Toon maar aan dan. Laat die manuscripten in de grondtekst eens zien waar het woord met een hoofdletter staat....quote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:53 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Nee omdat jij geen onderzoek doet naar de juiste dingen, omdat je juist God wil weerleggen. En gaat over geschiedenis van alle manuscripten bij elkaar en kom jij met heeft op facebook gestaan man man.Is gewoon overtuigend bewijs welke bijbel de juiste is en nogal belangrijk met al die valse bijbels in omloop.
Lacrimosa van het Requiem van Mozart is echt goddelijk. Het is wat mij betreft goddelijker dan God.quote:
Ik sluit mij hier volledig bij aan.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 07:44 schreef Bassie48 het volgende:
En met piano concerto no.20 maakte hij in de bloei van zijn korte leven furore bij het Weense publiek. Mijn lievelingsstuk van Mozart: van rustig naar heftig, het maakt veel bij mij los. Ik kan nog uren verder gaan met topstukken van unser Wolfgang maar ik houd het bij piano concerto no.20.
Bekijk deze YouTube-video
Ik vind dat goddelijke muziek in dit topic hoort.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:31 schreef Kerelx het volgende:
Daar is dit topic voor bedoelt: F&L / Soul music/zielmuziek #5
Ik heb het gerapporteerd en laat het over aan de mods om dat te beslissen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:03 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik vind dat goddelijke muziek in dit topic hoort.
quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:06 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ik heb het gerapporteerd en laat het over aan de mods om dat te beslissen.
Klopt, flinke teug 'geschiedeniselementen' erin om het 'justified and ancient' te maken ook. En het had tot er wetboeken waren, geen politie op straat, geen significante wetenschap etc ook wel degelijk een functie om het volk wat levenswijsheid mee te geven. De bedoelingen hebben geen kwaad uitgangspunt gehad. Maar dan moet je wel echt wel de teksten los van elkaar zien. Een verhaal x vertelt wat over onderwerp y, verderop een 'totaal' ander verhaal.. De manier waarop het nu feitelijk wordt toegepast en stukjes tekst hier met stukjes tekst in een ander deel worden gerijmd en geremixed is waar zo'n boek alle waarde voor mij verliest. Dan wordt het een persoonlijk machtsmiddel wat je alle kanten kunt opbuigen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 03:51 schreef Bassie48 het volgende:
Feit: de Bijbel is een verzameling teksten van hoofdzakelijk onbekende schrijvers met onbekende bedoelingen en achtergronden. Alle interpretaties van deze teksten zijn (in)gekleurd op basis van subjectieve, individuele overwegingen. Het heeft niets te maken met 'algemene kennis' of 'objectieve waarheid.' Het is poëzie, meer niet.
In veel oosterse landen haalt men steun uit koffiedikkijken. Horen dat alles ok is, dat jezelf ok bent. Alles kun je eraan ophangen, maar het is vooral ook veel sociale therapie dat als bijkomstigheid heeft om je even uit de sleur van alle dag te trekken en je op het nu te focussen. Het gebeuren zelf. Ik denk persoonlijk dat zoiets veel gang naar psychologen al verminderd. Mensen willen soms met persoonlijke problemen gehoord worden, niet zozeer de waarheid vinden. Dat het gaat om de weg, niet de uitkomst. De losse bijbelverhalen zijn ook een soort steun hierin.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 09:03 schreef Bassie48 het volgende:
Waarom er zoveel delen zijn van dit topic is mij een raadsel. Het moet voor 'waarheidszoekers' toch duidelijk zijn dat waarheid niet in de bijbel of het christendom te vinden is omdat de wetenschap leert dat waarheid niet bestaat. Geloof en vermoedens bestaan wel maar dat is wat anders.
Ik denk dat je het verschil niet ziet tussen het verkondigen van het evangelie en het verspreiden van haat (katholieke kerk is satanisch), laster (jullie zijn hypocriet maar ik mag mensen wel uitschelden voor trol of satanisch noemen) en valse leer (1844 fantasietjes).quote:Op dinsdag 21 januari 2025 08:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kan nog steeds niet quoten.
KerelX zei:
[..]
Op een gegeven moment is er nog maar een ding van toepassing vrees ik:
6 Geef het heilige niet aan de honden, en werp uw parels niet voor de zwijnen, opdat die ze niet op enig moment met hun poten vertrappen, zich omkeren en u verscheuren.
Altijd als het evangelie verspreid wordt, komen daar mensen op af die tot enige doel hebben om alles wat je probeert te doen te ondermijnen. Zoals is het altijd al geweest. Het is soms denk ik inderdaad beter om er gewoon mee te stoppen, anders verandert het maar in lelijk gebakkelei waar niemand wat aan heeft.
De wolf kruipt uit haar vermomming. Een duidelijk voorbeeld van de antiseministische laster waar Ali mee geďndoctrineerd is door zijn sekte. Ordinaire leugens om de ander zwart te maken.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 08:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De reden dat Joden niet evangeliseren is omdat niet-Joden 'goyim' zijn waar veelal op neergekeken wordt. Voor veel Joden is God alleen voor Israël en niet-Joden zullen onderworpen worden wanneer de messias verschijnt. In de tussentijd houden sommigen er nogal nare gebruiken op na, zoals op Christenen spugen en ze verbaal en fysiek mishandelen.
Dus of dit nou beter is dan mensen over vergeving in Jezus Christus vertellen, betwijfel ik.
Het filmpje van Al Jazeera toont niets aan. Het enige dat je met enige zekerheid zou kunnen zeggen als je het filmpje hebt bekeken is dat er door joden op de grond wordt gespuugd als er van die provocerende christenen in hun land met een kruis rondlopen. Iets dat ik nog wel kan begrijpen aangezien het kruis wordt gezien als een heidens symbool (zie Deuteronomium) en hen uiteraard herinnert aan de kruisigingen van de Romeinen tijdens de onderdrukking. Het komt in de buurt van met een hakenkruis rondlopen. Dat doe je gewoon niet uit respect.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind het niet zo leuk om van leugens beticht te worden, maar ik ga ervanuit dat de betreffende user simpelweg niet op de hoogte is van deze zaken, dus bij deze de beelden:
Doen alle joden dit? Nee. Maar om nou te zeggen dat joden zoveel beter zijn omdat ze niet evangeliseren, lijkt mij een beetje een onzinnige opmerking.
Wat is er uberhaupt met dit denken in hokken met religieuze / niet religieuze groepen en als groep 'beter zijn dan de andere'? Meerwaardigheidscomplex?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind het niet zo leuk om van leugens beticht te worden, maar ik ga ervanuit dat de betreffende user simpelweg niet op de hoogte is van deze zaken, dus bij deze de beelden:
Doen alle joden dit? Nee. Maar om nou te zeggen dat joden zoveel beter zijn omdat ze niet evangeliseren, lijkt mij een beetje een onzinnige opmerking.
leuk allemaal, maar hoe vaak heb je zelf met agressieve of vervelende joden temaken gehad?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Aangezien betreffende user nog steeds sceptisch is, en ook niet de moeite neemt om de kwestie verder te onderzoeken maar veronderstelt dat de voorbeelden de enige beschikbare relevante beelden zijn, hier een van dezelfde personen die in haar gezicht geslagen wordt:
Er is ook nog een filmpje waarin men probeert haar metgezel te schoppen en er met een stoel naar gooit, maar helaas kan ik dat niet vinden.
Ik zou betreffende user dus willen aanmoedigen om zelf even in de zoekmachines te klimmen en verder beeldmateriaal te bekijken over deze kwesties.
jouw "onderzoek" gaat niet dieper dan spijkers op laag water.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Aangezien betreffende user nog steeds sceptisch is, en ook niet de moeite neemt om de kwestie verder te onderzoeken...
Je veronderstelt dat ik niet verder gezocht zou hebben. Of beter gezegd, je veronderstelt dat ik niet op de hoogte ben van de situatie. Typisch....quote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Aangezien betreffende user nog steeds sceptisch is, en ook niet de moeite neemt om de kwestie verder te onderzoeken maar veronderstelt dat de voorbeelden de enige beschikbare relevante beelden zijn, hier een van dezelfde personen die in haar gezicht geslagen wordt:
Er is ook nog een filmpje waarin men probeert haar metgezel te schoppen en er met een stoel naar gooit, maar helaas kan ik dat niet vinden.
Ik zou betreffende user dus willen aanmoedigen om zelf even in de zoekmachines te klimmen en verder beeldmateriaal te bekijken over deze kwesties.
Wat verassend dat diegene in de joodse buurt niet een hele preek over zich heen kreeg. Heb je niet op z'n minst een bekeringsrondje geprobeerd? Je moet wel je marketingtechnieken een beetje onderhouden buiten FOK!.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
"leuk allemaal, maar hoe vaak heb je zelf met agressieve of vervelende joden temaken gehad?
Dat er onder elke geloof vervelende klanten te vinden zijn dat zal niemand betwisten."
Ik werd in een Joodse buurt een keer gevraagd of ik een Jood was. Toen zei ik nee, ik ben een Christen. Daarna werd ik bekeken alsof ik een besmettelijke ziekte had. Dus ja, ik heb dit zelf ook weleens meegemaakt. Daartegenover heb ik ook genoeg vriendelijke Joden ontmoet. Dus nee, ik doe geen onterechte generalisaties. Waar het om gaat is dat het argument 'Joden evangeliseren niet' nogal niestzeggend is, aangezien sommigen van hen inderdaad niet evangeliseren, maar zich wel heel raar gedragen naar niet-Joden. Dus zo'n generalisatie slaat nergens op, wat mij betreft.
Sommige christenen evangeliseren ook niet, maar gedragen zich wel raar tegenover niet-Joden. Zo zijn er bij die denken dat ze evangeliseren terwijl ze hele kerkelijke gemeenschappen als satanisch wegzetten.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
"leuk allemaal, maar hoe vaak heb je zelf met agressieve of vervelende joden temaken gehad?
Dat er onder elke geloof vervelende klanten te vinden zijn dat zal niemand betwisten."
Ik werd in een Joodse buurt een keer gevraagd of ik een Jood was. Toen zei ik nee, ik ben een Christen. Daarna werd ik bekeken alsof ik een besmettelijke ziekte had. Dus ja, ik heb dit zelf ook weleens meegemaakt. Daartegenover heb ik ook genoeg vriendelijke Joden ontmoet. Dus nee, ik doe geen onterechte generalisaties. Waar het om gaat is dat het argument 'Joden evangeliseren niet' nogal niestzeggend is, aangezien sommigen van hen inderdaad niet evangeliseren, maar zich wel heel raar gedragen naar niet-Joden. Dus zo'n generalisatie slaat nergens op, wat mij betreft.
De volgende keer wel eerlijk zijn he. En zeggen dat je een sektelid bent van de adventskerk. Even kijken hoe die dan reageert gezien het feit dat de heropleving van de Ku Klux Klan in de 20e eeuw grotendeels te danken is aan 'sommige' lieden van de adventskerk.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Niet echt.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
"Wat is er uberhaupt met dit denken in hokken met religieuze / niet religieuze groepen en als groep 'beter zijn dan de andere'? Meerwaardigheidscomplex?"
Dat moet je aan Etto vragen, die maakt dat soort vergelijkingen.
Je slachtoffercomplex begint irritante vormen aan te nemen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is het mooie van de bijbel en mensen als jij die menen 'de ware interpretatie' te weten.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 08:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kan nog steeds niet quoten.
KerelX zei:
[..]
Op een gegeven moment is er nog maar een ding van toepassing vrees ik:
6 Geef het heilige niet aan de honden, en werp uw parels niet voor de zwijnen, opdat die ze niet op enig moment met hun poten vertrappen, zich omkeren en u verscheuren.
Altijd als het evangelie verspreid wordt, komen daar mensen op af die tot enige doel hebben om alles wat je probeert te doen te ondermijnen. Zoals is het altijd al geweest. Het is soms denk ik inderdaad beter om er gewoon mee te stoppen, anders verandert het maar in lelijk gebakkelei waar niemand wat aan heeft.
Los van dat 'sola scriptura' natuurlijk een gigantische cirkelredenering is, beheerste meneer Miller noch het Grieks, Aramees of Hebreeuws. De 1843/44 voorspelling was ook al niet uitgekomen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 18:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is het mooie van de bijbel en mensen als jij die menen 'de ware interpretatie' te weten.
Je kunt werkelijk alles terug herleiden tot een versje hier, een versje daar, en dus ook wanneer je op die persoonlijke interpretatie en hoe subjectief die is wordt gewezen. Dan is het 'paarlen voor de zwijnen' gooien uiteraard. Je kunt er werkelijk alle kanten mee op.
Daarom werkt sola scriptura ook niet en lagen al die 'zuiverende' hervormers al binnen een jaar met elkaar overhoop over de 'correcte' lezing.
Nog meer: God heeft zijn manieren om de bokken van de schapen te scheiden; en daar komt bar weinig sola fide of sola scriptura bij kijken. Eerder actie. Althans, dat is mijn lezing van Matt. 25,31-46 en uiteraard de simpele oproep dat God geen offers wil maar barmhartigheid.quote:Op woensdag 22 januari 2025 06:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God heeft zo zijn manieren om het kaf van het koren te scheiden.
Hoeveel volgelingen had Jezus toen Hij leefde?
Hoeveel mensen stonden nog aan zijn zeide toen Hij op het punt stond te sterven?
Moest Jezus na zijn dood en wederopstanding zelf niet persoonlijk aan de hand van de geschriften aan de discipelen uitleggen dat Hij de beloofde messias was, en dat ze er dus uiteindelijk niets van begrepen hadden, terwijl ze 3,5 jaar met Hem hadden opgetrokken?
Het Christelijk geloof is ontstaan vanuit een enorme teleurstelling op basis van verkeerde interpretaties en onbegrip. Het is niet verrassend dat aan het einde der tijden zo'n zelfde scenario zich voordoet. Soms laat God Zijn mensen een beetje in het duister tasten, hoewel Hij de boodschap wel degelijk uiteen heeft gezet. Het is een goede test om het kaf van het koren te scheiden, want alleen spotters zouden met zo'n gebeurtenis aan de haal gaan om de hele beweging en de Persoon die hem gestart heeft weg te zetten als onbetrouwbaar. Het zijn de brood- en vischristenen die in zo'n situatie opgeven. Mensen die oprecht naar de waarheid zoeken, doen dat niet.
Mja, dit is natuurlijk weinig steekhoudend allemaal. Als er hier iemand is die zich door persoonlijke interpretatie laat leiden, ben jij het wel, want jij volgt niets en niemand, behalve je eigen zogenaamde 'verstand'. Dat dat verstand ook faalbaar kan zijn, lijkt aan je voorbij te gaan. Zo'n rotsvast vertrouwen in jezelf lijkt mij dus volstrekt ongefundeerd. Verder beticht je mij ervan selectief te citeren, maar dat doe je hier zelf ook om je eigen gelijk aan te tonen. Opnieuw inconsistent en aardig hypocriet.quote:Op woensdag 22 januari 2025 07:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog meer: God heeft zijn manieren om de bokken van de schapen te scheiden; en daar komt bar weinig sola fide of sola scriptura bij kijken. Eerder actie. Althans, dat is mijn lezing van Matt. 25,31-46 en uiteraard de simpele oproep dat God geen offers wil maar barmhartigheid.
Jezus wantrouw ik niet; lieden die puur op basis van eigen interpretatie lezen beschouw ik simpelweg niet de facto als brengers van de Waarheid die opgevolgd moet worden en zichzelf aanmeten anderen weg te kunnen zetten als satanisch, demonisch of misleid.
Je illustreert hiermee mijn punt.quote:Op woensdag 22 januari 2025 07:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mja, dit is natuurlijk weinig steekhoudend allemaal. Als er hier iemand is die zich door persoonlijke interpretatie laat leiden, ben jij het wel, want jij volgt niets en niemand, behalve je eigen zogenaamde 'verstand'. Dat dat verstand ook faalbaar kan zijn, lijkt aan je voorbij te gaan. Zo'n rotsvast vertrouwen in jezelf lijkt mij dus volstrekt ongefundeerd. Verder beticht je mij ervan selectief te citeren, maar dat doe je hier zelf ook om je eigen gelijk aan te tonen. Opnieuw inconsistent en aardig hypocriet.
In ieder geval zien we in de geschriften dat Satan Jezus probeert te verleiden door alle koninkrijken van de wereld aan Hem te geven:
8Opnieuw nam de duivel Hem mee, nu naar een zeer hoge berg, en hij liet Hem al de koninkrijken van de wereld zien, met hun heerlijkheid,
9en zei tegen Hem: Dit alles zal ik U geven, als U knielt en mij aanbidt.
10Toen zei Jezus tegen hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: De Heere, uw God, zult u aanbidden en Hem alleen dienen.
11Toen liet de duivel Hem gaan; en zie, engelen kwamen en dienden Hem.
Jezus zegt hier niet: alle koninkrijken zijn niet van jou.
Nee, Hij citeert de geschriften.
Blijkbaar zijn de koninkrijken van de wereld (de hele wereld dus) inderdaad onder de macht van Satan, en citeert Jezus de geschriften om diezelfde Satan weg te jagen.
Dat lijkt me dus een goed uitgangspunt.
Verder lezen we natuurlijk later hetzelfde over de heidense godsdiensten:
19Wat zeg ik hiermee dan? Dat een afgod iets is, of dat een afgodenoffer iets is?
20Nee, ik zeg dit omdat wat de heidenen offeren, zij dat aan demonen offeren en niet aan God, en ik wil niet dat u met de demonen gemeenschap hebt.
21U kunt niet de drinkbeker van de Heere drinken én de drinkbeker van de demonen. U kunt niet deelhebben aan de tafel van de Heere én aan de tafel van de demonen.
Mijn 'persoonlijke interpretatie' is dus volledig in lijn met de schrift.
Het is wat het is.
Als je niet pretendeert de waarheid te hebben en te verkondigen, waarom heb je dan kritiek op wat ik zeg? Blijkbaar denk je wel te weten dat dat in ieder geval niet de waarheid is.quote:Op woensdag 22 januari 2025 07:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je illustreert hiermee mijn punt.
Hoe ik dat weet? Omdat ik naast interpretatie ook een keur aan kerkvaders heb doorspit. Die natuurlijk ook uitgingen van hun interpretatie, maar daarmee bewijs ik het enkel opnieuw.
Oh en groot verschil tussen jou en mij Ali: ik pretendeer niet de Waarheid te hebben en te verkondigen.
Dat doet hij niet, hij is verstandig genoeg, om geen ultieme waarheid te claimen, omdat hij weet dat deze niet bestaat.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je niet pretendeert de waarheid te hebben en te verkondigen, waarom heb je dan kritiek op wat ik zeg? Blijkbaar denk je wel te weten dat dat in ieder geval niet de waarheid is.
Opnieuw spreek je jezelf dus tegen.
Dit is natuurlijk een contradictio in terminis, want als je claimt te 'weten dat er geen ultieme waarheid bestaat', claim je dus de ultieme waarheid te weten.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:14 schreef dop het volgende:
[..]
Dat doet hij niet, hij is verstandig genoeg, om geen ultieme waarheid te claimen, omdat hij weet dat deze niet bestaat.
Dat zou namelijk zeer onrechtvaardig zijn, als je snapt dat ieder zijn beperkingen heeft, maar daar mee niet onvolmaakt of inperfect is.
Ik denk dat je gevoel je soms aardig voor de gek kan houden eigenlijk. Gevoel, impuls, instinct, gewoonte, het zijn niet altijd betrouwbare raadgevers voor wat goed of juist is. Ze kunnen ook vrij makkelijk gemanipuleerd worden, of veranderen naargelang de omstandigheden. Zelfs wat je eet en drinkt heeft er invloed op.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:11 schreef dop het volgende:
Het goed interpreteren van een boek is een kwestie van het hebben van veel tijd en voldoende intellect.
Het kunnen interpreteren van goed en kwaad vereist veel gevoel.
Het is maar net op welk talent je wil varen in het leven.
Wie beweert, dat hij in alles in deze wereld God ziet, zou het een koud kunstje moeten zijn om zijn gevoel te volgen.
Persoonlijk zou ik niet teveel tijd aan 1 enkel boek besteden, en vooral goed om me heen kijken, en genieten en dankbaar zijn waar dat kan.
Ik bedenk me vooral ook dat ik een hoop geluk heb en redelijk de wind mee heb.
God heeft er maar een zooitje van gemaakt.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat je gevoel je soms aardig voor de gek kan houden eigenlijk. Gevoel, impuls, instinct, gewoonte, het zijn niet altijd betrouwbare raadgevers voor wat goed of juist is.
Als ik zeg dat jij niet kan vliegen, claim ik niet dat ik dat wel kan. Het feit dat we nog nooit een mens hebben zien vliegen is voldoende bewijs.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een contradictio in terminis, want als je claimt te 'weten dat er geen ultieme waarheid bestaat', claim je dus de ultieme waarheid te weten.
Ik claim niet alles te weten, maar wel dat Jezus de ultieme waarheid is. Omdat alles bij Hem begint en eindigt. Alles daartussenin is dan in wezen een detail.
Helaas God praat niet terug, dan kun je leuk zelf gaan vertellen dat je wel weet wat hij zegt maar dat blijft toch echt jouw interpretatie.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daarom hebben we een vaste standaard nodig die onafhankelijk van onszelf is. Die standaard is het Woord van God. God oordeelt ons, niet andersom.
Het zooitje is pas later ontstaan, doordat God buiten is gezet.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:36 schreef dop het volgende:
[..]
God heeft er maar een zooitje van gemaakt.
Dat je toch denkt het wel te snappen, is dan ook wat vreemd vind je niet. Wat is hier nu eigenlijk de grote contradictie.
God spreekt ons dus toe via Zijn Woord, de geschriften. Ook Jezus wordt het Woord van God genoemd. In Jezus zien we een expressie van God die voor ons begrijpelijk is, en het goede voorbeeld geeft.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:46 schreef dop het volgende:
[..]
Helaas God praat niet terug, dan kun je leuk zelf gaan vertellen dat je wel weet wat hij zegt maar dat blijft toch echt jouw interpretatie.
hoe is dit geen persoonlijke interpretatie?quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het zooitje is pas later ontstaan, doordat God buiten is gezet.
Maar ik heb dus ook toegevoegd: we hebben een objectieve standaard van waarheid nodig, buiten onszelf. Dat is het Woord van God. Daarom vertrouw ik daar meer op dan op mijzelf of een ander mens. Ik geloof niet dat de bijbel zuiver mensenwerk is immers. De bijbel is een betrouwbare wegwijzer voor ons.
Nee, maar als je uitsluit dat je de ultieme waarheid kunt kennen, pretendeer je wel te weten wat die ulteme waarheid is. Anders zou je ook niet stellen dat je hem niet kunt kennen. Want wie weet kun je die ultieme waarheid wel kennen, alleen ken je hem nu nog niet.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:40 schreef dop het volgende:
[..]
Als ik zeg dat jij niet kan vliegen, claim ik niet dat ik dat wel kan. Het feit dat we nog nooit een mens hebben zien vliegen is voldoende bewijs.
Ik hoef niet alle mogelijkheden te kennen om mijn beperkingen te snappen.
De bijbel zegt dit over zichzelf. Ik heb dat dus niet bedacht.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:50 schreef dop het volgende:
[..]
hoe is dit geen persoonlijke interpretatie?
Nee ali wij kunnen niet vliegen, ook als we zien dat vogels dat wel kunnen, weten we prima dat we niet kunnen vliegen.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, maar als je uitsluit dat je de ultieme waarheid kunt kennen, pretendeer je wel te weten wat die ulteme waarheid is. Anders zou je ook niet stellen dat je hem niet kunt kennen. Want wie weet kun je die ultieme waarheid wel kennen, alleen ken je hem nu nog niet.
Je snapt hopelijk dat je hier in een cirkeltje lult.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De bijbel zegt dit over zichzelf. Ik heb dat dus niet bedacht.
Verder ben ik tot de conclusie gekomen dat dit wel waar moet zijn, het is de enige logische verklaring voor de inhoud ervan.
quote:Op woensdag 22 januari 2025 06:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het Christelijk geloof is ontstaan vanuit een enorme teleurstelling op basis van verkeerde interpretaties en onbegrip.
Verkeerde interpretaties en onbegrip, elementen die hij nog zolang hij leeft zal blijven overdragen.quote:
En vergeet vooral niet: de persoonlijke, subjectieve interpretatie van Ali is heiilig, andere perspectieven zijn ketterij.quote:
Nee Jezus, in jouw ogen God zelf, was blijkbaar niet in staat zijn boodschap over te brengen, zelfs niet aan zijn eigen volgelingen, die een paar jaar dagelijks met hem optrokken.quote:Op woensdag 22 januari 2025 06:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Moest Jezus na zijn dood en wederopstanding zelf niet persoonlijk aan de hand van de geschriften aan de discipelen uitleggen dat Hij de beloofde messias was, en dat ze er dus uiteindelijk niets van begrepen hadden, terwijl ze 3,5 jaar met Hem hadden opgetrokken?
Dan moet jij wel echt heel bijzonder zijn hé. De discipelen moest Jezus de schrift persoonlijk uitleggen maar jij snapt het allemaal volledig tot in het uiterste detail. Zelfs de schriften die toen nog niet geschreven zijn. Jij moet echt Gods beste vriendje zijn. Een boven alles en iedereen verheven mannetje. Misschien een idee om zelf je eigen sekte te beginnen?quote:Op woensdag 22 januari 2025 06:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God heeft zo zijn manieren om het kaf van het koren te scheiden.
Hoeveel volgelingen had Jezus toen Hij leefde?
Hoeveel mensen stonden nog aan zijn zeide toen Hij op het punt stond te sterven?
Het Christelijk geloof is ontstaan vanuit een enorme teleurstelling op basis van verkeerde interpretaties en onbegrip. Het is niet verrassend dat aan het einde der tijden zo'n zelfde scenario zich voordoet. Soms laat God Zijn mensen een beetje in het duister tasten, hoewel Hij de boodschap wel degelijk uiteen heeft gezet. Het is een goede test om het kaf van het koren te scheiden, want alleen spotters zouden met zo'n gebeurtenis aan de haal gaan om de hele beweging en de Persoon die hem gestart heeft weg te zetten als onbetrouwbaar. Het zijn de brood- en vischristenen die in zo'n situatie opgeven. Mensen die oprecht naar de waarheid zoeken, doen dat niet.
Ah, logica. Quid est logica?quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De bijbel zegt dit over zichzelf. Ik heb dat dus niet bedacht.
Verder ben ik tot de conclusie gekomen dat dit wel waar moet zijn, het is de enige logische verklaring voor de inhoud ervan.
Ik snap die hele worstelingen van volkeren vroeger met Jezus als god en in welke constructie dit het beste weergegeven zou kunnen worden omdat je anders met dit soort paradoxen zit. En dat al die alternatieve, soms minder problematische weergaves afgeschoten zijn voor huidige simplistische constructie om zo meer kracht uit te stralen.quote:Op woensdag 22 januari 2025 11:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee Jezus, in jouw ogen God zelf, was blijkbaar niet in staat zijn boodschap over te brengen, zelfs niet aan zijn eigen volgelingen, die een paar jaar dagelijks met hem optrokken.
Ze kregen dan ook naderhand ruzie over de uitleg. Tot op de dag van vandaag.
hm...
Volgens mij dienen die verhalen, net als Lukas' Emmausgangers of Jezus' uitspraak "Eli eli, lama sabachtani", een simpel literair doel: de lezer geruststellen dat het inderdaad nogal vergezocht lijkt dat een gekruisigde de messias is, en dat zelfs Zijn naasten deze boodschap niet begrepen.quote:Op woensdag 22 januari 2025 11:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee Jezus, in jouw ogen God zelf, was blijkbaar niet in staat zijn boodschap over te brengen, zelfs niet aan zijn eigen volgelingen, die een paar jaar dagelijks met hem optrokken.
En een romein wel.quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Volgens mij dienen die verhalen, net als Lukas' Emmausgangers of Jezus' uitspraak "Eli eli, lama sabachtani", een simpel literair doel: de lezer geruststellen dat het inderdaad nogal vergezocht lijkt dat een gekruisigde de messias is, en dat zelfs Zijn naasten deze boodschap niet begrepen.
Door Jezus (God zelf he) aangesteld maar later door Paulus eenvoudig terzijde geschoven en uit de boeken geschreven.quote:Het heeft natuurlijk ook iets komisch hoe b.v. Petrus zo faliekant de plank mis kan slaan.
Als we dat even doortrekken op het geloof van Ali:quote:Op woensdag 22 januari 2025 12:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik snap die hele worstelingen van volkeren vroeger met Jezus als god en in welke constructie dit het beste weergegeven zou kunnen worden omdat je anders met dit soort paradoxen zit. En dat al die alternatieve, soms minder problematische weergaves afgeschoten zijn voor huidige simplistische constructie om zo meer kracht uit te stralen.
Dat de bijbel als bundel van losse teksten zo goed en kwaad mogelijk aan elkaar geknipt en geplakt is met een shotload aan correcties om alles passender te maken volgens een politiek besluit en op toepasbaarheid.
Dat de teksten niet van apostelen komen maar namen simpelweg zijn toegevoegd zodat de valse suggestie van ooggetuigenverslagen meer kracht zou moeten geven aan die teksten.
Als we de tot evolutie van de Bijbel volgen is zeggen dat “de Bijbel iets over zichzelf zegt” zelfs als Christelijke volgeling een uitspraak die maar weinig zullen doen.
“De bundel van verzamelde verhalen van Annie MG Schmidt zegt over zichzelf…”
Next level mindfuck
Het kwam wel vaker voor dat de discipelen Jezus niet begrepen die vaak in gelijkenissen of cryptisch sprak. "Wat bedoelt u daarmee?" De reden daarvoor legt Jezus ook ergens in de evangeliën uit.quote:Op woensdag 22 januari 2025 11:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ze kregen dan ook naderhand ruzie over de uitleg. Tot op de dag van vandaag.
hm...
De redenen zijn ook nogal cryptisch, met alle gevolgen van dien. Tot op de dag van vandaag voer voor twist en ruzies. Maar dat vind jij dus allemaal niet zo bijzonder?quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:35 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het kwam wel vaker voor dat de discipelen Jezus niet begrepen die vaak in gelijkenissen of cryptisch sprak. "Wat bedoelt u daarmee?" De reden daarvoor legt Jezus ook ergens in de evangeliën uit.
Jij leest duidelijk je Bijbel niet goed. Wij oordelen God wel degelijk en roepen hem ook ter verantwoording. Waar hij soms op ingaat en zich laat vermurwen.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God oordeelt ons, niet andersom.
De wonderlijke geschiedenis van het Christelijke geloof.quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als we dat even doortrekken op het geloof van Ali:
Dat is opgesteld met als basis de Protestantse Bijbel, die als ik het goed heb 7 boeken mist van de Katholieke Bijbel geschreven tussen het OT en NT in.
De Katholieke Bijbel is weer een samenraapsel van allerlei teksten waarin de Gnostische teksten en andere teksten zoals later gevonden en verzameld in de Nag Hammadi eruit gegooid zijn. Sekten met Gnostische inborst moesten danwel vluchten (Nestoriaanse Christen) of zijn uitgeroeid (Catharen, Tempeliers).
De KK is Satan maar is conveniently wel hofleverancier geweest van de meeste boeken van de Protestantse Bijbel, waarop de Adventisten hun geloof weer baseren. Van het bestaan van de "alternatieve Bijbel" met wild uiteenlopende Gnostische teksten met een onwetende Demiurge Ya'aldabaoth / Saklas tot een slechte Demiurge als schepper van de materiële wereld en Jezus als de slang in het paradijs via het licht van Sophia was de founder van de 7e dagsadventisten niet eens op de hoogte. Maar hij neemt wel de vrij rigoreuze selectie van de meest uiteenlopende geschriften van de KK en de verfijning daarop van de Protestanten aan.....terwijl de KK tegelijkertijd Satan is.
Je zal er maar aan moeten.
Als Jezus in zijn leven geen woord had uitgesproken of hier op aarde niet had gewandeld zou er voer voor twist en ruzies zijn geweest. Ik vind dat niet bijzonder, het ligt in de menselijke aard om dat te doen. Een bliksem vertakt zich, kloven tussen bergketens vertakken zich, een boom vertakt zich, een cel deelt zich op in 2, 4, 8, enzovoort. Als ik kijk naar het boeddhisme of atheďsme of andere ideologieën of filosofieën, waar god of profeten niet voorkomen, bestaan daarin tal van stromingen/vertakkingen. Of kijk naar jezelf of andere atheďsten hier, die niet geloven in de Bijbel of Jezus, maar die toch twisten over het geloof. Ik kan er wel een doel in zien, dat die verscheidenheid bepaalde kansen biedt voor spirituele groei.quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De redenen zijn ook nogal cryptisch, met alle gevolgen van dien. Tot op de dag van vandaag voer voor twist en ruzies. Maar dat vind jij dus allemaal niet zo bijzonder?
Hij deed het wel en ook dat is voer voor twist, geen verschil dus.quote:Op woensdag 22 januari 2025 15:05 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Als Jezus in zijn leven geen woord had uitgesproken of hier op aarde niet had gewandeld zou er voer voor twist en ruzies zijn geweest.
Het overgrote deel van het christendom ziet Jezus als God. Dan is het voor mij onbegrijpelijk dat God niet duidelijk is geweest met zijn boodschap.quote:Ik vind dat niet bijzonder, het ligt in de menselijke aard om dat te doen. Een bliksem vertakt zich, kloven tussen bergketens vertakken zich, een boom vertakt zich, een cel deelt zich op in 2, 4, 8, enzovoort. Als ik kijk naar het boeddhisme of atheďsme of andere ideologieën of filosofieën, waar god of profeten niet voorkomen, bestaan daarin tal van stromingen/vertakkingen. Of kijk naar jezelf of andere atheďsten hier, die niet geloven in de Bijbel of Jezus, maar die toch twisten over het geloof. Ik kan er wel een doel in zien, dat die verscheidenheid bepaalde kansen biedt voor spirituele groei.
Zelfs in de KJB kan je nog fragmenten terugvinden (neem ik aan) van andere goden zoals Ba'al (die later een demon werd) met wie Yahweh in competitie was (die een storm/oorlogsgod was en langzaam de monotheďstische God werd).quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De wonderlijke geschiedenis van het Christelijke geloof.
Ali heeft ook eens duidelijk aangegeven dat de King James Bijbel voor hem leidend was. Niet 'alles-in-de-aanloop-naar deze bijbel' De KJB kwam blijkbaar als startschot voor alles in zijn wereld , de rest ligt onder het tapijt.
En juist de KJB en hoe deze is ingezet creeerde een hele shift van op zichzelf staande verhalen als metafoor en advies, naar verhalen als absolute waarheid. Niet de mooiste shift die er is geweest.
De Christelijke cultuur heeft delen van de "westerse" wereld stevig gedomineerd in cultureel opzicht en is in oorlog geweest met oosterse delen. Dus dat die verbondenheid met de geschiedenis er is, waar atheisten ook naar kijken, is denk ik niet zo verwonderlijk. Deze geschiedenis willen begrijpen en grote en kleine claims traceren en duiden en evt weerleggen op basis van bronnen is verder ook niet echt een spirituele zoektocht.quote:Op woensdag 22 januari 2025 15:05 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Als Jezus in zijn leven geen woord had uitgesproken of hier op aarde niet had gewandeld zou er voer voor twist en ruzies zijn geweest. Ik vind dat niet bijzonder, het ligt in de menselijke aard om dat te doen. Een bliksem vertakt zich, kloven tussen bergketens vertakken zich, een boom vertakt zich, een cel deelt zich op in 2, 4, 8, enzovoort.
Als ik kijk naar het boeddhisme of atheďsme of andere ideologieën of filosofieën, waar god of profeten niet voorkomen, bestaan daarin tal van stromingen/vertakkingen. Of kijk naar jezelf of andere atheďsten hier, die niet geloven in de Bijbel of Jezus, maar die toch twisten over het geloof. Ik kan er wel een doel in zien, dat die verscheidenheid bepaalde kansen biedt voor spirituele groei.
Ik zeg ook niet dat het een spirituele zoektocht is. Het punt van mijn post is dat je met of zonder geloof te maken krijgt met meningsverschillen/twist.quote:Op woensdag 22 januari 2025 15:43 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De Christelijke cultuur heeft delen van de "westerse" wereld stevig gedomineerd in cultureel opzicht en is in oorlog geweest met oosterse delen. Dus dat die verbondenheid met de geschiedenis er is, waar atheisten ook naar kijken, is denk ik niet zo verwonderlijk. Deze geschiedenis willen begrijpen en grote en kleine claims traceren en duiden en evt weerleggen op basis van bronnen is verder ook niet echt een spirituele zoektocht.
Als jij de ontstaansgeschiedenis van de Islam aan het bestuderen bent, ben je ook niet bezig met een spirituele zoektocht.
Wat zou je graag duidelijk willen zien in de Bijbel waardoor je zou geloven? Als er stond dat Jezus een mens en profeet was dan zou je het hebben geloofd?quote:Op woensdag 22 januari 2025 15:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hij deed het wel en ook dat is voer voor twist, geen verschil dus.
[..]
Het overgrote deel van het christendom ziet Jezus als God. Dan is het voor mij onbegrijpelijk dat God niet duidelijk is geweest met zijn boodschap.
Vandaar dat ik het ook niet geloof. Jezus was een mens, een profeet als vele anderen, werd wellicht door zijn aanhangers als messias beschouwd, die het Koninkrijk van God zou bewerkstellingen, dwz de overheersers verslaan, een nazaat van David als koning op de troon in Jeruzalem en een volkomen getrouwe tempeldienst. Hij slaagde daar, net als vele andere messiassen voor- en na hem, niet in.
Dat staat er ook. En zo noemt hij zichzelf ook volgens de evangeliën, mensenzoon. En dat geloof ik ook best hoor.quote:Op woensdag 22 januari 2025 16:14 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Wat zou je graag duidelijk willen zien in de Bijbel waardoor je zou geloven? Als er stond dat Jezus een mens en profeet was dan zou je het hebben geloofd?
ok, dat punt geef ik je.quote:Op woensdag 22 januari 2025 15:47 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het een spirituele zoektocht is. Het punt van mijn post is dat je met of zonder geloof te maken krijgt met meningsverschillen/twist.
Ik heb kritiek op wat je zegt omdat jij wel meent de ultieme waarheid te weten. Niet alleen dat, het wel of niet accepteren van die waarheid heeft eeuwige gevolgen. Dat is wat anders dan een mondain meningsverschil over wat wel en niet mooi is.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je niet pretendeert de waarheid te hebben en te verkondigen, waarom heb je dan kritiek op wat ik zeg? Blijkbaar denk je wel te weten dat dat in ieder geval niet de waarheid is.
Opnieuw spreek je jezelf dus tegen.
Verder vraag ik me af waarom je zo'n rotsvast vertrouwen in 'de kerkvaders' (allemaal? of slechts enkele) hebt.
Ook vraag ik me af waarom je geen rekening houdt met het feit dat corruptie en dwaling al meteen aanwezig waren in de vroege kerk. Zo hebben we de gnostici, lieden als Simon Magus, de 'wolven in schaapskleren' waar Paulus het over heeft, degenen 'die zich Joden noemen maar dat niet zijn, maar van de synagoge van Satan zijn' (Joden als in Christenen, dat woord bestond toen nog niet), enzovoorts.
Je kunt wmb de kerkvaders dus niet kritiekloos lezen. Ze vormen een bron om te weten wat een kerkvader op dat moment dacht (aangezien ze elkaar ook vaak tegenspraken), maar het is niet per se een betrouwbare bron van waarheid voor de leer van Christus, ze zijn niet per se representatief voor iets meer dan henzelf. Daar heb je toch echt de bijbel zelf voor nodig. Verder is het idee dat kerkvaders de hele Christelijke gemeente vertegenwoordigden natuurlijk ook onjuist, net zoals we vandaag allerlei prominente lieden hebben die niet per se de gedachten en overtuigingen van een hele groep vertegenwoordigen.
Dus ik wil nu eigenlijk weleens weten waarom je zoveel waarde hecht aan die kerkvaders.
1. Door wie is God buiten gezet?quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het zooitje is pas later ontstaan, doordat God buiten is gezet.
Maar ik heb dus ook toegevoegd: we hebben een objectieve standaard van waarheid nodig, buiten onszelf. Dat is het Woord van God. Daarom vertrouw ik daar meer op dan op mijzelf of een ander mens. Ik geloof niet dat de bijbel zuiver mensenwerk is immers. De bijbel is een betrouwbare wegwijzer voor ons.
[..]
God spreekt ons dus toe via Zijn Woord, de geschriften. Ook Jezus wordt het Woord van God genoemd. In Jezus zien we een expressie van God die voor ons begrijpelijk is, en het goede voorbeeld geeft.
Oh dat heb ik al tig keer aangegeven.quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is opgesteld met als basis de Protestantse Bijbel, die als ik het goed heb 7 boeken mist van de Katholieke Bijbel geschreven tussen het OT en NT in.
De Katholieke Bijbel is weer een samenraapsel van allerlei teksten waarin de Gnostische teksten en andere teksten zoals later gevonden en verzameld in de Nag Hammadi niet opgenomen zijn. Sekten met Gnostische inborst moesten danwel vluchten (Nestoriaanse Christen) of zijn uitgeroeid (Catharen, Tempeliers).
De KK is Satan maar is conveniently wel hofleverancier geweest van de meeste boeken van de Protestantse Bijbel, waarop de Adventisten hun geloof weer baseren. Van het bestaan van de "alternatieve Bijbel" met wild uiteenlopende Gnostische teksten met een onwetende Demiurge Ya'aldabaoth / Saklas tot een slechte Demiurge als schepper van de materiële wereld en Jezus als de slang in het paradijs via het licht van Sophia was de founder van de 7e dagsadventisten niet eens op de hoogte. Maar hij neemt wel de vrij rigoreuze selectie van de meest uiteenlopende geschriften van de KK en de verfijning daarop van de Protestanten aan (omdat hij toentertijd nog niet van het bestaan van meer evangeliën en Gnostische teksten afwist).....terwijl de KK tegelijkertijd Satan is. Je zou zeggen dat hun selectie van Canon dan ook onder druk komt te staan. Immers zou je er zomaar een Evangelie van Tomas in kunnen stoppen.
Je zal er in hindsight maar aan moeten.
Dat verhaal van die opstanding en verschijning(en) is een latere toevoeging aan de schriftelijke overleving om diezelfde teleurstelling van zijn dood, onder de mantel der liefde te bedekken.quote:Op woensdag 22 januari 2025 06:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Bedoel je niet de brief van Barnabas?quote:Op woensdag 22 januari 2025 18:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh dat heb ik al tig keer aangegeven.
Het is hilarisch hoe iemand die zo van leer trekt tegen die hoer van Babylon klakkeloos de canon accepteert die door die Babyloniërs is vastgelegd.
De Brief van Bartolomeüs of de Herder van Hermas zal Ali niet snel aanhalen.
ja, en evangelie van Bartolomeüs.quote:Op donderdag 23 januari 2025 10:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bedoel je niet de brief van Barnabas?
Maar dat evangelie is verloren gegaan, dus da's sowieso lastig aanhalenquote:Op donderdag 23 januari 2025 10:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
ja, en evangelie van Bartolomeüs.
Er zijn er ook zoveel...quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dat evangelie is verloren gegaan, dus da's sowieso lastig aanhalen
Edit Ben in de war, lamaar
Wel mooi, maar lelijke HDRquote:Op donderdag 23 januari 2025 00:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
Tijd voor weer wat schoonheid.
De kathedraal van Straatsburg:
[ afbeelding ]
Ik heb eerlijk gezegd die video's niet gekeken.quote:Op vrijdag 20 december 2024 15:47 schreef MisterFox het volgende:
Ik kan het mezelf niet vergeven als ik de volgende twee video's niet deel:
Ik heb ongelooflijk veel geleerd. Het heeft me veel antwoorden gebracht. Sharing is caring!
Nee precies.quote:Op donderdag 23 januari 2025 16:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd die video's niet gekeken.
Maar wat is de waarheid over islam, christendom, jodendom?
Tja, het is categorie Sinterklaas.
Het Jezus-verhaal is gebaseerd op antieke Joodse mythologie. De Bijbel is een verzameling boeken over antieke Joodse mythologie. Wat moet ik daarmee? Waarom zou ik antieke Joodse mythes geloven?
Er zitten ongetwijfeld wat pareltjes aan waarheid en wijsheid. Maar het is niet te vergelijken met iets als de Bhagavad Gita.
Het heeft niks met boeten te maken, er is geen oordelende baas-god.quote:Op donderdag 23 januari 2025 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee precies.
Mensen aanpraten dat ze moeten boeten voor zaken begaan in een 'vorig leven', dat is pas lekker
Houd toch op... Dat hele reďncarnatieverhaal is de erfzonde variant van die oh zo spirituele oosterse religies.quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het heeft niks met boeten te maken, er is geen oordelende baas-god.
Alles dat je doet doe je jezelf aan, want je bent zelf God.
Wat ik persoonlijk heel interessant vind is met name de ontstaansgeschiedenis van de Islam en de politieke verhouding tussen volkeren die de betrekkelijk nieuwe Islam aanhingen en de toen christenen van de oosterse (nu orthodoxe) kerk.quote:Op donderdag 23 januari 2025 16:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd die video's niet gekeken.
Maar wat is de waarheid over islam, christendom, jodendom?
Tja, het is categorie Sinterklaas.
Het Jezus-verhaal is gebaseerd op antieke Joodse mythologie. De Bijbel is een verzameling boeken over antieke Joodse mythologie. Wat moet ik daarmee? Waarom zou ik antieke Joodse mythes geloven?
Er zitten ongetwijfeld wat pareltjes aan waarheid en wijsheid. Maar het is niet te vergelijken met iets als de Bhagavad Gita.
Reďncarnatie heeft niks met die antieke Joodse mythe van jou te maken.quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Houd toch op... Dat hele reďncarnatieverhaal is de erfzonde variant van die oh zo spirituele oosterse religies.
Joden hebben geen erfzonde.quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Reďncarnatie heeft niks met die antieke Joodse mythe van jou te maken.
Nee, het heeft een logische onderbouwing. Het is de enige ''leven na de dood'' theorie die hout snijdt.quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Joden hebben geen erfzonde.
Reincarnatie is net zo achterlijk als erfzonde
Het blijft allemaal achterlijke Joodse onzin.quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:21 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat ik persoonlijk heel interessant vind is met name de ontstaansgeschiedenis van de Islam en de politieke verhouding tussen volkeren die de betrekkelijk nieuwe Islam aanhingen en de toen christenen van de oosterse (nu orthodoxe) kerk.
Tussen de katholieke (en later protestantse ) kerk en de Islam zit veel verschil. Maar de de verschillen tussen de “church of the east” en Islam zaten altijd op betrekkelijk korte raakvlakken. Moslims zijn daar ook wel eens als afvallige Christenen beschreven. En tegelijkertijd beschreven reizigers in de middeleeuwen de Islam (met name dominant in het Ottomaanse Rijk) qua cultuur als minder streng in de leer.
Maar het interessante zijn ook de verbanden tussen de uit Constantinopel verbannen Nestorianen na zeer hevige clashes en de hele lange aanloop naar de Islam. Ik weet dat de Ebionieten er nog dichter op zaten en dat er ook Joodse stammen waren; maar de culturele kruisbestuivingen zijn zichtbaar.
Dat Constantinople door moslims is ingenomen omdat het waarde voor ze had is in die evolutie een gegeven. Dat ze de heilige Sofia (die al bij de Nestorianen bestond) ook als model voor alle moskeeen gebruiken en de oproep tot
gebed een orthodoxe Cherubic Hymne is, is bijna een soort full-circle. Waarbij je eigenlijk in historisch opzicht kunt stellen dat Constantinople / Istanbul de kraamkamer is geweest. Die stad had een enorm belangrijke gevoelswaarde.
[ afbeelding ]
De oude Romeinse (Byzantijnse) vlag met de halve maan en de ster is trouwens de latere Ottomaanse en Turkse geworden en stond daarop model voor de vlag meer Islamitische landen.
[ afbeelding ]
Nee man, geschiedenis is geen onzin.quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het blijft allemaal achterlijke Joodse onzin.
Neequote:Op donderdag 23 januari 2025 19:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het heeft een logische onderbouwing. Het is de enige ''leven na de dood'' theorie die hout snijdt.
Heel dat rare hindoe geloof is onlogisch. Waarom mensen in hokjes plaatsen en mensen in lagere hokjes onderdrukken. En het dan ook nog onmogelijk maken op uit zo'n laag hokje omhoog te klimmen. Een geloof dat alleen maar voor onderdrukking, ongelijkheid en discriminatie zorgt. Het is alleen maar gericht op het eigen ego, ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij die goeroes die hun volgelingen kaal plukken en in luxe leven.quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het heeft een logische onderbouwing. Het is de enige ''leven na de dood'' theorie die hout snijdt.
Beetje als die Amerikaanse dominees met hun superkerken, vastgoed en privéjets ook.quote:Op donderdag 23 januari 2025 20:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Heel dat rare hindoe geloof is onlogisch. Waarom mensen in hokjes plaatsen en mensen in lagere hokjes onderdrukken. En het dan ook nog onmogelijk maken op uit zo'n laag hokje omhoog te klimmen. Een geloof dat alleen maar voor onderdrukking, ongelijkheid en discriminatie zorgt. Het is alleen maar gericht op het eigen ego, ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij die goeroes die hun volgelingen kaal plukken en in luxe leven.
Ja dat zie je daar ook wel. Vooral bij evangelische / pinkstergemeenten lopen rijke stinkerds rondquote:Op donderdag 23 januari 2025 20:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Beetje als die Amerikaanse dominees met hun superkerken, vastgoed en privéjets ook.
Die van Agtereek: https://www.nd.nl/geloof/(...)gevangen-prostituees ??quote:Op donderdag 23 januari 2025 20:36 schreef Panterjong het volgende:
In Nederland heb je nu ook zo'n figuur. Een jonge gozer die van die gebedsdiensten geeft. Geen zuivere koffie.
O, das weer een andere engnek. Die ik bedoel die bid voor genezing bij terminale mensen. Even opgezocht Tom de Wal heet die. Die pipo koopt graag dure auto's ervan voor z'n vrinden.quote:Op donderdag 23 januari 2025 20:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Die van Agtereek: https://www.nd.nl/geloof/(...)gevangen-prostituees ??
https://www.ad.nl/binnenl(...)er-volgers~a8dfec37/quote:
Er bestaat geen uniform Hindoe geloof. Geen religie met zoveel diverse stromingen, lokale culturen en gebruiken als wat jij het "Hindoe geloof" noemt.quote:Op donderdag 23 januari 2025 20:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Heel dat rare hindoe geloof is onlogisch. Waarom mensen in hokjes plaatsen en mensen in lagere hokjes onderdrukken. En het dan ook nog onmogelijk maken op uit zo'n laag hokje omhoog te klimmen. Een geloof dat alleen maar voor onderdrukking, ongelijkheid en discriminatie zorgt. Het is alleen maar gericht op het eigen ego, ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij die goeroes die hun volgelingen kaal plukken en in luxe leven.
Met dat Hindoe-geloof bedoel ik het verwestelijke slappe aftreksel dat Libertarisch aanhangt.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er bestaat geen uniform Hindoe geloof. Geen religie met zoveel diverse stromingen, lokale culturen en gebruiken als wat jij het "Hindoe geloof" noemt.
Er zijn atheďstische Hindoes, agnostische, monotheďstische en polytheďstische. Er zijn Hindoes die één specifieke God volgen (bijvoorbeeld Krishna of Shiva). Er zijn Hindoes die van een soort Spinoza achtige filosofie uitgaan (alles is Brahman = God).
Er zijn dualistische en non-dualistische Hindoes. Er zijn Hindoes die niks met het Kastenstelsel doen en er zijn er die het heel belangrijk vinden.
Het Mithraďsme bijv.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 07:53 schreef Bassie48 het volgende:
Het christendom heeft veel heilige zaken van andere/bestaande/vroegere religies overgenomen. De nieuwe godsdienst moest op een zo herkenbare wijze aan de man worden gebracht want anders zouden de predikers worden uitgelachen.
Ja, het zou kunnen. Laat ik dat eerlijkerwijs toegeven. Het zou kunnen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 06:08 schreef Bassie48 het volgende:
De theorie van 'leven na de dood'
Wanneer de hersenen stoppen met functioneren (bijvoorbeeld bij de dood), houdt het bewustzijn ophouden te bestaan. Dus als je dood bent, ben je je niet bewust dat je dood of levend bent. Je bent er gewoon niet meer.
Of het Arianisme. Die stroming binnen het vroege christendom draaide om een fundamenteel theologisch geschil over de aard van Christus en zijn relatie tot God de Vader. De kern van het arianisme was de ontkenning van de volledige goddelijkheid van Jezus Christus en dus de "Drie-eenheid." Deze stroming werd tijdens een synode als ketterij verklaard en dat was het dan.quote:
De term Drie-eenheid komt in de hele bijbel niet voor. Pas veel later is men op basis van 1 vers (voor zover ik kan nagaan uit het boek van Maarten 't Hart: de Bril van God) in de belijdenisgeschriften die term gaan bezigen als dogma:quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:41 schreef Bassie48 het volgende:
Of het Arianisme. Die stroming binnen het vroege christendom draaide om een fundamenteel theologisch geschil over de aard van Christus en zijn relatie tot God de Vader. De kern van het arianisme was de ontkenning van de volledige goddelijkheid van Jezus Christus en dus de "Drie-eenheid." Deze stroming werd tijdens een synode als ketterij verklaard en dat was het dan.
Het is inderdaad een gruwelijke gedachte, zeker voor de decadente Westerse mens die leeft als "na mij de zondvloed". Maar het Onontkoombare ontkennen, heeft behalve jezelf valse hoop geven uiteindelijk niet veel zin. Berusting en aanvaarding van je lot geeft veel meer gemoedsrust.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 08:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, het zou kunnen. Laat ik dat eerlijkerwijs toegeven. Het zou kunnen.
Het is wel de meest zelf-castrerende en zelf-verslagende gedachte die je over jezelf kunt hebben.
Maar ach, wat zou het. Carpe diem.
Het Onontkoombare, laat mij niet lachen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:58 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is inderdaad een gruwelijke gedachte, zeker voor de decadente Westerse mens die leeft als "na mij de zondvloed". Maar het Onontkoombare ontkennen, heeft behalve jezelf valse hoop geven uiteindelijk niet veel zin. Berusting en aanvaarding van je lot geeft veel meer gemoedsrust.
Maar goed, ik ga deze wijsheid echt niet op straat prediken want mensen willen nu eenmaal liever leuke tiktof-filmpjes bekijken.
Tot op heden is er geen wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat er bewustzijn of leven na de dood voort bestaat. Dat betekent niet dat het onmogelijk is, maar het ligt buiten het bereik van wat we momenteel met wetenschappelijke methoden kunnen testen. Andere "theorieën" zijn voor mij dus niet meer dan valse hoop verwekkers, verhaaltjes die mensen een goed gevoel en zingeving bieden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 10:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het Onontkoombare, laat mij niet lachen.
De dood, alszijnde het definitieve einde van alles, bestaat alleen in jouw gedachtes.
Nestorianisme, Arianisme, de ebyonieten..quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:41 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Of het Arianisme. Die stroming binnen het vroege christendom draaide om een fundamenteel theologisch geschil over de aard van Christus en zijn relatie tot God de Vader. De kern van het arianisme was de ontkenning van de volledige goddelijkheid van Jezus Christus en dus de "Drie-eenheid." Deze stroming werd tijdens een synode als ketterij verklaard en dat was het dan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 20% gewijzigd door Beathoven op 24-01-2025 12:49:33 ]
Dat is een misvatting. Alle data die we in Europa omtrent de Mithrascult kennen dateren van na Chr.quote:
Opnieuw blijf je in de foute aanname hangen dat de geschriften van de kervaders als representatief zouden zjin voor al het vroege christendom dat er was.quote:Op woensdag 22 januari 2025 18:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb kritiek op wat je zegt omdat jij wel meent de ultieme waarheid te weten. Niet alleen dat, het wel of niet accepteren van die waarheid heeft eeuwige gevolgen. Dat is wat anders dan een mondain meningsverschil over wat wel en niet mooi is.
Verder: de tijd dat ik kerkvaders las als verkondigers van geloofswaarheden ligt ver achter me. Wat het wel bracht is de wetenschap dat de vroege kerk instrumenteel is geweest in het vormgeven van dogma's die het christendom gemaakt hebben wat het is. Dat is een evolutionair proces dat je mooi terug kunt lezen, wanneer welke ideeën vat kregen en waarom.
Die sla jij over, want dat is allemaal geen Bijbel. En dus heb je ook geen enkel idee hoe het christendom ontstaan is.
"Ze zijn niet per se representatief voor iets meer dan henzelf". Bingo, en dat geldt dus ook voor jou.
Ik heb geen rotsvast vertrouwen in de kerkvaders. Ik heb er kennis van genomen en snap nu veel beter waarom het christendom is wat het is geworden.
1. Adam en Evaquote:Op woensdag 22 januari 2025 18:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Door wie is God buiten gezet?
2. Waarom dient die waarheid buiten onszelf te staan?
3. Hoe weet jij dat de bijbel geen zuiver mensenwerk is?
hier beweer je dat zo ongeveer dat we niet kunnen weten hoe het christendom bis ontstaanquote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Opnieuw blijf je in de foute aanname hangen dat de geschriften van de kervaders als representatief zouden zjin voor al het vroege christendom dat er was.
Zo'n uitspraak als 'hoe het christendom' ontstaan is, dat weet jij ook niet. Je weet wat de kerkvaders hebben geschreven, en die hebben een bepaalde invloed gehad.
en nog geen twee tellen later beweer je van alles over hoe het christendom is ontstaanquote:Maar het christendom is ontstaan met Jezus Christus en de apostelen, die zich van oost tot west en noord en zuid hebben verspreid, niet met een selecte groep kerkvaders in een beperkt deel van het Romeinse rijk. Vroege Christenen hebben zo ver als midden-Afrika, India en later in China geëvangeliseerd, het Christendom was niet beperkt tot Europa en een stukje Noord-Afrika. Waarom heb je het nooit over dat deel van het Christendom dat er ook was? De kerkvaders waren daar zeker niet representatief voor.
dat is zeker waarquote:Verder is het punt dat het niet uitmaakt hoeveel waarde men vroeger aan de geschriften hechtte. Cultuur is geen norm voor juistheid.
en hopla wat doe je hier zelf?quote:Steeds opnieuw in het OT zien we hoe belangrijk de geschriften zijn, wanneer bijv. het boek van de wet weer wordt gevonden en dat tot een opleving en bekeringen leidt. De geschriften zijn essentieel en alles wat ertegen indruist is dodelijk.
Het OT was enkel belangrijk voor de joden. Voor hen waren de geschriften geschreven. Niet voor ons.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Opnieuw blijf je in de foute aanname hangen dat de geschriften van de kervaders als representatief zouden zjin voor al het vroege christendom dat er was.
Zo'n uitspraak als 'hoe het christendom' ontstaan is, dat weet jij ook niet. Je weet wat de kerkvaders hebben geschreven, en die hebben een bepaalde invloed gehad. Maar het christendom is ontstaan met Jezus Christus en de apostelen, die zich van oost tot west en noord en zuid hebben verspreid, niet met een selecte groep kerkvaders in een beperkt deel van het Romeinse rijk. Vroege Christenen hebben zo ver als midden-Afrika, India en later in China geëvangeliseerd, het Christendom was niet beperkt tot Europa en een stukje Noord-Afrika. Waarom heb je het nooit over dat deel van het Christendom dat er ook was? De kerkvaders waren daar zeker niet representatief voor.
Verder is het punt dat het niet uitmaakt hoeveel waarde men vroeger aan de geschriften hechtte. Cultuur is geen norm voor juistheid. Steeds opnieuw in het OT zien we hoe belangrijk de geschriften zijn, wanneer bijv. het boek van de wet weer wordt gevonden en dat tot een opleving en bekeringen leidt. De geschriften zijn essentieel en alles wat ertegen indruist is dodelijk.
quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nestorianisme, Arianisme, de ebyonieten..
Ben eigenlijk wel benieuwd of er een soort stamboom is van de meest "verankerde" vormen binnen het Oosterse Christendom van naar degenen die het meest op losse schroeven stonden zoals Arianisme en de brug daarvandaan naar de toen nog prille Islam.
In die tijden had je bijvoorbeeld ook nog geen salafisme en wahabisme (de modernere Arabische scherpe kanten, die er inmiddels ook al wat aan het afgaan zijn) Dat was meer de Islam zoals die door de Selcuk Turken en Ottomanen werd beleefd, wat allemaal zeer dicht op het orthodoxe Christendom stond. En met die hele poel van stromingen leek het contact wat te zijn verdwenen na de scheiding tussen oost en west (Rome)
https://www.ewtn.com/cath(...)-east-and-west-10794
Tot die tijd onderstaand maar even delen.Je vergeet nog het Marcianisme -- De God van het OT was kwaadaardig en niet hetzelfde als die van het NT, de ware God, de Joden aanbidden de (vader van) de duivel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jezus wordt nog het minst paradoxaal als je het allegorisch en niet letterlijk neemt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 21:20 schreef Beathoven het volgende:
Fully God and Fully Man
Being found in appearance as a man, He humbled Himself by becoming obedient to the point of death, even death on a cross (Philippians 2:5-8). Although Jesus was fully God when He was a baby, He emptied Himself and was found in appearance as just a man, even a baby.
Ik heb het idee dat de Bijbel in veel passages een stuk minder paradoxaal wordt als de baby Jezus en de latere volwassene Jezus wel voorbestemd zouden zijn als een soort Dalai Lama, maar dat ze tijdens zijn leven volledige menselijke natuur zouden kennen. Dan zou alleen de wederopstanding hem Goddelijk maken.
Bepaalde beproevingen en vraagstukken zouden dan tussen hem en zijn Vader komen te liggen en beter te plaatsen zijn zonder dat je waarde verliest. Eigenlijk zou je meerwaarde creëren.
Maar ik snap ook dat als je dit inbakt dat het Christendom dan moeilijker de verbale strijd kan aangaan met religies die de enkele God (zonder drie-eenheid) aanhangen.
Volgens Marcion week de God van het OT zoveel af met die van het NT dat het wel een andere God moest zijn. Hij zag de God van het OT als een wrede oorlogsgod die de wereld vorm gegeven had. De God in het nieuwe testament daarentegen zag die als een geheel andere God. Een God van verzoening, redding en liefde die zich pas aan de mens openbaarde met Jezus.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 21:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je vergeet nog het Marcianisme -- De God van het OT was kwaadaardig en niet hetzelfde als die van het NT, de ware God, de Joden aanbidden de (vader van) de duivel.
Je hebt alleen nul bewijs voor enige christelijke stroming voor 1517 die ooit sola scriptura leerde.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zo'n uitspraak als 'hoe het christendom' ontstaan is, dat weet jij ook niet. Je weet wat de kerkvaders hebben geschreven, en die hebben een bepaalde invloed gehad. Maar het christendom is ontstaan met Jezus Christus en de apostelen, die zich van oost tot west en noord en zuid hebben verspreid, niet met een selecte groep kerkvaders in een beperkt deel van het Romeinse rijk. Vroege Christenen hebben zo ver als midden-Afrika, India en later in China geëvangeliseerd, het Christendom was niet beperkt tot Europa en een stukje Noord-Afrika. Waarom heb je het nooit over dat deel van het Christendom dat er ook was? De kerkvaders waren daar zeker niet representatief voor.
Verder is het punt dat het niet uitmaakt hoeveel waarde men vroeger aan de geschriften hechtte. Cultuur is geen norm voor juistheid. Steeds opnieuw in het OT zien we hoe belangrijk de geschriften zijn, wanneer bijv. het boek van de wet weer wordt gevonden en dat tot een opleving en bekeringen leidt. De geschriften zijn essentieel en alles wat ertegen indruist is dodelijk.
1. Ik hoef niet te boeten voor de zonden van mijn voorvaderen (Ezechiël 18).quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
1. Adam en Eva
2. Ik zeg niet dat de waarheid buiten onszelf dient te staan. Ik zei "we hebben een objectieve standaard van waarheid nodig, buiten onszelf. Dat is het Woord van God". Daarmee bedoel ik dat de standaard om te oordelen over waar en niet waar, juist en onjuist, rechtvaardig en onrechtvaardig, van God afkomstig moet zijn, omdat God geen fouten maakt. En de manier om die standaard naar ons te communiceren, is de bijbel. Ons eigen oordeel is niet betrouwbaar, het is feilbaar. Daarom kan een mens ook niet verheven worden tot de ultieme interpretator van de Schrift en rechter over allen, zoals een paus. De schrift moet rechter over ons zijn. Het is daarom aan ieder om zelf de geschriften tot zich te nemen en zijn geweten erdoor te laten vormen. Het is niet de bedoeling dat we als Christenen blind achter andere mensen aanlopen. Het laatste dat ik zou willen, is dat iemand blind volgt wat ik zeg zonder daar zelf door de Schrift van overtuigd te zijn. Dat zou compleet nutteloos zijn. Natuurlijk zijn er best mensen die je kunnen helpen, maar iets als een soort spirituele coach die je blind moet volgen, past niet bij wat de schriften ons over God en de mens vertellen. Iedereen zal immers verantwoording voor zijn eigen leven moeten afleggen, en zeggen 'ja die en die zeiden dat ik dat moest geloven en doen' volstaat dan niet. Je bent zelf verantwoordelijk en hebt dus ook zelf de verantwoordelijkheid om God in alles op de eerste plaats te zetten.
3. Omdat mensen de toekomst niet kunnen voorspellen.
Correct me if I am wrong maar kwam hij niet mede tot die conclusie op basis van het Evangelie van Johannes? Johannes 20:39 en verder.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:21 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Volgens Marcion week de God van het OT zoveel af met die van het NT dat het wel een andere God moest zijn. Hij zag de God van het OT als een wrede oorlogsgod die de wereld vorm gegeven had. De God in het nieuwe testament daarentegen zag die als een geheel andere God. Een God van verzoening, redding en liefde die zich pas aan de mens openbaarde met Jezus.
Hoewel hij de God in het OT als kwaadaardig zag, zag hij in dit godsbeeld niet de duivel. Eerder een adaptie van Plato's Demiurg alleen dan kwaadaardig.
Dan zou hetgeen genoemd daar ook weer beter binnen passen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 21:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jezus wordt nog het minst paradoxaal als je het allegorisch en niet letterlijk neemt.
Johannes 20 vers 39 bestaat niet.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 02:07 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Correct me if I am wrong maar kwam hij niet mede tot die conclusie op basis van het Evangelie van Johannes? Johannes 20:39 en verder.
Dat de Joden ook de helpers van de Archons waren die Christus vermoordden, of dat de Joden zelfs de Archons waren?
Sorry 8:39. Het was volgens mij op basis van dit evangelie dat onder niet-Joodse Christenen waaronder Marcion de afkeer voor de Joden toenam omdat in dit evangelie de leer dat de Joden een valse god / een duivel aanbidden werd bevestigd.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:07 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Johannes 20 vers 39 bestaat niet.
Archon als zijnde hemelse wezens van het gnostisch stelsel?
Dat denk ik niet. Marchion's leer was eenvoudiger en week af van wat men tegenwoordig als gnostisch ziet.
Je hebt de boosaardige schepper God, je hebt de liefdevolle God en je Jezus. Echt meer zat er volgens mij niet tussen.
In de bijbel wordt Archonton ook gebruikt voor menselijke leiders. En ja die werden geholpen door joden of het waren zelf ook joden. Denk bijvoorbeeld aan de vazalkoning met de Joodse soldaten in Jeruzalem ten tijde van de Roomse bezetting. De Romeinse soldaten bleven buiten de poort. In meerdere passages lijkt het erop dat de schuld van Jezus z'n kruisiging in hun schoenen geschoven werd. Ik denk dat dit vooral gedaan is om de geschriften geaccepteerd te doen raken voor de overheersers. In geschriften openlijk te Romeimen de schuld geven van de kruisiging van een Davidstelg zou namelijk niet werken.
Marcion moest in ieder geval niet veel hebben van de joden en heeft vermoedelijk om die reden het OT als ook veel boeken uit het NT in zijn canon weggelaten. Alleen Lucas en 10 brieven vanuit de traditie toegekend aan Paulus bleven over.
Het lot van hoe Marcion de geschiedenis in is gegaan is erg gekleurd. Het weinige dat we over hem weten komt uit overleveringen van kerkvaders die niets moesten hebben van zijn ideeën.
Er was trouwens sowieso veel anti-Joodse propaganda in die tijd. De Egyptenaren hadden van Jahweh en Jezus ezels gemaakt, naar voorbeeld van Seth. De Romeinen.quote:It's a dense read, and I'm still not sure whether I have it in my head correctly. But I'll note that, if the reconstruction of Marcion's Gospel is correct, that the "archons" in his Gospel got Pilate to crucify Jesus.
Heel veel van het begin van het Christelijke geloof is niet gedocumenteerd nee. De geschriften van de kerkvaders zijn niet representatief voor het hele Christendom. Dus we hoeven ons ook niet tot die tunnelvisie te beperken.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:16 schreef dop het volgende:
[..]
hier beweer je dat zo ongeveer dat we niet kunnen weten hoe het christendom bis ontstaan
We weten hoe ver het zich heeft uitgestrekt, omdat bijv. Christenen werden aangetroffen toen Europa de wereld rondvaarden. Zo is er bijv. in India een gemeente die zijn eigen roots tot Thomas terugleidt. Is dat per se waar? Het zou goed kunnen. Alles precies weten, doen we inderdaad niet. Maar nogmaals: de geschriften van kerkvaders zijn niet representatief voor wat er in die oorden allemaal gebeurde.quote:en nog geen twee tellen later beweer je van alles over hoe het christendom is ontstaan
Het Christelijk geloof kun je niet loszien van het Joodse geloof. Daarin speelden de geschriften een essentiële, vitale rol, en die waren de standaard. Dus logischerwijs zou dat ook voor het Christelijke geloof moeten gelden. Het gaat immers om dezelfde God.quote:dat is zeker waar
[..]
en hopla wat doe je hier zelf?
Affirmatie zonder enige uitleg of beargumenatie.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 20:09 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het OT was enkel belangrijk voor de joden. Voor hen waren de geschriften geschreven. Niet voor ons.
Dit lijkt me niet waar, omdat de brieven aan kerken gekopieerd en gedeeld werden. De instructies die erin staan, zijn voor allen relevant.quote:De geschriften in het NT hadden een nog een kleiner bereik. Deze waren alleen van belang voor de geadresseerden. Het is dan ook nooit de bedoeling geweest om deze te bundelen en van belang te maken voor mensen buiten de specifieke groep waarvoor betreffende geschriften
ooit geschreven zijn.
Want de hele wereld is nu Christen?quote:Het belang van deze geschriften moet enorm geweest zijn. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de brieven van Paulus dan gaf dit de groep waarvoor de geschriften geschreven zijn onderricht, vorming, ondersteuning en het gaf hoop. Ze waren uiterst belangrijk om te midden van die 'heidense' cultuur bol te houden met hun vernieuwde godsdienst.
Dat belang is er nu minder.
Wat is daar erg aan dan, als het waar is?quote:Natuurlijk is het fijn dat ze tot bekeringen kunnen leiden. Tenminste als dat voor nieuwe christenen zorgt die omkijken naar hun naaste, maar natuurlijk niet als dat het er voor zorgt dat er mensen komen die verder van het padje raken en hele geloofsgemeenschappen wegzetten als satanisch.
Welke?quote:En dan heb ik het alleen nog maar over jou persoonlijk. Er zijn bijvoorbeeld helaas ook veel oorlogen gevoerd met de bijbel in de hand.
Interessant.quote:Ik denk dat als God het voor het zeggen zou hebben hij daarom al heel die bijbel de grond in zou hebben getrapt. Ik denk dat als Die van te voren had geweten dat er zoveel doden door oorlogen die in Zijn naam gevoerd zijn zouden vallen, als hij zou hebben geweten dat hele geloofsgemeenschappen zouden worden weggezet als satanisch door sektegekkies zoals jou en als die van te voren had geweten dat er vele onschuldige mensen vanwege een bruine huidskleur door de, door de adventskerk gesponsorde, KuKluxKlan aan een hoge boom zouden worden hangen Hij nooit en te nimmer gewild zou hebben dat mensen zoals jij, die simpelweg te simpel zijn om met Zijn woord om te gaan in het bezit zouden komen van een bijbel.
Vreemde conclusie.quote:Helaas blijkt God toch niet zo machtig te zijn of het interesseert Hem niet wat mensen uitvreten met Zijn woord in de hand.
De RKK is niet 'hofleverancier geweest van de meeste boeken van de protestantse bijbel'. Daar klopt echt niets van.quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De Katholieke Bijbel is weer een samenraapsel van allerlei teksten waarin de Gnostische teksten en andere teksten zoals later gevonden en verzameld in de Nag Hammadi niet opgenomen zijn. Sekten met Gnostische inborst moesten danwel vluchten (Nestoriaanse Christen) of zijn uitgeroeid (Catharen, Tempeliers).
De KK is Satan maar is conveniently wel hofleverancier geweest van de meeste boeken van de Protestantse Bijbel, waarop de Adventisten hun geloof weer baseren. Van het bestaan van de "alternatieve Bijbel" met wild uiteenlopende Gnostische teksten met een onwetende Demiurge Ya'aldabaoth / Saklas tot een slechte Demiurge als schepper van de materiële wereld en Jezus als de slang in het paradijs via het licht van Sophia was de founder van de 7e dagsadventisten niet eens op de hoogte. Maar hij neemt wel de vrij rigoreuze selectie van de meest uiteenlopende geschriften van de KK en de verfijning daarop van de Protestanten aan (omdat hij toentertijd nog niet van het bestaan van meer evangeliën en Gnostische teksten afwist).....terwijl de KK tegelijkertijd Satan is. Je zou zeggen dat hun selectie van Canon dan ook onder druk komt te staan. Immers zou je er zomaar een Evangelie van Tomas in kunnen stoppen.
Je zal er in hindsight maar aan moeten.
Tja, ik zou hier over kunnen uitweiden en ik zou het je tot in de puntjes kunnen uitleggen maar je bent een gehersenspoeld sektemannetje dus dat heeft toch geen enkele zin.quote:Op zondag 26 januari 2025 21:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Affirmatie zonder enige uitleg of beargumenatie.
Ik kan ook zeggen: ze waren voor iedereen geschreven.
Tja, wie heeft er nu gelijk?
Dat er geschriften gekopieerd eb gedeeld zijn is geen argument. Bespaar je de moeite met je slappe gewauwel.quote:Dit lijkt me niet waar, omdat de brieven aan kerken gekopieerd en gedeeld werden. De instructies die erin staan, zijn voor allen relevant.
Jij hebt echt moeite met lezen wat de ander zegt he. Lees het nog eens.quote:Want de hele wereld is nu Christen?
Ik ga ervan uit dat normale of in ieder geval mensen met een beetje fatsoen en gezond verstand, dus niet gehersenspoelde sektegekkies zoals jou, het vast erg vinden dat het evangelie door sektegekkies zoals jou misbruikt wordt om haat te verkondigen tegenover bepaalde geloofsgroepen.quote:Wat is daar erg aan dan, als het waar is?
Om in jou woorden te blijven: Google zelf eens.quote:Welke?
Eerst zeggen dat ik raaskal, dan zelf je snel even inlezen in de geschiedenis van jullie sekte en dan snel je bericht aanpassen. Interessant.quote:Interessant.
Ad hominem, nog steeds geen argumenten.quote:Op zondag 26 januari 2025 21:43 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Tja, ik zou hier over kunnen uitweiden en ik zou het je tot in de puntjes kunnen uitleggen maar je bent een gehersenspoeld sektemannetje dus dat heeft toch geen enkele zin.
Nee, ik denk nog steeds dat je raaskalt, maar ik vond het niet zo netjes om dat zo te plaatsen.quote:Dat er geschriften gekopieerd eb gedeeld zijn is geen argument. Bespaar je de moeite met je slappe gewauwel.
[..]
[..]
Jij hebt echt moeite met lezen wat de ander zegt he. Lees het nog eens.
[..]
[..]
Ik ga ervan uit dat normale of in ieder geval mensen met een beetje fatsoen en gezond verstand, dus niet gehersenspoelde sektegekkies zoals jou, het vast erg vinden dat het evangelie door sektegekkies zoals jou misbruikt wordt om haat te verkondigen tegenover bepaalde geloofsgroepen.
[..]
[..]
Om in jou woorden te blijven: Google zelf eens.
[..]
[..]
Eerst zeggen dat ik raaskal, dan zelf je snel even inlezen in de geschiedenis van jullie sekte en dan snel je bericht aanpassen. Interessant.
quote:Vreemde conclusie.
Nou, prima, dan zijn we uitgepraat.quote:Als er normaal met je te praten zou zijn en je me niet uit zou hebben gescholden dan had ik gevraagd waarom je dat vind. Nu interesseert me jou, je mening en heel die door en door verrotte haat verkondigende sekte me geen ene mallemoer.
Tja, als je alle alternatieve stromingen totaal vernietigt als Roomse kerk, dan is er natuurlijk geen bewijs meer te vinden. Dat wil niet zeggen dat zowel in het Jodendom als in het Christendom de geschriften als door God geďnspireerd en dus autoritair werden beschouwd.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 01:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je hebt alleen nul bewijs voor enige christelijke stroming voor 1517 die ooit sola scriptura leerde.
Dat zegt ook niemand. Ik begrijp niet waarom je maar niet wilt snappen wat het verschil is tussen een gevallen natuur erven, en boeten voor andersmans zonden. Of vind jij het bijvoorbeeld ook 'boeten voor de zonden van je voorvaderen' als een zwangere vrouw alcohol drinkt tijdens de zwangerschap en een gehandicapt kind krijgt? Boet dat kind nu voor de zonden van zijn moeder, of ondergaat het simpelweg de gevolgen ervan? Belangrijk verschil. Het feit dat we onze natuur van onze ouders erven, is een feit. Je kunt de realiteit wel ontkennen, maar dan kom je dus bij dat soort gekke uitspraken als 'dit gebouw is de ultieme expressie van God'. Jezus zei daar ook interessante dingen over, zoals dit:quote:Op zaterdag 25 januari 2025 01:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Ik hoef niet te boeten voor de zonden van mijn voorvaderen (Ezechiël 18).
Nee hoor, ik denk dat God aan Zijn kinderen de waarheid over de geschriften openbaart, en die schrijven daar vervolgens over. Ik laat mij dus ook door hun interpretaties inspireren. Maar ik laat mij door niemand vertellen wat ik moet geloven, zoals door een paus. Ik bewaar mijn individualiteit. Die vrijheid heb ik van God gekregen, ik heb mijn eigen geweten, zoals iedereen. Mooi toch, gewetensvrijheid? Of laat jij je liever door iemand anders dan God vertellen wat je moet geloven?quote:2. Je loopt blind achter je eigen interpretatie van de bijbel aan, aldus loop ook jij blind achter een mens aan. Als je eigen oordeel onbetrouwbaar is, geldt dat ook voor: jou. Thans ben je vooral je eigen paus.
De Joodse autoriteiten hebben ook hun eigen messias verworpen, dus interpretaties daarover neem ik niet zo serieus inderdaad.quote:3. De bijbel alleen als je het leest zoals jij het doet. De Joden denken iets anders over Daniël, bijvoorbeeld (hun boek ook nog) en je lezing van Openbaring strookt niet met die van miljoenen andere christenen.
Complete charismatische kerkgenootschappen zijn gebaseerd op het klakkeloos aannemen wat de grote leider (op de preekstoel N.B.) uitkraamt.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik bewaar mijn individualiteit. Die vrijheid heb ik van God gekregen, ik heb mijn eigen geweten, zoals iedereen. Mooi toch, gewetensvrijheid? Of laat jij je liever door iemand anders vertellen wat je moet geloven?
Klopt; het epistel van Clemens werd in sommige kerken als zodanig beschouwd. Die van Barnabas ook. Tot 393 en de canonisering van de Bijbel.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tja, als je alle alternatieve stromingen totaal vernietigt als Roomse kerk, dan is er natuurlijk geen bewijs meer te vinden. Dat wil niet zeggen dat zowel in het Jodendom als in het Christendom de geschriften als door God geďnspireerd en dus autoritair werden beschouwd.
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Er zijn geschriften en "zijn kinderen" (wie zijn dat dan en hoe weet je dat?) die de waarheid geopenbaard krijgen (de gemiddelde kerkbezoeker dus niet) en die schrijven dat op? Waar en hoe weet je dat dan?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee hoor, ik denk dat God aan Zijn kinderen de waarheid over de geschriften openbaart, en die schrijven daar vervolgens over. Ik laat mij dus ook door hun interpretaties inspireren.
Zeer slechte zaak inderdaad.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Complete charismatische kerkgenootschappen zijn gebaseerd op het klakkeloos aannemen wat de grote leider (op de preekstoel N.B.) uitkraamt.
Toevoeging: die claimen (zoals zovele evangelische clubs) het "ware geloof" te verkondigen.quote:
Maar het criterium dat nieuwe geschriften moesten voldoen aan eerdere openbaring gold al wel.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt; het epistel van Clemens werd in sommige kerken als zodanig beschouwd. Die van Barnabas ook. Tot 393 en de canonisering van de Bijbel.
Het gaat ook niet om autoriteit. Het gaat erom of men sola scriptura leerde. En voor 1517, deed men dat niet. Zou ook raar zijn, want sommige delen van het NT zijn ontstaan na de brieven van Paulus.
De boodschap leverde men via zowel geschreven als gesproken woorden, en dat werd de traditie.
Tja, hoe kunnen we nu bepalen of dat klopt of niet?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Toevoeging: die claimen (zoals zovele evangelische clubs) het "ware geloof" te verkondigen.
De geschriften wemelen van de tegenstrijdigheden. Hoe kan je je nou baseren op c.q. geloven in een document dat barst van de tegenstrijdigheden, onzinnigheden en volslagen mensvijandig & wereldvreemd is?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus het geloof moet kloppen met de geschriften.
Dus in het verlengde daarvan: traditie moet zich daar ook aan conformeren. Anders loop je het risico dat je afwijkt van de door God geopenbaarde waarheid en Zijn wil. En dat kan alleen negatieve gevolgen hebben.
1. Irrelevant en zinloos voorbeeld, aangezien niet alle moeders drinken, niet alle kinderen daar de schade van ondervinden en dergelijke daden geen enkele eeuwigdurende, eschatologische consequenties kennen die ook nog eens weggenomen kunnen worden door iets ongrijbaars en multi-interpretabel als 'geloof'. Voorts: een moeder kan zichzelf herstellen door te stoppen met drinken; een kind kan alsnog gelukkig of gezond opgroeien. Dat allemaal is onmogelijk in een inherent aangeboren natuur van zondigheid waar voornoemd 'geloof' als enkel medicijn geldt.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zegt ook niemand. Ik begrijp niet waarom je maar niet wilt snappen wat het verschil is tussen een gevallen natuur erven, en boeten voor andersmans zonden. Of vind jij het bijvoorbeeld ook 'boeten voor de zonden van je voorvaderen' als een zwangere vrouw alcohol drinkt tijdens de zwangerschap en een gehandicapt kind krijgt? Boet dat kind nu voor de zonden van zijn moeder, of ondergaat het simpelweg de gevolgen ervan? Belangrijk verschil. Het feit dat we onze natuur van onze ouders erven, is een feit. Je kunt de realiteit wel ontkennen, maar dan kom je dus bij dat soort gekke uitspraken als 'dit gebouw is de ultieme expressie van God'. Jezus zei daar ook interessante dingen over, zoals dit:
1En Jezus ging weg en vertrok uit de tempel; en Zijn discipelen kwamen naar Hem toe om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen.
2Jezus antwoordde en zei tegen hen: Ziet u dit alles? Voorwaar, Ik zeg u: hier zal niet één steen op de andere steen gelaten worden die niet afgebroken zal worden.
[..]
Nee hoor, ik denk dat God aan Zijn kinderen de waarheid over de geschriften openbaart, en die schrijven daar vervolgens over. Ik laat mij dus ook door hun interpretaties inspireren. Maar ik laat mij door niemand vertellen wat ik moet geloven, zoals door een paus. Ik bewaar mijn individualiteit. Die vrijheid heb ik van God gekregen, ik heb mijn eigen geweten, zoals iedereen. Mooi toch, gewetensvrijheid? Of laat jij je liever door iemand anders vertellen wat je moet geloven?
[..]
De Joodse autoriteiten hebben ook hun eigen messias verworpen, dus interpretaties daarover neem ik niet zo serieus inderdaad.
Elke Christen kan de bijbel bestuderen en een boek erover schrijven.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Er zijn geschriften en "zijn kinderen" (wie zijn dat dan en hoe weet je dat?) die de waarheid geopenbaard krijgen (de gemiddelde kerkbezoeker dus niet) en die schrijven dat op? Waar en hoe weet je dat dan?
Vervolgens laat jij je daardoor "inspireren"?
Nou, ik zal even voor jou antwoorden (want dat is je incentive): "onderzoekt alles en behoudt het goede".quote:Op zondag 26 januari 2025 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tja, hoe kunnen we nu bepalen of dat klopt of niet?
Blijkbaar is dat aan mij voorbijgegaan in "na die bekeringsperiode"; ik kan me er alleen maar kwaad om maken.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Immers geeft God Zijn Geest aan degenen die zich tot Hem bekeren, en die Geest helpt ons de geschriften te begrijpen.
Sola betekent letterlijk alleen.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar het criterium dat nieuwe geschriften moesten voldoen aan eerdere openbaring gold al wel.
Sola scriptura wil gewoon zeggen dat de geschriften de ultieme autoriteit moeten zijn, en dat we ons erdoor moeten laten leiden. Alles wat we doen en geloven moet getest worden aan de geschriften. Een vroege gemeente die dat al deed en die in de bijbel wordt genoemd, zijn de Christenen van Berea:
Handelingen 17:10En meteen stuurden de broeders Paulus en Silas 's nachts weg naar Berea. Die gingen, toen zij daar gekomen waren, naar de synagoge van de Joden.
11En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.
Dus het geloof moet kloppen met de geschriften.
Dus in het verlengde daarvan: traditie moet zich daar ook aan conformeren. Anders loop je het risico dat je afwijkt van de door God geopenbaarde waarheid en Zijn wil. En dat kan alleen negatieve gevolgen hebben.
Je kunt immers niet de geschriften als door God geďnspireerd beschouwen, en vervolgens tegen diezelfde geschriften ingaan. Dan ga je immers tegen God in. Terwijl God nu juist onze enige hoop is.
Je hebt geen antwoord op mijn vraag gegeven. Is de handicap van het kind een kwestie van 'boeten' voor jou, of simpelweg een natuurlijk gevolg van het feit dat als kinderen geboren worden, ze de vrucht van hun ouders zijn, en het gedrag van de ouders gevolgen heeft voor het kind? Is dat boeten of iets anders volgens jou?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Irrelevant en zinloos voorbeeld, aangezien niet alle moeders drinken, niet alle kinderen daar de schade van ondervinden en dergelijke daden geen enkele eeuwigdurende, eschatologische consequenties kennen die ook nog eens weggenomen kunnen worden door iets ongrijbaars en multi-interpretabel als 'geloof'. Voorts: een moeder kan zichzelf herstellen door te stoppen met drinken; een kind kan alsnog gelukkig of gezond opgroeien. Dat allemaal is onmogelijk in een inherent aangeboren natuur van zondigheid waar voornoemd 'geloof' als enkel medicijn geldt.
Schoonheid is toch subjectief. Of moet iedereen nu ineens grote gebouwen mooi vinden en beschouwen als expressie van God? Omdat jij het zegt?quote:Verder citeer je wederom foutief. Ik noem gebouwen niet 'ultieme expressies' van God; ik noem schoonheid de ultieme expressie van God, en dat manifesteert zich op meerdere manieren: kunstzinnig, muzikaal, architectonisch, literair, natuurlijk etc.
Ik schrijf ze af als ze tegen de geschriften indruisen ja. En er zijn genoeg geschriften van kerkvaders die op basis van dat criterium inderdaad beter naar de fabeltjeskrant verwezen kunnen worden.quote:2. Opnieuw irrelevant, want het gaat hier om interpretatie en de waarde daarvan, niet of je wel of niet zou mogen interpreteren. Punt is dat kerkvaders dat ook deden. Hun interpretatie schrijf je af. Je erkent enkel die van je zelf, en daarmee ben je je eigen Paus.
Ik zei: "Joodse autoriteiten". Beter lezen dus, Etto. Ik bedoel natuurlijk dat de huidige tradities over een boek als Daniël gebaseerd zijn op diezelfde ideeën van veel farizeeën en andere autoriteiten uit Jezus' tijd. Dus daar hoef je wat mij betreft niet zoveel van te verwachten. Zij zijn verhard in ongeloof, helaas. Dat beďnvloedt ook hun interpretaties van dat soort werken.quote:3. Jezus was zelf Joods. Zijn moeder was dat. De apostelen waren dat. De eerste christenen waren dat. Wat verder niets afdoet aan het feit dat je lezing van Openbaring uit het NT niet gedeeld wordt door miljoenen andere mensen die precies dezelfde bijbel lezen.
Waarom negeer je alle andere relevante punten, Etto?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Sola betekent letterlijk alleen.
En dat is waarom we 67.895 protestantse kerken hebben, want zonder kaders en respect voor traditie, geldt enkel de persoonlijke lezing van de bijbel alleen en hebben we tot de dag van vandaag afsplitsingen wegens meningsverschillen over die interpretatie.
Kennelijk is sola niet genoeg.
1. Nee, dat kind ondergaat de gevolgen van de beslissing van de moeder. Dat is inderdaad geen boeten, want dat kind heeft daar niets mee van doen. Groot verschil: dat kind hoeft in dit leven vervolgens niet aan een bepaalde geloofseis te voldoen om hier, en zeker hierna, bevrijd te worden van hetgeen zijn moeder hem heeft aangedaan en, wanneer hij dat niet doet, hier, en zeker hierna, daar de gevolgen alsnog voor ondervindt.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt geen antwoord op mijn vraag gegeven. Is de handicap van het kind een kwestie van 'boeten' voor jou, of simpelweg een natuurlijk gevolg van het feit dat als kinderen geboren worden, ze de vrucht van hun ouders zijn, en het gedrag van de ouders gevolgen heeft voor het kind? Is dat boeten of iets anders volgens jou?
[..]
Schoonheid is toch subjectief. Of moet iedereen nu ineens grote gebouwen mooi vinden en beschouwen als expressie van God? Omdat jij het zegt?
[..]
Ik schrijf ze af als ze tegen de geschriften indruisen ja. En er zijn genoeg geschriften van kerkvaders die op basis van dat criterium inderdaad beter naar de fabeltjeskrant verwezen kunnen worden.
[..]
Ik zei: "Joodse autoriteiten". Beter lezen dus, Etto.
En wat is het goede?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, ik zal even voor jou antwoorden (want dat is je incentive): "onderzoekt alles en behoudt het goede".
Omdat het geen relevante punten zijn.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom negeer je alle andere relevante punten, Etto?
Sola betekent inderdaad alleen ja. Maar het sloeg op wat autoriteit heeft: de geschriften, of tradite?
Immers was 'sola scriptura' niet de enige 'sola', er waren 5 sola's (en dus waren ze niet zo 'sola' als jij hier zou willen voorstellen):
Sola fide (Alleen door geloof)
Rechtvaardiging (zondeloos worden voor God) komt alleen door geloof, niet door goede werken. In de klassieke protestantse traditie volgt uit het geloof het doen van goede werken. Deze doctrine is in tegenstelling met de katholieke leer dat geloof en goede werken zodanig samengaan dat alleen goede werken kunnen leiden tot rechtvaardiging. Het was de centrale doctrine van Maarten Luther, voornamelijk afgeleid uit de brief van Paulus aan de Romeinen, en wordt doorgaans beschouwd als de belangrijkste oorzaak van de reformatie omdat daardoor de aflatenhandel ontmaskerd werd.
Sola gratia (Alleen door genade)
Genade is een gave die God ons rechtstreeks bereikt en geen bemiddeling behoeft van de clerus noch van sacramenten. Deze stelling viel vooral het sacrament van de biecht aan dat was ingesteld door de Kerk ter vergeving van de zonden.
Sola scriptura (Alleen door de Schrift)
Alleen de Bijbel is het Woord van God en de Bijbel moet toegankelijk zijn voor iedereen.
Toegankelijk betekent hier zowel verkrijgbaar (en leesbaar) als interpreteerbaar. Deze stelling was dus enkel mogelijk dankzij de uitvinding van de boekdrukkunst. Ze vocht de leer van de katholieke kerk aan dat enkel de Paus en de Bisschoppen het magisterium, m.a.w. de autoriteit over de religieuze leer, bezitten en de Heilige Apostolische Traditie bewaken. Deze doctrine wordt ook wel de formele oorzaak van de reformatie genoemd.
Solus Christus (Alleen Christus; soms Solo Christo, Alleen door Christus)
Alleen Christus is de Middelaar tussen mens en God. Maria, de heiligen, de priesters kunnen niet als tussenpersoon dienen om het zielenheil te bewerkstelligen zoals de katholieke leer inhoudt.
Soli Deo gloria (Alle eer komt alleen God toe)
Alle eer komt God toe, omdat Hij de mens redt door de kruisdood van Christus en doordat God het geloof aan de mens geeft. Reformatoren geloofden dat mensen (specifiek de clerus en de adel, omdat toen de meeste priesters van adellijken bloede waren) en hun instellingen (specifiek de kerkelijke) de eer die zij kregen niet waard waren. Dus ook heiligenverering of verering van Maria wordt afgewezen.
Dus dat 'alleen' is relatief. Het slaat bovenal op wie het laatste woordt heeft: de geschriften, of een paus.
Nou, om de analogie voort te zetten: stel de moeder heeft drugs gebruikt. Nu wordt het kind met een drugsverslaving geboren. Wat is nu de manier voor het kind om van de drugsverslaving af te raken?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Nee, dat kind ondergaat de gevolgen van de beslissing van de moeder. Dat is inderdaad geen boeten, want dat kind heeft daar niets mee van doen. Groot verschil: dat kind hoeft in dit leven vervolgens niet aan een bepaalde geloofseis te voldoen om hier, en zeker hierna, bevrijd te worden van hetgeen zijn moeder hem heeft aangedaan en, wanneer hij dat niet doet, hier, en zeker hierna, daar de gevolgen alsnog voor ondervindt.
Hoe zit dat precies ook weer in jouw verhaal?
Ik geloof ook dat goddelijkheid zich op aarde manifesteert in schoonheid. Maar wil dat nu zeggen dat alles wat lelijk is, inclusief mensen, geen manifestatie is van God? Kan een lelijk mens niet tot God toebehoren?quote:Schoonheid is inderdaad subjectief. Net zo subjectief als jouw interpretatie van woorden in een boek. Ik ken mijn opvatting echter geen ultieme waarheidsclaim toe. Ik geef aan wat ik geloof: goddelijkheid manifesteert zich op aarde in schoonheid. Als je het er niet mee eens bent is dat helemaal prima; voor mij blijft dat een essentieel geloofspunt.
Want jij weet precies wat ik wel en niet heb gelezen... Ik heb niet alles van A tot Z gelezen, maar genoeg om mijn conclusies te trekken.quote:2. Je hebt de kerkvaders alleen nooit gelezen en dat blijkt uit alles, dus je kunt ze niet naar de fabeltjeskrant verwijzen want je hebt hun werk nooit voor je gehad. Overigens: de hervormers putten ook rijkelijk uit de kerkvaders. Dat heeft een reden.
Ah ja, ik noem mijzelf een volgeling van Christus, een Jood, en noem die zelfs God, en ik ben een antisemiet. Gaat weer lekker zo. Trieste vent ben je toch ook.quote:3. Irrelevant, de antisemitische connotatie is voor eenieder helder. Typisch ook, want de bron daarvoor ligt ook bij bepaalde kerkvaders (vooral Hieronymus) die je wellicht niet gelezen hebt, maar wiens anti-Joodse tendens je via de hervormers die dat wel gedaan hebben alsnog geheel eigengemaakt hebt.
1. Niet door het weg te bidden, denk ik. En aleer je deze eveneens zwakke analogie voortzet: een drugsverslaving is tastbaar en zichtbaar en ontstaat door het gebruik van zichtbare en tastbare middelen; een 'zondige overgeërfde natuur'? Succes met dat te bewijzen.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou, om de analogie voort te zetten: stel de moeder heeft drugs gebruikt. Nu wordt het kind met een drugsverslaving geboren. Wat is nu de manier voor het kind om van de drugsverslaving af te raken?
[..]
Ik geloof ook dat goddelijkheid zich op aarde manifesteert in schoonheid. Maar wil dat nu zeggen dat alles wat lelijk is, inclusief mensen, geen manifestatie is van God? Kan een lelijk mens niet tot God toebehoren?
Ware schoonheid zit hem niet zozeer in het uiterlijke dingen, maar in hoe we ons voelen, hoe we denken, en hoe we ons gedragen. De schoonheid die God van zichzelf wil manifesteren, is Zijn Heilige karakter. Dat wil Hij in ons namaken. Gods kinderen worden de 'tempel van God' genoemd. De schoonheid daarvan, is innerlijke schoonheid, niet zozeer uiterlijke schoonheid. Zo is de schoonheid van een mooi gebouw zeer betrekklijk als daar lelijke dingen in plaatsvinden, gedaan door mense die zich lelijk gedragen. God is vooral geďnteresseerd in de mate waarin we Zijn goede wil doen, dat is pas echt schoonheid. Daarom zijn protestantse kerken vaak erg sober: de schoonheid is op de innerlijke mens gericht, waar Christus in dient te leven. Christus was immers niet per se mooi om te zien, maar door Zijn perfecte karaker, ultieme schoonheid.
[..]
Want jij weet precies wat ik wel en niet heb gelezen... Ik heb niet alles van A tot Z gelezen, maar genoeg om mijn conclusies te trekken.
[..]
Ah ja, ik noem mijzelf een volgeling van Christus, een Jood, en noem die zelfs God, en ik ben een antisemiet. Gaat weer lekker zo. Trieste vent ben je toch ook.
Wie waren die 'ze' die dat bepaalden?quote:Op zondag 26 januari 2025 21:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De RKK is niet 'hofleverancier geweest van de meeste boeken van de protestantse bijbel'. Daar klopt echt niets van.
De vroege kerken waren individuele kerken in verschillende steden die met elkaar in contact stonden. Brieven en geschriften werden gekopieerd en gedeeld. Daardoor zijn er vele duizenden kopieën van de geschriften van het NT gevonden, vooral in het voormalige Byzantijnse rijk, waar de kerk van Antiochië een centrale rol speelde.
Die vroege Christenen kregen meteen te maken met allerlei valse geschriften, bijv. van mensen die zich voordeden als Petrus, of Thomas, of iemand anders, inderdaad vaak met gnostische elementen. Hoe bepaalden ze nu welke werken geďnspireerd waren door de HG en welke niet?
Daar gebruikten ze onder andere 3 criteria voor:
1. Is het werk geschreven door een apostel of metgezel van een apostel? (ooggetuigecriterium)
2. Onderwijst het werk doctrines die consistent zijn met de overtuigingen die aan de kerk overgeleverd zijn van de Hebreeuwse geschriften en de leer en geschriften van de apostelen? (doctrinale criterium)
3. Werd het werk wijdverspreid gebruikt door de kerken? (consensuscriterium)
Op basis daarvan werd onderscheid gemaakt tussen werken die als geďnspireerd door God werden beschouwd, en afwijkende werken die verworpen konden worden.
Het is dus niet zo dat 300 jaar na het verschijnen van Christus een Rooms Katholieke bisschop lukraak wat boekjes en briefjes op een lijstje heeft gezet die hem goed uitkwamen, en voor het hele Christendom toen bepaalde wat de bijbel moest worden. Dat is een complete misvoorstelling van zaken. De kerken waren vanaf het begin actief bezig met selecteren en wat er later tot 'canon' werd bestempeld, was dat al veel langer in het dagelijks gebruik.
Het zijn deze geschriften uit het voormalige Byzantijnse rijk die de basis hebben gevormd voor de protestantse bijbel, toen Erasmus meerdere versies van de Textus Receptus ontwikkelde. Op basis daarvan is de oa de Engelse bijbel van William Tyndale, de Genčvebijbel, de Lutherbijbel en nog een reeks bijbels ontwikkeld, dat waren de bijbel die de protestanten verspreidden. Uiteindelijk werd in Nederland de Statenvertaling de officiële versie, en in Engeland de Geautoriseerde Versie. Maar deze waren allemaal gebaseerd op de meerderheidstext gebaseerd op duizenden manuscripten uit het Oost-Romeinse Rijk.
Zo zit de vork werkelijk in de steel. Dat geleuter over dat de Rooms Katholieke Kerk heeft bepaald welke boeken in de bijbel kwamen en dus indirect heeft bepaald hoe het protestantisme eruit kwam te zien, is echt onzin. Een mooi stukje geschiedsvervalsing om modder te gooien richting de protestanten. Je moet erg onzorgvuldig omgaan met geschiedenis om daar klakkeloos in te geloven.
Wat de RKK wel heeft gedaan, is Christelijke groepen die zich niet aan haar autoriteit wilde onderwerpen, keihard vervolgen, inclusief de vernietiging van hun geschriften. Zoals bijv. de Waldensen, waarvan sommigen geloven dat hun geschiedenis tot de vroege kerk kan worden teruggeleid:
Kleine kinderen werden uit de armen van hun moeders gerukt, bij hun kleine voetjes vastgeklemd en met hun hoofd tegen de rotsen geslagen; of ze werden tussen twee soldaten vastgehouden en hun trillende ledematen werden met grote kracht afgerukt. Hun verminkte lichamen werden dan op de wegen of velden gegooid om door beesten te worden verslonden. De zieken en bejaarden werden levend verbrand in hun huizen. Van sommigen werden de handen, armen en benen afgehakt en de afgehakte delen werden met vuur bewerkt om het bloeden te stelpen en hun lijden te verlengen. Sommigen werden levend gevild, sommigen werden levend geroosterd, sommigen werden van hun ingewanden ontdaan; of ze werden vastgebonden aan bomen in hun eigen boomgaarden en hun hart werd eruit gesneden. Sommigen werden gruwelijk verminkt en van anderen werden de hersenen gekookt en opgegeten door deze kannibalen. Sommigen werden vastgebonden in de voren van hun eigen akkers en in de grond geploegd zoals mannen mest erin ploegen. Anderen werden levend begraven. Vaders werden de dood in gemarcheerd met de hoofden van hun zonen om hun nek. Ouders moesten toekijken terwijl hun kinderen eerst werden verkracht en daarna afgeslacht, voordat ze zelf mochten sterven.[73] https://en.wikipedia.org/wiki/Waldensians
Niet verrassend waren zij ook erg anti-Rooms. En zo waren er nog wel meer 'ondergrondse' Christelijke gemeenschappen, zoals die aan het begin van het Christendom zich ook vaak moesten verschuilen vanwege vervolgingen, die onder de radar wel degelijk aanwezig zijn geweest en hun leer ook hebben doorgegeven, in ieder geval zolang ze niet bruut vervolgd en uitgemoord werden. Maar aangezien Rome er alles aan deed om dit soort ketters volledig te vernietigen, weten we er bijna niets van, behalve wat Rome er zelf over zei.
Ik reageer niet meer op jou, ik laat mij niet voor antisemiet uitmaken.quote:Op zondag 26 januari 2025 23:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Niet door het weg te bidden, denk ik. En aleer je deze eveneens zwakke analogie voortzet: een drugsverslaving is tastbaar en zichtbaar en ontstaat door het gebruik van zichtbare en tastbare middelen; een 'zondige overgeërfde natuur'? Succes met dat te bewijzen.
2. Ik maak geen onderscheid in die lijnen aangezien ik al aangeef dat het subjectief is. Het wegwimpelen van alles wat we op aarde hebben, proeven, zien, voelen, horen en ruiken als 'gevaarlijk' en onderdeel van het rijk van Satan is wat ik verwerp. Zo ook het zien van je naaste als een 'zondig persoon met een zondige natuur'. Hoef je verder niet veel mee hoor, maar dat is mijn visie en daar blijf ik bij. Die haat jegens het wereldlijke en het waarneembare acht ik vooral een vorm van spirituele zelfkastijding. Vooral niet genieten van wat je wel kunt waarnemen, nee, 24 uur per dag bezig zijn met die 'onwaarneembare' maar oh zo veel betere andere 'werkelijkheid'.
Ik kan wel gokken wat je allemaal gelezen hebt en de kerkvaders vallen daar niet onder. Daar ben ik vrij zeker van. Al was het maar omwille van je laatste persiflage van het katholicisme: "... goede werken alleen genoeg voor rechtvaardiging". Je hebt de kerkvaders écht niet gelezen...
3. Niet alleen je laatste anachronistische sneer naar 'Joodse autoriteiten' merk ik op, die anti-Judaďsche undercurrent is helaas de norm binnen het traditioneel christendom. Soort gegeven.
Kun je nagaan hoe het overkomt als je anderen wegzet als satanisch of demonisch.quote:Op zondag 26 januari 2025 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik reageer niet meer op jou, ik laat mij niet voor antisemiet uitmaken.
Ik zeg dingen tegen je. Met jou praten heeft geen zin.quote:Op zondag 26 januari 2025 21:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ad hominem, nog steeds geen argumenten.
[..]
Nee, ik denk nog steeds dat je raaskalt, maar ik vond het niet zo netjes om dat zo te plaatsen.
Als je met dit soort gekke aantijgingen komt, zet er dan even een bron bij, want ik heb hier werkelijk nog nooit over gehoord, en ook geen enkele reden om van jou aan te nemen dat er iets waar van is. Maar vermakelijk is het wel. En als je een valide punt hebt, ben ik natuurlijk wel benieuwd.
[..]
[..]
Nou, prima, dan zijn we uitgepraat.
Het klopt dat het individuele kerken waren, en dat ze met elkaar in contact stonden. Maar juist om o.a. de verspreiding van 'valse leren' tegen te gaan, ijverde men reeds eind 1e eeuw voor structurering van de kerk om deze valse leren te kunnen bevechten. Daarom verschenen vanaf dat moment bisschoppen, presbyters en diakenen. Het was deze structuur die de orthodoxie bovenal moest bewaken, en waar o.a. Ignatius van Antiochië (108-140) en Clemens van Alexandrië (150-215) al specifiek naar verwezen als redmiddel om te voorkomen dat heterodoxe leringen de kerk zouden binnensluipen. Volgens Irenaeus (122-202) betroffen dat vooral gnostische stromingen en de bewegingen van Marcion en Mani.quote:Op zondag 26 januari 2025 21:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De RKK is niet 'hofleverancier geweest van de meeste boeken van de protestantse bijbel'. Daar klopt echt niets van.
De vroege kerken waren individuele kerken in verschillende steden die met elkaar in contact stonden. Brieven en geschriften werden gekopieerd en gedeeld. Daardoor zijn er vele duizenden kopieën van de geschriften van het NT gevonden, vooral in het voormalige Byzantijnse rijk, waar de kerk van Antiochië een centrale rol speelde.
Die vroege Christenen kregen meteen te maken met allerlei valse geschriften, bijv. van mensen die zich voordeden als Petrus, of Thomas, of iemand anders, inderdaad vaak met gnostische elementen. Hoe bepaalden ze nu welke werken geďnspireerd waren door de HG en welke niet?
1. Is het werk geschreven door een apostel of metgezel van een apostel? (ooggetuigecriterium)
2. Onderwijst het werk doctrines die consistent zijn met de overtuigingen die aan de kerk overgeleverd zijn van de Hebreeuwse geschriften en de leer en geschriften van de apostelen? (doctrinale criterium)
3. Werd het werk wijdverspreid gebruikt door de kerken? (consensuscriterium)
Op basis daarvan werd onderscheid gemaakt tussen werken die als geďnspireerd door God werden beschouwd, en afwijkende werken die verworpen konden worden.
Het is dus niet zo dat 300 jaar na het verschijnen van Christus een Rooms Katholieke bisschop lukraak wat boekjes en briefjes op een lijstje heeft gezet die hem goed uitkwamen, en voor het hele Christendom toen bepaalde wat de bijbel moest worden. Dat is een complete misvoorstelling van zaken. De kerken waren vanaf het begin actief bezig met selecteren en wat er later tot 'canon' werd bestempeld, was dat al veel langer in het dagelijks gebruik.
Het zijn deze geschriften uit het voormalige Byzantijnse rijk die de basis hebben gevormd voor de protestantse bijbel, toen Erasmus meerdere versies van de Textus Receptus ontwikkelde. Op basis daarvan is de oa de Engelse bijbel van William Tyndale, de Genčvebijbel, de Lutherbijbel en nog een reeks bijbels ontwikkeld, dat waren de bijbel die de protestanten verspreidden. Uiteindelijk werd in Nederland de Statenvertaling de officiële versie, en in Engeland de Geautoriseerde Versie. Maar deze waren allemaal gebaseerd op de meerderheidstext gebaseerd op duizenden manuscripten uit het Oost-Romeinse Rijk.
Seventh-day Adventism, as a movement on the margins of American society, came a long way from its abolitionist beginnings. The earliest Sabbatarian Adventists (those who formed the core of the denomination that officially organized in 1863) were born and bred on anti-slavery rhetoric. Both James White and Ellen White denounced slavery in the strongest possible terms, with Ellen White writing to believers, for example, to break the 1850 Fugitive Slave Law. The first General Conference president, John Byington (elected in 1863 in the midst of the Civil War) was well-known for his abolitionism, and historian Brian Strayer has gone to great lengths to uncover his participation on the Underground Railroad.9 On the eve of the Civil War, James boldly proclaimed that “to a man” they voted for Abraham Lincoln and remained united in their opposition to slavery and that to retain slaves was cause for disfellowship.10 One can understand why, even during the heyday of the Millerite revival of the 1840s, the news about Christ’s Second Advent freeing the slaves was not well received in the American South.11quote:Op maandag 27 januari 2025 00:31 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik zeg dingen tegen je. Met jou praten heeft geen zin.
Het is toch wel bizar dat je aan de ene kant niets afweet van de wantoestanden binnen je eigen sekte en aan de andere kant zo zit te dick riden op het vermeende satanische karakter van de katholieke gemeenschap. Dat je zelfs hele bijbelteksten omvormt om ze in te laten passen in je haatpropaganda tegenover de katholieke gemeenschap. Echt....
Er is binnen de adventskerk onderzoek gedaan door mensen uit de eigen gelederen naar de rol van de KuKluxKlan, rassenscheiding, discriminatie en dergelijke binnen iullie organisatie. Dit is gepubliceerd en heel makkelijk te vinden als je Google gebruikt.
Uit onderzoek is onder andere gebleken dat mensen met een bruine huidskleur nauwelijks toegelaten werden op scholen van de adventskerk, er is hier en daar enkel uitzonderingen gemaakt voor rijke donkere mensen. De adventskerk was decennia lang een voorstander van Segregatie en hield dit zelfs na de afschaffing ervan binnen de kerk in stand. En het meest duivelse de adventskerk sponsorde de KuKluxKlan en maakte zo de tweede golf van de klan mogelijk waardoor er vele onschuldige mensen gelyncht zijn.
Dit zei je:quote:Op zondag 26 januari 2025 23:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe het overkomt als je anderen wegzet als satanisch of demonisch.
Verder noem ik jou niet een antisemiet, ik zeg (bijna letterlijk) dat je haast gecultiveerd die anti-Judaďsche onderstroom gewoon van traditioneel christendom hebt overgenomen. Onbewust alsnog door de kerkvaders, ook.
Of natuurlijk Luther... wat die gast voor stront uit z'n mond heeft weten te krijgen over Joden (en boeren)...
"De Joodse autoriteiten verwierpen hun eigen messias" (... en ineens weet geen Jood kennelijk meer hoe hij zijn eigen heilige teksten moet lezen);
"Voor Joden zijn anderen 'goyim'" (... de meeste Joden zijn seculier of liberaal religieus, denk dat dit vooral weer een stukje middeleeuws denken betreft);
"De Joden begrijpen hun eigen heilige boek niet" (... nogal arrogant).
Allemaal al pak 'm beet 1800 jaar de standaard binnen traditioneel christelijk denken, helaas.
De 'antisemitische connotatie'. 'anti-Joodse tendens'. Wtf?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
3. Irrelevant, de antisemitische connotatie is voor eenieder helder. Typisch ook, want de bron daarvoor ligt ook bij bepaalde kerkvaders (vooral Hieronymus) die je wellicht niet gelezen hebt, maar wiens anti-Joodse tendens je via de hervormers die dat wel gedaan hebben alsnog geheel eigengemaakt hebt.
Je probeert woorden in mijn mond te leggen en trekt vage conclusies.quote:Op maandag 27 januari 2025 07:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Seventh-day Adventism, as a movement on the margins of American society, came a long way from its abolitionist beginnings. The earliest Sabbatarian Adventists (those who formed the core of the denomination that officially organized in 1863) were born and bred on anti-slavery rhetoric. Both James White and Ellen White denounced slavery in the strongest possible terms, with Ellen White writing to believers, for example, to break the 1850 Fugitive Slave Law. The first General Conference president, John Byington (elected in 1863 in the midst of the Civil War) was well-known for his abolitionism, and historian Brian Strayer has gone to great lengths to uncover his participation on the Underground Railroad.9 On the eve of the Civil War, James boldly proclaimed that “to a man” they voted for Abraham Lincoln and remained united in their opposition to slavery and that to retain slaves was cause for disfellowship.10 One can understand why, even during the heyday of the Millerite revival of the 1840s, the news about Christ’s Second Advent freeing the slaves was not well received in the American South.11
Adventist historiography has in recent years contextualized some of this radical resistance in light of the wider social and political milieu. Kevin Burton, in his doctoral work, for example, has shown that early Millerite and Sabbatarian Adventist leaders were quite radical. Even during the Millerite revival of the 1840s there were a number of Black preachers who boldly proclaimed Christ’s imminent return. A Free Will Baptist preacher, William Foy’s visionary ministry was witnessed and appreciated by then Ellen Harmon (later White). Ellen, for her part, expressed significant appreciation for Foy’s ministry. Each on different occasions escaped mob violence as Advent visionaries. Other Black Millerites, such as Eri L. Barr, traveled with white ministers—a fact only relatively recently noticed.12 Contemporary Millerites seemed not to be concerned that a Black and a white minister held evangelistic meetings together, and no one within Adventism discussed the color of their skin. Even the first issues of The Present Truth (first published in 1849), the founding periodical of Sabbatarian Adventism, were printed on an abolitionist press.
A century later, Seventh-day Adventism, a movement cradled in abolitionism, would become recalcitrant toward the Civil Rights Movement. So, how did a movement founded by ardent abolitionist leaders so transform in a century to the point where some leaders, at least, were actively involved in the Ku Klux Klan and inciting racial violence?
Dus honderd jaar later na de oprichting, die duidelijk anti-slavernij, anti-segregatie en anti-racisme was, zijn er een 'paar leiders' die er ineens racistische ideeën op na lijken te houden. Nou zeg, nu moet de HELE BEWEGING wel verrot zijn tot in de kern, en gestoeld zijn op racisme, segrgatie en de KKK. En ik ook natuurlijk, nu haat ik zwarten. En joden ook natuurlijk.
Je moet gewoon niet van die rare dingen roepen die nergens op slaan.quote:Op maandag 27 januari 2025 08:53 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je probeert woorden in mijn mond te leggen en trekt vage conclusies.
Verder ben je nogal selectief met je bron. Een beetje zoals je de bijbel gebruikt. Lekker kersenplukken om jezelf voor de gek te kunnen houden.
Geen idee waar je het over hebt.quote:Op maandag 27 januari 2025 09:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je moet gewoon niet van die rare dingen roepen die nergens op slaan.
Niet echt; antisemitisme heeft eveneens een religieus gehalte. Wat heet: afkeer van het Joodse 'ras' is erop gebaseerd.quote:Op maandag 27 januari 2025 07:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit zei je:
[..]
De 'antisemitische connotatie'. 'anti-Joodse tendens'. Wtf?
Wat heeft wat ik zeg nou weer met antisemitisme te maken. Antisemitisme is rassenhaat. Weet je wat het verschil is tussen kritiek hebben op iemands geloofsovertuigingen en rassenhaat? Nee? Is dat lastig voor je om te begrijpen? Is jouw kritiek op islam en islamieten ook moslimhaat? Haterig mannetje ben jij dan zeg, het aantal keer dat je losgaat op de Islam hier, poehee, wat een haatzaaierij. Is jouw kritiek op mij, Luther en andere protestanten ook protestantenhaat, of blankenhaat, want alle protestanten waren immers blank? Waarom ben jij zo'n haterig mannetje eigenlijk, Etto? Al die kritiek op andersdenken, je hart is gevuld met haat.
Dit heeft allemaal niets met antisemitisme te maken. Antisemitisme is discriminatie op basis van ras en eventueel zo je wil op basis van religie, wat ik zelf erg twijfelachtig vind als geen kritiek op geloofsovertuigingen op die manier geďnterpreteerd wordt, dan ben je immers meteen 'anti'. Dat doen woke-mensen ook, waar jij altijd op zit af te geven. Volgens jouw definitie is het hele nieuwe testament antisemitisch. Slaat nergens op natuurlijk.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt; antisemitisme heeft eveneens een religieus gehalte. Wat heet: afkeer van het Joodse 'ras' is erop gebaseerd.
Het hele idee dat 'de Joodse autoriteiten' - wie dat verder ook moge zijn (de hogepriesters toen? de rabbijnen nu?) - hun eigen messias verworpen hebben is inderdaad een anti-Joodse tendens die ingebakken zit in het traditioneel christendom. Zo ook dat ze (de hogepriesters en Joden toe? de rabbijnen en Joden nu?) hun eigen heilig boek niet begrijpen. Kunnen we al terugzien in de commentaren van de kerkvaders, die je niet gelezen hebt.
Je weet bovenstaande zaken uit de mouw te schudden, schroomt ook niet om andere kerken en gemeenschappen demonisch te noemen, maar raakt nu weer helemaal van de leg vanwege een zuiver historische en kloppende opmerking op basis van je eigen woorden. Om natuurlijk ook weer met de laffe disclaimer te komen dat je het óf enkel over 'autorititeiten' hebt, óf over 'instanties'.
Je wil een vrijbrief om zelf van alles te mogen roepen, maar wil graag dat er 'ingegrepen' wordt wanneer er zaken gezegd worden die je niet bevallen. Niet erg sterk.
Het is inhoudelijk.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit heeft allemaal niets met antisemitisme te maken. Antisemitisme is discriminatie op basis van ras en eventueel zo je wil op basis van religie, wat ik zelf erg twijfelachtig vindt, want blijkbaar mag je dan geen kritiek meer op andersdenkenden hebben, dan ben je immers meteen 'anti'. Dat doen woke-mensen ook, waar jij altijd op zit af te geven.
Ik vind het erg smerig om in plaats van inhoudelijk te reageren, meteen zo'n associatie te plaatsen. Smeerlapperij.
"is een denkbeeld wat is ontstaan' blablabla.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is inhoudelijk.
Dat de 'Joodse autoriteiten' - opnieuw, wie zijn dat? - hun eigen messias verworpen hebben en hun eigen teksten niet begrijpen is een denkbeeld ontstaan in de vroege kerk toen bleek dat Joden niet en masse overgingen tot het christendom. Je kunt zelfs de lijn doortrekken naar Middeleeuwse pogroms, zeker toen het idee van 'godsmoordenaars' ook het lexicon insloop.
Kritiek op religie zelf zou meer gaan over inhoudelijke standpunten van een religie.
Of denk je dat ik moslims die stellen dat christenen hun eigen schriften niet begrijpen en de laatste profeet verworpen hebben (en daarmee God) ook 'inhoudelijke kritiek' vind? Nee, dat is een kritiek die zelfs geheel losstaat van de inhoud en beleving van het christendom; het is een nietszeggende bevestiging van het eigen geloof, meer niet.
Dat is het ookquote:Op maandag 27 januari 2025 11:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
"is een denkbeeld wat is ontstaan' blablabla.
Houd hier toch eens keer mee op.
Ik heb zelf een hoofd en kan zelf lezen en nadenken.
Mijn hemel.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is het ook![]()
Mag dat nog, historische ontwikkelingen vermelden, of is dat ook een hatelijkheid?
Nee, dat is niet voor "iedereen" "duidelijk". Uit zijn posts maak ik juist het tegenovergestelde op, hij ontkent het expliciet en legt het verschil uit. Kritiek op het jodendom (of christendom, islam enz.) maakt je geen anti-semitiet (of moslimhater), anders zou jij en meer users hier antisemieten zijn vanwege de felle kritiek op het OT. Ik krijg de indruk dat zelfs als Ali zou zeggen dat het vandaag maandag is, dan zouden sommigen van jullie claimen dat het dinsdag is, want men 'moet' het oneens zijn met Ali. Of desnoods verdraait men zijn woorden in dat Ali zou hebben geclaimd dat het vandaag dinsdag is, zoals jij nu doet met dat hij een hang heeft naar antisemitische denkbeelden.quote:Op maandag 27 januari 2025 10:52 schreef Bassie48 het volgende:
Het is voor iedereen nu wel duidelijk dat Ali een hang heeft naar antisemitische denkbeelden. Ze zijn nog niet zo expliciete om een melding te maken en te verzoeken deze niet-deugende user te bannen. Maar toch.
Gadverdamme ....
Welke kritiek is er precies op het Jodendom geuit?quote:Op maandag 27 januari 2025 11:28 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Nee, dat is niet voor "iedereen" "duidelijk". Uit zijn posts maak ik juist het tegenovergestelde op, hij ontkent het expliciet en legt het verschil uit. Kritiek op het jodendom (of christendom, islam enz.) maakt je geen anti-semitiet (of moslimhater), anders zou jij en meer users hier antisemieten zijn vanwege de felle kritiek op het OT. Ik krijg de indruk dat zelfs als Ali zou zeggen dat het vandaag maandag is, dan zouden sommigen van jullie claimen dat het dinsdag is, want men 'moet' het oneens zijn met Ali. Of desnoods verdraait men zijn woorden in dat Ali zou hebben geclaimd dat het vandaag dinsdag is, zoals jij nu doet met dat hij een hang heeft naar antisemitische denkbeelden.
En dat is wat hieris
Het antwoord weet je zelf, je hebt die discussie nota bene met Ali gevoerd: Ali zei dat de joodse autoriteiten hun messias hebben verworpen en dat hij de interpretaties daarover niet serieus neemt. Hierna insinueerde je dat hij "antisemiet" is, want "de antisemitische connotatie is voor eenieder helder.". Dat is niet voor "eenieder helder", het tegenovergestelde is juist duidelijk. Je trekt te pas en te onpas de antisemiet-kaart.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke kritiek is er precies op het Jodendom geuit?
Nee.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:48 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het antwoord weet je zelf, je hebt die discussie nota bene met Ali gevoerd: Ali zei dat de joodse autoriteiten hun messias hebben verworpen en dat hij de interpretaties daarover niet serieus neemt. Hierna insinueerde je dat hij "antisemiet" is, want "de antisemitische connotatie is voor eenieder helder.". Dat is niet voor "eenieder helder", het tegenovergestelde is juist duidelijk. Je trekt te pas en te onpas de antisemiet-kaart.
Bedankt voor je toelichtingquote:Op maandag 27 januari 2025 00:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor de neutrale lezers, het onderstaande is een rammelend verhaal dat met degelijke geschiedenis niets van doen heeft.
[…]
Wat is er niet logisch of antisemitisch aan de volgende redenering: Als Jezus de messias is, en bepaalde Joden verwerpen Jezus, dan verwerpen diezelfde Joden hun eigen messias. Als diezelfde Joden in hun boeken niet zien dat Jezus de messias is, begrijpen ze hun eigen boeken blijkbaar niet goed.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee.
De kritiek is tot nu toe:
- Joodse 'autoriteiten' hebben hun messias verworpen. (En doen dat wellicht nog).
- Joden begrijpen hun eigen boeken niet.
- Joden volhardden of volharden in ongeloof. (edit: verhard in ongeloof zelfs).
- Joden zien anderen als goyim.
Geen enkel punt hier betreft de praxis of inhoud van een religie. Het is een christelijke lezing van wat Joden zouden geloven en doen, niet wat daadwerkelijk geloofd of gedaan wordt. In die zin heeft het met religiekritiek geen moer te maken. Retoriek van de geblinddoekte Synagoga met gebroken lans.
Mijn inhoudelijke kritiek op dat geloof zou in het teken staan van bepaalde Mozaďsche wetten, bijvoorbeeld. Jeweetwel, iets dat daadwerkelijk en zichtbaar in die religie bestaat.
Omdat jij voor hen bepaalt wat de correcte interpretatie zou moeten zijn.quote:Op maandag 27 januari 2025 12:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is er niet logisch of antisemitisch aan de volgende redenering: Als Jezus de messias is, en bepaalde Joden verwerpen Jezus, dan verwerpen diezelfde Joden hun eigen messias. Als diezelfde Joden in hun boeken niet zien dat Jezus de messias is, begrijpen ze hun eigen boeken blijkbaar niet goed.
Vertel mij nou eens wat daar hatelijk of onlogisch aan is.
Eerder verspreidde hij leugens over joden, die ik overigens ontkracht heb. Ook is de leer van zijn sekte doorspekt met antisemitisme. Zowel in 'de Grote Strijd' als de 28 geloofspunten met de 300 pagina's tellende uitwerking daarvan komt dat duidelijk naar voren. Gek dat mensen dan gaan denken dat Ali zelf ook antisemitisch is.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:48 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het antwoord weet je zelf, je hebt die discussie nota bene met Ali gevoerd: Ali zei dat de joodse autoriteiten hun messias hebben verworpen en dat hij de interpretaties daarover niet serieus neemt. Hierna insinueerde je dat hij "antisemiet" is, want "de antisemitische connotatie is voor eenieder helder.". Dat is niet voor "eenieder helder", het tegenovergestelde is juist duidelijk. Je trekt te pas en te onpas de antisemiet-kaart.
Het artikel in de link behandelt de verschillen voor wat betreft racisme tussen de Adventskerk in de 19e eeuw en de 20e eeuw.quote:
Er staat letterlijk "Als Jezus de messias is".quote:Op maandag 27 januari 2025 13:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat jij voor hen bepaalt wat de correcte interpretatie zou moeten zijn.
Iets waar je een enorme hekel aan hebt wanneer een paus dat doet.
Dat 'verhard zijn in ongeloof' een weinig 'lieflijke' opmerking is, ontgaat je verder kennelijk, zo ook de logica dat voor Joden de messias niet verworpen is omdat die volgens hen nog moet komen.
Je hanteert geschriften die Joden niet erkennen om hun eigen geschriften 'correct' te duiden. Ook dat is onlogisch.
In principe moeten Joden stoppen met het Jodendom om het wel correct te begrijpen, daar komt het op neer. Het is geen kritiek op religie, het is de volledige miskenning ervan.
Sorry maar wat een gezever.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:14 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het artikel in de link behandelt de verschillen voor wat betreft racisme tussen de Adventskerk in de 19e eeuw en de 20e eeuw.
Duidelijk komt naar voren dat het in de adventskerk van de 19e eeuw tegenover mensen met een bruine huidskleur niet veel aan de hand blijkt te zijn. Vanaf het begin van de 20e eeuw gaat het echter mis met de adventskerk voor wat betreft racisme naar donkere medemensen toe.
Dit staat dus even los van het feit dat zowel in het boek ‘de Grote Verdrukking / de Grote Strijd’ van Ellen White, de 28 geloofspunten en de 300-pagina tellende uitwerking van deze geloofspunten joden-haat binnen de adventskerk duidelijk naar voren komt. Dit heb ik eerder aangetoond en zal ik eventueel later verder op ingaan. Het gaat nu puur even om racisme binnen de gelederen van de adventskerk naar de ‘zwarte’ gemeenschap toe (persoonlijk haat ik het woord ‘zwart’ omdat ik nog nooit mensen heb gezien die zwart of wit zijn).
Het artikel gaat in op:
- Afdelingen van de Ku Klux Klan op Hogescholen van Adventisten
- Kruisverbrandingen van de Ku Klux Klan op Hogescholen van Adventisen.
- Rassenscheiding op Hogescholen van Adventisten
- Ontmoediging deelname demonstraties Burgerrechten door leiding Adventisten
- Sponsoring door diverse Adventskerken van de Ku Klux Klan tot in de jaren 80 van de vorige eeuw
- Onderdrukking van vrouwen en mensen met een bruine huidskleur binnen de adventskerk
- Kerkleiders van de adventskerk die spreken op bijeenkomsten van de Ku Klux Klan
- Verwijzing naar gedocumenteerde bronnen binnen de adventskerk die getuigen dat leden van de adventskerk deelnamen aan activiteiten van de Ku Klux Klan
Bron: https://spectrummagazine.(...)d-wave-ku-klux-klan/
Uitgever: Adventist Forum
Je presenteert het niet als zodanig. maar als feit.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er staat letterlijk "Als Jezus de messias is".
Dat is een axioma.
Probeer het nog eens.
Aha, oké.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je presenteert het niet als zodanig. maar als feit.
Wat antisemitisch is, en wat ik je ook al meerdere keren verhaald heb, is omdát jij en velen voor jou dat axioma als feit zien, kunnen en durven spreken over 'verharding in ongeloof' en het gegeven dat Joden hun eigen boeken niet zouden verstaan, vanwege die 'verharding'. Dat ze daarnaast ook niet-Joden als goyim zouden zien, onwaardig om zelfs maar te pogen te bekeren. Duurde niet lang om daarna uit te komen bij de godsmoordenaar-retoriek en de vergiftigde waterputten.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Aha, oké.
En nu een antwoord op de vraag aub: wat is er antisemitisch of onlogisch aan de uitspraak?
Dus als je gelooft dat Jezus de messias is, ben je een antisemiet. Want iedereen die dat gelooft, gelooft ook dat Joden die dit ontkennen er simpelweg naast zitten.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat antisemitisch is, en wat ik je ook al meerdere keren verhaald heb, is omdát jij en velen voor jou dat axioma als feit zien, kunnen en durven spreken over 'verharding in ongeloof' en het gegeven dat Joden hun eigen boeken niet zouden verstaan, vanwege die 'verharding'. Dat ze daarnaast ook niet-Joden als goyim zouden zien, onwaardig om zelfs maar te pogen te bekeren. Duurde niet lang om daarna uit te komen bij de godsmoordenaar-retoriek en de vergiftigde waterputten.
Met religiekritiek heeft het inderdaad niets van doen; het is een eeuwenoud traditioneel christelijk denkbeeld ontwikkeld om te verklaren waarom Joden zich niet massaal bekeerden. Dat is niet vanwege religieuze standpunten, het is vanwege 'verharding in ongeloof'.
En dat is de antisemitische tendens die je simpelweg vanuit traditie hebt overgenomen. Naast nog een boel andere, zoals het menen te weten wanneer er sprake is van misleiding of demonische invloeden.
Nee. Wanneer je stelt dat mensen dat niet geloven en dat dat ligt aan verharding in ongeloof, en dat mensen hun eigen geschriften gewoon niet (willen) begrijpen, zet je een antisemitische tendens voort die al 1800 jaar het christendom vergiftigt.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus als je gelooft dat Jezus de messias is, ben je een antisemiet.
For the record.
Heb je nog meer van dit soort pareltjes?
Je moet niet zo zeuren over slachtofferrol. Je maakt me verkapt uit voor een jodenhater. Ik vind dat smeerlapperij, onfatsoenlijk, en onder de gordel. Niet dat jou dat iets uitmaakt, want jij hebt de morele bovengrond, of niet?quote:Op maandag 27 januari 2025 13:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee. Wanneer je stelt dat mensen dat niet geloven en dat dat ligt aan verharding in ongeloof, en dat mensen hun eigen geschriften gewoon niet (willen) begrijpen, zet je een antisemitische tendens voort die al 1800 jaar het christendom vergiftigt.
Wellicht denk je zelf dat je een coherent verhaal aan het vertellen bent, ik zie vooral weer een poging jezelf in de slachtofferrol te hullen.
Let wel, dit is allemaal voortgekomen uit je uitspraak dat je Joodse interpretaties van Daniël niet serieus neemt, omdat dat voortgekomen zou zijn ('helaas') uit verharding in ongeloof.
Zou je mij kunnen vertellen welke Joodse commentaren op Daniël je uberhaupt gelezen hebt?
Nee.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je moet niet zo zeuren over slachtofferrol. Je maakt me verkapt uit voor een jodenhater. Ik vind dat smeerlapperij, onfatsoenlijk, en onder de gordel. Niet dat jou dat iets uitmaakt, want jij hebt de morele bovengrond, of niet?
Verder heb ik nergens gezegd dat Joden niet WILLEN geloven of WILLEN begrijpen. Zo maak je er weer heel wat anders van, zoals we intussen ook wel gewend zijn.
Goed, ik heb verder geen zin of tijd meer in deze onzinnige discussie. Jammer dat je geen normaal gesprek kunt voeren zonder in dit soort onzin te vervallen.
Je moet niet meteen met zulke termen als 'antisemitisch' gaan smijten als iemand een idee verkondigt dat toevallig iemand in het verleden ook verkondigde EN dat als argument gebruikte om Joden te gaan ververvolgen of weet ik veel wat (diezelfde RKK weer trouwens). Dat slaat gewoon werkelijk nergens op. Ik als sabbatobserverende Christen ben nu juist de antithese van het soort mensen dat je aanhaalt, omdat die nu juist onderscheid wilden maken tussen henzelf en Joden aan de hand van die rustdag. "Christenen mogen niet Judaďseren", oftewel rusten op de sabbat, zo werd dat gezegd. Dus je haalt echt alles door elkaar hier, om maar weer met modder te kunnen gooien met zulke krachttermen.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee.
Ik heb je aangegeven dat je gebruikt maakt van traditionele antisemitische tendensen binnen het christendom.
I.p.v. Joodse opvattingen over waarom zij geloven wat zij geloven te willen doorgronden (en DAAR kritiek op hebben), zet je het allemaal gewoon weg als 'verharding in ongeloof'. Hetzelfde doe je bij katholieken en vrijmetselaars, trouwens.
Dat 'willen' staat inderdaad tussen haakjes. Maar de betekenis van 'verharding' kennende, ben ik benieuwd waarom je dat zo'n vreemde conclusie vindt.
Je bent gewoon totaal niet in staat om rationeel te discussiëren, en dat komt omdat je een Ultieme Waarheid weet.
Edit: als ik een 'morele bovengrond' zou hebben, zou ik jan en alleman en stad en land uitmaken als 'verhard in ongeloof', demonisch, satanisch en misleid. Zoals we kunnen zien, is dat meer iets wat uit jouw toetsenbord komt. Vaak niet eens verkapt. Misschien toch eens een spiegel bekijken.
Interessant dat je nu zwijgt over de rol van de adventskerk binnen de Ku Klux Klan. Daar ben je stil van he. Het zegt ook wel wat over jou dat je niet zoveel weet over de geschiedenis van je eigen sekte maar wel hun haat-propaganda tegenover de katholieke kerk met al haar volgelingen hier na zit te papegaaien. Lekker selectief weer. Ouwe kersenplukker!quote:Op maandag 27 januari 2025 13:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sorry maar wat een gezever.
Als iets in de geschriften van Ellen White 'jodenhaat' is, dan is het hele nieuwe testament ook 'jodenhaat'. Volgende stap: verbied het NT, van hetzelfde kaliber als Mein Kampf! Ik beschouw dit als persoonlijke meningen en geen universele waarheden. Prima als jij erin gelooft, maar ik doe er niets mee.
Alsof de hele adventkerk actief was in de KKK en 'ermee geassocieerd'. Houd toch op joh.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:06 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Interessant dat je nu zwijgt over de rol van de adventskerk binnen de Ku Klux Klan. Daar ben je stil van he. Het zegt ook wel wat over jou dat je niet zoveel weet over de geschiedenis van je eigen sekte maar wel hun haat-propaganda tegenover de katholieke kerk met al haar volgelingen hier na zit te papegaaien. Lekker selectief weer. Ouwe kersenplukker!
En heb je echt de wet van Godwin nodig om mij van repliek te dienen?
Maar inderdaad ook in het Nieuwe Testament zijn er voorbeelden te vinden van antisemitisme. Ook objectief gezien. Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn.
Dat is natuurlijk wel geheel iets anders dan dat ik het hele Nieuwe Testament af zou doen als jodenhaat. Daar ben je me gewoon weer op een slinkse ordinairemanier vals aan het beschuldigen.
Overigens Mein Kampf is helemaal niet verboden. Voortaan iets beter in de materie verdiepen met je prietpraatjes.
Wat was de rol van de adventkerk in de KKK?quote:Op maandag 27 januari 2025 15:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alsof de hele adventkerk actief was in de KKK. Houd toch op joh.
Geen flauw idee. Voor een kerk waar mensen van alle kleuren naast elkaar God prijzen, en voor mij persoonlijk van wie de meeste vrienden niet blank zijn, intereseert het me eigenlijk ook weinig. Als er mensen waren die zich daarmee bezighielden, waren die flink het padje kwijt. Ik weet dat de kerk is opgericht met sterke anti-racistische ideeën, dat is de basis. Ellen White riep zelfs in haar tijd al dat de slaven reparaties verdienden. Dat mensen die zich associeerden met de beweging daar vervolgens van afweken, is voor hun rekening.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat was de rol van de adventkerk in de KKK?
Dat heb ik net aan je uitgelegd voorzien van een bron uit de contreien van de adventsgemeenschap zelf.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Voor een kerk waar mensen van alle kleuren naast elkaar God prijzen, en voor mij persoonlijk van wie de meeste vrienden niet blank zijn, intereseert het me eigenlijk ook weinig. Als er mensen waren die zich daarmee bezighielden, waren die flink het padje kwijt. Ik weet dat de kerk is opgericht met sterke anti-racistische ideeën, dat is de basis. Dat mensen daarvan afweken, is voor hun rekening.
Dat heb ik nooit gezegd. Er is geen reden om me hier vals van te beschuldigen.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alsof de hele adventkerk actief was in de KKK en 'ermee geassocieerd'. Houd toch op joh.
Ja, helaas is niet elke bron betrouwbaar. De kerk en mensen binnen de kerk worden wel vaker van binnenuit aangevallen met allerlei dubieuze artikelen en argumenten. Dus als je denkt dat wat je daar leest precies overeenkomt met de waarheid, denk ik dat je je vergist. Als je werkelijk denkt dat de adventkerk in de kern racistisch zou zijn of iets, moet je dat lekker zelf weten, maar het slaat nergens op. Rare mensen kunnen zich altijd bij een beweging aansluiten en proberen om ermee aan de haal te gaan. Dat wil niet zeggen dat dat definieert wat de beweging is.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:29 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat heb ik net aan je uitgelegd voorzien van een bron uit de contreien van de adventsgemeenschap zelf.
Als er leden binnen je sekte iets uitvreten dan reken je dat de kerk niet aan, maar als er leden van de katholieke gemeenschap iets uitvreten dan is heel die kerk satanisch. Apart figuur ben je toch...quote:Op maandag 27 januari 2025 15:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Voor een kerk waar mensen van alle kleuren naast elkaar God prijzen, en voor mij persoonlijk van wie de meeste vrienden niet blank zijn, intereseert het me eigenlijk ook weinig. Als er mensen waren die zich daarmee bezighielden, waren die flink het padje kwijt. Ik weet dat de kerk is opgericht met sterke anti-racistische ideeën, dat is de basis. Ellen White riep zelfs in haar tijd al dat de slaven reparaties verdienden. Dat mensen die zich associeerden met de beweging daar vervolgens van afweken, is voor hun rekening.
Je hebt geen poot om op te staan, want ik val niet de 'leden van de katholieke gemeenschap' aan, ik val de doctrines aan, het instituut. Die geven aan wat voor vlees je in de kuip hebt. Dat vanuit die doctrines en dat instituut vervolgens mensen allerlei foute dingen gaan doen, kun je verwachten. Maar het probleem is dan de wortel, de inspiratiebron van de doctrines.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:33 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Als er leden binnen je sekte iets uitvreten dan reken je dat de kerk niet aan, maar als er leden van de katholieke gemeenschap iets uitvreten dan is heel die kerk satanisch. Apart figuur ben je toch...
Dat doe je wel. De doctrines zijn gemaakt door de leden van de katholieke gemeenschap. Het instituut bestaat uit leden van de katholieke gemeenschap. Als je het instituut aanvalt dan val je de gehele gemeenschap aan. Je valt niet een stenen gebouw aan. Daar kun je je op een slappe manier onderuit proberen te lullen maar dat maak je de kat maar wijs.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt geen poot om op te staan, want ik val niet de 'leden van de katholieke gemeenschap' aan, ik val de doctrines aan, het instituut. Die geven aan wat voor vlees je in de kuip hebt. Dat vanuit die doctrines en dat instituut vervolgens mensen allerlei foute dingen gaan doen, kun je verwachten. Maar het probleem is dan de wortel, de inspiratiebron van de doctrines.
Dat heb ik nooit gezegd. Dus hier ga ik maar niet op in. Dit zie ik dan maar als je zoveelste valse beschuldiging.quote:Jij begint hier met moddergooien op basis van de acties van enkele lieden. Maar er is totaal geen bewijs dat de adventkerk opgericht is als een instituut met racistische tendensen.
Mee eens. Met uitzondering van de banden met de KKK. Er is bewezen dat er kerken zijn binnen de adventskerk die de KKK gesponsord hebben en dat dit gebeurde vanaf de tweede opleving van de KKK tot en met de jaren 80 van de 20e eeuw.quote:Mensen die lid zijn geworden en dat soort tendensen vervolgens in hun kerkelijke leven integreerden, hadden wmb buitengezet moeten worden. Helaas lijkt dat niet te zijn gebeurd. Het zij zo. Dat wil niet zeggen dat de adventkerk een racistische kerk is met banden met de KKK. Dat is volstrekt idioot.
En ik deel jouw mening niet dat 'de doctrines aanvallen de leden aanvallen' is. Dus we zijn uitgepraat, fijne dag.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:43 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat doe je wel. De doctrines zijn gemaakt door de leden van de katholieke gemeenschap. Het instituut bestaat uit leden van de katholieke gemeenschap. Als je het instituut aanvalt dan val je de gehele gemeenschap aan. Je valt niet een stenen gebouw aan. Daar kun je je op een slappe manier onderuit proberen te lullen maar dat maak je de kat maar wijs.
[..]
Dat heb ik nooit gezegd. Dus hier ga ik maar niet op in. Dit zie ik dan maar als je zoveelste valse beschuldiging.
[..]
Mee eens. Met uitzondering van de banden met de KKK. Er is bewezen dat er kerken zijn binnen de adventskerk die de KKK gesponsord hebben en dat dit gebeurde vanaf de tweede opleving van de KKK tot en met de jaren 80 van de 20e eeuw.
Jij hebt mij satanisch genoemd. En je hebt de katholieke kerk satanisch genoemd, en de katholieke kerk impliceert dat het gaat om de gehele gemeenschap. Je hebt ook de paus de Antichrist genoemd.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Moraal van het verhaal: jij (en een Etto doet dat ook) valt mensen, individuen aan, ipv doctrines. Vervolgens beschuldig je mij ervan dat ik 'mensen satanisch noem'. Jullie zijn beide hypocriet.
Ik denk dat jouw voornaamste inspiratiebron inderdaad satan is ja, zeker niet God. Als God je zou inspireren, zou je voor God strijden. Nu strijd je tegen Hem. Jouw keuze.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:50 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Jij hebt mij satanisch genoemd. En je hebt de katholieke kerk satanisch genoemd, en de katholieke kerk impliceert dat het gaat om de gehele gemeenschap. Je hebt ook de paus de Antichrist genoemd.
En dan met je vingertje naar mij wijzen, jij bent hier de enige schijnheilige gast.
Pas anders heel je 1844-fantasietjes even aan.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En ik deel jouw mening niet dat 'de doctrines aanvallen de leden aanvallen' is. Dus we zijn uitgepraat, fijne dag.
De RKK is inderdaad antichrist, de hoer van Babylon, geďnspireerd door satan, die heel veel mensen misleid heeft, inclusief haar eigen leden. Dat zul je mij niet horen ontkennen hoor.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:53 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Pas anders heel je 1844-fantasietjes even aan.
Daar is het duidelijk de katholieke kerk die je aanvalt en je satanisch noemt. Verander daar anders even de katholieke kerk in 'doctrines van de katholieke kerk'. Als je je keutel intrekt dan moet je het wel goed doen....
Ik weet dat je daar zo over denkt. maar dan val je dus ook haar leden aan want de kerk is geen kerk zonder haar leden.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De RKK is inderdaad antichrist, de hoer van Babylon, geďnspireerd door satan, die heel veel mensen misleid heeft, inclusief haar eigen leden. Dat zul je mij niet horen ontkennen hoor.
Luther was toch echt een hervormer van de Katholieke Kerk. Daarom ook de term "Protestant". Er is geen dag- en nacht verschil in Canonieke boeken. Toch gek dat een Satanische kerk veel dezelfde boeken pakt.quote:Op zondag 26 januari 2025 21:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alleen een apostel kan dus door de HG worden geďnspireerd?quote:Hoe bepaalden ze nu welke werken geďnspireerd waren door de HG en welke niet?
M.a.w. komt het overeen met het advies van WC eend?quote:2. Onderwijst het werk doctrines die consistent zijn met de overtuigingen die aan de kerk overgeleverd zijn van de Hebreeuwse geschriften en de leer en geschriften van de apostelen? (doctrinale criterium)
M.a.w. had WC Eend WC Eend geadviseerd?quote:3. Werd het werk wijdverspreid gebruikt door de kerken? (consensuscriterium)
Waarom al die moeite? Zou God voor een tijdsloos woord niet wat beter zijn best kunnen doen? In principe is het echt een next level user manual. Maar goed, in Amerika heeft iemand dus de code gekraakt. Vanuit een talloos vaak vertaalde, geüpdatete en gewijzigde user manual. Op zich was het een stuk makkelijker geweest als die manual in het jaar Mozes meteen naast de Griekse en Hebreeuwse versie in het Engels van de 19e eeuw was gechannelled met de namen van de juiste boekenlijst erbij. Dan had niemand hem kunnen vervalsen want niemand sprak vroeger 19e eeuws Engels en we hadden achteraf kunnen factchecken wie de Geschriften heeft vervalst door de loop van de eeuwen heen.quote:Op basis daarvan werd onderscheid gemaakt tussen werken die als geďnspireerd door God werden beschouwd, en afwijkende werken die verworpen konden worden.
Ik denk dat het de waarheid is. Je strijdt tegen God, en in de kern weet je ook wel dat je gehersenspoeld bent. Dat constante gemekker over mijn zogenaamde hersenspoeling door een sekte is in werkelijkheid een gevecht tegen de kennis dat jij zelf compleet gebrainswasht bent. Maar wees gerust, het is nog niet te laat.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:14 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Vieze schijnheilige leugens van een haatdragende kleuter.
quote:Op maandag 27 januari 2025 16:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan daar wel over oordelen. Ik oordeel dat jij zelf behoorlijk arrogant bent, want op basis van een of andere flutstudie waarin je compleet gehersenspoeld bent met anti-Christelijke en anti-bijbelideeën denk je nu wel even te kunnen vertellen wat anderen moeten geloven. Verder houd je maar niet op met moddergooien en probeer je mensen en gemeenschappen, inclusief nu de kerk waar ik zelf lid van bent, in diskrediet te brengen met de meest verachtelijke beschuldigingen en pogingen tot karaktermoord. Je bent iemand die zich laat inspireren door dezelfde haat voor Christus en Zijn kerk waarmee farizeeën Jezus aanvielen en uiteindelijk aan het kruis lieten nagelen en zijn volgers stenigden. Die was ook immers zo arrogant dat Hij zichzelf aan God gelijkstelde en beweerde dat Hij de weg, de waarheid en het leven was. Jij had waarschijnlijk zelf graag een spijker in zijn handen willen nagelen, in de volle overtuiging dat je voor de goede zaak strijdt.
Judge not, lest ye be judged. Ik stel voor om het hoofdstuk van Starets Zosima uit de Gebroeders Karamazov over het oordelen over de medemens tot Bijbelcanon te verheffen.quote:Dat is mijn oordeel over jou.
KKK - het adventisme - satan - katholieke kerk - voor God 'strijden'quote:Op maandag 27 januari 2025 15:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat jouw voornaamste inspiratiebron inderdaad satan is ja, zeker niet God. Als God je zou inspireren, zou je voor God strijden. Nu strijd je tegen Hem. Jouw keuze.
Tja, ik lees ook dit:quote:Op maandag 27 januari 2025 16:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
[..]
Judge not, lest ye be judged. Ik stel voor om het hoofdstuk van Starets Zosima uit de Gebroeders Karamazov over het oordelen over de medemens tot Bijbelcanon te verheffen.
Is de Russisch Orthodoxe Kerk trouwens ook fout of mogen die wel?
Na.. het cursief gedrukte komt altijd een maar waarin je precies hetgeen doet dat je aangeeft dat je niet zou doen.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tja, ik lees ook dit:
24 Oordeel niet naar wat voor ogen is, maar vel een rechtvaardig oordeel.
Ik veroordeel hem niet hoor. Maar ik ben zijn oeverloze aanvallen wel beu. Hij strijdt voor een slechte zaak. Dat mag hij best weten. Hij heeft er uiteindelijk alleen zichzelf mee.
Goed kort samengevat: Ik veroordeel hem niet maar hij is wel satanisch. Je hoeft geen doctorandus te zijn om hier een contradictie in te zien.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tja, ik lees ook dit:
24 Oordeel niet naar wat voor ogen is, maar vel een rechtvaardig oordeel.
Ik veroordeel hem niet hoor. Maar ik ben zijn oeverloze aanvallen wel beu. Hij strijdt voor een slechte zaak. Dat mag hij best weten. Hij heeft er uiteindelijk alleen zichzelf mee.
"Ik ben geen racist...... MAAR (!)... "quote:Op maandag 27 januari 2025 16:38 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Goed kort samengevat: Ik veroordeel hem niet maar hij is wel satanisch. Je hoeft geen doctorandus te zijn om hier een contradictie in te zien.
Dat is natuurlijk slechts een feitelijke observatie, dat Satanischequote:Op maandag 27 januari 2025 16:38 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Goed kort samengevat: Ik veroordeel hem niet maar hij is wel satanisch. Je hoeft geen doctorandus te zijn om hier een contradictie in te zien.
Ik snap dat sommige gelovigen en bijgelovigen een amulet tegen het boze oog aan de muur hangen tegen dit soort verkapte ongelukswensen.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk slechts een feitelijke observatie, dat Satanische
Een stuk meer no-regret ook dan al de geofferde kippen, geiten en eerstgeboren kinderen om de Goden tevreden te houden.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik snap dat sommige gelovigen en bijgelovigen een amulet tegen het boze oog aan de muur hangen tegen dit soort verkapte ongelukswensen.
Het probleem met apologetische/evangelische redenatie is vaak dat oordelen als onontkomelijke logische conclusies worden gebracht, gecombineerd met een don't shoot the messenger.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
"Ik ben geen racist...... MAAR (!)... "
"Ik houd niet van fascisme... MAAR (!) "
Meestal gaat het dan 180 graden.
Even voor de goede orde voor de lezers hier. Ali hoef ik niet te overtuigen. De meeste mensen zullen inmiddels wel weten dat ik een voorstander van het christendom ben en dat ik vind dat het christendom noodzakelijk is voor de maatschappij. Dit vanwege de oproep tot om zien naar elkaar en de uitvoering daarvan in de praktijk. Ook is de boodschap hoopgevend voor veel mensen. Dat ik erg mooi en belangrijk vind.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan daar wel over oordelen. Ik oordeel dat jij zelf behoorlijk arrogant bent, want op basis van een of andere flutstudie waarin je compleet gehersenspoeld bent met anti-Christelijke en anti-bijbelideeën denk je nu wel even te kunnen vertellen wat anderen moeten geloven. Verder houd je maar niet op met moddergooien en probeer je mensen en gemeenschappen, inclusief nu de kerk waar ik zelf lid van bent, in diskrediet te brengen met de meest verachtelijke beschuldigingen en pogingen tot karaktermoord. Je bent iemand die zich laat inspireren door dezelfde haat voor Christus en Zijn kerk waarmee farizeeën Jezus aanvielen en uiteindelijk aan het kruis lieten nagelen en zijn volgers stenigden. Die was ook immers zo arrogant dat Hij zichzelf aan God gelijkstelde en beweerde dat Hij de weg, de waarheid en het leven was. Jij had waarschijnlijk zelf graag een spijker in zijn handen willen nagelen, in de volle overtuiging dat je voor de goede zaak strijdt. Dat is mijn oordeel over jou.
Ik zeg dat het zo is want God zegt het. Nou ja, eigenlijk zeg ik het dus niet maar geef ik het Woord gewoon door.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het probleem met apologetische/evangelische redenatie is vaak dat oordelen als onontkomelijke logische conclusies worden gebracht, gecombineerd met een don't shoot the messenger.
Het past ook wel een beetje bij het “mess with their heads / strike fear in their hearts” principe. Een Jomanda was hier ook een ster in qua uiting van frustratie.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het probleem met apologetische/evangelische redenatie is vaak dat oordelen als onontkomelijke logische conclusies worden gebracht, gecombineerd met een don't shoot the messenger.
Lol dit topic leeft dus gewoon nog.. Ik heb die hele soap gemist.. maar met "'s lands bekendste 7e dags lid" doel je dan op dat enge mens van Radar?quote:Op maandag 27 januari 2025 17:05 schreef Richestorags het volgende:
Ik zou het overigens wel een zeer vermakelijke plottwist vinden als uit een digitale analyse van schrijfstijl blijkt dat Ali het online alter ego is van 's lands bekendste 7e dags lid.
Na de soap met HannahVrede / Loverboii is niks mij te gek meer qua accounts hier.
Hoe is het universum dan ontstaan?quote:Op maandag 27 januari 2025 17:09 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Even voor de goede orde voor de lezers hier. Ali hoef ik niet te overtuigen. De meeste mensen zullen inmiddels wel weten dat ik een voorstander van het christendom ben en dat ik vind dat het christendom noodzakelijk is voor de maatschappij. Dit vanwege de oproep tot om zien naar elkaar en de uitvoering daarvan in de praktijk. Ook is de boodschap hoopgevend voor veel mensen. Dat ik erg mooi en belangrijk vind.
Daarnaast heb ik me jarenlang ingezet in diverse kerken en mensen dichterbij God gebracht.
Zelf ben ik geen christen maar ik geloof wel in God. Ik geloof dat God bestaat als een door de mens bedacht concept. Ik hecht daar waarde aan. Net zoals een klein kind waarde hecht een Sinterklaas. Sinterklaas bestaat dan misschien niet echt maar het geeft een kind wel heel veel. Zo zit het met God bij mij. Een beetje simplistisch gesteld om niet te lang uit te wijden.
Marianne Thiemequote:Op maandag 27 januari 2025 17:20 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Lol dit topic leeft dus gewoon nog.. Ik heb die hele soap gemist.. maar met "'s lands bekendste 7e dags lid" doel je dan op dat enge mens van Radar?
Ja, superrelevante vraag voor dit topic.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hoe is het universum dan ontstaan?
Ja, en het halve apocalyptische christelijke denken leunt op uitgestelde "rechtvaardigheid" en catastrofe, dus ik snap zo'n uitspraak welquote:Op maandag 27 januari 2025 17:17 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het past ook wel een beetje bij het “mess with their heads / strike fear in their hearts” principe. Een Jomanda was hier ook een ster in qua uiting van frustratie.
Rare ongrijpbare uitspraken doen als deze “jij komt jezelf nog weleens tegen” is een van de klassiekers. De die-hards doen dat in de hoop dat het als vraagteken blijft hangen. Als iemand er wat vatbaar voor is loopt zo iemand ook in gedachten onder een auto en staat God zgn aan hun zijde.
Tja, als atheďst struikel je al bij de eerste horde.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, superrelevante vraag voor dit topic.
-"Ik geloof niet in jouw eskimogod".
-"OH JA HOE WERKEN EXOTISCHE SUPERGELEIDERS DAN?!?!@$%?!?"
Jaja, daar gaan we weer, alsof-ie nooit is weggeweest. Zet de plaat maar weer op "repeat" en drrrrrrrrrrrrrrrammen maarquote:Op maandag 27 januari 2025 17:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Tja, als atheďst struikel je al bij de eerste horde.
Iets kan niet uit niets ontstaan.
Ja hoor, ik ga er niet mee stoppen ookquote:Op maandag 27 januari 2025 17:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jaja, daar gaan we weer, alsof-ie nooit is weggeweest. Zet de plaat maar weer op "repeat" en drrrrrrrrrrrrrrrammen maar
Nee, de God als wetenschappelijke stoplap is immers tijdloos.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja hoor, ik ga er niet mee stoppen ook
Hmm, dit is geen goede vergelijking.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, de God als wetenschappelijke stoplap is immers tijdloos.
Ik heb geen idee. Het is niet iets waar mijn interesse ligt en ik denk er nauwelijks over na.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hoe is het universum dan ontstaan?
God is dan wel de meest waarschijnlijke optie.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:43 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. Het is niet iets waar mijn interesse ligt en ik denk er nauwelijks over na.
Ah dat is waar ook. Die zat ook bij die kerk/sekte... Ik doelde op Antoinette Hertsenberg die via Radar een hele oorlog is begonnen tegen antidepressiva en medicatie in het algemeenquote:
Een God zou ook ontstaan moeten zijn uit het niets.. dat maakt een God ineens een veel minder waarschijnlijke optie.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
God is dan wel de meest waarschijnlijke optie.
Een intelligentie, een tijdlooos wezen, die een universum kan ontwerpen en een plan heeft.
In plaats van gewoon random uit het niets...
Nee, dat is materialistische logica.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:52 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Een God zou ook ontstaan moeten zijn uit het niets.. dat maakt een God ineens een veel minder waarschijnlijke optie.
Jezelf bij 'de goeien' schuiven en de ander bij 'de verdoemden'. Er zit duidelijk een oordeel achter en je spant zo God voor je eigen karretje. Maar dat kan allemaal, want advents...quote:Op maandag 27 januari 2025 17:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, en het halve apocalyptische christelijke denken leunt op uitgestelde "rechtvaardigheid" en catastrofe, dus ik snap zo'n uitspraak wel
Op zich vind ik het idee van bewustzijn als bouwsteen van het universum wel aardig. Donald Hoffmann doet er wel interessant onderzoek naar waarin hij het mathematisch aanpakt (helaas is mijn wiskunde wel wat ver weggezakt om het allemaal te volgen) maar je blijft tegen hetzelfde probleem van het "begin" aanlopen.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Tja, als atheďst struikel je al bij de eerste horde.
Iets kan niet uit niets ontstaan.
Nee, het begin is geen probleem.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Op zich vind ik het idee van bewustzijn als bouwsteen van het universum wel aardig. Donald Hoffmann doet er wel interessant onderzoek naar waarin hij het mathematisch aanpakt (helaas is mijn wiskunde wel wat ver weggezakt om het allemaal te volgen) maar je blijft tegen hetzelfde probleem van het "begin" aanlopen.
Correlatie is geen causatie.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:57 schreef Richestorags het volgende:
Kant en Schopenhauer werkten daar elegant omheen maar we kunnen ook de werking van ons brein niet negeren.
Dat vind ik een interessant concept. God bestaat hoe dan ook. Metafysisch danwel fysiek. God heeft zoveel invloed op de mensheid gehad. En ook als God de mensen heeft gecreëerd hebben wij alsnog God gecreëerd. Alan Watts omschreef het mooi als dat de grootste ironie van de Republikeinse Amerikanen is dat ze een monarchistisch model van de heerser van het universum hanteren.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:09 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Even voor de goede orde voor de lezers hier. Ali hoef ik niet te overtuigen. De meeste mensen zullen inmiddels wel weten dat ik een voorstander van het christendom ben en dat ik vind dat het christendom noodzakelijk is voor de maatschappij. Dit vanwege de oproep tot om zien naar elkaar en de uitvoering daarvan in de praktijk. Ook is de boodschap hoopgevend voor veel mensen. Dat ik erg mooi en belangrijk vind.
Daarnaast heb ik me jarenlang ingezet in diverse kerken en mensen dichterbij God gebracht.
Zelf ben ik geen christen maar ik geloof wel in God. Ik geloof dat God bestaat als een door de mens bedacht concept. Ik hecht daar waarde aan. Net zoals een klein kind waarde hecht een Sinterklaas. Sinterklaas bestaat dan misschien niet echt maar het geeft een kind wel heel veel. Zo zit het met God bij mij. Een beetje simplistisch gesteld om niet te lang uit te wijden.
Zo werkt een cult. Ik heb ooit op de Camino del Norte (prachtige spirituele wandelroute overigens) een nacht doorgebracht bij de hardcore sekte Doce Tribus (Twelve Tribes). Niet voor niets zitten die daar ook om leden onder de vele zoekers die de Camino trekt te recruteren. Zij geloven dat er een "leger" van 144k maagdelijke mannen moet komen om het einde der tijden te bewerkstelligen.quote:Terwijl mijn studie breed was, mijn klasgenoten bestonden uit o.a. atheisten, mensen van het Leger des Heils, mensen uit de Pinkstergemeente en mensen uit de PKN. Allen zijn ze kennelijk gehersenspoeld door het instituut. Ik kreeg les van een rabijn, een imam, een predikant uit de baptistengemeente, een egypte-deskundige (Jielis van Baaren) en een uitstekende exegeet dat mijn lievelingsleraar was Hans Snoek (ik raad zijn boeken aan). Het is frappant dat zij
volgens Ali kennelijk allemaal in een complot zitten om eenvoudige mensen zoals mij te hersenspoelen.
Ali = de kerk. Zo werkt dat als een cult doorgedrongen is tot in je identiteit.quote:Het is niet mijn bedoeling om zijn kerk in diskrediet te brengen. Ja, ik ben fel dus het zal daar vast weleens op lijken. Ik probeer echter zoveel mogelijk aan het licht te brengen wat er reilt en zeilt in de adventskerk. Hiermee brengt deze kerk zichzelf in diskrediet. Het enige weerwoord is dan van Ali dat de bronnen niet goed zijn. Notabene bronnen van zijn eigen kerk. Zover gaat Ali blijkbaar. Katholieke kerk is satanisch, joden hebben Jezus laten kruisigen, HBO-scholen zitten in een complot om mensen te hersenspoelen en enkel en alleen de adventskerk snapt het want zij vieren sabbath met uitzondering dan van enkele leden binnen de adventskerk die de kerk van binnenuit aanvallen.
Ik probeer een weerwoord te geven aan de haatdragende boodschap die Ali verkondigd die naar mijn mening niets
met de christelijke God en het mooie evangelie zelf te maken heeft.
Soms helpt het om mensen als een dolle hond te zien. Je accepteert de aard van het beest maar schept wel wat afstandquote:Ik pik het verder niet dat hij me satanisch, trol of hyocrieet noemt. Misschien is het beter om hem met rust te laten en Etto alleen te laten strijden. Dat gaat hem overigens goed af....
Ik ben daarmee bekend. Maar het onmanifeste is alsnog niet strikt genomen niks. Je blijft met het probleem zitten hoe het onmanifeste bewustzijn er is ten opzichte van helemaal niks (wat strikt gezien ook weer iets is...).quote:Op maandag 27 januari 2025 18:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het begin is geen probleem.
Tijd bestaat alleen in de fysieke manifestatie van het tijdloze bewustzijn. Het universum is een soort reflectie van het ongemanifesteerde bewustzijn.
Theoretisch gezien is er geen probleem, in de zin dat er geen logische contradicties zijn.
[..]
Correlatie is geen causatie.
Het brein als ontvanger van bewustzijn (het radio-model) in plaats van producent van het bewustzijn.
Nogmaals, er zijn geen logische contradicties op basis van de theorie.
In tegenstelling tot atheďsme en filosofisch materialisme, uiteraard.
Het is een 'brute fact' dat er iets is in plaats van niets.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik ben daarmee bekend. Maar het onmanifeste is alsnog niet strikt genomen niks. Je blijft met het probleem zitten hoe het onmanifeste bewustzijn er is ten opzichte van helemaal niks (wat strikt gezien ook weer iets is...).
Je hebt een verkwikkende kijk. Dank.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat vind ik een interessant concept. God bestaat hoe dan ook. Metafysisch danwel fysiek. God heeft zoveel invloed op de mensheid gehad. En ook als God de mensen heeft gecreëerd hebben wij alsnog God gecreëerd. Alan Watts omschreef het mooi als dat de grootste ironie van de Republikeinse Amerikanen is dat ze een monarchistisch model van de heerser van het universum hanteren.
In het klein zou je het kunnen vergelijken met draken. Die bestaan ook. Mensen vermeden een bepaalde weg of een grot omdat er draken waren. Sluit een beetje aan op het Platonische dat de wereld van ideeën een hogere realiteit is.
Verder ben ik het met je eens dat we een hoop kinderen met het badwater hebben weggegooid wat betreft geloof.
[..]
Zo werkt een cult. Ik heb ooit op de Camino del Norte (prachtige spirituele wandelroute overigens) een nacht doorgebracht bij de hardcore sekte Doce Tribus (Twelve Tribes). Niet voor niets zitten die daar ook om leden onder de vele zoekers die de Camino trekt te recruteren. Zij geloven dat er een "leger" van 144k maagdelijke mannen moet komen om het einde der tijden te bewerkstelligen.
Ze zijn vrij geraffineerd in hun recruitment methodes. Eerst vragen ze om je telefoonnummer en email zodat ze "contact met je kunnen opnemen als je iets laat liggen". Vervolgens bieden ze je eten aan, informeren naar je redenen om de Camino te lopen en komen er wat spontane jongemannen met je praten waarin ze steeds subtieler naar een duistere overheid en buitenwereld toewerken (terwijl de vrouwen hun bek houden en werken). Als ze merken dat er geen klik is gaan ze naar de volgende maar ze vissen altijd naar een aanknopingspunt.
Ze hebben ook een restaurant in San Sebastian wat ook een verkapt recruteringsbureau is. En de gehersenspoelde kinderen werken er.
Zelfs op de WC krijg je nog een beetje subliminale propaganda mee in de vorm van "we need a community" teksten die overal hangen.
[..]
Ali = de kerk. Zo werkt dat als een cult doorgedrongen is tot in je identiteit.
[..]
Soms helpt het om mensen als een dolle hond te zien. Je accepteert de aard van het beest maar schept wel wat afstand
Je maakt het hopeloos ingewikkeld. Een tijdloze of eeuwige god kan niet omdat tijd onlosmakelijk verbonden is met ruimte (via het ruimtetijdmodel dat is afgeleid van de relativiteitstheorie van Einstein). Als tijd begon bij de oerknal, kan eeuwigheid in een wetenschappelijke context slechts een abstract idee zijn. Dus als je zegt dat er een god is dan moet je je direct afvragen wie of wat heeft die god dan geschapen.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
God is dan wel de meest waarschijnlijke optie.
Een intelligentie, een tijdlooos wezen, die een universum kan ontwerpen en een plan heeft.
In plaats van gewoon random uit het niets...
Het is een axioma van waaruit je verder "moet" werken.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is een 'brute fact' dat er iets is in plaats van niets.
Dat iets is niet uit het niets ontstaan omdat het tijdloos is.
Het niets bestaat simpelweg niet in de realiteit, het heeft nooit bestaan en het kan niet bestaan.
Volgens deze theorie, althans. Het niets levert geen logische contradictie op omdat het nooit heeft bestaan.
Denk aan een eeuwig universum, het had geen begin het recycled gewoon.
Binnen de wereld van vorm. Klopt. Waar ik Libertarisch al op wees is dat het alsnog niks verklaart of oplost. Maar dat kan ook niet. Dus kan je het ook niet als waarheid presenteren.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:31 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je maakt het hopeloos ingewikkeld. Een tijdloze of eeuwige god kan niet omdat tijd onlosmakelijk verbonden is met ruimte (via het ruimtetijdmodel dat is afgeleid van de relativiteitstheorie van Einstein). Als tijd begon bij de oerknal, kan eeuwigheid in een wetenschappelijke context slechts een abstract idee zijn. Dus als je zegt dat er een god is dan moet je je direct afvragen wie of wat heeft die god dan geschapen.
Je zit er niet heel ver naast, hoor.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het is een axioma van waaruit je verder "moet" werken.
Het verklaart niet waarom dat "iets" niet niets is - de afwezigheid van het onmanifeste, het manifeste. Niets.
Het is beschrijvend. Het kan kloppen hoor maar het is geen verklaring en lost de "waarom" vraag niet op. Die is ook niet op te lossen...
Voordat je dit zegt, moet je eerst eens even goed definiëren wat God is.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:31 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je maakt het hopeloos ingewikkeld. Een tijdloze of eeuwige god kan niet omdat tijd onlosmakelijk verbonden is met ruimte (via het ruimtetijdmodel dat is afgeleid van de relativiteitstheorie van Einstein). Als tijd begon bij de oerknal, kan eeuwigheid in een wetenschappelijke context slechts een abstract idee zijn. Dus als je zegt dat er een god is dan moet je je direct afvragen wie of wat heeft die god dan geschapen.
Een geest ook. Als de hersens stoppen met werken, is de geest foetsie.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat is materialistische logica.
Materie is tijdgebonden, een geest niet omdat het immaterieel is.
Ik kan het prima accepteren. Als kind heb ik mijn hoofd hierover gekraakt en geconcludeerd dat je er met denken niet uit kan komen.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:35 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je zit er niet heel ver naast, hoor.
Volgens mij kun je het concept ''niets'' niet naast je neerleggen en simpelweg accepteren dat het een niet-bestaand concept is, het is slechts een idee van de menselijke geest.
Het fundamentele 'probleem' en het enige mysterie is het bewustzijn zelf.
Het bewustzijn zelf is fundamenteel onlogisch en irrationeel trouwens, het bestaan van het bewustzijn an sich is daarmee onlogisch.
Het is net zo onlogisch als de klank van een elektrische gitaar of de emotie van liefde.
Dan moet je eerst materie buiten bewustzijn verzinnen.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:38 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Een geest ook. Als de hersens stoppen met werken, is de geest foetsie.
De geest is niets anders dan een samenspel van moleculen, atomen, subatomaire deeltjes en hersenprocessen.
Matter only matters, mind is just a derivative.
Je kunt wel een stuk dichterbij komen dan als je nooit hebt nagedacht.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:39 schreef Richestorags het volgende:
Als kind heb ik mijn hoofd hierover gekraakt en geconcludeerd dat je er met denken niet uit kan komen.
Niet alleen geloof maar ook directe ervaring, meest betrouwbaar verkregen door meditatie.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:39 schreef Richestorags het volgende:
Dus komt het neer op geloof. Maar omdat het geloof is kan je het ook niet als waarheid of model presenteren. Geloof wijst naar het transcedente en moeten we dus ook zo beschouwen. The finger pointing to the moon is not the moon.
Als orthodoxe aanhanger van de atheďstische kerk is god voor mij een cultureel concept dat betekenis kan geven aan een individuele, persoonlijke menselijke ervaring. Het heeft echter geen objectieve realiteit. Maar ik weet zeker dat je het hier niet mee eens bent.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Voordat je dit zegt, moet je eerst eens even goed definiëren wat God is.
Als je niet weet wat God precies is, kun je deze uitspraak ook niet doen
Ja, ik ben het er niet mee eens.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:43 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Als orthodoxe aanhanger van de atheďstische kerk is god voor mij een cultureel concept dat betekenis kan geven aan een individuele, persoonlijke menselijke ervaring. Het heeft echter geen objectieve realiteit. Maar ik weet zeker dat je het hier niet mee eens bent.
Je praat alle literatuur erover netjes naquote:Op maandag 27 januari 2025 18:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt wel een stuk dichterbij komen dan als je nooit hebt nagedacht.
In het Hindoeďsme heet dit gyan-yoga, dat is kennis-yoga. Kennis is één van de hoofdmethodes om dichterbij God te komen.
Dit is een stukje opvoeding
[..]
Niet alleen geloof maar ook directe ervaring, meest betrouwbaar verkregen door meditatie.
Directe ervaring is zekerdere kennis dan wetenschappelijke of objectieve kennis.
Dat is je taak nietquote:Op maandag 27 januari 2025 18:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, ik ben het er niet mee eens.
Je blijft volharden in je onwetendheid, ik had het dacht ik al gecorrigeerd.
Haha, ja het zou vreemd zijn als ik iets zou kunnen bedenken wat niet al bedacht is.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je praat alle literatuur erover netjes na
Ik heb het niet over taak, ik doe een feitelijke statement.quote:
Allereerst, wat antisemitisme betreft heeft geen enkele theloog het bonter gemaakt dan Maarten Luther.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je moet niet meteen met zulke termen als 'antisemitisch' gaan smijten als iemand een idee verkondigt dat toevallig iemand in het verleden ook verkondigde EN dat als argument gebruikte om Joden te gaan ververvolgen of weet ik veel wat (diezelfde RKK weer trouwens). Dat slaat gewoon werkelijk nergens op. Ik als sabbatobserverende Christen ben nu juist de antithese van het soort mensen dat je aanhaalt, omdat die nu juist onderscheid wilden maken tussen henzelf en Joden aan de hand van die rustdag. "Christenen mogen niet Judaďseren", oftewel rusten op de sabbat, zo werd dat gezegd. Dus je haalt echt alles door elkaar hier, om maar weer met modder te kunnen gooien met zulke krachttermen.
En dan maar zeuren dat ik mensen satanisch zou noemen (wat ik niet doe). Maar jij mag mensen wel van antisemitisme betichten op basis van dit soort rare gedachtengangen?
Als je jouw lijn van gedachten volgt, kun je niets meer geloven, want alles is wel een keer als gelegenheidsargument gebruikt om kwaad mee te doen. Het slaat nergens op. Ik vind het smeerlapperij.
Verder verhardden de farizeeën inderdaad in ongeloof. Johannes de Doper, Jezus, zij zeiden dat zelf. Dus dat is de waarheid, of het is antisemitisme. Dat moet je zelf weten.
Het idee dat ik een of andere bewondering zou moeten hebben voor de interpretatie van een boek als Daniel door bepaalde Joden, of die interpretatie heel serieus moet nemen als bron van waarheid, omdat zij nu eenmaal Joden zijn, slaat ook nergens op. Dat is puur racisme: men behoort tot groep X, dus wat ze zeggen moet wel waar of zinnig zijn, anders ben je een antisemiet. Ook een complete drogreden.
Je verhaal slaat gewoon nergens op en ik vind het bijzonder onder de gordel hoe jij met associatie het label antisemiet op mij probeert te plakken. Het is des te meer bijzonder hoe je eigenlijk probeert te claimen dat wat ik geloof en zeg immoreel is, terwijl je zelf iemand met een van de meest beladen misdaden in de menselijke geschiedenis probeert te associëren. Alsof dat heel moreel verantwoord is, en dat daar niets mis mee is. Kijk eens in de spiegel joh.
Ik zal je even helpen:quote:Op maandag 27 januari 2025 15:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Voor een kerk waar mensen van alle kleuren naast elkaar God prijzen, en voor mij persoonlijk van wie de meeste vrienden niet blank zijn, intereseert het me eigenlijk ook weinig. Als er mensen waren die zich daarmee bezighielden, waren die flink het padje kwijt. Ik weet dat de kerk is opgericht met sterke anti-racistische ideeën, dat is de basis. Ellen White riep zelfs in haar tijd al dat de slaven reparaties verdienden. Dat mensen die zich associeerden met de beweging daar vervolgens van afweken, is voor hun rekening.
Er is evenzogoed vaak schade aangebracht door lieden die meenden dat ze het licht hebben gezien en orde moeten aanbrengen in de creatie.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb het niet over taak, ik doe een feitelijke statement.
Onwetendheid is schadelijk, het moet gecorrigeerd worden.
Het enige dat schade aanbrengt is het ego.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er is evenzogoed vaak schade aangebracht door lieden die meenden dat ze het licht hebben gezien en orde moeten aanbrengen in de creatie.
Flutstudie.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan daar wel over oordelen. Ik oordeel dat jij zelf behoorlijk arrogant bent, want op basis van een of andere flutstudie waarin je compleet gehersenspoeld bent met anti-Christelijke en anti-bijbelideeën denk je nu wel even te kunnen vertellen wat anderen moeten geloven. Verder houd je maar niet op met moddergooien en probeer je mensen en gemeenschappen, inclusief nu de kerk waar ik zelf lid van bent, in diskrediet te brengen met de meest verachtelijke beschuldigingen en pogingen tot karaktermoord. Je bent iemand die zich laat inspireren door dezelfde haat voor Christus en Zijn kerk waarmee farizeeën Jezus aanvielen en uiteindelijk aan het kruis lieten nagelen en zijn volgers stenigden. Die was ook immers zo arrogant dat Hij zichzelf aan God gelijkstelde en beweerde dat Hij de weg, de waarheid en het leven was. Jij had waarschijnlijk zelf graag een spijker in zijn handen willen nagelen, in de volle overtuiging dat je voor de goede zaak strijdt. Dat is mijn oordeel over jou.
Ik sluit mijn ogen en voel mijn stoel. Als ik mijn ogen weer open doe, voel en zie ik mijn stoel.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dan moet je eerst materie buiten bewustzijn verzinnen.
Inferieure theorie, dit.
Op subtiele wijze probeerde ik duidelijk te maken dat niet zelden deze lieden vrij zijn en waren van ego. Integendeel.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het enige dat schade aanbrengt is het ego.
Het ego is de enige zonde tegen God.
Het ego moet vernietigd worden!
Ja, dat is de enige shit die jij in je leventje hebt meegemaakt he. Clown.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wel shit dat ik weer over de posts van Libertarisch moet scrollen...
Kun je dat gezemel niet in het 'bewustzijn-topic' houden?
Geweldige familie, lieve vriendin, goede baan... dat gaat lekker ja.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat is de enige shit die jij in je leventje hebt meegemaakt he. Clown.
Ik ben verlicht, ik ben vrij van karma.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geweldige familie, lieve vriendin, goede baan... dat gaat lekker ja.
Oh en denk aan je karma.
Ja, nog even over 'ego'quote:Op maandag 27 januari 2025 19:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben verlicht, ik ben vrij van karma.
Karma is voor de mindere goden, de simpele gelovigen.
Ik doe het eventjes na, ja.quote:
lol..quote:Op maandag 27 januari 2025 19:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik doe het eventjes na, ja.
Alleen het dwerg-bewustzijn heeft ego. Het god-bewustzijn is vrij van ego.
Ja, is goed.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat domme gelul over Jezus Christus.
Ik ben beter dan die gekruisigde Jood.
Helaas moet ik uw getrol over die fictieve entiteit ''Jezus Christus'' blijven aanzien in dit forum.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, is goed.
Vanaf nu ga ik uwe goddelijkheid gewoon weer negeren... succes met je meditatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |