abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219953214
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
Waarom moet de samenleving opdraaien voor ouders die slecht kunnen prioriteren? Een kinderbril is tientjeswerk.
En als je per sé wat wil is dit perfect voor bijzondere bijstand vanuit gemeenten. Al heeft de rechter ook daar net uitgesproken dat je voor te verwachten zaken ook in de bijstand gewoon kunt sparen: https://www.ad.nl/binnenl(...)ten-sparen~a6fd7886/
Dus dat zou dan alleen voor de eerste bril op gaan. Gaat inderdaad om maximaal 50/60 euro oid, voor een bril.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 29-01-2026 08:44:12 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219953228
quote:
80s.gif Op donderdag 29 januari 2026 07:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
Er worden enorme investeringen in defensie gedaan en er wordt geïnvesteerd "in Nederland zelf".

Als je wil dat ze meer doen, kunnen we ook meer belasting gaan betalen of meer werknemers importeren?
MINDER belasting LAGERE Prijzen MEER investeren MEER salaris!!!
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_219953238
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En als je per sé wat wil is dit perfect voor bijzondere bijstand vanuit gemeenten. Al heeft de rechter ook daar net uitgesproken dat je voor te verwachten zaken ook in de bijstand gewoon kunt sparen: https://www.ad.nl/binnenl(...)ten-sparen~a6fd7886/
Dus dat zou dan alleen voor de eerste bril op gaan. Gaat inderdaad om 50/60 euro oid, voor een bril.
Dat is al jaren beleid, dat mensen worden geacht te sparen van de Bijstand. Bijzondere Bijstand wordt dan ook niet zomaar meer verstrekt. Ook zelden nog voor een wasmachine of koelkast bijvoorbeeld.

Althans, dat weet ik uit eigen ervaring vanuit beide kanten van het loket.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219953245
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:29 schreef Bondsrepubliek het volgende:
In Nederland bepaalt de financiële situatie van ouders of kinderen wel of geen bril kunnen krijgen. Ik verwacht niet dat dit probleem prioriteit krijgt van het nieuwe kabinet gezien het rechtse karakter van de drie partijen. Aandeelhouders zullen wel weer op hun wenken worden bediend ten koste van het algemeen belang.
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ijl-die-wel-nodig-is
Bezoek aan de oogarts (t/m 12 jaar mag de opticien het niet doen) zit in het basispakket zonder eigen risico. En je krijgt een herhaaloproep. Een verkeerde bril is dus echt je eigen schuld en heeft niets met geld te maken. En zoals hier al gezegd, een bril kost een paar tientjes. Bij online opticiens, waar je als je een recept hebt van de oogarts prima terecht kunt, vaak zelfs maar 20 euro.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219953251
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bezoek aan de oogarts (t/m 12 jaar mag de opticien het niet doen) zit in het basispakket zonder eigen risico. En je krijgt een herhaaloproep. Een verkeerde bril is dus echt je eigen schuld en heeft niets met geld te maken. En zoals hier al gezegd, een bril kost een paar tientjes. Bij online opticiens, waar je als je een recept hebt van de oogarts prima terecht kunt, vaak zelfs maar 20 euro.
Hoe bedoel je, in het basispakket zonder eigen risico? Ik wist niet dat dat bestond.

Ik dacht dat alleen huisartsbezoek niet ten koste ging van je eigen risico.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219953254
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
Waarom moet de samenleving opdraaien voor ouders die slecht kunnen prioriteren? Een kinderbril is tientjeswerk.
Klopt, maar aan de andere kant denk ik dat slechter kunnen leren en onbenut potentieel maatschappelijk duurder zijn dan die bril.
pi_219953255
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:42 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dat is al jaren beleid, dat mensen worden geacht te sparen van de Bijstand. Bijzondere Bijstand wordt dan ook niet zomaar meer verstrekt. Ook zelden nog voor een wasmachine of koelkast bijvoorbeeld.

Althans, dat weet ik uit eigen ervaring vanuit beide kanten van het loket.
Ik weet het, maar de vraag was regelmatig of dat wel de bedoeling was. Maar de rechter heeft het dus bevestigd. En ja, ook in de bijstand kun je sparen voor een wat grotere aanschaf, ook dat weet ik van mensen die in die bijstand zitten.
pi_219953262
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:45 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Hoe bedoel je, in het basispakket zonder eigen risico? Ik wist niet dat dat bestond.

Tot 18 jaar is er geen eigen risico.
pi_219953264
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet het, maar de vraag was regelmatig of dat wel de bedoeling was. Maar de rechter heeft het dus bevestigd. En ja, ook in de bijstand kun je sparen voor een wat grotere aanschaf, ook dat weet ik van mensen die in die bijstand zitten.
Mwah, ik vind het maar hardvochtig. Als alleenstaande is het echt moeilijk sparen in de Bijstand hoor.
pi_219953266
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:45 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Tot 18 is er geen eigen risico.

Dus alles in het basispakket voor kinderen is volledig gedekt.
pi_219953275
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:47 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Mwah, ik vind het maar hardvochtig. Als alleenstaande is het echt moeilijk sparen in de Bijstand hoor.
Ik vind ook dat het maatwerk moet zijn, ik ken de rest van dit verhaal in Rotterdam natuurlijk niet. Dus ja, dan kun je de ene keer wel een nieuwe (of tweedehands?) wasmachine voor iemand in de bijstand kopen en de andere keer besluiten dat als iemand geld over heeft voor bepaalde zaken, dat dan sparen voor een wasmachine ook een optie was geweest. En volgens mij is het ook zo geregeld.
pi_219953336
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:47 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Sparen is altijd moeilijk, voor iedereen. Het vergt namelijk het maken van keuzes, en soms dingen niet doen of kopen die je graag zou willen, omdat je dat geld beter weg kunt zetten voor toekomstig gebruik. Dat een alleenstaande in de bijstand geen honderden euro's kan sparen in een korte tijd, is dan ook heel logisch. Maar sparen kan ook met 2, 3, of 5 euro per maand. Het gaat ook om de routine van het sparen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 29 januari 2026 @ 09:10:07 #238
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219953381
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:40 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:

[..]
MINDER belasting LAGERE Prijzen MEER investeren MEER salaris!!!
Geen gezeik iedereen rijk.

En toen werd je volwassen. Tenminste de meeste mensen ontgroeien die kinderachtigheid.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219953401
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Sparen is altijd moeilijk, voor iedereen. Het vergt namelijk het maken van keuzes, en soms dingen niet doen of kopen die je graag zou willen, omdat je dat geld beter weg kunt zetten voor toekomstig gebruik. Dat een alleenstaande in de bijstand geen honderden euro's kan sparen in een korte tijd, is dan ook heel logisch. Maar sparen kan ook met 2, 3, of 5 euro per maand. Het gaat ook om de routine van het sparen.
Vergeet ook de opvoedingscomponent niet. Zo is het bekend dat mensen met weinig geld vaak slechte keuzes gaan maken vanwege de geldstress. En dat geef je zo ook weer door naar de kinderen.

Je kunt er uiteindelijk ook niet omheen dat het een keuze van ons allemaal is om het zo te doen want er is voldoende geld voor iedereen maar we kiezen er voor dat er een ongelijke verdeling is waarbij er mensen zijn die zo veel geld hebben dat ze het nooit op kunnen maken en dat er mensen in armoede leven. Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat we alles moeten nivelleren maar je kunt het ook niet wegstoppen als een 'fact of life'. Het is en blijft een politiek, maatschappelijke keuze om het zo te doen.
pi_219953436
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 08:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik vermoed dat het én én wordt. Er moet iets gedaan worden om op de lange termijn de staatsschuld niet uit de hand te laten lopen maar dat is niet iets wat dit jaar helemaal opgelost moet worden. Dus hervormingen die vooral op lange termijn ingrijpen zijn wel verstandig. Aangezien Nederland vergrijst en relatief veel vermogen bij vermogende ouderen zit, ligt het voor de hand die wat meer aan te gaan slaan. Dat kun je bijvoorbeeld doen door inderdaad in te grijpen in de zorg zolang je er maar voor zorgt dat je de groepen die het zwaar hebben ook echt ontlast. Andere opties zijn bijvoorbeeld de ouderenkorting of erfbelasting (ik weet het niet populair maar wel de belasting met de minste negatieve impact op de samenleving of de economie).

Het zou in ieder geval een heel slecht idee zijn om zo maar iedereen extra te belasten of mensen die het al waar hebben te korten. Dat levert op lange termijn namelijk alleen maar meer problemen op. Het is voor veel mensen geen populair standpunt maar ik zou het prima vinden om wat meer belasting te betalen om defensie op orde te brengen en zodat mensen die het nodig hebben de hulp krijgen die ze nodig hebben (denk aan de wachtlijsten GGZ, de toeslagenouders, Groningen e.d).
Kunnen ze de kosten van de zorgkosten door de vergrijzing niet één op één koppelen aan de enorme kosten van de AOW? We hebben nu en/en, dit kost een godsvermogen, we kunnen kiezen "geen AOW meer voor mensen boven een x bedrag inkomen / x bedrag vermogen, of versobering van de zorg"?
pi_219953442
Rechtse users @Perrin en @Hanca lees eerst het hele artikel voordat jullie oordelen.
quote:
Een deel van de ouders en verzorgers ervaart financiële drempels bij de aanschaf van een bril. Van Nispen en collega's lieten een enquête uitvoeren door Ipsos I&O en daarin zei 16 procent van de ouders daartegenaan te lopen. Ze kopen überhaupt geen bril, stellen de aankoop uit, vervangen een kapotte bril niet of kiezen voor een goedkope optie, die niet altijd voldoet.

Het onderzoek is niet volledig representatief voor de Nederlandse bevolking, maar geeft volgens Van Nispen wel een realistisch beeld. "Kinderen in de groei hebben minimaal jaarlijks een nieuwe bril nodig en gemiddeld zijn ouders daar 274 euro aan kwijt. Waarschijnlijk lopen er dus tienduizenden kinderen rond met een ongeschikte bril", zegt van Nispen.
pi_219953462
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:21 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Rechtse users @:Perrin en @:Hanca lees eerst het hele artikel voordat jullie oordelen.
[..]

Ik ben links ;)
Volgens sommigen die ik op CU-dagen ontmoet zelfs te links voor de CU.

En heb 3 kinderen met een bril, ik weet de prijzen dus beter dan die onderzoeker. 274 euro, dan heb je een heel bijzondere afwijking. Meestal is glas namelijk gratis bij het montuur en dat montuur koop je bij kinderbrillen echt vanaf 20 euro online of 60 euro in de winkelstraat.

Hier als je bewijs wil: https://www.specsavers.nl(...)en?sort=by_price_asc
pi_219953464
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Kunnen ze de kosten van de zorgkosten door de vergrijzing niet één op één koppelen aan de enorme kosten van de AOW? We hebben nu en/en, dit kost een godsvermogen, we kunnen kiezen "geen AOW meer voor mensen boven een x bedrag inkomen / x bedrag vermogen, of versobering van de zorg"?
Zoals al eerder hier bediscussieerd is het inkomensafhankelijk maken van de AOW niet zo simpel vanwege de koppeling met de franchise van de pensioenen. Wat wel redelijk makkelijk te doen is en verdedigbaar is, is om bijvoorbeeld boven een aftoppingsgrens dit te gaan doen of een administratieve mogelijkheid inbouwen om af te zien van de AOW. Makkelijker is iets te doen met de ouderenkorting of een extra belastingtarief invoeren. Maar hoe dan ook het blijft behelpen in het huidige stelsel door alle heffingskortingen. We moeten toe naar een nieuw stelsel alleen met de toenemende hoeveelheid ouderen wordt het steeds lastiger de positie van welvarende ouderen iets minder goudgarant te maken.
pi_219953472
Volgens Jimmy Dijk gaat vooral consumptie meer belast worden. Dus meer BTW. In plaats van het kapitaal.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953481
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:25 schreef capricia het volgende:
Volgens Jimmy Dijk gaat vooral consumptie meer belast worden. Dus meer BTW. In plaats van het kapitaal.
Het meer belasten van consumptie is in de basis geen slechte maatregel, zo lang de basisbehoeften uitgezonderd worden. Sowieso sluit dat ook wel aan bij de vrijheidsheffing van het CDA die in de BTW neer zou slaan.
pi_219953488
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het meer belasten van consumptie is in de basis geen slechte maatregel, zo lang de basisbehoeften uitgezonderd worden. Sowieso sluit dat ook wel aan bij de vrijheidsheffing van het CDA die in de BTW neer zou slaan.
Oh ja. Die vrijheidsbelasting. :D
Ik kan niet inschatten of de basisbehoeften uitgezonderd worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953510
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Toch vind ik dat van die AOW wel een lastige. En dan kijk ik even alleen naar mezelf. Ik heb nooit pensioen opgebouwd, omdat ik jarenlang van uitzendbaan naar jaarcontract en weer opnieuw ben gegaan. Tegen de tijd dat ik pensioen op zou gaan bouwen bij een bedrijf, was het alweer voorbij. Nu werk ik wel al bijna 20 jaar bij dezelfde werkgever, maar zij doen niet aan pensioenopbouw. Ik ben dus al jaren ernstig aan het sparen voor mijn eigen pensioen. Om te zorgen dat ik niet dadelijk een enorme val in mijn inkomsten maak en dus in de financiële problemen kom.

Ik kan me voorstellen dat er een grens komt voor AOW, maar die moet echt wel behoorlijk hoog liggen. Het zou echt heel wrang zijn als mensen jarenlang hun best hebben gedaan om zelf te sparen, om dan vervolgens gekort te worden op de AOW omdat ze zo hard gespaard hebben. Tevens, wat betreft vermogen, is ons eigen huis dus ook pensioen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219953518
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:25 schreef capricia het volgende:
De vraag is even of Jimmy Dijk het hele verhaal kent, natuurlijk. Is ook niet echt een objectieve bron. Als ze bij belasting op vermogen 5 miljard structureel weg halen en bij de BTW 1 miljard, zal Dijk nog altijd boos zijn om die ene miljard en dus dit zeggen.
Ik wacht even het totaalplaatje af.
pi_219953536
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag is even of Jimmy Dijk het hele verhaal kent, natuurlijk. Is natuurlijk ook niet echt een objectieve bron. Als ze bij belasting op vermogen 5 miljard structureel weg halen en bij de BTW 1 miljard, zal Dijk nog altijd boos zijn om die ene miljard en dus dit zeggen.
Ik wacht even het totaalplaatje af.
Ja natuurlijk is JD bevooroordeeld. Hij zit nogal links op de as en wil de kiezers van GLPVDA ook graag aanspreken. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219953548
quote:
7s.gif Op donderdag 29 januari 2026 09:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Toch vind ik dat van die AOW wel een lastige. En dan kijk ik even alleen naar mezelf. Ik heb nooit pensioen opgebouwd, omdat ik jarenlang van uitzendbaan naar jaarcontract en weer opnieuw ben gegaan. Tegen de tijd dat ik pensioen op zou gaan bouwen bij een bedrijf, was het alweer voorbij. Nu werk ik wel al bijna 20 jaar bij dezelfde werkgever, maar zij doen niet aan pensioenopbouw. Ik ben dus al jaren ernstig aan het sparen voor mijn eigen pensioen. Om te zorgen dat ik niet dadelijk een enorme val in mijn inkomsten maak en dus in de financiële problemen kom.

Ik kan me voorstellen dat er een grens komt voor AOW, maar die moet echt wel behoorlijk hoog liggen. Het zou echt heel wrang zijn als mensen jarenlang hun best hebben gedaan om zelf te sparen, om dan vervolgens gekort te worden op de AOW omdat ze zo hard gespaard hebben. Tevens, wat betreft vermogen, is ons eigen huis dus ook pensioen.
Dit is ook wat het bij mij zo'n oneerlijk gevoel geeft: je kunt beter alles opmaken dan netjes sparen voor je pensioen. Als je daar straks toch op afgerekend gaat worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')