 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Denk je dat ze teleurgesteld in D66 zijn ? En waarom niet dan sws meteen al op GLpvda gestemd.
Gl/PvdA is echt een heel ander stuk van de taart dan D66
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:10 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee, al is het nu wel zo dat gl/PvdA aangegeven heeft constructief mee te willen werken. We gaan het zien, ik heb er geen goed gevoel bij.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin dinsdag 27 januari 2026 @ 14:55:38 #68
pi_219940481
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat Van der Plas bijna uit de Kamer is w/
Ik kan het niet met je oneens zijn, maar ik zie liever bbb dan pvv of nog erger, fvd.
pi_219940535
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik kan het niet met je oneens zijn, maar ik zie liever bbb dan pvv of nog erger, fvd.
Ja, maar een 8e of 10e FvD kamerlid doet minder schade dan een eerste BBB kamerlid. Ik heb liever gewoon minder van zulke fracties. En BBB is op haar eigen manier eigenlijk veel schadelijker, door op bepaalde dossiers een vrij nette partij te lijken, maar in ruil voor steun het hele land te blokkeren ten faveure van wat leveranciers van de grote boeren.
pi_219941684
ABP gaat honderden volgens sommigen hier onrendabele middenhuur woningen bouwen: https://nos.nl/artikel/25(...)in-1200-huurwoningen

Gelukkig weten de echte investeerders, die geen krot voor een hoge prijs willen verhuren. wel beter.
pi_219941752
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 17:45 schreef Hanca het volgende:
ABP gaat honderden volgens sommigen hier onrendabele middenhuur woningen bouwen: https://nos.nl/artikel/25(...)in-1200-huurwoningen

Gelukkig weten de echte investeerders, die geen krot voor een hoge prijs willen verhuren. wel beter.
Er is natuurlijk wel een klein verschil en dat is dat ABP geen VRH betaald ;)

Wat mij betreft gaan die 10 miljard aan Amerikaanse staatsobligaties die verkocht zijn daar helemaal heen :9
pi_219942037
  Moderator dinsdag 27 januari 2026 @ 18:40:16 #73
236264 crew  capricia
pi_219942054
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 18:37 schreef Hanca het volgende:
Bergkamp wordt niet vervolgd: https://nos.nl/artikel/25(...)ervolgd-om-zaak-arib
Weet niet wat ik hier van moet vinden.
Is het beter om af te aluiten, of om toch door te gaan.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219942086
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 18:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Weet niet wat ik hier van moet vinden.
Is het beter om af te aluiten, of om toch door te gaan.
Ik zou zeggen: afsluiten. Eigenlijk iedereen is hier fout geweest, maar dat allemaal oprakelen is slecht voor de Tweede Kamer.
  Moderator dinsdag 27 januari 2026 @ 18:46:31 #75
236264 crew  capricia
pi_219942097
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 18:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zou zeggen: afsluiten. Eigenlijk iedereen is hier fout geweest, maar dat allemaal oprakelen is slecht voor de Tweede Kamer.
Ja. Hoe lullig ook voor Arib. Benieuwd wat zij gaat doen, want zij is nu nog aan het vechten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219942114
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 18:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Hoe lullig ook voor Arib. Benieuwd wat zij gaat doen, want zij is nu nog aan het vechten.
Ja, inderdaad, het lijkt op een gevalletje gelijk hebben maar niet gelijk krijgen. Frustrerend.
  Moderator dinsdag 27 januari 2026 @ 18:54:09 #77
236264 crew  capricia
pi_219942159
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 18:48 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, inderdaad, het lijkt op een gevalletje gelijk hebben maar niet gelijk krijgen. Frustrerend.
En ook aan Bergkamp blijft nu een naar luchtje plakken. Terwijl er dus niets bewezen is.

Sws een kwestie waar mensen alleen maar door beschadigd raken. Heel jammer.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219942165
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 18:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Arib gaat hier natuurlijk ook gewoon niet vrijuit. Niet voor niets is onder haar het hoofd van de griffie steeds weggelopen. Arib was een slechte keus, dat is slecht opgelost, allemaal fout, maar oprakelen gaat niks beter maken.
pi_219942185
quote:
[ x ]

Lekkere framing ook, kabinet is niet links genoeg om Jetten vervolgens op de foto met zowel Geert als Eerdmans te zetten.
Terwijl beide niet meedoen.
pi_219942212
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 18:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Arib gaat hier natuurlijk ook gewoon niet vrijuit. Niet voor niets is onder haar het hoofd van de griffie steeds weggelopen. Arib was een slechte keus, dat is slecht opgelost, allemaal fout, maar oprakelen gaat niks beter maken.
Als voorzitter leek zij mij het prima doen, achter de schermen kennelijk wat minder.
pi_219942235
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 18:59 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Als voorzitter leek zij mij het prima doen, achter de schermen kennelijk wat minder.
En dat hadden ze kunnen weten, ze had ook al heel wat fractiemedewerkers versleten en op het moment van de verkiezing niemand meer. Ze was een slechte keus.
pi_219942264
quote:
[ x ]

We weten wat D66 en CDA in december hebben opgesteld als conceptprogramma om op verder te onderhandelen.

Daarin staan zaken als forse bezuinigingen op ouderenzorg, WMO, Wajong en WIA, beperken toegang nieuwe behandelingen basispakket en verkorten WW.

Later is de VVD aangesloten dus kunnen we ervan uitgaan dat die plannen wel doorgang zullen vinden, zo niet nog forser worden.

D66 heeft een aanzienlijke hoeveelheid potentiële kiezers bij GroenLinks - PvdA weggehaald, en het merendeel van mensen uit die hoek zal dergelijke bezuinigingen liever iets afgezwakt en genuanceerder willen zien.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219942471
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 18:37 schreef Hanca het volgende:
Bergkamp wordt niet vervolgd: https://nos.nl/artikel/25(...)ervolgd-om-zaak-arib
Ik denk eerlijk gezegd niet dat Bergkamp slechte intenties had. Bovendien was ze gewoon de voorzitter van de presidium, dus nam ze de besluiten niet alleen. Ik denk dat de HR van de ambtelijke staf gewoon slecht geregeld is. Arib luisterde misschien te weinig naar de ambtelijke staf en Bergkamp misschien teveel. Maar dat is een teken dat het gewoon niet goed geregeld is.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 19:27:44 #84
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219942495
D66 is een knetterrechtse partij, altijd geweest...

heeft vooral allerlei onbelezen nitwits aangetrokken met hun tenenkrommende woke sloganeering.. en wat fijn dat diezelfde nitwits nu de zegeningen van knetterrechts aan den lijve gaan ondervinden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219942519
Ach, GL ontdekt de praktische gevolgen nu eens zelf.

quote:
GroenLinks in Groningen haalt eigen pand niet van het gas af. ‘We stellen het besluit uit’

GroenLinks wil het partijpand aan de Coehoornsingel in Groningen niet verder verduurzamen en aardgasvrij maken. Het voorstel om dit wel te doen, is tijdens een algemene ledenvergadering met 9 stemmen voor en 20 afgewezen.

Volgens partijvoorzitter Stijn Duursma van GroenLinks in de gemeente Groningen is het onduidelijk wat er na de fusie met de PvdA met het GroenLinks-pand gebeurt. ,,We stellen het besluit uit. Het pand wordt gebruikt voor partijbijeenkomsten. Het energieverbruik is zodanig dat het lang duurt voordat de investering in een warmtepomp wordt terugverdiend.”

Duursma sluit niet uit dat het pand wordt verkocht. ,,Wat we niet willen is een warmtepomp aanschaffen, waarna toekomstige kopers die eruit halen en kiezen voor een ander systeem dat beter past bij bijvoorbeeld kamerbewoning door studenten. Dat zou een grote verspilling zijn en een slecht voorbeeld van verduurzaming.”

In een toelichting aan de leden vreest het GroenLinks-bestuur dat bij een gasafsluiting en de plaatsing van een warmtepomp het pand minder waard wordt. Dat heeft te maken met de matige isolatie. Muren, vloeren en plafonds zijn deels onvoldoende of niet geïsoleerd. Dat leidt tot een laag energielabel.

Volgens GroenLinks zal bij verkoop worden opgemerkt dat alleen verwarmen met een warmtepomp een zeer hoog elektriciteitsverbruik en hele hoge energiekosten met zich meebrengt. ‘Een potentiële koper zal hier rekening mee houden bij het uit te brengen bod’.

Sinds 2018, zo laat de partij weten, is de Stichting GroenLinks Pand bezig om het pand van het aardgas af te krijgen. In 2019 gaven deskundigen een eerste advies af. Volgens Duursma zijn de glas-in-lood ramen wel vervangen en verduurzaamd. Raadslid Ceciel Nieuwenhout stemde vorige week voor het besluit om het eigen onderkomen aardgasvrij te maken. ,,Omdat ik vind dat we het goede voorbeeld moeten geven.”
pi_219942548
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:11 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dat hebben die kiezers toch ook gedaan? D66 staat in deze peiling op 26 zetels en die hebben ze ook in de Kamer, dus daartussen is geen verschil.

Wat ze "kwijt" zijn is dus wat fictieve zetels die na de verkiezingen kwamen overwaaien en nu weer terug waaien.

Een betere titel zou zijn "mensen die niet op d66 gestemd hebben vinden d66 niet links genoeg".
  dinsdag 27 januari 2026 @ 19:36:39 #87
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219942582
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 19:29 schreef nostra het volgende:
[..]

Idealen zijn leuk tot ze de portemonnee raken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 27 januari 2026 @ 19:41:03 #88
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219942630
GroenLinks :') :') :')

Wat zijn het toch ook een met witte erfschuld behepte wereldvreemde klootviolen
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219942822
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 19:29 schreef nostra het volgende:
[..]

Het ergste aan dit verhaal is dat ze al sinds 2018 bezig zijn en 'wel het glas in lood hebben vervangen'.

Tering.
pi_219942890
Lokale partijen met een eigen gebouw vind ik sowieso vreemd. Die 3/4 keer in een jaar dat je niet in een huiskamer past, huur je een zaaltje. De fractie heeft kamers in het gemeentehuis. Geef die gebouwen een nuttige functie.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 20:10:00 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219942930
Vaak zijn het panden die van een bevriende ondernemer oid worden gehuurd voor een prikkie.
pi_219942975
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 20:10 schreef Hexagon het volgende:
Vaak zijn het panden die van een bevriende ondernemer oid worden gehuurd voor een prikkie.
Dan zouden ze het niet over (de gevolgen van) een verkoop hebben.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 20:15:37 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219943024
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 20:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Dan zouden ze het niet over (de gevolgen van) een verkoop hebben.
Zou ook nog kunnen dat het een erfenis is van de ooit zo machtige CPN daar.
pi_219943055
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 20:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Zou ook nog kunnen dat het een erfenis is van de ooit zo machtige CPN daar.
Kan goed. Het is nu ook weer niet een sjiek pand of iets:
pi_219943119
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 20:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Kan goed. Het is nu ook weer niet een sjiek pand of iets:
[ afbeelding ]

Door FelixM op de Nederlandstalige Wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4249268

Dan had dit fraaie pand waar het hoofdkwartier van de CPN ooit was gevestigd wel veel meer allure. Gelukkig heeft het tegenwoordig een meer passende en betere bestemming gevonden.

[ Bericht 0% gewijzigd door rutger05 op 27-01-2026 20:28:52 ]
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_219943252
quote:

[ x ]

Wat valt jullie op?
Dat de peiling van eind november irrelevant is, toen hadden we ook al een maand gestemd.

Coalitie heeft nu 66 zetels en na de verkiezingen ook.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219943254
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:35 schreef nostra het volgende:

[..]
En Maurice is ZIEDEND

twitter
  dinsdag 27 januari 2026 @ 21:38:42 #98
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219943551
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 20:41 schreef nostra het volgende:

[..]
En Maurice is ZIEDEND

[ x ]
en terecht
pi_219943644
Volgens de geruchten doet Heijnen heel erg moeilijk en durft Yesilgoz hem niet te overrulen waardoor het vast zit en ze er waarschijnlijk vandaag nog niet uit komen. Oftewel de druk wordt opgevoerd en het spinnen is begonnen.
pi_219943678
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 21:55 schreef Faraday01 het volgende:
Volgens de geruchten doet Heijnen heel erg moeilijk en durft Yesilgoz hem niet te overrulen waardoor het vast zit en ze er waarschijnlijk vandaag nog niet uit komen. Oftewel de druk wordt opgevoerd en het spinnen is begonnen.
Nieuwsuur zegt dat het is gelukt.
pi_219943679
En nu volgens de NOS witte rook :o
pi_219943680
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:00 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
Nieuwsuur zegt dat het is gelukt.
https://nos.nl/artikel/25(...)-op-hoofdlijnen-eens
pi_219943681
Witte rook
pi_219943704
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:01 schreef Geschiedkundige het volgende:
Witte rook
Pactum coalitionis habeamus.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 22:04:34 #105
38496 Perrin
pi_219943712
*O*
pi_219943721
Op naar Schoof II _O_
pi_219943730
Dan krijgen we nu 3 dagen lekken van de zaken die binnengehaald zijn totdat het vrijdag gepresenteerd wordt.
pi_219943736
Toetertjes! Nog een maandje, en we hebben misschien een kabinet met ballen! *O*
  dinsdag 27 januari 2026 @ 22:09:43 #109
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219943765
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:05 schreef Geschiedkundige het volgende:
Op naar Schoof II _O_
Wat zal die man blij zijn als hij weg kan
pi_219943792
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En wij krijgen nog een rondje met Yesilgoz en Heijnen. Moet nog zien of ze echt grote doorbraken kunnen forceren of dat we toch weer traineren en tegenwerken krijgen. De VVD heeft inmiddels een gruwelijk slechte reputatie wmb. Zouden ze bijvoorbeeld de HRA opgegeven hebben?
pi_219943794
quote:

[..]
Hij kan nu wel een boek schrijven en ik denk dat de gemiddelde Nederlander zijn inzet wel kan waarderen. Maar hij zat niet in de makkelijkste positie. :D
pi_219943806
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:14 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Hij kan nu wel een boek schrijven en ik denk dat de gemiddelde Nederlander zijn inzet wel kan waarderen. Maar hij zat niet in de makkelijkste positie. :D
Hij heeft medewerking gegeven aan het slechtste kabinet in lange tijd en zelf nooit een verschil kunnen of willen maken. De geschiedenis gaat niet mild voor hem zijn.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 22:19:53 #113
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_219943823
quote:

[..]
Helemaal niet, dan ken je hem duidelijk niet. Die zal balen dat hij na het snoepreisje naar de Spelen niet ook de sporters mag huldigen en niet ook nog naar de Paralympics mag.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_219943826
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Hij heeft medewerking gegeven aan het slechtste kabinet in lange tijd en zelf nooit een verschil kunnen of willen maken. De geschiedenis gaat niet mild voor hem zijn.
Oh, dat valt wel mee, want feitelijk deed hij zijn best maar had hij niet zoveel invloed omdat de invloed bij de 4 partijleiders lag die de hele tijd ruzie hadden. Nee, Schoof kan gerust straks komen opdagen op events.
pi_219943835
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:20 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Oh, dat valt wel mee, want feitelijk deed hij zijn best maar had hij niet zoveel invloed omdat de invloed bij de 4 partijleiders lag die de hele tijd ruzie hadden. Nee, Schoof kan gerust straks komen opdagen op events.
Je best doen is als premier niet echt het criterium. En hij heeft de partijleiders dat toegestaan door nooit een grens te trekken en dan krijg je dit.
pi_219943866
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:21 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je best doen is als premier niet echt het criterium. En hij heeft de partijleiders dat toegestaan door nooit een grens te trekken en dan krijg je dit.
Hij heeft geen verkiezing gewonnen dus dan kan je in politiek Den Haag ook weinig eisen.
pi_219943897
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dit heeft de VVD ook maar 2 zetels gekost.
  Moderator dinsdag 27 januari 2026 @ 22:32:16 #118
5428 crew  miss_sly
pi_219943903
Yesilgoz zou zoo graag zelf het woord willen doen en het niet aan Jetten over moeten laten :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219943911
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:32 schreef miss_sly het volgende:
Yesilgoz zou zoo graag zelf het woord willen doen en het niet aan Jetten over moeten laten :')
Ze zit ook de hele tijd ja te knikken. :Y
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Moderator dinsdag 27 januari 2026 @ 22:34:16 #120
5428 crew  miss_sly
pi_219943918
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:33 schreef Felagund het volgende:

[..]
En dan zo’n neplach.
  Moderator dinsdag 27 januari 2026 @ 22:34:40 #121
446930 crew  ESF1Gamer
pi_219943922
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:33 schreef Felagund het volgende:

[..]
Ik denk dat de HRA blijft, want zij heeft wel hel grote glimlach. Eventueel verdere afbraak van sociale zekerheid.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_219943924
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En dan zo’n neplach.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_219944000
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:34 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Ik denk dat de HRA blijft, want zij heeft wel hel grote glimlach. Eventueel verdere afbraak van sociale zekerheid.
Jetten had het wel over doorbraken dus dat biedt hoop. En de VVD zal toch ook ergens in moeten leveren.
pi_219944007
Gefeliciteerd allemaal met deze korte formatie!
pi_219944022
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En dan zo’n neplach.
Van rechts naar links:
Blij, Blij, Buikpijn.

NOS

Bontenbal ziet er uit alsof ie naar de wc moet.
pi_219944026
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:51 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Van rechts naar links:
Blij, Blij, Buikpijn.

[ afbeelding ]
NOS

Is hij niet gewoon aan het bidden?
Album top 100 2024
pi_219944085
Benieuwd of er nog iets bijzonders uit komt op gebied van financiën.

HRA versneld afbouwen, Toeslagen weg etc.
blablablabla
pi_219944109
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:52 schreef Felagund het volgende:

[..]
Is hij niet gewoon aan het bidden?
Voelt de autosleutels niet in zn linkerjaszak
pi_219944118
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 23:15 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Voelt de autosleutels niet in zn linkerjaszak
Alsof ie misselijk is.
  Moderator dinsdag 27 januari 2026 @ 23:19:45 #130
5428 crew  miss_sly
pi_219944123
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:51 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Van rechts naar links:
Blij, Blij, Buikpijn.

[ afbeelding ]
NOS

Van links naar rechts: oververmoeid, zogenaamd blij, lichtelijk teleurgesteld maar opgelucht.
pi_219944127
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 23:17 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Alsof ie misselijk is.
Hij kan de selfie niet overdoen of de beste van de 4 kiezen zoals ons.

Dit was even eerder of later
pi_219944130
quote:

[..]
Dat is gegarandeerd bij de VVD
pi_219944151
quote:

[..]
Yesilgoz wilde niet in een coalitie verkeren die morrelt aan HRA
CDA wilde een afbouw van 30 jaar. D66 wilde een vlottere afbouw, maar ook nog over vele jaren.
Het zal toch niet zijn dat het plan is helemaal niks te veranderen, niks afbouw
Dus Yesilgoz doet mee met morrelen
pi_219944166
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 23:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
CDA wilde een afbouw van 30 jaar. D66 wilde een vlottere afbouw, maar ook nog over vele jaren.
Precies en tegen de tijd dat dat doordringt bij haar achterban wordt er allang overheen gekletst met andere onderwerpen.
pi_219944178
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 23:33 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Precies en tegen de tijd dat dat doordringt bij haar achterban wordt er allang overheen gekletst met andere onderwerpen.
Er was toch ook ergens een pad met een normale afbouw?
Want wat is dan 'versneld afbouwen'..dat moet tegenover normaal afbouwen staan.
pi_219944191
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 23:38 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Er was toch ook ergens een pad met een normale afbouw?
Want wat is dan 'versneld afbouwen'..dat moet tegenover normaal afbouwen staan.
Dat langzaam afbouwen is al lang in gang, na 30 jaar hypotheek geen renteaftrek meer.
pi_219944218
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 23:39 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat langzaam afbouwen is al lang in gang, na 30 jaar hypotheek geen renteaftrek meer.
Ah. Dus dat is wat het CDA wil, die 30 jaar, maar dat is nu al zo. En D66 wil sneller.
En de VVD wil ook gewoon dat het zo blijft dus ook die 30 jaar.

Want dan begrijp ik dit niet:

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 23:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
pi_219944228
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 23:47 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ah. Dus dat is wat het CDA wil, die 30 jaar, maar dat is nu al zo. En D66 wil sneller.
En de VVD wil ook gewoon dat het zo blijft dus ook die 30 jaar.

Want dan begrijp ik dit niet:
[..]

Er is iets scheef gegaan in die regeling. Stel je sluit na 10 jaar een nieuwe hypotheek af bij een andere bank dan telt weer die regeling van 30 jaar.
pi_219944256
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 23:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Er is iets scheef gegaan in die regeling. Stel je sluit na 10 jaar een nieuwe hypotheek af bij een andere bank dan telt weer die regeling van 30 jaar.
Ah okay. Dus nu per hypotheek 30 jaar. En CDA wil per persoon 30 jaar.

Thanks!
pi_219944264
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2026 00:00 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ah okay. Dus nu per hypotheek 30 jaar. En CDA wil per persoon 30 jaar.

Thanks!
Nee, het CDA wil gewoon dat de HRA over 30 jaar niet meer bestaat. Dus elk jaar iets minder aftrek waarschijnlijk. Maar er zijn veel meer varianten denkbaar als je wil morrelen aan de HRA. En als het geen HRA mag heten verhogen ze het EWF elk jaar iets.
pi_219944292
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 00:03 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Nee, het CDA wil gewoon dat de HRA over 30 jaar niet meer bestaat. Dus elk jaar iets minder aftrek waarschijnlijk. Maar er zijn veel meer varianten denkbaar als je wil morrelen aan de HRA. En als het geen HRA mag heten verhogen ze het EWF elk jaar iets.
Thanks.
  Moderator woensdag 28 januari 2026 @ 01:21:19 #142
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_219944419
Hartelijke felicitaties van mij aan de coalitiepartijen.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_219944460
Maar dit akkoord is enkel tussen D66, CDA, en VVD. M.a.w., men moet nog steun zoeken voor een meerderheid ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_219944770
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 02:12 schreef LangeTabbetje het volgende:
Maar dit akkoord is enkel tussen D66, CDA, en VVD. M.a.w., men moet nog steun zoeken voor een meerderheid ?
Ze gaan over dit akkoord debatteren en dan mogen ze verder om ministers uit te zoeken. Meerderheden gaan ze gaandeweg zoeken, net zoals alle kabinetten Rutte en ook Schoof deden.
pi_219944796
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 22:47 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Jetten had het wel over doorbraken dus dat biedt hoop. En de VVD zal toch ook ergens in moeten leveren.
Ben wel benieuwd wat doorbraken betekent voor de route over rechts. Gaat BBB ergens mee instemmen als er echte stikstof aanpak komt.
pi_219944799
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 02:12 schreef LangeTabbetje het volgende:
Klopt maar daar zal men van de Kamer wel de tijd voor krijgen. Kan me niet voorstellen dat ze direct na de regeringsverklaring weggestemd worden.
Maar uitkomen op een permanente formatie is daarmee wel direct een fors risico…
pi_219944801
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 07:23 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ben wel benieuwd wat doorbraken betekent voor de route over rechts. Gaat BBB ergens mee instemmen als er echte stikstof aanpak komt.
Als er geen stikstofaanpak bij zit die lijkt op wat de provincies willen, dan kunnen ze beter gewoon niet starten met dit hele kabinet.
pi_219944803
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 07:23 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
BBB en PVV zullen inderdaad grotendeels wel dode zetels zijn voor dit kabinet.
  woensdag 28 januari 2026 @ 07:29:39 #149
38496 Perrin
pi_219944813
quote:
10s.gif Op woensdag 28 januari 2026 07:26 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tenzij er meer kikkers uit Geert zijn kruiwagen springen.
pi_219944858
quote:

[..]
Dan hebben ze in de Eerste Kamer een probleem en moet letterlijk alles over links.

Zelf hebben ze 22 zetels, om aan de 38 te komen kunnen ze niet om GLPvdA of BBB heen. Ik verwacht dus zeker nog wel invloed van BBB (helaas).
pi_219944884
Neem aan dat Dilan wel minister wel worden omdat dat ook een gemakkelijke uitgang is als ze het fractievoorzitterschap op wil geven.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219944979
quote:

[..]
Dan zorgt BBB er dus voor dat de VVD wel heel innig met PvdA/GL moet? Hoelang is dat houdbaar?

Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat er twee pakketen komen, één voor rechtse steun en één voor linkse steun, die naast elkaar bestaan. Dit voor de duurzaamheid van dit kabinet?
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2026 07:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan hebben ze in de Eerste Kamer een probleem en moet letterlijk alles over links.

Zelf hebben ze 22 zetels, om aan de 38 te komen kunnen ze niet om GLPvdA of BBB heen. Ik verwacht dus zeker nog wel invloed van BBB (helaas).
Een kabinet met D66, CDA en VVD dat volledig leunt op PvdA/GL gaat de VVD toch niet heel lang volhouden? Dus we moeten eigenlijk hopen op BBB voor duurzaamheid van dit kabinet (ik weet dat hier tegenspraak in zit)?
pi_219945099
Vergeet niet dat er verkiezingen zijn volgend jaar. Als BBB nog iets wil bereiken, zullen ze dat het komende jaar moeten doen. In deze positie komen ze nooit weer, dat zullen ze zich daar ook wel beseffen. Ik denk dat er dus best onderdelen zijn waar BBB op voor gaat stemmen, ook als je stikstof via GLPvdA regelt.

Sterker: dat stikstof regelen via GLPvdA geeft BBB een kans om zich af te zetten tegen CDA en VVD en om in het nieuws te komen, om zo misschien nog wat provinciale zetels te houden. De kans is dat ze daar volledig verdwijnen en dat zijn een hoop gedeputeerden...
pi_219945381
Hoorde net Frits Wester bij RTL en blijkbaar willen ze de staatsschuld echt binnen de perken houden. Dat betekent dan enorme ombuigingen van vele miljarden en ongetwijfeld ook een belastingverhoging.

Ik vind het goed als er keuzes gemaakt worden binnen de economie wat we belangrijk vinden en wat te veel ruimte (fysiek, elektriciteit, stikstof, sociaal, huisvesting) vraagt maar dit zou ook wel eens iets weg kunnen gaan krijgen van een koude sanering. Dat laatste is vooral voor D66 een enorm electoraal risico.
pi_219945545
Ouderen en zieken zijn weer de sjaak waarschijnlijk.
  woensdag 28 januari 2026 @ 10:26:51 #156
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219945899
Een snelle formatie zonder dat men elkaar de tent uitvecht tijdens dit proces is al best uniek tegenwoordig.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 28 januari 2026 @ 10:28:39 #157
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219945931
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2026 09:23 schreef Faraday01 het volgende:
Hoorde net Frits Wester bij RTL en blijkbaar willen ze de staatsschuld echt binnen de perken houden. Dat betekent dan enorme ombuigingen van vele miljarden en ongetwijfeld ook een belastingverhoging.

Ik vind het goed als er keuzes gemaakt worden binnen de economie wat we belangrijk vinden en wat te veel ruimte (fysiek, elektriciteit, stikstof, sociaal, huisvesting) vraagt maar dit zou ook wel eens iets weg kunnen gaan krijgen van een koude sanering. Dat laatste is vooral voor D66 een enorm electoraal risico.
zelfs zonder diepteinversteringen in defensie en energie-infrastructuur lukte het vorige kabinet dat al voor geen meter dus dit is weer eens een utopisch VVD idee, of ze moeten de te verwachten onderuitputting al mee doorrekenen.

Klinkt ook niet naar voorsorteren op een pseudogedoogconstructie met GLPvdA.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219946116
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 09:45 schreef Dutch_view het volgende:
Ouderen en zieken zijn weer de sjaak waarschijnlijk.
En mensen met een modaal, of lager dan modaal inkomen. En mantelzorgers, allochtonen, en mensen en verenigingen die afhankelijk zijn van de gemeenten.

70 procent van Nederland dus, waarvan bijna iedereen denkt dat ze rechts moeten stemmen omdat het de schuld van asielzoekers of woke is.
pi_219946223
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 10:47 schreef papert het volgende:

[..]
En mensen met een modaal, of lager dan modaal inkomen. En mantelzorgers, allochtonen, en mensen en verenigingen die afhankelijk zijn van de gemeenten.

70 procent van Nederland dus, waarvan bijna iedereen denkt dat ze rechts moeten stemmen omdat het de schuld van asielzoekers of woke is.
De sociaal democratie heeft een PR en imago probleem wil je zeggen?
  woensdag 28 januari 2026 @ 11:12:42 #160
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219946337
quote:

[..]
Als zij zo tevreden/zelfvoldaan kijkt, is het voor mensen buiten haar welgestelde doelgroep idd geen goed teken.
pi_219946372
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2026 07:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan kunnen ze forse bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid ook wel wel vergeten, want daar gaat links niet aan meewerken.
  woensdag 28 januari 2026 @ 11:16:35 #162
38496 Perrin
pi_219946384
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 10:47 schreef papert het volgende:

[..]

Triest maar waar.
pi_219946404
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 10:28 schreef -XOR- het volgende:

[..]
zelfs zonder diepteinversteringen in defensie en energie-infrastructuur lukte het vorige kabinet dat al voor geen meter dus dit is weer eens een utopisch VVD idee, of ze moeten de te verwachten onderuitputting al mee doorrekenen.

Ook GLPvdA bezuinigde en verhoogde de lasten gewoon in haar verkiezingsprogramma. Dus dat hoeft allemaal niet.

En in het basispad is de kans op een EMu schuld >100% nu 75% (zie de doorrekening) dat niet aanpakken is niet alleen onverantwoord, maar ook zwaar egoïstisch. Nu het geld uitgeven van generaties na ons, zodat die pas echt keihard moeten bezuinigen en het sociale vangnet volledig moeten afbreken, dat kan echt niet.

Dus ja, ik hoop op forse ombuigingen én lastenverzwaringen. Juist linkse mensen die voor het behoud van een duurzaam sociaal stelsel zijn kunnen niet anders dan dat willen. Wel met 'de sterke schouders dragen de zwaarste lasten' en verantwoord bezuinigen, natuurlijk.
pi_219946495
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 10:28 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Er zijn nog een aantal andere investeringen die echt niet meer uitgesteld kunnen worden zoals eindelijk eens niet korten maar meer geld voor onderhoud en aanleg van infrastructuur (spoor, weg en water), miljarden voor stikstof en waarschijnlijk moet er ook structureel geld bij voor de gemeenten om de taken goed uit te kunnen voeren.
pi_219946502
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ook GLPvdA bezuinigde en verhoogde de lasten gewoon in haar verkiezingsprogramma. Dus dat hoeft allemaal niet.

En in het basispad is de kans op een EMu schuld >100% nu 75% (zie de doorrekening) dat niet aanpakken is niet alleen onverantwoord, maar ook zwaar egoïstisch. Nu het geld uitgeven van generaties na ons, zodat die pas echt keihard moeten bezuinigen en het sociale vangnet volledig moeten afbreken, dat kan echt niet.

Dus ja, ik hoop op forse ombuigingen én lastenverzwaringen. Juist linkse mensen die voor het behoud van een duurzaam sociaal stelsel zijn kunnen niet anders dan dat willen. Wel met 'de sterke schouders dragen de zwaarste lasten' en verantwoord bezuinigen, natuurlijk.
Het meest interessante in de afspraken is de waardering van investeringen in opbrengsten op de langere termijn. Want in de huidige systematiek zijn investeringen veel te aantrekkelijk om op te bezuinigen ten opzichte van de exploitatie-uitgaven. En daar willen niet alleen CDA en D66 iets aan doen het is ook is wat onder specialisten al lang speelt.
pi_219946519
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:25 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Er zijn nog een aantal andere investeringen die echt niet meer uitgesteld kunnen worden zoals eindelijk eens niet korten maar meer geld voor onderhoud en aanleg van infrastructuur (spoor, weg en water), miljarden voor stikstof en waarschijnlijk moet er ook structureel geld bij voor de gemeenten om de taken goed uit te kunnen voeren.
Stikstof wordt eenmalig geld, daar is op zich wel ruimte voor. Infrastructuur zal ook wel een eenmalig fonds worden. Eenmalige lasten tov de schatkist kan wel met onze huidige staatsschuld.

Gemeenten: helemaal eens, maar er wordt al afgestapt van de "trap op, trap af" en gaan naar een percentage van het BBP. Maar inderdaad, gemeenteland wordt nu geregeerd door SPUKS, waarvan je nooit weet of je ze krijgt terwijl je aan de eisen voldoet, en dat is allemaal tijdelijk geld waar je geen echt beleid op kunt maken. En je bent dus steeds je beleid aan het aanpassen om aan de SPUKS te voldoen, dat is ook de omgekeerde wereld. Minder SPUKS en meer vaste inkomsten zouden al een heel eind helpen.
pi_219946536
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het meest interessante in de afspraken is de waardering van investeringen in opbrengsten op de langere termijn. Want in de huidige systematiek zijn investeringen veel te aantrekkelijk om op te bezuinigen ten opzichte van de exploitatie-uitgaven. En daar willen niet alleen CDA en D66 iets aan doen het is ook is wat onder specialisten al lang speelt.
Probleem is dat zulke zaken vaak Europees zijn vastgelegd, om begrotingen met elkaar te kunnen vergelijken. Op aandringen van Nederland, trouwens.
pi_219946552
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Stikstof wordt eenmalig geld, daar is op zich wel ruimte voor. Infrastructuur zal ook wel een eenmalig fonds worden.

Gemeenten: helemaal eens, maar er wordt al afgestapt van de "trap op, trap af" en gaan naar een percentage van het BBP. Maar inderdaad, gemeenteland wordt nu geregeerd door SPUKS, waarvan je nooit weet of je ze krijgt terwijl je aan de eisen voldoet, en dat is allemaal tijdelijk geld waar je geen echt beleid op kunt maken. En je bent dus steeds je beleid aan het aanpassen om aan de SPUKS te voldoen, dat is ook de omgekeerde wereld. Minder SPUKS en meer vaste inkomsten zouden al een heel eind helpen.
SPUKS :X zijn echt om gek van te worden. Ook de verantwoording is elke keer een drama omdat de regels telkens net anders zijn.

Dat er eenmalig extra ruimte komt om achterstallig onderhoud aan infrastructuur aan te pakken is prima maar dat kan niet zonder ook een structurele verhoging van de budgetten. De afgelopen kabinetten hebben elke keer daar de kaasschaaf over gehaald om de begroting rond te krijgen en dat is op lange termijn heel erg onverstandig. Laat Prorail en Rijkswaterstaat eindelijk eens lange termijn beleid voeren zonder dat er elke keer problemen ontstaan omdat elk jaar het budget weer wat geknepen wordt. Is ook voor de grote bouwbedrijven veel beter omdat je dan constante stromen van groter onderhoud aan viaducten veel beter lange termijn kunt plannen en je bedrijfsvoering daar op af kunt stemmen.
  woensdag 28 januari 2026 @ 11:34:08 #169
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219946560
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

Helemaal eens hoor, heb er alleen een hard hoofd in dat dat met deze VVD in het kabinet ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

Het basispad geeft ook nog weer eens aan hoezeer het vorige kabinet de boel heeft zitten verkloten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219946600
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Probleem is dat zulke zaken vaak Europees zijn vastgelegd, om begrotingen met elkaar te kunnen vergelijken. Op aandringen van Nederland, trouwens.
Wat is er van begrepen heb is dat steeds meer landen hier toch echt anders mee om gaan en dat Nederland daar een onnodige strikte positie in neemt. Je ziet overigens sowieso dat de harmonisering van Europese regels wat dat betreft toch aparte effecten heeft want landen die grote investeringen wel doen komen er op lange termijn in Europa vaak beter uit dan Nederland wat richting het strafbankje dreigt te gaan voor de lange termijn houdbaarheid van de schulden. Maar is dat nu echt zo of zitten we vast in een een vreemd VVD gestuurd paradigma?
  woensdag 28 januari 2026 @ 11:38:18 #171
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219946631
Overigens zou goed zijn als ASML uit Nederland vertrekt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219946632
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:34 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Helemaal eens hoor, heb er alleen een hard hoofd in dat dat met deze VVD in het kabinet ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

Het basispad geeft ook nog weer eens aan hoe het vorige kabinet de boel heeft zitten verkloten.
Je kunt er alvast vanuit gaat dat het halvering van het eigen risico niet meer in het volgende basispad zit en dat het waarschijnlijk ook geïndexeerd wordt. En dat gaat er best wel inhakken op lange termijn (in positieve zin voor de staatsfinanciën).
pi_219946643
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:34 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Het basispad geeft ook nog weer eens aan hoezeer het vorige kabinet de boel heeft zitten verkloten.
Dat sowieso. En laten we de prutser die dat heeft veroorzaakt dan vooral belonen met een verlenging.
pi_219946644
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:38 schreef -XOR- het volgende:
Overigens zou goed zijn als ASML uit Nederland vertrekt.
? wat is dat voor een losse flodder. Dat lijkt me economisch voor Nederland een kleine ramp.

Heb net even het jaarverslag erbij gepakt en alleen al aan loonbelasting betaalde ASML in 2025 2 miljard belasting. En dat is grotendeels in Nederland.
  woensdag 28 januari 2026 @ 11:39:17 #175
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219946648
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:38 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je kunt er alvast vanuit gaat dat het halvering van het eigen risico niet meer in het volgende basispad zit en dat het waarschijnlijk ook geïndexeerd wordt. En dat gaat er best wel inhakken op lange termijn (in positieve zin voor de staatsfinanciën).
Zeker, en ondertussen zijn er een hoop mensen blijgemaakt met een dooie mus en daalt het politiek vertrouwen aan de onderkant nog meer.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 28 januari 2026 @ 11:40:59 #176
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219946674
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
? wat is dat voor een losse flodder. Dat lijkt me economisch voor Nederland een kleine ramp.
Dan blijven we niet eindeloos verkrampt vasthouden aan één bedrijf en maar toegeven en toegeven op lastenverlichtingen voor dergelijke bedrijven. We moeten toe naar een veel dynamischer economie waar aan de onderkant geinvesteerd wordt en aan de bovenkant afgeroomd. Investeer maar in startups en nieuwe ideeën en als bedrijven dan heel groot zijn en op een gegeven moment gaan zeiken over allerlei voorwaarden om te blijven betalen ze een exit-premie en zwaaien we ze uit.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219946682
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zeker, en ondertussen zijn er een hoop mensen blijgemaakt met een dooie mus en daalt het politiek vertrouwen aan de onderkant nog meer.
Mensen die blij werden van 180 euro minder eigen risico, betaald door 160 euro hogere premie per jaar, vragen er natuurlijk ook om om teleurgesteld te worden.
pi_219946706
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dan blijven we niet eindeloos verkrampt vasthouden aan één bedrijf en maar toegeven en toegeven op lastenverlichtingen voor dergelijke bedrijven. We moeten toe naar een veel dynamischer economie waar aan de onderkant geinvesteerd wordt en aan de bovenkant afgeroomd.
ASML is momenteel de kurk waar heel Brainport Eindhoven op drijft, dat weg wensen lijkt me een heel erg slecht idee.
  woensdag 28 januari 2026 @ 11:45:17 #179
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219946735
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mensen die blij werden van 180 euro minder eigen risico, betaald door 160 euro hogere premie per jaar, vragen er natuurlijk ook om om teleurgesteld te worden.
Het idee is meer een beetje dat kabinetten zich niet steeds bezondigen aan dergelijke door puur populisme gestuurde beleidsschommelingen. Het vorige kabinet wist ook wel dat dat afschaffen eigen risico een veel te zware last was en daarom is die ook ingepland vanaf 2027 ofzo. Lekker effe scoren en je weet dat het kabinet dan toch hoogstwaarschijnlijk wel gevallen is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 28 januari 2026 @ 11:49:01 #180
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219946759
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
ASML is momenteel de kurk waar heel Brainport Eindhoven op drijft, dat weg wensen lijkt me een heel erg slecht idee.
Niet van de een op de andere dag, maar ASML staat ook wel een hoop vernieuwing in de weg en die monopoliepositie als chipmachinemaker is ook niet van eeuwige duur (en waarschijnlijk ook niet van zeer lange duur) en creeert bovendien een afhankelijkheid van de VS. ASML moet domweg niet de enige kurkzijn waarop de Eindhovense techindustrie draait.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219946787
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het idee is meer een beetje dat kabinetten zich niet steeds bezondigen aan dergelijke door puur populisme gestuurde beleidsschommelingen. Het vorige kabinet wist ook wel dat dat afschaffen eigen risico een veel te zware last was en daarom is die ook ingepland vanaf 2027 ofzo. Lekker effe scoren en je weet dat het kabinet dan toch hoogstwaarschijnlijk wel gevallen is.
Het is wel vooral een papieren uitgave van de overheid, in werkelijkheid wordt het eigen risico gewoon betaald door iedereen die premie af draagt.
pi_219946891
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 07:42 schreef TAmaru het volgende:
Neem aan dat Dilan wel minister wel worden omdat dat ook een gemakkelijke uitgang is als ze het fractievoorzitterschap op wil geven.
Zou ze niet azen op premierschap?
  woensdag 28 januari 2026 @ 12:13:01 #183
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219946897
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is wel vooral een papieren uitgave van de overheid, in werkelijkheid wordt het eigen risico gewoon betaald door iedereen die premie af draagt.
Mwah, die halvering stond in de financiele bijlage bij het regeerakkoord wel geschreven als kostenpost.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219946912
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 12:13 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mwah, die halvering stond in de financiele bijlage bij het regeerakkoord wel geschreven als kostenpost.
Klopt. Maar de 220 euro eigen risico wordt betaald door 200 euro meer premie. De meer kosten zijn vooral het ingeschatte meer gebruik van de zorg, geloof ik.
pi_219946948
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 12:11 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Zou ze niet azen op premierschap?
Dat wordt toch gewoon Jetten? Stond dat nog ter discussie dan?
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219946959
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niet van de een op de andere dag, maar ASML staat ook wel een hoop vernieuwing in de weg en die monopoliepositie als chipmachinemaker is ook niet van eeuwige duur (en waarschijnlijk ook niet van zeer lange duur) en creeert bovendien een afhankelijkheid van de VS. ASML moet domweg niet de enige kurkzijn waarop de Eindhovense techindustrie draait.
ASML investeert ook veel in lokale toeleveranciers en andere bedrijven leveren veel aan ASML. Het idee van een groot bedrijf wat alles zelf doet klopt niet.

Daarnaast zijn ze juist betrokken bij programma's met start-ups in de regio.

Een van de beste beste voorspellers van een sterke start up in een branche is overigens een succesvol bedrijf in die branche in de regio. Dus daar is ASML juist een pre net zoals ASML zelf net als veel bedrijven in de reio voortkomen uit Philips.

Die start-ups komen namelijk van mensen die het bij een bedrijf als ASML noet eens zijn met de koers en voor zichzelf beginnen of die een technische mogelijkheid zien waar het bedrijf zelf niet in wil investeren en die ze zelf verder willen oppakken.
  woensdag 28 januari 2026 @ 12:39:13 #187
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219947055
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 12:19 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
ASML investeert ook veel in lokale toeleveranciers en andere bedrijven leveren veel aan ASML. Het idee van een groot bedrijf wat alles zelf doet klopt niet.
Dat weet ik maar het gevaar schuilt 'm juist in de afhankelijkheid van die toeleveranciers van die ene wereldspeler die daardoor alles kan eisen en bovendien niet het eeuwige leven heeft.

quote:
Daarnaast zijn ze juist betrokken bij programma's met start-ups in de regio.

Een van de beste beste voorspellers van een sterke start up in een branche is overigens een succesvol bedrijf in die branche in de regio.
Dus daar is ASML juist een pre net zoals ASML zelf net als veel bedrijven in de reio voortkomen uit Philips.

Die start-ups komen namelijk van mensen die het bij een bedrijf als ASML noet eens zijn met de koers en voor zichzelf beginnen of die een technische mogelijkheid zien waar het bedrijf zelf niet in wil investeren en die ze zelf verder willen oppakken.
Correlatie != causatie
succesvolle bedrijven en start ups zijn er vaak op plekken met veel (beta-)hoogopgeleiden en een grootbedrijf met een succesvolle R&D-afdeling is niet het enige werkende model voor innovatiedrift.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219947152
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 12:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat weet ik maar het gevaar schuilt 'm juist in de afhankelijkheid van die toeleveranciers van die ene wereldspeler die daardoor alles kan eisen en bovendien niet het eeuwige leven heeft.
[..]
Correlatie != causatie
succesvolle bedrijven en start ups zijn er vaak op plekken met veel (beta-)hoogopgeleiden en een grootbedrijf met een succesvolle R&D-afdeling is niet het enige werkende model voor innovatiedrift.
Ik zie niet waarom het ene het andere uit moet sluiten. De hele brainportregio is er toch op gericht een habitat te zijn of worden voor allerlei technologische bedrijven. Nu begrijp ik ook wel dat ASML inmiddels dominant is en ook talent weg kaapt maar je wil toch niet je succesvolste bedrijf wegjagen alleen om wat meer andere R&D aan te jagen. Komt nog bij dat de Nederlandse positie internationaal ook sterker is door de aanwezigheid van ASML want zelfs de Amerikanen hebben zonder de machines van ASML een groot probleem.
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:18:41 #189
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219947253
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 12:58 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik zie niet waarom het ene het andere uit moet sluiten. De hele brainportregio is er toch op gericht een habitat te zijn of worden voor allerlei technologische bedrijven. Nu begrijp ik ook wel dat ASML inmiddels dominant is en ook talent weg kaapt maar je wil toch niet je succesvolste bedrijf wegjagen alleen om wat meer andere R&D aan te jagen. Komt nog bij dat de Nederlandse positie internationaal ook sterker is door de aanwezigheid van ASML want zelfs de Amerikanen hebben zonder de machines van ASML een groot probleem.
Wegjagen hoeft niet, maar het is ook gevaarlijk en verstikkend als je als redelijk groot land van één zo'n bedrijf afhankelijk bent wat betreft hightech industrie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219947268

Mooie plaat. I wonder wie het beste resultaat denkt te hebben.
pi_219947289
quote:
10s.gif Op woensdag 28 januari 2026 07:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt maar daar zal men van de Kamer wel de tijd voor krijgen. Kan me niet voorstellen dat ze direct na de regeringsverklaring weggestemd worden.
Maar uitkomen op een permanente formatie is daarmee wel direct een fors risico…
Nee, weggestemd niet, maar als het overeenkomen met andere partijen niet lukt, blijven het goede voornemens....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_219947292
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 13:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wegjagen hoeft niet, maar het is ook gevaarlijk en verstikkend als je als redelijk groot land van één zo'n bedrijf afhankelijk bent wat betreft hightech industrie.
Dan zou je moeten pleiten voor meer bedrijven in de hightech industrie, niet minder.

[ Bericht 0% gewijzigd door MoreDakka op 28-01-2026 13:33:24 ]
pi_219947354
https://nos.nl/artikel/25(...)crosoft-in-amsterdam
quote:
"Het wrange is: er zijn op dit moment 10.000 huizen die niet worden gebouwd, bedrijven die in de rij staan en die kunnen wachten tot sint juttemis, maar Microsoft kan dit opeens wel", zegt Pieter Grinwis van de ChristenUnie. "Ik kan er met mijn verstand niet bij."
:') Die beslissing is genomen in 2020 toen CU zelf in het kabinet zat, en het datacentrum voldoet ook aan de nieuwe wet die aangenomen is in 2022 door datzelfde kabinet. "Opeens", rot toch op man. Zijn die Kamerleden nou echt zo dom of doen ze maar net alsof?

Willen we digital soevereiniteit of niet? Willen we zelf een Europese clouddienst met volledige controle of niet? Wat is dit toch voor schizofreen gedrag constant?

(Nee, het feit dat Microsoft een Amerikaans bedrijf is maakt in dat opzicht nu niet uit, als er oorlog komt met de VS onteigen je dat gebouw gewoon)
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:52:58 #194
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219947465
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 13:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dan zou je moeten pleiten voor meer bedrijven in de hightech industrie, niet minder.
Zeker
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:54:40 #195
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219947478
quote:
10s.gif Op woensdag 28 januari 2026 13:21 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]

Bontenbal heeft de Herman Kuiphof-blik.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219947608
quote:
10s.gif Op woensdag 28 januari 2026 13:21 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]

Henri ziet eruit alsof hij een paar goede nachten slaap nodig heeft.
pi_219947645
Zo'n foto is ook een momentopname, dit is die van het ND:

pi_219949073
Akkoord naar de fracties en nog geen lek?
pi_219952183
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 18:16 schreef Kickinalfa het volgende:
Akkoord naar de fracties en nog geen lek?
Geen eurobonds en 2% tekort maximaal.
pi_219952209
Mart wordt genoemd.
pi_219952256
Het motto wordt dus "aan de slag". Lijkt me prima, niks hoogdravends. Hoop dat ze het ook gaan doen.
  woensdag 28 januari 2026 @ 23:18:49 #202
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219952260
quote:
10s.gif Op woensdag 28 januari 2026 23:09 schreef nostra het volgende:
Mart wordt genoemd.
Mart? :?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219952276
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2026 23:18 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Mart? :?
Smeets :+

Nee, De Kruif denk ik. Wat mij betreft teveel militair. Zoekt de oplossing wat mij betreft te snel bij conflict, ipv diplomatie.
pi_219952283
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 23:20 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, De Kruif denk ik. Wat mij betreft teveel militair. Zoekt de oplossing wat mij betreft te snel bij conflict, ipv diplomatie.
Die inderdaad. Maar hij ontkende ook direct bij Pauw en beperkt zich tot de Graafschap.
  woensdag 28 januari 2026 @ 23:21:57 #205
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_219952284
quote:

[..]

Lekker spul laten kopen dan als staatssecretaris
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  woensdag 28 januari 2026 @ 23:25:16 #206
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219952300
quote:

[..]

Thanks! ^O^
pi_219952373
Nog steeds niets gelekt?
  woensdag 28 januari 2026 @ 23:50:03 #208
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219952382
pi_219952387
quote:
Behalve 50 miljoen minder bezuinigen op de publieke omroep verder dus nog niets inhoudelijks?
  woensdag 28 januari 2026 @ 23:55:25 #210
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219952389
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 23:52 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Behalve 50 miljoen minder bezuinigen op de publieke omroep verder dus nog niets inhoudelijks?
Behalve wat er in dit artikel staat denk ik niet, nee. Maar ik heb het niet op de voet gevolgd.
  woensdag 28 januari 2026 @ 23:57:47 #211
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219952394
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 23:52 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
ik heb niet echt de indruk dat we dit stel op grootste daden kunnen betrappen of er nu wel wat aan woningbouw gedaan gaat worden is nog maar de vraag
pi_219952409
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 23:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik heb niet echt de indruk dat we dit stel op grootste daden kunnen betrappen of er nu wel wat aan woningbouw gedaan gaat worden is nog maar de vraag
Fijn dat je onderbuik weer eens spreekt maar dat heeft niets met mijn vraag te maken.
  donderdag 29 januari 2026 @ 00:12:37 #213
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219952425
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 00:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Fijn dat je onderbuik weer eens spreekt maar dat heeft niets met mijn vraag te maken.
dit gebrabbel ??
quote:
verder dus nog niets inhoudelijks?
  donderdag 29 januari 2026 @ 00:32:46 #214
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219952466
Ik verwacht er weinig van, het is gewoon weer hetzelfde kliekje als altijd.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219952944
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 00:32 schreef PzKpfw het volgende:
Na het kliekje van Schoof, kan het in elk geval niet veel minder worden…
  donderdag 29 januari 2026 @ 07:30:18 #216
38496 Perrin
pi_219953002
Eindelijk van die PVV/BBB/NSC-flappies in de regering af. Daar had je écht niks aan.
  donderdag 29 januari 2026 @ 07:33:48 #217
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219953015
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 07:30 schreef Perrin het volgende:
Eindelijk van die PVV/BBB/NSC-flappies in de regering af. Daar had je écht niks aan.
Eindelijk weer echte afbraak in plaats van stilstand.
  donderdag 29 januari 2026 @ 07:35:48 #218
38496 Perrin
pi_219953018
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 07:33 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Eindelijk weer echte afbraak in plaats van stilstand.
Er worden enorme investeringen in defensie gedaan en er wordt geïnvesteerd "in Nederland zelf".

Als je wil dat ze meer doen, kunnen we ook meer belasting gaan betalen of meer werknemers importeren?
pi_219953029
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 00:32 schreef PzKpfw het volgende:
Precies, wordt gewoon weer dezelfde neoliberale afbraak van de verzorgingsstaat en zorg die we al kennen van de afgelopen 30 jaar.

Bezuinigen op gemeenten en lokale voorzieningen, huishoudelijke hulp, zorgverzekering, ziekenhuiszorg, ouderenzorg, arbeidsongeschiktheidsuitkeringen enz.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 29 januari 2026 @ 08:06:06 #220
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219953074
quote:
10s.gif Op donderdag 29 januari 2026 07:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Na het kliekje van Schoof, kan het in elk geval niet veel minder worden…
Daar doelde ik niet op maar dat snap je zelf hopelijk ook wel natuurlijk.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 29 januari 2026 @ 08:26:27 #221
38496 Perrin
pi_219953134
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 07:39 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Precies, wordt gewoon weer dezelfde neoliberale afbraak van de verzorgingsstaat en zorg die we al kennen van de afgelopen 30 jaar.

Bezuinigen op gemeenten en lokale voorzieningen, huishoudelijke hulp, zorgverzekering, ziekenhuiszorg, ouderenzorg, arbeidsongeschiktheidsuitkeringen enz.
Ik hoor het al, je pleit voor hogere belastingen of meer buitenlandse werknemers. Of denk je dat geld aan bomen groeit?
pi_219953146
In Nederland bepaalt de financiële situatie van ouders of kinderen wel of geen bril kunnen krijgen. Ik verwacht niet dat dit probleem prioriteit krijgt van het nieuwe kabinet gezien het rechtse karakter van de drie partijen. Aandeelhouders zullen wel weer op hun wenken worden bediend ten koste van het algemeen belang.
quote:
Onderzoekers: duizenden kinderen hebben geen bril, terwijl die wel nodig is

Duizenden kinderen in Nederland hebben geen bril terwijl ze die wel nodig hebben. Verder zijn er tienduizenden kinderen die een bril dragen die ongeschikt voor hen is. Die inschatting maken wetenschappers die in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid de toegankelijkheid van brillen in Nederland onderzochten.

Geen of geen geschikte bril hebben, kan allerlei gevolgen hebben. Kinderen kunnen minder goed lezen en leren en worden in hun ontwikkeling en contacten geremd. "Zonder bril kunnen hun ogen ook verder achteruitgaan of kunnen ze een lui oog ontwikkelen", zegt hoofdonderzoeker Ruth van Nispen van Amsterdam UMC...
https://nos.nl/artikel/26(...)ijl-die-wel-nodig-is
pi_219953166
quote:
80s.gif Op donderdag 29 januari 2026 07:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
Er worden enorme investeringen in defensie gedaan en er wordt geïnvesteerd "in Nederland zelf".

Als je wil dat ze meer doen, kunnen we ook meer belasting gaan betalen of meer werknemers importeren?
Ik vermoed dat het én én wordt. Er moet iets gedaan worden om op de lange termijn de staatsschuld niet uit de hand te laten lopen maar dat is niet iets wat dit jaar helemaal opgelost moet worden. Dus hervormingen die vooral op lange termijn ingrijpen zijn wel verstandig. Aangezien Nederland vergrijst en relatief veel vermogen bij vermogende ouderen zit, ligt het voor de hand die wat meer aan te gaan slaan. Dat kun je bijvoorbeeld doen door inderdaad in te grijpen in de zorg zolang je er maar voor zorgt dat je de groepen die het zwaar hebben ook echt ontlast. Andere opties zijn bijvoorbeeld de ouderenkorting of erfbelasting (ik weet het niet populair maar wel de belasting met de minste negatieve impact op de samenleving of de economie).

Het zou in ieder geval een heel slecht idee zijn om zo maar iedereen extra te belasten of mensen die het al waar hebben te korten. Dat levert op lange termijn namelijk alleen maar meer problemen op. Het is voor veel mensen geen populair standpunt maar ik zou het prima vinden om wat meer belasting te betalen om defensie op orde te brengen en zodat mensen die het nodig hebben de hulp krijgen die ze nodig hebben (denk aan de wachtlijsten GGZ, de toeslagenouders, Groningen e.d).
  donderdag 29 januari 2026 @ 08:35:53 #224
38496 Perrin
pi_219953192
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:29 schreef Bondsrepubliek het volgende:
In Nederland bepaalt de financiële situatie van ouders of kinderen wel of geen bril kunnen krijgen. Ik verwacht niet dat dit probleem prioriteit krijgt van het nieuwe kabinet gezien het rechtse karakter van de drie partijen. Aandeelhouders zullen wel weer op hun wenken worden bediend ten koste van het algemeen belang.
[..]
Waarom moet de samenleving opdraaien voor ouders die slecht kunnen prioriteren? Een kinderbril is tientjeswerk.
pi_219953200
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:26 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik hoor het al, je pleit voor hogere belastingen of meer buitenlandse werknemers. Of denk je dat geld aan bomen groeit?
Al decennia daalt het belastingtarief op vermogen en bedrijfsleven en worden belastingontwijking niet voldoende bestreden. Ga dat eerst eens rechttrekken.

We zien sinds de jaren 80 namelijk een verschuiving van lasten van vermogenden / rijken en bedrijfsleven naar lasten richting modale werkenden.

Met andere woorden; voortaan moet de gewone burger voor het grootste deel opdraaien voor de belastingopbrengsten terwijl die verhouding tot en met de jaren 70 anders lag.

Daar zou ik beginnen.
pi_219953214
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
Waarom moet de samenleving opdraaien voor ouders die slecht kunnen prioriteren? Een kinderbril is tientjeswerk.
En als je per sé wat wil is dit perfect voor bijzondere bijstand vanuit gemeenten. Al heeft de rechter ook daar net uitgesproken dat je voor te verwachten zaken ook in de bijstand gewoon kunt sparen: https://www.ad.nl/binnenl(...)ten-sparen~a6fd7886/
Dus dat zou dan alleen voor de eerste bril op gaan. Gaat inderdaad om maximaal 50/60 euro oid, voor een bril.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 29-01-2026 08:44:12 ]
pi_219953228
quote:
80s.gif Op donderdag 29 januari 2026 07:35 schreef Perrin het volgende:

[..]

MINDER belasting LAGERE Prijzen MEER investeren MEER salaris!!!
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_219953238
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En als je per sé wat wil is dit perfect voor bijzondere bijstand vanuit gemeenten. Al heeft de rechter ook daar net uitgesproken dat je voor te verwachten zaken ook in de bijstand gewoon kunt sparen: https://www.ad.nl/binnenl(...)ten-sparen~a6fd7886/
Dus dat zou dan alleen voor de eerste bril op gaan. Gaat inderdaad om 50/60 euro oid, voor een bril.
Dat is al jaren beleid, dat mensen worden geacht te sparen van de Bijstand. Bijzondere Bijstand wordt dan ook niet zomaar meer verstrekt. Ook zelden nog voor een wasmachine of koelkast bijvoorbeeld.

Althans, dat weet ik uit eigen ervaring vanuit beide kanten van het loket.
pi_219953245
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:29 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Bezoek aan de oogarts (t/m 12 jaar mag de opticien het niet doen) zit in het basispakket zonder eigen risico. En je krijgt een herhaaloproep. Een verkeerde bril is dus echt je eigen schuld en heeft niets met geld te maken. En zoals hier al gezegd, een bril kost een paar tientjes. Bij online opticiens, waar je als je een recept hebt van de oogarts prima terecht kunt, vaak zelfs maar 20 euro.
pi_219953251
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bezoek aan de oogarts (t/m 12 jaar mag de opticien het niet doen) zit in het basispakket zonder eigen risico. En je krijgt een herhaaloproep. Een verkeerde bril is dus echt je eigen schuld en heeft niets met geld te maken. En zoals hier al gezegd, een bril kost een paar tientjes. Bij online opticiens, waar je als je een recept hebt van de oogarts prima terecht kunt, vaak zelfs maar 20 euro.
Hoe bedoel je, in het basispakket zonder eigen risico? Ik wist niet dat dat bestond.

Ik dacht dat alleen huisartsbezoek niet ten koste ging van je eigen risico.
pi_219953254
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
Klopt, maar aan de andere kant denk ik dat slechter kunnen leren en onbenut potentieel maatschappelijk duurder zijn dan die bril.
pi_219953255
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:42 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dat is al jaren beleid, dat mensen worden geacht te sparen van de Bijstand. Bijzondere Bijstand wordt dan ook niet zomaar meer verstrekt. Ook zelden nog voor een wasmachine of koelkast bijvoorbeeld.

Althans, dat weet ik uit eigen ervaring vanuit beide kanten van het loket.
Ik weet het, maar de vraag was regelmatig of dat wel de bedoeling was. Maar de rechter heeft het dus bevestigd. En ja, ook in de bijstand kun je sparen voor een wat grotere aanschaf, ook dat weet ik van mensen die in die bijstand zitten.
pi_219953262
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:45 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Hoe bedoel je, in het basispakket zonder eigen risico? Ik wist niet dat dat bestond.

Tot 18 jaar is er geen eigen risico.
pi_219953264
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet het, maar de vraag was regelmatig of dat wel de bedoeling was. Maar de rechter heeft het dus bevestigd. En ja, ook in de bijstand kun je sparen voor een wat grotere aanschaf, ook dat weet ik van mensen die in die bijstand zitten.
Mwah, ik vind het maar hardvochtig. Als alleenstaande is het echt moeilijk sparen in de Bijstand hoor.
pi_219953266
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:45 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Tot 18 is er geen eigen risico.

Dus alles in het basispakket voor kinderen is volledig gedekt.
pi_219953275
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:47 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Mwah, ik vind het maar hardvochtig. Als alleenstaande is het echt moeilijk sparen in de Bijstand hoor.
Ik vind ook dat het maatwerk moet zijn, ik ken de rest van dit verhaal in Rotterdam natuurlijk niet. Dus ja, dan kun je de ene keer wel een nieuwe (of tweedehands?) wasmachine voor iemand in de bijstand kopen en de andere keer besluiten dat als iemand geld over heeft voor bepaalde zaken, dat dan sparen voor een wasmachine ook een optie was geweest. En volgens mij is het ook zo geregeld.
pi_219953336
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:47 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Sparen is altijd moeilijk, voor iedereen. Het vergt namelijk het maken van keuzes, en soms dingen niet doen of kopen die je graag zou willen, omdat je dat geld beter weg kunt zetten voor toekomstig gebruik. Dat een alleenstaande in de bijstand geen honderden euro's kan sparen in een korte tijd, is dan ook heel logisch. Maar sparen kan ook met 2, 3, of 5 euro per maand. Het gaat ook om de routine van het sparen.
  donderdag 29 januari 2026 @ 09:10:07 #238
38496 Perrin
pi_219953381
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:40 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:

[..]
MINDER belasting LAGERE Prijzen MEER investeren MEER salaris!!!
Geen gezeik iedereen rijk.

En toen werd je volwassen. Tenminste de meeste mensen ontgroeien die kinderachtigheid.
pi_219953401
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Sparen is altijd moeilijk, voor iedereen. Het vergt namelijk het maken van keuzes, en soms dingen niet doen of kopen die je graag zou willen, omdat je dat geld beter weg kunt zetten voor toekomstig gebruik. Dat een alleenstaande in de bijstand geen honderden euro's kan sparen in een korte tijd, is dan ook heel logisch. Maar sparen kan ook met 2, 3, of 5 euro per maand. Het gaat ook om de routine van het sparen.
Vergeet ook de opvoedingscomponent niet. Zo is het bekend dat mensen met weinig geld vaak slechte keuzes gaan maken vanwege de geldstress. En dat geef je zo ook weer door naar de kinderen.

Je kunt er uiteindelijk ook niet omheen dat het een keuze van ons allemaal is om het zo te doen want er is voldoende geld voor iedereen maar we kiezen er voor dat er een ongelijke verdeling is waarbij er mensen zijn die zo veel geld hebben dat ze het nooit op kunnen maken en dat er mensen in armoede leven. Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat we alles moeten nivelleren maar je kunt het ook niet wegstoppen als een 'fact of life'. Het is en blijft een politiek, maatschappelijke keuze om het zo te doen.
pi_219953436
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik vermoed dat het én én wordt. Er moet iets gedaan worden om op de lange termijn de staatsschuld niet uit de hand te laten lopen maar dat is niet iets wat dit jaar helemaal opgelost moet worden. Dus hervormingen die vooral op lange termijn ingrijpen zijn wel verstandig. Aangezien Nederland vergrijst en relatief veel vermogen bij vermogende ouderen zit, ligt het voor de hand die wat meer aan te gaan slaan. Dat kun je bijvoorbeeld doen door inderdaad in te grijpen in de zorg zolang je er maar voor zorgt dat je de groepen die het zwaar hebben ook echt ontlast. Andere opties zijn bijvoorbeeld de ouderenkorting of erfbelasting (ik weet het niet populair maar wel de belasting met de minste negatieve impact op de samenleving of de economie).

Het zou in ieder geval een heel slecht idee zijn om zo maar iedereen extra te belasten of mensen die het al waar hebben te korten. Dat levert op lange termijn namelijk alleen maar meer problemen op. Het is voor veel mensen geen populair standpunt maar ik zou het prima vinden om wat meer belasting te betalen om defensie op orde te brengen en zodat mensen die het nodig hebben de hulp krijgen die ze nodig hebben (denk aan de wachtlijsten GGZ, de toeslagenouders, Groningen e.d).
Kunnen ze de kosten van de zorgkosten door de vergrijzing niet één op één koppelen aan de enorme kosten van de AOW? We hebben nu en/en, dit kost een godsvermogen, we kunnen kiezen "geen AOW meer voor mensen boven een x bedrag inkomen / x bedrag vermogen, of versobering van de zorg"?
pi_219953442
Rechtse users @Perrin en @Hanca lees eerst het hele artikel voordat jullie oordelen.
quote:
Een deel van de ouders en verzorgers ervaart financiële drempels bij de aanschaf van een bril. Van Nispen en collega's lieten een enquête uitvoeren door Ipsos I&O en daarin zei 16 procent van de ouders daartegenaan te lopen. Ze kopen überhaupt geen bril, stellen de aankoop uit, vervangen een kapotte bril niet of kiezen voor een goedkope optie, die niet altijd voldoet.

Het onderzoek is niet volledig representatief voor de Nederlandse bevolking, maar geeft volgens Van Nispen wel een realistisch beeld. "Kinderen in de groei hebben minimaal jaarlijks een nieuwe bril nodig en gemiddeld zijn ouders daar 274 euro aan kwijt. Waarschijnlijk lopen er dus tienduizenden kinderen rond met een ongeschikte bril", zegt van Nispen.
pi_219953462
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:21 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Rechtse users @:Perrin en @:Hanca lees eerst het hele artikel voordat jullie oordelen.
[..]

Ik ben links ;)
Volgens sommigen die ik op CU-dagen ontmoet zelfs te links voor de CU.

En heb 3 kinderen met een bril, ik weet de prijzen dus beter dan die onderzoeker. 274 euro, dan heb je een heel bijzondere afwijking. Meestal is glas namelijk gratis bij het montuur en dat montuur koop je bij kinderbrillen echt vanaf 20 euro online of 60 euro in de winkelstraat.

Hier als je bewijs wil: https://www.specsavers.nl(...)en?sort=by_price_asc
pi_219953464
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Kunnen ze de kosten van de zorgkosten door de vergrijzing niet één op één koppelen aan de enorme kosten van de AOW? We hebben nu en/en, dit kost een godsvermogen, we kunnen kiezen "geen AOW meer voor mensen boven een x bedrag inkomen / x bedrag vermogen, of versobering van de zorg"?
Zoals al eerder hier bediscussieerd is het inkomensafhankelijk maken van de AOW niet zo simpel vanwege de koppeling met de franchise van de pensioenen. Wat wel redelijk makkelijk te doen is en verdedigbaar is, is om bijvoorbeeld boven een aftoppingsgrens dit te gaan doen of een administratieve mogelijkheid inbouwen om af te zien van de AOW. Makkelijker is iets te doen met de ouderenkorting of een extra belastingtarief invoeren. Maar hoe dan ook het blijft behelpen in het huidige stelsel door alle heffingskortingen. We moeten toe naar een nieuw stelsel alleen met de toenemende hoeveelheid ouderen wordt het steeds lastiger de positie van welvarende ouderen iets minder goudgarant te maken.
pi_219953472
Volgens Jimmy Dijk gaat vooral consumptie meer belast worden. Dus meer BTW. In plaats van het kapitaal.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953481
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:25 schreef capricia het volgende:
Volgens Jimmy Dijk gaat vooral consumptie meer belast worden. Dus meer BTW. In plaats van het kapitaal.
Het meer belasten van consumptie is in de basis geen slechte maatregel, zo lang de basisbehoeften uitgezonderd worden. Sowieso sluit dat ook wel aan bij de vrijheidsheffing van het CDA die in de BTW neer zou slaan.
pi_219953488
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het meer belasten van consumptie is in de basis geen slechte maatregel, zo lang de basisbehoeften uitgezonderd worden. Sowieso sluit dat ook wel aan bij de vrijheidsheffing van het CDA die in de BTW neer zou slaan.
Oh ja. Die vrijheidsbelasting. :D
Ik kan niet inschatten of de basisbehoeften uitgezonderd worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953510
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Toch vind ik dat van die AOW wel een lastige. En dan kijk ik even alleen naar mezelf. Ik heb nooit pensioen opgebouwd, omdat ik jarenlang van uitzendbaan naar jaarcontract en weer opnieuw ben gegaan. Tegen de tijd dat ik pensioen op zou gaan bouwen bij een bedrijf, was het alweer voorbij. Nu werk ik wel al bijna 20 jaar bij dezelfde werkgever, maar zij doen niet aan pensioenopbouw. Ik ben dus al jaren ernstig aan het sparen voor mijn eigen pensioen. Om te zorgen dat ik niet dadelijk een enorme val in mijn inkomsten maak en dus in de financiële problemen kom.

Ik kan me voorstellen dat er een grens komt voor AOW, maar die moet echt wel behoorlijk hoog liggen. Het zou echt heel wrang zijn als mensen jarenlang hun best hebben gedaan om zelf te sparen, om dan vervolgens gekort te worden op de AOW omdat ze zo hard gespaard hebben. Tevens, wat betreft vermogen, is ons eigen huis dus ook pensioen.
pi_219953518
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:25 schreef capricia het volgende:
De vraag is even of Jimmy Dijk het hele verhaal kent, natuurlijk. Is ook niet echt een objectieve bron. Als ze bij belasting op vermogen 5 miljard structureel weg halen en bij de BTW 1 miljard, zal Dijk nog altijd boos zijn om die ene miljard en dus dit zeggen.
Ik wacht even het totaalplaatje af.
pi_219953536
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag is even of Jimmy Dijk het hele verhaal kent, natuurlijk. Is natuurlijk ook niet echt een objectieve bron. Als ze bij belasting op vermogen 5 miljard structureel weg halen en bij de BTW 1 miljard, zal Dijk nog altijd boos zijn om die ene miljard en dus dit zeggen.
Ik wacht even het totaalplaatje af.
Ja natuurlijk is JD bevooroordeeld. Hij zit nogal links op de as en wil de kiezers van GLPVDA ook graag aanspreken. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953548
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Toch vind ik dat van die AOW wel een lastige. En dan kijk ik even alleen naar mezelf. Ik heb nooit pensioen opgebouwd, omdat ik jarenlang van uitzendbaan naar jaarcontract en weer opnieuw ben gegaan. Tegen de tijd dat ik pensioen op zou gaan bouwen bij een bedrijf, was het alweer voorbij. Nu werk ik wel al bijna 20 jaar bij dezelfde werkgever, maar zij doen niet aan pensioenopbouw. Ik ben dus al jaren ernstig aan het sparen voor mijn eigen pensioen. Om te zorgen dat ik niet dadelijk een enorme val in mijn inkomsten maak en dus in de financiële problemen kom.

Ik kan me voorstellen dat er een grens komt voor AOW, maar die moet echt wel behoorlijk hoog liggen. Het zou echt heel wrang zijn als mensen jarenlang hun best hebben gedaan om zelf te sparen, om dan vervolgens gekort te worden op de AOW omdat ze zo hard gespaard hebben. Tevens, wat betreft vermogen, is ons eigen huis dus ook pensioen.
Dit is ook wat het bij mij zo'n oneerlijk gevoel geeft: je kunt beter alles opmaken dan netjes sparen voor je pensioen. Als je daar straks toch op afgerekend gaat worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953559
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Zit er ook niet een soort van contradictie in de roep om een kleinere overheid en het enorme controleapparaat wat de overheid opgetuigt heeft om te controleren of de centen goed besteed worden. Tegelijk is er de enorme stuip wanneer er sprake is van mogelijke fraude. Ik ben wel benieuwd hoe het controleapparaat van de overheid beoordeeld wordt wanneer je er vanuit een risicomanagement bril?

Neem nu als voorbeeld de Bijzondere Bijstand voor een bril van ¤ 60,-. Ik weet niet of jullie ooit een bijzondere bijstandsuitkering aangevraagd hebben? De laatste keer dat ik het deed mocht ik de gemeente verblijden met 93 a4-tjes aan gegevens en een paar telefoontjes met de dienst bijzondere bijstand, als dit ook bij een dergelijke aanvraag voor een bril aan de orde is lijkt mij dat de kosten van de beslissing het bedrag van ¤ 60,- heel ver overstijgen.
pi_219953564
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit is ook wat het bij mij zo'n oneerlijk gevoel geeft: je kunt beter alles opmaken dan netjes sparen voor je pensioen. Als je daar straks toch op afgerekend gaat worden.
Ja, jij leeft liever van een uitkering dan van een inkomen?

Want dat is dan natuurlijk het geval: als de AOW wordt gebruikt om arme ouderen te stutten, is dat gewoon een uitkering. De meeste mensen hebben toch liever een inkomen dan een uitkering.
pi_219953591
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, jij leeft liever van een uitkering dan van een inkomen?

Want dat is dan natuurlijk het geval: als de AOW wordt gebruikt om arme ouderen te stutten, is dat gewoon een uitkering. De meeste mensen hebben toch liever een inkomen dan een uitkering.
Wat is de toegevoegde waarde voor mensen als @miss_sly om nu flinke bedragen in haar eigen pensioenpot te steken als ze straks hetzelfde inkomen heeft als iemand die gewoon lekker alles uitgegeven heeft?

Ik sla het even heel plat. Maar dat is wel het sentiment wat je dan krijgt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953593
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:41 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Zit er ook niet een soort van contradictie in de roep om een kleinere overheid en het enorme controleapparaat wat de overheid opgetuigt heeft om te controleren of de centen goed besteed worden. Tegelijk is er de enorme stuip wanneer er sprake is van mogelijke fraude. Ik ben wel benieuwd hoe het controleapparaat van de overheid beoordeeld wordt wanneer je er vanuit een risicomanagement bril?

Neem nu als voorbeeld de Bijzondere Bijstand voor een bril van ¤ 60,-. Ik weet niet of jullie ooit een bijzondere bijstandsuitkering aangevraagd hebben? De laatste keer dat ik het deed mocht ik de gemeente verblijden met 93 a4-tjes aan gegevens en een paar telefoontjes met de dienst bijzondere bijstand, als dit ook bij een dergelijke aanvraag voor een bril aan de orde is lijkt mij dat de kosten van de beslissing het bedrag van ¤ 60,- heel ver overstijgen.
De aanvraag voor bijzondere bijstand is in de meeste gemeenten de laatste paar jaar wel enorm veel eenvoudiger geworden. En steeds meer gemeenten werken ook met koppelingen: als jij al gegevens hebt aangeleverd voor één soort hulp, hoef je dat niet een tweede keer te doen.

Er zijn zelfs gemeentes die dat gaan koppelen met voedselbanken/kledingbanken/stichting present en zulke zaken, dat je aan kunt geven dat het ook daar mee mag worden gedeeld.

En onze gemeente gaat een proef doen dat je als inwoner die bijstand nodig heeft 1 vast aanspreekpunt in de gemeente hebt, die het verder voor je regelt.
pi_219953602
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat is de toegevoegde waarde voor mensen als @:miss_sly om nu flinke bedragen in haar eigen pensioenpot te steken als ze straks hetzelfde inkomen heeft als iemand die gewoon lekker alles uitgegeven heeft?

Ik sla het even heel plat. Maar dat is wel het sentiment wat je dan krijgt.
En de groep die je er mee raakt zijn niet de allerrijkste natuurlijk.
pi_219953616
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
De aanvraag voor bijzondere bijstand is in de meeste gemeenten de laatste paar jaar wel enorm veel eenvoudiger geworden. En steeds meer gemeenten werken ook met koppelingen: als jij al gegevens hebt aangeleverd voor één soort hulp, hoef je dat niet een tweede keer te doen.

Er zijn zelfs gemeentes die dat gaan koppelen met voedselbanken/kledingbanken/stichting present en zulke zaken, dat je aan kunt geven dat het ook daar mee mag worden gedeeld.
Waar we wel naar moeten streven, ook al is het een gevecht tegen de bierkaai, is dat voedselbanken en alles richting extreme armoede (voor NL begrippen), overbodig raakt.
pi_219953636
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:47 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
En de groep die je er mee raakt zijn niet de allerrijkste natuurlijk.
Inderdaad.

Wat ik zou willen:
Een betrouwbare overheid. Waarbij je voor langere tijd weet hoe je voor je oude dag kunt zorgen.
En eventuele wijzigingen in dit stelsel zullen heel langzaam moeten gebeuren. Over een periode van minimaal 30 jaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953689
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:48 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Waar we wel naar moeten streven, ook al is het een gevecht tegen de bierkaai, is dat voedselbanken en alles richting extreme armoede (voor NL begrippen), overbodig raakt.
Aan één kant eens, aan de andere kant is het een mooie manier om te delen. Het zou niet zo moeten zijn dat mensen er afhankelijk van zijn, dat ben ik met je eens. Dat betekent niet per sé dat zo'n voedselbank of stichting present niet hoeft te bestaan. Het kan dan nog steeds de armsten, die je altijd zal houden, helpen en ondersteunen, ook als ze zonder die hulp wel rond kunnen komen.

Voedselbanken worden voor een heel deel gevuld met eten wat anders weggegooid wordt, het lijkt me zonde om dat niet meer uit te delen. Stichting Present is voor heel veel mensen de manier om vrijwilligerswerk te doen en met mensen in contact te komen (dat gaat zowel om de ontvangers als de vrijwilligers), dat hoeft niet weg.

Afhankelijkheid van zulke steun zou inderdaad wat mij betreft in Nederland niet mogen bestaan.
pi_219953716
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Inderdaad.

Wat ik zou willen:
Een betrouwbare overheid. Waarbij je voor langere tijd weet hoe je voor je oude dag kunt zorgen.
En eventuele wijzigingen in dit stelsel zullen heel langzaam moeten gebeuren. Over een periode van minimaal 30 jaar.
En als er al iets in die richting gaat gebeuren (geen partij die het hardop voor durft te stellen, al wordt er soms echt wel mee gerekend) gaat het inderdaad over de extreem lange termijn. Kijk naar iets veel minder aangrijpends als de aanrechtsubsidie, daar hebben ze ook in totaal 20 jaar over gedaan: afbouwpad was van 2009 t/m 2023 maar in 2003 was al het eerste besluit om die af te gaan bouwen.
pi_219953890
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Aan één kant eens, aan de andere kant is het een mooie manier om te delen. Het zou niet zo moeten zijn dat mensen er afhankelijk van zijn, dat ben ik met je eens. Dat betekent niet per sé dat zo'n voedselbank of stichting present niet hoeft te bestaan. Het kan dan nog steeds de armsten, die je altijd zal houden, helpen en ondersteunen, ook als ze zonder die hulp wel rond kunnen komen.

Voedselbanken worden voor een heel deel gevuld met eten wat anders weggegooid wordt, het lijkt me zonde om dat niet meer uit te delen. Stichting Present is voor heel veel mensen de manier om vrijwilligerswerk te doen en met mensen in contact te komen (dat gaat zowel om de ontvangers als de vrijwilligers), dat hoeft niet weg.

Afhankelijkheid van zulke steun zou inderdaad wat mij betreft in Nederland niet mogen bestaan.
Eens. Ik ben in principe tegen verspilling. Er is naast de datum ook een hele hoop groente en fruit wat er net even wat minder presenteerbaar uitziet, maar prima is. Waarbij ik wel hoop dat anti-verspilling meer een gedeelde opvatting van rijk tot arm wordt ipv dat het afleesbaar wordt wie er minder bedeeld is. Dan zit je op een goed spoor als samenleving.

Ik ben ook tegen communisme, maar een mentaliteit als in Kopenhagen waarin het not-done is om als CEO een te extreme patserbak te rijden, dat spreekt me wel aan. Een beetje dat oude 'doe maar gewoon.. dan'.
pi_219954026
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:42 schreef Hanca het volgende:
Je blijkt hier wat hardnekkig in, de AOW is geen sociale voorziening. Het is een volksverzekering die de basis vormt van het Nederlandse pensioenstelsel, en dat moet naar mijn idee ook zo blijven. Geen potentieel hardvochtige inkomens- en/of vermogenstoetsen, gewoon een betrouwbare basis voor iedereen. Daar zou jij als zelfbenoemd links persoon toch warm voor moeten lopen?
pi_219954060
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 10:35 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Je blijkt hier wat hardnekkig in, de AOW is geen sociale voorziening. Het is een volksverzekering die de basis vormt van het Nederlandse pensioenstelsel, en dat moet naar mijn idee ook zo blijven. Geen potentieel hardvochtige inkomens- en/of vermogenstoetsen, gewoon een betrouwbare basis voor iedereen. Daar zou jij als zelfbenoemd links persoon toch warm voor moeten lopen?
Dan zullen we wel van het omslagstelsel afmoeten anders dreigt dit onbetaalbaar te worden. Of je krijgt situaties in Frankrijk waar gepensioneerden een beter inkomen hebben dan werkenden, terwijl dat inkomen (deels) opgehoest wordt door de werkenden. Dat geeft sociale onrust.
pi_219954157
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 10:44 schreef Jaeger85 het volgende:
Dan zullen we wel van het omslagstelsel afmoeten anders dreigt dit onbetaalbaar te worden. Of je krijgt situaties in Frankrijk waar gepensioneerden een beter inkomen hebben dan werkenden, terwijl dat inkomen (deels) opgehoest wordt door de werkenden. Dat geeft sociale onrust.
Maarom van het omslagstelsel af te komen hoeft het universele karakter van de AOW niet geofferd te worden. Zie bijvoorbeeld: Grote inkomensgevolgen als 67-plussers AOW-premie moeten gaan betalen
pi_219954192
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 10:35 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Ik loop niet zo warm voor belastinggeld aan mensen geven met enorme inkomens of vermogens. Juist omdat ik links ben. Ik ben ook tegen een basisinkomen voor 18-67, waarom zou ik dan wel voor een basisinkomen voor 67+ zijn?

En ik zei: in dat geval is het een uitkering, een sociale voorziening.

Verder is letterlijk iedereen in Den Haag er van overtuigd dat de AOW zoals die nu is niet houdbaar is, daar komen ook steeds weer rapporten over uit. Geen partij durft het alleen aan te pakken.
pi_219954227
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:15 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dan kunnen ze forse bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid ook wel wel vergeten, want daar gaat links niet aan meewerken.
Volgens mij hebben de PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie destijds bereidwillig meegewerkt aan zaken als het Zorgakkoord, de Participatiewet en de Wet werk en zekerheid, die forse en ingrijpende bezuinigingen op de zorg en sociale zekerheid inhielden. De PvdA deed dit als regeringspartij, terwijl GroenLinks en de ChristenUnie als oppositiepartijen steun verleenden.
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_219954233
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 10:57 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Maarom van het omslagstelsel af te komen hoeft het universele karakter van de AOW niet geofferd te worden.
Hoe wil je het volledig onbetaalbare systeem bij vergrijzing dan gaan betalen?
pi_219954242
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:06 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Volgens mij hebben de PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie destijds bereidwillig meegewerkt aan zaken als het Zorgakkoord, de Participatiewet en de Wet werk en zekerheid, die forse en ingrijpende bezuinigingen op de zorg en sociale zekerheid inhielden. De PvdA deed dit als regeringspartij, terwijl GroenLinks en de ChristenUnie als oppositiepartijen steun verleenden.
Daar zijn ze allemaal keihard voor afgestraft bij de daarop volgende verkiezingen. Daar hebben ze van geleerd.
pi_219954279
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 10:57 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Maarom van het omslagstelsel af te komen hoeft het universele karakter van de AOW niet geofferd te worden. Zie bijvoorbeeld: Grote inkomensgevolgen als 67-plussers AOW-premie moeten gaan betalen
600 per maand lastenverhoging.. Hopla!
15-20 jaar... Ja dan werkt dat wel.

Maar hoe maken we het zo simpel mogelijk? Dát is de noodzaak. Gezien het reeds uit algemene middelen wordt betaald... Schaf het helemaal af? Klaar ermee?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_219954295
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:
Ik loop niet zo warm voor belastinggeld aan mensen geven met enorme inkomens of vermogens.
Je begrijpt duidelijk niet goed hoe de sociale zekerheid in Nederland in elkaar steekt. Sociale voorzieningen worden betaald vanuit belastinggeld, volksverzekeringen, zoals de AOW, worden betaald van premiegeld. Je geeft in het geval van de AOW dus per definitie geen belastinggeld uit.

Daar komt bij dat je natuurlijk niet sec naar de AOW moet kijken, het gaat om wat mensen netto bijdragen. En de sterkste schouders doen dat nog steeds meer dan de zwakkere schouders, dus netto vloeit er helemaal geen geld naar “enorme inkomens of vermogens”.
pi_219954310
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:
Ik loop niet zo warm voor belastinggeld aan mensen geven met enorme inkomens of vermogens. Juist omdat ik links ben. Ik ben ook tegen een basisinkomen voor 18-67, waarom zou ik dan wel voor een basisinkomen voor 67+ zijn?
Ik loop warm voor een simpel systeem, als dat "geld geven" impliceert (nee, een minder hoge belastingdruk allicht, marginaal, verder niet) aan rijkeren betekent dan is dat goed.

Juist omdat ik rechts ben. Ik ben ook vóór een basisinkomen 18-67, dus waarom dan niet voor een basisinkomen voor 67+?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_219954321
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:06 schreef Hanca het volgende:
Hoe wil je het volledig onbetaalbare systeem bij vergrijzing dan gaan betalen?
Door de vergrijsden zelf te laten meebetalen bijvoorbeeld. Zie het artikel in ESB.
pi_219954326
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:12 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Je begrijpt duidelijk niet goed hoe de sociale zekerheid in Nederland in elkaar steekt. Sociale voorzieningen worden betaald vanuit belastinggeld, volksverzekeringen, zoals de AOW, worden betaald van premiegeld. Je geeft in het geval van de AOW dus per definitie geen belastinggeld uit.

Daar komt bij dat je natuurlijk niet sec naar de AOW moet kijken, het gaat om wat mensen netto bijdragen. En de sterkste schouders doen dat nog steeds meer dan de zwakkere schouders, dus netto vloeit er helemaal geen geld naar “enorme inkomens of vermogens”.
Semantiek, het is een collectief potje, wettelijk verankerd ende gehandhaafd door den staten generaal.
pi_219954336
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

En ik zei: in dat geval is het een uitkering, een sociale voorziening.

Verder is letterlijk iedereen in Den Haag er van overtuigd dat de AOW zoals die nu is niet houdbaar is, daar komen ook steeds weer rapporten over uit. Geen partij durft het alleen aan te pakken.
Er zijn wel meer regelingen waar er niet naar vermogen gekeken wordt.
WW, ziektewet, WIA.
Al die werknemersverzekeringen hebben dat.

Zou je daar ook naar vermogen willen gaan kijken?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219954342
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:12 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Jij hebt blijkbaar geen benul, het is onhoudbaar om straks een omslagstelsel te houden, dan betaal je per 2,5 werkenden 1 oudere ongeveer (10 miljoen werkenden, 4 miljoen ouderen in 2040). Het gaat dus wel belastinggeld worden, daar is letterlijk iedereen van overtuigd.
pi_219954348
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:13 schreef ludovico het volgende:
Juist omdat ik rechts ben. Ik ben ook vóór een basisinkomen 18-67, dus waarom dan niet voor een basisinkomen voor 67+?
Ja, daar word ik ook steeds enthousiaster over. Simpel en duidelijk, het dagelijks leven is al complex genoeg.
pi_219954355
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef capricia het volgende:

[..]
WW, ziektewet, WIA.

Brr, complexiteit leidt tot oneerlijke situaties.
pi_219954365
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef capricia het volgende:

[..]
WW, ziektewet, WIA.

In elk geval naar inkomen uit vermogen, dat moet net zo zwaar meewegen als inkomen uit arbeid.
pi_219954374
quote:
14s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Ja, daar word ik ook steeds enthousiaster over. Simpel en duidelijk, het dagelijks leven is al complex genoeg.
Als je maar expliciet moet vragen om het te laten uitkeren indien je een tekort aan inkomen hebt, heel werkend Nederland zal het ervaren als een algemene heffingskorting.
pi_219954383
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
In elk geval naar inkomen uit vermogen, dat moet net zo zwaar meewegen als inkomen uit arbeid.
Dus dat zou dan juist kunnen leiden naar een hogere uitkering?
Als voor je dagloon berekening ook je inkomen uit vermogen mee gaat tellen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219954386
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef Hanca het volgende:
Jij hebt blijkbaar geen benul, het is onhoudbaar om straks een omslagstelsel te houden, dan betaal je per 2,5 werkenden 1 oudere ongeveer (10 miljoen werkenden, 4 miljoen ouderen in 2040). Het gaat dus wel belastinggeld worden, daar is letterlijk iedereen van overtuigd.
Wat een onzin, je kunt gewoon van het omslagstelsel af zonder het universele karakter van de AOW op te offeren. Dat zijn echt twee los van elkaar staande zaken.
pi_219954391
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Dus dat zou dan juist kunnen leiden naar een hogere uitkering?
Als voor je dagloon berekening ook je inkomen uit vermogen mee gaat tellen.
Als jij wordt ontslagen of ziek wordt, dan verdwijnt je vermogen ook is jouw voorstel?

Nee, als je een inkomen uit vermogen hebt, heb je minder uitkering nodig.
pi_219954393
Het eerste potentiële tekort dient zich al aan voor het nieuwe kabinet. Uit een evaluatie van de Wahv blijkt dat het verhogen van de verkeersboetes met veel meer dan de inflatie om gaten in de begroting te vullen oneigenlijk gebruik is van de bevoegdheid van de minister en er wordt geadviseerd daar mee te stoppen en de exorbitante stijgingen ook terug te draaien. Iets soortgelijks geldt voor de forse verhogingen bij te laat betalen.

https://www.wodc.nl/actue(...)oneigenlijk-gebruikt

Het gaat om 8 miljoen boetes en als de verhoging teruggebracht moet worden van 220% naar 70% gaat dat heel veel geld kosten voor de schatkist. Wat ik snel kan vinden is dat er meer dan 800 miljoen per jaar opgehaald wordt dus dit gaat al snel om een paar honderd miljoen per jaar (structureel dus)
pi_219954396
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:19 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Wat een onzin, je kunt gewoon van het omslagstelsel af zonder het universele karakter van de AOW op te offeren. Dat zijn echt twee los van elkaar staande zaken.
Ja, dan moet je het gaan betalen uit belastinggeld. Precies wat ik zeg. En ik ben dus niet zo enthousiast over het uitdelen van belastinggeld aan hen die het niet nodig hebben.
pi_219954397
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als jij wordt ontslagen of ziek wordt, dan verdwijnt je vermogen ook is jouw voorstel?

Dat inkomen uit vermogen wordt al belast.
Interen op je vermogen gaat hard als je de lul bent en geen recht hebt op potjes die defacto maandelijks 1600-2000 overboeken, daar is wel voor gespaard hè.
pi_219954403
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:08 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Daar zijn ze allemaal keihard voor afgestraft bij de daarop volgende verkiezingen. Daar hebben ze van geleerd.
Ik weet het niet. Mensen zijn in het algemeen hardleers en politieke partijen ook naar mijn mening.
pi_219954407
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:21 schreef Faraday01 het volgende:
Het eerste potentiële tekort dient zich al aan voor het nieuwe kabinet. Uit een evaluatie van de Wahv blijkt dat het verhogen van de verkeersboetes met veel meer dan de inflatie om gaten in de begroting te vullen oneigenlijk gebruik is van de bevoegdheid van de minister en er wordt geadviseerd daar mee te stoppen en de exorbitante stijgingen ook terug te draaien. Iets soortgelijks geldt voor de forse verhogingen bij te laat betalen.

https://www.wodc.nl/actue(...)oneigenlijk-gebruikt

Het gaat om 8 miljoen boetes en als de verhoging teruggebracht moet worden van 220% naar 70% gaat dat heel veel geld kosten voor de schatkist.
Zou terecht zijn, die boetes zijn absurd.
pi_219954409
quote:

[..]

Als je inkomen uit vermogen mee gaat tellen, zal het ook leiden tot een hoger dagloon (tot een max). En dus een hogere uitkering.
Toch?

Of werkt het maar een kant op?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219954413
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dan moet je het gaan betalen uit belastinggeld. Precies wat ik zeg. En ik ben dus niet zo enthousiast over het uitdelen van belastinggeld aan hen die het niet nodig hebben.
Ben je wél fan van 5 verschillende inkomensafhankelijke potjes en marginaal belastingtarieven van opgeteld >100%?

Zo niet, probeer het nog eens.
Ons systeem is zo evident stuk door complexiteit.
pi_219954415
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Als je inkomen uit vermogen mee gaat tellen, zal het ook leiden tot een hoger dagloon (tot een max). En dus een hogere uitkering.
Toch?
Nee, want je kijkt naar welk inkomen je verliest. En dat inkomen uit vermogen verlies je niet bij ziekte of ontslag, dat is wat ik zeg.
pi_219954417
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:18 schreef Hanca het volgende:
Lekker mensen met een medische beperking achter gaan stellen… Zij hebben net zoveel recht op inkomen uit vermogen als mensen zonder medische beperking. Ik heb nieuws voor je, jouw voorstel is in strijd met het VN Verdrag Handicap. Daarin is afgesproken dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen louter af moeten hangen van de medische beperking en niet van andere factoren.
pi_219954418
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, want je kijkt naar welk inkomen je verliest. En dat inkomen uit vermogen verlies je niet bij ziekte of ontslag, dat is wat ik zeg.
Ah, okay. Dus daar laten we het buiten beschouwing.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219954424
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:23 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik weet het niet. Mensen zijn in het algemeen hardleers en politieke partijen ook naar mijn mening.
Situatie is nu ook anders door de opstelling van VVD tegenover regeringsdeelname vanuit links. Daarom zullen zij de huid zeer duur verkopen
pi_219954446
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:25 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Lekker mensen met een medische beperking achter gaan stellen… Zij hebben net zoveel recht op inkomen uit vermogen als mensen zonder medische beperking. Ik heb nieuws voor je, jouw voorstel is in strijd met het VN Verdrag Handicap. Daarin is afgesproken dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen louter af moeten hangen van de medische beperking en niet van andere factoren.
Je weet dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen nu al afhankelijk zijn van je laatst verdiende loon? Er klopt dus niets van wat je zegt.
pi_219954447
quote:
Wat individualistisch van je. Ik zou je linkse kompas maar een gaan laten herijken.
pi_219954487
quote:
6s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:29 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Wat individualistisch van je. Ik zou je linkse kompas maar een gaan laten herijken.
Weet je wel wat individualisme betekent? Je smijt met een term die nergens op slaat.

En inkomen uit alle verschillende bronnen hetzelfde behandelen is bij uitstek links. Mensen met een inkomen van 50k per jaar uit arbeid krijgen geen uitkering, waarom dan mensen met een inkomen van 50k per jaar uit vermogen wel?
pi_219954509
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:26 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Situatie is nu ook anders door de opstelling van VVD tegenover regeringsdeelname vanuit links. Daarom zullen zij de huid zeer duur verkopen
Dat is natuurlijk waar en ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk zo zal zijn.
pi_219954525
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:28 schreef Hanca het volgende:
Je weet dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen nu al afhankelijk zijn van je laatst verdiende loon? Er klopt dus niets van wat je zegt.
In alle gevallen is dat gewoon 70 tot 75 % van het laatst verdiende loon, dat is dus niet in strijd met het VN Verdrag Handicap. Waar het om gaat is het binnen die 70 of 75 % niet af mag hangen van bijvoorbeeld het huishoudinkomen of het vermogen van iemand.
pi_219954547
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:32 schreef Hanca het volgende:
Mensen met een inkomen van 50k per jaar uit arbeid krijgen geen uitkering, waarom dan mensen met een inkomen van 50k per jaar uit vermogen wel?
Je leest niet goed, dat schrijf ik helemaal niet.
pi_219954587
Ik vind het heel fundamenteel. Een arbeidsongeschiktheidsuitkering is een manier om mensen met een medische beperking inclusief te behandelen. Zij moeten zoveel mogelijk kunnen functioneren in de maatschappij alsof zij geen medische beperking hebben. Daar hoort dus ook bij de mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering net zoveel recht hebben op het hebben van een groot vermogen of inkomen als ieder ander mens.
pi_219954593
quote:
2s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:38 schreef Kowloon het volgende:

[..]
In alle gevallen is dat gewoon 70 tot 75 % van het laatst verdiende loon, dat is dus niet in strijd met het VN Verdrag Handicap. Waar het om gaat is het binnen die 70 of 75 % niet af mag hangen van bijvoorbeeld het huishoudinkomen of het vermogen van iemand.
Moet hem wel meegeven dattttt

Ook dit type verdragen onderhevig zijn aan interpretatie. Er had net zo goed een rechter in een ver verleden anders kunnen oordelen over de interpretatie en de uitwerking van zo een verdrag had een ander leven gaan leiden.
pi_219954649
quote:
15s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:42 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Je leest niet goed, dat schrijf ik helemaal niet.
Jawel. Wat dat is wat ik zeg: kijk bij of iemand recht heeft op een uitkering naar alle inkomsten. Iemand met een inkomen uit arbeid heeft, ongeacht handicap, geen recht op een uitkering vanwege dat inkomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')