abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219934232
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 15:57 schreef Faraday01 het volgende:
Ik begrijp je punt maar het is politieke zelfmoord om dit op deze manier te doen.
Dat is met elke toeslag zo helaas. Mensen zien dat toch als een verworven recht, zélfs als ze er - na correctie in IB-sfeer niet eens op achteruit gaan. Dat zijn van die dingen waar je nooit meer vanaf komt, tenzij je accepteert dat je de volgende verkiezingen gedecimeerd wordt.
pi_219934249
quote:
Ik verwacht ze eerder nog verder gaan sleutelen aan de AHK / ouderenkorting.
Ouderenkorting is gerommel in de marge, daar ga je geen bezuinigingen mee financieren. AHK kan wel, dat snapt niemand, dus niet zichtbaar. Al blijft de afbouw van de arbeidskorting naarmate je meer gaat verdienen ook totaal in tegenspraak met het "werken moet lonen" mantra van de VVD, maar bon.
pi_219934274
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 17:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk wat anders, maar de CU schaft de kinderbijslag af in haar belastingplan.
Niet iedereen wordt 67 jaar en niet iedereen heeft kinderen, zie het verschil echt niet.
pi_219934277
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is met elke toeslag zo helaas. Mensen zien dat toch als een verworven recht, zélfs als ze er - na correctie in IB-sfeer niet eens op achteruit gaan. Dat zijn van die dingen waar je nooit meer vanaf komt, tenzij je accepteert dat je de volgende verkiezingen gedecimeerd wordt.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als de kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag afgeschaft zouden kunnen worden door herziening van het stelsel is dat uitlegbaar.

De AOW inkomensafhankelijk maken is echt nog van een andere orde. Er is al een getornd aan de pensioenen (volgens mensen die tegen het nieuwe stelsel zijn) en dan nu nog een versobering van de AOW, zoals het gezien zal worden. Bovendien raakt het bijna ieders pensioen omdat met een inkomensafhankelijke AOW meer sparen voor je pensioen je AOW gaat kosten. Dat zet echt het hele stelsel in 1x onder druk.
  maandag 26 januari 2026 @ 18:18:33 #30
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219934292
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 17:32 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Kinderbijslag dan ook maar gelijk afschaffen?
kinders maken dat doe je ook voor de maatschappij dus dat mag best een flinke compensatie in de kosten voor zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219934300
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:16 schreef Faraday01 het volgende:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als de kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag afgeschaft zouden kunnen worden door herziening van het stelsel is dat uitlegbaar.
Voor iemand die het snapt wel, je gaat er alleen aan voorbij dat de meerderheid van de mensen nog denkt dat vakantiegeld zwaarder belast wordt.

quote:
De AOW inkomensafhankelijk maken is echt nog van een andere orde.
Ik zou persoonlijk dan ook beginnen met een vermogenstoets en nog niet op inkomen.
pi_219934301
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Ouderenkorting is gerommel in de marge, daar ga je geen bezuinigingen mee financieren. AHK kan wel, dat snapt niemand, dus niet zichtbaar. Al blijft de afbouw van de arbeidskorting naarmate je meer gaat verdienen ook totaal in tegenspraak met het "werken moet lonen" mantra van de VVD, maar bon.
De ouderenkorting is ergens een compensatie voor de lagere arbeidskorting die gepensioneerden krijgen. De AHK is nog enigszins begrijpelijk maar als je je verdiept in de arbeidskorting is dat echt een schaamlap geworden om allerlei correcties door te voeren om ongewenste effecten te corrigeren. Er zitten 4 tredes is met verschillende percentages en op- en afbouw. Het laat in 1 toeslag zien hoe grote bende ons fiscale systeem geworden is:

https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2026
pi_219934353
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:19 schreef nostra het volgende:

[..]
Voor iemand die het snapt wel, je gaat er alleen aan voorbij dat de meerderheid van de mensen nog denkt dat vakantiegeld zwaarder belast wordt.
[..]
Ik zou persoonlijk dan ook beginnen met een vermogenstoets en nog niet op inkomen.
Ik verbaas me daar ook over, hoe weinig mensen begrijpen van hoe de belasting die je betaalt werkt. Als je iets aan de AOW wijzigt zou ik beginnen met de mogelijkheid om vrijwillig afstand te kunnen doen van de AOW en vervolgens aftoppen op de grens die geldt voor fiscaal gunstig opbouwen van pensioenen. Vermogenstoets is verwacht een probleem omdat de AOW nogal stevig verankert is in onze systemen en je niet zo maar iemand zijn AOW af kunt pakken vanwege vermogen terwijl je hele pensioenssysteem daar op gebaseerd is (AoW=franchise pensioen).
pi_219934497
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Conclusie is: jij bent voor een basisinkomen voor iedereen? Geen uitkeringen meer bij werkloosheid of ziekte, maar iedereen een smak geld?

Zo niet: waarom voor ouderen wel een basisinkomen en anderen niet?
Ik ben voor versimpeling van dit soort regelingen en als je dat wilt vertalen naar een basisinkomen dan ja.

Ik vind het ook helemaal niet raar dat iemand die tot aan zijn pensioenleeftijd zuinig heeft geleefd en/of al zijn hele werkbare leven (progressief) belasting/pensioen heeft betaald nu eenmaal meer heeft/overhoudt als hij/zij 70 is.

Die hoeft van mij niet gestraft te worden met inkomensafhankelijke regelingen.
pi_219934911
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:36 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik ben voor versimpeling van dit soort regelingen en als je dat wilt vertalen naar een basisinkomen dan ja.

Ik vind het ook helemaal niet raar dat iemand die tot aan zijn pensioenleeftijd zuinig heeft geleefd en/of al zijn hele werkbare leven (progressief) belasting/pensioen heeft betaald nu eenmaal meer heeft/overhoudt als hij/zij 70 is.

Die hoeft van mij niet gestraft te worden met inkomensafhankelijke regelingen.
Er wordt ook niemand gestraft, de AOW zou worden gebruikt waar hij voor bedoeld is: voorkomen dat mensen in diepe armoede leven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219935758
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er wordt ook niemand gestraft, de AOW zou worden gebruikt waar hij voor bedoeld is: voorkomen dat mensen in diepe armoede leven.
Dat zou dan in mijn geval zijn dat ik mijn huis moet gaan opeten.
pi_219936518
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 20:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat zou dan in mijn geval zijn dat ik mijn huis moet gaan opeten.
Nee, want een eerste huis wordt momenteel eigenlijk nooit onder vermogen geschaard bij zulke fiscale zaken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219936539
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, want een eerste huis wordt momenteel eigenlijk nooit onder vermogen geschaard bij zulke fiscale zaken.
Momenteel nog wel, ja.
pi_219936738
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:11 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Momenteel nog wel, ja.
Er is ook geen enkel plan in de richting om dat te veranderen, ondanks dat het hier een hobby is onder sommigen om te doen alsof je woonhuis binnenkort in box 3 zit. Nee, geen enkele partij wil dat echt.
pi_219936762
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is ook geen enkel plan in de richting om dat te veranderen, ondanks dat het hier een hobby is onder sommigen om te doen alsof je woonhuis binnenkort in box 3 zit. Nee, geen enkele partij wil dat echt.
Volt.
pi_219937891
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Volt.
Eigenlijk bewijst dit antwoord Hanca's gelijk ook een beetje. :P
pi_219939105
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat brengt dan al weer direct een probleem met zich mee. Want als je een koophuis anders behandeld dan een huurhuis krijg je enorme ongelijkheid. Immers mag je er vanuit gaan dat de meeste huizen van mensen die AOW krijgen grotendeels of geheel afgelost zijn. Dat betekent dat die mensen vele lagere maandlasten hebben dan mensen met een huurhuis. Ga je dan vervolgens ook de grens waarop de AOW afgebouwd wordt daar voor corrigeren. Want anders werk je alleen maar een toenemende ongelijkheid tussen huizenbezitters en niet-bezitters in de hand.
pi_219939422
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 12:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
En dat brengt dan al weer direct een probleem met zich mee. Want als je een koophuis anders behandeld dan een huurhuis krijg je enorme ongelijkheid. Immers mag je er vanuit gaan dat de meeste huizen van mensen die AOW krijgen grotendeels of geheel afgelost zijn. Dat betekent dat die mensen vele lagere maandlasten hebben dan mensen met een huurhuis. Ga je dan vervolgens ook de grens waarop de AOW afgebouwd wordt daar voor corrigeren. Want anders werk je alleen maar een toenemende ongelijkheid tussen huizenbezitters en niet-bezitters in de hand.
Dat verschil is er nu ook al en verklein je juist als je mensen met hogere pensioenen, die bijna altijd een koophuis zullen hebben, geen of minder AOW geeft. Dus dit is eerder een argument voor dan tegen.
pi_219939476
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 12:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat verschil is er nu ook al en verklein je juist als je mensen met hogere pensioenen, die bijna altijd een koophuis zullen hebben, geen of minder AOW geeft. Dus dit is eerder een argument voor dan tegen.
Als je het bij 2 of 3x modaal in laat gaan zou je daar gelijk in kunnen hebben. In Nederland , denk aan de AHK en de AK, gaat het afbouwpad veelal op een veel lager niveau in. Met de samenstelling van de kamer hoef je voorlopig ook weinig anders te verwachten. En dan hebben mensen met hogere maandlasten - de huurders - er veel meer last van.
pi_219939762
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 13:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Als je het bij 2 of 3x modaal in laat gaan zou je daar gelijk in kunnen hebben. In Nederland , denk aan de AHK en de AK, gaat het afbouwpad veelal op een veel lager niveau in. Met de samenstelling van de kamer hoef je voorlopig ook weinig anders te verwachten. En dan hebben mensen met hogere maandlasten - de huurders - er veel meer last van.
Nogmaals: dat verschil is er nu ook al, dus ik weet niet zo goed wat je probeert te zeggen.
pi_219939785
quote:

[..]
Ik begrijp je punt maar het is politieke zelfmoord om dit op deze manier te doen. Ik verwacht ze eerder nog verder gaan sleutelen aan de AHK / ouderenkorting. Is ook lastig omdat de marginale druk voor die groep al relatief hoog is vanwege de lagere kortingen. Tenminste als je AOW als regulier inkomen blijft zien.
Je moet dit toch ook niet in één keer doorvoeren maar gaan voeden lijkt mij.

De AOW koste in 2024 netto 28,5 miljard euro (Verschil tussen totale uitgaven (¤51,9 mld) en premie-inkomsten (¤23,4 mld)), dit is 5,7 procent van de begroting.

Maar er zijn zoveel van zulke dingen, dat het mij inderdaad niet goed lijkt om ze 1 voor 1 aan te pakken. Mijn lijkt het wenselijker om met een koers te komen en aan de hand daarvan een stelselwijziging. Dit is minder aantrekkelijk dan niets hervormen, op het randje begroten en ondertussen de burgers wat zelf betaalde en geleende cadeau's geven, maar het lijkt mij nu bijna wel een keer echt nodig.
pi_219939850
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 13:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nogmaals: dat verschil is er nu ook al, dus ik weet niet zo goed wat je probeert te zeggen.
Wat ik probeer te zeggen is dat dit in de verhouding netto besteedbaar inkomen na vaste lasten voor huurders slechter uit gaat pakken dan voor kopers. En dat zou niet zo'n probleem zijn als je het bij de hogere inkomensgroepen pas in laat gaan maar de praktijk leert dat als er sprake is van een afbouwpad van een toeslag - of in dit geval inkomensvoorziening - dat vaak al rondom modaal of bij de overgang van de belastingschijven rondom het kantelpunt premie VV plaats vindt. Als dat hierbij ook zo is hakt dat er voor huurders helemaal hard in omdat die dus van het 'vrije deel' voordat er afgebouwd wordt een veel groter deel kwijt zijn aan vaste lasten op latere leeftijd.
pi_219939925
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 13:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Wat ik probeer te zeggen is dat dit in de verhouding netto besteedbaar inkomen na vaste lasten voor huurders slechter uit gaat pakken dan voor kopers. En dat zou niet zo'n probleem zijn als je het bij de hogere inkomensgroepen pas in laat gaan maar de praktijk leert dat als er sprake is van een afbouwpad van een toeslag - of in dit geval inkomensvoorziening - dat vaak al rondom modaal of bij de overgang van de belastingschijven rondom het kantelpunt premie VV plaats vindt. Als dat hierbij ook zo is hakt dat er voor huurders helemaal hard in omdat die dus van het 'vrije deel' voordat er afgebouwd wordt een veel groter deel kwijt zijn aan vaste lasten op latere leeftijd.
Ja, er moet zorgvuldig mee om worden gegaan, het liefst in combinatie met een stelselherziening die iets van de huurtoeslag (maar dan niet pas achteraf na anderhalf jaar goedgekeurd door verdiend inkomen) moet houden.

Maar dat huurders een veel groter deel van hun AOW+pensioen kwijt zijn aan vaste lasten dan kopers die al hebben afgelost is nu ook al een feit. En dat is niet helemaal op te vangen, nog los van de vraag of je dat moet willen (kopers hebben onderhoud, verder wil je kopen ook gewoon stimuleren). Dat dat gat liever niet groter moet worden ben ik met je eens, maar daarom had ik het ook al over een stelselherziening en een lang afbouwpad van de AOW.
pi_219939990
twitter

Hoezo is dit nieuwe kabinet niet links genoeg? We weten nog helemaal niets.
Kiezers lijken net zweefmolens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')