Korte samenvatting van de filmpjes zou ik op prijs stellen.quote:Op vrijdag 20 december 2024 15:47 schreef MisterFox het volgende:
Ik kan het mezelf niet vergeven als ik de volgende twee video's niet deel:
Bekijk deze YouTube-video
Ik heb ongelooflijk veel geleerd. Het heeft me veel antwoorden gebracht. Sharing is caring!
Geen zin in. Ik wil weten wat TS nou zoveel wijzer is geworden door een stuk of wat YTfilmpjes.quote:Op vrijdag 20 december 2024 16:21 schreef SebbeSwensje het volgende:
Battlestar Galacticalater deze filmpjes even kijken, maar mijn ogen zijn ook wel aan het openen. Alleen mijn naam en geboortedatum waren al genoeg om op onderzoek te gaan. Had alleen wat mitamientjes nodig om het überhaupt te kunnen overwegen.
Dat is informatie die ik graag voor mezelf hou. Gedachtenlezers zullen weten.quote:Op vrijdag 20 december 2024 16:58 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Geen zin in. Ik wil weten wat TS nou zoveel wijzer is geworden door een stuk of wat YTfilmpjes.
En wat hebben jouw naam en geboortedatum opgeleverd? Wat je nog niet wist bedoel ik dan.
Lazerstraal lekker een eind op: ik ga niet een heel filmpje van een halfuur opschrijven omdat jij niet de moeite wil nemen om het filmpje zelf te kijken.quote:Op vrijdag 20 december 2024 16:58 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Geen zin in. Ik wil weten wat TS nou zoveel wijzer is geworden door een stuk of wat YTfilmpjes.
En wat hebben jouw naam en geboortedatum opgeleverd? Wat je nog niet wist bedoel ik dan.
Waarom zou ik blij moeten zijn? Vooral jouw 'charmante' reactie in deze doet me deze vraag stellen.quote:Op vrijdag 20 december 2024 18:03 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Lazerstraal lekker een eind op: ik ga niet een heel filmpje van een halfuur opschrijven omdat jij niet de moeite wil nemen om het filmpje zelf te kijken.
Je mag blij zijn dat ik het überhaupt gedeeld heb hier.
Video 1 is een stukje uit de film Zeitgeist die in 2007 werd uitgebracht. Die zag ik destijds ook en wekte mijn interesse. De zwakte van deze video is dat er weinig bewijs wordt gegeven voor de claims die worden gedaan.quote:Op vrijdag 20 december 2024 15:47 schreef MisterFox het volgende:
Ik kan het mezelf niet vergeven als ik de volgende twee video's niet deel:
Ik heb ongelooflijk veel geleerd. Het heeft me veel antwoorden gebracht. Sharing is caring!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De Gregoriaanse kalender is aangepast voor het Rooms Katholieke Pasen, wat in werkelijkheid een zonnewendefeest is, net als Kerstmis. De feesten van het Rooms-Katholicisme zijn de oude heidense feesten, die om de bewegingen van de zon, de maan en de sterren draaiden, als symbolen van de cycli van leven en dood, vruchtbaarheid, goed en kwaad, enzovoorts. De rijzende zon zorgde voor licht, warmte, het groeien van gewassen, en dus het leven, en daarmee werd het een krachtig symbool van de levengevende kracht van god. De zon werd ook geassocieerd met het mannelijke principe en dus de mannelijke fallus, vaak gesymboliseerd door een boom, een paal, een obelisk, en andere natuurlijke en kunstmatige objecten. Het donkere universum werd gezien als een baarmoeder, waarin de zon zijn levengevende stralen uitstraalt. Zodoende werden grotten, cirkels, fonteinen, koepels, koeienhoorns, de halve maan, en andere vergelijkbare objecten gezien als symbolen voor het vrouwelijke principe van de godheid. Het opkomen van de zon werd vergeleken met de mannelijke erectie, die noodzakelijk was om nieuw leven te creëren. Maar net zoals de fallus 'sterft' na het lozen van zaad, 'sterft' de zon elke dag en elk jaar en duikt hij in de 'onderwereld', om later weer 'uit de dood op te staan'. Dit is waar de heidense religies in de kern om draaiden, en waarom deze religies zo gefocust waren op de geslachtsorganen als symbolen van de twee magnetische krachten in het universum die het leven voortbrengen. Daarom werd de erecte fallus het symbool van leven, zegening, kracht, goddelijkheid, enzovoorts, en kom je dit symbool veelvuldig tegen in godenbeelden, dat in hun meest primitieve vormen simpele palen of rechtopstaande stenen waren, of stenen in een T-vorm. Later werden die steeds meer gedecoreerd en uitgewerkt, tot het uiteindelijk de zeer gedetailleerde godenbeelden werden zoals we die uit de Griekse en Romeinse tijd kennen. Maar in de goden Priapus en Hermes zijn de geslachtsdelen nog altijd zeer prominent aanwezig. Dit heeft natuurlijk duidelijk allemaal niets te maken met het Christelijke geloof, het is een totaal andere religie. Maar het Roomse Katholicisme is hier wel op gebaseerd.
In die zin heeft Zeitgeist wel gelijk dat het Rooms Katholicisme in wezen een voortzetting is van de heidense Roomse religie, maar dan met een Christelijk jasje. De heidense goden werden zogenaamd gedoopt. Zo veranderde Zeus / Jupiter / Osiris in Petrus, Venus / Afrodite / Isis / Semiramis werd Maria, Dionysos / Attis / Tammuz / Mithras / Hermes werd Jezus, enzovoorts. Daarom zien we in het Vaticaan bijvoorbeeld de fallische God Jupiter die Petrus wordt genoemd, met een heel bijzonder sleutel in zijn hand. Met het bovenstaande in gedachten wordt het duidelijk wat de 'sleutel van Petrus' in werkelijkheid voorstelt:
Dit is simpelweg een meer verfijnde en verbloemende versie van de veel meer expliciete godenbeelden die in het verleden werden gemaakt, zoals hier in Turkije in de buurt van de Eufraat:
Hier dezelfde soort stenen god in een versimpelde T-vorm:
Later werden dit soort beelden verfijnder, bijvoorbeeld van Hermes:
En later de zeer verfijnde kunstwerken:
Maar soms werden ze ook meer verbloemd, zoals hier in de vorm van een boom, zoals onze kerstboom:
Of als een denneappel, zoals in het Vaticaan, waarbij de pauwen de vogels van de godin Hera zijn:
Dit soort symbolen van de menselijke geslachtsdelen moesten vanwege de Christelijke moraal uiteraard worden verhuld, terwijl ze in het verleden zeer prominent aanwezig waren en Romeinse burgers bijvoorbeeld kettinkjes van fallussen droegen, de zgn. 'fascinus': https://en.wikipedia.org/wiki/Fascinus , en in India komen we de 'lingam' tegen, een symbool van geslachtsgemeenschap door fallus en yoni (vagina) et combineren: https://en.wikipedia.org/wiki/Lingam
Maar ook in het Midden-Oosten kwamen deze voor:
Een meer verbloemde versie hiervan is Venus die uit een schelp komt, zoals ook Maria regelmatig wordt afgebeeld:
Dit soort expliciete afbeelden zijn uit het straatbeeld verdwenen. Terwijl de ongeïnitieerde massa's een vorm van het Christelijke geloof werd onderwezen, bleven de elites echter deze mysteriereligie aanhangen, achter gesloten deuren. De esoterische kennis van de Griekse, Perzische, Romeinse, Babylonische, Egyptische enz. mysteriescholen werd verborgen voor de ongeïnitieerden en voorbehouden aan de regerende elites, zoals in het verleden koningen en priesters nauw samenwerkten om het volk te regeren.
De Romeinse staatsreligie veranderde dus vooral in naam, maar niet zozeer in de praktijk. Rome bleef dan ook in dezelfde lijn als daarvoor mensen met afwijkende denkbeelden vervolgen als 'ketters', oftewel mensen die een eigen keuze maken in wat zij geloven. Het Rooms Katholicisme is simpelweg de oude heidense religie die zijn oorsprong vindt in Babylon gehuld in Christelijke woorden en namen. Maar dat wil niet zeggen dat de gehele bijbel dat ook is, aangezien het Rooms Katholicisme en de bijbelgeschriften vaak in schril contrast met elkaar staan. In de bijbel wordt immers een God aanbeden die boven de gehele schepping staat, terwijl in de heidense religies de schepping zelf tot god is verheven. Jezus Christus wordt voorgesteld als God die zelf de wereld geschapen heeft, maar de vorm van een mens heeft aangenomen om voor de zonden van de wereld te sterven, uit mededogen voor de stervende mensheid. Dit is een totaal andere kijk op verlossing dan wat in de heidense religies gepraktiseerd werd, waarbij een mystieke eenheid met god en geheime kennis de weg naar verlossing is. Dus hoewel er oppervlakkig gezien wel parallellen zijn, bevat de video veel onjuistheden en is deze erg misleidend.
[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 24-12-2024 17:01:04 ]
Grappig dat juist jij een dergelijke bewering doet. Ik herinner mij jou als een vijand van de wetenschap en die onvoorwaardelijk de bijbel ziet als absolute waarheid. En dat allemaal zonder enig hard bewijs. Dit is meten met twee maten.quote:Op dinsdag 24 december 2024 15:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De zwakte van deze video is dat er weinig bewijs wordt gegeven voor de claims die worden gedaan.
Bewijs jij maar eens dat Jezus letterlijk opstond uit de dood en zo de hemel in vloog.quote:Op dinsdag 24 december 2024 15:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
dat het Christelijke geloof op dezelfde hoogte staat of zelfs slechts een voortzetting is van veel oudere heidense mythologieën.
quote:Op dinsdag 24 december 2024 15:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Video 1 is een stukje uit de film Zeitgeist die in 2007 werd uitgebracht. Die zag ik destijds ook en wekte mijn interesse. De zwakte van deze video is dat er weinig bewijs wordt gegeven voor de claims die worden gedaan.
De video bevat dan ook aantoonbaar onjuistheden of op zijn minst ongefundeerde claims over de mythologische verhalen uit meerdere culturen. Vervolgens worden op basis van die ongefundeerde claims parallellen met de bijbel en het Christelijke geloof getrokken om aan te tonen dat het Christelijke geloof op dezelfde hoogte staat of zelfs slechts een voortzetting is van veel oudere heidense mythologieën.
Hoewel het klopt dat in de heidense mythologieën de thema's dood en wederopstanding een rol spelen, rukt deze film ze volledig uit hun verband om een 1-op-1-vergelijking met Jezus te maken. Dat is onjuist.
Ook worden er allerlei zaken genoemd die feitelijk onjuist zijn en waar nooit iemand bewijs voor heeft kunnen leveren. Jaren geleden heeft iemand dan ook een uitdaging geplaatst om die claims te bewijzen in ruil voor 1000 dollar. Er is nooit iemand geweest die die bewijzen heeft kunnen leveren.
Waar komen deze ideeën dan vandaan? Uit de koker van enkele auteurs die esoterische / theosofische / new age-achtige ideeën propageren. Binnen deze stromingen wordt er immers van uitgegaan dat alle religies in de kern hetzelfde zijn en Jezus Christus niet anders is dan de heidense messiassen. Echter zijn er wel degelijk aanzienlijke verschillen tussen de historische Jezus Christus en de mythologische heidense messiassen, zoals Tammuz, Dionysos en Horus.
De bijbel spreekt zich dan ook constant uit tegen de filosofie waar deze heidense messiassen toe behoren. De tempel van Jeruzalem werd letterlijk richting het westen gebouwd, zodat de aanbidders met hun rug naar de rijzende zon gekeerd zouden zijn, in plaats van dat zij de opkomende zon zouden aanbidden zoals de heidenen dat deden. Afgodenbeelden van de zonne- en vruchtbaarheidsgoden werden vernietigd, hun tempels afgebroken, en er stonden zware straffen op het praktiseren van die religie. Waarom? Omdat ze gebaseerd waren op het aanbidden van de schepping zelf in plaats van op de schepper, en omdat ze met allerlei gedegenereerde praktijken gepaard gingen, zoals mensenoffers, kinderoffers, tempelprostitutie, bestialiteit, orgies, gebruik van drugs en alcohol, de aanbidding van seks en de geslachtsorganen, enzovoorts. De Joodse en Christelijke religie hebben altijd haaks gestaan op de heidense religies, en hun messiassen zijn van een totaal andere orde. Sterrenkijkers, waarzeggers, mensen die in organen kijken om de toekomst te voorspellen, en al dat soort dingen die hun oorsprong in voornamelijk Babylon en de Chaldeeën hebben, worden in de bijbel veroordeeld als afgoderij die zwaar bestraft wordt.
Dan de tweede video. Een kalender is natuurlijk wat je er zelf van wil maken. Er zijn in de loop van de tijd allerlei kalenders geweest: de Joodse, de Juliaanse, de Gregorische, de Chinese, de Islamitische, enzovoorts.
Feit is echter wel dat in de bijbel elke zevende dag de sabbat wordt genoemd, en dat wij dat tegenwoordig 'zaterdag' noemen, van de Romeinse dag Saturnus-dag. Saturnus wordt ook wel Kronos genoemd.
De Joden hadden een zon-maan-kalender, in tegenstelling tot onze zonnekalender. Een maand duurde dertig dagen en er waren er 12, behalve in schrikkeljaren: https://en.wikipedia.org/wiki/Hebrew_calendar Schrikkeljaren waren bedoeld om de feesten weer op de juiste datums te krijgen, op basis van de wet van Mozes:Ik heb zelden zo'n mooie post gezien. Bedankt voor je bijdrageSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De Gregoriaanse kalender is aangepast voor het Rooms Katholieke Pasen, wat in werkelijkheid een zonnewendefeest is, net als Kerstmis. De feesten van het Rooms-Katholicisme zijn de oude heidense feesten, die om de bewegingen van de zon, de maan en de sterren draaiden, als symbolen van de cycli van leven en dood, vruchtbaarheid, goed en kwaad, enzovoorts. De rijzende zon zorgde voor licht, warmte, het groeien van gewassen, en dus het leven, en daarmee werd het een krachtig symbool van de levengevende kracht van god. De zon werd ook geassocieerd met het mannelijke principe en dus de mannelijke fallus, vaak gesymboliseerd door een boom, een paal, een obelisk, en andere natuurlijke en kunstmatige objecten. Het donkere universum werd gezien als een baarmoeder, waarin de zon zijn levengevende stralen uitstraalt. Zodoende werden grotten, cirkels, fonteinen, koepels, koeienhoorns, de halve maan, en andere vergelijkbare objecten gezien als symbolen voor het vrouwelijke principe van de godheid. Het opkomen van de zon werd vergeleken met de mannelijke erectie, die noodzakelijk was om nieuw leven te creëren. Maar net zoals de fallus 'sterft' na het lozen van zaad, 'sterft' de zon elke dag en elk jaar en duikt hij in de 'onderwereld', om later weer 'uit de dood op te staan'. Dit is waar de heidense religies in de kern om draaiden, en waarom deze religies zo gefocust waren op de geslachtsorganen als symbolen van de twee magnetische krachten in het universum die het leven voortbrengen. Daarom werd de erecte fallus het symbool van leven, zegening, kracht, goddelijkheid, enzovoorts, en kom je dit symbool veelvuldig tegen in godenbeelden, dat in hun meest primitieve vormen simpele palen of rechtopstaande stenen waren, of stenen in een T-vorm. Later werden die steeds meer gedecoreerd en uitgewerkt, tot het uiteindelijk de zeer gedetailleerde godenbeelden werden zoals we die uit de Griekse en Romeinse tijd kennen. Maar in de goden Priapus en Hermes zijn de geslachtsdelen nog altijd zeer prominent aanwezig. Dit heeft natuurlijk duidelijk allemaal niets te maken met het Christelijke geloof, het is een totaal andere religie. Maar het Roomse Katholicisme is hier wel op gebaseerd.
In die zin heeft Zeitgeist wel gelijk dat het Rooms Katholicisme in wezen een voortzetting is van de heidense Roomse religie, maar dan met een Christelijk jasje. De heidense goden werden zogenaamd gedoopt. Zo veranderde Zeus / Jupiter / Osiris in Petrus, Venus / Afrodite / Isis / Semiramis werd Maria, Dionysos / Attis / Tammuz / Mithras / Hermes werd Jezus, enzovoorts. Daarom zien we in het Vaticaan bijvoorbeeld de fallische God Jupiter die Petrus wordt genoemd, met een heel bijzonder sleutel in zijn hand. Met het bovenstaande in gedachten wordt het duidelijk wat de 'sleutel van Petrus' in werkelijkheid voorstelt:
[ afbeelding ]
Dit is simpelweg een meer verfijnde en verbloemende versie van de veel meer expliciete godenbeelden die in het verleden werden gemaakt, zoals hier in Turkije in de buurt van de Eufraat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar soms werden ze ook meer verbloemd, zoals hier in de vorm van een boom, zoals onze kerstboom:
[ afbeelding ]
Of als een denneappel, zoals in het Vaticaan, waarbij de pauwen de vogels van de godin Hera zijn:
[ afbeelding ]
Dit soort symbolen van de menselijke geslachtsdelen moesten vanwege de Christelijke moraal uiteraard worden verhuld, terwijl ze in het verleden zeer prominent aanwezig waren en Romeinse burgers bijvoorbeeld kettinkjes van fallussen droegen, de zgn. 'fascinus': https://en.wikipedia.org/wiki/Fascinus , en in India komen we de 'lingam' tegen, een symbool van geslachtsgemeenschap door fallus en yoni (vagina) et combineren: https://en.wikipedia.org/wiki/Lingam
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een meer verbloemde versie hiervan is Venus die uit een schelp komt, zoals ook Maria regelmatig wordt afgebeeld:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit soort expliciete afbeelden zijn uit het straatbeeld verdwenen. Terwijl de ongeïnitieerde massa's een vorm van het Christelijke geloof werd onderwezen, bleven de elites echter deze mysteriereligie aanhangen, achter gesloten deuren. De esoterische kennis van de Griekse, Perzische, Romeinse, Babylonische, Egyptische enz. mysteriescholen werd verborgen voor de ongeïnitieerden en voorbehouden aan de regerende elites, zoals in het verleden koningen en priesters nauw samenwerkten om het volk te regeren.
De Romeinse staatsreligie veranderde dus vooral in naam, maar niet zozeer in de praktijk. Rome bleef dan ook in dezelfde lijn als daarvoor mensen met afwijkende denkbeelden vervolgen als 'ketters', oftewel mensen die een eigen keuze maken in wat zij geloven. Het Rooms Katholicisme is simpelweg de oude heidense religie die zijn oorsprong vindt in Babylon gehuld in Christelijke woorden en namen. Maar dat wil niet zeggen dat de gehele bijbel dat ook is, aangezien het Rooms Katholicisme en de bijbelgeschriften vaak in schril contrast met elkaar staan. In de bijbel wordt immers een God aanbeden die boven de gehele schepping staat, terwijl in de heidense religies de schepping zelf tot god is verheven. Jezus Christus wordt voorgesteld als God die zelf de wereld geschapen heeft, maar de vorm van een mens heeft aangenomen om voor de zonden van de wereld te sterven, uit mededogen voor de stervende mensheid. Dit is een totaal andere kijk op verlossing dan wat in de heidense religies gepraktiseerd werd, waarbij een mystieke eenheid met god en geheime kennis de weg naar verlossing is. Dus hoewel er oppervlakkig gezien wel parallellen zijn, bevat de video veel onjuistheden en is deze erg misleidend.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
quote:Op dinsdag 24 december 2024 15:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Video 1 is een stukje uit de film Zeitgeist die in 2007 werd uitgebracht. Die zag ik destijds ook en wekte mijn interesse. De zwakte van deze video is dat er weinig bewijs wordt gegeven voor de claims die worden gedaan.
De video bevat dan ook aantoonbaar onjuistheden of op zijn minst ongefundeerde claims over de mythologische verhalen uit meerdere culturen. Vervolgens worden op basis van die ongefundeerde claims parallellen met de bijbel en het Christelijke geloof getrokken om aan te tonen dat het Christelijke geloof op dezelfde hoogte staat of zelfs slechts een voortzetting is van veel oudere heidense mythologieën.
Hoewel het klopt dat in de heidense mythologieën de thema's dood en wederopstanding een rol spelen, rukt deze film ze volledig uit hun verband om een 1-op-1-vergelijking met Jezus te maken. Dat is onjuist.
Ook worden er allerlei zaken genoemd die feitelijk onjuist zijn en waar nooit iemand bewijs voor heeft kunnen leveren. Jaren geleden heeft iemand dan ook een uitdaging geplaatst om die claims te bewijzen in ruil voor 1000 dollar. Er is nooit iemand geweest die die bewijzen heeft kunnen leveren.
Waar komen deze ideeën dan vandaan? Uit de koker van enkele auteurs die esoterische / theosofische / new age-achtige ideeën propageren. Binnen deze stromingen wordt er immers van uitgegaan dat alle religies in de kern hetzelfde zijn en Jezus Christus niet anders is dan de heidense messiassen. Echter zijn er wel degelijk aanzienlijke verschillen tussen de historische Jezus Christus en de mythologische heidense messiassen, zoals Tammuz, Dionysos en Horus.
De bijbel spreekt zich dan ook constant uit tegen de filosofie waar deze heidense messiassen toe behoren. De tempel van Jeruzalem werd letterlijk richting het westen gebouwd, zodat de aanbidders met hun rug naar de rijzende zon gekeerd zouden zijn, in plaats van dat zij de opkomende zon zouden aanbidden zoals de heidenen dat deden. Afgodenbeelden van de zonne- en vruchtbaarheidsgoden werden vernietigd, hun tempels afgebroken, en er stonden zware straffen op het praktiseren van die religie. Waarom? Omdat ze gebaseerd waren op het aanbidden van de schepping zelf in plaats van op de schepper, en omdat ze met allerlei gedegenereerde praktijken gepaard gingen, zoals mensenoffers, kinderoffers, tempelprostitutie, bestialiteit, orgies, gebruik van drugs en alcohol, de aanbidding van seks en de geslachtsorganen, enzovoorts. De Joodse en Christelijke religie hebben altijd haaks gestaan op de heidense religies, en hun messiassen zijn van een totaal andere orde. Sterrenkijkers, waarzeggers, mensen die in organen kijken om de toekomst te voorspellen, en al dat soort dingen die hun oorsprong in voornamelijk Babylon en de Chaldeeën hebben, worden in de bijbel veroordeeld als afgoderij die zwaar bestraft wordt.
Dan de tweede video. Een kalender is natuurlijk wat je er zelf van wil maken. Er zijn in de loop van de tijd allerlei kalenders geweest: de Joodse, de Juliaanse, de Gregorische, de Chinese, de Islamitische, enzovoorts.
Feit is echter wel dat in de bijbel elke zevende dag de sabbat wordt genoemd, en dat wij dat tegenwoordig 'zaterdag' noemen, van de Romeinse dag Saturnus-dag. Saturnus wordt ook wel Kronos genoemd.
De Joden hadden een zon-maan-kalender, in tegenstelling tot onze zonnekalender. Een maand duurde dertig dagen en er waren er 12, behalve in schrikkeljaren: https://en.wikipedia.org/wiki/Hebrew_calendar Schrikkeljaren waren bedoeld om de feesten weer op de juiste datums te krijgen, op basis van de wet van Mozes:Dit is pertinent onwaar.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De Gregoriaanse kalender is aangepast voor het Rooms Katholieke Pasen, wat in werkelijkheid een zonnewendefeest is, net als Kerstmis. De feesten van het Rooms-Katholicisme zijn de oude heidense feesten, die om de bewegingen van de zon, de maan en de sterren draaiden, als symbolen van de cycli van leven en dood, vruchtbaarheid, goed en kwaad, enzovoorts. De rijzende zon zorgde voor licht, warmte, het groeien van gewassen, en dus het leven, en daarmee werd het een krachtig symbool van de levengevende kracht van god. De zon werd ook geassocieerd met het mannelijke principe en dus de mannelijke fallus, vaak gesymboliseerd door een boom, een paal, een obelisk, en andere natuurlijke en kunstmatige objecten. Het donkere universum werd gezien als een baarmoeder, waarin de zon zijn levengevende stralen uitstraalt. Zodoende werden grotten, cirkels, fonteinen, koepels, koeienhoorns, de halve maan, en andere vergelijkbare objecten gezien als symbolen voor het vrouwelijke principe van de godheid. Het opkomen van de zon werd vergeleken met de mannelijke erectie, die noodzakelijk was om nieuw leven te creëren. Maar net zoals de fallus 'sterft' na het lozen van zaad, 'sterft' de zon elke dag en elk jaar en duikt hij in de 'onderwereld', om later weer 'uit de dood op te staan'. Dit is waar de heidense religies in de kern om draaiden, en waarom deze religies zo gefocust waren op de geslachtsorganen als symbolen van de twee magnetische krachten in het universum die het leven voortbrengen. Daarom werd de erecte fallus het symbool van leven, zegening, kracht, goddelijkheid, enzovoorts, en kom je dit symbool veelvuldig tegen in godenbeelden, dat in hun meest primitieve vormen simpele palen of rechtopstaande stenen waren, of stenen in een T-vorm. Later werden die steeds meer gedecoreerd en uitgewerkt, tot het uiteindelijk de zeer gedetailleerde godenbeelden werden zoals we die uit de Griekse en Romeinse tijd kennen. Maar in de goden Priapus en Hermes zijn de geslachtsdelen nog altijd zeer prominent aanwezig. Dit heeft natuurlijk duidelijk allemaal niets te maken met het Christelijke geloof, het is een totaal andere religie. Maar het Roomse Katholicisme is hier wel op gebaseerd.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En dat is slechts één dingetje waar toevallig mijn oog op viel."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Klopt alleen totaal niet.quote:Op woensdag 25 december 2024 16:40 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ik heb zelden zo'n mooie post gezien. Bedankt voor je bijdrage
Wat is daar onwaar aan? De drieenheid is onafscheidelijk van elkaar.quote:Op woensdag 25 december 2024 16:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
En dat is slechts één dingetje waar toevallig mijn oog op viel.
Jezus is de zoon van God, niet God zelf. En de heilige geest is de presentie van God in de mens.quote:Op woensdag 25 december 2024 17:18 schreef egayalS het volgende:
[..]
Wat is daar onwaar aan? De drieenheid is onafscheidelijk van elkaar.
God = Jezus = Heilige Geest
Een Christelijke klasgenoot legde het uit middels een analogie, je hebt de fysieke zon, je hebt de warmte van de zon en je hebt het licht van de zon
Maar misschien kan een theoloog dat beter uitleggen
Er zullen verschillende interpretaties zijn binnen het christendom maar de drie eenheid is grotendeels toch wel normatiefquote:Op woensdag 25 december 2024 17:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jezus is de zoon van God, niet God zelf. En de heilige geest is de presentie van God in de mens.
Ja, de heilige 3-eenheid klopt. Maar daar staat niet dat Jezus = God (wel goddelijk én mens). Noch dat de heilige geest = God.quote:Op woensdag 25 december 2024 18:12 schreef egayalS het volgende:
[..]
Er zullen verschillende interpretaties zijn binnen het christendom maar de drie eenheid is grotendeels toch wel normatief
Drie-eenheid
De Heilige Drie-eenheid, Drievuldigheid of Triniteit (van het Latijnse: trinitas, Oudgrieks: τριάς, Trias) is de theologische opvatting in veel takken van het christendom dat er één God bestaat in drie goddelijke entiteiten: de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest. In deze betekenis krijgt het woord een hoofdletter. Met name van belang is het standpunt dat Jezus God én mens is.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid
Ondanks dat Ali met een aantal uitstekende punten komt laat die hier duidelijk de mijn inziens onchristelijke boodschap van de geloofsgemeenschap waarbij hij aangesloten zit doorlinken.quote:Op woensdag 25 december 2024 16:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit is pertinent onwaar.
Dit wordt wel degelijk in meerdere verzen naar voren gebracht.quote:Op woensdag 25 december 2024 16:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit is pertinent onwaar.
In deze teksten staat duidelijk niet dat Jezus 'letterlijk' God is. In tegendeel. Jezus is volgens de bijbel het beeld van God zoals in vers 15 staat. God openbaart zich in Jezus. God openbaart zich in de Heilige Geest. Samen vormen ze een 3-eenheid. Het is niet een 1-eenheid.quote:Op woensdag 25 december 2024 23:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit wordt wel degelijk in meerdere verzen naar voren gebracht.
Bijv. Johannes 1:1-3 HSV
[1] In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. [2] Dit was in het begin bij God. [3] Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
En Kolossenzen 1:16-17
[16] Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn: tronen, heerschappijen, overheden of machten; alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen. [17] En Hij is vóór alle dingen, en alle dingen bestaan tezamen door Hem.
En zo zijn er nog een aantal verzen die letterlijk zeggen dat Jezus Schepper is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |