abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216322211
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 17:15 schreef The-BFG het volgende:
Ook ik heb mijn fair share aan narigheid gehad. Genoeg om suïcide pogingen te doen, genoeg om meerdere keren in de kliniek te belanden en genoeg om een leven lang aan de medicatie te zitten.

En ook ik dacht dat dat ik steun had van God.. Zag het aanslaan van de medicatie als een gunst van God en dat ik schijnbaar die ellende nodig had om meer op hem te vertrouwen.

Echter.. waarom was dat meerdere keren nodig? Waarom knapte niet gelovigen ook gewoon op.. Waarom waren er wel heel veel medepatiënten trouwens gelovig..

Angst was een groot gedeelte van mijn problemen, angst die onder andere gevoed werd door het Christendom. Sterker nog mijn geloof was altijd gestoeld op angst voor die hel..

Dat ik nog leefde, kwam niet doordat God naast me stond, maar puur en alleen uit angst voor straf voor die zelfmoord.

Met het leren dealen met mijn psychische stoornissen begon ik de angst onder controle te krijgen plus de dempende werking van medicatie. Ik durfde nu ZELF na te denken. Durfde buiten die Bijbel te kijken. Het stellen van vragen en het lezen van allerlei literatuur verdween mijn angst voor de hel.. Ik zag mezelf als Remonstrant (al heb ik me nooit laten overschrijven) en langzaam kwam ook het idee dat er wel eens helemaal niets kon zijn.

Tevens ging ik meer en meer beseffen dat veel theologie van de verschillende religies ook mensen gewoon ziek maakt, angstig maakt en depressief maakt. De kliniek waar ik in behandeling was, had ook een begeleider met een theologische achtergrond in dienst. De beste man had volgens mij zelfs preek bevoegdheid binnen (en dat is helemaal een gok) de PKN.

Deze man liet me precies zien hoe het cherry picken werkte door lui zoals Ali. Hoe men maar bleef volhouden dat de Bijbel volmaakt zou zijn, terwijl dat theologisch gewoon niet meer te houden was. Waardoor predikanten recht ging praten wat krom is.

Ook werden mijn ogen geopend voor iets wat de gereformeerde en protestante (in theorie is dat natuurlijk hetzelfe) graag binnen de muren van de kerk houden.. Of nog beter.. binnen de muren van de pastorie...

Seksueel misbruik.. Nadat ik ervoor uitkwam dat ik misbruikt was, kwam mijn moeder er ook voor uit.. En mijn broertjes en mede patiënten. Waarbij de RKK het schijnbaar normaal was onder de voorgangers.. Is het bij de Refo's en gelieerde sektes gewoon een dingetje in de huiselijke sfeer.

En ze gaan er net zo schandalig mee om als toen bij de RKK.

- Geen aangifte, want dat geeft zo'n gezeur.
- Als slachtoffer is het "vergeven van" wel heel belangrijk
- Als je niet kan vergeven ben je dus eigenlijk niet wedergeboren en heb je waarschijnlijk je hart verhardt
- Zwanger? Dan vond je het nog lekker ook.. Want anders was je niet zwanger geworden.

En dit speelt ook bij al die "sektes" zoals jehova's, zevende dag adventisten en de mormonen. En maar afgeven op de Paapse man die aan de kinderen zit...
Bedankt voor het delen van dit behoorlijk aangrijpende verhaal. :{
pi_216322231
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 17:15 schreef The-BFG het volgende:
Ook ik heb mijn fair share aan narigheid gehad. Genoeg om suïcide pogingen te doen, genoeg om meerdere keren in de kliniek te belanden en genoeg om een leven lang aan de medicatie te zitten.

En ook ik dacht dat dat ik steun had van God.. Zag het aanslaan van de medicatie als een gunst van God en dat ik schijnbaar die ellende nodig had om meer op hem te vertrouwen.

Echter.. waarom was dat meerdere keren nodig? Waarom knapte niet gelovigen ook gewoon op.. Waarom waren er wel heel veel medepatiënten trouwens gelovig..

Angst was een groot gedeelte van mijn problemen, angst die onder andere gevoed werd door het Christendom. Sterker nog mijn geloof was altijd gestoeld op angst voor die hel..

Dat ik nog leefde, kwam niet doordat God naast me stond, maar puur en alleen uit angst voor straf voor die zelfmoord.

Met het leren dealen met mijn psychische stoornissen begon ik de angst onder controle te krijgen plus de dempende werking van medicatie. Ik durfde nu ZELF na te denken. Durfde buiten die Bijbel te kijken. Het stellen van vragen en het lezen van allerlei literatuur verdween mijn angst voor de hel.. Ik zag mezelf als Remonstrant (al heb ik me nooit laten overschrijven) en langzaam kwam ook het idee dat er wel eens helemaal niets kon zijn.

Tevens ging ik meer en meer beseffen dat veel theologie van de verschillende religies ook mensen gewoon ziek maakt, angstig maakt en depressief maakt. De kliniek waar ik in behandeling was, had ook een begeleider met een theologische achtergrond in dienst. De beste man had volgens mij zelfs preek bevoegdheid binnen (en dat is helemaal een gok) de PKN.

Deze man liet me precies zien hoe het cherry picken werkte door lui zoals Ali. Hoe men maar bleef volhouden dat de Bijbel volmaakt zou zijn, terwijl dat theologisch gewoon niet meer te houden was. Waardoor predikanten recht ging praten wat krom is.

Ook werden mijn ogen geopend voor iets wat de gereformeerde en protestante (in theorie is dat natuurlijk hetzelfe) graag binnen de muren van de kerk houden.. Of nog beter.. binnen de muren van de pastorie...

Seksueel misbruik.. Nadat ik ervoor uitkwam dat ik misbruikt was, kwam mijn moeder er ook voor uit.. En mijn broertjes en mede patiënten. Waarbij de RKK het schijnbaar normaal was onder de voorgangers.. Is het bij de Refo's en gelieerde sektes gewoon een dingetje in de huiselijke sfeer.

En ze gaan er net zo schandalig mee om als toen bij de RKK.

- Geen aangifte, want dat geeft zo'n gezeur.
- Als slachtoffer is het "vergeven van" wel heel belangrijk
- Als je niet kan vergeven ben je dus eigenlijk niet wedergeboren en heb je waarschijnlijk je hart verhardt
- Zwanger? Dan vond je het nog lekker ook.. Want anders was je niet zwanger geworden.

En dit speelt ook bij al die "sektes" zoals jehova's, zevende dag adventisten en de mormonen. En maar afgeven op de Paapse man die aan de kinderen zit...
Bedankt voor het delen van je verhaal. Ik kan mij niet voorstellen hoe het is om zoiets mee te maken.

Je kritiek op institutioneel misbruik is natuurlijk gewoon valide. Helaas maken slechte mensen misbruik van de omstandigheden om ongestraft hun vreselijke daden te doen, en zijn andere mensen weer bang voor gezichtsverlies. Dit soort enablers zijn net zo schuldig als de daders wat mij betreft. Ik ben zelf verantwoordelijk geweest voor kinderen en jongeren in de kerk en kan je verzekeren dat bij het minste signaal van misbruik wij een seintje gaven aan de politie, dat is ook wettelijk verplicht. Gelukkig is dat in alle jaren dat ik er was maar een enkele keer voorgekomen, en ik kan daarom ook niet zeggen dat er (in ieder geval bij ons) sprake is van institutioneel misbruik. Maar het is bekend dat dit wel degelijk een probleem kan zijn en daarom is het ook goed dat het nu veel bespreekbaarder is geworden, ik vind dat van jou ook ontzettend moedig. Ik wens je heel veel sterkte hiermee.
pi_216322432
Elke religie waarin machtstructuren aanwezig zijn, is een potentiële bron van seksueel misbruik. Gelovigen die zeggen 'bij ons gebeurt dat niet' zijn helemaal niet te vertrouwen.

Het relativeren van het gebeurde of zelfs goedpraten is natuurlijk helemaal verschrikkelijk.
  donderdag 16 januari 2025 @ 19:11:15 #154
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216322547
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:19 schreef Kerelx het volgende:

[..]
Inderdaad. Dit doet me denken aan iemand die mij vertelde dat sinds hij is gaan geloven hij allerlei mooie dingen of kleine wonderen, toevalligheden, meemaakte waaruit voor hem bleek dat God met hem was.

Ik vertelde hem dat het niet kwam omdat hij is gaan geloven. Dat wat hij meemaakte ook vóór zijn geloof plaatsvond, alleen was hij er niet bewust van, en dat het ook meegemaakt werd door mensen die niet geloofden. Het is alleen dat God zijn bewustzijn verruimt heeft door zijn geloof, waardoor hij die mooie dingen, die kleine wonderen, gunsten, "toevalligheden", opeens in zijn leven kon herkennen en er bewust van werd, zodat hij er dankbaar voor kon zijn (wat op zich weer een gunst is). Maar die gunsten worden door God aan iedereen, gelovig of niet, gegeven, in elk moment, in overvloed, zoals regendruppels die je raken in een regenbui, men is er alleen niet bewust van.
Je bent een charlatan.

Regendruppels zijn ineens een teken van God.

Wanneer mensen aangeven dat ze bewogen worden door muziek, zoals die van James Brown, ben je er als de kippen bij om het neer te sabelen, te bespotten en te bagatelliseren.

Of je je nu RJ noemt, of anti-deeltje, je posts druipen van pedante betweterij en een ongelooflijke hypocrisie.

Je bespottelijke hersenkronkel om van Taliban-beleid nog iets vrouwvriendelijks te maken was wel het beste bewijs voor jouw soort 'mystiek'. Jouw 'verheven spiritualiteit' = knechting van mensen, en dat wil je ook oh zo graag in stand houden.

[ Bericht 1% gewijzigd door EttovanBelgie op 16-01-2025 19:30:05 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 16 januari 2025 @ 19:14:55 #155
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216322584
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja, precies.

Het simpele feit dat jij 's ochtends wakker wordt, je ogen op doet, en kan zien, en geluiden horen, en dingen kan voelen, is een wonder. Wij vinden dat allemaal maar normaal omdat we er gewend aan zijn, maar het is letterlijk een wonder hoe ons lichaam werkt, en hoe ons dat dan een ervaring geeft, en hoe die ons kan raken en zelfs tot tranen kan bewegen door schoonheid, of op een andere manier beïnvloeden. Je ogen, oren, gevoel, neus, zijn allemaal geschenken om te kunnen genieten van alles wat het leven te bieden heeft, of dat nu prachtige muziek is, of prachtige natuur, of andere mensen, dieren, de kosmos, alles wat God gemaakt heeft. Ons lichaam is een instrument om te genieten van de creatie van God. Als je daar elke dag even bij stilstaat, en dankbaar bent voor alles in het leven wat wel mooi is, dan kan dat je blik op het leven compleet veranderen. Ik merkte dit heel sterk vlak na mijn bekering, dat was echt als een wedergeboorte, alsof je je ineens beseft wat het leven eigenlijk is, en hoeveel moois het te bieden heeft. Maar ja, dat wil wederom niet zeggen dat alle negatieve dingen dan ineens verdwijnen. Je leert er alleen anders mee omgaan, en kunt het een betere plaats geven. In plaats van dat je er bitter van wordt, kun je er ook voor kiezen om er beter door te worden, met meer dankbaarheid, meer nederigheid, en meer zin om mensen te vertellen over die liefde waarmee God de mooie dingen in het leven geschapen heeft.
De kathedraal van Amiens is ook een wonder. "Sex Machine" van James Brown ook.

Edoch schijnen mensen daar wat meer moeite mee te hebben.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 16 januari 2025 @ 19:26:49 #156
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216322731
Ik denk dat een van mijn eerste spirituele ervaringen het horen van Jimi Hendrix's "Who Knows" betreft.

Die diepe beats van Buddy Miles op drums, hebben me nooit losgelaten... In zijn werk hoor ik het goddelijke.

Bekijk deze YouTube-video

Er zit iets magistraals in die luie groove, de oer-vloeistoffen van moeder Aarde. De primordiale hartslag
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216322782
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik denk dat een van mijn eerste spirituele ervaringen het horen van Jimi Hendrix's "Who Knows" betreft.

Die diepe beats van Buddy Miles op drums, hebben me nooit losgelaten... In zijn werk hoor ik het goddelijke.

Er zit iets magistraals in die luie groove, de oer-vloeistoffen van moeder Aarde. De primordiale hartslag
Wat een pokkeherrie.
  donderdag 16 januari 2025 @ 19:31:49 #158
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216322804
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat een pokkeherrie.
Nee, dit is het oer-ritme van God.

Knap ook dat je een nummer van 10 minuten zo snel weet te beoordelen.

Wellicht voel je je verhevener bij de wittere klanken van Bach.

Dank trouwens voor nog een bevestiging dat ik verre moet blijven van holy rollers en hun zedengepredik.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216322885
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je bent een charlatan.

Regendruppels zijn ineens een teken van God.

Wanneer mensen aangeven dat ze bewogen worden door muziek, zoals die van James Brown, ben je er als de kippen bij om het neer te sabelen, te bespotten en te bagatelliseren.

Of je je nu RJ noemt, of anti-deeltje, je posts druipen van pedante betweterij en een ongelooflijke hypocrisie.

Je ongelooflijke hersenkronkel om van Taliban-beleid nog iets vrouwvriendelijks te maken was wel het beste bewijs voor jouw soort 'mystiek'.
Ik bid voor je en hoop dat alles goed gaat in je leven.

Het ging een aantal pagina's redelijk gemoedelijk aan toe hier, maar je bent welkom.

Alleen omdat je mensen vertelde dat ze dat boek moesten wegleggen waar ze zich door geïnspireerd en bewogen voelen en vervolgens je eigen inspiratiebronnen voorstelde.
  donderdag 16 januari 2025 @ 19:39:17 #160
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216322939
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:36 schreef Kerelx het volgende:

[..]
Ik bid voor je en hoop dat alles goed gaat in je leven.

Het ging een aantal pagina's redelijk gemoedelijk aan toe hier, maar je bent welkom.

Alleen omdat je mensen vertelde dat ze dat boek moesten wegleggen waar ze zich door geïnspireerd en bewogen voelen en vervolgens je eigen inspiratiebronnen voorstelde.
Nee, je wil voor mensen bepalen wat wel en wat niet spiritueel valide is.

Ik snap dat het wat lullig is als blijkt dat mensen die losgaan op "Papa's Got a Brand New Bag" spiritueel net zo valide zijn als jouw esotherische speurtochten door eeuwenoude teksten, maar je arrogantie geeft vooral aan dat je van spiritualiteit geen flikker hebt begrepen.

Blijf jij netjes regeltjes opdreunen (met je "smalle weg") en neerkijken op 'low culture'. Goed voor je karma.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323048
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, je wil voor mensen bepalen wat wel en wat niet spiritueel valide is.

Ik snap dat het wat lullig is als blijkt dat mensen die losgaan op "Papa's Got a Brand New Bag" spiritueel net zo valide zijn als jouw esotherische speurtochten door eeuwenoude teksten, maar je arrogantie geeft vooral aan dat je van spiritualiteit geen flikker hebt begrepen.

Blijf jij netjes regeltjes opdreunen (met je "smalle weg") en neerkijken op 'low culture'. Goed voor je karma.
Mag je allemaal denken. Heb je nog meer op je hart wat je wilt afreageren op mij?
pi_216323072
Het ging inderdaad een paar posts goed, eigenlijk. Dit staat dan wel weer in schril contrast.

Laat ik er dan maar een vrolijk liedje tegenaan gooien.

donderdag 16 januari 2025 @ 19:48:23 #163
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323089
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:46 schreef Kerelx het volgende:

[..]
Mag je allemaal denken. Heb je nog meer op je hart wat je wilt afreageren op mij?
Joh, spuug nog wat meer op het plebs en hun oppervlakkigheid.

Vergeet vooral niet te blijven verkondigen dat het leven een mysterieus labyrint is dat jarenlange studie vereist om te kunnen doorgronden, zodat Jan Modaal wellicht ook nog eens stilstaat bij het wonder van een regendruppel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323107
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Joh, spuug nog wat meer op het plebs en hun oppervlakkigheid.

Vergeet vooral niet te blijven verkondigen dat het leven een mysterieus labyrint is dat jarenlange studie vereist om te kunnen doorgronden, zodat Jan Modaal wellicht ook nog eens stilstaat bij het wonder van een regendruppel.
:)
  donderdag 16 januari 2025 @ 19:49:19 #165
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323112
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het ging inderdaad een paar posts goed, eigenlijk. Dit staat dan wel weer in schril contrast.

Laat ik er dan maar een vrolijk liedje tegenaan gooien.

Nee, er werd een paar posts kritiekloos geouwehoerd over wonder = mijn Waarheid.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 16 januari 2025 @ 19:49:41 #166
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323118
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:49 schreef Kerelx het volgende:

[..]
:)
Blijf je dit keer wel posten onder deze naam?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323139
Dikke knuffel voor Etto.
  donderdag 16 januari 2025 @ 19:50:58 #168
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323147
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dikke knuffel voor Etto.
Geef die aan jezelf.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323172
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geef die aan jezelf.
Een knuffel aan jou is als een knuffel aan mijzelf. Kom op joh, wees niet zo zuur.
  donderdag 16 januari 2025 @ 19:52:16 #170
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323182
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Een knuffel aan jou is als een knuffel aan mijzelf. Kom op joh, wees niet zo zuur.
Zet gewoon Mozart op
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323203
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zet gewoon Mozart op
Ik luister nooit Mozart.

Deze man en zijn familie daarentegen luister ik heel graag naar, prachtige stemmen, een koor met zijn 4en.

donderdag 16 januari 2025 @ 19:53:15 #172
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_216323205
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Bedankt voor het delen van je verhaal. Ik kan mij niet voorstellen hoe het is om zoiets mee te maken.

Je kritiek op institutioneel misbruik is natuurlijk gewoon valide. Helaas maken slechte mensen misbruik van de omstandigheden om ongestraft hun vreselijke daden te doen, en zijn andere mensen weer bang voor gezichtsverlies. Dit soort enablers zijn net zo schuldig als de daders wat mij betreft. Ik ben zelf verantwoordelijk geweest voor kinderen en jongeren in de kerk en kan je verzekeren dat bij het minste signaal van misbruik wij een seintje gaven aan de politie, dat is ook wettelijk verplicht. Gelukkig is dat in alle jaren dat ik er was maar een enkele keer voorgekomen, en ik kan daarom ook niet zeggen dat er (in ieder geval bij ons) sprake is van institutioneel misbruik. Maar het is bekend dat dit wel degelijk een probleem kan zijn en daarom is het ook goed dat het nu veel bespreekbaarder is geworden, ik vind dat van jou ook ontzettend moedig. Ik wens je heel veel sterkte hiermee.
Ik kan je verzekeren dat het wel meer voorkwam dan die ene keer.. Gewoon omdat seksueel misbruik veel vaker voorkomt dan men denkt. Niet alleen bij religie maar in de hele samenleving.

Echter... er zijn heel veel mensen geweest die dit binnen de verschillende kerken wilden bespreken.. Ze kregen geen voet aan de grond want de predikant en de kerkenraad verklaren de beste man of vrouw gewoon als een ketter die kwaadspreekt.

Zal natuurlijk ook niet echt in elke kerk of sekte gebeuren. Maar het is wel een voorbeeld van het blind volgen van de predikant en de (eigen) interpretatie van de Bijbel.

Die blinde autoriteit die men geeft aan de Bijbel is gewoon lachwekkend.. Zeker sinds (bijna) iedereen zelf kan lezen.

Want als je hem echt leest dan komen de vragen, dan kom je tot de conclusie.. Dit is mensenwerk en zeer sterk beïnvloed door machthebbers.

We nemen bijvoorbeeld:
quote:
Iedereen moet het gezag van de overheid erkennen, want er is geen gezag dat niet van God komt; ook het huidige gezag is door God ingesteld. Wie zich tegen dit gezag verzet, verzet zich dus tegen een instelling van God, en wie dat doet roept over zichzelf zijn veroordeling af. Wie doet wat goed is heeft van de gezagsdragers niets te vrezen, alleen wie doet wat slecht is. U wilt niets van de overheid te vrezen hebben? Doe dan wat goed is en ze zal u prijzen, want ze staat in dienst van God en is er voor uw welzijn.
Het is grappig dat vele Christenen weg lopen met allerhande complotdenkers.. Terwijl deze tekst zo overduidelijk een complot an sich is... Want je knalt deze tekst in een heilig boek en je hebt de gelovigen flink onder de duim.. Of erger.. je verzint een religie en onderdrukt je volk met allemaal "heilige" wetten...

En dan komt er vast weer eentje aanzetten.. "Maar je moet het wel in deze context lezen"..
The name is Putler, Vladimir Putler
  donderdag 16 januari 2025 @ 19:55:42 #173
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323263
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik luister nooit Mozart.

Deze man en zijn familie daarentegen luister ik heel graag naar, prachtige stemmen, een koor met zijn 4en.

Wat timide, dat kan levendiger

Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323266
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:53 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Ik kan je verzekeren dat het wel meer voorkwam dan die ene keer.. Gewoon omdat seksueel misbruik veel vaker voorkomt dan men denkt. Niet alleen bij religie maar in de hele samenleving.

Echter... er zijn heel veel mensen geweest die dit binnen de verschillende kerken wilden bespreken.. Ze kregen geen voet aan de grond want de predikant en de kerkenraad verklaren de beste man of vrouw gewoon als een ketter die kwaadspreekt.

Zal natuurlijk ook niet echt in elke kerk of sekte gebeuren. Maar het is wel een voorbeeld van het blind volgen van de predikant en de (eigen) interpretatie van de Bijbel.

Die blinde autoriteit die men geeft aan de Bijbel is gewoon lachwekkend.. Zeker sinds (bijna) iedereen zelf kan lezen.

Want als je hem echt leest dan komen de vragen, dan kom je tot de conclusie.. Dit is mensenwerk en zeer sterk beïnvloed door machthebbers.

We nemen bijvoorbeeld:
[..]
Het is grappig dat vele Christenen weg lopen met allerhande complotdenkers.. Terwijl deze tekst zo overduidelijk een complot an sich is... Want je knalt deze tekst in een heilig boek en je hebt de gelovigen flink onder de duim.. Of erger.. je verzint een religie en onderdrukt je volk met allemaal "heilige" wetten...

En dan komt er vast weer eentje aanzetten.. "Maar je moet het wel in deze context lezen"..
Dit noem ik dus cherrypicken, want dit is niet het énige wat de bijbel over dat onderwerp zegt. Die gehoorzaamheid heeft ook grenzen.
  donderdag 16 januari 2025 @ 19:58:46 #175
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323341
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit noem ik dus cherrypicken, want dit is niet het énige wat de bijbel over dat onderwerp zegt. Die gehoorzaamheid heeft ook grenzen.
Heb geen boek nodig om grenzen te kennen en aan te geven.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323362
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat timide, dat kan levendiger

donderdag 16 januari 2025 @ 20:05:31 #177
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323469
quote:
wie niet wordt als een kind...

Jammer dat kinderen doorgaans niet in staat zijn te lezen, laat staan zich door allerlei hermetisch-esotherisch-theologische geschriften vol diepere betekenissen, metaforen en symbolen kunnen worstelen...

Brandhout voor de hel, zeg ik je.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323522
Etto, ik kwam toevallig trouwens wel een opmerkelijke post van jou tegen:

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat zo opvalt.

Altijd worden deze demonstraties opgeleukt met die onafscheidelijke drum- en marchingband geluiden, dan wel het gezamenlijk scanderen van zangerige slogans.

Dat is de meest effectieve manier om zelf nadenken uit te schakelen, mee deinen op de hypnotische vibraties van het ophitsende ritme, al dan niet gepaard met voornoemde gelijkstemmige kreten.

Het heeft iets sektarisch en militaristisch.
Klinkt een beetje als wat ik altijd zeg, vind je niet?

Sommige muziek krijgt je vooral in je lichaam en schakelt je intelligentie en/of gevoel uit.

Dat is dus een van de manieren waarop we minder gevoelig worden voor de stem van God, de rede, en wijsheid, en ons laten meevoeren door de dierlijker aspecten van het menselijke bestaan. Het is een vorm van hypnose en in die staat ben je vatbaarder voor suggesties.

Je begrijpt het prima.
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:08:58 #179
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323548
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Etto, ik kwam toevallig trouwens wel een opmerkelijke post van jou tegen:
[..]
Klinkt een beetje als wat ik altijd zeg, vind je niet?

Sommige muziek krijgt je vooral in je lichaam en schakelt je intelligentie en/of gevoel uit.

Dat is dus een van de manieren waarop we minder gevoelig worden voor de stem van God, de rede, en wijsheid, en ons laten meevoeren door de dierlijker aspecten van het menselijke bestaan.

Je begrijpt het prima.
Dat is om politiek te bedrijven. Te hersenspoelen. Het JUISTE aan te leren.

Dat is dus wat anders dan opgaan in het leven zelf.

Overigens: noem je bepaalde muzikale stijlen dierlijker dan andere?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323565
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat is om politiek te bedrijven. Te hersenspoelen. Het JUISTE aan te leren.

Dat is dus wat anders dan opgaan in het leven zelf.
Ja, maar dat is maar het puntje van de ijsberg, het meest flagrante, het meest duidelijke.
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:09:55 #181
545 dop
:copyright: dop
pi_216323569
quote:

[..]
Als het om sexualiteit gaat en misbruik, laten we vooral niet een 2000+ jaar oud boek als basis gebruikt voor regeltjes en wetten.
De sexuele moraal in de bijbel is ronduit verknipt, en totaal niet toepasbaar op het heden.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:10:14 #182
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323576
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja, maar dat is maar het puntje van de ijsberg, het meest flagrante, het meest duidelijke.
Oh?

Wat wil "Sex Machine" écht zeggen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323600
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh?

Wat wil "Sex Machine" écht zeggen?
Dat mag je zelf bepalen.
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:11:58 #184
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323620
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat mag je zelf bepalen.
Een viering van het leven.

Zonder dogma. Of die nu van de kerk of de klimaatpolitie komt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:12:07 #185
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_216323624
quote:

[..]
Zo kan je het ook noemen.. Ik noem het liever niet consequent en een zeer opmerkelijke/verdachte tekst.
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:13:17 #186
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323650
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat mag je zelf bepalen.
Wat zegt het volgens jou, echt?

En zijn bepaalde muzikale richtingen dierlijker dan andere?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:14:57 #187
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_216323684
Muziek.. met name housemuziek en het bezoeken van raves.. Dat was de echter oorzaak van mijn depressie aldus de ouderling die over de vloer was..
pi_216323690
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:12 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Zo kan je het ook noemen.. Ik noem het liever niet consequent en een zeer opmerkelijke/verdachte tekst.
Om consequent te zijn, moet je denk ik naar het totaalplaatje kijken.

Zo zei Jezus ook: geef aan Caesar wat van Caesar is, en aan God wat van God is.

De mensheid heeft God verworpen als autoriteit, maar om complete anarchie te voorkomen, heeft God ook menselijke autoriteiten aangesteld om over de rebelse mensheid te regeren. Anders zou het kwaad ongeremd zijn. Dat dat echter ook tot tirannen en dergelijke heeft geleid, is een feit, maar dat krijg je als je rebellen autoriteit en macht geeft.

Dus de gehoorzaamheid houdt op zodra een wereldse autoriteit jou dwingt om tegen je geweten in te gaan, tegen je geloof. En als een overheid dat maar lang genoeg doet, steekt God zelf daar een stokje voor door die overheid te laten vallen. Dat is al vaak genoeg gebeurd in de geschiedenis.
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:15:28 #189
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323697
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:14 schreef The-BFG het volgende:
Muziek.. met name housemuziek en het bezoeken van raves.. Dat was de echter oorzaak van mijn depressie aldus de ouderling die over de vloer was..
Natuurlijk.

Dat wat genot brengt is per definitie zondig.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:15:48 #190
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323704
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

De mensheid heeft God verworpen als autoriteit, maar om complete anarchie te voorkomen, heeft God ook menselijke autoriteiten aangesteld om over de rebelse mensheid te regeren. Anders zou het kwaad ongeremd zijn. Dat dat echter ook tot tirannen en dergelijke heeft geleid, is een feit, maar dat krijg je als je rebellen autoriteit en macht geeft.

Dus de gehoorzaamheid houdt op zodra een wereldse autoriteit jou dwingt om tegen je geweten in te gaan, tegen je geloof. En als een overheid dat maar lang genoeg doet, steekt God zelf daar een stokje voor door die overheid te laten vallen. Dat is al vaak genoeg gebeurd in de geschiedenis.
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:16:38 #191
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_216323717
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Gozer.. orthodoxe Refo's keurde het verzet in NL tijdens WOII af.. Want tjah die Bijbel...
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:17:17 #192
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323729
'Dierlijke ritmes'.

Jongens, geef het even tijd en we zijn aanbeland bij Chamberlain en Gobineau.

Vloek van Cham, hè.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323751
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat zegt het volgens jou, echt?

En zijn bepaalde muzikale richtingen dierlijker dan andere?
Sex Machine? Ik weet niet eens wie dat zijn, die muziek boeit mij niet.

Muziekinstrumenten en geluiden resoneren met onze organen, onze gevoelens, en ons verstand. Dus afhankelijk van waar de nadruk op ligt, wordt een van die aspecten het meest geactiveerd. Daarom ga je niet staan hakken op Bach, maar wel op hardcore.
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:19:22 #194
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323762
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Sex Machine? Ik weet niet eens wie dat zijn, die muziek boeit mij niet.

Muzikale instrumenten en geluiden resoneren met onze organen, onze gevoelens, en ons verstand. Dus afhankelijk van waar de nadruk op legt, wordt een van die aspecten het meest geactiveerd. Daarom ga je niet staan hakken op Bach, maar wel op hardcore.
Houd toch op man.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323787
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Houd toch op man.
Voordat je hier was, hadden we een vrij respectvolle, openhartige en prettige uitwisseling van ideeën en ervaringen met zijn allen. Het zou prettig zijn als we dat vol kunnen houden. Zou je de toon wat willen matigen aub?
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:21:47 #196
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323801
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Voordat je hier was, hadden we een vrij respectvolle, openhartige en prettige uitwisseling van ideeën met zijn allen. Het zou prettig zijn als we dat vol kunnen houden. Zou je de toon wat willen matigen aub?
Nee, dat hadden we niet.

Ga alsjeblieft niet doen alsof dat wel het geval is.

Mijn ervaringen met Maria heb je al eens vakkundig afgeserveerd als halve demonologie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216323831
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, dat hadden we niet.

Ga alsjeblieft niet doen alsof dat wel het geval is.

Mijn ervaringen met Maria heb je al eens vakkundig afgeserveerd als halve demonologie.
Tja, misschien is het dat ook wel.

Maar ik had het over vandaag en gisteren, terwijl je even afwezig was.

Maar goed, laat maar zitten dan.
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:24:59 #198
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323853
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Tja, misschien is het dat ook wel.

Maar ik had het over vandaag en gisteren, voordat je hier was.

Maar goed, laat maar zitten dan.
Hierom neem ik je niet serieus.

Hele boeken vol over je leven en hoe je God gevonden hebt (gefeliciteerd).

Kritiek daarop is "op de man".

Andermans spirituele ervaringen? Pokkeherrie, verrekte stukjes brood en demonen.

Bespottelijk.

Je wil een publiek dat je aanhoort en niet bevraagt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:25:03 #199
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_216323854
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Natuurlijk.

Dat wat genot brengt is per definitie zondig.
Ter vermaak lees ik de vragen of refoweb.nl, de bochten waarin ze zich bewegen om alles wat werelds is maar te "verbieden"

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31490/naar-karaokebar/

Vooral deze man:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/panellid/g-slurink/
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:26:22 #200
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216323870
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:25 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Ter vermaak lees ik de vragen of refoweb.nl, de bochten waarin ze zich bewegen om alles wat werelds is maar te "verbieden"

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31490/naar-karaokebar/

Vooral deze man:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/panellid/g-slurink/
Het is spirituele terreur.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')