abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219953442
Rechtse users @Perrin en @Hanca lees eerst het hele artikel voordat jullie oordelen.
quote:
Een deel van de ouders en verzorgers ervaart financiële drempels bij de aanschaf van een bril. Van Nispen en collega's lieten een enquête uitvoeren door Ipsos I&O en daarin zei 16 procent van de ouders daartegenaan te lopen. Ze kopen überhaupt geen bril, stellen de aankoop uit, vervangen een kapotte bril niet of kiezen voor een goedkope optie, die niet altijd voldoet.

Het onderzoek is niet volledig representatief voor de Nederlandse bevolking, maar geeft volgens Van Nispen wel een realistisch beeld. "Kinderen in de groei hebben minimaal jaarlijks een nieuwe bril nodig en gemiddeld zijn ouders daar 274 euro aan kwijt. Waarschijnlijk lopen er dus tienduizenden kinderen rond met een ongeschikte bril", zegt van Nispen.
pi_219953462
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:21 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Rechtse users @:Perrin en @:Hanca lees eerst het hele artikel voordat jullie oordelen.
[..]

Ik ben links ;)
Volgens sommigen die ik op CU-dagen ontmoet zelfs te links voor de CU.

En heb 3 kinderen met een bril, ik weet de prijzen dus beter dan die onderzoeker. 274 euro, dan heb je een heel bijzondere afwijking. Meestal is glas namelijk gratis bij het montuur en dat montuur koop je bij kinderbrillen echt vanaf 20 euro online of 60 euro in de winkelstraat.

Hier als je bewijs wil: https://www.specsavers.nl(...)en?sort=by_price_asc
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219953464
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Kunnen ze de kosten van de zorgkosten door de vergrijzing niet één op één koppelen aan de enorme kosten van de AOW? We hebben nu en/en, dit kost een godsvermogen, we kunnen kiezen "geen AOW meer voor mensen boven een x bedrag inkomen / x bedrag vermogen, of versobering van de zorg"?
Zoals al eerder hier bediscussieerd is het inkomensafhankelijk maken van de AOW niet zo simpel vanwege de koppeling met de franchise van de pensioenen. Wat wel redelijk makkelijk te doen is en verdedigbaar is, is om bijvoorbeeld boven een aftoppingsgrens dit te gaan doen of een administratieve mogelijkheid inbouwen om af te zien van de AOW. Makkelijker is iets te doen met de ouderenkorting of een extra belastingtarief invoeren. Maar hoe dan ook het blijft behelpen in het huidige stelsel door alle heffingskortingen. We moeten toe naar een nieuw stelsel alleen met de toenemende hoeveelheid ouderen wordt het steeds lastiger de positie van welvarende ouderen iets minder goudgarant te maken.
pi_219953472
Volgens Jimmy Dijk gaat vooral consumptie meer belast worden. Dus meer BTW. In plaats van het kapitaal.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953481
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:25 schreef capricia het volgende:
Volgens Jimmy Dijk gaat vooral consumptie meer belast worden. Dus meer BTW. In plaats van het kapitaal.
Het meer belasten van consumptie is in de basis geen slechte maatregel, zo lang de basisbehoeften uitgezonderd worden. Sowieso sluit dat ook wel aan bij de vrijheidsheffing van het CDA die in de BTW neer zou slaan.
pi_219953488
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het meer belasten van consumptie is in de basis geen slechte maatregel, zo lang de basisbehoeften uitgezonderd worden. Sowieso sluit dat ook wel aan bij de vrijheidsheffing van het CDA die in de BTW neer zou slaan.
Oh ja. Die vrijheidsbelasting. :D
Ik kan niet inschatten of de basisbehoeften uitgezonderd worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953510
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Kunnen ze de kosten van de zorgkosten door de vergrijzing niet één op één koppelen aan de enorme kosten van de AOW? We hebben nu en/en, dit kost een godsvermogen, we kunnen kiezen "geen AOW meer voor mensen boven een x bedrag inkomen / x bedrag vermogen, of versobering van de zorg"?
Toch vind ik dat van die AOW wel een lastige. En dan kijk ik even alleen naar mezelf. Ik heb nooit pensioen opgebouwd, omdat ik jarenlang van uitzendbaan naar jaarcontract en weer opnieuw ben gegaan. Tegen de tijd dat ik pensioen op zou gaan bouwen bij een bedrijf, was het alweer voorbij. Nu werk ik wel al bijna 20 jaar bij dezelfde werkgever, maar zij doen niet aan pensioenopbouw. Ik ben dus al jaren ernstig aan het sparen voor mijn eigen pensioen. Om te zorgen dat ik niet dadelijk een enorme val in mijn inkomsten maak en dus in de financiële problemen kom.

Ik kan me voorstellen dat er een grens komt voor AOW, maar die moet echt wel behoorlijk hoog liggen. Het zou echt heel wrang zijn als mensen jarenlang hun best hebben gedaan om zelf te sparen, om dan vervolgens gekort te worden op de AOW omdat ze zo hard gespaard hebben. Tevens, wat betreft vermogen, is ons eigen huis dus ook pensioen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219953518
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:25 schreef capricia het volgende:
De vraag is even of Jimmy Dijk het hele verhaal kent, natuurlijk. Is ook niet echt een objectieve bron. Als ze bij belasting op vermogen 5 miljard structureel weg halen en bij de BTW 1 miljard, zal Dijk nog altijd boos zijn om die ene miljard en dus dit zeggen.
Ik wacht even het totaalplaatje af.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219953536
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag is even of Jimmy Dijk het hele verhaal kent, natuurlijk. Is natuurlijk ook niet echt een objectieve bron. Als ze bij belasting op vermogen 5 miljard structureel weg halen en bij de BTW 1 miljard, zal Dijk nog altijd boos zijn om die ene miljard en dus dit zeggen.
Ik wacht even het totaalplaatje af.
Ja natuurlijk is JD bevooroordeeld. Hij zit nogal links op de as en wil de kiezers van GLPVDA ook graag aanspreken. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953548
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Toch vind ik dat van die AOW wel een lastige. En dan kijk ik even alleen naar mezelf. Ik heb nooit pensioen opgebouwd, omdat ik jarenlang van uitzendbaan naar jaarcontract en weer opnieuw ben gegaan. Tegen de tijd dat ik pensioen op zou gaan bouwen bij een bedrijf, was het alweer voorbij. Nu werk ik wel al bijna 20 jaar bij dezelfde werkgever, maar zij doen niet aan pensioenopbouw. Ik ben dus al jaren ernstig aan het sparen voor mijn eigen pensioen. Om te zorgen dat ik niet dadelijk een enorme val in mijn inkomsten maak en dus in de financiële problemen kom.

Ik kan me voorstellen dat er een grens komt voor AOW, maar die moet echt wel behoorlijk hoog liggen. Het zou echt heel wrang zijn als mensen jarenlang hun best hebben gedaan om zelf te sparen, om dan vervolgens gekort te worden op de AOW omdat ze zo hard gespaard hebben. Tevens, wat betreft vermogen, is ons eigen huis dus ook pensioen.
Dit is ook wat het bij mij zo'n oneerlijk gevoel geeft: je kunt beter alles opmaken dan netjes sparen voor je pensioen. Als je daar straks toch op afgerekend gaat worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953559
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het zou in ieder geval een heel slecht idee zijn om zo maar iedereen extra te belasten of mensen die het al waar hebben te korten. Dat levert op lange termijn namelijk alleen maar meer problemen op. Het is voor veel mensen geen populair standpunt maar ik zou het prima vinden om wat meer belasting te betalen om defensie op orde te brengen en zodat mensen die het nodig hebben de hulp krijgen die ze nodig hebben (denk aan de wachtlijsten GGZ, de toeslagenouders, Groningen e.d).
Zit er ook niet een soort van contradictie in de roep om een kleinere overheid en het enorme controleapparaat wat de overheid opgetuigt heeft om te controleren of de centen goed besteed worden. Tegelijk is er de enorme stuip wanneer er sprake is van mogelijke fraude. Ik ben wel benieuwd hoe het controleapparaat van de overheid beoordeeld wordt wanneer je er vanuit een risicomanagement bril?

Neem nu als voorbeeld de Bijzondere Bijstand voor een bril van ¤ 60,-. Ik weet niet of jullie ooit een bijzondere bijstandsuitkering aangevraagd hebben? De laatste keer dat ik het deed mocht ik de gemeente verblijden met 93 a4-tjes aan gegevens en een paar telefoontjes met de dienst bijzondere bijstand, als dit ook bij een dergelijke aanvraag voor een bril aan de orde is lijkt mij dat de kosten van de beslissing het bedrag van ¤ 60,- heel ver overstijgen.
pi_219953564
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit is ook wat het bij mij zo'n oneerlijk gevoel geeft: je kunt beter alles opmaken dan netjes sparen voor je pensioen. Als je daar straks toch op afgerekend gaat worden.
Ja, jij leeft liever van een uitkering dan van een inkomen?

Want dat is dan natuurlijk het geval: als de AOW wordt gebruikt om arme ouderen te stutten, is dat gewoon een uitkering. De meeste mensen hebben toch liever een inkomen dan een uitkering.
pi_219953591
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, jij leeft liever van een uitkering dan van een inkomen?

Want dat is dan natuurlijk het geval: als de AOW wordt gebruikt om arme ouderen te stutten, is dat gewoon een uitkering. De meeste mensen hebben toch liever een inkomen dan een uitkering.
Wat is de toegevoegde waarde voor mensen als @miss_sly om nu flinke bedragen in haar eigen pensioenpot te steken als ze straks hetzelfde inkomen heeft als iemand die gewoon lekker alles uitgegeven heeft?

Ik sla het even heel plat. Maar dat is wel het sentiment wat je dan krijgt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953593
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:41 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Zit er ook niet een soort van contradictie in de roep om een kleinere overheid en het enorme controleapparaat wat de overheid opgetuigt heeft om te controleren of de centen goed besteed worden. Tegelijk is er de enorme stuip wanneer er sprake is van mogelijke fraude. Ik ben wel benieuwd hoe het controleapparaat van de overheid beoordeeld wordt wanneer je er vanuit een risicomanagement bril?

Neem nu als voorbeeld de Bijzondere Bijstand voor een bril van ¤ 60,-. Ik weet niet of jullie ooit een bijzondere bijstandsuitkering aangevraagd hebben? De laatste keer dat ik het deed mocht ik de gemeente verblijden met 93 a4-tjes aan gegevens en een paar telefoontjes met de dienst bijzondere bijstand, als dit ook bij een dergelijke aanvraag voor een bril aan de orde is lijkt mij dat de kosten van de beslissing het bedrag van ¤ 60,- heel ver overstijgen.
De aanvraag voor bijzondere bijstand is in de meeste gemeenten de laatste paar jaar wel enorm veel eenvoudiger geworden. En steeds meer gemeenten werken ook met koppelingen: als jij al gegevens hebt aangeleverd voor één soort hulp, hoef je dat niet een tweede keer te doen.

Er zijn zelfs gemeentes die dat gaan koppelen met voedselbanken/kledingbanken/stichting present en zulke zaken, dat je aan kunt geven dat het ook daar mee mag worden gedeeld.

En onze gemeente gaat een proef doen dat je als inwoner die bijstand nodig heeft 1 vast aanspreekpunt in de gemeente hebt, die het verder voor je regelt.
pi_219953602
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat is de toegevoegde waarde voor mensen als @:miss_sly om nu flinke bedragen in haar eigen pensioenpot te steken als ze straks hetzelfde inkomen heeft als iemand die gewoon lekker alles uitgegeven heeft?

Ik sla het even heel plat. Maar dat is wel het sentiment wat je dan krijgt.
En de groep die je er mee raakt zijn niet de allerrijkste natuurlijk.
pi_219953616
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
De aanvraag voor bijzondere bijstand is in de meeste gemeenten de laatste paar jaar wel enorm veel eenvoudiger geworden. En steeds meer gemeenten werken ook met koppelingen: als jij al gegevens hebt aangeleverd voor één soort hulp, hoef je dat niet een tweede keer te doen.

Er zijn zelfs gemeentes die dat gaan koppelen met voedselbanken/kledingbanken/stichting present en zulke zaken, dat je aan kunt geven dat het ook daar mee mag worden gedeeld.
Waar we wel naar moeten streven, ook al is het een gevecht tegen de bierkaai, is dat voedselbanken en alles richting extreme armoede (voor NL begrippen), overbodig raakt.
pi_219953636
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:47 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
En de groep die je er mee raakt zijn niet de allerrijkste natuurlijk.
Inderdaad.

Wat ik zou willen:
Een betrouwbare overheid. Waarbij je voor langere tijd weet hoe je voor je oude dag kunt zorgen.
En eventuele wijzigingen in dit stelsel zullen heel langzaam moeten gebeuren. Over een periode van minimaal 30 jaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953689
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:48 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Waar we wel naar moeten streven, ook al is het een gevecht tegen de bierkaai, is dat voedselbanken en alles richting extreme armoede (voor NL begrippen), overbodig raakt.
Aan één kant eens, aan de andere kant is het een mooie manier om te delen. Het zou niet zo moeten zijn dat mensen er afhankelijk van zijn, dat ben ik met je eens. Dat betekent niet per sé dat zo'n voedselbank of stichting present niet hoeft te bestaan. Het kan dan nog steeds de armsten, die je altijd zal houden, helpen en ondersteunen, ook als ze zonder die hulp wel rond kunnen komen.

Voedselbanken worden voor een heel deel gevuld met eten wat anders weggegooid wordt, het lijkt me zonde om dat niet meer uit te delen. Stichting Present is voor heel veel mensen de manier om vrijwilligerswerk te doen en met mensen in contact te komen (dat gaat zowel om de ontvangers als de vrijwilligers), dat hoeft niet weg.

Afhankelijkheid van zulke steun zou inderdaad wat mij betreft in Nederland niet mogen bestaan.
pi_219953716
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Inderdaad.

Wat ik zou willen:
Een betrouwbare overheid. Waarbij je voor langere tijd weet hoe je voor je oude dag kunt zorgen.
En eventuele wijzigingen in dit stelsel zullen heel langzaam moeten gebeuren. Over een periode van minimaal 30 jaar.
En als er al iets in die richting gaat gebeuren (geen partij die het hardop voor durft te stellen, al wordt er soms echt wel mee gerekend) gaat het inderdaad over de extreem lange termijn. Kijk naar iets veel minder aangrijpends als de aanrechtsubsidie, daar hebben ze ook in totaal 20 jaar over gedaan: afbouwpad was van 2009 t/m 2023 maar in 2003 was al het eerste besluit om die af te gaan bouwen.
pi_219953890
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Aan één kant eens, aan de andere kant is het een mooie manier om te delen. Het zou niet zo moeten zijn dat mensen er afhankelijk van zijn, dat ben ik met je eens. Dat betekent niet per sé dat zo'n voedselbank of stichting present niet hoeft te bestaan. Het kan dan nog steeds de armsten, die je altijd zal houden, helpen en ondersteunen, ook als ze zonder die hulp wel rond kunnen komen.

Voedselbanken worden voor een heel deel gevuld met eten wat anders weggegooid wordt, het lijkt me zonde om dat niet meer uit te delen. Stichting Present is voor heel veel mensen de manier om vrijwilligerswerk te doen en met mensen in contact te komen (dat gaat zowel om de ontvangers als de vrijwilligers), dat hoeft niet weg.

Afhankelijkheid van zulke steun zou inderdaad wat mij betreft in Nederland niet mogen bestaan.
Eens. Ik ben in principe tegen verspilling. Er is naast de datum ook een hele hoop groente en fruit wat er net even wat minder presenteerbaar uitziet, maar prima is. Waarbij ik wel hoop dat anti-verspilling meer een gedeelde opvatting van rijk tot arm wordt ipv dat het afleesbaar wordt wie er minder bedeeld is. Dan zit je op een goed spoor als samenleving.

Ik ben ook tegen communisme, maar een mentaliteit als in Kopenhagen waarin het not-done is om als CEO een te extreme patserbak te rijden, dat spreekt me wel aan. Een beetje dat oude 'doe maar gewoon.. dan'.
pi_219954026
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:42 schreef Hanca het volgende:
Je blijkt hier wat hardnekkig in, de AOW is geen sociale voorziening. Het is een volksverzekering die de basis vormt van het Nederlandse pensioenstelsel, en dat moet naar mijn idee ook zo blijven. Geen potentieel hardvochtige inkomens- en/of vermogenstoetsen, gewoon een betrouwbare basis voor iedereen. Daar zou jij als zelfbenoemd links persoon toch warm voor moeten lopen?
pi_219954060
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 10:35 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Je blijkt hier wat hardnekkig in, de AOW is geen sociale voorziening. Het is een volksverzekering die de basis vormt van het Nederlandse pensioenstelsel, en dat moet naar mijn idee ook zo blijven. Geen potentieel hardvochtige inkomens- en/of vermogenstoetsen, gewoon een betrouwbare basis voor iedereen. Daar zou jij als zelfbenoemd links persoon toch warm voor moeten lopen?
Dan zullen we wel van het omslagstelsel afmoeten anders dreigt dit onbetaalbaar te worden. Of je krijgt situaties in Frankrijk waar gepensioneerden een beter inkomen hebben dan werkenden, terwijl dat inkomen (deels) opgehoest wordt door de werkenden. Dat geeft sociale onrust.
pi_219954157
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 10:44 schreef Jaeger85 het volgende:
Dan zullen we wel van het omslagstelsel afmoeten anders dreigt dit onbetaalbaar te worden. Of je krijgt situaties in Frankrijk waar gepensioneerden een beter inkomen hebben dan werkenden, terwijl dat inkomen (deels) opgehoest wordt door de werkenden. Dat geeft sociale onrust.
Maarom van het omslagstelsel af te komen hoeft het universele karakter van de AOW niet geofferd te worden. Zie bijvoorbeeld: Grote inkomensgevolgen als 67-plussers AOW-premie moeten gaan betalen
pi_219954192
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 10:35 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Ik loop niet zo warm voor belastinggeld aan mensen geven met enorme inkomens of vermogens. Juist omdat ik links ben. Ik ben ook tegen een basisinkomen voor 18-67, waarom zou ik dan wel voor een basisinkomen voor 67+ zijn?

En ik zei: in dat geval is het een uitkering, een sociale voorziening.

Verder is letterlijk iedereen in Den Haag er van overtuigd dat de AOW zoals die nu is niet houdbaar is, daar komen ook steeds weer rapporten over uit. Geen partij durft het alleen aan te pakken.
pi_219954227
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 11:15 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dan kunnen ze forse bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid ook wel wel vergeten, want daar gaat links niet aan meewerken.
Volgens mij hebben de PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie destijds bereidwillig meegewerkt aan zaken als het Zorgakkoord, de Participatiewet en de Wet werk en zekerheid, die forse en ingrijpende bezuinigingen op de zorg en sociale zekerheid inhielden. De PvdA deed dit als regeringspartij, terwijl GroenLinks en de ChristenUnie als oppositiepartijen steun verleenden.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_219954233
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 10:57 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Maarom van het omslagstelsel af te komen hoeft het universele karakter van de AOW niet geofferd te worden.
Hoe wil je het volledig onbetaalbare systeem bij vergrijzing dan gaan betalen?
pi_219954242
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:06 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Volgens mij hebben de PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie destijds bereidwillig meegewerkt aan zaken als het Zorgakkoord, de Participatiewet en de Wet werk en zekerheid, die forse en ingrijpende bezuinigingen op de zorg en sociale zekerheid inhielden. De PvdA deed dit als regeringspartij, terwijl GroenLinks en de ChristenUnie als oppositiepartijen steun verleenden.
Daar zijn ze allemaal keihard voor afgestraft bij de daarop volgende verkiezingen. Daar hebben ze van geleerd.
pi_219954279
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 10:57 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Maarom van het omslagstelsel af te komen hoeft het universele karakter van de AOW niet geofferd te worden. Zie bijvoorbeeld: Grote inkomensgevolgen als 67-plussers AOW-premie moeten gaan betalen
600 per maand lastenverhoging.. Hopla!
15-20 jaar... Ja dan werkt dat wel.

Maar hoe maken we het zo simpel mogelijk? Dát is de noodzaak. Gezien het reeds uit algemene middelen wordt betaald... Schaf het helemaal af? Klaar ermee?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_219954295
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:
Ik loop niet zo warm voor belastinggeld aan mensen geven met enorme inkomens of vermogens.
Je begrijpt duidelijk niet goed hoe de sociale zekerheid in Nederland in elkaar steekt. Sociale voorzieningen worden betaald vanuit belastinggeld, volksverzekeringen, zoals de AOW, worden betaald van premiegeld. Je geeft in het geval van de AOW dus per definitie geen belastinggeld uit.

Daar komt bij dat je natuurlijk niet sec naar de AOW moet kijken, het gaat om wat mensen netto bijdragen. En de sterkste schouders doen dat nog steeds meer dan de zwakkere schouders, dus netto vloeit er helemaal geen geld naar “enorme inkomens of vermogens”.
pi_219954310
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:
Ik loop niet zo warm voor belastinggeld aan mensen geven met enorme inkomens of vermogens. Juist omdat ik links ben. Ik ben ook tegen een basisinkomen voor 18-67, waarom zou ik dan wel voor een basisinkomen voor 67+ zijn?
Ik loop warm voor een simpel systeem, als dat "geld geven" impliceert (nee, een minder hoge belastingdruk allicht, marginaal, verder niet) aan rijkeren betekent dan is dat goed.

Juist omdat ik rechts ben. Ik ben ook vóór een basisinkomen 18-67, dus waarom dan niet voor een basisinkomen voor 67+?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')