Brr, complexiteit leidt tot oneerlijke situaties.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn wel meer regelingen waar er niet naar vermogen gekeken wordt.
WW, ziektewet, WIA.
Al die werknemersverzekeringen hebben dat.
Zou je daar ook naar vermogen willen gaan kijken?
In elk geval naar inkomen uit vermogen, dat moet net zo zwaar meewegen als inkomen uit arbeid.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn wel meer regelingen waar er niet naar vermogen gekeken wordt.
WW, ziektewet, WIA.
Al die werknemersverzekeringen hebben dat.
Zou je daar ook naar vermogen willen gaan kijken?
Als je maar expliciet moet vragen om het te laten uitkeren indien je een tekort aan inkomen hebt, heel werkend Nederland zal het ervaren als een algemene heffingskorting.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, daar word ik ook steeds enthousiaster over. Simpel en duidelijk, het dagelijks leven is al complex genoeg.
Dus dat zou dan juist kunnen leiden naar een hogere uitkering?quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
In elk geval naar inkomen uit vermogen, dat moet net zo zwaar meewegen als inkomen uit arbeid.
Wat een onzin, je kunt gewoon van het omslagstelsel af zonder het universele karakter van de AOW op te offeren. Dat zijn echt twee los van elkaar staande zaken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef Hanca het volgende:
Jij hebt blijkbaar geen benul, het is onhoudbaar om straks een omslagstelsel te houden, dan betaal je per 2,5 werkenden 1 oudere ongeveer (10 miljoen werkenden, 4 miljoen ouderen in 2040). Het gaat dus wel belastinggeld worden, daar is letterlijk iedereen van overtuigd.
Als jij wordt ontslagen of ziek wordt, dan verdwijnt je vermogen ook is jouw voorstel?quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus dat zou dan juist kunnen leiden naar een hogere uitkering?
Als voor je dagloon berekening ook je inkomen uit vermogen mee gaat tellen.
Ja, dan moet je het gaan betalen uit belastinggeld. Precies wat ik zeg. En ik ben dus niet zo enthousiast over het uitdelen van belastinggeld aan hen die het niet nodig hebben.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:19 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat een onzin, je kunt gewoon van het omslagstelsel af zonder het universele karakter van de AOW op te offeren. Dat zijn echt twee los van elkaar staande zaken.
Dat inkomen uit vermogen wordt al belast.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als jij wordt ontslagen of ziek wordt, dan verdwijnt je vermogen ook is jouw voorstel?
Nee, als je een inkomen uit vermogen hebt, heb je minder uitkering nodig.
Ik weet het niet. Mensen zijn in het algemeen hardleers en politieke partijen ook naar mijn mening.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Daar zijn ze allemaal keihard voor afgestraft bij de daarop volgende verkiezingen. Daar hebben ze van geleerd.
Zou terecht zijn, die boetes zijn absurd.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:21 schreef Faraday01 het volgende:
Het eerste potentiële tekort dient zich al aan voor het nieuwe kabinet. Uit een evaluatie van de Wahv blijkt dat het verhogen van de verkeersboetes met veel meer dan de inflatie om gaten in de begroting te vullen oneigenlijk gebruik is van de bevoegdheid van de minister en er wordt geadviseerd daar mee te stoppen en de exorbitante stijgingen ook terug te draaien. Iets soortgelijks geldt voor de forse verhogingen bij te laat betalen.
https://www.wodc.nl/actue(...)oneigenlijk-gebruikt
Het gaat om 8 miljoen boetes en als de verhoging teruggebracht moet worden van 220% naar 70% gaat dat heel veel geld kosten voor de schatkist.
Als je inkomen uit vermogen mee gaat tellen, zal het ook leiden tot een hoger dagloon (tot een max). En dus een hogere uitkering.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als jij wordt ontslagen of ziek wordt, dan verdwijnt je vermogen ook is jouw voorstel?
Ben je wél fan van 5 verschillende inkomensafhankelijke potjes en marginaal belastingtarieven van opgeteld >100%?quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dan moet je het gaan betalen uit belastinggeld. Precies wat ik zeg. En ik ben dus niet zo enthousiast over het uitdelen van belastinggeld aan hen die het niet nodig hebben.
Nee, want je kijkt naar welk inkomen je verliest. En dat inkomen uit vermogen verlies je niet bij ziekte of ontslag, dat is wat ik zeg.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je inkomen uit vermogen mee gaat tellen, zal het ook leiden tot een hoger dagloon (tot een max). En dus een hogere uitkering.
Toch?
Lekker mensen met een medische beperking achter gaan stellen… Zij hebben net zoveel recht op inkomen uit vermogen als mensen zonder medische beperking. Ik heb nieuws voor je, jouw voorstel is in strijd met het VN Verdrag Handicap. Daarin is afgesproken dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen louter af moeten hangen van de medische beperking en niet van andere factoren.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:18 schreef Hanca het volgende:
In elk geval naar inkomen uit vermogen, dat moet net zo zwaar meewegen als inkomen uit arbeid.
Ah, okay. Dus daar laten we het buiten beschouwing.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, want je kijkt naar welk inkomen je verliest. En dat inkomen uit vermogen verlies je niet bij ziekte of ontslag, dat is wat ik zeg.
Situatie is nu ook anders door de opstelling van VVD tegenover regeringsdeelname vanuit links. Daarom zullen zij de huid zeer duur verkopenquote:Op donderdag 29 januari 2026 11:23 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Mensen zijn in het algemeen hardleers en politieke partijen ook naar mijn mening.
Je weet dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen nu al afhankelijk zijn van je laatst verdiende loon? Er klopt dus niets van wat je zegt.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:25 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Lekker mensen met een medische beperking achter gaan stellen… Zij hebben net zoveel recht op inkomen uit vermogen als mensen zonder medische beperking. Ik heb nieuws voor je, jouw voorstel is in strijd met het VN Verdrag Handicap. Daarin is afgesproken dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen louter af moeten hangen van de medische beperking en niet van andere factoren.
Wat individualistisch van je. Ik zou je linkse kompas maar een gaan laten herijken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:20 schreef Hanca het volgende:
Weet je wel wat individualisme betekent? Je smijt met een term die nergens op slaat.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat individualistisch van je. Ik zou je linkse kompas maar een gaan laten herijken.
Dat is natuurlijk waar en ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk zo zal zijn.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:26 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Situatie is nu ook anders door de opstelling van VVD tegenover regeringsdeelname vanuit links. Daarom zullen zij de huid zeer duur verkopen
In alle gevallen is dat gewoon 70 tot 75 % van het laatst verdiende loon, dat is dus niet in strijd met het VN Verdrag Handicap. Waar het om gaat is het binnen die 70 of 75 % niet af mag hangen van bijvoorbeeld het huishoudinkomen of het vermogen van iemand.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:28 schreef Hanca het volgende:
Je weet dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen nu al afhankelijk zijn van je laatst verdiende loon? Er klopt dus niets van wat je zegt.
Je leest niet goed, dat schrijf ik helemaal niet.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:32 schreef Hanca het volgende:
Mensen met een inkomen van 50k per jaar uit arbeid krijgen geen uitkering, waarom dan mensen met een inkomen van 50k per jaar uit vermogen wel?
Moet hem wel meegeven datttttquote:Op donderdag 29 januari 2026 11:38 schreef Kowloon het volgende:
[..]
In alle gevallen is dat gewoon 70 tot 75 % van het laatst verdiende loon, dat is dus niet in strijd met het VN Verdrag Handicap. Waar het om gaat is het binnen die 70 of 75 % niet af mag hangen van bijvoorbeeld het huishoudinkomen of het vermogen van iemand.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |